Auteur Topic: Wat is de definitie van 'De Kerk'?  (gelezen 10958 keer)

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
Wat is de definitie van 'De Kerk'?
« Gepost op: augustus 03, 2008, 02:23:45 pm »
Allereerst mijn excuses voor mijn lange afwezigheid. In verband met allerlei zaken in de privésfeer ben ik geruime tijd niet in staat geweest om online te zijn. Mensen aan wie ik nog een antwoord verschuldigd ben, laat dat weten, dan zal ik me er alsnog/opnieuw in verdiepen!

Dan mijn vraag waar ik, ook vanwege een aantal zaken die zich de afgelopen weken in mijn omgeving hebben afgespeeld, al een tijdje over nadenk:

In de Gereformeerde Kerken (Protestantisme), wat is daar precies 'de Kerk'. Is die Kerk (met hoofdletter K) iets anders dan de kerk (met kleine letter)? En wat is de bevoegdheid van de Kerk?

Zelf dacht ik altijd dat de Kerk de verzameling van alle ware christenen is, en een kerk gewoon het gebouw, de plaatselijke gemeente, die van de Kerk onderdeel uitmaakt. Het kan dus nooit zo zijn dat je als niet-christen 'lid' bent van de Kerk, of van een plaatselijke kerk.

Nu hoorde ik ik laatst dat je zonder ooit in de kerk te komen of zonder gedoopt te zijn ook lid kunt zijn in de Gereformeerde Kerken. Is dat zo en wat is de gedachte daarachter? Heeft dat te maken met wat een Kerk is? Is mijn eigen definitie fout?
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

sil

• Jubelt in zijn verlossing
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2008, 12:21:50 pm »
Waar staat er in de Bijbel
R.K.K , Gereformeerd, Protestantse, evangelish, ordodoctie, pinkestergemeente

Wat staat er nu echt in de bijbel

Wie mijn stem hoort en doet wat de Vader opdraagt, zijn mijn schapen, en behoren tot mijn Lichaam dat is gegeven
Dat zegde Yeshua trouwens ook bij het breken van het brood
De apostelen kwame dagelijks in de synagoge om onderwijs door te geven
Kunnen nu de Priester, Dominees , voorganger's nog onderwijs geven in de synagoge!!!!!!!

Wat is dan de ware gemeente!!!!!

Sil

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2008, 05:30:29 pm »

quote:

sil schreef op 05 augustus 2008 om 12:21:
Wie mijn stem hoort en doet wat de Vader opdraagt, zijn mijn schapen, en behoren tot mijn Lichaam dat is gegeven

Precies, de ware Kerk wordt in eerste instantie met elkaar verbonden door het breken van het brood, nét zo radicaal als dat Jezus dat verwoorde in Joh. 6:

Nu begonnen de Joden heftig met elkaar te discussiëren: ‘Hoe kan die man ons zijn lichaam te eten geven!’ Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u. Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken. Mijn lichaam is het ware voedsel en mijn bloed is de ware drank. Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem. De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij. Dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald. Het is niet het brood dat uw voorouders aten; zij zijn gestorven, maar wie dit brood eet zal eeuwig leven.’

Natuurlijk, er zijn veel dingen die óók bij de Kerk horen, maar dit, dit is het centrale punt van Kerk-zijn.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2008, 10:35:03 pm »
Mijn definitie van de kerk is:

Een poging om gestalte te geven aan het lichaam van Christus.

Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’ Math. 18:20

In mijn naam: dat is in de naam van Jezus.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:03:03 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 augustus 2008 om 22:35:
M.a.w. als de gnostische Jezusfans bijelkaar zitten of moslims met een Jezusdevotie, dan zijn zij ook Kerk?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ilonia

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:30:54 am »

quote:

Laodicea schreef op 06 augustus 2008 om 00:03:
[...]

M.a.w. als de gnostische Jezusfans bijelkaar zitten of moslims met een Jezusdevotie, dan zijn zij ook Kerk?
Leuk gevonden.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2008, 12:55:56 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 augustus 2008 om 22:35:
Wat ook nog een mogelijkheid is; in het Grieks betekend 'naam' soms ook persoon, dus ook dit kan een verwijzing naar de Eucharistie zijn.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 06, 2008, 09:44:01 am »
Het avondmaal is de verbinding met het lichaam van Yeshua
Dat is het grote geheimenis,
 Dat is de universele gemeente,
En niet wat men noemt kerk,

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2008, 09:53:56 am »

quote:

Laodicea schreef op 06 augustus 2008 om 00:03:
[...]

Jezus zegt zelf dat hij in het midden is van degenen die in Zijn Naam bijeen zijn. Hij kan zelf wel bepalen of gnostische fans hun bijeenkomsten al of niet werkelijk in Zijn Naam houden. Het woord "kerk" is een uitvinding van mensen. Het gaat om het Lichaam van Christus. Het zou best mogelijk zijn dat Hij in bepaalde groepen aanwezig is, die in onze ogen het woord "kerk" niet waard zijn.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2008, 05:03:10 pm »

quote:

sil wrote on 05 August 2008 om 12:21:
Waar staat er in de Bijbel
R.K.K , Gereformeerd, Protestantse, evangelish, ordodoctie, pinkestergemeente

Da's een beetje een dooddoener hè? De Schrift spreekt uiteraard niet over verschillende denominaties, maar over één Kerk, namelijk die Kerk die ontstaan is met Pinksteren. Wat ik me afvraag is wat de Schrift daar mee bedoelt. En dan gaat het over het 'grote' begrip kerk en niet over allerhande splintergroeperingen die zich allemaal 'kerk' noemen.

quote:

Wat staat er nu echt in de bijbel

De apostelen kwame dagelijks in de synagoge om onderwijs door te geven
Kunnen nu de Priester, Dominees , voorganger's nog onderwijs geven in de synagoge!!!!!!!

Wat is dan de ware gemeente!!!!!

Sil

Dat was mijn vraag niet. Wat ik me zit af te vragen is:

quote:

In de Gereformeerde Kerken (Protestantisme), wat is daar precies 'de Kerk'. Is die Kerk (met hoofdletter K) iets anders dan de kerk (met kleine letter)? En wat is de bevoegdheid van de Kerk?
Wat is in de GEREFORMEERDE Kerken eigenlijk 'de Kerk'. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is daarvan de onderbouwing uit de Schrift en de Gereformeerde Leer? Een vervolgvraag daarop is: hoe verschilt deze 'Kerk' van de 'kerk' (zonder hoofdletter) en wat is de bevoegdheid die deze kerk heeft? (Uiteraard weer met onderbouwing.
Pray as if everything depended upon God and work as if everything depended upon man. -- Francis Cardinal Spellman (1889-1967)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2008, 05:16:39 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 augustus 2008 om 09:53:
Het woord "kerk" is een uitvinding van mensen.
Sorry, maar kun je dat hard maken? Ik lees in Mat. 16:18-19: En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Het woord wat gebruikt wordt voor Kerk is ekklesia, zelfs in het latijn, de moedertaal van de Kerk is dit letterlijk getranslitereerd, zoals het Symbolum Apostolicum zegt:
sanctam Ecclesiam catholicam

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2008, 06:46:17 pm »
Het was wel een verwijzing naar wat Petrus net daarvoor had ge-antwoord
Op die uitspraak, de Rots wijst altijd naar Yeshua, zal de gemeente gebouwd worden

Sil

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2008, 10:35:45 pm »

quote:

Laodicea schreef op 07 augustus 2008 om 17:16:
[...]

Sorry, maar kun je dat hard maken? Ik lees in Mat. 16:18-19: En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

Het woord wat gebruikt wordt voor Kerk is ekklesia, zelfs in het latijn, de moedertaal van de Kerk is dit letterlijk getranslitereerd, zoals het Symbolum Apostolicum zegt:
sanctam Ecclesiam catholicam

Je hebt gelijk dat het Griekse woord voor gemeente in deze tekst "ecclesia" is. De vertaling van "ecclesia" is vergadering (van geroepenen). In de NBV vertaling werd altijd het woord "gemeente" gebruikt, dat nu helaas in de NBV vervangen is door "kerk".

Het woord "vergadering" of "gemeente" komt dus dichter bij de oorspronkelijke tekst. Bovendien roept de gevoelswaarde van het woord "kerk" een soort machtsblok op wat berust op wereldse structuren met juridisch geformuleerde regels en besluiten.

