Auteur Topic: Waar komt onze canon vandaan?  (gelezen 27559 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waar komt onze canon vandaan?
« Reactie #100 Gepost op: oktober 22, 2006, 12:10:50 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 oktober 2006 om 00:08:
Wat is er nu eigenlijk mis aan de gedachte dat de Bijbel Bijbel is geworden onder leiding van de Heilige Geest?
Welke bijbel?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: oktober 22, 2006, 12:16:32 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 22 oktober 2006 om 00:08:
Wat is er nu eigenlijk mis aan de gedachte dat de Bijbel Bijbel is geworden onder leiding van de Heilige Geest?
Niets. Tenminste, ik zal er niets tegenin brengen, ik ben er volstrekt van overtuigd dat de gehele Bijbel, dus alle 72 boeken, onder de leiding van de heilige Geest is samengebracht.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: oktober 22, 2006, 01:45:21 am »

quote:

diak2b schreef op 21 oktober 2006 om 22:28:
[...] anders dan dat Luther inderdaad maar ergens van uit ging dat paste in zijn theologie. Ik neem vooralsnog aan dat de canon van de reformatie een beter fundament heeft. [...]

Het lijkt er steeds op dat Luther geheel eigenmachtig aan het werk is geweest, maar hij stond toch niet alleen? Het zou pas echt vreemd zijn als hij (bijvoorbeeld) de Psalmen, Jesaja en Exodus als deuterocanoniek bestempeld zou hebben. Was niet de status van de deuterocanonieke boeken van meet af aan al minder zeker dan die van de canonieke boeken (zie bijvoorbeeld Athanasius)?

Daarbij komt dat Luther zijn mening over canon vóór Trente vormde. Begrijp ik het goed als ik denk dat Luther daarom toentertijd ook binnen de katholieke kerk gewoon de vrijheid gehad zou hebben om dat standpunt in te nemen?

En als hij dat standpunt innam, waarom is dat dan zo verkeerd?

En wat ook gezegd moet worden: Ook al uitte Luther twijfels over enkele boeken, hij heeft wel alles in zijn vertaling opgenomen. Ook bijvoorbeeld Judas en Esther en 'zelfs' de deuterocanonieke boeken.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: oktober 22, 2006, 02:55:56 pm »
Ik heb niet zoveel tijd (en energie) nu om 't allemaal samen te vatten, maar voor het onderwerp hier is het volgende boek interessant, omdat er iets aan achtergrond te vinden is over (vooral) hoe Augustinus aankeek tegen wat de canon was en wat niet, en (daarnaast) hoe tijdgenoten van hem (die hij overigens capabeler achtte op dat onderwerp) erover dachten (met name Origines): Ds. A.D.R. Polman (jawel, vrijgemaakt hoogleraar in Kampen geweest) - De Theologie van Augustinus - Dogmahistorische studies - Het Woord Gods bij Augustinus; met name het 5e hoofdstuk is hier relevant (Het Woord Gods en de Kerk). Ik heb die zaterdag op de kop getikt bij Den Hertog in Houten :)
edit:Het jaar van uitgave: 1955 in Kampen

Uit m'n hoofd was de conclusie dat Augustinus niet heel eenduidig spreekt over wat hij onder canonieke boeken verstaat, alleen over de NT-apocriefen is hij heel duidelijk. De OT-kwestie is moeilijker, met name omdat A. zijn mening over de septuagint baseert op het (door anderen, waaronder tijdgenoten van hem, gefalsifiseerde) gegeven van de wonderbaarlijke ontstaansgeschiedenis ervan. Aan die ontstaansgeschiedenis ontleent het zijn autoriteit, waarmee ook die ot-deuterocanonieke boeken gezag krijgen.
Ik zal verder nog 1 citaat uit het boek geven (blz. 206)

quote:

Deze zuiver formele traditie, waarin de kerk alleen een diendende functie heeft tegenover het Woord Gods, daar zij niets canoniek maakt noch als canoniek constitueert, heeft wel een materiële inhoud, die bij de aanvang van de traditiereeks van getuigen ontvangen wordt. Wat het Oude Testament naar de Hebreeuwse canon betreft, heeft het ware, geestelijke Israël bij de ontvangst der boeken de ware profeten van de valse weten te scheiden. Dti volk Gods wist onderscheid te maken tussen wat door goddelijke inspiratie geschreven is en religieuze autoriteit bezit en wat door natuurlijke intelligentie geschreven werd. Daarbij gold de Schrift zelf als maatstaf, daar al wat tot de schrift behoort, een volkomen harmonisch geheel vormt. Verder wijst Augustinus er een enkele maal op, dat de Wet, de Profeten en de Psalmen van Christus getuigenis omtrent hun canoniciteit ontvangen hebben. Wat het Nieuwe Testament aangaat, treedt het apostolaat als gezaghebbende en beslissende instantie op. Alleen wat de apostolische keur ontvangen heeft, wordt door de apostolische kerk aanvaard en doorgegeven.
Dit gesloten geheel van gedachten wordt ten dele doorbroken door de aanvaarding van de Septuagint als een door de Geest geschonken vertaling van het Oude Testament. Op grond van een gheel legendarisch mirakel neemt Augustinus dit aan en komt per consequentiam zelfs tot het belijden, dat de gedeeldent die de Septuagint meer heeft dan de Hebreeuwse canon, rechtstreeks door de Heilige Geest gegeven zijn. Nergens wordt echter gezegd, dat deze geschriften daarom als canoniek moeten worden erkend. Als hij, met enige aarzeling, ze toch aanvaardt, dan wordt als criterium voor hun canoniciteit het kerkelijk gebruik ervan sinds de apostolische tijden opgegeven. Hier buigt Augustinus dus duidelijk van de lijn af, die hij ten opzichte van het Oude Testament naar de Hebreeuwse canon en met het op het Nieuwe Testament gevolgd heeft en bereidt zo het latere Roomse standpunt voor. En toch hebben we met opzet van een gedeeltelijke afbuiging gesproken, omdat hij een enkele maal op de apostolische approbatie van deze vertaling als een beslissende instantie wijst.

Het stuk erna (dat nog iets langer is dan dit) geeft aan dat het toch iets minder helder was, ook voor Augustinus, op grond waarvan (met name NT-) boeken in de praktijk als gezaghebbend moesten worden aangenomen.
Een voetnoot eruit (blz 207-208):

quote:

Men kan zich niet op de consilies van Hippo en Carthago beroepen, waarop een bepaalde canonlijst, mede onder instigatie van Augustinus, werd aangenomen. Dit was alleen voor een beperkt gebied en voor liturgisch gebruik een sbeslissing, die men zelf nog aan de bisschoppen van overzee voorlegt (zie Johannes Leipoldt, Geschichte des neutestamentlichen Kanons, Leibpzig 1907 blz 230)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 03:38:15 pm door E-line »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:11:09 pm »

quote:

E-line schreef op 22 oktober 2006 om 14:55:
Ds. A.D.R. Polman (jawel, vrijgemaakt hoogleraar in Kampen geweest) - De Theologie van Augustinus - Dogmahistorische studies - Het Woord Gods bij Augustinus; met name het 5e hoofdstuk is hier relevant (Het Woord Gods en de Kerk).

Nou maar hopen dat er geen hoofdstukken uit de werken van Augustinus verwijderd zijn!  :+

Voor de zekerheid zal ik e.e.a. eens navragen bij mijn eigen priester.  :/
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:32:47 pm »
O, m'n vader haalde net een boek uit de kast dat ook helemaal met ons onderwerp te maken heeft: Dr. G. Ch. Aalders: Oud-testamentische Kanoniek (Kampen 1952). Het is alleen geschreven voor theologiestudenten: er wordt tenminste vanuit gegaan dat je wat grieks en wat hebreeuws beheerst (er staan gewoon onvertaalde citaten in namelijk). Maar ik zal eens kijken of wat ik er wél van begrijp nog iets nieuws oplevert.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:38:44 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 22 oktober 2006 om 01:45:
[...]

Het lijkt er steeds op dat Luther geheel eigenmachtig aan het werk is geweest, maar hij stond toch niet alleen?
Nope. Maar de kwestie is niet "zat Luther alleen wat te verzinnen?", de kwestie is: waar komt onze canon vandaan, vanuit reformatie-perspectief. Een theologie die Sola Scriptura als basis kent, maar niet weet te vertellen wat die Scriptura precies is, zit best met een interessante kwestie. Of Luther nu alleen stond, of in een langlopende traditie zat, maakt dan niet zoveel uit. Punt is meer, dat tot nu toe niet zoveel antwoorden gegeven worden die hout snijden. De optie "Luther had zijn eigen theologie, en zocht daarbij naar die boeken voor in zijn Bijbel, die hij gebruiken kon, mits in te passen in één of ander arbitrair raamwerk" lijkt me wat onaanvaardbaar voor een protestant, maar het is wel de enige die ik tot nu gezien heb die een beetje te beargumenteren is.

quote:

Het zou pas echt vreemd zijn als hij (bijvoorbeeld) de Psalmen, Jesaja en Exodus als deuterocanoniek bestempeld zou hebben. Was niet de status van de deuterocanonieke boeken van meet af aan al minder zeker dan die van de canonieke boeken (zie bijvoorbeeld Athanasius)?
Nee hoor. Het heeft alleen al een hele tijd geduurd voordat zoiets als "de Bijbel" uberhaupt vorm begon te krijgen. De levende traditie is het enige dat "van meet af aan" bestond. Binnen die traditie heb je vervolgens eeuwen gehad waarin de canon vorm kreeg. En pas toen Luther de kat de bel aan bond, werd de canon eindelijk definitief vast gelegd.

quote:

Daarbij komt dat Luther zijn mening over canon vóór Trente vormde. Begrijp ik het goed als ik denk dat Luther daarom toentertijd ook binnen de katholieke kerk gewoon de vrijheid gehad zou hebben om dat standpunt in te nemen?
Nee, dat begrijp je niet zonder meer goed. Concilies verkondigen geen nieuwe standpunten, ze zijn er om lopende discussies te beëindigen. De discussie over de canon liep al eeuwen, maar het werd pas een acuut probleem dankzij Luther en de nogal radicaal andere (en voor katholieken: onjuiste) manier van met de Bijbel omgaan. Luther had voor wat betreft de canon op zichzelf dus geen nieuw idee, tenminste, nadat hij zijn idee om allerlei andere boeken dan de deuterocanonieke boeken te schrappen had laten varen, maar het is niet de canon zelf die bij Luther het echte probleem vormde.

quote:

En als hij dat standpunt innam, waarom is dat dan zo verkeerd?
Het is niet zo verkeerd. Het roept echter binnen de Lutherse en Calvinistische theologie een vraag op (zie openingsbericht) die antwoord behoeft. Het is in de ogen van mensen die de reformatie onderzoeken en afwijzen één van de kern-inconsistenties van de hele reformatie.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:48:34 pm »
Ik denk dat het handiger is om hier neer te zetten wat Augustinus zélf over de Septuagint heeft geschreven:

quote:

