Auteur Topic: Gezag van Bijbel versus traditie  (gelezen 56113 keer)

Titaan.

• Bekijk profiel
Gezag van Bijbel versus traditie
« Gepost op: juli 28, 2006, 01:01:55 am »
Bijbel
De bijbel is het geopenbaarde Woord van God. Daarin openbaart God ons alles wat we nodig hebben om behouden te worden. Voor heel ons leven zijn we aangewezen op de Heilige Schrift als norm voor ons geloven en handelen.

Traditie
Je mag geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op een lijn stellen met de goddelijke Schriften. Ook de gewoonte of traditie niet. Evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerp ik uit grond van mijn hart alles wat met deze regel niet overeenkomt.

Citaat uit een andere draad:

quote:

Laodicea schreef op 23 juli 2006 om 22:30:
(...) je zet je eigen exegese boven de Schrift, (...)
Dat weerspreek ik. Maar ik waardeer je methode; namelijk dat iemands exegese niet boven de Schrift mag staan, want dat is precies mijn punt.
En hoe zit het dan met de exegese van de paus ? of eigenlijk: niet alleen de exegese, maar elke ex cathedra uitspraak van de paus ?
Dus ondanks wat je in de Bijbel meent te lezen, Beschouw je toch altijd de uitspraken van de paus (e.c) beslissend en gezaghebbend en onfeilbaar ?
(bedenk dat ik dit niet verzin maar dat dit uitgesproken is door de RK-traditie ! )

Je weet waarschijnlijk dat kerkelijke tradities kunnen verworden tot puur onbijbelse menselijke tradities (zie bergrede). Wat zijn je criteria om dit te kunnen onderscheiden van de RK-traditie ?

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2006, 01:55:02 am »
ik mis het stukje, waarin je uitlegt, hoe de samenstelling van de bijbel niet binnen de term traditie valt.

ps.
volgens mij herken ik het stukje onder het kopje traditie ergens van :)
geheelonthouder

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2006, 09:46:52 am »

quote:

Titaan. schreef op 28 juli 2006 om 01:01:
Bijbel
De bijbel is het geopenbaarde Woord van God. Daarin openbaart God ons alles wat we nodig hebben om behouden te worden. Voor heel ons leven zijn we aangewezen op de Heilige Schrift als norm voor ons geloven en handelen.
Het gearceerde staat nergens in de Bijbel. En over welke Bijbel hebben we het dan? De Reformatie heeft toch gemeend er een paar boeken uit te moeten halen. Op gezag van mensen welteverstaan.

quote:

Traditie
Je mag geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op een lijn stellen met de goddelijke Schriften.
Eens, het gaat dan ook niet om die schriften, maar om uitspraken uit die Schriften. Die worden dan ook niet zozeer gelijkgesteld, maar ze vloeien voort uit de Bijbel.

quote:

Ook de gewoonte of traditie niet. Evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten.
Dat is dan ook niet het criterium, Christus is het criterium.

quote:

Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerp ik uit grond van mijn hart alles wat met deze regel niet overeenkomt.
Vandaar ook de bescherming van de H. Geest.

quote:

Citaat uit een andere draad:
[...]
Dat weerspreek ik. Maar ik waardeer je methode; namelijk dat iemands exegese niet boven de Schrift mag staan, want dat is precies mijn punt.
En daarom het Christus daar wat op bedacht, want als iedereen zomaar z'n eigen exegese zou volgen, zou het een chaos worden.

quote:

En hoe zit het dan met de exegese van de paus?
Daar kan hij fout mee zitten...

quote:

of eigenlijk: niet alleen de exegese, maar elke ex cathedra uitspraak van de paus ?
...Behalve als hij dus ex-cathedra spreekt. (wat 'ie overigens niet zo vaak doet.)

quote:

Dus ondanks wat je in de Bijbel meent te lezen, Beschouw je toch altijd de uitspraken van de paus (e.c) beslissend en gezaghebbend en onfeilbaar?
Ja, juist omdat ik dat ook in de Bijbel lees, waar de Pauselijke onfeilbaarheidsdoctrine al impliciet aanwezig is. (Joh.21:15–17, Luc. 22:32, Mat. 28:19–20, Joh. 16:13, Mat. 16:18, 1Tim. 3:15)

quote:

(bedenk dat ik dit niet verzin maar dat dit uitgesproken is door de RK-traditie ! )

Je weet waarschijnlijk dat kerkelijke tradities kunnen verworden tot puur onbijbelse menselijke tradities (zie bergrede). Wat zijn je criteria om dit te kunnen onderscheiden van de RK-traditie ?
Als je de Bijbel zo letterlijk verstaat als jij doet, dan kan Christus in de Bergrede de Kerk niet bedoelt hebben, want die bestond nog niet. ;) Voor een aardig overzichtje, zie hier.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2006, 09:50:57 am »
Zonder Traditie geen Heilige Schrift,door de Traditie is de canon van de Heilige Schrift samengesteld zo als we die nu kennen .

Er zijn twee Godsopenbaringen de Traditie en de Heilige Schrift.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2006, 09:51:14 am door Sacerdos »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2006, 10:59:46 am »
Maar het probleem is, wat is Godsopenbaring door traditie en wat niet. Er wordt met een hoop tradities verkeerd omgegaan... en welke tradities moet je houden... en welke niet/

Het doet me een beetje denken aan Galileo, die beweerde dat de aarde om de zon draaide, de zon het middelpunt van het heelal was.... de Paus werkte dat tegen en zei hem dit te herroepen... Galileo kreeg huisarrest enzo... Waarom? De Bijbel zou zeggen dat de aarde het middelpunt van het heelal was.... (Psalm 93:1, 104:5 etc) Uiteindelijk bleek de Paus ongelijk te hebben... hij interpreteerde de Bijbel niet op een goede manier... en omdat wij allerlei interpretaties hebben bedacht waarvan het ook maar de vraag is of ze kloppen gaan wij op dat punt ook regelmatig de boot in.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2006, 12:21:48 pm »

quote:

Marnix schreef op 28 juli 2006 om 10:59:
Maar het probleem is, wat is Godsopenbaring door traditie en wat niet. Er wordt met een hoop tradities verkeerd omgegaan... en welke tradities moet je houden... en welke niet/
De Traditio die Christus zelf heeft ingesteld, hier kan je lezen hoe dat werkt. :)

quote:

Het doet me een beetje denken aan Galileo, die beweerde dat de aarde om de zon draaide, de zon het middelpunt van het heelal was.... de Paus werkte dat tegen en zei hem dit te herroepen... Galileo kreeg huisarrest enzo... Waarom? De Bijbel zou zeggen dat de aarde het middelpunt van het heelal was.... (Psalm 93:1, 104:5 etc) Uiteindelijk bleek de Paus ongelijk te hebben... hij interpreteerde de Bijbel niet op een goede manier... en omdat wij allerlei interpretaties hebben bedacht waarvan het ook maar de vraag is of ze kloppen gaan wij op dat punt ook regelmatig de boot in.
Mja, de controverse rond Galileo is misschien wel een van de oudste 'urban legends' over de RKK die er is. Het zijn Copernicus en daarna de Jezuieten geweest die al vóór Galileo onderzoek naar het heliocentrisme deden en het zelfs naar China hadden geexporteerd. Galileo's fout was dat hij de Kerk een interpretatie wilde afdwingen die niet bewezen was door de wetenschap. Toen het heliocentrisme wél was bewezen, werd Galileo's boek ook van de Index afgehaald.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

reformist

• gelukkig gereformeerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2006, 12:53:38 pm »
Zoals ik ook al ergens anders schreef: in de Gereformeerde Kerken heeft de Bijbel het hoogste gezag. Alleen: de Bijbel is niet overal even duidelijk over. (Neem bijvoorbeeld de kinderdoop, tweenaturenleer, triniteit). Als je 'onbevooroordeeld' (als dat al zou kunnen) de Bijbel leest, haal je dat er niet makkelijk uit.