Ik geloof dat Gods Geest binnen de kerken kan en zal werken, maar niet uitsluitend daar. God is niet gebonden aan onze structuren en organisaties. Het gaat om het Lichaam van Christus en dat is een geestelijk fenomeen. Gods gemeente is daar, waar men als Petrus belijdt: "Gij zijt de Christus, de Zoon van de Levende God".  Waar twee of drie vergaderd zijn in die Naam.

Ik ben het met Sil eens dat de oorsprong van de gemeente, het Lichaam van Christus, is in Jeruzalem, zoals dat in het boek Handelingen is beschreven. Waarom zijn we (in de geschiedenis) daar vandaan gegaan en hebben we Rome mandaat gegeven om leiding te geven? De apostelen gingen na hun reizen altijd terug naar Jeruzalem en kregen van daar uit hun instructies. Ook nu nog hebben de Messias belijdende Joden daar het gevoel dat ze niet meetellen, terwijl wij "slechts" MEDE-burgers en MEDE-erfgenamen zijn. (Efeze 2).

We zijn uit elkaar gegroeid, terwijl God ons, volgens Efeze 2 had samengevoegd van twee tot één, zoals in een huwelijk.

De moedertaal van het Lichaam van Christus is niet het Latijn maar het Hebreeuws.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 08, 2008, 12:30:01 pm »

quote:

Erudil schreef op 03 augustus 2008 om 14:23:

Zelf dacht ik altijd dat de Kerk de verzameling van alle ware christenen is, en een kerk gewoon het gebouw, de plaatselijke gemeente, die van de Kerk onderdeel uitmaakt. Het kan dus nooit zo zijn dat je als niet-christen 'lid' bent van de Kerk, of van een plaatselijke kerk.

Nu hoorde ik ik laatst dat je zonder ooit in de kerk te komen of zonder gedoopt te zijn ook lid kunt zijn in de Gereformeerde Kerken. Is dat zo en wat is de gedachte daarachter? Heeft dat te maken met wat een Kerk is? Is mijn eigen definitie fout?

Je gedachte klopt gewoon. Je hebt organisaties (christelijk gereformeerd, PKN, RKK etc) maar in de protestantse kerken belijden ze dat ze behoren tot de ene universele wereldkerk van Jezus Christus. En we geloven dat dat het lichaam van Christus is. enkel Jezus kent zijn schapen en weet wie tot Zijn lichaam behoren, zoals al enkele mooie bijbelcitaten al aangeven.
Zo geloven we dat niet ieder kerklid van de protestantse kerken bij God horen. Mijn neef is Nederland hervormde dominee en preekte een keer in een kerk in Rijssen waar hij voor mocht gaan dat slechts een minderheid aan mensen die in een kerkgebouw zitten ook echte kinderen van God zijn. Wie een kind van God is behoord tot het Lichaam van Christus, zijn gemeente/kerk.

Een gereformeerd vrijgemaakte jongen vertelde eens een nederlands hervormde nichtje van me (die gelovig is, maar de kerk zelden bezoekt) dat alleen de gereformeerd vrijgemaakte kerk de ware kerk is, maar dat er buiten die kerken wel ware christenen zijn in de andere valse kerken. Dat is een gedachte die de meeste gereformeerd vrijgemaakte kerkleden naar mijn idee niet meer geloven, ook de dominee's niet.

Wat wij geloven is dat je de geestelijke kerk hebt. Dat is dus het lichaam van Christus die bestaat uit alle kinderen van God wereldwijd, waarvan God enkel weet wie ze zijn. Daarbij geloven we ook dat de Heilige Geest een ieder kind van God persoonlijk kan overtuigen dat hij een kind van God is. Zoals Paulus het zei: "De Heilige Geest getuigd ons er van dat we kinderen van God zijn."

de kerkgenootschappen zijn organisaties van mensen die bij deze genootschap zijn aangesloten. Het kan dus inderdaad zo zijn dat vele leden wel zich hebben ingeschreven in deze kerk of door dat ze door hujn ouders in deze kerkgenootschap gedoopt zijn, daardoor als doopleden geregisteerd staan. Ook werkt dat met belijdende leden zo, zij die de geloofsbelijdenis hebben gedaan. Velen van deze mensen gaan niet meer of zelfden naar de kerk maar hebben hun lidmaatschap niet opgezegt. De kerkgenootschappen die vele van deze papierleden hebben laten ze gewoon lid blijven, omdat het niet aan ons zelf is om te bepalen wie kinderen van God zijn. We vertrouwen hen aan God toe, Hij weet wie zijn  kinderen zijn (wie bij het lichaam van Christus horen). Daarbij, een verloren schaap kan ooit thuis komen.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 12:36:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 08, 2008, 03:47:40 pm »
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 03:47:57 pm door Mezzamorpheus »

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2008, 06:00:08 pm »

quote:

Adinomis wrote on 07 August 2008 om 22:35:
[...]

Je hebt gelijk dat het Griekse woord voor gemeente in deze tekst "ecclesia" is. De vertaling van "ecclesia" is vergadering (van geroepenen). In de NBV vertaling werd altijd het woord "gemeente" gebruikt, dat nu helaas in de NBV vervangen is door "kerk".

Je kunt wel een woordspelletje gaan doen, maar is het nederlandse woord 'kerk' niet afgeleid van ecclesia? Dat zal ongetwijfeld meer betekenissen hebben, onder meer groepering of gemeente, maar dat lijkt mij lood om oud ijzer.

quote:

Het woord "vergadering" of "gemeente" komt dus dichter bij de oorspronkelijke tekst. Bovendien roept de gevoelswaarde van het woord "kerk" een soort machtsblok op wat berust op wereldse structuren met juridisch geformuleerde regels en besluiten.

Zoals al gezegd is het nederlandse woord 'kerk' van ecclesia afgeleid. Feitelijk klopt de vertaling gewoon, los van wat iemands subjectieve gevoel daarbij is. Dat jij het ziet als een machtsblok vol wereldse structuren en jurdisch geformuleerde regels zegt imho meer over jouw beleving dan over het begrip 'kerk', dat niets anders is dan een vertaling van het woord 'ecclesia'.

quote:

Ik geloof dat Gods Geest binnen de kerken kan en zal werken, maar niet uitsluitend daar. God is niet gebonden aan onze structuren en organisaties. Het gaat om het Lichaam van Christus en dat is een geestelijk fenomeen. Gods gemeente is daar, waar men als Petrus belijdt: "Gij zijt de Christus, de Zoon van de Levende God".  Waar twee of drie vergaderd zijn in die Naam.

Is er iemand die ontkent dat de H. Geest (ik neem aan dat je dat bedoelt) ook buiten kerken kan werken?

quote:

Ik ben het met Sil eens dat de oorsprong van de gemeente, het Lichaam van Christus, is in Jeruzalem, zoals dat in het boek Handelingen is beschreven. Waarom zijn we (in de geschiedenis) daar vandaan gegaan en hebben we Rome mandaat gegeven om leiding te geven? De apostelen gingen na hun reizen altijd terug naar Jeruzalem en kregen van daar uit hun instructies. Ook nu nog hebben de Messias belijdende Joden daar het gevoel dat ze niet meetellen, terwijl wij "slechts" MEDE-burgers en MEDE-erfgenamen zijn. (Efeze 2).

Mja, als ik de Bijbel zo lees, valt het me zo op dat Petrus overal de leider is, hij zit de vergadering voor in Handelingen 15, hij wordt de eerste onder de apostelen genoemd, zijn Hebreeuwse naam is 'Cephas', wat 'rots' betekent. Die naam krijgt hij van Jezus zodra hij discipel wordt, vervolgens heb je Mattheüs 16 waar Jezus het leiderschap van de kerk expliciet aan Petrus geeft, wat doet herinneren aan wat er over de sleutels van een koninkrijk krijgen staat in Jesaja 21. Als Petrus bisschop van Rome wordt, vind ik het allemaal best logisch. Maar ja, wie ben ik hè?

quote:

We zijn uit elkaar gegroeid, terwijl God ons, volgens Efeze 2 had samengevoegd van twee tot één, zoals in een huwelijk.