From this discrepancy between the Hebrew books and our own arises the well-known question as to the age of Methuselah; for it is computed that he lived for fourteen years after the deluge, though Scripture relates that of all who were then upon the earth only the eight souls in the ark escaped destruction by the flood, and of these Methuselah was not one. For, according to our books, Methuselah, before he begat the son whom he called Lamech, lived 167 years; then Lamech himself, before his son Noah was born, lived 188 years, which together make 355 years. Add to these the age of Noah at the date of the deluge, 600 years, and this gives a total of 955 from the birth of Methuselah to the year of the flood. Now all the years of the life of Methuselah are computed to be 969; for when he had lived 167 years, and had begotten his son Lamech, he then lived after this 802 years, which makes a total, as we said, of 969 years. From this, if we deduct 955 years from the birth of Methuselah to the flood, there remains fourteen years, which he is supposed to have lived after the flood. And therefore some suppose that, though he was not on earth (in which it is agreed that every living thing which could not naturally live in water perished), he was for a time with his father, who had been translated, and that he lived there till the flood had passed away. This hypothesis they adopt, that they may not cast a slight on the trustworthiness of versions which the Church has received into a position of high authority, and because they believe that the Jewish mss. rather than our own are in error. For they do not admit that this is a mistake of the translators, but maintain that there is a falsified statement in the original, from which, through the Greek, the Scripture has been translated into our own tongue. They say that it is not credible that the seventy translators, who simultaneously and unanimously produced one rendering, could have erred, or, in a case in which no interest of theirs was involved, could have falsified their translation; but that the Jews, envying us our translation of their Law and Prophets, have made alterations in their texts so as to undermine the authority of ours. This opinion or suspicion let each man adopt according to his own judgment.
Civitate Dei, boek 15, hoofdstuk 11

En over de inspiratie van de Septuagint:

quote:

For while there were other interpreters who translated these sacred oracles out of the Hebrew tongue into Greek, as Aquila, Symmathus, and Theodotion, and also that translation which, as the name of the author is unknown, is quoted as the fifth edition, yet the Church has received this Septuagint translation just as if it were the only one; and it has been used by the Greek Christian people, most of whom are not aware that there is any other. From this translation there has also been made a translation in the Latin tongue, which the Latin churches use. Our times, however, have enjoyed the advantage of the presbyter Jerome, a man most learned, and skilled in all three languages, who translated these same Scriptures into the Latin speech, not from the Greek, but from the Hebrew. But although the Jews acknowledge this very learned labor of his to be faithful, while they contend that the Septuagint translators have erred in many places, still the churches of Christ judge that no one should be preferred to the authority of so many men, chosen for this very great work by Eleazar, who was then high priest; for even if there had not appeared in them one spirit, without doubt divine, and the seventy learned men had, after the manner of men, compared together the words of their translation, that what pleased them all might stand, no single translator ought to be preferred to them; but since so great a sign of divinity has appeared in them, certainly, if any other translator, of their Scriptures from the Hebrew into any other tongue is faithful, in that case he agrees with these seventy translators, and if he is not found to agree with them, then we ought to believe that the prophetic gift is with them. For the same Spirit who was in the prophets when they spoke these things was also in the seventy men when they translated them, so that assuredly they could also say something else, just as if the prophet himself had said both, because it would be the same Spirit who said both; and could say the same thing differently, so that, although the words were not the same, yet the same meaning should shine forth to those of good understanding; and could omit or add something, so that even by this it might be shown that there was in that work not human bondage, which the translator owed to the words, but rather divine power, which filled and ruled the mind of the translator. Some, however, have thought that the Greek copies of the Septuagint version should be emended from the Hebrew copies; yet they did not dare to take away what the Hebrew lacked and the Septuagint had, but only added what was found in the Hebrew copies and was lacking in the Septuagint, and noted them by placing at the beginning of the verses certain marks in the form of stars which they call asterisks. And those things which the Hebrew copies have not, but the Septuagint have, they have in like manner marked at the beginning of the verses by horizontal spit-shaped marks like those by which we denote ounces; and many copies having these marks are circulated even in Latin. But we cannot, without inspecting both kinds of copies, find out those things which are neither omitted nor added, but expressed differently, whether they yield another meaning not in itself unsuitable, or can be shown to explain the same meaning in another way. If, then, as it behoves us, we behold nothing else in these Scriptures than what the Spirit of God has spoken through men, if anything is in the Hebrew copies and is not in the version of the Seventy, the Spirit of God did not choose to say it through them, but only through the prophets. But whatever is in the Septuagint and not in the Hebrew copies, the same Spirit chose rather to say through the latter, thus showing that both were prophets. For in that manner He spoke as He chose, some things through Isaiah, some through Jeremiah, some through several prophets, or else the same thing through this prophet and through that. Further, whatever is found in both editions, that one and the same Spirit willed to say through both, but so as that the former preceded in prophesying, and the latter followed: in prophetically interpreting them; because, as the one Spirit of peace was in the former when they spoke true and concordant words, so the selfsame one Spirit hath appeared in the latter, when, without mutual conference they yet interpreted all things as if with one mouth.
Civitate Dei, boek 43 hoofdstuk 18
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 03:50:19 pm door Laodicea »
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:56:51 pm »
Er bestaat ook een andere verklaring over wat er als canon moet/kan worden beschouwd: een door God gegeven aantal boeken in OT en NT die met elkaar verband houden en waarvan God het aantal heeft bepaald. Haal je er eentje uit, doe je er een boek af, is de Goddelijke orde verbroken.
Dus een verklaring vanuit de eenheid van de Schrift zelf.

Een engelse link hierover:

http://www.newble.co.uk/grant/nsb/preface.html

quote:

THE NUMERICAL STRUCTURE OF SCRIPTURE
Index
Lecture I Introductory . . . . . . . . 5
Lecture II The Scripture Numerals . . . . . . 24
Lecture III The Numerals Continued . . . . . . 41
Lecture IV The Bible Books: Their Arrangement and Relationship 60
Lecture V The Books of the Prophets . . . . . 86
Lecture VI The Psalm-Books, Gospels, and Acts . . . . 107
Lecture VII The Epistles and the Revelation . . . . 133

en dan toegespitst op lecture IV, V, VI, VII.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 03:57:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: oktober 22, 2006, 04:00:35 pm »
Ja, en hoeveel boeken heeft God gegeven dan? 72 of 66?
En hoe kan de Bijbel zelf een uitspraak doen over de canon? Die is past vastgesteld nádat die boeken geschreven zijn. :?

Ik kan er niet zoveel van maken, van die link, misschien dat je even kort kunt uitleggen wat je er precies mee wilt zeggen?

edit:Ik zie trouwens dat het een site van de Darbyisten (The Plymouth Movement) is, wat toevallig. Eigenlijk zocht ik dus een protestants antwoord, aangezien ik zelf protestant ben. De boeken zijn er tijdens de reformatie uitgehaald Wat evangelischen (beweging uit vooral de 19e eeuw, 300 jaar na de Reformatie) ervan vinden, dat vind ik dan gelijk weer minder interessant, aangezien men daar vaak geen theologische scholing heeft en vaak autodidactisch aan de slag gaat. Dus ik wil eerst helder hebben waarom er in de Reformatie boeken uitgehaald werden, daarna wordt het pas interessant wat men ervan vond in de negentiende eeuw na Christus. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 04:07:31 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: oktober 22, 2006, 04:10:17 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 16:00:
En hoe kan de Bijbel zelf een uitspraak doen over de canon? Die is past vastgesteld nádat die boeken geschreven zijn. :?

Ik kan er niet zoveel van maken, van die link, misschien dat je even kort kunt uitleggen wat je er precies mee wilt zeggen?

Zo snel kun je ook niet die bladzijden lezen denk ik.

Vanavond heb ik wel even tijd om er verder op in te gaan.

Dat is juist het interessante: Er is een goddelijke volgorde in de boeken zelf.
Iig zijn het de 66 boeken, waarvan hij sommige boeken bij elkaar voegt tot één i.p.v. 2.
Maar het gaat natuurlijk om de inhoud van de bijbel en niet in hoeveel boeken dat nu exact is gegeven.

quote:

edit:Ik zie trouwens dat het een site van de Darbyisten (The Plymouth Movement) is, wat toevallig. Eigenlijk zocht ik dus een protestants antwoord, aangezien ik zelf protestant ben. De boeken zijn er tijdens de reformatie uitgehaald Wat evangelischen (beweging uit vooral de 19e eeuw, 300 jaar na de Reformatie) ervan vinden, dat vind ik dan gelijk weer minder interessant, aangezien men daar vaak geen theologische scholing heeft en vaak autodidactisch aan de slag gaat. Dus ik wil eerst helder hebben waarom er in de Reformatie boeken uitgehaald werden, daarna wordt het pas interessant wat men ervan vond in de negentiende eeuw na Christus. :)

Het is maar wat je onder protestants verstaat.
Iig zijn daar verschillende benaderingen van en kan ik volgens bepaalde gereformeerden onder protestants vallen en volgens anderen weer niet.
Wat wel het geval is dat de protestantse inhoud van de bijbel hier wordt weergegeven.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 09:50:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: oktober 22, 2006, 04:21:09 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2006 om 16:10:
Zo snel kun je ook niet die bladzijden lezen denk ik.

Je kunt ze wel skimmen. :) Dat is een snelle manier om te bepalen of iets relevant is of niet. Ik ga geen tijd verknoeien aan lappen tekst die achter toch geen antwoord gaven op mijn vragen. Ik ben er geenszins van overtuigd dat een Darbyist wel even gaat zeggen hoe het zit qua bijbelcanon. Ik heb meer vertrouwen in een calvinist, en dan het liefst van een calvinist met een relevante opleiding.

Vandaar dat ik benieuwd was naar een hoofdgedachte oid waarvan de link een ondersteuning moet bieden. Je hebt het over een goddelijke volgorde. Waarom is de Tenach dan geen goddelijke volgorde en de katholieke volgorde wel? Het maakt behalve het aantal boeken (het verwijderen van een paar 'foutjes') ook nog uit in welke volgorde iets staat? :?

Ik wil een argument waarom die acht boeken 'fout' of op z'n minst niet gezaghebbend zijn volgens de reformatoren die de Bijbel in de landstalen vertaalden minus acht boeken. Ik heb niet het idee dat ik dat in die link ga vinden. ;)

quote:

Vanavond heb ik wel even tijd om er verder op in te gaan.

Mooi. :)

quote:

Iig zijn het de 66 boeken, waarvan hij sommige boeken bij elkaar voegt tot één i.p.v. 2.
Maar het gaat natuurlijk om de inhoud van de bijbel en niet in hoeveel boeken dat nu exact is gegeven.

Dat is nou net de vraag hè, waarom 1000 jaar nadat de canon eigenlijk vaststond er opeens boeken worden uitgehaald. En in de acht missende boeken staat ook een bepaalde inhoud.

Probleem is dat je kunt zeggen: er staat een bepaalde inhoud in die 66 boeken en we gaan zelf bepalen hoe we de inhoud interpreteren en dan bepalen we ook zelf wat er volgens ons wel of niet bijhoort. Dus dan krijg je onvermijdelijk een variant van Luthers werkwijze: een aantal boeken hoort er niet bij omdat ze niet in je doctrine passen. En ik had al gezegd waarom ik dat geen verantwoorde manier van werken vind.

quote:

Het is maar wat je onder protestants verstaat.

Simpel: in dit concrete geval de reformatoren Luther en Calvijn en hun gedachtengoed.

quote:

Iig zijn daar verschillende benaderingen van en kan ik volgens bepaalde gereformeerden onder protestants vallen en volgens anderen weer niet.

