Auteur Topic: De bijbel als fundament  (gelezen 71041 keer)

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #150 Gepost op: september 05, 2009, 03:27:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 september 2009 om 12:51:
[...]

Nee de belijdenisgeschriften zetten niet aan tot onderzoek, maar tot belijden.
Dus eigenlijk belijd je iets waarvan je de inhoud eigenlijk niet eens weet? Ooit van belijdeniscatechisatie gehoord?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #151 Gepost op: september 05, 2009, 05:06:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 september 2009 om 15:27:
[...]

Dus eigenlijk belijd je iets waarvan je de inhoud eigenlijk niet eens weet? Ooit van belijdeniscatechisatie gehoord?

Als ik belijdt: Jezus is de Zoon van God, dan geef ik hier mijn diepste innerlijke overtuiging weer. Dat is m.i. belijden.
Een diepste overtuiging hoeft in die zin niet meer onderzocht te worden maar is al aanvaard als waarheid.
Die kun je uitbouwen als je als jongere belijdenis doet, maar niet om te onderzoeken of het wel waar zou zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #152 Gepost op: september 05, 2009, 11:00:14 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 05 september 2009 om 15:27:
[...]

belijdeniscathechisatie zette in mijn tijd niet aan tot onderzoek maar tot aanleren van een aantal uitgangspunten welke men uiteindelijk diende te onderschrijven. Tegenspraak werd niet of weinig geduld. Ik denk dat adinomis bedoelde dat ene dergelijke benadering veeleer leidt tot na-papegaaien en niet uitdaagd(e) tot een kritische houding............
« Laatst bewerkt op: september 05, 2009, 11:02:24 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #153 Gepost op: september 05, 2009, 11:15:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 05 september 2009 om 17:06:
[...]

Als ik belijdt: Jezus is de Zoon van God, dan geef ik hier mijn diepste innerlijke overtuiging weer. Dat is m.i. belijden.
Het is allemaal zo ontzettend nietszeggend als je slechts nadreunt wat je op papier leest, zonder daar over na te denken, het te onderzoeken. Waarom geloof je iets, waar komt dat vandaan, hoe hou ik het vast enz enz.

quote:

Een diepste overtuiging hoeft in die zin niet meer onderzocht te worden maar is al aanvaard als waarheid.
Een diepste overtuiging kan wel een stootje hebben. Maar onderzoek is een vrij breed begrip. Je kunt ook onderzoeken om je geloof verder uit te diepen, meer inhoud te geven, beter onder woorden te kunnen brengen enz enz.

quote:

Die kun je uitbouwen als je als jongere belijdenis doet, maar niet om te onderzoeken of het wel waar zou zijn.

Ik vind je woordbegrip mbt 'onderzoek' wat beperkt.

quote:

grondig christelijk schreef op 05 september 2009 om 23:00:
[...]

belijdeniscathechisatie zette in mijn tijd niet aan tot onderzoek maar tot aanleren van een aantal uitgangspunten welke men uiteindelijk diende te onderschrijven.
Zonder onderzoek is dat een vrij makkelijk kunstje dan. Je schrijft als dominee (of diegene die de catechisatie geeft) een velletje en de aanwezigen dreunen het op. Simpel en grotendeels klaar in kwartiertje, blaadjes mee naar huis geven en een week later overhoren.

quote:

Tegenspraak werd niet of weinig geduld. Ik denk dat adinomis bedoelde dat ene dergelijke benadering veeleer leidt tot na-papegaaien en niet uitdaagd(e) tot een kritische houding............
Als tegenspraak totaal niet geduld werd vind ik dat een kwalijke zaak. Didactisch gezien een gigantische misser. Er zijn natuurlijk wel meerdere gradaties in 'tegenspraak'.

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #154 Gepost op: september 05, 2009, 11:52:37 pm »

quote:

dingo schreef op 05 september 2009 om 13:16:
[...]

DE Gereformeerde Visie bestaat niet, traditioneel gereformeerde leer kenmerkt zich juist door het gegeven dat het zich  niet een enkele dominante visie laat opleggen maar dat er meerdere visies naast elkaar kunnen bestaan.
Lees maar eens artikel 53 en 54 van de kerkorde. Niet dat ik voorstander ervan ben. Maar predikanten, ouderlingen en diakenen moeten hun handtekening zetten voor de "drie formulieren van enigheid", w.o. dus de artikelen over het gezag en de onfeilbaarheid van de bijbel, die ik eerder in dit topic publiceerde. Predikanten die dat weigeren, zullen als gevolg daarvan onmiddellijk geschorst worden en bij volharding in hun weigering, afgezet worden.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #155 Gepost op: september 06, 2009, 12:22:32 am »

quote:

Adinomis schreef op 05 september 2009 om 23:52:
[...]

Lees maar eens artikel 53 en 54 van de kerkorde. Niet dat ik voorstander ervan ben. Maar predikanten, ouderlingen en diakenen moeten hun handtekening zetten voor de "drie formulieren van enigheid", w.o. dus de artikelen over het gezag en de onfeilbaarheid van de bijbel, die ik eerder in dit topic publiceerde. Predikanten die dat weigeren, zullen als gevolg daarvan onmiddellijk geschorst worden en bij volharding in hun weigering, afgezet worden.
Dat is de fout die je maakt namelijk dat hier aan het gezag van de bijbel geknaagd zou worden. Daar is geen sprake van, tekstkritiek is een uiterst legitieme manier van wetenschap bedrijven om zo goed mogelijk de oorspronkelijke tekst van de bijbel te benaderen. God is onfeilbaar maar de mensen die de bijbel schreven en kopieerde bepaald niet.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #156 Gepost op: september 06, 2009, 06:19:28 am »

quote:

Thorgrem schreef op 05 september 2009 om 23:15:
Zonder onderzoek is dat een vrij makkelijk kunstje dan. Je schrijft als dominee (of diegene die de catechisatie geeft) een velletje en de aanwezigen dreunen het op. Simpel en grotendeels klaar in kwartiertje, blaadjes mee naar huis geven en een week later overhoren.

Als tegenspraak totaal niet geduld werd vind ik dat een kwalijke zaak. Didactisch gezien een gigantische misser. Er zijn natuurlijk wel meerdere gradaties in 'tegenspraak'.
En toch ging dat zo in die tijd.

rtfm08

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #157 Gepost op: september 06, 2009, 10:01:38 am »

quote:

gaitema schreef op 05 september 2009 om 02:30:
[...]

De angst voor ook maar een kleine twijvel, waarbij het eens in de o zo orthodoxe synodaal gereformeerde kerk begon met sterke gereformeerde bonds trekken of gereformeerd vrijgemaakte trekken die binnen twintig jaar tijd naar de mallemoeren werd geschoten. die angst overheerst in orthodox Nederland. Zo gek is dat niet.

Ik begrijp dit niet helemaal,maar misschien komt dit wel omdat ik het hele topic niet gelezen heb.Wat zijn vrijgemaakte trekken ?

(Vraag is of de vrijgemaakte kerk niet al lang een nadere kant is opgegaan.
Secularisatie viert ook binnen de GKV hoogtijd.Snelle maatschappelijk veranderingen,"nieuwe" inzichten en vul maar aan.
(vb:een paar jaar geleden kwamen er op de Schooldag nog vele duizenden mensen en nu ? Een handje vol gaat nog.Er zijn binnen de GKV gemeenschap kerken samengevoegd waarbij mensen de ochtenddienst bezoeken en daarna gezellig wegmijmeren en in de middagdienst gewoon niet aanwezig zijn.))

Mbt tekstkritiek,zoveel mensen zoveel meningen waarbij niet iedereen in staat is om zinnig "kritiek" te geven simpelweg omdat je toch wel meer dan gemiddelde kennis hiervoor moet hebben,zie je ook dat dat wat voorheen geaccepteerd werd (en dat hoef je niet standaard te doen) nu ook stap voor stap ter discussie gesteld wordt.

Dus wat zijn nog vrijgemaakte trekjes ?
« Laatst bewerkt op: september 06, 2009, 10:07:21 am door rtfm08 »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #158 Gepost op: september 06, 2009, 12:51:53 pm »

quote:

Adinomis schreef op 05 september 2009 om 23:52:
[...]
Toch laten die artikelen wel meerdere interpretatie toe, zo blijkt in de praktijk.

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #159 Gepost op: september 06, 2009, 01:44:26 pm »

quote:

dingo schreef op 06 september 2009 om 00:22:
[...]

Dat is de fout die je maakt namelijk dat hier aan het gezag van de bijbel geknaagd zou worden. Daar is geen sprake van, tekstkritiek is een uiterst legitieme manier van wetenschap bedrijven om zo goed mogelijk de oorspronkelijke tekst van de bijbel te benaderen. God is onfeilbaar maar de mensen die de bijbel schreven en kopieerde bepaald niet.

Ik zeg ook niet dat de kerk aan het gezag van de bijbel knaagt. Het gebeurde hier op het forum, ook door gereformeerde users.

Als mensen vanuit hun geloof in het vleesgeworden Woord Jezus Christus onderzoek doen om Gods Woord recht te doen en verdraaiingen er uit te halen, is dat volledig legitiem. Dat zal dan ook onder leiding van Gods Geest moeten gebeuren, want ook onderzoekers (en forummers) zijn niet onfeilbaar.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #160 Gepost op: september 06, 2009, 01:48:41 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 06 september 2009 om 12:51:
[...]

Toch laten die artikelen wel meerdere interpretatie toe, zo blijkt in de praktijk.
De praktijk laat meerdere interpretaties toe, maar de artikelen niet. Hieruit blijkt dat - hoe juridisch alles ook wordt omschreven - dit geen garantie vormt voor de "zuiverheid van de leer".

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #161 Gepost op: september 06, 2009, 02:44:06 pm »
Die artikelen (53 en 54 kerkorde) zeggen dat predikanten, diakenen en ouderlingen, als docenten en herders van de gemeente, de belijdenissen van de gereformeerde kerken moeten onderschrijven. Lijkt me nogal wiedes.

De Nederlandse geloofsbelijdenis, waar bovenstaande artikelen onder andere naar verwijzen, stelt in artikel 5:

ARTIKEL 5
Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.

Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

De Bijbel is onfeilbaar en foutloos wanneer je haar leest voor waar ze voor bedoeld is: God openbaren. Wanneer je de Bijbel gaat gebruiken als wetboek, geschiedenisboek of politiek-filosofisch werk is ze níet onfeilbaar want daarvoor is ze niet bedoeld!

