Auteur Topic: Maria los verkrijgbaar?  (gelezen 2540 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Gepost op: mei 03, 2009, 01:03:05 pm »
Interessant stukje van een theoloog:

Maria is niet los verkrijgbaar  

Wat moet de kerk met de nieuwe Mariaverering?

Vroeger, toen Nederland nog gelovig en verzuild was, was het eigenlijk redelijk simpel: je had enerzijds de protestanten die niet, en anderzijds de katholieken die wel ‘in Maria geloofden’. De eerstgenoemden veegden de Moeder Gods gepassioneerd en onder antipaapse inspiratie onder het calvinistische vloerkleed,  terwijl hun roomse opponenten aan de Onbevlekte Maagd (mede uit antireformatorische beweegredenen) de hoogst mogelijke triomfalistische eer bewezen.

De rest van het artikel; http://www.rk-kerkplein.o...-is-niet-los-verkrijgbaar

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2009, 09:44:08 pm »
Inderdaad interessant.

Ik heb wel eens bijna een artikel over de eucharistie van deze site hier ergens een keer onder de aandacht willen brengen, maar het toen niet gedaan omdat ik dacht dat jullie, katholieken hier op het forum je misschien wel helemaal niet vertegenwoordigd voelen door de schrijvers van deze site.

Wat doet Kuitert eigenlijk in het rijtje...

Misschien is het wel voor elk wat wils en staan er gewoon hele goede artikelen tussen...
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

rkdiak

• Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2009, 10:50:50 pm »

quote:

mirt schreef op 03 mei 2009 om 21:44:
katholieken hier op het forum je misschien wel helemaal niet vertegenwoordigd voelen door de schrijvers van deze site.
:+ persoonlijk lees ik schrijvers omdat ik ze interessant vind, niet omdat ze me vertegenwoordigen. Die site zit duidelijk aan de vrijzinnige kant van de katholieke Kerk. Maar dat maakt het niet minder boeiend.
So sue me!

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2009, 12:21:06 am »

quote:

mirt schreef op 03 mei 2009 om 21:44:
Inderdaad interessant.

Ik heb wel eens bijna een artikel over de eucharistie van deze site hier ergens een keer onder de aandacht willen brengen, maar het toen niet gedaan omdat ik dacht dat jullie, katholieken hier op het forum je misschien wel helemaal niet vertegenwoordigd voelen door de schrijvers van deze site.

Wat doet Kuitert eigenlijk in het rijtje...

Misschien is het wel voor elk wat wils en staan er gewoon hele goede artikelen tussen...

Toen de site net werd opgericht heb ik ervan meegekregen dat het een nogal vrijzinnige verzameling mensen was die erachter zaten waarvan enkelen het als voortzetting van de 8 mei beweging zagen.
Ik heb er zelf niet zo heel veel meer op gekeken maar werd gewezen op dit artikel wat mij wel als interessant materiaal overkwam. En indien het mijn eerste interesse heeft dan vind ik het de moeite waard om verder te lezen ongeacht of het nu vrijzinnig of orthodox is. Ik heb ook maar weinig met de schijnbare strijd die tussen deze twee groepen gaande is alhoewel ik van mening ben dat beide uitersten wel eens te ver doorschieten.

Ik zie mijzelf overigens niet als vrijzinnig en ook niet als orthodox maar gewoon als katholiek.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2009, 12:57:29 am »

quote:

Thorgrem schreef op 03 mei 2009 om 13:03:

Vroeger, toen Nederland nog gelovig en verzuild was, was het eigenlijk redelijk simpel: je had enerzijds de protestanten die niet, en anderzijds de katholieken die wel ‘in Maria geloofden’. De eerstgenoemden veegden de Moeder Gods gepassioneerd en onder antipaapse inspiratie onder het calvinistische vloerkleed,  terwijl hun roomse opponenten aan de Onbevlekte Maagd (mede uit antireformatorische beweegredenen) de hoogst mogelijke triomfalistische eer bewezen.

Enig idee of je ook on topic kunt reageren?
Het artikel is leuk maar wat zie er in het licht van de TS in?

Modbreak:
De TS is hier niet Thorgrem, dit topic is afgesplitst van 'de rol van Maria'
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2009, 03:54:19 pm door mirt »
Mail me maar als je wat wilt weten

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2009, 11:49:45 am »

quote:

okidoki schreef op 04 mei 2009 om 00:57:
[...]

Zonder enige moeite zal ik dat kunnen ja. Dat was echter niet mijn doel van het plaatsen van dit artikel. Ik had een artikel en zocht daar een geschikt topic bij om niet een nieuw topic te hoeven openen. Inmiddels heeft een mod het afgesplitst om verdere verwarring te voorkomen.

quote:

Het artikel heeft zeker wel raakvlak met de openingspost in het oude topic. Het geeft een kleine kijk in de recente ontwikkelingen omtrent de rol van Maria in oa de gereformeerde kerken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2009, 12:06:48 am »

quote:

okidoki schreef op 04 mei 2009 om 00:57:
[...]