Er zijn van wel meer dingen meerdere benaderingen, maar dat wil niet zeggen dat elke benadering ook klopt met de werkelijkheid, of dat alle benaderingen even zicht in de buurt van de waarheid zitten.

quote:

Wat wel het geval is dat de protestantse inhoud van de bijbel hier wordt weergegeven.
Dat heb ik ook niet ontkend, maar ik vraag me ten zeerste af of de interpretatie ook gaat volgens het gereformeerde Sola Scriptura. En niet om het evangelicale Sola Scriputra in Extremis. :) Dat maakt nogal uit. (Zie ook het laatste kopje in de engelstalige Wikipedia link dat elders geciteerd werd).
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 04:33:48 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: oktober 22, 2006, 04:39:33 pm »
Citaat uit Aalders (blz 51 e.v.):

quote:

Toen echter de Christelijke kerk het Oude Testament uit handen van het Jodendom overnam, waarbij zij ten gevolge van gemis aan kennis van het Hebreeuws in sterke mate van de Septuaginta afhankelijk was, werden de bestanddelen die het plus van de deze vertaling vormden schier als vanzelf eveneens tot den Kanon gerekend. Wel bood een man als Hieronymus die zich aan de hebraica veritas wilde houden hiertegen krachtig verzet, maar vooral onder den invloed van Augustinus werd op de synodes van Hippo 393 en Carthago 397 een opsomming van de kanonieke boeken de O.T. gegeven, waarin de kerk zich geheel bij de Septuaginta aansloot. Hoewel er tot diep in de Middeleeuwen nog steeds stemmen bleven klinken, die het gevoelen van Hieronymus steunden, bleef althans in de Westerse kerk de Kanon van de Septuaginta, overgenomen in de Vulgata, gangbaar. In het Oosten stond de zaak ietwat anders; langen tijd onderscheidde men daar de bestanddelen die de Septuaginta meer han de de Hebreeuwse Kanon als anaginooskomena van de eigenlijke kanonieke boeken; soms werd daarvoor ook wel de term apocrypha gebezigd.
De kerken der Refomratie hebben zich onvoorwaardelijk bij de mening van Hieronymus aangesloten, en den omvang van den Kanon des O. T. tot de boeken die in den Talmoed worden opgesomd beperkt. In zijn vertaling van den Bijbel heeft Luther als "Apokrypha, das sind Bücher, so nicht der heiligen Schrift gleichgehalten, und doch nützlich und gut zo lesen sind" het grootste deel van het plus der Septuaginta opgenomen, te weten: Judith, Sapientia Salomonis, Tobit, Jezus Sirach, Baruch met den brief van Jeremia, 1 en 2 Makkabeeën en de toevoegsels aan Esther en Daniël; waaraan hij dan nog het gebed van Manasse heeft toegevoegd. Hoewel Lutherse belijdenisgeschriften zich hierover niet expressis verbis uitspreken, is het toch duidelijk dat zij de boeken van den Hebreeuwsen Kanon uitsluitend gezaghebbend achten. En ook bij de Lutherse dogmatici wordt steeds beslist tussen kanonieke en apocriefe boeken onderscheiden. (..)
De Grieks-orthodoxe kerk heeft op het concilie te Jeruzalem in 1672 slechts een deel van het plus der Septuaginta als kanoniek erkend, te weten (..) In de latere Bijbelboeken worden echter alle in den Hebreeuwsen tekst niet voorkomende bestanddelen der Septuaginta opgenomen. (...)
Van meer betekenis is de Paasbrief van Athanasius (no 39), geschreven in het jaar 367, waarin wij de volgende passage aantreffen (en dan volgt een heel verhaal in het grieks, wat ik dus niet beheers). Hieruit blijkt dat hij Esther niet tot de kanonieke boeken rekent, maar tezamen met de Saientia Salomis, Jezus Sirach, Judith en Tobit, benevens een tweetal niet-kanonieke boeken uit den Nieuw-Testamentischen tijd, de Didache en den Pastor van Hermas, rangschikt onder de anaginooskomena. Ook Gregorius Nazianzenus en Leontius van Byzantium laten Esther achterwege. Dat we hierin evenwel niet te doen hebben met het eenstemmig gevoelen der Oosterse kerk blijkt uit het feit, dat in de opsommingen welke gegeven worden door Origenes, Cyrillus van Jeruzalem, Epiphanius, en in den 85en van de Canones Apostolorum welke aan de Constitutiones apostolicae zijn toegevoegd, het boek Esther niet ontbreekt. Ook Luther zou liever gezien hebben dat dit boek buiten den Kanon gebleven was: in zijn De servo arbitrio (ed. Walch VII, 194) zegt hij: Liber Esther, quamvis hunc habeant in canone, dignior omnibus, me judice, qui extra canonem haberetur". Eveneens in zijn Tischreden (ed. Walch XXII, 2080), waar hij het heeft over het tweede boek der Makkabeeën: "Ich bin dem Buche und Esther so feind, dass ich wollte, sie wären gar nicht vorhanden; denn sie judenzen zu sehr und haben viel heidnische Unart." Nochtans twijfelt hij er niet aan, dat Esther toch wel tot den O.T. Kanon behoort, en hij heeft het dan ook in zijn vertaling onder de kanonieke boeken opgenomen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 04:40:14 pm door E-line »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: oktober 22, 2006, 04:54:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 15:38:
[...]
Nope. Maar de kwestie is niet "zat Luther alleen wat te verzinnen?", de kwestie is: waar komt onze canon vandaan, vanuit reformatie-perspectief. Een theologie die Sola Scriptura als basis kent, maar niet weet te vertellen wat die Scriptura precies is, zit best met een interessante kwestie. Of Luther nu alleen stond, of in een langlopende traditie zat, maakt dan niet zoveel uit.
Neem je dan het 'sola scriptura' niet strikter dan de reformatoren zelf? Ze stonden natuurlijk in een traditie. Luther was niet voor niets tegenstander van de radicale reformatie. Je gaat denk ik een stap te ver als je Luther helemaal uit de katholieke traditie wilt losmaken. Hij was opgeleid als katholiek en de breuk met de katholieke kerk is (voor zover ik weet) niet vanaf het begin zijn bedoeling geweest.

quote:

De optie "Luther had zijn eigen theologie, en zocht daarbij naar die boeken voor in zijn Bijbel, die hij gebruiken kon, mits in te passen in één of ander arbitrair raamwerk" lijkt me wat onaanvaardbaar voor een protestant, maar het is wel de enige die ik tot nu gezien heb die een beetje te beargumenteren is.

Je woordkeus maakt het inderdaad onaanvaardbaar. Als je 'arbitrair' weg zou laten, zou het beter te pruimen zijn. Waarom veronderstel je dat de keuze van Luther 'arbitrair' is? Hij zal best bepaalde redenen gehad hebben.
Het lijkt me het beste om eens na te zoeken wat Luther zelf hierover geschreven heeft. Als het zo'n ingrijpende beslissing was, moet Luther zich daar zelf ook bewust van geweest zijn. Ik kan me daarom niet voorstellen dat hij er nergens iets over geschreven heeft. Ik heb echter geen integrale Luther bij de hand (misschien iemand anders?)

Ondertussen ik heb nog wel een andere poging.
Luther heeft de Hebreeuwse Tenach als bron genomen in plaats van de LXX vanwege zijn humanistische uitgangspunt: ad fontes. Terug naar de bronnen. Dan is de Hebreeuwse tekst meer 'bron' dan een Griekse vertaling daarvan.

quote:

[...]
Nee hoor. Het heeft alleen al een hele tijd geduurd voordat zoiets als "de Bijbel" uberhaupt vorm begon te krijgen. De levende traditie is het enige dat "van meet af aan" bestond. Binnen die traditie heb je vervolgens eeuwen gehad waarin de canon vorm kreeg. En pas toen Luther de kat de bel aan bond, werd de canon eindelijk definitief vast gelegd.
Maar waarom noemt dan Hiëronymus deze boeken al deuterocanoniek (onbetrouwbare bron)? En we hebben toch ook al (bijvoorbeeld) Augustinus vs. Athanasius, en Septuagint vs. Tenach? In het citaat dat Laodicea geeft, zegt Augustinus dat men het niet aandurfde om in de Septuagint te knippen op grond van de Tenach. Men was zich dus wel bewust van de problematiek rond die bewuste boeken. Het is toch duidelijk dat er vóór Luther ook onderscheid geweest is tussen de huidige canonieke en deuterocanonieke boeken. Anders zouden de deuterocanonieke boeken alleen maar deuterocanoniek zijn omdat Luther ze buiten de canon plaatste. Zou dat niet wat teveel eer zijn geweest voor Luther van katholieke zijde?
Dat betekent dan dat Luther een knoop doorhakt en boeken die al op een soort tweede rang (deutero) stonden uit de canon haalt. Vanuit 'sola scriptura' lijkt me dat juist een logische beslissing. Als de schrift belangrijker wordt dan de traditie, en meer op zichzelf gaat staan, wil je de grootst mogelijke zekerheid over wat canoniek is. Dan wordt de scheiding canoniek  vs. niet-canoniek belangrijker dan voorheen.  En nogmaals. Luther nam de deuterocanonieke boeken wel in zijn vertaling op. En hij zegt erbij dat het goed is om ze te lezen. Dat betekent in de praktijk dat de canonieke boeken de doorslag geven, als er ergens een tegenspraak is tussen wat in deuterocanonieke boeken staat en wat in canonieke boeken staat.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:40:06 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 16:00:
ho ho, die canon zal uit de Bijbel moeten volgen als je doet aan Sola Scriptura ad absurdum cq de Bijbelbenadering die P&A hier altijd weer propageert. En ik blijf me afvragen of je wel het gewone Sola Scriptura kan propageren, als je niet uit de Schrift zelf de canon kan bepalen, met zekerheid.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:44:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2006 om 16:10:

Dat mag ik hopen, want anders zou het wel een echte giller worden. Vooral als je even bedenkt dat sommige boeken die op één boekrol stonden, in twee boeken zijn gesplitst omdat dat beter paste. En waarom was dat ook alweer? Het ligt op het puntje van mijn tong.

* diak2b trekt even een boek uit de kast

oh, ja, dat was het. Samuel past in het Hebreeuws wel op één rol, maar in de Septuagint niet, en is daar dus verdeeld over 1 Samuel en 2 Samuel.

Vertel eens, in de Bijbel volgens Lutherse canon, die die de LXX negeert, hoeveel boeken Samuel zitten daar in?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 08:11:24 pm door diak2b »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: oktober 22, 2006, 07:54:51 pm »
Even voor de goede orde: de quote die van mij lijkt te zijn is dus van P&A ;) Ik heb zoiets niet gezegd.

Het antwoord is trouwens 2.

Een ander vraagje, die ik al eerder stelde: als Luther de LXX compleet wilde negeren, en uitging van de Tenach, (terug naar de bron enzo) waarom staan de boeken in Luthers vertaling dan wel in de 'katholieke' volgorde en niet in de volgorde van de Tenach (zie ook mijn openingspost).

Voor mij wordt het er daardoor niet helderder op. Ik krijg zo het idee dat Luther zich niet op de Tenach baseerde en ook niet zoveel gedaan heeft met het vermeende concilie van Jamnia (want anders had hij wel de Tenach vertaald). Of is dat een rare gedachtengang?

Maar als hij zich niet op de Tenach baseerde en wel op de LXX minus een paar boeken, dan ben ik nog steeds terug bij af: waarom moesten de deuterocanonieke boeken er dan uit? Iemand suggereerde dat dit met het humanistische 'terug naar de bron' te maken heeft. Maar aangezien we hier te maken hebben met het christendom en niet met het zich seculariserende humanisme, mag ik aannemen dat dit niet van doorslaggevende betekenis geweest is?

