Auteur Topic: Niet gekomen tot huis Juda?  (gelezen 30105 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Niet gekomen tot huis Juda?
« Reactie #150 Gepost op: september 12, 2008, 10:35:00 am »

quote:

mohamed schreef op 11 september 2008 om 15:00:
[...]

Denk aan de loslopende aboriginals ;)
Er zijn ook mensen die nooit van Jezus horen, ze zijn er niet veel, maar een is al genoeg om de stelling omver te werpen dat iedereen gered kan worden uitsluitend door evangelisatie. Als je er over nadenkt is het nooit te rechtvaardigen dat een mens vol naastenliefde op een onbewoond eiland met zijn vrouw en broer en diens vrouw en kinderen etc etc, zij zouden toch niet best verloren kunnen gaan omdat er niet een predikant met een Bijbel in de hand aanmeert?
Vanaf Noach zijn nakomelingen kan ieder mens, ook door de natuur kennis hebben van God, doch nog geen kennis van het evangelie van det offer van Jezus Christus. Daarnaast is het horen over Jezus nog niet het kennen. De apostelen legden ook uit waarna men dit aanvaardde. Helaas verwordt het rijke weste steeds meer tot een zendingsgebied. Het is ten hemel schreiend hoe weinig de mensen nog weten van het evangelie. Ze hebben letterlijk wel een klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Filippus

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: september 12, 2008, 11:11:29 am »
Paulus schrijft dat de besnijdenis de Joden niet baat (Romeinen 2:25:29).
In de Bijbel wordt nergens tegen de besnijdenis gekozen.
Het gaat om de "besnijdenis van het hart" en niet van de voorhuid.
Dat kan bij iedereen gebeuren, die van Jezus hoort en erdoor geraakt wordt.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: september 12, 2008, 12:03:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 september 2008 om 00:41:
In het Hebreeuws en Grieks staat net wat anders(heb ik me laten leren), namelijk een begrip dat staat voor een periode dat vele eeuwen duurt, in het meervoud. (vertaalt als: eeuwen der eeuwen. Een periode van meer dan duizend jaar of zelfs duizenden jaren. Maar wel een periode met een begin en een einde.)

Van een rond de 80 jarige christen leerde ik dat in de griekse brontekst het woord
“Aeoon” staat  en dat betekent gewoon eeuw en niet eeuwigheid. En dat staat dus ook weer in het meervoud beschreven.
Deze informatie vond ik ook op http://alverzoening.info/
Het zou wel mooi zijn. Maar er staan toch ook duidelijke aanwijzingen in de bijbel over de eeuwige dood.
De zonde wordt gestraft als we niet "in Christus" zijn. Die straf is de eeuwige dood en verlaten zijn door God (Rom. 6:23). De Bijbel beschrijft de hel als een plaats van pure Goddelijke toorn, onblusbaar vuur, ellende en pijn, frustratie en woede, afscheiding en wroeging. Het is de plaats van eeuwige straf (Mark. 9:43-48, Matth. 13:41-42 & 49-50, 2 Petrus 3:7, Openb. 20:15 & 21:8). Elk van ons zal voor de rechterstoel van God onze Schepper komen, en verantwoordelijk zijn voor de zonden in ons leven (Hebr.9:27)
Ik vind ook dat de informatie daarover alleen uit de bijbel moet komen en dat de deuterokanonieke boeken dat alleen maar mogen bevestigen.
Maar eigenlijk is dit een onderwerp apart.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: september 12, 2008, 12:06:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2008 om 10:00:
[...]

Naar ik begrijp gaat het in deze discussie om een ONDERSCHEIDT voor wie Christus wel of niet is gekomen en de wijze waarop dit vorm heeft gekregen.
Laten we ons nu niet leiden door het idee dat het heil bedoelt is voor een groep, terwijl de romeinenbrief zich uiteindelijk niet richt op groepen maar op het individu?
Iedereen is zondig voor God, het is niet de afkomst of groep die deel doet krijgen aan Gods beloften en de vruchten van het werk van Jezus Christus voor elke verloren zondaar. Een IEDER die gelooft zal zalig worden, niet IEDERE GROEP die het geloof heeft ontvangen zal op basis van deelgenoot zijn van die groep zalig worden.
Jezus Christus is naar mijn mening gekomen voor het verloren individu, zo spreekt Hij ook.  Eeen gegeven wat pas rechtsgeldig werd nadat hij  het voorzegde heeft vervuld door zijn dood en opstanding en wat de kanaanitische kennelijk uitdrukte in de woorden over de kruimels en de honden.

Paulus schrijft in de romeinenbrief aan de christenen ijn Rome, een boodschap die start met de persoonlijke aanroep "broeders en zuster" en niet beste Romeinenchristgemeente.

In Romeinen 2 gaat het over het oordelen over de ander en hoe God dat ziet
In Romeinen 3 gaat het over het vermeende groepsvoordeel en de individuele verantwoordelijkheid
In Romeinen 7 stelt Paulus zichelf als individu ten voorbeeld

Misschien dat onderstaande drie tekstgedeelten iets bijdragen?

Uit Romeinen 2

1 Natuurlijk, u veroordeelt dit alles. Maar u bent evenmin te verontschuldigen. Het oordeel dat u over anderen velt, velt u over uzelf, want de dingen die u veroordeelt doet u zelf ook. 2 Wij weten dat God hen die dergelijke dingen doen terecht veroordeelt. 3 Of denkt u soms dat u, die zelf doet wat u in anderen veroordeelt, de straf van God kunt ontlopen? 4 Veracht u dan zijn onbegrensde goedheid, geduld en verdraagzaamheid, en weet u niet dat zijn goedheid u tot inkeer wil brengen? 5 Doordat u zo hardleers bent en niet tot inkeer wilt komen, maakt u dat de straf waartoe God u veroordeelt op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert, alleen maar zwaarder wordt. 6 God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. 8 Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. 9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.
12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Uit Romeinen 3

1 Wat hebben de Joden dan nog voor op anderen? Heeft het enig nut dat men besneden is? 2 Zeer zeker, en in ieder opzicht. In de eerste plaats zijn het de Joden aan wie God zijn woord heeft toevertrouwd. 3 Maar wat is daarvan de zin? Wanneer sommigen van hen God ontrouw zijn geworden, zal dat dan geen einde maken aan Gods trouw? 4 Natuurlijk niet. Ieder mens is onbetrouwbaar, maar God is betrouwbaar, zoals ook geschreven staat: ‘U blijkt rechtvaardig wanneer u rechtspreekt, u overwint wanneer u vonnist.’ 5 Maar wanneer het onrecht dat wij doen bewijst dat God rechtvaardig is, is het dan niet zo – ik redeneer nu zoals anderen zouden doen – dat God onrechtvaardig is wanneer hij ons toch nog veroordeelt? 6 Dat in geen geval. Hoe kan God anders rechter van de wereld zijn? 7 Maar wanneer door mijn onbetrouwbaarheid Gods trouw alleen maar toeneemt en daardoor ook zijn eer, waarom word ik dan toch nog als een zondaar veroordeeld? 8 Kunnen we niet beter het kwade doen, opdat het goede eruit voortkomt? Er wordt gezegd dat wij dat beweren, maar wie ons zo belastert zal zijn gerechte straf niet ontlopen.
9 Wat betekent dit alles? Zijn we als Joden nu bevoordeeld? Niet in alle opzichten, want ik heb immers al heel duidelijk gemaakt dat allen, zowel de Joden als de andere volken, in de macht van de zonde zijn. 10 Zo staat er ook geschreven:
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.
12 Allen hebben ze zich afgewend,
heel de mensheid is verdorven.
Er is geen mens die nog het goede doet,
er is er zelfs niet één.
13 Hun keel is een open graf,
hun tong is bedrieglijk,
achter hun lippen schuilt het gif van een adder,
14 hun mond is vol vervloeking en venijn.
15 Ze haasten zich om bloed te vergieten,
16 brengen ellende en vernietiging.
17 De weg van de vrede kennen ze niet,
18 angst voor God kennen ze niet.’
19 Wij weten dat de wet in alles wat hij zegt alleen tot degenen spreekt die aan de wet zijn onderworpen. Maar uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God. 20 Daarom is voor hem geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.

21 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft.

Romeinen 7

Ik ben me echter pas door de wet bewust geworden van de zonde. Ik zou immers niet weten wat begeerte was als de wet niet zei: ‘Zet uw zinnen niet op wat van een ander is.’ 8 Maar de zonde heeft van het gebod gebruik gemaakt om begeerten in mij op te wekken, want zonder de wet is de zonde krachteloos. 9 Eens leefde ik zonder de wet, maar door de komst van het gebod kwam de zonde tot leven 10 en daardoor stierf ik. Het gebod, dat tot leven had moeten leiden, bleek juist tot mijn dood te leiden. 11 De zonde heeft gebruikgemaakt van het gebod: ze heeft mij misleid en mij door het gebod gedood. 12 Kortom, de wet zelf is heilig en de geboden zijn heilig, rechtvaardig en goed.
13 Is het dan het goede dat mij heeft gedood? Natuurlijk niet, het is de zonde. Maar om mij te doden heeft ze van het goede gebruikgemaakt; alleen zo kon duidelijk worden wat de zonde is. Door het gebod te gebruiken laat de zonde zien hoe verderfelijk ze is. 14 Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. 15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

Waarom je Romeinen 2 hebt gepost is me niet helemaal duidelijk, vind je het soms niet kunnen om over dit onderwerp te praten?
Romeinen 3 wil ik even op reageren en met name vers 9, daar lezen wij alle andere volken, maar in de grondtekst staat daar het woord 'hellen' en daarom is een betere vertaling 'de Grieken' wat de nakomelingen van het huis Israël waren, de heidenen, ooit onder de wet. Daarom wordt op hen ook de term onbesneden toegepast, want Barbaren waren besneden, noch onbesneden. Begrijp je wat ik bedoel? Onbesneden is de tegenpool van besneden, iemand die nooit onder de wet is geweest, kan er ook de tegenpool niet van zijn.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: september 12, 2008, 12:10:18 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2008 om 10:35:
[...]

