Auteur Topic: De historische betrouwbaarheid van de evangeliën  (gelezen 35315 keer)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
De historische betrouwbaarheid van de evangeliën
« Reactie #100 Gepost op: november 14, 2009, 11:31:05 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2009 om 01:57:
[...]

Nee ik ook niet. Er is maar één Kerk. Dat is geen geestelijke kerk zoals sommigen beweren, want dat had Christus niet voor ogen. Het Lichaam is visueel zichtbaar in de wereld zoals Christus Zelf de zichtbare incarnatie van God was.

Het is wellicht ietwat off-topic, maar ik wil hier graag kort even op inhaken.
De apostelen dachten daar totaal anders over!

2 Kor 3,3    
Daar gij openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onze dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet in stenen tafelen, maar in vlesen tafelen des harten.

1 Petr 2,5   
Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.

Indien je mij een katholieke kerk kan tonen die gebouwd is van levende stenen heb je een punt, maar anders zul je je ongelijk moeten incasseren.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: november 14, 2009, 01:22:19 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2009 om 08:52:
[...]

Wat bedoel je precies? Zij leggen uit dat de Bijbel onaantastbaar IS.
nee ik had het over 'maken' en 'gemaakt' en dat is geen IS.

quote:

En Christus is ons fundament - voodat ik dat weer op m'n brood krijg dat een boek dat niet kan zijn, maar Christus citeerde dat boek met gezag. let wel: citeerde..........
Dat betekent dat die woorden van dat boek de waarheid zijn, door God worden gebruikt om ons te leiden en te onderwijzen, Geest en leven..
Er staan in het NT vele verwijzingen in naar het OT en naar de apocriefe boeken, met jou verwijzing naar 'citeerde' kom je al in de knoop.

[...]

quote:

En ja, die woorden zijn ook ingebed in een historische context. Daar leg ik niet te veel nadruk op: het was nooit Im Frage.
Nu het wel ter discussie staat oftewel ontkent wordt: ja dan ga ik er tegen in verweer.
Tot mijn laatste snik als het moet. :P
Wat word er ontkend dan ??

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: november 14, 2009, 02:59:23 pm »

quote:

cyber schreef op 14 november 2009 om 13:22:
[...]

nee ik had het over 'maken' en 'gemaakt' en dat is geen IS.

[...]

Er staan in het NT vele verwijzingen in naar het OT en naar de apocriefe boeken, met jou verwijzing naar 'citeerde' kom je al in de knoop.

Het duurde even voor ik het verschil zag tussen citeren en verwijzen in dit geval, maar als je toch snapt wat ze bedoelt komt het een beetje bij de hand over om over deze woordenkeus te vallen. Het verstoort de inhoud van de discussie vindt ik zelf persoonlijk. Ik vindt het zelf interessanter om naar de inhoud te kijken in plaats van over bijzaken te hebben.

Zij merkte namelijk op dat ongeletterde mensen dus mensen waren die niet een studie genoten hadden op het vakgebied van Rabbie onderandere. Dat geloof ik wel. En nu wordt er steeds geneuzeld over bijzaken, kom toch tot de kern beste Cyber. Klopt het nu volgens jou of niet?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2009, 04:25:50 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: november 14, 2009, 10:19:49 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 14 november 2009 om 01:57:

Nee ik ook niet. Er is maar één Kerk. Dat is geen geestelijke kerk zoals sommigen beweren, want dat had Christus niet voor ogen. Het Lichaam is visueel zichtbaar in de wereld zoals Christus Zelf de zichtbare incarnatie van God was.
Zoals Piebe ook al heeft opgemerkt gaat het in de bijbel toch echt om een geestelijk bouwwerk. Er is dus geen sprake van "beweren". Ik citeer nu even de Willibrordbijbel:

quote:

1 Petr.2:5 Laat u als levende stenen opbouwen tot een geestelijke tempel, tot een heilig priesterschap dat geestelijke offers opdraagt, die welgevallig zijn aan God door Jezus Christus.
Zeker, Jezus was visueel zichtbaar. Zijn volgelingen zullen ook visueel zichtbaar zijn. Jezus, Gods Zoon is de eersteling van de oogst. Maar er volgen nog veel meer zichtbare zonen die samen dat geestelijk huis vormen. Het valt ook nu op als iemand door de Geest geleid wordt. Daar wacht de schepping op.  Dan wordt het visueel.

quote:

Rom.8:19 Ook de schepping verlangt vurig naar de openbaarmaking van de kinderen van God.
Ik begrijp wel dat jij die kerk liefhebt. Een organisatie kan nodig zijn om ergens vorm aan te geven. Maar het is slechts een hulpmiddel waar God zich een zekere tijd van kan bedienen, maar waarvan Hij niet afhankelijk is. Het werkelijke Lichaam van Christus is een organisme, net zo als ons eigen lichaam. Alles is wonderlijk op elkaar afgesteld. Ons lichaam is geen instituut, maar een organisme. Zo is het ook met het Lichaam van Christus.

quote:

Inderdaad, dat zag de Ethiopische eunuch ook in en had de hulp nodig van iemand die gewijd was binnen de apostolische successie om de schriften voor hem te openen. (Hnd 8: 27-40)

Toen Philippus diaken werd, werden hem de handen opgelegd. Dat zul jij dan een wijding noemen. Voor mij is het een teken van de overdracht van de Heilige Geest voor een bepaalde bediening. En ja, we hebben die Heilige Geest nodig om de bijbel op de juiste manier te verstaan. Maar met de uitstorting van de Heilige Geest hebben alle volgelingen van Jezus de Heilige Geest ontvangen, die ons onderwijst. (1 Joh.2:27)

Het begrip "apostolische successie" is vreemd aan de bijbel.

quote:

Op die Geest vertrouw ik ook
mooi!

quote:

want die is al met Zijn Kerk vanaf Pinksteren in ca. het jaar 33. Die etiketten kwamen pas na de 16e eeuw en zijn door mensen verzonnen. Zoals ik zei: Christus heeft maar één Kerk en die is zichtbaar in de wereld.
Ook voor de reformatie waren er meerdere kerken: nestorianisme, oriëntaals orthodoxisme, Koptische kerk, de Oosterse Kerk. de vroege Ierse, Keltische en Schotse kerk, de Gallische kerk. Maar in zoverre kan met je meegaan: Christus heeft maar één Lichaam. Uit al die kerken en waarschijnlijk ook buiten die kerken, vormt Hij door de eeuwen heen zijn Gemeente die in de eeuwigheid volmaakt zichtbaar is en nu slechts ten dele.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: november 15, 2009, 10:36:28 am »
De volgende passage zou ik wel eens willen horen in de katholieke Kerk der Friezen:

1 Korintiërs 12
12 Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn. 14 Immers, een lichaam bestaat niet uit één deel, maar uit vele. 15 Als de voet zou zeggen: ‘Ik ben geen hand, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort hij er dan werkelijk niet bij? 16 En als het oor zou zeggen: ‘Ik ben geen oog, dus ik hoor niet bij het lichaam,’ hoort het er dan werkelijk niet bij? 17 Als het hele lichaam oog zou zijn, waarmee zou het dan kunnen horen? Als het hele lichaam oor zou zijn, waarmee zou het dan kunnen ruiken? 18 God heeft nu eenmaal alle lichaamsdelen hun eigen plaats gegeven, precies zoals hij dat wilde. 19 Als ze met elkaar slechts één lichaamsdeel zouden vormen, zou dat dan een lichaam zijn? 20 Het is juist zo dat er een groot aantal delen is en dat die met elkaar één lichaam vormen. 21 Het oog kan niet tegen de hand zeggen: ‘Ik heb je niet nodig,’ en het hoofd kan dat evenmin tegen de voeten zeggen. 22 Integendeel, juist die delen van het lichaam die het zwakst lijken zijn het meest noodzakelijk. 23 De delen van ons lichaam waarvoor we ons schamen en die we liever bedekken, behandelen we zorgvuldiger en met meer respect 24 dan die waarvoor we ons niet schamen. Die hebben dat niet nodig. God heeft ons lichaam zo samengesteld dat de delen die het nodig hebben ook zorgvuldiger behandeld worden, 25 zodat het lichaam niet zijn samenhang verliest, maar alle delen elkaar met dezelfde zorg omringen. 26 Wanneer één lichaamsdeel pijn lijdt, lijden alle andere mee; wanneer één lichaamsdeel met respect behandeld wordt, delen alle andere in die vreugde.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: november 15, 2009, 10:54:40 am »

quote:

Piebe schreef op 15 november 2009 om 10:36:
De volgende passage zou ik wel eens willen horen in de katholieke Kerk der Friezen:

1 Korintiërs 12
Op deze site kun je opzoeken wanneer 1 Korintiers 12 behandeld wordt;
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&var=971
En dan onder het kopje; "Wanneer wordt er gevierd?" Dan zijn er drie mogelijkheden A, B of C jaar. Het is even puzelen maar daar kom je vast wel uit.

Overigens bestaat de katholieke Kerk ook uit vele delen. Ik merk dat vele protestanten een nogal vertekend beeld hebben van de katholieke Kerk waarop zij hun eigen kerkbeeld 1 op 1 overzetten op de katholieke Kerk.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2009, 10:57:12 am door Thorgrem »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: november 15, 2009, 11:08:50 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 november 2009 om 10:54:
[...]

Op deze site kun je opzoeken wanneer 1 Korintiers 12 behandeld wordt;
http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&var=971
En dan onder het kopje; "Wanneer wordt er gevierd?" Dan zijn er drie mogelijkheden A, B of C jaar. Het is even puzelen maar daar kom je vast wel uit.
Moet lukken, dank je wel!

quote:

Overigens bestaat de katholieke Kerk ook uit vele delen. Ik merk dat vele protestanten een nogal vertekend beeld hebben van de katholieke Kerk waarop zij hun eigen kerkbeeld 1 op 1 overzetten op de katholieke Kerk.
Dat valt wel wat mee, wat ik gewoon niet kan geloven is dat alleen de katholieken, rooms of Grieks, bij het lichaam van Christus horen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: november 15, 2009, 11:35:02 am »

quote:

Piebe schreef op 15 november 2009 om 11:08:
[...]

Moet lukken, dank je wel!
Graag gedaan.

quote:

[...]

Dat valt wel wat mee, wat ik gewoon niet kan geloven is dat alleen de katholieken, rooms of Grieks, bij het lichaam van Christus horen.