Als ik logische denkfouten maak, hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 08:01:21 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:05:34 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 19:40:
[...]
ho ho, die canon zal uit de Bijbel moeten volgen als je doet aan Sola Scriptura ad absurdum cq de Bijbelbenadering die P&A hier altijd weer propageert. En ik blijf me afvragen of je wel het gewone Sola Scriptura kan propageren, als je niet uit de Schrift zelf de canon kan bepalen, met zekerheid.

P&A haalt een site aan met een boek uit de kring van de Plymouth Brothers. Uit de kring van Darby dus. Dus ik neem aan dat ze de bijbelbenadering hanteren die P&A ook hanteert, 't zijn immers allemaal mensen die hetzelfde gedachtengoed koesteren? Dus als je dan zoiets stelt, dan zou je dat dan toch ook vanuit de Schrift moeten onderbouwen? Ik gaf al voorzichtig aan dat ik met zo'n benadering niet zoveel kan. Ik hanteer het evangelische Sola Scriptura namelijk niet, ik benader het vanuit Sola Scriptura inclusief bijbehorende uitlegtraditie (Geloofsbelijdenissen, 3FvE).

Misschien ten overvloede: ik wil dus weten hoe Luther en Calvijn aan 66 boeken komen, wat de Plymouth broeders 3 eeuwen later allemaal deden vind ik minder boeiend op dit moment.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 08:10:10 pm door Roodkapje »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:27:24 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 22 oktober 2006 om 16:54:
[...]

Neem je dan het 'sola scriptura' niet strikter dan de reformatoren zelf? Ze stonden natuurlijk in een traditie. Luther was niet voor niets tegenstander van de radicale reformatie. Je gaat denk ik een stap te ver als je Luther helemaal uit de katholieke traditie wilt losmaken. Hij was opgeleid als katholiek en de breuk met de katholieke kerk is (voor zover ik weet) niet vanaf het begin zijn bedoeling geweest.
Dat kan hoor, ik ben bepaald geen specialist "reformatie". Maar de TS vraagt naar de canon van "ons", en dat is blijkbaar van de gereformeerden, de calvinisten. Mijn punt was, dat het eignelijk voor die vraag niet zo bar veel uitmaakt hoe Luther stond t.o.v. de katholieke Kerk en/of de Traditie. Relevant is, lijkt mij, dat je als gereformeerde kan uitleggen hoe "Sola Scriptura" werkt, en hoe zich dat verhoudt tot een "Scriptura" waarvan je niet met zekerheid kan vaststellen welke inhoud ze heeft. Ik heb hier inmiddels, gelukkig, het verschil geleerd tussen het Sola Scriptura van gereformeerden en het Sola Scriptura ad absurdum van Evangelicals. En wellicht moet ik nog veel méér leren daarover, maar zoals ik het nu begrijp is het tamelijk gereformeerd om de traditie serieus te nemen, maar wel alles te toetsen aan de Bijbel. Blijft dus de vraag: hoe toetst men de canon van de Bijbel aan de Bijbel?

quote:

Je woordkeus maakt het inderdaad onaanvaardbaar. Als je 'arbitrair' weg zou laten, zou het beter te pruimen zijn. Waarom veronderstel je dat de keuze van Luther 'arbitrair' is? Hij zal best bepaalde redenen gehad hebben.
Dat schreef ik nu juist niet. Ik veronderstel helemaal niet dat Luther een inconsistente theologie heeft opgezet, ik stel alleen vast dat ik tot op heden noch in dit topic, noch in enige andere bron die ik er op heb nagezocht (en dat zijn er toch echt iets meer dan twee) iets heb gevonden dat consistent was. Ik reken er vast op dat dat komt omdat ik het niet begrijp of omdat ik niet goed zoek, maar ik vind het opmerkelijk hoe ook in deze draad iedere zinnige verklaring die Sola Scriptura en de protestantse canon in één verband weet te brengen. E-line laat fraai zien met haar citaten dat de traditie NIET eenduidig is, en dus kan je niet redeneren "we volgen de traditie zolang die niet door de Bijbel wordt tegengesproken", want niet alleen is de sterkste traditie nu juist de 72-boeken-canon, maar de traditie is allerminst uitgesproken over deze kwestie.

quote:

Ondertussen ik heb nog wel een andere poging.
Luther heeft de Hebreeuwse Tenach als bron genomen in plaats van de LXX vanwege zijn humanistische uitgangspunt: ad fontes. Terug naar de bronnen. Dan is de Hebreeuwse tekst meer 'bron' dan een Griekse vertaling daarvan.
Alleen, zoals bijvoorbeeld Laodicea al heeft laten zien met zijn links, is het NT eerder te koppelen aan de LXX dan aan de rabbijnse canon van 100 na Christus. Dus die vlieger gaat niet op.

quote:

Maar waarom noemt dan Hiëronymus deze boeken al deuterocanoniek (onbetrouwbare bron)?
Vermoedelijk omdat hij dat zo zag?

quote:

En we hebben toch ook al (bijvoorbeeld) Augustinus vs. Athanasius, en Septuagint vs. Tenach? In het citaat dat Laodicea geeft, zegt Augustinus dat men het niet aandurfde om in de Septuagint te knippen op grond van de Tenach. Men was zich dus wel bewust van de problematiek rond die bewuste boeken. Het is toch duidelijk dat er vóór Luther ook onderscheid geweest is tussen de huidige canonieke en deuterocanonieke boeken. Anders zouden de deuterocanonieke boeken alleen maar deuterocanoniek zijn omdat Luther ze buiten de canon plaatste. Zou dat niet wat teveel eer zijn geweest voor Luther van katholieke zijde?
Dit is begripsverwarring. Dat de deuterocanonieke boeken deuterocanoniek zijn, is inderdaad al vanaf het begin duidelijk. Luther noemde ze echter apocrief.

Dat de discussie al eeuwen liep, bevestigde ik juist, dus ik zie niet zo goed wat je hier verder mee wil zeggen.

quote:

Dat betekent dan dat Luther een knoop doorhakt en boeken die al op een soort tweede rang (deutero) stonden uit de canon haalt. Vanuit 'sola scriptura' lijkt me dat juist een logische beslissing. Als de schrift belangrijker wordt dan de traditie, en meer op zichzelf gaat staan, wil je de grootst mogelijke zekerheid over wat canoniek is. Dan wordt de scheiding canoniek  vs. niet-canoniek belangrijker dan voorheen.  En nogmaals. Luther nam de deuterocanonieke boeken wel in zijn vertaling op. En hij zegt erbij dat het goed is om ze te lezen. Dat betekent in de praktijk dat de canonieke boeken de doorslag geven, als er ergens een tegenspraak is tussen wat in deuterocanonieke boeken staat en wat in canonieke boeken staat.
Ja, dat is mooi, maar daar gaat het niet over. Als ze apocrief zijn, staan ze buiten de Bijbel, of je ze nu in één band uitgeeft met de Bijbel of niet.

Dat Luther een keuze maakte is ook duidelijk, en dat die keuze in een "sola scriptura"-religie van eminent belang is ook. Daar gaat dit hele topic nu juist over. De vraag is alleen, op welke grond, die past binnen dat sola scriptura-geloof, kon Luther die knoop doorhakken?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:35:32 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 16:21:
[...]

Je kunt ze wel skimmen. :) Dat is een snelle manier om te bepalen of iets relevant is of niet. Ik ga geen tijd verknoeien aan lappen tekst die achter toch geen antwoord gaven op mijn vragen. Ik ben er geenszins van overtuigd dat een Darbyist wel even gaat zeggen hoe het zit qua bijbelcanon. Ik heb meer vertrouwen in een calvinist, en dan het liefst van een calvinist met een relevante opleiding.

Vandaar dat ik benieuwd was naar een hoofdgedachte oid waarvan de link een ondersteuning moet bieden. Je hebt het over een goddelijke volgorde. Waarom is de Tenach dan geen goddelijke volgorde en de katholieke volgorde wel? Het maakt behalve het aantal boeken (het verwijderen van een paar 'foutjes') ook nog uit in welke volgorde iets staat? :?

Ik wil een argument waarom die acht boeken 'fout' of op z'n minst niet gezaghebbend zijn volgens de reformatoren die de Bijbel in de landstalen vertaalden minus acht boeken. Ik heb niet het idee dat ik dat in die link ga vinden. ;)

In je OP staat er anders dit:

quote:

Aanvankelijk volgden de christenen de Septuagint als gezaghebbende bundel. Pas na de reformatie werd door nieuwe groeperingen de canon van Jamnia gevolgd, waardoor veel kerken van de reformatie tien Bijbelboeken niet als gezaghebbend zijn gaan beschouwen. Deze boeken noemt men deutero-canonieke boeken ('in tweede instantie aan de canon toegevoegd'). Bij deze begripsverschillen van de canon gaat het overigens altijd over het Oude Testament.

Dan mijn vragen:

1. Klopt het dat protestanten de canon hanteren zoals die vastgesteld is door de rabbijnen van Jamnia?
2. En zo ja, waarom gebruiken we die canon eigenlijk in de katholieke volgorde en niet de volgorde van de Tenach?

Verder verbaast het me dat we kennelijk gezag toekennen aan een joods concilie van rabbijnen van rond 100 na Christus, uit de tijd dus dat christenen vervolgd werden, met name door de joden :? (Denk maar aan de geschiedenis van Saulus-Paulus).

3. Wie snapt het wel en kan het uitleggen?
We komen toch wel UIT de reformatie....en hebben die canon ook die de reformatie hanteert.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 08:36:55 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: oktober 22, 2006, 08:59:51 pm »
Ja, en ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik evangelische mensen erg lief en aardig en hele goede mensen vind, maar ze zijn mijn mening is dat ze noch protstant noch christelijk zijn. Sorry.

En Zijnkind mag me weer modbreaken en pushmessages sturen, maar dit is gewoon mijn overtuiging en ik speel daarmee niet op de man. Als je mag zeggen dat ZDA of weg2 in haar esotherische tijd geen christenen zijn, dan mag ik dit ook zeggen.

Daarmee zeg ik dus niets over de mensen an sich, maar over hun geloof dat een breuk is met de Kerk van Christus doordat ze op een geheel eigen wijze aan de haal zijn gegaan met het christelijk geloof.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 09:17:15 pm door Roodkapje »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: oktober 22, 2006, 09:08:25 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 20:59:
Ja, en ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik evangelische mensen erg lief en aardig en hele goede mensen vind, maar ze zijn noch protstant noch christelijk. Sorry. En Zijnkind mag me weer modbreaken en pushmessages sturen, maar dit is gewoon mijn overtuiging en ik speel daarmee niet op de man. Als je mag zeggen dat ZDA of weg2 in haar esotherische tijd geen christenen zijn, dan mag ik dit ook zeggen.

Daarmee zeg ik dus niets over de mensen an sich, maar over hun geloof dat een breuk is met de Kerk van Christus doordat ze op een geheel eigen wijze aan de haal zijn gegaan met het christelijk geloof.
Ehh, maar, kijk, dus, ehm, hoe zal ik het zeggen? Waarom vind je het zo relevant wat het geloof is van degene die probeert je te helpen een antwoord te vinden?