De Bijbel kun je daartoe aannemen bijvoorbeeld op grond van het feit dat de Kerk haar daartoe heeft ontvangen en erkend, ook kun je zeggen dat je haar aanvaardt op grond van het getuigenis van de Geest in je hart. Blijkt dan dat er historische onvolkomenheden in zitten dan doet dat er niet toe - blijkbaar heeft God ervoor gezorgd dat de Bijbel, déze Bijbel, zo is geworden dóór alle mensenwerk heen. Mensen hebben immers van Godswege gesproken?

Het wordt alleen moeilijk als je vanuit de tekst zelf de goddelijke oorsprong gaat zitten opzoeken. Daar kom je niet uit, tenzij je al vantevoren aanneemt dát er een goddelijke oorsprong is. Wat je al helemaal niet moet doen is tekstkritisch-historisch onderzoek naar de Bijbel omarmen als de resultaten naar je zin zijn, en het negeren of zwartmaken wanneer de resultaten je niet bevallen.

En dát is wat er hier volgens mij gebeurt. Wetenschappelijke uitkomsten die (bijvoorbeeld) de historiciteit van één of ander evangelie bevestigen worden naar voren gehaald en uitvergroot maar resultaten die laten zien dat (eveneens bijvoorbeeld) een stukje in een bepaald evangelie niet oorspronkelijk tot dat boek heeft behoord, worden gewoon genegeerd of zelfs afgeserveerd als niet waar, want niet leuk. Dat is inconsequent - tekstkritiek is óf wel, óf niet van toepassing op Bijbelteksten maar als je het toepast, doe het dan goed, en niet willekeurig. Ga niet op grond van de historisch-wetenschappelijke methode roepen dat de Bijbel zo betrouwbaar is en vervolgens diezelfde methode door de WC spoelen als die laat zien dat één en ander wat genuanceerder ligt.

Ik val in herhaling maar wederom doet dit me sterk denken aan biblicistisch creationisme: wordt er op een berg een fossiel stukje hout gevonden dan staan er mensen vooraan in de rij te toeteren dat Noachs Ark dus historisch moet zijn geweest (zie wel! het is wetenschappelijk bewezen!) maar als diezelfde wetenschap aantoont dat ándere fossielen toch echt een paar miljoen jaar oud zijn, dan worden de bevindingen gebagatelliseerd want ach, wetenschap is ook maar een geloof.
Bombus terrestris Reginae

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #162 Gepost op: september 06, 2009, 04:30:42 pm »
Vanmiddag heb ik een prachtige preek gehoord. Ik ben in gedachten steeds bezig met dit onderwerp en dat zal dan ook wel de reden zijn dat deze preek me bijzonder aansprak. Zelfs durf ik dit aan de Heilige Geest toe te schrijven. Ik was geschrokken van meningen over het gezag van de bijbel en de betrouwbaarheid ervan onder vrijgemaakte gelovigen.

Ds. K.P.A. Moedt preekte over Job, die God ter verantwoording riep, maar die tenslotte zijn uitspraken moest herroepen: "ik verkondigde zonder inzicht".
Op een gegeven moment hield ds. Moedt de bijbel omhoog en zei: "dit is het Woord van onze Vader in Jezus Christus". Pas bij zijn menswording werd de Naam Jezus Christus bekend. Dit is een brief van een Vader aan Zijn kinderen!
Lees het..... geloof het ..... aanvaard het ......ALS EEN KIND!! Vader spreekt erin tot ons.
We zullen niet alles begrijpen, maar we kunnen Vader vertrouwen!
Als je iets niet begrijpt, kijk dan naar het kruis!

Job zat in het vangnet van het menselijk denken. Dat is zo begrijpelijk. We zitten, als we over deze dingen discusseren ook zo vaak verward in een vangnet van menselijk denken. Het gaat om de Vader - Kind relatie.
Lees zo de bijbel.

Na afloop van de dienst zette de organist het lied in: "Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad". We hebben met een groep mensen achter in de kerk meegezongen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #163 Gepost op: september 06, 2009, 04:41:28 pm »
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.  :/

Eerst wordt de wetenschap aangewend om een bepaalde Bijbelvisie te verantwoorden (Pache, Bruce), dan wordt wetenschap die, volgens dezelfde methode, een andere kant laat zien verketterd en als dat niet lukt gaan we over op het badinerende 'maar je moet ook geloven als een kind' - waarmee wordt bedoeld: ik heb gelijk, en als het niet klopt heb ik nog gelijk, want de Heilige Geest heeft het me verteld. Nouja, zijn we in ieder geval uitgepraat, ik zou niet tegen de Geest durven ingaan natuurlijk.

rkdiak

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #164 Gepost op: september 06, 2009, 05:24:57 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 september 2009 om 16:41:

Eerst wordt de wetenschap aangewend om een bepaalde Bijbelvisie te verantwoorden (Pache, Bruce), dan wordt wetenschap die, volgens dezelfde methode, een andere kant laat zien verketterd en als dat niet lukt gaan we over op het badinerende 'maar je moet ook geloven als een kind' - waarmee wordt bedoeld: ik heb gelijk, en als het niet klopt heb ik nog gelijk, want de Heilige Geest heeft het me verteld. Nouja, zijn we in ieder geval uitgepraat, ik zou niet tegen de Geest durven ingaan natuurlijk.

Toch is het een boeiend dillemma.

Takken van het christendom die met veel dedain spugen op alles met een iq van meer dan 80 en de bereidheid dat ook te gebruiken, hebben een grote aantrekkingskracht: geen onzekerheden, de gelovige wordt slechts strikte gehoorzaamheid gevraagd en de bereidheid zowel oogkleppen als een bord voor de kop te dragen. Je kan daar over spotten, maar in een wereld die complex en onzeker is, is dat een sterk punt. Je ziet het niet voor niets in iedere sekte terug.

Takken van het christendom die het vermogen zelf te denken omarmen en toejuichen, die "onderzoekt alles, maar behoud het goede" hoog in het vaandel hebben staan, die niet denken dat de menselijke hersens gevolg zijn van de zondeval, maar een gift van God, lopen al heel snel richting vrijzinnigheid, geloofsafval en uiteindelijk hun eigen einde op.

Wat ik vaker merk onder gereformeerden, iets wat ik ook wel herken uit de katholieke cultuur, is dat men een scheiding aanbrengt. De dominees, de theologen, en desnoods de lokale huisarts, leraar en burgemeester, mogen wel hun hersens gebruiken, maar het "gewone volk" hecht er zelf (!!) nogal aan dat hen een duidelijk, eenvoudig, niet te bekritiseren stelsel wordt voorgezet. Hier geldt: liever evidente onzin geloven, dan een moment je kritische vermogens gebruiken.

Ik heb altijd geloofd dat de reformatie met dat nogal foute aspect van de RKK korte metten had gemaakt. Maar ik zie vaker en vaker in, dat de reformatie hierin te optimistisch was, en de RKK dus gelijk had. Het zijn niet de leiders, de priesters of dominees, de theologen die blinde gehoorzaamheid willen van "het gewone volk" terwijl ze zelf wel hun hersens mogen gebruiken. Het zijn de "gewone gelovigen" zelf die dit willen. De, op dit punt, hoopvolle en hoopgevende pogingen van de reformatoren zijn stuk gelopen op de onwil van het gelovige kerkvolk, dat gewoon simpele waarheden gepresenteerd wil krijgen.

Ik vind dat enerzijds diep teleurstellend, aan de andere kant beantwoordt het één van mijn laatste twijfelpunten over de RKK. Dáárvoor ben ik een aantal mensen op dit forum zeer dankbaar.
So sue me!

rtfm08

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #165 Gepost op: september 06, 2009, 07:28:37 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 september 2009 om 17:24:
[...]

Wat ik vaker merk onder gereformeerden, iets wat ik ook wel herken uit de katholieke cultuur, is dat men een scheiding aanbrengt. De dominees, de theologen, en desnoods de lokale huisarts, leraar en burgemeester, mogen wel hun hersens gebruiken, maar het "gewone volk" hecht er zelf (!!) nogal aan dat hen een duidelijk, eenvoudig, niet te bekritiseren stelsel wordt voorgezet. Hier geldt: liever evidente onzin geloven, dan een moment je kritische vermogens gebruiken.

Wake-up zou ik zeggen.De eerst genoemde groep gebruikt zeker niet altijd hun hersens en de tweede groep zou zich zelf achter de oren moeten krabben maar de massa wil nou eenmaal liever hapklare brokken zodat ze alleen maar hoeven te slikken.Dat staat op zich los van gereformeerd zijn,het is een maatschappelijk verschijnsel.
Je schetst een beetje het beeld van heel wat jaartjes geleden.

rkdiak

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #166 Gepost op: september 06, 2009, 08:14:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 06 september 2009 om 19:28:
[...]

Wake-up zou ik zeggen.De eerst genoemde groep gebruikt zeker niet altijd hun hersens en de tweede groep zou zich zelf achter de oren moeten krabben maar de massa wil nou eenmaal liever hapklare brokken zodat ze alleen maar hoeven te slikken.Dat staat op zich los van gereformeerd zijn,het is een maatschappelijk verschijnsel.
Je schetst een beetje het beeld van heel wat jaartjes geleden.

En dat moet ik wakker worden? Ik schets het beeld van vandaag.

dat het een maatschappelijk verschijnsel is zal best, ik zou eerder denken een menselijk verschijnsel, aangezien het vrij universeel lijkt. En wat dan nog? De reformatie heeft nu juist als één van haar kernpunten, nog steeds met de mond fel beleden als er weer eens tegen katholieken geschopt moet worden, het idee dat het geloof ahw aan "het volk" gegeven moet worden. Als je constateert dat dat mislukt is, omdat dat nu eenmaal zo is, prima. Maar dat je daar de consequenties niet van schijnt te zien, en mij dan zegt wakker te worden is best opmerkelijk.
So sue me!

rtfm08

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #167 Gepost op: september 06, 2009, 08:58:54 pm »

quote:

rkdiak schreef op 06 september 2009 om 20:14:
[...]