Wat men in de Gereformeerde traditie doet (bijv. iemand als Calvijn in de Institutie) is kijken wat kerkvaders zeggen, wat de kerkgeschiedenis ons kan vertellen over hoe dingen in het verre verleden geïnterpreteerd werden. Dat geeft een aardig goede 'hint' in welke richting we het moeten zoeken.

De traditie staat dus niet naast of boven de Bijbel, maar geeft 'hints' over in welke richting iets gezocht moet worden en hoe de Bijbel in de afgelopen 2000 jaar geïnterpreteerd werd.

Als je de Bijbel 'kaal' zonder enige kennis van de antieke tijd, kerkvaders, dogmatiek etc. etc. leest is de kans op dwaalleer bijzonder groot: iedere ketter heeft dan zijn letter.

Vandaar, dat we puur pragmatisch naast de Bijbel ook Belijdenissen en kerkvaders hebben. Die leggen de Bijbel uit, maar voegen geen nieuwe leer toe. De traditie kan daardoor nooit 'boven' of 'buiten' schriftuurlijk worden.
Mepukori uit Ghana kan niet lopen en geen Flash, WMV, DOC, RealMedia, WMA, ASX of ASF gebruiken.
 Doneer nu of gebruik een ander formaat.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 28, 2006, 12:59:17 pm »
Het is net als een echt-paar, in een goed huwelijk vullen man en vrouw elkaar aan.

En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw.
Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 28, 2006, 01:42:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 28 juli 2006 om 12:21: Galileo's fout was dat hij de Kerk een interpretatie wilde afdwingen die niet bewezen was door de wetenschap.

Je draait de zaak om, Aecidaol: Galileo wilde de Kerk niets afdwingen, maar de Kerk wilde Galileo wat afdwingen. Galileo wilde vrij zijn om voor de theorie die hem het waarschijnlijkst leek te bepleiten (hetgeen de RKK, en andere niet aan de kerk verbonden wetenschappers volkomen vrij zou laten te pleiten voor de theorie die haar het waarschijnlijkst leek).

De RKK zat fout in haar wetenschappelijk oordeel, maar dat is niet erg, het hoort bij het wetenschappelijk proces. Wat erger was, was dat ze niet wist om te gaan met wetenschappelijke vrijheid, met name de vrijheid om eindconclusies te trekken.

Maar inderdaad is Galileo hier niet zo'n geschikt voorbeeld, immers het ging hier niet om zaken die aan onfeilbaar dogma hingen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2006, 03:21:47 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 28, 2006, 03:16:26 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd omdat een groep christenen respectloos werd benaderd. Onnodig te zeggen dat dit niet toegestaan is.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 28, 2006, 03:54:30 pm »

quote:

Je draait de zaak om, Aecidaol
offtopic:dan moet je 'm wel góed omdraaien :+

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 28, 2006, 04:29:27 pm »

quote:

E-line schreef op 28 juli 2006 om 15:54:
[...]

offtopic:dan moet je 'm wel góed omdraaien :+

Je hebt wel arendsogen zeg  ;) !

Aecidoal, bedoel je?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 28, 2006, 04:37:24 pm »
d:)b
(Ik heb maandenlang corrigeerwerk gedaan: mocht ik ook geen 2 spaties naast elkaar laten staan, behalve tussen de postcode en woonplaats bij adresstickers enzo... en nu ben ik nog altijd juf die vooral ook veel spellinglesjes geeft ;) - dus 't is een ingesleten afwijking geworden...)
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2006, 04:37:46 pm door E-line »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2006, 05:08:19 pm »
Grapjassen. :o  :+

quote:

Liudger schreef op 28 juli 2006 om 13:42:
Je draait de zaak om, Aecidaol: Galileo wilde de Kerk niets afdwingen, maar de Kerk wilde Galileo wat afdwingen. Galileo wilde vrij zijn om voor de theorie die hem het waarschijnlijkst leek te bepleiten (hetgeen de RKK, en andere niet aan de kerk verbonden wetenschappers volkomen vrij zou laten te pleiten voor de theorie die haar het waarschijnlijkst leek).

De RKK zat fout in haar wetenschappelijk oordeel, maar dat is niet erg, het hoort bij het wetenschappelijk proces. Wat erger was, was dat ze niet wist om te gaan met wetenschappelijke vrijheid, met name de vrijheid om eindconclusies te trekken.
Volgens mij klopt dat niet, de Jezuieten en Copernicus gebruikten het ook al lang als theorie en daar was niets mis mee. Het probleem met Galileo was dat hij het debat naar het theologisch vlak verschoof en meende dat hij bewezen had dat de Kerk verschillende Bijbelpassages verkeerd interpreteerde, maar dat had hij niet, en daardoor kwam hij in de problemen. Dat hij daarnaast zijn belangrijkste medestander, Urbanus VIII voor gek zette terwijl hij dat niet verdient had, dat hielp natuurlijk ook niet echt. Overigens mocht hij, nadat hij onder royaal huisarrest stond, nog altijd verder werken aan zijn theorie, zijn belangrijkste werk verscheen zelfs toen.
bron
http://www.csun.edu/~hcfll004/Urb8portrait.jpg
Urbanus VIII

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 29, 2006, 12:03:45 am »
En ik plaats 'm hier ook nog maar even, van Tekton, de gevaren van Sola Scriptura in extremis.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 29, 2006, 12:19:33 am »

quote:

Aafke schreef op 28 juli 2006 om 12:59:
Het is net als een echt-paar, in een goed huwelijk vullen man en vrouw elkaar aan.

En toch, in de Here is evenmin de vrouw zonder man iets, als de man zonder vrouw.
Want gelijk de vrouw uit de man is, zo is ook de man door de vrouw; alles is echter uit God.
Dat is misschien beter dan mijn fiets-analogie. :P

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 29, 2006, 12:29:51 am »
ligt er maar net aan wat je publiek is.. :-)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 29, 2006, 09:31:24 am »

quote:

porcupine schreef op 29 juli 2006 om 00:29:
ligt er maar net aan wat je publiek is.. :-)
offtopic:Misschien. :)
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2006, 09:31:34 am door Laodicea »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 29, 2006, 10:52:18 am »

quote:

Liudger schreef op 28 juli 2006 om 13:42:
(..)

