quote:
RestlessReformed schreef op 15 september 2009 om 10:08:[...]
Dat is het simpelweg volgen van de regels en procedures die er zijn om dit soort veranderingen door te voeren omdat er geen zwaarwegende redenen lijken te zijn om ze niet te volgen.
Als de middagdienst haar doel mist en met een andere invulling beter tot haar recht komt zijn er procedures om die veranderingen door te voeren. Daar zijn afspraken over gemaakt.
En wat doe je dan met argumenten als 'die procedure is tijdrovend en bureaucratisch?' Tegen de tijd de volgende synode er is, is het bezoekersaantal ongetwijfeld verder achteruitgelopen. Er overlijden nu eenmaal mensen en jonge gemeenteleden, zo blijkt uit de afgelopen jaren, blijven niet met de huidige vorm. Andere vormen van onderwijs, door de week, lijken -onder andere vanwege capaciteitsproblemen- niet haalbaar.
Wanneer we nog 2 a 6 jaar wachten, is er teveel verloren gegaan, ben ik bang. Wat je kwijt bent, krijg je niet meer terug. Nu is er nog een basis, elke zondag komen er nog 25 a 45 mensen in de middagdienst. Daar kun je nog wat mee. Over 6 jaar -als de procedure dan al rond zou zijn wat ik betwijfel- zijn er geen 25 bezoekers meer, schat ik. En zijn er nog steeds veel gemeenteleden die onderwijs behoeven. Wanneer je de zondagmiddag door je vingers laat glippen, houd je geen plenair moment voor onderwijs meer over. En ik zie de kerkenraad nog niet elke huiskring afgaan voor onderwijs in kleine groepen. Of bijbelstudiemateriaal, toegespitst op onze gemeente, in elkaar zetten.
Over over 2 jaar zijn we 40 a 50%, en over 6 jaar zijn we ca 75% van de huidige gemeenteleden kwijt. Die 75% hebben dan al die tijd onderwijs gekregen (/hadden kunnen krijgen) dat niet op hen was afgestemd, waarvan ze hebben aangegeven dat het hen niet baat (en soms zelfs schaadt). Wanneer je dat als kerkenraad laat gebeuren dan neem je je verantwoordelijkheid niet.
Neemt niet weg dat het jammer is dat er zo geschipperd moet worden met regels en kerkverband. Maar nogmaals: vorm is imho ondergeschikt aan inhoud of doel. Wanneer regels over de vorm het doel in de weg staan, is het tijd om de regels te veranderen.
Wanneer de procedure om de regels te veranderen de zorg voor de gemeente op dit moment in de weg staat, is het niet ondenkbaar om de procedure niet af te wachten. Uiteindelijk draagt een kerkenraad verantwoordelijkheid voor de eigen gemeente, niet voor het kerkverband. Wanneer een kerkverband zich niet meer herkent in een gemeente, kan uitsluiting volgen. Dat is bekend, maar naar mijn mening geen reden om het betere te laten voor een status quo die achteruitgang zal betekenen.