Vanaf Noach zijn nakomelingen kan ieder mens, ook door de natuur kennis hebben van God, doch nog geen kennis van het evangelie van det offer van Jezus Christus. Daarnaast is het horen over Jezus nog niet het kennen. De apostelen legden ook uit waarna men dit aanvaardde. Helaas verwordt het rijke weste steeds meer tot een zendingsgebied. Het is ten hemel schreiend hoe weinig de mensen nog weten van het evangelie. Ze hebben letterlijk wel een klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.
Daar ben ik het roerend mee eens ja, ik herinner me dan maar de woorden van Jezus dat niemand tot Hem komt indien de Vader hem trekke, wij kunnen duwen, maar het heeft alleen zin als de Vader hem trekke, waardoor het duwen overbodig is. Persoonlijk ben ik totaal niet door mijn omgeving aangemoedigd om me meer in het geloof te verdiepen, daarom ben ik denk ik ook zo nuchter over evangeliseren, je had mij tien jaar geleden nooit kunnen overtuigen van wat ik nu beweer!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: september 12, 2008, 12:11:38 pm »

quote:

Filippus schreef op 12 september 2008 om 11:11:
Paulus schrijft dat de besnijdenis de Joden niet baat (Romeinen 2:25:29).
In de Bijbel wordt nergens tegen de besnijdenis gekozen.
Het gaat om de "besnijdenis van het hart" en niet van de voorhuid.
Dat kan bij iedereen gebeuren, die van Jezus hoort en erdoor geraakt wordt.
Amen!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: september 12, 2008, 12:13:06 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 september 2008 om 12:03:
[...]

Het zou wel mooi zijn. Maar er staan toch ook duidelijke aanwijzingen in de bijbel over de eeuwige dood.
De zonde wordt gestraft als we niet "in Christus" zijn. Die straf is de eeuwige dood en verlaten zijn door God (Rom. 6:23). De Bijbel beschrijft de hel als een plaats van pure Goddelijke toorn, onblusbaar vuur, ellende en pijn, frustratie en woede, afscheiding en wroeging. Het is de plaats van eeuwige straf (Mark. 9:43-48, Matth. 13:41-42 & 49-50, 2 Petrus 3:7, Openb. 20:15 & 21:8). Elk van ons zal voor de rechterstoel van God onze Schepper komen, en verantwoordelijk zijn voor de zonden in ons leven (Hebr.9:27)
Ik vind ook dat de informatie daarover alleen uit de bijbel moet komen en dat de deuterokanonieke boeken dat alleen maar mogen bevestigen.
Je spreekt jezelf tegen, want alleen als je niet in Christus bent wordt je gestraft om je zonden toch?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: september 12, 2008, 12:45:36 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 12:13:
[...]

Je spreekt jezelf tegen, want alleen als je niet in Christus bent wordt je gestraft om je zonden toch?
Lijkt mij de weg naar totale anarchie. Het lijkt mij dat je nog steeds zondig bent als christen, al is het in de kleinste dingen. En dat je daar voor gestraft wordt, wellicht door God, wellicht door de wettelijke macht. Wij kunnen slechts hopen op de genade, wij zijn daar allerminst zeker van, althans dat denk ik dan.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: september 12, 2008, 01:01:31 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 september 2008 om 12:45:
[...]

Lijkt mij de weg naar totale anarchie. Het lijkt mij dat je nog steeds zondig bent als christen, al is het in de kleinste dingen. En dat je daar voor gestraft wordt, wellicht door God, wellicht door de wettelijke macht. Wij kunnen slechts hopen op de genade, wij zijn daar allerminst zeker van, althans dat denk ik dan.
Ja als je zonden en fouten op een lijn met elkaar zet, maar dat doe ik dus niet.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: september 12, 2008, 01:12:28 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 13:01:
[...]

Ja als je zonden en fouten op een lijn met elkaar zet, maar dat doe ik dus niet.

Niet op een lijn, maar het heeft vaak wel raakvlak met elkaar.
Maar goed als jij even noemt wat je dan oa wel onder zonden vind vallen dan zal ik je een voorzetje geven opdat je kunt zien dat je bewering niet echt met de realiteit strookt. Althans, in mijn ogen. Want ik ken wel genoeg christenen (of hoe je ze dan ook wil noemen, 'in de heer' of 'wedergeboren' of wat dan ook) die zondigen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: september 12, 2008, 04:08:36 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 12:10:
[...]

Daar ben ik het roerend mee eens ja, ik herinner me dan maar de woorden van Jezus dat niemand tot Hem komt indien de Vader hem trekke, wij kunnen duwen, maar het heeft alleen zin als de Vader hem trekke, waardoor het duwen overbodig is. Persoonlijk ben ik totaal niet door mijn omgeving aangemoedigd om me meer in het geloof te verdiepen, daarom ben ik denk ik ook zo nuchter over evangeliseren, je had mij tien jaar geleden nooit kunnen overtuigen van wat ik nu beweer!

Ben je het roerend eens met gg die het rijke westen een zendingsgebied noemt? Waarom zeg je dan in dit topic ook dit:

quote:

mohamedBovendien heette het evangeliseren als mensen nog nooit van Jezus hadden gehoord en deze mensen zijn tegenwoordig schaars
Eigenlijk bedoel je dat mensen het evangelie moeten horen zonder tussenkomst van christenen? Het geloof is uit het horen en er zullen mensen zijn die de goede boodschap moeten brengen, of gaat het geheel anders volgens jou?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: september 12, 2008, 06:33:34 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 september 2008 om 13:12:
[...]

Niet op een lijn, maar het heeft vaak wel raakvlak met elkaar.
Maar goed als jij even noemt wat je dan oa wel onder zonden vind vallen dan zal ik je een voorzetje geven opdat je kunt zien dat je bewering niet echt met de realiteit strookt. Althans, in mijn ogen. Want ik ken wel genoeg christenen (of hoe je ze dan ook wil noemen, 'in de heer' of 'wedergeboren' of wat dan ook) die zondigen.
Tja hoe kan ik je dit eens onder het verstand brengen, mensen die in Jezus geloven streven ernaar om Zijn wil te doen nietwaar? Dat betekent niet dat je foutloos bent, maar je zal proberen rechtvaardig te leven. Het zondigen was iets waar de wet van getuigde en in de Bijbel lezen wij ook wat goed en kwaad is. Doch Jezus is voor Christenen de wet en over Hem zegt Johannes dat wie in Hem zijn niet zondigen. Dat impliceert dat er ook een realiteit buiten Christus is waar nog wel gezondigd wordt. Wanneer iemand een ander in koele bloede vermoord, dan lijkt het mij dat die persoon niet in Christus is, want wie in Christus is heeft zijn broeder lief zegt Johannes. Volgens mij is het daarom als volgt samen te vatten, als je in Jezus gelooft en je broeder liefhebt, zondig je niet, ook al maak je fouten.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: september 12, 2008, 06:39:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 16:08:
[...]

Ben je het roerend eens met gg die het rijke westen een zendingsgebied noemt? Waarom zeg je dan in dit topic ook dit:
Helaas een zendingsgebied zei hij.

quote:

Eigenlijk bedoel je dat mensen het evangelie moeten horen zonder tussenkomst van christenen? Het geloof is uit het horen en er zullen mensen zijn die de goede boodschap moeten brengen, of gaat het geheel anders volgens jou?

Ik geloof dat de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben, na hun overlijden opgewekt zullen worden als ze hun naaste hebben liefgehad.

Joh 5
28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: september 12, 2008, 06:56:42 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 18:39:
[...]

Helaas een zendingsgebied zei hij.

[...]

Ik geloof dat de mensen die nog nooit van Jezus gehoord hebben, na hun overlijden opgewekt zullen worden als ze hun naaste hebben liefgehad.

Joh 5
28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.

Dus het kan ook zonder jezus?

Weet je, ik denk dat het belangrijk is dat je dingen waar we geen duidelijkheid over hebben, aan God overlaten. Wat ik in de Bijbel lees en wat hier en nu van mensen wordt gevraagd is Jezus te aanvaarden als redder.
Als je Hem niet geloofd. ben je reeds veroordeeld staat er in Johannes 3.
Mensen die Hem niet kennen, waarom zou ik daar naar toe gaan om over hem te vertellen als ze later toch wel nog een kans krijgen of als ze goed hebben geleefd, er wel komen? Dat is Gods kant van de zaak hoe Hij die personen beoordeeld.
Jezus zegt: Niemand is goed dan God alleen.....
Toevallig zag ik een filmpje op youtube die hierover gaat:

http://nl.youtube.com/watch?v=nlMMiETJVsY
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: september 12, 2008, 07:20:19 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 18:33:
[...]

Tja hoe kan ik je dit eens onder het verstand brengen, mensen die in Jezus geloven streven ernaar om Zijn wil te doen nietwaar?
Klopt, maar wat Zijn wil vervolgens is, daar zitten nogal accent verschillen in tussen de verschillende denominaties.

quote:

Dat betekent niet dat je foutloos bent, maar je zal proberen rechtvaardig te leven.

