Auteur Topic: Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??  (gelezen 77333 keer)

Laodicea

• Bekijk profiel
Opnieuw een vrijmaking binnen de GKV??
« Reactie #300 Gepost op: september 13, 2006, 11:51:14 pm »
Ik vind, als buitenstaander, dat jullie nog veel te lief voor de dubbel-vrijgemaakten zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: september 13, 2006, 11:57:19 pm »

quote:

Laodicea schreef op 13 september 2006 om 23:51:
Ik vind, als buitenstaander, dat jullie nog veel te lief voor de dubbel-vrijgemaakten zijn.

Leg uit  :)
Oftewel: hoe zou je als buitenstaander handelen?
Ik doe niet meer mee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: september 14, 2006, 12:10:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 september 2006 om 23:57:
[...]

Leg uit  :)
Oftewel: hoe zou je als buitenstaander handelen?
:Y) als katholieke buitenstaander zou Laodicea, vermoed ik, de roede niet sparen
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: september 14, 2006, 12:17:11 am »

quote:

diak2b schreef op 14 september 2006 om 00:10:
[...]
 :Y) als katholieke buitenstaander zou Laodicea, vermoed ik, de roede niet sparen
Vertel en leg uit. Spreek niet in raadselen eerwaarde, ze zijn voor meerdere uitleg vatbaar namelijk.
Ik doe niet meer mee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: september 14, 2006, 12:21:50 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 00:17:
[...]

Vertel en leg uit. Spreek niet in raadselen eerwaarde, ze zijn voor meerdere uitleg vatbaar namelijk.
Eerwaarde ben ik nog niet. Ik vermoed dat Laodicea refereert aan het feit dat voor katholieken dat wat "jullie" een vrijmaking noemen, een schisma heet, mogelijk een ketterij, en één van de meer zekere wegen naar de eeuwige verdoemenis is. Dat kan sommige katholieken wel eens wat fel maken, zeg maar :+

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: september 14, 2006, 12:51:54 am »

quote:

Laodicea schreef op 13 september 2006 om 23:51:
Ik vind dat als binnenstaander ook, en heb dat destijds ook hier op het forum wel laten merken. Er is eindeloos veel energie gestoken in een sekte midden in een tijd die erom schreeuwt dat er eindeloos veel energie gestoken wordt in de kerk. Mensen die een wereld in stand willen houden die al lang dood is claimden en kregen veel aandacht van kerkenraden en andere kerkelijke vergaderingen, maar mensen, jongeren en ouderen, die geholpen en gestimuleerd willen worden om vandaag christen te zijn mochten het zelf uitzoeken. Op de een of andere manier schijnt het nog steeds niet echt te willen doordringen bij sommige mensen dat onze kerken op deze manier al lang een veelvoud van de mensen die zich nu in hun eigen sekte hebben teruggetrokken zijn kwijtgeraakt aan helemaal geen kerk of allerlei groepen en clubs aan de andere kant van het kerkelijk spectrum.
shoot me again, I ain't dead yet

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: september 14, 2006, 09:15:29 am »

quote:

dsWim schreef op 14 september 2006 om 00:51:...Er is eindeloos veel energie gestoken in een sekte midden in een tijd die erom schreeuwt dat er eindeloos veel energie gestoken wordt in de kerk.

Bedoel je dat deze mensen beter hun energie in de eigen gemeente kunnen steken dan dat ze elkaar opzoeken en "opstoken"? Ben ik direct voor! Al eerder noemde ik in dit verband v/a 55 van de HC.

quote:

Mensen die een wereld in stand willen houden die al lang dood is
Welke wereld bedoel je? De tijd dat GKV de enige ware kerk moest zijn?
Ik doe niet meer mee.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: september 14, 2006, 09:47:32 am »

quote:

dsWim schreef op 14 september 2006 om 00:51:
[...]

Ik vind dat als binnenstaander ook, en heb dat destijds ook hier op het forum wel laten merken. Er is eindeloos veel energie gestoken in een sekte midden in een tijd die erom schreeuwt dat er eindeloos veel energie gestoken wordt in de kerk. Mensen die een wereld in stand willen houden die al lang dood is

Dit is een karikatuur die wellicht voor een déél van de NV opgaat, maar zéker niet voor alle NV.

quote:

claimden en kregen veel aandacht van kerkenraden en andere kerkelijke vergaderingen,

Stel nou eens, dat er inderdaad door de GKv ernstig tekort is gedaan aan de bijbelse boodschap. Dan was het terecht dat ze die aandacht claimden, lijkt mij.
En stel nou eens, dat er door die tekorten mensen in gewetensnood zijn gekomen, hun geloof daardoor schipbreuk dreigde te lijden, de eenheid in de gemeente niet meer konden ervaren - ondanks alle energie die er werd gestoken in het goed en opbouwend meedraaien, werden mensen met de nek aangekeken en in de hoek gezet, wat in een aantal gevallen leidde tot depressiviteit -...

Ik weet wel dat de meningen verschillen over óf de GKv inderdaad tekort doet aan de bijbelse boodschap. Maar áls het zo is, dan is de aandacht die daarvoor gevraagd wordt niet onterecht, lijkt mij.

quote:

maar mensen, jongeren en ouderen, die geholpen en gestimuleerd willen worden om vandaag christen te zijn mochten het zelf uitzoeken. Op de een of andere manier schijnt het nog steeds niet echt te willen doordringen bij sommige mensen dat onze kerken op deze manier al lang een veelvoud van de mensen die zich nu in hun eigen sekte hebben teruggetrokken zijn kwijtgeraakt aan helemaal geen kerk of allerlei groepen en clubs aan de andere kant van het kerkelijk spectrum.

