Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 499941 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #2250 Gepost op: oktober 25, 2010, 01:02:36 am »
Kan iemand hier een samenvatting maken?
Snelle lezing leert mij dat Beepee niet echt inhoudelijk reageert (hij /zij probeert wel maar het resulteert niet kennelijk)  en dat anderen zich daar aan ergeren.
Een gezamenlijk gedragen samenvatting kan uitkomst bieden en maakt het voor de lezers weer te volgen :)
En ik ben een lezer in deze draad, geen reageerder...
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2251 Gepost op: oktober 25, 2010, 11:09:17 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 oktober 2010 om 01:02:
Snelle lezing leert mij dat Beepee niet echt inhoudelijk reageert (hij /zij probeert wel maar het resulteert niet kennelijk)  en dat anderen zich daar aan ergeren.
Een gezamenlijk gedragen samenvatting kan uitkomst bieden en maakt het voor de lezers weer te volgen :)

Mijn samenvatting zou zijn:

- Beepee stelt dat het WTG de oorspronkelijke eerste eeuwse leer van Jezus verkondigt.
- Dat (wat in zijn visie genoemd wordt) “Kerkleer” in grote lijnen niet overeen komt met deze oorspronkelijke leer, EN heel vaak een heidense oorsprong heeft.
- Dat heidens gedachtegoed verwerpelijk is (waarbij daar bovendien “Gods vloek” op rust en zeker niet zijn zegen).

Hier tegenover worden pogingen ondernomen om zowel deze stellingen te weerleggen als “het eigen gelijk” inhoudelijk te onderbouwen… (zie de waaier aan uiteenlopende onderwerpen en de diverse opvattingen erover).

Deze pogingen stuiten op de constatering van de topicstarter “dat deze argumenten niet overeenkomen met de oorspronkelijke eerste eeuwse leer en DUS niet overeenkomen met de oorspronkelijke eerste eeuwse leer en DUS verwerpelijk zijn”… En ze bovendien (OMDAT ze niet overeenkomen met die leer, en parallellen laten zien met gedachtegoed uit “heidense samenlevingen”) heidens ZULLEN zijn.

Hier speelt dus in zeer grote mate een cirkelredenering mee…. En een ("ons" inziens niet onderbouwde) stelling dat een parallel met niet-christelijk gedachtegoed DUS een heidense OORSPRONG van “kerkelijk” gedachtegoed aantoont…

Dus ALS we al een gemeenschappelijke basis zouden willen zoeken (en dat wil ik nog best), dan moet die m.i. gezocht worden op het vlak van het definiëren van het begrip “oorspronkelijke eerste eeuwse leer”. Als Beepee die (zonder inhoudelijke argumenten aan te dragen, of zonder inhoudelijke argumenten te accepteren die de stelling ondergraven) blijft gelijkstellen aan de leer van het WTG, dan is bij voorbaat iedere gedachtenuitwisseling met hem/haar kansloos….. En dient iedereen die hierover  (over die WTG-leer) met hem/haar in gesprek gaat zich dit punt goed te realiseren!!
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 04:17:26 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2252 Gepost op: oktober 25, 2010, 11:37:51 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 oktober 2010 om 20:52:
[...]

Ik had beter op jou kunnen wachten... Reactie kort en bondig... Precies de kern van mijn vraag...

Instemmende reactie van mijn kant + teller op 9x zetten... Klaar....

Veel makkelijker.... Moet ik onthouden....  :+

B)

pas maar op, straks ga ik nog van jou verwachten dat jij mijn 14 punten (of hoeveel het er ondertussen ook zijn) geregeld onder het voetlicht gaat brengen. Uiteindelijk zitten we dan elkaars werk te doen, en zijn we dus weer terug bij af.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #2253 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:03:44 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 oktober 2010 om 01:02:
Vóór het slapengaan had ik al een concept voorbereid en ik plaats dat nu. Ik zie dat Hendrik inmiddels ook al gereageerd heeft. In zijn samenvatting kan ik me uiteraard vinden.

Hmmm, ik ben misschien als wél-reageerder niet helemaal de persoon daarvoor.
Wat ik niettemin wel wil doen is een poging wagen om kort op een rijtje te zetten wat Beepee in het topic wil berichten, naar mijn idee. En vervolgens heel kort wat er dan gebeurt.
Ik ga niet het hele topic doornemen maar ik wil wel proberen even deze essentiële zaken op een rijtje te zetten.

