Auteur Topic: De historische betrouwbaarheid van de evangeliën  (gelezen 35315 keer)

druijf

• Bekijk profiel
De historische betrouwbaarheid van de evangeliën
« Gepost op: november 06, 2009, 02:27:12 pm »
Omdat mod elle verzocht in het topic over tenach en messias niet van de discussielijn af te wijken, zet ik hier het zijdraadje verder.

quote:

Dan spreek je Christus Zelf nogal tegen....
Lees het verhaal van de Emmaüsgangers maar een even weer. :)
En natuurlijk kun je zo de discussie voeren, maar dan ben je puur niet-christelijk bezig en zul je Hem ook niet herkennen. De m.i. doodlopende weg van het relativisme en de wetenschappelijke benadering...
Waar zou je zelf uit willen komen? Heb je daar een idee van? Of je ziet het wel.... zoals Boele.

Naast de nogal onaardige ondertoon jegens mij (en Boele) die ik jouw laatste antwoord proef, wil ik je wijzen op het feit dat we hier in het forumonderdeel 'levensbeschouwing' zitten. Als ik eerst 'christelijk' moet denken om overtuigd te raken van zgn. bewijzen voor het (gereformeerd) christendom is discussie daarover inderdaad zinloos, maar ik vraag me dan we afl of het dan aan mij zou moeten liggen. Als je met mij wilt discussiëren, moet je niet met fideistische argumenten komen.

Ik hoop dat je in volgende posts iets meer inlevingsvermogen met mij of andere niet-gelovigen kan opbrengen. Dat ik soms inga tegen wat "Christus zegt", is een argument wat jou blijkbaar wat doet, maar voor mij niet heel belangrijk is, ik geloof ook niet dat het mosterdzaad het kleinste zaadje op aarde is. :-)

quote:

Ja, dat is een leuke. Als je nl zegt dat er een profetie is vervuld en je wijst het OT aan en gaat het laten zien in het NT dan zijn er altijd honderden argumenten waarom het natuurlijk net ergens anders op zou slaan. Zo gaat dat.
En: ik denk dat een gesprek hierover volkomen zinloos is als jij ervan uit gaat dat het maar zo kan zijn dat verhalen van Jezus in het leven zijn geroepen om met terugwerkende kracht de OT-profetieën te laten vervullen.

Zo gek is dat niet en je hoeft ook helemaal niet te denken aan complottheorieën ed. Christenen lazen de bijbel met nieuwe ogen en lazen een tekst over Bethlehem in Micha en waren er van overtuigd dat dit over de messias ging, en aangezien ze van mening waren dat Jezus de messias was, trok men de conclusie dat Jezus in Bethlehem geboren is. Dit is al helemaal niet onlogisch als je bedenkt dat het best wel eens een discussiepunt kan zijn geweest tussen christenen en niet-christelijke joden (Johannes bevat er wellicht sporen van). Wel eens van het begrip "invented tradition" gehoord?

Kijken we naar het materiaal.
Als je je afvraagt hoe het komt dat Jezus van Nazareth in Bethlehem is geboren geven Lukas en Mattheus je ook verschillende antwoorden. Volgens Lukas woonden Jezus' ouders in Nazareth en gingen ze naar Bethlehem vanwege een volkstelling. Volgens Mattheus woonden Jezus' ouders al in Bethlehem, maar na hun excursie naar Egypte trokken ze later naar Nazareth, ze wilden volgens Mattheus niet naar Bethlehem omdat ze bang waren voor Archelaos. Dit kan ik niet anders lezen dan dat Bethlehem volgens Mattheus de normale woonplaats van Jozef en Maria is. Afgezien daarvan is het verhaal van Lukas om verschillende redenen al problematisch. Quirinius werd pas legaat na de dood Herodes de Grote. Er vond wel een census plaats in 6 AD die veel opschudding veroorzaakte, misschien dat Lucas daar aan dacht, maar dit kan niet niet samenvallen met de regering van Herodes de Grote en levert ook problemen op met de gebruikelijke datering van Jezus optreden. Ook het idee dat Jozef naar Bethlehem moet vanwege zijn afstamming van een voorvader van 1000 jaar geleden, is alleen al om praktische redenen uiterst onwaarschijnlijk. Geen historicus neemt dat serieus.

quote:

Je bent dan m.i. niet op een eerlijk manier bezig om het te onderzoeken. Je zult Christus ook moeten willen vinden. Als dat niet de intentie is, dan wordt het sowieso moeilijker.

Waarom zou ik in deze minder eerlijk dan jou zijn? Is het wel 'eerlijk' om te zeggen dat de Bijbel en Christus sowieso gelijk hebben? Als je je van te voren committeert aan het idee, zul je altijd als een (fundamentalistisch) christen eindigen. Ik wil Christus vinden als daar genoeg aannemelijke redenen voor zijn. Het vingertje wijzen naar mij is erg eenzijdig, alsof jij geen belangen hebt.

quote:

Wie zegt dat het OT dan wel de juiste tekst heeft?
Zo is het drijfzand en worden het puzzeltjes die je op wilt lossen. Maar je bent dan zelf de regisseur, je kunt aanvaarden wat jou persoonlijk wel uitkomt. Wat jou dan niet uitkomt leg je naast je neer.

De ontstaansgeschiedenis van de bijbel is tamelijk complex en nogal wat zaken zijn onzeker, maar het onder ogen zien daarvan maakt je nog niet zelf de regisseur. Je kunt natuurlijk ook alle problemen negeren en dus maar gewoon geloven wat er staat, maar persoonlijk vind ik dat nog veel meer van oneerlijkheid, dogmatische vooringenomenheid en bevestigingsdrang van je eigen geloofssysteem getuigen. Het levert bovendien schijnzekerheid op. We gaan er maar vanuit dat de bijbel in alles betrouwbaar is, want anders komen nog eens op onzekerheid uit. En dat is eng. Straks wordt je nog als Boele, stel je voor.

quote:

De eerste vraag zou dan eigenlijk moeten zijn: wat is de tekst van het NT, en Is het in de historie gebeurd?
Het NT is een verzameling van vroegchristelijke geschriften. Wat in de historie gebeurd is zul je historisch-kritisch moeten afwegen. Denken dat alles gebeurd is zoals het geschreven staat is vooringenomen en getuigd m.i. van een nogal rooskleurige visie op de historiografische intenties van de auteurs van de evangeliën. Ik zie meer dan genoeg redenen om daar zo mijn twijfels bij te hebben.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2009, 02:58:24 pm door druijf »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2009, 04:34:01 pm »

quote:

druijf schreef op 06 november 2009 om 14:27:
Omdat de mod elle verzocht in het topic over tenach en messias niet van de discussielijn af te wijken, zet ik hier het zijdraadje verder.

Heel goed, druijf. :)

quote:

Naast de nogal onaardige ondertoon jegens mij (en Boele) die ik jouw laatste antwoord proef, wil ik je wijzen op het feit dat we hier in het forumonderdeel 'levensbeschouwing' zitten. Als ik al 'christelijk' moet denken om overtuigd raken van zgn. bewijzen voor het (gereformeerd) christendom is discussie daarover inderdaad zinloos, maar ik vraag me dan wel of het dan aan mij zou moeten liggen. Als je met mij wilt discussiëren, moet je niet met fideistische argumenten komen.
Als je bekijkt wat er in het NT staat wat Christus Zelf zegt, komt het voor orthodoxe gelovigen nogal 'aanmatigend' over dat jij gewoon zegt: Het OT heeft het helemaal niet over Christus.
Dan is mijn logische opmerking (voor een ouderwets-simpel-wat-er-staat-geloof-ik-gelovige): Je spreekt Christus tegen...
Maar ik zet niet voor niets een smiley achter mijn opmerking: Lees het verhaal van de Emmaus gangers nog maar een keer. :)
Het is idd zo dat het LB is. Jij mag daar gewoon zeggen wat je wilt zonder christelijke bril. :)
En dat ik Boele aanhaal, .. het ligt m.i. in de lijn van hem en dat vage zonder bepaaalde zekerheden je weg gaan. Die link legde ik even omdat ik eigenlijk graag zou weten hoe jij daar dan in staat: hoe jij geloven ziet en waar je uiteindelijk dan uitkomt voor jezelf. Het lijkt me dan een weg waarvan je wrs niet weet waar je uit zal komen en dat is eigenlijk wat ik wilde aangeven dat ik me zo afvraag hoe je daar nu mee omgaat.