Klopt, niet foutloos. Als ik fouten maak dan ligt het meestal aan mijzelf, ik had met meer inzet bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat ik nu studie vertraging oploop. Niet zo heel erg, maar toch door mijn zondige gemakzucht zit ik nu met de gebakken peren en moet ik op de blaren zitten, oftewel boeten.
Zoals al gezegd, ik koppel fout en zonde aan elkaar, ze hebben nauw verband, althans volgens mij.

quote:

Het zondigen was iets waar de wet van getuigde en in de Bijbel lezen wij ook wat goed en kwaad is. Doch Jezus is voor Christenen de wet en over Hem zegt Johannes dat wie in Hem zijn niet zondigen.
De praktijk wijst toch echter anders uit, oftewel de context die gehanteerd wordt klopt niet of wij begrijpen het nog niet juist. Petrus maakte de fout door uit Rome te vluchten, een grove zonde want hij liet de mensen die aan hem toevertrouwd waren zonder aanvoerder achter. Een herder die zijn kudde verlaat voor eigen lijfsbehoud is in mijn ogen absoluut zondig. Kunnen we stellen dat Petrus geen christen was? Nee natuurlijk niet, maar toch maakte hij die fout. Gelukkig kwam hij op zijn vlucht over de Via Appie Christus tegen. Afijn, de rest ken je wel.

quote:

Dat impliceert dat er ook een realiteit buiten Christus is waar nog wel gezondigd wordt. Wanneer iemand een ander in koele bloede vermoord, dan lijkt het mij dat die persoon niet in Christus is, want wie in Christus is heeft zijn broeder lief zegt Johannes.
Ik vind dit toch wat te zwart/wit. Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand in Christus is? Het oordeel is aan God en aan God alleen. Er zijn nou eenmaal situaties waarin je weinig andere keus gelaten wordt dan iemand ernstig schade toebrengen of doden, zie bijvoorbeeld de strijdmachten die Constantinopel beschermde tegen de oprukkende islam.

quote:

Volgens mij is het daarom als volgt samen te vatten, als je in Jezus gelooft en je broeder liefhebt, zondig je niet, ook al maak je fouten.

Die gedachtengang deel ik dus niet met je, dat moge duidelijk zijn. Ik vraag wekelijks in de Mis (als ik tenminste aanwezig ben) vergeving van mijn zonden. En al maak ik fout op fout ik wordt daar niet minder christelijk om, en mag hopen op de genade van de Heer als ik oprecht berouw toon.
Ik waardeer de uitleg die je tracht te geven, maar ik kan het er niet mee eens zijn. Als je namelijk jouw denkwijze doortrekt is er in de hele christenheid nog geen handjevol mensen in Christus geweest. Mijn visie op "in Christus zijn" en verschilt gewoon zo ontzettend met die van jou.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: september 12, 2008, 07:59:31 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 12:06:
[...]

Waarom je Romeinen 2 hebt gepost is me niet helemaal duidelijk, vind je het soms niet kunnen om over dit onderwerp te praten?
Romeinen 3 wil ik even op reageren en met name vers 9, daar lezen wij alle andere volken, maar in de grondtekst staat daar het woord 'hellen' en daarom is een betere vertaling 'de Grieken' wat de nakomelingen van het huis Israël waren, de heidenen, ooit onder de wet. Daarom wordt op hen ook de term onbesneden toegepast, want Barbaren waren besneden, noch onbesneden. Begrijp je wat ik bedoel? Onbesneden is de tegenpool van besneden, iemand die nooit onder de wet is geweest, kan er ook de tegenpool niet van zijn.

Het is mij prima over dit onderwerp te praten anders reageer ik niet. Misschien dat ik je niet goed begrijp, sterker misschien begrijp ik wel helemaal je punt niet. Daarom een aantal vragen zodat het me helder wordt.

Voor wie is Jezus wel gekomen en voor wie niet?
Gaat het hier om het individu of een bepaalde groep?
Wat is het effect van het afwijzen van de joden dat Jezus Gods Zoon is?
Wat is de huidige stand van zaken dien aangaande?
Waar leidt dat uiteindelijk toe?

een vriendelijke  groet

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: september 12, 2008, 08:25:44 pm »

quote:

Tja hoe kan ik je dit eens onder het verstand brengen, mensen die in Jezus geloven streven ernaar om Zijn wil te doen nietwaar? Dat betekent niet dat je foutloos bent, maar je zal proberen rechtvaardig te leven.
Lijkt er dan toch wel weer aardig op dat je je behoud zelf wilt verdienen, aangezien je de nadruk weer op jou als persoon legt, terwijl daarbij nu juist duidelijk is dat een mens het niet zelf kan. Het streven is er enkel uit God en de werking van Zijn Geest. Uit onszelf kunnen we het niet. De manier waarop je het hier nu even verwoord om het toch zelf blijkbaar te gaan bewerken, is nu juist waar je anderzijds tegen ageert door erop te wijzen dat onder het oude verbond de wet en dan vooral het teveel gericht zijn op het zelf naleven ervan teveel centraal stond. Dit verbaast me echt even...
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: september 12, 2008, 08:55:39 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 12:13:

Ik begrijp niet waarom ik mezelf zou tegenspreken. De verwarring ontstaat geloof ik over het begrip "zonde". De bijbelse oorspong van dat woord is "je doel missen". God heeft ons geschapen om een relatie met ons te hebben. We zouden op Hem gericht moeten zijn. Maar we jagen onze eigen doelstellingen na. Door deze gerichtheid missen wij het doel waarvoor we geschapen zijn. Uit deze gerichtheid ontstaan ook de "zonden", dus datgene wat wij zien als verkeerde daden.

De Here Jezus was wel volkomen gericht op de Vader en had daardoor geen zonde. Hij beantwoordde aan het doel.

God die heilig is, kan geen leven aanvaarden dat niet volmaakt is. Dat leert ook het OT met de dierenoffers die gebracht werden. Dat moesten dieren zijn zonder gebrek. Dat wees op het volmaakte offer van Jezus.

Daarom kunnen we niet bij God komen met wat wij hebben gepresteerd. Zelfs al heb je heel veel naastenliefde betoond.
Dat werd in het Youtube filmpje ook haarfijn getoond.

Als iemand "in Christus" is, betekent dat niet dat hij geen zonden doet, maar dat hij Christus heeft aangenomen als Redder en Verlosser. Dan wordt het volmaakte leven van Chrstus hem toegerekend. Als Hij voor Gods troon staat ziet God Zijn volmaakte Zoon in hem.

Er is a.h.w. een ruil tot stand gekomen. Onze zonde (en zonden) werden op Jezus gelegd en Hij droeg de straf ervoor. Zijn leven dat aan zijn doel beantwoordde werd op ons gelegd en wij worden vrijgesproken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: september 12, 2008, 09:11:01 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 september 2008 om 12:03:
[...]

De deuterocanonieke boek zie ik als het boek van een wijze die zijn wijsheid met ons deelt, en ik lees dat als een heldere uitleg van wat ik geloof. Ik ben het met je eens dat de bijbelboeken elkaar niet moeten tegenspreken. Ik heb al je geciteerde bijbelversen gelezen maar kom tot de zelfde conclusie als wat ik al trok eigenlijk. Bij mattheüs 13:41-42 lees ik over het eeuwige leven en het eeuwige vuur waarin er geknarsetand wordt. De 'eeuwige van Aeoon dus' is de tijdperk die volgt na het oordeel. Het vuur is de bestraffing waar de onbekeerden in terecht komen waar ze inderdaad door God verlaten lijken (al heeft God alles onder controle, maar de liefde ervaren ze niet) en dat is een vreselijke ervaring waar men huilt en knarsetanden van de narigheid. en de kinderen van God komen in de zelfde tijdperk in het Licht van God te leven. Op de ene tijdperk volgt het andere, dus dat gaat gewoon door. Zoals dus te lezen in Openbaringen 20: 10 "... daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd tot in eeuwigheid." (NBV) en in de NBG: "en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden." (Aeoon ton Aeoon- meervoud dus) Dus zolang al die eeuwen der eeuwen duren zullen ze in de tweede dood verloren zijn. Het is dus een vreselijk lange tijd. Misschien wel miljarden jaren, wie weet hoe lang deze tijd voor God is. Niet iets om even door te komen. Nog steeds wel de reden om juist het evangelie te brengen.  Zo lees ik dat ook weer 2 petrus 3: 7. Ze gaan ten onder in de tweede dood. Maar God kan wat dood is weer tot leven wekken. Daarom is die straf ook. Wat heeft het voor nut om mensen te straffen als het niet iets opleverd?  God straft met een reden, daarom bracht Jezus ook het evangelie in de hel.  Opdat ze wanneer ze de straf erop hebben zitten opnieuw voor Jezus kunnen kiezen.

Ik heb op een messiaans Joodse site gekeken wat zij geloven en ook zij hebben het over achtereenvolgende Aeonen- tijdperken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: september 12, 2008, 09:18:52 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 08:11:
[...]

Zoals ik zei, de apostelen verkondigden het evangelie aan volken die nog nooit van Jezus gehoord hadden, door middel van grote tekenen en wonderen. Uiteraard waren er ook enkelen zo goed op de hoogte van de Schrift, dat zij wisten dat de Messias bijna zou komen. Doch is die hele situatie op ons niet van toepassing, want Paulus schrijft nadrukkelijk dat de gehele (bewoonde) wereld het evangelie heeft gehoord:

'Maar ik vraag: hebben zij het dan niet gehoord? Zeer zeker:
Over de ganse aarde is hun geluid uitgegaan
en tot de einden der wereld hun woorden.' (rom 10,18)

Het evangelie moest onder de twaalf stammen in de verstrooiing verkondigd worden (jak 1,1) en dat is in de eerste eeuw volbracht!
Dat kan je beweren aan de hand van de bijbelteksten, maar als ik de wereld inkijk dan komen er toch echt nog steeds mensen tot geloof, zelfs door visioenen van Jezus zelf zoals zoveel tegenwoordig onder moslims gebeurd. Dat is wat ik zie. Want al horen ze wel eens van het evangelie, dan nog moet de Geest van God hen raken en zijn er uitleggers nodig. Daarbij is Jezus nog steeds niet terug gekomen. Paulus evangeliseerde ook onder de heidenen die niet tot de 10 verloren stammen hoorden en velen kwamen tot geloof. dan te bedenken dat we als kinderen van God mede erfgenamen zijn van het huis Israël. God maakt helemaal geen onderscheid tussen Joden en heidenen. Hij speelde alleen in op onze verdeeldheid. Hij begon met Israël en kon zo zijn plan met ons beginnen dat de redding van de hele wereld moet worden. Als je ziet dat iemand in geestelijke nood verkeert en we kunnen hem of haar helpen, dan moeten we dat ook doen. dat is de wil van God. Dan zeg je niet tegen die gene: "Ja sorrie hoor, maar evangelisatie is niet voor jou, want je bent niet van de 12 stammen."
« Laatst bewerkt op: september 12, 2008, 09:25:20 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: september 12, 2008, 09:38:56 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2008 om 10:27:
[...]