Topic-starter Beepee heeft het topic [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea geopend om startende vanuit het Concilie van Nicea commentaar en kritiek op het toen gebeurde te gaan tonen wat de oorspronkelijke boodschap van de Bijbel inhoudt. Oude- en Nieuwe Testament acht hij één harmonieus geheel wat mits gelezen zoals het bedoeld is duidelijk aangeeft hoe de weg is die gegaan dient te worden. Hoe het bedoeld is staat erin en daarover is geen twijfel mogelijk. Iets moet steeds in overeenstemming zijn met de gehele bijbel. Wat het WTG leert is de oorspronkelijke bedoeling van de Bijbel volgens topic-starter en de ware leer.
De ware leer acht hij de eerste eeuw bewaard-gebleven en ook "bewaakt-gebleven". Onder andere Paulus deed dat maar hij voorzag afval en dit is volgens topic-starter ook snel ingetreden.
Met name keizer Constantijn heeft volgens topic-starter de grondslag gelegd voor een kerk met allerlei heidense invloeden.
Alle dogma's (b.v. de heilige drie-eenheid) dienen volgens topic-starter te worden afgewezen teneinde de Bijbel te lezen en te begrijpen -- de Bijbel zoals hij bedoeld is.
Van groot belang is om Gods naam te noemen. Zowel in het oude- als in het nieuwe testament moet "Jehova" worden ingevuld of "teruggeplaatst".
"Christelijke"* feesten vieren die niet zo in de bijbel zijn voorgeschreven is taboe en niet "christelijk"* in ware zin volgens topic-starter. Alles wat Kerkleer is, is opgesteld na de eerste eeuw en dient terzijde te worden geschoven
De oorsprong van een gebruik bepaalt of het toegelaten is. Verjaardagen vieren wordt daardoor als afgodverering geclassificeerd en is dus taboe. (Een expliciet verbod van het onderhavige gebruik in de Bijbel is niet nodig.)
Het valt dan bijvoorbeeld onder verzen als in Galaten 5 te vinden:
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Misschien is dit in het kort wat topic-starter in dit topic wil verkondigen. Alles wat in zijn ogen hiervan afwijkt probeert hij te bestrijden.

In de ogen van vele reageerders is die "oerversie" van het geloof die er zou zijn geweest en die daarna verloren zou zijn gegaan een hypothese die aanvechtbaar is en ze nemen diverse zaken van later datum en proberen aan te tonen dat die hoewel wellicht niet genoemd in de Bijbel toch niet on-Bijbels en juist "christelijk" zijn.
Topic-starter verwerpt dat, maar in de ogen van reageerders lukt het hem vaak niet, plausibel te maken dat dingen die na de eerste eeuw zijn ingesteld echt onjuist of althans on-Bijbels zouden zijn.
Natuurlijk komt de kwestie van de status van de Zoon aan de orde: zijn de Vader en de Zoon één? Ook hierin wordt niets naar voren gebracht wat de ander zijn mening/geloof doet bijstellen.

Wat betreft de afkomst van gebruiken valt het op dat het WTG volgens artikel in "Ontwaakt" het gebruik van het maken van een piñata (heidense oorsprong) zou tolereren. Dit roept vragen op waarop topic-starter nimmer antwoord geeft.
De onrechtstreekse manier van reageren door suggererende vergelijkingen te trekken met bijvoorbeeld dat Jezus niet werd aanvaard door de meeste Joden, of met betrekking tot welke intentie schriftgeleerden hem vragen stelden, wordt ook niet steeds gewaardeerd. Dan wordt op een onrechtstreekse manier de vragensteller en/of topic-starter in een bepaalde positie gesuggereerd te zijn die niet noodzakelijk als juist wordt ervaren. Men wenst eigenlijk inhoudelijke rechtstreekse uitleg.

