Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77313 keer)

grompie

• Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #350 Gepost op: september 15, 2006, 11:02:07 am »

quote:

Zijnkind schreef op 15 september 2006 om 10:54:
Wat mij altijd weer verbaasd is die stelligheid dat er een nieuwe kerk moest komen. Waarom kon men niet een stroming binnen de gkv blijven? Denk aan de stromingen in de cgk zoals bewaar het pand en het gekrookte riet. Plaatselijk krijg je soms 2 behoorlijk verschillende cgk gemeenten maar uiteindelijk vind men elkaar wel in 1 lichaam.
ik ken dit principe niet, maar had de synode zich dan juist niet moeten uitspreken over de zaken die nu tot de breuk hebben geleid?
geheelonthouder

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: september 15, 2006, 11:03:22 am »

quote:

Wat mij altijd weer verbaasd is die stelligheid dat er een nieuwe kerk moest komen. Waarom kon men niet een stroming binnen de gkv blijven? Denk aan de stromingen in de cgk zoals bewaar het pand en het gekrookte riet. Plaatselijk krijg je soms 2 behoorlijk verschillende cgk gemeenten maar uiteindelijk vind men elkaar wel in 1 lichaam.

d:)b
Precies wat ik al eerder aangaf: vorm één lichaam met verschillende leden.
Dan kun je elkaar opbouwen!
Ik doe niet meer mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: september 15, 2006, 11:04:39 am »

quote:

Heel simpel: omdat dat ook ingaat tegen hun principes.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: september 15, 2006, 12:28:16 pm »

quote:

Nunc, het gaat niet om de cijfers. Het was een reactie op een eerdere stelling dat de vernieuwers eigenlijk de gkv hadden moeten verlaten om de anderen immers hetzelfde bleven. Dat zou inderdaad betekend hebben dat de gkv hooguit met 10-20% van de leden verder had gemoeten.

Denk je dat echt? Beweer je dan dat bv. zo'n 80% (of meer) behoefte had aan 200 extra liederen, waarvan een flink deel eigenlijk te kinderlijk voor woorden, en een flink deel te obscuur poëtisch om te weten wat je nu eigenlijk zingt? Het lijkt me eerder dat een kleine groep de kar getrokken heeft en dat de rest het wel best vond (maar niet noodzakelijk zelf voor die veranderingen was), of er eigenlijk geen mening over had ontwikkeld, of zelfs kritisch t.o.v. de veranderingen, maar het een te grote stap vinden om te breken.

Hoe dan ook, mijn reactie over die 2% was, omdat er gesuggereerd werd dat alleen die 2% problemen had, en dat dus de rest eigenlijk uit de kerk had moeten stappen. Dat is gewoon een onzinnige suggestie, en dergelijke opmerkingen zijn dan ook niet bevordelijk in een toch al ontzettend stroeve dialoog.

quote:

In dat geval zul je voor jezelf ook de vraag moeten beantwoorden waarom jij bij de GKV zit, en niet gewoon in de PKN, of wellicht zelfs bij de remonstranten? Daar is immers ook iedereen één kerk, en ze hebben allemaal hun eigen stroming of richting of individuele mening.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2006, 12:36:06 pm door Nunc »

niesje van dijk

• Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: september 15, 2006, 09:14:14 pm »

quote:

dsWim schreef op 14 september 2006 om 11:34:
[...]

Ook. Ik bedoel de vrijgemaakte wereld van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw en het typisch vrijgemaakte gedachtegoed over verbond en kerk, oecumene, liturgie en gezangen, bijbel lezen en hermeneutiek enz. uit die tijd. Dat is allemaal zo passé als het maar kan.
Het lijkt me bepaald geen karikatuur van de hersteld vrijgemaakten te beweren dat ze juist die wereld in stand willen houden en dat gedachtegoed verdedigen.
Kunt u me duidelijk maken wat er mis is met de verbondsopvatting van de gereformeerde kerk (vrijg), waarom die uit de tijd zou zijn?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: september 15, 2006, 09:24:02 pm »

quote:

Nunc schreef op 15 september 2006 om 12:28:
In dat geval zul je voor jezelf ook de vraag moeten beantwoorden waarom jij bij de GKV zit.
offtopic:Die vraag stel ik me ook steeds vaker.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: september 15, 2006, 10:38:18 pm »

quote:

aegron schreef op 15 september 2006 om 10:16:
[...]

Mensen die begin 1900 Gereformeerd waren hebben hier in Ede hele discussies gevoerd of vrouwen met kort haar wel mochten belijdenis doen, op bijbelse gronden. Deze discussie komt nu voor de meerderheid van de gelovigen waarschijnlijk bizar over, maar was toen een zeer serieus discussiepunt. Hieruit blijkt dat er altijd verschuivingen binnen een kerk plaatsvinden. Een kerk die niet in beweging is, sterft uit. Dus als je alles hetzelfde wilt houden lijk je erg op de farizeeërs die Jezus in Marcus 7:1-13. Traditie om de traditie is niet bijbels, maar kerkelijk.

Tenzij je de traditie niet als traditie ziet natuurlijk. Als je in de kerk zit en je doet de dingen/zingt de liederen omdat iedereen dat doet maar je weet niet waarom eigenlijk, dan zit je anders in de kerk dan iemand die wel weet waarom hij bv die liederen zingt en die andere liederen niet. Als de overtuiging er ook echt is, kunnen de dingen echt worden beleefd, die bij anderen 'alleen maar' traditie zijn.
Voor die laatste groep is het niet zo'n punt die dingen dan te veranderen. Voor de mensen die overtuigd zijn van het goede van die bepaalde liederen bv, is het wel een probleem om dan andere te moeten gaan zingen.

Dus een kerk in beweging klinkt wel dynamisch maar het hoeft niet altijd goed te zijn. Het ligt er maar aan welke beweging.
Als je doodsheid constateert bv is het beter dat je gaat bidden om herstel en echtheid dan om andere liederen te gaan zingen die wat vlotter overkomen en waardoor het lijkt dat de boel wat meer leeft.

(Dit zijn voorbeelden en niet meer dan dat, maar geven het principe aan waar het volgens mij om moet gaan: innerlijke verandering moet er eerst zijn. Uiterlijke verandering alleen is  anders alleen maar een schijnverandering.)
« Laatst bewerkt op: september 15, 2006, 10:39:37 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: september 15, 2006, 10:48:51 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 15 september 2006 om 21:24:
offtopic:Jammer, als je dan toch protestant bent :P , dan ka n je nog het best bij de GKv zitten, ik merk als buitenstaander soms wel dat jullie niet altijd de rijkdom van jullie Kerk beseffen. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: september 15, 2006, 11:25:15 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 15 september 2006 om 21:24:

[...]

zal ik je aan een antwoord helpen? Wellicht omdat Waarheid en leugen niet samengaan? Zelf kreeg ik er toch altijd een beetje de kriebels van als ik me bedacht, dat ik in een 'kerk' zat, waartoe ook talloze leden behoorden die gewoon leerden dat Jezus niet is opgestaan. Moeilijk om met die mensen één te zijn.

Het enige wat dan nog zinvol is, is een positie kiezen zoals de Bonders doen (of bv. het Confessioneel beraad), je zoveel mogelijk afzonderen als 'kerk binnen de kerk' en wellicht hopen dat anderen zien wat jij gelooft, en dat ook gaan geloven. Maar feitelijk ben je dan al afgescheiden, alleen formeel niet.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: september 15, 2006, 11:55:45 pm »
@ NUNC;

Het kan een domme vraag zijn, maar waar voel jij je bij thuis?
Ik vind het moeilijk om je te peilen nl. dat ik dat moeilijk vind is natuurlijk mijn probleem maar enerzijds lijk je de nieuwe vrijmaking te verdedigen, anderzijds weer niet.
Hoe sta je daar in? Als je niet wilt antwoorden, dikke prima.
't is maar een vraag :?
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: september 16, 2006, 10:47:12 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 september 2006 om 23:55:
@ NUNC;

Het kan een domme vraag zijn, maar waar voel jij je bij thuis?
Ik vind het moeilijk om je te peilen nl. dat ik dat moeilijk vind is natuurlijk mijn probleem maar enerzijds lijk je de nieuwe vrijmaking te verdedigen, anderzijds weer niet.
Hoe sta je daar in? Als je niet wilt antwoorden, dikke prima.
't is maar een vraag :?

