Auteur Topic: Waarom scheuring GKV?  (gelezen 91474 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #350 Gepost op: januari 13, 2011, 11:22:48 pm »

quote:

Ursa schreef op 13 januari 2011 om 18:39:
[...]

Mijn idee is dat dat juist wel meevalt. En wat versta je dan onder 'geloofskennis'? Theologische finesses kunnen volgen? Veel Bijbelkennis? Weten waarom de kinderdoop beter is? Naar mijn idee is er genoeg theoretische kennis beschikbaar en zit het 'm juist in de praktische kennis: hoe kan ik mijn geloof toepassen in mijn dagelijks leven en/of hoe kan ik critici van weerwoord dienen? Voor mijn part begin je als kerk cursussen, krijg je de mensen misschien ook wel weer aan het evangeliseren...

nou, ik vrees dat ik bij mij in de GKv gemeente echt niet moet vragen waarom de verbondsdoop beter is (of waar je ze uberhaupt in de bijbel kunt vinden). En laten we maar helemaal niet beginnen over hoe je in het dagelijks leven critici (atheistische, moslim, new-age) collega's een antwoord kunt geven (laat staan een weerwoord). En dan zit ik in een stad met een gemeente met een overgrote meerderheid aan hoogopgeleide juppen en studenten. Ik denk serieus dat 95% binnen een paar minuten onder tafel geluld wordt door de eerste de beste moslim die ooit iets over de bijbel heeft gelezen. En ik vrees iedere keer weer voor de Jehovah's getuigen-(gezellig de voet tussen de deur)-uitjes in deze stad.

Oh en dan vergeet ik helemaal dat deze hoog opgeleiden vaak ook nog eens niet helemaal weten hoe ze hun geloof moeten leven, dus in praktijk brengen in het dagelijks leven.

Maar het zou best kunnen dat het in andere gemeentes wel meevalt. Tel dan je zegeningen zou ik zeggen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #351 Gepost op: januari 13, 2011, 11:26:57 pm »

quote:

Qohelet schreef op 13 januari 2011 om 23:14:
[...]

Onze grootouders begrepen de tweede dienst als een voorrecht.
Onze ouders begrepen de tweede dienst als een heilige plicht.
Wij zien de tweede dienst vaak als een ongegronde verplichting.

Nu door de tand des tijds de meerderheid en leiding in de kerkgemeenschap naar onze generatie aan het schuiven is, kunnen mensen de tweede dienst verzaken zonder lastig gevallen te worden.
De "tand des tijds" zou je ook de veranderende samenleving kunnen noemen?
Overigens zou je ook nog kunnen denken aan een veranderend / voortschrijdend inzicht :)

quote:

(Het heeft wel iets van een fase-overgang in de natuur: langzame temperatuurverandering kan toch leiden tot een grondige verandering in korte tijd, zoals wanneer water ineens begint te koken; voor je 't weet borrelt het overal.)
Inderdaad, borrelen (en dan bedoel ik niet genever oid)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #352 Gepost op: januari 13, 2011, 11:29:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 januari 2011 om 23:22:
[...]

nou, ik vrees dat ik bij mij in de GKv gemeente echt niet moet vragen waarom de verbondsdoop beter is (of waar je ze uberhaupt in de bijbel kunt vinden). En laten we maar helemaal niet beginnen over hoe je in het dagelijks leven critici (atheistische, moslim, new-age) collega's een antwoord kunt geven (laat staan een weerwoord). En dan zit ik in een stad met een gemeente met een overgrote meerderheid aan hoogopgeleide juppen en studenten. Ik denk serieus dat 95% binnen een paar minuten onder tafel geluld wordt door de eerste de beste moslim die ooit iets over de bijbel heeft gelezen. En ik vrees iedere keer weer voor de Jehovah's getuigen-(gezellig de voet tussen de deur)-uitjes in deze stad.

Oh en dan vergeet ik helemaal dat deze hoog opgeleiden vaak ook nog eens niet helemaal weten hoe ze hun geloof moeten leven, dus in praktijk brengen in het dagelijks leven.

Maar het zou best kunnen dat het in andere gemeentes wel meevalt. Tel dan je zegeningen zou ik zeggen.

Bedoel je hiermee dat de gemeente iets moet doen met de kennistekorten van de individu die daar helemaal niets mee wil?
Kennis is volgens mij OOK een eigen verantwoordelijkheid.
Niet alleen maar vooral een "ook".
Onderzoekt de schriften is niet iets wat een taak aan alleen de kerkenraad geldt maar voor ieder individueel lid immers?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #353 Gepost op: januari 13, 2011, 11:59:30 pm »
@ Nunc: het zou kunnen dat de meeste mensen liever zulke gesprekken ontwijken omdat ze vrezen niet sterk te staan. Dat is jammer want het christendom heeft goede papieren. Ik denk echter dat er weinig te vrezen valt op het gebied van bekering. Tenminste, al zou iemand van een andere overtuiging me onder de tafel l*llen, dan ga ik niet meteen over naar zijn overtuiging. In dat kader vind ik het secularisme en het overheersende neo-liberalisme waarmee je dagelijks gebombardeerd wordt, erger dan een Jehova-getuige aan de deur. En daarbij, een beetje vertrouwen is ook niet verkeerd. Mensen veranderen niet zo maar van levensovertuiging.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #354 Gepost op: januari 14, 2011, 03:58:12 pm »

quote:

Qohelet schreef op 13 januari 2011 om 23:14:
[...]

