quote:
Goed zo!
quote:
Formuleer heel kort je vragen.
Ik zal je laten zien, dat ik niet doe, alsof mijn neus bloed.
Je grootste fout in de discussie is, dat jij mij steeds beschuldigt van intellectuele luiheid en oneerlijkheid. Ik heb jouw integriteit nooit ter discussie gesteld.
Dat is niet mijn fout, dat is de enig mogelijke conclusie die resteert als je geen boter bij de vis doet. Maar ik merk dat het je prikkelt, dus wie weet. Overigens heb ik je niets verweten, ik constateer wat je doet, en heb steeds nadrukkelijk uitgesproken dat ik er op reken dat je niet intellectueel lui of oneerlijk bent, dus dat je uiteindelijk wel eens met antwoorden gaat komen.
quote:
Noem die simpelste vraag!
ik zal hem met alle vormen van genoegen herhalen, als je hem vergeten bent.
quote:
M.i zijn er echter geen ‘simpele’vragen.
De vraag is simpel. Jij hebt gesuggereerd dat het antwoord simpel is. Ik ben benieuwd.
quote:
Je vervolgt alwéér met een stortvloed van verwijten. Géén intellectuele eerlijkheid. Brei. Ontwijkende teksten. Mist Uit de lucht gegrepen beweringen. Projecties enz. enz.
Dat waren geen verwijten, maar observaties die ik als je het nodig hebt stuk voor stuk kan aantonen.
quote:
En nú komt het pas:
Je schreef:
‘….ofwel, dan heb je aangetoond, dat wat ik geloof niet op een historisch feit is gebaseerd. Ik zal op datzelfde moment mijn geloof vaarwel zeggen en met jou verkondigen dat het allemaal FLAUWEKUL is – ofwel, dan heb je de intellectuele eerlijkheid opgebracht om te handelen naar je eigen woorden en zijn al die verhalen, die je nu nog ophangt ineens ook in je eigen ogen slechts mist geworden’
Dat schreef ik inderdaad. Maar helaas heb jij het niet erg best gelezen. Het is ook lastig, als je niet allerlei zaken uit een tekst moet halen die er niet in zitten, maar gewoon moet lezen wat er staat he?
quote:
Je hebt mij kennelijk totaal, maar dan ook TOTAAL verkeert begrepen. Heb ik OOIT beweerd, diak2b (en ik roep je ter verantwoording) dat de verhalen in de bijbel flauwekul zijn?
En heb ik, beste P. Strootman, dat gezegd? Nee, mijn beste, je reageert weer eens liever op je eigen projecties dan op wat er staat. Niet de Bijbel, maar mijn geloof, benoem je vrijwel in ieder bericht dat je hier plaatst, als flauwekul. Je woordkeuze is zoveel wolliger en omslachtiger, dat ik het in dat ene woord samenvat, maar dat is wel degelijk wat je iedere keer blijft doen. Nee, de Bijbel niet, maar dat heb ik dus ook niet gezegd. Beter lezen, niet overal geheimzinnige betekenissen in zoeken.
quote:
Nooit, maar dan ook nooit heb er nog maar op gezinspeeld! Maar nu weet ik des te beter, hoe jíj de bijbel leest.
Daar heb je zoals iedere keer weer blijkt nu juist geen benul van. Al is het maar omdat je me hier ook steeds met Nunc schijnt te verwarren. Waar Nunc de sterke neiging heeft om de Bijbel zoveel mogelijk historisch te zien, doe ik dat niet.
quote:
In elk geval níet zoals de bijbel gelezen moet worden. Namelijk níet als een boek met historische verhalen.De inhoud van de bijbel is gedeeltelijk mythologische, gedeeltelijk legendarische en gedeeltelijk mystiek. Bovendien speelt de getallensymboliek in het o.t. een grote, niet te verwaarlozen rol. Ook worden sommige waarheden afgeleid uitgelegd aan de hand van betekenis- en woord- relaties. Cryptische omschrijvingen, bijvoorbeeld 1 Johannes 1.1 zijn niet vreemd in de bijbel.
Beste P. Strootman, je hele uitleg verraadt vooral dat je echt
totaal geen idee hebt hoe ik de Bijbel lees. Want wat je hier beschrijft komt vrij nauwkeurig overeen met hoe ik de Bijbel lees. Dus als we nu eens stoppen met wéér mist, wéér projecties, wéér beledigingen, wéér alleen maar om de echte vraag te vermijden?
quote:
Zó probeer ik de bijbel te begrijpen, diak2b!
In het licht van zowel de moderne Bijbelwetenschap, als de traditionele exegese van 20 eeuwen, is dat ook precies de wijze waarop je de Bijbel zou moeten proberen te begrijpen. Het probleem is alleen, dat wat jij probeert, faalt. Je richting is goed, je pogingen te prijzen, je falen des te jammerlijker.
quote:
Ik hoef niets te bewijzen, heb ze ook niet nodig.
Toch wel. Één klein dingetje maar, heel eenvoudig te bewijzen afgaande op je eigen woorden.
quote:
Zo zien we, dat onze manier van bijbellezen totaal verschillend is, diak2b!
Ja, want hoewel we beiden hoofdzakelijk vanuit het zelfde startpunt vertrekken, volg ik wel de traditie die ons terug voert naar de
betekenis van de Bijbel, en negeer jij die volledig, om haar te vervangen door je eigen denkbeelden.
quote:
En wat Mozes en Mohammed betreffen, ik doe boter bij de vis, voor mijn zijn ze geen van beiden historisch.
Mohammed, geen idee. Irrelavnt voor een christen. Mozes? Nee, die heeft de schijn en de feiten ook ernstig tegen zich. Maar helaas voor jou, dáár zit het historische anker van de Bijbel niet. Het is voor een christen helemaal niet relevant of Mozes een historische figuur is of niet. Ik vermoed dat Nunc gelooft van wel, ik geloof van niet, en toch is ons geloof, op een paar meer institutionele zaken, en op ons verstaan van de Eucharistie na,
identiek. Kom daar maar eens mee weg, beste P. Strootman. Alleen al dat simpele feit slaat de bodem onder al je beweringen over Nunc en/of mij, en eerlijk gezegd ook over het geloof dat hij en ik delen, compleet onderuit.
Maar goed, je belooft nu wel heel helder boter bij de vis. Je toont uiterst expliciet dat je eindelijk antwoord gaat geven. Laten we dan je gevecht tegen windmolens, je misvattingen over wat ik doe, lees, geloof, (en richting Nunc overigens van hetzelfde laken een pak) maar eens achter ons laten. Want waar draait het echt om?
1. Jij, beste P. Strootman, hebt vastgesteld en als feit geponeerd, dat
als het orthodox christendom gelijk heeft voor wat betreft de historiciteit van kruisiging en verrijzenis van Jezus Christus, er géén religie kan bestaan naast datzelfde christendom met enige pretentie over de waarheid;
2. Jij, beste P. Strootman, hebt gesteld dat die historische claim uitermate wankel is
3. Nunc heeft tot in detail beargumenteerd dat de historische claim wel juist is
De vraag, de allersimpelste vraag, die daar uit volgt is eenvoudigweg deze:
hoe weerleg je de claim van het orthodox christendom dat het een historisch feit is dat Jezus Christus, ook bekend als Jezus van Nazareth, is gekruisigd onder Pontius Pilatus, en is verrezen?
Ik ben werkelijk benieuwd of er nieuwe woordenbrei en mist volgen, of eindelijk het
beloofde antwoord.