Dan vergeet je voor het gemak dat zij die problemen ook zien, alleen daar een andere oplossing voor zien. De NV zien - bij mijn weten - diezelfde ontwikkelingen ook, en maken zich daar evengoed zorgen om. Ze vinden het alleen niet de juiste oplossing om dús maar tegemoet te komen aan de geuite behoeften van die groepen, maar gaan ervan uit dat alleen het onverkorte, onaangepaste evangelie zélf die groepen 'binnen' kan halen.
(Het is dacht ik geen geheim dat binnen de NV de gedachte leeft dat de aanpassing van de diensten naar 'eigentijdse vormen' ook leidt tot aanpassing en/of versimpeling van de boodschap.)

Ik laat even in het midden wat mijn eigen visie hierop is, het gaat me er nu om dat hier een beeld van de NV wordt geschetst die hen m.i. onrecht doet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: september 14, 2006, 10:34:25 am »

quote:

E-line schreef op 14 september 2006 om 09:47:

Stel nou eens, dat er inderdaad door de GKv ernstig tekort is gedaan aan de bijbelse boodschap. Dan was het terecht dat ze die aandacht claimden, lijkt mij.
En stel nou eens, dat er door die tekorten mensen in gewetensnood zijn gekomen, hun geloof daardoor schipbreuk dreigde te lijden, de eenheid in de gemeente niet meer konden ervaren - ondanks alle energie die er werd gestoken in het goed en opbouwend meedraaien, werden mensen met de nek aangekeken en in de hoek gezet, wat in een aantal gevallen leidde tot depressiviteit -...

Ik weet wel dat de meningen verschillen over óf de GKv inderdaad tekort doet aan de bijbelse boodschap. Maar áls het zo is, dan is de aandacht die daarvoor gevraagd wordt niet onterecht, lijkt mij.
Als ik dsWim goed begrijp draai je nu oorzaak en gevolg -in zijn redenering- om.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 10:36:44 am door Mezzamorpheus »

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: september 14, 2006, 11:34:15 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 09:15:
[...]
Welke wereld bedoel je? De tijd dat GKV de enige ware kerk moest zijn?

Ook. Ik bedoel de vrijgemaakte wereld van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw en het typisch vrijgemaakte gedachtegoed over verbond en kerk, oecumene, liturgie en gezangen, bijbel lezen en hermeneutiek enz. uit die tijd. Dat is allemaal zo passé als het maar kan.
Het lijkt me bepaald geen karikatuur van de hersteld vrijgemaakten te beweren dat ze juist die wereld in stand willen houden en dat gedachtegoed verdedigen.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 11:36:03 am door dsWim »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: september 14, 2006, 11:50:29 am »
Niet om het één of ander, maar het begint me gewoon een beetje te duizelen (als buitenstaander zijn-de) Net weer eens in een boek rondgebladerd nl. 'Reis door religies en stromingen' van Ds. Knol (uit Smilde) Als ik zie hoeveel 'soorten' gereformeerden er zijn, hoeveel vrijmakingen, scheuringen (om wat voor reden dan ook) dan weet ik niet meer wat de "term" gereformeerd inhoudt.....
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: september 14, 2006, 12:09:43 pm »

quote:

E-line schreef op 14 september 2006 om 09:47:
[...]Ik laat even in het midden wat mijn eigen visie hierop is, het gaat me er nu om dat hier een beeld van de NV wordt geschetst die hen m.i. onrecht doet.

Mag je vinden, ik heb ook van onze eigen kerken gezegd dat we in de periode dat de nu door de NV zo verdedigde ideeën er leefden een sektarische periode hebben doorgemaakt, en daar was natuurlijk ook veel volk het niet mee eens.
Maar waar het me om ging was veel meer de wanverhouding in aandacht van 'vrijgemaakte' kant. Natuurlijk zit daar meteen een mening bij in. Ik weiger categorisch om in die houding te stappen van 'stel nu eens dat er inderdaad door de GKv ernstig tekort is gedaan aan de bijbelse boodschap', omdat ik dat evidente onzin vind. Alleen een paar mensen die echt niet kunnen onderscheiden tussen hun eigen ideeën en de bijbelse boodschap vinden dat er in onze kerken zo ernstig aan de bijbelse boodschap tekort wordt gedaan dat ze er niet in kunnen blijven. Zelfs onze Australische tegenvoeters, die toch bepaald niet uitblinken in kritisch vermogen ten opzichte van de vrijgemaakte eigenaardigheden, durven zover niet te gaan (en al deden ze het, dan nog was ik niet onder de indruk, trouwens). En in de ruimte van de gereformeerde kerken en traditie is er al helemaal geen reden om rond de NV energie in een leer-discussie te gaan steken.
Dat is toch gebeurd en heeft op alle niveaus vreselijk veel enerige gekost. Die energie kan maar één keer besteed worden en is nu niet besteed aan een serieuze 'inculturatie' van het gereformeerde geloof in onze huidige situatie. Dat gaat echt niet om flauwiteiten als aanpassing hier of daar. Dat soort dingen krijg je juist als je er geen energie aan besteed en de dingen 'maar gebeuren'. In de termen van de discussie hier: 'lief zijn' voor de NV heeft in de praktijk betekend dat we in onze kerken niet 'lief waren' voor talloos veel meer mensen die in het echte christenleven van vandaag gesteund moeten worden, en dat terwijl dat juist volgens mij 'Gebot der Stunde' was al ruim vanaf de jaren negentig. Of we dat nu nog in kunnen halen weet ik echt niet.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 12:10:49 pm door dsWim »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: september 14, 2006, 02:23:02 pm »

quote:

dsWim schreef op 14 september 2006 om 11:34:
[...]