Ik hoop dat dit iets uitgebreidere verhaal over wat ik bedoelde, duidelijk maakt dat het meer oprechte verbazing is en willen weten waarom jij zo bent gaan denken, hoe jij dan de uiteindelijke uitkomst van je 'reis' ziet, dan een onaardig zijn omdat ik het niet met je eens ben. :)

quote:

Ik hoop dat je in volgende posts iets meer inlevingsvermogen met mij of andere niet-gelovigen kan opbrengen. Dat ik soms inga tegen wat "Christus zegt", is een argument wat jou blijkbaar wat doet, maar voor mij niet heel belangrijk is, ik geloof ook niet dat het mosterdzaad het kleinste zaadje op aarde is. :-)

Ja dat doet mij idd wat. Dat klopt helemaal. Maar verder hebben we al eerder samen gediscussieerd en daaruit kwam toch niet echt naar voren dat ik je niet respecteer, alleen ben ik het niet met je eens.
Misschien is dat wel het probleem met dat draadje over de Messias en de tenach: je kunt een hele boom opzetten over of de profetien over de Messias gaan, maar daar kom je m.i. niet uit als je wat er over de Messias in het NT staat, over Jezus, eventueel als later bedachte verhalen beschouwt, die zo zijn opgeschreven om de profetien te laten kloppen. Daar zit een bepaalde oneerlijke opzettelijkheid in. En daarom ageer ik ertegen.....
Misschien was dat het punt waardoor ik in jouw ogen dan wat onaardig overkwam - alweer dan mijn verontschuldiging daarvoor. :)
Dan wordt er nl toch een bepaalde toon gezet....

quote:

Zo gek is dat niet en je hoeft ook helemaal niet te denken aan complottheorieën ed. Christenen lazen de bijbel met nieuwe ogen en lazen een tekst over Bethlehem in Micha en waren er van overtuigd dat dit over de messias ging, en aangezien ze van mening waren dat Jezus de messias was, trok men de conclusie dat Jezus in Bethlehem geboren is.

Je bedoelt dat ze daarom het zo gingen opschrijven dat de wijzen bij Herodes kwamen en de schriftgeleerden hen uitlegeden dat de Messias in Bethlehem geboren moest worden?

quote:

Dit is al helemaal niet onlogisch als je bedenkt dat het best wel eens een discussiepunt kan zijn geweest tussen christenen en niet-christelijke joden (Johannes bevat er wellicht sporen van). Wel eens van het begrip "invented tradition" gehoord?

Nee, maar als ik de term bekijk kan ik me wel een voorstelling er van maken wat dat inhoudt. :)
De ortodoxe stroming heeft de bijbel aangepast aan haar eigen overtuiging.... (Ehrman) Zoiets?

quote:

Kijken we naar het materiaal.
Als je je afvraagt hoe het komt dat Jezus van Nazareth in Bethlehem is geboren geven Lukas en Mattheus je ook verschillende antwoorden. Volgens Lukas woonden Jezus' ouders in Nazareth en gingen ze naar Bethlehem vanwege een volkstelling. Volgens Mattheus woonden Jezus' ouders al in Bethlehem, maar na hun excursie naar Egypte trokken ze later naar Nazareth, ze wilden volgens Mattheus niet naar Bethlehem omdat ze bang waren voor Archelaos. Dit kan ik niet anders lezen dan dat Bethlehem volgens Mattheus de normale woonplaats van Jozef en Maria is.

Waarom kies jij dan voor Mattheus en wat daar schijnbaar staat?
Hier is een linkje naar een eerdere discussie over dit onderwerp:
Priscilla en Aquila in "Jezus' terugkeer naar Nazaret?"

quote:

Afgezien daarvan is het verhaal van Lukas om verschillende redenen al problematisch. Quirinius werd pas legaat na de dood Herodes de Groot. Er vond wel een census plaats in 6 AD die veel opschudding veroorzaakte, maar dit kan niet niet samenvallen met de regering van Herodes de Grote en levert ook problemen op met de gebruikelijke datering van Jezus optreden. Ook het idee dat Jozef naar Bethlehem moet vanwege zijn afstamming van een voorvader van 1000 jaar geleden, is alleen al om praktische redenen uiterst onwaarschijnlijk. Geen historicus neemt dat serieus.

Tja, moet ik nu eerst gaan uitzoeken of er iemand het wel serieus nam dan? :)
Ik lees over Lucas juist dat hij zo'n betrouwbaar geschiedschrijver was:

quote:

Lukas was opgeleid in de strenge tradities van de Griekse geschiedschrijving en hij had toegang tot verschillende uitstekende bronnen voor gegevens over de dingen waarmee hij zich bezig hield, en bovendien is hij bij sommige gebeurtenissen waarvan hij vertelt zelf aanwezig geweest. We hebben al enkele genoemd van de bronnen, schriftelijk of mondeling, die hij waarschijnlijk heeft geraadpleegd[3]. De waarde van zijn werk wordt zichtbaar als we bedenken hoe relatief[4] veel we weten over de ontwikkeling van het Christendom vóór het jaar 60, vergeleken met de schaarse informatie over de periode daarna; na Lukas is er zelfs geen schrijver geweest die we werkelijk een geschiedschrijver van de christelijke kerk kunnen noemen tot aan Eusebius, die zijn Historia Ecclesiastica heeft geschreven na het Edict van Milaan van Constantijn de Grote (313).

[...]

Sir William Ramsay, die vele vruchtbare jaren aan de archeologie van Klain-Azië heeft gewijd, getuigt van de diepgaande en nauwkeurige kennis van Lukas aangaande Klein-Azië en het Griekse Oosten van omstreeks de tijd waarover zijn werk gaat. Toen Ramsay met zijn archeologische werk begon, aan het eind van de jaren zeventig van de vorige eeuw, was hij er vast van overtuigd dat de toen veel aangehangen Tübingse theorie juist was. Die Tübingse school meende dat Handelingen een laat product van het midden van de tweede eeuw n.C. was en Ramsay moest geleidelijk aan al zijn inzichten wijzigen, onder het gewicht van de onontkoombare bewijzen die geleverd werden door de feiten die hij in de loop van zijn onderzoek ontdekte.

Hoewel Ramsay zich later heeft laten overhalen om op te treden als de populariserende verdediger van de betrouwbaarheid der nieuwtestamentische geschriften, zijn de meningen die hij toen publiceerde dezelfde die hij zich eerder gevormd had als wetenschappelijk archeoloog en onderzoeker van de klassieke oude geschiedenis en letterkunde. Het was geen ondoordacht gepraat en ook niet om bij zijn gelovige lezers in de smaak te vallen dat hij zei: ‘het verhaal van Lukas is onovertroffen in zijn geloofwaardigheid’[35]; dit was de simpele conclusie waartoe zijn onderzoekingen hem gebracht hadden, ondanks het feit dat hij begonnen was met een volkomen andere opinie over de historische betrouwbaarheid van Lukas. Zijn uiteindelijke mening heeft hij op de volgende wijze weergegeven:

‘Lukas is een eerste klas geschiedschrijver; niet alleen zijn de feiten die hij meedeelt betrouwbaar; hij heeft gevoel voor de echte historische betekenis; hij houdt het idee, het plan dat de ontwikkeling van de geschiedenis bepaalt in het oog, en geeft in zijn behandeling elk incident het gewicht dat het in verhouding toekomt. Hij kiest de belangrijke, beslissende gebeurtenissen uit het geheel en besteedt daar extra aandacht aan, terwijl hij veel dat voor zijn doel niet van belang is slechts vluchtig noemt of helemaal weglaat. Kortom, deze schrijver behoort tot de allergrootste geschiedkundigen’.[36]

Niet alle geleerden zijn het eens met Ramsay’s oordeel over Lukas’ deskundigheid als historicus; maar zijn gedetailleerde nauwkeurigheid kunnen we steeds weer aantonen. Het onderzoek op het gebied dat de historische en geografische achtergrond vormt van Lukas’ verhaal heeft niet stil gestaan sinds Ramsay’s tijd, maar ons respect voor Lukas’ betrouwbaarheid wordt steeds groter naarmate onze kennis op dit terrein toeneemt. Wat er ook van Ramsay gezegd mag worden, niemand zal de ervaren Amerikaanse onderzoeker Dr. Henry J. Cadbury ervan willen beschuldigen dat hij niet objectief was in zijn oordeel. Maar toen Dr. Cadbury, na vele jaren van voortreffelijk werk waarmee hij op eminente wijze zijn bijdrage heeft gegeven aan het Lukas-onderzoek, de Lowell Voordrachten hield van 1953, over The Book of Acts in History, produceerde hij een boeiend werk dat onze bewondering voor wat Lukas gedaan heeft alleen maar kan vergroten. Dr. Cadbury’s boek kunnen we ongetwijfeld een waardig vervolg noemen op het beste werk van Ramsay.