(..)

nee hoor, zo wordt het tegenwoordig wel vaak voorgesteld, maar dat is dus een mythe. Op dát moment waren de argumenten voor geocentrisme gewoon het sterkst. Niemand had immers een verklaring voor hoe het kwam dat alle objecten niet direct van de aarde gezwiept zouden worden, als de aarde bewoog (zoals bv. bij heliocentrisme). Het was, als je naar de toenmalige kennis kijkt, het meest waarschijnlijk dat het geocentrische model klopte. Uiteraard kunnen we met terugwerkende kracht wel zeggen dat de RKK fout zat, maar dat is omdat we nu veel meer informatie hebben.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 29, 2006, 11:07:50 am »

quote:

grompie schreef op 28 juli 2006 om 01:55:
ik mis het stukje, waarin je uitlegt, hoe de samenstelling van de bijbel niet binnen de term traditie valt.

ps.
volgens mij herken ik het stukje onder het kopje traditie ergens van :)

Dat stukje was er al hoor, maar dan in een ander topic :)

(onderstaande komt grotendeels uit: http://forum.gkv.nl/forum/view_message/233096)

De Traditie wordt nog wel eens 'verdedigd' met een beroep op wat jij hier ook vraagt. Je hebt toch de Traditie nodig, omdat die ervoor gezorgd heeft dat de bijbel samengesteld is?

Maar dan wordt natuurlijk wel met de apostelen en hun directe leerlingen, meteen de hele traditie van de RKK binnengesmokkeld, en dat lijkt me geen zuivere redenering. Het zou kunnen uiteraard, maar het is zeker geen noodzakelijkheid. Uit allerlei aanwijzingen weten we, dat de canon al lang voor haar offciele vaststelling in de 4e eeuw, vrij duidelijk omlijnd was (op enkele 'rest'boeken na). Net zo goed als dat we in nederland al lang rechts op roltrappen staan als we geen haast hebben, lang voordat het een keertje in een wet formeel wordt vastgelegd.

Marcion kon rond het jaar 150 al parasiteren op de canon, door alleen de (door hemzelf gezuiverde) brieven van Paulus en het evangelie van Lukas (eveneens gezuiverd) over te houden. Het was in de klassieke oudheid bij literatoren gebruikelijk om je brieven te verzamelen, te 'redigeren' en als bundel 'te publiceren', dus het kan goed zijn dat Paulus dat ook deed. Hij stuurde in ieder geval dezelfde brieven langs meerdere gemeenten (Kol.4:16). En als je 1 Korinte en 2 Korinte vergelijkt, dan zie je dat er vermoedelijk een brief tussen moet zitten (2 Kor. 2), die Paulus mogelijk zelf al geredigeerd heeft, omdat ze vooral kritiek en minder opbouw bevatte.

Ook als je kijkt naar de bronnen waaruit de kerkvaders citeren, dan zie je een duidelijk patroon, zelfs al bij iemand als Clemens van Rome (eind eerste eeuw). Die citeert veelvuldig uit Paulus en Hebreeën, en verwijst naar de evangelien.

Dus zo'n groot gat zat er niet tussen de apostelen en hun werken, en de canonisering. Je kunt met evenveel gemak (en ondersteunende aanwijzingen) stellen, dat de apostolische werken vrijwel direct als autoriteit werden gezien, omdat het immers de neerslag van de leer was die ze in levende lijve verkondigden. In dat geval is de bijbel de neerslag van de generatie van de apostelen, de directe (en soms indirecte) getuigen van Jezus' leven, dood, opstanding en hemelvaart.

Dit past ook mooi bij de vroege kerkvaders, die aan de apostolische werken autoriteit toekenden, veel meer dan aan hun eigen werken of die van collega-kerkvaders.

Het lijkt er dus op, dat de grote lijnen zich tijdens en direct na het leven van de apostelen Petrus, Paulus en Johannes uitkristalliseerden. Uiteraard heb ik het dan niet over alle theologische details, maar over de grote lijnen.

Je zou dus kunnen stellen, dat de RKK de tijdsperiode van de apostelen, de directe getuigen, kunstmatig verlengt, door haar door te trekken naar de hele Traditie. Uiteraard is het alternatief evenmin te bewijzen, en geen noodzakelijkheid. Maar geeft in ieder geval aan, dat 'traditie' niet de enige legitieme oplossing is uit het dillemma.

De oplossing uit het dilemma: kerk -> bijbel -> kerk, is: apostelen -> bijbel -> kerk. Uiteindelijk is het toch het gewicht van de apostelen geweest, en hun leven met de Heer, samen met hun leer, die de kerk gevormd hebben. Het twistpunt zit 'm er dus in, of de opvolgers van de apostelen, en alle opvolgers daarna, diezelfde autoriteit hebben? In dat geval is de kerk de basis van de bijbel, en de bijbel de weerslag van de kerk. Als alleen de apostelen - want direct door Jezus/God aangesteld - dat gezag hebben, dan is de bijbel de weerslag van hun gezag en leer, en de kerk een gevolg daarvan. Het kan dus best zijn dat de katholieke kerkvaders 'gekozen' hebben, maar ze hebben dan niets anders gedaan dan de autoriteit die de apostelen van God gekregen hadden, accepteren en daarnaar leven en leren.

Een zelfde probleem zie je overigens ook m.b.t. het OT. De joodse traditie kent ook haar toevoegingen in de 'mondelinge overlevering'. Ergens in de tweede tot vierde eeuw (na Chr.) zijn die opgetekend, maar ze zouden teruggaan tot de tijd van Mozes. Het bestaat uit allerlei commentaren (en commentaren op commentaren op commentaren op ..) van rabbi's.  Voor veel (alle?) Joden was ook deze Traditie gezaghebbend, maar de christelijke kerk heeft die 'openbaringen' die mondeling doorgegeven waren, afgewezen. De boeken die van Mozes, de profeten, etc komen hebben Autoriteit, maar de tradities die claimen ook van die personen af te stemmen hebben dat niet. Je zou dus kunnen stellen dat de RKK dezelfde 'fout' maakt die het OT-jodendom ook maakte, en die juist door de vroege kerk is afgewezen  B)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 29, 2006, 11:10:28 am »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 10:52:

[...]

nee hoor, zo wordt het tegenwoordig wel vaak voorgesteld, maar dat is dus een mythe. Op dát moment waren de argumenten voor geocentrisme gewoon het sterkst. Niemand had immers een verklaring voor hoe het kwam dat alle objecten niet direct van de aarde gezwiept zouden worden, als de aarde bewoog (zoals bv. bij heliocentrisme). Het was, als je naar de toenmalige kennis kijkt, het meest waarschijnlijk dat het geocentrische model klopte. Uiteraard kunnen we met terugwerkende kracht wel zeggen dat de RKK fout zat, maar dat is omdat we nu veel meer informatie hebben.
Helemaal met je eens (behalve met het 'nee hoor'). Ik maakte mijn opmerking, me er ten volle van bewust dat dat 'oordeel achteraf' was. En het is ook niet relevant voor de discussie over of Galileo juist behandeld is.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 29, 2006, 11:56:36 am »

quote:

Traditie
Je mag geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op een lijn stellen met de goddelijke Schriften. Ook de gewoonte of traditie niet.
Die uitspraak lijkt me bij de traditie te horen.

quote:

Evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten.
Was de samenstelling van de bijbel niet een besluit van een of ander concilie?

quote:

Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerp ik uit grond van mijn hart alles wat met deze regel niet overeenkomt.
Mooi, dan hoef ik in ieder geval met jou geen rekening te houden.

grompie

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 29, 2006, 12:14:20 pm »

quote:

De Traditie wordt nog wel eens 'verdedigd' met een beroep op wat jij hier ook vraagt. Je hebt toch de Traditie nodig, omdat die ervoor gezorgd heeft dat de bijbel samengesteld is?
Ik geef alleen aan dat er geen zwart wit tegenstelling is tussen traditie en de (samenstelling van) de bijbel. trouwens wat de kerkvaders (voor de 4e eeuw) deden is wat mij betreft ook traditie.
geheelonthouder

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 29, 2006, 12:16:40 pm »

quote:

grompie schreef op 29 juli 2006 om 12:14:
[...]