Ook. Ik bedoel de vrijgemaakte wereld van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw en het typisch vrijgemaakte gedachtegoed over verbond en kerk, oecumene, liturgie en gezangen, bijbel lezen en hermeneutiek enz. uit die tijd. Dat is allemaal zo passé als het maar kan.
Het lijkt me bepaald geen karikatuur van de hersteld vrijgemaakten te beweren dat ze juist die wereld in stand willen houden en dat gedachtegoed verdedigen.

Weet je wim, dat noemen we deformeren.
Wat mij zo opvalt aan de geschiedenis van de Bijbel en ook van de kerken, dat er elke keer weer een deformatie plaats vond/vind met daarna een reformatie. Dat ik me weleens afvraag of we er nog niet van geleerd heeft.
Als je af gaat van Gods woord, dan ga je deformeren.
Dus dan zijn zulke zaken als je noemt inderdaad passé.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: september 14, 2006, 03:07:09 pm »

quote:

joepie schreef op 14 september 2006 om 14:23:
Weet je wim, dat noemen we deformeren.
-------
Als je af gaat van Gods woord, dan ga je deformeren.
Dus dan zijn zulke zaken als je noemt inderdaad passé.

Deformeren is misvormen.
Dat is weer de zoveelste opmerking waar ik niet vrolijk van wordt....

Teruggaan naar het Woord van GOD met de kennis van nu en het weten van toen is geen misvorming.
Dat is recht doen aan het feit dat GOD werkt door de eeuwen heen.
Inzichten veranderen, kennis wordt vergroot, GOD geeft veel in deze tijd.

[edit: woord verwisseld]
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 04:01:45 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: september 14, 2006, 04:03:31 pm »
Je kunt deformeren misvormen noemen, maar ik meen dat het een vervormen is.
Als je het woord van God gaat vervormen krijg je een verlaten van het woord en niet een terug gaan naar het woord. Je gaat dus het woord omvormen tot het jou aanstaat, of past binnen de denkwijze die je nu hebt.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 04:04:40 pm door joepie »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: september 14, 2006, 04:19:47 pm »

quote:

joepie schreef op 14 september 2006 om 16:03:
Je kunt deformeren misvormen noemen, maar ik meen dat het een vervormen is.
Als je het woord van God gaat vervormen krijg je een verlaten van het woord en niet een terug gaan naar het woord. Je gaat dus het woord omvormen tot het jou aanstaat, of past binnen de denkwijze die je nu hebt.
http://www.woordenboek.nl...oek/?zoekwoord=deformeren
Beide woorden kun je als betekenis gebruiken, bij deformeren gaat het er echter om (in dit opzocht) wie of wat er vervormd wordt en óf het een negatieve wijziging.
Deformeren hoeft lang niet altijd negatief te zijn.

HEt gaat immers volgens de GKv niet om vervorming of misvorming. Het Woord is niet aangepast. Er zijn mensen die dingen zien en lezen die er niet staan. Dan is de blik mischien wel gedeformeerd en in die zin kan ik het wel eens zijn met Wim.
Waar ik mij over verbaas is wel binnen dit hele gebeuren dat er weinig liefde komt van de mensen die "tegenover"  de GKv staan.
Als jij werkelijk gelooft dat de nieuwe vrijmakingsgedachte jouw roeping is, ga dan met GOD denk ik dan.
Liever nog zou ik zien dat je je energie en gaven en inzichten inzet als kracht in de gemeente.
Dan ben je op een ander niveau bezig, dan ben je bezig om te bouwen in plaats van afbreken.
Dan geef je vorm aan het lichaam van CHristus. Ongedeeld wel te verstaan...
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: september 14, 2006, 04:21:52 pm »

quote:

joepie schreef op 14 september 2006 om 16:03:
Je gaat dus het woord omvormen tot het jou aanstaat, of past binnen de denkwijze die je nu hebt.

Volgens een kennis van mij doen alle kerken en stromingen dit.
Ook de nieuwe vrijmakingsleden vormen een beeld dat volgens hen klopt.
Dat is de reden ook dat er zoveel verschillende intepretaties van het christelijke geloof zijn.
Ik doe niet meer mee.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: september 14, 2006, 04:31:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 16:19:
[...]
Als jij werkelijk gelooft dat de nieuwe vrijmakingsgedachte jouw roeping is, ga dan met GOD denk ik dan.

En dan heb jij het over het gemis aan 'liefde'??...
Wat je hier zegt is wel úiterst liefdeloos.
Trouwens, de 'nieuwe vrijmakingsgedachte' is gewoon het gedachtengoed zoals dat vanaf 1944 tot pak-em-beet vijftien jaar geleden heerste in de GKV. Dus... wie het met die leer/gedachtengoed niet eens was had m.i. ook zelf weg kunnen gaan. Ja toch? Dat zou een stuk logischer geweest zijn. Dan zou de GKV gewoon gebleven zijn bij haar eigen leer en gedachtengoed, en zouden degegen die het graag ánders willen zien hun eigen weg gegaan zijn.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 04:45:41 pm door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: september 14, 2006, 05:36:41 pm »

quote:

Jakolien schreef op 14 september 2006 om 16:31:

Jakoline, als je het zo gaat quoten verander je mijn opmerking.
Ik schrijf niet voor niets:

quote:

Liever nog zou ik zien dat je je energie en gaven en inzichten inzet als kracht in de gemeente.
Dan ben je op een ander niveau bezig, dan ben je bezig om te bouwen in plaats van afbreken.
Dan geef je vorm aan het lichaam van CHristus. Ongedeeld wel te verstaan...
Ik zou veel liever zien dat het diverse pluimage samen blijft!
Ik doe niet meer mee.