Lastig he, mensen die een genunceerde mening hebben 8)

Ik voelde me al heel lang niet meer thuis bij de PKN, om o.a. de redenen die ik aan Zijnkind ook gaf. (n.b. ik zat daar niet in een Bondsgemeente of van het Confessioneel beraard o.i.d, gewoon iets 'in het midden').

Ik kerk al een aantal jaar bij de GKV en ben daar uiteindelijk ook lid geworden, maar dat betekent niet dat ik me daar helemaal thuisvoel. De processen die zich binnen de GKV voltrekken, lijken namelijk wel wat op de processen die ooit in de PKN (nou ja, toen nog de synodaal geref.) voltrokken, zoals:

• het verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen. Dit kán heel onschuldig bedoeld zijn, maar het gevolg is wél, dat mensen die iets minder poëtisch onderlegd zijn, of die geen hoog literair IQ hebben, gewoon geen donder meer snappen van wat ze zingen, en dat lijkt me absoluut niet de bedoeling. Daarmee is het bv. ook het ideale middel om een nieuwe dwaling te introduceren (n.b. Arius componeerde liederen om z'n nieuwe visie te propageren).

Het argument wat bij dit soort liederen door de synode is gegeven, namelijk dat je zo'n 'dubieuze' tekst ook gewoon gereformeerd kunt lezen, lijkt me niet voldoende, omdat je onder die noemer zo ongeveer alles een kerkdienst in kunt slepen.

Om een voorbeeldje te geven: kijk eens op de http://www.g-sus.com/view.cfm?page_id=2980 waar de poster afgebeeld staat die het merk g-sus recentelijk in bushokjes heeft laten hangen (2e rij, 3e van boven). Is het nu een valide argument om te zeggen: die poster kan ik gereformeerd interpreteren dus hang 'm maar in de kerk! Dde sloagan 'Heavens playground' in combinatie met Jezus (g-sus) is duidelijk grefo, want we moeten immers allemaal 'als kinderen' zijn in ons geloof in Jezus. N.b. als 2 naakte dames op de poster een probleem zijn, denk dan voor de ene dame een man in de plaats, zodat het over Adam en Eva kan gaan, wat de grefo symboliek nog beter maakt: Jezus is immers de tweede Adam, en de hemel is een hernieuwing van de staat van Paradijs, naaktheid staat voor puurheid, het 'naakt voor God staan', etc.

• infantilisering van de preek: het lijkt er steeds meer op, dat een preek vooral niet te lang moet zijn, niet te veel moet uitleggen, en met name weinig moet zeggen met teveel woorden. Een preek wordt op die manier gereduceerd tot het intrappen van open deuren, in plaats van een (dé) mogelijkheid voor een herder om iets aan z'n schaapjes te leren. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen pleidooi voor een 'hoorcollege' op zondag, of voor preken die bol staan van de citaten van kerkvaders, of dominees die showen in hoe accademisch ze verbanden kunnen leggen. Een preek moet eerst en altijd over Jezus gaan, en over diens kruisiging en opstanding. Maar een preek wordt babyvoeding (1Kor.3), als dát alles is wat er verteld wordt. Je kunt je in zo'n geval afvragen waarom we uberhaupt nog een bijbel (en een preek) nodig hebben.

Overigens heeft deze infantilisering ook een ernstiger variant, namelijk dat de preek een korte meditatie wordt die niet meer over Jezus' verzoenend werk gaat, of zelfs maar noemt, maar over zaken uit de periferie handelt. Een keertje is geen probleem (kan gebeuren), maar als het structureel gebeurt dat bijzaken i.p.v. de hoofdzaak komen is er iets aan de hand. Zeker als je weet dat het kruis een aanstoot en een dwaasheid is, waar mensen sowieso liever omheen lopen (en dus bij stilgezet moeten worden)!

• vergaande relativering en postmodernisme. Niet wat in de bijbel staat is normatief, maar of wij ons er goed bij voelen, etc.

En de vraag waarom ik de NV lijk te verdedigen? Omdat zij o.a. bovenstaande punten correct aanwijzen. Ik weet niet of hun middel (vrijmaking) terecht is, of dat het overkill is in de huidige situatie, dus dat zal ik niet verdedigen, hooguit wil ik erop wijzen, dat ik er begrip voor heb. Maar er zijn meer mensen dan alleen de NV, o.a. een grote groep bezwaarden, die nog niet met de NV mee wilden. Misschien voel ik me daar wel het meest mee verwant, ook al deel ik niet alle bezwaren en zie ik zelf weer andere.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 10:48:27 am door Nunc »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: september 16, 2006, 10:51:42 am »
Ik (wij) voelen hier hetzelfde als jij.
We gaan a.s. zaterdag dan ook naar Spakenburg.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: september 16, 2006, 11:18:33 am »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 10:47:

Die nuance breng je hier onder duidelijk aan:)

quote:

Ik voelde me al heel lang niet meer thuis bij de PKN, om o.a. de redenen die ik aan Zijnkind ook gaf. (n.b. ik zat daar niet in een Bondsgemeente of van het Confessioneel beraard o.i.d, gewoon iets 'in het midden').

Ik kerk al een aantal jaar bij de GKV en ben daar uiteindelijk ook lid geworden, maar dat betekent niet dat ik me daar helemaal thuisvoel. De processen die zich binnen de GKV voltrekken, lijken namelijk wel wat op de processen die ooit in de PKN (nou ja, toen nog de synodaal geref.) voltrokken, zoals:

• het verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen. Dit kán heel onschuldig bedoeld zijn, maar het gevolg is wél, dat mensen die iets minder poëtisch onderlegd zijn, of die geen hoog literair IQ hebben, gewoon geen donder meer snappen van wat ze zingen, en dat lijkt me absoluut niet de bedoeling. Daarmee is het bv. ook het ideale middel om een nieuwe dwaling te introduceren (n.b. Arius componeerde liederen om z'n nieuwe visie te propageren).

Het argument wat bij dit soort liederen door de synode is gegeven, namelijk dat je zo'n 'dubieuze' tekst ook gewoon gereformeerd kunt lezen, lijkt me niet voldoende, omdat je onder die noemer zo ongeveer alles een kerkdienst in kunt slepen.

Die moeite begrijp ik ook, ik heb ooit in een KR vergadering liederen moeten uitleggen aan anderen. Dan schiet een lied zijn doel voorbij, anderzijds is er ook weer kritiek op liederen die gewoon helder zijn: dat noemt men dan kinderliederen...

quote:

Om een voorbeeldje te geven: kijk eens op de http://www.g-sus.com/view.cfm?page_id=2980 waar de poster afgebeeld staat die het merk g-sus recentelijk in bushokjes heeft laten hangen (2e rij, 3e van boven). Is het nu een valide argument om te zeggen: die poster kan ik gereformeerd interpreteren dus hang 'm maar in de kerk! Dde sloagan 'Heavens playground' in combinatie met Jezus (g-sus) is duidelijk grefo, want we moeten immers allemaal 'als kinderen' zijn in ons geloof in Jezus. N.b. als 2 naakte dames op de poster een probleem zijn, denk dan voor de ene dame een man in de plaats, zodat het over Adam en Eva kan gaan, wat de grefo symboliek nog beter maakt: Jezus is immers de tweede Adam, en de hemel is een hernieuwing van de staat van Paradijs, naaktheid staat voor puurheid, het 'naakt voor God staan', etc.

Er zijn christenen die dat zo ook feitelijk intepreteren, ik sta daar niet achter (komt bij dat het merk te duur is :) )

quote:

• infantilisering van de preek: het lijkt er steeds meer op, dat een preek vooral niet te lang moet zijn, niet te veel moet uitleggen, en met name weinig moet zeggen met teveel woorden. Een preek wordt op die manier gereduceerd tot het intrappen van open deuren, in plaats van een (dé) mogelijkheid voor een herder om iets aan z'n schaapjes te leren. Begrijp me niet verkeerd, dit is geen pleidooi voor een 'hoorcollege' op zondag, of voor preken die bol staan van de citaten van kerkvaders, of dominees die showen in hoe accademisch ze verbanden kunnen leggen. Een preek moet eerst en altijd over Jezus gaan, en over diens kruisiging en opstanding. Maar een preek wordt babyvoeding (1Kor.3), als dát alles is wat er verteld wordt. Je kunt je in zo'n geval afvragen waarom we uberhaupt nog een bijbel (en een preek) nodig hebben.