De historische betrouwbaarheid van Lukas is dus erkend door vele bijbelonderzoekers wier standpunt bepaald onbevooroordeeld was. En het is een zeer belangrijke conclusie voor degenen die het Nieuwe Testament vanuit de gezichtshoek van de historicus bezien. Want het werk van Lukas behandelt de tijd waarin onze Heer leefde en stierf, en de eerste dertig jaar van de christelijke Kerk, inclusief de jaren waarin Paulus zijn belangrijkste zendingswerk deed en de meeste van zijn nog bestaande brieven schreef. De twee delen van het geschiedverhaal van Lukas maken het Nieuwe Testament werkelijk tot een geheel, daar hij in zijn evangelie dezelfde dingen beschrijft die in de andere evangeliën staan en in zijn Handelingen de achtergrond geeft voor de brieven van Paulus. Het beeld dat Lukas ons geeft van het ontstaan van het Christendom komt in grote lijnen overeen met wat de andere drie evangeliën en de brieven van Paulus ons meedelen. En hij schildert dit beeld, tegen de achtergrond van de tijd waarin het gebeurde, op een wijze waardoor eventuele eigen verzinsels direct opgemerkt zouden zijn, als hij zich niet aan de feiten gehouden had. Maar zijn gedetailleerde manier van vertellen blijkt nu een toetsing en een bevestiging te zijn van de betrouwbaarheid van zijn geschriften en daarmee ook van de hoofdzaken aangaande de oorsprong van het Christendom zoals ons dit alles verteld wordt in het Nieuwe Testament als geheel.
Bron: Bruce F.f.: de Betrouwbaarheid van de geschriften van het Nieuwe testament.

quote:

Waarom zou ik in deze minder eerlijk dan jou zijn? Is het wel 'eerlijk' om te zeggen dat de Bijbel en Christus sowieso gelijk hebben? Als je je van te voren committeert aan het idee, zul je altijd als een (fundamentalistisch) christen eindigen. Ik wil Christus vinden als daar genoeg aannemelijke redenen voor zijn. Het vingertje wijzen naar mij is erg eenzijdig, alsof jij geen belangen hebt.

Wat betreft 'oneerlijkheid'.. dat kwam voor mij naar voren uit deze opmerkingen uit jou post (niet letterlijke geciteerd)  - die ik ook hierboven al heb genoemd:

P&A:
Je kunt een hele boom opzetten over of de profetien over de Messias gaan, maar daar kom je m.i. niet uit als je wat er over de Messias in het NT staat, over Jezus, eventueel als later bedachte verhalen beschouwt, die zo zijn opgeschreven om de profetien te laten kloppen. Daar zit een bepaalde oneerlijke opzettelijkheid in. En daarom ageer ik ertegen.....
----------------------------------------------------------
Ik heb dacht ik wel uitgelegd dat je je gaat baseren op eigen invullingen van de tekst die jou het beste uitkomt, als je alles in twijfel kan trekken en wetenschappers laat beslissen wat de juiste tekst is op basis van eigen achterliggende overtuigingen..
Dit is wel duidelijk geworden in mijn discussie met Esther en ook met jou die ik een tijdje geleden heb gevoerd.

quote:

De ontstaansgeschiedenis van de bijbel is tamelijk complex en nogal wat zaken zijn onzeker, maar het onder ogen zien daarvan maakt je nog niet zelf de regisseur. Je kunt natuurlijk ook alle problemen negeren en dus maar gewoon geloven wat er staat, maar persoonlijk vind ik dat nog veel meer van oneerlijkheid, dogmatische vooringenomenheid en bevestigingsdrang van je eigen geloofssysteem getuigen. Het levert bovendien schijnzekerheid op. We gaan er maar vanuit dat de bijbel in alles betrouwbaar is,
Ja. :)

quote:

want anders komen nog eens op onzekerheid uit. En dat is eng. Straks wordt je nog als Boele, stel je voor.

Nee hoor. Daar heb ik helemaal geen last van. :)
Eng is het voor mij ook absoluut niet,  m.i. mis je juist het essentiele wat je zekerheid en blijdschap geeft, en wat er verder allemaal nog voor geweldigs van te zeggen is, de aanwezigheid van de Heer in je leven die je kan vertrouwen op alle fronten en die je wil leiden in dit leven... Ook aan de hand van de bijbel, van een bepaald tekstgedeelte wat je juist op dat moment nodig hebt, en je leiding geeft in wat je moet doen....
En natuurlijk niet alleen de bijbel, maar Zijn Geest in je hart, andere gelovigen om je heen etc..
Maar dat gaat jou misschien veel te ver denk ik. :)

En laten we even goed scheiden dat het gaat om de denkbeelden van Boele, en niet om Boele zelf. Ik noemde het omdat in dat draadje net weer even was gereageerd door mensen die toch niet helemaal met hem mee konden gaan vamnwege het vage...
Jij had daar gezegd, het wel met hem eens te zijn.

Misschien is dan de vraag: wat is er mis met zekerheid? Wat staat je tegen als je dat woord hoort?

quote:

Het NT is een verzameling van vroegchristelijke geschriften. Wat in de historie gebeurd is zul je historisch-kritisch moeten afwegen. Denken dat alles gebeurd is zoals het geschreven staat is vooringenomen en getuigd m.i. van een nogal rooskleurige visie op de historiografische intenties van de auteurs van de evangeliën. Ik zie meer dan genoeg redenen om daar zo mijn twijfels bij te hebben.
De gewone historici komen veel eerder tot het punt het NT te aanvaarden als historisch betrouwbaar:

quote:

Omstreeks het midden van de vorige eeuw (19e eeuw) werd er door een zeer invloedrijke groep denkers heel stellig verklaard dat enkele van de belangrijke boeken van het Nieuwe Testament, o.a. de Evangelien
en de Handelingen niet bestonden vóór de dertiger jaren van de tweede eeuw van onze jaartelling (1)
Deze conclusie was niet zozeer het gevolg van historisch onderzoek als van filosofische veronderstellingen.
Ook toen waren er al genoeg historisch bewijzen om aan te tonen hoe ongegrond deze theorieën waren, zoals Lightfoot, Tischendorf, Tregelles en anderen in hun boeken hebben duidelijk gemaakt; maar tegenwoordig zijn de beschikbare bewijzen zoveel talrijker en doorslaggevender, dat
datering van de meeste nieuwtestamentische boeken in de eerste eeuw redelijkerwijs niet ontkend kan worden, wat onze filosofische vooronderstellingen ook mogen zijn.
Er zijn heel wat meer bewijzen voor de geschriften van het Nieuwe Testament dan voor veel geschriften van klassieke schrijvers, terwijl niemand het in zijn hoofd haalt de echtheid van die klassieke
werken te betwijfelen. En als het Nieuwe Testament een verzameling niet-religieuze geschriften was, zou hun authenticiteit algemeen als vaststaand beschouwd worden. Het is een merkwaardig feit dat historici veel eerder bereid waren de boeken van het Nieuwe Testament als betrouwbaar te accepteren dan vele theologen (2).
Om een of andere reden zijn er mensen die een ‘heilig’ boek op zich zelf als verdacht vinden, en voor zo’n werk veel meer ondersteunende bewijsstukken willen zien dan voor een gewoon wereldlijk of heiden geschrift.
Vanuit het gezichtspunt van de historicus moeten in zulke gevallen dezelfde maatstaven gebruikt worden. Maar wij hebben er geen bezwaar tegen als sommige mensen meer bewijzen eisen voor het Nieuwe Testament dan voor andere boeken; ten eerste omdat de waarde die het Nieuwe Testament beweert te hebben voor de gehele mensheid zo absoluut is, en de persoon en het werk van de Hoofdrolspeler zo uitzonderlijk, dat we over die betrouwbaarheid zoveel zekerheid willen hebben als maar enigszins mogelijk is; en ten tweede omdat er ook inderdaad veel meer bewijzen voor het Nieuwe Testament zijn dan voor andere geschriften van vergelijkbare ouderdom.

Noten:
(1)Deze groep, de Tübingse school, wordt zo genoemd naar de Universiteit van Tübingen, waar F. C. Baur, de leidende vertegenwoordiger van deze theorie, hoogleraar was. Deze school heeft de oorsprong van het Christendom onderzocht volgens de methode van de Hegeliaanse metafysica. Hun methoden gaven een voorbeeld van een visie die fraai geïllustreerd wordt door een beroemd geworden collegezaalanekdote die vertelt hoe Hegel bezig was een uiteenzetting te
geven van zijn filosofie van de geschiedenis met betrekking tot een bepaalde serie gebeurtenissen, toen één van zijn toehoorders, een student in de geschiedenis, hem onderbrak met het protest: ‘Maar, Herr Professor, de feiten zijn anders’.
‘Des te erger voor de feiten’, zei Hegel. Deze theorieën zijn in Engeland in 1874 gepopulariseerd door de ‘anonieme’ auteur van Supernatural Religion (Walter R. Cassels), en op zijn boek reageerde Bisschop Lightfoot met artikelen in de Contemporary Review, 1874-77, herdrukt in het boek Essays on ‘Supernatural Religion’ (1889). Cassels’ dit en het antwoord van Ligthfoot zijn vooraal aan te bevelen voor studenten in de logica die belangstelling hebben voor de argumenteerkracht van het zwijgen.
(2) Historici zoals W. M. Ramsay, Ed. Meyer en A. T. Olmstead hebben krachtig geprotesteerd tegen het overdreven scepticisme van sommige theologen met betrekking tot de historische geschriften van het Nieuwe Testament.

