quote:
Ursa schreef op 18 augustus 2009 om 14:54:OK, dan gooien we er een analyse in:
[...]
Je kwoot hier zelf Joh. 1:1, waar het gaat over het Woord van God: Jezus zelf. Jezus is het Woord (Logos), de Waarheid, de Weg, het Leven. Allemaal dingen die voor ons mensen moeilijk te begrijpen zijn, want hoe kan een Persoon de Waarheid zijn? Dus niet alleen hebben maar zijn? Mijn hersentjes beginnen al te kraken. Dat Jezus de Logos is daar kan ik me nog iets bij voorstellen.
Dat Hij waarheid is zou je zo kunnen omschrijven: Niet alleen wat Hij zegt is waarheid, maar ook zijn handelen, zijn hele leven, Hij is in zijn wezen waarheid.
De weg wil zeggen dat alleen Hij het middel/de manier/ is om bij God uiut te komen. Het Leven is: als je in Hem geloofd heb je het leven ontvangen.
Deze tekst geeft ook enigszins weer wat ik probeer uit te leggen met woorden:
NBV
30 Door hem bent u één met Christus Jezus, die dankzij God onze wijsheid is
geworden. Door Christus worden wij rechtvaardig en heilig en door hem worden wij verlost,
NBG
30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt, die ons van God is geworden: wijsheid, rechtvaardigheid, heiliging en verlossing,
(De NBV zegt het m.i. goed in de eerste zin: Christus is onze wijsheid geworden. Maar Hij is ook onze rechtvaaardiging etc.)
Waarom ziet God ons als we geloven als wijs en wat er nog meer wordt genoemd? Omdat
Christus in ons onze wijsheid is, rechtvaardigheid is, heiliging is, verlossing is.
Je zou ook nog het zo kunnen zeggen: God de Vader/Jezus de Zoon is de Ik Ben. Hij heeft niet bepaalde eigenschappen, Hij IS rechtvaardigheid, wijsheid, de weg de waarheid, het leven.
Het is iets wat we vanuit onszelf niet zo snappen, maar wat je in geloof moet aanvaarden, dat het zo is. Ik heb wel eens ergens gelezen dat we God niet hoeven te vragen om meer wijsheid of geduld, of liefde; Christus is dit allemaal in zichzelf. Als we Hem 'hebben ontvangen', hebben we eigenlijk alles ontvangen.
Vergelijk ook de vruchten van de Geest, het is allemaal aanwezig. (sorry als ik te ver uitwijdt)
quote:
Vervolgens zeg je echter 'Al deze Woorden kennen wij nu nog slechts door de Bijbelboeken'. Daarmee verwar je de letterlijke woorden van de Bijbel met de persoon Jezus. Bijzonder. Jezus =/= Bijbel.
Hoe weet
jij dan wat Jezus heeft gezegd? Ik denk dat Aslanning dat nl bedoelt.
Jij weet toch ook door het lezen van de evangeliën wat Jezus heeft gezegd?
Toch kun je Jezus boodschap breder trekken dan wat Hij letterlijk op aarde zei tot zijn discipelen.
Hij heeft nl gezegd in Johannes dat Hij de discipelen nog veel had te zeggen, maar dat ze dat nu Hij nog op aarde was, dat niet konden dragen.
Dan komt de Heilige Geest om de hoek, die als de Geest der waarheid hen de weg zal wijzen tot de volle waarheid en hen de toekomst zal verkondigen.
Je ziet dit al gebeuren in de handelingen waar Petrus een lange redevoering houdt, na de uitstorting van de Heilige Geest.
Daarmee zijn voor mij dit ook woorden van Jezus (ik maak me even niet druk om hoofd of kleine letter trouwens) en is dit de Boodschap van God aan de Joden daar in Handelingen maar ook aan ons gelovigen van 2009. Verder heb je Paulus die Jezus heeft gezien op de weg naar Damascus en Hem heeft gesproken; Jezus heeft hem geheimenissen onthult die altijd verborgen waren geweest.
Hierover spreekt Paulus in zijn brieven en daarmee zijn die brieven ook woord van de Heer voor ons in 2009.
Als Paulus zijn eigen mening geeft, zegt hij het er nadrukkelijk bij. Dan kunnen we het opvatten als een goede raad van een apostel, maar heeft het niet Godddelijk gezag zoals de rest wel heeft.
quote:
Daarnaast is je aanname foutief: de Bijbel is één van de bronnen voor ons geloof. De evangeliën bevatten een selectie van wat Jezus gedaan en gezegd heeft. Vgl. bijv. Johannes 21:25.
Dat klopt.
Maar deze zijn geschreven opdat gij gelooft:
quote:
Joh 20
30 Jezus heeft nog wel vele andere tekenen voor de ogen zijner discipelen gedaan, die niet beschreven zijn in dit boek, 31 maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon van God, en opdat gij, gelovende, het leven hebt in zijn naam.