_______

* Wat betreft de term "christelijk" loop ik hier uiteraard reeds tegen een probleem. Anderen duiden het mij hopelijk niet euvel hoe ik die hier gebruikt heb als samenvatter (die neutraliteit betracht). Het is mij natuurlijk bekend dat je kunt zeggen dat die term "gereserveerd" is voor diegenen die de Apostolische Geloofsbelijdenis onderschrijven en dat je hem daarnaast ook breder of anders kunt zien. Voor de duidelijkheid heb ik maar aanhalingstekens gebruikt.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 04:39:42 pm door Trajecto »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2254 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:04:45 pm »

quote:

pyro schreef op 24 oktober 2010 om 16:49:
De relevante inhoudelijke informatie bestaat eigenlijk daarin dat je met het wtg Jezus Zelf terechtwijst.
Ja dan zijn er geen lastige vragen meer, dan weet je het allemaal gewoon beter.
irritant, och...  8)7
Ik denk dat je gewoon interpreteert.  Jezus id de grote onderwijzer, de leermeester. Een knecht is niet groter dan zijn meester.

Wanneer men on-bijbelse leer vermengt met de Bijbelse leer is dat voor mij eenvoudig waar te nemen. Naruurlijk weet ik het dàn beter.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2255 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:51:23 pm »
@ Beepee
Graag even een antwoord op mijn post Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Je bent daar nu even overheen gesprongen.
Dan weet ik wat ik verder zal doen met mijn voorbereide post in de tekstverwerker.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 04:56:37 pm door Trajecto »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2256 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:54:43 pm »

quote:

Paul2 schreef op 24 oktober 2010 om 18:30:
Oeioeioei, diep respect voor iedereen die dat kan!
De meerderheid had toen voor Jezus, die dat openlijk demonstreerde, geen enkele waardering

quote:

Soms vraag ik me af hoe het zit met Elia, die heeft een kind uit de dood doen ontwaken toch? Tijdgenoten zagen Jezus soms aan voor Elia, en werd Elia ook als messias aangemerkt? ?
Elia wekte inderdaad een kind uit op de dood en gaf zijn moeder een kruik met meel en een met olie, die niet leeg raakte tijdens die hongersnood.
Maliachi profeteerde dat voor de dag van JHWH Elia zou verschijnen. Zij verwachtten hem letterlijk in Jezus tijd.  Johannes de doper was echter de tegenhanger van Elia. (Lukas 1:17)

quote:

Ik denk niet dat er ooit een volmaakt mens geweest is, hoewel, misschien de persoon jezus, maar dan vooral geestelijk?
Zowel Adam en Eva als Jezus waren volmaakt. Vandaar dat Jezus de laatste Adam wordt genoemd. ( Kor. 15:45)

quote:

Ja maar dat zijn rassen binnen een soort, geen soortvorming. De indeling van de levende natuur is altijd een momentopname, op een nogal uitgebreide tijdsschaal.
Klopt.  Binnen een soort vinden mutaties plaats.

quote:

Ja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. De dood is een natuurverschijnsel, het is niet een straf die bedacht is door een geestelijk wezen dat zo ontzettend boos is dat het alles en iedereen de doodstraf gunt. (zo'n wezen is het aanbidden niet waard) Net zo min als dat alles en iedereen, zonder uitzondering, slecht genoeg is om de doodstraf te verdienen. Lijkt mij. Het natuurverschijnsel 'dood' is geen straf of zo, het is moreel neutraal, net als zwaartekracht, of de kleur groen. Het is alleen geen leuk natuurverschijnsel.
je wwn winklwel binnengaat zie je steeds vaker dat bij winkeldiefstal niet alleen de politie gewaarschuwd wordt, maar dat men ook een schadevergoeding eist. Wanneer men dat consequent niet zou doen, zou niemand meer betalen.
De schepper had op de aarde slechts één boom exclusief voor zichzelf gehouden.  Als schepper heeft hij dat recht. De restrictie was dat de mens  op die “dag” zou sterven.  Omdat de mens na de verwijdering uit het paradijs kinderen kregen, erfden zij de eigenschappen van hun , intussen, onvolmaakte ouders en dus ook de dood. Alleen een offer van ander volmaakt mens kon  een  gelijkwaardig volmaakt leven teruggeven. Daar bood zich Gods zoon voor aan, Jezus.

quote:

