Nah, een uitgevallen vergadering, dus toch vast iets uitgebreider:
quote:
De Bijbel leert niets anders, dus dat gaat vast goed.
quote:
Zonder Traditie zou de Bijbel er niet zijn.
Klopt, de Bijbel leert niet alleen niets anders, maar toont ook de juistheid van deze bewering al aan. Ook de gereformeerde traditie bijvoorbeeld, ontkent dit niet, voorzover ik op dit forum kan nagaan. Dat de 3FvE de suggestie wekken dat de canon een evident gegeven is, is polemisch boeiend, maar inhoudelijk nogal aanvechtbaar.
Je hoofdprobleem, is helaas, dat je zo in je eigen categoriën denkt, dat je niet in staat blijkt datgene waartegen je zo graag spreekt, werkelijk te begrijpen. En vanuit dat onbegrip beweer je dingen die heel plausibel kunnen klinken voor degenen die denken zoals jij, vanuit onbegrip dus, maar die voor wie de catgeoriën die wel van toepassing zijn zich eigen heeft gemaakt, ridicuul zijn. Het maakt ieder debat bij voorbaat zinloos en ik zal dat debat dus niet aangaan. Elders verwoordt reformist precies dit probleem al nauwkeurig in zijn/haar gesprek met P&A, dus daar zal ik kortheidshalve naar verwijzen. Dat ik toch reageer, is om twee redenen: Els, die blijkbaar op zoek is naar informatie, komt uit een achtergrond waar ze benodigde categoriën om te verstaan waar het over gaat wel meegekregen zou moeten hebben, en belangrijker, ze is niet gebaat bij je misinformatie. Daarnaast merk ik dat in de gereformeerde denktraditie vanuit vrijwel exact dezelfde categoriën naar de werkelijkheid wordt gekeken, weliswaar soms met verschillende resultaten, dus ook voor hen lijkt me een reactie mogelijk zinnig. Maar ik reageer dus niet met de bedoeling een debat of gesprek aan te gaan, de ervaring leert dat dat geen zin heeft. Met alle waardering en respect overigens voor je intenties.
quote:
Rome stelt Openbaring en Traditie op voet van gelijkheid, ze hebben hetzelfde gezag.
Direct al een cruciaal voorbeeld. Niet alleen stelt "Rome" niks, maar je verwart "openbaring" met "de Bijbel". God openbaart zich op vele manieren, waaronder de Bijbel, maar ook bijvoorbeeld via de schepping.
quote:
Volgens kardinaal Simonis bestaat er geen spanning tussen beide.
Als je zou begrijpen wat hij zegt, zou je inderdaad geen spanning zien.
quote:
De kardinaal is abuis.
Ja, de domme man begrijpt zijn eigen geloof niet, gelukkig zijn er altijd mensen die hem het wel eens zullen uitleggen. Zoals gezegd, je hele verhaal komt slechts neer op een niet verstaan wat de Traditie is, op een nogal islamitische visie over de totstandkoming van de Bijbel, en op het negeren van wat de Bijbel zelf te melden heeft. Niks mis mee natuurlijk, maar het is alsof ik een eskimo zie die een bosjesman de les leest over de juiste bereiding van gebraden zebra.
quote:
Ten eerste zegt Gods Woord: “Ik betuig aan een ieder die de woorden der profetie van dit boek hoort: indien iemand hieraan toevoegt, God zal hem toevoegen de plagen, die in dit boek beschreven zijn,” Openbaring 22.18
Ik hoop en verwacht dat de gereformeerde traditie deze poging een tekst uit zijn context te lichten en van toepassing te verklaren op alle boeken van de door Luther gekozen canon niet van je over neemt. Want zelfs de blinden kunnen tasten dat deze zin van toepassing is op de Apokalyps van Johannes, en niet op de gehele Schrift. Overigens is mijn Bijbelkennis onvoldoende blijkbaar, maar ik meende dat in hetzelfde citaat ook iets staat over weglaten.
quote:
Traditie (officeel vastgestelde leer)
Wie zegt "officieel vastgestelde leer" in plaats van "mijn onbegrepen misinformatie" laadt de verplichting op zich te onderbouwen. Graag zou ik per punt zien waaruit blijkt dat het om officieel vastgestelde leer gaat, zodat degenen die zich niet bezig houden met papenvreterij, maar werkelijk interesse hebben kunnen nagaan wat die officieel vastgestelde leer werkelijk is. Bij uitblijven daarvan zal je me niet kwalijk nemen dat ik een paar losse kreten niet enorm serieus kan nemen.
quote:
Bidden voor de doden
Bijbels.