En dat deel ik dan ook met je. Maar hier ter plaatse hoor ik geen preken in die trant, ik ben juist blij dat ook de kinderen en hoorders met een ander hoorvermogen scherp aangesproken worden. Donderpreken bestaan nog alleen wordt de donder beter aangebracht.
Ik ben dan ook voor christocentrisch preken waarbij alle facetten indien mogelijk aan bod komen. Niet alleen de genade, ook de reden waarom we die genade nodig hebben en wie die genade realiseert zeg maar.

quote:

Overigens heeft deze infantilisering ook een ernstiger variant, namelijk dat de preek een korte meditatie wordt die niet meer over Jezus' verzoenend werk gaat, of zelfs maar noemt, maar over zaken uit de periferie handelt. Een keertje is geen probleem (kan gebeuren), maar als het structureel gebeurt dat bijzaken i.p.v. de hoofdzaak komen is er iets aan de hand. Zeker als je weet dat het kruis een aanstoot en een dwaasheid is, waar mensen sowieso liever omheen lopen (en dus bij stilgezet moeten worden)!

Zijn we hier ter plaatse kennelijk erg gezegend met onze voorgangers

quote:

• vergaande relativering en postmodernisme. Niet wat in de bijbel staat is normatief, maar of wij ons er goed bij voelen, etc.

Ook daarin kunnen plaatselijk forse verschillen zijn. Ik ken legio GKvers die WEL de Bijbel als normatief hanteren en TOCH vreugde beleven aan zaken de oude wijn in andere zakken zet.

quote:

En de vraag waarom ik de NV lijk te verdedigen? Omdat zij o.a. bovenstaande punten correct aanwijzen. Ik weet niet of hun middel (vrijmaking) terecht is, of dat het overkill is in de huidige situatie, dus dat zal ik niet verdedigen, hooguit wil ik erop wijzen, dat ik er begrip voor heb. Maar er zijn meer mensen dan alleen de NV, o.a. een grote groep bezwaarden, die nog niet met de NV mee wilden. Misschien voel ik me daar wel het meest mee verwant, ook al deel ik niet alle bezwaren en zie ik zelf weer andere.

Bedankt voor je heldere uiteenzetting.
Je begrijpt: ik zie ook moeiten maar zie niet de weg die men kiest om daar mee om te gaan.
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: september 16, 2006, 01:03:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 september 2006 om 11:18:
(..) anderzijds is er ook weer kritiek op liederen die gewoon helder zijn: dat noemt men dan kinderliederen...
eh... laten we eerlijk zijn, in het bundeltje 90 gezangen staan flink wat kinderliederen. Mooi voor kinderen om te zingen, maar ze halen het niet qua diepgang bij zelfs de kortste psalm, en ook bij bv. opwekkingsliederen zijn ze magertjes. Er bestaat ook nog zoiets als 'volwassen maar wel duidelijke liederen'. De gezangen zijn een aardig voorbeeld (naast de psalmen uiteraard), en een aantal opwekkingsliederen ook (alhoewel daar ook een flink aantal tussen zit, wat op punten een andere theologie heeft). Maar een flink deel van de 90 gezangen kan ik simpelweg niet serieus nemen, en ik moet eigenlijk lachen als je 200 volwassenen zulke kinderliedjes hoort zingen met serieuze orgelbegeleiding.

quote:

Er zijn christenen die dat zo ook feitelijk intepreteren, ik sta daar niet achter (komt bij dat het merk te duur is :) )
Ik ben benieuwd wat voor argumenten jij hebt voor het standpunt dat g-sus niet thuishoort in de eredienst (of bij christenen thuis)? En wat je mening is over christenen die wel in kleding van g-sus willen lopen?

quote:

(..)

Zijn we hier ter plaatse kennelijk erg gezegend met onze voorgangers

Maar vergeet niet dat je als locale kerk ook deel bent van het groter geheel. Wat met jou gebeurt, gaat alle gelovigen aan, en andersom. We zijn één lichaam, en als één lichaamsdeel niet voldoende voedsel krijgt...

quote:

(..)
Je begrijpt: ik zie ook moeiten maar zie niet de weg die men kiest om daar mee om te gaan.

Maar begrijp je ook, dat jouw kritiek richting de NV nogal hard is, als je bedenkt dat het enige wat ze anders doen dan jij, is dat ze andere maatstaven hanteren voor wanneer het onwerkbaar is om te blijven. En aangezien ik geen bijbelverzen ken die kwantitatief de gradaties opsommen en aangeven bij welke gradatie aan dwaling in de gemeente je nog kunt blijven, en bij welke niet. Dus in plaats van verbitterde opmerkingen over en weer, zou het nuttiger zijn om te kijken naar wat er gedaan kan worden om problemen op te lossen.

En die oplossing zit iig niet, in het doordrukken van nog meer liedboekliederen. Ze zijn niet christologisch/christocentrisch, ze zijn onduidelijk en ze zijn ouderwets. Misschien zit de oplossing wel, in iets minder onze eigen mening (en smaak) laten prevaleren, en wat meer rekening houden met elkaar. Desnoods zien de verontrustten de progressieven als 'zwakkere broeder in het geloof' en andersom. Maar laten we in ieder geval aangesproken willen worden door elkaar. Als ik bv. het synodeverslag van onze tegenvoeters las, dan hebben ze nadrukkelijk aangegeven dat ze verontrust zijn over onze synode die zo enthousiast al die ambigue en niet-christocentrische liederen uit het liedboek wilde binnenhalen. Waarom is er niet naar onze Australische broeders en zusters geluisterd? Weten wij het zoveel beter?
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 01:07:29 pm door Nunc »

Jacobus82

• Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: september 16, 2006, 01:37:32 pm »
foutje
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 01:38:15 pm door Jacobus82 »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: september 16, 2006, 01:39:34 pm »
Maar Nunc, zorgen juist die hoog-liturgische liederen er niet voor dat het accent verschuift van 'een kerkdienst voor de gemeente' naar 'een kerkdienst voor God'? Ik had eigenlijk ook nogal wat moeite met allerlei rituelen, maar hoe meer je er in duikt, hoe meer je ziet dat ze toch vooral gericht zijn om alle aandacht aan God te geven, wat me belangrijker lijkt dan het onderricht aan de gemeente, daarvoor kan men weer andere momenten in de dienst gebruiken.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: september 16, 2006, 01:40:49 pm »

quote:

[...]

Euh, even een paar dingetjes:
  • Volgens mij bestaat er in de GKv helemaal niet zoiets als een verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen. Op een gegeven moment kwam in de GKv wel het verlangen op naar uitbreiding van het aantal gezangen/liederen dat in de kerkdienst gezongen mag worden. Waarom? Omdat men juist graag meer nieuwtestamentische liederen, ook over de verlossing door Jezus Christus en de heiliging door de Heilige Geest wilde zingen.

De synode heeft vervolgens (een groot deel van) het liedboek voor de kerken uitgestort over de gemeentes. Die inderdaad voor een deel vol staan met 'poëtische hoogkerkelijke' liederen. Maar volgens mij is dat helemaal niet het eerste wat de mensen wilden. Ik denk achteraf dat de synode beter in eerste instantie iets als de '90 gezangen' had kunnen vrijgeven (combi van opwekking, in eigen kring gecomponeerde liederen en kinderliederen). Dat had beter aan de wensen van het kerkvolk voldaan dan het liedboek vermoed ik.
Tegelijk moet ik zeggen dat een heel aantal van de vrijgegeven liedboekliederen gewoon mooi, nieuwtestamentisch zijn en ook over Jezus gaan. Slechts een enkele keer heb ik me wat dit betreft en wat betreft het 'poëtische hoogkerkelijke' gehalte de wenkbrauwen gefronst. Maar om nu van die paar keer de norm te maken lijkt me te ver gaan. Maar goed, ik besef dat mijn beleving subjectief is.

quote:

• Ook dit verhaal hoor ik regelmatig rondzingen en ook hier vraag ik me af: wat mis ik?  :?  Ik ben in de loop der jaren toch in heel wat gemeentes geweest, heb heel wat dominees gehoord, maar het aantal 'infantiele' preken wat ik gehoord heb is toch zo'n minderheid in het aantal gehoorde preken dat ik ook dat niet als algehele tendens herken.

quote:

Ook dit argument hoor ik vaak, maar vind ik zo algemeen en vaag gesteld dat ik er weinig mee kan. Als we alleen maar deden waar wij ons goed bij voelden bestond de kerk al niet meer volgens mij.

quote:

En de vraag waarom ik de NV lijk te verdedigen? Omdat zij o.a. bovenstaande punten correct aanwijzen. Ik weet niet of hun middel (vrijmaking) terecht is, of dat het overkill is in de huidige situatie, dus dat zal ik niet verdedigen, hooguit wil ik erop wijzen, dat ik er begrip voor heb.

