Auteur Topic: De ware kerk  (gelezen 11812 keer)

Jansen&Jansen

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Gepost op: februari 05, 2009, 07:03:46 pm »
Hallo allemaal, het is al weer enige tijd (jaar+) geleden dat ik berichten op dit forum gepost heb. Toentertijd was de algemene houding naar de evangelischen niet erg positief, ook (vooral) vanuit de katholieke richting kwam nogal wat weerstand. Is dit standpunt inmiddels wat veranderd ?

Mijn vraag die ik overgehouden heb:
Is gereformeerd ten diepste een naar de katholieke kerk neigende kerk (vergelijkbare rituelen + betekenis en daaruit voorkomende theologie)  of is gereformeerd meer een protestante richting conform de evangelischen ?
Hierbij heb ik de idee dat bepaalde evangelischen meer geneigd zijn om de ware aard van de reformatie na te volgen door, qua theologie, alleen voor geloof te gaan (dwz. geen zichtbare tekenen en sacramenten)

Wat denken jullie daarover?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2009, 07:22:51 pm »
Qua omgaan met de bijbel staan Gereformeerden en Katholieken een stuk dichterbij elkaar dan Gereformeerden en Evangelischen. Het grote verschil tussen G en K is de visie op de kerk (en dat heeft best wel veel implicaties, maar bij een bijbelstudie heb je daar niet overdreven veel last van). Het grote verschil tussen E en G/K is de visie op de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament, wat veel grotere gevolgen heeft voor levenshouding, interpretatie van de bijbel, Godsbeeld en mensbeeld. Als het gaat om bijbelstudie zit ik als grefo liever met een stel katholieken om de tafel dan met 1 evangelische.
Om het even heel zwart-wit neer te zetten: evangelischen zetten een dikke streep tussen oude en nieuwe verbond, grefo's en katholieken zien een doorlopende lijn in de hele bijbel, waarbij het nieuwe verbond een betere voortzetting van het oude verbond is, maar wezenlijk niet heel veel anders. Evangelischen zien het nieuwe verbond niet als voortzetting, maar als vervanging.
Als je zegt dat evangelischen qua theologie de ware aard van de reformatie navolgen, dan vergis je je heel erg, omdat de hele visie op hoe de bijbelboeken zich onderling verhouden heel anders is bij evangelischen dan het ooit bij de reformatorische kerken geweest is. Geen sacramenten betekent ook dat je doop en avondmaal, door Jezus Zelf ingesteld, niet viert, wat ook nooit iets reformatorisch geweest is.
computerfout: een vreemde een in de byte

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2009, 07:30:12 pm »
Volgens mij probeer je appelbloesems met perenpitten te vergelijken.
Een goed antwoord is errug lang, en ik denk niet dat ik in staat ben dat correct te geven.

my 2-cents:

Een van de items tijdens de reformatie was geloof vs goede werken mbt heil. In eerste instantie werd gepoogd de RKK van binnenuit te veranderen. Dat vlotte niet genoeg, waarna reformatoren de RKK uit stapten. Evengoed bewerkte de reformatie binnen de RKK een contrareformatie waarbij veel misstanden intern bestreden werden. De RKK van 1600 is niet de RKK van 2009; is in sommige opzichten gereformeerder geworden.

Rond 1600 ontstonden binnen de reformatie alweer afsplitsingen: bijv de wederdopers en de remonstranten. Deze stelden vragen bij items als uitverkiezing, genade vs eigen verantwoordelijkheid ea. Dit speelde niet bij het eerste conflict tussen de reformatoren en de RKK. De reformatoren bestreden deze nieuwe ketterse ideeen in bijv de Dordtse leerregels. De remonstranten en wederdopers werden vooral populair in de nieuwe wereld, i.e. Amerika. Aldaar zijn deze stromingen ge-evolueerd tot wat we nu baptisten en evangelischen noemen. De vorige eeuw is men deze leer weer op ons continent komen verkondigen. Frappant is dat ze theologisch verder van de RKK af staan, maar in de praktijk nogal de nadruk leggen op goede werken.

Daarmee krijg je imho een redelijke gelijkbenige 3-hoeksverhouding tussen RKK, evangelischen en gereformeerden wanneer je naar theologie en praktijk kijkt.

Ikzelf vind het avondmaal erg cruciaal in het geloof. Ik herken mij daarbij meer in het belijden van de RKK rond dit sacrament, dan in de manier waarop evangelischen er mee omgaan.

