Auteur Topic: Dromen duiden  (gelezen 4530 keer)

Divinespark

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Gepost op: oktober 21, 2007, 04:41:31 pm »
Christen zijn in de dagelijkse praktijk:

Ik droom dagelijks, of zo goed als dagelijks.
Dromen zelf is natuurlijk iets wat als innerlijk of mentaal wordt beschouwd.
En niet zo praktisch. Voor een groot aantal mensen vast ook niet dagelijks.

Ik droom zelf wel vrijwel elke dag. En ik hou dat ook vrijwel op dagelijkse basis bij. In een groot Word-bestand, dat nu al 597 bladzijden beslaat of over de 2 miljoen lettertekens.
Voor mij is dromen dus ook iets waar ik me in de dagelijkse praktijk mee bezighoud.

Wat verstaan jullie onder droomduiding of droomonderzoek?
Vinden jullie het geoorloofd of niet?
Zo nee, wat vinden jullie dan van het feit dát jullie dromen?

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2007, 04:43:31 pm door Divinespark »

Summer Storm

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2007, 04:52:39 pm »
ik geloof dat m'n dromen iets willen zeggen.
goede ideeën heb ik soms in m'n dromen....net als die vrouw in die Hästens bed reclame..

als ik enge dromen heb dan zie ik m'n grootste angsten...
heb ik leuke dromen...zie daar m'n wensen...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2007, 08:14:46 pm »
Dromen zijn bedrog. :)
Dat meen ik wel serie3us eigenlijk. Het lijkt me niet goed om als christen bijvoorbeeld je nachtelijke dromen als boodschap van God te zien. Waar je mee bezig bent komt terug in je dromen of dingen van lang geleden. Ik ben blij dat ik als die onzin die ik kan dromen niet serieus hoef te nemen.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2007, 08:14:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Summer Storm

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2007, 09:36:24 pm »
hier kon je op wachten...
maar je hebt gelijk. sexy dromen komen niet van God nee.
eveneens komen horrordromen niet van God nee.
wel geeft je innerste emoties weer.

of ga je nu zeggen dat je emoties zich niet in dromen manifesteren?
verschillende gedeelten van je hersens zijn aan het defragmenteren.
gedeeltes kunnen de overhand krijgen in je onderbewustzijn.
niks duivels of demonisch. niet persé christelijk.

maar niet onchristelijk als je ze beschouwt als tekens vanuit je innerste wezen.
verliefdheid...angst..blijheid...basale emoties....
waarom zouden die je bedriegen?
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2007, 09:40:51 pm door Summer Storm »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:48:34 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 21 oktober 2007 om 21:36:
hier kon je op wachten...
maar je hebt gelijk. sexy dromen komen niet van God nee.
eveneens komen horrordromen niet van God nee.
wel geeft je innerste emoties weer.

of ga je nu zeggen dat je emoties zich niet in dromen manifesteren?
verschillende gedeelten van je hersens zijn aan het defragmenteren.
gedeeltes kunnen de overhand krijgen in je onderbewustzijn.
niks duivels of demonisch. niet persé christelijk.

maar niet onchristelijk als je ze beschouwt als tekens vanuit je innerste wezen.
verliefdheid...angst..blijheid...basale emoties....
waarom zouden die je bedriegen?

Als ik droom dat ik bijvoorbeeld op de overbuurman verliefd ben , wil dat m.i. niet zeggen dat ik - dus - heimelijk verliefd op hem zou zijn maar dat alleen nog niet weet.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2007, 11:48:49 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:17:54 am »

quote:

Divinespark schreef op 21 oktober 2007 om 16:41:

Ik droom zelf wel vrijwel elke dag. En ik hou dat ook vrijwel op dagelijkse basis bij. In een groot Word-bestand, dat nu al 597 bladzijden beslaat of over de 2 miljoen lettertekens.
Voor mij is dromen dus ook iets waar ik me in de dagelijkse praktijk mee bezighoud.

Groetjes, Divinespark

Dromen zijn een middel om mensen rijk te maken :)
kijk maar: dromenofbedrog

IMHO zijn dromen een verwerking van wat je hebt beleefd of wat je nog gaat beleven.
niets meer en niets minder.
Ik heb in het verleden voorspellende dromen gehad, dat blijken meer mensen te hebben.Persoonlijk hecht ik geen waarde meer aan mijn dromen omdat ik a) niet weet wat ik er mee moet b) niet weet wanneer ik er iets mee moet c) niet weet waar ze vandaan komen en d) niet weet waar ze toe leiden.
kortom: dromen zijn bedrog :?
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 12:22:03 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Summer Storm

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:23:02 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 oktober 2007 om 23:48:

[...]

