quote:
OK. Ik vroeg het maar, omdat er nogal verschillende gesprekken ontstaan als je graag je mening wil verkondigen om te overtuigen, of bijvoorbeeld je doel is je visie te toetsen.
quote:
Ja die is er alleen wordt die veelal afgedaan als nonsens en wordt er van kinds af aan geleerd dat dat niet zo is en je maar een aardsleven hebt
Het lijkt me niet erg nuttig om de basis niet te noemen, maar wel alvast te vertellen dat de wereld samenspant om die basis te ontkennen. Waarom niet gewoon de feiten noemen?
quote:
Je les of doel, wordt door je bescherm engel en in samenspraak met jezelf opgesteld, al zal je beschermengel er een zeer groot aandeel in hebben.
Wie is je beschermengel? Waar komt die vandaan, en waarom doet die dit soort dingen?
quote:
Je hebt je lichaam gekregen om op aarde te kunnen leven als een mens, maar je ziel is alleen in het Aardse leven gebonden aan je lichaam. Welke vorm je zijnde of je ziel heeft, is voor iedereen verschillend in de hemel. Dit kan uiteenlopen van een bepaald diersoort wat jouw eigenschappen draagt, zoals een slang voor iemand die zijn leven slecht heeft geleefd.
Eh, maar je zijnde is onstoffelijk? Hoe kan het dan een vorm hebben? En dna nog wel een vorm die zo ééndimensionaal en cultuurgebonden een oordeel over je leven weerspiegelt?
quote:
Je vraagt of ik PRECIES weet hoe je ziel zich naar een lichaam verplaatst, dat kan ik je net zomin vertellen als jij me kan vertellen, hoe Jezus PRECIES weer na drie dagen tot leven kwam.
Je bent je er, neem ik aan, van bewust dat je antwoorden nogal defensief zijn, en weinig feitelijk? Maar goed, "ongeveer" zou al heel wat zijn.
quote:
Er zijn nooit lichamen te veel of te weinig. Maar op het moment dat je ziel niet in een lichaam is, zijn wij boven in de Hemel.
Dat houdt de vragen open:
- waarom al dat gedoe met die lichamen als je ziel ook zonder lichaam kan bestaan?
- wat gebeurt er indien het aantal lichamen toe of afneemt ten opzichte van het aantal zielen?
quote:
Wanneer de bevolking toeneemt staan er grote gebeurtenissen op het spel, waar veel mensen van kunnen leren wanneer ze op Aarde zijn en zullen zij dus een lichaam aannemen.
Ah, ok, dus er is in absolute zin altijd een zielenoverschot? En de toename van de bevolking is dus gevolg van de vooruitziende blik van, van wie eigenlijk?
quote:
Neem nu de tijd waar we in leven, vele speculeren van een eindtijd, de speculanten komen uit alle geloofsgroepen.
Ja, zoals dat wel vaker gebeurt rond eeuwwisselingen, na een natuurlijke cyclus die maatschappijen doormaken, etc.
quote:
Ik ben ook overtuicht dat dit een eindtijd is, alleen dan een eindtijd binnen een fasen van de mensheid en de Godsdienst. Bij een krimpende gebeurtenis is het juist het omgekeerde van wat er boven staat geschreven. Wanneer de bevolking krimpt en er dus minder zielen op Aarde zijn verblijven zij in de Hemel. Je ziel kan natuurlijk zonder lichaam bestaan!
Daar is niets natuurlijks aan. Je hele verhaal kent tot op heden geen andere feitelijke onderbouwing dan dat jij het beweert. Dus ik kan niets als "natuurlijk" aannemen binnen de context van jouw visie, als jij het niet vertelt.
quote:
Waarom je ziel een lichaam nodig heeft is, omdat wij op Aarde meer kunnen leren en dingen beter kunnen leren, dan wij in de Hemel kunnen. (Ja dit wordt ook weer een vraag)
Mooi, geef je ook het antwoord dan

quote:
Deze vraag had ik niet verwacht, want dit is een universeel antwoord in elke religie. Het antwoord is namelijk God.
Ja, dat kan zijn, maar je had nog niet verteld dat je uitgaat van een religie. Vrijwel geen enkele modern filosofisch-ethisch systeem gaat nog uit van God als normgever, dus als jij niet vertelt wat in jouw visie past, kan ik het niet weten he.
Maar goed, wat betekent dat woord "God" in jouw visie?
quote:
Vergeestelijken houdt in dat je op Aarde geen verdere lessen meer te leren hebt en dat je in een ontwikkeling bent gekomen, dat je vanuit de Hemel andere kunt gaan helpen.