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: oktober 22, 2006, 09:15:37 pm »
Nou, als protstant (d.w.z. de directe nazaten van het gedachtengoed van Luther en Calvijn) wil ik weten hoe wij als protestanten aan onze canon komen. En mijn werkwijze is altijd: als je iets over het protestantisme wilt weten, vraag het een protestant.

Ik ben goed bekend met de katholieke opvatting. Toen ik daar iets van wou weten, vroeg ik het ook aan een katholiek. Dus de katholieke argumentatie is ruim vertegenwoordigd in dit draadje. Ik vind de argumentatie van katholieke zijde ook overtuigender (tot dusverre) dan de protestantse argumentatie. Alleen denk ik niet dat alle protestantse argumenten al op tafel liggen, vandaar dat ik er dus naar doorvraag.

Ik kan ook wel aan een moslim of een JG iets over de protestantse canon van de Bijbel vragen, maar ik denk dat het antwoord waar een moslim of een JG genoegen mee neemt niet iets is wat ik als protestant relevant vind. En als ik dus specifiek iets wil weten over de evangelische opvattingen rondom de Bijbel, dan vraag ik het wel aan iemand van die club. Alleen ben ik daar nu niet zo in geïnteresseerd.

Ter verduidelijking: het geloof van diegene die me helpt bij het vinden van een antwoord is niet heel belangrijk, maar wel relevant. Een protestant heeft een bepaalde manier van denken, en katholiek heeft een bepaalde manier van denken, een evangelisch persoon heeft een bepaalde manier van denken.

En ik ben dus geïnteresseerd welke denkwijze leidde tot het verwijderen van acht boeken uit de canon rond 1500. Daarvoor hoef ik me niet te wenden tot mensen die driehonderd jaar later dingen bedachten en daarbij de protestantse canon overnamen. Die namen het over omdat het niet-katholiek was. Dat vind ik niet zo geweldig interessant. Dus het is dan interessant om calvinisten, lutheranen en katholieken met elkaar van gedachten te laten wisselen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 09:29:57 pm door Roodkapje »

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: oktober 22, 2006, 09:30:56 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 19:54:
[..]
Voor mij wordt het er daardoor niet helderder op. Ik krijg zo het idee dat Luther zich niet op de Tenach baseerde en ook niet zoveel gedaan heeft met het vermeende concilie van Jamnia (want anders had hij wel de Tenach vertaald). Of is dat een rare gedachtengang?
Het lijkt me dat je inderdaad een punt hebt.

quote:

Maar als hij zich niet op de Tenach baseerde en wel op de LXX minus een paar boeken, dan ben ik nog steeds terug bij af: waarom moesten de deuterocanonieke boeken er dan uit? Iemand suggereerde dat dit met het humanistische 'terug naar de bron' te maken heeft. Maar aangezien we hier te maken hebben met het christendom en niet met het zich seculariserende humanisme, mag ik aannemen dat dit niet van doorslaggevende betekenis geweest is?

Het humanisme van de Renaissance was niet seculariserend. Je moet het niet verwarren met de levensbeschouwing die tegenwoordig "Humanisme" wordt genoemd. De humanisten in de zestiende eeuw wilden terug naar de bronnen (i.c. de bronnen uit de klassieke oudheid en de kerkvaders) en ze gingen teksten grammaticaal lezen. Ze wilden alle lagen scholastiek van de teksten afhalen. Zonder dat had Luther niet tot zijn uitleg van de romeinenbrief kunnen komen. Dit gebeurde trouwens ook binnen de katholieke kerk. Erasmus bijvoorbeeld.

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 20:27:
[...] zoals ik het nu begrijp is het tamelijk gereformeerd om de traditie serieus te nemen, maar wel alles te toetsen aan de Bijbel. Blijft dus de vraag: hoe toetst men de canon van de Bijbel aan de Bijbel?

Daar geeft Calvijn het antwoord op in de Institutie, boek 1, hoofdstukken 6 t/m 8. In het kort: men toetst de canon van de Bijbel niet aan de Bijbel, maar deze wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest.

"Daarom wordt het hoogste bewijs van de waarheid der Schrift overal ontleend aan de Persoon Gods, die in haar spreekt" (I,VII,4)

"Dit moet dus onveranderlijk vastgesteld blijven, dat zij, die door de Heilige Geest innerlijk onderwezen zijn, volkomen rust vinden bij de Schrift, en dat deze haar geloofwaardigheid in zichzelf heeft, en niet onderworpen mag worden aan bewijsvoering en redenering, en dat ze niettemin de zekerheid, die ze bij ons verdient te hebben, door het getuigenis des Geestes verkrijgt." (I,VII,5).

Jouw voorstelling dat alle protestantse waarheid uit de tekst van de Schrift moet worden afgeleid, is niet reformatorisch. Het is altijd Woord en Geest. Zonder de Geest is de letter dood.
Bovendien wordt aan de traditie wel zeker belang gehecht. De reformatoren zochten expliciet aansluiting bij de vroege kerk.

Wat me trouwens opviel tijdens het lezen in de institutie, is dat Calvijn nergens rept over de inhoud van de canon. Misschien dat hij dat in andere geschriften wel doet, maar hier dus niet. Terwijl, als je het érgens zou verwachten, dan is het wel hier. Hij lijkt ervan uit te gaan dat voor de lezer volstrekt duidelijk is wat tot de canon behoort en wat niet.

Verder vraag ik me af of we Calvijn bij het vraagstuk van dit topic moeten. Hij was van een latere generatie dan Luther. Blijkbaar heeft hij Luther gewoon nagevolgd hierin.

quote:

Alleen, zoals bijvoorbeeld Laodicea al heeft laten zien met zijn links, is het NT eerder te koppelen aan de LXX dan aan de rabbijnse canon van 100 na Christus. Dus die vlieger gaat niet op.

De vraag is natuurlijk wat Luther hiervan wist. Als Luther (wellicht onterecht) in de veronderstelling was, dat hij met de echte bron te maken had, had hij die gebruikt. Er zijn wel meer van die historische, historische vergissingen.

Het bezwaar van Roodkapje snijdt wat mij betreft meer hout.

quote:

Dat de discussie al eeuwen liep, bevestigde ik juist, dus ik zie niet zo goed wat je hier verder mee wil zeggen.
Dat Luther slechts een niet zo vreemde stellingname innam in een bestaand debat, in plaats van geheel eigenmachtig boeken uit de canon te verwijderen. Hij sloot wel boeken uit van de canon, maar dat kwam grotendeels niet uit zijn eigen koker. Ik wil wat tegenwicht bieden aan de (katholieke?) voorstelling van zaken dat al die tijd die boeken zonder discussie, volledig tot de canon behoorden, en dat Luther ze er ineens uitgooide. In die voorstelling van zaken is de rol van Luther veel te groot.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 09:52:26 pm door Pulpeet »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: oktober 22, 2006, 09:43:13 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 22 oktober 2006 om 21:15:
Nou, als protstant (d.w.z. de directe nazaten van het gedachtengoed van Luther en Calvijn) wil ik weten hoe wij als protestanten aan onze canon komen. En mijn werkwijze is altijd: als je iets over het protestantisme wilt weten, vraag het een protestant.
Zonder enige vorm van sarcasme oid te beogen: maar als je iets over fruitvliegjes wil weten, vraag je het dan aan fruitvliegjes?

Wat je schijnt, of beter zelfs: blijkt, te denken is dat mensen er naar streven hun eigen opvatting voorrang te geven boven de waarheid. Maar ik vermoed dat P&A denkt de waarheid te kennen, desnoods deels, en die met je wil delen. Ik weet wel zeker dat het zo bij mij werkt. Mij boeit het voor geen ene meter of je protestants gelooft, of katholiek, of hindoe desnoods. Je stelt een vraag, en ik probeer dan mijn kennis en mijn denken te delen, niet met als doel je te overtuigen van "het katholieke standpunt" omdat het katholiek is, hooguit omdat ik denk dat het juist is. En nogmaals, ik geloof er geen barst van dat P&A er anders in zit.

quote:

Ik kan ook wel aan een moslim of een JG iets over de protestantse canon van de Bijbel vragen, maar ik denk dat het antwoord waar een moslim of een JG genoegen mee neemt niet iets is wat ik als protestant relevant vind. En als ik dus specifiek iets wil weten over de evangelische opvattingen rondom de Bijbel, dan vraag ik het wel aan iemand van die club. Alleen ben ik daar nu niet zo in geïnteresseerd.
Gek genoeg, heb ik de hele tijd aangegeven dat ik ook geen genoegen neem met de "makkelijke" verklaring. Ik vind eerlijk gezegd dat je de integriteit van mensen nogal in twijfel trekt.

quote:

En ik ben dus geïnteresseerd welke denkwijze leidde tot het verwijderen van acht boeken uit de canon rond 1500. Daarvoor hoef ik me niet te wenden tot mensen die driehonderd jaar later dingen bedachten en daarbij de protestantse canon overnamen. Die namen het over omdat het niet-katholiek was. Dat vind ik niet zo geweldig interessant. Dus het is dan interessant om calvinisten, lutheranen en katholieken met elkaar van gedachten te laten wisselen.
Je miskent de mogelijkheid dat P&A, cq de overtuiging van waaruit zhij spreekt, niet alleen maar anti-paaps is, maar wel eens een goede inhoudelijke reden zou kunnen hebben voor de voorkeur voor de canon van Luther (en anderen, al veel eerder) en wie weet, zou inzicht in die reden je helpen Luther te begrijpen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:04:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 21:43:
[...]
Zonder enige vorm van sarcasme oid te beogen: maar als je iets over fruitvliegjes wil weten, vraag je het dan aan fruitvliegjes?

Als ik iets over de protestantse canon van de bijbel wil weten, dan vraag ik het niet aan de protestantse canon van de Bijbel, maar aan degene die die canon heeft opgesteld. Die blijkt er niet meer te zijn, dus vraag ik het aan mensen die zijn gedachtengang volgen. Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?

quote:

Wat je schijnt, of beter zelfs: blijkt, te denken is dat mensen er naar streven hun eigen opvatting voorrang te geven boven de waarheid. Maar ik vermoed dat P&A denkt de waarheid te kennen, desnoods deels, en die met je wil delen. Ik weet wel zeker dat het zo bij mij werkt. Mij boeit het voor geen ene meter of je protestants gelooft, of katholiek, of hindoe desnoods. Je stelt een vraag, en ik probeer dan mijn kennis en mijn denken te delen, niet met als doel je te overtuigen van "het katholieke standpunt" omdat het katholiek is, hooguit omdat ik denk dat het juist is. En nogmaals, ik geloof er geen barst van dat P&A er anders in zit.

Dat geloof ik ook niet. Het punt is dat ik wil weten hoe de protestanten dit verdedigen en niet wil weten hoe andere mensen denken dat protestanten dit verdedigen. Ik heb die link van P&A doorgelezen (geskimd) en die link gaat erover wat de evangelische interpretatie is van de canon van Luther en de evangelische interpretatie van de canon. Eerder heb ik al aangegeven dat ik niet geïntereseerd ben in het evangelische standpunt. Het kan best zijn dat P&A vindt dat haar standpunt juist is, of dat jij vind dat jouw standpunt juist is. Dat interesseert me eigenlijk ook niet, wat iemand van zijn eigen standpunt vindt. Ik hoef niet te weten wat 'juist' is. Ik wil alleen maar weten wat de redenering is van Luther, ongeacht of die juist is of niet. Zo lastig is dat toch niet. Ik ben niet op zoek naar de Waarheid in dit draadje, maar naar de argumenten die men heeft om bepaalde boeken apocrief te noemen. Of die argumenten juist zijn is van later zorg.

quote:

Gek genoeg, heb ik de hele tijd aangegeven dat ik ook geen genoegen neem met de "makkelijke" verklaring. Ik vind eerlijk gezegd dat je de integriteit van mensen nogal in twijfel trekt.