En dat moet ik wakker worden? Ik schets het beeld van vandaag.

dat het een maatschappelijk verschijnsel is zal best, ik zou eerder denken een menselijk verschijnsel, aangezien het vrij universeel lijkt. En wat dan nog? De reformatie heeft nu juist als één van haar kernpunten, nog steeds met de mond fel beleden als er weer eens tegen katholieken geschopt moet worden, het idee dat het geloof ahw aan "het volk" gegeven moet worden. Als je constateert dat dat mislukt is, omdat dat nu eenmaal zo is, prima. Maar dat je daar de consequenties niet van schijnt te zien, en mij dan zegt wakker te worden is best opmerkelijk.
Even voor de duidelijkheid,als je het vandaag de dag over de reformatie hebt dan weten hele volksstammen niet eens wat de de inhoud resp betekenis daarvan is dus laat staan dat ze herkennen wat je hierboven schrijft.In mijn beleving is dat dan ook bij een grote categorie mensen helemaal niet zo aan de orde.Wellicht ben ik te "jong" om het te begrijpen   ;) of komt het door het feit dat ik niet gereformeerd vrijgemaakt bent maar wel veel mensen van die stroming ken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #168 Gepost op: september 06, 2009, 10:54:49 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 06 september 2009 om 16:41:

Betekent dit dat je 'geloven als een kind' ten allen tijde uit den boze vindt? En wat vind je er dan van dat Jezus die uitspraak ook deed? Was dat ook badinerend?

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #169 Gepost op: september 06, 2009, 11:31:40 pm »
Geloven als een kind betekent niet dat je je hersens moet uitschakelen integendeel onderzoekt alles en behoudt het goede is precies wat kinderen doen als ze opgroeien naar volwassenheid.

rkdiak

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #170 Gepost op: september 06, 2009, 11:44:59 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 06 september 2009 om 20:58:
[...]

Even voor de duidelijkheid,als je het vandaag de dag over de reformatie hebt dan weten hele volksstammen niet eens wat de de inhoud resp betekenis daarvan is dus laat staan dat ze herkennen wat je hierboven schrijft.In mijn beleving is dat dan ook bij een grote categorie mensen helemaal niet zo aan de orde.Wellicht ben ik te "jong" om het te begrijpen   ;) of komt het door het feit dat ik niet gereformeerd vrijgemaakt bent maar wel veel mensen van die stroming ken.
Of mensen nu weten wat het inhoudt of niet, de reformatie had een aantal duidelijke uitgangspunten. Grappig genoeg weten veel gereformeerden nog wel de wat cliché-matige uitspraken over de katholieken, waar de clerus het volk zou afhouden van zelfstandig denken, te produceren. Maar de werkelijkheid lijkt me in meer en meer gevallen een hele andere. Of mensen dat nu weten of niet, het werpt een boeiend licht op de reformatie en haar successen.
So sue me!

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #171 Gepost op: september 07, 2009, 12:06:26 am »
Nee Dingo, worden/geloven als een kind betekent dat een kind gewoon zijn vader gelooft OMDAT het zijn vader is waar hij vertrouwen in heeft. Niks meer en niks minder!
Uiteraard moet een kind met het opgroeien zijn kinderlijkheid leren afleggen, maar het "worden/geloven als een kind" zien te behouden. Anders zou Jezus ons volwassenen niet hoeven voorhouden dat we moeten worden als een kind!
« Laatst bewerkt op: september 07, 2009, 12:11:56 am door Aslanning »
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #172 Gepost op: september 07, 2009, 12:14:44 am »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 00:06:
Nee Dingo, geloven als een kind betekent dat je zoals een kind gewoon zijn vader gelooft OMDAT het zijn vader is waar hij vertrouwen in heeft. Niks meer en niks minder!
Uiteraard moet een kind met het opgroeien zijn kinderlijkheid leren afleggen, maar het geloven als een kind zien te behouden. Je kunt dat afwimpelen maar dat is wel wat er staat.
Ik moet dus aannemen dat je alleen melk drinkt en nog geen vast voedsel tot je neemt? Mijn vertrouwen in Vader is onveranderd en heeft, na het overlijden van mijn vader dit voorjaar, een nog grotere betekenis dan tevoren maar Hij heeft me ook hersens gegeven om ze te gebruiken. En, ik val in herhaling, als je de bijbelfragmenten maar klein genoeg snijdt staat er zelfs in de bijbel dat er geen God is. Het genoemde citaat staat niet op zichzelf maar in een grotere context dan alleen maar kinderlijk/naief geloven.

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #173 Gepost op: september 07, 2009, 12:39:31 am »
"Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. "
Wat denk je dan dat bedoeld wordt met "ontvangen als een kind"?
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #174 Gepost op: september 07, 2009, 12:50:13 am »

quote:

Bumblebee schreef op 06 september 2009 om 14:44:
Die artikelen (53 en 54 kerkorde) zeggen dat predikanten, diakenen en ouderlingen, als docenten en herders van de gemeente, de belijdenissen van de gereformeerde kerken moeten onderschrijven. Lijkt me nogal wiedes.

De Nederlandse geloofsbelijdenis, waar bovenstaande artikelen onder andere naar verwijzen, stelt in artikel 5:

ARTIKEL 5
Het gezag van de Heilige Schrift.

Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten.

Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.

De Bijbel is onfeilbaar en foutloos wanneer je haar leest voor waar ze voor bedoeld is: God openbaren. Wanneer je de Bijbel gaat gebruiken als wetboek, geschiedenisboek of politiek-filosofisch werk is ze níet onfeilbaar want daarvoor is ze niet bedoeld!

Maar heb je dan verschillende 'petten 'op als je de bijbel leest?
Als ik bv lees dat Abraham uit Ur der Chaldeeen trok, omdat God hem riep, is dat een stuk heilsgeschiedenis, maar tegelijkertijd ingebed in een stuk historie. Dat is met elkaar verweven en kun je gaan discussiëren over het waarheidsbegrip.

Je moet dat toch gewoon lezen zoals die tekst tot je komt: Abraham trok uit Ur en God riep hem.

Je zou dat, ik zou het zo kunnen formuleren: de bijbel is geen/niet bedoelt als puur geschiedenisboek of natuurkundig boek, toch is wat er in staat m.i. wel onfeilbaar - alleen is het natuurlijk niet altijd volledig en niet in natuurkundig-wetenschappelijk, of historisch-wtenschappelijke taal opgeschreven.

quote:

De Bijbel kun je daartoe aannemen bijvoorbeeld op grond van het feit dat de Kerk haar daartoe heeft ontvangen en erkend, ook kun je zeggen dat je haar aanvaardt op grond van het getuigenis van de Geest in je hart.
Die twee aspecten zie ik idd terug in dat artikel 5 wat je quote.

quote:

Blijkt dan dat er historische onvolkomenheden in zitten dan doet dat er niet toe - blijkbaar heeft God ervoor gezorgd dat de Bijbel, déze Bijbel, zo is geworden dóór alle mensenwerk heen. Mensen hebben immers van Godswege gesproken?
Maar hebben ze Gods woord gesproken, of is de inhoud OK, maar het jasje waar het in zit, rammelt hier en daar.

Als je dat laatste beaamt, dan ben je al van het pad der 'onfeilbaarheid' af, je hebt het dan over 'betrouwbaarheid' van de Bijbel: de boodschap is nl betrouwbaar ondanks allerlei foutjes die in de Bijbel zouden staan. (Maar hoe weet je nu waar de scheiding ligt tussen foutjes en Gods woord?)

quote:

Het wordt alleen moeilijk als je vanuit de tekst zelf de goddelijke oorsprong gaat zitten opzoeken. Daar kom je niet uit, tenzij je al vantevoren aanneemt dát er een goddelijke oorsprong is.
Dat laatste: je gaat ervan uit dat die goddelijke oorspong er is, is wel het derde aspect wat je terugziet in dat artikel 5: Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf

quote:

Wat je al helemaal niet moet doen is tekstkritisch-historisch onderzoek naar de Bijbel omarmen als de resultaten naar je zin zijn, en het negeren of zwartmaken wanneer de resultaten je niet bevallen.
Nee, dat lijkt me idd een slechte zaak.

quote:

En dát is wat er hier volgens mij gebeurt. Wetenschappelijke uitkomsten die (bijvoorbeeld) de historiciteit van één of ander evangelie bevestigen worden naar voren gehaald en uitvergroot maar resultaten die laten zien dat (eveneens bijvoorbeeld) een stukje in een bepaald evangelie niet oorspronkelijk tot dat boek heeft behoord, worden gewoon genegeerd of zelfs afgeserveerd als niet waar, want niet leuk.

Goed dat ik dit dan hier beantwoord, want ik heb een artikel gequote waarin men uitlegt dat het stuk uit Johannes 8 heel goed weggelaten kan zijn/is, uit bepaalde motieven van ascese: Jezus kon toch zo'n zonde niet zomaar vergeven etc.
Dit is gedocumenteerd gebracht en je moet dan aan de hand van die uitspraken de dingen gaan natrekken.
Ik heb niemand opgedragen om dit voor zoete koek te gaan slikken, maar dit aangegeven om gewoon de andere kant te laten zien.
De ene kant: het hoort er niet in, is nl. niet besproken qua argumenten. Het werd zonder verdere onderbouwing gesteld.
En daarom liet ik de andere kant zien.
Dat lijkt me juist consequent. Ieder moet dan zelf beslissen aan de hand van de beschikbare feiten - en de aanwezige interpretaties van die feiten aan de hand van argumenten die wel/niet steekhoudend zijn.

quote:

Dat is inconsequent - tekstkritiek is óf wel, óf niet van toepassing op Bijbelteksten maar als je het toepast, doe het dan goed, en niet willekeurig. Ga niet op grond van de historisch-wetenschappelijke methode roepen dat de Bijbel zo betrouwbaar is en vervolgens diezelfde methode door de WC spoelen als die laat zien dat één en ander wat genuanceerder ligt.

Vandaar dat ik twee kanten van de zaak wil weten.
Persoonlijk hoef ik dit niet te onderzoeken, het staat nl wel in mijn Bijbel, welliswaar tussen haken omdat niet ieder handschrift het heeft, maar dat is van ondergeschikt belang voor mij. Ook heeft het altijd tot de canon behoord.
Maar: Ik neem voor mijzelf maar ook om anderen uiteraard, geen genoegen met alleen de kant van: dit kan toch niet want:.....
Dan ga ik op onderzoek uit.

quote:

Ik val in herhaling maar wederom doet dit me sterk denken aan biblicistisch creationisme: wordt er op een berg een fossiel stukje hout gevonden dan staan er mensen vooraan in de rij te toeteren dat Noachs Ark dus historisch moet zijn geweest (zie wel! het is wetenschappelijk bewezen!) maar als diezelfde wetenschap aantoont dat ándere fossielen toch echt een paar miljoen jaar oud zijn, dan worden de bevindingen gebagatelliseerd want ach, wetenschap is ook maar een geloof.