Overigens denk ik dat de katholieken die de moeite nemen om (hier) te forummen, doorgaans nogal pittig en goed onderbouwd kunnen discussieren. Dit in tegenstelling tot veel evangelicalen die kennis ontberen en tevreden zijn met slecht gefundeerde 'blij-in-de-Heer uitspraken'. De wrevel die daaruit voortkomt wijst niet zozeer op discriminatie van een geloofsgroep, maar meer op een scheve verdeling van discussievaardigheden. Wat dat betreft zitten de grefo's hier er tussen in.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2009, 08:03:10 pm »

quote:

Jansen&Jansen schreef op 05 februari 2009 om 19:03:
(vooral) vanuit de katholieke richting kwam nogal wat weerstand. Is dit standpunt inmiddels wat veranderd ?

en meteen laat je zien wáár die weerstand vandaan kwam: slachtoffergedrag door de feiten onjuist weer te geven. Er zijn fora waar evangelischen MET normale gespreksvaardigheden komen, en waar geen enkele weerstand tussen katholieken en evangelischen bestaat.

Het is exact zoals Elle zegt.
So sue me!

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2009, 09:05:02 pm »

quote:

Hallo allemaal, het is al weer enige tijd (jaar+) geleden dat ik berichten op dit forum gepost heb. Toentertijd was de algemene houding naar de evangelischen niet erg positief, ook (vooral) vanuit de katholieke richting kwam nogal wat weerstand. Is dit standpunt inmiddels wat veranderd ?

Wat mij betreft ben je welkom terug :-) (maar ja, ik ben dan ook gereformeerd met een evangelische tik...)

quote:

Is gereformeerd ten diepste een naar de katholieke kerk neigende kerk (vergelijkbare rituelen + betekenis en daaruit voorkomende theologie)  of is gereformeerd meer een protestante richting conform de evangelischen ?
Hierbij heb ik de idee dat bepaalde evangelischen meer geneigd zijn om de ware aard van de reformatie na te volgen door, qua theologie, alleen voor geloof te gaan (dwz. geen zichtbare tekenen en sacramenten)

Weet je? Volgens mij heeft het gemiddelde kerkvolk in de GKV daar helemaal niet zo'n sterke mening over, even puur op persoonlijke waarneming gebaseerd. Over gereformeerd vs evangelisch hoor je nog wel eens iets, omdat we er mee in aanraking komen, maar dan altijd redelijk genuanceerd (behalve bij sommige(!) 65+ ers).

Gereformeerd vs Katholiek hoor ik echter nóóit iets over. Niet in preken, persoonlijke contacten, kring, nergens. "Moet ik evangelisch worden?" is een vraag die ik veel vaker voorbij heb horen komen dan "Moet ik Rooms-katholiek worden?". Misschien heeft het er ook mee te maken dat de RK-kerk hier (in mijn stad) niet zo veel voorstelt...
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2009, 09:05:36 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2009, 09:17:38 pm »

quote:

Mijn standpunt is hierop niet veranderd. Desalniettemin ben je volledig vrij om bijdragen te leveren aan dit forum net zoals ik dat ben.

quote:

Is gereformeerd ten diepste een naar de katholieke kerk neigende kerk (vergelijkbare rituelen + betekenis en daaruit voorkomende theologie)  of is gereformeerd meer een protestante richting conform de evangelischen?
Of de evangelische stroming onderdeel van het protestantisme is, daarover is volgens mij nog redelijk wat discussie. Naar mijn beperkte inzicht denk ik wel dat de gereformeerde gemeenten meer hebben met het katholieke dan met het evangelische. Zeker wanneer het theologie betreft. Maar ook bij de invulling van sacramenten.

quote:

Ik denk dat je de ware aard van de reformatie verkeerd ziet. Qua theologie zie ik overigens weinig in de evangelische stromingen en zeer zeker niet van het hoge niveau van de gereformeerde stroming.
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat evangelischen geen zichtbare tekenen zoeken/hebben. We weten allemaal hoe de doop plaatsvind in enkele evangelische gemeenten. Ondanks dat dat theologisch flinterdun onderbouwt is (geen sacrament, geen verbond enz enz, slechts uiterlijk vertoon van een innerlijk reeds 'afgesloten' proces) wordt daar ontzettend veel aandacht aan geschonken.

Dus her en der verschillen wij van mening. Wat ik me ook afvraag is of je wel kunt spreken van 'evangelischen'. Dit is namelijk een zo divers containerbegrip wat nog maar bitter weinig zegt over de daadwerkelijke invulling en leer.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2009, 09:18:51 pm door Thorgrem »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #6 Gepost op: februari 05, 2009, 11:23:36 pm »

quote:

Ik heb het idee dat het evangelische denken vooral als basis theologische standpunten uit de traditioneel protestantse hoek heeft, maar op verschillende manieren opzoek is naar waarheden die nog niet ontdenkt waren. Vandaar dat je dan hele nieuwe denkbeelden gekregen hebt zoals  volwassendoop. Heel verschillende stromingen kwamen er uit voort, niet over één kam te scheren.

