Auteur Topic: Luthers nachtmerrie  (gelezen 9997 keer)

Liudger

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #100 Gepost op: november 08, 2006, 10:26:45 am »
Diak2b: gezien de topic start misschien wel aardig om te lezen als je het ergens te pakken kan krijgen (is geloof ik niet op het web te vinden):

Het eerste essay, met dezelfde naam als de bundel:

"Hell and other destinations" door Piers Paul Read.

Heb zo het gevoel dat je het in het algemeen wel aardig met hem zou vinden - een soulmate, zogezeid.

Misschien dat je gebrek aan angst wel een nevenwerking is van teveel contact met de Vrijgemaakten hier  :P . Immers, het punt van de Vrijmaking is nou juist dat je je als Verbondskind niet zo'n zorgen hoeft te maken als de bevindelijken dat doen voorkomen. (Dacht ik, zo kort door de bocht.)
« Laatst bewerkt op: november 08, 2006, 10:27:14 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

diak2b

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #101 Gepost op: november 09, 2006, 12:44:12 am »

quote:

Liudger schreef op 08 november 2006 om 10:26:
Diak2b: gezien de topic start misschien wel aardig om te lezen als je het ergens te pakken kan krijgen (is geloof ik niet op het web te vinden):

Heb zo het gevoel dat je het in het algemeen wel aardig met hem zou vinden - een soulmate, zogezeid.

Misschien dat je gebrek aan angst wel een nevenwerking is van teveel contact met de Vrijgemaakten hier  :P . Immers, het punt van de Vrijmaking is nou juist dat je je als Verbondskind niet zo'n zorgen hoeft te maken als de bevindelijken dat doen voorkomen. (Dacht ik, zo kort door de bocht.)
Als ik het niet dacht, is het toch weer de schuld van de vrijgemaakten :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #102 Gepost op: november 09, 2006, 11:12:40 am »

quote:

Liudger schreef op 08 november 2006 om 10:26:

Klopt niet helemaal, maar komt in de buurt.
't Ging om de vraag of je bij de doop echt bij Gods verbond werd ingelijfd, en of je daardoor aanspraak kon maken op de beloften. De visie waar vrijgemaakten tegen streden was: je kunt pas achteraf zeggen of iemands doop echt was, pas als iemand tot geloof is gekomen en gebleven tot het eind van je leven. Vrijgemaakten stelden daar tegenover: Gods beloften zijn niet de ene keer echt, en de andere keer niet; je bent als gedoopte in Gods verbond opgenomen. Als iemand later niet tot geloof komt, of ongelovig wordt, is dat niet omdat hij niet in het verbond was opgenomen, of omdat Gods beloften 'nep' waren; het is zijn eigen schuld, hij onttrekt zich aan het verbond, en krijgt daardoor te maken met de keerzijde van dat verbond.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #103 Gepost op: november 09, 2006, 12:13:04 pm »

quote:

E-line schreef op 09 november 2006 om 11:12:
't Ging om de vraag of je bij de doop echt bij Gods verbond werd ingelijfd, en of je daardoor aanspraak kon maken op de beloften.

Ik neem aan dat je bedoelt: 'wordt' en 'kan'.  ;)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2006, 12:13:30 pm door Mezzamorpheus »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #104 Gepost op: november 09, 2006, 12:55:37 pm »

quote:

diak2b schreef op 09 november 2006 om 00:44:

Als ik het niet dacht, is het toch weer de schuld van de vrijgemaakten :+
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld worden :+

diak2b

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #105 Gepost op: november 09, 2006, 01:03:30 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 09 november 2006 om 12:55:
[...]

Wordt

Leer spellen :+
« Laatst bewerkt op: november 09, 2006, 01:04:05 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #106 Gepost op: november 09, 2006, 01:49:29 pm »

quote:

Nee, stoppen met blind typen :+

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #107 Gepost op: november 09, 2006, 01:53:27 pm »

quote:

offtopic:Leer dan tellen, je hebt een letter teveel als je ' worden'  typt ipv 'wordt'....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #108 Gepost op: november 09, 2006, 02:20:00 pm »

quote:

E-line schreef op 09 november 2006 om 11:12:

[...]

Klopt niet helemaal, maar komt in de buurt.
't Ging om de vraag of je bij de doop echt bij Gods verbond werd ingelijfd, en of je daardoor aanspraak kon maken op de beloften. De visie waar vrijgemaakten tegen streden was: je kunt pas achteraf zeggen of iemands doop echt was, pas als iemand tot geloof is gekomen en gebleven tot het eind van je leven. Vrijgemaakten stelden daar tegenover: Gods beloften zijn niet de ene keer echt, en de andere keer niet; je bent als gedoopte in Gods verbond opgenomen. Als iemand later niet tot geloof komt, of ongelovig wordt, is dat niet omdat hij niet in het verbond was opgenomen, of omdat Gods beloften 'nep' waren; het is zijn eigen schuld, hij onttrekt zich aan het verbond, en krijgt daardoor te maken met de keerzijde van dat verbond.

Voel me vereerd dat je mijn lichtzinnige interpretatie  :7  zo serieus  B)  behandeld E-line  - bedankt voor de precisering, trouwens.

quote:

Jahweh is genadig schreef op 09 november 2006 om 12:55:
Het gaat er hier niet om of er geoordeeld wordt, maar wie er geoordeeld wordt  :Y)
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Luthers nachtmerrie
« Reactie #109 Gepost op: november 09, 2006, 02:21:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 november 2006 om 13:53:

offtopic:Leer dan tellen, je hebt een letter teveel als je ' worden'  typt ipv 'wordt'....
edit:Bij het niet zo snel kunnen vinden van tegen argumentatie, vind ( zonder t) ik dat het hier offtopic gaat O-)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2006, 02:22:20 pm door Jahweh is genadig »