Niet alleen is hun middel onterecht, ook hun toon en de manier waarop zij -over het algemeen- dingen naar voren brengen is weinig christelijk IMHO. Die biedt gewoon bar weinig ruimte voor broederlijk/zusterlijk gesprek waarin je er rustig met elkaar over kunt praten en elkaar ondanks een verschillende kijk op bepaalde dingen erkent als broeder en zuster. Als je DAT gevoel al niet krijgt, als gewoon meelevend kerklid, dan wordt het inderdaad heel moeilijk om elkaar vast te blijven houden. Ik geloof dat dsWim daar ook al eens het een en ander over gezegd heeft.

quote:

[...]
eh... laten we eerlijk zijn, in het bundeltje 90 gezangen staan flink wat kinderliederen. Mooi voor kinderen om te zingen, maar ze halen het niet qua diepgang bij zelfs de kortste psalm, en ook bij bv. opwekkingsliederen zijn ze magertjes. Er bestaat ook nog zoiets als 'volwassen maar wel duidelijke liederen'. De gezangen zijn een aardig voorbeeld (naast de psalmen uiteraard), en een aantal opwekkingsliederen ook (alhoewel daar ook een flink aantal tussen zit, wat op punten een andere theologie heeft). Maar een flink deel van de 90 gezangen kan ik simpelweg niet serieus nemen, en ik moet eigenlijk lachen als je 200 volwassenen zulke kinderliedjes hoort zingen met serieuze orgelbegeleiding.

Ik dacht dat ik je net hoorde klagen over 'het verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen'... Verder kan ik er niet bij dat dat je kinderliederen niet serieus kunt nemen. Ik dacht dat Jezus ooit iets gezegd had over kinderen...
Ook zij horen er volwaardig bij en ik vind het alleen maar mooi als we zo af en toe ook een lied op hun niveau zingen, die zij uit volle borst mee kunnen zingen. Geweldig!
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 01:42:42 pm door Mezzamorpheus »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: september 16, 2006, 01:49:27 pm »
offtopic:Nunc, zit jij misschien in de fase die bij ons wel eens als 'Neo-Katholiek wordt geduidt? :>  :) '

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: september 16, 2006, 01:53:14 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 13:49:
offtopic:Nunc, zit jij misschien in de fase die bij ons wel eens als 'Neo-Katholiek wordt geduidt? :>  :) '
http://www.smilies.our-local.co.uk/index_files/rofl6.gif

offtopic:misschien moet je dat toelichten
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: september 16, 2006, 01:59:19 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 september 2006 om 13:53:
[...]

[afbeelding]

offtopic:misschien moet je dat toelichten
offtopic:Nou ja, neo-Katholieken zijn over het algemeen zo blij dat ze Katholiek zijn dat ze soms een beetje doordraven. Op zich niets ernstigs, meestal draait dat wel weer bij. Misschien  dat Nunc, na jaren van verzuchting in zo'n 'alles kan & alles mag' kerk zich nu eindelijk als een vis in het water voelt en vanuit een soort blijdschap daarmee wellicht nog Gereformeerder dan Gereformeerd wil zijn. LET WEL!!! FLINKE GOK VAN MIJN KANT. ;)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: september 16, 2006, 02:08:27 pm »
Wat betreft het liedboek kan ik nog wel met de NV meevoelen. Alhoewel ik het helemaal niet erg vind als er een kinderliedje gezongen wordt in de dienst (liever wel met pianobegeleiding), waarom zou je de kinderen niet met mate terwille zijn? Maar buiten het item kerkliederen verdampt mijn welwillendheid al snel. Kritiek mag je hebben maar alles zo negatief mogelijk uitleggen wat een synode of hoogleraar zegt vind ik weinig christelijk. Als broeders van hetzelfde huis moet je uitgaan van het positieve van de ander en 'm ook op die wijze benaderen en eventueel vermanen.

Daarnaast vind ik het terugverlangen naar de "duidelijkheid" van de jaren 70 en 80, indachtig aan Prediker, niet van wijsheid getuigen. En als laatste deel ik de mening van Riemer dat we veel te veel tijd aan onze interne sores besteden en te weinig in de wereld zijn die ons nodig heeft.

Tenslotte terugkijkend naar de periode van de NV waar ik op dit forum me ook duidelijk uitgesproken heb voor het bewaren van de eenheid, waren de reacties van de NV zo negatief dat ik uiteindelijk blij was dat ze weg gingen. Triest maar waar en iets wat we binnenkort wel weer zullen meemaken want dezelfde negatieve toonzetting tref je aan bij de achtergebleven verontrusten. IMO is dat een opmaat voor de volgende scheuring.

Jacobus82

• Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: september 16, 2006, 02:14:48 pm »

quote:

[...]

Beste Nunc,

ik volg dit toppic af en toe een beetje en wil graag even kort reageren op de drie punten die je hierboven aandraagt. Goed om daarbij te vermelden is misschien dat ik wel enigsinds op de hoogte ben van de kritiekpunten van bezwaarde gkv'ers of ex-gkv'ers maar me er niet heel erg in verdiept heb.

Allereerst denk ik dat de gkv niet langzaam veranderd in een soort vrijzinnige pkn maar dat er sprake is van een proces van 'eo-isering' en dat de - in mijn beleving positieve - aspecten van evangelisch kerk- en christenzijn zoals accent op persoonlijk geloof en blijheid en enthausiasme in de kerkdienst aan invloed winnen. In vrijgemaakte gemeentes met een 'progressieve' dominee waarbij de mainstream evangelisch georiënteerd is worden dan ook helemaal geen hoog poëtische liederen gezongen maar wordt de opwekkingsbundel meegenomen naar de kerkdienst. Ik ben ook helemaal niet bang dat de preek op de lange termijn minder belangrijk wordt, integendeel. In evangelische gemeentes duurt de woordverkondiging nog wel eens veel langer. Wat je zegt over infantilisering van de preek is trouwens absoluut niet mijn ervaring, maar we zitten natuurlijk ook niet in dezelfde gemeente. Zolang we als gkv blijven opschuiven richting een bijbelgetrouwe evangelische kerk met de bijbel als norm voor ons dagelijks leven ben ik zeer tevreden.

Het is misschien niet een heel inhoudelijke reactie, maar ik wilde het toch even kwijt.  8)
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 02:15:08 pm door Jacobus82 »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #372 Gepost op: september 16, 2006, 02:22:40 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 13:39:
Maar Nunc, zorgen juist die hoog-liturgische liederen er niet voor dat het accent verschuift van 'een kerkdienst voor de gemeente' naar 'een kerkdienst voor God'? Ik had eigenlijk ook nogal wat moeite met allerlei rituelen, maar hoe meer je er in duikt, hoe meer je ziet dat ze toch vooral gericht zijn om alle aandacht aan God te geven, wat me belangrijker lijkt dan het onderricht aan de gemeente, daarvoor kan men weer andere momenten in de dienst gebruiken.

dat zou kunnen, maar het kan net zo goed compleet de andere kant op gaan. Hoog-kerkelijkheid is niet equivalent met 'kerkdienst voor God'. Het kan evengoed synoniem zijn met 'lekker literair gevoel'. Kijk eens rond in wat vrijzinnige protestantse gemeenten.