wat door de traditionele hoek veelal aan positieve wordt overgenomen is het meer vertrouwen hebben op de Heilige Geest. Voorheen was dat vertrouwen er ook, maar het was naar mijn idee wat geringer omdat geloven meer vanzelfsprekent was door de traditie. Geloven is nu steeds meer een bewuste keuze geworden, en niet meer zo vanzelfsprekent als vroeger. De uitdaging of we nu echt op Jezus vertrouwen is groter geworden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2009, 11:35:06 pm »

quote:

Het is natuurlijk ook wat jij meemaakte in die tijd en wat jij las.
Persoonlijk herinner ik mij meer dat er een anti-rome sfeer heerste een tijd geleden (waarbij direct mijn excuses voor die samenvatting!)

quote:

In een aantal zaken herkennen gereformeerden en katholieken zich in elkaar denk ik. Dat herkennen is er in mindere mate naar de evangelische richtingen.
Kun je uitleggen wat "protestants conform evangelischen" betekent?

quote:

hmmm, ik vrees dat de evangelischen veel minder met de reformatie doen dan je denkt.
Het neigt naar een theocentrisch gevoelsdenken (enkelen hier aanwezig daargelaten) waarbij het ik erg belangrijk is geworden.
Wat ik hier met name mooi vindt om te zien is dat er tussen gereformeerd en katholiek meer en meer respect is.
Beide vanuit een eigen achtergrond maar wel met respect voor de ander.
dat dit soms scheef loopt is "des mensens aard........."

quote:

Zie boven.
Ik denk daar overigens verder niet zoveel over.
Niet wat een forum betreft.
Die tijd heb ik wel gehad...

O ja, vergeten: waarom noem je deze draad De Ware Kerk?
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2009, 11:39:21 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #8 Gepost op: februari 05, 2009, 11:38:12 pm »

quote:

elle schreef op 05 februari 2009 om 19:30:
Overigens denk ik dat de katholieken die de moeite nemen om (hier) te forummen, doorgaans nogal pittig en goed onderbouwd kunnen discussieren. Dit in tegenstelling tot veel evangelicalen die kennis ontberen en tevreden zijn met slecht gefundeerde 'blij-in-de-Heer uitspraken'. De wrevel die daaruit voortkomt wijst niet zozeer op discriminatie van een geloofsgroep, maar meer op een scheve verdeling van discussievaardigheden. Wat dat betreft zitten de grefo's hier er tussen in.
Nu hangt naar mijn mening geloof niet zo zeer af van kennis, maar eerder naar wat je doet met wat je aan kennis gevonden hebt en de openheid die je hebt om te leren van anderen. Niet iedereen is theologisch zo sterk onderricht, ik ook niet. Ik heb daar ook domweg niet genoeg intelligentie voor met mijn VBO achtergrond en niet genoeg tijd meer over om echt er genoeg tijd in te kunnen steken.  Ik denk dat veel mensen dit hebben. Het is daarom goed om er rekening mee te houden voor elkaar. De theologisch sterk onderrichte mensen met de anderen en andersom.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2009, 02:29:16 am »

quote:

okidoki schreef op 05 februari 2009 om 23:35:
[...]
 Het is natuurlijk ook wat jij meemaakte in die tijd en wat jij las.
Persoonlijk herinner ik mij meer dat er een anti-rome sfeer heerste een tijd geleden (waarbij direct mijn excuses voor die samenvatting!)

Toen ik op dit forum kwam werd het evangelische denken zeer ter discussie gesteld waarin een katholiek de topic opende, daarin was een zeer onaangename sfeer tussen een aantal personen waaronder andere ik zelf. Ik herken me in wat hij bedoelt. Gelukkig is momenteel de rust weer gekeerd.

quote:

In een aantal zaken herkennen gereformeerden en katholieken zich in elkaar denk ik. Dat herkennen is er in mindere mate naar de evangelische richtingen.

Dat betwijfel ik. In Nederland is Katholiek amper nog levendig aanwezig onder de jongeren net als veel PKN gemeentes, terwijl mijn leeftijdgenoten onder de evangelische hoek en de meer gereformeerde hoek levendiger aanwezig is en volgens mij meer op elkaar gericht is de laatste tijd, zie je bijvoorbeeld met de jeugdkerken, Youth Alpha-cursussen en jeugddiensten. Ze zijn op elkaar aangewezen in deze moeilijke tijd. Maar jij bekijkt het vanuit de leer, maar de praktijk wijst geloof ik uit dat evangelische jongeren en traditioneel protestantse jongeren elkaar in hun geloof eerder herkennen, omdat de meeste katholieke jongeren weinig hebben met het katholieke geloof. De uitzondering na gelaten. PKN-jongeren en katholieke jongeren herkennen elkaar wel snel in hun geloof, maar dat heeft weer te maken met het weinige dat ze nog hebben met hun traditioneel christenlijke opvoeding, een oppervlakkiger en vager geloofsbeleving hangen ze nu eerder aan.

quote:

hmmm, ik vrees dat de evangelischen veel minder met de reformatie doen dan je denkt.
Het neigt naar een theocentrisch gevoelsdenken (enkelen hier aanwezig daargelaten) waarbij het ik erg belangrijk is geworden.