Als ik droom dat ik bijvoorbeeld op de overbuurman verliefd ben , wil dat m.i. niet zeggen dat ik - dus - heimelijk verliefd op hem zou zijn maar dat alleen nog niet weet.

:+  grapjas.

nee maar het kan net zo goed betekenen dat je bijvoorbeeld ergens een gebrek ervaart , wat je oplost door naar bijzondere middelen te grijpen.

ik begrijp dat je mijn post letterlijk wilt toepassen.

maar opwinding, angst en liefde zijn basale emoties die in een miljoen varianten tot ons kunnen komen.
liefde kan ook zijn dat je echt helemaal dol bent op een auto en dat je dat ding elke dag gaat poetsen in je droom, of elk uur voor mijn part...
het kan dan bijvoorbeeld betekenen dat je eigenlijk in je leven iets wilt hebben om vooor te zorgen....of je liefde ergens aan kunnen geven.

als je in je droom je treirende collega van een wolkenkrabber afduwt...en je springt erachteraan om hem op te vangen...betekend het misschien wat dat je hem best tof vind....maar dat je eens dingen moet gaan uitpraten.

op die manier redenerend hebben mijn dromen vaak een logische verklaring.

Divinespark

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2007, 01:32:08 am »
Je hebt inderdaad volkomen gelijk dat je niet heimelijk verliefd bent op je buurman. Een droompersonage kan nooit meer vertegenwoordigen dan een beeld van een eigenschap of trekje van jezelf. Niet je hele buurman zit in je mind, compleet met zijn herinneringen en achtergronden om ook echt als je buurman te reageren. Droompersonages zijn beelden die via associatie in je onderbewuste, bij een gedachte of eigenschap worden gehaald, en kan er ook nog eens een van jezelf zijn. Als verder die situatie in een klein vertrek of buiten in het schemerdonker was (beperkt zicht, besloten situatie) dan was er verder ook geen gelegenheid om overal rekening mee te houden zoals in het wakend leven wel beter lukt. Hij zou in jouw keuring evt een 6 of hoger kunnen scoren maar daar is waarschijnlijk ook wel weer alles mee gezegd, bij die overige omstandigheden waar je in wakend leven weer makkelijker aan denkt waardoor je dit uitsluit, valt hij makkelijk in het niet, dat kan ook nog.

Dromen zijn bedrog? Ik dacht dat eerder ook hoor. "Niet echt" in de zin van niet-materieel dat klopt natuurlijk, wat je ziet zijn beelden. Dat misverstand dat dromen bedrog zijn is het resultaat van generalisatie (er zitten wel degelijk patronen en werkingen in) en het niet luisteren. Dat niet luisteren is het zomaar opleggen, terwijl men wéét dat het anders werkt in dromen, van een of ander dogma dat het zou moeten werken zoals een materiële wereld werkt, alsof die de norm is voor alles wat er verder nog bestaat.
Waar kun je dromen sowieso al echt in noemen?
De houding waarmee je delen van jezelf benadert, is daadwerkelijk aan de gang. En met daadwerkelijke effecten op je innerlijk. Ze zijn verder een monitor voor allerlei trekjes die er zouden zijn zonder geweten en dus in welke mate je jezelf met een opgelegd ik loopt te verdrukken of te dwingen. Er is bij mij ook 100% kans tot nu toe gebleken, dat als ik in dromen een bepaalde houding heb, dat daar ook symptomen en gedachten van zijn in de wakende toestand. Dromen zijn dus een razendsnelle voorgekauwde en gerichte manier om snel iets te weten te komen wat onderkend moet worden en gaat hand in hand met het verbeteren of harmoniseren van denken en gedrag. Dromen en waken zijn allebei jij, ze kunnen dus zoals is gebleken, uitstekend met elkaar samenwerken in een gemeenschappelijke missie en elkaar versterken. Het grappige is ook nog dat er zeer weinig woorden bij vallen maar dat het échte signaal er pas toe doet.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 01:39:40 am door Divinespark »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #9 Gepost op: oktober 23, 2007, 11:50:51 am »
Ik vind het bijzonder hoe veel je soms aan dromen kunt hebben.
Maar niet veel bijzonderder dan hoe veel je aan opmerkingen van mensen kunt hebben.
Ik bedoel, vaak heb ik zoveel aan 'toevallige' opmerkingen van mensen dat ik God er wel voor zou willen danken (en soms ook doe) omdat ik het net op dat moment nodig had om ergens uit te komen.