Katholieken zijn zowel westers katholieken (rooms-katholieken) als oosters katholieken (oosters-orthodoxen) deze zijn van elkaar gescheiden in 1054. Tot op de dag van vandaag zijn ze nog steeds gescheiden, maar de laatste tientallen jaren zijn er hoopgevende ontwikkelingen om het schisma op te heffen. Beide staan overigens in de apostolische sucessie in tegenstelling tot protestantse genootschappen.

Daarnaast is ons eigen geloof of ongeloof geen maatstaaf voor de waarheid. Maar het staat een ieder natuurlijk vrij om te geloven of niet te geloven wat hijz/zij wil.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2009, 11:35:29 am door Thorgrem »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: november 15, 2009, 11:32:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2009 om 09:41:
[...]

In die tijd was dat redelijk normaal.....

Dat was pseudo-epigrafie ook! ;)

quote:

Ik heb gevonden wat ik er eerder over heb geschreven:

Dit woord agrammatos komt alleen hier voor in het Nieuwe testament. Het heeft iig in de papyri, vaak de betekenis van 'analfabeet'.
Ook in een heleboel overige Griekse geschriften, van o.a. Demosthenes, Xenophon en Plato heeft het deze betekenis. Maar dat terzijde. Ik was alleen benieuwd hoe een sola scriptura aanhanger dit oplost. Buitenbijbelse aannames zijn dus geen probleem, want nergens staat dat Johannes Grieks heeft geleerd...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: november 15, 2009, 11:34:40 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 november 2009 om 11:31:

Het is wellicht ietwat off-topic, maar ik wil hier graag kort even op inhaken.
De apostelen dachten daar totaal anders over!

2 Kor 3,3    
Daar gij openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onze dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet in stenen tafelen, maar in vlesen tafelen des harten.

1 Petr 2,5   
Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.

Indien je mij een katholieke kerk kan tonen die gebouwd is van levende stenen heb je een punt, maar anders zul je je ongelijk moeten incasseren.

Ik heb het nergens over een gebouw, dus ik hoef helemaal niks te incasseren. Ik zeg ook nergens dat de Kerk alléén maar zichtbaar is. Je springt iets te snel naar conclusies ;)

Edit: Ik zie dat er sprake is van begripsverwarring, ik zal het zo in het antwoord aan Adinomis verduidelijken.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2009, 11:46:50 pm door St. Ignatius »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: november 16, 2009, 12:48:00 am »

quote:

Adinomis schreef op 14 november 2009 om 22:19:

Zoals Piebe ook al heeft opgemerkt gaat het in de bijbel toch echt om een geestelijk bouwwerk. Er is dus geen sprake van "beweren". Ik citeer nu even de Willibrordbijbel:

Zeker, Jezus was visueel zichtbaar. Zijn volgelingen zullen ook visueel zichtbaar zijn. Jezus, Gods Zoon is de eersteling van de oogst. Maar er volgen nog veel meer zichtbare zonen die samen dat geestelijk huis vormen. Het valt ook nu op als iemand door de Geest geleid wordt. Daar wacht de schepping op.  Dan wordt het visueel.
Hmm, als ik het nu teruglees heb ik het misschien niet duidelijk genoeg verwoord. Er is sprake van enige begripsverwarring. De Kerk is natuurlijk óók een geestelijk organisme, maar niet exclusief geestelijk! Als katholieken over een 'geestelijke'  Kerk spreken, dan hebben wij het dus over het Mystiek Lichaam van Christus. De Kerk is zowel onzichtbaar als zichtbaar. Zoals Christus zowel God als mens was. Zijn Kerk is zichtbaar als een ‘stad boven op een berg’ (Matt 5:14-16).

quote:

Ik begrijp wel dat jij die kerk liefhebt. Een organisatie kan nodig zijn om ergens vorm aan te geven. Maar het is slechts een hulpmiddel waar God zich een zekere tijd van kan bedienen, maar waarvan Hij niet afhankelijk is… Het werkelijke Lichaam van Christus is een organisme, net zo als ons eigen lichaam. Alles is wonderlijk op elkaar afgesteld. Ons lichaam is geen instituut, maar een organisme. Zo is het ook met het Lichaam van Christus.

De Bruid van Christus is ‘slechts’ een hulpmiddel?

Ja, de Kerk is ook een georganiseerde institutionele eenheid met diverse zichtbare functies(zie bijv. Hnd 16:4). God is daar niet van afhankelijk, maar wij wel! Wij kunnen niet zonder een zichtbare Eucharistie waar Christus zichtbaar onder ons is.

De Eucharistie verbindt ons niet alleen persoonlijk met Christus (Joh 6:56), maar ook in communie met elkaar (Joh 15:4-8). Dat geloofden de eerste christenen 2000 jaar geleden en dat geloven wij nu nog steeds. Het is de meest intieme relatie met Christus die maar mogelijk is, maar ook met alle christenen wereldwijd. Het is de ultieme eenheid waar Christus voor gebeden heeft (Joh 17:21).

“...Hemzelf, verheven boven alles, heeft Hij als hoofd gegeven aan de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van Hem die het al in alles vervult”(Efe 1:22-23)

De Kerk is dus het Lichaam waarvan Christus het Hoofd is. Christus is het [zichtbare] beeld van de onzichtbare God (Col 1:15). Het Lichaam van Christus is dus ook zichtbaar! Kijk eens naar het bekeringsverhaal van Paulus. Christus verschijnt aan Paulus en vraagt ‘waarom vervolgt u Mij?’ Jezus was toen al gekruisigd, de vraag slaat dus op de vervolging van het Lichaam, de Kerk.

quote:

Het begrip "apostolische successie" is vreemd aan de bijbel.
Het begrip “triniteit” is er ook vreemd aan, maar de praktijk van Apostolische Successie is heel duidelijk terug te vinden in de bijbel.(Hnd. 1:21-25). Dat doet de Kerk dus nu al 2000 jaar.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: november 16, 2009, 01:00:27 am »

quote:

Thorgrem schreef op 15 november 2009 om 10:54:
Ja, daar kom ik nu ook achter. Het kerkverstaan van protestanten is totaal anders. Maar ook terminologie moet ik nog even aan wennen, vaak bedoelen we min of meer hetzelfde maar wordt het in geheel andere bewoordingen gezegd. Maar goed, al doende leert men.  ;)

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: november 16, 2009, 01:04:35 am »

quote:

Piebe schreef op 15 november 2009 om 11:08:

Dat geloven katholieken ook niet ;)

Als je het over het Mystiek Lichaam hebt, dan zijn dat niet exclusief katholieken of oosters orthodoxen. Daar kunnen ook protestanten in zitten.

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: november 16, 2009, 01:49:10 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 01:04:
[...]
Als je het over het Mystiek Lichaam hebt, dan zijn dat niet exclusief katholieken of oosters orthodoxen. Daar kunnen ook protestanten in zitten.
Misschien off-topic, maar moet ik dat 'Mystiek' Lichaam zien zoals men binnen gereformeerde kringen de onzichtbare kerk kent?
Laat uw ja een ja zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: november 16, 2009, 10:19:03 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 00:48:
[...]

Hmm, als ik het nu teruglees heb ik het misschien niet duidelijk genoeg verwoord. Er is sprake van enige begripsverwarring. De Kerk is natuurlijk óók een geestelijk organisme, maar niet exclusief geestelijk! Als katholieken over een 'geestelijke'  Kerk spreken, dan hebben wij het dus over het Mystiek Lichaam van Christus. De Kerk is zowel onzichtbaar als zichtbaar. Zoals Christus zowel God als mens was. Zijn Kerk is zichtbaar als een ‘stad boven op een berg’ (Matt 5:14-16).

[...]

De Bruid van Christus is ‘slechts’ een hulpmiddel?

Ja, de Kerk is ook een georganiseerde institutionele eenheid met diverse zichtbare functies(zie bijv. Hnd 16:4). God is daar niet van afhankelijk, maar wij wel! Wij kunnen niet zonder een zichtbare Eucharistie waar Christus zichtbaar onder ons is.

De Eucharistie verbindt ons niet alleen persoonlijk met Christus (Joh 6:56), maar ook in communie met elkaar (Joh 15:4-8). Dat geloofden de eerste christenen 2000 jaar geleden en dat geloven wij nu nog steeds. Het is de meest intieme relatie met Christus die maar mogelijk is, maar ook met alle christenen wereldwijd. Het is de ultieme eenheid waar Christus voor gebeden heeft (Joh 17:21).

“...Hemzelf, verheven boven alles, heeft Hij als hoofd gegeven aan de kerk, die zijn lichaam is, de volheid van Hem die het al in alles vervult”(Efe 1:22-23)

De Kerk is dus het Lichaam waarvan Christus het Hoofd is. Christus is het [zichtbare] beeld van de onzichtbare God (Col 1:15). Het Lichaam van Christus is dus ook zichtbaar! Kijk eens naar het bekeringsverhaal van Paulus. Christus verschijnt aan Paulus en vraagt ‘waarom vervolgt u Mij?’ Jezus was toen al gekruisigd, de vraag slaat dus op de vervolging van het Lichaam, de Kerk.

[...]

Het begrip “triniteit” is er ook vreemd aan, maar de praktijk van Apostolische Successie is heel duidelijk terug te vinden in de bijbel.(Hnd. 1:21-25). Dat doet de Kerk dus nu al 2000 jaar.

Wellicht spring ik wat snel naar conclusies, maar jij bent me wat te snel met het betrekken van verzen op de katholieke kerk!

Mat 5
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Jezus zei dit tegen de apostelen en die waren niet katholiek hoor!

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: november 16, 2009, 12:09:36 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 november 2009 om 10:19:

Wellicht spring ik wat snel naar conclusies, maar jij bent me wat te snel met het betrekken van verzen op de katholieke kerk!

Mwah, we betrekken ze al 2000 jaar, dus zo snel is dat niet. Bovendien heeft de Katholieke Kerk de bijbel samengesteld dus is het niet zo vreemd dat deze verzen op de Kerk betrekking hebben. ;)

quote:

Jezus zei dit tegen de apostelen en die waren niet katholiek hoor!
Ik neem aan dat dat als grapje was bedoeld? Of meen je serieus dat het Evangelie niet universeel is?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: november 16, 2009, 01:03:43 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 12:09:
[...]