Onze grootouders begrepen de tweede dienst als een voorrecht.
Onze ouders begrepen de tweede dienst als een heilige plicht.
Wij zien de tweede dienst vaak als een ongegronde verplichting.

Nu door de tand des tijds de meerderheid en leiding in de kerkgemeenschap naar onze generatie aan het schuiven is, kunnen mensen de tweede dienst verzaken zonder lastig gevallen te worden.

(Het heeft wel iets van een fase-overgang in de natuur: langzame temperatuurverandering kan toch leiden tot een grondige verandering in korte tijd, zoals wanneer water ineens begint te koken; voor je 't weet borrelt het overal.)

Mooi omschreven.Du moment dat het mi een verplichting is geworden klopt er iets niet.wellicht is het nog steeds een voorrecht om in vrijheid 2 diensten (afhankelijk van de stroming) te mogen bezoeken.
Als de huidige generatie idd de 2e dienst kan verzaken zonder daar op aangesproken te worden dan kun je wel invullen wat er met de volgende generatie gaat gebeuren.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #355 Gepost op: januari 14, 2011, 09:01:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 januari 2011 om 15:58:
[...]
Als de huidige generatie idd de 2e dienst kan verzaken zonder daar op aangesproken te worden dan kun je wel invullen wat er met de volgende generatie gaat gebeuren.

Ik ben niet zo gek op die slippery-slope extrapolaties. Er zijn veel kerkgenootschappen waar men terug is gegaan van twee diensten naar een, maar van beweging van een naar nul heb ik nog weinig gezien.

Ik denk wel dat het ongemotiveerd zijn voor de tweede dienst een symptoom is van onderwaardering van de kerk, van geloofsleer, van prediking, van gemeente-breed samen komen. Dat wordt bevestigd door het vele gepraat over anders kerk-zijn: kleine groepen, eten-bidden-beminnen, en wat al niet. Ik zou graag zien dat de gevestigde kerk, met z'n twee diensten en degelijke preken, een positief antwoord kon geven op de drijfveer van die nieuwe beweging. Ik geloof namelijk dat de vragen en klachten die men heeft (althans voor een deel) terecht en relevant zijn; maar de voorgestelde oplossingen zijn zo "sketchy" en idealistisch dat ik niet geloof dat ze veel goeds gaan bereiken.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #356 Gepost op: januari 14, 2011, 09:29:18 pm »
Qohelet, misschien moet je maar weer eens terug naar NL komen om te zien hoe kringen daar functioneren :). Niks sketchy, draaien vaak al járen!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #357 Gepost op: januari 14, 2011, 09:46:05 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 januari 2011 om 21:29:
Qohelet, misschien moet je maar weer eens terug naar NL komen om te zien hoe kringen daar functioneren :). Niks sketchy, draaien vaak al járen!
Ook dat is zeer betrekkelijk.Heb afgelopen zaterdag nog een stukje in het ND gelezen waarbij een andere beleving naar voren kwam.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #358 Gepost op: januari 14, 2011, 09:47:45 pm »

quote:

Qohelet schreef op 14 januari 2011 om 21:01:
[...]

Ik denk wel dat het ongemotiveerd zijn voor de tweede dienst een symptoom is van onderwaardering van de kerk, van geloofsleer, van prediking, van gemeente-breed samen komen.
 Ik geloof namelijk dat de vragen en klachten die men heeft (althans voor een deel) terecht en relevant zijn; maar de voorgestelde oplossingen zijn zo "sketchy" en idealistisch dat ik niet geloof dat ze veel goeds gaan bereiken.
Volledig mee eens.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #359 Gepost op: januari 14, 2011, 09:59:07 pm »

quote:

rtfm08 schreef op 14 januari 2011 om 21:46:
Ook dat is zeer betrekkelijk.Heb afgelopen zaterdag nog een stukje in het ND gelezen waarbij een andere beleving naar voren kwam.

Tja, ieder zijn mening hè?

Feit is wel dat het fenomeen 'kringen' nou niet echt van de laatste 5 jaar is, helemaal niet als je landelijk of zelfs wereldwijd gaat kijken. Er is voldoende toerustingsmateriaal en expertise opgebouwd om een kring te kunnen leiden die geestelijk gezond en voedzaam is, als de kringleider(s) zich tenminste maar laten toerusten. Er zijn genoeg kringen die maar wat aanrommelen, en ja, daar ga ik ook niet voor instaan. Visie is wel nodig!
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #360 Gepost op: januari 14, 2011, 10:15:31 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 13 januari 2011 om 23:26:
[...]
 De "tand des tijds" zou je ook de veranderende samenleving kunnen noemen?
Overigens zou je ook nog kunnen denken aan een veranderend / voortschrijdend inzicht :)

Ja, dat kan. Maar is dat iets wat jij er in ziet? Komt men daarom niet meer naar de tweede dienst?
Ik ben dan wel geen GKv'er en kijk dus van buitenaf toe, maar het komt mij zo onwaarschijnlijk voor dat dit niet vooral een zeer fraai opgepoetste uitvlucht is, bij wat eigenlijk eerder iets zal wezen als "dan kunnen we wat gemakkelijker tijd voor wat sociale verplichtingen inruimen of ons lekker ontspannen".

quote:

Inderdaad, borrelen (en dan bedoel ik niet genever oid)
Tsja..., daarom dit topic dus!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #361 Gepost op: januari 15, 2011, 12:12:13 am »

quote:

Zwever schreef op 14 januari 2011 om 21:29:

"Meer vragen": Kun je daar meer over vertellen?

