quote:
AVee schreef op 14 februari 2007 om 11:27:[...]
Sorry hoor, maar er springt niemand en er zit ook niemand bij de helemaal groen is.
De term 'kikker' staat hier om twee redenen. In de eerste plaats om Ds Van den Bos belachelijk te maken om daarmee te suggereren dat zijn handelen en zijn standpunten waarschijnnlijk ook wel belachelijk zullen zijn. Ad hominem heet dat, op de man spelen, gewoon een ouderwetse drogredenering.
sorry, ik heb het artikel niet geschreven. Ik heb al gezegd dat 'kikker' misschien niet slim was, en het is verder mijn zaak niet.
Ik wijs nogmaals op:
Deze discussie begint echt absurd te worden!
- Het is kennelijk wel geoorloofd om te klagen over de stijl van eeninwaarheid.
- Het is ook geoorloofd om te klagen dat eeninwaarheid de stijl overneemt van haar 'tegenstanders'.
- Het is zelfs geoorloofd om mensen die erop wijzen dat eeninwaarheid gewoon in de trend meegaat te beschuldigen van 'onchristelijke levens/omgangsstijl
- Maar het is kennelijk not done om ook eens kritisch te kijken naar de 'tegenstanders' van eeninwaarheid die al een decennium lang in termen van 'bedompt' en 'randfiguur' spreken
'randfiguur' mag. 'bedompte nestgeur' mag... het mag allemaal kennelijk, een decennium lang. Maar als de andere kant het doet en in haar ironie te ver doorschiet, dan zijn de poppen aan het dansen.
quote:
Het tweede doel van die kikker is het maskeren van het gebrek aan inhoudelijk bezwaar. Bolt typeert het voorgaan in twee kerkverbanden met "Als een kikker tussen kerkverbanden heen en weer te springen". Daarmee drijft hij de spot met het voorgaan in verschillende kerkverbanden, typeert het als iets wat bij voorbaat belachelijk is en hoeft hij dus niet meer uit te leggen waarom het voorgaan in verschillende kerkverbanden een probleem is. En ook dat is gewoon weer een drogredenering. Het getuigt ook niet van veel respect voor de bediening van het Woord als je dit soort typerenen denkt te kunnen hanteren.
Je zegt het zelfde als Elle (
Nunc in "EiW over Zaandam en kerkverval"), en ik heb al laten zien dat dat
niet klopt. Bolt geeft
wel argumenten, en het 'kikker' mag dus stom zijn geweest, maar het is geen 'ad hominem met als doel geen echte argumenten te hoeven geven'. Het is geen drogreden, want er worden gewoon argumenten gegeven:
Elle: Vervolgens noemt hij het 'kerkelijke dwaasheid', zonder met argumenten te komen.
Nunc: Hoe kun je nu zeggen dat ie geen argumenten geeft, als je ze nota bene zelf nog opsomt ook? Heb je het artikel wel helemaal gelezen en de lijn ervan gevolgd? Ik krijg bijna het idee van niet, als je het kopje 'schisma' niet snapt.
Elle:Daarna koppelt hij het aan 'eenwording met de NGK', waarvan absoluut geen sprake is.
Nunc: Het is absoluut niet relevant dat zaandamse GKV en NGK elkaar hebben erkend, want het hele punt is nu juist, dat de GKV-ds. overal in de NGK mag voorgaan. Dat is helemaal in het begin al genoemd in het artikel.
Het is juist (vanuit de 'ware kerk'-visie uiteraard, want het moge duidelijk zijn dat dat de visie van de auteur is) kerkelijke dwaasheid, omdat de ds. van Zaandam de grenzen tussen NGK en GKv vervaagd heeft. Hij mag immers overal in de NGK voorgaan als GKv-ds.!
Elle:Dan fulmineert hij over 'vrouwen in het ambt' zonder zich rekenschap te geven van de vraag of dit relevant is in de zaandamse gemeente (die gemeenten hebben elkaar immers herkend als zijne een in waarheid.
Nunc: Enige (praktische!, niet fundamentele!) beperking was het niet voorgaan in gemeenten waar ook vrouwen in het ambt zitten (ook al aan het begin genoemd met verwijzing naar het ND artikel hierover). Daarvan is kennelijk in het ND gezegd dat dat geen principiele uitspraak was. De auteur gaat hier gewoon op verder in zijn 'schisma' gedeelte. De 'vrouw in het ambt'-kwestie is dus juist relevant, omdat de ds. van Zaandam niet om principiele redenen niet in zo'n gemeente zal komen, maar (kennelijk voorlopig) uit voorzichtigheid niet. Het lijkt dus een kwestie van "nog maar even niet, want ze zijn er nog niet aan toe", en dat is nu precies het probleem waar het hele artikel over gaat. Mensen die regels doorbreken om voortrekker te zijn, zodat er op een gegeven moment wel genoeg draagvlak ontstaat.
Elle:Dat is heel wat anders als een in kerkverband). Daarmee laat hij blijken dat hij het verschil tussen kerkverband en individuele gemeente, relevant voor NGK, niet onder de knie heeft.
Nunc: of jij laat zien dat je het artikel niet goed gelezen hebt! Het punt was nu juist, dat hij overal (uitgezonderd 'vrouw in het ambt'-gemeenten) mag prediken, en dat die laatste beperking niet principieel is maar praktisch (geen onrust ofzo). Het verband is dus juist uitermate relevant. Je sneer dat hij het niet onder de knie heeft, is dus nergens op gebaseerd, anders dan het niet goed lezen van het artikel.
Elle:Nog afgezien van dat de vraag of de GKv van Zaandam terecht de NGK als zuster heeft erkend, behoorlijk losstaat van de vraag of een GKv dominee elders mag preken (de aanleiding is immers nauwelijks relevant, 't gaat om het principe).
Nunc: Als je het artikel goed leest zul je zien dat het ook niet om de erkenning van NGK-Zaandam gaat, maar om die principiele vraag. De aanleiding is 'Zaandam', maar de vraag is, of je dan ook in de andere (niet lokaal erkende) NGK-gemeenten voorgaat.
Er worden gewoon wel argumenten gegeven in het artikel. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is wat anders. Je kunt niet ontkennen dat Bolt z'n standpunt onderbouwt. Claimen dat het een drogreden is, en het gooien op 'ad hominem' om onder echte argumenten uit te komen, is simpelweg niet waar.
quote:
Wat je verder van de zaak ook vindt, Bolt gaat hier (en op meer plaatsen in dat artikel) ver over de grens van normale christelijke omgang heen. En daarmee is hijzelf degene die een wig drijft tussen mijn broeders en zusters in de GKv en plaats hij zelf dynamiet onder het kerkverband.
Die wig is al veel eerder gedreven door de sfeer'makende' uitspraken van allerlei personen in artikelen en interviews. De sfeer is al grondig verziekt door 'randfiguur' of 'bedompte nestgeur' en het belachelijk maken van mensen die bezwaren hebben.
En nee, ik praat niet goed dat er dan modder terug gegooid wordt (voordat ik dat
weer onterecht op m'n dak krijg). Ik leg alleen uit dat het bijna onvermijdelijk is, en dat het hypocriet is om nu te klagen dat Bolt (en anderen) modder
teruggooien, terwijl er niet geklaagd wordt over degenen die begonnen met gooien.