Aantonen is natuurlijk ook maar weer wat voor methode je er op los laat. Een boom dwars door allerlei aardlagen heen, zou volgens ET ook niet kunnen maar is ook gevonden. (We vallen idd in herhaling :) )

Na even nadenken is het duidelijk dat je met historisch onderzoek op het vlak van Bijbelwetenschap of creationisme, niet moet gaan proberen om de Bijbel te bewijzen.
Ik zou het willen omdraaien: je kunt je verwonderen om allerlei dingen die je met onderzoek ontdekt die de Bijbel bevestigen.
Ik heb het ook niet nodig voor m'n geloof om eerst te weten of Noachs ark al is gevonden, voordat ik geloof dat die Ark echt heeft bestaan.
Ik weet dat die ark heeft bestaan vanwege het zelfgetuigenis van de Bijbel: Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf.

Even heel schematisch:
1. Gods woord is waarheid
2. In het OT staat de geschiedenis van de Ark van Noach
3  Jezus is de autoriteit als het om Waarheid gaat
4 Hij haalt Noach aan in het NT
5 Noach wordt aangehaald als voorbeeld van een belangrijke waarheid in de brieven
6 Noach wordt aangehaald als geloofsheld die door het geloof eerbiedig de Ark toebereide nadat hij een Godsspraak had ontvangen
6 Waarom geen mooi verhaal zonder historische grond? Bekijk de geslachtsregister in Genesis, na Noach komt al redelijk snel Terach en Abraham .... waar begint de geschiedenis en eindigt de mythe?

En de eerste tekst uit Hebr 11 aan het begin van de rij geloofshelden, begint dan ook zo:

quote:

1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.

En dan volgt wat we geloven: als startpunt God heeft de wereld geschapen door zijn woord, en wat je ziet, is niet voortgekomen uit iets anders wat je kan waarnemen.
En dan volgt de rij geloofshelden.

quote:

2 Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven.
3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods tot stand gebracht is, zodat het zichtbare niet ontstaan is uit het waarneembare.
4 Door het geloof heeft Abel Gode een beter offer gebracht dan Kaïn; hierdoor werd van hem getuigd, dat hij rechtvaardig was, daar God getuigenis gaf aan zijn gaven, en hierdoor spreekt hij nog, nadat hij gestorven is.
5 Door het geloof is Henoch weggenomen zodat hij de dood niet zag, en hij werd niet meer gevonden, want God had hem weggenomen. Want vóórdat hij werd weggenomen, is van hem getuigd, dat hij Gode welgevallig was geweest; 6 maar zonder geloof is het onmogelijk (Hem) welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.
7 Door het geloof heeft Noach, nadat hij een godsspraak ontvangen had over iets, dat nog niet gezien werd, eerbiedig de ark toebereid tot redding van zijn huisgezin; en door dat (geloof) heeft hij de wereld veroordeeld en is hij een erfgenaam geworden der gerechtigheid, die aan het geloof beantwoordt.
8 Door het geloof is Abraham, toen hij geroepen werd, in gehoorzaamheid getrokken naar een plaats, die hij ter erfenis zou ontvangen, en hij vertrok, zonder te weten waar hij komen zou.
9 Door het geloof heeft hij vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land, waar hij in tenten woonde met Isaak en Jakob, die medeërfgenamen waren van dezelfde belofte; 10 want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.
11 Door het geloof heeft ook Sara kracht ontvangen om moeder te worden, en dat ondanks haar hoge leeftijd, daar zij Hem, die het beloofd had, betrouwbaar achtte. 12 Daarom zijn er dan ook uit één man, en wel een verstorvene, voortgekomen als de sterren des hemels in menigte en gelijk het zand aan de oever der zee, dat ontelbaar is.
13 In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. 14 Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. 15 En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; 16 maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.

Ik laat ook dit gedeelte hier zien, omdat het heel mooi illustreert wat ik hierboven uit probeerde te leggen over historiciteit van de geschiedenissen.
Het begint bij Adam en gaat zo door via o.a. Noach, daarna Abraham, etc .
Zij beleden vreemdelingen en bijwoners te zijn en verlangen naar een beter vaderland: God heeft hen een stad bereid.

Wil je dit symbolisch opvatten (Adam, Abel, Noach en de zondvloed, wat doe je dan met Abraham die pal in het volgende vers staat?
En van al de gelovigen hier, wordt gezegd dat God hen een stad heeft bereid.
Consequent zijn, betekent dan ook: De stad die God heeft beloofd is ook mytisch dan wel symbolisch.

Dit is waarom ik meer waarde en gewicht toeken aan het bijbelse getuigenis, dan aan historisch onderzoek, omdat veel niet te bewijzen is, en wat bronnenonderzoek betreft, je moet die altijd interpreteren en dat doe je toch altijd met een veronderstelling in je achterhoofd (denk ik)
Als iemand zegt: dit valt te bewijzen, kan een ander blijkbaar op andere gronden wel tot een andere slotsom komen.
Zaak is dan goed onderzoek te verrichten en hoe je in deze dingen staat, zal maken dat je bepaalde keuse maakt, en andere niet maakt.
Als de bronnen er niet meer zijn: Q od de Logia - dan ga je helemaal uit van veronderstellingen, want dat zijn het natuurlijk: Men neemt aan dat Q er was of de Logia.

Moelijk uit te leggen allemaal maar ik doe m'n best.
(offtopic: Verder heb je nog reacties van me te goed, maar de tijd ontbreekt me eigenlijk. Ik zal eens even gaan terugzoeken. Andere dingen komen dan ook alweer langs en ik kan moeilijk de hele dag gaan zitten forummen. Dit soort onderwerpen schud je ook niet zo maar een reactie over uit je mouw, maar kosten meer tijd)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #175 Gepost op: september 07, 2009, 01:01:15 am »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 00:39:
"Voorwaar, Ik zeg u: Wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt als een kind, zal het voorzeker niet binnengaan. "
Precies zoals het er staat als een kind hoopvol opkijkend naar vader. Hoe weet het kind dat hij wat van vader krijgt? Instinct? Verstand? Of ervaring, een combinatie van verstand en instinct.

rkdiak

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #176 Gepost op: september 07, 2009, 01:30:02 am »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 00:39:

Aardig genoeg een nogal populaire tekst bij doopvieringen (niet onverwacht lijkt me), Mc 10:15, en daardoor een tekst waarover ik relatief vaak mag preken. Dat maakt dat je je wat meer in een tekst gaat verdiepen. Context, bedoeling van de auteur, dat soort zaken.

De interpretatie "je moet alles maar aannemen zonder je volwassen verstand te gebruiken" wordt door deze woorden niet gedekt. Noch de context van het Marcus-evangelie biedt daar ruimte voor, noch de bredere context van de gehele Schrift.

Het is aardig te zien dat dit citaat tegenwoordig nogal eens wordt uitgelegd door te wijzen op het feit dat de sociale status van kinderen in die tijd laag was, om niet te zeggen waardeloos. De uitspraak van Jezus over het aannemen van het koninkrijk als een kind, komt dan in direct contrast met de uitspraken over de rijke, die de grootst mogelijke moeite zal hebben het koninkrijk binnen te gaan.

Persoonlijk denk ik dat de sleutel tot het verstaan van dit citaat niet ver gezocht hoeft te worden. In de katholieke liturgie wordt dit citaat gelezen inclusief de voorafgaande tekst over de onontbindbaarheid van het huwelijk. We zien nu een contrast opkomen, niet tussen het volwassen denken en het kinderlijke niet-denken, zoals hier gesuggereerd wordt, maar tussen de huwelijkstrouw die voor volwassenen zo moeilijk blijkt vol te houden door de hardheid van hun hart en de kinderlijke liefde die onvoorwaardelijk en trouw is.
So sue me!

grondig christelijk

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #177 Gepost op: september 07, 2009, 04:05:01 am »

quote:

rkdiak schreef op 07 september 2009 om 01:30:
[...]

Aardig genoeg een nogal populaire tekst bij doopvieringen (niet onverwacht lijkt me), Mc 10:15, en daardoor een tekst waarover ik relatief vaak mag preken. Dat maakt dat je je wat meer in een tekst gaat verdiepen. Context, bedoeling van de auteur, dat soort zaken.

De interpretatie "je moet alles maar aannemen zonder je volwassen verstand te gebruiken" wordt door deze woorden niet gedekt. Noch de context van het Marcus-evangelie biedt daar ruimte voor, noch de bredere context van de gehele Schrift.

Het is aardig te zien dat dit citaat tegenwoordig nogal eens wordt uitgelegd door te wijzen op het feit dat de sociale status van kinderen in die tijd laag was, om niet te zeggen waardeloos. De uitspraak van Jezus over het aannemen van het koninkrijk als een kind, komt dan in direct contrast met de uitspraken over de rijke, die de grootst mogelijke moeite zal hebben het koninkrijk binnen te gaan.

Persoonlijk denk ik dat de sleutel tot het verstaan van dit citaat niet ver gezocht hoeft te worden. In de katholieke liturgie wordt dit citaat gelezen inclusief de voorafgaande tekst over de onontbindbaarheid van het huwelijk. We zien nu een contrast opkomen, niet tussen het volwassen denken en het kinderlijke niet-denken, zoals hier gesuggereerd wordt, maar tussen de huwelijkstrouw die voor volwassenen zo moeilijk blijkt vol te houden door de hardheid van hun hart en de kinderlijke liefde die onvoorwaardelijk en trouw is.
Hmm, interessante invalshoek. Wat me ook aan kinderen opvalt is dat ze de ouders imiteren, nadoen, in sommige aspecten net zo groot willen zijn als de ouders. ze trekken bijvoorbeeld de veel te grote schoenen aan van pa en ma, steken de pijp van pa in de mond, spelen vader en moedertje. 'k meen dat dit wel overeenkomsten heeft met het juk op nemen van Christus.

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #178 Gepost op: september 07, 2009, 10:37:31 am »

quote:

[...]