Dan moet je wel alles over één kam scheren om dat te beweren, er is een grote groep die zeer serieus met het christelijke geloof bezig is en juist niet op een egocentrische manier. Dat terwijl onder de traditionele christelijke jongeren vaak de lauwheid is toegeslagen. De meest actieve christelijke jongeren komen overigens uit de stroming van Nederlands gereformeerd tot christelijk gereformeerd en de meer orthodox evangelische jongeren (bijvoorbeeld actief in bijbelstudiegroepen). De minst christelijke jongeren vindt je gemiddeld genomen juist in de grote traditionele kerken (PKN-RKK).

quote:

Wat ik hier met name mooi vindt om te zien is dat er tussen gereformeerd en katholiek meer en meer respect is.
Beide vanuit een eigen achtergrond maar wel met respect voor de ander.
dat dit soms scheef loopt is "des mensens aard........."
als dat respect er maar voor iedereen is.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2009, 07:30:03 am »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2009 om 02:29:
Dat betwijfel ik. In Nederland is Katholiek amper nog levendig aanwezig onder de jongeren net als veel PKN gemeentes, terwijl mijn leeftijdgenoten onder de evangelische hoek en de meer gereformeerde hoek levendiger aanwezig is en volgens mij meer op elkaar gericht is de laatste tijd, zie je bijvoorbeeld met de jeugdkerken, Youth Alpha-cursussen en jeugddiensten.
En hoeveel zicht heb jij als PKN'er op het jeugdwerk van de RKK in Nederland? Ik wil niet heel vervelend zijn maar ik als jongerenwerker in de RKK weet hoe ontzettend veel projecten lopen en dat enkel al in de stad waar ik in woon, laat staan op landelijk niveau. Wat je hier over katholiek beweert is simpelweg niet waar of slechts een zeer beperkte visie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2009, 10:44:21 am »

quote:

Thorgrem schreef op 06 februari 2009 om 07:30:
[...]

En hoeveel zicht heb jij als PKN'er op het jeugdwerk van de RKK in Nederland? Ik wil niet heel vervelend zijn maar ik als jongerenwerker in de RKK weet hoe ontzettend veel projecten lopen en dat enkel al in de stad waar ik in woon, laat staan op landelijk niveau. Wat je hier over katholiek beweert is simpelweg niet waar of slechts een zeer beperkte visie.
Misschien dat ik het wat te lomp uitdrukte, want ik bedoelde vooral de grote gros onder de RKK en ook de PKN. Vele kerken zijn zeer vergrijst. Gelukkig zijn er nog wel jongeren die actief betrokken zijn, maar het is een zeer kleine groep in verhouding met al die jongeren die weinig tot niets meer hebben met zowel het protestantisme onder de PKN als het katholiekisme onder de RKK.

Dat terwijl de kleine kerken in Nederland wel veel jeugd kent. Bij ons gaan in de Nederlands gereformeerde kerk en ook bij de voll evangelischen ongeveer net zo veel kinderen naar de kerk als in onze PKN-gereformeerde kerk. Dat terwijl wij meer dan 15 keer zoveel leden hebben als de Nederlands gereformeerden en als de voll evangelischen. Het zelfde beeld telt in verhouding met de vrijgemaakten bij ons. En dan zijn wij een relatief goed draaiende kerk, de hervormden hebben met ongeveer net zo veel leden of zelfs iets meer ongeveer een derde aan kinderen in de kerk zitten als dat wat wij hebben. In de RKK gaat het landelijk niet beter. Gelukkig dat er nog jongeren en kinderen betrokken zijn. Maar eerlijk is eerlijk: het laat op zich wachten of de kleine kerken hebben meer kerkbezoekers dan wij.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2009, 10:48:15 am door gaitema »

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2009, 12:17:43 pm »
Boeie. De RKK begon met 12 bezoekers. Is best goed gekomen.
So sue me!

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2009, 01:19:32 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 februari 2009 om 12:17:
Meen je dit nou?
Een discussie is als een boot

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2009, 01:47:43 pm »
Volgens mij waren het er 11 + een hoeveelheid vrouwen + wat broers van Jezus (Hand 1 : 13, 14), en anders ongeveer 120 (Hand 1 : 15). Overigens heette het toen niet RKK :+

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #15 Gepost op: februari 06, 2009, 02:38:53 pm »

quote:

_O_

offtopic:moet je je voorstellen, dat zijn veel te weinig leden voor alle commissies die wij in de gemeente hebben...
Mail me maar als je wat wilt weten

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #16 Gepost op: februari 06, 2009, 04:15:52 pm »

quote:

De Stelling van RDIAK?
De eerste Joden die Jezus erkenden als Messias waren Rooms Katholiek

Meen je dit nou?
Een discussie is als een boot

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2009, 04:28:13 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 06 februari 2009 om 16:15:
[...]