Alle intellectuele constructies die gebaseerd zijn op het idee van de dood als Goddelijke straf, kloppen volgens mij niet. Dus met een dergelijke constructie is het werk van Jezus volgens mij dan ook niet te verklaren. Doe je dat wel, dan ben je intellectueel aan het achteruit-inparkeren in een oudere offertheologie, en dan ook nog verkeerd aan het parkeren. Is niet verboden, natuurlijk, maar ik twijfel er sterk aan. Maar nu reageer ik dus vooral op het woord offer, in je reactie.
Misschien zou je eens grondig de Bijbel moeten bestuderen, om enig inzicht in deze materie te krijgen.  Misschien begrijp je dan de term loskoopoffer en begrijp je enigszins het offer wat Abraham bracht en waarom de Joden in de tempel moesten offerten.

quote:

Nou ja, kritiek op een denkwijze over God moet kunnen, toch?
Dat is m.i. nog al onlogisch. Het is net zo iets als de constructie berekeningen van een bouwingenieur bekritiseren, terwijl je zelf helemaal de rekenkundige basisprincipes niet beheerst..

quote:

God maakt geen fouten, daar zijn we het over eens. De natuur bewijst mijns inziens juist dat God niet rechtsreeks aan het ontwerpen is gegaan.
Je bedoelt dat je totaal geen inzicht hebt in de omvang en gecompliceerdheid van de gehele natuur op aarde.

quote:

Mensen en struisvogels hebben een gemeenschappelijke voorouder, lang geleden.... :)
Een van de mooiste dingen die we kunnen doen met ons verstand, het zo goed mogelijk waarnemen en beschrijven van de levende natuur, dat vind ik geen oversimplificatie.  
Tja, veel mensen steken ook hun “kop in het zand”.

quote:

Evolutie afdoen als puur toeval: dat is pas oversimplificatie!
En dan ook nog in een getal uitdrukken hoe dom die zelfde oversimplificatie is... Zie je de cirkelredenering van deze mensen? Ze schrijven een karikatuur van de evolutietheorie (evolutie reduceren tot toeval), en dan tonen ze aan dat die karikatuur een karikatuur is.
10e40 is geen oversyplificatie, maar een redelijke schatting.

quote:

Nee, dat doen ze niet.
Het lijkt zo of er maar twee denklijnen zijn: de dicht-bij-de-bijbeltekst denklijn, en de zonet genoemde karikatuur. Maar er zijn oneindig veel meer dan deze twee denklijnen.
Evolutionisten hebben de zelfde trekken als religieaanhangers  in het algemeen. Er zijn bijna net zoveel variaties als er mensen zijn.

quote:

Op een gegeven moment ging men wetenschappelijk, methodisch, nadenken en onderzoek doen: de wetenschappelijke methode, toen lukte het vliegen wel. Maar dat betekent toch nog niet dat vogels ooit zijn ontworpen?
Hoe komen vogels dan aan de kennis om te kunnen vliegen? Hoe weten sommige vogels dat wanneer zij de vleugeltoppen spreiden, dat ze beter kunnen thermieken? De mensen hebben dat nagemaakt, net zo als het vleugelprofiel. Hoe kunnen postduiven  navigeren? Hoe wisten ze magnetiet in hun kop te krijgen als sensor? Hoe weet een vogeltje  van ca 10 gram dat hij een bepaalde winrichting en jaargetijde meot gebruiken om de oceaan over te steken? Waarom doet hij dat? Waarom heeft een vlindersoort miniatuurkristallen in zijn vleugels ingebouwd, op een zodanige wijze dat er  één kleur wordt doorgeven in zijn kleurloze vleugels? Dat is overigens alleen onder een sterke microscoop te zien. De schepper heeft de gehele schepping op een wonderbaarlijke wijze gemaakt.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2257 Gepost op: oktober 25, 2010, 04:59:37 pm »

quote:

Trajecto schreef op 25 oktober 2010 om 16:51:
@ Beepee
Graag even een antwoord op mijn post Trajecto in "[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea"
Je bent daar nu even overheen gesprongen.
Dan weet ik wat ik verder zal doen met mijn voorbereide post in de tekstverwerker.
Je zal er in ieder geval zelf nog wat aan hebben!!! Nulla aetas ad discendum sera....