quote:
Monniken en kloosters
heeft met dogmatiek niets te maken
quote:
Kinderdoop
Bijbels, zoals ook de gereformeerden blijkbaar zien
quote:
Verering heiligen en engelen
Bijbels, en ook onder gereformeerden vrij normaal, ook al zullen ze het zo niet snel noemen
quote:
Verering Maagd Maria
Bijbels, zelfs een Bijbelse opdracht cq voorspelling
quote:
Verering van relikwieën
niet katholiek
quote:
Vagevuur
Bijbels
quote:
Onthouding vlees en vasten
Bijbels
quote:
Aflaat
Bijbels
quote:
Pausdom
Bijbels
quote:
Verering van beelden
Onnozele papenvreterspropaganda, niet katholiek
quote:
Verering va het Kruis
Bijbels, en uiterst gereformeerd
quote:
Verplicht celibaat priesters
niet katholiek (er is geen verplichting, er zijn altijd gehuwde priesters geweest, ook nu nog, en als het al iets is, dan is het nog geen dogmatische kwestie)
quote:
Biecht
Bijbels
quote:
Ziekenzalving bij sterven
Bijbels
quote:
Allerheiligen
Dat is een feestdag, geen dogmatiek
quote:
Transsubstantiatie van Brood en Wijn
Bijbels
quote:
Misoffer
Bijbels
quote:
Rozenkrans
Dat is een voorwerp, geen dogmatiek
quote:
Vaststelling 7 Sacramenten
Bijbels
quote:
Afschaffing Avondmaalsbeker
Geen idee wat je bedoelt, het Avondmaal is een protestants begrip
quote:
Heilige Sacramentsdag
Feestdag, geen dogmatiek
quote:
Onbevlekte Ontvangenis Maria
Bijbels
quote:
Onfeilbaarheid Paus
Bijbels
quote:
Hemelvaart Maria
mmm, een eerste puntje waar ik geen antwoord uit het hoofd op kan geven. Geen idee wat de onderbouwing daar bij is, het hele punt heeft voor mij persoonlijk geen serieuze betekenis, maar ik vermoed dat ik de onderbouwing wel kan verzinnen, op Bijbelse grond.
NB: Daar waar ik aangeef dat iets Bijbels is, bedoel ik niet "het staat letterlijk zo in de Bijbel dat ook Heidi het begrijpt", maar "het volgt uit de Bijbel, zoals ook de Triniteit en de Twee-Naturen-leer uit de Bijbel volgen". Het zal niet geheel onbekend zijn dat de Triniteit nergens in de Bijbel letterlijk genoemd wordt, behalve in wat oudere versies van o.a. de Statenvertaling, en dat er minderheden in het christendom zijn die niet tot dezelfde conclusie komen. Voor wie gelooft in de Triniteit is daarmee meteen het cruciale belang van de Traditie evident. Dat gereformeerden en katholieken, en op sommige punten ook katholieken en orthodoxen onderling, op grond van de Bijbel tot andere conclusies komen is een feit. Maar het is hetzelfde feit dat ook ligt onder het verschil tussen het trinitaire en het unitaire godsbegrip. Ontken dat, en je bent selectief aan het winkelen in argumenten, erken dat, en je krijgt een heel harde dobber met het weerleggen van mijn bewering dat de punten die ik Bijbels noemde, Bijbels zijn. Wat dan hooguit resteert is "ik zie dat niet zo". En dat is prima, ieder kan zelf wel uitmaken welk gezag zwaarder weegt. Ik hecht meer waarde aan 2000 jaar apostolische traditie, anderen hechten meer waarde aan 2000 jaar reformatorisch-apostolische traditie, en weer anderen hechten waarde aan het onderricht van Heidi (terzijde, mogen vrouwen onderricht geven volgens die visie?). Mij is het om het even, ik heb geen bewijs voor de juistheid van de een of van de ander.
quote:
Dit alles moet een Rooms-katholieke gelovige geloven wil hij behouden kunnen worden.
Ook met vetgedrukte letters wordt onwaarheid niet ineens waar hoor. Om te beginnen is dit een toonbeeld van denken vanuit de verkeerde categorie. De hele neiging om alles op te hangen aan het thema "ben ik wel behouden" is volstrekt onkatholiek. Dat je dan ook nog eens maar wat kreten neerzet, waarvan wellicht de bedoeling is dat protestanten denken "ah, jakkes, rozenkrans, dat is vast heel fout", maar die niets met katholieke theologie, dogmatiek, eschatologie, of ecclesiologie van doen hebben, welke je vervolgens in een soort bizar "Rooms sola fide"-behoudsconcept probeert te wringen, maakt dat een inhoudelijke reactie onmogelijk wordt. Het spijt me, maar als ik je tekst lees, doet die me onwillekeurig denken aan "de dansende Wu Li meesters", een tekst die ik las toen ik enkele jaren quantum mechanica had bestudeerd. Ik herken de woorden, maar de achterliggende denkwijze heeft zo totaal niets te maken met dat wat die woorden normaliter uitdrukken, dat iedere reactie haar betekenis verliest. Ik verwijs opnieuw naar wat reformist tegen P&A over deze kwestie zei.
quote:
Hiermee is de Contra-Reformatie victorieus voltooid.
Ja, zelfs als reformatoren roepen dat iets onherroepelijk is, valt dat in de praktijk best mee. De Kerk is wat standvastiger, daar kan ik je helemaal gelijk in geven.
quote:
Paus Johannes Paulus II verklaarde dat “zij keren allen terug onder de vleugels van het pausdom. Alsof dit niet genoeg is, wil de opperherder (de paus) de wereldgodsdiensten onder een gemeenschappelijk dak verenigen. Een Wereldgodsdienst is niet langer een verre gedachte.
Er is geen enkele sprake van dat de RKK zou streven naar het bieden van een gemeenschappelijk dak aan alle religies. Niet voor niets is de RKK géén lid van enige organsiatie die de gelijkwaardigheid van religies of kerken propageert, zelfs niet de gelijkwaardigheid van alle christelijke kerken. Als er één wereldgodsdienst zou komen, dan zal dat het rooms katholicisme zijn, om de eenvoudige reden dat deze godsdienst onder geen enkele voorwaarde bereid of in staat is op inhoudelijke punten concessies te doen aan wat voor haar menselijke dwalingen zijn. Nu zie ik nog bepaald niet op korte termijn gebeuren dat iedereen Rooms katholiek wordt, dus die ene wereldgodsdienst komt er niet. De onder splintergroepjes met een extreem hoog paranoia-gehalte en al even beperkte realiteitszin wordt wel graag beweerd dat de RKK syncretisme voorstaat, maar de simpele feiten wijzen anders uit.