"Minder schieten": Ik was lid van een van eerste gemeentes die huiskringen van de grond kreeg, en ik heb ze ook wel goed zien functioneren. Een goede manier om elkaar te leren kennen, om elkaar te steunen, om meer concreet te bidden, en dat zeker in meer verstedelijkte gebieden waar mensen vaak heel alleen staan. Tegelijk viel het me ook op dat goed onderwijs in de bijbel, overdracht van theologische inzichten, leren van de geschiedenis, enz. veel moeilijker van de grond komen. Dat is de reden dat ik pleit voor preken, catechese, enz. waarin onderwijs gegeven wordt door iemand die kennis van zaken heeft en doelgericht bezig is.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #362 Gepost op: januari 15, 2011, 12:36:18 pm »

quote:

Trajecto schreef op 14 januari 2011 om 22:15:
[...]

Ik ben dan wel geen GKv'er en kijk dus van buitenaf toe, maar het komt mij zo onwaarschijnlijk voor dat dit niet vooral een zeer fraai opgepoetste uitvlucht is, bij wat eigenlijk eerder iets zal wezen als "dan kunnen we wat gemakkelijker tijd voor wat sociale verplichtingen inruimen of ons lekker ontspannen".

You read my mind
 :)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #363 Gepost op: januari 15, 2011, 12:49:01 pm »

quote:

Qohelet schreef op 15 januari 2011 om 00:12:
[...]

"Meer vragen": Kun je daar meer over vertellen?

"Minder schieten": Ik was lid van een van eerste gemeentes die huiskringen van de grond kreeg, en ik heb ze ook wel goed zien functioneren. Een goede manier om elkaar te leren kennen, om elkaar te steunen, om meer concreet te bidden, en dat zeker in meer verstedelijkte gebieden waar mensen vaak heel alleen staan. Tegelijk viel het me ook op dat goed onderwijs in de bijbel, overdracht van theologische inzichten, leren van de geschiedenis, enz. veel moeilijker van de grond komen. Dat is de reden dat ik pleit voor preken, catechese, enz. waarin onderwijs gegeven wordt door iemand die kennis van zaken heeft en doelgericht bezig is.
zegt dat iets over het gebrek aan kennis onder de leden of iets over te weinig bereidheid tot leiderschap?

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #364 Gepost op: januari 15, 2011, 07:17:02 pm »
Ik vind het veel te kort door de bocht om de tweede dienst als zaligmakend voor kennisverrijking te benoemen. Lees de oude acta's er maar eens op na, de opkomst bij de leerdienst is al eeuwen een probleem. Als je de leerdienst wil houden, en daar ben ik op zich niet tegen, dan moet je toch echt serieus na gaan denken over hoe je die leerdienst wil invullen. Als de tweede dienst een kopie van de ochtenddienst is wordt het hooggestemde ideaal van kennisverrijking ook niet bereikt.

En die kennisverrijking wordt zelden of nooit bereikt op bijbelstudiegroepjes of huiskringen. Ze bouwen zeker aan de sociale structuur van de gemeente maar als plaats van kennisoverdracht heb ik ze zelf nog nooit meegemaakt. Maar ook daar geldt wat is niet kun je wel proberen te bereiken door naar de inrichting te kijken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #365 Gepost op: januari 15, 2011, 08:31:39 pm »

quote:

dingo schreef op 15 januari 2011 om 19:17:
Ik vind het veel te kort door de bocht om de tweede dienst als zaligmakend voor kennisverrijking te benoemen.

Tja, "zaligmakend" is nogal een groots woord. Ik zit meer op de lijn van "nuttig", "effectief", "belangrijk".

quote:

Als je de leerdienst wil houden, en daar ben ik op zich niet tegen, dan moet je toch echt serieus na gaan denken over hoe je die leerdienst wil invullen.

Absoluut. En dat is denk ik ook een van de problemen: De invulling moet zo zijn dat iemand die iets wil leren, er op rekenen kan dat dat ook gebeurt. Het kan bijvoorbeeld helpen om vooraf het onderwerp aan te kondigen; om een paar voorbereidende vragen te stellen (bijv. in de ochtenddienst, of een week eerder) om interesse te kweken; om een doelgericht programma te hebben; om koppelingen te maken naar huidige kwesties in de gemeente.

Dat alles is mogelijk, denk ik, zonder meteen de leerdienst tot iets "vrijblijvends" te maken. De deal is deze: We gaan er vanuit dat je komt, en jij kunt verwachten dat we iets zinnigs doen, waar je waarschijnlijk wat aan hebt.

quote:

Als de tweede dienst een kopie van de ochtenddienst is wordt het hooggestemde ideaal van kennisverrijking ook niet bereikt.

Hangt er natuurlijk vanaf hoe kennisverrijkend die ochtenddienst is. Het is m.i. een valse tegenstelling om "kennisverrijking" en "eredienst" te scheiden. Door samen God te eren, en te gedenken wie hij is en wat hij gedaan heeft, groeit de gemeente ook in kennis: mystieke kennis, feitenkennis, praktische kennis, dogmatische kennis.

quote:

En die kennisverrijking wordt zelden of nooit bereikt op bijbelstudiegroepjes of huiskringen.
Dat is mijn grootste bezwaar tegen de kleine-groep benadering. Laten we eerlijk zijn: zonder duidelijke structuur zijn missen we vaak de discipline om gericht te leren. En dat is nog afgezien van de vraag hoeveel mensen in de kring genoeg doordachte kennis hebben om iets goed over te dragen.