Het werk van Christus heeft plaatsgevonden in de tijd, is een historisch gegeven. Vandaar dat het uitermate belangrijk is dat de rest van wat Jezus heeft gezegd en gedaan, ook historisch betrouwbaar is....
Over het belang van de historische betrouwbaarheid:

quote:

Dat het christelijk geloof wortelt in de geschiedenis wordt uitdrukkelijk gezegd in de oude belijdenissen van de Kerk, waarin de hoogste openbaring van God vast wordt verbonden aan een speciaal moment in de tijd, toen ‘Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heer…. geleden heeft onder Pontius Pilatus.’

Dit historische ‘eens en voor al’ van het christelijk geloof, het onderscheid van die godsdienstige en filosofische systemen die niet speciaal verbonden zijn met een bepaalde tijd, maakt betrouwbaarheid
van de geschriften die pretenderen deze openbaring te beschrijven een kwestie van het grootste belang.

Men kan hier opmerken dat, ook al gaan we er van uit dat de waarheid van het christelijk geloof nauw verbonden is met de historiciteit van het Nieuwe Testament, de vraag naar de historiciteit van dat document van weinig belang is voor degenen die op andere gronden de waarheid van het christelijk geloof ontkennen.
De Christen zou dan kunnen antwoorden dat de historiciteit van het Nieuwe Testament en de waarheid van het christelijk geloof niets van hun belangrijkheid voor de mensheid verliezen, ook al worden ze ontkend of opzij geschoven. Maar de waarheid van de nieuwtestamentische geschriften is ook op zuiver historische gronden een heel belangrijke kwestie.
De woorden van de historicus Lecky, die niet in een geopenbaarde godsdienst geloofde, zijn vaak geciteerd:

‘De persoonlijkheid van Jezus is niet alleen het volmaaktste voorbeeld van goedheid, maar ook de meest meeslepende aansporing om dat na te volgen, en dit heeft zo’n sterke invloed gehad, dat we beslist kunnen zeggen dat het simpele verslag van drie korte jaren van actief leven meer gedaan heeft om de mensheid te vernieuwen en te beschaven, dan alle uiteenzettingen van filosofen en alle vermaningen van moralisten’ (1).

Maar Jezus persoonlijkheid kunnen we alleen maar leren kennen uit de mededelingen van het Nieuwe Testament; de invloed van zijn persoonlijkheid is daarom eigenlijk hetzelfde als de invloed van het Nieuwe Testament. Zou het dan niet paradoxaal zijn als de geschriften die, naar het oordeel van een rationalistisch historicus, een dergelijke uitwerking hadden, niet op historische waarheid zouden berusten? Dit is natuurlijk op zichzelf geen bewijs voor de historiciteit van deze geschriften,
want de geschiedenis is vol paradoxen, maar het geeft ons een extra reden om een serieus onderzoek te beginnen naar de betrouwbaarheid van documenten die zo’n duidelijke invloed gehad hebben
op de geschiedenis van de mensheid. Of onze benadering nu theologisch is of historisch, het is beslist van belang of de geschriften van het Nieuwe Testament betrouwbaar zijn of niet (2)

Noten:
(1) W. E. H. Lecky, History of European Morals, II (1869) p.88.
(2) Het is misschien niet overbodig op te merken dat het een goed idee kan zijn, voordat men zich gaat bezig houden met de betrouwbaarheid van de nieuwtestamentische geschriften, ze eerst te lezen!

Beide citaten: Bruce, F.F.: de betrouwbaarheid van de geschriften van het Nieuwe testament
« Laatst bewerkt op: november 06, 2009, 04:37:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2009, 05:15:25 pm »
Met lappen Bruce aankomen zetten is een autoriteitsargument, voor de rest zie ik in Bruce veel stellingen, weinig onderbouwingen. Op allerlei loze beweringen van hem ga ik niet in.

Als je "Lucas" zo graag als een zorgvuldige historicus neerzet, hoor ik graag nog hoe het dan zit met de telling/Quirinius/Herodes de Grote.

quote:

Waarom kies jij dan voor Mattheus en wat daar schijnbaar staat?
Hier is een linkje naar een eerdere discussie over dit onderwerp:
Priscilla en Aquila in "Jezus' terugkeer naar Nazaret?"
Ik zie niet hoe jij in die post het probleem oplost. Ik kies overigens niet voor Mattheus, maar constateer dat Lucas en Mattheus een contradictoir verhaal vertellen dus historisch bewijs voor Jezus geboorte in Bethlehem is zwak. Ik zie overigens beide verhalen niet als historisch, maar mythisch.
« Laatst bewerkt op: november 06, 2009, 05:18:19 pm door druijf »

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 06, 2009, 05:29:46 pm »

quote:

Nee hoor. Daar heb ik helemaal geen last van. :)
Eng is het voor mij ook absoluut niet, m.i. mis je juist het essentiele wat je zekerheid en blijdschap geeft, en wat er verder allemaal nog voor geweldigs van te zeggen is, de aanwezigheid van de Heer in je leven die je kan vertrouwen op alle fronten en die je wil leiden in dit leven... Ook aan de hand van de bijbel, van een bepaald tekstgedeelte wat je juist op dat moment nodig hebt, en je leiding geeft in wat je moet doen....
En natuurlijk niet alleen de bijbel, maar Zijn Geest in je hart, andere gelovigen om je heen etc..
Maar dat gaat jou misschien veel te ver denk ik. :)

Ik kan het wel begrijpen. Ik ben ook gereformeerd christen geweest.

Het verklaart wel je enorme belangen die je hebt in je verdediging waarom de evangeliën zo moeten zijn gebeurd zoals het staat. Ik bedoelde juist te zeggen dat het eng is om die zekerheid te betwijfelen of zelfs te verliezen. Stel je voor dat het niet waar is, wat dan? Zou je je religieuze gevoel willen of zelfs kunnen missen als blijkt dat het niet klopt?
« Laatst bewerkt op: november 06, 2009, 05:34:13 pm door druijf »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2009, 08:28:32 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 06 november 2009 om 16:34:

[...]

Als je bekijkt wat er in het NT staat wat Christus Zelf zegt, komt het voor orthodoxe gelovigen nogal 'aanmatigend' over dat jij gewoon zegt: Het OT heeft het helemaal niet over Christus.
Alles wat geschreven is, wat in de bijbel staat dus, is historisch niet verifieerbaar,  want het gaat om een geloofsverhaal niet of het historisch juist is.. En je motivatie om je woorden kracht bij te zetten door te zeggen " Christus zelf zegt het" wel bewijs maar of dit de woorden zijn die gesproken zijn.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2009, 08:31:25 pm »

quote:

druijf schreef op 06 november 2009 om 17:29:
[...]

PenA is niet GKv geweest ze is evangelisch.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2009, 09:28:47 pm »
Matteüs 2
1 Toen nu Jezus geboren was te Betlehem in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het Oosten kwamen te Jeruzalem, 2 en vroegen: Waar is de Koning der Joden, die geboren is? Want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen. 3 Toen koning Herodes hiervan hoorde, ontstelde hij en geheel Jeruzalem met hem. 4 En hij liet al de overpriesters en schriftgeleerden van het volk vergaderen en trachtte van hen te vernemen, waar de Christus geboren zou worden. 5 Zij zeiden tot hem: Te Betlehem in Judea, want aldus staat geschreven door de profeet:
6 En gij, Betlehem, land van Juda, zijt geenszins de minste onder de leiders van Juda,
want uit u zal een leidsman voortkomen, die mijn volk Israël weiden zal.

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik onderzoek liever de authenticiteit van Jezus van Nazareth dan de vraag of de geschriften historisch zijn! Waarom worden deze drie mannen wijzen genoemd die blijkbaar met Messiaanse sterrenkunde of een soort astrologie bezig waren? Waarop baseerden zij hun accurate Messiasverwachtingen? Hun waarnemingen zijn het waard om accuraat genoemd te worden, want als één iemand er op zijn zachts gezegd van verdacht wordt de Messias te zijn is het wel Jezus van Nazareth. Wat voor soort sterrenkunde moet dat geweest zijn dat ze er voorspellingen uithaalden die nota bene accuraat waren! Dat vraag ik me nu af!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2009, 09:31:07 pm »
Trouwens, de hele Sanhedrin werd bijeengeroepen, dus deze drie wijzen uit het oosten waren voor de Joden uit de eerste eeuw ook geen luchtfietsers!
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2009, 09:59:43 pm »
Op het moment dat je niet a priori de Schrift als betrouwbaar beschouwt zeggen die drie wijzen, waar geheel geen extern bewijs voor is, natuurlijk ook niets over de betrouwbaarheid van de schrift.
Laat uw ja een ja zijn.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 06, 2009, 10:29:19 pm »

quote:

[...]