Wie zijn 'we'? En hoe bedoel je dit?

quote:

De moedertaal van het Lichaam van Christus is niet het Latijn maar het Hebreeuws.
Nou, als je de vroegste kerk (eerste eeuw) als voorbeeld neemt, dan had die niet als moedertaal Hebreeuws hoor. Eerder Grieks. Echt alle oude geschriften (inclusief eerste versie van de complete Bijbel) zijn in het Grieks, en later omgezet in Latijn. Hebreeuws is de taal van de Joden en de provincie Judea. Het Lichaam van Christus strekte zich voornamelijk uit buiten dat gebied, dus lijkt me niet dat je jouw bewering hard kunt maken.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2008, 06:06:00 pm »

quote:

gaitema wrote on 08 August 2008 om 12:30:
[...]

Je gedachte klopt gewoon. Je hebt organisaties (christelijk gereformeerd, PKN, RKK etc) maar in de protestantse kerken belijden ze dat ze behoren tot de ene universele wereldkerk van Jezus Christus.

Dat weet ik, maar waar is dat op gebaseerd? Hoe komen we erbij dat we dat belijden?

quote:

En we geloven dat dat het lichaam van Christus is. enkel Jezus kent zijn schapen en weet wie tot Zijn lichaam behoren, zoals al enkele mooie bijbelcitaten al aangeven.

mee eens. :)

quote:

Zo geloven we dat niet ieder kerklid van de protestantse kerken bij God horen. Mijn neef is Nederland hervormde dominee en preekte een keer in een kerk in Rijssen waar hij voor mocht gaan dat slechts een minderheid aan mensen die in een kerkgebouw zitten ook echte kinderen van God zijn. Wie een kind van God is behoord tot het Lichaam van Christus, zijn gemeente/kerk.
Een gereformeerd vrijgemaakte jongen vertelde eens een nederlands hervormde nichtje van me (die gelovig is, maar de kerk zelden bezoekt) dat alleen de gereformeerd vrijgemaakte kerk de ware kerk is, maar dat er buiten die kerken wel ware christenen zijn in de andere valse kerken. Dat is een gedachte die de meeste gereformeerd vrijgemaakte kerkleden naar mijn idee niet meer geloven, ook de dominee's niet.

Wat wij geloven is dat je de geestelijke kerk hebt. Dat is dus het lichaam van Christus die bestaat uit alle kinderen van God wereldwijd, waarvan God enkel weet wie ze zijn. Daarbij geloven we ook dat de Heilige Geest een ieder kind van God persoonlijk kan overtuigen dat hij een kind van God is. Zoals Paulus het zei: "De Heilige Geest getuigd ons er van dat we kinderen van God zijn."

Dit snap ik. Maar wie bepaalt nu wie er een kind van God is? En waarom koppelen we dit aan de kerk? Is dat dan een kerk met een kleine letter k of met een grote letter? Ik kan nooit vinden in de Bijbel dat er over een 'geestelijke' kerk gesproken wordt. In de Bijbel lijkt het om een werkelijk bestaande kerk te gaan. Ik zit me af te vragen wanneer dat verandert is en hoe we dat zijn gaan geloven. Ik snap dat er in het begin geen afvalligen waren, dus dat er ook maar één kerk was. Maar hoe leidt dit tot het idee van een 'geestelijke' kerk? Ik kan niet zoveel met dat idee, snap je?

quote:

de kerkgenootschappen zijn organisaties van mensen die bij deze genootschap zijn aangesloten. Het kan dus inderdaad zo zijn dat vele leden wel zich hebben ingeschreven in deze kerk of door dat ze door hujn ouders in deze kerkgenootschap gedoopt zijn, daardoor als doopleden geregisteerd staan. Ook werkt dat met belijdende leden zo, zij die de geloofsbelijdenis hebben gedaan. Velen van deze mensen gaan niet meer of zelfden naar de kerk maar hebben hun lidmaatschap niet opgezegt. De kerkgenootschappen die vele van deze papierleden hebben laten ze gewoon lid blijven, omdat het niet aan ons zelf is om te bepalen wie kinderen van God zijn. We vertrouwen hen aan God toe, Hij weet wie zijn  kinderen zijn (wie bij het lichaam van Christus horen). Daarbij, een verloren schaap kan ooit thuis komen.
Ik heb het dan over mensen die niet gedoopt zijn en/of belijdenis gedaan hebben. Dus die eigenlijk ook 'niks' zijn, maar ze kunnen wel 'lid' zijn van de PKN. En zoals je net schreef over de 'geestelijke kerk' en over 'kerklidmaatschap' snap ik niet waar dat goed voor is. Waarom zou een kerk zoiets doen?

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2008, 08:04:54 pm »

quote:

Erudil schreef op 08 augustus 2008 om 18:00:

[...]

Is er iemand die ontkent dat de H. Geest (ik neem aan dat je dat bedoelt) ook buiten kerken kan werken?
[...]

Mja, als ik de Bijbel zo lees, valt het me zo op dat Petrus overal de leider is, hij zit de vergadering voor in Handelingen 15, hij wordt de eerste onder de apostelen genoemd, zijn Hebreeuwse naam is 'Cephas', wat 'rots' betekent. Die naam krijgt hij van Jezus zodra hij discipel wordt, vervolgens heb je Mattheüs 16 waar Jezus het leiderschap van de kerk expliciet aan Petrus geeft, wat doet herinneren aan wat er over de sleutels van een koninkrijk krijgen staat in Jesaja 21. Als Petrus bisschop van Rome wordt, vind ik het allemaal best logisch. Maar ja, wie ben ik hè?
[...]

Wie zijn 'we'? En hoe bedoel je dit?

[...]

Nou, als je de vroegste kerk (eerste eeuw) als voorbeeld neemt, dan had die niet als moedertaal Hebreeuws hoor. Eerder Grieks. Echt alle oude geschriften (inclusief eerste versie van de complete Bijbel) zijn in het Grieks, en later omgezet in Latijn. Hebreeuws is de taal van de Joden en de provincie Judea. Het Lichaam van Christus strekte zich voornamelijk uit buiten dat gebied, dus lijkt me niet dat je jouw bewering hard kunt maken.

Ik denk dat de meeste christenen weten dat de H. Geest ook buiten de kerk werkt. Maar hier op het forum werden Jezusfans e.d. min of meer buitengesloten.
-----
Wat betreft de veronderstelling dat Petrus de bisschop van Rome werd kan ik in de bijbel niets vinden. Er staat één tekst in de bijbel waaruit je zou kunnen opmaken dat Petrus in Rome is geweest.

1 Petrus 5:13 De uitverkorenen in Babylon en mijn zoon Marcus groeten u.

Dat zou dan betekenen dat met Babylon inderdaad Rome wordt bedoeld. Maar van een functie aldaar als bisschop lezen we niets. Wel is Petrus een belangrijk persoon geweest in het verspreiden van het evangelie onder deJoden. Paulus was ook in Rome. Hij schrijft aan de Grieken in 1 Kor. 3:10 dat hij het fundament van de gemeente heeft gelegd. Zou er daarom ook een Griekse paus zijn gekomen? Ik heb Jesaja 21 gelezen, maar kan daarin geen bevestiging vinden.

Je vraag wie zijn "we"? Nu ik bedoel dat de Messiaanse Joden en de Christelijke kerk die uit de heidenen is ontstaan, uit elkaar gegroeid zijn, terwijl God ze aan elkaar had verbonden tot één/ Efeze 2

----------
De taal die Jezus sprak was Aramees. Die taal kwam uit het buurland Syrië en was de algemene omgangstaal.  De officiële taal in Israël was Hebreeuws, dat werd ook in de synagoge gesproken.  Dat het nieuwe testament in het Grieks is geschreven komt omdat dit de voertaal van het Romeinse rijk was.

Erudil

• boekenwurm
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2008, 08:29:47 pm »

quote:

Adinomis wrote on 08 August 2008 om 20:04:
[...]

Ik denk dat de meeste christenen weten dat de H. Geest ook buiten de kerk werkt. Maar hier op het forum werden Jezusfans e.d. min of meer buitengesloten.

Ik heb daar geen ervaring mee, met het buitensluiten van bepaalde groeperingen. Maar dan snap ik nu in ieder geval wat je bedoelt. :)

quote:

-----
Wat betreft de veronderstelling dat Petrus de bisschop van Rome werd kan ik in de bijbel niets vinden. Er staat één tekst in de bijbel waaruit je zou kunnen opmaken dat Petrus in Rome is geweest.