Evangelisatie was in de vroege kerkgemeenten een vanzelfsprekendheid,
de meeste bekeringen kwamen door het voorleven van christengemeenteleden aan de wereld. Zo staat het ook in de Handelingen. Dit werk is onderschat ten opzichte van het werk van de apostelen (die uiteraard belangrijk werk deden, maar stuurden en verantwoordelijkheid delegeerden aan oudsten en diakenen).
Er is een onderscheidt te maken tussen het "managen" van de gemeente en het bewaken en leren van het zuivere evangelie tegenover de uitwerking / de toepassing die dit heeft gehad op de christenen van toen.
Men moest overigens eens weten hoe groot de gemeente in Rome was.

off topic

Wat betreft bezetenheid, dit is een minder goede vertaling, beter is de vertaling "onder invloed staan". Dat verhoudt zich ook beter met het tekstgedeelte waar staat dat we de duivel geen voet moeten geven.

Bedankt G.C.. "onder invloed staan" klinkt al heel anders. Weer wat geleerd :) Ook je uitleg van hoe het toen met evangelisatie ging.

ps Zeg een, hoe groot was de Roomse gemeente? Ik ben wel nieuwschierig.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: september 12, 2008, 09:48:47 pm »
Mensen, ik zal proberen op iedereen nog te reageren, maar wees aub een beetje voorzichtig met me! ;)
« Laatst bewerkt op: september 12, 2008, 09:49:03 pm door mohamed »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: september 12, 2008, 09:50:35 pm »

quote:

[...]

Tja hoe kan ik je dit eens onder het verstand brengen, mensen die in Jezus geloven streven ernaar om Zijn wil te doen nietwaar? Dat betekent niet dat je foutloos bent, maar je zal proberen rechtvaardig te leven. Het zondigen was iets waar de wet van getuigde en in de Bijbel lezen wij ook wat goed en kwaad is. Doch Jezus is voor Christenen de wet en over Hem zegt Johannes dat wie in Hem zijn niet zondigen. Dat impliceert dat er ook een realiteit buiten Christus is waar nog wel gezondigd wordt. Wanneer iemand een ander in koele bloede vermoord, dan lijkt het mij dat die persoon niet in Christus is, want wie in Christus is heeft zijn broeder lief zegt Johannes. Volgens mij is het daarom als volgt samen te vatten, als je in Jezus gelooft en je broeder liefhebt, zondig je niet, ook al maak je fouten.
Ik lees dat weer iets anders. Als ik zondig, dan ben ik op dat moment niet in Christus. Soms ga ik bewust in tegen Gods wil door bijvoorbeeld op een dwaas moment iemand uit te schelden of stiekem iets doen wat niet mag, vanwege de ervaring van genot. Achteraf heb ik spijt en belijd ik mijn zonden tegen over de Heer. Dan was ik op het moment van zondigen niet in Christus.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: september 12, 2008, 09:51:27 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 21:48:
Mensen, ik zal proberen op iedereen nog te reageren, maar wees aub een beetje voorzichtig met me! ;)
Dat zullen we doen, ons kennende :)

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: september 12, 2008, 10:01:06 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 18:56:
[...]

Dus het kan ook zonder jezus?

Weet je, ik denk dat het belangrijk is dat je dingen waar we geen duidelijkheid over hebben, aan God overlaten. Wat ik in de Bijbel lees en wat hier en nu van mensen wordt gevraagd is Jezus te aanvaarden als redder.
Als je Hem niet geloofd. ben je reeds veroordeeld staat er in Johannes 3.
Mensen die Hem niet kennen, waarom zou ik daar naar toe gaan om over hem te vertellen als ze later toch wel nog een kans krijgen of als ze goed hebben geleefd, er wel komen? Dat is Gods kant van de zaak hoe Hij die personen beoordeeld.
Jezus zegt: Niemand is goed dan God alleen.....
Toevallig zag ik een filmpje op youtube die hierover gaat:

http://nl.youtube.com/watch?v=nlMMiETJVsY
Waar ik op doel is bijvoorbeeld een zeer vredelievende Afrikaanse stam in Jezus´ tijd, helemaal onderin zuid-Afrika die nog nooit van Hem gehoord hadden. Wanneer ik jouw stelling doortrek, zouden al deze mensen verloren gaan, alleen omdat ze nooit de kans hadden om Jezus te leren kennen. Dat geloof ik dus niet.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: september 12, 2008, 10:15:37 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 12 september 2008 om 19:20:
[...]

Klopt, maar wat Zijn wil vervolgens is, daar zitten nogal accent verschillen in tussen de verschillende denominaties.

Ja, maar daar hebben we het nu niet over.

quote:

Klopt, niet foutloos. Als ik fouten maak dan ligt het meestal aan mijzelf, ik had met meer inzet bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat ik nu studie vertraging oploop. Niet zo heel erg, maar toch door mijn zondige gemakzucht zit ik nu met de gebakken peren en moet ik op de blaren zitten, oftewel boeten.
Zoals al gezegd, ik koppel fout en zonde aan elkaar, ze hebben nauw verband, althans volgens mij.

Ja, zonden en fouten lijken wel tweelingbroers. Doch is zonde wat verboden is voor de wet snap je? Paulus leerde ons dat de wet getuigt van zonde en Christus heeft die wet volbracht en zo de zonde weggenomen. Doch was er ogenschijnlijk niks veranderd, mensen zondigden nog steeds, alleen hebben de Christenen Jezus om ons voor de zonde te bedekken, zoals Adam een vijgenblad van de boom nam om zich voor zijn naaktheid te bedekken. Begrijp je nu een beetje wat ik bedoel?

quote:

De praktijk wijst toch echter anders uit, oftewel de context die gehanteerd wordt klopt niet of wij begrijpen het nog niet juist. Petrus maakte de fout door uit Rome te vluchten, een grove zonde want hij liet de mensen die aan hem toevertrouwd waren zonder aanvoerder achter. Een herder die zijn kudde verlaat voor eigen lijfsbehoud is in mijn ogen absoluut zondig. Kunnen we stellen dat Petrus geen christen was? Nee natuurlijk niet, maar toch maakte hij die fout. Gelukkig kwam hij op zijn vlucht over de Via Appie Christus tegen. Afijn, de rest ken je wel.

Als hij nog onder de wet was geweest, was dat inderdaad een grote zonde, maar Petrus viel onder de Genade.

quote:

Ik vind dit toch wat te zwart/wit. Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand in Christus is? Het oordeel is aan God en aan God alleen. Er zijn nou eenmaal situaties waarin je weinig andere keus gelaten wordt dan iemand ernstig schade toebrengen of doden, zie bijvoorbeeld de strijdmachten die Constantinopel beschermde tegen de oprukkende islam.
Niet ik, maar de kopie van de wet in het OT bepaald wat goed en slecht is. We zijn toch wel in staat die wetenschap toe te passen?

quote:

Die gedachtengang deel ik dus niet met je, dat moge duidelijk zijn. Ik vraag wekelijks in de Mis (als ik tenminste aanwezig ben) vergeving van mijn zonden. En al maak ik fout op fout ik wordt daar niet minder christelijk om, en mag hopen op de genade van de Heer als ik oprecht berouw toon.
Ik waardeer de uitleg die je tracht te geven, maar ik kan het er niet mee eens zijn. Als je namelijk jouw denkwijze doortrekt is er in de hele christenheid nog geen handjevol mensen in Christus geweest. Mijn visie op "in Christus zijn" en verschilt gewoon zo ontzettend met die van jou.
Wij hebben inderdaad andere opvattingen, maar ook denk ik dat er soms wat onbegrip is. Wie er wel en niet in Christus zijn heb ik geen idee van, als je het niet erg vindt heb ik al genoeg aan mezelf!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: september 12, 2008, 10:32:53 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 september 2008 om 19:59:
[...]

Het is mij prima over dit onderwerp te praten anders reageer ik niet. Misschien dat ik je niet goed begrijp, sterker misschien begrijp ik wel helemaal je punt niet. Daarom een aantal vragen zodat het me helder wordt.
Ik zal voor de duidelijkheid kort en bondig antwoorden.

quote:

Voor wie is Jezus wel gekomen en voor wie niet?
Voor de gelovigen wel en voor de ongelovigen niet.

quote:

Gaat het hier om het individu of een bepaalde groep?
Het gaat om gelovige individuen die een groep vormen welke Jezus Zelf aanduidt als de verloren schapen van het huis Israël.

quote:

Wat is het effect van het afwijzen van de joden dat Jezus Gods Zoon is?
Daarmee riepen ze het oordeel over zichzelf af. Lees Ezechiel 23 nog maar eens, ze zouden gestraft worden voor overspel en moord, conform de joodse wet.

quote:

Wat is de huidige stand van zaken dien aangaande?
Waar leidt dat uiteindelijk toe?
De joden in Israël die niet in Jezus geloven, kunnen naar mijn overtuiging niet meer onder het oordeel komen want ik geloof dat dit  tussen 66-70 plaatsvond. Wanneer je de materie nog niet onderzocht hebt komt dit als volslagen onzin over, daar ben ik me zeer bewust van, maar als je uitzoekt welke straffen er op de overtredingen stonden die het huis Juda ten laste werden gelegd en je vergelijkt dat met de wapens die de Romeinen gebruikten, dan zijn er overeenkomsten die lang niet allemaal aan het toeval toegeschreven kunnen worden!

quote:

een vriendelijke  groet
Een vriendelijke groet terug! :)

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: september 12, 2008, 10:36:40 pm »

quote:

HenkG schreef op 12 september 2008 om 20:25:
[...]