De Stelling van RDIAK?

Meen je dit nou?
Je verdraait zijn woorden. Je zegt toch ook: 'de eerste inwoners van Nederland waren de hunebedbouwers'? Dat is heel wat anders dan 'De hunebedbouwers waren Nederlanders'.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #18 Gepost op: februari 06, 2009, 05:11:30 pm »

quote:

Toeschouwer schreef op 06 februari 2009 om 16:15:
[...]

De Stelling van RDIAK?

Meen je dit nou?

lijkt me niet. wat me wel lijkt is dat er een moment is dat er een gereguleerde kerk, orde  en kerkregels (lees afspraken) zijn ontstaan die zich verder hebben ontwikkeld. De kerkelijke evolutie
 ;)

Of deze ontwikkeling een juiste is, is nu niet het punt....wel dat er op een gegeven moment een geaccepteerde orde kwam. Waarom die orde werd geaccepteerd daar kun je hele bomen over opzetten en doe ik niet aan mee.

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2009, 06:06:27 pm »

quote:

Volgens de Bijbel begon het met 12 apostelen. En inderdaad, vervolgens groeide het snel.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2009, 07:09:27 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 06 februari 2009 om 13:47:
Volgens mij waren het er 11 + een hoeveelheid vrouwen + wat broers van Jezus (Hand 1 : 13, 14), en anders ongeveer 120 (Hand 1 : 15). Overigens heette het toen niet RKK :+
Datgene wat in de volksmond nu RKK genoemd wordt heet overigens nog steeds geen RKK.  :)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2009, 07:30:30 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 februari 2009 om 18:06:
[...]

Volgens de Bijbel begon het met 12 apostelen. En inderdaad, vervolgens groeide het snel.

werkte de groei in de breedte door de apostelen, of werkte deze groei door de bekeerden die aanstekelijk getuigden door woord en daad. Niet in de laatste plaats door naast de apostelen ook hun leven te offeren.
Hoe verhoud zich de rol apostel t.o.v. de grote groep bekeerden...
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2009, 07:31:51 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2009, 07:37:19 pm »

quote:

Pooh schreef op 06 februari 2009 om 16:28:
[...]

Je verdraait zijn woorden. Je zegt toch ook: 'de eerste inwoners van Nederland waren de hunebedbouwers'? Dat is heel wat anders dan 'De hunebedbouwers waren Nederlanders'.
Leg es verder uit als je wilt.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #23 Gepost op: februari 06, 2009, 08:52:05 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 06 februari 2009 om 19:30:
[...]

werkte de groei in de breedte door de apostelen, of werkte deze groei door de bekeerden die aanstekelijk getuigden door woord en daad. Niet in de laatste plaats door naast de apostelen ook hun leven te offeren.
Hoe verhoud zich de rol apostel t.o.v. de grote groep bekeerden...
Volgens mij was de vraag of het begon met 12. De term "de twaalf" lijkt mij best een weggevertje.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #24 Gepost op: februari 06, 2009, 08:54:21 pm »

quote:

Pooh schreef op 06 februari 2009 om 16:28:
[...]

In zekere zin. Voorzover de Hunebedbouwers Nederlanders waren, waren de 12 katholiek.

Maar inderdaad, toen noemde niemand ze nog katholiek. Net zo goed als niemand ze toen nog christen noemde. Ik ben benieuwd of iemand hier wil beweren dat de 12 geen christenen waren.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #25 Gepost op: februari 06, 2009, 09:02:07 pm »

quote:

Positief kijken is het beste wat we kunnen doen. Paulus ging met slechts één broeder Europa in, maar de zegen ruste op hem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #26 Gepost op: februari 06, 2009, 09:05:46 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 februari 2009 om 20:54:
[...]

In zekere zin. Voorzover de Hunebedbouwers Nederlanders waren, waren de 12 katholiek.

Maar inderdaad, toen noemde niemand ze nog katholiek. Net zo goed als niemand ze toen nog christen noemde. Ik ben benieuwd of iemand hier wil beweren dat de 12 geen christenen waren.
Het waren geen christenen, het waren Joden ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #27 Gepost op: februari 06, 2009, 09:07:20 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 06 februari 2009 om 19:09:
[...]

Datgene wat in de volksmond nu RKK genoemd wordt heet overigens nog steeds geen RKK.  :)
Hier kan ik van maken wat ik wil, maar bedoel je daarmee het ouderscheid tussen het geestelijke en het vleselijke RKK?

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #28 Gepost op: februari 06, 2009, 09:13:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2009 om 21:05:
[...]