1 Petrus 5:13 De uitverkorenen in Babylon en mijn zoon Marcus groeten u.

Dat zou dan betekenen dat met Babylon inderdaad Rome wordt bedoeld. Maar van een functie aldaar als bisschop lezen we niets. Wel is Petrus een belangrijk persoon geweest in het verspreiden van het evangelie onder deJoden. Paulus was ook in Rome. Hij schrijft aan de Grieken in 1 Kor. 3:10 dat hij het fundament van de gemeente heeft gelegd. Zou er daarom ook een Griekse paus zijn gekomen? Ik heb Jesaja 21 gelezen, maar kan daarin geen bevestiging vinden.

De Bijbel is natuurlijk niet het 'Woudlopershandboek': je kunt niet het antwoord op al onze vragen vinden in losse Bijbelverzen. Daarom is vanaf het begin aan, en zeker ook door de Reformatoren gehamerd op het 'in de context' lezen.

quote:

15 God, de HEER van de hemelse machten, zei tegen mij: ‘Ga naar Sebna, die beheerder van het paleis, en zeg: 16 “Wat komt u hier doen? Welke voorouders hebt u hier, dat u hier voor uzelf een graf hebt uitgehouwen?”’ (Sebna had namelijk hoog in de rotsen een laatste rustplaats voor zichzelf uitgehouwen.) 17 ‘“Met een krachtige worp zal de HEER u wegwerpen, hoe geweldig u ook bent. Hij pakt u op, 18 wikkelt u ineen tot een bal en werpt u naar een uitgestrekt land. Dáár zult u sterven, daarheen zullen uw praalwagens gaan. U bent een schande voor het huis van uw meester. 19 Daarom ontneem ik u uw ambt en beroof u van uw post.
20 Op die dag zal ik mijn dienaar Eljakim, de zoon van Chilkia, ontbieden. 21 Ik zal hem met uw gewaad kleden en hem uw gordel omdoen; uw macht draag ik aan hem over. Hij zal als een vader zijn voor de inwoners van Jeruzalem en het volk van Juda. 22 Ik zal hem de sleutel overhandigen van het huis van David; wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen. 23 Ik zal hem bevestigen, als een pin in stevige grond; voor zijn familie zal hij als een erezetel zijn.”’
24 Het hele gewicht van zijn familie, de hele stamboom, zal aan hem gaan hangen: al het kleine vaatwerk, van schalen tot kruiken. 25 Op die dag – spreekt de HEER van de hemelse machten – zal de pin in stevige grond losraken. De hele last die eraan hangt, komt omlaag, alles valt en gaat te gronde. De HEER heeft gesproken.

Mijn, excuses het is Jesaja 22 in de NBV!

quote:

13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen,
(16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus.
en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’
20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.

Dit is Mattheüs 16. Zie je de overeenkomsten? Dit lijkt wel verrekte veel op elkaar, vind je ook niet: de Koning (Jezus) overhandigt de stadhouder (Petrus) de sleutels. Met andere woorden: Petrus is kennelijk de hoogste authoriteit op het moment dat de Koning vertrekt.

quote:

Je vraag wie zijn "we"? Nu ik bedoel dat de Messiaanse Joden en de Christelijke kerk die uit de heidenen is ontstaan, uit elkaar gegroeid zijn, terwijl God ze aan elkaar had verbonden tot één/ Efeze 2

Oh zo! Nu snap ik je! :)

quote:

----------
De taal die Jezus sprak was Aramees. Die taal kwam uit het buurland Syrië en was de algemene omgangstaal.  De officiële taal in Israël was Hebreeuws, dat werd ook in de synagoge gesproken.  Dat het nieuwe testament in het Grieks is geschreven komt omdat dit de voertaal van het Romeinse rijk was.

Ja, en Laodicea zei dat de moedertaal van de Kerk Latijn was, en jij antwoorrdde dat dit Hebreeuws was. Dat de NT, waarin de belangrijkste informatie voor Christenen staat oorspronkelijk Grieks is, geeft toch wel aan dat je daarom dus niet kunt zeggen dat de moedertaal vande Kerk Hebreeuws is?

Dit soort gegevens in de Bijbel vind ik moeilijk te combineren met de 'geestelijke' kerk die gemeengoed lijkt te zijn. Hoe ben je 'lid' een Lichaam van Christus dat onzichtbaar is? In de Nederlandse Geloofsbelijdenis belijden we toch dat elke plek een Ware Kerk heeft, met een adres waar je naartoe kunt gaan? Dan gaat het toch om een werkelijke kerk, niet om een 'geestelijke kerk'? Ik wil niet de Gereformeerde Leer omver schoffelen, maar ik wil haar beter begrijpen. ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 08:40:11 pm door Erudil »

Abraham

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: augustus 08, 2008, 09:29:37 pm »
Wat mij opvalt is dat dit soort discussies zo vaak rommelig worden. De vraag was 'wat is de kerk?' Kan het andere vraagstuk van kerk-Israel er dan even buiten gelaten worden? Dat is al allerlei manieren ter sprake in andere forumdiscussies.
De vraag naar wat de moedertaal v d kerk is komt al net zo verwarrend binnen. Simpel gezegd: de kerk heeft helemaal geen moedertaal. Zie Handelingen 2 waar de blijde boodschap in alle mogelijke talen verkondigd en aangehoord wordt. Iets anders is dat de bijbel wat betreft het OT oorspronkelijk in het Hebreeuws is geschreven (hoofdzakelijk) en wat betreft het NT in het Grieks. Elke eerlijke vertaling in welke taal ook is net zo goed een bijbel, Gods eigen woord. Alleen is het wel handig om naar het Hebr of Grieks te kijken als je wilt weten wat er met een bepaalde uitdrukking in de bijbel precies is bedoeld.
Dan is 'kerk' een 100% correcte weergave van het Griekse EKKLESIA. Dat kun je onmiddellijk zien als je naar het Frans of het Spaans kijkt. In die talen spreekt men van 'eglise' resp. 'iglesia', waarin iedereen dadelijk het oorspronkelijke Griekse ekklesia herkent. Elke Frans- Nederlandse of Spaans - Nederlandse vertaling heeft deze woorden zonder meer weer als 'kerk.'
In dat opzicht is de NBV alleen maar duidelijker dan de NBG51 die met 'gemeente' toch ietwat versluierend was. Overigens was 'vergadering' ook een mogelijke vertaling geweest.
Dat heeft iets te maken met de achtergrond van het Griekse woord ekklesia in het Hebreeuwse QaHaL  Dit woord betekent net als het Griekse ekklesia: (volks)vergadering, maar dan wel: officieel bijeen geroepen en geleide (volks)vergadering. Dat is ook de beperking in het te pas en te onpas erbij gehaalde woord van Jezus in Matt 18:20 'waar twee of drie in mijn naam vergaderd zijn ...' Als wij samen onder een bakkie koffie wat zitten te praten over Jezus of de bijbel vormen we nog niet een QaHaL of een ekklesia. Wat dat betreft mag het woordje 'vergaderd' wel onderstreept worden. Jezus heeft het niet over 'bij elkaar zijn' of over 'bijeen zijn' maar over een officiële vergadering vormen die in zijn naam is samengeroepen en namens Hem wordt geleid. In die vergadering kan het dan uiteraard alleen maar zo toegaan als Jezus het wil. Zijn woord moet er alleen gelden. Anders is het niet meer 'in zijn naam'. Zo vind je het in het boek Handelingen.
Jezus bouwt zijn kerk op de belijdenis van Petrus. De brieven in het NT zijn aan de verschillende kerken geadresseerd.

Misschien kunnen deze opmerkingen het gesprek wat meer richting geven en een enkele wildgroei wegkappen.