Lijkt er dan toch wel weer aardig op dat je je behoud zelf wilt verdienen, aangezien je de nadruk weer op jou als persoon legt, terwijl daarbij nu juist duidelijk is dat een mens het niet zelf kan. Het streven is er enkel uit God en de werking van Zijn Geest. Uit onszelf kunnen we het niet. De manier waarop je het hier nu even verwoord om het toch zelf blijkbaar te gaan bewerken, is nu juist waar je anderzijds tegen ageert door erop te wijzen dat onder het oude verbond de wet en dan vooral het teveel gericht zijn op het zelf naleven ervan teveel centraal stond. Dit verbaast me echt even...
Nou nee, ik denk niet dat het behoud te verdienen is, daar lees ik niks van terug in de Bijbel, maar Paulus zegt wel wie niet voor zijn huisgenoten zorgt is erger dan een ongelovige! Dat is vrij concrete taal lijkt me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: september 12, 2008, 10:39:57 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 22:01:
[...]

Waar ik op doel is bijvoorbeeld een zeer vredelievende Afrikaanse stam in Jezus´ tijd, helemaal onderin zuid-Afrika die nog nooit van Hem gehoord hadden. Wanneer ik jouw stelling doortrek, zouden al deze mensen verloren gaan, alleen omdat ze nooit de kans hadden om Jezus te leren kennen. Dat geloof ik dus niet.

Dit zei ik eerder daarover hier:

Je vindt het 'niet te rechtvaardigen'. Maar dan heb ik God wel zo hoog dat Hij als de ultieme Rechtvaardige en als God in het hart van die mensen kan kijken en hun hart kan beoordelen.
Stelt God mensen verantwoordelijk voor wat ze niet weten? Of stelt Hij mensen verantwoordelijk die Hem hebben afgewezen?
Dat laat ik aan Hem over, en vertrouw Hem dat Hij een rechtvaardig oordeel zal vellen over mensen die niets wisten.
Maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid die we hebben om de blijde boodschap te verspreiden.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: september 12, 2008, 10:40:07 pm »

quote:

Adinomis schreef op 12 september 2008 om 20:55:
Er is a.h.w. een ruil tot stand gekomen. Onze zonde (en zonden) werden op Jezus gelegd en Hij droeg de straf ervoor. Zijn leven dat aan zijn doel beantwoordde werd op ons gelegd en wij worden vrijgesproken.
Juist. Precies op die gronden denk ik dat het daarom ergens niet correct is van zonde te spreken. Immers, dat hoofdstuk heeft Jezus voor ons afgesloten, wij hebben met het begrip zonde niks meer te maken.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: september 12, 2008, 10:49:40 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 september 2008 om 21:18:
[...]

Dat kan je beweren aan de hand van de bijbelteksten, maar als ik de wereld inkijk dan komen er toch echt nog steeds mensen tot geloof, zelfs door visioenen van Jezus zelf zoals zoveel tegenwoordig onder moslims gebeurd.
Nog nooit van gehoord! Klinkt interessant!

quote:

Dat is wat ik zie. Want al horen ze wel eens van het evangelie, dan nog moet de Geest van God hen raken en zijn er uitleggers nodig. Daarbij is Jezus nog steeds niet terug gekomen. Paulus evangeliseerde ook onder de heidenen die niet tot de 10 verloren stammen hoorden en velen kwamen tot geloof. dan te bedenken dat we als kinderen van God mede erfgenamen zijn van het huis Israël. God maakt helemaal geen onderscheid tussen Joden en heidenen. Hij speelde alleen in op onze verdeeldheid. Hij begon met Israël en kon zo zijn plan met ons beginnen dat de redding van de hele wereld moet worden.
De heidenen die zich bekeerden werden gevonden schapen van het huis Israel en de joden die zich bekeerden werden ook deel van het huis Israël. Dus inderdaad maakt God geen onderscheid tussen gelovigen.

quote:

Als je ziet dat iemand in geestelijke nood verkeert en we kunnen hem of haar helpen, dan moeten we dat ook doen. dat is de wil van God. Dan zeg je niet tegen die gene: "Ja sorrie hoor, maar evangelisatie is niet voor jou, want je bent niet van de 12 stammen."
Hahah nee dat bedoel ik ook niet, maar het is geen noodzaak dat we langs de deuren gaan of naar vreemde landen om het evangelie te verkondigen!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: september 12, 2008, 10:50:20 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 22:40:
[...]

Juist. Precies op die gronden denk ik dat het daarom ergens niet correct is van zonde te spreken. Immers, dat hoofdstuk heeft Jezus voor ons afgesloten, wij hebben met het begrip zonde niks meer te maken.

Dus jij zondigt niet meer? Hier op aarde ben ik nog steeds zondig hoor.
Lees maar bv in 1 Joh 1

7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

Wij mogen onze zonden belijden en dan hebben we er idd niets meer mee te maken. Maar dat zal doorgaan tot dit aardse leven voorbij is.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: september 12, 2008, 10:54:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 september 2008 om 21:51:
[...]

Dat zullen we doen, ons kennende :)

Dank jullie wel ;)
ik heb iedereen beantwoord!

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: september 12, 2008, 10:57:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 12 september 2008 om 21:50:
[...]

Ik lees dat weer iets anders. Als ik zondig, dan ben ik op dat moment niet in Christus. Soms ga ik bewust in tegen Gods wil door bijvoorbeeld op een dwaas moment iemand uit te schelden of stiekem iets doen wat niet mag, vanwege de ervaring van genot. Achteraf heb ik spijt en belijd ik mijn zonden tegen over de Heer. Dan was ik op het moment van zondigen niet in Christus.
Ja is ergens ook wel een logische redenering. maar vooralsnog heb ik er geen letterlijk citaat van gevonden. Hierdoor houd ik een slag om de arm, maar als jij me een vers toont waar het staat, of overduidelijk uit de context blijkt, dan herzie ik mijn terughoudendheid per direct.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: september 12, 2008, 11:03:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 22:39:
[...]

Je vindt het 'niet te rechtvaardigen'. Maar dan heb ik God wel zo hoog dat Hij als de ultieme Rechtvaardige en als God in het hart van die mensen kan kijken en hun hart kan beoordelen.
Stelt God mensen verantwoordelijk voor wat ze niet weten? Of stelt Hij mensen verantwoordelijk die Hem hebben afgewezen?
Dat laat ik aan Hem over, en vertrouw Hem dat Hij een rechtvaardig oordeel zal vellen over mensen die niets wisten.
Maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid die we hebben om de blijde boodschap te verspreiden.
Wie zouden we over het evangelie moeten vertellen? Hier in Nederland is er geen ziel te vinden die er nog nooit van gehoord heeft. Degenen die niet geloven kiezen daar zelf voor en ik denk simpelweg niet dat we daar verandering in kunnen, noch moeten willen brengen, dat werkt in de praktijk averechts naar mijn idee.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2008, 11:03:48 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: september 12, 2008, 11:07:35 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 22:39:
[...]

Ik denk dat de barmhartige Samaritaan min of meer een afbeelding is van een goed mens die handelt naar zijn hart en hierdoor onze naaste wordt en volgens mij daarom toch gered. Zo iemand was wss gelovig geweest, had hij Jezus wel kunnen leren kennen. Natuurlijk is het de beslissing van God, want dat is zelfs deze discussie dat wij die kunnen voeren denk ik.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: september 12, 2008, 11:09:05 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 23:03:
[...]

Wie zouden we over het evangelie moeten vertellen? Hier in Nederland is er geen ziel te vinden die er nog nooit van gehoord heeft.
Dat zou je nog wel eens tegen kunnen vallen. Ik denk dat dat helemaal niet meer zo is.

quote:

Degenen die niet geloven kiezen daar zelf voor en ik denk simpelweg niet dat we daar verandering in kunnen, noch moeten willen brengen, dat werkt in de praktijk averechts naar mijn idee.
Die mensen vallen dus in de groep die Jezus hebben afgewezen? Op grond waarvan dan? Jouw idee is dat het averechts werkt. Maar nogmaals: wij hebben verantwoordelijkheid door een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.
Iki kan me niet voorstellen dat een christen altijd z'n mond houdt en het onderwerp geloof bij anderen uit de weg zou gaan.
« Laatst bewerkt op: september 12, 2008, 11:09:24 pm door Priscilla en Aquila »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: september 12, 2008, 11:13:47 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 22:50:
[...]

Dus jij zondigt niet meer? Hier op aarde ben ik nog steeds zondig hoor.
Lees maar bv in 1 Joh 1

7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde. 8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.

Wij mogen onze zonden belijden en dan hebben we er idd niets meer mee te maken. Maar dat zal doorgaan tot dit aardse leven voorbij is.

Dat staat er inderdaad, ik ben daarom benieuwd hoe jij dat rijmt met 1 Joh 3, waar ik de mosterd voor mijn stelling vandaan heb:

1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent. 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.

Volgens mij kunnen wij tijdens het leven al in Christus zijn, om hierna niet meer te zondigen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: september 12, 2008, 11:46:57 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 23:13:
[...]