Het waren geen christenen, het waren Joden ;)

Ach zo, de apostelen waren dus géén christenen. Of wacht, nee, joden kunnen dus geen christenen zijn zelfs.

Je verwacht, neem ik aan, niet dat ik je serieus neem?
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #29 Gepost op: februari 06, 2009, 09:13:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2009 om 21:07:
[...]

Hier kan ik van maken wat ik wil, maar bedoel je daarmee het ouderscheid tussen het geestelijke en het vleselijke RKK?
De katholieke Kerk noemt zichzelf niet de Rooms katholieke Kerk.
So sue me!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #30 Gepost op: februari 06, 2009, 11:15:37 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 februari 2009 om 21:13:
[...]

De katholieke Kerk noemt zichzelf niet de Rooms katholieke Kerk.
O zo, ik snap hem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #31 Gepost op: februari 06, 2009, 11:16:54 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 februari 2009 om 21:13:
[...]

Ach zo, de apostelen waren dus géén christenen. Of wacht, nee, joden kunnen dus geen christenen zijn zelfs.

Je verwacht, neem ik aan, niet dat ik je serieus neem?
Dat verwachtte ik ook, ik speelde voor de grap met de letterlijke namen :)

ArendD

• Wees Heilig want Ik ben Heilig
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #32 Gepost op: februari 07, 2009, 09:43:18 am »
Ik denk dat zowel de evangelischen als de gereformeerden hun sacramenten hebben (los van de naam, die misschien vanuit de RKK een negatieve lading heeft). Doop en Heilig Avondmaal bijvoorbeeld. En dat is Bijbels. Je moet met de reformatie niet alles afdoen als niet Bijbels.

Naar mijn mening heeft de gereformeerde kerk nog wel veel aspecten gehouden van de tijd voor de reformatie. De liturgie, taak van de dominee, noem maar op.

En discussies daarover lopen vaak spaak, omdat we karikaturen van elkaar maken, dat wil zeggen bepaalde ideeen uitvergroten. Dat doet Fotogravinnetje bijvoorbeeld ook, als het gaat om het verbond. Ik kan ook wel zo'n karikatuur neerzetten, bijvoorbeeld 'het verbond geldt niet meer voor Israel, maar alleen voor de GKv.'

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #33 Gepost op: februari 07, 2009, 09:54:42 am »
Tsja, ik zei bij voorbaat al dat ik het erg zwart-wit neer ging zetten. Maar wat ik heb ervaren uit de praktijk, is dat ik als grefo qua bijbelvisie en bijbeluitleg dichter bij de katholieken zit dan bij de evangelischen. Vooral als het gaat over de plaats van oude en nieuwe verbond

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #34 Gepost op: februari 07, 2009, 01:40:27 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2009 om 23:16:
[...]

Dat verwachtte ik ook, ik speelde voor de grap met de letterlijke namen :)
Ik hoopte het al, en je smiley sterkte die hoop, maar ik dacht het toch maar ff te vragen :)
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #35 Gepost op: februari 07, 2009, 11:17:21 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 05 februari 2009 om 19:22:
Qua omgaan met de bijbel staan Gereformeerden en Katholieken een stuk dichterbij elkaar dan Gereformeerden en Evangelischen.

Ik begrijp dat je hier doelt op de eenheid tussen oude en nieuwe testam4ent en dat je het verbond als doorlopend ziet.
 Daarin zijn Ger. en Katth. het meer met elkaar eens.
Er is echter qua omgaan met de bijbel ook wat anders te zeggen: Evangelischen geloven de bijbel (over het algemeen) van kaft tot kaft als het woord van God. Jezus is het levende woord, maar de bijbel is het geschreven woord van God aan ons mensen.
Katholieken gaan anders met de bijbel om en als je je beroept op de bijbel: Gods woord zegt zus en zo....
zeggen katholieken: Nee, Jezus is het Woord (natuurlijk waar dat Hij het is) en de bijbel is niet het woord van God.
Hierin hebben evangelischen en (hadden? )gereformeerden m.i. meer overeenkomsten dan met katholieken.

quote:

Het grote verschil tussen G en K is de visie op de kerk (en dat heeft best wel veel implicaties, maar bij een bijbelstudie heb je daar niet overdreven veel last van). Het grote verschil tussen E en G/K is de visie op de verhouding tussen Oude en Nieuwe Testament, wat veel grotere gevolgen heeft voor levenshouding, interpretatie van de bijbel, Godsbeeld en mensbeeld. Als het gaat om bijbelstudie zit ik als grefo liever met een stel katholieken om de tafel dan met 1 evangelische.
Om het even heel zwart-wit neer te zetten: evangelischen zetten een dikke streep tussen oude en nieuwe verbond, grefo's en katholieken zien een doorlopende lijn in de hele bijbel, waarbij het nieuwe verbond een betere voortzetting van het oude verbond is, maar wezenlijk niet heel veel anders. Evangelischen zien het nieuwe verbond niet als voortzetting, maar als vervanging.
Als je zegt dat evangelischen qua theologie de ware aard van de reformatie navolgen, dan vergis je je heel erg, omdat de hele visie op hoe de bijbelboeken zich onderling verhouden heel anders is bij evangelischen dan het ooit bij de reformatorische kerken geweest is.