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #366 Gepost op: januari 16, 2011, 08:30:47 pm »

quote:

Qohelet schreef op 15 januari 2011 om 20:31:
[...]
Hangt er natuurlijk vanaf hoe kennisverrijkend die ochtenddienst is. Het is m.i. een valse tegenstelling om "kennisverrijking" en "eredienst" te scheiden. Door samen God te eren, en te gedenken wie hij is en wat hij gedaan heeft, groeit de gemeente ook in kennis: mystieke kennis, feitenkennis, praktische kennis, dogmatische kennis.
Daarover verschillen we dan van mening: De instelling van de leerdienst was een aanvulling op de zondagse eredienst. Dus kennelijk vond men het nuttig en nodig om iets extra te doen in een middagdienst om de kerkgangers te leren. Door van de middagdienst een kopie-eredienst te maken wordt die doelstelling niet bereikt en je krijgt dan inderdaad de vraag "Waarom zou ik twee keer naar hetzelfde gaan?". Als we dus de leerdienst nog steeds nuttig en nodig vinden dan moeten we van de middagdienst ook weer een leerdienst maken. Dat geeft ook de mogelijkheid om het loven en prijzen van God's naam in de eredienst weer meer ruimte te geven.

quote:

Dat is mijn grootste bezwaar tegen de kleine-groep benadering. Laten we eerlijk zijn: zonder duidelijke structuur zijn missen we vaak de discipline om gericht te leren. En dat is nog afgezien van de vraag hoeveel mensen in de kring genoeg doordachte kennis hebben om iets goed over te dragen.
Daar zijn we het in elk geval over eens. :)
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2011, 08:31:11 pm door dingo »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #367 Gepost op: januari 16, 2011, 11:18:16 pm »
Even tussendoor: volgens mij is het onjuist om huiskringen te zien als vervanging van de middagdienst. Ik zie het eerder als vervanging van de bijbelstudieverenigingen, die vaak genoeg een nog veel kwijnender bestaan lijden dan de middagdienst. Wat betreft kennisoverdracht gelden volgens mij bij beide dezelfde minpunten.
Maat als tweede maar even belangrijk aandachtspunt geldt voor huiskringen: het na elkaar omzien, sterken en steunen wb czdp. Maar goed, daar heb je dan ook een hele avond voor, ipv de 1.5 uur oid voor bijbelkring.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #368 Gepost op: januari 16, 2011, 11:47:34 pm »

quote:

elle schreef op 16 januari 2011 om 23:18:
Even tussendoor: volgens mij is het onjuist om huiskringen te zien als vervanging van de middagdienst. Ik zie het eerder als vervanging van de bijbelstudieverenigingen, die vaak genoeg een nog veel kwijnender bestaan lijden dan de middagdienst. Wat betreft kennisoverdracht gelden volgens mij bij beide dezelfde minpunten.
Maat als tweede maar even belangrijk aandachtspunt geldt voor huiskringen: het na elkaar omzien, sterken en steunen wb czdp. Maar goed, daar heb je dan ook een hele avond voor, ipv de 1.5 uur oid voor bijbelkring.
Helemaal mee eens!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #369 Gepost op: januari 17, 2011, 12:18:08 am »

quote:

dingo schreef op 16 januari 2011 om 20:30:
[...]
Daarover verschillen we dan van mening: De instelling van de leerdienst was een aanvulling op de zondagse eredienst. Dus kennelijk vond men het nuttig en nodig om iets extra te doen in een middagdienst om de kerkgangers te leren. Door van de middagdienst een kopie-eredienst te maken wordt die doelstelling niet bereikt en je krijgt dan inderdaad de vraag "Waarom zou ik twee keer naar hetzelfde gaan?". Als we dus de leerdienst nog steeds nuttig en nodig vinden dan moeten we van de middagdienst ook weer een leerdienst maken. Dat geeft ook de mogelijkheid om het loven en prijzen van God's naam in de eredienst weer meer ruimte te geven.

Ik denk dat we het meer eens zijn dan je denkt.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat een goed-ingevulde ochtenddienst, ook al heeft het niet een primair "leer"doel, ook goed kan bijdragen aan de geloofskennis van de gemeente. Ik bedoel niet te zeggen dat in zo'n geval een speciale "leerdienst" overbodig of onnuttig wordt. Alleen dat we geen valse tegenstelling moeten maken.

"Waarom zou ik twee keer naar hetzelfde gaan?" klinkt een beetje als: "Waarom zou ik God vandaag alweer prijzen, samen met zijn gemeente? Dat heb ik toch al genoeg gedaan voor vandaag (of voor de hele week)?" Nogmaals, ik probeer niet te zeggen dat de vraag naar nut en zinvolle invulling van de middagdienst onterecht of oneerbiedig is. Maar een tweede dienst aan de kant zetten simpelweg omdat het veel lijkt op the eerste gaat niet aan. Zo'n houding belooft niet veel goeds voor een toekomst van "eeuwige loven en prijzen".

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #370 Gepost op: januari 17, 2011, 08:15:29 am »
Alsof een middagdienst de enige manier is om God 'plenair' te loven en te prijzen. Een opmerking als "het klinkt een beetje als: "Waarom zou ik God vandaag alweer prijzen, samen met zijn gemeente? Dat heb ik toch al genoeg gedaan voor vandaag"" is een drogredenering. Het suggereert dat er geen andere vormen van loven en prijzen zijn.