Groeten!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: augustus 08, 2008, 09:57:08 pm »
Erudil: Dit doet me denken aan de voll evangelische gemeente in ons dorp. Die hebben ook geen enkele lid. Je bent er gedoopt, of bezoeker, maar je bent er nooit lid van. Je kan een taak hebben als gebouwbeheerder etc... Daar zit ook een princiepe achter. Het draait er niet om de lidmaatschap, maar om je persoonlijke relatie met God. In de PKN is het volgens mij gewoon een organisatorische opzet dat er leden zijn. Want elk lid wordt vervolgens gevraagt om geld aan de kerk te geven bij actie kerkbalans bijvoorbeeld en elke gemeente moet voor al hun leden een bedrag aan de landelijke synode betalen. Met als gevolg dat de meeste leden minder aan geld aan de plaatselijke gemeente geven dan de gemeente weer aan de synode betalen moet voor hun lidmaatschap. Waardoor veel kerken alleen al daardoor behoorlijk krap bij kas kunnen komen en gebouwen om die reden moeten sluiten. Dat heeft eigenlijk totaal niets met het geloof te maken. Ik ken de papieren van de kerk niet dat ik je precies kan zeggen wat het antwoord van de PKN daarop is, maar heb wel in de bijbel gelezen dat enkel God weet wie zijn kinderen zijn en bij Hem horen. Wij mensen kunnen volgens de bijbel echt niet bepalen wie Gods kinderen zijn of niet. Denk ook aan brieven die aan gemeentes geschreven werden door Paulus. Daarin waren gemeentes (geen kerken) waarin veel mis was ook. Niet iedereen die er deel van uit maakte hoorde bij God als je leest wat de beschuldigingen van Paulus in hun richting was. Bepaalde mensen moesten ook de kerk uit worden gezet zei Paulus, als ze zich niet bekeerden van hun gruwlijke zonden, omdat ze de gemeente gesmetten.

Op basis van de bijbel zeg ik zelf dat we niet van alle kerkleden kunnen zeggen dat ze Gods kinderen zijn. Ook niet van de mensen die niet naar de kerk gaan dat ze niet Gods kinderen zijn. Omdat enkel God weet wie bij Hem horen. En in de bijbel lees ik dat enkel Gods kinderen bij God horen en deel uit maken van het lichaam van Christus. En het lichaam van Christus is de de Kerk. Dat is in tegenstrijd met wat de Rooms Katholieken beweren. Maar dit is wat ik in de bijbel lees.

kerk is dus nog geen Kerk.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2008, 10:10:48 pm door gaitema »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2008, 10:49:23 pm »
Eigenlijk is een topic over 'Wat is de definitie van de Kerk' een non-topic!
Er wordt altijd maar gedaan, zowel door R.-katholieken als door Calvinisten alsof Jezus een kerk heeft beoogd en in het leven heeft geroepen!
Vreemd, ja zeer vreemd! En zeker niet Bijbels!

Jezus kwam hier op deze aarde om ... Zijn Koninkijk aan te kondigen, maar ...
wat er kwam was ... de Kerk!

Merkwaardig genoeg is men zich dit feit alom bewust, niettemin gaan de discussies veelal over de Kerk(-en) en zelden of nooit over het Koninkrijk Gods, of - om met Mattheüs te spreken - het Koninkrijk der hemelen.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2008, 11:26:07 pm »

quote:

Erudil citeerde op 08 augustus 2008 om 20:29:
15 God, de HEER van de hemelse machten, zei tegen mij: ‘Ga naar Sebna, die beheerder van het paleis, en zeg: 16 “Wat komt u hier doen? Welke voorouders hebt u hier, dat u hier voor uzelf een graf hebt uitgehouwen?”’ (Sebna had namelijk hoog in de rotsen een laatste rustplaats voor zichzelf uitgehouwen.) 17 ‘“Met een krachtige worp zal de HEER u wegwerpen, hoe geweldig u ook bent. Hij pakt u op, 18 wikkelt u ineen tot een bal en werpt u naar een uitgestrekt land. Dáár zult u sterven, daarheen zullen uw praalwagens gaan. U bent een schande voor het huis van uw meester. 19 Daarom ontneem ik u uw ambt en beroof u van uw post.
20 Op die dag zal ik mijn dienaar Eljakim, de zoon van Chilkia, ontbieden. 21 Ik zal hem met uw gewaad kleden en hem uw gordel omdoen; uw macht draag ik aan hem over. Hij zal als een vader zijn voor de inwoners van Jeruzalem en het volk van Juda. 22 Ik zal hem de sleutel overhandigen van het huis van David; wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen. 23 Ik zal hem bevestigen, als een pin in stevige grond; voor zijn familie zal hij als een erezetel zijn.”’
24 Het hele gewicht van zijn familie, de hele stamboom, zal aan hem gaan hangen: al het kleine vaatwerk, van schalen tot kruiken. 25 Op die dag – spreekt de HEER van de hemelse machten – zal de pin in stevige grond losraken. De hele last die eraan hangt, komt omlaag, alles valt en gaat te gronde. De HEER heeft gesproken.

Jesaja 22 in de NBV!

Matheus 16:

13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen,
(16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus.
en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.

Deze gedeelten lijken inderdaad op elkaar. Maar wat wordt er bedoeld met de sleutels van het koninkrijk? In Matheus 24 en 25 en op nog veel meer plaatsen lees je dat Jezus zelf oordeelt wie het Koninkrijk binnengaat. Dat zullen mensen nooit mogen doen. Uiteindelijk is Christus zelf degene die de sleutel van David heeft:

Op.3:7 en 8

“Dit zegt hij die heilig en betrouwbaar is, die de sleutel van David heeft – wanneer hij opendoet, kan niemand sluiten, wanneer hij sluit, kan niemand openen: 8 Ik weet wat u doet. Ik heb ervoor gezorgd dat de deur voor u openstaat, zonder dat iemand hem kan sluiten.

„Aan u, Petrus”, zegt Christus, „zal ik de sleutels geven”. Er wordt ook niet bij gezegd dat het voor opvolgers is. Petrus was wel degene die met Pinksteren het nieuwe koninkrijk mocht ontsluiten.
In dit verband kunnen we ook Matheus 18:18-20 citeren, waar de Here Jezus ongeveer hetzelfde zegt tegen alle apostelen.

18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

Het bindend verklaren wordt gekoppeld aan gebed. Als er conflicten zijn kunnen de gelovigen buiten de gemeente niet in hoger beroep gaan. De beslisingen moeten biddend worden genomen door de leiding van de Heilige Geest.
De apostelen met hun twaalven, zullen dit mogen doen, gezamenlijk en steunend op Petrus, die op grond van zijn geloofsverklaring, de basis, de hoeksteen van de gemeente is.
De gemeente zal een hulp hebben, een bovennatuurlijke kracht, waardoor de helse machten verbrijzeld zullen worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2008, 12:46:38 pm »

quote:

drentenaar schreef op 08 augustus 2008 om 22:49:
Eigenlijk is een topic over 'Wat is de definitie van de Kerk' een non-topic!
Er wordt altijd maar gedaan, zowel door R.-katholieken als door Calvinisten alsof Jezus een kerk heeft beoogd en in het leven heeft geroepen!
Vreemd, ja zeer vreemd! En zeker niet Bijbels!

Jezus kwam hier op deze aarde om ... Zijn Koninkijk aan te kondigen, maar ...
wat er kwam was ... de Kerk!

Merkwaardig genoeg is men zich dit feit alom bewust, niettemin gaan de discussies veelal over de Kerk(-en) en zelden of nooit over het Koninkrijk Gods, of - om met Mattheüs te spreken - het Koninkrijk der hemelen.

Als we het over de geestelijke Kerk hebben, dan hebben we het niet over de kerken, maar over het lichaam van Christus. En dat is het lichaam dat bestaan uit alle kinderen van God, die de Here bij name kent. Dus het Koninkrijk van God. Als je dat dieper doortrek, dan kom je al snel bij verhalen als van de barmhartige Samaritaan. Denk aan een dominee en ouderling die voorbij trekt, maar een Marokkaan hielp de gewonde jongen die na zijn motorongeluk langs de weg voor pampus lag.
Zo, is God!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2008, 12:47:08 pm door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2008, 01:01:23 pm »
Gait

Helemaal eens
Als je de zeven gemeentens goed leest in Openbaring, zien we dat ze in alle gemeentens te vinden zijn
Dat is het ware Lichaam Van Yeshua

Sil

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: augustus 10, 2008, 03:10:24 pm »
1 Kor 1:10 Nu vermaan ik U, broeders, door de naam van onze Heer Jezus Christus, dat GIJ allen in overeenstemming met elkaar spreekt en dat er geen verdeeldheid onder U is, maar dat GIJ nauw verenigd zijt in dezelfde geest en in dezelfde gedachtegang. 11 Er is mij namelijk door de [huisgenoten] van Chloë omtrent U onthuld, mijn broeders, dat er onenigheden onder U bestaan. 12 Ik bedoel dit, dat een ieder van U zegt: "Ik behoor bij Paulus", "Maar ik bij Apollos", "Maar ik bij Cefas", "Maar ik bij Christus." 13 De Christus bestaat verdeeld. Paulus werd toch niet voor U aan een paal gehangen? Of werdt GIJ in de naam van Paulus gedoopt?