Poëzie geschreven door vrijzinnigen, met als doel zowel vrijzinnigen als orthodoxen te plezieren is inherent ambigu en dubieus, en ik kan daar geen 'eren van God' in zien, hooguit vrijzinnig gekonkel.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 02:24:57 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #373 Gepost op: september 16, 2006, 02:29:15 pm »

quote:

Jacobus82 schreef op 16 september 2006 om 14:14:
(..)
Allereerst denk ik dat de gkv niet langzaam veranderd in een soort vrijzinnige pkn maar dat er sprake is van een proces van 'eo-isering' en dat de - in mijn beleving positieve - aspecten van evangelisch kerk- en christenzijn zoals accent op persoonlijk geloof en blijheid en enthausiasme in de kerkdienst aan invloed winnen. In vrijgemaakte gemeentes met een 'progressieve' dominee waarbij de mainstream evangelisch georiënteerd is worden dan ook helemaal geen hoog poëtische liederen gezongen maar wordt de opwekkingsbundel meegenomen naar de kerkdienst.

inderdaad, dat was mij ook opgevallen, en dat acht ik wel een redelijk positieve ontwikkeling, zolang blijheid niet voor diepgang ingewisseld wordt uiteraard. Mijn schets geldt dan ook zeker niet voor de hele GKV. De GKV omvat tegenwoordig o.a. een evangelische onderstroom, maar (gezien de selectie van liederen uit LvK) ook een hoogkerkelijke.

quote:

(..)
Het is misschien niet een heel inhoudelijke reactie, maar ik wilde het toch even kwijt.  8)

zeker inhoudelijk, en absoluut een terechte nuncering :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #374 Gepost op: september 16, 2006, 02:37:55 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 14:22:
dat zou kunnen, maar het kan net zo goed compleet de andere kant op gaan. Hoog-kerkelijkheid is niet equivalent met 'kerkdienst voor God'. Het kan evengoed synoniem zijn met 'lekker literair gevoel'. Kijk eens rond in wat vrijzinnige protestantse gemeenten.

Poëzie geschreven door vrijzinnigen, met als doel zowel vrijzinnigen als orthodoxen te plezieren is inherent ambigu en dubieus, en ik kan daar geen 'eren van God' in zien, hooguit vrijzinnig gekonkel.

Ik dacht dat men met hoog-liturgisch juist de oude liederen bedoelde uit de Kerk van alle eeuwen, geen namaaktroep geschreven door vrijzinnigen.

Je hebt wel gelijk dat vorm nooit boven inhoud mag gaan, ook als ik bijvoorbeeld een expliciete liefhebber zou zijn van de Tridentijnse mis, dan zou ik toch 1000x liever een Novo ordo mis volgen in de RKK, dan een Tridentijnse in de VKK. In theorie dan, want ik heb niet zoveel tegen de Novus ordo.
offtopic:Overigens ben ik wel benieuwd naar feedback over m'n jongste gedachtes. :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #375 Gepost op: september 16, 2006, 02:38:55 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 september 2006 om 13:40:

Euh, even een paar dingetjes:
  • Volgens mij bestaat er in de GKv helemaal niet zoiets als een verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen.

ik bedoel niet een 'door de gehele GKV (op die 2% na) gedragen verlangen'. Er is een stroming die dat kennelijk wil.

quote:

Op een gegeven moment kwam in de GKv wel het verlangen op naar uitbreiding van het aantal gezangen/liederen dat in de kerkdienst gezongen mag worden. Waarom? Omdat men juist graag meer nieuwtestamentische liederen, ook over de verlossing door Jezus Christus en de heiliging door de Heilige Geest wilde zingen.

inderdaad, en terecht lijkt me. Paulus spreekt al over psalmen, hymnen, etc. en Fil.2 is een aardig voorbeeld van wat men geïdentificeerd heeft (op basis van metrum, etc) als vroeg christelijk lied (n.b. jammer dat het orrigineel kennelijk verloren is gegaan).

quote:

De synode heeft vervolgens (een groot deel van) het liedboek voor de kerken uitgestort over de gemeentes. Die inderdaad voor een deel vol staan met 'poëtische hoogkerkelijke' liederen.  Maar volgens mij is dat helemaal niet het eerste wat de mensen wilden. Ik denk achteraf dat de synode beter in eerste instantie iets als de '90 gezangen' had kunnen vrijgeven (combi van opwekking, in eigen kring gecomponeerde liederen en kinderliederen). Dat had beter aan de wensen van het kerkvolk voldaan dan het liedboek vermoed ik.
inderdaad, terwijl dát nu juist niet was wat mensen wilden (zie inderdaad populariteit opwekking en E&R). Dus waarom dan zo fanatiek op de lieboekliederen inzetten, en eigen materiaal en E&R en Opwekking negeren? Omdat het niet poëtisch genoeg is. Jammer dat het toevallig wel heel duidelijk en gewoon over Jezus en diens verlossende werk gaat, maar het is niet poëtisch genoeg voor heren deputaten.

quote:

Tegelijk moet ik zeggen dat een heel aantal van de vrijgegeven liedboekliederen gewoon mooi, nieuwtestamentisch zijn en ook over Jezus gaan.

daar staan er ook een aantal van in.

quote:

Slechts een enkele keer heb ik me wat dit betreft en wat betreft het 'poëtische hoogkerkelijke' gehalte de wenkbrauwen gefronst. Maar om nu van die paar keer de norm te maken lijkt me te ver gaan. Maar goed, ik besef dat mijn beleving subjectief is.
Als je de achtergronden van de dichters kent, dan wordt het wellicht anders. Ik ben benieuwd wat jij van mijn vraag vind over het merk g-sus. Wel eens op de site rondgekeken? Acceptabel voor een christen? waarom wel/niet? (en dit is niet offtopic, het is juist heel relevant voor de liederendiscussie)

quote:

• Ook dit verhaal hoor ik regelmatig rondzingen en ook hier vraag ik me af: wat mis ik?  :?  Ik ben in de loop der jaren toch in heel wat gemeentes geweest, heb heel wat dominees gehoord, maar het aantal 'infantiele' preken wat ik gehoord heb is toch zo'n minderheid in het aantal gehoorde preken dat ik ook dat niet als algehele tendens herken.

[...]

Ook dit argument hoor ik vaak, maar vind ik zo algemeen en vaag gesteld dat ik er weinig mee kan. Als we alleen maar deden waar wij ons goed bij voelden bestond de kerk al niet meer volgens mij.
dit soort zaken zullen ongewtwijfeld per regio, per kerk en per dominee verschillen. Zelfde als het immer terugkerende "maar mijn oma is ook 110 geworden, en ze rookte toch echt als een ketter hoor".

quote:

(..)

Ik dacht dat ik je net hoorde klagen over 'het verlangen naar 'poëtische hoogkerkelijke' liederen'... Verder kan ik er niet bij dat dat je kinderliederen niet serieus kunt nemen. Ik dacht dat Jezus ooit iets gezegd had over kinderen...
Ook zij horen er volwaardig bij en ik vind het alleen maar mooi als we zo af en toe ook een lied op hun niveau zingen, die zij uit volle borst mee kunnen zingen. Geweldig!
ik stip dit ook aan, omdat 'kinderliedjes' nu niet echt het alternatief zijn voor de liedboekliederen. Tussen kinderliedjes en liedboekliederen die vrijgegeven zit, bestaat nogal een gat, en predikanten worden nu gedwongen om dat op te vullen met E&R/Opwekking/etc, terwijl dat dan weer niet vrijgegeven is.  Liederen voor de gemeente moeten begrijpelijk zijn en niet dubbelzinnig bedoeld door de auteur, etc. Maar het andere uiterste van alleen maar heel simpele liedjes (waarin uitgebreid het verhaal van Abraham uit de doeken wordt gedaan) is m.i. ook niet wat je in een eredienst wilt. Zeker niet omdat we nu juist op zoek waren naar nieuwe (of oude) liederen om Jezus' verlossingswerk te prijzen.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 02:41:12 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #376 Gepost op: september 16, 2006, 02:40:24 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 14:37:
[...]

Ik dacht dat men met hoog-liturgisch juist de oude liederen bedoelde uit de Kerk van alle eeuwen, geen namaaktroep geschreven door vrijzinnigen.
ik bedoelde die namaaktroep uit het LvK. Klinkt allemaal schitterend, de liederen buitelen in poetisch gehalte over elkaar heen, maar als je de inhoud bekijkt, dan zie je een gat ter grootte van Jezus.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #377 Gepost op: september 16, 2006, 04:02:31 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 14:38:
inderdaad, terwijl dát nu juist niet was wat mensen wilden (zie inderdaad populariteit opwekking en E&R). Dus waarom dan zo fanatiek op de lieboekliederen inzetten, en eigen materiaal en E&R en Opwekking negeren? Omdat het niet poëtisch genoeg is. Jammer dat het toevallig wel heel duidelijk en gewoon over Jezus en diens verlossende werk gaat, maar het is niet poëtisch genoeg voor heren deputaten.

