Auteur Topic: De bijbel als fundament  (gelezen 71038 keer)

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Gepost op: augustus 15, 2009, 07:10:30 pm »

quote:

ruben1989 schreef op 11 augustus 2009 om 17:05:
En is er enige reden om aan te nemen dat dit stukje op papier gezette tekst ook de waarheid is.
http://www.allabouttruth....-de-bijbel-waar-video.htm
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2009, 02:12:11 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 augustus 2009 om 10:21:
[...]
Ik had een steekhoudend antwoord verwacht uit je eigen mond (en dat had geen eens uitgebreid gehoeven) in plaats van een promotie videotje van 5 minuten waar eigenlijk enkel wat gebakken lucht verkocht wordt.
Hoe de katholieke Kerk over dit onderwerp denkt zou ik niet weten, althans niet precies.

Nou gebakken lucht zou ik het niet willen noemen hoor... Hij zegt best heel weznelijke dingen vind ik zelf... De moeilijkheid is misschien dat we uit zijn op iets wat objectief en verifieerbaar ertoe moet leiden dat mensen gaan geloven, maar ik geloof niet dat zoiets er is.
De rijke man wilde ook bijzondere dingen maar werd afgewezen door Abraham. Die broers van je hebben Mozes en de profeten. Als ze hen niet willen horen zullen ze zich ook niet bekeren ook al zou iemand opstaan uit de dood!

quote:

Elk geloof wat niet bestand is tegen kritische vragen heeft geen al te best fundament. Interne consistentie is essentieel voor een volwassen geloof. We zijn hier voor discussies of getuigenissen, en dit is overduidelijk een discussietopic. Ik vind het een beetje jammer dat je nu een beetje verdekt modder zit te gooien omdat je simpelweg geen antwoord hebt op een vraag. Je zou ook gewoon kunnen bekennen dat je daar nu nog geen antwoord op hebt, dat had iedereen geaccepteerd en gerespecteerd.

Natuurlijk heb ik een hecht fundament voor mijn geloof: de Schrift! Alleen voor sommigen is dat niet genoeg en ze vinden dat geen fundament.... Dan zou ik willen antwoorden als de blindgeborene : één ding weet ik: vroeger was ik dolend en diep ongelukkig. Toen werd ik geconfronteerd met het evangelie en werd  wederom geboren. Sindsdien ben ik een kind van God, gereinigd van mijn zonden door het bloed van mijn Heiland. Dat is mijn persoonlijk getuigenis in een notedop. Ik zou nooit meer terug willen! Geen deugdelijk fundament? Zeker wel! Jezus Christus zelf is het fundament en al wie zijn geloof op Hem bouwt zal niet bedrogen uit komen!

quote:

Prima. Overigens ben ik wel vrij snel onder de indruk van iets, en dat kunnen hele simpele dingen zijn. Maar in dit geval niet, voor zo'n man die toch een vooraanstaande positie heeft had ik een inhoudelijk kloppend en diepgaand verhaal verwacht.
Vandaar mijn verwijzingen! Sommigen hebben meer vanuit de rede een reactie willen geven. Dat vergt best wel wat en vooral heel veel tijd. Ik denk niet een forum gericht is op meerdere A4tjes tekst. Dat slaan mensen gewoon over.... Een beetje pragmatisch dus.
Maar doe nu zelf even een poging. Jij bent toch net zo goed gelovig als ik? Voor Ruben maakt het echt niet uit of jij of ik dat antwoord trachten te formuleren. Als jij denkt dat je dat zo even formuleert, dan zeg ik: Ik ben benieuwd!
Hoe rijk zijn uw gedachten, God, hoe eindeloos in aantal, ontelbaar veel, meer dan er zandkorrels zijn. Ps.139:17,18

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2009, 04:21:12 pm »

quote:

Aslanning schreef op 16 augustus 2009 om 14:12:
[...]

Nou gebakken lucht zou ik het niet willen noemen hoor... Hij zegt best heel weznelijke dingen vind ik zelf...
Zoals?

quote:

[...]

Natuurlijk heb ik een hecht fundament voor mijn geloof: de Schrift!

Hier is het laatst nog over gegaan op dit forum. Enkele mensen vonden dat ik (en wellicht rkdiak) karikaturen neerzette. Maar ik constateer slechts. En zie hier weer, iemand beweert dat de Schrift zijn fundament voor het geloof is. Drie punten;

1. Geloof was er ver voor de Schrift
2. De Schrift is gebaseerd op het geloof, niet andersom.
3. Christus is het fundament.

Ik snap werkelijk niet hoe mensen zo'n inconsistentie in hun geloof kunnen laten bestaan.

quote:

Alleen voor sommigen is dat niet genoeg en ze vinden dat geen fundament.... Dan zou ik willen antwoorden als de blindgeborene : één ding weet ik: vroeger was ik dolend en diep ongelukkig. Toen werd ik geconfronteerd met het evangelie en werd  wederom geboren. Sindsdien ben ik een kind van God, gereinigd van mijn zonden door het bloed van mijn Heiland. Dat is mijn persoonlijk getuigenis in een notedop. Ik zou nooit meer terug willen! Geen deugdelijk fundament? Zeker wel! Jezus Christus zelf is het fundament en al wie zijn geloof op Hem bouwt zal niet bedrogen uit komen!
Interessant, je zegt hier tegenstrijdige dingen met het voorgaande.

quote:

[...]
 Vandaar mijn verwijzingen! Sommigen hebben meer vanuit de rede een reactie willen geven. Dat vergt best wel wat en vooral heel veel tijd. Ik denk niet een forum gericht is op meerdere A4tjes tekst. Dat slaan mensen gewoon over.... Een beetje pragmatisch dus.
Geloof en rede gaan altijd samen, fides et ratio. Zonder rede geen gezond geloof wat standhoud.

quote:

Maar doe nu zelf even een poging. Jij bent toch net zo goed gelovig als ik?
Wat versta je onder 'goed gelovig'?

quote:

Voor Ruben maakt het echt niet uit of jij of ik dat antwoord trachten te formuleren.
Eerder zei je dat Ruben wel voor zichzelf kon spreken en nu spreek jij voor hem. Interessant.

quote:

Als jij denkt dat je dat zo even formuleert, dan zeg ik: Ik ben benieuwd!

Ik denk niet dat ik dat zo even kan formuleren. Sterker nog vanaf het moment dat Ruben de vraag stelde heb ik het in overweging genomen.

Om het kort samen te vatten ik geloof dat de Bijbel het geïnspireerde, onfeilbare, nimmer dwalende en geopenbaarde woord van God is. (Wel in het licht van de complete Traditie) Waarom ik dat geloof hangt samen met mijn geloof en vertrouwen op het Lichaam van Christus, de Kerk (de katholieke Kerk om het iets te verduidelijken). Christus, de levende God, zal Zijn Kerk nimmer laten dwalen, daarom geloof ik dat de samenstelling van de Bijbel klopt (namelijk op een concilie vastgesteld) en dat de inhoud waar is. Ik geloof dat de Kerk, als hoedster van de waarheid, de Bijbel zo goed mogelijk heeft overgeleverd door de eeuwen heen. De Kerk stond immers aan het begin van het ontstaan van de Bijbel, heeft de Bijbel samengesteld.

De Bijbel kan echter niet op zichzelf staan zonder de complete Traditie. De Bijbel is een verzameling van verschillende boeken met verschillende inhoud, waar enkele boeken geschiedkundige gebeurtenissen weergeven, zijn andere boeken gedichten, poëzie, figuurlijk, mythisch enz. De Bijbel bestaat bovenden uit meerdere lagen.

De Bijbel aannemen omdat er historische gebeurtenissen instaan? Dat lijkt me flinterdun. Temeer ook omdat er dan meer tegen als voor de Bijbel te zeggen is. Het is een kwestie van geloof, geloof in de apostolische overlevering vooral. De Bijbel op zichzelf lijkt mij onbewijsbaar.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2009, 04:55:21 pm »

quote:

Aslanning schreef op 16 augustus 2009 om 14:12:
[...]
Natuurlijk heb ik een hecht fundament voor mijn geloof: de Schrift! Alleen voor sommigen is dat niet genoeg en ze vinden dat geen fundament....
Ik heb ook wel moeite met die uitspraak hoor.
Zie V&A 65 van de HC:

quote:

Vraag 65:
Nu alleen het geloof ons aan Christus en aan al zijn weldaden deel geeft, waar komt dit geloof vandaan?

Antwoord:
Van de Heilige Geest, die het geloof in ons hart werkt door de verkondiging van het heilig evangelie en het versterkt door het gebruik van de sacramenten.

En verder zegt het NT over het fundament bijvoorbeeld het volgende:
1 kor 15: 1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen.
2 Kor 1: 21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd, 22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.
Ef 2: 19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen.
Judas 1: 20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof.

Op zich zie je dat verschillende zaken het fundament van verschillende dingen zijn (evangelie is het fundament van geloof, Christus is ons fundament, apostelen en profeten zijn het fundament van de gemeente, geloof is het fundament van het christelijke leven).
Maar 'de Schrift' als fundament van 'geloof' is een interpretatie. Het is, denk ik, juister om te zeggen: Christus/het Woord van God is het fundament van een christen. Het evangelie is -door werking van de Heilige Geest- het fundament van je geloof. Bij beide kun je het interpreteren als: de bijbel is het Woord van God of de Bijbel is het evangelie, maar daar moet je -omdat het interpretatie is- wel extra uitleg bij geven.
Neemt niet weg dat iemand dat sterk kan voelen. Maar daar kan een ander dan weer geen boodschap aan hebben. Er zijn mensen die de bijbel van haver tot gort kennen en desondanks niet geloven. De bijbel heeft geen overtuigingskracht van zichzelf. De Geest is degeen die daarvoor zorgt (en vaak genoeg de bijbel als uitgangspunt neemt. Of Maria. Of Isa vzmh).

Ik snap Thorgrems punt wel: toen ik ontdekte dat het onbijbels is om te spreken van de bijbel als het Woord van God (die term slaat nl op Jezus Christus) was ik best wel even geschokt.

Ik denk echter wel dat je geloof consistent dient te zijn met de bijbel. Zelfs wanneer die bijbel in zichzelf oppervlakkig inconsistent is.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2009, 04:55:56 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2009, 05:23:46 pm »

quote:

elle schreef op 17 augustus 2009 om 16:55:
[...]
Ik heb ook wel moeite met die uitspraak hoor.
Zie V&A 65 van de HC:
[...]

En verder zegt het NT over het fundament bijvoorbeeld het volgende:
1 kor 15: 1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen.
2 Kor 1: 21 Het is God die u en ons Christus als fundament geeft, die ons allen heeft gezalfd, 22 heeft gewaarmerkt als zijn eigendom en ons als voorschot de Geest gegeven heeft.
Ef 2: 19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen.
Judas 1: 20 Maar u, geliefde broeders en zusters, moet uw leven bouwen op het fundament van uw zeer heilige geloof.