1 Kor 1:10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in een zelfde gevoelen.
11 Want mij is van u bekend gemaakt, mijn broeders, door die van het huisgezin van Chloë zijn, dat er twisten onder u zijn.
12 En dit zeg ik, dat een iegelijk van u zegt: Ik ben van Paulus, en ik van Apollos; en ik van Céfas; en ik van Christus.
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus voor u gekruist? Of zijt gij in Paulus naam gedoopt?

Mja, dingen als Paulus en Barnabas die ruzie kregen. Ja, tuurlijk. Maar wanneer wil je het woord "verdeeldheid" gebruiken? Waar mensen zijn, zijn geschillen. De verdeeldheid waar BP op doelt is meer dat er afsplitsingen ontstonden.

Inderdaad! Paulus en Timotheus hadden een heftig meningsverschil. Later werd dat kennelijk bijgelegd, want dan uit Paulus zich zeer lovend uit over hem

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: augustus 10, 2008, 07:28:19 pm »
mensen veroorzaken scheuringen en jij bent een mens net als alle andere. Ik zal van mezelf niet denken dat ik geen scheuring zou kunnen veroorzaken. Kerkscheuringen bestaan er voor God ook niet, wel scheuringen binnen zijn huisgezin. Dat de broer tegen zijn zusje zegt: 'jij bent slecht, jij hoort er niet bij.'

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: augustus 10, 2008, 08:03:33 pm »
Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig. 39 Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden.

Niet leuk als men dat leest, maar dat zal de prijs worden die men betaald

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: augustus 10, 2008, 10:55:16 pm »
Zo, dus nu denk je dat wij God niet oprecht dienen maar onze familie boven ons. Het zoveelste vooroordeel. Het is me zelfs in mijn opvoeding door mijn ouders vertelt dat zij niet werkelijk mijn ouders zijn maar dat ik in werkenlijkheid maar één Vader heb en dat is God. Mijn ouders vertelden me dat ze mij van Hem gekregen hebben om voor me te zorgen en te leren wie Hij is. Verdeeldheid? Ja natuurlijk, ik ken iemand in onze kerk die uit een niet-christelijk huisgezin komt en bij ons aansloot en belijdenis van zijn geloof aflegde na gedoopt te worden in onze kerk omdat hij door bijbelverhalen op de basisschool is gaan geloven dat God en Jezus bestaan. Dat ging niet zonder slag of stoot. Hij kreeg een hele tijd behoorlijke mot met zijn zus die hem compleet voor gek verklaarde en wat hij verder in zijn leven meemaakte is geen pretje. Om iets over ons oordelend te kunnen beweren zal je ons toch beter moeten kennen.

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: augustus 10, 2008, 11:25:00 pm »
Gait

Waarom komt dit als veroordeling over, dat is helemaal niet de bedoeling,ik heb het gevoel dat we naast elkaar aan het praten zijn,
hoe moet ik volgens jou , mij duidelijk maken
Wat ik altijd heb gezegt is, dat we terug naar de bron dienen te gaan, er is ons veel gerooft door de vergrieksing, waardoor de Bijbel niet op de juiste wijze wordt doorgegeven, dat hebben we te danken aan constantijn, marcion, en nog vele anderen
Yawheh's tijden zijn veranderd, zijn feetsdagen zijn ons ontnomen geweest, we hebben ons verwijderd van onze Joodse broeders, zij herkennen niets meer van de Joodse leringen
Yeshua kreeg een westerd beeld, zie maar de afbeeldingen, zijn dit afbeeldingen van een Jood
Zelfs zijn Joodse Naam is Hem ontnomen, de vergriekste Jezus heeft zijn plaats in genomen
de bijbel is een grieks boek geworden, met vertalingen die niet altijd just zijn vertaald
Wie zijn daar de pinuts van,
Maar door Yhwh geest is daar verandering aan het komen, dat zie je aan de Messiaanse Joden,
Er staat in de schrift, dat we de slip van de Jood zullen grijpen, we zullen gaan verlangen naar het oorsprokelijke boodschap
Wat betreft de mensen, YHWH kent de harten, en kent zijn gemeente
Hij is het lichaam, en wij zijn  zijn ledematen
Ik heb je de verwijzing gegeven naar de zeven gemeentens van het boek openbaring, daar zie je wat er allemaal fout loopt, en wat zegt Yeshua
Ik weet dat......
Lees het na, het kan je helpen, om te begrijpen waar ik het over heb
Natuurlijk dat er christenen zijn die zich volledig inzetten en vele goede werken doen
Waar ik naar toe wil, is enkel duidelijk maken dat we door de eeuwen heen , misleid zijn geweest
Wie denk je dat daarachter zit, wie heeft daar voordeel aan, wie is de naäper
Ik ga er niet veel meer over zeggen, want dat komt toch niet over
Wie ore wil die hore

Sil

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: augustus 11, 2008, 10:26:27 am »
Nou je komt geregeld met een bijbeltekst die we zelf ook gelezen hebben en waarvan we de indruk hebben dat je die anders leest dan wij. In ieder geval, wij kunnen daar ansich niet veel meer mee dan dat we al deden. Ook stel je vragen als 'zijn er nog kerken te vinden...' waaruit blijkt dat je alle kerken nutteloos vindt. Ook onwaar. Je zou eens onze kerk beter moeten kennen en je zal voorzihtiger worden in dat soort uitspraken. daarbij heb ik in discussie met messiaanse Joden op de Forum ook gemerkt dat in de messiaanse beweging ook ongelovelijk veel gebreken zijn. Waar blijven immers de gaven van de Geest? En dat beaamt een groot deel onder hen. Volgens Messiaanse Joden zijn velen onder hen wel bezig met allerlij geboden en zo, maar het zal volgesn hen eens tijd worden dat ze dat in geloof en vertrouwen op God gaan toepassen in hun leven. Iets houdt hen tegen, waardoor het niet is zoals de gemeentes waren in de tijd van Jezus. Kleingeloof? Dat breekt ons allemaal!

Wat je in je laatste reactie doet is beter, je geeft aan wat er allemaal dan veranderd is, daar leren we veel meer van. Nu heb ik aan jou de vraag: "Jezus is toch gewoon Yeshua?" Kijk maar Jezus-Yesus-Yeshus-Yeshua. Naam is gewoon verschillend van klank, maar bijna het zelfde woord.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: augustus 11, 2008, 12:09:53 pm »
Volgens mij hadden we achteraf bekeken ook een misverstand. Want ik had het over dat de broer tegen zijn zusje zegt: "Je bent niet goed, je hoort er niet bij!" Dat komt over als een gezin waar broer en zus ruzie met elkaar hebben, dan was jou reactie uitstekend. Inderdaad, het volgen van Jezus scheurt veel gezinnen uitelkaar. Sorry Sil voor deze misvatting 8)7

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat de ene kind van God tegen de andere kind van God zegt: "Je bent niet goed, je hoort er niet bij want..."