Er is wel verschil in benadering maar om nu te zeggen dat evangelischen de verhoudingen tussen de bijbelboeken heel anders zien, kan ik niet zo volgen.
Wat wel reformatorisch is bij evangelischen is m.i. de bijbel alleen als gezaghebbend.
Katholieken hebben het leergezag etc. Daar zou een gereformeerde dan weer minder herkenning bij hebben (tenzij je de belijdenisgeschriften belangrijker vindt dan de bijbel zelf, en dat zou volgens de inhoud van die geschriften, een verkeerde zaak zijn.)

quote:

Geen sacramenten betekent ook dat je doop en avondmaal, door Jezus Zelf ingesteld, niet viert, wat ook nooit iets reformatorisch geweest is.

Doop en Avondmaal wordt bij mijn weten bij de meeste evangelischen ' gevierd'.

Bij het leger des Heils weet ik dat ze geen enkel sacrament hebben. Verder zou ik niet weten waar er geen doop en Avondmaal wordt gevierd in evangelische gemeenten.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2009, 11:18:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #36 Gepost op: februari 07, 2009, 11:20:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 februari 2009 om 23:17:
[...]
Katholieken gaan anders met de bijbel om en als je je beroept op de bijbel: Gods woord zegt zus en zo....
zeggen katholieken: Nee, Jezus is het Woord (natuurlijk waar dat Hij het is) en de bijbel is niet het woord van God.

En dan blijf ik me afvragen, is dit nu bewust jokken, of geloof je het echt zelf?

Hoe dan ook, je weergave is allerminst in overeenstemming met het katholieke geloof.
So sue me!

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #37 Gepost op: februari 07, 2009, 11:23:09 pm »
Maar los van dit alles, J&J komt binnen, speelt slachtoffer, geeft een topic een bizarre titel mee, en verdwijnt weer, en hier gaat weer dezelfde discussie gevoerd worden die al zo vaak gevoerd is? De meer evangelisch gerichte users gaan uitleggen dat ze toch zo dicht bij de gereformeerden staan, en in ieder geval dichter dan de HvB, gereformeerden die hun eigen geloof nog kennen en katholieken kunnen zich de blaren op de tong praten om aan te tonen dat dat niet klopt.

En toen hieven ze het glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 01:25:34 pm door rkdiak »
So sue me!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #38 Gepost op: februari 07, 2009, 11:26:21 pm »

quote:

rkdiak schreef op 07 februari 2009 om 23:20:
[...]

En dan blijf ik me afvragen, is dit nu bewust jokken, of geloof je het echt zelf?

Hoe dan ook, je weergave is allerminst in overeenstemming met het katholieke geloof.
Zie:

quote:

Thorgrem op 4 februari 2009
Ik ken geen enkele christen die de Bijbel als Gods woord beschouwd. Voor alle christenen waar ik mee omga is dat namelijk Jezus Christus.
Maar misschien is Throrgrem niet geheel representatief voor de RK-gelovigen.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2009, 11:30:09 pm door Priscilla en Aquila »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #39 Gepost op: februari 07, 2009, 11:32:26 pm »

quote:

rkdiak schreef op 07 februari 2009 om 23:20:
[...]

Zou je het voor mij nog eens duidelijk willen maken? Want als iemand beweert dat de Bijbel het Woord van God is en het vervolgens laat buikspreken dan zou ik best een reactie kunnen geven als Jezus is het Woord van God en de Bijbel is daar slechts een beperkte weergave van.
Alvast bedankt voor de moeite, via mail kan ook btw als je er hier geen woord meer aan vuil wil maken

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #40 Gepost op: februari 07, 2009, 11:41:01 pm »
De Kerk leert dat de Bijbel Gods woord bevat. God spreekt door de Bijbel. Jezus IS Gods Woord.

P&A speelt handig met hoofdletters en kleine letters. De Bijbel is Gods woord, maar niet Gods Woord. Kortom, in de Bijbel vinden we wel Gods spreken, maar het is niet de Gesprokene. Daarmee doen alsof voor katholieken de Bijbel geen gezag zou hebben, of alsof we niet God horen spreken als we teksten uit de Bijbel horen is onzinnig.