Op zich zie je dat verschillende zaken het fundament van verschillende dingen zijn (evangelie is het fundament van geloof, Christus is ons fundament, apostelen en profeten zijn het fundament van de gemeente, geloof is het fundament van het christelijke leven).
Maar 'de Schrift' als fundament van 'geloof' is een interpretatie. Het is, denk ik, juister om te zeggen: Christus/het Woord van God is het fundament van een christen. Het evangelie is -door werking van de Heilige Geest- het fundament van je geloof. Bij beide kun je het interpreteren als: de bijbel is het Woord van God of de Bijbel is het evangelie, maar daar moet je -omdat het interpretatie is- wel extra uitleg bij geven.
Neemt niet weg dat iemand dat sterk kan voelen. Maar daar kan een ander dan weer geen boodschap aan hebben. Er zijn mensen die de bijbel van haver tot gort kennen en desondanks niet geloven. De bijbel heeft geen overtuigingskracht van zichzelf. De Geest is degeen die daarvoor zorgt (en vaak genoeg de bijbel als uitgangspunt neemt. Of Maria. Of Isa vzmh).
Hier kan ik me wel in vinden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #5 Gepost op: augustus 17, 2009, 05:25:48 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 augustus 2009 om 16:21:

Dat iemand vindt dat zijn/haar geloof gebaseerd is op de Schrift, wil niet zeggen dat ieders geloof ook daarop gebaseerd is. Daarnaast: wanneer iemand overtuigd is van de totstandkoming van de (66-boekenvariant van de) canon door de Heilige Geest omdat de Geest door de bijbel het evangelie verkondigt (en niet meer op een andere manier), dan is de uitspraak evangelie = bijbel een best logische.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #6 Gepost op: augustus 17, 2009, 05:43:22 pm »
Mocht iemand het te ver off topic vinden gaan, dan moet diegeen effe roepen, dan zal ik kijken of er nog wat te redden is van het oorspronkelijke onderwerp. O-)

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #7 Gepost op: augustus 17, 2009, 05:46:05 pm »

quote:

elle schreef op 17 augustus 2009 om 17:43:
Mocht iemand het te ver off topic vinden gaan, dan moet diegeen effe roepen, dan zal ik kijken of er nog wat te redden is van het oorspronkelijke onderwerp. O-)

Wellicht kun je een afsplitsing maken. :)
Daarmee red je het oorspronkelijke onderwerp en laat je de wending ook in leven.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #8 Gepost op: augustus 17, 2009, 07:28:56 pm »

quote:

[...]
Als je onder de Schrift slechts die verzameling boeken verstaat heb je volkomen gelijk.
Laat uw ja een ja zijn.

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2009, 09:09:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 17 augustus 2009 om 17:23:
[...]

Hier kan ik me wel in vinden.

Ik ook eigenlijk wel!  :)

Onze referensramen kunnen ons af en toe parten spelen geloof ik waardoor we dingen soms onnodig anders formuleren! Bedankt Elle!
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2009, 09:11:18 pm door Aslanning »

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2009, 11:47:12 pm »

quote:

[Nou gebakken lucht zou ik het niet willen noemen hoor... Hij zegt best heel weznelijke dingen vind ik zelf...]
Zoals?
O.a.:
- De onvoorstelbare samenhang die er bestaat tussen de bijbelboeken.
- De profetieën en hun vervulling in Christus ..
- De oprechtheid die heel de Bijbel ademt (David en Batseba, Petrus...)
- De typologieën
Zoiets verzin je niet maar even bij elkaar! Jij noemt dit gebakken lucht? Dat begrijp ik dus even niet....  :nee:

quote:

[Natuurlijk heb ik een hecht fundament voor mijn geloof: de Schrift! ]

Hier is het laatst nog over gegaan op dit forum. Enkele mensen vonden dat ik (en wellicht rkdiak) karikaturen neerzette. Maar ik constateer slechts. En zie hier weer, iemand beweert dat de Schrift zijn fundament voor het geloof is. Drie punten;

Ik snap werkelijk niet hoe mensen zo'n inconsistentie in hun geloof kunnen laten bestaan.

Ik heb al gereageerd dat ik me vinden kon in de formulering van Elle, maar wellicht is het raadzaam daar toch nog een aantal bijbelverzen bij te vermelden die in alle geval medeoorzaak zijn voor het feit dat christenen met protestantse achtergrond de Bijbel als fundament voor hun geloof zien. Zie het niet als een aanklacht, meer als een verduidelijking of toelichting.
- Want dit is voor u geen ledig woord, maar dit is uw leven Deut.32:47
- Jezus zei tot de Satan: "Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat." Mat.4:4
- In den beginne was het Woord.... Het Woord is vlees geworden Joh 1
- Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij Joh.8:31
- Ik heb hun uw woord gegeven .... uw woord is de waarheid. Joh.17

Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken.  Natuurlijk is het interessant om te weten hoe de allereerste christenen dachten; daar kun je van leren al is het maar dat je inzicht in het historisch verloop verkrijgt, maar mensen falen in hun denken, dat hebben uiteraard ook de eerste christenen gedaan.
Belangrijk is ook om te zien hoe Jezus zich opstelde ten opzichte van de overleveringen waarmee Hij geconfronteerd werd.
Jezus benadrukte hoezeer overlevering maar al te vaak menselijk is:
- En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele. Mark 7:13
Reden voor mij om die overlevering te laten voor wat het is : slechts menselijke overlevering. Niet geschikt om er je levenshuis op te bouwen. Wel nuttig om kennis van te nemen.

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus, - en ik denk dan automatisch daarbij - "dat de apostelen hebben opgetekend in de heilige schriften van het NT." hun gezamenlijke geschriften vormen het fundament van ons geloof.

Omdat de Heilige Geest naar mijn stellige overtuiging altijd werkt in lijn en in overeenstemming met de Schrift, is Hij onontbeerlijk om tot een juist verstaan van de Schrift te komen, maar de Heilige Geest brengt ons er juist toe om die Schrift te lezen en ons hart daarnaar te richten. Mondelinge tradities waar Paulus het soms over heeft zijn zodanig vluchtig dat ze zeker nadat sprekers en hoorders zijn overleden geen echte bewijskracht meer kunnen hebben. Dat is voor mij het grote probleem met traditio.
Het geloof was er eerder dan de Schrift. Dat geef ik volmondig toe. Formuleren op een manier die alles afdekt is dan ook heel lastig. Toch kun je m.i. moeilijk stellen dat je eigen geloof is gebaseerd op het geloof van Adam, Noch of Abraham, want die kennis over hun geloof ontlenen we toch ook weer aan de Bijbel!  

quote:

Geloof en rede gaan altijd samen, fides et ratio. Zonder rede geen gezond geloof wat standhoud.

Tja, laat mij dit zeggen dat ik natuurlijk dankbaar ben dat we verstand hebben gekregen en het is maar beter dat we dat zo goed mogelijk gebruiken, maar het is wel heel goed om de beperktheid van ons eigen verstand te beseffen. God hoont de wijzen van deze tijd (1 Kor 1) God openbaart zijn geheimen aan hen die ze als kinderen wil aanvaarden. Mat.11:25
Ik denk ook aan Spr.3:5 "Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht." De SV gebruikt het woord verstand ipv inzicht. Dat het verstand tot heel verschillende inzichten kan leiden  - er zijn immers heel veel met verstand begiftigde theologen  - geeft wel aan dat we erg voorzichtig moeten zijn met conclusies die we menen te kunnen ontlenen aan gedachten in de Schrift.

quote:

"Maar doe nu zelf even een poging. Jij bent toch net zo goed gelovig als ik?"
Wat versta je onder 'goed gelovig'?
Grapjas! evenzeer gelovig! Er staat niet goedgelovig!

quote:

Ik denk niet dat ik dat zo even kan formuleren. Sterker nog vanaf het moment dat Ruben de vraag stelde heb ik het in overweging genomen.

Okay Die reactie kan ik wel waarderen.

quote:

Om het kort samen te vatten ik geloof dat de Bijbel het geïnspireerde, onfeilbare, nimmer dwalende en geopenbaarde woord van God is. (Wel in het licht van de complete Traditie) Waarom ik dat geloof hangt samen met mijn geloof en vertrouwen op het Lichaam van Christus, de Kerk (de katholieke Kerk om het iets te verduidelijken). Christus, de levende God, zal Zijn Kerk nimmer laten dwalen, daarom geloof ik dat de samenstelling van de Bijbel klopt (namelijk op een concilie vastgesteld) en dat de inhoud waar is. Ik geloof dat de Kerk, als hoedster van de waarheid, de Bijbel zo goed mogelijk heeft overgeleverd door de eeuwen heen. De Kerk stond immers aan het begin van het ontstaan van de Bijbel, heeft de Bijbel samengesteld.

De Bijbel kan echter niet op zichzelf staan zonder de complete Traditie. De Bijbel is een verzameling van verschillende boeken met verschillende inhoud, waar enkele boeken geschiedkundige gebeurtenissen weergeven, zijn andere boeken gedichten, poëzie, figuurlijk, mythisch enz. De Bijbel bestaat bovenden uit meerdere lagen.

De Bijbel aannemen omdat er historische gebeurtenissen instaan? Dat lijkt me flinterdun. Temeer ook omdat er dan meer tegen als voor de Bijbel te zeggen is. Het is een kwestie van geloof, geloof in de apostolische overlevering vooral. De Bijbel op zichzelf lijkt mij onbewijsbaar.
Denk je niet dat een ateist hier gewoon een dikke streep door zou zetten? Hij gelooft dat namelijk allemaal niet! Je hebt het nu geformuleerd vanuit het standpunt van een (RKK)gelovige, maar daar heeft een ateist geen boodschap aan denk ik. Een hindoe gelooft immers iets vergelijkbaars over zijn eigen geschriften! En mohammedanen evenzeer.....
Begrijp me goed. Het is in het geheel mijn bedoeling niet om je dit aan te wrijven, maar het kan wel nuttig zijn om te beseffen dat wat zo vanzelfsprekend is voor ons als gelovigen niet gemakkelijk zo te formuleren valt dat een ateist erdoor overtuigd wordt. Vandaar nogmaals mijn verwijzingen naar Abraham (Luk.16)  en bijzonder begaafden op dit terrein. (Lewis)

Ik ben me zeer wel bewust dat wij allen de Bijbel lezen vanuit een bepaalde traditie. Protestanten zijn zich daar veel minder van bewust en de evangelischen onder hen zijn vaak geheel historieloos. Dat laatste is niet goed. Dat is nog wel wat anders dan de traditio een rol toe te bedelen die op gelijke hoogte staat als het Schriftgetuigenis, maar daar hebben we het eerder over gehad.

Overigens wat bedoel je eigenlijk met mytisch als het gaat over bijbelboeken?
Ik laat het hier maar bij. Er valt uiteraard meer op te merken, maar veel is al elders gezegd....