[mbr]De TS is hier niet Thorgrem, dit topic is afgesplitst van 'de rol van Maria'[/mbr]

Beetje dom om iets uit een brondraad aan te halen of af te splitsen lijkt mij.
Mijn opmerking past in de bronddraad en niet hier :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2009, 12:09:42 am »

quote:

Thorgrem schreef op 03 mei 2009 om 13:03:

Ik heb het artikel wat vaker gelezen en kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het om een karikatuur gaat.
Alsof in de protestantse hoek Maria geen plaats heeft etc.
Marialogie als in de RKK kom je niet tegen in de kerken van de reformatie maar ontkennen van haar bijzondere rol ook weer niet.
Maria is in de kerken uit de reformatie gewoon Maria die Jezus baarde.
Geen heilige maar gewoon Maria...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2009, 09:12:46 am »
Onderstaand stuk uit 't artikel viel mij nogal op, ik quote het even voor de duidelijkheid:

quote:

Het mariale volksgeloof levert grondige kritiek op een al te verstandelijk en  intellectueel Europees christendom waar vooral veel gepraat, uiteengezet, gepreekt en doordacht wordt, maar waar voor de ziel, het hart, het sentiment weinig plaats overblijft. Een christendom dat een al te zakelijke liturgie voortgebracht heeft, waar het mysterie nauwelijks nog plaats heeft en er geen beroep meer wordt gedaan op het sensibele in de mens. Een nogal mannelijk christendom dus, waar Maria als vrouwelijk element een zeker tegenwicht vormt. Maar hebben we geen andere mogelijkheden om dit evenwicht te (her)vinden? Wordt Maria zo niet overvraagd en feitelijk onrecht aangedaan?

Om te beginnen vraag ik me af of intellect en zakelijkheid per definitie mannelijk is en hart, ziel, sentiment en mystiek per definitie vrouwelijk. Misschien wel in grote lijnen hoor. Dat zou ik niet weten. Maar grote mystici waren ook vaak genoeg mannen.

Ten tweede zit 't me niet lekker om Maria op te voeren als factor die evenwicht tussen het 'mannelijke' en het 'vrouwelijke' binnen het christendom brengt. Wat zij bracht, is Christus. Dát is haar rol. Hier lijkt 't of de taak van Maria is om het christendom onduidelijker, foezeliger, vager, toegankelijker en feel-good te maken, wat dan 'vrouwelijk' heet, als tegenhanger van de 'mannelijke' God of om het mannelijke Godsbeeld te verdunnen. Als Maria gelovigen tot de Kerk leidt is dat door naar de lijdende Christus te wijzen, niet door van die Christus een verwijfd typetje te maken. En dan is de schrijver ook nog bang Maria te overvragen!

Nouja ik zeg het nogal onduidelijk en misschien doe ik de schrijver onrecht. Dit zijn ook vooral mijn onderbuiksgevoelens.

quote:

Het mariale volksgeloof levert verder kritiek op het traditionele godsbeeld. Het beeld van een te mannelijke God wordt wat bijgesteld door de aanwezigheid van zijn moeder. Maar zo wordt van het joodse meisje uit Nazareth toch weer een hemelse koningin gemaakt, die meer goddelijke dan menselijke trekken vertoont. Hebben we geen andere mogelijkheden om God voor onze tijdgenoten weer ter sprake te brengen, op een wijze die niet slechts mannelijk is? Zelfs de Catechismus van de Katholieke Kerk geeft daartoe al aanzetten:“God is geenszins als het beeld van de man/mens. Hij is noch man, noch vrouw. God is zuiver geest, in wie geen plaats is voor verschil in geslacht. Maar de ‘volmaaktheden’ van man en vrouw weerspiegelen  iets van de oneindige volmaaktheid van God: die van een moeder (vgl. Jes. 49,14-15; Jes. 66,13; Ps; 131,2-3) en die van een vader en echtgenoot (vgl. Hos. 11,1-4; Jer. 3,4-19)”.
Persoonlijk heb ik toch 't idee dat God mannelijk is, geen 'man' maar wel mannelijk. Niet 'male' maar wel 'masculine'. De Kerk is vrouwelijk tegenover Hem. De Kerk is de Bruid, Christus de Bruidegom. Dat kun je niet zomaar omdraaien of zeggen dat de Bruidegom androgyn is. Anderszijds zal Munsterman er meer zicht op hebben dan ik en heeft God, in die Schriftteksten, blijkbaar ook 'moederlijke' eigenschappen.
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2009, 09:13:23 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
Maria los verkrijgbaar?
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2009, 12:46:13 pm »

quote:

okidoki schreef op 05 mei 2009 om 00:09:
[...]

Ik heb het artikel wat vaker gelezen en kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het om een karikatuur gaat.
Alsof in de protestantse hoek Maria geen plaats heeft etc.
Marialogie als in de RKK kom je niet tegen in de kerken van de reformatie maar ontkennen van haar bijzondere rol ook weer niet.
Maria is in de kerken uit de reformatie gewoon Maria die Jezus baarde.
Geen heilige maar gewoon Maria...
Ik ben eerlijk gezegd geen karikatuur tegengekomen. Wellicht dat het niet voor alle protestanten/katholieken zo is, maar gemiddeld genomen denk ik wel dat deze theoloog een uitstekende weergave geeft. We hebben ook kunnen zien hoe recent de discussie over Maria zich hier ontwikkeld heeft, als ik daar dan het artikel naast leg dan lijkt het me redelijk overeen te komen.