Zoals wel vaker gebeurt, kan ik me niet echt vinden in deze formulering. Je stelt nu namelijk een uiterste. Het gaat er natuurlijk niet om dat je je (door God gegeven) verstand niet moet gebruiken. Wat is overigens de waarde daarvan als je het hebt over kleine kinderen? Jezus benadrukt dat de (kleine) kinderen weldegelijk betekenis hebben voor Hem en Hij wil ze graag zegenen, ja ze hebben zelfs een voorbeeldfunctie voor volwassenen. Wat verwijt Jezus de volwassenen zo vaak? Is dat niet hun ongeloof? Jezus verkondigt hen het evangelie maar telkens weer verwijt Jezus hen hun kleingeloof en ongeloof. Is dat mogelijk waarin volwassenen van kinderen verschillen? Het schijnt mij zo te zijn. De oorzaak ligt m.i. daarin dat volwassenen helaas al te vaak hebben ervaren dat aan de woorden van anderen niet zonder meer geloof gehecht kan worden. Anderen hebben niet altijd het beste met je voor. Zo wordt een mens meer en meer wantrouwend... Een klein kind heeft die ervaring en instelling nog niet, gelooft nog gewoon OMDAT het gezegd wordt.
Juist dat eenvoudige geloof van een kind is m.i. de kern waar het om draait. De reden is eenvoudig. Waar het goed is om als volwassene nog maar eens goed na te denken voordat je voor waar aanneemt wat een ander zegt, geldt dat NIET voor het geval je naar Jezus luistert of zijn Woord leest. Hem en zijn Woord mag je onvoorwaardelijk vertrouwen zoals een klein kind dat zou doen!!

Natuurlijk is het nodig dat je in het gewone leven als volwassenen je hersens gebruikt - als forumleden slikken we ook niet alles voor zoete koek wat anderen schrijven. We overwegen het, denken er over na en komen tot een eigen afweging. Dat is goed, gezond en zelfs noodzakelijk, maar niet het enige!! Belangrijker dan dat is dat we ons vertrouwen op God stellen dat Hij ons wijsheid en inzicht geeft in wat we lezen en hoe we daarop zullen reageren. Met alleen verstand kom je gewoon niet goed uit.

Ik denk nu even aan Petrus die ongetwijfeld een kundig visser was. Hij wist dat hij 's nachts moest vissen, aan welke kant van het schip hij zijn netten moest uitzetten. Hij had z'n hersens gebruikt, maar desondanks ving hij niets! Maar dan vraagt Jezus hem om iets te doen wat dwars tegen al die kunde ingaat, ik stel het even scherp: "tegen zijn verstand ingaat" : gooi nu dat net aan de andere kant van het schip ook al is het inmiddels dag geworden... Had Petrus zijn verstand gebruikt dan had hij iets kunnen zeggen in de trant van: "ja hoor eens, wie heeft hier nou verstand van vissen, Jij of ik? Toch? Maar hier is Petrus op z'n best als hij zegt : "op UW WOORD" zal ik het doen, omdat u het zegt! Hij geeft blijk van eenvoudig, kinderlijk geloof en dat gaat soms recht tegen ons verstand in. Echter in dit geval op goede gronden. Jezus is de enige mens die wij allen voluit kunnen vertrouwen zonder eerst ons verstand te hoeven raadplegen of wat Hij zegt wel betrouwbaar is. Verstand is dus niet bepalend.

Ook de Spreuken geven deze kernwaarheid weer:  
"Vertrouw op de HERE met uw ganse hart
en steun op uw eigen inzicht niet.
Ken Hem in al uw wegen,
dan zal Hij uw paden recht maken. (Spr.3:5,6)
Deze verzen laten zien dat niet het verstand ons in eerste instantie de weg wijst, maar het voluit vertrouwen op de Heer, met zelfs als verduidelijking dat je NIET moet uitgaan van je eigen inzicht.
Naäman meende zijn verstand te gebruiken toen hij het woord van Elisa afwees om zich zeven maal onder te dompelen in de Jordaan. Immers de rivieren van Syrië waren beter dan alle rivieren van Israel.... Gelukkig kreeg Naaman hulp van zijn knecht die wees op de eenvoud van de opdracht die Naaman had gekregen: geloof en handel daarnaar! Gelukkig doet Naäman dat. Daardoor bevestigde hij feitelijk de eerste regel : "Vertrouw op de Heer met je ganse hart"  

Deze gedachte van geloof versus verstand wordt zeer breed gedragen door heel de Schrift, ook in dit gedeelte over de kleine kinderen, ook in de stukjes ervoor en erna. Waarom wilde men scheiden? Omdat ze hun eigen kleine verstandje gebruikten en meenden dan beter af te zijn. Ze hadden echter moeten vertrouwen op wat God al aan het begin van zijn Woord gezegd had.... Jezus verweet hen dus ongeloof in het Woord van God van Gen 2!

Ook in het stukje over de rijke jonge man, let even op het constrast - kinderen versus jongeman - blijkt dat hij faalt door gebrek aan vertrouwen. De nog jonge man had inmiddels andere ervaringen in het leven opgedaan - wist inmiddels dat je niet zo maar iedereen kunt vertrouwen, maar geluk!! Hij had een vette bankrekening! Om de problemen in het leven te lijf te kunnen meende hij wel  z'n vertrouwen op z'n bezit te kunnen stellen. Als hij Jezus opdracht hoort, hoor je als het ware z'n verstand kraken dat hem zegt dat dat toch wel heel dom is want hoe zal hij zich anders kunnen weren tegen de moeiten van het leven en je kunt immers ook zo veel goede dingen doen met geld..... Helaas besluit hij NIET te geloven dat wat Jezus zegt betrouwbaar, geloofwaardig is.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #179 Gepost op: september 07, 2009, 11:11:00 am »

quote:

Adinomis schreef op 04 september 2009 om 22:33:
Wat Munneke schrijft komt overeen met mijn visie, maar ook met de artikelen uit de NGB die ik hierboven heb geciteerd. Waarom worden die losgelaten? Zo komen we op drijfzand, zonder houvast. In andere kerken is dit proces ook op gang gekomen. Op de duur is Jezus een gewoon mens die hoogstens een voorbeeld is om je te verzetten tegen de gevestigde orde. Het verzoenend werk door het bloed van Jezus verliest zijn kracht. Kijk toch uit!

Er is al een hoop gezegd over het gereformeerd belijden, dus laat ik hier alleen even op ingaan. De vraag is namelijk of je laatste opmerking klopt. Uitkijken, dat doe ik zeker. Ik kan alleen mijn verstand niet aan de kant zetten in mijn geloof. Allereerst vraagt God mij m'n verstand te gebruiken en ten tweede zou dat zelfverloochening zijn. Nu zou dat op een bepaald punt kunnen, je verstand loslaten en simpelweg geloven in de onfeilbaarheid van de Schrift. Dat zou voor mij echter erg veel innerlijke strijd opleveren. Christen zijn is voor mij niet rust vinden in een stel zekerheden/dogma's maar God accepteren als Schepper van deze werkelijkheid met alles wat er in is. Dat betekent dat je ook dingen tegenkomt die je minder bevallen. Of de Bijbel nu onfeilbaar is of niet maakt in feite niet zoveel uit.

Misschien niet zo gereformeerd, maar ja, dat is ook maar de traditie waarbinnen ik als christen ter wereld gekomen en opgegroeid ben. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je het 'fout' vindt. Ik merk namelijk in de discussie dat je geneigd bent om je eigen interpretatie op te leggen aan de gereformeerde belijdenisgeschriften en, erger nog, anderen verkettert omdat ze niet jouw visie aanhangen. Daar kan ik erg slecht tegen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #180 Gepost op: september 07, 2009, 11:40:21 am »

quote:

Ursa schreef op 07 september 2009 om 11:11:
[...]

Er is al een hoop gezegd over het gereformeerd belijden, dus laat ik hier alleen even op ingaan. De vraag is namelijk of je laatste opmerking klopt. Uitkijken, dat doe ik zeker. Ik kan alleen mijn verstand niet aan de kant zetten in mijn geloof. Allereerst vraagt God mij m'n verstand te gebruiken en ten tweede zou dat zelfverloochening zijn. Nu zou dat op een bepaald punt kunnen, je verstand loslaten en simpelweg geloven in de onfeilbaarheid van de Schrift. Dat zou voor mij echter erg veel innerlijke strijd opleveren. Christen zijn is voor mij niet rust vinden in een stel zekerheden/dogma's maar God accepteren als Schepper van deze werkelijkheid met alles wat er in is. Dat betekent dat je ook dingen tegenkomt die je minder bevallen. Of de Bijbel nu onfeilbaar is of niet maakt in feite niet zoveel uit.

Misschien niet zo gereformeerd, maar ja, dat is ook maar de traditie waarbinnen ik als christen ter wereld gekomen en opgegroeid ben. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je het 'fout' vindt. Ik merk namelijk in de discussie dat je geneigd bent om je eigen interpretatie op te leggen aan de gereformeerde belijdenisgeschriften en, erger nog, anderen verkettert omdat ze niet jouw visie aanhangen. Daar kan ik erg slecht tegen.
"Verkettert" is een erg krachtig woord. Ik lees haar woorden ook en proef daarin meer dat ze wil waarschuwen, net zoals je een kind waarschuwt die met z'n handjes op een gloeiende kookplaat wil leggen. Dat waarschuwen komt m.i. voort uit het niet willen dat de ander een keus zou maken, die grote risico's met zich meebrengt. Zie ook mijn eigen betoog over geloof versus verstand van een uurtje geleden... ;)

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #181 Gepost op: september 07, 2009, 12:47:09 pm »

quote:

Ursa schreef op 07 september 2009 om 11:11:
Er is al een hoop gezegd over het gereformeerd belijden, dus laat ik hier alleen even op ingaan. De vraag is namelijk of je laatste opmerking klopt. Uitkijken, dat doe ik zeker. Ik kan alleen mijn verstand niet aan de kant zetten in mijn geloof.
Het is ook niet de bedoeling dat je je verstand uitschakelt, maar dat je het onderwerpt aan Diegene die je het verstand gegeven heeft.

quote:

Ursa schreef
Allereerst vraagt God mij m'n verstand te gebruiken en ten tweede zou dat zelfverloochening zijn. Nu zou dat op een bepaald punt kunnen, je verstand loslaten en simpelweg geloven in de onfeilbaarheid van de Schrift. Dat zou voor mij echter erg veel innerlijke strijd opleveren.
Zelfverloochening is een bijbels begrip dat inderdaad innerlijke strijd oplevert. Ons geloof groeit niet zonder innerlijke strijd.

quote:

Ursa schreef
Christen zijn is voor mij niet rust vinden in een stel zekerheden/dogma's maar God accepteren als Schepper van deze werkelijkheid met alles wat er in is.
God op zijn woord geloven is niet hetzelfde als het verstandelijk accepteren van zekerheden en dogma's. Het gaat er om dat we onze redder Jezus Christus aannemen. Uiteindelijk is het een zaak van God vertrouwen op zijn Woord.

quote:

Ursa schreef
Dat betekent dat je ook dingen tegenkomt die je minder bevallen. Of de Bijbel nu onfeilbaar is of niet maakt in feite niet zoveel uit.
Accepteren we van God dan alleen de dingen die ons bevallen? Wat God gesproken heeft is onfeilbaar. In Jesaja 55 staat:

quote:

8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.
Zoals ds. Moedt het uitdrukte: "we kunnen niet alles begrijpen, maar we kunnen Hem wel vertrouwen!"

quote:

Ursa schreef
Misschien niet zo gereformeerd, maar ja, dat is ook maar de traditie waarbinnen ik als christen ter wereld gekomen en opgegroeid ben.