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: september 14, 2006, 05:40:11 pm »

quote:

[...]

Trouwens, de 'nieuwe vrijmakingsgedachte' is gewoon het gedachtengoed zoals dat vanaf 1944 tot pak-em-beet vijftien jaar geleden heerste in de GKV. Dus... wie het met die leer/gedachtengoed niet eens was had m.i. ook zelf weg kunnen gaan. Ja toch? Dat zou een stuk logischer geweest zijn. Dan zou de GKV gewoon gebleven zijn bij haar eigen leer en gedachtengoed, en zouden degegen die het graag ánders willen zien hun eigen weg gegaan zijn.
En dát is nu net niet waar. Er hebben vanaf 44 bijvoorbeeld altijd 2 stromingen bestaan over zondagsrust.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: september 14, 2006, 06:26:29 pm »

quote:

aegron schreef op 14 september 2006 om 17:40:
[...]

En dát is nu net niet waar. Er hebben vanaf 44 bijvoorbeeld altijd 2 stromingen bestaan over zondagsrust.

Er zijn allicht meer stromingen op diverse gebieden geweest vanaf 44. Dat is nooit problematisch geweest op enkele situaties na.
Kerken (=groepen) zullen nooit uniform zijn. Dat is ook niet de bedoeling van een kerk.
Een kerk biedt onderdak aan verschillende mensen en dat maakt het juist mooi!
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: september 14, 2006, 07:06:15 pm »
Direct na de vrijmaking was de variateit in de gkv groter dan na 1967. Na die tijd werden afwijkingen niet meer getolereerd en ontstond het strak geregisseerde en uniforme karakter van de gkv. Ook ontstond er toen nog meer de behoefte om het ware kerkzijn te claimen. Al met al was het een ongezonde situatie waarin variatie als bedreigend werd gezien maar waar de herkenbaarheid groot was. Dezelfde ongezonde situatie als waar de nieuwe vrijgemaakten zich nu in bevinden en waar over 25 jaar wel weer een scheuring zal komen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: september 14, 2006, 07:15:01 pm »
Ik ben wel benieuwd of Jakolien het inderdaad zo ziet dat de NV 'een strak geregisseerd en uniform karakter' heeft en of ze variatie inderdaad als bedreigend zien. Zo ja (beide), waarom?
Ik vraag me in ieder geval af wat daar bijbels aan is.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: september 14, 2006, 07:33:12 pm »

quote:

dsWim schreef op 14 september 2006 om 11:34:
[...]

Wat bedoel ja dan met hermeneutiek uit die tijd?
Waarom is dat ook helemaal passé?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: september 14, 2006, 07:35:00 pm »

quote:

dingo schreef op 14 september 2006 om 19:06:
Direct na de vrijmaking was de variateit in de gkv groter dan na 1967. Na die tijd werden afwijkingen niet meer getolereerd en ontstond het strak geregisseerde en uniforme karakter van de gkv.

Bedoel je daarmee dat de leer en invulling na 1967 strakker werden?

quote:

Ook ontstond er toen nog meer de behoefte om het ware kerkzijn te claimen.

Dat ware kerk gebeuren speelde toch ook voor 1967 al?

quote:

Al met al was het een ongezonde situatie waarin variatie als bedreigend werd gezien maar waar de herkenbaarheid groot was. Dezelfde ongezonde situatie als waar de nieuwe vrijgemaakten zich nu in bevinden en waar over 25 jaar wel weer een scheuring zal komen.
Persoonlijk heb ik de GKv nooit als uniform en strak ervaren. Er zijn wel voorgangers en woongebieden te vinden die "strakker" in het GKv -vel zitten dan anderen, kenmerkend vind ik het feit dat de GKv een gereformeerde kerk wil zijn die Christus centraal wilde en wil stellen.
Dat samen Christus centraal zetten vind ik van meer belang dan de discussie over hoe een kerklied dient te klinken.
Ik ken ze allemaal, van Johannes de Heer tot de Evangelische Bundel etc. etc. en zou graag zien dat we meer samen zoeken dan samen in onenigheid te leven.
Ik doe niet meer mee.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: september 14, 2006, 08:08:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 19:35:
[...]

Bedoel je daarmee dat de leer en invulling na 1967 strakker werden?

[/q]

Ja volgens mensen die het weten kunnen is dat idd gebeurd.

quote:

[...]

Dat ware kerk gebeuren speelde toch ook voor 1967 al?

Jawel maar minder sterk als na 1967 een groot deel van diegene die daar anders/genuanceerder over dachten waren immers vertrokken.

[q]

[...]

Persoonlijk heb ik de GKv nooit als uniform en strak ervaren. Er zijn wel voorgangers en woongebieden te vinden die "strakker" in het GKv -vel zitten dan anderen, kenmerkend vind ik het feit dat de GKv een gereformeerde kerk wil zijn die Christus centraal wilde en wil stellen.
Dat samen Christus centraal zetten vind ik van meer belang dan de discussie over hoe een kerklied dient te klinken.
Ik ken ze allemaal, van Johannes de Heer tot de Evangelische Bundel etc. etc. en zou graag zien dat we meer samen zoeken dan samen in onenigheid te leven.
Je bekijkt de situatie nu, dat was begin 70-er jaren echt wel anders. Iedere gemeente hield zich strak aan de goedgekeurde orden van dienst en geen gemeente die het in zijn hoofd haalde om een niet-goedgekeurd lied of gezang te zingen in de dienst. Als ik een psalm uit mijn hoofd wil zingen haal ik zomaar 3 verschillende versies door elkaar met dank aan de proefbundel uit de zeventiger jaren en het later  samengestelde kerkboek met veel liedboekversies en de klassieke versie  uit 1773. Het was allemaal vreselijk rigide en intern gericht maar wel vertrouwd. Ik kan me de heimwee wel voorstellen omdat er toch al zoveel veranderd in onze maatschappij zou het prettig zijn als de kerk hetzelfde bleef maar dat is niet de realiteit. Als het zo werkte hadden we nu grote groepen Amish in Nederland gehad.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: september 14, 2006, 08:22:01 pm »