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2009, 08:31:15 am »

quote:

Aslanning schreef op 17 augustus 2009 om 23:47:
[...]
 O.a.:
- De onvoorstelbare samenhang die er bestaat tussen de bijbelboeken.
- De profetieën en hun vervulling in Christus ..
- De oprechtheid die heel de Bijbel ademt (David en Batseba, Petrus...)
- De typologieën
Zoiets verzin je niet maar even bij elkaar! Jij noemt dit gebakken lucht? Dat begrijp ik dus even niet....  :nee:

Dat je het niet begrijpt lijkt me duidelijk. Ik noem de beweringen van de beste man zeker gebakken lucht, lariekoek, apekool, nonsens enz.

Hij beweerd met droge oogjes in het begin (en dat is het punt van zijn betoog) dat hij de Bijbel een strak geheel vond, van modellen, de typeringen, de codes, de voorspellingen, de inzichten, de profetieën en het verhaal op zich.

En dat is simpelweg niet waar. De Bijbel is geen strak geheel, op geen van de genoemde punten. Dat kan ook niet, aangezien de Bijbel een verzameling van boeken is van vele verschillende schrijvers die in verschillende tijden leefden. Daarnaast is het zijn van een strak geheel op heel wat punten geen maatstaaf voor waarheid, de 7 boeken van Harry Potter vormen ook op heel wat punten een strak geheel.

Dat de Bijbel niet bij elkaar verzonnen is lijkt me duidelijk (tenminste als gelovigen onder elkaar), zulks heb ik ook nooit beweerd. Je probeert me woorden in de mond te leggen die ik niet uitgesproken heb.

quote:

[...]

Ik heb al gereageerd dat ik me vinden kon in de formulering van Elle, maar wellicht is het raadzaam daar toch nog een aantal bijbelverzen bij te vermelden die in alle geval medeoorzaak zijn voor het feit dat christenen met protestantse achtergrond de Bijbel als fundament voor hun geloof zien. Zie het niet als een aanklacht, meer als een verduidelijking of toelichting.
- Jezus zei tot de Satan: "Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat." Mat.4:4

Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken.  Natuurlijk is het interessant om te weten hoe de allereerste christenen dachten; daar kun je van leren al is het maar dat je inzicht in het historisch verloop verkrijgt, maar mensen falen in hun denken, dat hebben uiteraard ook de eerste christenen gedaan.
Belangrijk is ook om te zien hoe Jezus zich opstelde ten opzichte van de overleveringen waarmee Hij geconfronteerd werd.
- En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele. Mark 7:13
Reden voor mij om die overlevering te laten voor wat het is : slechts menselijke overlevering. Niet geschikt om er je levenshuis op te bouwen. Wel nuttig om kennis van te nemen.

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus, - en ik denk dan automatisch daarbij - "dat de apostelen hebben opgetekend in de heilige schriften van het NT." hun gezamenlijke geschriften vormen het fundament van ons geloof.

Omdat de Heilige Geest naar mijn stellige overtuiging altijd werkt in lijn en in overeenstemming met de Schrift, is Hij onontbeerlijk om tot een juist verstaan van de Schrift te komen, maar de Heilige Geest brengt ons er juist toe om die Schrift te lezen en ons hart daarnaar te richten. Mondelinge tradities waar Paulus het soms over heeft zijn zodanig vluchtig dat ze zeker nadat sprekers en hoorders zijn overleden geen echte bewijskracht meer kunnen hebben. Dat is voor mij het grote probleem met traditio.
Het geloof was er eerder dan de Schrift. Dat geef ik volmondig toe. Formuleren op een manier die alles afdekt is dan ook heel lastig. Toch kun je m.i. moeilijk stellen dat je eigen geloof is gebaseerd op het geloof van Adam, Noch of Abraham, want die kennis over hun geloof ontlenen we toch ook weer aan de Bijbel!  
Je werkt jezelf hier enkel verder mee in de nesten aangezien je oa aantoont geen flauw benul te hebben van de geschiedkundige ontwikkeling van de Bijbel, maar goed ik zal het maar negeren.

quote:

[...]

Tja, laat mij dit zeggen dat ik natuurlijk dankbaar ben dat we verstand hebben gekregen en het is maar beter dat we dat zo goed mogelijk gebruiken, maar het is wel heel goed om de beperktheid van ons eigen verstand te beseffen. God hoont de wijzen van deze tijd (1 Kor 1) God openbaart zijn geheimen aan hen die ze als kinderen wil aanvaarden. Mat.11:25
Ik denk ook aan Spr.3:5 "Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht." De SV gebruikt het woord verstand ipv inzicht. Dat het verstand tot heel verschillende inzichten kan leiden  - er zijn immers heel veel met verstand begiftigde theologen  - geeft wel aan dat we erg voorzichtig moeten zijn met conclusies die we menen te kunnen ontlenen aan gedachten in de Schrift.
Prima.

quote:

[...]
 Grapjas! evenzeer gelovig! Er staat niet goedgelovig!
Wat versta jij onder goede gelovigen dan? Laat ik het zo stellen.

quote:

[...]

Okay Die reactie kan ik wel waarderen.

[...]

Denk je niet dat een ateist hier gewoon een dikke streep door zou zetten?
Ongetwijfeld.

quote:

Hij gelooft dat namelijk allemaal niet! Je hebt het nu geformuleerd vanuit het standpunt van een (RKK)gelovige, maar daar heeft een ateist geen boodschap aan denk ik. Een hindoe gelooft immers iets vergelijkbaars over zijn eigen geschriften! En mohammedanen evenzeer.....
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat je een steekhoudend verhaal verteld, en niet aankomt met lariekoek. Dan kun je het er vervolgens mee eens zijn of niet. Maar dan weet je iig dat de gedachtengang niet op een hoop gebakken lucht gebaseerd is.

quote:

Begrijp me goed. Het is in het geheel mijn bedoeling niet om je dit aan te wrijven, maar het kan wel nuttig zijn om te beseffen dat wat zo vanzelfsprekend is voor ons als gelovigen niet gemakkelijk zo te formuleren valt dat een ateist erdoor overtuigd wordt. Vandaar nogmaals mijn verwijzingen naar Abraham (Luk.16)  en bijzonder begaafden op dit terrein. (Lewis)

Je hoeft een atheïst ook niet te overtuigen, dat zal je toch niet lukken. Het is God die roept, en het is de mens die verstaat of niet of negeert.
Maar desalniettemin staat het een atheïst vrij om vragen te stellen die vervolgens gewoon beantwoord kunnen worden en niet met een nietszeggend videofragment.

quote:

Ik ben me zeer wel bewust dat wij allen de Bijbel lezen vanuit een bepaalde traditie. Protestanten zijn zich daar veel minder van bewust
Het spijt me zeer, maar veruit de meeste traditioneel protestanten die ik tegenkom zijn zich wel degelijk bewust van kerkgeschiedenis, de eigen tradities enz enz.

quote:

en de evangelischen onder hen zijn vaak geheel historieloos.
Dat klopt voor zover mijn observaties representatief zijn.

quote:

Dat laatste is niet goed. Dat is nog wel wat anders dan de traditio een rol toe te bedelen die op gelijke hoogte staat als het Schriftgetuigenis, maar daar hebben we het eerder over gehad.
Het is je nog steeds niet duidelijk dat de Schrift onderdeel is van de Traditie en niet uit de hemel is komen donderen of gedicteerd is door een engel? Spijtig.

quote:

Overigens wat bedoel je eigenlijk met mytisch als het gaat over bijbelboeken?
Ik laat het hier maar bij. Er valt uiteraard meer op te merken, maar veel is al elders gezegd....
Mythisch zoals in ongeloofwaardig (indien je het letterlijk leest), sprookje (overigens hebben sprookjes ook vele betekenissen) zoals het boek Jona.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #12 Gepost op: augustus 18, 2009, 09:22:05 am »

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #13 Gepost op: augustus 18, 2009, 12:16:20 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 18 augustus 2009 om 08:31:
[...]

Dat je het niet begrijpt lijkt me duidelijk. Ik noem de beweringen van de beste man zeker gebakken lucht, lariekoek, apekool, nonsens enz.

Hij beweerd met droge oogjes in het begin (en dat is het punt van zijn betoog) dat hij de Bijbel een strak geheel vond, van modellen, de typeringen, de codes, de voorspellingen, de inzichten, de profetieën en het verhaal op zich.

En dat is simpelweg niet waar. De Bijbel is geen strak geheel, op geen van de genoemde punten. Dat kan ook niet, aangezien de Bijbel een verzameling van boeken is van vele verschillende schrijvers die in verschillende tijden leefden. Daarnaast is het zijn van een strak geheel op heel wat punten geen maatstaaf voor waarheid, de 7 boeken van Harry Potter vormen ook op heel wat punten een strak geheel.

Je vergist je. De vorming van de Bijbel is een proces geweest geleid door de Heilige Geest en daarom niet in het minst te vergelijken met Harry Potters. Ik kan hier evenzeer op mijn beurt zeggen, dat je er niets van begrijpt...

quote:

Je werkt jezelf hier enkel verder mee in de nesten aangezien je oa aantoont geen flauw benul te hebben van de geschiedkundige ontwikkeling van de Bijbel, maar goed ik zal het maar negeren.
Hmmm.. jong en nogal arrogant.... Het lijkt of jij de wijsheid in pacht hebt. Dan is het beste als wij ouderen er maar het zwijgen toe doen ...

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #14 Gepost op: augustus 18, 2009, 12:55:27 pm »

quote:

Aslanning schreef op 18 August 2009 om 12:16:
Je vergist je. De vorming van de Bijbel is een proces geweest geleid door de Heilige Geest en daarom niet in het minst te vergelijken met Harry Potters. Ik kan hier evenzeer op mijn beurt zeggen, dat je er niets van begrijpt...

Jij beweerde dat je de Bijbel als waarheid moet aannemen, omdat 't zo'n strak geheel is. Daarop antwoordde Thorgrem dat 1) de Bijbel helemaal niet per se een strak geheel is, en 2) dat de Harry Potters dat wel zijn, en dat 'een strak geheel zijn' dus geen maatstaf voor waarheid is (Harry Potter is immers fantasie).

Nu ineens roepen dat de Bijbel waar is, want geïnspireerd door de Geest, slaat in de context van de voorgaande conversatie werkelijk nergens op.

Overigens, ik vind de Bijbel wél een strak geheel, maar alléén wanneer je hem leest door de bril van je geloof. Dán is het een prachtige verzameling boeken waar ik nu misschien 0,01% van heb doorgrond.

quote:

Hmmm.. jong en nogal arrogant.... Het lijkt of jij de wijsheid in pacht hebt. Dan is het beste als wij ouderen er maar het zwijgen toe doen ...
Dit gaat nergens over. Ik stel voor dat je jouw visie op het geschiedkundig ontstaan van de Bijbel gewoon beargumenteert, en zeker niet met aantijgingen aankomt, dan kan er een leerzaam gesprek volgen voor meelezende leken zoals ik.
Bombus terrestris Reginae

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #15 Gepost op: augustus 18, 2009, 12:37:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 augustus 2009 om 12:55:
[...]
Jij beweerde dat je de Bijbel als waarheid moet aannemen, omdat 't zo'n strak geheel is. Daarop antwoordde Thorgrem dat 1) de Bijbel helemaal niet per se een strak geheel is, en 2) dat de Harry Potters dat wel zijn, en dat 'een strak geheel zijn' dus geen maatstaf voor waarheid is (Harry Potter is immers fantasie).