En de rest weten we niet meer want die zijn niet bewaard gebleven, God wist wat genoeg was voor ons om te weten en te geloven om het eeuwige leven te ontvangen.
quote:
Daarnaast bevestigt de Bijbel zelf de mondelinge overlevering: 1 Thess. 4:1,2, 2 Joh. 1:4-6. Mondelinge overlevering en getuigenis is een onmiskenbaar onderdeel van het Christendom.
Wat voor overlevering was dat dan? Wat Paulus hen vertelde en vervolgens
opschreef. En voorgelezen werd.
Dit zegt ook Johannes dat wat hij schrijft ze al van de beginne hebben gehoord: God is liefde, we moeten wandelen naar zijn wil, zijn geboden.
Daar staat toch ook het hele OT vol van?
De profeten spraken tot de mensen woorden van God en schreven het op.
Dit doen ook de apostelen.
quote:
1 Tess 4
1 Voorts dan, broeders, vragen wij en vermanen wij u in de Here Jezus, dat gij, zoals gij van ons vernomen hebt, hoe gij moet wandelen en Gode behagen, zoals gij ook inderdaad wandelt, dat nog meer doet. 2 Want gij weet, welke voorschriften wij u gegeven hebben door de Here Jezus. 3 Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij,
Dat laatste is dan wat het doel is: de heiliging van de gelovige.
En wat van Paulus door hem niet is opgeschreven, hebben we toch ook niet meer? Mondelinge overlevering
werd op een bepaald moment schriftelijke overlevering die we in onze bijbel hebben.
quote:
Hmm, kind en badwater? Jezus ageert hier (Marcus 7) tegen Farizeeën die allerlei regeltjes bedachten die afwijkten van Gods geboden. Bij menselijke overlevering is er inderdaad het risico van corruptie: we zijn nu eenmaal mensen. Dat neemt niet weg dat deze overlevering nog steeds wel van waarde is. De Bijbel zelf is hier een product van.
In Marc 7 gaat het erom dat wat God hen had gezegd, ze daar hun eigen overleving van hadden gemaakt.
Die corrupte overlevering was ook geen onderdeel van het OT geworden.
En: Hoe is de overlevering van Mozes dan gegaan?
quote:
Hand 6,14
want wij hebben hem horen zeggen, dat deze Jezus, de Nazoreeër, deze plaats zal afbreken en de zeden veranderen, die Mozes ons heeft overgeleverd.
Dat is op schrift gesteld. Overlevering wil niet altijd zeggen dat het mondeling bleef gaan.
Mozes sprak met God van aangezicht tot aangezicht en hij schreef het op.
Het evangelie is ook overgeleverd door de apostelen, en voor ons bewaard in de brieven die bv Paulus had geschreven:
quote:
Rom 6
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is;
Fil 4,9
wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn.
Heb 2,3
hoe zullen wij dan ontkomen, indien wij geen ernst maken met zulk een heil, dat allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd,
En wat Paulus bv had overgeleverd, kunnen we nu lezen. Wat niet op schrift is gesteld, kunnen we niet meer weten.
Ik ben ervan overtuigd (ook door de opbouw van het OT t.o.v. het NT en de samenhang die er alleen al is tussen de bijbelboeken van het OT en NT) dat
wat er is opgewschreven, voor ons genoeg is om God te leren kennen, zoals ook wordt gezegd in de al aangehaalde tekst uit Johannes 20.
quote:
Protestanten hebben vaak maar moeite met het idee van traditie. In principe hebben we ons ontwortelt in de Reformatie, om terug te vallen op de Bijbel. Alleen waren dus bij zowel Bijbel als geloof de context weggeknipt
De eerste christenen hadden dan wel een probleem. Ze hadden geen context voor hun geloof omdat de Traditie er nog niet was? Ik zou haast die conclusie kunnen trekken.
Wel hadden de eerste christenen ofwel de Heer zelf meegemaakt en rechtstreeks met hen gesproken, of ze hadden de apostelen meegemaakt die hen nog wijzer konden maken dan voor de tijd van Pinksteren.
Door de Heilige Geest konden de apostelen die door de Heer persoonlijk waren gezonden, hen meer uitleggen en inzicht geven door de Heilige Geest.
Dit onderwijs bleef niet bij mondelinge overlevering maar is gelukkig voor ons, op schrift gesteld.
Petrus geeft bv de brieven van Paulus het zelfde gezag als de Schriften (bedoeld wordt daarmee het OT) en er mag m.i. dus goddelijk gezag aan de evangeliën en brieven worden toegekend.
Dit is m.i. in de lijn van wat Jezus in Johannes aan de discipelen kwijt wilde maar het nog niet kon voordat de Heilige Geest er was.
quote:
en moesten dus opnieuw uitgevonden worden. Daar hebben we als grefo's ondertussen een aardige traditie mee ontwikkeld in de afgelopen 500 jaar, waarin interpretatie en accenten binnen het geloof gevormd werden.
Daar weet ik natuurlijk het fijne niet zo van, ik vind wel dat we kunnen leren van grote godsmannen in de kerkgeschiedenis. Toch moeten we als de Bereeers nagaan of de dingen die ze zeggen zo zijn en de Schriften hiervoor doorzoeken.