quote:

dingo schreef op 14 september 2006 om 20:08:
Je bekijkt de situatie nu, dat was begin 70-er jaren echt wel anders. .......Als ik een psalm uit mijn hoofd wil zingen haal ik zomaar 3 verschillende versies door elkaar met dank aan de proefbundel uit de zeventiger jaren en het later  samengestelde kerkboek met veel liedboekversies

Ik ben kennelijk een stuk jonger  8)  maar bekijk niet alleen de situatie nu.
Als kind van negen zat ik ooit in een kerk waar een deel van de gemeente niet meezong omdat er uit de proefbundel gezongen werd. Een vreemde ervaring voor een kind, zeker omdat ook enkele mannen op het podium niet meezongen.

Heimwee naar de tijd dat alles vast en zeker lag gemetseld in door mensen gebouwde structuren heb ik dan ook niet, ik ben van de vrijere lichting  ;)

off-topic

quote:

en de klassieke versie  uit 1773
Als je die nog mee hebt gemaakt ben ik benieuwd naar je leeftijd :+
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 08:22:41 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: september 14, 2006, 09:17:14 pm »

quote:

Aafke schreef op 14 september 2006 om 11:50:
Niet om het één of ander, maar het begint me gewoon een beetje te duizelen (als buitenstaander zijn-de) Net weer eens in een boek rondgebladerd nl. 'Reis door religies en stromingen' van Ds. Knol (uit Smilde) Als ik zie hoeveel 'soorten' gereformeerden er zijn, hoeveel vrijmakingen, scheuringen (om wat voor reden dan ook) dan weet ik niet meer wat de "term" gereformeerd inhoudt.....
offtopic:Tja, ge-re-formeerd. Opnieuw geformeerd...en weer opnieuw....en weer opnieuw....
Het is eigenlijk ook niet meer uit te leggen waarom nog steeds met vol enthousiasme en met "God wil het" mensen hun eigen kerkgenootschappen oprichten. Niet alleen in de gkv trouwens. Ik zag laatst een soort stamboom van de gereformeerde gemeenten met de talloze afsplitsingen. Over het scheuren op zichzelf was er ooit eens een discussie in Scheuren, kan dat?.
Daarnaast kennen veel gereformeerde kerken onderlinge stromingen die soms behoorlijk uit elkaar liggen. De CGK bv. En sinds hier katholieken komen weet ik dat ook daar de nodige stromingen/afsplitsingen zijn.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 09:20:09 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: september 14, 2006, 09:48:51 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 20:22:

off-topic
[...]

Als je die nog mee hebt gemaakt ben ik benieuwd naar je leeftijd :+
Ja jongen, die eerste keer dat was wat hoor, allemaal nieuwlichterij, de psalmen van Datheen waren veel beter. Waren ook veel mensen die niet met die nieuwlichterij mee wilden doen en hun kaken stijf op elkaar hielden. :)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #329 Gepost op: september 14, 2006, 10:32:11 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 september 2006 om 21:17:

[...]
offtopic:Tja, ge-re-formeerd. Opnieuw geformeerd...en weer opnieuw....en weer opnieuw....
Het is eigenlijk ook niet meer uit te leggen waarom nog steeds met vol enthousiasme en met "God wil het" mensen hun eigen kerkgenootschappen oprichten. Niet alleen in de gkv trouwens. Ik zag laatst een soort stamboom van de gereformeerde gemeenten met de talloze afsplitsingen. (...)

je kunt je ook afvragen, waarom mensen altijd maar weer datgene wat ze overgedragen hebben gekregen binnen het christendom, willen veranderen? De Waarheid is kennelijk aanstootgevend, het kruis een dwaasheid. Heel veel - maar niet alle? - splitsingen en scheuringen zijn m.i. uiteindelijk daartoe te herleiden.

(Maar ongetwijfeld ook wel eens op verstarring, te hoog stellen van de eigen traditie, etc. - en dat is niet als sneer bedoeld naar de NV)
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 10:35:43 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #330 Gepost op: september 14, 2006, 10:36:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 september 2006 om 22:32:
je kunt je ook afvragen, waarom mensen altijd maar weer datgene wat ze overgedragen hebben gekregen binnen het christendom, willen veranderen? De Waarheid is kennelijk aanstootgevend, het kruis een dwaasheid. Heel veel - maar niet alle? - splitsingen en scheuringen zijn m.i. uiteindelijk daartoe te herleiden.
Mja, maar met nieuwe tijden en nieuwe uitdagingen ontstaat er vaak ook de noodzaak om leerstellingen te verduidelijken
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #331 Gepost op: september 14, 2006, 10:43:26 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 september 2006 om 22:36:
[...]
Mja, maar met nieuwe tijden en nieuwe uitdagingen ontstaat er vaak ook de noodzaak om leerstellingen te verduidelijken