Ik geloof ook best dat een hindoe of een moslim of een JG of wie dan ook op een integere manier bezig is en naar vermogen probeert mij zijn waarheid te verkondigen. Alleen omdat ik al weet dat de bron waaruit zij putten besmet is en hun manier van denken niets te maken heeft met de manier van denken die iemand als Luther hanteerde (want die hanteerde een ander paradigma hanteert) heb ik daar nou eenmaal niet zoveel mee. Kan heel nuttig zijn in een andere discussie, maar ik ben daar nu even minder in geïnteresseerd. Dat heeft niets met integriteit te maken en of ik dat in twijfel trek, maar met afbakening van het onderwerp. Het is toch niet verboden om een ander topic te openen met als onderwerp 'evangelische reflecties op de Lutherse Canon' ofzo. :?

quote:

Je miskent de mogelijkheid dat P&A, cq de overtuiging van waaruit zhij spreekt, niet alleen maar anti-paaps is, maar wel eens een goede inhoudelijke reden zou kunnen hebben voor de voorkeur voor de canon van Luther (en anderen, al veel eerder) en wie weet, zou inzicht in die reden je helpen Luther te begrijpen.
De link die gepost werd geeft me geen reden om dat te denken.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 10:05:42 pm door Roodkapje »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:14:18 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 22 oktober 2006 om 21:30:
[...]
Daar geeft Calvijn het antwoord op in de Institutie, boek 1, hoofdstukken 6 t/m 8. In het kort: men toetst de canon van de Bijbel niet aan de Bijbel, maar deze wordt bevestigd door het getuigenis van de Heilige Geest.

"Daarom wordt het hoogste bewijs van de waarheid der Schrift overal ontleend aan de Persoon Gods, die in haar spreekt" (I,VII,4)

"Dit moet dus onveranderlijk vastgesteld blijven, dat zij, die door de Heilige Geest innerlijk onderwezen zijn, volkomen rust vinden bij de Schrift, en dat deze haar geloofwaardigheid in zichzelf heeft, en niet onderworpen mag worden aan bewijsvoering en redenering, en dat ze niettemin de zekerheid, die ze bij ons verdient te hebben, door het getuigenis des Geestes verkrijgt." (I,VII,5).
Dat antwoord ken ik, en kende ik al toen ik mijn vraag stelde. Het was dus ook al in mijn vraag inbegrepen.

quote:

Jouw voorstelling dat alle protestantse waarheid uit de tekst van de Schrift moet worden afgeleid, is niet reformatorisch. Het is altijd Woord en Geest. Zonder de Geest is de letter dood.
Bovendien wordt aan de traditie wel zeker belang gehecht. De reformatoren zochten expliciet aansluiting bij de vroege kerk.
Ik weet het, ik ken Calvijns Institutie inmiddels redelijk, ken wat van Luther, ken de 3FvE, en dankzij dit forum heb ik enig begrip opgedaan over de reformatie. Nee, ik stel me niet voor dat alle protestantse waarheid uit de tekst van de Schrift moet worden afgeleid. Ik schreef dat dan ook al. Punt is en blijft, dat als je Sola Scriptura niet uit de Schrift kan aantonen, als je de Scriptura niet uit de Schrift kan aantonen (de canon dus), als zoals E-Line en Laodicea al hebben laten zien de traditie niet eenduidig is over de canon, je met Calvijn in de hand als gereformeerde niets anders hebt dan "verklaring X" (waar we in dit topic nu al een tijdje op zitten te wachten, maar die niemand blijkt te willen leveren) of "de Geest". Met Calvijn in de hand naar Luther kijkend, is dan dus de vraag: waarom zou je Luther geloven? Of moet ieder voor zich maar uitmaken welke canon hij gebruikt voor zijn "Sola Scriptura"? Calvijn als grondlegger van het post-modernisme, met Luther als de eerste post-modernist avant la lettre, het moet niet gekker worden. Ik waxht toch maar liever op "verklaring X".

quote:

Wat me trouwens opviel tijdens het lezen in de institutie, is dat Calvijn nergens rept over de inhoud van de Canon. Misschien dat hij dat in andere geschriften wel doet, maar hier dus niet. Terwijl, als je het érgens zou verwachten, dan is het wel hier. Hij lijkt ervan uit te gaan dat voor de lezer volstrekt duidelijk is wat tot de canon behoort en wat niet.

Verder vraag ik me af of we Calvijn bij het vraagstuk van dit topic moeten. Hij was van een latere generatie dan Luther. Blijkbaar heeft hij Luther gewoon nagevolgd hierin.
Het verband zit in de gereformeerde leer, die nogal schatplichtig is aan Calvijn, en de canon van diezelfde gereformeerden, die nogal schatplichtig is aan Luther, en het verband tussen die twee. Hoe kan iemand gereformeerd zijn, en geen verklaring hebben voor de canon van Luther, die past in de theologie van Calvijn? Hoe leg je dan verantwoording af van je geloof? "Luther zei het, en Calvijn zei dat de Geest er van getuigt, dus ja, dan moet het wel waar zijn"? Dat zal toch niet waar zijn?

Wat mij overigens opvalt (en nee, dat is verre van origineel) is hoe Luther vooral een theologie zocht die zijn privé-problemen kon oplossen:
- zijn onvermogen om te gaan met heilsonzekerheid;
- zijn afschuw van misbruiken in de Kerk;
- zijn behoefte aan politieke steun.

Wat me opvalt in de Institutie is hoe Calvijn vooral een poging doet om:
- een met juridische nauwkeurigheid dichttimmeren van de door Luther ingezette weg van de gebondenheid van de wil;
- zijn afkeer van ieder gezag buiten zichzelf, met name van de Kerk, te verenigen met zijn wens zijn eigen theologie aan anderen te kunnen opleggen.

Beide heren schijnen nogal de waarheid tot functie van persoonlijke voorkeuren te maken. Maar goed, ik zeg bewust "schijnen". Want als "verklaring X" bestaat, dan is mijn indruk natuurlijk volstrekt onjuist.

quote:

De vraag is natuurlijk wat Luther hiervan wist. Als Luther (wellicht onterecht) in de veronderstelling was, dat hij met de echte bron te maken had, had hij die gebruikt. Er zijn wel meer van die historische, historische vergissingen.
En, aldus Calvijn, de Geest getuigde dus van de juistheid van een historische vergissing. Dat zou opmerkelijk zijn.

quote:

Dat Luther slechts een niet zo vreemde stellingname innam in een bestaand debat, in plaats van geheel eigenmachtig boeken uit de canon te verwijderen. Hij sloot wel boeken uit van de canon, maar dat kwam grotendeels niet uit zijn eigen koker. Ik wil wat tegenwicht bieden aan de (katholieke?) voorstelling van zaken dat al die tijd die boeken zonder discussie, volledig tot de canon behoorden, en dat Luther ze er ineens uitgooide. In die voorstelling van zaken is de rol van Luther veel te groot.
Als je even terug leest, zal je zien dat dit geen voorstelling is die door katholieken hier wordt neergezet. In tegendeel, juist het ontbreken van een algemeen aanvaarde canon, en het bestaan van die discussie, onderstreept dat het onzinnig is om te doen alsof Luther terug greep op de traditie. Dus, wat deed hij dan wel?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:17:22 pm »

quote:

Ja, en ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik evangelische mensen erg lief en aardig en hele goede mensen vind, maar ze zijn mijn mening is dat ze noch protstant noch christelijk zijn. Sorry.

En Zijnkind mag me weer modbreaken en pushmessages sturen, maar dit is gewoon mijn overtuiging en ik speel daarmee niet op de man. Als je mag zeggen dat ZDA of weg2 in haar esotherische tijd geen christenen zijn, dan mag ik dit ook zeggen.
Ongeveer een jaar geleden had jij trouwens dezelfde mening over esoterische christenen, zoals ook bv Hans Stolp.

quote:

Ok. Je kunt dus ook tijdelijk ongelovig zijn en dan weer gelovig worden als je van evangelisch bv weer gereformeerd wordt of katholiek. :?
Klinkt me heel vreemd in de oren als ik dit zo opschrijf maar daar komt het op neer volgens jou?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 10:17:44 pm door Priscilla en Aquila »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:19:28 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 22:14:
Hoe kan iemand gereformeerd zijn, en geen verklaring hebben voor de canon van Luther, die past in de theologie van Calvijn? Hoe leg je dan verantwoording af van je geloof? "Luther zei het, en Calvijn zei dat de Geest er van getuigt, dus ja, dan moet het wel waar zijn"? Dat zal toch niet waar zijn?
(...)
juist het ontbreken van een algemeen aanvaarde canon, en het bestaan van die discussie, onderstreept dat het onzinnig is om te doen alsof Luther terug greep op de traditie. Dus, wat deed hij dan wel?
Dat is dus ook de achtergrond van het starten van de discussie. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:33:17 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 22:19:
[...]
Kan zijn. Zo vind ik zeker een kwart van alles wat jij op dit forum schrijft niet echt beschaafd. Zoals ik al zei, als je eens probeert niet te negeren welke reacties je zelf oproept, maakt je dat mogelijk wat milder in je oordeel.

Misschien praten we vaak langs elkaar heen omdat jij op een andere manier de bijbel benadert, op een andere manier uitlegt.
Ik heb door mijn andere benadering andere uitkomsten.
Omdat jij mijn redenatie niet snapt (je begrijpt bv niets van die link zeg je) komen dingen voor jou over als niet begrijpelijk en roept het een bepaalde reactie op.

We zitten gewoon vaak op een verschillende golflengte. We denken ieder vanuit andere kaders en dat zie je bv ook bij de doopdiscussie.
We volgen andere lijnen en daarom begrijp je niet wat ik zeg en vind je het onbeschaafd of hoe je het verder ook wilt noemen.

quote:

pfff, is lezen echt zo moeilijk? Ik heb datgene wat jij zei dat NIET aan de orde was aangeduid als een giller. Waarom is het toch zo dat jij je kan veroorloven beroerd te lezen, dan je oordelen te spuien, en zodra daar iets van gezegd wordt komt een mod grote schoonmaak houden?
OK, nog even proberen: er stond ook nog voor: Dat mag ik hopen anders zou het een echte giller worden.
Enige ironie kan ik die zin toch niet ontzeggen.

Misschien kun je zelf dan ook anders formuleren, niet voor tweeerlei uitleg vatbaar ofzo.
Of is dit gewoon jouw manier.
Dat kan, maar ik lees het toch wel eens anders helaas en komen de dingen die je schrijft vaak anders over dan je blijkbaar bedoeld vanwege een ironisch overkomende toon.
Maar ik zal proberen m'n leven te beteren en daar doorheen te lezen.