Ik geef alleen aan dat er geen zwart wit tegenstelling is tussen traditie en de (samenstelling van) de bijbel.

Niet als je er vanuit gaat dat het in feite het 'gewicht' van de apostelen was, wat ervoor zorgde dat hun verzameling brieven en evangelien het canon werd.

quote:

trouwens wat de kerkvaders (voor de 4e eeuw) deden is wat mij betreft ook traditie.

Die kerkvaders verwezen steeds terug naar de overleveringen van de apostelen (zoals die opgetekend waren). Ze gaven niet zelf gezaghebbende nieuwe informatie.

Er lopen dus wat verschillende begrippen 'traditie' door elkaar. Aan de ene kant zie je dat de kerkvaders terugwijzen naar wat de apostelen geschreven/verteld hebben (de overleveringen over Jezus, brieven, etc) en dat wordt 'traditie' genoemd, dus 'wat de apostelen leerden'. Aan de andere kant het je de 'Traditie' binnen de RKK die 'op gelijke hoogte' staat met de bijbel en die dus (voor zover ik kan zien) niet terugwijst naar de apostolische overlevering, maar naast de werken van de apostelen geplaatst is.

Volgens mij zit hier dus een kardinaal ( ;) ) verschil! Aan de ene kant hebben we de kerkvaders die voor alles terugwijzen naar wat de apostelen deden/leerden, aan de andere kant hebben we een kerk die dingen op gelijke hoogte zet met wat de apostelen deden/leerden. Hier worden dus m.i. twee zaken gelijk gesteld (traditie en traditie) die niet gelijk zijn.

Je zou het kunnen vergelijken met een stad. Die stad komt overeen met de leer van Jezus, de brieven van Paulus, etc (de canon, 'de Stad Gods'). Buiten de stad staan steeds wegwijzers die mensen die de stad zoeken, naar de stad verwijzen. Maar elk verkeersbord verwijst naar de stad, en niet naar een ander verkeersbord. Hooguit kan een ander verkeersbord dichter bij de stad nuttig geweest zijn om de koers te bepalen en een verkeersbord verder van de stad vandaan goed te plaatsen. Maar de verkeersborden zijn niet de stad zelf en ze zijn niet gelijkwaardig aan de stad. De verkeersborden doen niets meer dan verwijzen naar de stad, en geven verder geen extra informatie over de stad.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2006, 12:28:51 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 29, 2006, 12:32:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 12:16:
Volgens mij zit hier dus een kardinaal ( ;) ) verschil! Aan de ene kant hebben we de kerkvaders die voor alles terugwijzen naar wat de apostelen deden/leerden, aan de andere kant hebben we een kerk die dingen op gelijke hoogte zet met wat de apostelen deden/leerden. Hier worden dus m.i. twee zaken gelijk gesteld (traditie en traditie) die niet gelijk zijn.
Nee hoor, volgens mij niet, de RKK wijst bijvoorbeeld in recente dogma's ook gewoon terug naar de Bijbel en de Apostelen. De Traditio en het magisterium houden vooral in dat er een onderscheid wordt gemaakt wat gezag dient te worden verleend en wat niet.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 29, 2006, 12:34:56 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 juli 2006 om 12:32:
[...]

Nee hoor, volgens mij niet, de RKK wijst bijvoorbeeld in recente dogma's ook gewoon terug naar de Bijbel en de Apostelen.

in dat geval klopt je 'fiets met twee even grote wielen'-metafoor niet. Kennelijk rijd jij ook gewoon op een oude degelijke en gereformeerde velocipede ;)

quote:

De Traditio en het magisterium houden vooral in dat er een onderscheid wordt gemaakt wat gezag dient te worden verleend en wat niet.
Bepalen waaraan gezag moet worden verleend, stelt de traditie toch wel op een plek boven de bijbel? Wat is het nu?
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2006, 12:36:32 pm door Nunc »

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 29, 2006, 12:36:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 12:16:
Je zou het kunnen vergelijken met een stad. Die stad komt overeen met de leer van Jezus, de brieven van Paulus, etc (de canon, 'de Stad Gods'). Buiten de stad staan steeds wegwijzers die mensen die de stad zoeken, naar de stad verwijzen. Maar elk verkeersbord verwijst naar de stad, en niet naar een ander verkeersbord. Hooguit kan een ander verkeersbord dichter bij de stad nuttig geweest zijn om de koers te bepalen en een verkeersbord verder van de stad vandaan goed te plaatsen. Maar de verkeersborden zijn niet de stad zelf en ze zijn niet gelijkwaardig aan de stad. De verkeersborden doen niets meer dan verwijzen naar de stad, en geven verder geen extra informatie over de stad.
Waar ontlenen die verkeersborden dan hun functie aan? Wie heeft het gezag ze te planten? En waarom de verkeersborden volgen die naar de Stad leiden? (ja sorry hoor, ik vind analogieen altijd erg moeilijk te volgen. ;))

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 29, 2006, 12:40:36 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 juli 2006 om 12:36:
[...]
Waar ontlenen die verkeersborden dan hun functie aan? Wie heeft het gezag ze te planten?

De functie ontlenen ze aan het wijzen naar de stad. Als een bord niet naar de stad wijst, dan is het functieloos. Er is niet een instantie die de borden plaatst. (Misschien is 'verkeersbord' niet de meest geweldige metafoor, maar ja). Want wie zou anders weer bepalen, welke instantie de borden mag plaatsen?