Ik ben ook in die traditie ter wereld gekomen en opgegroeid. Binnen die traditie zijn we met God en Zijn Woord in aanraking gekomen. Dat is een groot goed! Ik neem aan dat je daar “ja” op gezegd hebt blijkens de ondertitel van je avatar: ‘tota scriptura”. Dat houdt het toch ook in?
Zoals we geboren zijn kan God ons niet accepteren. Er is wedergeboorte nodig. Sterven aan jezelf, jezelf verloochenen en het kruis op je nemen en achter Jezus aan. Met Christus gekruisigd worden en opstaan. Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede…..

quote:

Ursa schreef
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je het 'fout' vindt. Ik merk namelijk in de discussie dat je geneigd bent om je eigen interpretatie op te leggen aan de gereformeerde belijdenisgeschriften en, erger nog, anderen verkettert omdat ze niet jouw visie aanhangen. Daar kan ik erg slecht tegen.

Ik ga hier geen oordeel uitspreken. Ik verketter niemand, iedereen heeft de keus. Het spijt me oprecht als je dat in mijn woorden leest. Maar er is wel een keuzemogelijkheid ten leven of ten dode. Het criterium ligt bij het aannemen of verwerpen van het vleesgeworden Woord van God. Je bent vrij in die keuze.

We krijgen allemaal het gevoel dat we verketterd worden als een ander het niet met ons eens is. Over mij zijn op het forum ook al genoeg negatieve dingen geschreven. Ik leg geen interpretatie op aan de belijdenisgeschriften, de artikelen die ik weergaf spreken zelf duidelijk genoeg. Liever zou ik alleen met het Woord van God komen. Maar als dat al niet als maatgevend wordt beschouwd neem ik mijn toevlucht op wat we zelf in die kerk daarover hebben geformuleerd.

Heb je gelezen wat Aslanning op dit topic om 10.37 uur heeft geschreven? Ik vond het echt mooi en helemaal niet veroordelend. Ik sluit me hier van harte bij aan.

(Ik zie net dat Aslanning me voor is geweest met een reactie)

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #182 Gepost op: september 07, 2009, 04:23:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 september 2009 om 00:50:
6 Waarom geen mooi verhaal zonder historische grond? Bekijk de geslachtsregister in Genesis, na Noach komt al redelijk snel Terach en Abraham .... waar begint de geschiedenis en eindigt de mythe?

Met geslachtsregisters valt de geschiedenis niet te bewijzen.
In Genesis 5 en Genesis 11 omvatten de geslachtsregisters elk 10 geslachten, in het boek Ruth staat ook een geslachtsregister ook die omvat 10 geslachten. Wonderlijk toch alle drie 10 geslachten.
Ezra 7 de stamboom van Ezra ook zonder twijfel generaties overgeslagen. De stamboom van Jezus duidelijk namen weggelaten.

Het is voor mij totaal onwaarschijnlijk dat Noach en Abraham in dezelfde tijd zouden hebben geleefd, want daar kom je namelijk op uit als je de stambomen letterlijk volgt.

De betreffende stambomen vertellen een ander verhaal, een verhaal over God en de geschiedenis. Over God en zijn verbond.......... Psalm 105 " Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbod"

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #183 Gepost op: september 07, 2009, 04:27:47 pm »

quote:

Adinomis schreef op 07 september 2009 om 12:47:
[...]

Het is ook niet de bedoeling dat je je verstand uitschakelt, maar dat je het onderwerpt aan Diegene die je het verstand gegeven heeft.
Je verstand IS onderworpen aan Diegene.

quote:

[...]

Zelfverloochening is een bijbels begrip dat inderdaad innerlijke strijd oplevert. Ons geloof groeit niet zonder innerlijke strijd.
Dus om te geloven moet je innerlijke strijd hebben? Als je nu gewoon in geloof berust bij bepaalde zaken geloof je dus niet goed in jouw opinie?

quote:

[...]

God op zijn woord geloven is niet hetzelfde als het verstandelijk accepteren van zekerheden en dogma's. Het gaat er om dat we onze redder Jezus Christus aannemen. Uiteindelijk is het een zaak van God vertrouwen op zijn Woord.
Geloven is een zeker weten. En wat is er zeker buiten God? En wat zijn dogma's anders dan menselijke beREDEneringen. Gods Woord is meer dan de bijbel alleen wij staan op de schouders van de generaties die voor ons waren.

quote:

[...]

Accepteren we van God dan alleen de dingen die ons bevallen? Wat God gesproken heeft is onfeilbaar. In Jesaja 55 staat:
Nee, maar dat is ook niet wat hij zegt. Wat God gesproken heeft is onfeilbaar maar de mensen die de bijbel schreven en kopieerden waren dat niet.

quote:

[...]

Zoals ds. Moedt het uitdrukte: "we kunnen niet alles begrijpen, maar we kunnen Hem wel vertrouwen!"
Dat plaatst geen enkele rem op het zo goed mogelijk willen begrijpen met alle beperkingen waar je als mens aan onderworpen bent.

quote:

[...]

Ik ben ook in die traditie ter wereld gekomen en opgegroeid. Binnen die traditie zijn we met God en Zijn Woord in aanraking gekomen. Dat is een groot goed! Ik neem aan dat je daar “ja” op gezegd hebt blijkens de ondertitel van je avatar: ‘tota scriptura”. Dat houdt het toch ook in?
Zoals we geboren zijn kan God ons niet accepteren. Er is wedergeboorte nodig. Sterven aan jezelf, jezelf verloochenen en het kruis op je nemen en achter Jezus aan. Met Christus gekruisigd worden en opstaan. Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede…..
Ook dat beperkt niet de wil tot onderzoeken en pogen te begrijpen.

quote:

[...]

Ik ga hier geen oordeel uitspreken. Ik verketter niemand, iedereen heeft de keus. Het spijt me oprecht als je dat in mijn woorden leest. Maar er is wel een keuzemogelijkheid ten leven of ten dode. Het criterium ligt bij het aannemen of verwerpen van het vleesgeworden Woord van God. Je bent vrij in die keuze.
Je zegt geen oordeel uit te spreken maar impliciet doe je dat wel. Dus of je zegt iets anders dan je bedoeld of je bedoelt iets anders dan wat je zegt.

quote:

We krijgen allemaal het gevoel dat we verketterd worden als een ander het niet met ons eens is. Over mij zijn op het forum ook al genoeg negatieve dingen geschreven. Ik leg geen interpretatie op aan de belijdenisgeschriften, de artikelen die ik weergaf spreken zelf duidelijk genoeg. Liever zou ik alleen met het Woord van God komen. Maar als dat al niet als maatgevend wordt beschouwd neem ik mijn toevlucht op wat we zelf in die kerk daarover hebben geformuleerd.

Heb je gelezen wat Aslanning op dit topic om 10.37 uur heeft geschreven? Ik vond het echt mooi en helemaal niet veroordelend. Ik sluit me hier van harte bij aan.

(Ik zie net dat Aslanning me voor is geweest met een reactie)
Tja dat je het eens bent met Aslanning was me al duidelijk geworden maar op basis waarvan? Wij tegen zij of op basis van je verstand en het wegen van zijn argumenten?
« Laatst bewerkt op: september 07, 2009, 04:29:33 pm door dingo »

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #184 Gepost op: september 07, 2009, 05:21:27 pm »

quote:

cyber schreef op 07 september 2009 om 16:23:

Het is voor mij totaal onwaarschijnlijk dat Noach en Abraham in dezelfde tijd zouden hebben geleefd, want daar kom je namelijk op uit als je de stambomen letterlijk volgt.

De betreffende stambomen vertellen een ander verhaal, een verhaal over God en de geschiedenis. Over God en zijn verbond.......... Psalm 105 " Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbod"

Interessante vraag, maar je geeft feitelijk geen antwoord. Toch is het natuurlijk essentieel hoe je nou beoordeelt wat je nu wel en wat je niet geloven kunt. Mogelijk dat je zegt dat je ff je grijze hersencellen daarvoor moet laten werken... :) maar in dat geval vraag ik me af of dat wel eenduidig genoeg is. De een zal dan voor de verzen "ABC" argumenteren dat ze betrouwbaar zijn, een ander voor "DEF". Na tig tijd hebben we dan allemaal een andere opvatting over wat nu echt Gods Woord is en wat dus als betrouwbaar kan worden beschouwd. Mijn eerlijke vraag is dus hoe los jij zoiets dan op? Ik kan daar met mijn wellicht kleine denkraampje niet goed bij... maar ik luister graag.... _O_

Vraag 2: waarom is het onwaarschijnlijk dat Noach en Abraham in dezelfde tijd leefden? Misschien heb je gelijk hoor, maar hoe beoordeel je nou zoiets? Dat zou ik echt graag willen weten!! :ja:

Adinomis

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #185 Gepost op: september 07, 2009, 05:50:34 pm »

quote:

dingo schreef op 07 september 2009 om 16:27:
Tja dat je het eens bent met Aslanning was me al duidelijk geworden maar op basis waarvan? Wij tegen zij of op basis van je verstand en het wegen van zijn argumenten?

Kan het ook zijn dat je elkaar herkent als broeder en zuster in Christus?
Niets geen wij tegen zij. Heb ik iets lelijks tegen je gezegd? Ik zou ook graag jou als zodanig herkennen. Dat meen ik oprecht!
Waaraan herken je broeders en zusters?

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #186 Gepost op: september 07, 2009, 09:37:28 pm »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 17:21:
[...]

