Auteur Topic: homoseksualiteit binnen de gkv  (gelezen 32154 keer)

ruben1989

• Bekijk profiel
homoseksualiteit binnen de gkv
« Gepost op: maart 09, 2009, 11:40:42 am »
Ik heb hier nu al een aantal keren afkeurende geluiden gehoord jegens homoseksualiteit. Daarom vroeg ik mij af hoe mensen binnen de gkv omgaan met homoseksualiteit, er zijn immers ongetwijfeld homoseksuelen binnen de gkv en wordt dit dan beschouwd als een ziekte die bestreden dient te worden. En hebben deze mensen in de ogen van god dan gefaald of worden ze nog wel binnen de gemeenschap geaccepteerd op bepaalde voorwaarden.

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: maart 09, 2009, 12:31:00 pm »
Het jammere is, in mijn beleving, dat homosexualiteit, een ondergeschoven kindje is binnen de GKV. Het lastige is dat er bijbels gezien niet heel veel over homosexualiteit geschreven in, dat de oud-testamentische teksten in een afgodencultus context staan en dat Paulus aangeeft dat het een onnatuurlijke daad is.
Je zit met dit onderwerp ook weer te balanceren op twee gedachten. Enerzijds heb je te maken met een menselijke kant. Je gunt twee mensen die oprecht van elkaar houden een duurzame relatie. Daar is niets vreemds aan. Ook willen mensen het verenigen met een Liefdevolle God. Als God liefde is, hoe kan Hij tegen deze relatie zijn.
Anderzijds heb je te maken met de bijbelse uitleg. Wat doe je als er inderdaad staat dat het God een gruwel is en dat het niet binnen de 'natuurlijke' orde van dingen past?

Hoe je het echter ook wendt of keert, een positief christelijke houding moet voorop staan. Jezus' houding ten opzichte van openlijke 'zondaars' was er altijd eentje van oprechte belangstelling en van liefdevol wijzen op een andere weg. Dus de benadering is wel van belang, denk ik. Hoe je het ook oneens bent met een ander, je moet altijd het gesprek aan gaan. Ook moet je duidelijkheid verschaffen. Liefdevol wordt wel eens verward met 'soft' zijn, maar als mijn vader mij eerder een schop onder mijn kont gaf had dat niets te maken met gebrek aan liefde van zijn kant....andersom was de liefde wel eventjes bekoeld, kan ik zeggen.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2009, 12:32:43 pm »
Nog niet zo lang geleden hadden we deze discussie ook al:Homo's in de GKV
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2009, 12:33:02 pm door Pooh »

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 09, 2009, 12:43:19 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 09 maart 2009 om 11:40:
en wordt dit dan beschouwd als een ziekte die bestreden dient te worden. En hebben deze mensen in de ogen van god dan gefaald of worden ze nog wel binnen de gemeenschap geaccepteerd op bepaalde voorwaarden.

Er bevinden zich vast individuen binnen de GKv die homoseksualiteit als ziekte beschouwen, maar ik ken in ieder geval niemand persoonlijk die zo denkt en het is volgens mij ook niet de algemene denktrant binnen de GKv.

Ik ken niemand in mijn eigen gemeente die homoseksueel is. Misschien zijn ze er wel, maar lopen ze er niet mee te koop, omdat ze bang zijn veroordeeld te worden? In mijn vorige kerken kende ik ook niemand die homoseksueel was.

Dat geeft op zich misschien al iets aan.

offtopic: 'seks' en alle afleidingen behalve 'sexy' en 'sexappeal' zijn met '-ks'   B)  :9

vrolijke

• bekennende panthe├»st
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 09, 2009, 04:38:44 pm »

quote:

Mellon schreef op 09 maart 2009 om 12:43:
[...]

Er bevinden zich vast individuen binnen de GKv die homoseksualiteit als ziekte beschouwen, maar ik ken in ieder geval niemand persoonlijk die zo denkt en het is volgens mij ook niet de algemene denktrant binnen de GKv.

Ik ken niemand in mijn eigen gemeente die homoseksueel is. Misschien zijn ze er wel, maar lopen ze er niet mee te koop, omdat ze bang zijn veroordeeld te worden? In mijn vorige kerken kende ik ook niemand die homoseksueel was.