En ik ben het niet met je eens dat loven, prijzen en onderwijs niet uitelkaar te halen valt. Een hele dag God eren is prima, maar onderwijs kan ook door de weeks. Op mij komt het althans krom over: rustdag = tijd voor onderwijs. Dat lijkt me eerder een uit nood geboren constructie dan dat het wenselijk is.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2011, 08:21:42 am door elle »

rtfm08

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #371 Gepost op: januari 17, 2011, 09:30:57 am »
En wanneer denk jij dat er in deze hektische tijd nog echt tijd vrij wordt gemaakt op een doordeweekse dag om dat te doen ? Je moet al van hele goede kom af zijn om dan ook werkelijk te gaan zitten ! Kan mer niet veel bij voorstellen als ik iedereen zo om heen zie " stressen".
Verder valt me op dat je veel kritiek hebt om gefundeerde stellingen en mij onlangs het verwijt maakt dat dat wat ik zeg goed voor iedereen zou zijn.

bloem

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #372 Gepost op: januari 17, 2011, 09:48:46 am »

quote:

elle schreef op 17 januari 2011 om 08:15:
Alsof een middagdienst de enige manier is om God 'plenair' te loven en te prijzen. Een opmerking als "het klinkt een beetje als: "Waarom zou ik God vandaag alweer prijzen, samen met zijn gemeente? Dat heb ik toch al genoeg gedaan voor vandaag"" is een drogredenering. Het suggereert dat er geen andere vormen van loven en prijzen zijn.

En ik ben het niet met je eens dat loven, prijzen en onderwijs niet uitelkaar te halen valt. Een hele dag God eren is prima, maar onderwijs kan ook door de weeks. Op mij komt het althans krom over: rustdag = tijd voor onderwijs. Dat lijkt me eerder een uit nood geboren constructie dan dat het wenselijk is.

Ik denk dat je Gods Woord beter kunt bestuderen als je eerst God prijst en dankt voor alles wat hij gedaan heeft, zo sta je open voor het Woord en kan dat beter tot je geest doordringen.
Het is inderdaad krom om de rustdag als énige dag voor onderwijs te laten .

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #373 Gepost op: januari 17, 2011, 10:11:17 am »

quote:

bloem schreef op 17 januari 2011 om 09:48:
[...]

Ik denk dat je Gods Woord beter kunt bestuderen als je eerst God prijst en dankt voor alles wat hij gedaan heeft, zo sta je open voor het Woord en kan dat beter tot je geest doordringen.
Het is inderdaad krom om de rustdag als énige dag voor onderwijs te laten .
Toch heb ik de indruk dat het zo ontstaan is. De elite had tijd om door de weeks de bijbel en theologie te bestuderen. Het ongeletterde volk moest het met de zondag doen, waarbij verbale exegese de enige manier was om aan kennisoverdracht te doen. De beelden waren immers de kerk uitgebonjoerd.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #374 Gepost op: januari 18, 2011, 04:22:30 pm »
In Dalfsen is er nog een kerk bij (je moet bij het ND even gratis registreren dan kun je het hele artikel lezen).

http://www.nd.nl/artikele...nieuw-vrijgemaakt-dalfsen

Er zijn daar nu drie afgescheiden/vrijgemaakte vrijgemaakte gemeenten, waarvan er één graag eenheid zoekt en daarom maar voor zichzelf begint met 25 personen, onderwijl waarschuwend voor sektevorming  :?

NB: ik heb niet de betreffende ouderlingen gebeld voor wederhoor.
Bombus terrestris Reginae

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #375 Gepost op: januari 18, 2011, 05:17:23 pm »
Vraag me op zo'n moment toch af hoe je met droge ogen kan beweren dat je Gods wil doet. En dat je boos wordt als je scheurmaker genoemd wordt. Niet dat ik het met alles eens ben met wat er in de gkv gebeurt maar dit scheuren om eigen gelijk lijkt me ook geen aantrekkelijk alternatief.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #376 Gepost op: januari 18, 2011, 05:29:37 pm »
'T is gewoon dieptriest dat het zo gaat...

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #377 Gepost op: januari 18, 2011, 05:47:07 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 18 januari 2011 om 16:22:
In Dalfsen is er nog een kerk bij (je moet bij het ND even gratis registreren dan kun je het hele artikel lezen).

http://www.nd.nl/artikele...nieuw-vrijgemaakt-dalfsen

Er zijn daar nu drie afgescheiden/vrijgemaakte vrijgemaakte gemeenten, waarvan er één graag eenheid zoekt en daarom maar voor zichzelf begint met 25 personen, onderwijl waarschuwend voor sektevorming  :?

NB: ik heb niet de betreffende ouderlingen gebeld voor wederhoor.
Men heeft weer iets gehoord maar weet duidelijk niet waar men wederom over spreekt. Er zijn geen drie afgescheiden vrijgemaakte kerken. Er is een dolerende kerk met Ds Heres. En daar is nu een groep die zich heeft afgescheiden om zich aan te sluiten bij de GKn. Dat is geheel iets anders. En ze willen zich juist ergens bij aansluiten omdat je als je alleen blijft als kerk, en dat doet tot nu toe de dolerende kerk waar ds Heres staat, dan is de kans groot dat je sektarisch gaat worden. De groep die nu eruit is gegaan wil dat juist niet!