Mwah, we betrekken ze al 2000 jaar, dus zo snel is dat niet. Bovendien heeft de Katholieke Kerk de bijbel samengesteld dus is het niet zo vreemd dat deze verzen op de Kerk betrekking hebben. ;)

Zeker heeft de katholieke kerk goede dingen gedaan en ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden, maar we hebben het over de inhoud van de evangeliën.

quote:

Ik neem aan dat dat als grapje was bedoeld? Of meen je serieus dat het Evangelie niet universeel is?

Het evangelie is universeel, maar de mens Jezus van Nazareth is niet voor niks specifiek naar de Joden gekomen in de eerste eeuw. Vergeet niet dat ze opgevoed waren met het OT en dat Jezus de geschriften van Mozes en de profeten zeer hoog had, Hij leerde dat ze niet gebroken (Joh 10,35) kunnen worden. Christus betrok de vervulling van de wet en de profeten op zichzelf (Mat 5,17) en op die generatie uit de eerste eeuw en daarom doe ik dat ook.

Mat 12,41
De mensen van Nineve zullen bij het oordeel opstaan met deze generatie en haar veroordelen. Want zij bekeerden zich tot de verkondiging van Jona; maar hier is meer dan Jona.

Luk 21,32    
Ik verzeker u, deze generatie gaat niet voorbij voordat dit alles gebeurd is.

Luk 11,50    
Van deze generatie zal dus rekenschap geëist worden voor het bloed van alle profeten dat vergoten is vanaf de grondvesting van de wereld,

Ik heb de Willibrordvertaling 1995 gebruikt, dus ik neem aan dat ik ergens een katholiek standpunt uitdraag! ;)
De evangeliën verwijzen in mijn optiek niet naar het heden (dus ook niet naar de katholieke kerk) maar gaan over de eerste eeuwse openbaring van Jezus te Juda en Jeruzalem en het evangelie wat Hij heeft gezaaid, hetzelfde evangelie als waar wij eveneens door behouden zijn en mede dankzij de katholieke kerk lering uit kunnen trekken.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: november 16, 2009, 01:31:41 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 november 2009 om 13:03:
Zeker heeft de katholieke kerk goede dingen gedaan en ik zal de laatste zijn om dat te bestrijden, maar we hebben het over de inhoud van de evangeliën.

Ja, ik ook. De Kerk bestond al voordat de evangelien werden geschreven. De Katholieke Kerk heeft de geschriften van de bijbel niet voor niets opgenomen. Als het tegenstrijdig aan haar leer zou zijn geweest, waarom zouden ze deze dan uberhaupt opnemen?

quote:

De evangeliën verwijzen in mijn optiek niet naar het heden (dus ook niet naar de katholieke kerk) maar gaan over de eerste eeuwse openbaring van Jezus te Juda en Jeruzalem en het evangelie wat Hij heeft gezaaid, hetzelfde evangelie als waar wij eveneens door behouden zijn en mede dankzij de katholieke kerk lering uit kunnen trekken.

Ik probeer te begrijpen wat je precies bedoeld, maar volgens mij praten we nogal langs elkaar heen.

Je had het over de apostelen en dat zij niet katholiek zouden zijn. Petrus is nota bene de eerste paus, en de paus is niet katholiek? Waarom zou de hoofdkerk van het christendom de Sint Pieter heten denk je? Omdat die kerk gebouwd is op de plaats waar Petrus en Paulus de martelaarsdood vonden terwijl zij de kerk van Rome opbouwden. Aan welke gemeente richtte Paulus zijn brief aan de Romeinen?
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 01:58:06 pm door St. Ignatius »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: november 16, 2009, 03:07:11 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 13:31:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat je precies bedoeld, maar volgens mij praten we nogal langs elkaar heen.

Je had het over de apostelen en dat zij niet katholiek zouden zijn. Petrus is nota bene de eerste paus, en de paus is niet katholiek?

Dat Petrus de eerste paus zou zijn staat open voor debat. En de invulling van dat ambt is in de loop der eeuwen dusdanig veranderd dat je je sterk kunt afvragen of het aanhalen van Petrus in deze heel veel zin heeft als je praat met mensen die de Apostolische succesie, zoals in de RKK geleerd, niet aanvaarden.

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 13:31: Waarom zou de hoofdkerk van het christendom de Sint Pieter heten denk je? Omdat die kerk gebouwd is op de plaats waar Petrus en Paulus de martelaarsdood vonden terwijl zij de kerk van Rome opbouwden.

Dat is het verhaal iig.

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 13:31:Aan welke gemeente richtte Paulus zijn brief aan de Romeinen?
De gemeente van Rome. En een rechtstreekse lijn trekken tussen die gemeente en de huidige RKK is wellicht heel terecht, maar de vraag of die lijn ook te trekken is naar wat men toen geleerd kreeg en wat men vandaag de dag leert is een vraag die iets meer argumenten vraagt dan een verwijzing naar een naam en locatie, zeker als je in gesprek bent met mensen uit andere kringen.
Laat uw ja een ja zijn.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: november 16, 2009, 05:08:36 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 13:31:
Je had het over de apostelen en dat zij niet katholiek zouden zijn. Petrus is nota bene de eerste paus, en de paus is niet katholiek?
Correctie: de apostel wordt door katholieke christenen gezien als de eerste paus! Het is namelijk een bewering die achteraf gedaan is, maar het opvallende is dat we niks lezen over een pauselijk ambt in Petrus zijn eigen twee brieven welke meestal aan het einde van de eerste eeuw gedateerd worden. Hoe kan dat? Waarom repte Petrus met geen woord over Maria terwijl bij elke bisschop die ik heb gehoord de mond er van overloopt? Als Maria dan zo belangrijk was, waarom zei Petrus dan helemaal niks? Zou je me dat eens uit willen leggen?

quote:

Waarom zou de hoofdkerk van het christendom de Sint Pieter heten denk je? Omdat die kerk gebouwd is op de plaats waar Petrus en Paulus de martelaarsdood vonden terwijl zij de kerk van Rome opbouwden. Aan welke gemeente richtte Paulus zijn brief aan de Romeinen?

Paulus richtte een aantal brieven aan Romeinse Joden ja, maar die waren niet katholiek!

Romeinen 7 vers 1:

Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen

Katholieken die de wet kennen? Beste St. Ignatius, je vraagt wel heel erg veel van mijn inlevingsvermogen! ;)

socrates

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: november 16, 2009, 05:15:17 pm »
Een aantal vragen rijzen bij het lezen van diverse antwoorden.

1. Hoever zijn we inmiddels offtopic?
2. Hoe goed kennen we onze christelijke buren?
'het enige dat ik weet, is dat ik niets weet'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: november 16, 2009, 05:27:23 pm »

quote:

socrates schreef op 16 november 2009 om 17:15:
Een aantal vragen rijzen bij het lezen van diverse antwoorden.

1. Hoever zijn we inmiddels offtopic?
Niet zo heel ver, want de katholieken beweren dat de traditie teruggaat tot het begin van het christendom.

quote:

2. Hoe goed kennen we onze christelijke buren?
Redelijk goed! :D
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 05:27:46 pm door Piebe »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: november 16, 2009, 05:32:17 pm »

quote:

Piebe schreef op 16 november 2009 om 17:27:
[...]

Niet zo heel ver, want de katholieken beweren dat de traditie teruggaat tot het begin van het christendom.
En dat lijkt mij een heel terechte visie die maar weinig christenen zullen ontkennen. De vraag of men in de ontwikkeling van die traditie daar trouw aan is gebleven of dat men in een aantal opzichten is gaan dwalen is de vraag die echt van belang is.
Laat uw ja een ja zijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: november 16, 2009, 05:41:55 pm »
-
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 06:27:28 pm door Thorgrem »

RestlessReformed

• Nu alweer terug?
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: november 16, 2009, 05:50:26 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 november 2009 om 17:41:
[...]
In het begin van het christendom waren alle christenen katholiek.
Net zomin katholiek als ze orthodox, gereformeerd en evangelisch waren.
Laat uw ja een ja zijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: november 16, 2009, 05:57:11 pm »
Ik bespeur enige begripsverwarring: katholiek is namelijk algemeen, en niet specifiek Rooms-katholiek. Grapjassen, die katho's ;)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: november 16, 2009, 06:01:40 pm »
-
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 06:26:27 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: november 16, 2009, 06:03:34 pm »
Laat maar, het heeft niets te maken met het onderwerp. Daarnaast een zinloze discussie.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 06:27:03 pm door Thorgrem »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: november 16, 2009, 09:03:47 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 16 november 2009 om 18:03:
Laat maar, het heeft niets te maken met het onderwerp. Daarnaast een zinloze discussie.
Dat het ietwat off-topic is ben ik met je eens, maar of de discussie zinloos is waag ik te betwijfelen, want van wat begrip is nog nooit iemand minder geworden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: november 16, 2009, 11:09:38 pm »
In het begin van het christendom, waren alle christenen joods :)

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: november 16, 2009, 11:15:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 16 november 2009 om 23:09:
In het begin van het christendom, waren alle christenen joods :)

Maar daarmee noemden zij zich nog geen christen!
Die naam gaven zij zich zelf niet, maar werd hen door anderen gegeven!
Vgl. Hand. 11:26.

In feite is de uitdrukking 'christenen' pas gangbaar geworden onder keizer Constantijn (325).
Dezelfde man die, hoewel pas op z'n sterfbed gedoopt,
de zondagsrust en de kinderdoop invoerde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: november 16, 2009, 11:27:28 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 16 november 2009 om 01:04:
[...]

Dat geloven katholieken ook niet ;)

O, wacht eens even, jullie maken onderscheid in het spreken over het Lichaam? Dat is interessant.

Als wij het over het Lichaam hebben, dan bedoelen we wellicht wat jullie onder het Mystiek Lichaam verstaan.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2009, 11:28:10 pm door gaitema »

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: november 16, 2009, 11:51:47 pm »

quote:

RestlessReformed schreef op 16 november 2009 om 15:07:

Dat Petrus de eerste paus zou zijn staat open voor debat. En de invulling van dat ambt is in de loop der eeuwen dusdanig veranderd dat je je sterk kunt afvragen of het aanhalen van Petrus in deze heel veel zin heeft als je praat met mensen die de Apostolische succesie, zoals in de RKK geleerd, niet aanvaarden.
Natuurlijk staat alles open voor debat, maar dat Petrus de eerste paus is geweest is vrij algemeen geaccepteerd. Niet alleen onder katholieken en orthodoxen, ook seculieren en een groot deel protestanten accepteren die aanname. Het is nl gebaseerd op diverse geschriften, waaronder Eusebius' Historia Ecclesiastica beschrijft de historie van het pausdom. En dat is maar ca. 4 generaties na Petrus. Dat zou betekenen dat wij in twijfel kunnen trekken of Wilhelmina wel koningin van Nederland is geweest, of verder terug: of Napoleon keizer van Frankrijk is geweest.