Dat geeft op zich misschien al iets aan.

offtopic: 'seks' en alle afleidingen behalve 'sexy' en 'sexappeal' zijn met '-ks'   B)  :9
Ik kan mij voorstellen dat als je in een gemeenschap leefd, waar er een hoog percentage denkt, dat homoseksualiteit verwerpelijk, mag je niet doen, of tenminste een "ziekte" is, daar niet mee te koop gaat lopen. Het feit dat jij geen homoseksuelen kent ligt daraan, dat ze zich niet kenbaar maken. Je kunt ervan op uit gaan, dat ongeveer 4 % der bevolking homoseksueel is. Overal.

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 09, 2009, 05:53:27 pm »
En daarnaast uit homoseksualiteit zich in verschillende maten, ik kan mij voorstellen dat mensen met een lichte voorkeur voor het eigen geslacht binnen een gelovige gemeenschap er toch voor kiezen deze voorkeur te onderdrukken. Maar er zijn ook mensen voor wie het bijna geen optie is om de voorkeur te onderdrukken en juist binnen de christelijke gemeenschap leid dit vaak tot overspannen of depresieve jongeren, die de keuze moeten maken tussen of de waardering van je vrienden/familie te verliezen of uitkomen voor hun ware aard.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 09, 2009, 05:56:25 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 09 maart 2009 om 17:53:
(...) die de keuze moeten maken tussen of de waardering van je vrienden/familie te verliezen of uitkomen voor hun ware aard.
Of iig denken te moeten kiezen. Niet altijd resulteert het uit de kast komen in familiestress en vriendenverlies. Maar de angst daarvoor zal het uit de kast komen zeker in de weg staan.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 10, 2009, 05:39:31 am »
Homosexualitiet is een geestelijke afwijking, maar vooral een ernstige zonde.  Het gaat tegen alle universele wetten in, en het is een ernstig misbruik maken van het lichaam.  Uiteindelijk leidt het tot een enorme zwakheid, en een geest van `alles kan` op moreel gebied (zie het huidige westen!)
Het is ook tragisch, zoals ouders die een gehandicapt kind krijgen.

De enige oplossing is om het ideaal van God voor de mens opnieuw bestuderen, en in een oprecht liefdevolle omgeving te werken aan het overwinnen van deze zonde - dit geldt trouwens voor alle vormen van sexuele ontucht, en ook andere overtredingen van de hemelse wet.

Dit is niet kwetesend bedoeld;  kwetsen is het opzettelijk pijn doen van anderen; dat is hier niet aan de orde echter.
Modbreak:
(Een nog) kwetsende(r), niet gefundeerde opmerking verwijderd.
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2009, 06:54:11 pm door elle »

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 10, 2009, 08:36:04 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 10 maart 2009 om 05:39:
Homosexualitiet is een geestelijke afwijking, maar vooral een ernstige zonde.  Het gaat tegen alle universele wetten in, en het is een ernstig misbruik maken van het lichaam.  Uiteindelijk leidt het tot een enorme zwakheid, en een geest van `alles kan` op moreel gebied (zie het huidige westen!)
Het is ook tragisch, zoals ouders die een gehandicapt kind krijgen.

De enige oplossing is om het ideaal van God voor de mens opnieuw bestuderen, en in een oprecht liefdevolle omgeving te werken aan het overwinnen van deze zonde - dit geldt trouwens voor alle vormen van sexuele ontucht, en ook andere overtredingen van de hemelse wet.

Dit is niet kwetesend bedoeld;  kwetsen is het opzettelijk pijn doen van anderen; dat is hier niet aan de orde echter.
De term `kwetsen` is opzettelijk geintroduceerd door de homo kliek, in de hoop dat mensen medelijden zouden krijgen, en het uiteindelijk accepteren - het slaagde volkomen in de NL samenleving, helaas ....