Nu ineens roepen dat de Bijbel waar is, want geïnspireerd door de Geest, slaat in de context van de voorgaande conversatie werkelijk nergens op.

Overigens, ik vind de Bijbel wél een strak geheel, maar alléén wanneer je hem leest door de bril van je geloof. Dán is het een prachtige verzameling boeken waar ik nu misschien 0,01% van heb doorgrond.

Dit gaat nergens over. Ik stel voor dat je jouw visie op het geschiedkundig ontstaan van de Bijbel gewoon beargumenteert, en zeker niet met aantijgingen aankomt, dan kan er een leerzaam gesprek volgen voor meelezende leken zoals ik.
Nee Bumblebee er zijn grenzen. Ik ga geen massa tijd investeren om vervolgens dit soort respektloze antwoorden van mr T. te krijgen. Daar mag je van vinden wat je wilt, maar daar heb ik dus geen boodschap aan. Ik ga hier niet verder op in. Er zijn anderen die reeds tot een vergelijkbaar besluit kwamen!
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 01:03:26 pm door Aslanning »

dingo

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #16 Gepost op: augustus 18, 2009, 12:59:52 pm »
Aslanning, je kan veel zeggen maar niet dat Thorgrem respectloos is. Dat hij, na de zoveelste keer niet echt onderbouwen van wat je zegt, wat botter reageert is heel menselijk. Maar het staat je uiteraard vrij niet op hem te reageren, we leven in een vrij land gelukkig.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #17 Gepost op: augustus 18, 2009, 01:56:21 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 augustus 2009 om 12:55:
[...]

[...]

Ik vind het ook interessant om te volgen.
Wat ik van het filmpje begreep is dat de bijbel een strak geheel is (en daarmee wordt dan bedoeld dat het ondanks alle verschillende auteurs die allemaal zeer verschillend waren qua achtergrond) een eenheid is, een geheel. Het zijn geen losse boeken naast elkaar waar geen verband tussen is.
Dus wel een 'strak' geheel in de zin van dat de eenheid niet gekunsteld is.

De eenheid is er omdat de bijbel als geheel de boodschap van God aan ons mensen bevat en dezelfde Geest al die schrijvers heeft geïnspireerd.
Dat maakt het een strak geheel.
En je ziet dat door geloof. Dat is idd een vereiste, voorwaarde. :)

offtopic:
Verder is het goed dat we elkaar uitleggen waarom we iets vinden, en is die uitleg voor sommigen nog niet genoeg, is het de bedoeling om dan door te vragen: waarom zie je dingen zo, want ik begrijp je niet helemaal of je argumenten begrijp ik niet, ik heb hele andere.
Dan kan de gesprekspartner daar weer op in gaan en wordt de discussie niet met voorbarige conclusies (waar de ander op zijn beurt dan ook weer conclusies aan verbindt) de kop in gedrukt,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #18 Gepost op: augustus 18, 2009, 02:54:12 pm »
OK, dan gooien we er een analyse in:

quote:

Aslanning schreef op 17 augustus 2009 om 23:47:

Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken.

Je kwoot hier zelf Joh. 1:1, waar het gaat over het Woord van God: Jezus zelf. Jezus is het Woord (Logos), de Waarheid, de Weg, het Leven. Allemaal dingen die voor ons mensen moeilijk te begrijpen zijn, want hoe kan een Persoon de Waarheid zijn? Dus niet alleen hebben maar zijn? Mijn hersentjes beginnen al te kraken. Dat Jezus de Logos is daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Vervolgens zeg je echter 'Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken'. Daarmee verwar je de letterlijke woorden van de Bijbel met de persoon Jezus. Bijzonder. Jezus =/= Bijbel. Daarnaast is je aanname foutief: de Bijbel is één van de bronnen voor ons geloof. De evangeliën bevatten een selectie van wat Jezus gedaan en gezegd heeft. Vgl. bijv. Johannes 21:25. Daarnaast bevestigt de Bijbel zelf de mondelinge overlevering: 1 Thess. 4:1,2, 2 Joh. 1:4-6. Mondelinge overlevering en getuigenis is een onmiskenbaar onderdeel van het Christendom.  

quote:

Natuurlijk is het interessant om te weten hoe de allereerste christenen dachten; daar kun je van leren al is het maar dat je inzicht in het historisch verloop verkrijgt, maar mensen falen in hun denken, dat hebben uiteraard ook de eerste christenen gedaan.

Hmm, kind en badwater? Jezus ageert hier (Marcus 7) tegen Farizeeën die allerlei regeltjes bedachten die afwijkten van Gods geboden. Bij menselijke overlevering is er inderdaad het risico van corruptie: we zijn nu eenmaal mensen. Dat neemt niet weg dat deze overlevering nog steeds wel van waarde is. De Bijbel zelf is hier een product van.

Protestanten hebben vaak maar moeite met het idee van traditie. In principe hebben we ons ontwortelt in de Reformatie, om terug te vallen op de Bijbel. Alleen waren dus bij zowel Bijbel als geloof de context weggeknipt en moesten dus opnieuw uitgevonden worden. Daar hebben we als grefo's ondertussen een aardige traditie mee ontwikkeld in de afgelopen 500 jaar, waarin interpretatie en accenten binnen het geloof gevormd werden.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 02:54:57 pm door Ursa »
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #19 Gepost op: augustus 18, 2009, 04:56:30 pm »

quote:

Ursa schreef op 18 augustus 2009 om 14:54:
OK, dan gooien we er een analyse in:

[...]

Je kwoot hier zelf Joh. 1:1, waar het gaat over het Woord van God: Jezus zelf. Jezus is het Woord (Logos), de Waarheid, de Weg, het Leven. Allemaal dingen die voor ons mensen moeilijk te begrijpen zijn, want hoe kan een Persoon de Waarheid zijn? Dus niet alleen hebben maar zijn? Mijn hersentjes beginnen al te kraken. Dat Jezus de Logos is daar kan ik me nog iets bij voorstellen.

Dat Hij waarheid is zou je zo kunnen omschrijven: Niet alleen wat Hij zegt is waarheid, maar ook zijn handelen, zijn hele leven, Hij is in zijn wezen waarheid.
De weg wil zeggen dat alleen Hij het middel/de manier/ is om bij God uiut te komen. Het Leven is: als je in Hem geloofd heb je het leven ontvangen.

Deze tekst geeft ook enigszins weer wat ik probeer uit te leggen met woorden:

NBV
30 Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is
geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost,    

NBG
30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,

(De NBV zegt het m.i. goed in de eerste zin: Christus is onze wijsheid geworden. Maar Hij is ook onze rechtvaaardiging etc.)

Waarom ziet God ons als we geloven als wijs en wat er nog meer wordt genoemd? Omdat Christus in ons onze wijsheid is, rechtvaardigheid is, heiliging is, verlossing is.
Je zou ook nog het zo kunnen zeggen: God de Vader/Jezus de Zoon  is de Ik Ben. Hij heeft niet bepaalde eigenschappen, Hij IS rechtvaardigheid, wijsheid, de weg de waarheid, het leven.

Het is iets wat we vanuit onszelf niet zo snappen, maar wat je in geloof moet aanvaarden, dat het zo is. Ik heb wel eens ergens gelezen dat we God niet hoeven te vragen om meer wijsheid of geduld, of liefde; Christus is dit allemaal in zichzelf. Als we Hem 'hebben ontvangen', hebben we eigenlijk alles ontvangen.
Vergelijk ook de vruchten van de Geest, het is allemaal aanwezig. (sorry als ik te ver uitwijdt)

quote:

Vervolgens zeg je echter 'Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken'. Daarmee verwar je de letterlijke woorden van de Bijbel met de persoon Jezus. Bijzonder. Jezus =/= Bijbel.
Hoe weet jij dan wat Jezus heeft gezegd? Ik denk dat Aslanning dat nl bedoelt.
Jij weet toch ook door het lezen van de evangeliën wat Jezus heeft gezegd?
Toch kun je Jezus boodschap breder trekken dan wat Hij letterlijk op aarde zei tot zijn discipelen.
Hij heeft nl gezegd in Johannes dat Hij de discipelen nog veel had te zeggen, maar dat ze dat nu Hij nog op aarde was, dat niet konden dragen.
Dan komt de Heilige Geest om de hoek, die als de Geest der waarheid hen de weg zal wijzen tot de volle waarheid en hen de toekomst zal verkondigen.
Je ziet dit al gebeuren in de handelingen waar Petrus een lange redevoering houdt, na de uitstorting van de Heilige Geest.
Daarmee zijn voor mij dit ook woorden van Jezus (ik maak me even niet druk om hoofd of kleine letter trouwens) en is dit de Boodschap van God aan de Joden daar in Handelingen maar ook aan ons gelovigen van 2009. Verder heb je Paulus die Jezus heeft gezien op de weg naar Damascus en Hem heeft gesproken; Jezus heeft hem geheimenissen onthult die altijd verborgen waren geweest.
Hierover spreekt Paulus in zijn brieven en daarmee zijn die brieven ook woord van de Heer voor ons in 2009.
Als Paulus zijn eigen mening geeft, zegt hij het er nadrukkelijk bij. Dan kunnen we het opvatten als een goede raad van een apostel, maar heeft het niet Godddelijk gezag zoals de rest wel heeft.

quote:

Daarnaast is je aanname foutief: de Bijbel is één van de bronnen voor ons geloof. De evangeliën bevatten een selectie van wat Jezus gedaan en gezegd heeft. Vgl. bijv. Johannes 21:25.