Dat staat er inderdaad, ik ben daarom benieuwd hoe jij dat rijmt met 1 Joh 3, waar ik de mosterd voor mijn stelling vandaan heb:

1 Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent. 2 Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen; (maar) wij weten, dat, als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem gelijk zullen wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. 3 En een ieder, die deze hoop op Hem heeft, reinigt zich, gelijk Hij rein is. 4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid. 5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij de zonden zou wegnemen, en in Hem is geen zonde. 6 Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is; 8 wie de zonde doet is uit de duivel, want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad (Gods) blijft in hem en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels kenbaar: een ieder, die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als wie zijn broeder niet liefheeft.

Volgens mij kunnen wij tijdens het leven al in Christus zijn, om hierna niet meer te zondigen.

We kunnen en zouden eigenlijk altijd als we tot geloof zijn gekomen, in Christus moeten zijn.
Helaas is dit nog niet zo.
1 Joh 3 gaat dus over onze positie die we in Christus hebben.
En God ziet ons in Christus en niet anders. Daarom staat er ook zo radicaal: wie zondigt heeft ZHem niet gezien en gekend: ons oude leven is in Christus gestorven en dat oude leven heeft 0,0 te maken met Christus en het nieuwe leven: onze oude mens heeft hem niet gezien en niet gekend.

De praktijk van ons leven hier op aarde is echter dat we soms in Christus zijn maar zeker niet altijd. Op het moment dat we zondigen (fouten maken is volgens mij gewoon zondigen :P ) zijn we niet in Hem, want Hij kan niet zondigen, de Heilige Geest in ons of 'de nieuwe mens' zondigt niet.
Maar, soms zijn we gewoon in het vlees bezig - de zonde woont nog in ons lichaam en vaak gaat het nog mis.
En zo realistisch begint 1 Johannes. En zegt de apostel dat als we zondigen we dat mogen belijden en dat God ons dan vergeeft en ons reinigt.

Je kunt dit vergelijken met de voetwassing. Petrus wilde zich wel helemaal laten wassen door de Heer. Maar dat was niet nodig want hij had zich gewassen; alleen zijn voeten waren vies geworden.
Een gelovige is een nieuwe schepping maar wordt door zijn dagelijkse wandel weer 'vies' en daar moeten we elke dag wat aan doen en vergeving vragen zodat we gereinigd worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: september 13, 2008, 05:15:09 am »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 23:03:
[...]

Wie zouden we over het evangelie moeten vertellen? Hier in Nederland is er geen ziel te vinden die er nog nooit van gehoord heeft. Degenen die niet geloven kiezen daar zelf voor en ik denk simpelweg niet dat we daar verandering in kunnen, noch moeten willen brengen, dat werkt in de praktijk averechts naar mijn idee.

Deze opmerking stelde je eerder, maar als ik om me heen kijk dan komen nog steeds Nedelanders door evangelisatie tot geloof, ik ken zelf iemand in onze kerk die door de verhalen die hij van de juf op de basisschool hoorde tot geloof kwam, ondanks zijn niet-christenlijke achtergrond. Hij is dus door evangelisatie van de juf tot geloof gekomen (door de Heilige Geest van God om precieser te zijn). En wat de Moslims betreft: in Saoedi Arabië onder andere zijn er inheemse christenen te vinden. Geen enkele van hen heeft ooit een evangelist ontmoet, want in Saoedi- Arabië is de vervolging daarvoor te groot en de negatieve propaganda tegen het christendom te ernstig. De christenen die er zijn zijn door visioenen waarin ze Jezus ontmoeten tot geloof gekomen. Dat heb ik uit bladen van stichting Open Doors. Dat zie je in meer afgelegen gebieden waar enkel moslims wonen. Waar evangelisten niet komen, komt Jezus zelf. Weer een ander verhaal: een Chinese evangelist bezocht in China een dorp.  Maar de dorpsbewoners wisten al dat er een Jezus bestond die in een droom tegen een doodzieke man van het dorp zei: "Ik ben Jezus en kom je redden." Hij genas ter plekke en vertelde alle dorpsgenoten er over. De evangelist hoefde enkel te oogsten, gezaaid was er al. Dus meer vertellen over die Jezus. Daar zijn nog veel meer verhalen van. Van afgelegen geïsoleerde stammen in oerwouden die al in God geloofden en enkele stammen die zelfs al wisten dat Hij Zijn Zoon gestuurd had en boodschappers van hem zouden sturen. Dit is door overlevering door vertelt aan de kinderen. De evangelisten konden weer eenvoudigweg vertellen wie die Zoon van God is.

Je zei het zelf al, een ieder die tot geloof komt behoort tot de gevonden schapen van de tien verloren stammen, dus evengelisatie is belangrijk. Okee niet noodzakelijk dat wij dat doen- God doet het , maar God gebruikt ons daar wel voor.

Wat de zonden betreft, is dat niet een verschil van uitleg wat het zelfde betekent? Ik geloof dat zonden vergeven zijn door ons geloof, jij spreekt van fouten omdat we door geloof geen zonden meer kennen. Dat is dan het zelfde (het woord zonde is ook ouderwets vindt ik om eerlijk te zijn). Want wij geloven net als jij dat zonden/fouten/doel missen - door geloof vergeven worden/ bedekt worden door genade. Als ons geloof maar echt is. Want in de bijbel staat ook dat een ieder die zegt te geloven maar toch onophoudelijk blijft zondigen / fouten maakt/doel missen -  daarmee bewijst dat hij niet echt geloofd. (Dat is wat anders dan zondigen, bekeren en weer eens terug vallen in de oude zondige natuur, waarna opnieuw bekering plaats vindt) Want satan stopte niet met zondigen/fouten maken/ doel missen - vanaf de dag dat hij er aan begonnen is. Bedenk dat ook christenen moeite hebben om hun oude leven los te laten. Het is een strijd.

Ik bedoel daarmee, al zijn we in zondige momenten even niet in Christus, dan nog vallen we onder Zijn genade en wordt het ons vergeven vanwege onze oprechte geloof.  Dus niet dat we tijdens de zonden sterven het de hel als gevolg zal hebben, nee we blijven vergeven door geloof, mits het een echt oprecht geloof is met als eigenschap dat het vruchten oplevert. Aan een goede boom komen geen slechte vruchten, en aan een slechte boom geen goede.
« Laatst bewerkt op: september 13, 2008, 05:25:04 am door gaitema »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: september 13, 2008, 08:50:58 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 12 september 2008 om 23:46:
[...]

We kunnen en zouden eigenlijk altijd als we tot geloof zijn gekomen, in Christus moeten zijn.
Helaas is dit nog niet zo.
1 Joh 3 gaat dus over onze positie die we in Christus hebben.
En God ziet ons in Christus en niet anders. Daarom staat er ook zo radicaal: wie zondigt heeft ZHem niet gezien en gekend: ons oude leven is in Christus gestorven en dat oude leven heeft 0,0 te maken met Christus en het nieuwe leven: onze oude mens heeft hem niet gezien en niet gekend.

De praktijk van ons leven hier op aarde is echter dat we soms in Christus zijn maar zeker niet altijd. Op het moment dat we zondigen (fouten maken is volgens mij gewoon zondigen :P ) zijn we niet in Hem, want Hij kan niet zondigen, de Heilige Geest in ons of 'de nieuwe mens' zondigt niet.
Maar, soms zijn we gewoon in het vlees bezig - de zonde woont nog in ons lichaam en vaak gaat het nog mis.
En zo realistisch begint 1 Johannes. En zegt de apostel dat als we zondigen we dat mogen belijden en dat God ons dan vergeeft en ons reinigt.

Je kunt dit vergelijken met de voetwassing. Petrus wilde zich wel helemaal laten wassen door de Heer. Maar dat was niet nodig want hij had zich gewassen; alleen zijn voeten waren vies geworden.
Een gelovige is een nieuwe schepping maar wordt door zijn dagelijkse wandel weer 'vies' en daar moeten we elke dag wat aan doen en vergeving vragen zodat we gereinigd worden.
Akkoord, alleen zondigen heeft onder het nieuwe verbond een andere betekenis gekregen, de wet getuigt niet meer van zonde, maar mensen doen nog steeds wat onder de wet wel zonde was, snap je?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: september 13, 2008, 09:32:39 am »

quote:

gaitema schreef op 13 september 2008 om 05:15:
[...]

Deze opmerking stelde je eerder, maar als ik om me heen kijk dan komen nog steeds Nedelanders door evangelisatie tot geloof, ik ken zelf iemand in onze kerk die door de verhalen die hij van de juf op de basisschool hoorde tot geloof kwam, ondanks zijn niet-christenlijke achtergrond. Hij is dus door evangelisatie van de juf tot geloof gekomen (door de Heilige Geest van God om precieser te zijn). En wat de Moslims betreft: in Saoedi Arabië onder andere zijn er inheemse christenen te vinden. Geen enkele van hen heeft ooit een evangelist ontmoet, want in Saoedi- Arabië is de vervolging daarvoor te groot en de negatieve propaganda tegen het christendom te ernstig. De christenen die er zijn zijn door visioenen waarin ze Jezus ontmoeten tot geloof gekomen. Dat heb ik uit bladen van stichting Open Doors. Dat zie je in meer afgelegen gebieden waar enkel moslims wonen. Waar evangelisten niet komen, komt Jezus zelf. Weer een ander verhaal: een Chinese evangelist bezocht in China een dorp.  Maar de dorpsbewoners wisten al dat er een Jezus bestond die in een droom tegen een doodzieke man van het dorp zei: "Ik ben Jezus en kom je redden." Hij genas ter plekke en vertelde alle dorpsgenoten er over. De evangelist hoefde enkel te oogsten, gezaaid was er al. Dus meer vertellen over die Jezus. Daar zijn nog veel meer verhalen van. Van afgelegen geïsoleerde stammen in oerwouden die al in God geloofden en enkele stammen die zelfs al wisten dat Hij Zijn Zoon gestuurd had en boodschappers van hem zouden sturen. Dit is door overlevering door vertelt aan de kinderen. De evangelisten konden weer eenvoudigweg vertellen wie die Zoon van God is.