Wat betreft het ND daar heb ik geheel geen woorden voor hoe populistisch die zich uitdrukken. Wat een onzorgvuldigheid.
Lees dan liever de mededeling in het RD: null
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 05:54:09 pm door joepie »

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #378 Gepost op: januari 18, 2011, 06:13:23 pm »
Wat is precies het verschil tussen de versie van het ND en het RD? Een deel wil zich aansluiten bij Ds Hoogendoorn c.s. en het andere deel wil blijven bungelen tussen Ds Hoogendoorn c.s. (GKN) en ds de Marie c.s (GKH). Dus straks heb je de dolerende groep rond ds Heres, de groep aangesloten bij de GKN, terwijl er mogelijk ook nog de GKH komt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #379 Gepost op: januari 18, 2011, 06:37:11 pm »

quote:

joepie schreef op 18 januari 2011 om 17:47:
[...]

Men heeft weer iets gehoord maar weet duidelijk niet waar men wederom over spreekt. Er zijn geen drie afgescheiden vrijgemaakte kerken. Er is een dolerende kerk met Ds Heres. En daar is nu een groep die zich heeft afgescheiden om zich aan te sluiten bij de GKn. Dat is geheel iets anders. En ze willen zich juist ergens bij aansluiten omdat je als je alleen blijft als kerk, en dat doet tot nu toe de dolerende kerk waar ds Heres staat, dan is de kans groot dat je sektarisch gaat worden. De groep die nu eruit is gegaan wil dat juist niet!
Hoera, ik ben het met Joepie eens.

quote:

Wat betreft het ND daar heb ik geheel geen woorden voor hoe populistisch die zich uitdrukken. Wat een onzorgvuldigheid.
Lees dan liever de mededeling in het RD: null

Wat ik opvallend vind is dat die woensdag jl al bekend bleek te zijn.
Daarnaast vindt ik het wel pleiten voor ds.Heres dat hij juist de eenheid van beide kerken wenst (en mogelijk nastreeft). Niet dat ik dat zo 1 2 3 zie ontstaan want ook tussen die twee kerken is aardig wat gepasseerd inmiddels.

Als laatste: ik vind de berichtgeving in het ND toch aardig neutraal.
Wat had er dan moeten staan?
Wat er staat zijn toch gewoon de feiten?

Kerknieuws.nl meld in een ander artikel over andere materie dit:

quote:

....."samen met onze reageerderscommunity staan we stil bij alle stappen die nodig zijn voor het oprichten van een kerk. Allereerst: hebben we iets van een roeping? Daarna: een goede naam, geloofsbelijdenis, statuten en inschrijving bij de KvK. Interessante vragen als: 'Hebben we een gebouw of een voorganger, predikant of pastoor nodig?' komen ook aan bod. In de loop van het proces zal blijken of Goedgelovig echt een kerkgenootschap wordt of naar goed Nederlands gebruik aan interne discussies ten onder gaat."
Zegt wel iets over hoe wij mensen met de Kerk omgaan....
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2011, 06:37:35 pm door Riemer Lap »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #380 Gepost op: januari 18, 2011, 07:39:00 pm »
Voor zover ik het begrijp is er vanuit de GKV nu twee keer een vrijmaking geweest, één keer met de GK(h) tot gevolg en één keer met de GK(n) tot gevolg.

Die laatste in Dalfsen heeft zich nu gesplitst omdat de dominee (Heres) wil werken aan eenheid tussen GK(h) en GK(n) maar de nieuw-gesplitsten onder leiding van de heer Tel wil zich aansluiten bij de GK(n).

Beiden bedoelen het ongetwijfeld goed, Heres wil werken aan eenheid, Tel wil niet als groepje apart blijven en om dat te bewerkstelligen scheidt hij zich af, maar het resultaat is dat er naast de GK(h) en de GK(n) nu kennelijk ook een GK(d) is gekomen die in de loop van een jaar wil beslissen waarbij ze zich gaan aansluiten. Voorlopig zijn er dus drie.
Bombus terrestris Reginae

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #381 Gepost op: januari 19, 2011, 12:27:08 am »

quote:

Bumblebee schreef op 18 januari 2011 om 19:39:
Voor zover ik het begrijp is er vanuit de GKV nu twee keer een vrijmaking geweest, één keer met de GK(h) tot gevolg en één keer met de GK(n) tot gevolg.

Die laatste in Dalfsen heeft zich nu gesplitst omdat de dominee (Heres) wil werken aan eenheid tussen GK(h) en GK(n) maar de nieuw-gesplitsten onder leiding van de heer Tel wil zich aansluiten bij de GK(n).

Beiden bedoelen het ongetwijfeld goed, Heres wil werken aan eenheid, Tel wil niet als groepje apart blijven en om dat te bewerkstelligen scheidt hij zich af, maar het resultaat is dat er naast de GK(h) en de GK(n) nu kennelijk ook een GK(d) is gekomen die in de loop van een jaar wil beslissen waarbij ze zich gaan aansluiten. Voorlopig zijn er dus drie.

Valt het je ook op dat de naam van de Naamgever der kerk niet voorkomt in alle berichten?
We lezen "br.Tel"  en "ds.Heres". Gek eigenlijk. De kerk is bezit van Christus....

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #382 Gepost op: januari 19, 2011, 04:35:44 pm »
Wat is 'dolerend' ook al weer?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #383 Gepost op: januari 19, 2011, 05:58:32 pm »

quote:

Ursa schreef op 19 januari 2011 om 16:35:
Wat is 'dolerend' ook al weer?
Klagend of bezwaard.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #384 Gepost op: januari 20, 2011, 11:04:08 am »
Vanuit het latijn betekent het ook zoiets als: verdrietig zijn over. Wat dat betreft zou ook de GKv dolerend moeten zijn. Want je wordt hier toch redelijk verdrietig van :(
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

drentenaar

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #385 Gepost op: januari 20, 2011, 11:09:29 am »

quote:

Doleantie te Kootwijk: 1886!!!