Dat klopt.
Maar deze zijn geschreven opdat gij gelooft:

quote:

Joh 20
 30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, 31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam.
En de rest weten we niet meer want die zijn niet bewaard gebleven, God wist wat genoeg was voor ons om te weten en te geloven om het eeuwige leven te ontvangen.

quote:

Daarnaast bevestigt de Bijbel zelf de mondelinge overlevering: 1 Thess. 4:1,2, 2 Joh. 1:4-6. Mondelinge overlevering en getuigenis is een onmiskenbaar onderdeel van het Christendom.
Wat voor overlevering was dat dan? Wat Paulus hen vertelde en vervolgens opschreef. En voorgelezen werd.
Dit zegt ook Johannes dat wat hij schrijft ze al van de beginne hebben gehoord: God is liefde, we moeten wandelen naar zijn wil, zijn geboden.
Daar staat toch ook het hele OT vol van?
De profeten spraken tot de mensen woorden van God en schreven het op.
Dit doen ook de apostelen.

quote:

1 Tess 4
1 Voorts dan, broeders, vragen wij en vermanen wij u in de Here Jezus, dat gij, zoals gij van ons vernomen hebt, hoe gij moet wandelen en Gode behagen, zoals gij ook inderdaad wandelt, dat nog meer doet. 2 Want gij weet, welke voorschriften wij u gegeven hebben door de Here Jezus. 3 Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij,

Dat laatste is dan wat het doel is: de heiliging van de gelovige.
En wat van Paulus door hem niet is opgeschreven, hebben we toch ook niet meer? Mondelinge overlevering werd op een bepaald moment schriftelijke overlevering die we in onze bijbel hebben.

quote:

Hmm, kind en badwater? Jezus ageert hier (Marcus 7) tegen Farizeeën die allerlei regeltjes bedachten die afwijkten van Gods geboden. Bij menselijke overlevering is er inderdaad het risico van corruptie: we zijn nu eenmaal mensen. Dat neemt niet weg dat deze overlevering nog steeds wel van waarde is. De Bijbel zelf is hier een product van.

In Marc 7 gaat het erom dat wat God hen had gezegd, ze daar hun eigen overleving van hadden gemaakt.
Die corrupte overlevering was ook geen onderdeel van het OT geworden.
En: Hoe is de overlevering van Mozes dan gegaan?

quote:

Hand 6,14
    want wij hebben hem horen zeggen, dat deze Jezus, de Nazoreeër, deze plaats zal afbreken en de zeden veranderen, die Mozes ons heeft overgeleverd.

Dat is op schrift gesteld. Overlevering wil niet altijd zeggen dat het mondeling bleef gaan.
Mozes sprak met God van aangezicht tot aangezicht en hij schreef het op.

Het evangelie is ook overgeleverd door de apostelen, en voor ons bewaard in de brieven die bv Paulus had geschreven:

quote:

Rom 6
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is;

Fil 4,9
wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.

Heb 2,3
hoe zullen wij dan ontkomen, indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd,  

En wat Paulus bv  had overgeleverd, kunnen we nu lezen. Wat niet op schrift is gesteld, kunnen we niet meer weten.
Ik ben ervan overtuigd (ook door de opbouw van het OT t.o.v. het NT en de samenhang die er alleen al is tussen de bijbelboeken van het OT en NT) dat wat er is opgewschreven, voor ons genoeg is om God te leren kennen, zoals ook wordt gezegd in de al aangehaalde tekst uit Johannes 20.

quote:

Protestanten hebben vaak maar moeite met het idee van traditie. In principe hebben we ons ontwortelt in de Reformatie, om terug te vallen op de Bijbel. Alleen waren dus bij zowel Bijbel als geloof de context weggeknipt

De eerste christenen hadden dan wel een probleem. Ze hadden geen context voor hun geloof omdat de Traditie er nog niet was? Ik zou haast die conclusie kunnen trekken.
Wel hadden de eerste christenen ofwel de Heer zelf meegemaakt en rechtstreeks met hen gesproken, of ze hadden de apostelen meegemaakt die hen nog wijzer konden maken dan voor de tijd van Pinksteren.
Door de Heilige Geest konden de apostelen die door de Heer persoonlijk waren gezonden, hen meer uitleggen en inzicht geven door de Heilige Geest.
Dit onderwijs bleef niet bij mondelinge overlevering maar is gelukkig voor ons, op schrift gesteld.
Petrus geeft bv de brieven van Paulus het zelfde gezag als de Schriften (bedoeld wordt daarmee het OT) en er mag m.i. dus goddelijk gezag aan de evangeliën en brieven worden toegekend.
Dit is m.i. in de lijn van wat Jezus in Johannes aan de discipelen kwijt wilde maar het nog niet kon voordat de Heilige Geest er was.

quote:

en moesten dus opnieuw uitgevonden worden. Daar hebben we als grefo's ondertussen een aardige traditie mee ontwikkeld in de afgelopen 500 jaar, waarin interpretatie en accenten binnen het geloof gevormd werden.
Daar weet ik natuurlijk het fijne niet zo van, ik vind wel dat we kunnen leren van grote godsmannen in de kerkgeschiedenis. Toch moeten we als de Bereeers nagaan of de dingen die ze zeggen zo zijn en de Schriften hiervoor doorzoeken.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 05:04:20 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #20 Gepost op: augustus 18, 2009, 07:19:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2009 om 16:56:
Dat Hij waarheid is zou je zo kunnen omschrijven: Niet alleen wat Hij zegt is waarheid, maar ook zijn handelen, zijn hele leven, Hij is in zijn wezen waarheid.
De weg wil zeggen dat alleen Hij het middel/de manier/ is om bij God uiut te komen. Het Leven is: als je in Hem geloofd heb je het leven ontvangen.

Deze tekst geeft ook enigszins weer wat ik probeer uit te leggen met woorden:

NBV
30 Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is
geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost,    

NBG
30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,

(De NBV zegt het m.i. goed in de eerste zin: Christus is onze wijsheid geworden. Maar Hij is ook onze rechtvaaardiging etc.)

Waarom ziet God ons als we geloven als wijs en wat er nog meer wordt genoemd? Omdat Christus in ons onze wijsheid is, rechtvaardigheid is, heiliging is, verlossing is.
Je zou ook nog het zo kunnen zeggen: God de Vader/Jezus de Zoon  is de Ik Ben. Hij heeft niet bepaalde eigenschappen, Hij IS rechtvaardigheid, wijsheid, de weg de waarheid, het leven.

Het is iets wat we vanuit onszelf niet zo snappen, maar wat je in geloof moet aanvaarden, dat het zo is. Ik heb wel eens ergens gelezen dat we God niet hoeven te vragen om meer wijsheid of geduld, of liefde; Christus is dit allemaal in zichzelf. Als we Hem 'hebben ontvangen', hebben we eigenlijk alles ontvangen.
Vergelijk ook de vruchten van de Geest, het is allemaal aanwezig. (sorry als ik te ver uitwijdt)

Bedankt voor deze uiteenzetting, daar kan ik wel meer mee.

quote:

Hoe weet jij dan wat Jezus heeft gezegd? Ik denk dat Aslanning dat nl bedoelt.
Jij weet toch ook door het lezen van de evangeliën wat Jezus heeft gezegd?
Toch kun je Jezus boodschap breder trekken dan wat Hij letterlijk op aarde zei tot zijn discipelen.
Hij heeft nl gezegd in Johannes dat Hij de discipelen nog veel had te zeggen, maar dat ze dat nu Hij nog op aarde was, dat niet konden dragen.
Dan komt de Heilige Geest om de hoek, die als de Geest der waarheid hen de weg zal wijzen tot de volle waarheid en hen de toekomst zal verkondigen.
Je ziet dit al gebeuren in de handelingen waar Petrus een lange redevoering houdt, na de uitstorting van de Heilige Geest.
Daarmee zijn voor mij dit ook woorden van Jezus (ik maak me even niet druk om hoofd of kleine letter trouwens) en is dit de Boodschap van God aan de Joden daar in Handelingen maar ook aan ons gelovigen van 2009. Verder heb je Paulus die Jezus heeft gezien op de weg naar Damascus en Hem heeft gesproken; Jezus heeft hem geheimenissen onthult die altijd verborgen waren geweest.
Hierover spreekt Paulus in zijn brieven en daarmee zijn die brieven ook woord van de Heer voor ons in 2009.
Als Paulus zijn eigen mening geeft, zegt hij het er nadrukkelijk bij. Dan kunnen we het opvatten als een goede raad van een apostel, maar heeft het niet Godddelijk gezag zoals de rest wel heeft.

Het gaat me allereerst niet om de woorden die Jezus heeft gesproken en die niet in de Bijbel staan. De wetenschap dat Jezus het Woord, of: de Logos is, staat eigenlijk los van de Bijbel. Ja, het is door de apostel Johannes dat wij deze dingen weten. Jezus was al aanwezig in de schepping: door Hem werd alles geschapen. Als ik dus lees: 'God sprak en het was er' - dan gaat het al over Jezus.

Vraag: waarom wil je alles incomporporeren?

quote:

En de rest weten we niet meer want die zijn niet bewaard gebleven, God wist wat genoeg was voor ons om te weten en te geloven om het eeuwige leven te ontvangen.

Bijzondere aanname. Ik kan me voorstellen dat de Heilige Geest Christus' kerk onderhoudt, en dat is ook zo. Maar waarom zou dat iets over de Bijbel zeggen?

quote:

Wat voor overlevering was dat dan? Wat Paulus hen vertelde en vervolgens opschreef. En voorgelezen werd.
Dit zegt ook Johannes dat wat hij schrijft ze al van de beginne hebben gehoord: God is liefde, we moeten wandelen naar zijn wil, zijn geboden.
Daar staat toch ook het hele OT vol van?
De profeten spraken tot de mensen woorden van God en schreven het op.
Dit doen ook de apostelen.

Uiteraard staat de overlevering in lijn met Bijbel, het is de overlevering van de apostelen. Dat het constant bevestigt wordt is dan ook geen wonder. Wat ik probeer aan te geven is dat er, zeker in het begin van het christendom en ook nu nog, sprake is van mondelinge overlevering. Ik geloofde waarschijnlijk al voor ik een letter uit de Bijbel kon lezen, en zo zijn vele christenen tot geloof gekomen - al was het omdat je iemand nodig hebt om de Bijbel uit te leggen.

quote:

Dat laatste is dan wat het doel is: de heiliging van de gelovige.
En wat van Paulus door hem niet is opgeschreven, hebben we toch ook niet meer? Mondelinge overlevering werd op een bepaald moment schriftelijke overlevering die we in onze bijbel hebben.

Waar haal je dat vandaan? Bijbels is het iig niet ;)

quote:

In Marc 7 gaat het erom dat wat God hen had gezegd, ze daar hun eigen overleving van hadden gemaakt.
Die corrupte overlevering was ook geen onderdeel van het OT geworden.
En: Hoe is de overlevering van Mozes dan gegaan?

Dat waag ik te betwijfelen. De overlevering van Mozes was zeer goed bekend, kijk maar eens hoe vaak de Farizeeën Jezus confronteerden met regels en wetten uit de Thora. Eigenlijk is daar geen steek van veranderd, in het moderne Jodendom. Waar Jezus hen vooral op wijst is de intentie achter de regels, de waarden die belangrijk zijn en die zij schenden door naar de letter van de regel te willen leven. Ik kan niet uit dit Bijbelgedeelte halen dat mondelinge overlevering an sich fout is, dat zou ook raar zijn.

quote:

Dat is op schrift gesteld. Overlevering wil niet altijd zeggen dat het mondeling bleef gaan.
Mozes sprak met God van aangezicht tot aangezicht en hij schreef het op.