En zo werkt het bij mij met dromen ook.

Aan de ene kant weet ik best hoe dromen ontstaan, wat een verklaring is voor het feit dat wij dromen. Aan de andere kant kan ik God soms wel danken dat ik nou net die of die droom heb gehad. Die twee kanten zijn voor mij niet echt een tegenstelling. God is niet alleen in het mysterie. God is er in alles. En Hij kan alles doen meewerken ten goede. De koers van de bank, de stand van de wind en de droom die ik droom.

Maar opzoeken in een boekje wat een bepaald iets uit een bepaalde droom moet beduiden vind ik simpel en niet realistisch. Jung zal het wel niet met me eens zijn.

Extra bijzonder blijf ik voorspellende dromen vinden.
Ik heb het idee dat ik dat één keer in mijn leven gehad heb. Of het moet wel erg stom toevallig zijn. Het was heel lang geleden dat ik op een dag dacht: het zou toch niet zo zijn dat morgen... en ik werd er toen helemaal koud van letterlijk. En die volgende dag was het wel zo. Ik ben eigenlijk God altijd dankbaar geweest voor het feit, zo zie ik het tenminste, dat hij mij op dat vreselijke voorbereidde. Anders had ik het misschien helemaal niet aan gekund. Je hoort wel eens dat mensen veel vaker voorspellende dromen hebben. Ik zou niet weten hoe ik daar zelf mee om zou gaan.

Een vraag blijft voor mij verder wat het betekend dat 'wij' dromen zullen dromen en gezichten zullen zien. Joël 2:28-32 En dan niet wat het niet is, maar wat het dan wel is...
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2007, 11:52:08 am door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Anemino

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2007, 01:05:02 pm »
Ik droomde vannacht dat ik thuiskwam na een potje voetballen, maar dat ik me niet kon herinneren gespeeld te hebben noch wat de uitslag was. In m'n droom snapte ik maar niet dat ik er niets meer van wist en ik vroeg me af of er niet iets mis was met me. Eenmaal wakker viel alles op z'n plaats: Ik had nog niet gevoetbald, want dat is pas vanavond! :)
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Summer Storm

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #11 Gepost op: oktober 23, 2007, 03:39:30 pm »
ik heb in m'n droom weleens dingen meegemaakt die ik nog niet eerder had meegemaakt...maar in m'n droom wel.

bijvoorbeeld...ik vind de mercedes S klasse een mooie auto.
ik heb weleens in een S klasse gezeten...en in m'n droom reed ik zelf in die auto.
de combinatie van die ervaringen en kennis over het uiterlijk en de mogelijkheden van die wagen   combineren in je droom soms tot een supergave droom waarin je feilloos alles kunt bedienen.  het leek in elk geval super echt.

dus wie wil vliegen in z'n droom moet even een beetje op een schommel gaan .
dan is de kans groot dat je zo'n vlieg/ hard-weer-naar-beneden-suis-droom hebt. :+

Divinespark

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #12 Gepost op: oktober 23, 2007, 06:24:31 pm »
Vliegdromen heb ik ook vrij regelmatig, het helpt ook al wel dat ik erg gefascineerd ben door het vliegen. Het is niet altijd op te roepen of onder controle maar er zitten vliegervaringen tussen die me met een kiplekker en opgeruimd gevoel doen wakker worden.

Voorspellend was er met zekerheid 1, en buitenzintuigelijke info ook met zekerheid 1. Voor de rest kunnen over de 10 van mijn dromen voorspellend zijn geweest maar niet in die zin dat een hele situatie in hoge mate klopt met wat je later meemaakt, maar losse elementen die je een dag of wat later meemaakt of zelfs de volgende dag. Zoals een voorwerp of contact met iemand. Ik kan dat nog afdoen als toeval of weet dat niet zeker. Als je je dromen niet bij zou houden of ze niet even nagaat en dan onthoudt, zou dit soort dingen denk ik de meeste mensen ontgaan terwijl ze het wel kunnen hebben zonder dat ze het weten.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2007, 06:27:09 pm door Divinespark »

Esek

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2007, 09:30:19 pm »
Misschien hebben jullie hier iets aan? In de Bijbel vond ik ongeveer 25 voorbeelden van dromen waardoor God iets duidelijk maakte aan mensen. Een mooie tekst is Job 33:14-17: God antwoordt wel, op meer dan één manier,
alleen merkt de mens het niet op.
15 In de dromen en visioenen van de nacht,
in de tover van de diepste slaap,
of wanneer hij ligt te sluimeren,
16 opent God de oren van de mens
en laat hem schrikken,  een waarschuwing
17 om hem af te houden van een slechte daad,
om hem voor hoogmoed te vrijwaren.

Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Probleem is natuurlijk wel de droomduiding, de uitleg, of het feit dat de mens het niet opmerkt.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2007, 02:22:14 am »
ik heb nooit nachtmerries eigenlijk...

maar soms vlieg je dus...en dan moet je weer landen....en dan wil je natuurlijk eens meemaken dat je de klap gaat meemaken in je droom.....maar als het in je droom pijn doet....en je onderbewustzijn zegt tegen je: wakker worden voordat je de klap maakt.

wat gebeurt er eigenlijk als je gewoon de klap in je droom gaat meemaken?
als alles in je droom verder realistisch is....zal een landing van 30 meter op de stoep dan ook realistisch aanvoelen?

gewoon een spinsel.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #15 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:09:16 am »
Ik ben meermalen neer-/doodgeschoten in een droom. Mijn laatste gedachte is dan iets als: 'OK, dat is het dan, maar goed, dit kan de beste held overkomen.' En dan word ik wakker. Dat doet iig geen pijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #16 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:17:03 am »

quote:

Esek schreef op 24 oktober 2007 om 21:30:
Misschien hebben jullie hier iets aan? In de Bijbel vond ik ongeveer 25 voorbeelden van dromen waardoor God iets duidelijk maakte aan mensen. Een mooie tekst is Job 33:14-17: God antwoordt wel, op meer dan één manier,
alleen merkt de mens het niet op.
15 In de dromen en visioenen van de nacht,
in de tover van de diepste slaap,
of wanneer hij ligt te sluimeren,
16 opent God de oren van de mens
en laat hem schrikken,  een waarschuwing
17 om hem af te houden van een slechte daad,
om hem voor hoogmoed te vrijwaren.

Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Probleem is natuurlijk wel de droomduiding, de uitleg, of het feit dat de mens het niet opmerkt.

Het OT....
Het nieuwe testament geeft ons de Heilige Geest als leidraad. Dan heb je in die zin geen dromen meer nodig.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #17 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:57:53 am »
Klopt, maar God spreekt nog wel door dromen in het NT. Neem de bijzonder visuele dromen van Johannes, of het kleed met de onreine dieren van Petrus. Kennelijk hebben (sommige) mensen nog steeds dromen nodig om te begrijpen wat God (de Geest) wil zeggen.

Els

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #18 Gepost op: oktober 25, 2007, 11:39:19 am »
Zelf droom ik best veel, maar nog nooit heb ik het idee gehad dat het iets zou moeten betekenen. Wat ik wel meerdere malen heb meegemaakt is dat als ik iets "engs" droom en ik roep: "Heer Jezus, help mij" of iets dergelijks, dat ik dan altijd direkt wakker word.

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2007 om 10:17:
Het OT....
Het nieuwe testament geeft ons de Heilige Geest als leidraad. Dan heb je in die zin geen dromen meer nodig.

Ik denk dat God wel degelijk nu nog door dromen Zijn wil bekend kan maken. Volgens mij is er niet zo'n grote scheiding tussen het zg. O en NT.
En staat er niet iets als: ouden zullen dromen dromen, juíst in een gedeelte dat verhaalt over de Heilige Geest?
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2007, 02:20:12 pm door Els »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2007, 09:16:59 am »

quote:

elle schreef op 25 oktober 2007 om 10:57:
Klopt, maar God spreekt nog wel door dromen in het NT. Neem de bijzonder visuele dromen van Johannes, of het kleed met de onreine dieren van Petrus. Kennelijk hebben (sommige) mensen nog steeds dromen nodig om te begrijpen wat God (de Geest) wil zeggen.

Johannes had dat visioen rechtstreels van de Geest om het op te schrijven als Bijbelboek.
Dat is daar de belangrijke opdracht erbij.
Petrus had het visioen omdat er ook nog geen NT was waarin hij kon lezen dat je alle dieren nu mocht eten en het heil ook voor de heidenen was. Hij werd zo juist iemand die hierover schreef, samen met de andere apostelen.