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2258 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:02:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 24 oktober 2010 om 20:13:
en waar is nu precies jouw inhoudelijke reactie op Hendrik? Want je was wel snel met 'relevante informatie' opzoeken, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag waarom Jezus een (volgens jou) heidens beeld gebruikt van de hel.
Wat je hier slechts zegt, is dat Jezus kennelijk (volgens jou) gedachtengoed in een gelijkenis gebruikt, dat zich pas tegen het einde v/d eerste eeuw kon ontwikkelen. Hoe komt het dan dat Jezus dat -- eind eerste eeuwse !!! -- gedachtengoed gebruikt rond het jaar 30?

De info die JIJ als irrelevant van tafel veegt is wel degelijk relevant.
Jezus maakt geen gebruik van een heidens hellebeeld, dat is JOUW interpretatie. Jezus begrrijpt heel goed wat Gehenna betekend! Het is een symbool van vernietiging, het ophouden te bestaan.

Vandaar deze tekst:
2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
Door vermenging met heidense leer kreeg Gehenna een betekenis zoals getoond in Dante.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2259 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:15:24 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 24 oktober 2010 om 20:41:
 Jezus gebruikt in Luc 16 in een gelijkenis een beeld waarmee hij een voortbestaand bewustzijn na de dood (meer dan) suggereert.
Beslist niet, het is JOUW interpretatie, gebaseerd op kerkleer, die zijn oorsprong heeft in de kerk van Constantijn.

Ik heb uitvoerig getracht dit aan de hand van de Bijbel en de geschiedenis aan te tonen, maar helaas voor dovemansoren. Het wordt van tafel geveegd.

Degenen die er is slagen de smalle weg van God  te vinden zijn meer dan gewenst, zoals deze tekst overduidelijk aangeeft. 2 Petrus 3:9
Bedenk dat slechts weinigen deze weg vinden, dat in Jezus tijd de overgrote meerderheid hem verwierp.

Dit is mijn antwoord en daarmee zal je het moeten doen. Ik blijf niet weer alles eindeloos herhalen in de hoop dat het kwartje eindelijk valt.. Zoals gezegd zijn ellenlange posten voor mij te veel van het goede.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2260 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:17:58 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 16:59:
[...]

Je zal er in ieder geval zelf nog wat aan hebben!!! Nulla aetas ad discendum sera....
Haha :) Ja hoor. Dat is geen probleem. En hoe dan ook waarschijnlijk weer wat geleerd!

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2261 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:28:33 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 11:09:
Dus ALS we al een gemeenschappelijke basis zouden willen zoeken (en dat wil ik nog best), dan moet die m.i. gezocht worden op het vlak van het definiëren van het begrip “oorspronkelijke eerste eeuwse leer”.
Je verzet jem.i. met hand en tand tegen deze oorspronkelijke leer. Die is namelijk  de  oorspronkelijke basis. Ik heb je  diverse citaten laten zien, dat er ook  anderen zijn, die tot een dergelijke conclusie zijn gekomen.
IEDER argument wat ik aanhaal wordt ontkent of  van tafel geveegd.
De oorspronkelijke Bijbelse leer wordt NIET geaccepteerd, wanneer deze van de algemeen aanvaarde kerkleer afwijkt.

http://members.tele2.nl/g...od/onsterfelijkeziel.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/hellevuur.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/hemel.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/verjaardag.html

Op deze site laat men  zien dat dit soort leringen, gebruiken, rituelen, niet van God afkomstig zijn.
Ook zijn zij beslist niet de enigen die dat ontdekt hebben.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2262 Gepost op: oktober 25, 2010, 05:32:20 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 16:59:
 Nulla aetas ad discendum sera....
Scientiae Caput Reverentia Est Dei

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2263 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:02:12 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 oktober 2010 om 17:32:
[...]
Scientiae Caput Reverentia Est Dei
Schrijver dezes leert ook:

relinquite infantiam et vivite et ambulate per vias prudentiae

let wel: deze is net zo persoonlijk bedoeld als jouw reactie op mijn citaat... Je mag dus zelf bepalen in hoeverre ik jou hier aanspreek...  :+

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2264 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:19:07 pm »

quote:

quote:

Jezus gebruikt in Luc 16 in een gelijkenis een beeld waarmee hij een voortbestaand bewustzijn na de dood (meer dan) suggereert.
Beepee schreef op 25 oktober 2010 om 17:15:
[...]
Beslist niet, het is JOUW interpretatie, gebaseerd op kerkleer, die zijn oorsprong heeft in de kerk van Constantijn.