Het punt is, dat alleen de Stad autoriteit heeft, en dat de borden hooguit proberen iets te verduidelijken.

quote:

En waarom de verkeersborden volgen die naar de Stad leiden?

dat is een heel andere discussie. Bijvoorbeeld omdat God je ertoe oproept? Of omdat het in de stad gewoon zoveel leuker is dan buiten de stad? etc.

quote:

(ja sorry hoor, ik vind analogieen altijd erg moeilijk te volgen. ;))

jij kwam met de fietswielen  :9

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 29, 2006, 12:43:12 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 12:34:
in dat geval klopt je 'fiets met twee even grote wielen'-metafoor niet. Kennelijk rijd jij ook gewoon op een oude degelijke en gereformeerde velocipede ;)
Ik denk het niet. :Y)

quote:

Bepalen waaraan gezag moet worden verleend, stelt de traditie toch wel op een plek boven de bijbel? Wat is het nu?
Dat zou je dan ook van de Gereformeerde Traditie kunnen zeggen, die zegt ook op bepaalde punten dat de Bijbel zó en niet anders gelezen dient te worden, het is m.i. een beetje het kunstmatig scheiden van een twee-eenheid.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 29, 2006, 12:48:16 pm »

quote:

Je hebt gewoon nog niet gezien dat je achterwiel een stuk kleiner is! Kijk eens wat vaker om!

quote:

[...]
Dat zou je dan ook van de Gereformeerde Traditie kunnen zeggen, die zegt ook op bepaalde punten dat de Bijbel zó en niet anders gelezen dient te worden, het is m.i. een beetje het kunstmatig scheiden van een twee-eenheid.

Dat is gedeeltelijk waar, maar de gerformeerde traditie stelt zichzelf bescheiden op, door op te merken dat niet die traditie, maar de bijbel de doorslag geeft. De traditie kan er gigantisch naast zitten, en dan dient ze veworpen te worden.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 29, 2006, 12:51:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 12:40:

De functie ontlenen ze aan het wijzen naar de stad. Als een bord niet naar de stad wijst, dan is het functieloos. Er is niet een instantie die de borden plaatst. (Misschien is 'verkeersbord' niet de meest geweldige metafoor, maar ja). Want wie zou anders weer bepalen, welke instantie de borden mag plaatsen?

Het punt is, dat alleen de Stad autoriteit heeft, en dat de borden hooguit proberen iets te verduidelijken.
Voordat ik de draad helemaal kwijt raak, ik zou dan zeggen dat de stad Jezus is, en dat zowel de Bijbel als de Traditio wegwijzers zijn, maar dan verschillende soorten, ik denk niet dat je de Bijbel gelijk kan stellen met Jezus. De Bijbel is dan het ANWB bord en de Traditio & magisterium Tom-Tom. (denk ik, want de analogie voert nu erg ver inderdaad.)

quote:

jij kwam met de fietswielen  :9
Tja, ik weet het. B)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 29, 2006, 12:54:56 pm »

quote:

Laodicea schreef op 29 juli 2006 om 12:51:
[...]
Voordat ik de draad helemaal kwijt raak, ik zou dan zeggen dat de stad Jezus is, en dat zowel de Bijbel als de Traditio wegwijzers zijn, maar dan verschillende soorten, ik denk niet dat je de Bijbel gelijk kan stellen met Jezus. De Bijbel is dan het ANWB bord en de Traditio & magisterium Tom-Tom. (denk ik, want de analogie voert nu erg ver inderdaad.)
[...]

Tja, ik weet het. B)

nu wordt het wel erg freewheelen!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 29, 2006, 01:10:15 pm »
ik heb al een betere metafoor: vergelijk de 'bijbel' maar met 'de natuur' (de data), de theologen (of eigenlijk alle gelovigen) met de wetenschappers (en wetenschappelijke leken). De tekst van de bijbel staat vast (op een paar kleine procentjes na met wat spelfouten etc), zoals ook de waarnemingen in de natuur vast liggen. Er kunnen allerlei theorieën gevormd worden, maar die moeten wel passen bij de data. Het kan gebeuren dat je meerdere theorieën hebt die beide de data verklaren, en dan is het zoeken naar de simpelste/elegantste/etc (ook typisch een probleem binnen de wetenschap).

Wetenschappers voegen echter niks aan de natuur toe, en hebben ook geen gezag. Wat ze wel kunnen is uitspraken doen over hoe de natuur in elkaar zit, maar die uitspraken zijn alleen serieus te nemen als ze ook echt met de natuur overeenkomen (een proces van onderzoeken van een geponeerde theorie door testen aan de feiten). Idem voor theologische 'theorieën'

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 29, 2006, 06:12:00 pm »

quote:

Nunc schreef op 29 juli 2006 om 13:10:
ik heb al een betere metafoor: vergelijk de 'bijbel' maar met 'de natuur' (de data), de theologen (of eigenlijk alle gelovigen) met de wetenschappers (en wetenschappelijke leken). De tekst van de bijbel staat vast (op een paar kleine procentjes na met wat spelfouten etc), zoals ook de waarnemingen in de natuur vast liggen. Er kunnen allerlei theorieën gevormd worden, maar die moeten wel passen bij de data. Het kan gebeuren dat je meerdere theorieën hebt die beide de data verklaren, en dan is het zoeken naar de simpelste/elegantste/etc (ook typisch een probleem binnen de wetenschap).

Wetenschappers voegen echter niks aan de natuur toe, en hebben ook geen gezag. Wat ze wel kunnen is uitspraken doen over hoe de natuur in elkaar zit, maar die uitspraken zijn alleen serieus te nemen als ze ook echt met de natuur overeenkomen (een proces van onderzoeken van een geponeerde theorie door testen aan de feiten). Idem voor theologische 'theorieën'

Ik denk dat deze vergelijking toch wat mank gaat, omdat de Bijbel per definitie een afdruk is, en dat lijkt me toch wel een aardig belangrijk verschil. Wat ook belangrijk is, is de Bijbel ligt niet helemaal vast, zo heeft de Reformatie op eigen gezag er 6 boeken uitgehaald en is er toch aardig wat discussie geweest over (zo uit het hoofd) 7 van de 27 boeken, de brief van Paus Clemens en de brief van de herder van Hermas maakten ook een grote kans om in de canon opgenomen te worden. Dat maakt de vergelijking met de natuur wat moeilijk. Bovendien suggereert het dat het een soort eindpunt is, en dat is in mijn ogen uiteindelijk Jezus Christus, wat de Bijbel per definitie tot een middel maakt, en geen doel op zich.

Ook is het niet zozeer zo dat de RKK dingen toevoegd aan de Bijbel, nergens uit de Bijbel blijkt dat de Bijbel op zich zelf staat, maar er zijn een hele hoop aanwijzingen (laat ik die term maar gebruiken;) ) in te vinden dat ze onderdeel uitmaakt van de Traditio, aanwijzingen die goed aansluiten bij buiten-Bijbels bewijsmateriaal, ik heb wel eens de Bijbel vergeleken met een grondwet, ik denk ook dat dat nog het meest in de buurt komt.

Terug naar jouw vergelijking; ik zou dan zeggen, Jezus Christus is de natuur. Vervolgens is de Traditio de natuurwetenschap, de Bijbel de natuurwetten vastgelegd op schrift en het magisterium het corps van wetenschappers die bevoegt zijn. Als men nu iets wil toetsen, dan zal men eerst terugvallen op de natuurwetten, maar het kan zijn dat iets daar niet direct in terug te vinden is, dan zal men via de nauwomschreven methodes van de natuurwetenschap onderzoek moeten doen en kijken of het niet in strijd is met de natuurwetten.
De vergelijking gaat al mank, omdat ik de H.Geest nergens onder kon brengen.