Eén van de eerste opdrachten van God aan Mozes was het overbrengen van Zijn Naam aan het volk Israël. Een tamelijk belangrijk feit, lijkt me. Toch weten we niet hoe het gegaan is, alleen dat ze hem geloofden.

quote:

Het evangelie is ook overgeleverd door de apostelen, en voor ons bewaard in de brieven die bv Paulus had geschreven:

En wat Paulus bv  had overgeleverd, kunnen we nu lezen. Wat niet op schrift is gesteld, kunnen we niet meer weten.
Ik ben ervan overtuigd (ook door de opbouw van het OT t.o.v. het NT en de samenhang die er alleen al is tussen de bijbelboeken van het OT en NT) dat wat er is opgeschreven, voor ons genoeg is om God te leren kennen, zoals ook wordt gezegd in de al aangehaalde tekst uit Johannes 20.

En dan? Waarom zou die overlevering vastgelegd moeten worden? Is er een tegenstelling tussen het gegeven van mondelinge overlevering en dat er 'voldoende' voor onze redding in de Bijbel staat? Waarom is het geschreven woord zo belangrijk voor jou?

quote:

De eerste christenen hadden dan wel een probleem. Ze hadden geen context voor hun geloof omdat de Traditie er nog niet was? Ik zou haast die conclusie kunnen trekken.
Wel hadden de eerste christenen ofwel de Heer zelf meegemaakt en rechtstreeks met hen gesproken, of ze hadden de apostelen meegemaakt die hen nog wijzer konden maken dan voor de tijd van Pinksteren.
Door de Heilige Geest konden de apostelen die door de Heer persoonlijk waren gezonden, hen meer uitleggen en inzicht geven door de Heilige Geest.

Haha, natuurlijk niet! De eerste christenen stonden midden in een rijke joodse traditie. Daarnaast hadden ze, zoals je zegt, direct onderwijs van de apostelen en hun helpers gekregen.

quote:

Dit onderwijs bleef niet bij mondelinge overlevering maar is gelukkig voor ons, op schrift gesteld.

De mondelinge overlevering is ook gewoon twintig eeuwen doorgegaan... denk aan de leer van de Triniteit, vastgelegd toen die bedreigd werd door allerlei dwalingen.

quote:

Petrus geeft bv de brieven van Paulus het zelfde gezag als de Schriften (bedoeld wordt daarmee het OT) en er mag m.i. dus goddelijk gezag aan de evangeliën en brieven worden toegekend.
Dit is m.i. in de lijn van wat Jezus in Johannes aan de discipelen kwijt wilde maar het nog niet kon voordat de Heilige Geest er was.

Denk je dat de briefschrijvers alles opgeschreven hebben?

quote:

Daar weet ik natuurlijk het fijne niet zo van, ik vind wel dat we kunnen leren van grote godsmannen in de kerkgeschiedenis. Toch moeten we als de Bereeers nagaan of de dingen die ze zeggen zo zijn en de Schriften hiervoor doorzoeken.
Klopt.  Zie het echter als noodzakelijkheid. Zoals wel vaker op dit forum aangestipt is, met puur Bijbeltekst kun je alle kanten op. De interpretatie is vaak erg bepalend voor je geloof. De juiste interpretatie krijg je er helaas niet gratis bij.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 07:22:31 pm door Ursa »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #21 Gepost op: augustus 18, 2009, 07:37:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2009 om 16:56:
... de rest weten we niet meer want die zijn niet bewaard gebleven,
Dat durf ik niet 1-2-3 te beweren. Waarom zou de Trooster ons niet nog steeds woorden in herinnering kunnen brengen die Jezus gesproken heeft. Waarom houdt het op bij het vaststellen van de canon van de bijbel?

quote:

God wist wat genoeg was voor ons om te weten en te geloven om het eeuwige leven te ontvangen.
Dat is idd een 'waar dogma'. Het sluit alleen niet per definitie uit dat er ook kennis van/over Jezus (die dan geen toegevoegde waarde heeft voor ons heil) buiten de bijbel om verkrijgbaar is. Sterker nog, we belijden ook dat kennis over God tot ons komt vanuit de natuur.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #22 Gepost op: augustus 18, 2009, 08:15:28 pm »

quote:

elle schreef op 18 augustus 2009 om 19:37:
[...]
Dat durf ik niet 1-2-3 te beweren. Waarom zou de Trooster ons niet nog steeds woorden in herinnering kunnen brengen die Jezus gesproken heeft. Waarom houdt het op bij het vaststellen van de canon van de bijbel?

Hij geeft m.i. geen nieuwe openbaringen, dingen die aan de canon toegevoegd zouden kunnen worden...
Ik doel hier niet op het toepassen van Gods woord in ons leven en de bv het nabij ervaren van God door de heilige Geest in de praktijk van ons leven etc. Natuurlijk gebeurt dit nog steeds. De Heilige Geest kan nog steeds tot ons spreken en herinnert ons aan woorden die Jezus heeft gesproken in de zin dat we bv een bijbelgedeelte in gedachten krijgen als we dat nodig hebben.

quote:

Dat is idd een 'waar dogma'. Het sluit alleen niet per definitie uit dat er ook kennis van/over Jezus (die dan geen toegevoegde waarde heeft voor ons heil) buiten de bijbel om verkrijgbaar is. Sterker nog, we belijden ook dat kennis over God tot ons komt vanuit de natuur.

Kennis van God komt vanuit de natuur, dat klopt. Maar dat zegt ons alleen dat er een machtige Schepper moet zijn die alles heeft geschapen. Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid wordt in de schepping met het verstand doorzien, zegt Romeienen, maar dat doen op zich de heidenen ook. De meeste volken hebben een godheid.

Die openbaring dat er een schepper is, geeft ons nog geen openbaring over de Zoon van de Schepper die ons verlost heeft, als we dat willen geloven.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 08:17:07 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2009, 08:41:52 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2009 om 20:15:
[...]

Hij geeft m.i. geen nieuwe openbaringen, dingen die aan de canon toegevoegd zouden kunnen worden...
Waarom niet? We voegen niets toe aan de canon omdat we belijden dat de huidige reeds dat evangelie bevat dat ons heil brengt. Maar dat sluit nieuwe openbaringen niet per definitie uit, lijkt me.

quote:

Ik doel hier niet op het toepassen van Gods woord in ons leven en de bv het nabij ervaren van God door de heilige Geest in de praktijk van ons leven etc. Natuurlijk gebeurt dit nog steeds. De Heilige Geest kan nog steeds tot ons spreken en herinnert ons aan woorden die Jezus heeft gesproken in de zin dat we bv een bijbelgedeelte in gedachten krijgen als we dat nodig hebben.
Dit vind ik strijdig met de voorafgaande zin.

quote:

Kennis van God komt vanuit de natuur, dat klopt. Maar dat zegt ons alleen dat er een machtige Schepper moet zijn die alles heeft geschapen.  (...)
Die openbaring dat er een schepper is, geeft ons nog geen openbaring over de Zoon van de Schepper die ons verlost heeft, als we dat willen geloven.
Vanzelfsprekend. Maar dat sluit nog steeds niet uit dat er kennis over God en/of Jezus kan bestaan buiten bijbel en natuur om. Met welk recht zou men dergelijke kennis mogen negeren?

Ikzelf sluit niet uit dat ik op een gegeven moment een waarheid over God ontdek die niet in de bijbel vermeld is. Iets dat mijn geloof versterkt of mij helpt om als Zijn kind te leven. Ik ga dat niet bij voorbaat afserveren.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 08:42:36 pm door elle »

Aslanning

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #24 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:00:49 pm »

quote:

elle schreef op 18 augustus 2009 om 20:41:
Maar dat sluit nog steeds niet uit dat er kennis over God en/of Jezus kan bestaan buiten bijbel en natuur om. Met welk recht zou men dergelijke kennis mogen negeren?
Maar hoe stel je je dat voor dan? En hoe stellen we vast dat dat iets is wat aan de canon zou moeten worden toegevoegd?

quote:

Ikzelf sluit niet uit dat ik op een gegeven moment een waarheid over God ontdek die niet in de bijbel vermeld is. Iets dat mijn geloof versterkt of mij helpt om als Zijn kind te leven. Ik ga dat niet bij voorbaat afserveren.
Waarop zou die nieuwe kennis gebaseerd kunnen zijn, denk je? En zijn er anderen die zoiets ervaren hebben?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #25 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:23:42 pm »

quote:

Aslanning schreef op 18 augustus 2009 om 22:00:
[...]
Maar hoe stel je je dat voor dan? En hoe stellen we vast dat dat iets is wat aan de canon zou moeten worden toegevoegd?
Dat is niet goed mogelijk zonder een 'roomse' constructie.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #26 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:32:55 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 18 augustus 2009 om 22:23:
[...]

Het spijt me zeer, maar sinds zo'n beetje de totstandkoming van de huidige canon enkele eeuwen na Christus is er niets toegevoegd aan de Bijbel of er uit gehaald. Althans niet door de katholieke Kerk.

Maar indien je het anders bedoeld, leg het gerust uit.

Overigens is het wel bijzonder dat er over de samenstelling van het nieuwe testament nooit enige discussie is geweest binnen het protestantisme, dat terwijl het een 'roomse' overlevering was.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 10:37:38 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:54:13 pm »

quote:

[...]

[...]

Waarop zou die nieuwe kennis gebaseerd kunnen zijn, denk je? En zijn er anderen die zoiets ervaren hebben?

Daar had ik nog niet zolang geleden een mooi modelletje voor geschreven:

Pooh in "Openbaring en empirie"

quote:

Pooh schreef op 05 maart 2009 om 20:50:
(...)

1. Natuur is dat deel van de werkelijkheid dat we met wetenschap kunnen onderzoeken.
2. Uit de natuur kun je God nooit volledig leren kennen.
3. Uit de natuur kun je God wel voor een deel leren kennen.
4. Elk mens kan, zelfs als hij nooit van God zou horen, uit de natuur genoeg van God leren kennen om hem, zoals de NGB zo mooi zegt, 'alle onschuld te benemen'.
4a. Waar dat toe leidt vind ik een boeiende vraag: Aanbidding? Godsverlangen? Ietsisme?
5. Om God wel volledig te leren kennen is openbaring nodig.
6. Openbaring is een actie van God. Hij openbaart zich aan mensen.
6a. Voor alle openbaring geldt dat deze slechts tot ons komt via de Geest.
7. God openbaart zich (vrijwel) nooit rechtstreeks, maar altijd via een middel.
8. De grote, algemene openbaring van God is Jezus Christus.
9. God, en zijn openbaring in Christus, openbaren zich aan ons via de Bijbel.
(9a. Ik denk dat de RKK hier de kerk zou invoegen)
10. Naast algemene openbaring voor de hele mensheid, is er specifieke openbaring voor individuen.
11. Deze specifieke openbaring is ook (vrijwel) nooit rechtstreeks, maar altijd via een middel.
12. Deze middelen zijn andere mensen, de natuur, boeken, kunst, et cetera.
(12a. Als grefo voeg ik hier dus de kerk in)
(12b. Hier geldt nog steeds 6a. Gods Geest spreekt door de middelen, en Gods Geest werkt in de ontvanger. Het middel is slechts een middel).
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2009, 10:55:46 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #28 Gepost op: augustus 18, 2009, 10:55:49 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 18 augustus 2009 om 22:23:
[...]