klopt, helemaal mee eens. Maar met nieuwe tijden bestaat er ook steeds weer het reële gevaar, dat mensen het kruis het liefst zo ver mogelijk weg moffelen... dat kan achter omslachtige taal, poëtische en ambivalente liedteksten, zweverige psychologiserende preken of rationalisatie en subtiele weglatingen, etc, maar het is steeds hetzelfde (kijk maar wat er in de PKN gebeurt, ik kan je er zo meer over vertellen als ervaringsdeskundige  ;( ). Niet wat er gezegd wordt is in eerste instantie verkeerd, maar wat er weggelaten wordt. Soms ontdek je gewoon een Levensgroot gat: Jezus wordt weggelaten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #332 Gepost op: september 14, 2006, 10:52:27 pm »
Modbreak:
Allemaal erg boeiend maar gaat een beetje te algemeen worden voor dit specifieke GKV-scheurings topic. Mogelijk een nieuw topic over starten?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #333 Gepost op: september 14, 2006, 10:54:16 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 september 2006 om 22:43:
klopt, helemaal mee eens. Maar met nieuwe tijden bestaat er ook steeds weer het reële gevaar, dat mensen het kruis het liefst zo ver mogelijk weg moffelen... dat kan achter omslachtige taal, poëtische en ambivalente liedteksten, zweverige psychologiserende preken of rationalisatie en subtiele weglatingen, etc, maar het is steeds hetzelfde (kijk maar wat er in de PKN gebeurt, ik kan je er zo meer over vertellen als ervaringsdeskundige  ;( ). Niet wat er gezegd wordt is in eerste instantie verkeerd, maar wat er weggelaten wordt. Soms ontdek je gewoon een Levensgroot gat: Jezus wordt weggelaten.
O zeker, nu je het wat concreter maakt, ben ik het helemaal met je eens.

Toch bestaat er ook een ander gevaar, dat niet zozeer het offer van het kruis weglaat, alswel versteend, ik denk dat je het verschijnsel van de NV in die hoek moet zoeken. Een fenomeen als de FSSPX is er denk ik heel goed mee vergelijkbaar. Ik denk wel dat het, in tegenstelling tot vrijzinnigheid géén ketterij is, maar zéér kwalijk is het wel.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #334 Gepost op: september 14, 2006, 10:57:30 pm »

quote:

:?  is dit te vertalen????
Ik doe niet meer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #335 Gepost op: september 14, 2006, 11:05:42 pm »

quote:

Daar heb ik hier al een verklarend linkje over gegeven. :) De vertaling is priesterbroederschap Sint Pius X.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #336 Gepost op: september 14, 2006, 11:07:36 pm »
_/-\o_ Die koppeling had ik niet gelegd.
DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANK _/-\o_
Ik doe niet meer mee.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #337 Gepost op: september 14, 2006, 11:18:50 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 september 2006 om 21:17:

En sinds hier katholieken komen weet ik dat ook daar de nodige stromingen/afsplitsingen zijn.
Dan weet je meer dan ik (wat natuurlijk goed mogelijk is)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #338 Gepost op: september 14, 2006, 11:24:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 september 2006 om 23:18:
[...]
Misschien doelt hij op de orthodoxen en die paar oud-Katholieken?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #339 Gepost op: september 14, 2006, 11:25:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 september 2006 om 23:18:
[...]

Leuk nieuw topic op GKv : stromingen in de RK
Direct doen, ik lees mee
Ik doe niet meer mee.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #340 Gepost op: september 14, 2006, 11:38:04 pm »

quote:

Laodicea schreef op 14 september 2006 om 23:24:
Misschien doelt hij op de orthodoxen en die paar oud-Katholieken?

offtopic:Ik zie dat jullie ook niet positief reageren op andere groepen binnen de gezindte. Ook dat is dus niet specifiek grefo. Ik doelde op de stromingen zoals die hier op het forum regelmatig passeren zoals oud-katholieken, Vkk, maar ook de verschillende opvattingen over paus, maria en sacramenten bv.

Maar nu weer verder over de gkv aub. Dat andere mag in een eigen topic.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2006, 11:39:08 pm door Zijnkind »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #341 Gepost op: september 14, 2006, 11:39:02 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 14 september 2006 om 23:38:

[...]

offtopic:Ik zie dat jullie ook niet positief reageren op andere groepen binnen de gezindte. Ook dat is dus niet specifiek grefo. Ik doelde op de stromingen zoals die hier op het forum regelmatig passeren zoals oud-katholieken, Vkk, maar ook de verschillende opvattingen over paus, maria en sacramenten bv.
offtopic:Dat is wel erg off topic aan het worden hier. Ik heb in de rubriek sport en ontspanning een nieuw topicje geopend!

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #342 Gepost op: september 15, 2006, 12:58:08 am »
Vriendelijk en broederlijk verzoek:
Ik zou graag willen dat Jakolien en Joepie zichzelf bekendmaken n.a.v. het topic
http://forum.gkv.nl/forum/list_messages/6473
Mijn volgende tekst klinkt mogelijk erg kort door de bocht maar ik wil dit toch even kwijt.
Niet om te schoppen of slaan maar om het gesprek gaande te houden.

Er zijn naar mij en anderen nogal harde woorden gevallen.
In Mattheus lezen jij en ik dat vermaan onderling plaats dient te vinden.
ik zou graag willen dat jullie deze weg openen door je mailadres bekend te maken.
Dat maakt het mogelijk om persoonlijke vragen ook persoonlijk te houden.

Ik ken jullie niet, jullie mij niet (neem ik aan hoewel mijn naam mijn echte naam is en mij data online te vinden zijn) en wil graag dat jullie open kaart spelen naar mij en de anderen toe.
mocht je dat niet willen, geef dat dan aan in dit forum maar stop dan met het roepen van verwijten naar anderen.