Het verklaart wel je enorme belangen die je hebt in je verdediging waarom de evangeliën zo moeten zijn gebeurd zoals het staat. Ik bedoelde juist te zeggen dat het eng is om die zekerheid te betwijfelen of zelfs te verliezen. Stel je voor dat het niet waar is, wat dan? Zou je je religieuze gevoel willen of zelfs kunnen missen als blijkt dat het niet klopt?

Jij zegt een Gereformeerd christen te zijn geweest. Had je toen vertrouwelijke omgang met God?
Kenmerkend voor iemand die gelooft in God is dat hij een relatie met God heeft. Daaruit ontvangt hij zijn zekerheid. Dat is wat anders dan spiritualiteit of "religieuze gevoelens". Er zijn genoeg religies die op zulke gevoelens gebaseerd zijn. Maar een kind van God baseert zijn geloof niet op wetenschappelijk onderzoek naar de historiciteit van de bijbel, ook niet op zweverige gevoelens. Het geloof vindt niet zijn basis in wat wij kunnen beredeneren of kunnen behappen. Het vindt zijn basis in wat God ons aanreikt. Geloof is de hand waarmee we aanpakken wat God ons aanreikt, op grond van een keuze van de wil.

God sprak tot de gelovige, door de oneindige sterrenhemel, door een bloem, een gedachte van de Schepper die vorm gegeven werd in die bloem. God sprak door de ouders die het kind van Hem vertelde. We verwonderen ons over het feit dat ons lichaam zo ingenieus in elkaar zit en we kunnen niet anders vaststellen dat al onze wetenschap en kennis in het niet valt bij de oneindige Bron van alles, die we YHWH, God noemen.

Daarbij zien we de tegenstelling tussen goed en kwaad. We merken dat het kwaad ook vat op ons eigen persoontje heeft en dat de hele wereld ermee besmet is. We zien de pijn, de boosheid en het lijden van de mensheid en van de natuur.

Onder invloed van deze waarnemingen bereikt God ons met Zijn Woord. We reageren daarop en zo ontstaat een relatie. God spreekt tot ons door Zijn Woord. Als God zelf dit Woord gebruikt om ons te doen groeien in geloof, vertrouwen en zekerheid, als de Heilige Geest van God dat Woord ons in gedachten brengt, dan kan geen mens ons dit afnemen. Dat vormt de basis waarom we dat Woord betrouwbaar achten, al probeert de wereld ons van het tegendeel te overtuigen.

quote:

1 Kor.3:18 Laat niemand zichzelf bedriegen. Wanneer iemand van u denkt dat hij in deze wereld wijs is, moet hij eerst dwaas worden; pas dan kan hij wijs worden. 19 Wat namelijk in deze wereld wijsheid is, is dwaasheid bij God, want er staat geschreven: ‘Hij vangt de wijzen in hun eigen sluwheid.’
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 07, 2009, 12:01:20 am »

quote:

cyber schreef op 06 november 2009 om 20:31:
[...]

PenA is niet GKv geweest ze is evangelisch.
Maar ik ben wel gereformeerd geweest in een heel grijs verleden :)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 12:01:33 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 07, 2009, 02:31:10 am »
Waar gaat het trouwens over "drie wijzen"? Mattheus heeft het over magiërs, en hoeveel het er zijn mag Joost weten.

quote:

Jij zegt een Gereformeerd christen te zijn geweest. Had je toen vertrouwelijke omgang met God?
Kenmerkend voor iemand die gelooft in God is dat hij een relatie met God heeft. Daaruit ontvangt hij zijn zekerheid. Dat is wat anders dan spiritualiteit of "religieuze gevoelens". Er zijn genoeg religies die op zulke gevoelens gebaseerd zijn. Maar een kind van God baseert zijn geloof niet op wetenschappelijk onderzoek naar de historiciteit van de bijbel, ook niet op zweverige gevoelens. Het geloof vindt niet zijn basis in wat wij kunnen beredeneren of kunnen behappen. Het vindt zijn basis in wat God ons aanreikt. Geloof is de hand waarmee we aanpakken wat God ons aanreikt, op grond van een keuze van de wil.
Deze discussie gaat niet over mij of over mijn verleden. Maar als je het echt wil weten... ik had een vertrouwelijke omgang met God, althans ik meende dat ik een vertrouwde omgang had, met een God waarvan ik oprecht meende dat hij bestond. Als je mij in die tijd gesproken had zou ik je verhaal voor een groot deel beaamd hebben. Maar nogmaals, ik wil gewoon niet teveel over mijn persoon discussiëren. We hebben het hier over de evangeliën en de al dan niet historische betrouwbaarheid daarvan.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 02:34:34 am door druijf »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 07, 2009, 09:51:52 am »

quote:

[...]

Ik zat er over te denken hoe ik je duidelijk kan maken dat dit voor mij in het geheel niet speelt.
Ik ben niet bang dit te verliezen...
Waarom? Omdat de Heer zo'n vaste aanwezigheid is in mijn leven en laat zien dat Hij een realiteit is.

Misschien kun je het vergelijken met een liefdesrelatie (voorbeeldje van bruid die wacht op de bruidegom is bv een mooi Bijbels beeld van de gelovigen samen en Christus)
Nou, als je bijna gaat trouwen, een relatie hebt met een ander waar je van houdt, die van jou houdt en uitgebreid heeft laten weten in een dikke brief hoeveel wel en waarom, ---
Ga je dan zeggen:  Ik zal eens gaan bekijken of het eigenlijk wel echt waar is. Misschien is het alleen een mooi verhaal waar ik dan wel wat van kan leren. Ja, dat is het: ik kan wat leren van deze mooie brieven die mijn a.s. die eigenlijk alleen c.q. misschien in mijn verbeelding bestaat, mij heeft geschreven... Hij is nl op dit moment niet letterlijk aanwezig en je zou bijna denken dat hij dan ook eigenlijk niet echt bestaat.

Misschien even ver doorgevoerd, maar om mijn punt te maken. :)
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 09:54:30 am door Priscilla en Aquila »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 07, 2009, 10:13:37 am »

quote:

druijf schreef op 07 november 2009 om 02:31:
Waar gaat het trouwens over "drie wijzen"?
Klopt, ik heb mij vergist in het aantal, maar dat verandert niks aan mijn gemaakte punt dat het een opmerkelijke Messiasverwachting was van het x- aantal wijzen, een berekening die koning Herodus er toe zette om het hele Sanhedrin bijeen te roepen en voor iemand die zich zo kritisch voordoet maak je je daar wel erg gemakkelijk van af.

quote:

Mattheus heeft het over magiërs, en hoeveel het er zijn mag Joost weten.
Het blijven vertalingen, volgens de SV77 waren het wijzen maar als de wijzen magiërs waren of niet verandert eveneens niks aan mijn punt. Ze hielden zich dan bezig met magie waarmee ze accurate voorspellingen deden, nog erger!
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 10:23:12 am door Piebe »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 07, 2009, 10:22:24 am »

quote:

druijf schreef op 06 november 2009 om 14:27:

Twijfels hebben is niet iets verkeerd. Waarom zou je je enkel concentreren op een letterlijke lezing als daarbij het verhaal wat men trachtte over te brengen daarmee verloren dreigt te gaan?

En ja, zo heel vreemd is je overweging niet. Het evangelie volgens de 4 schrijvers is niet opgeschreven door die vier schrijvers zelf (zo uit mijn hoofd) maar door mensen die daarna kwamen en die via mondelinge overlevering aan de verhalen kwamen. Dat er in dat proces wat toegevoegd of weggevallen is lijkt mij vrij groot. Dat er door reproduceren en vertalen ook dingen zijn toegevoegd en weggevallen lijkt mij ook reëel.

Indien jij de letterlijke lezing het allerbelangrijkste vindt dan is historisch onderzoek op zijn plaats, tenminste als je daarvoor openstaat. Lees je het evangelie echter om de achterliggende, diepere betekenis dan maakt het helemaal niet zo veel uit of het allemaal daadwerkelijk precies zo gegaan is.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 07, 2009, 10:29:17 am »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 10:22:
En ja, zo heel vreemd is je overweging niet. Het evangelie volgens de 4 schrijvers is niet opgeschreven door die vier schrijvers zelf (zo uit mijn hoofd) maar door mensen die daarna kwamen en die via mondelinge overlevering aan de verhalen kwamen.

Misschien tijd om de stof weer eens door te nemen? ;)

Het evangelie volgens Lukas
Het eerste boek van Lukas
1 Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent.