Interessante vraag, maar je geeft feitelijk geen antwoord. Toch is het natuurlijk essentieel hoe je nou beoordeelt wat je nu wel en wat je niet geloven kunt. Mogelijk dat je zegt dat je ff je grijze hersencellen daarvoor moet laten werken... :) maar in dat geval vraag ik me af of dat wel eenduidig genoeg is. De een zal dan voor de verzen "ABC" argumenteren dat ze betrouwbaar zijn, een ander voor "DEF". Na tig tijd hebben we dan allemaal een andere opvatting over wat nu echt Gods Woord is en wat dus als betrouwbaar kan worden beschouwd. Mijn eerlijke vraag is dus hoe los jij zoiets dan op? Ik kan daar met mijn wellicht kleine denkraampje niet goed bij... maar ik luister graag.... _O_  
Kijk, wat een mens nodig is te geloven is al sinds Genesis en/of Pinksteren bekent, en verder hoef ik al die, door anderen, opgeworpen discrepanties niet op te lossen.

quote:

Vraag 2: waarom is het onwaarschijnlijk dat Noach en Abraham in dezelfde tijd leefden? Misschien heb je gelijk hoor, maar hoe beoordeel je nou zoiets? Dat zou ik echt graag willen weten!! :ja:

Noach leefde na de zondvloed en zijn familie breide zich uit door veel nageslacht waaruit weer vele volken voortkwamen. Abraham kwam in een land waar de Kanaänieten al leefden en steden hadden gebouwd. Ninevé, die grote stad was ook al gebouwd. en de Egyptenaren waren al eeuwen druk bezig met hun Pyramiden.

Genesis 9, 10, 11, daar is alles na te lezen.

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #187 Gepost op: september 07, 2009, 10:45:29 pm »

quote:

cyber schreef op 07 september 2009 om 21:37:
[...]

Kijk, wat een mens nodig is te geloven is al sinds Genesis en/of Pinksteren bekent, en verder hoef ik al die, door anderen, opgeworpen discrepanties niet op te lossen.
Nee, dat vind ik ook niet. Ik begrijp ook niet alles, maar wat ik niet begrijp laat ik rusten. Wie ben ik dat ik zomaar even zou uitmaken dat  Sem feitelijk niet met Abraham heeft kunnen praten. Waarom niet eigenlijk? Okay we lezen er niet over, waarschijnlijk omdat het voor de bijbelse geschiedschrijving niet relevant is. Het laat echter wel zien dat Abraham nog uit de eerste hand van Sem heeft kunnen horen hoe de wereld van voor de zondvloed er heeft uitgezien. Heel veel kennis heeft dus de mogelijkheid gehad om mondeling doorgegeven te worden .... Als mensen toen nog een stuik langer leefden waren ze mogelijk ook veel langer vruchtbaar en konden ze ook langer en veel meer kinderen verwekken/krijgen. Dan kun je een enorme bevolkingsexplosie krijgen .... doordat ouders en kinderen gedurende langere tijd gezamenlijk reproductief zijn....

Zo maar even zeggen wat wel of niet mogelijk is of wel of niet waar kan zijn is daarom nogal hachelijk. Zodra je zoiets zegt, krijg je namelijk de bewijslast om te gaan vertellen op welke gronden iets wel of niet waar is.... Daar lijk je duidelijk voor terug te schrikken en met goed recht, want dat is niet echt doenlijk! Ik heb nog nooit iemand duidelijk horen op welke gronden iets waar of onwaar zou zijn in de Schrift. Het blijven altijd maar menselijke bedenksels die geen echte grond hebben....

quote:

Noach leefde na de zondvloed en zijn familie breide zich uit door veel nageslacht waaruit weer vele volken voortkwamen. Abraham kwam in een land waar de Kanaänieten al leefden en steden hadden gebouwd. Ninevé, die grote stad was ook al gebouwd. en de Egyptenaren waren al eeuwen druk bezig met hun Pyramiden.
Genesis 9, 10, 11, daar is alles na te lezen.
Blijkt dus omdat jij je bepaalde dingen niet kunt voorstellen, dat je gaat twijfelen of het wel waar kan zijn.... Maar op welke grond meen je dan dat Gen9-11 weer wel waar zijn, meer waar dan dat Noach en Abraham elkaar twee jaar overlapten? Nogmaals waarom zou je jezelf die noodzaak opleggen dat iets niet waar kan zijn? En waarom zou je meer vertrouwen hebben in de tijdschema's van de Egyptenaren dan die van de Hebreeën?
« Laatst bewerkt op: september 07, 2009, 10:47:16 pm door Aslanning »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #188 Gepost op: september 07, 2009, 11:35:02 pm »

quote:

cyber schreef op 07 september 2009 om 16:23:
[...]

In Genesis 5 en Genesis 11 omvatten de geslachtsregisters elk 10 geslachten, in het boek Ruth staat ook een geslachtsregister ook die omvat 10 geslachten. Wonderlijk toch alle drie 10 geslachten.
Ezra 7 de stamboom van Ezra ook zonder twijfel generaties overgeslagen. De stamboom van Jezus duidelijk namen weggelaten.

Al zouden er geslachten overgeslagen zijn, de opvolging van de geslachten blijft. En daar gaat het me om, dat de ene persoon in de lijn als niet historisch wordt beschouwd, en een (eventueel iets verdere of nog iets verdere) afstammeling wel. Die latere afstammeling heeft dan weer wel historisch gezien ook echt bestaan.

In Hebreeën 11 trekt de Auteur zich niets aan van die redeneringen en zet het hele hoofdstuk in het hetzelfde licht.
En achteraan staat een tekst die wel heel stevig pleit voor historiciteit:

quote:

Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, 40 daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.
Deze allen: van Adam tot en met de profeten en allen die geloofden in de tijd van het OT.... m.i. stuk voor stuk historische personen
Zij niet zonder ons: die gelovigen uit het OT hebben het beloofde nog niet verkregen; ze moesten op ons, gelovigen uit het NT-tijdperk dat duurt tot op deze dag, wachten voordat ze de stad die God hen en ons heeft bereid, binnen kunnen gaan.

quote:

Ze vertellen ook het verhaal van Gods trouw. En dat is m.i. een combinatie, je moet historiciteit m.i. niet gaan uitspelen tegen heilsgeschiedenis.
Alles heeft zijn bestemde tijd van God gekregen en Jezus werd geboren toen de volheid van de tijd was gekomen.

De heilsgeschiedenis ligt m.i. wat de mens betreft verankerd in de tijd, en bij onze bekering worden we a.h.w. er al uit gehaald, doordat we het eeuwige leven ontvangen (zonder begin en einde.)
« Laatst bewerkt op: september 08, 2009, 09:20:31 am door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #189 Gepost op: september 08, 2009, 11:38:35 am »

quote:

Aslanning schreef op 07 september 2009 om 22:45:
Nee, dat vind ik ook niet. Ik begrijp ook niet alles, maar wat ik niet begrijp laat ik rusten. Wie ben ik dat ik zomaar even zou uitmaken dat Sem feitelijk niet met Abraham heeft kunnen praten. Waarom niet eigenlijk? Okay we lezen er niet over, waarschijnlijk omdat het voor de bijbelse geschiedschrijving niet relevant is. Het laat echter wel zien dat Abraham nog uit de eerste hand van Sem heeft kunnen horen hoe de wereld van voor de zondvloed er heeft uitgezien.
Tijdlijn betreffende de geboortes.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelse_tijdlijn

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #190 Gepost op: september 08, 2009, 11:43:55 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 07 september 2009 om 23:35:

Al zouden er geslachten overgeslagen zijn, de opvolging van de geslachten blijft En daar gaat het me om, dat de ene persoon in de lijn als niet historisch wordt beschouwd, en een (eventueel iets verdere of nog iets verdere) afstammeling niet. Die latere afstammeling heeft dan weer wel historisch gezien ook echt bestaan.

Er zijn hele geslachten verdwenen en wat verdwenen is heeft geen nageslacht.

quote:

Deze allen: van Adam tot en met de profeten en allen die geloofden in de tijd van het OT.... m.i. stuk voor stuk historische personen
Jammer en helaas maar tussen de geloofsgetuigen in Hebr 11 is geen Adam te vinden.

quote:

Ze vertellen ook het verhaal van Gods trouw.
Ja dat zei ik al, het verbond!!

quote:

En dat is m.i. een combinatie, je moet historiciteit m.i. niet gaan uitspelen tegen heilsgeschiedenis.
De eenzijdige focus die jij op de historiciteit van de Bijbel legt is pas opgekomen tijdens de verlichting, het is eigenlijk nog een nieuwigheid dus. Genesis tot en met de evangeliën moeten echt gebeurd zijn.

Als ik kijk in de geschiedenis van de Bijbel, dan vind ik geen eenzijdige focus op de historiciteit van de Bijbel. In de christelijke traditie van alle eeuwen heeft dat voor christenen nooit een centrale rol gespeeld.

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #191 Gepost op: september 08, 2009, 01:07:44 pm »

quote:

cyber schreef op 08 september 2009 om 11:43:
Jammer en helaas maar tussen de geloofsgetuigen in Hebr 11 is geen Adam te vinden.
Dat maakt feitelijk niks uit. Wie gelooft dat Abel leefde - Jezus deed het!- die heeft geen reden om niet te geloven in de historiciteit van Adam. Paulus noemt zowel Adam als Eva en spreekt over hen als historische personen.

quote:

Ja dat zei ik al, het verbond!!
maar wat wil je met een verbond zonder dat het op historische zaken teruggaat? Dat is toch gewoon lucht? Precies zoals Paulus zegt over hen die niet in Jezus fysieke opstanding geloven, : als Jezus niet is opgestaan, dan bent u nog in uw zonden! Dan is er helemaal geen redding in Christus!

quote:

De eenzijdige focus die jij op de historiciteit van de Bijbel legt is pas opgekomen tijdens de verlichting, het is eigenlijk nog een nieuwigheid dus. Genesis tot en met de evangeliën moeten echt gebeurd zijn.
Niks hoor, het is precies andersom. De historiciteit was vóór de "verlichting(?)" nooit een probleem omdat die vóór die tijd nooit ter discussie werd gesteld.

quote:

Als ik kijk in de geschiedenis van de Bijbel, dan vind ik geen eenzijdige focus op de historiciteit van de Bijbel. In de christelijke traditie van alle eeuwen heeft dat voor christenen nooit een centrale rol gespeeld.
Nee, logisch, zie mijn argumentatie boven! Het werkelijke bestaan van de eerste mensen hoefde nooit verdedigd te worden omdat iedereen die de Bijbel begint te lezen zoveel aanknopingspunten vindt waardoor duidelijk is dat het niet zo maar om een "mythe" gaat dat er geen reden is om daar aan te twijfelen.... Maar zij die niks te maken WILLEN hebben met God en Zijn Woord doen er alles aan om het waarheidsgehalte van Genesis onderuit te halen als achterhaald. Ze WILLEN niet geconfronteerd worden met een God die tot hen roept: "Adam waar ben je?".
Het risico is dat wij die ons geloof in Jezus willen belijden verleid worden  mee te heulen met hen die met God niet te maken willen hebben, liever dan met Jezus veracht te worden en niet langer voor vol aangezien te worden. Laten we de meerderheid in dat kwade niet volgen, Cyber!