Het Petrus ambt heeft zich inderdaad ontwikkeld. Van primus inter pares van alle christelijke patriarchen, tot de huidige vorm. Maar dat de houder van het Petrus ambt vanaf de eerste eeuw gezag over de rest van de christelijke wereld is ook terug te vinden bij de Kerkvaders.

Het heeft wel degelijk zin om Petrus en de Apostolische Successie aan te halen in deze discussie. Het gaat om de betrouwbaarheid van de Evangelies. En zoals gezegd, de bijbel komt voort uit Traditie omdat de Katholieke Kerk al bestond vóórdat er überhaupt zoiets als een bijbel zoals wij die nu kennen was samengesteld. De betrouwbaarheid van de bijbel berust dus op de onfeilbaarheid van de Katholieke Kerk. Ik mag toch aannemen dat niemand binnen de reformatie  zijn leven zomaar richt naar een willekeurig boek omdat iemand claimt dat het van God afkomt...

quote:

De gemeente van Rome. En een rechtstreekse lijn trekken tussen die gemeente en de huidige RKK is wellicht heel terecht, maar de vraag of die lijn ook te trekken is naar wat men toen geleerd kreeg en wat men vandaag de dag leert is een vraag die iets meer argumenten vraagt dan een verwijzing naar een naam en locatie, zeker als je in gesprek bent met mensen uit andere kringen.
En die argumenten had ik al deels gegeven. De Eucharistie, het Doopsel, Kerygma, Apostolische Successie, De gebedstijden, etc etc... zijn allemaal onderdeel van de kernleer van het katholicisme. Je leest het bij de Kerkvaders en die leer is nog immer van toepassing.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: november 16, 2009, 11:52:17 pm »

quote:

drentenaar schreef op 16 november 2009 om 23:15:
[...]

Maar daarmee noemden zij zich nog geen christen!
Die naam gaven zij zich zelf niet, maar werd hen door anderen gegeven!
Vgl. Hand. 11:26.

In feite is de uitdrukking 'christenen' pas gangbaar geworden onder keizer Constantijn (325).
Dezelfde man die, hoewel pas op z'n sterfbed gedoopt,
de zondagsrust en de kinderdoop invoerde.

Ik wist dat "christen" een aanduiding is die door Joden bedacht waren die niet geloofden dat Jezus de Messias was, maar dat de mensen van de weg zichzelf pan in de 4de eeuw christenen noemden wist ik niet.

Verder geloof ik trouwens dat de kerk zich wel hoort te ontwikkelen. Als kerken van nu de kerken van toen zouden kopiëren, dan levert het problemen op, omdat we nu in een andere tijd leven met andere zaken wat ons op onze paden treffen.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: november 17, 2009, 12:09:12 am »

quote:

Piebe schreef op 16 november 2009 om 17:08:

Correctie: de apostel wordt door katholieke christenen gezien als de eerste paus! Het is namelijk een bewering die achteraf gedaan is, maar het opvallende is dat we niks lezen over een pauselijk ambt in Petrus zijn eigen twee brieven welke meestal aan het einde van de eerste eeuw gedateerd worden. Hoe kan dat?
Zoals hierboven gezegd, niet alleen door katholieken. Er zijn voldoende geschriften om aan te nemen dat Petrus en Paulus inderdaad de gemeente te Rome hebben opgebouwd. De titel 'paus' mag dan van latere datum zijn, de functie van het Petrusambt staat al duidelijk in de bijbel en vervolgens in de geschriften van de generaties erna: de kerkvaders. Dat Petrus zichzelf niet op zijn borst klopt, van "kijk mij eens, ik heb de sleutels van Christus gekregen en jullie lekker niet" siert hem alleen maar als eerste paus. ;)

quote:

Waarom repte Petrus met geen woord over Maria terwijl bij elke bisschop die ik heb gehoord de mond er van overloopt? Als Maria dan zo belangrijk was, waarom zei Petrus dan helemaal niks? Zou je me dat eens uit willen leggen?

Waarom zou Petrus daarover moeten reppen?  Hij is toch niet de enige apostel? Anderen hebben er wel over geschreven en dat is al voldoende... overigens prees ook de vroege kerk 'haar zalig' (Luc 1:48) zoals alle generaties katholieken daarna. Alleen de reformatie heeft Maria uitgespuugd.

quote:

Paulus richtte een aantal brieven aan Romeinse Joden ja, maar die waren niet katholiek!

Romeinen 7 vers 1:

Weet u dan niet, broeders en zusters – ik spreek immers tot mensen die de wet kennen

Katholieken die de wet kennen? Beste St. Ignatius, je vraagt wel heel erg veel van mijn inlevingsvermogen! ;)

Even goed lezen he? De Kerk te Rome bestond zowel uit net bekeerde joden als uit bekeerde heidenen. Eerst richt Paulus zich tot de joden (Rom. 2:17, 7:1) En vervolgens tot de heidenen (Rom 11:13, 15:15-16).

Dat is voor jouw inlevingsvermogen misschien erg veel gevraagd maar de rest van de wereld bewonderde de Kerk te Rome om haar geloof! ;)

"Allereerst dank ik door Jezus Christus mijn God voor u allen, omdat er in de hele wereld over uw geloof gesproken wordt." (Rom 1:8)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: november 17, 2009, 12:29:48 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 17 november 2009 om 00:09:
[...]

Zoals hierboven gezegd, niet alleen door katholieken. Er zijn voldoende geschriften om aan te nemen dat Petrus en Paulus inderdaad de gemeente te Rome hebben opgebouwd. De titel 'paus' mag dan van latere datum zijn, de functie van het Petrusambt staat al duidelijk in de bijbel en vervolgens in de geschriften van de generaties erna: de kerkvaders. Dat Petrus zichzelf niet op zijn borst klopt, van "kijk mij eens, ik heb de sleutels van Christus gekregen en jullie lekker niet" siert hem alleen maar als eerste paus. ;)
Ik geloof dat protestanten er anders tegen aan kijken, op de anglicanen na kennen we de titel paus ook niet. Het is eerder dat wij geloven dat Petrus het fundament heeft gelegd waarop wij verder bouwen geloof ik. Ook aan zijn woorden dichten we een groot gezag toe, omdat we dus geloven dat zijn woorden van Jezus Christus komen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: november 17, 2009, 11:22:37 am »

quote:

[...]

Zoals hierboven gezegd, niet alleen door katholieken. Er zijn voldoende geschriften om aan te nemen dat Petrus en Paulus inderdaad de gemeente te Rome hebben opgebouwd.
Ik zou graag wat bronvermeldingen van je zien zodat ik het na kan lezen, want ik vind het erg interessante materie!

quote:

De titel 'paus' mag dan van latere datum zijn, de functie van het Petrusambt staat al duidelijk in de bijbel en vervolgens in de geschriften van de generaties erna: de kerkvaders.

Waarom staan de geschriften van de kerkvaders niet in het Nederlands online, is er onder de katholieken geen interesse voor?
Er is er een groot verschil tussen de uitverkoren apostelen en de kerkvaders. Zo schreef Polycarpus van Smyrna dat hem de waarheid 'slechts ten dele' geopenbaard was (en daar vel ik ook absoluut geen waardeoordeel over) maar toch heeft het de katholieke kerk er niet van weerhouden om hem postuum tot apostolische vader te verklaren!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Polycarp.jpg
Polycarpus.

Het verschil is dat de apostelen in tegenstelling tot de kerkvaders volledig indachtig werden in de geschriften (Joh 14,26) nadat de Trooster werd gezonden (Hand 2,1 t/m etc) en daarom is er reden om aan te nemen dat kerkvader Polycarpus de Heilige Geest niet in dezelfde mate als hen bezat, want hij begreep immers naar eigen zeggen de waarheid 'slechts ten dele', terwijl de Trooster/de Heilige Geest de apostelen volledig indachtig maakte.  
Kortom, ik wil voor mezelf eerst vaststellen of de andere kerkvaders de Heilige Geest wél hadden voor ik de katholieke gebruiken overneem.

quote:

Dat Petrus zichzelf niet op zijn borst klopt, van "kijk mij eens, ik heb de sleutels van Christus gekregen en jullie lekker niet" siert hem alleen maar als eerste paus. ;)

Als je nou had gezegd dat Petrus de paus/vader was van de christenen uit de Joden in de eerste eeuw zou ik het met je eens zijn, want Petrus verkondigde het evangelie onder de Joden (Gal 2,7) en Paulus ging tot de heidenen. Ik denk dat we hen beide zonder schroom paus kunnen noemen, want Paulus schreef:

1 Kor 4,15    
Want al hadt gij tienduizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Nu, als Petrus en Paulus dan de pausen van de eerste christenen uit de Joden en de heidenen waren, wie was dan hun paus en de paus van de andere apostelen en de allereerste discipelen die het evangelie van Jezus gehoord hadden? Jezus Christus was de allereerste paus en Petrus en Paulus waren respectievelijk de tweede en de derde pausen.

quote:

Waarom zou Petrus daarover moeten reppen?  Hij is toch niet de enige apostel? Anderen hebben er wel over geschreven en dat is al voldoende... overigens prees ook de vroege kerk 'haar zalig' (Luc 1:48) zoals alle generaties katholieken daarna. Alleen de reformatie heeft Maria uitgespuugd.

Ik heb Maria nooit uitgespuugd hoor, want zij is inderdaad zalig gesproken, maar daarin was zij zeker niet de enige. We lezen dat Jezus was gekomen om Zijn volk zalig te maken (Mat 1,21) en Hij zei:

Matteüs 5
1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem. 2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.

Heb jij de de armen van geest uitgespuugd? Heb je de mensen die treuren uitgespuugd? Heb jij hen die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid uitgespuugd? Heb je de vredestichters uitgespuugd? Of eer je hen allen net zo als je Maria eert? Dat Maria de moeder van de mens Jezus Nazareth was is geen reden om haar meer te vereren dan de anderen die zijn zalig verklaard. Absoluut niet zelfs, want Paulus leerde de eerste christenen dat zij Jezus niet langer naar het vlees (2 Kor 5,16) moesten kennen en het verschil tussen de mens Jezus van Nazareth en de Geest van Christus, is dat het vlees een geslachtsregister heeft en de Geest heeft begin noch eind (Heb 7,3) en geen moeder.