Sacerdos

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 31, 2006, 09:42:05 pm »
Hoe men het wenden of keren door de Heilige Traditie is er  de Heilige Schrift zoals we die nu kennen ; de Traditie heeft de canon vasgesteld tot op de huidige dag en dat zal altijd zo blijven .

Er zijn twee Godsopenbaringen de Heilige Traditie en de Heilige Schrift; een twee eenheid.

Ken uw kerkgeschiedenis.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 03, 2009, 12:47:49 pm »

quote:

Bijbel

Traditie
Je mag geen geschriften van mensen, hoe heilig de schrijvers ook geweest zijn, op een lijn stellen met de goddelijke Schriften. Ook de gewoonte of traditie niet. Evenmin het grote aantal, de ouderdom, de ononderbroken voortgang in de tijden of de opvolging van personen, of de concilies, decreten of besluiten. Want alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve. Daarom verwerp ik uit grond van mijn hart alles wat met deze regel niet overeenkomt.
...
Erkennen wij dan geen traditie?
Voor ons is de traditie, de samenvatting van alle schatten aan religieus leven, denken, gevoelen, handelen, welke uit het verleden tot ons zijn overgekomen, en welke met het voortschrijden van de tijd en door de ontwikkeling van Christus’ Kerk zich steeds verrijken. Wij geloven dat de Heilige Geest, die aan Zijn Kerk de Schrift gaf, deze Kerk van het begin af aan, in de waarheid die de Schrift ons leert, heeft ingeleid, en haar die waarheid in het midden van deze wereld deed belijden en beleven. Door alle eeuwen is de leiding van de Geest en is de arbeid van de gemeente van Christus, en deze arbeid is nooit zonder strijd.
Telkens had de Kerk te worstelen met vijanden van buiten tegenover wie zij de waarheid van het Evangelie moest verdedigen, en tegen opposanten van binnen, tegenover wie zij  de waarheid van God zuiver moest belijden. En het is juist uit die worstelingen dat ons de schoonste schatten uit het verleden zijn geworden. In die strijd hebben de groten in Gods koninkrijk als de kerkvaders uit de eerste eeuwen, als Augustinus en Calvijn, als Luther en Zwingli, gezwoegd in gespannen denkarbeid, om bij het licht van de Heilige Geest de schatten van de openbaring te doorzoeken, en de rijkdom van de eeuwige waarheid, die vaak onder het stof lag, weer gereinigd en gelouterd in het licht te brengen en zijn heerlijkheid uit te stallen.
Dat alles is voor ons bewaard en ons erfdeel geworden, en die overlevering heeft voor ons grote waarde. Zij vormt de band met het verleden. Zij hecht voor- en nagelacht aan elkaar vast, en in plaats van die schatten te verwerpen waarderen wij ze met grote dankbaarheid jegens God en gebruiken ze tot ons voordeel.
Reformatie is niet de breuk met de historie. Reformatie is het voortbouwen op de fundamenten die vroeger gelegd zijn.

Maar wij leren geen traditie naast en boven de Schrift.
Wij erkennen alleen een traditie die voortvloeit uit de Heilige Schrift, die op haar gegrond is en niet anders wil dan op haar steunen, die altijd aan de Schrift apellabel is en steeds naar de maatstaf van de Schrift moet getoetst worden. De Schrift is voor ons dé bron en de enige hoofdbron van het zuiverste water, en uit die bron worden alle beekjes en kanalen van het religieus leven gevoed. En die traditie, die wij niet met de naam van voortgaande openbaring noemen, om alle verwarring te voorkomen, is in de Heilige Schrift gegrond.
De gemeente des Heeren heeft de zalving van de de Heilige en weet alle dingen (1 Joh.2:20), en Christus heeft aan Zijn Kerk gegeven de diensten van de ambten
om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,  maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus. En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
(Ef.4:12-16)

Deze zelfopbouw van de gemeente, waarin het licht van de openbaring uitstraalt, maakt een historie door, en de inhoud van deze historie is de traditie die wij dankbaar aanvaarden. Haar gebruikt de Heilige Geest ook ons ten goede opdat ook gij, schrijft de apostel in dezelfde brief, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods. (Ef.3:18,19)

Geen traditie dan die uit de Schrift was voortgevloeid, en door haar genormeerd bleef.
De traditie is in de Christelijke Kerk een factor van betekenis. Juist omdat wij geloven dat de Geest van God de kerk leidt, en in haar werkzaam is; omdat wij belijden dat Hij haar bestraalt met Zijn schijnsel, opdat zij de schatten, in Schrift neergelegd, in het volle licht zal stellen, erkennen wij de hoge betekenis van het getuigenis van de Kerk van Christus en blijven we b.v. trouw aan de belijden van de vaderen. Maar die belijdenis en die traditie komen pas in de tweede plaats. Zij zijn het ondergeschikt element. Zij zijn toch altijd het werk van mensen, die niet zonder dwaling zijn, en moeten derhalve een autoriteit boven zich hebben.
En die autoriteit, dat richtsnoer ligt in de onbedrieglijke, de goddelijke bron van de Heilige Schrift. Zij staat boven alle traditie en de historie van de Kerk is altijd onderworpen aan de eeuwige waarheid, in het Woord van de Here neergelegd.
Boven de ontwikkeling van de leer der Kerk staat de Heilige Schrift, en wanneer kan worden aangetoond dat deze leer met die Schrift in strijd is, wanneer duidelijk blijkt dat de traditie afwijkt van het Getuigenis van de Here, dan moet de kerk de traditie loslaten en haar uitspraak wijzigen, en met de geestelijke wedergeboorte en de terugkeer tot de Schrift met blijdschap begroeten.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 03, 2009, 02:05:42 pm »
Interessant stukje tekst. Allereerst zou ik de bron hiervan wel eens willen zien om te kijken wat er nog meer staat. Bij voorbaat dank.

Om even kort in te gaan op een heel klein gedeelte;

quote:

Titaan. schreef op 03 oktober 2009 om 12:47:
Maar wij leren geen traditie naast en boven de Schrift.
Wij erkennen alleen een traditie die voortvloeit uit de Heilige Schrift, die op haar gegrond is en niet anders wil dan op haar steunen, die altijd aan de Schrift apellabel is en steeds naar de maatstaf van de Schrift moet getoetst worden.
Maar de Schrift komt zelf uit een traditie. Hoe ga jij daar dan mee om?

quote:

De Schrift is voor ons dé bron en de enige hoofdbron van het zuiverste water, en uit die bron worden alle beekjes en kanalen van het religieus leven gevoed.
Er zijn dus nog andere bronnen (buiten de hoofdbron). Tevens lijkt me dit nogal een impact hebben op de christelijke visie op oa Jezus Christus en de Heilige Geest, deze maak je dus ondergeschikt aan de Bijbel (wat dus de hoofdbron is zo begrijp ik uit de tekst)?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 03, 2009, 02:29:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 oktober 2009 om 14:05:

Er zijn dus nog andere bronnen (buiten de hoofdbron). Tevens lijkt me dit nogal een impact hebben op de christelijke visie op oa Jezus Christus en de Heilige Geest, deze maak je dus ondergeschikt aan de Bijbel (wat dus de hoofdbron is zo begrijp ik uit de tekst)?