Ik heb wel het idee dat men nu wat terugkomt van het 'hoogliturgische'. Zie invoering van de '90 gezangen' en het afschieten van het Ordinarium.
Aan de andere kant is er ook -op zichzelf- niets mis met poëzie. Wat me juist in veel bezwaren van bezwaarden tegen liedboekliederen opviel, was dat een groot deel van de -vaak vrij gedetaileerde- bezwaren neerkwam op het simpelweg niet begrijpen van poëzie en dichtkunst (je kan niet altijd in elk gedicht/gezang dingen precies zo letterlijk zeggen wat je bedoelt of wat 'men' graag wil horen, terwijl je dat toch wel bedoelt. Je moet dan als lezer of zanger zelf die 'vertaalslag' maken). Ook dat is jammer. Wat mij betreft was dat een 'mooie' illustratie van de culturele armoede in onze kerken.

Wat idd overigens niet wegneemt dat er juist ook liederen zijn die door het poëtische gehalte juist minder inhoudelijk worden.

Op de rest kom ik later terug.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 04:03:33 pm door Mezzamorpheus »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #378 Gepost op: september 16, 2006, 05:40:29 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 september 2006 om 16:02:

[...]

Ik heb wel het idee dat men nu wat terugkomt van het 'hoogliturgische'. Zie invoering van de '90 gezangen' en het afschieten van het Ordinarium.
Aan de andere kant is er ook -op zichzelf- niets mis met poëzie. Wat me juist in veel bezwaren van bezwaarden tegen liedboekliederen opviel, was dat een groot deel van de -vaak vrij gedetaileerde- bezwaren neerkwam op het simpelweg niet begrijpen van poëzie en dichtkunst (je kan niet altijd in elk gedicht/gezang dingen precies zo letterlijk zeggen wat je bedoelt of wat 'men' graag wil horen, terwijl je dat toch wel bedoelt. Je moet dan als lezer of zanger zelf die 'vertaalslag' maken).

dat zou eigenaardig zijn, aangezien de bezwaren ook kwamen van mensen met literaire achtergrond, zoals bv. mevr. Vreugdenhil-Bustra die hierover al jaren geleden een boekje of twee schreef. Juist áls je de gedichten op literaire wijze gaat analyseren, zoals je dat moet doen bij gedichten om te snappen wat de dichter nu eigenlijk wil zeggen, kom je veel tegen wat je eigenlijk niet tegen wil komen.

N.b. ik vermoed dat het in de geselecteerde liederen wel mee zal vallen (omdat die immers een beetje gefilterd zijn). En als de liederen eenduidig niet-orthodox waren, dan had men ze nooit in het liedboek gekregen, aangezien het doel van het liedboek was, om een bundel te hebben voor de hele breedte van de kerk (dus inclusief de orthodoxe flanken). Dus je zult niet snel een voorbeeld in het liedboek vinden wat opelijk tegen de bijbel ingaat, en wat maar één interpretatie heeft, namelijk een vrijzinnige. Maar de niet-geselecteerde liederen, en de gedichten etc van de dichters geven m.i. wel aan vanuit welk perspectief een lied geschreven is. Als dat niet het geval zou zijn, dan is de consequentie bv. ook dat er geen enkel probleem is om g-sus kleding te dragen, zolang je er maar een mooi gereformeerd verhaal bij hebt. Het zou dan niet uitmaken dat degene die het bedacht heeft, iets heel anders bedoelde.

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #379 Gepost op: september 16, 2006, 07:47:12 pm »
Zonder dat ik nu een standpunt wil uitdragen wil ik toch even wijzen op een paar dingen die hier iets te veel versimpeld dreigen te worden.
Allereerst betreffende het poëtische. Ik denk dat er een groot probleem zit bij de vraag wat eigenlijk poetisch betekent. Volgens mij het mw Vreugdenhil-Busstra in haar boekjes geprobeerd aan te tonen dat er een groot verschil is tussen enerzijds de poezie-opvatting zoals die in het Liedboek naar voren komt, en ook door GKv deputaten is verdedigd, en anderzijds de bijbelse poezie. Het lijkt me daarom heel onjuist over verlangen naar poetische liederen te spreken, zonder duidelijkheid over dat begrip poetisch.
In de tweede plaats is er, denk ik, een heel belangrijke overeenkomst tussen die hoog-kerkelijke poetische liederen, en de opwekking en kinderliedjes. Beiden richten zich namelijk op het goede gevoel, zij dan de een op het poetisch gevoel, en de ander vaak meer op het ritmisch-meeslepende. Bij beiden kun je je afvragen of ze bijbels zijn.
In 1995 schreven deputaten nog dat het poetische van de psalmen onze norm zou moeten zijn. Wie vergelijkt de nu vrijgegeven liederen, wat dit betreft, eens met de psalmen (en dan niet na oppervlakkig lezen van de psalmen).
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #380 Gepost op: september 16, 2006, 08:40:03 pm »

quote:

offtopic: Ik vind dit niet echt relevant maar wil daar wel op antwoorden.
Het genoemde merk maakt misbruik van de naam van Gods Zoon om commerciële belangen. Niets meer of minder. Daar ben ik op tegen en mensen in de kerk die dit merk dragen spreek ik daar ook wel op aan.
Daarnaast is de merknaam zo gevormd dat het bij het uitspreken gelijk klinkt als de engelse vloek waarin Jezus' naam misbruikt wordt.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 08:40:39 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #381 Gepost op: september 16, 2006, 09:27:44 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 14:40:

ik bedoelde die namaaktroep uit het LvK. Klinkt allemaal schitterend, de liederen buitelen in poetisch gehalte over elkaar heen, maar als je de inhoud bekijkt, dan zie je een gat ter grootte van Jezus.
Ja, dat is minder inderdaad, ik zat meer aan dingen zoals het ordinarium te denken.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #382 Gepost op: september 16, 2006, 09:38:18 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 september 2006 om 20:40:
[...]

offtopic: Ik vind dit niet echt relevant maar wil daar wel op antwoorden.
Het genoemde merk maakt misbruik van de naam van Gods Zoon om commerciële belangen. Niets meer of minder. Daar ben ik op tegen en mensen in de kerk die dit merk dragen spreek ik daar ook wel op aan.
Daarnaast is de merknaam zo gevormd dat het bij het uitspreken gelijk klinkt als de engelse vloek waarin Jezus' naam misbruikt wordt.

dit is in het geheel niet offtopic, en juist zeer relevant. Je keurt het dus af, als christenen met het merk g-sus lopen, omdat duidelijk is (kijk maar op de site rond) dat het merk misbruik maakt van de naam van Gods Zoon.

Ik zou er dus wel een heel gereformeerd verhaal bij kunnen houden, waardoor een poster van g-sus voor iemand die nog nooit van het merk gehoord heeft, of de site verder niet kent heel acceptabel overkomt. Maar iemand met meer kennis van zaken weet beter, en zullen andere christenen daarop aanspreken (en voor waarschuwen).

Vul op de plek van 'g-sus' de naam van één van de vrijzinnige liedboekdichters in, en je hebt je antwoord op de vraag wat het probleem is met een (flink) aantal liedboekliederen.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 09:43:13 pm door Nunc »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #383 Gepost op: september 16, 2006, 09:55:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 21:38:
Begin van de tekst tot:

Vul op de plek van 'g-sus' de naam van één van de vrijzinnige liedboekdichters in, en je hebt je antwoord op de vraag wat het probleem is met een (flink) aantal liedboekliederen.

Daarmee wil je zeggen dat de schrijvers de naam van Christus om commerciële doelen misbruiken?
Of wil je zeggen dat de schrijvers de eer van GOD niet zoeken in hun liederen?

Hoe denk je dan over het project Psalmen van Nu? (Rien van den Berg e.a.)
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 09:56:22 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #384 Gepost op: september 16, 2006, 10:31:22 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 september 2006 om 21:55:
[...]