Is er trouwens een soort basiskennis? Of hebben zielen bij hun geboorte?, creatie?, totaal niks in huis en moeten ze alles nog leren? En wat moeten ze precies leren? Niet de "normale" vaardigheden, want die moeten bij iedere reïncarnatie opnieuw geleerd worden wijst de praktijk uit. Wat dan wel?
Maar goed, die basis dus, starten zielen compleet blanco? En zo nee, waarom starten ze dan niet meteen uitgeleerd? Vanwaar dit complexe mechanisme?
quote:
Wij zullen alle door Gods woord worden beoordeeld. Waarom, waarom wordt in het Christelijk geloof geoordeeld door God. Want hoe kunnen wij leren zonder een oordeel over onze gedane zaken.
Weer dat defensieve en ontwijkende. Waarom geef je niet gewoon antwoord, en haal je het christelijk geloof er bij?
quote:
Wat voor straf of beloning je krijgt of ontvangt hangt af van de beoordeling door God en ik ben niet in staat hierover uitspraken te doen net als een ieder die hier op Aarde leeft. Wel is dit voor ieder mens verschillend
Hoewel je er niet toe in staat bent doe je het dus wel. Curieus gegeven. Moet ik begrijpen dta je werkelijk geen enkele notie hebt van die straffen en beloningen?
quote:
Hoe ik dat weet is vrij eenvoudig, net als u lees ik en een deel van mijn weten komt uit eigen ervaringen.
Maar een antwoord zit er niet in? Ik bedoel, als ik nu zeg "alles wat je beweert is nonsens, en dat weet ik want ik lees wel eens wat en ik ervaar wel eens wat", zou dat niet echt veel indruk maken, mag ik hopen. Het overtuigt niet echt he.
quote:
Hoezo inefficient? Heb ik niet geschreven dat men bijleert en dus niks vergeet? Waarom zou zoiets niet opschieten? Wie dat allemaal bedacht heeft is naar onze Schepper.
Ah ja. En waarom schept onze schepper ons niet gewoon met voldoende kennis? Of waarom leren we niet alles ineens? Waarom steeds maar weer opnieuw beginnen zonder toegang tot eerder opgedane kennis?
quote:
Zoals ik al eerder heb gezegt is dat je door "al dat geleer" God beter kunt dienen en jezelf verrijkt opdat je andere kunt helpen. De sluier van vergetelheid is er om niet niet terug te willen naar de hemel voordat het onze tijd is. Die sadist diak2b God
vooralsnog lijkt het me een beetje enge god. Je wordt uit leren gestuurd naar een oord dat relatief zo vreselijk is, dat als je het wist, je er onmiddelijk weg zou willen. Daar leer je vanalles, en na een evaluatie met je beschermengel kan je weer van voor af aan beginnen. Ik zal het wel helemaal fout begrijpen, maar je vertelt niet zo veel. Of is het de bedoeling dat ik denk, he, die Mengelmoes, die heeft iets gelezen, nou, kom, dan zal ik maar blind aannemen wat hij zegt? Nee toch zeker?
quote:
Een onderbouwing had makkelijker geweest, inderdaad. Wat ik heb opgeschreven is een samenvatting van mensen zoals, Donal Walsch.
Ah, ik meende onze Neale al te herkennen. Die doet ook niet zo aan onderbouwen.
quote:
Wat ik eveneens probeerde te bereiken met de stelling is, dat christenen ook eens een kijkje buiten onze leer nemen en niet alles waar geen Christelijke naam boven staat of een Christelijke titel direct als iets barbaars beschouwen.
mmm, ik ben bang dat dat op deze manier niet gaat lukken. Wat nu blijft hangen is toch vooral
Mengelmoes: ik heb gelijk. Wat ik zeg is ontoetsbaar, oncontroleerbaar, inconsistent, heeft noch normatieve waarde, noch empirische betekenis, het geeft geen eschatologische antwoorden, nch theologische, maar wat ik zeg is waar, want ik heb iets gelezen en iets ervaren, en dus is het waar.
Dat kan nauwelijks de bedoeling zijn, toch?
Terzijde, mijn kennis op theologisch, filosofisch en metafysisch gebied is niet erg diepgaand, maar aanzienlijk breder dan de diverse "christelijke" leren. De term "barbaars" plak ik zelden of nooit.
quote:
Mag ik trouwens vragen welke Christelijk geloof u aanhangt? Niet om u te kunnen kwetesen of u belachelijk te maken. Maar om meer inzicht te krijgen waarom u die vragen steld.

Het ene volgt niet uit het andere. Ongeacht mijn geloofsovertuiging, zou ik deze vragen stellen. Simpelweg omdat ik probeer:
- te begrijpen wat je samenhangende visie is;
- te begrijpen waar deze visie enige fundering in de werkelijkheid heeft.
Voorzover daar een "geloof" achter zit, is dat niet christelijk, maar Grieks: scepticisme (Pyrryo van Elis)