Ik heb uitvoerig getracht dit aan de hand van de Bijbel en de geschiedenis aan te tonen, maar helaas voor dovemansoren. Het wordt van tafel geveegd.

Degenen die er is slagen de smalle weg van God  te vinden zijn meer dan gewenst, zoals deze tekst overduidelijk aangeeft. 2 Petrus 3:9
Bedenk dat slechts weinigen deze weg vinden, dat in Jezus tijd de overgrote meerderheid hem verwierp.

Dit is mijn antwoord en daarmee zal je het moeten doen. Ik blijf niet weer alles eindeloos herhalen in de hoop dat het kwartje eindelijk valt.. Zoals gezegd zijn ellenlange posten voor mij te veel van het goede.
Een ieder vergelijke deze reactie zelf met de oorspronkelijke vraag en beoordele voor zichzelf of hier een antwoord gegeven is.....

quote:

[...]

Jij beweert (waarschijnlijk c.f. leer WTG) dat het idee van een voortbestaand bewustzijn na de dood van heidense herkomst is.
Jij beweert dat verkondigers van dergelijke leer, eufemistisch gezegd, "ongewenste kinderen Gods zijn" (zie ook wat Deut 13:2-6 hierover leert!!!)

Mijn vraag: Hoe kan dat??? Wat moet er dan met deze profeet gebeuren???

Jezus:
* Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten...

* Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg...

En, om evt onduidelijkheden weg te nemen: mijn centrale vraag hier is en blijft: Hoe kan Jezus heidens gedachtegoed propageren, mensen hiermee bewust op een verkeerd been zetten en het recht behouden om te blijven leven (o.a. Deut 13:2-6 )... Je loopt om die vraag heen... Volkomen onterecht!!! Want hij is van levensbelang.... Voor Christus...
In mijn ogen klets je gewoon om de hete brei heen. Mijn bijdrage was n.b. korter dan die van Paul2 (waar je gewoon wel een reactie op geeft). En mijn vraag heb ik in vette letters aangegeven. Dus als ZOU de bijdrage nog 4x zo lang zijn geweest, dan NOG had je hem niet over het hoofd kunnen zien...

Je uitvoerige bijdragen heb ik in dezelfde post op een rij gezet... Stuk voor stuk prachtige "rake" opmerkingen die precies de spijker op hun kop sloegen....!!! Nee, de reden dat ik doorvraag is omdat bij MIJ het kwartje nog moet vallen!!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2265 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:28:37 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 oktober 2010 om 17:28:
[...]
Je verzet jem.i. met hand en tand tegen deze oorspronkelijke leer. Die is namelijk  de  oorspronkelijke basis. Ik heb je  diverse citaten laten zien, dat er ook  anderen zijn, die tot een dergelijke conclusie zijn gekomen.
IEDER argument wat ik aanhaal wordt ontkent of  van tafel geveegd.
De oorspronkelijke Bijbelse leer wordt NIET geaccepteerd, wanneer deze van de algemeen aanvaarde kerkleer afwijkt.

http://members.tele2.nl/g...od/onsterfelijkeziel.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/hellevuur.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/hemel.html
http://members.tele2.nl/gemeente.van.god/verjaardag.html

Op deze site laat men  zien dat dit soort leringen, gebruiken, rituelen, niet van God afkomstig zijn.
Ook zijn zij beslist niet de enigen die dat ontdekt hebben.

Je laat mijn advies/suggeste om het gesprek vlot te trekken weg:

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 11:09:
[...]
Dus ALS we al een gemeenschappelijke basis zouden willen zoeken (en dat wil ik nog best), dan moet die m.i. gezocht worden op het vlak van het definiëren van het begrip “oorspronkelijke eerste eeuwse leer”. Als Beepee die (zonder inhoudelijke argumenten aan te dragen, of zonder inhoudelijke argumenten te accepteren die de stelling ondergraven) blijft gelijkstellen aan de leer van het WTG, dan is bij voorbaat iedere gedachtenuitwisseling met hem/haar kansloos….. En dient iedereen die hierover  (over die WTG-leer) met hem/haar in gesprek gaat zich dit punt goed te realiseren!!
Moeten we hieruit de conclusie trekken dat je er INDERDAAD geen enkele behoefte aan hebt om hier een gemeenschappelijke basis te zoeken voor het houden van een normaal gesprek???