Wat mij betreft kunnen we het beter hierbij laten en inhoudelijk verder gaan. OK?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 10:42:28 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:43:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 22 oktober 2006 om 22:31:
[...]
Ik snap die felheid niet, als je je probeert te verplaatsen in een protestant, dan kan ik me Roodkapje's reactie best voorstellen.
Als je je dan ook even probeert te verplaatsen in een mens, die gewoon probeert mee te denken over een vraag? Ik vind het echt zwaar beledigend om dan te horen te krijgen dat ik alleen maar mijn waarheid loop te pushen. Rot op zeg, dat is toch geen manier van met elkaar omgaan? Wat je daarmee zegt is dat mensen eerst "iets" geloven, en dat dan als waarheid lopen te verkopen. Alsof mensen niet zouden kunnen starten bij zoeken naar de waarheid. Ik weet 99% zeker dat bijvoorbeeld Nunc zo tot zijn geloof is gekomen, ik weet 100% zeker dat ik zo tot het mijne ben gekomen. En ik heb geen roodkapje nodig die me wel even zal vertellen dat ik de waarheid vorm naar mijn wens.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: oktober 22, 2006, 10:48:38 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2006 om 22:33:

[...]

Misschien praten we vaak langs elkaar heen omdat jij op een andere manier de bijbel benadert, op een andere manier uitlegt.
Ik heb door mijn andere benadering andere uitkomsten.
Omdat jij mijn redenatie niet snapt (je begrijpt bv niets van die link zeg je) komen dingen voor jou over als niet begrijpelijk en roept het een bepaalde reactie op.
Dat zou mooi zijn, maar nee, ik vind je stijl gewoon vaak bot, onbeschaafd en beledigend. Dat heeft niets te maken met de inhoud.

quote:

We zitten gewoon vaak op een verschillende golflengte. We denken ieder vanuit andere kaders en dat zie je bv ook bij de doopdiscussie.
We volgen andere lijnen en daarom begrijp je niet wat ik zeg en vind je het onbeschaafd of hoe je het verder ook wilt noemen.
Nee hoor, dat zou wel makkelijk zijn als je het daar op kon gooien, maar dat is het niet. Nee, ik vind je benadering vaak kleinerend, beledigend, bot en onbeschaafd. Los van de inhoud. Ik heb er geen enkele moeite mee dat we het oneens zijn, het is puur je stijl, de vorm.

quote:

OK, nog even proberen: er stond ook nog voor: Dat mag ik hopen anders zou het een echte giller worden.
Enige ironie kan ik die zin toch niet ontzeggen.
Is ironie tegenwoordig een onbeschaafde uitingsvorm? Daar hoor ik van op. (jep, ook ironie)

quote:

Misschien kun je zelf dan ook anders formuleren, niet voor tweeerlei uitleg vatbaar ofzo.
Of is dit gewoon jouw manier.
Kijk, we komen er nog wel eens. Ja, ik heb mijn stijl, zoals jij de jouwe hebt. En zoals ik me regelmatig kapot erger aan jouw stijl, heb jij blijkbaar regelmatig moeite met die van mij. Misschien gewoon eens op de inhoud reageren?

quote:

Dat kan, maar ik lees het toch wel eens anders helaas en komen de dingen die je schrijft vaak anders over dan je blijkbaar bedoeld vanwege een ironisch overkomende toon.
Maar ik zal proberen m'n leven te beteren en daar doorheen te lezen.

Wat mij betreft kunnen we het beter hierbij laten en inhoudelijk verder gaan. OK?
Dat was altijd al mijn pleidooi, dus: ja, graag!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: oktober 22, 2006, 11:00:49 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 22:43:
Als je je dan ook even probeert te verplaatsen in een mens, die gewoon probeert mee te denken over een vraag? Ik vind het echt zwaar beledigend om dan te horen te krijgen dat ik alleen maar mijn waarheid loop te pushen.
Als ik teruglees, dan vind ik vooral complimenten van Roodkapje terug aan het adres van de Katholieken en erkent ook dat die benadering wat steviger is dan de Protestantse tot nu toe in dit topic. Alleen omdat ze in haar grondhouding nog Protestants is, vermoed ze dat er toch ergens een addertje moet zijn.

quote:

Rot op zeg, dat is toch geen manier van met elkaar omgaan? Wat je daarmee zegt is dat mensen eerst "iets" geloven, en dat dan als waarheid lopen te verkopen.
Die zin heb ik je zelf ook wel eens zien typen, toen in dat weblog van Aafke.

quote:

Alsof mensen niet zouden kunnen starten bij zoeken naar de waarheid.
Ja, maar eens mens is geen tabula rasa, men vertrekt altijd vanuit een paradigma, ook al is dat nog zo onaf

quote:

Ik weet 99% zeker dat bijvoorbeeld Nunc zo tot zijn geloof is gekomen, ik weet 100% zeker dat ik zo tot het mijne ben gekomen.
En ik geloof voor 100% dat jullie béta's dat ook echt denken. :P  Maar serieus, ik geloof wel dat jullie allebei graag vooroordelen uit de weg willen gaan op zoek naar de waarheid, maar er speelt nog altijd een factor mee die je minder zelf kunt bepalen. Zo heb ik Nunc in al z'n wijsheid toch eens een analyse van de Apostolische Traditie zien maken waar de honden geen brood van lusten. Komt dat dan omdat hij ineens aan een vlaag van domheid lijdt? Nee, hij wordt met iets geconfronteerd waar hij geen verklaring op heeft vanuit zijn wereldbeeld en dan ga je toch in eerste instantie over op verzet i.p.v. meteen de verklaring overnemen. Zoals je wel zult weten is dit typisch iets waar Thomas Kuhn ook over heeft geschreven. Zolang er niet teveel anomalieen zijn in het paradigma, dan worden de puzzelstukjes gewoon opzij gelegd, met of zonder verklaring. Wél geloof ik dat béta's zoals jij en Nunc wellicht sneller in staat zullen zijn om in te zien dat het paradigma niet houdbaar is.

quote:

En ik heb geen roodkapje nodig die me wel even zal vertellen dat ik de waarheid vorm naar mijn wens.
Dat heb ik nergens gelezen dat ze dat vind.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: oktober 22, 2006, 11:05:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 22 oktober 2006 om 22:14:
[...]
Dus, wat deed hij dan wel?
Ik ben helaas niet (meer) in de omstandigheid dat ik de uitgave van Luthers geschriften zo bij de hand heb. Vrij binnenkort kom in ik de universiteitsbibliotheek in Utrecht. Ik zal daar eens gaan kijken (als niet iemand anders vóór die tijd die moeite neemt. Want dat is volgens mij de enige manier om hier meer duidelijkheid over te krijgen).

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: oktober 22, 2006, 11:30:40 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 22 oktober 2006 om 23:05:
Ik ben helaas niet (meer) in de omstandigheid dat ik de uitgave van Luthers geschriften zo bij de hand heb. Vrij binnenkort kom in ik de universiteitsbibliotheek in Utrecht. Ik zal daar eens gaan kijken (als niet iemand anders vóór die tijd die moeite neemt. Want dat is volgens mij de enige manier om hier meer duidelijkheid over te krijgen).
Misschien scheelt dit linkje je weer reistijd? :P  Als je even voorbij de polemisch-Amerikaanse toon weet te kijken, valt er een hoop over Luther's uitspraken uit te halen.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:06:09 am »

quote:

Laodicea schreef op 22 oktober 2006 om 22:31:
Overigens, voor iedereen die denkt dat er een constant en gelijkwaardig 'debat' heeft plaatsgevonden over de Deuterocanonieken, lees vooral dit eens, deze Katholiek gaat juist in op die stellingname.
Ook heel verhelderend trouwens over het standpunt van Athanasius, Origenes en Hieronymus over de Deutero's, echt een aanrader. _/-\o_

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: oktober 23, 2006, 10:16:32 am »
Ik ben nu te duf om engelstalige lappen tekst te lezen, zou je 't voor mij kort kunnen samenvatten?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:13:58 am »
Modbreak:
Hier en daar wat gesnoeid. Dit topic gaat over de samenstelling van de canon. Niet over icoontjes, beschaving, het al-dan-niet-christen-zijn van mensen, etc. Graag on-topic blijven allemaal. Dank u.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:49:54 am »
Nog maar een samenvattend stukje, deze keer uit de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van Van Genderen en Velema (§9.2):

quote:

Het getuigenis van de Heilige Geest en de aanvaarding van de canon
In art. 5 van de N.G.B. belijdt de kerk, dat de Schrift voor haar heilig en canoniek is. Zij maakt de Bijbel niet canoniek, maar aanvaardt hem als canon - het woordt betekent maatstaf of richtsnoer. De kerk heeft geen enkele reden om zich op haar eigen inzicht of haar eigen beslissingen te beroemen, want zij heeft vanouds receptief gestaan tegenover de boeken van de Bijbel. De Schrift is geen produkt van de kerk, maar ze is door de Here aan zijn kerk gegeven.
De canon is volgens art. 5 begrensd: al deze boeken en deze alleen. Uit de context (art. 4 en 6) blijkt, dat hier een verschil met Rome ligt, dat op het  concilie van Trente ook een aantal boeken die niet tot de Hebreeuwse canon behoorden, maar wel in de Septuaginta en in de Vulgata voorkwamen, canoniek verklaarde. Waarom is er geen open, maar een gesloten canon, die gevormd wordt door de 39 boeken van het O.T. en de 27 boeken van het N.T.? Met de historische vragen, die in de theologie behandeld moeten worden in de canoniek, hebben velen zich reeds intensief beziggehouden (voetnoot, zie hieronder). Men kan zeggen, dat de kerk de canon van het O.T. overnam. De details moeten hier achterwege blijven, maar we kunnen ze ook daarom laten rusten, omdat het een feit is, dat met de Schrift of de Schriften, waarvan het gezag door de Here Jezus en zijn apostelen aanvaard werd, geen andere boeken bedoeld zijn dan 'de wet, de profeten en de geschriften', die in de nieuwtestamentische periode voor de Joden gezaghebbend waren. Het gezag dat het O.T. zelf heeft, wordt door het N.T. bevestigd.(...)
De zorg van de Here voor zijn kerk komt niet alleen in de teboekstelling van het Woord uit maar ook in de bewaring ervan door de eeuwen heen. Er zijn geen historische of theologische gronden voor de stelling, dat de canon van de Schrift zijn gezag ontleent aan dat van de kerk. Wij wijzen het roomse standpunt af, dat het gezag van de canon gedragen en gewaarborgd zou worden door dat van de kerk. De kerk bracht de Schrift immers niet voort, maar ontving haar uit Gods hand. Zij was daarin receptief.
Maar er is ook een subjectieve benadering, die we moeten verwerpen. Dan worden de Schriften niet aanvaard, zoals zij tot ons gekomen zijn, 'maar alleen voorzover zij de toets van onze kritiek kunnen doorstaan of ontvangen kunnen worden op de golflengte van onze eigen ervaring'(Van Bruggen, 1986,69; vgl Ridderbos, 1955,26). Dan wordt het 'geloofsoordeel' van de enkeling of van de gemeente beslissend of tracht men aan te geven, wat de 'canon binnen de canon' is. Dat is een 'canon' die door theologen in de Bijbel wordt ontdekt. Maar het is een miskenning van de canon als canon, omdat hij dan geen canon meer kan zijn in de volle zin van het woord.
De canon wijst boven zichzelf uit: God gaf hem aan zijn kerk als richtsnoer en maatstaf. En ook in de feitelijke erkenning van de boeken van de Bijbel als canon zien wij het werk van God in zijn kerk. Het is de Heilige Geest die getuigenis geeft in onze harten, dat zij van God zijn (N.G.B. art. 5).
Als in dit artikel staat: 'omdat de Heilige Geest getuigenis geeft', is het niet zo, dat dit getuigenis de eigenlijke grond voor de erkenning van het goddelijke karakter van de Schrift is. De grond ligt in de Schrift zelf. Bavinck zegt terecht: 'De canoniciteit der Bijbelboeken wortelt in hun existentie. Zij hebben gezag van zichzelve, jure suo, omdat ze er zijn' (Gereformeerde Dogmatiek, I, 371).
In de Franse Geloofsbelijdenis, die het voorbeeld voor onze N.G.B. geweest is, staat 'par' (par le tesmoignage). Het is daarom mogelijk het woord 'omdat' in art. 5 te interpreteren als 'doordat'. Beza formuleerde het reeds heel nauwkeurig: Ik word door de Heilige Geest door middel van de Schrift onderwezen en daarom geloof ik wat ik geloof, omdat het zo geschreven staat in het Woord des Heren (Th. Beza, Tractationes Theologicae, I, 1570, 503).
De grond voor de erkenning van de canon ligt dus niet in het getuigenis van de Heilige Geest, maar in de geloofwaardigheid (autopsie) van de Bijbel zelf. Wij gronden ons geloof niet op het getuigenis van de Geest, maar op wat de Schrift zegt (vgl. art. 5). Maar juist door het getuigenis van de Heilige Geest is het gekomen tot de erkenning, dat deze boeken van de Bijbel het Woord van God zijn, dat normatief is voor ons geloof en ons leven. Zo bereikt het Woord van God zijn doel. Zo bereikt God zijn doel met zijn Woord. Hij heeft dezelfde Geest, door wiens kracht Hij het Woord had verschaft, gezonden om zijn werk door de krachtdadige bevestiging van het Woord te voltooien (Calvijn, Institutie, I, 9, 3).