Maar wat P&A in haar tekst naar voren laat komen, en DAT is uiterst onkatholiek, is de suggestie dat de Bijbel "spreekt", waar ze de facto bedoelt het spreken van een willekeurige mens en diens interpretatie van de Bijbel.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #41 Gepost op: februari 07, 2009, 11:59:17 pm »

quote:

rkdiak schreef op 07 februari 2009 om 23:41:
De Kerk leert dat de Bijbel Gods woord bevat. God spreekt door de Bijbel. Jezus IS Gods Woord.

P&A speelt handig met hoofdletters en kleine letters. De Bijbel is Gods woord, maar niet Gods Woord. Kortom, in de Bijbel vinden we wel Gods spreken, maar het is niet de Gesprokene. Daarmee doen alsof voor katholieken de Bijbel geen gezag zou hebben, of alsof we niet God horen spreken als we teksten uit de Bijbel horen is onzinnig.

Maar wat P&A in haar tekst naar voren laat komen, en DAT is uiterst onkatholiek, is de suggestie dat de Bijbel "spreekt", waar ze de facto bedoelt het spreken van een willekeurige mens en diens interpretatie van de Bijbel.
Dank, dan had ik het juist. Ik moet wel wat beter op de hoofdletters letten. :)

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #42 Gepost op: februari 08, 2009, 12:08:47 am »
:)
So sue me!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #43 Gepost op: februari 08, 2009, 09:35:59 am »

quote:

Daarmee doen alsof voor katholieken de Bijbel geen gezag zou hebben, of alsof we niet God horen spreken als we teksten uit de Bijbel horen is onzinnig.
Volgens mij 'doet' P&A niet 'alsof', maar gaf ze gewoon weer hoe ze Thorgrem begrepen had. Een weergave die helemaal niet zo onzinnig is, als je Thorgrem's post leest.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #44 Gepost op: februari 08, 2009, 10:44:48 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 februari 2009 om 09:35:
[...]

Volgens mij 'doet' P&A niet 'alsof', maar gaf ze gewoon weer hoe ze Thorgrem begrepen had. Een weergave die helemaal niet zo onzinnig is, als je Thorgrem's post leest.
We hebben er genoeg over gesproken in het verleden dat mijn visie (en dat is die zoals Rkdiak hem hier verwoord) duidelijk is. Dat ik slordig ben geweest met een hoofdletter staat vast.

rkdiak

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #45 Gepost op: februari 08, 2009, 10:59:47 am »
.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2009, 01:26:00 pm door rkdiak »
So sue me!

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #46 Gepost op: februari 08, 2009, 12:06:05 pm »

quote:

Het lijkt me mooi om hier een nieuw topic over te beginnen, ik zal dat vandaag even doen, als niemand me voor is.

Ook had ik in het verleden al een keer een topic willen openen over gereformeerden en aan de ene kant van hen de evangelischen en aan de andere kant de katholieken. Het is een intrigrerend drieluik, maar nog intrigerender is op welke manier gereformeerden in de strijd tussen de twee andere groepen betrokken worden hier op het forum. Het moet bespreekbaar gemaakt kunnen worden denk ik... Hier gebeurt het wel, maar gelijk op een manier die het bespreekbaar maken verpesten. Dat ben ik met de katholieken eens bij het proeven van de sfeer van de openingspost.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

cyber

• Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #47 Gepost op: februari 08, 2009, 12:47:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 februari 2009 om 23:17:
[...]

Doop en Avondmaal wordt bij mijn weten bij de meeste evangelischen ' gevierd'.
Doop en Avondmaal worden meestal wel gevierd, dat ben ik met je eens, maar het verschil is dat Doop en Avondmaal in de Kerk een Sacrament is en bij evangelischen het geen sacrament is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #48 Gepost op: februari 08, 2009, 03:58:24 pm »

quote:

cyber schreef op 08 februari 2009 om 12:47:
[...]

Doop en Avondmaal worden meestal wel gevierd, dat ben ik met je eens, maar het verschil is dat Doop en Avondmaal in de Kerk een Sacrament is en bij evangelischen het geen sacrament is.
Volgens haar wel een sacrament. Wat ik me dan afvraag is, wanneer is iets een sacrament? Ik geloof dat in een discussie daarover veel gereformeerden en evangelschen uiteindelijk het zelfde er in zien. Namelijk een teken van iets dat geestelijk plaats vindt. En het belangrijkste gebeuren is hierin het geestelijke gebeuren van zonde, bekering en vergeving.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De ware kerk
« Reactie #49 Gepost op: februari 08, 2009, 04:02:01 pm »
Wat bijbel van kaft tot kaft betreft niet echt letterlijk te nemen als we sommige teksten naast elkaar leggen. Zoals in Genesis 1 en 2 dat problemen opleverd in volgorde van scheppingen van God en wie nu precies allemaal de eerste mensen waren, aangezien Kaïn volgens Genesis op de vlucht moest voor "andere mensen".  Ook Prediker doet uitspraken die niet volledig juist zijn. Hij lijkt te vermoeden dat het leven bij de dood ophoud.