(let wel: ook hier geldt een "wie zwijgt stemt toe"... "ex silentio" komen je beste argumenten.... Op de een of andere manier zijn die wel veelzeggend.... :+ )

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2266 Gepost op: oktober 25, 2010, 07:43:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 19:28:
[...]
(let wel: ook hier geldt een "wie zwijgt stemt toe"... "ex silentio" komen je beste argumenten.... Op de een of andere manier zijn die wel veelzeggend.... :+ )
Beslist, maar in wezen ook diep triest. Laten we dat wel even erbij zeggen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2267 Gepost op: oktober 25, 2010, 08:03:37 pm »

quote:

Trajecto schreef op 25 oktober 2010 om 19:43:
[...]

Beslist, maar in wezen ook diep triest. Laten we dat wel even erbij zeggen.
Amen.....

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #2268 Gepost op: oktober 25, 2010, 09:49:45 pm »

quote:

Beepee schreef op 25 oktober 2010 om 17:02:
[...]

De info die JIJ als irrelevant van tafel veegt is wel degelijk relevant.
Jezus maakt geen gebruik van een heidens hellebeeld, dat is JOUW interpretatie. Jezus begrrijpt heel goed wat Gehenna betekend! Het is een symbool van vernietiging, het ophouden te bestaan.
Jezus vertelt een gelijkenis:

10 Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt?
(...)
19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’
(Lukas 16)

In de gelijkenis schetst Jezus heel duidelijk twee mensen die doodgaan, de rijke en Lazarus:

22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde.

Het is toch wel ironisch, dat jij deze woorden van Jezus niet als "heidens hellebeeld" zou willen typeren, terwijl jij, als ik zoiets schreef zonder te zeggen dat het van Jezus kwam, je maar al te snel klaar zou staan met je "heidens..."-retoriek.

Maar ja, nu heeft Jezus zelf het over doden die niet slapen (n.b. wel "rusten"!).
Nu heeft Jezus het over mensen die na hun dood bewust zijn.
Nu heeft Jezus het over "gekweld worden" in het dodenrijk en over "vlammen".

Dus:
Jezus gebruikt in z'n verhaal "vlammen" en "lijden" na de dood, maar ook "uitrusten" en "getroost worden". Sterker nog, dat is de kern van de gelijkenis. Dat is wat Abraham volgens Jezus zegt:
"Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn.".

Machtig interessant, want Jezus stelt hier dat de rollen na de dood omgedraaid zijn, en er troost en lijden is. Maar dat is iets heel anders dan zielenslaap en vernietiging van de ziel.

Overigens nog iets opvallends. Jezus zegt even eerder nog:
Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat.
Kunnen we Jezus nu nog wel vertrouwen, als Jezus volgens jou helemaal niet zegt wat hij vrij duidelijk lijkt te zeggen over mensen die na hun dood bewust zijn, en getroost danwel gepijnigd worden?

quote:

Vandaar deze tekst:
2 Petrus 3:9 JHWH is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken.
Door vermenging met heidense leer kreeg Gehenna een betekenis zoals getoond in Dante.
Kan me niet schelen wat Dante wel of niet gedaan heeft. Het gaat mij erom wat Jezus gezegd heeft, en als Jezus niet bedoelde wat Hij duidelijk wel lijkt te zeggen (leven na de dood, troost voor de 'goeden', lijden en vuur voor de 'slechten') dan wil ik graag weten wat Jezus dan wel zei.

En wat betreft het woord dat in 2 Petrus 3:9 gebruikt wordt, dat is hetzelfde woord dat Jezus bv. ook gebruikt in de volgende gelijkenis:
3 Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: 4 ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft?
Het is uit die ene voorbeeld (er zijn er veel meer) al helder dat het een woord is dat ook duidelijk iets als "verloren" (kwijtgeraakt, etc) kan betekenen. Ik snap best dat "vernietigd" voor jou beter uitkomt in 2 Petrus 3:9 maar "vernietigd" is zeker niet de enige mogelijke betekenis voor dat woord. "Verloren" is ook een goede mogelijkheid (maar ja, eentje die jou niet aanstaat).