Geestelijke afwijking? Tegen alle universele wetten in? Dat zijn nogal beweringen. En je referaat zou niet perse liefdeloos zijn als je niet zou eindigen met iets als 'homo kliek'.
Als je dit al van mening bent, denk dan even om mensen voor wie dit een 'probleem' is. Stel ik ben een christelijke jongere, en ik worstel met mijn identiteit, met mijn sexuele geaardheid, en dan lees ik een reactie als de jouwe? Denk je dat ik dan geloof dat jij een liefdevolle reactie plaatst? Lijkt me eerder een van een homofoob.
Nogmaals ik ben helemaal niet van een 'zachte' aanpak, om maar vooral niet te noemen wat wel genoemd moet worden. Maar begin dan -imho- met: als ik naar de bijbel kijk, denk ik dat homosexualiteit niet is zoals de Here het bedoeld heeft. En dus dat een relatie -hoe zeer ik ook begrijp dat je dat wilt en hoe zeer ik ook begrijp wat voor verdriet het met zich mee gaat brengen- niet voor jou weg is gelegd.
Met deze uitspraken ben je in mijn optiek polariserend bezig en ben je ook niet liefdevol bezig....

but correct me if I'm wrong... :ja:
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 10, 2009, 08:49:17 am »
't Is misschien goed om te weten dat Harmoniezoeker geen GKv-er meer is.
De mening die hij verkondigt is iig niet universeel binnen de GKv.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 10, 2009, 09:10:38 am »

quote:

vrolijke schreef op 09 maart 2009 om 16:38:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat als je in een gemeenschap leefd, waar er een hoog percentage denkt, dat homoseksualiteit verwerpelijk, mag je niet doen, of tenminste een "ziekte" is, daar niet mee te koop gaat lopen. Het feit dat jij geen homoseksuelen kent ligt daraan, dat ze zich niet kenbaar maken. Je kunt ervan op uit gaan, dat ongeveer 4 % der bevolking homoseksueel is. Overal.

Ja, dat ben ik met je eens, en dat was ook waar ik naartoe wilde. En ik denk ook dat homo's zich niet kenbaar maken binnen onze kerken, uit angst afgewezen te worden op allerlei manieren. Ik heb bij homo´s uit andere gemeenten gezien dat die angst ook terecht kan zijn.

En dat is een slecht zaak, als je het mij vraagt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 10, 2009, 10:00:56 am »
Socrates, ik wilde slechts heel duidelijk maken hoe het staat.  Vooral dus voor de twijfelaars!

Eevtuele homosexuele mensen zullen op dit forum niet worden overtuigd - zoals ik zei, een liefdevolle tastbare omgeving is essentieel!

ruben1989

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2009, 12:54:38 pm »
Maar als ik het goed begrijp zie jij homoseksualiteit als een geestesafwijking die behandelt kan/dient te worden, dit kan ik niet waarderen maar het is een opvatting die je er op na kan houden, maar om homoseksuelen in het zelfde rijtje te plaatsen als gehandicapten vind ik heel vreemd. (ik gebruik nu allemaal hele vriendelijke termen)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 10, 2009, 02:43:21 pm »
Uit wetenschap is gebleken dat homoseksualiteit door de hersenen bepaald worden. Het is een aangeboren eigenschap.

De bijbel spreekt van een andere vorm van homoseksualiteit, namelijk die van de heteroseksuele mensen die tegen hun eigen natuur in met iemand van het zelfde geslacht seksueel contact heeft. Er worden meer afwijkende vormen genoemd, zoals seksualiteit met je eigen kind of een dier dat verwerpelijk is voor God.
Dus het bijbelse begrip en het aangeboren begrip zijn al twee verschillen.

Verder meng ik me niet met deze discussie, omdat ik ook niet gereformeerd vrijgemaakt ben.
Een nieuwe start is een nieuw begin

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 10, 2009, 02:56:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 maart 2009 om 14:43:
Uit wetenschap is gebleken dat homoseksualiteit door de hersenen bepaald worden. Het is een aangeboren eigenschap.
Zou jij dat verder uiteen kunnen zetten? Voorzover ik er iets van weet is het debat over 'nurture' of 'nature' nog steeds gaande en kan er niet simpelweg gesteld worden dat het een aangeboren eigenschap is en niet meer.
Laat uw ja een ja zijn.