Daarmee wil je zeggen dat de schrijvers de naam van Christus om commerciële doelen misbruiken?

eh nee, ik dacht dat dat duidelijk was?

quote:

Of wil je zeggen dat de schrijvers de eer van GOD niet zoeken in hun liederen?
ik weet niet welke God een vrijzinnig dichter zoekt. Ik weet evenmin welke God gezocht wordt door hindoes, moslims, voodoo-people of wie dan ook, en dat is ook helemaal niet relevant. Ze zullen ongetwijfeld heel oprecht zijn in hun zoeken naar de eer van God.

Maar iemand die de opstanding loochent, heeft het niet over de zelfde God als jij en ik, dat weet ik wel. En dat is nu juist het punt hier. Het gaat hier (met name) om dichters uit de vrijzinnige (wellicht esoterische) hoek, en hoe oprecht ze ook zijn - in hun geloof - het is niet ons geloof.

Dus dan kunnen de woorden die ze schrijven heel mooi zijn, maar dat kan een g-sus broek ook. Als die liederen door vrijzinnigen gemaakt zijn, met als doel geschikt te zijn voor zowel orthodoxen als vrijzinnigen, dan weet ik wel dat er wat mis is. Het kan dan best heel mooi klinken, maar er zit wel een dubbele bodem in, want als het lijkt te gaan over de opstanding van Jezus, en dat in allerlei mooie poëtische beelden neergezet wordt, dan weet ik dat de schrijver daar niet in geloofde. Sterker nog, vanwege z'n taakomschrijving weet ik, dat het lied zo bedoeld is dat je het ook als vrijzinnige perfect mee kan zingen.

edit: ik dacht dat het principe toch wel duidelijk was? Als ik het goed begrepen heb, dan heb jij toch veelvuldig contact gehad met bezwaarden en nieuwe vrijgemaakten? Dat je het wellicht niet eens bent met hun mening, kan ik me voorstellen, maar dat je niet doorhad waarom mijn g-sus voorbeeld relevant was, dat verbaast me echt. Er is kennelijk wel veel gepraat, maar misschien iets te weinig daadwerkelijk geluisterd en gekeken wát mensen (aan beide kanten) nu eigenlijk precies zeiden.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 10:41:14 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #385 Gepost op: september 16, 2006, 10:35:57 pm »
Nunc, als je tijd en zin hebt, dan zou ik een linkje wel op prijs stellen ter verdieping. :)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #386 Gepost op: september 16, 2006, 10:39:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 22:35:
Nunc, als je tijd en zin hebt, dan zou ik een linkje wel op prijs stellen ter verdieping. :)

ik zal het boekje van Vreugdenhil-Bustra nog eens doorspitten. Misschien dat die info ook nog wel ergens online staat.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #387 Gepost op: september 16, 2006, 10:40:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 22:39:
ik zal het boekje van Vreugdenhil-Bustra nog eens doorspitten. Misschien dat die info ook nog wel ergens online staat.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #388 Gepost op: september 16, 2006, 10:44:13 pm »

quote:

overigens staat hier (bij de downloads) wel wat nuttigs. De synode kiest echter de kant: als je het gereformeerd kunt lezen (/zingen) dan is het OK. In één van de PDF's staan ook sumier de bezwaren tegen de diverse liederen opgesomd (alverzoening, barthiaans, als het om berijmingen van bijbelteksten gaat gedeelten weggelaten, etc).

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #389 Gepost op: september 16, 2006, 10:48:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 22:44:
overigens staat hier (bij de downloads) wel wat nuttigs. De synode kiest echter de kant: als je het gereformeerd kunt lezen (/zingen) dan is het OK. In één van de PDF's staan ook sumier de bezwaren tegen de diverse liederen opgesomd (alverzoening, barthiaans, als het om berijmingen van bijbelteksten gaat gedeelten weggelaten, etc).
Fijn, ik zal het morgen op m'n gemak eens doorlezen. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #390 Gepost op: september 16, 2006, 10:59:20 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 13:03:
Ik ben benieuwd wat voor argumenten jij hebt voor het standpunt dat g-sus niet thuishoort in de eredienst (of bij christenen thuis)? En wat je mening is over christenen die wel in kleding van g-sus willen lopen?
offtopic:
Onze zoon moest een agenda voort het nieuwe schooljaar en wilde wel een g-sus agenda, z'n vriend had ook zo een.
Bij nadere inspectie leek me het toch niet zo'n goed idee. De agenda stond vol met interviews met (bekende) personen die zich de hand hadden laten lezen. Ook een artikel waarin werd uitgelegd hoe je de hand kan lezen bij iemand anders.
Alles was in het engels en het viel eigenlijk niet zo op als je die agenda vlug doorbladerde; de jongeren die op zo'n merk vallen, kopen die agenda zonder dat het hen opvalt dat ie vol staat met: 'How to read your palm'
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 10:59:37 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #391 Gepost op: september 16, 2006, 11:03:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 september 2006 om 22:59:

offtopic:
Onze zoon moest een agenda voort het nieuwe schooljaar en wilde wel een g-sus agenda, z'n vriend had ook zo een.
Bij nadere inspectie leek me het toch niet zo'n goed idee. De agenda stond vol met interviews met (bekende) personen die zich de hand hadden laten lezen. Ook een artikel waarin werd uitgelegd hoe je de hand kan lezen bij iemand anders.
Alles was in het engels en het viel eigenlijk niet zo op als je die agenda vlug doorbladerde; de jongeren die op zo'n merk vallen, kopen die agenda zonder dat het hen opvalt dat ie vol staat met: 'How to read your palm'
offtopic:Kijk, dit is nou jouw sterke kant, ik ben het leerstellig vaak met je oneens, maar als het gaat om CZDP zaken, dan heb je een scherp oog. :)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #392 Gepost op: september 16, 2006, 11:14:58 pm »
Ik heb enerzijds wel de behoefte om dhr. Smelik te vragen hier mee te doen, anderzijds zal het niets helpen.

Voorbeeld:
In mijn bundel "De Hemeling gaat Aarden" staan gedichten die niet gelovigen erg aanspreken.
Mag dat?
Ja, als iemand zijn eigen invulling kan geven aan wat ik heb geschreven heb ik geen moeite mee zolang hij niet zegt dat zijn invulling te mijne is.

Teksten raken een beleving bij mensen.
Ik zing met overtuiging teksten van bv. Paul de Leeuw maar dat zegt NIET dat ik zijn levenswijze en zijn invulling onderschrijf.

Lees je wel eens een boek van iemand die geen christen is?
Bij ja: dan steun je hem op commerciëel gebied.
Sta je dan achter zijn standpunt: ws. lang niet altijd.

Luister je popmuziek, geef dan voor de lol eens aan welke teksten je aanhoort (zelfde geldt ws. voor klassiek)

Je vult als mens zelf in hoe je ergens mee omgaat, wat je beleeft.
De vergelijking tussen G'sus en de schrijvers van het liedboek vind ik dan ook vreemd en die (ook na je uitleg) zie ik echt niet.
offtopic: ik heb bijna alle boeken van Oosterhuis en gebruik ze in mijn werk in de gemeente. HEt raakt mensen die teksten. Schitterend hoe hij geloof en beleving kan neerzetten. Lees voor de aardigheid Van Loon ook eens (de dichter dan wel te verstaan). Ontroerend!
Dat is andere koek dan een spijkerbroek
Ik doe niet meer mee.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #393 Gepost op: september 16, 2006, 11:15:37 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 september 2006 om 23:03:
[...]

offtopic:Kijk, dit is nou jouw sterke kant, ik ben het leerstellig vaak met je oneens, maar als het gaat om CZDP zaken, dan heb je een scherp oog. :)

;)

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #394 Gepost op: september 16, 2006, 11:24:27 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 september 2006 om 22:59:
offtopic:

Neem een Identity agenda. Leuke plaatjes, vlot uiterlijk en ja, nog christelijk ook :)
Ik heb er  nog één over, mail me je adres en je mag hem hebben voor je zoon.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2006, 11:26:21 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Jaap Vreugdenhil

• Bekijk profiel
« Reactie #395 Gepost op: september 17, 2006, 05:48:11 am »

quote:

Nunc schreef op 16 september 2006 om 22:39:

[...]