Over het evangelie van Mattheus staat op Wikipedia:

In de christelijke traditie wordt de apostel Matteüs als auteur beschouwd. Die apostel was een tollenaar - een belastingontvanger - die een discipel van Jezus Christus werd. Tegenwoordig nemen veel theologen aan dat de auteur van het evangelie niet de apostel Matteüs was maar een anonieme schrijver.

Bron.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 07, 2009, 10:33:02 am »

quote:

Piebe schreef op 07 november 2009 om 10:29:
[...]

Misschien tijd om de stof weer eens door te nemen? ;)
Zo te zien klopt mijn uitspraak. Geen reden dus om de stof weer eens door te nemen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 07, 2009, 11:00:18 am »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 10:33:
[...]

Zo te zien klopt mijn uitspraak. Geen reden dus om de stof weer eens door te nemen.
Lukas is de auteur van het naar hem vernoemde evangelie en er is nog geen consensus over de vraag of de andere apostelen dat ook van de hunne waren. Dat is toch net even anders hoor.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 07, 2009, 11:06:02 am »

quote:

Piebe schreef op 07 november 2009 om 11:00:
[...]

Lukas is de auteur van het naar hem vernoemde evangelie en er is nog geen consensus over de vraag of de andere apostelen dat ook van de hunne waren. Dat is toch net even anders hoor.

Daar kun je moeilijk over doen, maar in drie van de vier gevallen is het dus maar de vraag of het daadwerkelijk geschreven is door diegene wiens naam erboven staat.

En ook als een auteur zelf Jezus Christus heeft meegemaakt is het nog maar de vraag hoe letterlijk correct de papieren versie van het verhaal uiteindelijk was. Het is namelijk algemeen bekend dat Christus rondtrok en dat zijn uitspraken niet direct ter plekke op papier zijn gezet.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 07, 2009, 12:06:06 pm »

quote:

[...]
Twijfels hebben is niet iets verkeerd. Waarom zou je je enkel concentreren op een letterlijke lezing als daarbij het verhaal wat men trachtte over te brengen daarmee verloren dreigt te gaan?

Misschien omdat deze boeken hun verhaal als historisch verhaal presenteren? En een duidelijk als historisch verhaal gebracht verhaal lees ik toch een stuk letterlijker, dan een verhaal dat bijvoorbeeld ook duidelijk ingedeeld kan worden in het poëtische genre (zoals bv het scheppingsverhaal). Ik zie niet hoe de boodschap juist verloren gaat als je een als historisch gebracht verhaal als historisch leest? Waarom zou je een als historisch gebracht verhaal niet-historisch moeten lezen volgens jou? En welk verhaal trachtte men dan over te brengen volgens jou?

quote:

En ja, zo heel vreemd is je overweging niet. Het evangelie volgens de 4 schrijvers is niet opgeschreven door die vier schrijvers zelf (zo uit mijn hoofd) maar door mensen die daarna kwamen en die via mondelinge overlevering aan de verhalen kwamen.

Heb je een bron?

quote:

Indien jij de letterlijke lezing het allerbelangrijkste vindt dan is historisch onderzoek op zijn plaats, tenminste als je daarvoor openstaat. Lees je het evangelie echter om de achterliggende, diepere betekenis dan maakt het helemaal niet zo veel uit of het allemaal daadwerkelijk precies zo gegaan is.
Wat is volgens jou die achterliggende diepere betekenis?

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 07, 2009, 12:20:26 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 november 2009 om 12:06:
[...]

Misschien omdat deze boeken hun verhaal als historisch verhaal presenteren?

Historische verhalen zijn niet zelden 'aangepast' om het allemaal net wat interessanter/minder interresant te laten lijken, af te zwakken of juist te versterken. De schrijver verteld vanuit zijn perspectief met de bagage die hij/zij al met zich meedraagt. Zelfs in historische verhalen van bijvoorbeeld de tachtigjarige oorlog of de eerste/tweede wereldoorlog blijkt dat niet alles letterlijk genomen dient te worden.
De protestantse kerken gaan daarin ook zeker mee zelfs als het om woorden gaat die Jezus letterlijk schijnt te hebben uitgesproken en wat terug komt in alle vier de evangelie teksten.  ‘Neem hiervan, dit is mijn lichaam.’ Transsubstantie wordt niet geleerd in het protestantisme.  

quote:

En een duidelijk als historisch verhaal gebracht verhaal lees ik toch een stuk letterlijker, dan een verhaal dat bijvoorbeeld ook duidelijk ingedeeld kan worden in het poëtische genre (zoals bv het scheppingsverhaal). Ik zie niet hoe de boodschap juist verloren gaat als je een als historisch gebracht verhaal als historisch leest?
De boodschap gaat verloren omdat er over details geneuzeld wordt. Net zoals mensen elkaar de kop inslaan over hoe de ark er nu precies uitgezien moet hebben. Hoe de ark er uit gezien heeft, hoe groot hij was enz enz is in de verste verte niet de strekking van het verhaal. En door zulk geneuzel gaat het verhaal verloren. Evengoed bij discussies of Jezus nu broers/zusters had of niet.

quote:

Waarom zou je een als historisch gebracht verhaal niet-historisch moeten lezen volgens jou? En welk verhaal trachtte men dan over te brengen volgens jou?
Ik zeg niet dat het niet moet. Ik geef slechts aan dat er dan een vuilkuil op de loer ligt. Maar het staat een ieder vrij om te lezen zoals hij/zij dat wil.

quote:

[...]

Heb je een bron?
Thorgrem in "De historische betrouwbaarheid van de ev..."

quote:

[...]

Wat is volgens jou die achterliggende diepere betekenis?
Dat is van geen enkel belang in dit topic. Daarnaast is daar niet zo 1,2,3 een algemeen antwoord op te geven want het verscheelt per vers, alinea, boek enz.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 07, 2009, 12:22:25 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 11:06:
[...]

Daar kun je moeilijk over doen, maar in drie van de vier gevallen is het dus maar de vraag of het daadwerkelijk geschreven is door diegene wiens naam erboven staat.

En ook als een auteur zelf Jezus Christus heeft meegemaakt is het nog maar de vraag hoe letterlijk correct de papieren versie van het verhaal uiteindelijk was. Het is namelijk algemeen bekend dat Christus rondtrok en dat zijn uitspraken niet direct ter plekke op papier zijn gezet.
Er zijn zoveel overeenkomsten tussen de evangelisten dat er wetenschappers uitgaan van een bron Q dus ik snap echt niet waar je het over hebt. Bovendien neigt het naar pseudowetenschap om de namen van de evangelisten te betwijfelen, want alternatieven zijn al helemaal nooit meer te bewijzen.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 12:23:17 pm door Piebe »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 07, 2009, 12:25:37 pm »

quote:

Je linkje linkt bij mij naar de OP van Druijf. Weet niet of dat de bedoeling is? Zo ja, ik zie niet welke bron ik daaruit kan halen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 07, 2009, 12:27:31 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 november 2009 om 12:25:
[...]

Je linkje linkt bij mij naar de OP van Druijf. Weet niet of dat de bedoeling is? Zo ja, ik zie niet welke bron ik daaruit kan halen.

Ik linkte naar mijzelf.

Maar evengoed zou je even de algemene informatie over het evangelie op Wikipedia kunnen opzoeken.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 12:28:04 pm door Thorgrem »

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 07, 2009, 12:40:34 pm »
@Piebe. Mijn post was iets meer met een lach en knipoog bedoeld dan overgekomen is, maar ik had moeten beseffen dat dat niet in de tekst te lezen is. Sorry.

@Thorgem. Goed punt. De vraag hoe we de evangeliën lezen en of een letterlijk/historische lezing de enige en alleen juiste manier is is een vraag die me nog steeds bezighoudt. Een historische evaluatie kan echter ook een opstap zijn voor het denken over andere vormen van lezen en daarom ook nuttig. Als bepaalde verhalen geen historie zijn, zijn ze misschien ook wel helemaal niet als zodanig bedoeld en moeten we ze ook zo niet lezen.

@PenA
Misschien was het niet handig om te praten over angst. Het punt is wel dat we allemaal onze belangen hebben en overtuigingen die verankert zijn in andere overtuigingen. Wat het beeld van de liefdesrelatie betreft. Ik kan daar zeker begrip voor opbrengen, en het is zeker niet mijn bedoeling om dat op banale wijze onderuit te zagen of wat dan ook. Tegelijkertijd moet ik ook een kanttekening plaatsen. Het feit dat jij het als zeker ervaart, maakt het op zichzelf nog niet zeker. Als je in de wereld en de geschiedenis rondkijkt zie je dat mensen velerlei overtuigingen hebben, de een nog verbazingwekkender dan de andere. De mate van zekerheid waarmee ze die overtuiging koesteren, zegt nog niets over de waarheid van die overtuiging. En juist daarom is het goed om ook vragen te stellen en kritisch te zijn. Dat sluit volgens mij het beeld van een relatie niet uit. Als ik een relatie met iemand heb waarbij ik geen kritische vragen of zelfs op zijn tijd grondige twijfels kan uiten lijkt me dat geen gezonde relatie. Het besef dat je je relatie met God zou kunnen inbeelden zou je niet totaal moeten uitsluiten, vind ik. Waarom zou dat niet kunnen zijn? Als je claimt dat het christendom universeel en exclusief waar is, zeg je datzelfde min of meer ook over andere levensovertuigingen.