Wij hebben naar Paulus te luisteren en moeten Jezus naar de Geest kennen, die er al was voor Maria geboren werd.

quote:

Even goed lezen he? De Kerk te Rome bestond zowel uit net bekeerde joden als uit bekeerde heidenen. Eerst richt Paulus zich tot de joden (Rom. 2:17, 7:1) En vervolgens tot de heidenen (Rom 11:13, 15:15-16).
Nog een problematisch gegeven voor je stelling is dat de Christenen uit de Joden in de eerste eeuw niet getolereerd werden in Rome. Volgens een beschrijving van Suetonius in Het leven van Claudius werden in Rome Joden uit de stad verdreven, 'onruststokers', vanwege een zekere 'Chrèstos'. Iets van die strekking lezen we ook in Handelingen 18,2 dus nee een kerk in de katholieke betekenis was destijds niet te Rome aanwezig. Doch misschien was er ergens op een zolderkamertje wel een mystieke kerk hoor! ;)

quote:

Dat is voor jouw inlevingsvermogen misschien erg veel gevraagd maar de rest van de wereld bewonderde de Kerk te Rome om haar geloof! ;)

"Allereerst dank ik door Jezus Christus mijn God voor u allen, omdat er in de hele wereld over uw geloof gesproken wordt." (Rom 1:8)
Uit voorgaande wat ik ten tafel heb gebracht moge duidelijk worden dat dit dus niet over de kerk te Rome ging, want daar was geen kerk omdat de Christenen Rome waren uitgedreven. Kortom, Jezus is de paus van alle mensen en het gehele christendom van alle tijden en Petrus en Paulus waren de pausen van de eerste christenen uit de Joden en Grieken uit de eerste eeuw.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2009, 12:14:45 pm door Piebe »

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: november 17, 2009, 11:45:38 am »

quote:

De titel 'paus' mag dan van latere datum zijn, de functie van het Petrusambt staat al duidelijk in de bijbel en vervolgens in de geschriften van de generaties erna: de kerkvaders.
Dat Petrus zichzelf niet op zijn borst klopt, van "kijk mij eens, ik heb de sleutels van Christus gekregen en jullie lekker niet" siert hem alleen maar als eerste paus. ;)

Het hele idee van het primaatschap van de bisdom van Rome stamt uit de tijd van keizer Constantijn
(regerend vorst van 325-337), die de zetel van het Romeinse rijk verplaatste naar Constantinopel, het huidige Istanboel!
Om in Rome toch nog wat achter te laten, werd de bisschop van deze stad door Constantijn bekleed met pracht en praal!  
Het zgn. 'pausdom' is dan ook in het geheel geen erfenis van het evangelie, maar veeleer
van het Romeinse, keizerlijke hof, vóór Constantijn berucht vanwege de fanate christenvervolgingen.

Jezus, onze Heer, rept in het geheel niet van een 'pausschap' of van 'apostolische successie'.
Dat is allemaal pure inlegkunde van Middeleeuwse theologen, maar bleef (tot 1870!) ook in Roomse kring zéér omstreden!  

Derhalve: wat St. Ignatius aanziet voor een 'erfenis' van Christus c.q. de apostelen, blijkt al na een beetje historisch onderzoek, niet anders te zijn dan een erfenis van het Romeinse keizerrijk!

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: november 17, 2009, 11:54:44 am »

quote:

drentenaar schreef op 17 november 2009 om 11:45:
[...]

Het hele idee van het primaatschap van de bisdom van Rome stamt uit de tijd van keizer Constantijn
(regerend vorst van 325-337), die de zetel van het Romeinse rijk verplaatste naar Constantinopel, het huidige Istanboel!
Om in Rome toch nog wat achter te laten, werd de bisschop van deze stad door Constantijn bekleed met pracht en praal!  
Het zgn. 'pausdom' is dan ook in het geheel geen erfenis van het evangelie, maar veeleer
van het Romeinse, keizerlijke hof, vóór Constantijn berucht vanwege de fanate christenvervolgingen.

Jezus, onze Heer, rept in het geheel niet van een 'pausschap' of van 'apostolische successie'.
Dat is allemaal pure inlegkunde van Middeleeuwse theologen, maar bleef (tot 1870!) ook in Roomse kring zéér omstreden!  

Derhalve: wat St. Ignatius aanziet voor een 'erfenis' van Christus c.q. de apostelen, blijkt al na een beetje historisch onderzoek, niet anders te zijn dan een erfenis van het Romeinse keizerrijk!
De aanduiding paus betekent papa en de apostelen Petrus en Paulus zijn respectievelijk de vaders/pausen van het evangelie der besnijdenis en voorhuid. Doch hebben de christenen niet vele vaders leert Paulus ons (1 Kor 4,15) en dat lijkt mij een veelzeggend argument tegen de katholieke traditie die wél vele pausen/vaders heeft.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: november 18, 2009, 02:10:44 am »

quote:

Piebe schreef op 17 november 2009 om 11:22:
Ik zou graag wat bronvermeldingen van je zien zodat ik het na kan lezen, want ik vind het erg interessante materie!
Clemens (bisschop van Rome) - Brief aan de Korintiers

Eusebius (bisschop van Caesarea) - Historia Ecclesiastica boek 2 Hst 25

Tertullianus - Liber de Praescriptione Haereticorum Hst 36

Tertulianus - Adversus Marcionem Boek 4 Hst 5

Ik heb de reformatorische site van Calvin College gebruikt, dus ik neem aan dat ik ergens een reformatorisch standpunt uitdraag. ;)

quote:

Waarom staan de geschriften van de kerkvaders niet in het Nederlands online, is er onder de katholieken geen interesse voor?

Er zijn ca 4.5 miljoen katholieken in Nederland, vraag het ze eens… ;)

quote:

Er is er een groot verschil tussen de uitverkoren apostelen en de kerkvaders. Zo schreef Polycarpus van Smyrna dat hem de waarheid 'slechts ten dele' geopenbaard was
Waar zegt hij dat? Ik zou graag de bron zelf lezen…

quote:

(en daar vel ik ook absoluut geen waardeoordeel over)

Uiterst genereus van je!

quote:

…maar toch heeft het de katholieke kerk er niet van weerhouden om hem postuum tot apostolische vader te verklaren!

Wat zijn volgens jou de criteria om Apostolisch vader te ‘worden’? ( protestanten erkennen ze ook immers). Wanneer precies heeft de KK hem tot Apostolisch Vader verklaard? Uit welke bron haal je dat?

quote:

Het verschil is dat de apostelen in tegenstelling tot de kerkvaders volledig indachtig werden in de geschriften (Joh 14,26) nadat de Trooster werd gezonden (Hand 2,1 t/m etc) en daarom is er reden om aan te nemen dat kerkvader Polycarpus de Heilige Geest niet in dezelfde mate als hen bezat, want hij begreep immers naar eigen zeggen de waarheid 'slechts ten dele', terwijl de Trooster/de Heilige Geest de apostelen volledig indachtig maakte.  
Kortom, ik wil voor mezelf eerst vaststellen of de andere kerkvaders de Heilige Geest wél hadden voor ik de katholieke gebruiken overneem.

Oh okee, jij bepaald op eigen houtje of iemand de Heilige Geest heeft of niet. Helder.

Polycarpus was de leerling van de apostel Johannes en alle bisschoppen werden en worden gewijd door handoplegging, zo ook Polycarpus.

quote:

Als je nou had gezegd dat Petrus de paus/vader was van de christenen uit de Joden in de eerste eeuw zou ik het met je eens zijn, want Petrus verkondigde het evangelie onder de Joden (Gal 2,7)
Oh, het Evangelie was toch niet universeel? Staat er dat Petrus exclusief aan de joden het Evangelie verkondigde? Wat deed Petrus dan in Antiochie onder de heidenen? (Hnd 2:11-12)

quote:

en Paulus ging tot de heidenen.

Tja, dan was Paulus duidelijk verdwaald in de synagoge in Hnd 18:4.

quote:

Nu, als Petrus en Paulus dan de pausen van de eerste christenen uit de Joden en de heidenen waren, wie was dan hun paus en de paus van de andere apostelen en de allereerste discipelen die het evangelie van Jezus gehoord hadden? Jezus Christus was de allereerste paus en Petrus en Paulus waren respectievelijk de tweede en de derde pausen.

Oh, Jezus en Paulus hielden ook het Petrus ambt? Interessant. Die ben ik nog in geen enkel kerkhistorisch boek tegengekomen. Noch Katholiek, noch reformatorisch, noch evangelisch. Welke bron heb je hiervoor?

quote:

Ik heb Maria nooit uitgespuugd hoor, want zij is inderdaad zalig gesproken, maar daarin was zij zeker niet de enige. We lezen dat Jezus was gekomen om Zijn volk zalig te maken (Mat 1,21) …

En het hele volk heeft natuurlijk net als Maria de Verlosser gebaard en de hoogste lofprijzingen die God gebruikt in de bijbel ontvangen en spelen daarmee allemaal een essentiele rol in God’s messiaanse heilsplan.( Luc. 1:28, 30, 35, 42-49; 2:19 e.v., 34.).

quote:

Dat Maria de moeder van de mens Jezus Nazareth was is geen reden om haar meer te vereren dan de anderen die zijn zalig verklaard. Absoluut niet zelfs

Nee tuurlijk niet, want God zegt in Genesis 3:15 natuurlijk tegen iedereen die zalig is dat hun kroost de kop van de slang zal vermorzelen.

quote:

Nog een problematisch gegeven voor je stelling is dat de Christenen uit de Joden in de eerste eeuw niet getolereerd werden in Rome.
Oh ja? In de periode van Pax Romana  bedoel je? Gek, de Joodse filosoof Philo van Alexandrie die Rome bezocht in 40 AD als ambassadeur beschrijft in 'De legatione ad Cajum' een geheel andere situatie: De joden mochten hun belasting naar Jeruzalem sturen. Ze hoefden niet op de sabbat te betalen, maar mochten op een andere dag komen. Ze mochten de Joodse Wet bestuderen i.p.v de Romeinse wetten. Het aantal joden te Rome bedroeg ca. 30.000 en na de verwoesting van de Tempel in 70 A.D. steeg dat aantal aanzienlijk.

quote:

Volgens een beschrijving van Suetonius in Het leven van Claudius werden in Rome Joden uit de stad verdreven, 'onruststokers', vanwege een zekere 'Chrèstos'.