En nu is de bijbel compleet. God heeft de 'toekomst'ontvouwt aan Johannes die het heeft opgeschreven en dat het sluitstuk van de bijbel is geworden.

NB: Johannes was niet aan het slapen maar kreeg 'gewoon op een zondag een visioen.
Dat is toch wel wat anders dan: Ik had vannnacht een aparte droom......
Zo ook Petrus: hij was in gebed.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #20 Gepost op: oktober 26, 2007, 10:04:05 am »

quote:

mirt schreef op 23 oktober 2007 om 11:50:

Een vraag blijft voor mij verder wat het betekend dat 'wij' dromen zullen dromen en gezichten zullen zien. Joël 2:28-32 En dan niet wat het niet is, maar wat het dan wel is...

quote:

Els schreef op 25 oktober 2007 om 11:39:

Ik denk dat God wel degelijk nu nog door dromen Zijn wil bekend kan maken. Volgens mij is er niet zo'n grote scheiding tussen het zg. O en NT.
En staat er niet iets als: ouden zullen dromen dromen, juíst in een gedeelte dat verhaalt over de Heilige Geest?

Petrus haalt de profetie van Joel aan. Dit is in Handelingen niet geheel in vervulling geaan; het wordt in handelingen toegespitst op het spreken in tongen: een teken van oordeel voor de Jood, dat het heil nu voor de heidenen is omdat zij als volk niet wilden.

De profetie in Joel is aan/voor Israel dat in z'n geheel tot geloof zal komen. M.i. na de grote Verdrukking en dan zullen al die wonderen en tekenen aan hen gebeuren. Zij zullen dan massaal de Heilige Geest ontvangen. Hierover lees je ook in Romeinen 11: 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.

Wij als gemeente van Christus zijn dan al bij Hem in de hemel.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2007, 10:11:12 am door Priscilla en Aquila »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #21 Gepost op: oktober 26, 2007, 12:17:01 pm »
beste P&A,

als ik door een droom ineens iemand anders beter kan begrijpen of mijzelf, mag ik dan van jou denken (of volgens jou van God) dat God er een bedoeling mee had om mij die droom te laten dromen (ook al kan die droom best verklaard worden door een stuk verwerking van dingen) of niet?

Als ik door een droom beter inzicht krijg in dingen en daardoor in het leven beter weet wat me te doen staat, zie ik daar God's leiding in. Natuurlijk niet als dat inzicht tegen God's woord ingaat, maar ik wantrouw niet uit principe mijn dromen ofzo. Het gaat ook niet om de droom zelf, maar over het inzicht dat je soms door een droom kunt krijgen.

Els

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #22 Gepost op: oktober 26, 2007, 12:22:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 26 oktober 2007 om 10:04:

De profetie in Joel is aan/voor Israel dat in z'n geheel tot geloof zal komen. M.i. na de grote Verdrukking en dan zullen al die wonderen en tekenen aan hen gebeuren. Zij zullen dan massaal de Heilige Geest ontvangen.
Je schreef eerder:

quote:

Dan stel ik me de vraag: "wij" hebben geen dromen nodig nu we de Heilige Geest hebben, maar als Israël de Heilige Geest ontvangt, dan gebeuren er wél tekenen, waaronder dromen?

Els

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #23 Gepost op: oktober 26, 2007, 12:53:49 pm »

quote:

mirt schreef op 26 oktober 2007 om 12:17:
beste P&A,

als ik door een droom ineens iemand anders beter kan begrijpen of mijzelf, mag ik dan van jou denken (of volgens jou van God) dat God er een bedoeling mee had om mij die droom te laten dromen (ook al kan die droom best verklaard worden door een stuk verwerking van dingen) of niet?

Als ik door een droom beter inzicht krijg in dingen en daardoor in het leven beter weet wat me te doen staat, zie ik daar God's leiding in. Natuurlijk niet als dat inzicht tegen God's woord ingaat, maar ik wantrouw niet uit principe mijn dromen ofzo. Het gaat ook niet om de droom zelf, maar over het inzicht dat je soms door een droom kunt krijgen.

Hoewel je de vraag stelt aan P&A: als je een beter inzicht krijgt, dan is het toch goed?
  Misschien dat een mens, ook onbewust, altijd wel van zijn dromen leert. Ik heb eens horen vertellen dat dromen een soort van schoonmaak is en als het ware alles weer op een rijtje zet. Een soort defrag :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #24 Gepost op: oktober 26, 2007, 01:06:53 pm »

quote:

Els schreef op 26 oktober 2007 om 12:22:
[...]

