quote:
Dat zou zomaar kunnen, ik zal er later eens induiken, dank.
quote:
Er zijn ca 4.5 miljoen katholieken in Nederland, vraag het ze eens…

Tja, als ze me allemaal een euro voor de moeite geven valt daar over te praten natuurlijk. Maar nee, het is meer verbazing dan nieuwsgierigheid, want natuurlijk is het uit desinteresse dat die geschriften er niet zijn, wat zou het anders kunnen wezen?
quote:
Waar zegt hij dat? Ik zou graag de bron zelf lezen…
Volgens de kanttekening is het een nogal obscure passage die ook wel verdraaid wordt.
'...Ik vertrouw er op dat u goed onderlegd bent in de Heilige Geschriften en dat er niks verborgen is voor u, maar aan mij is dit privilege nog niet gegeven.'
(Polycarpus XII)quote:
Uiterst genereus van je!
Het zijn Polycarpus zijn eigen woorden die hem mogelijkerwijs moeite hebben gekost om toe te geven, ik haal ze slechts aan zonder een waardeoordeel over de beste man te willen geven.
quote:
Wat zijn volgens jou de criteria om Apostolisch vader te ‘ worden’?
Een apostel door Jezus persoonlijk uitverkoren om het evangelie te verkondigen door de Heilige Geest aan de eerste christenen.
quote:
( protestanten erkennen ze ook immers). Wanneer precies heeft de KK hem tot Apostolisch Vader verklaard? Uit welke bron haal je dat?
Ja protestanten erkennen hun historische betekenis, maar wij proberen niet door te draven en wel objectief te blijven.
quote:
Oh okee, jij bepaald op eigen houtje of iemand de Heilige Geest heeft of niet. Helder.
Ik heb je de verzen getoond waar ik mijn oordeel op baseer, als ik het op eigen houtje had gedaan zou ik toch nergens naar hoeven verwijzen?
quote:
Polycarpus was de leerling van de apostel Johannes en alle bisschoppen werden en worden gewijd door handoplegging, zo ook Polycarpus.
Toen Ananias bij Paulus de handen oplegde kreeg de apostel onmiddellijk de Heilige Geest en vielen hem de schellen (Hand 9,17-18) van de ogen. Indien Polycarpus eveneens de handen waren opgelegd, maar hem de waarheid slechts ten dele geopenbaard was, dan heeft elke scepticus een legitieme reden om te denken dat de kerkvader de Heilige Geest niet had in dezelfde mate als apostel Paulus. Dat vind jij misschien niet leuk, maar soms is de waarheid anders als we gehoopt hadden.
quote:
Oh, het Evangelie was toch niet universeel? Staat er dat Petrus exclusief aan de joden het Evangelie verkondigde?
Ja dat staat er inderdaad.
Gal 2,7 Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was,
gelijk aan Petrus dat der besnijdenis Maar misschien bedoelden ze de aboriginals wel, want die kennen ook een vorm van besnijdenis.
quote:
Wat deed Petrus dan in Antiochie onder de heidenen? (Hnd 2:11-12)
Nooit gehoord van de Joodse diaspora?

quote:
Tja, dan was Paulus duidelijk verdwaald in de synagoge in Hnd 18:4.
Synagoge is Grieks voor Beth HaKnesset, het huis van samenkomst en er kwamen beide
Joden en Grieken in de synagoge. Overigens hoef je van mij niet aan te nemen dat Paulus naar de heidenen en Petrus naar de besnedenen werd gezonden, maar het staat zo in de Bijbel en daarom vind ik het vrij opmerkelijk dat een christen daar niet aan wil.
Gal 2,7 Maar daarentegen, toen zij zagen,
dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan
Petrus dat der besnijdenis;
Gal 2,8 (Want Die in
Petrus krachtig werkte tot het apostelschap der besnijdenis, Die werkte ook krachtig
in mij onder de heidenen);
Rom 11,13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zover ik
de apostel der heidenen ben; ik maak mijn bediening heerlijk;
1 Tim 2,7Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet),
een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.