Misschien zijn deze links in dit verband interessant om eens te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=YNRnyDwq2NY

http://www.youtube.com/watch?v=kJ02I6QyagM&feature=related (1 van de 8 )
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 01:00:36 pm door druijf »

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 07, 2009, 12:58:08 pm »

quote:

Er zijn zoveel overeenkomsten tussen de evangelisten dat er wetenschappers uitgaan van een bron Q dus ik snap echt niet waar je het over hebt. Bovendien neigt het naar pseudowetenschap om de namen van de evangelisten te betwijfelen, want alternatieven zijn al helemaal nooit meer te bewijzen.

Dat valt ook wel weer mee. Als Lucas namelijk iets vertelt los wat hij ontleende van Q of Marcus is het verschil met Mattheus duidelijk te zien (opstandingsverhalen en geboorteverhalen bijvoorbeeld). Ook plaatst Mattheus het Q materiaal op een andere plek ten opzicht van het Marcus materiaal dan Lucas.
Wat de namen van de evangelisten betreft. Zo pseudowetenschappelijk is dat niet. Want evangeliën zelf zijn anoniem en bewijzen van toeschrijving daarvan aan bepaalde figuren vind je pas zo'n honderd jaar later. Het is ook vrij begrijpelijk dat christenen gezaghebbende geschriften apostolisch willen zekeren.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 07, 2009, 01:37:56 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 12:27:
[...]

Ik linkte naar mijzelf.

Ja, dat snap ik, maar als ik erop klik kom ik toch echt niet bij jou uit. Jij wel dan?
Je zou ook gewoon even de bron kunnen geven.

Is Wikipedia het eind van alle tegenspraak?
« Laatst bewerkt op: november 07, 2009, 01:38:25 pm door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 07, 2009, 05:48:56 pm »

quote:

Piebe schreef op 07 november 2009 om 12:22:
[...]

Bij de evangeliën heb ik naar mijn weten ook nooit van gehoord dat zij niet de schrijvers zouden zijn, maar ik weet wel dat met brieven wel eens schrijvers een naam van een apostel namen om het extra kracht bij te zetten, om het gezaghebbender te maken. Dan schreven ze bijvoorbeeld in de naam van Paulus. Maar ik ga er van uit dat de evangeliën gewoon door de 4 apostelen geschreven zijn.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 07, 2009, 06:08:56 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 07 november 2009 om 13:37:
[...]

Ja, dat snap ik, maar als ik erop klik kom ik toch echt niet bij jou uit. Jij wel dan?
Je zou ook gewoon even de bron kunnen geven.

Is Wikipedia het eind van alle tegenspraak?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Matteüs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Marcus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Lucas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Johannes

Wikipedia is niet het einde van alle tegenspraak. Maar ik heb geen enkele interesse om over zoiets een discussie te starten. Je kunt het aannemen/onderzoeken of laten voor wat het is, mij om het even. Ik heb de topicstarter getracht te helpen met een visie die ik nog niet zo tegengekomen was in de reactievelden en dat is het (alhoewel Cyber ook een dergelijke strekking had).

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 08, 2009, 12:13:40 am »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 18:08:
Ik heb de topicstarter getracht te helpen met een visie die ik nog niet zo tegengekomen was in de reactievelden en dat is het (alhoewel Cyber ook een dergelijke strekking had).

Maar als je een visie geeft mag je daar toch op bevraagd worden, of heb ik het nu mis? Een beetje raar dat je dan ineens geen antwoord wil geven.

Verder zie ik bij alle vier staan dat 'de christelijke traditie' aanneemt of 'in het algemeen' wordt aangenomen dat de vier evangelisten ook de vier schrijvers van de evangeliën zijn. En ja, er zijn '(moderne) stromingen' onder wetenschappers die er anders over denken, maar er zijn nog steeds ook genoeg wetenschappers die er niet anders over denken.

Ik mis nog steeds argumenten, dus vooralsnog ga ik gewoon van het laatste uit.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2009, 12:19:28 am door Mezzamorpheus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 08, 2009, 03:46:28 am »
.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2009, 04:24:27 am door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 08, 2009, 10:03:00 am »

quote: Druijf

@Piebe. Mijn post was iets meer met een lach en knipoog bedoeld dan overgekomen is, maar ik had moeten beseffen dat dat niet in de tekst te lezen is. Sorry.
Geen probleem, kan gebeuren!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 08, 2009, 10:25:53 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 08 november 2009 om 00:13:
[...]

Maar als je een visie geeft mag je daar toch op bevraagd worden, of heb ik het nu mis? Een beetje raar dat je dan ineens geen antwoord wil geven.
Ik heb antwoord op al je vragen gegeven. Dat jij het met sommige antwoorden niet eens bent doet daar verder niets aan af. Dat ik niet wil ingaan op wat dan wel de betekenis is lijkt me evident met betrekking tot dit topic.

quote:

Verder zie ik bij alle vier staan dat 'de christelijke traditie' aanneemt of 'in het algemeen' wordt aangenomen dat de vier evangelisten ook de vier schrijvers van de evangeliën zijn. En ja, er zijn '(moderne) stromingen' onder wetenschappers die er anders over denken, maar er zijn nog steeds ook genoeg wetenschappers die er niet anders over denken.

Ik mis nog steeds argumenten, dus vooralsnog ga ik gewoon van het laatste uit.
Het staat je vrij om van wat dan ook uit te gaan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 08, 2009, 11:14:36 am »

quote:

druijf schreef op 07 november 2009 om 12:58:
[...]

Dat valt ook wel weer mee. Als Lucas namelijk iets vertelt los wat hij ontleende van Q of Marcus is het verschil met Mattheus duidelijk te zien (opstandingsverhalen en geboorteverhalen bijvoorbeeld). Ook plaatst Mattheus het Q materiaal op een andere plek ten opzicht van het Marcus materiaal dan Lucas.
Dat duidt er op dat bron Q mogelijk nooit heeft bestaan.

quote:

Wat de namen van de evangelisten betreft. Zo pseudowetenschappelijk is dat niet. Want evangeliën zelf zijn anoniem en bewijzen van toeschrijving daarvan aan bepaalde figuren vind je pas zo'n honderd jaar later. Het is ook vrij begrijpelijk dat christenen gezaghebbende geschriften apostolisch willen zekeren.

Wat voor bewijzen doel je op, wil je iets specifieker zijn?

Ik krijg de indruk dat je weinig interesse hebt in de Messiasverwachting welke in de eerste eeuw heel sterk aanwezig was onder de Joden en dat maakt deze discussie voor mij een stuk minder boeiend. Het lijkt mij sterk dat koning Herodes het hele sanhedrin bijeen liet roepen als de wijzen uit het oosten die zich bezighielden met astrologie of magie een stel glaasje draaiende domkoppen waren. Als jij niks met dergelijke info doet, dan zet ik mijn vraagtekens erbij.
« Laatst bewerkt op: november 08, 2009, 12:00:25 pm door Piebe »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 08, 2009, 01:45:40 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 07 november 2009 om 18:08:
[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Matteüs
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Marcus
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Lucas
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_naar_Johannes

Wikipedia is niet het einde van alle tegenspraak. Maar ik heb geen enkele interesse om over zoiets een discussie te starten. Je kunt het aannemen/onderzoeken of laten voor wat het is, mij om het even. Ik heb de topicstarter getracht te helpen met een visie die ik nog niet zo tegengekomen was in de reactievelden en dat is het (alhoewel Cyber ook een dergelijke strekking had).
Als ik het goed begrijp laat je het in het midden wat het is. Zo ben ik denk ik ook met dit soort dingen. We hebben wel wat beters te doen dan dat tot de bodem uit te zoeken.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 08, 2009, 03:11:53 pm »
Nee, Thorgrem laat niets in het midden:

quote:

Het evangelie volgens de 4 schrijvers is niet opgeschreven door die vier schrijvers zelf (zo uit mijn hoofd) maar door mensen die daarna kwamen en die via mondelinge overlevering aan de verhalen kwamen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 08, 2009, 10:59:01 pm »
Nou, dan zijn deze bronnen hiermee deels in tegenspraak, omdat enkel van Marcus door moderne wetenschappers wordt aangenomen dat de schrijver anoniem is. Met andere woorden: ze hebben geen idee wie het was. Ook van het evangelie van Johannes en de Brieven van Johannes bestaan twijvels.