Je schreef eerder:
[...]

Dan stel ik me de vraag: "wij" hebben geen dromen nodig nu we de Heilige Geest hebben, maar als Israël de Heilige Geest ontvangt, dan gebeuren er wél tekenen, waaronder dromen?

M.i. houd dit verband met het feit dat de Joden een teken verlangen. En dat als de Joden tot geloof komen, ze een heel andere positie krijgen dan dat de gemeente heeft.
De gemeente is m.i. een hemels volk en zal in dat Rijk wat er dan komt, met Christus regeren als koningen.
Israel is en blijft dan een aards volk met andere zegeningen.

De dromen etc horen bij de tekenen dat het koninkrijk voor Israel opgericht zal worden.
Vergelijk ook de vraag van Johannes de Doper of Jezus het is die zou komen of dat ze nog op een ander moeten wachten.
Jezus' antwoord is dan: Doden worden opgewekt, zieken genezen en lammen lopen. Dat zijn de dingen waarvan de Joden wisten: dit gaat gepaard met de komst van het aardse koninklrijk voor Israel. (Wat ze toen niet hebben aanvaard) In de toekomst zal dit koninkrijk werkelijkheid worden. En wordt het koninkrijk opgericht als het volk zich bekeerd en de heilige Geest ontvangt, en dat gaat dan samen met tekenen, wonderen, dromen etc.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #25 Gepost op: oktober 26, 2007, 01:09:30 pm »

quote:

mirt schreef op 26 oktober 2007 om 12:17:
beste P&A,

Dan is dat m.i. niet speciaal een openbaring van God, maar inzicht in je eigen gedachten en gevoelens. Dat kan natuurlijk wel maar ik zou het niet als absolute waarheid zien maar als hulp dat jij daar soms meer inzicht in jezelf door krijgt.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #26 Gepost op: oktober 26, 2007, 04:06:47 pm »
De topic steller had het ook niet over de vraag of dromen een speciale openbaring van God zouden zijn. Maar of je ze kunt duiden en er dan iets mee kunt. Als je dan toch God er bij wilt 'betrekken' zou je de vraag kunnen stellen: kan het ook zo zijn dat God ons in ons leven soms helpt door middel van dromen? Zoals Hij ons ook kan helpen door een opmerking van iemand die wij spreken. Of door een bepaald programma op tv. En dan wel weer zo speciaal zoals je soms kunt ervaren: dat ik juist die of die tegenkwam die dat en dat zei, dat ervaar ik als God's leiding. Of heb jij dat nooit?

Ervaar jij van God alleen speciale openbaringen en niet iets van tekens in het alledaagse leven?
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2007, 04:07:07 pm door mirt »

Mellon

• Bekijk profiel
Dromen duiden
« Reactie #27 Gepost op: november 07, 2007, 10:00:57 am »

quote:

Divinespark schreef op 21 oktober 2007 om 16:41:

Groetjes, Divinespark

Ik droom ook bijna dagelijks en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn dromen me veel vertellen over mezelf. Bijvoorbeeld: ik droom bijna altijd dat iets me niet lukt of dat ik in een angstige situatie terechtkom. Frappant daarbij is dat ik last heb van faalangst en dat ik verder ook erg angstig ben (wat ook door een deskundige is vastgesteld).

Als ik zoiets droom, ben ik me ervan bewust dat mijn 'problemen' opspelen en probeer ik er iets aan te doen overdag. Want met bijvoorbeeld intense angst of ook met boosheid is je geest dag en nacht bezig (kan tenminste). Dus ik zie het zeker als een signaal.

Maar ik duid geen dromen op spiritueel niveau, zeg maar. Dat vind ik eerlijk gezegd zweverig en als er bepaalde links worden gelegd, bijvoorbeeld als je over een paard droomt, krijg/heb je gezondheidsproblemen (verzonnen voorbeeld), dan kan ik daar niets mee. In mijn ervaring ligt de betekenis van een droom vaak dicht bij huis, of een droom betekent gewoon niks.

Ik zie dromen puur als het product van je geest. Waar je overdag mee bezig bent, kan je geest 's nachts op voortborduren. Of je hebt gewoon een overactieve, fantasievolle en creatieve geest.

Kortom, dromen zijn geworteld in de werkelijkheid, niet andersom. Als je wilt weten wat je dromen betekenen, is het belangrijker dat je jezelf beter leert kennen dan dat je in je dromen duikt.