Ik heb zelf meegemaakt dat er christenen zijn die geloven dat ik geen christen ben en bij de duivel hoor. Ook op deze forum zit er nogal eens een oordelend vingertje naar een ander toe. Wanneer je ook een stroming aanvalt, dan val je ook hun leden aan. Zeg dan liever wat je zelf ontdekt hebt aan rijke schatten van het messiaanse geloof en wat je dan mist in andere stromingen die geloven in de Zoon van God, zonder een kerk te hoeven aan te vallen.Daarbij is wat geschiedenisles best interessant, maar dat kan ook op een verstandige manier. Een dominee van ons zei dat de problemen pas echt begonnen toen de staatskerk werd opgericht (RKK), zonder verder een waardeoordeel over haar te vellen.  Daarbij is de ene kerk de andere niet.
« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2008, 12:14:29 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: augustus 15, 2008, 08:36:44 pm »
sommige zeggen dat je afhankelijk van een kerk moet zijn om overtuigd te geloven, wat nu als die kerk wegvalt valt dan ook het geloof weg? slaat de paniek toe? tegenwoordig heb je ook samenkomsten, over het geloof, in vriendschap, klinkt ook vriendelijker, maar er is voor ieder wat wils, zelf wil ik niet afhankelijk van een gebouw zijn, of beeld, ik wil alleen afhankelijk zijn van god,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: augustus 15, 2008, 08:51:12 pm »
Ik geloof dat je geloven samen moet doen en dat we elkaar moeten opzoeken, anders heeft geloven geen nut. Het is de uitdaging voor iedereen om binnen het lichaam van Christus zijn of haar plek te vinden.
Zoals de bijbel zegt: "als er één lid lijd, dan lijden er meerdere." Zo moet ik denken aan de diakonie, wat die allemaal doet voor de lijdende mensen in de gemeente en wereldwijd. Mijn moeder was dit jaar diaken en als zij in de kerk uitlegde voor wie het was dan  kwam er wel twee a vier keer zoveel geld binnen dan normaal bij een collecte. zo hadden we ook op de ochtend twee jongeren uit een Afrikaans land op bezoek in de gemeente die vertelde over hoe ze gesteund zijn in hun verleden door christenen door giften. Zo konden ze een opleiding volgen en zijn ze nu gaan werken voor een organisatie die zich inzet voor ontwikkelingswerk onder andere jongeren. Samen berijk je meer dan alleen. We moeten verbonden zijn aan onze broeders en zusters, op hen kan je ook steunen als je het alleen niet meer kunt redden.
daarbij: als iedereen enkel maar samenkomsten bezoekt zonder taken op zich te nemen, dan verdwijnen zulke samenkomsten. Want zulke samenkomsten zijn georganiseerd door mensen die deze taken op zich nemen en gebonden zijn aan hun broeders en zusters.

Ik dacht vandaag er over na en kwam tot de conclusie dat als een kerk dat bestaat uit 600 bezoekers uit elkaar valt en ieder de kerk verlaat, dat je dan eigenlijk een kerkscheuring hebt van wel 600 stukjes. Een familie dat bestaat uit broers en zussen dat elkaar niet meer bezoeken wil. Dat  beeld maakt me somber. Als de kerk wegvalt, dan valt de 'samenleving' van Jezus weg. Dan is het huisgezin uit elkaar gevallen. Zijn we in elkaar geïnteresseerd dan wil je elkaar zien en ontmoeten. als ieder kerklid die behoefte heeft dan veranderd een kerk snel. Ik heb gemerkt door zelf actief te zijn binnen de plaatselijke kerk dat het grootste probleem van de kerk niet de synode is, maar de kerkleden. zij zijn bij ons onvoldoende geïnteresseerd in hun medebroeders en zusters in de kerk. Na de dienst blijven er weinigen koffie drinken en spreken weinigen elkaar aan. Mensen zoeken elkeer niet echt op, wat zou het toch mooi zijn als we elkaar in de kerk wat meer zagen! Een betere kerk begint dan ook bij ons zelf.
« Laatst bewerkt op: augustus 15, 2008, 09:01:01 pm door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: augustus 15, 2008, 11:29:24 pm »
ik zeg niet dat er niks moet zijn, en ook niet dat mensen bij kerken weg moeten blijven, maar voor mij hoeft geen voorganger of priester te bepalen wat mijn taak word, ik heb gewoon geen goede ervaringen aan de kerk over gehouden, maar dat zegt niets voor een ander toch?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: augustus 16, 2008, 02:19:57 am »
Klopt, maar bij ons doen de voorgangers naar hun beste weten hun best en leven ze echt zo goed mogenlijk in ons in, maar de mensen die lid zijn van onze kerk lopen toch weg. Nederland is niet snel tevreden. Daarom draai ik het om. Wat doen zij voor de kerk? En dan mogen zij antwoord geven. De kerk is meer dan de voorganger. Zo ook de vraag aan jou. Wat zou jij kunnen doen? En dan moet je niet aan mij het antwoord geven. Want het draait daar niet om. Ergens in de wijde omtrek liggen taken klaar misschien? Maar daar ga ik niet over. Vat het dus niet op als iets al te persoonlijks, maar uit medeleven. Als je het vindt dan vindt je er zeker voldoening in. Het lijkt me vrij eenzaam om in je eentje en kerk te zijn. Ook is het bemoedigend voor je kind als er een plek zou zijn waar ze met leeftijdgenoten het geloof kan delen.
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2008, 09:24:07 am door gaitema »

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: augustus 16, 2008, 12:23:02 pm »
ik ben geen kerk in mijn eentje maar een schaapje van zijn kudde, ik kan verweg kijken naar wat ik zou kunnen doen maar dan vul ik het zelf in, in mijn directe omgeving is genoeg te doen, de gelovigen in de kerk zijn al gered, toch? dus als ik bid en over god praat met mensen die niet geloven, maar er wel voor openstaan, heeft dat dan minder waarde, wie bepaald de waarde van een persoon, god alleen toch? het is makkelijk naar de splinter van een ander te kijken terwijl je zelf een balk in je oog hebt, de zegeningen in mijn leven zijn niet op 2 handen te tellen, gelukkig

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: augustus 16, 2008, 11:45:38 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 16 augustus 2008 om 12:23:
ik ben geen kerk in mijn eentje maar een schaapje van zijn kudde, ik kan verweg kijken naar wat ik zou kunnen doen maar dan vul ik het zelf in, in mijn directe omgeving is genoeg te doen, de gelovigen in de kerk zijn al gered, toch? dus als ik bid en over god praat met mensen die niet geloven, maar er wel voor openstaan, heeft dat dan minder waarde, wie bepaald de waarde van een persoon, god alleen toch? het is makkelijk naar de splinter van een ander te kijken terwijl je zelf een balk in je oog hebt, de zegeningen in mijn leven zijn niet op 2 handen te tellen, gelukkig

Maar wie moet jou bemoedigen? En wie maakt jou attent op splinters of balken als die er onverhoopt zijn? We hebben wel andere gelovigen om ons heen nodig. We moeten elkaar tot hand en voet zijn.
In ieder geval mooi dat je de zegeningen van God kunt tellen!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:11:46 am »
Daarbij, was het maar waar dat iedere kerkganger al gered is. Het tegendeel is waar, ze hebben juist elkaar nodig omdat er zoveel juist nog bij lange na niet gered zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: augustus 17, 2008, 04:51:32 am »
en stel dat iemand gaat geloven, waar moet die met zijn geloof naar toe? En wie onderwijst hem of haar dan? Waar wordt hij bemoedigd en wie geeft hem uitleg van de bijbel? Hoe kan hij giften geven aan collectes? pastorale taken op zich nemen? Broeders en zusters van Jezus helpen wanneer ze hulp nodig hebben? Wie vangen de armen onder de christenen op? Wie is het luisterend oor? De steun en toeverlaat? Waar kunnen ze aankloppen als ze hulp behoeven? Als het goed is in een gemeenschap van christenen. Een dominee van me zei tegen me: als je als christen niet naar de kerk gaat, dan mis je veel.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 04:56:40 am door gaitema »

sil

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: augustus 17, 2008, 09:24:23 am »
Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben ik hun midden,
dit is al gemeente, en kunnen we op elkaar letten , en vermanen