Dat boekje staat niet online, althams niet legaal.
Veel aanverwant materiaal staat op vreugdenhil.ontheweb.nl.
O.a. staan daar bezwaarschriften naar de synode toe. Daarin staan o.a. bezwaren die je nergens in de synodebesluiten terugvindt.
Anders gezegd: in de downloads op de gkv site vind je maar een deel van het probleem. En ik ben bang: alleen maar de meer oppervlakkige benadering.
Jaap Vreugdenhil

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #396 Gepost op: september 17, 2006, 08:20:12 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 september 2006 om 23:14:
(..)
Je vult als mens zelf in hoe je ergens mee omgaat, wat je beleeft.
De vergelijking tussen G'sus en de schrijvers van het liedboek vind ik dan ook vreemd en die (ook na je uitleg) zie ik echt niet.

(..)
offtopic:(..) Dat is andere koek dan een spijkerbroek

Ik snap niet hoe je de parallel niet kunt zien. In beide gevallen klinkt het wellicht orthodox christelijk, en kan je het op het eerste gezicht best zo interpreteren, maar als je wat dieper graaft en kijkt naar de achtergronden van de makers, blijft er weinig orthodox christelijks meer over. Uiteraard kan je dan het merk g-sus nog steeds orthodox christelijk interpreteren en verdedigen met "Je vult als mens zelf in hoe je ergens mee omgaat, wat je beleeft.".

En ja, ik weet dat jij die verdediging ("wat je beleeft") wel OK vindt mbt liederen en niet mbt een spijkerbroek. Maar als je consequent bent, dan zul je moeten accepteren dat er met een g-sus spijkerbroek ook niks mis is, zolang de drager het maar op een christelijke manier kan uitleggen. Er is geen substantieel verschil tussen de spijkerbroek en een lied. Beide zijn in eerste instantie niet expliciet anti, maar als je verder kijkt dan je neus lang is, dan blijken ze beide gemaakt door mensen die beslist niet orthodox zijn, en met hun religieuze woorden hele andere dingen bedoelden dan jij er in een kerkdienst mee bedoelt. Maar wellicht kun je je eigen verdediging van die liederen eens vergelijken met de jongeren in de kerk die g-sus op dezelfde manier verdedigen, en zien dat je in dezelfde soort spagaat zit?

quote:

Ik heb enerzijds wel de behoefte om dhr. Smelik te vragen hier mee te doen, anderzijds zal het niets helpen.
waarom zal het niiks helpen? En... als er inderdaad iets mis is met die liederen, en het zou toch niet helpen... wat zegt dat dan?

quote:

Voorbeeld:
In mijn bundel "De Hemeling gaat Aarden" staan gedichten die niet gelovigen erg aanspreken.
Mag dat?
Ja, als iemand zijn eigen invulling kan geven aan wat ik heb geschreven heb ik geen moeite mee zolang hij niet zegt dat zijn invulling te mijne is.

ik snap niet helemaal wie je citeert (dr. Smelik?).

quote:

Teksten raken een beleving bij mensen.
Ik zing met overtuiging teksten van bv. Paul de Leeuw maar dat zegt NIET dat ik zijn levenswijze en zijn invulling onderschrijf.

Lees je wel eens een boek van iemand die geen christen is?
Bij ja: dan steun je hem op commerciëel gebied.
Sta je dan achter zijn standpunt: ws. lang niet altijd.

Luister je popmuziek, geef dan voor de lol eens aan welke teksten je aanhoort (zelfde geldt ws. voor klassiek)
Dit alles doe ik wel eens - zij het dat ik er voorzichtig mee ben en goed oplet - maar het is niet relevant in deze discussie. Het gaat hier om gebruik in de eredienst, dus gebruik van liederen om God mee te prijzen. Al de dingen die jij hier opnoemt zijn zaken die in het dagelijks leven gebeuren. Daar speelt de 'afkomst' van goederen, boeken, etc geen rol. Dat blijkt wel uit het bijbelgedeelte waar Paulus spreekt over het eten van offervlees (aan heidense afgoden). Daar is maar één probleem mee, namelijk dat je er een andere (zwakkere) christen mee voor het hoofd zou kunnen stoten, omdat die nog niet ziet dat het geen zier kan schelen wat er allemaal met dat vlees gebeurd is. (Overgens citeert Paulus ergens in handelingen een paar keer wat uit een griekse tragedie, o.a. in discussie met griekse filosofen - ook daar is dus niet zoveel mis mee, mits goed gebruikt).

Maar offervlees eten is heel wat anders dan dat vlees daarna door laten gaan voor offer aan God. Het lijkt erop (als je het OT) leest, dat God niet zo gelukkig is als Zijn volk aan de slag gaat met heidense elementen, en die probeert in te voegen in de tempel(-ere-)dienst. Denk alleen maar aan het gouden kalf, of de neigingen van de Israelieten om gewijde palen op te richten, etc. Ze namen allerlei heidense rituelen (ongetwijfeld heel vroom door die heidenen verricht) over en gebruikten ze zelf in de dienst aan God (ook weer ongetwijfeld heel vroom).

De vraag is nu eigenlijk, of in het NT ook aangegeven wordt dat de eredienst van heidense elementen gebruik mag maken of niet. Ik zou geen gedeelte kunnen bedenken wat dat legitimeert, maar wellicht is het er wel.

Hoe dan ook, dit is (een deel van) de achtergrond m.b.t. waarom verontruste mensen geen behoefte hebben aan een aantal liederen. Omdat het op dezelfde hoogte (of diepte?) staat als rond gaan lopen in een g-sus broek, omdat je denkt dat je daar wel een mooie christelijke verdediging voor kunt verzinnen.

Er is (denk aan het offervlees) geen enkel probleem met een broek gemaakt door een atheist, maar een broek waarvan het merk -als je wat verder rondkijkt- duidelijk blasfemisch bedoeld is, is niet zomaar neutraal. Er is niet zoveel mis met een boek of toneelstuk of film (denk aan de griekse tragedies die Paulus citeert), maar het zou kunnen dat de boodschap anti-christelijk is, en dan is er wel een probleem. En daar zit 'm hier het probleem.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 09:16:04 am door Nunc »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #397 Gepost op: september 17, 2006, 11:35:54 am »
Luister voor de aardigheid eens naar de preek in Drachten Oost op zondag 17 -9-06
(8:45) te vinden op http://audioserver.nl/mp3/recorder.php?id=297
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #398 Gepost op: september 17, 2006, 12:10:25 pm »
En dan nog even dit.

Ik heb besloten om geen energie meer te steken in het gesprek met en over de nieuwe vrijmaking.
In mijn beleving is het een zinloos gesprek waarin we (ook ik dus) snel tot verwijten onderling kunnen komen. Dat is niet heilzaam.

Ik zou graag willen dat een ieder deze woorden met zich meeneemt:

Mogen wij zien, met allen die al bij God zijn
verheerlijk in het licht, Uw aangezicht:
onmetelijke vreugde, zekerheid
waaraan in eeuwigheid geen eind zal komen
Waar vriendschap is en liefde, daar is God.

(H.R.)

Kerk zijn is niet een spel van "zoek de verschillen" maar een zaak van zoek de gelijkheid in Christus.
Dat heb ik steeds getracht, ook als het om spijkerbroeken en liederen ging of om andere zaken.
Niet altijd zal dat geslaagd zijn, ook niet altijd heb ik begrepen waar de ander het over had.
(Misschien ben ik wel "overlezen" inmiddels, er wordt meer geschreven over deze materie dan er over gesproken wordt... )

Hoe dan ook, of je nu als GKv, NV of RK of atheïst hier op het forum bent:
Bedankt voor je weerwoord (m.n. Nunc die genuanceerd kan schrijven {dat is een gave, wees daar zuinig op, zet het in tot heil van de ander en de gemeente waar je bij hoort!} en anderen die zonder de ander te verwerpen durven te reageren vanuit hun beleving of denkrichting.)

Vrede en alle goeds.

offtopic: Even voor alle duidelijkheid: ik blijf wel meelezen maar niet meeleven  :+
Het werk in gezin, gemeente en maatschappij heeft nu mijn prioriteit.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 12:12:36 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #399 Gepost op: september 17, 2006, 10:19:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 16 september 2006 om 23:24:
[...]

Neem een Identity agenda. Leuke plaatjes, vlot uiterlijk en ja, nog christelijk ook :)
Ik heb er  nog één over, mail me je adres en je mag hem hebben voor je zoon.

Heel aardig aangeboden, maar hij heeft al een andere... :)
Anders had ik graag van je aanbod gebruik gemaakt. (Je leest dit nog mee..... heb ik begrepen)