Ja, Suetonius scheert de Christenen over één kam met de Joden. Logisch, hij is zelf een heidense Romein en ziet deze vreemdelingen als onruststokers. Als we kijken bij Tacitus, zien we de vervolging van de 'chrestianos' onder Nero omdat hij hen beschuldigde van de brand te Rome. En hun leider Christus heeft onder Pontius Pilatus de zwaarste straf gekregen.

Sed non ope humana, non largitionibus principis aut deum placamentis decedebat infamia, quin iussum incendium crederetur. ergo abolendo rumori Nero subdidit reos et quaesitissimis poenis adfecit, quos per flagitia invisos vulgus Chrestianos appellabat. auctor nominis eius Christus Tibero imperitante per procuratorem Pontium Pilatum supplicio adfectus erat; repressaque in praesens exitiablilis superstitio rursum erumpebat, non modo per Iudaeam, originem eius mali, sed per urbem etiam, quo cuncta undique atrocia aut pudenda confluunt celebranturque.(Tacitus, Annales 15:44)

quote:

Iets van die strekking lezen we ook in Handelingen 18,2 dus nee een kerk in de katholieke betekenis was destijds niet te Rome aanwezig. Doch misschien was er ergens op een zolderkamertje wel een mystieke kerk hoor!

Dus volgens jou schreef Lucas in de Handelingen dat alle joden verdreven waren uit Rome. De joden kwamen vervolgens alle 30,000 snel weer terug naar Rome zodat Paulus een brief aan hen kon sturen. Die is dan per ongeluk in het christelijke Nieuwe Testament terecht gekomen. Toen werden de joden allemaal weer verdreven zodat Suetonius kon schrijven dat ze verdreven waren, maar kwamen alle 30,000 snel weer terug zodat het voor Philo van Alexandrie leek alsof ze vredig leefden, weliswaar in armoede, maar relatief veilig. Pfoeh , wat een heen en weer verhuizen voor die duizenden joden, in zo’n kort bestek. Ik vraag me af wat Clemens, de bisschop van Rome daar deed tussen die joden. Christenen waren er tenslotte niet. Die mensen die voor de leeuwen werden gegooid of in brand werden gestoken langs de Via Appia  waren natuurlijk joodse vrijwilligers, vermomd als christenen.

En die ondergrondse catacomben uit de eerste eeuw die ik in Rome heb gezien, die vol staan met christelijke symbolen zoals Eucharistie en Doopsel, allemaal door joodse vrijwilligers gemaakt natuurlijk.

quote:

Uit voorgaande wat ik ten tafel heb gebracht moge duidelijk worden dat dit dus niet over de kerk te Rome ging, want daar was geen kerk omdat de Christenen Rome waren uitgedreven.

Nee, dat is me nu wel duidelijk. Het was gewoon een joodse carnavalvereniging uit de 1e eeuw, die wel zin hadden in een lolletje over de rug van christenen.

quote:

Kortom, Jezus is de paus van alle mensen en het gehele christendom van alle tijden en Petrus en Paulus waren de pausen van de eerste christenen uit de Joden en Grieken uit de eerste eeuw.
Helder, Jezus heeft het Petrusambt toegewezen gekregen en werd bisschop van Rome. Oh nee, daar waren geen christenen. Hij werd hoofd van de joodse carnavalsvereniging natuurlijk. Silly me, hoe kan ik dat nou door elkaar halen?

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: november 18, 2009, 11:09:18 am »

quote:

Dat zou zomaar kunnen, ik zal er later eens induiken, dank.

quote:

Er zijn ca 4.5 miljoen katholieken in Nederland, vraag het ze eens… ;)
Tja, als ze me allemaal een euro voor de moeite geven valt daar over te praten natuurlijk. Maar nee, het is meer verbazing dan nieuwsgierigheid, want natuurlijk is het uit desinteresse dat die geschriften er niet zijn, wat zou het anders kunnen wezen?

quote:

Waar zegt hij dat? Ik zou graag de bron zelf lezen…

Volgens de kanttekening is het een nogal obscure passage die ook wel verdraaid wordt.

'...Ik vertrouw er op dat u goed onderlegd bent in de Heilige Geschriften en dat er niks verborgen is voor u, maar aan mij is dit privilege nog niet gegeven.' (Polycarpus XII)

quote:

Uiterst genereus van je!
Het zijn Polycarpus zijn eigen woorden die hem mogelijkerwijs moeite hebben gekost om toe te geven, ik haal ze slechts aan zonder een waardeoordeel over de beste man te willen geven.

quote:

Wat zijn volgens jou de criteria om Apostolisch vader te ‘ worden’?
Een apostel door Jezus persoonlijk uitverkoren om het evangelie te verkondigen door de Heilige Geest aan de eerste christenen.

quote:

( protestanten erkennen ze ook immers). Wanneer precies heeft de KK hem tot Apostolisch Vader verklaard? Uit welke bron haal je dat?
Ja protestanten erkennen hun historische betekenis, maar wij proberen niet door te draven en wel objectief te blijven.

quote:

Oh okee, jij bepaald op eigen houtje of iemand de Heilige Geest heeft of niet. Helder.
Ik heb je de verzen getoond waar ik mijn oordeel op baseer, als ik het op eigen houtje had gedaan zou ik toch nergens naar hoeven verwijzen?

quote:

Polycarpus was de leerling van de apostel Johannes en alle bisschoppen werden en worden gewijd door handoplegging, zo ook Polycarpus.

Toen Ananias bij Paulus de handen oplegde kreeg de apostel onmiddellijk de Heilige Geest en vielen hem de schellen (Hand 9,17-18) van de ogen. Indien Polycarpus eveneens de handen waren opgelegd, maar hem de waarheid slechts ten dele geopenbaard was, dan heeft elke scepticus een legitieme reden om te denken dat de kerkvader de Heilige Geest niet had in dezelfde mate als apostel Paulus. Dat vind jij misschien niet leuk, maar soms is de waarheid anders als we gehoopt hadden.

quote:

Oh, het Evangelie was toch niet universeel? Staat er dat Petrus exclusief aan de joden het Evangelie verkondigde?

Ja dat staat er inderdaad.

Gal 2,7    
Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis

Maar misschien bedoelden ze de aboriginals wel, want die kennen ook een vorm van besnijdenis.  :+

quote:

Wat deed Petrus dan in Antiochie onder de heidenen? (Hnd 2:11-12)
Nooit gehoord van de Joodse diaspora? ;)

quote:

Tja, dan was Paulus duidelijk verdwaald in de synagoge in Hnd 18:4.
Synagoge is Grieks voor Beth HaKnesset, het huis van samenkomst en er kwamen beide Joden en Grieken in de synagoge. Overigens hoef je van mij niet aan te nemen dat Paulus naar de heidenen en Petrus naar de besnedenen werd gezonden, maar het staat zo in de Bijbel en daarom vind ik het vrij opmerkelijk dat een christen daar niet aan wil.

Gal 2,7    
Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis;

Gal 2,8    
(Want Die in Petrus krachtig werkte tot het apostelschap der besnijdenis, Die werkte ook krachtig in mij onder de heidenen);

Rom 11,13    
Want ik spreek tot u, heidenen, voor zover ik de apostel der heidenen ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

1 Tim 2,7
Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.

2 Tim 1,11    
Waartoe ik gesteld ben een prediker, en een apostel, en een leraar der heidenen;

quote:

Oh, Jezus en Paulus hielden ook het Petrus ambt?
Paus betekent papa en niet Petrusambt.

quote:

Interessant. Die ben ik nog in geen enkel kerkhistorisch boek tegengekomen. Noch Katholiek, noch reformatorisch, noch evangelisch. Welke bron heb je hiervoor?

Ja precies, je verdraait mijn woorden en wilt daarvoor een bron van mij zien!  :w

quote:

Dus volgens jou schreef Lucas in de Handelingen dat alle joden verdreven waren uit Rome. De joden kwamen vervolgens alle 30,000 snel weer terug naar Rome zodat Paulus een brief aan hen kon sturen.

Het lijkt welhaast of je spontaan moeite met lezen begint te krijgen!

Hand 18,2    
En vond een zekere Jood, met name Aquila, van geboorte uit Pontus, die onlangs van Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw, (omdat Claudius bevolen had, dat al de Joden uit Rome vertrekken zouden), en hij ging tot hen;

Je verwerpt dat Paulus en Petrus tot de heidenen en de Joden werden gezonden en dit vers geloof je blijkbaar ook al niet! Wat heb je nog met de Bijbel van node?

quote:

Die is dan per ongeluk in het christelijke Nieuwe Testament terecht gekomen.
Toen werden de joden allemaal weer verdreven zodat Suetonius kon schrijven dat ze verdreven waren, maar kwamen alle 30,000 snel weer terug zodat het voor Philo van Alexandrie leek alsof ze vredig leefden, weliswaar in armoede, maar relatief veilig. Pfoeh , wat een heen en weer verhuizen voor die duizenden joden, in zo’n kort bestek. Ik vraag me af wat Clemens, de bisschop van Rome daar deed tussen die joden. Christenen waren er tenslotte niet. Die mensen die voor de leeuwen werden gegooid of in brand werden gestoken langs de Via Appia  waren natuurlijk joodse vrijwilligers, vermomd als christenen.
Als de kerkvaders in de eerste eeuw al zover afweken van de uitverkoren apostelen, is dat extra reden om de kerkvaders met grote scepsis te benaderen! Laten wij Polycarpus zijn waarschuwing ter harte nemen voordat we beginnen te dwalen!

quote:

En die ondergrondse catacomben uit de eerste eeuw die ik in Rome heb gezien, die vol staan met christelijke symbolen zoals Eucharistie en Doopsel, allemaal door joodse vrijwilligers gemaakt natuurlijk.
Je hoeft niet kwaad op mij te worden, ik heb de Bijbel niet geschreven!

quote:

Nee, dat is me nu wel duidelijk. Het was gewoon een joodse carnavalvereniging uit de 1e eeuw, die wel zin hadden in een lolletje over de rug van christenen.
Volgens Lukas was er geen Jood meer te Rome in de handelingentijd en dat geloof ik. Ik vind het niet verstandig om de evangeliën te verklaren met kerkvaders die maar ten dele begrepen, want voor je het weet snijd je jezelf daarmee in de vingers.

quote:

Helder, Jezus heeft het Petrusambt toegewezen gekregen en werd bisschop van Rome. Oh nee, daar waren geen christenen. Hij werd hoofd van de joodse carnavalsvereniging natuurlijk. Silly me, hoe kan ik dat nou door elkaar halen?
Wat mij helder is, is dat jij absoluut niet objectief bent omdat je geen kritiek wilt horen op de katholieke kerk. Uiteraard is dat is je goed recht, maar doe dan ook geen beweringen op een gereformeerd forum die niet kloppen en eenvoudig zijn te weerleggen.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2009, 11:26:27 am door Piebe »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: november 18, 2009, 11:47:34 am »

quote:

Piebe schreef op 18 November 2009 om 11:09:
Volgens Lukas was er geen Jood meer te Rome in de handelingentijd en dat geloof ik. Ik vind het niet verstandig om de evangeliën te verklaren met kerkvaders die maar ten dele begrepen, want voor je het weet snijd je jezelf daarmee in de vingers.

