quote:
Zwever schreef op 07 januari 2011 om 11:29:Waarom scheuring GKV? Is het antwoord eigenlijk niet heel simpel:
Groep A is opnieuw na gaan denken over de antwoorden en structuren van vroeger en is tot de conclusie gekomen dat sommige van die zaken nu wat anders aangepakt dienen te worden. Ofwel: voortschrijdend inzicht, progressieven.
Groep B heeft het verleden verheerlijkt en verafschuwt elke vorm van ontwikkeling: conservatieven.
Ik weet dat je chargeert, maar dan moet je dat wel consequent doen. Kijk eens naar die asymmetrie:
A is gaan "nadenken" en "conclusies" gaan trekken, en wil "sommige" zaken "wat ander" aan gaan pakken. Klinkt uiterst redelijk.
B denkt niet na maar "verheerlijkt" en "verafschuwt", en dat nog wel met "elke" vorm van ontwikkeling.
Als deze teneur ook maar een beetje correct is, is het toch overduidelijk dat groep A veel meer recht van spreken heeft dan groep B.
Ik val je hierom lastig omdat ik deze teneur vaak heb gezien onder (jongere) kerkleden die op een afstandje naar de discussie kijken en, zonder argumenten te wegen of op details in te gaan, een dergelijk plaatje meekrijgen. Het vervelende is dat je onmiddelijk kunt kiezen voor A en tegen B. Er hoeft niet eens doorgepraat worden over hoe en waarom!
In de afgelopen weken heb ik eens wat weblogs gelezen van mensen die praten over wat de GKv doet. Ik ga hier niet op details in maar geef mijn indruk (even gechargeerd en oneerlijk):
groep A: mensen die alle traditionele gewoonten en conclusies bestempelen als vormendienst en poppenkast, en die elke trits van mooie nieuwe woorden in huis halen als de enige gezonde weg voor de kerk;
groep B: mensen die hun ongemak met de vele veranderen proberen te herleiden op kernzaken waarover de kerk in het verleden duidelijke conclusies hebben getrokken, en die nu buitenspel zijn gezet zonder vorm van proces.
Als ik dat zie, heb ik sympathie met groep B.
En dan herinner ik me hoe ik de toon van Reformanda simpelweg niet kon uitstaan, hoe ik de discussie over het 4e gebod (Zwijndrecht e.a.) theologisch onzinnig vond, hoe dwaas ik het vond dat men met verdachte ontwikkelingen ook goede ontwikkelingen weg wilde gooien... Nee, die groep B, dat wil ik ook niet. Geen verheerlijken en verafschuwen van alles wat kwam na 1970.
Hier is mijn suggestie.
Laat groep A beseffen dat groep B zich natuurlijk op de tenen getrapt voelt door de aanklacht van "lauwheid" of erger; vooral omdat velen in groep B menen Gods werk te doen als zij waarschuwen tegen sommige veranderingen. Als groep A daarvoor geen begrip toont, hebben zij het gesprek onmogelijk gemaakt voor het begonnen is. Dan staan de hakken in het zand tot in lengte van dagen.
Laat groep B erkennen dat loyaliteit ook mogelijk is zonder alles maar klakkeloos te doen zoals vroeger. Laat ze onder ogen zien dat, zelfs al is alles snor op papier, lauwheid een gevaar is voor de kerk. Laat ze open staan voor suggesties, en niet elke goedbedoelde poging tot verbetering en herleving afdoen als ketterij. Als groep B zich te star opstelt, voelt groep A zich niet serieus genomen en gaat ze haar eigen weg. Dan is de muiterij onstuitbaar geworden voordat de onderhandeling begonnen is.