2 Tim 1,11 Waartoe ik gesteld ben een prediker, en
een apostel, en een leraar der heidenen;
quote:
Oh, Jezus en Paulus hielden ook het Petrus ambt?
Paus betekent papa en niet Petrusambt.
quote:
Interessant. Die ben ik nog in geen enkel kerkhistorisch boek tegengekomen. Noch Katholiek, noch reformatorisch, noch evangelisch. Welke bron heb je hiervoor?
Ja precies, je verdraait mijn woorden en wilt daarvoor een bron van mij zien!
quote:
Dus volgens jou schreef Lucas in de Handelingen dat alle joden verdreven waren uit Rome. De joden kwamen vervolgens alle 30,000 snel weer terug naar Rome zodat Paulus een brief aan hen kon sturen.
Het lijkt welhaast of je spontaan moeite met lezen begint te krijgen!
Hand 18,2 En vond een zekere Jood, met name Aquila, van geboorte uit Pontus, die onlangs van Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw, (omdat Claudius bevolen had,
dat al de Joden uit Rome vertrekken zouden), en hij ging tot hen;
Je verwerpt dat Paulus en Petrus tot de heidenen en de Joden werden gezonden en dit vers geloof je blijkbaar ook al niet! Wat heb je nog met de Bijbel van node?
quote:
Die is dan per ongeluk in het christelijke Nieuwe Testament terecht gekomen.
Toen werden de joden allemaal weer verdreven zodat Suetonius kon schrijven dat ze verdreven waren, maar kwamen alle 30,000 snel weer terug zodat het voor Philo van Alexandrie leek alsof ze vredig leefden, weliswaar in armoede, maar relatief veilig. Pfoeh , wat een heen en weer verhuizen voor die duizenden joden, in zo’n kort bestek. Ik vraag me af wat Clemens, de bisschop van Rome daar deed tussen die joden. Christenen waren er tenslotte niet. Die mensen die voor de leeuwen werden gegooid of in brand werden gestoken langs de Via Appia waren natuurlijk joodse vrijwilligers, vermomd als christenen.
Als de kerkvaders in de eerste eeuw al zover afweken van de uitverkoren apostelen, is dat extra reden om de kerkvaders met grote scepsis te benaderen! Laten wij Polycarpus zijn waarschuwing ter harte nemen voordat we beginnen te dwalen!
quote:
En die ondergrondse catacomben uit de eerste eeuw die ik in Rome heb gezien, die vol staan met christelijke symbolen zoals Eucharistie en Doopsel, allemaal door joodse vrijwilligers gemaakt natuurlijk.
Je hoeft niet kwaad op mij te worden, ik heb de Bijbel niet geschreven!
quote:
Nee, dat is me nu wel duidelijk. Het was gewoon een joodse carnavalvereniging uit de 1e eeuw, die wel zin hadden in een lolletje over de rug van christenen.
Volgens Lukas was er geen Jood meer te Rome in de handelingentijd en dat geloof ik. Ik vind het niet verstandig om de evangeliën te verklaren met kerkvaders die maar ten dele begrepen, want voor je het weet snijd je jezelf daarmee in de vingers.
quote:
Helder, Jezus heeft het Petrusambt toegewezen gekregen en werd bisschop van Rome. Oh nee, daar waren geen christenen. Hij werd hoofd van de joodse carnavalsvereniging natuurlijk. Silly me, hoe kan ik dat nou door elkaar halen?
Wat mij helder is, is dat jij absoluut niet objectief bent omdat je geen kritiek wilt horen op de katholieke kerk. Uiteraard is dat is je goed recht, maar doe dan ook geen beweringen op een gereformeerd forum die niet kloppen en eenvoudig zijn te weerleggen.