Dus interpreteer je ze maar op eigen houtje zonder de kerkvaders, want zelf begrijp je het natuurlijk wél volledig en is er totaal geen kans je eraan te vergalopperen?

Niet dat ik dat begrip nou volledig heb hoor maar ik laat dat dan ook liever over aan mensen die er meer zicht op hebben dan ik.
Bombus terrestris Reginae

St. Ignatius

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: november 18, 2009, 12:36:28 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 november 2009 om 11:09:

Tja, als ze me allemaal een euro voor de moeite geven valt daar over te praten natuurlijk. Maar nee, het is meer verbazing dan nieuwsgierigheid, want natuurlijk is het uit desinteresse dat die geschriften er niet zijn, wat zou het anders kunnen wezen?

Tja, je vooroordelen zijn overduidelijk. Waar blijkt uit dat dat desinteresse is? Het kan dus niks anders wezen volgens jou? Waarom zouden ze het nodig moeten hebben als alle noodzakelijke informatie voor hen al online staan? Of zijn katholieken gewoon beter in vreemde talen? ;)

quote:

Volgens de kanttekening is het een nogal obscure passage die ook wel verdraaid wordt.

Zou heel goed kunnen. Ik zal er eens naar kijken… Polycarpus is natuurlijk vooral een van de bekendste martelaren van het christendom omdat hij weigerde de goddelijkheid van Christus te ontkennen, voordat hij ter dood werd gebracht in de arena.

quote:

Ja protestanten erkennen hun historische betekenis, maar wij proberen niet door te draven en objectief te blijven.

Nee, die zijn te druk bezig met boeken te verwijderen uit de bijbel zodat de objectiviteit aan hun voorwaarden voldoet. En anders gewoon glashard de geschiedenis ontkennen of verdraaien.

quote:

Ik heb je de verzen getoond waar ik mijn oordeel op baseer, als ik het op eigen houtje had gedaan zou ik toch nergens naar hoeven verwijzen?

Ja, je hebt een aantal verzen aangehaald en die geinterpreteerd zoals het jou uitkwam inderdaad.

quote:

Toen Ananias bij Paulus de handen oplegde kreeg de apostel onmiddellijk de Heilige Geest en vielen hem de schellen (Hand 9,17-18) van de ogen. Indien Polycarpus eveneens de handen waren opgelegd, maar hem de waarheid slechts ten dele geopenbaard was, dan heeft elke scepticus een legitieme reden om te denken dat de kerkvader de Heilige Geest niet had in dezelfde mate als apostel Paulus. Dat vind jij misschien niet leuk, maar soms is de waarheid anders als we gehoopt hadden.

Wat ik al dan niet leuk vind doet niet ter zake. Maar goed, jij baseert je dus op een obscure passage waarvan de betekenis en de context je niet duidelijk is om je oordeel over iemand te vellen. Duidelijk.

quote:

Ja dat staat er inderdaad.

Gal 2,7    
Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis

Maar misschien bedoelden ze de aboriginals wel, want die kennen ook een vorm van besnijdenis.
Gek, ik zie het woord exclusief er niet staan. Ik heb nog even de Griekse tekst gecheckt en ook daar zag ik het niet staan. Misschien heb je een andere bron?

quote:

Nooit gehoord van de Joodse diaspora? ;)

Zeker, maar er staat toch letterlijk ‘heidenen’ in het vers wat ik gaf. ;)

quote:

Synagoge is Grieks voor Beth HaKnesset, het huis van samenkomst en er kwamen beide Joden en Grieken in de synagoge. Overigens hoef je van mij niet aan te nemen dat Paulus naar de heidenen en Petrus naar de besnedenen werd gezonden, maar het staat zo in de Bijbel en daarom vind ik het vrij opmerkelijk dat een christen daar niet aan wil.

Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij niet goed kan lezen. In geen van die verzen staat dat er heidenen in de synagoge waren, maar staat er wel duidelijk dat Paulus ook tot de joden sprak. Je hoeft van mij niet aan te nemen dat dat er staat en gewoon vasthouden aan het idee dat Paulus uitsluitend tot heidenen sprak.

quote:

Paus betekent papa en niet Petrusambt.

Nee, zoals ik al zei is de titel ‘paus’ van later datum. We hadden het over de functie van het Petrus ambt. En dan slaat je stelling dus nergens op.

quote:

Ja precies, je verdraait mijn woorden en wilt daarvoor een bron van mij zien!

Nee hoor, het ging over de functie niet over de titel. Lees maar terug. Jij begint dan over iets heel anders dus is het niet zo vreemd dat ik om een bron vraag.

quote:

Het lijkt welhaast of je spontaan moeite met lezen begint te krijgen!

Nee hoor, jij zegt dat er geen christenen in Rome waren, maar misschien ergens op een zolderkamertje wel. Je zegt ook dat Paulus dus niet aan de christenen van Rome schreef maar aan de joden. Dan haal je Handelingen en zegt vervolgens zelf dat de joden verdreven waren… Heb je moeite met begrijpend lezen?

quote:

Je verwerpt dat Paulus en Petrus tot de heidenen en de Joden werden gezonden
Nee hoor, ik verwerp dat zij exclusief tot de heidenen of de joden werden gezonden. Omdat dat haaks staat op de universaliteit van het evangelie.

quote:

en dit vers geloof je blijkbaar ook al niet! Wat heb je nog met de Bijbel van node?

Mjah, mijn Kerk heeft dat boek nu eenmaal samengesteld en tot verplichte kost bestempeld omdat het de leer van de Kerk bevat.

quote:

Als de kerkvaders in de eerste eeuw al zover afweken van de uitverkoren apostelen, is dat extra reden om de kerkvaders met grote scepsis te benaderen!

Als het zover afwijkt, waarom accepteert het grootste deel van de Reformatie dan wel de kerkvaders? Ik ken genoeg protestanten die dwepen met Augustinus bijvoorbeeld, maar daar heb jij ook vast wel een oordeel over.

quote:

Laten wij Polycarpus zijn waarschuwing ter harte nemen voordat we beginnen te dwalen!

Tja, zelfs Luther en Calvijn wezen de kerkvaders niet af. Maar in jouw ogen dwalen zij natuurlijk ook.

quote:

Je hoeft niet kwaad op mij te worden, ik heb de Bijbel niet geschreven!

Neuh, ik wordt niet zo snel kwaad en al helemaal niet om zulke dingen. Gelukkig heb jij de bijbel niet geschreven nee.

quote:

Dus Philo van Alexandrie en andere tijdgenoten die vanuit Rome schreven liegen allemaal.

quote:

Wat mij helder is, is dat jij absoluut niet objectief bent omdat je geen kritiek wilt horen op de katholieke kerk. Uiteraard is dat is je goed recht, maar doe dan ook geen beweringen op een gereformeerd forum die niet kloppen en eenvoudig zijn te weerleggen.
Jawel hoor, kijk maar naar oudere posts van mij. Ik kan kritiek prima verdragen, als het maar gefundeerd is. Maar wat jij ter berde brengt is gewoon ordinaire geschiedvervalsing dus daar kan ik me niet echt druk om maken. Dat kan iedereen gewoon zelf opzoeken in elke willekeurige encyclopedie gereformeerd of niet, dat hoef ik niet eens te weerleggen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: november 18, 2009, 12:51:48 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 november 2009 om 11:47:
Niet dat ik dat begrip nou volledig heb hoor maar ik laat dat dan ook liever over aan mensen die er meer zicht op hebben dan ik.
Dat moet je zelf weten, maar gun een ander dan ook de ruimte om wel zelf het onderzoek aan te gaan, want anders blijft er niemand over die het beter weet dan jij! ;)
« Laatst bewerkt op: november 18, 2009, 12:52:35 pm door Piebe »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: november 18, 2009, 01:08:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 18 November 2009 om 11:09:

Ik denk dat het goed is om te bedenken dat de bijbel geen geschiedenis boek is, maar een boek die over geloof gaat.

Claudius heeft op een gegeven moment de Joden uit Rome verdreven omdat zij “voortdurend op aanstichten van Chrestos heftige rellen in de hoofdstad veroorzaakten." volgens Claudius.
Maar al vrij snel waren de Joden weer terug, dat vermeld Lucas niet omdat het geen connectie met het geloofsverhaal heeft.
De terugkeer naar Rome van de Joden heeft te maken met het feit dat de Joden de graanhandel praktisch helemaal in handen hadden en de graan toevoer naar Rome in het gedrang kwam en voor een graanoproer werd gevreesd.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: november 18, 2009, 01:58:37 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 18 november 2009 om 12:36:
[...]