Hoe leer jij Christus dan kennen Thorgrem? Wat is de bron waardoor je weet Wie Hij is, wat Hij heeft gedaan etc?
Hetzelfde mbt de heilige Geest
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 03, 2009, 02:33:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 03 oktober 2009 om 14:29:
[...]

Hoe leer jij Christus dan kennen Thorgrem? Wat is de bron waardoor je weet Wie Hij is, wat Hij heeft gedaan etc?
Hetzelfde mbt de heilige Geest
De Kerk (en haar dienaren), de Heilige Geest, mijn ouders, de leraar op school enz enz. Nogal wiedes aangezien ik als kind niet kon lezen, en zeker geen Bijbel. En als jongere/ tiener heb ik nimmer de moeite genomen om de Bijbel te pakken en ook nu lees ik zelden de Bijbel. Maar goed je ontwijkt vakkundig mijn eerste en hiermee samenhangende antwoord.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 02:34:04 pm door Thorgrem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 03, 2009, 02:43:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 oktober 2009 om 14:33:
[...]
De Kerk (en haar dienaren), de Heilige Geest, mijn ouders, de leraar op school enz enz. Nogal wiedes aangezien ik als kind niet kon lezen, en zeker geen Bijbel. En als jongere/ tiener heb ik nimmer de moeite genomen om de Bijbel te pakken en ook nu lees ik zelden de Bijbel. Maar goed je ontwijkt vakkundig mijn eerste en hiermee samenhangende antwoord.
Maar de Kerk, je ouders en de leraar op school kennen Jezus Christus toch uiteindelijk ook vooral uit de Bijbel? Uit welke bron kennen ze Jezus Christus anders?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 03, 2009, 03:52:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 oktober 2009 om 14:43:
[...]

Maar de Kerk, je ouders en de leraar op school kennen Jezus Christus toch uiteindelijk ook vooral uit de Bijbel? Uit welke bron kennen ze Jezus Christus anders?

Je leert Jezus voornamelijk kennen vanuit de Heilige Geest. De eerste 300/400 jaren leerden christenen overigens ook Jezus kennen zonder de Bijbel.
Het is een nogal eendimensionale visie die ik hier tegenkom.

Daarnaast, zoals al aangegeven, moet je mijn reactie in het licht van de de reactie daarvoor zien. Ik heb hier verder ook weinig behoefte om alles weer te herkauwen want het afgelopen halfjaar is deze discussie al meerdere malen gevoerd met steeds dezelfde uitkomst. Wil je eer informatie dan kan ik je aanraden om die andere topics eens te bekijken en dan voornamelijk naar de bijdragen van Rkdiak (die inmiddels geband is van dit forum), maar ook de reacties van enkele anderen.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 03, 2009, 04:17:29 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 oktober 2009 om 14:05:
...
We mogen niet vergeten dat de Kerk nooit zonder het Woord van God is geweest, al was dit Woord in de eerste tijd ook ongeschreven. God heeft zich van meet af aan geopenbaard; de aartsvaders ontvangen tal van woorden Gods, en hoe spoedig geeft de Here aan Zijn volk op de Horeb de wet. Er is geen sprake van, dat de Kerk ooit zonder het Woord van God geweest is, maar dit Woord was altijd de basis voor Gods heiligen. En Jezus Christus heeft zijn discipelen ook tot dat Woord teruggeroepen, en aan dat Woord gebonden (Joh.5:39; vgl ef.2:20; Tim3:14; 2Petr1:19)
De Kerk vermag alleen iets doordat zij met het Woord van God, met het Evangelie in deze wereld optreedt. Dit evangelie is een kracht van God tot zaligheid (Rom:16), en staat boven de Kerk, die toch altijd uit feilbare personen bestaat en wiens confessie nimmer de plaats van de Schrift kan innemen

Jodendom / Traditie
Aan het gezag van de Heilige Schrift is onder de Joden ernstig afbreuk gedaan door de traditie.
Langzamerhand groeide de mening, dat de Schrift in zichzelf onvoldoende was en aangevuld moest worden door een mondelinge overlevering. Zij had nodig de verklaring van de oudsten en van de leraars van de wet, en dit hangt samen met het ontstaan en de ontwikkeling van de stand van de schriftgeleerden.
Vroeger was de verklaring van de wet uitsluitend het werk van de priesters. Ezra b.v. was de priester en “een waardig schriftgeleerde in de wet van Mozes, die de Here, de God Israëls gegeven heeft” (Ezra 7:6). Maar na de ballingschap, toen de wet van de Here weer in ere kwam, legden zich ook velen die niet tot de priesterstand behoorden op de bestudering van het Oude Testament. En vormde zo een zelfstandige klasse van schriftgeleerden die van de studie en uitlegging van de wet hun beroep maakten. Zij wonnen spoedig veel invloed bij het volk.
Zij kregen de voornaamste plaatsen in de volksvergaderingen. En toen in de tijd van het hellenisme vele priesters meer neigden tot de heidense beschaving dan de voorvaderlijke wet, werden de schriftgeleerden beschouwd als de bewaarders van de wet en de profeten, en genoten zij het vertrouwen van het volk. Hun titel was rabbi, mijn meester. En spoedig was er in Israël een brede schare van rabbijnen, die optraden als de leidsmannen van de schare. En aan wie de “schare die de wet niet kent”, zich onvoorwaardelijk overgaf. Hun theoretische arbeid was tweeërlei. Zij moesten 1e. het recht ontwikkelen en vaststellen, de wet verklaren voor het dagelijks leven en in allerlei praktische gevallen toepassen. En 2e  ook de andere delen van de Schrift voor de gemeente verklaren.
Zo ontstonden er tal van interpretaties en verklaringen van het Oude Testament die in verschillende traktaten werden neergelegd, en oorspronkelijk aan het Oude Testament toegevoegd, hoe langer en meer de Heilige Schrift verdrongen.
Men luisterde meer naar wat beroemde rabijnen als Hillel en Schammai leerden, dan naar wat Gods Woord zelf predikte. En de Mischna en Gemara, twee traktaten met bepalingen en verklaringen, hebben praktisch meer autoriteit dan de Schrift.
Wanneer Christus op aarde rondwandelt gaat het volk gebukt onder al de lasten van zijn schriftgeleerden. Maar de Schrift zelf, die men wel voor goddelijk hield maar zo weinig aanvaardde, kende het niet.

En het is tegen deze traditie, tegen de verklaring van de wet door de ouden, dat Christus in de bergrede optreedt.
Hij keert zich daar niet tegen de Schrift, maar tegen de verduistering van de Schrift door de “ouden”, en roept zijn volk weer tot het zuivere Woord van God terug.
En door heel Zijn prediking beluisteren we altijd weer diezelfde stem die waarschuwt en toornt tegen de schriftgeleerden als tegen de blinde leidslieden van het volk. En de schapen die dolen en geen herder hebben, lokt en noodt de beloften van de Vader welke Hij in de schriften gegeven heeft.
Ook die strijd behoort tot Christus’ werk. Het is de strijd voor het Woord Gods.
Het is de worsteling om Zijn volk te bewaren voor de verderfelijke invloed van leidslieden die Gods gebod krachteloos maakten door hun inzettingen. En om dat volk weer te brengen tot het geloof in en de gehoorzaamheid aan de Schrift, die niet gebroken kan worden.
En Hij Zelf is in dat geloof en aan die gehoorzaamheid voorgegaan.
Hij heeft zich altijd onder de Schrift gebogen. Hij heeft met de Schrift geleden en is met de Schrift gestorven. Hij heeft betaald met Zijn eigen leven ook in de strijd voor de Heilige Schriften.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 03, 2009, 04:25:43 pm »

quote:

Titaan. schreef op 03 oktober 2009 om 16:17:
[...]