Er kan dus niet met zekerheid vast gesteld worden dat de evangeliën niet door de Apostelen geschreven zouden zijn. Want ze weten domweg niet wie de schrijver van Marcus was en over Johannes bestaat twijvel. Van Mettheüs wordt door Wikipedia niets vermeld en van Lucas wordt gewoon aangenomen dat hij de schrijver was.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 09, 2009, 02:35:08 am »

quote:

Er zijn erg veel goede bronnen, helaas niet allemaal op internet te vinden. Hier drie zéér goede en betrouwbare sites:

Katholiek: 'Gospels' in Catholic Encyclopedia

Gereformeerd: Introductie tot Marcus - CCEL

Evangelisch - Introductie tot Matteus (Biblica - makers van NIV bijbel)

Ik heb twee introducties genomen, omdat je daar over het auteurschap van de betreffende evangelies kan lezen. De overigen introducties kan je vinden door een paar muisklikken. ;)
« Laatst bewerkt op: november 09, 2009, 09:34:29 am door St. Ignatius »
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 09, 2009, 08:13:43 am »

quote:

De term gereformeerd is accurater en vriendelijker dan 'calvinistisch'. Er zijn net zomin calvinistische kerken als er 'roomse' kerken zijn:).
Laat uw ja een ja zijn.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 09, 2009, 08:57:47 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 09 november 2009 om 08:13:

De term gereformeerd is accurater en vriendelijker dan 'calvinistisch'. Er zijn net zomin calvinistische kerken als er 'roomse' kerken zijn:).
Excuus, je hebt helemaal gelijk. Ik liet mij leiden door de naam van de site van Calvin College. En 'protestant' leek mij ook weer een te brede noemer. Niettemin is het een bijzonder goede site! ;)

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 09, 2009, 06:45:40 pm »
Maar als we van alle evangeliën weten wie ze geschreven hebben dan is het ineens geloofwaardiger dat Jezus op het water gelopen heeft, dat blinden zijn gaan zien, dat doden zijn opgestaan?
Waar het mij omgaat is dat onder de streep het altijd aankomt op geloof. Hoe -historisch- zeker we ook zijn van de bijbel, bewijs voor het 'God zijn' van Jezus en daarmee voor de kern van het evangelie kunnen we wetenschappelijk niet leveren. En dus voor hen die nadrukkelijk op zoek zijn naar wetenschappelijke gronden voor God om daar hun eventueel geloof aan op te hangen, kunnen hun pogingen wel staken.
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 09, 2009, 07:11:00 pm »

quote:

socrates schreef op 09 november 2009 om 18:45:
Maar als we van alle evangeliën weten wie ze geschreven hebben dan is het ineens geloofwaardiger dat Jezus op het water gelopen heeft, dat blinden zijn gaan zien, dat doden zijn opgestaan?
Waar het mij omgaat is dat onder de streep het altijd aankomt op geloof. Hoe -historisch- zeker we ook zijn van de bijbel, bewijs voor het 'God zijn' van Jezus en daarmee voor de kern van het evangelie kunnen we wetenschappelijk niet leveren. En dus voor hen die nadrukkelijk op zoek zijn naar wetenschappelijke gronden voor God om daar hun eventueel geloof aan op te hangen, kunnen hun pogingen wel staken.
Helemaal mee eens en nogmaals, de Messiasverwachting die zo sterk aanwezig was onder de Joden uit de eerste eeuw, dát is materie die het onderzoeken meer dan waard is!

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 09, 2009, 11:25:51 pm »

quote:

Piebe schreef op 09 november 2009 om 19:11:
[...]

Helemaal mee eens en nogmaals, de Messiasverwachting die zo sterk aanwezig was onder de Joden uit de eerste eeuw, dát is materie die het onderzoeken meer dan waard is!
Dat is de evangelicalisering en het verval van de vrijgemaakte kerken, de beleving van art. 29 van de NGB binnen de gereformeerde gezindte en de interne structuur van de gereformeerde liturgie eveneens. Ze hebben helaas geen van allen ook maar iets te doen met de historische betrouwbaarheid van de evangelien.
Laat uw ja een ja zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 09, 2009, 11:29:52 pm »
ach ja, misschien dat het uitpluizen van de auteurs ook meer als een interesse in geschiedschrijving gezien kan worden.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 09, 2009, 11:51:42 pm »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2009 om 23:29:
ach ja, misschien dat het uitpluizen van de auteurs ook meer als een interesse in geschiedschrijving gezien kan worden.

Misschien, maar zouden de vier evangelien inderdaad door de auteurs geschreven zijn naar wie ze vernoemd zijn, dan is er meer reden om ze als historisch betrouwbaar te zien dan wanneer dat niet het geval is.

Hoewel het in beide gevallen natuurlijk niet doorslaggevend hoeft te zijn.
Laat uw ja een ja zijn.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 11, 2009, 01:08:59 am »

quote:

gaitema schreef op 09 november 2009 om 23:29:
Mwah, voor de sola scriptura aanhangers is het toch wel van iets groter belang dan een uit de hand gelopen hobby. Als je je leven richt naar een boek, mag je toch ook wel even nadenken hoe dat boek tot stand is gekomen en waar het zijn autoriteit aan ontleent. ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 11, 2009, 10:48:23 am »

quote:

RestlessReformed schreef op 09 november 2009 om 23:51:
[...]

Misschien, maar zouden de vier evangelien inderdaad door de auteurs geschreven zijn naar wie ze vernoemd zijn, dan is er meer reden om ze als historisch betrouwbaar te zien dan wanneer dat niet het geval is.

Hoewel het in beide gevallen natuurlijk niet doorslaggevend hoeft te zijn.
Daar zit wat. Ik moet mezelf er nu op betrappen dat ik er dan bij voorbaat van uitga dat de schrijvers dan ook mensen waren die het van dichtbij mee maakten  als het niet de apostelen zelf blijken te zijn, maar in feite weten we dat dan niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 11, 2009, 10:51:15 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 november 2009 om 01:08:
[...]

Mwah, voor de sola scriptura aanhangers is het toch wel van iets groter belang dan een uit de hand gelopen hobby. Als je je leven richt naar een boek, mag je toch ook wel even nadenken hoe dat boek tot stand is gekomen en waar het zijn autoriteit aan ontleent. ;)
Ja, dan wel inderdaad. Dat maakt sola scriptura tot een ingewikkelde zoektoch. Want je zoekt dan de ontbrekende stukjes in het geheel en de mogenlijke fouten in de huidige teksten.

druijf

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 11, 2009, 09:23:24 pm »

quote:

Piebe schreef op 08 november 2009 om 11:14:
[...]

Dat duidt er op dat bron Q mogelijk nooit heeft bestaan.

De twee bronnenhypothese gaat uit van Marcus en Q als bronnen die gebruikt zijn door Mattheus en Lucas (ik gebruik trouwens zoals veel mensen de namen voor het gemak, niet omdat ik denk dat Marcus, Mattheus en Lucas daadwerkelijk de auteurs waren). Dat Lucas en Mattheus van elkaar verschillen in de manier waarop ze het Q-materiaal ten opzichte van het Marcus-materiaal plaatsen is geen argument tegen de Q-hypothese.

quote:

[...]
Wat voor bewijzen doel je op, wil je iets specifieker zijn?

Irenaeus, Papias-fragmenten en titels in handschriften van het NT.

quote:

Ik krijg de indruk dat je weinig interesse hebt in de Messiasverwachting welke in de eerste eeuw heel sterk aanwezig was onder de Joden en dat maakt deze discussie voor mij een stuk minder boeiend. Het lijkt mij sterk dat koning Herodes het hele sanhedrin bijeen liet roepen als de wijzen uit het oosten die zich bezighielden met astrologie of magie een stel glaasje draaiende domkoppen waren. Als jij niks met dergelijke info doet, dan zet ik mijn vraagtekens erbij.

Messiasverwachtingen in de eerste n. Chr. is een interessante kwestie, en volgens mij ook een van de historische condities waardoor het christendom uberhaupt kon ontstaan. Daarvoor hoef je niet gelovig te zijn. Jezus was niet de enige figuur in die tijd die de titel messias kreeg toegedicht. Maar het lijkt me te ver voeren om hier uitgebreid over joodse messiasverwachtingen te praten. Dan kun je beter een nieuw topic openen. Laten we het hier over het historisch gehalte van het NT hebben.

Het lijkt mij dan weer sterk dat koning Herodes zeer serieus schriftgeleerden bijeen liet roepen en vervolgens niet direct soldaten met de magiërs meestuurde. Ik denk niet dat de kerstverhalen nou heel erg plausibel zijn vanuit historisch oogpunt. Het motief dat een geboren prins/koning wordt vervolgd door een kwade heerser is een literair motief dat je vaker tegenkomt.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2009, 09:26:26 pm door druijf »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 11, 2009, 09:28:52 pm »
De Q, is dat niet een onsterfelijk en bovennatuurlijk ras uit Star Trek?