Ik tik dit met pijn in mijn hart.
Pijn omdat broeders en zusters die dezelfde GOD willen dienen elkaar anoniem (zonder naam en toenaam dus) de grond in lijken te boren.
Jij en ik volgen dezelfde GOD maar intepreteren een menselijk beleid mogelijk anders. Dat maakt ons niet verschillend maar net zo divers als het verschil tussen een hand en een voet.

Groet,

Riemer Lap
« Laatst bewerkt op: september 15, 2006, 01:07:56 am door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #343 Gepost op: september 15, 2006, 08:01:47 am »
Wat ik me nog herinner van mijn vader thuis in de GKv toen ik wat jonger was  :D dat er erg kritisch werd gekeken naar de ontwikkelingen binnen de kerk, de besluitvorming etcetera.
Al in de tijd dat alles nog rustig leek. Dit bleef binnenshuis. Op een later moment zijn over zaken en ontwikkelingen kritische uitsptraken gedaan op gemeentevergaderingen. Ik meen dat vanaf den beginne slechts een enkeling deze kritische benadering op zo`n  avond openlijk ondersteunde. Dit is daarna nooit veel anders geweest. de groep groeide wel iets, maar dit werd veelal na de kerkdienst besproken.
Voorts vielen er termen als, ze moeten zonodig de verhoging uit die psalmen halen (vind ik overigens ook erg belangrijk als jong organistje), de zeggingskracht is weg uit de nieuwe psalmvertaling, het zijn nieuwlichters, modern gedoe, popiejopie-prediking, wat moet ik met een beamer, kinderpreek als het ging om naar mening te lichte prediking, dat hoeft voor mij niet, moet dat nu zo, het gaat de verkeerde kant op  enzovoort. De nieuwe manier van preken werd regelmatig door de mangel gehaald. Ik heb overigens niet vaak heel concrete dingen gehoord over verkondiging van een vermeende dwaling. Ik herinner me een of twee keer. Maar het heeft op mij in ieder geval geen indruk gemaakt. Voorts kwam de levensstijl van de predikant onder het vergrootglas. De ingenomen standpunten waren robuust en weinig doordrenkt van een spoortje van begrip waar het moderniteit betrof. Ik denk dat het predikantsbeeld en preekstijl daar ook aan dienden te beantwoorden.

Toch zijn ze nog lang gebleven en hebben niet maar zo opgegeven. Er is ook reden aan te dragen voor hun onrust en onzekerheid. Als er in de gemeente geen boei is waar je je aan vast kunt grijpen en veilig kunt voelen, er sprake is van hoogliturgische voorkeuren of aan de andere kant evangelische invloeden dan kom je ook in een draaimolen. Daarnaast het gevoel aan de rand van het kerkelijk spectrum te worden gedrukt terwijl er een betrokken hart is, dat doet zeer.

Feit is dat ze niet serieus werden genomen, maar ook dat het een behoorlijke minderheid betrof. In ieder geval in die gemeente.Nu zitten ze bij de hersteld gereformeerden en voelen zich daar thuis. Het zij hun gegunt. Gods huis heeft vele vormgevingen. Maar waar het fundament degelijk is en de constructie verantwoord wil God wonen en dat is niet alleen bij de hersteld gereformeerden. Dat ze anders denken en ook vinden van de kerken aan de andere kant van de kerkmuur van de hersteld gerefomeerden vindt ik minder geslaagd, maar laat dit maar zo.
Het laten vertrekken van de meerderheid ten gunste van de minderheid lijkt me dan ook erg contra. Maar dat geldt dus voor die gemeente die ik ken, ergens ten noorden van de grens Amsterdam, Zwolle, Emmen. Dat hoeft niet te gelden voor andere mensen.

Ik zie goede ontwikkelingen en ga vanavond misschien naar een lezing van drs. Glas over gemeenteopbouw en zondag naar Professor van der pol hoogleraar kerkgeschiedenis.

Wie weet....

kajem

quote:

[...]

Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #344 Gepost op: september 15, 2006, 09:41:15 am »

quote:

kajem schreef op 15 september 2006 om 08:01:
Nu zitten ze bij de hersteld gereformeerden en voelen zich daar thuis. Het zij hun gegunt. Gods huis heeft vele vormgevingen.
Wijze woorden!

quote:

Maar waar het fundament degelijk is en de constructie verantwoord wil God wonen en dat is niet alleen bij de hersteld gereformeerden. Dat ze anders denken en ook vinden van de kerken aan de andere kant van de kerkmuur van de hersteld gerefomeerden vindt ik minder geslaagd, maar laat dit maar zo.

Misschien is dat (het cursief) ook wel de oplossing. Het is dan wel een jammerlijke keuze die je moet maken: in feite zeg je dan toch ook "ga maar". Maar ja, dat noemt men dan weer liefdeloos terwijl ik denk dat je beter in vrede uitelkaar kunt gaan dan met oorlog.

quote:

Het laten vertrekken van de meerderheid ten gunste van de minderheid lijkt me dan ook erg contra.

Zou ook vreemd zijn: 98% van een gemeente die zich vrijmaakt van zichzelf  :?

quote:

Ik zie goede ontwikkelingen en ga vanavond misschien naar een lezing van drs. Glas over gemeenteopbouw en zondag naar Professor van der pol hoogleraar kerkgeschiedenis.