We mogen niet vergeten dat de Kerk nooit zonder het Woord van God is geweest, al was dit Woord in de eerste tijd ook ongeschreven.
Modbreak:
<knip>

Daarnaast geef je nog steeds geen bron van je geknip en geplak maar kom je met de volgende lap tekst. Prima hoor, maar dergelijke 'gesprekken' bieden mij geen uitdaging en motivatie meer.

Een fijn weekend nog. Ik heb enkele aanwijzingen gegeven het is een keuze om daarvoor open te staan of niet. Blijkbaar sta je er niet voor open maar sluit je je ogen. Op zich een prima veilige keuze.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 05:52:27 pm door mirt »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 03, 2009, 05:22:44 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 oktober 2009 om 15:52:
[...]
Je leert Jezus voornamelijk kennen vanuit de Heilige Geest. De eerste 300/400 jaren leerden christenen overigens ook Jezus kennen zonder de Bijbel.
Het is een nogal eendimensionale visie die ik hier tegenkom.

Volgens mij hadden de christenen de eerste 300/400 jaar het Oude Testament, waaruit ze leerden wie God en is en zijn belofte van het sturen van zijn Zoon.

quote:

Daarnaast, zoals al aangegeven, moet je mijn reactie in het licht van de de reactie daarvoor zien. Ik heb hier verder ook weinig behoefte om alles weer te herkauwen want het afgelopen halfjaar is deze discussie al meerdere malen gevoerd met steeds dezelfde uitkomst. Wil je eer informatie dan kan ik je aanraden om die andere topics eens te bekijken en dan voornamelijk naar de bijdragen van Rkdiak (die inmiddels geband is van dit forum), maar ook de reacties van enkele anderen.
Ik heb de discussies het afgelopen halfjaar behoorlijk gevolgd, maar een duidelijk antwoord op de vraag wat de oorspronkelijke bron is van waaruit de Kerk en wij weten over Jezus Christus, heb ik niet gezien. Wel dát de Bijbel minder belangrijk is in de RKK, maar niet wat dan de oorspronkelijke bron van kennis over God is.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 03, 2009, 06:30:34 pm »

quote:

Mocht je menen dat mijn opmerking “krom” zou zijn, dan gaarne dit aanwijzen anders heb ik er niets aan.

quote:

Daarnaast geef je nog steeds geen bron van je geknip en geplak maar...
Op je verzoek om een bron was ik niet ingegaan.

quote:

kom je met de volgende lap tekst. Prima hoor, maar dergelijke 'gesprekken' bieden mij geen uitdaging en motivatie meer.

Wat ik geschreven heb, diende als antwoord op je vraag.
Als je niet wil reageren, dan reageer je niet.
Maar als je je irritatie zou kunnen onderdrukken, dan kan ik dat waarderen.  

quote:

Een fijn weekend nog. Ik heb enkele aanwijzingen gegeven het is een keuze om daarvoor open te staan of niet. Blijkbaar sta je er niet voor open maar sluit je je ogen. Op zich een prima veilige keuze.

Op die ‘aanwijzingen’ heb ik gereageerd.
Van je verdere duidingen over mij, distantieer ik me.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 03, 2009, 06:51:36 pm »
Kan iemand me even uitleggen waarom mijn korte reactie is verwijderd? Laat dan in ieder geval staan dat ik vind dat Titaan een juist goede reactie geeft.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 06:55:45 pm door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 03, 2009, 07:16:58 pm »
Ja, je hebt gelijk, dat ene zinnetje had ik wel kunnen laten staan. Voor de rest snap je wel waarom het weggehaald is, neem ik aan.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 03, 2009, 07:25:15 pm »

quote:

mirt schreef op 03 oktober 2009 om 19:16:
Ja, je hebt gelijk, dat ene zinnetje had ik wel kunnen laten staan. Voor de rest snap je wel waarom het weggehaald is, neem ik aan.

ik vond de toelichting van titaan dus een goede, waar ik ook nog wat aan had.
Blijft de vraag over hoe dit zich dus verhoudt met de opvatting van Thorgrem en of het mogelijk is dat Th. de uitleg van Tiitaan eens zou willen beoordelen op de redelijkheid daarvan.
Wellicht dat Titaan Th. kan helpen door inderdaad bronvermelding(en) te plaatsen.
Het kan natuurlijk zijn dat Th. besluit een deel uit de leer van de KK te plaatsen.
Dat doe je wel vaker, mijn vraag is dan ook hier bronvermeldingen bij te plaatsen zodat Titaan de uitleg van jou (Th.) kan beoordelen op de redelijkheid daarvan.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 07:28:32 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 03, 2009, 07:44:43 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 03 oktober 2009 om 14:33:
[...]

De Kerk (en haar dienaren), de Heilige Geest, mijn ouders, de leraar op school enz enz. Nogal wiedes aangezien ik als kind niet kon lezen, en zeker geen Bijbel.
Ik begrijp dat je als kind niet kan lezen. :)

quote:

En als jongere/ tiener heb ik nimmer de moeite genomen om de Bijbel te pakken en ook nu lees ik zelden de Bijbel.
Wat weerhoud je ervan wel de Bijbel te lezen?

quote:

Maar goed je ontwijkt vakkundig mijn eerste en hiermee samenhangende antwoord.

Ik vond het tweede gedeelte van je post ietsje interessanter. :) Dat heeft niets met vakkundigheid te maken.

Ik wil je eerste gedeelte van je antwoord wel even quoten en alsnog beantwoorden:

quote:

Thorgrem schreef

Ik heb wel eens nogal uitgebreid dit item behandeld en aangegeven dat de apostelen als rechtstreekse gezanten van Christus Zijn woorden spraken; die woorden zijn dan toch in Schrift vervat: wij hebben die mondelinge overlevering in Schrift van het NT ontvangen.
Wat mondeling is gebleven, weten we uit de aard der zaak niet meer.

Een nogal uitgebreid artikel hierover wat Laodicea postte,
http://forum.gkv.nl/forum/list_message/293865#m293865

heb ik in het betreffende topic uitgebreid beantwoord.
Priscilla en Aquila in "Bewijs voor evangelische opvatting van S..."

Het punt wat ik hierboven kort aangeef, kun je ook hier vinden.
« Laatst bewerkt op: oktober 03, 2009, 07:46:25 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 03, 2009, 08:20:20 pm »
In plaats van te citeren heb ik deze post per ongeluk gewijzigd. De oorspronkelijke tekst is verloren gegaan.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2009, 07:21:17 pm door Thorgrem »