Hoezo? Is de gereformeerde leer zo dat kennis over God zich beperkt tot de bijbel? Let wel: ik wil niets aan de canon toevoegen, zie daar helemaal geen reden toe. Maar dat sluit nog steeds niet uit dat er kennis is buiten de bijbel om. En volgens mij zegt geen enkel algemeen grefo dogma anders. Dat er grefo folklore is die wat anders beweert, doet daar niet zoveel aan af.
Doe eens teksten/argumenten anders?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #29 Gepost op: augustus 18, 2009, 11:10:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 18 augustus 2009 om 22:32:
[...]

Het spijt me zeer, maar sinds zo'n beetje de totstandkoming van de huidige canon enkele eeuwen na Christus is er niets toegevoegd aan de Bijbel of er uit gehaald. Althans niet door de katholieke Kerk.

Maar indien je het anders bedoeld, leg het gerust uit.
Bij Kath. Kerk is de Traditie op hetzelfde niveau als de bijbel. De bijbel heeft niet het laatste woord (ik hoop dat je die formulering begrijpt :) ) maar de Traditie - dat is toch de verdere openbaring?

quote:

Overigens is het wel bijzonder dat er over de samenstelling van het nieuwe testament nooit enige discussie is geweest binnen het protestantisme, dat terwijl het een 'roomse' overlevering was.
Dat ligt er aan of je de vroege kerk als rooms ziet natuurlijk.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #30 Gepost op: augustus 18, 2009, 11:20:26 pm »

quote:

Waarom zou je per se die kennis aan de canon willen toevoegen? Mag er geen kennis buiten de bijbel om bestaan?

quote:

Geen 'nieuwe' kennis, maar herinneren/herontdekken van oude, wellicht verloren kennis. Geen idee waarop die kennis gebaseerd is. Maar wel dat de Trooster er achter zit, als dergelijke kennis naar boven komt. Is die kennis relevant voor iedereen? Denk het niet, maar moet dat ook?
Profetie lijkt me een mogelijkheid. Heb ik nooit meegemaakt, voor zover ik weet. Andere mogelijkheid: persoonlijke openbaring. Heb ik wel soort van meegemaakt. Zoals ik eerder stelde: bijbel en grefo opvoeding voorkwamen niet dat ik van God afwilde. 'Iets' wel. Wat dat precies was? Geen idee: een gevoel, een besef, een openbaring, een plotseling kennen. Maar niet 'de bijbel'.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #31 Gepost op: augustus 18, 2009, 11:29:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2009 om 23:10:
[...]
Dat ligt er aan of je de vroege kerk als rooms ziet natuurlijk.
Hmz... De eerste paus van Rome (da's niet de eerste paus) hield dat ambt van 384-399. De canon is definitief vastgelegd op de synode van Hippo, 393. Wat is je punt?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #32 Gepost op: augustus 19, 2009, 06:06:55 am »

quote:

Thorgrem schreef op 18 augustus 2009 om 22:32:
[...]

Nou én? Nergens heb ik beweerd dat dat wel het geval zou zijn. Je excuses (waarvoor eigenlijk?) aanvaard ik hoor.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #33 Gepost op: augustus 19, 2009, 07:22:27 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 19 augustus 2009 om 06:06:
[...]

Nou én? Nergens heb ik beweerd dat dat wel het geval zou zijn. Je excuses (waarvoor eigenlijk?) aanvaard ik hoor.
Dan heb ik je vast verkeerd begrepen. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #34 Gepost op: augustus 19, 2009, 10:22:46 am »

quote:

elle schreef op 18 augustus 2009 om 23:29:
[...]

Hmz... De eerste paus van Rome (da's niet de eerste paus) hield dat ambt van 384-399. De canon is definitief vastgelegd op de synode van Hippo, 393. Wat is je punt?

het was een overlevering, die is toch niet uit de lucht komen vallen in 393?

Je zou het zo kunnen zeggen
http://www.studiebijbel.n...het-nieuwe-testament.html

quote:

De vraag waar het om gaat is, of en waar en wanneer deze boeken gezaghebbend waren in de vroege kerk. Dit was namelijk de hoofdreden waarom een boek later in de lijst werd opgenomen(7).
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 10:30:59 am door Priscilla en Aquila »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #35 Gepost op: augustus 19, 2009, 10:45:41 am »
Die redenering is natuurlijk nogal krom. Als je het gezag van de RKK niet erkent, zijn er 2 mogelijkheden:
- of de kerk heeft altijd kunnen dwalen (dus ook in de overlevering van de canon)
- of de kerk heeft vanaf een bepaald moment kunnen dwalen. Vanaf wanneer is 'de vroege kerk' niet gezaghebbend meer?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #36 Gepost op: augustus 19, 2009, 11:34:06 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 augustus 2009 om 10:22:
[...]

het was een overlevering, die is toch niet uit de lucht komen vallen in 393?
Ik begrijp je niet?
Na goed onderling overleg heeft het moderamen der toenmalige kerk (die sterke 'RKK' trekken had, iig apostolisch georganiseerd was) besloten dat het huidige NT canon het ware canon was. Kortom: het NT is samengesteld op basis van kennis die niet uit de bijbel zelf kwam (duh), maar via een andere weg tot de kerkleiders kwam.
De reformatoren hebben dat oordeel ruim 1200 jaar later overgenomen, wat op zich interessant is omdat het systeem van kerkleiding waarin die beslissing genomen is niet langer door de reformatoren erkend werd.
Wat bedoel je met 'overlevering in 393'?

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #37 Gepost op: augustus 19, 2009, 12:08:04 pm »

quote:

elle schreef op 19 augustus 2009 om 11:34:
[...]
De reformatoren hebben dat oordeel ruim 1200 jaar later overgenomen, wat op zich interessant is omdat het systeem van kerkleiding waarin die beslissing genomen is niet langer door de reformatoren erkend werd.

Hoe bedoel je dat? Volgens mij waren bij diverse reformatoren geen sterke principiële bezwaren tegen het episcopale stelsel.
Hongaarse gereformeerde kerk bijvoorbeeld kende dat ook.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 12:08:47 pm door RestlessReformed »
Laat uw ja een ja zijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #38 Gepost op: augustus 19, 2009, 12:25:01 pm »
Ik moet bekennen dat ik niet weet wat diverse reformatoren precies op dit punt vonden. Maar onze (vrijgemaakte) gereformeerde leer legt de verantwoordelijkheid voor de leer uiteindelijk bij de gemeenten neer, en niet bij een groep apostelen, een synode of een centrale leider, een Petrus. Daarin verschilt ons kerkmodel natuurlijk falikant met die van de (R)KK. Dat heeft -denk ik- uiteindelijk zijn weerslag op wat je nu vindt van het proces waarin de canon destijds (h)erkend is.

Deze wijze van theologie bedrijven en kerkorganisatie levert een intern conflict op: synodale uitspraken dient men te toetsen aan de bijbel (=gereformeerde leer). Maar hoe toets je de totstandkoming van die bijbel (=katholieke overlevering, ontstaan in een niet gereformeerd model)?
Of, indien je het geen 'episcopaal proces' vindt maar een proces dat nog steeds door iedere afzonderlijke gelovige als 'waar' herkend kan worden, waarom zou dergelijke manier van kennisopenbaring zich niet tot andere terreinen kunnen uitstrekken? Het gaat dan om kennis die niet uit de bijbel komt maar op een andere manier aan ons geopenbaard wordt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #39 Gepost op: augustus 19, 2009, 01:34:43 pm »

quote:

Pooh schreef op 19 augustus 2009 om 10:45:
Die redenering is natuurlijk nogal krom. Als je het gezag van de RKK niet erkent, zijn er 2 mogelijkheden:
- of de kerk heeft altijd kunnen dwalen (dus ook in de overlevering van de canon)
- of de kerk heeft vanaf een bepaald moment kunnen dwalen. Vanaf wanneer is 'de vroege kerk' niet gezaghebbend meer?
De kerk is niet gezaghebbend m.i. op die manier, zij erkenden de boeken als gezaghebbend.
Die boeken waren door apostelen geschreven en ze erkenden het gezag van die apostelen.
Als je dus in 393 die betreffende boeken officieel gaat erkennen, dan erken je officieel wat in feite al het geval was: de boeken hadden gezag bij de vroege kerk.
Verder zijn de boeken allemaal geschreven voor het jaar 100, dus kun je concluderen dat in 393 men het gezag erkende van de boeken uit de eerste eeuw: van de apostelen, de ooggetuigen van Christus.
In de vierde eeuw greep men dus terug op geschriften uit de eerste eeuw en erkende dat die geschriften door de gelovigen als gezaghebbend werden beschouwd.
Daarom werden ze erkend als behorend tot de canon.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 01:35:29 pm door Priscilla en Aquila »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #40 Gepost op: augustus 19, 2009, 01:43:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 19 augustus 2009 om 13:34:
[...]

De kerk is niet gezaghebbend m.i. op die manier, zij erkenden de boeken als gezaghebbend.
Ja, maar daarmee hebben ze toch een keuze gemaakt? Er waren meer boeken, daarvan hebben ze een aantal niet opgenomen. Ook was er discussie over een aantal die nu wel opgenomen zijn. Kortom: er is een keuze gemaakt, die is gemaakt door de kerk, en dus erken je bljikbaar het gezag van de kerk rond 390. Waarom?
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 01:43:47 pm door Pooh »

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #41 Gepost op: augustus 19, 2009, 01:44:44 pm »

quote:

[...]

De Kerk heeft een selectie gemaakt. ZIj hebben boeken erkend en boeken niet erkend.

quote:

Die boeken waren door apostelen geschreven en ze erkenden het gezag van die apostelen.

Ik ben geen groot Bijbel kenner, maar zijn alle boeken van het nieuwe testament door apostelen geschreven? Ik durf het te betwijfelen, maar weet het niet zeer.
Overigens lijkt het me aannemelijk dat er wel wat meer geschreven is door de apostelen dan enkel de boeken die we terugvinden in het nieuwe testament.

quote:

Als je dus in 393 die betreffende boeken officieel gaat erkennen, dan erken je officieel wat in feite al het geval was: de boeken hadden gezag bij de vroege kerk.
Dat klopt. Op basis van Traditie. Maar goed, dat is dan ook wat vrijwel iedereen al wel verteld heeft.

quote:

Verder zijn de boeken allemaal geschreven voor het jaar 100, dus kun je concluderen dat in 393 men het gezag erkende van de boeken uit de eerste eeuw: van de apostelen, de ooggetuigen van Christus.
Je doet nogal wat aannames waar volgens mij nog helemaal geen zekerheid over bestaat. Daarnaast zijn er natuurlijk wel wat meer boeken in de eerste eeuw na Christus geschreven dan enkel die die we in het nieuwe testament terugvinden.

quote:

In de vierde eeuw greep men dus terug op geschriften uit de eerste eeuw en erkende dat die geschriften door de gelovigen als gezaghebbend werden beschouwd.
Men greep niet terug. Men bevestigde slechts officieel wat al in gebruik was.

quote:

Daarom werden ze erkend als behorend tot de canon.
Je doet in je post nogal wat beweringen. Graag zou ik ze onderbouwd zien.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 01:51:46 pm door Thorgrem »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #42 Gepost op: augustus 19, 2009, 01:55:15 pm »

quote:

Zij erkent dat omdat zij door de Heilige Geest wordt geleid. Niet alleen toen, maar nog steeds.

quote:

Ja, het evangelie van Thomas en het evangelie van Judas zijn ook door apostelen geschreven. De KK erkent die niet, maar jij dus wel?

quote:

En die vroege kerk was, jawel, katholiek. Die boeken hadden gezag omdat ze voldeden aan de criteria van diezelfde katholieke kerk.

quote:

Was Paulus een ooggetuige van Christus? En Lucas? Marcus?