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #192 Gepost op: september 08, 2009, 11:24:41 pm »

quote:

cyber schreef op 08 september 2009 om 11:43:

Sorry, een kleine verschrijving mijnerzijds, maar ik ga er van uit dat Abel toch wel een vader heeft gehad.
Maar in Hebr 11 staat deze niet genoemd. Zoals je ook kan lezen in de quote van Hebr 11 die ik geef.

quote:

De eenzijdige focus die jij op de historiciteit van de Bijbel legt is pas opgekomen tijdens de verlichting, het is eigenlijk nog een nieuwigheid dus.
Nee, dat is wat men denkt, maar het is een bijbelse manier van denken. De Verlichting gaat uit van de rede alleen en heeft niets met God.

quote:

Genesis tot en met de evangeliën moeten echt gebeurd zijn.
En het leuke is dat ik juist zeg dat het een combinatie moet zijn van die twee zaken: Heilsgeschiednis en historiciteit.
Dus dat is juist niet eenzijdig maar ik wil die twee kanten wel allebei zien.
Maar idd gaat het niet zonder historiciteit.
Want zij uit het OT konden niet zonder ons (gelovigen van het NT) tot volmaaktheid komen.
Of zijn wij ook alleen maar aanwezig in de verbeelding? :? :)

quote:

Nee, dat klopt, maar jij geeft juist een ander beeld: een eenzijdige focus op de heilsgeschiedenis zonder die in de tijd te plaatsten.

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #193 Gepost op: september 09, 2009, 03:11:18 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 september 2009 om 23:24:

Sorry, een kleine verschrijving mijnerzijds,
ja dat kan gebeuren.

quote:

Nee, dat is wat men denkt, maar het is een bijbelse manier van denken. De Verlichting gaat uit van de rede alleen en heeft niets met God.
Jou bijbelse manier van denken heeft alles met de 'rede' van doen, het is een reactie op de 'rede'.

quote:

En het leuke is dat ik juist zeg dat het een combinatie moet zijn van die twee zaken: Heilsgeschiednis en historiciteit.
Prima dat jij dat leuk vind maar het zegt niks, want leuk is geen onderbouwing.

quote:

Want zij uit het OT konden niet zonder ons (gelovigen van het NT) tot volmaaktheid komen.
Het mag jou dan een fijn gevoel geven, maar zonder de context sla je de plank behoorlijk mis.

quote:

Nee, dat klopt, maar jij geeft juist een ander beeld: een eenzijdige focus op de heilsgeschiedenis zonder die in de tijd te plaatsten.
Heilsgeschiedenis valt niet in de tijd te plaatsen, jij plaatst zowel de heilsgeschiedenis en de historiciteit tussen twee kaften.

De schepping staat niet in de bijbel, maar de bijbel in de schepping.

rkdiak

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #194 Gepost op: september 09, 2009, 03:13:17 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 september 2009 om 13:07:
Maar zij die niks te maken WILLEN hebben met God en Zijn Woord doen er alles aan om het waarheidsgehalte van Genesis onderuit te halen als achterhaald. Ze WILLEN niet geconfronteerd worden met een God die tot hen roept: "Adam waar ben je?".
Het risico is dat wij die ons geloof in Jezus willen belijden verleid worden  mee te heulen met hen die met God niet te maken willen hebben, liever dan met Jezus veracht te worden en niet langer voor vol aangezien te worden. Laten we de meerderheid in dat kwade niet volgen, Cyber!
Er was iets met een nieuw forumbeleid, en het doen van uitspraken cq geven van oordelen over de intenties van andere mensen. Maar wat was het ook alweer?
So sue me!

cyber

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #195 Gepost op: september 09, 2009, 03:19:04 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 september 2009 om 13:07:
Laten we de meerderheid in dat kwade niet volgen, Cyber!
lijkt me een boemerang opmerking

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #196 Gepost op: september 09, 2009, 03:21:36 pm »

quote:

rkdiak schreef op 09 september 2009 om 15:13:
[...]

Er was iets met een nieuw forumbeleid, en het doen van uitspraken cq geven van oordelen over de intenties van andere mensen. Maar wat was het ook alweer?

Ach ja, simpel gezwets wordt hier schijnbaar als norm genomen. En een ieder die niet in het gezwets meegat, kritisch is, rede hanteert enz enz is niet meer wenselijk. Op zich wel een interessante ontwikkeling om te observeren. Nadrukkelijk observeren dan, de wil om daarop te reageren ontgaat me meer en meer. Als een ader de godsdienstwaanzinnige, met een geloof gebouwd op drijfzand, wil uithangen dan doen ze dat maar fijn. Jammer van dit forum waar in het verleden interessante discussies ontstonden.

Als laatste dieptepunt het topic van Esther die een zeer redelijke vraag stelt maar waar de redelijke of zelfs maar inhoudelijke reacties op 1 hand te tellen zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #197 Gepost op: september 09, 2009, 04:35:41 pm »

quote:

Aslanning schreef op 08 September 2009 om 13:07:
Dat maakt feitelijk niks uit. Wie gelooft dat Abel leefde - Jezus deed het!- die heeft geen reden om niet te geloven in de historiciteit van Adam. Paulus noemt zowel Adam als Eva en spreekt over hen als historische personen.

Het feit dat Jezus en Paulus het over Abel, Adam en Eva hebben gehad bewijst ten eerste niet dat zij in hen geloofden als historische personen (ik heb het ook wel eens over Reinaard de Vos) en het bewijst ook niet dat Abel, Adam en Eva werkelijk hebben geleefd.

Redenen om níet in het historisch bestaan van Adam en Eva te geloven zijn er overigens te over.

quote:

maar wat wil je met een verbond zonder dat het op historische zaken teruggaat? Dat is toch gewoon lucht? Precies zoals Paulus zegt over hen die niet in Jezus fysieke opstanding geloven, : als Jezus niet is opgestaan, dan bent u nog in uw zonden! Dan is er helemaal geen redding in Christus!

Vrij vertaald: als dit de situatie is, dan is dat mooi balen.
Helaas is dat geen bewijs dat die situatie er niet is.
Niet dat ik niet in de Opstanding geloof, maar daar geloof ik niet in omdat Paulus zegt dat 't anders niet leuk is. Dat is geen argument voor de waarheid ergens van.

quote:

Nee, logisch, zie mijn argumentatie boven! Het werkelijke bestaan van de eerste mensen hoefde nooit verdedigd te worden omdat iedereen die de Bijbel begint te lezen zoveel aanknopingspunten vindt waardoor duidelijk is dat het niet zo maar om een "mythe" gaat dat er geen reden is om daar aan te twijfelen....
Het is ook niet zomaar een mythe.

Maar er zijn redenen genoeg om aan de historiciteit van Genesis te twijfelen, een leuk begin is "The Ancestor's tale" van Richard Dawkins, ergens in het tweede hoofdstuk, het stuk over de recentste gemeenschappelijke voorouders.

quote:

Maar zij die niks te maken WILLEN hebben met God en Zijn Woord doen er alles aan om het waarheidsgehalte van Genesis onderuit te halen als achterhaald. Ze WILLEN niet geconfronteerd worden met een God die tot hen roept: "Adam waar ben je?".
Het is erg dom om iets af te doen als onwaar, omdat je wil dat het onwaar is. Het is ook erg dom om iets aan te nemen als waar, omdat je wil dat het waar is.

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #198 Gepost op: september 09, 2009, 09:50:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 09 september 2009 om 16:35:
[...]
Het is ook niet zomaar een mythe.

Maar er zijn redenen genoeg om aan de historiciteit van Genesis te twijfelen, een leuk begin is "The Ancestor's tale" van Richard Dawkins, ergens in het tweede hoofdstuk, het stuk over de recentste gemeenschappelijke voorouders.
Genoeg redenen om Genesis niet als een geschiedenisboek te lezen maar om een schrijver als Richard Dawkins daarvoor als bewijs aan  te voeren gaat wel ver. Je zou er ook vanuit kunnen gaan dat er een reden voor is waarom Genesis geschreven is zoals wij het kennen. En dat is niet noodzakelijk een historische of natuurwetenschappelijke verklaring. Dat is leuke hersengymnastiek maar iets waarvan je het nut voor je geloof af kan vragen: alles is geoorloofd maar niet alles is nuttig.

quote:

[...]

Het is erg dom om iets af te doen als onwaar, omdat je wil dat het onwaar is. Het is ook erg dom om iets aan te nemen als waar, omdat je wil dat het waar is.
Dat is een boomerang redenering want ook wetenschappers gaan uit van vooronderstellingen bij onderzoek en het formulieren van theorieen.

pyro

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #199 Gepost op: september 09, 2009, 10:26:46 pm »

quote:

[...]

Persoonlijk denk ik dat de sleutel tot het verstaan van dit citaat [Mc 10:15] niet ver gezocht hoeft te worden. In de katholieke liturgie wordt dit citaat gelezen inclusief de voorafgaande tekst over de onontbindbaarheid van het huwelijk. We zien nu een contrast opkomen, niet tussen het volwassen denken en het kinderlijke niet-denken, zoals hier gesuggereerd wordt, maar tussen de huwelijkstrouw die voor volwassenen zo moeilijk blijkt vol te houden door de hardheid van hun hart en de kinderlijke liefde die onvoorwaardelijk en trouw is.

Dit vind ik een beetje een geidealiseerde uitleg; in feite zijn kinderen helemaal niet altijd zo lief en onvoorwaardelijk trouw. Het kunnen wel degelijk kleine rotzakjes zijn in de praktijk.

Toch vind ik het verband tussen de voorgaande tekst over echtbreuk en de het zegenen van de kinderen wel treffend. Ik zou alleen het contrast een beetje anders tekenen. Kinderen zijn het kind van de rekening als ouders uit elkaar gaan. Jezus stelt de kinderen, de vrucht van de liefde, als zegen tegenover het uit elkaar gaan, de vrucht van de hardheid.

Ik denk dat Jezus met het ontvangen als een kind bedoelde: je bewust zijn van je afhankelijkheid van God, zoals een kind afhankelijk is van zijn ouders. En dat Jezus zelf getuigde van zulk een afhankelijkheid door steeds van zijn Hemelse vader of zelfs pappa te spreken als hij God bedoelde.