Mijn vader was van 'A'. (1834)
Mijn moeder was van 'B'. (1886),
te Dokkum (!) pas gefuseerd in 1923,
waarbij een deel van 'A' alsnog koos voor de CGK.

M.a.w. ik heb de geref. kerkgeschiedenis in mijn genen zitten!
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2011, 01:03:27 pm door drentenaar »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #386 Gepost op: januari 20, 2011, 01:02:13 pm »

quote:

Pinkeltje schreef op 20 januari 2011 om 11:04:
Vanuit het latijn betekent het ook zoiets als: verdrietig zijn over. Wat dat betreft zou ook de GKv dolerend moeten zijn. Want je wordt hier toch redelijk verdrietig van :(
Je zou het inderdaad ook "beklagend"  kunnen noemen.

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #387 Gepost op: januari 21, 2011, 12:01:23 am »
Beklagenswaardig lijkt me ook een aardige omschrijving.

ann

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #388 Gepost op: januari 24, 2011, 10:20:00 pm »
Wanneer je eigen geboden maakt op zaken waarin God geen geboden heeft gemaakt, krijg je scheuring. De geboden die Jezus Christus heeft gegeven en waar het dus echt om draait worden uit het oog verloren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #389 Gepost op: januari 24, 2011, 10:49:53 pm »

quote:

ann schreef op 24 januari 2011 om 22:20:
Wanneer je eigen geboden maakt op zaken waarin God geen geboden heeft gemaakt, krijg je scheuring. De geboden die Jezus Christus heeft gegeven en waar het dus echt om draait worden uit het oog verloren.

Vertel, verlicht ons :)
Welke geboden bedoel je???

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #390 Gepost op: januari 24, 2011, 11:37:39 pm »

quote:

dingo schreef op 21 januari 2011 om 00:01:
Beklagenswaardig lijkt me ook een aardige omschrijving.

Haha dat is vanuit jouw zicht beoordelend... :)

Nee, aanklagend > protesterend > protestant !
En zo lijkt het toch weer niet zo ver van de grote groep.  B)
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2011, 11:38:09 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #391 Gepost op: januari 25, 2011, 01:00:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 24 januari 2011 om 23:37:
[...]

Haha dat is vanuit jouw zicht beoordelend... :)

Nee, aanklagend > protesterend > protestant !
En zo lijkt het toch weer niet zo ver van de grote groep.  B)

Aanklagend klopt volgens mij niet in het geval van Dalfsen. Ze klagen immers niemand meer aan maar zoeken het elders.

Als je doleren vertaald naar het engels kom je op "wanderer" ronddwalen, zwervend.

En protestant zou je ze dan wel weer kunnen noemen aangezien ze nu ook onderling al protesteren :)
Wat voor afko kun je maken voor zo'n afgescheiden groep?
Volgens mij als ze de strijdbijlen begraven dan hebben ze met de DGKH en het nieuwe kerkverband een aardig clubje landelijk gezien.
Eigenlijk gun ik ze daarin de rust wel.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2011, 01:22:14 pm door Riemer Lap »

dingo

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #392 Gepost op: januari 25, 2011, 10:28:35 pm »
Wat ik mij van kerkgeschiedenis herinner is doleren inderdaad ook klagend maar meer nog, ver van thuis rondzwervend zonder mogelijkheid om terug te keren.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #393 Gepost op: januari 26, 2011, 01:02:34 am »
Op www.eeninwaarheid.nl staat weer allerlei nieuws in een redactioneel schrijven. Opvallend dat er ditmaal geen schrijver staat maar "redactie". Durft niemand er voor uit te komen dat hij / zij dit geschreven heeft?
We weten in ieder geval dat de namen in de colofon staan denk ik dan maar.
Maar waarom zonder de naam van de schrijvers? Is dit een totaalbeeld namens de achterban en de redactie?

De DGK reageert daarop in http://werkenaaneenheid.n...-voorlopigheid&Itemid=111

Nee hoor, er is geen verdeeldheid onder hen die zich vrijmaakten O-)
Ik snap er soms geen biet of bal meer van...
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2011, 01:05:07 am door Riemer Lap »

joepie

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #394 Gepost op: januari 26, 2011, 11:07:24 am »
Ik denk dat er weinig zijn die er nog iets van snappen..... ;(

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #395 Gepost op: januari 26, 2011, 11:57:04 am »

quote:

joepie schreef op 26 januari 2011 om 11:07:

En "intern" dan?
Eerlijk gezegd heb ik wel wat respect voor Heres die beide kerken bij elkaar wil hebben, want immers, wat zijn gemeente ook kiest: het valt altijd ergens verkeerd immers.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #396 Gepost op: januari 26, 2011, 12:07:28 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 januari 2011 om 11:57:
[...]

En "intern" dan?
Eerlijk gezegd heb ik wel wat respect voor Heres die beide kerken bij elkaar wil hebben, want immers, wat zijn gemeente ook kiest: het valt altijd ergens verkeerd immers.
Tja.... Zou hij niet pas respect verdienen als hij nog veel MEER kerken bij elkaar zou willen hebben??? En laten we dan vooral in de eerste plaats ook aan de GKV denken......!!!! Hij is geboren rond 1957 (maak ik op uit zijn leeftijd van 54 jaar) en dus valt '45 hem niet persoonlijk aan te rekenen, maar laten we er eens gemakshalve vanuitgaan dat hij in die GKV is opgegroeid..... Dan hoort hij, hoe 'verontrust' dan ook, in DIE kerk thuis.......!!!