Tja, je vooroordelen zijn overduidelijk. Waar blijkt uit dat dat desinteresse is?
Dat blijkt uit het feit dat er geen enkele Nederlandse vertaling van de kerkvaders is. Het zou mij een zeer goede investering lijken voor een nieuwe aanwas nu de katholieke kerken beginnen leeg te lopen. ;)

quote:

Het kan dus niks anders wezen volgens jou? Waarom zouden ze het nodig moeten hebben als alle noodzakelijke informatie voor hen al online staan? Of zijn katholieken gewoon beter in vreemde talen? ;)

Ja precies en de Willibrordvertaling is er omdat anders niemand de Bijbel nog leest. :nee:
Ik heb een goede verklaring voor jullie desinteresse in de schrijfsels van de kerkvaders, zij hadden de Heilige Geest niet in dezelfde mate als de apostelen en weten daardoor niemand in dezelfde mate te boeien. Het komt me voor dat jullie alleen nog interesse tonen in de kerkvaders als het is om jullie inzettingen te rechtvaardigen. Doch wanneer ik dan toch maar eens in die lading brieven begin te spitten en begin bij de eersten, vind ik een gebruik als Maria verering niet terug.  

quote:

Zou heel goed kunnen. Ik zal er eens naar kijken… Polycarpus is natuurlijk vooral een van de bekendste martelaren van het christendom omdat hij weigerde de goddelijkheid van Christus te ontkennen, voordat hij ter dood werd gebracht in de arena.

Zo natuurlijk vind ik het niet. Je hoeft alleen maar te klikken op de link en de bovenste regel te lezen die ik voor je vertaald heb naar het Nederlands, maar dat kun je vast beter! ;)

quote:

Nee, die zijn te druk bezig met boeken te verwijderen uit de bijbel zodat de objectiviteit aan hun voorwaarden voldoet. En anders gewoon glashard de geschiedenis ontkennen of verdraaien.

Een boek wat toch niet gelezen wordt is immers niks dan ballast? Wat moet je met een boekenkast als je niet van lezen houdt? Weg er mee!

quote:

Ja, je hebt een aantal verzen aangehaald en die geinterpreteerd zoals het jou uitkwam inderdaad.
Ja maar jij bent een mooie! Dat mij zoiets nog eens verweten zou worden door een katholiek nota bene! Nee, jij doet dat niet natuurlijk, alle verzen die jij me hebt getoond waren zo duidelijk als wat, ja hoor!  8)7

quote:

Wat ik al dan niet leuk vind doet niet ter zake. Maar goed, jij baseert je dus op een obscure passage waarvan de betekenis en de context je niet duidelijk is om je oordeel over iemand te vellen. Duidelijk.

Zo moeilijk is die passage niet hoor, ik was zelfs in staat om hem te vertalen en als ik dat verkeerd heb gedaan hoor ik graag van je waar precies.

quote:

Gek, ik zie het woord exclusief er niet staan. Ik heb nog even de Griekse tekst gecheckt en ook daar zag ik het niet staan. Misschien heb je een andere bron?
Ik zie de woorden paus en Petrusambt ook niet staan, eveneens niet in de Griekse tekst. Er staat dat Petrus tot de besnedenen werd gezonden en Paulus tot de heidenen en het ontbreken van het woord exclusief maakt dat niet minder waar.

quote:

Zeker, maar er staat toch letterlijk ‘heidenen’ in het vers wat ik gaf. ;)

Wat wil je me nu duidelijk maken, dat de Bijbel niet klopt? Het staat er echt duidelijk.

'Integendeel, toen ze inzagen dat mij de verkondiging onder de heidenen was toevertrouwd, zoals aan Petrus de verkondiging onder de besnedenen' (Gal 2,7)

quote:

Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij niet goed kan lezen. In geen van die verzen staat dat er heidenen in de synagoge waren, maar staat er wel duidelijk dat Paulus ook tot de joden sprak. Je hoeft van mij niet aan te nemen dat dat er staat en gewoon vasthouden aan het idee dat Paulus uitsluitend tot heidenen sprak.

De uitzondering bevestigt de regel en natuurlijk houd ik er aan vast dat Paulus de apostel van de heidenen was, want dat schreef hij vele malen.

Rom 11,13    
Want ik spreek tot u, heidenen, voor zover ik de apostel der heidenen ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

2 Tim 1,11
Waartoe ik gesteld ben een prediker, en een apostel, en een leraar der heidenen;

Reken maar dat ik dit geloof en als jij hier stelling tegen neemt dan hoop ik maar dat je geen katholiek statement uitdraagt.

quote:

Nee, zoals ik al zei is de titel ‘paus’ van later datum. We hadden het over de functie van het Petrus ambt. En dan slaat je stelling dus nergens op.
Het woord paus betekent papa en Jezus sprak vele malen over Zijn Vader, maar dan bedoelde hij zeker het Petrusambt.  :'(

quote:

Nee hoor, ik verwerp dat zij exclusief tot de heidenen of de joden werden gezonden. Omdat dat haaks staat op de universaliteit van het evangelie.
Het woord exclusief komt in geen Bijbel voor, dus dat lijkt me geen handige argumentatie.

quote:

Als het zover afwijkt, waarom accepteert het grootste deel van de Reformatie dan wel de kerkvaders? Ik ken genoeg protestanten die dwepen met Augustinus bijvoorbeeld, maar daar heb jij ook vast wel een oordeel over.
Dat moet ieder voor zich weten en mijn oordeel is dat als je niet naar de apostelen luistert je ook niet naar hen luistert, dus lees dan maar helemaal niets.

quote:

Tja, zelfs Luther en Calvijn wezen de kerkvaders niet af. Maar in jouw ogen dwalen zij natuurlijk ook.

Ik geloof zelfs Polycarpus op zijn woord en citeerde deze obscure passage.

'...Ik vertrouw er op dat u goed onderlegd bent in de Heilige Geschriften en dat er niks verborgen is voor u, maar aan mij is dit privilege nog niet gegeven.' (Polycarpus XII)

Vervolgens riep jij van alles over dat ik de beste man uit de context haal, foutief interpreteer en nu verwerp ik hem zelfs al! Niks van dat alles is waar, want ten eerste is het een op zichzelf staand citaat van grote eenvoud en ik heb het zo letterlijk mogelijk overgenomen.

quote:

Neuh, ik wordt niet zo snel kwaad en al helemaal niet om zulke dingen. Gelukkig heb jij de bijbel niet geschreven nee.
Gelukkig de katholieke kerk ook niet!

quote:

Jawel hoor, kijk maar naar oudere posts van mij. Ik kan kritiek prima verdragen, als het maar gefundeerd is. Maar wat jij ter berde brengt is gewoon ordinaire geschiedvervalsing dus daar kan ik me niet echt druk om maken. Dat kan iedereen gewoon zelf opzoeken in elke willekeurige encyclopedie gereformeerd of niet, dat hoef ik niet eens te weerleggen.
Goed, er was een gemeente te Rome, daarin heb ik mij vergist, maar dat betekent niet dat mijn andere punten dan ook weerlegd zijn.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: november 18, 2009, 02:47:19 pm »

quote:

Piebe schreef:
Dat blijkt uit het feit dat er geen enkele Nederlandse vertaling van de kerkvaders is. Het zou mij een zeer goede investering lijken voor een nieuwe aanwas nu de katholieke kerken beginnen leeg te lopen ;)
alsjeblieft, uit de krant van vandaag
http://www.refdag.nl/artikel/1446086/Het+exegetische+goud+van+kerkvaders.html

http://www.stichtingexegesevroegekerk.nl

Engels is de wereldtaal helaas, nu is Nederlands geen wereldtaal anders zou alles in het Nederlands vertaald zijn, het is een misser van de VOC ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: november 18, 2009, 05:05:26 pm »

quote:

cyber schreef op 18 november 2009 om 14:47:
[...]

alsjeblieft, uit de krant van vandaag
http://www.refdag.nl/artikel/1446086/Het+exegetische+goud+van+kerkvaders.html

http://www.stichtingexegesevroegekerk.nl

Engels is de wereldtaal helaas, nu is Nederlands geen wereldtaal anders zou alles in het Nederlands vertaald zijn, het is een misser van de VOC ;)
Dank je wel, hele informatieve artikelen die ik met genoegen gelezen heb. Dat Engels een wereldtaal is weet ik, maar als er genoeg katholieken zijn voor een eigen Willibrordvertaling, dan zou er zeker voldoende animo moeten zijn voor een Nederlandse vertaling van de eerste kerkvaders.  Ik zou wel mee willen helpen om ze te vertalen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: november 18, 2009, 07:03:25 pm »
wat dat vader betreft;

Paus
Sedert lange tijd de exclusieve titel van de bisschop van Rome in zijn functie van gezagvol eenheidscentrum van de universele Rooms Katholieke Kerk. Tot aan de 6de eeuw werd deze naam (Gr.: pappa; Lat.: papa = vader) ook gegeven aan de andere bisschoppen en patriarchen, zoals eveneens de titel 'plaatsbekleder van Christus' niet van meet af aan uits

en dan Gods woord

8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. 9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel.
wat betreft leergezag

2034

Katechismus van de Katholiek Kerk 2034

De paus en de bisschoppen zijn 'authentieke, d.w.z. met het gezag van Christus beklede leraren, die aan het hun toevertrouwde volk het geloof verkondigen als waarheid die gelovig aanvaard en op het zedelijk leven toegepast moet worden'.1 Het gewoon en universeel leergezag van de paus en van de bisschoppen in gemeenschap met hem, leert de gelovigen de waarheid die ze moeten geloven, de liefde die zij moeten beoefenen en de gelukzaligheid waarop zij mogen hopen.  

uit Gods woord  

10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. 11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. 12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.

'k zou zeggen doe met voorgaande uw voordeel...
« Laatst bewerkt op: november 18, 2009, 07:13:26 pm door grondig christelijk »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: november 18, 2009, 07:12:03 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 november 2009 om 19:03:
wat dat vader betreft;

Paus
Sedert lange tijd de exclusieve titel van de bisschop van Rome in zijn functie van gezagvol eenheidscentrum van de universele Rooms Katholieke Kerk. Tot aan de 6de eeuw werd deze naam (Gr.: pappa; Lat.: papa = vader) ook gegeven aan de andere bisschoppen en patriarchen, zoals eveneens de titel 'plaatsbekleder van Christus' niet van meet af aan uits
Grappig dat zelfs een tekst uit een encyclopedie niet helemaal waar is. Zowel het hoofd van het Patriarchaat van Alexandrië in Egypte en het hoofd van de Koptisch-orthodoxe Kerk in Egypte noemt men ook paus.

quote:

en dan Gods woord

8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters. 9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel. 10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias. 11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn. 12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.

'k zou zeggen doe met voorgaande uw voordeel...
Voordeel, met een platte haast kinderlijke benadering van een heilig schrift en een onvermogen tot verdieping (of überhaupt de wil tot begrijpen) in datgene wat je wil veroordelen? Nee dank je.