Wat een mooi verhaal! Ik zal er eens naar googelen ook, want dit is nieuw voor me!
Ik begrijp wat je bedoelt met oogsten, alleen wil ik je er graag wel even op wijzen dat de oogsttijd voor ons in het verleden ligt en Jezus de sikkel handteerde, kijk maar:

Joh 4,35    
Zegt gij niet: Het zijn nog vier maanden, en dan komt de oogst? Ziet, Ik zeg u: Heft uw ogen op en aanschouwt de landen; want zij zijn alreeds wit om te oogsten.

Mar 4,29    
En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.

Op 14,15    
En een andere engel kwam uit de tempel, roepende met een grote stem tot Hem, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor u gekomen, omdat de oogst der aarde rijp is geworden.

quote:

Je zei het zelf al, een ieder die tot geloof komt behoort tot de gevonden schapen van de tien verloren stammen, dus evengelisatie is belangrijk. Okee niet noodzakelijk dat wij dat doen- God doet het , maar God gebruikt ons daar wel voor.
Persoonlijk denk ik dat we dan eerst nog genoeg werk in de achtertuin hebben, voordat we de andere perkjes moeten willen bewerken.

quote:

Wat de zonden betreft, is dat niet een verschil van uitleg wat het zelfde betekent? Ik geloof dat zonden vergeven zijn door ons geloof, jij spreekt van fouten omdat we door geloof geen zonden meer kennen. Dat is dan het zelfde (het woord zonde is ook ouderwets vindt ik om eerlijk te zijn). Want wij geloven net als jij dat zonden/fouten/doel missen - door geloof vergeven worden/ bedekt worden door genade. Als ons geloof maar echt is. Want in de bijbel staat ook dat een ieder die zegt te geloven maar toch onophoudelijk blijft zondigen / fouten maakt/doel missen -  daarmee bewijst dat hij niet echt geloofd. (Dat is wat anders dan zondigen, bekeren en weer eens terug vallen in de oude zondige natuur, waarna opnieuw bekering plaats vindt) Want satan stopte niet met zondigen/fouten maken/ doel missen - vanaf de dag dat hij er aan begonnen is. Bedenk dat ook christenen moeite hebben om hun oude leven los te laten. Het is een strijd.

Ik bedoel daarmee, al zijn we in zondige momenten even niet in Christus, dan nog vallen we onder Zijn genade en wordt het ons vergeven vanwege onze oprechte geloof.  Dus niet dat we tijdens de zonden sterven het de hel als gevolg zal hebben, nee we blijven vergeven door geloof, mits het een echt oprecht geloof is met als eigenschap dat het vruchten oplevert. Aan een goede boom komen geen slechte vruchten, en aan een slechte boom geen goede.
Zondigen en fouten maken betekent hetzelfde, maar de joodse wet getuigde van zonde. Door Jezus is de wet aan het kruis genageld en Hij heeft de prijs voor de zonde betaalt. Vergelijk het met een auto waar je schuld onder hebt, elke dag als je er in rijdt voel je de last van die druk. Wanneer je vader bijvoorbeeld de auto afbetaald en je schulden je kwijtgescholden zijn, dan kun je er in rijden zonder dat je je er weer voor in de schuld steekt. Ergens anders kun je wel weer geld lenen, maar dat heeft met die auto niks te maken. Zo is het ook met de joodse wet, Jezus heeft de losprijs voor ons betaalt en ons vrijgekocht.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: september 13, 2008, 10:49:30 am »
Mooie teksten over het maaien van de oogst. Ik lees hierin dat de oogst al rijp was en wellicht nog steeds is. Er zijn veel mensen berijkt, en er wordt nog steeds mensen bereken en dat zal zo door gaan tot geen mens nog het evangelie wil horen omdat hun oren te verwend zijn om het evangelie te willen horen. God wacht met het einde tot de maat vol is en de laaste die naar Hem wil luisteren zijn woorden hebben aangenomen.

In onze achtertuin is er inderdaad ook zat te doen. Sommigen voelen zich geroepen voor de directe omgeving, anderen om de wereld in te gaan.

Je uitleg van de afbetaalde auto kan ik me wel in vinden.

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: september 13, 2008, 12:23:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 13 september 2008 om 10:49:
Mooie teksten over het maaien van de oogst. Ik lees hierin dat de oogst al rijp was en wellicht nog steeds is. Er zijn veel mensen berijkt, en er wordt nog steeds mensen bereken en dat zal zo door gaan tot geen mens nog het evangelie wil horen omdat hun oren te verwend zijn om het evangelie te willen horen. God wacht met het einde tot de maat vol is en de laaste die naar Hem wil luisteren zijn woorden hebben aangenomen.

Dank je wel. Ik begrijp goed waarom je van mening bent dat de oogst nog rijp is, maar als we aandachtig lezen biedt de Bijbel geen onderbouwing voor die gedachte.

Mar 4,29
En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.

Die wijsheid kunnen we niet op het heden betrekken, want dat zou betekenen dat elke theoloog die wat vrucht begint te dragen, dood neer zou vallen nietwaar? Als we aandachtig kijken naar de eerste gemeente Christenen en die met ons vergelijken, dan valt op dat er een aantal essentieel verschillen zijn. Neem als voorbeeld de gaven die de eerste generatie gelovigen kregen:

'en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.'(Mar 16,18)

In alle redelijkheid valt dat nooit een keer op het heden te betrekken en dat hoeft ook helemaal niet, want wij lezen in het boek Daniel dat de wonderen een einde (Dan 12,6-etc) zouden hebben. Naar mijn idee valt het einde van de wonderen samen met het moment waarop Jezus geoogst heeft, te weten door de Romeinen tijdens de joodse oorlog. Bovendien ben ik lang niet de enige die er zo over denkt, een ware exegetische eye opener was voor mij het boekje 'Uit Egypte heb ik mijn zoon geroepen' van Dr D Holwerda. Daarin legt hij haarfijn uit dat het oordeel zich al heeft voltrokken te Jeruzalem in de periode 66-70. Op googlebooks kun je een stukje uit het boek lezen, mocht je daar interesse in hebben zie http://books.google.nl/bo...result&resnum=6&ct=result

Doorzoek het NT eens op de woorden 'oogst', 'oogsttijd' etc etc dat levert hele interessante vondsten op:

Mat 9,37    
Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinig;

Op 14,15    
En een andere engel kwam uit de tempel, roepende met een grote stem tot Hem, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is voor u gekomen, omdat de oogst der aarde rijp is geworden.

Zoals je ziet wordt er gesproken van de ure om te maaien. Dat betekent dat er eenmalig gemaaid zou worden voor een korte periode. Ook lezen we dat de Heere tezamen met arbeiders zou oogsten:

Mat 9,38    
Bidt dan de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Mat 13,39    
En de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; en de oogst is de voleinding der wereld; en de maaiers zijn de engelen.

Merk op dat het tweede vers stelt dat de maaiers de engelen zijn en volgens Dr Holwerda zijn de engelen de Romeinen geweest. Dat denk ik persoonlijk ook, want het gebeurt wel vaker in de Bijbel dat mensen engelen genoemd worden.

Mat 11,10    
Want deze is het, van wie geschreven staat: Ziet, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die Uw weg bereiden zal voor U heen.

Ook zien we in het OT dat God zijn vonnissen altijd door mensen voltrekt. Kijk alleen al naar de wet en het feit dat God menselijke richters aanwees. Er bestaat voor mij geen twijfel over, de oogst was de eerste generatie Christenen, die door het evangelie gepaard gaande met grote tekenen en wonderen gewonnen werden en het onkruid waren de ongelovige joden.

quote:

In onze achtertuin is er inderdaad ook zat te doen. Sommigen voelen zich geroepen voor de directe omgeving, anderen om de wereld in te gaan.
Ik geloof dat de oogst reeds binnengehaald is en dat wij de nakomelingen van de door God Zelf verzamelde vruchten zijn. De geestelijke rijkdom die wij hebben gekregen is een waar paradijs als we in staat zijn ons vlees te kruisigen wat wel onderhevig aan het oude is.

quote:

Je uitleg van de afbetaalde auto kan ik me wel in vinden.
:)
« Laatst bewerkt op: september 13, 2008, 12:27:30 pm door mohamed »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: september 13, 2008, 07:03:18 pm »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 08:11:

Het evangelie moest onder de twaalf stammen in de verstrooiing verkondigd worden (jak 1,1) en dat is in de eerste eeuw volbracht!
Jak. 1: 1 geeft aan dat de brief van Jakobus gericht was aan de twaalf stammen in de verstrooiing - Israelieten die buiten Israel woonden....:

Jak. 1:1
1 Jakobus, een dienstknecht van God en van de Here Jezus Christus, groet de twaalf stammen in de verstrooiing.

Dan kan ik met een beroep op 1 Tess1: 1 zeggen dat het evangelie verkondigd moest worden aan de gemeente Tessalonica:

1 Tess 1: 1
1 Paulus, Silvanus en Timoteüs aan de gemeente der Tessalonicenzen in God, de Vader, en de Here Jezus Christus: genade zij u en vrede!

of: de gemeente in Korinthe, of te Rome....
« Laatst bewerkt op: september 13, 2008, 07:04:47 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: september 14, 2008, 12:10:35 am »

quote:

mohamed schreef op 13 september 2008 om 12:23:

Zoals je ziet wordt er gesproken van de ure om te maaien. Dat betekent dat er eenmalig gemaaid zou worden voor een korte periode. Ook lezen we dat de Heere tezamen met arbeiders zou oogsten:

Ik geloof dat de oogst reeds binnengehaald is en dat wij de nakomelingen van de door God Zelf verzamelde vruchten zijn. De geestelijke rijkdom die wij hebben gekregen is een waar paradijs als we in staat zijn ons vlees te kruisigen wat wel onderhevig aan het oude is.