Voetnoot: Vgl. o.m. H. von Campenhausen, Die Entstehung der christlichen Bibel, 1968; J.L Koole, 'Het Oude Testament als Heilige Schrift', in Bijbels Handboek, IIb, 1983, 192-246; R. Beckwith, The Old Testament Canon of the New Testament Church, 1985.
(vet is van mij)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:51:06 am »
(hebben we gelijk een aantal boeken (die in die voetnoot genoemd worden met name) die volledig over dit onderwerp lijken te gaan, gezien de titels)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:38:09 pm »

quote:

E-line schreef op 23 oktober 2006 om 10:16:
Ik ben nu te duf om engelstalige lappen tekst te lezen, zou je 't voor mij kort kunnen samenvatten?
Samenvatten, daar ben ik niet zo'n ster in. :)

Kort gezegd bestaat het uit een weergave van hoe Kerkvaderen die de deuterocanonieken niet in het canon plaatsten, deze in praktijk toch gebruikten als Heilige Schrift. Hij verdedigt dit door te stellen dat men in de vroege Kerk met canon niet precies hetzelfde bedoelde als wat men nu bedoeld. Ook laat hij de continuiteit zien w.b.t. de acceptatie van de deuterocanonieke boeken. Als je straks niet meer zo duf ben, kan ik het je toch echt aanraden, omdat het ook ingaat op sommige punten van de schrijvers die jij hier aanhaalt. :)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:42:22 pm »

quote:

Naar mijn bescheiden mening zijn evangelischen zeker Christenen, en tevens protestant. En P&A geven hier blijk van een geduld en terughoudendheid onder onnodige provocatie waar mening ander Christen een puntje aan zou kunnen zuigen.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 12:43:16 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:56:57 pm »

quote:

Liudger schreef op 23 oktober 2006 om 12:42:
Naar mijn bescheiden mening zijn evangelischen zeker Christenen, en tevens protestant.
Tja, ik zou dat ook wel willen zeggen, maar als je de term 'Christen' niet definieert als een titel en/of predikaat, maar als een normatief, objectief en ontologisch begrip, dan gaat het er toch om spannen. Ik hanteer voor de zekerheid maar de term 'mensen die graag Christen willen zijn'.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: oktober 23, 2006, 01:02:07 pm »

quote:

offtopic:Omdat ik al een jaar of 25 meeloop in de evangelische beweging, voel ik me hier wel aangesproken. Het mag duidelijk zijn dat ik de Here Jezus juist heb leren kennen daar. Eerlijk gezegd vind ik het bijna godslasterlijk wat je hier beweert....
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 01:03:40 pm door Els »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: oktober 23, 2006, 01:21:18 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 oktober 2006 om 12:56:
Tja, ik zou dat ook wel willen zeggen, maar als je de term 'Christen' niet definieert als een titel en/of predikaat, maar als een normatief, objectief en ontologisch begrip, dan gaat het er toch om spannen.  

Tjeu, nee, niet zo. Ik denk dat het gewoon ligt aan de definitie die je hanteert voor je normatieve en zo begrip. Zoals al bleek uit eerdere discussies.  En die definities (Christelijk, protestant) zijn niet God-gegeven. Als ik het goed begrijp, werd de term 'Christen' het eerst gebruikt door buitenstaanders, die er dus al helemaal niet veel van begrepen.

Ik heb heel sterk het gevoel dat de leden van de Evangelische kerken net zo goed mijn broeders en zusters in Christus zijn. En ik voel me dus met hen op het hart getrapt als er zo keihard wordt gezegd dat ze geen Christenen zijn.

We zullen uiteindelijk allemaal voor verrassingen komen te staan wie we waar tegenkomen in het hiernamaals. Die definities, die tellen dan niet zo meer mee.

quote:

Ik hanteer voor de zekerheid maar de term 'mensen die graag Christen willen zijn'.
Tel mij daar dan maar bij. Als synodaal gereformeerde.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: oktober 23, 2006, 01:33:58 pm »

quote:

Els schreef op 23 oktober 2006 om 13:02:
Omdat ik al een jaar of 25 meeloop in de evangelische beweging, voel ik me hier wel aangesproken. Het mag duidelijk zijn dat ik de Here Jezus juist heb leren kennen daar. Eerlijk gezegd vind ik het bijna godslasterlijk wat je hier beweert....

Het "gekke" is dat ook ik de Here Jezus leerde kennen binnen de evangelische wereld. Kijk met dankbaarheid terug naar een aantal dingen, het is de plek waar ik leerde bidden, de plek waar ik 'iets' van Hem mocht zien.

Kan het niet zo zijn dat God dwars door al onze tekortkomingen, dwars door alle ellende die we elkaar als mensen aandoen ons tegemoet komt op het 'niveau' waar wij ons op dat moment bevinden. Op het 'niveau' waar wij als mens-zijnde ons hart openen voor Hem, op de plaatst waar Hij mogelijkheden vind om ons hart week en ontvankelijk te maken.

Ik heb vele evangelische vrienden en vind het prachtmensen, ja.. heb een 'blijde-guppen-geloof' gedeeld en doe dat soms nog. Ik kan genieten van enkele opwekkingsliederen. Natuurlijk zijn er een aantal dingen die ik beslist niet meer met hen deel, het anti-paapse geloof, het afzetten tegen de babydoop en nog een aantal dingen.

En de Bijbel, waar dit topic over gaat. Het sola-scriptura... komt het niet voort uit een 'niet meer hebben dan dat alleen'. Alleen de Bijbel, los van de Kerk die haar geschreven en samengesteld heeft. Een pijnlijke wond van een scheuring die in de geschiedenis geslagen is, maar Moeder die nog snel in allerhaast het 'Geboorte-album' mee kon geven. De Bijbel waarin we Hem kunnen leren kennen als we daarvoor open staan. Maar ja.. zonder Moeder is het soms vreselijk moeilijk om goed te verstaan wat er in dat 'Geboorte-album' staat. Dan kan het zelfs net als bij het eten van de besjes van de aardappelplant dodelijke gevolgen hebben.

En laat dat het weghalen van enkele boeken/geschriften uit de Bijbel verkeerd zijn, ja.. ik geloof dat het niet goed was. Toch geloof ik dat God nog steeds in staat om met een 'kromme stok' een rechte slag te maken.. en dat bij Hem het verlangen leeft waar Jezus al voor bad in Joh. 17. Dat Hij ons één wil maken in en door Hem.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2006, 01:39:47 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: oktober 23, 2006, 01:44:37 pm »
Ben ik te simpel als ik, simpele ziel, bijvoorbeeld pagina's als deze met een korte uitleg lees? Of als ik in mijn NBV (met deuteroncanonieke boeken) bij desbetreffende boeken lees wat de argumenten zijn waarom deze boeken wat minder zeker (kunnen) zijn?
Verba volant, scripta manent

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:00:08 pm »

quote:

Liudger schreef op 23 oktober 2006 om 13:21:
We zullen uiteindelijk allemaal voor verrassingen komen te staan wie we waar tegenkomen in het hiernamaals. Die definities, die tellen dan niet zo meer mee.
Ik denk dat hier het verschil zit, de term 'Christen' voor iemand die deugt zeg maar. Om te illustreren wat ik bedoel, ik geloof dat er genoeg Christenen zullen zijn die regelrecht naar de hel gaan, en tevens dat er niet-Christenen zullen zijn die naar de hemel gaan. Als ik de term Christen hanteer zegt dat dan ook niet zoveel over de mate van goedheid van iemand. ;)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:04:13 pm »

quote:

PietZa schreef op 23 oktober 2006 om 13:44:
Ben ik te simpel als ik, simpele ziel, bijvoorbeeld pagina's als deze met een korte uitleg lees?
Nou, los van dat ze wat onzorgvuldig met de feiten omgaan, vind ik het minstens dubbel dat ze niet vermelden dat ook het NT een paar deuterocannonieke boeken had waarvan de status en onzekerheid precies op hetzelfde moment onzeker was en werd opgelost als bij de deutero's van het OT.

quote:

Of als ik in mijn NBV (met deuteroncanonieke boeken) bij desbetreffende boeken lees wat de argumenten zijn waarom deze boeken wat minder zeker (kunnen) zijn?
Ik zou het niet weten. :) Ik moet zeggen dat in het algemeen dat soort teksten dusdanig zijn opgesteld dat ze niemand voor het hoofd stoten. ;)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 23, 2006, 02:33:17 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 oktober 2006 om 14:00:
[...]
Ik denk dat hier het verschil zit, de term 'Christen' voor iemand die deugt zeg maar. Om te illustreren wat ik bedoel, ik geloof dat er genoeg Christenen zullen zijn die regelrecht naar de hel gaan, en tevens dat er niet-Christenen zullen zijn die naar de hemel gaan. Als ik de term Christen hanteer zegt dat dan ook niet zoveel over de mate van goedheid van iemand. ;)

Dat kan ik wel volgen. Maar voor mij gaat het wat verder - het gaat om het begrip 'gemeenschap in Christus'.  Met diegenen die al hun hoop gevestigd hebben op de Heer voel ik mij dusdanig verbonden.

quote:

Aafke schreef op 23 oktober 2006 om 13:33:
Het "gekke" is dat ook ik de Here Jezus leerde kennen binnen de evangelische wereld.

Ja, en je beseft blijkbaar, gezien je aanhalingstekens, dat daar niets geks aan is.

quote:

Toch geloof ik dat God nog steeds in staat om met een 'kromme stok' een rechte slag te maken.. en dat bij Hem het verlangen leeft waar Jezus al voor bad in Joh. 17. Dat Hij ons één wil maken in en door Hem.

Amen.

En dat wie al zijn vertrouwen in de Heer stelt, niet beschaamd zal worden.