Wie weet....

kajem

Er zijn veel ontwikkelingen en ook wat mij betreft hoeft of moet niet alles. Maar dat is mijn mening en als een broeder of zuster daar anders in staat dan mij hoeft dat geen probleem te zijn toch?
Wees toch blij dat Gods Geest in de kerk werkt.
Ooit hoorde ik in deze context iemand Paulus naspreken met

quote:

U moet uzelf niet aanpassen aan deze wereld, maar veranderen door uw gezindheid te vernieuwen, om zo te ontdekken wat God van u wil en wat goed, volmaakt en hem welgevallig is.
Ik doe niet meer mee.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #345 Gepost op: september 15, 2006, 10:02:13 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 september 2006 om 15:07:
[...]

Deformeren is misvormen.
Dat is weer de zoveelste opmerking waar ik niet vrolijk van wordt....

Teruggaan naar het Woord van GOD met de kennis van nu en het weten van toen is geen misvorming.
Dat is recht doen aan het feit dat GOD werkt door de eeuwen heen.
Inzichten veranderen, kennis wordt vergroot, GOD geeft veel in deze tijd.

[edit: woord verwisseld]

Maar als je er nu van overtuigd bent dat het wel goed was in de jaren 70 en 80? Wat dan?
Moeten dan die veranderingen je maar door de 'strot' worden geduwd omdat het nu anders moet dan toen?
offtopic:Ik zie wel parallellen met een beweging waarvan ergens anders werd gezegd die ideeen natuurlijk niet stand hebben gehouden.
Overal kampt men blijkbaar met dezelfde soort problemen. Als je niet mee wil met al het nieuwe, mag je weggaan. Terwijl je nog net zo bent als vroeger. Toen was je OK, nu ben je ouderwets en moet je nodig mee-veranderen of anders maar weggaan.
Let wel: het gaat me om het fenomeen. Ik ben zelf niet vrijgemaakt en zou dus ook niet mij opnieuw-vrijmaken.
Als ik echter met hart en ziel vrijgemaakt was in de jaren 80, zou ik me misschien wel vrijmaken.
.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

aegron

• Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: september 15, 2006, 10:16:41 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 september 2006 om 10:02:

[...]

Maar als je er nu van overtuigd bent dat het wel goed was in de jaren 70 en 80? Wat dan?
Moeten dan die veranderingen je maar door de 'strot' worden geduwd omdat het nu anders moet dan toen?
Mensen die begin 1900 Gereformeerd waren hebben hier in Ede hele discussies gevoerd of vrouwen met kort haar wel mochten belijdenis doen, op bijbelse gronden. Deze discussie komt nu voor de meerderheid van de gelovigen waarschijnlijk bizar over, maar was toen een zeer serieus discussiepunt. Hieruit blijkt dat er altijd verschuivingen binnen een kerk plaatsvinden. Een kerk die niet in beweging is, sterft uit. Dus als je alles hetzelfde wilt houden lijk je erg op de farizeeërs die Jezus in Marcus 7:1-13. Traditie om de traditie is niet bijbels, maar kerkelijk.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: september 15, 2006, 10:24:38 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 september 2006 om 10:02:

Door de strot duwen is hoe dan ook fout, of het om oude of nieuwe denkbeelden gaat.
Dat is volgens mij ook niet gebeurd, er is niet geduwd etc. Er is jarenlang gesproken, weerlegd, gesproken en doorgesproken.
Daar is [kennelijk] niets uitgekomen en dat heeft geresulteerd in het gegeven dat mensen uit het kerkverband zijn getreden.

quote:

Ik zie wel parallellen met een beweging waarvan ergens anders werd gezegd die ideeen natuurlijk niet stand hebben gehouden.
Overal kampt men blijkbaar met dezelfde soort problemen. Als je niet mee wil met al het nieuwe, mag je weggaan. Terwijl je nog net zo bent als vroeger. Toen was je OK, nu ben je ouderwets en moet je nodig mee-veranderen of anders maar weggaan.
Let wel: het gaat me om het fenomeen. Ik ben zelf niet vrijgemaakt en zou dus ook niet mij opnieuw-vrijmaken.
Als ik echter met hart en ziel vrijgemaakt was in de jaren 80, zou ik me misschien wel vrijmaken.

Het is niet zo dat de GKv heeft gezegd: als je niet meewilt, ga dan aub de kerk uit.
De keuze om te gaan heeft men zelf gemaakt op basis van hun eigen bevindingen.
Ik had (nogmaals) liever gezien dat men als groep binnen de GKv was gebleven.
Maar als je dan gaat, gooi niet met modder of wat dan ook. Neem afscheid zoals een broer en een zus dat behoren te doen.
Tot op heden heb ik geen enkele GKv-er écht horen zeggen: "fijn dat ze weg zijn..."
Allicht zullen elders die geluiden er wel zijn en die geluiden veroordeel ik dan ook.
Ik doe niet meer mee.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #348 Gepost op: september 15, 2006, 10:28:05 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 september 2006 om 09:41:
[...]
[...]

Zou ook vreemd zijn: 98% van een gemeente die zich vrijmaakt van zichzelf  :?

alsof buiten die 2% iedereen tervreden, en niemand verontrust is  8)7

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: september 15, 2006, 10:54:42 am »
Nunc, het gaat niet om de cijfers. Het was een reactie op een eerdere stelling dat de vernieuwers eigenlijk de gkv hadden moeten verlaten om de anderen immers hetzelfde bleven. Dat zou inderdaad betekend hebben dat de gkv hooguit met 10-20% van de leden verder had gemoeten.

Wat mij altijd weer verbaasd is die stelligheid dat er een nieuwe kerk moest komen. Waarom kon men niet een stroming binnen de gkv blijven? Denk aan de stromingen in de cgk zoals bewaar het pand en het gekrookte riet. Plaatselijk krijg je soms 2 behoorlijk verschillende cgk gemeenten maar uiteindelijk vind men elkaar wel in 1 lichaam.