Oogsten gebeurt in Israël soms enkele malen per jaar. Bovendien is er sprake van een tarweoogst en een wijnoogst. De tarweoogst vindt eerder plaats dan de druivenoogst. 1 Kor. 15: 22-24 spreekt dan ook van "ieder in zijn eigen rangorde".
Oogsten kun je als oordelen zien, maar ook als het inhalen van de vruchten. Het gebeurt altijd als de tijd rijp is of de maat vol is.
Van elke oogst moesten de eerstelingen aan God geofferd worden. Volgens 1 Kor. 15 is Christus de eersteling. Volgens Jac. 1: 18 waren de Nieuw testamentische gelovigen de eerstelingen. Waarvan dan, volgens jou?

quote:

Jac. 1:18 Naar zijn raadsbesluit heeft Hij ons voortgebracht door het woord der waarheid, om in zekere zin eerstelingen te zijn onder zijn schepselen.
De laatste vijand die onttroond wordt is de dood. Ook dit gebeurt bij het oordeel dat samengaat met de oogst. En de dood is nog niet onttroond.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: september 14, 2008, 08:17:08 am »

quote:

mohamed schreef op 12 september 2008 om 22:32:
[...]

Ik zal voor de duidelijkheid kort en bondig antwoorden.

[...]

Voor de gelovigen wel en voor de ongelovigen niet.  

[...]

Het gaat om gelovige individuen die een groep vormen welke Jezus Zelf aanduidt als de verloren schapen van het huis Israël.

[...]

Daarmee riepen ze het oordeel over zichzelf af. Lees Ezechiel 23 nog maar eens, ze zouden gestraft worden voor overspel en moord, conform de joodse wet.

[...]

De joden in Israël die niet in Jezus geloven, kunnen naar mijn overtuiging niet meer onder het oordeel komen want ik geloof dat dit  tussen 66-70 plaatsvond. Wanneer je de materie nog niet onderzocht hebt komt dit als volslagen onzin over, daar ben ik me zeer bewust van, maar als je uitzoekt welke straffen er op de overtredingen stonden die het huis Juda ten laste werden gelegd en je vergelijkt dat met de wapens die de Romeinen gebruikten, dan zijn er overeenkomsten die lang niet allemaal aan het toeval toegeschreven kunnen worden!

[...]

Een vriendelijke groet terug! :)

Dank voor de antwoorden mohamed, maar ik heb wat aanvullende vragen omdat je antwoorden weer vragen oproepen bij me. Ik hoop dat je me daar ook weer antwoord op wilt geven.

Wie benoem jij als gelovig en wie als ongelovig, kun je voorbeelden geven van hen die niet gelovig zijn?
Wie is israel?
Wie zijn de verloren schapen van Israel?
Bedoel je met het oordeel een straf die de joden hier op aarde moesten of moeten ondergaan?
Is het oordeel over de joden die Jezus afwezen als een oneindig over het joodse volk in zijn geheel of gedeeltelijk en  tot in der eeuwigheid?
Is een oordeel voor joden hier op aarde een instrument voor God om tot zijn plan te komen, of is dit een op zichzelf staand gegeven in de wereldgeschiedenis?

Tot zover, een vriendelijke groet  en een fijne zondag
Kun je me benoemen voor welk gedeelte van dat joodse volk dit wel en niet zou gelden?

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: september 14, 2008, 09:11:00 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 september 2008 om 00:10:
[...]

Oogsten gebeurt in Israël soms enkele malen per jaar.
Niet alleen in Israël wordt er meerdere keren per jaar geoogst, dat klopt, maar wat wil je daarmee zeggen?

quote:

Bovendien is er sprake van een tarweoogst en een wijnoogst. De tarweoogst vindt eerder plaats dan de druivenoogst. 1 Kor. 15: 22-24 spreekt dan ook van "ieder in zijn eigen rangorde".
1 Kor 15,23+24a
Maar een ieder in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst. Daarna zal het einde zijn...

Ieder zou inderdaad in zijn eigen rangorde opstaan, eerst de eersteling en daarna die van Hem zijn, de eerstelingen van de gemeente en daarna het einde.

quote:

Oogsten kun je als oordelen zien, maar ook als het inhalen van de vruchten. Het gebeurt altijd als de tijd rijp is of de maat vol is.
Eens.

quote:

Van elke oogst moesten de eerstelingen aan God geofferd worden. Volgens 1 Kor. 15 is Christus de eersteling. Volgens Jac. 1: 18 waren de Nieuw testamentische gelovigen de eerstelingen. Waarvan dan, volgens jou?
Dat was de eerste gemeente Christenen, de opgebrachte oogst. Zij waren de eerstelingen van het nieuwe verbond van de eersteling Christus en zijn met Hem gekruisigd.

Rom 6,6
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

We weten ook dat Christus aan het kruis gestorven en symbolisch geofferd is (Heb 9,26) en dat die in Hem geloven, door het geloof met Hem gestorven zijn (Rom 6,8) en dus ook dood (Rom 7,6) voor de wet!

Mat 13,30    
Laat beide samen opgroeien tot de oogst (huis Israël en huis Juda). En in de oogsttijd zal ik tot de maaiers zeggen: Haalt eerst het onkruid bijeen (huis Juda) en bindt het in bossen om het te verbranden (het oordeel), maar brengt het koren bijeen in mijn schuur.

Het huis Juda waren de ongelovigen die weigerden hun oude mens te kruisigen en hierdoor onkruid werden.

'Zend uw sikkel uit en maai, want de ure om te maaien is gekomen, want de oogst der aarde is geheel rijp geworden.' (op 14,15)

Mat 13,39    
het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen.

De maaiers waren dus de engelen, zij waren de sikkel van de maaier in de oogsttijd en als dat nog ergens ver in de toekomst zou liggen, betekent dit dat dat Jezus de eerste vruchten heeft laten verroten, want die generatie van mensen is al lang gestorven. De oogsttijd ligt achter ons, dat valt redelijkerwijs niet te negeren. Er zijn nog vele andere verzen die deze gedachte ondersteunen, als je zin hebt kunnen we er wel eens een paar bij langs gaan in een ander topic.

quote:

De laatste vijand die onttroond wordt is de dood. Ook dit gebeurt bij het oordeel dat samengaat met de oogst. En de dood is nog niet onttroond.

Die gedachte valt en staat met je geloof. Persoonlijk geloof ik dat Christus de dood al heeft overwonnen.

Joh 11,26    
En een ieder, die leeft, en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft gij dat?

Als wij door ons geloof in Hem niet sterven, leg mij dan eens uit waarom de dood niet overwonnen is?

Edit: nog wat citaten geplaatst en e.e.a. verduidelijkt, want je maakte een aantal sterke punten, waarvoor dank!
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 12:21:50 pm door mohamed »

mohamed

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: september 14, 2008, 09:18:58 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 september 2008 om 08:17:
[...]

Dank voor de antwoorden mohamed, maar ik heb wat aanvullende vragen omdat je antwoorden weer vragen oproepen bij me. Ik hoop dat je me daar ook weer antwoord op wilt geven.

Wie benoem jij als gelovig en wie als ongelovig, kun je voorbeelden geven van hen die niet gelovig zijn?
Wie is israel?
Wie zijn de verloren schapen van Israel?
Bedoel je met het oordeel een straf die de joden hier op aarde moesten of moeten ondergaan?
Is het oordeel over de joden die Jezus afwezen als een oneindig over het joodse volk in zijn geheel of gedeeltelijk en  tot in der eeuwigheid?
Is een oordeel voor joden hier op aarde een instrument voor God om tot zijn plan te komen, of is dit een op zichzelf staand gegeven in de wereldgeschiedenis?

Tot zover, een vriendelijke groet  en een fijne zondag
Kun je me benoemen voor welk gedeelte van dat joodse volk dit wel en niet zou gelden?
Excuseert u mij, maar de meeste van deze vragen heb ik reeds beantwoord. Ik hoop dat u begrijpt dat mij de inspiratie ontbreekt om hetzelfde verhaal nogmaals op te houden. Leest u aub dit topic nog eens door bv met control + f, als u daarna nog onduidelijk is hoe ik een en ander bedoel wil ik het graag voor u uitleggen, maar nu geeft u me een beetje het gevoel dat u niet echt wilt weten wat mijn gedachten zijn, omdat u ze had kunnen weten.
« Laatst bewerkt op: september 14, 2008, 09:38:06 am door mohamed »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: september 14, 2008, 12:20:30 pm »
mohamed: je uitleg vindt ik een heldere, maar toch zie ik nog steeds wat anders. Namelijk zijn de wonderen nog niet de wereld uit. Bij evangelisatie in de wereld gebeuren er nog steeds wonderen die mensen overtuigen van het bestaan van God. Je vast niet onbekent. Ze komen voor in pinksterkringen, de Rooms Katholieke kerk (anders orthodoxe oosterse kerk vast ook wel), in de PKN gebeuren ze ook en in de huiskerkbeweging heel veel. Daarbij leven we nog steeds in de eindtijd, want onze aarde is nog niet vergaan en ook geen paradijs.

Begrijpt ik trouwens uit jou verhaal dat je dus het duizendjarige rijk de periode vanaf de verwoesting van Jeruzalem ziet? En dan komt hoogst waarscheinlijk dan het moment dat satan los wordt gelaten om nog één keer de wereld te mislijden binnenkort. Dan nog de vraag, hoe kan het dat er vandaag de dag demonen zijn en ook uitgedreven worden? Ik heb daar zelfs boeken over gelezen, en in een tent op Flevo-totaalfestival een pater mogen aanhoren die vragen beantwoorde over de geestelijk wereld. Deze pater had de bediening op demonen uit te drijven in het klooster, waar veel mensen voor kwamen. Hij sprak ook over de persoonlijke confrontatie met satan zelf. Daarnaast over Jomanda die omringt is met demonen.