De Eerste brief van Paus Clemens is ook voor 100AD geschreven, die had heel veel gezag, maar de katholieke kerk heeft die niet opgenomen in de canon.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 02:01:44 pm door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #43 Gepost op: augustus 19, 2009, 02:21:11 pm »

quote:

elle schreef op 19 augustus 2009 om 11:34:
[...]
Ik begrijp je niet?
Na goed onderling overleg heeft het moderamen der toenmalige kerk (die sterke 'RKK' trekken had, iig apostolisch georganiseerd was) besloten dat het huidige NT canon het ware canon was. Kortom: het NT is samengesteld op basis van kennis die niet uit de bijbel zelf kwam (duh), maar via een andere weg tot de kerkleiders kwam.
Die m.i. gebaseerd is op het gezag dat de boeken hebben, uitstralen of hoe je dat maar wilt omschrijven.

quote:

In de reformatie is duidelijk beschreven in de Ned. Geloofsbelijdenis dat de canon wordt erkend als van God gekomen, dat doet men "niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren." artikel 5

De kerk erkent de boeken als canoniek omdat
1) de heilige Geest getuigenis geeft dat ze van God zijn
2) de boeken dat zelf bewijzen door wat er in staat - het heeft gezag in zichzelf (omdat het door de Geest geinspireerde woorden zijn)

quote:

Wat bedoel je met 'overlevering in 393'?

Thorgrem noemde dat het overleveringen waren die in 393 vastgesteld zijn.
Ik bedoel dan dat die overlevering niet pas ergens gehoord of gelezen was omstreeks die tijd 393, maar dat het geschriften waren die uit de eerste eeuw stamden. In 393 is dat officieel vastgesteld, maar ik zou er de nadruk op willen leggen dat de betreffende boeken in de eerste eeuw allemaal zijn geschreven en vanaf die tijd grotendeels werden erkend door de toenmalige kerk van de eerste en tweede eeuw en daarom werden erkend als tot de canon behorend.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 02:23:22 pm door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #44 Gepost op: augustus 19, 2009, 02:23:11 pm »

quote:

Op grond waarvan 'erkenden' zij dat? Dat is dan toch op basis van kennis die buiten de bijbel om bestond? Dan bestaat er toch kennis over God en over wat Waar is, buiten de bijbel om?

quote:

Dat is ten eerste mogelijk niet waar, het is bijvoorbeeld onduidelijk wie de Hebreeenbrief geschreven heeft.
Ten tweede zijn niet alle apostelen door Jezus aangesteld, je kunt je zelfs afvragen of Lucas, Marcus en Judas apostelen waren in de strikte zin van het woord. Met welk recht benoemde de jongste kerk vervolg-apostelen? En als dat inderdaad rechtsgeldig gebeurde, waarom zijn er nu dan geen apostelen meer? En indien die er nog wel zijn, waarom erkennen grote groepen christenen die dan niet? En als er nog apostelen zijn, hoe sta je tegenover wat zij heden ten dage schrijven?
Ten derde zijn er geschriften van bijv Paulus verloren gegaan. Hadden die eigenlijk ook in de canon gemoeten?

Of is het toch niet zo'n steekhoudend argument dat de bijbelboeken door een apostel geschreven dienen te zijn? Op grond waarvan werd dan onderscheid gemaakt? Dat is dan toch op grond van 'onbijbelse' kennis, kennis overgebracht door de Geest?

quote:

Mijn punt is: die erkenning gebeurde door de apostelen/apostolische kerk van die tijd. Die apostelen hadden dus bij elkaar kennis van iets dat niet op de bijbel zelf gebaseerd is. Waarom hadden die boeken 'gezag'? Niet op grond van 'de bijbel'. Als je stelt dat die kennis 'algemeen bekend was in die tijd' en slechts 'erkend' werd door de kerkleiding, waarin verschilt dat dan van 'Traditie'?

quote:

Het is maar zeer de vraag op Paulus ooggetuige is geweest van Christus. Iig was hij een jonge puber toen Jezus aan het kruis gehangen werd, en zeker geen door Jezus voor Zijn Kruisdood benoemde apostel. Daarnaast vermoedt men van de brief van Judas dat die na 100 nC geschreven is, maar dat maakt voor mij niet uit.

Hoe je het ook wendt of keert: kennelijk is er dan kennis buiten de bijbel om die gezaghebbend genoeg is om de canon door op te stellen. Mogelijk was dat 'apostolische kennis' die bekend was bij de kerk (=Traditie, wat mij betreft). Mogelijk was dat kennis die bij elke gelovige bekend was (al had je in die tijd ook al ketters met bijv vreemde opvattingen obv openbaringen).

Bestaat dergelijke kennis dan nog steeds? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat betekent dat voor ons en ons geloof(sleven)?
Of stel je dat bij het vastleggen van de NT canon (onbetwijfeld Geest geinspireerd) de Geest opgehouden is met op buitenbijbelse wijze kennis over te dragen? Zo ja, waarop baseer je dat?
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 02:24:37 pm door elle »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #45 Gepost op: augustus 19, 2009, 02:33:02 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 augustus 2009 om 23:10:
Bij Kath. Kerk is de Traditie op hetzelfde niveau als de bijbel. De bijbel heeft niet het laatste woord (ik hoop dat je die formulering begrijpt :) ) maar de Traditie - dat is toch de verdere openbaring?

Dit klinkt me al iets te modderig. Als je stropoppen wilt verbranden, ga gerust je gang. Niemand heeft er iets aan, jijzelf nog het minst vrees ik.

Waarom zou (de) traditie 'verdere openbaring' zijn?

Interessant punt trouwens, wanneer de kerk begon te corrumperen volgens de protestantse traditie. Ben er eerder eens een topic over begonnen. Volgens mij kwam Pooh toen met het criterium van het toetsen aan de Bijbel/openbaring (dus niet zozeer een jaartal/periode). Iets waar ik me redelijk in kan vinden, omdat het ook verwijst naar zelfbeproeving. Toch wordt het lastig om op basis van de Bijbel te toetsen of de selectie van de canon terecht is geweest. Dan kom je toch echt uit bij gezag van de kerkleiders van destijds. Hypothetisch gezien: hoe kunnen wij er van uitgaan dat zij geleid werden door de Heilige Geest? (ik wil dus niemand voor het hoofd stoten, het is vooral zelfkritisch).

Thorgrem

• Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #46 Gepost op: augustus 19, 2009, 02:41:13 pm »

quote:

Ursa schreef op 19 augustus 2009 om 14:33:
Hypothetisch gezien: hoe kunnen wij er van uitgaan dat zij geleid werden door de Heilige Geest?
Dat is wel een mooie vraag om iets breder te trekken. Hoe kunnen wij er (vandaag de dag) van uitgaan dat iemand (inclusief onszelf) door de Heilige Geest geleid worden? Hoe kunnen wij dat objectief vaststellen?
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2009, 02:41:33 pm door Thorgrem »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #47 Gepost op: augustus 19, 2009, 02:44:06 pm »

quote:

Ursa schreef op 19 augustus 2009 om 14:33:
Interessant punt trouwens, wanneer de kerk begon te corrumperen volgens de protestantse traditie. Ben er eerder eens een topic over begonnen. Volgens mij kwam Pooh toen met het criterium van het toetsen aan de Bijbel/openbaring (dus niet zozeer een jaartal/periode). Iets waar ik me redelijk in kan vinden, omdat het ook verwijst naar zelfbeproeving. Toch wordt het lastig om op basis van de Bijbel te toetsen of de selectie van de canon terecht is geweest. Dan kom je toch echt uit bij gezag van de kerkleiders van destijds. Hypothetisch gezien: hoe kunnen wij er van uitgaan dat zij geleid werden door de Heilige Geest? (ik wil dus niemand voor het hoofd stoten, het is vooral zelfkritisch).
Het klassieke gereformeerde antwoord op deze vraag is: De kerk heeft gezag, tenzij blijkt dat ze tegen de schrift ingaat. Niet andersom. Dus als iets niet te toetsen valt, mag je ervan uitgaan dat God zijn kerk leidt. Maar als iets wel te toetsen valt, en het is strijdig met de bijbel, dan is er duidelijk sprake van dwaling.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #48 Gepost op: augustus 19, 2009, 08:38:38 pm »
Met dezelfde intentie als Ursa, ik begrijp dit ook niet goed.
Even schematisch, schiet er op:

1. God leidde de kerk, en de kerk had gezag, tijdens het samenstellen van de gezaghebbende boeken van de canon. Deze boeken werden erkend door de kerkvaders die ze, geleid door de Geest, in overeenstemming met het geloof zoals verkondigd door Christus en de apostelen bevonden.*

2. toen dit 'klaar' was, was er een fase afgesloten: de Schrift was compleet en had vanaf dat moment het laatste woord.

3. God leidt nog steeds de kerk en de kerk heeft gezag, maar de kerk is vanaf "de completering van de Bijbel" ook toetsbaar aan de Bijbel. Waar de kerk de bijbel tegenspreekt, heeft de bijbel gelijk.

*Dit loopt allemaal meer door elkaar, het vaststellen van de canon was niet een hamerslag maar was meer een bekrachtigen van wat eigenlijk altijd al zo was geweest en dit was een nauw verstrengeld gebeuren waar uiteindelijk de Bijbel uit voortkwam.
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De bijbel als fundament
« Reactie #49 Gepost op: augustus 19, 2009, 09:44:32 pm »

quote:

Pooh schreef op 19 augustus 2009 om 13:43:
[...]

Ja, maar daarmee hebben ze toch een keuze gemaakt? Er waren meer boeken, daarvan hebben ze een aantal niet opgenomen. Ook was er discussie over een aantal die nu wel opgenomen zijn. Kortom: er is een keuze gemaakt, die is gemaakt door de kerk, en dus erken je bljikbaar het gezag van de kerk rond 390. Waarom?
Het is net andersom: de kerk erkende bepaalde boeken omdat die boeken gezag hadden.