133:1 Ziet, hoe goed en hoe liefelijk is het,
als broeders ook tezamen wonen.
2 Het is als de kostelijke olie op het hoofd,
nedervloeiende op de baard, de baard van Aäron,
die nedergolft op de zoom van zijn klederen.
3 Het is als dauw van de Hermon,
die nederdaalt op de bergen van Sion.
Want daar gebiedt de HERE de zegen,
leven tot in eeuwigheid.

edit, (hopelijk) ter verduidelijking:

Het SAMENWONEN, de eenheid dus, is de zalfolie waarmee de priester gewijd wordt... De dauw die de Gods Heilige Berg vruchtbaar maakt.....

HOE kunnen wij OOIT een "heilig priesterschap" vormen, om in de woorden van Petrus te spreken als wij ons niet LATEN zalven???

1Petr 2:5 'en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijk huis, om een heilig priesterschap te vormen, tot het brengen van geestelijke offers, die Gode welgevallig zijn door Jezus Christus. 6 Daarom staat er in een schriftwoord:
Zie, Ik leg in Sion een uitverkoren en kostbare hoeksteen, en wie op hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.
7 U dan, die gelooft, geldt dit kostbare, maar voor de ongelovigen geldt: De steen, die de bouwlieden afgekeurd hadden, die is geworden tot een hoeksteen en een steen des aanstoots en een rots der ergernis, 8 voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn. 9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen.

Is dit niet EEN grote oproep om ons te LATEN gebruiken door God, te VERTROUWEN op Christus dat HIJ de bouwstenen uitkiest voor de bouw van zijn "geestelijk huis", zijn "priesternatie"???

WAAROM o WAAROM komen WIJ dan steeds beschaamd te staan als blijkt dat wij een STRUIKELSTEEN tegenkomen in plaats van een vast FUNDAMENT???
WILLEN we ons wel tot priester laten zalven???

Let wel dat Petrus HEEL duidelijk is over het doel van die priesternatie: DE GROTE DADEN VAN CHRISTUS VERKONDIGEN!!!! (Dus NIET: "ZELF uitmaken wie er nu precies WEL en NIET gezalfd is....." GOD bouwt zijn Kerk, en niet WIJ.....!!!!)
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2011, 11:47:05 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Laodicea

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #397 Gepost op: januari 26, 2011, 12:21:06 pm »
Zijn hier eigenlijk mensen die denken dat scheuringen te vermijden zijn, en toch een zuivere leer te behouden is?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #398 Gepost op: januari 26, 2011, 12:32:02 pm »

quote:

Laodicea schreef op 26 januari 2011 om 12:21:
Zijn hier eigenlijk mensen die denken dat scheuringen te vermijden zijn, en toch een zuivere leer te behouden is?
Ja... Door "gewoon" het gebod (of was het een zegenwens??) van Jezus na te volgen om de eenheid te bewaren en INTUSSEN het eigen geweten zuiver te houden voor wat betreft "de leer"....

Vervuld van ontzag voor de Heer, proberen we iedereen te overtuigen. God weet precies wie en wat wij zijn; hopelijk weet u het ook wanneer u te rade gaat bij uw geweten.

Een mens stelt zichzelf m.i. voor een duivels dilemma als hij/zij zou moeten kiezen tussen "Waarheid" OF "Eenheid".....!!!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

drentenaar

• Bekijk profiel
Waarom scheuring GKV?
« Reactie #399 Gepost op: januari 26, 2011, 12:32:06 pm »

quote:

joepie schreef op 26 januari 2011 om 11:07:

Zelfs een fanatieke churchwatcher als Drentenaar gaat het duizelen!

In mijn eigen woon- en verblijfplaats zijn er vijf soorten vrijgemaakten, op korte termijn lijken het er zelfs zes (!) te worden.

1) De GKv, met vijf gemeenten, ca. 4.500 leden en acht predikanten, onderling sterk verdeeld: Progressieven vs. Conservatieven.
2) De NGK, met zo'n 600 leden, een snel groeiende gemeente, trekt GKv-ers én PKN-ers aan.
Misschien wel  de enige echte vrijgemaakte kerk:  hier wordt in preken nog  regelmatig Klaas Schilder geciteerd.
3) De ‘hersteld’  Geref.  Kerk,  ’s zondags 2 x bijeenkomend in Hooghalen.  Was een zelfstandige gemeente, maar is sinds kort een  ‘wijkgemeente’ van ‘hersteld’ Emmen.
4/5) De ‘Vaste Rots gemeente’ , komt op zondag 2 x bijeen in de Zuiderkerk (PKN/Geref),  beroemd/berucht vanwege de synode van ’26 waar dr. Geelkerken werd geroyeerd.
Hier gaan op zondagavond regelmatig ds.  v.d. Wolf uit Hardenberg en ds. Hogendoorn uit Kampen (Ichthus) voor.  Tot voor kort ook ds. Heres uit Dalfsen (dolerend vrijgemaakt), maar dat mag nu niet meer.        Gevolg: een dreigende scheuring.
6) De Geref. Kerk van Groningen-Drenthe. Komt op zondag 2 x bijeen in het Dorpshuis van Peize.

Quis non fleret?

De ‘gewone’ Assenaar zal het worst zijn:  ‘het zijn allemaal mensen van het artikel’.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2011, 12:38:10 pm door drentenaar »