Als je als christen niet naar de kerk gaat, dan mis je veel.
                         die ervaring deel ik niet:
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 09:40:46 am door sil »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: augustus 17, 2008, 01:28:37 pm »
Kan ik me niet voorstellen. Daarmee zeg je tegen je broeders een zusters die hun best doen in de kerken: ik heb jullie niet nodig, jullie zijn me te min. en bovendien is een een individualistische opvatting, want heb je jou ook afgevraagd wat je voor hen kan doen?
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 01:43:45 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:10:44 pm »
Een voorbeeld : Ik heb een boek gelezen van de huiskerkbeweging in China waar Liu Zhenying de hoofdrolspeler in is. Het communisme had de christenen uiteen gedreven vlak voor de grote opwekking. Zichbaar was er geen kerk meer over. Zo wist zijn moeder te vertellen dat in 1950 de zendelingen verdreven hadden en onder tranen het gebied moetsen verlaten. Hoe christenen die hun geloof niet opgaven werden gekruizigt uit spot en naar werkkampen gestuurd werd. Deze vrouw heet Zhenying. In 1974 werd haar vader ziek. Een ernstige vorm van astma die zich ontwikkelde tot longkanker. de kanker zaaide daarna naar de maag. Volgens de dokter zou hij binnen  kort sterven. de toekomst zag er slecht uit. Al het geld dat in dit arme boerengezin was ging op aan de dokterskosten en bezittingen werden verkocht. Hoe moest het verder zonder kostwinnaar? Het hele gezin zat in zak en as.  tot haar negende kon zij vanwege de armoede niet naar school.  Op een nacht lag de moeder van Zhenying slapeloos op bed. Hoe moest het verder als haar man er niet meer is?  Ze dacht toen ook aan zelfmoord. Maar die zelfde nacht dat ze wakker lag hoorde ze plotseling een heldere stem, vriendelijk en medelevend: 'Jezus houdt van je.' Ze knielde op de vloer, beleed onder tranen haar zonden en wijdde zich opnieuw toe aan de Heer Jezus Christus. Net als de verloren zoon kwam mijn moeder thuis bij God zei Zhenying. Ze riep toen de hele familie bij elkaar om tot Jezus te bidden. Ze zei tegen Zhenying en de rest van de familie dat Jezus de enige hoop was voor haar man. Toen ze gehoord hadden wat er gebeurd was wijdden ze allemaal hun leven toe aan God. Daarna hebben ze de handen op de man gelegt en baden de hele avond voor hem. Heel eenvoudige woorden. Constant: "Jezus, genees vader! Jezus, genees vader!" De volgende ochtend voelde de vader zich al een stuk beter! Hij had voor het eerst sinds maanden trek aan voedsel. Binnen een week was hij volledig hersteld en de kanker spoorloos verdwenen! Een groot wonder! Daarna nodigden ze iedereen van hun dorpje uit om te komen. Ze wisten van niets en kwamen en zagen stom verbaast een gezonde vader door het huis lopen. Zo hielden ze bij hun thuis de eerste bijeenkomsten waarin God gedankt werd en gebeden en gezongen werd. zo ontstond de eerste huiskerk. Dit is in mij ogen hoe een gemeente is. Een plek met elkaar, voor elkaar biddens en dankent tot God en zingent. Je deelt met elkaar. Een kerk is nodig zoals in China het gebleken is.

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: augustus 17, 2008, 02:58:17 pm »
als je oprecht als christen leeft, heb je niemand van een kerk nodig om je op fouten te wijzen, aangezien je jezelf moet kennen, dus ook erkennen, van wat in je leeft, het is fijn om bemoedigingen om je heen te hebben, en het is fijn dat er gebedsgenezingen zijn, samenkomsten, als je daar behoefte aan hebt, waar men minder behoefte aan hebt ik bv, is terechtwijzingen van leden binnen de kerk die het allemaal zo goed weten te vertellen, uiteindelijk gaat het om de daden, die in mijn ogen niet beperkt zijn tot de kerk, alle macht en alle eer is aan god, de kerk is maar een gebouw, en wat mij ook opvalt is dat kerken tegewoordig niet allemaal zo schoon zijn als ze lijken

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: augustus 17, 2008, 03:21:43 pm »
Je ziet de meeerwaarde er niet van in en dat God ons de opdracht gaf om een gemeente te zijn, jammer. Ik hoop dat je eens doorhebt wat een gemeente is. Een kerk is geen gebouw, maar een samenkomst  van de familie. Jij hebt je familie nodig en zij jou. Ook jij zegt in je reactie: ik heb jullie niet nodig en zoek het zelf uit met zijn allen. Dan is het toch logisch dat christenen zich door kerkverlaters in de steek gelaten voelen? Het is puur desinteresse in een individualistische samenleving. Een dominee preekte in een jeugddienst bij ons over de zonde van Sodom en gemorra. De zonde was het volgende. dat de mensen zeiden: "wat van jou is is van jou en wat van mij is is van mij. en ze waren onbetrokken op elkaar." Die tijd is er volgens hem weer terug gekomen. Steeds meer mensen (ook christenen dus helaas) zijn maar op zichzelf gericht en zegt over dat van een ander: "Wat jij doet moet jij weten, wat van mij is is van mij en wat van jou is is van jou. Onbetrokkenheid op elkaar." De zelfde zonde. God wil dat we betrokken zijn en ons gaan inleven en onze broers en zussen in Christus en voor hen klaar gaan staan. De gemeente was vanaf het begin een familiebeweging die echt niet verdwenen is. Wie goed doet, die goed ontmoet.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 03:42:16 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: augustus 17, 2008, 03:24:51 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 17 augustus 2008 om 14:58:
als je oprecht als christen leeft, heb je niemand van een kerk nodig om je op fouten te wijzen, aangezien je jezelf moet kennen, dus ook erkennen, van wat in je leeft, het is fijn om bemoedigingen om je heen te hebben, en het is fijn dat er gebedsgenezingen zijn, samenkomsten, als je daar behoefte aan hebt,
God zoekt onderlinge betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Het is niet alleen jij en God maar ook jij en je broers en zussen. Die laatste groep zoek je dus niet op. als een geestelijk broer of zus van je jou nodig hebt, waar ben je dan? Je bent trouwens nooit perfect en het gaat ook niet om het op fouten wijzen, het gaat om elkaar voorthelpen en met elkaar familie te zijn. Heb je naaste lief als je zelf, heb je je naaste broeders en zusters wel lief? Waarom zoek je je broeders en zusters niet op? Is het Gods wil in jou leven dat je zonder hen leeft? Ik geloof dat niet. Dan is het weer zoals Paulus het zei: "De hand kan niet tegen de voet zeggen: 'ik heb je niet nodig.' Laat ik het omdraaien: "wij hebben jou ook nodig, kom bij de familie."
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2008, 03:31:15 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: augustus 17, 2008, 10:02:39 pm »

quote:

naomiaangenaam schreef op 17 augustus 2008 om 14:58:
als je oprecht als christen leeft, heb je niemand van een kerk nodig
 de kerk is maar een gebouw,

Als je de bijbel serieus neemt kun je niet zonder broeders en zusters. Dat hoeft niet eens een bepaalde kerk te zijn, het kan bijv. ook een huisgemeente zijn. We hebben elkaar nodig. Dat is niet mijn mening maar dat lees ik in de bijbel.

1 Kor. 12:
12 Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. 14 Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele. 15 Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. 23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, 25 zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde. 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus en ieder van u maakt daar deel van uit. 28 God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan apostelen, ten tweede aan profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. 29 Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? 30 Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: augustus 17, 2008, 10:10:22 pm »
bedankt voor je steun Adinomis, de volgende zin spreekt me daarin ook zeer aan:

23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden

Hierin zie ik hoe belangrijk het is onderling betrokken te blijven als gemeente en elkaar niet te verlaten omdat we ons schamen voor een instabiele gemeenschap. Juist in een gemeente waar het niet goed gaat zijn de kinderen van het licht zo hard nodig, uit medelijden met al die mensen die het spoor bijster zijn en bemoediging van al die mensen die opweg zijn, maar juist hulp zo hart nodig hebben. Uiteindelijk hebben we dat allemaal nodig.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: augustus 18, 2008, 07:12:37 am »
Wel merkt Naomi denk ik terecht op dat daarbij het gebouw/instituut kerk niet van belang is. Het gaat om het zoeken naar gemeenschap met mensen! Voor vele christenen zal kerk vaak in het taalgebruik synoniem zijn voor dit gemeente-zijn, terwijl andere mensen het begrip kerk veelal identificeren met het gebouw/instituut. Zo wordt er makkelijk langs elkaar heen gesproken zonder dat men het altijd oneens is. ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2008, 07:14:40 am door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

naomiaangenaam

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: augustus 18, 2008, 12:28:49 pm »
laten we het zo zeggen, ik beperk god niet tot de kerk, en god beperkt mij niet in het leren, het is heel fijn als mensen naar de kerk gaan en een dienst beleven, alleen als achteraf blijkt dat ze niet weten dit toe tevoegen in het dagelijks leven, is dat jammer, ik voel me heel vrij in het geloof, wat ik niet begrijp zoek ik uit, en juist omdat ik niet in een gemeente kom, geef ik alles aan de broeders en zusters om me heen, op het moment dat in een kerk mensen moeten worden gered is daar dus hulp, maar waar is de hulp voor mensen die bemoediging daar buiten nodig hebben, ik ben niet perfect maar heb ook geen twijfels, wat god betreft en ik denk dat hij mij inzet waar hij mij wilt hebben, het geloof is voor iedereen toch? niet alleen voor kerkgangers, en ja de bijbel geeft heel veel dingen aan, de mens vult ze in op ieder zijn manier of niet?