Je praat er wel een heel stuk gelijkenis omheen, maar je moet toch ondertussen wel door hebben dat zulk gepraat wel kan werken in een mondeling gesprek, maar dat je er niet mee weg kunt komen als iedereen kan zien dat je er gewoon maar wat omheen praat.

Misschien zit hier een wijze raad in. Ga het gesprek met een WTG'lid alleen aan als er een mogelijkheid is om het gesprek na te luisteren of na te lezen. Op die manier werken smerige trucjes niet, en kan een gesprekspartner er niet op slinkse (een politicus waardige!) omheen draaien.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #2269 Gepost op: oktober 25, 2010, 10:32:23 pm »
hallo Beepee,

bedankt voor je reactie.

quote:

Beepee schreef op 25 oktober 2010 om 16:54:

Elia wekte inderdaad een kind uit op de dood en gaf zijn moeder een kruik met meel en een met olie, die niet leeg raakte tijdens die hongersnood.
Maliachi profeteerde dat voor de dag van JHWH Elia zou verschijnen. Zij verwachtten hem letterlijk in Jezus tijd.  Johannes de doper was echter de tegenhanger van Elia. (Lukas 1:17)
En zelfs een coole hemelvaart ontbreekt niet aan Elia's leven!

quote:

je wwn winklwel binnengaat zie je steeds vaker dat bij winkeldiefstal niet alleen de politie gewaarschuwd wordt, maar dat men ook een schadevergoeding eist. Wanneer men dat consequent niet zou doen, zou niemand meer betalen.
De schepper had op de aarde slechts één boom exclusief voor zichzelf gehouden.  Als schepper heeft hij dat recht. De restrictie was dat de mens  op die “dag” zou sterven.  Omdat de mens na de verwijdering uit het paradijs kinderen kregen, erfden zij de eigenschappen van hun , intussen, onvolmaakte ouders en dus ook de dood. Alleen een offer van ander volmaakt mens kon  een  gelijkwaardig volmaakt leven teruggeven. Daar bood zich Gods zoon voor aan, Jezus.
Morele schuld is niet biologisch erfelijk.

quote:

Misschien zou je eens grondig de Bijbel moeten bestuderen, om enig inzicht in deze materie te krijgen.  Misschien begrijp je dan de term loskoopoffer en begrijp je enigszins het offer wat Abraham bracht en waarom de Joden in de tempel moesten offerten.
Ik ben het boek der boeken aan het bestuderen, en ik denk er ook over na, net als jij. Maar soms trek ik een andere conclusie dan jij.

quote:

Dat is m.i. nog al onlogisch. Het is net zo iets als de constructie berekeningen van een bouwingenieur bekritiseren, terwijl je zelf helemaal de rekenkundige basisprincipes niet beheerst..
Ons meningsverschil op dit punt draait eigenlijk om het feit dat jij God als ontwerper van al het leven beschouwt, en ik dat niet doe. Ik heb dus geen kritiek op een of ander ontwerpproces, maar op een aanname die daar aan voorafgaat. Ik denk dat daar de schoen wringt.

quote:

Je bedoelt dat je totaal geen inzicht hebt in de omvang en gecompliceerdheid van de gehele natuur op aarde.

Integendeel. Waarop baseer je die conclusie? Op het feit dat wij een meningsverschil hebben?  
Wij trekken uit dezelfde gegevens verschillende conclusies. Dat geldt blijkbaar zowel voor de bijbel als voor de levende natuur.

quote:

10e40 is geen oversyplificatie, maar een redelijke schatting.
Nou ja, drink een kop koffie en lees mijn stukje over die cirkelredenering nog een keer, dan zie je misschien wat ik bedoel.

quote:

Evolutionisten hebben de zelfde trekken als religieaanhangers  in het algemeen. Er zijn bijna net zoveel variaties als er mensen zijn.
Mooi he. En voor beide groepen geldt: sommigen zijn rechstreeks met de waarheid bezig.

quote:

Hoe komen vogels dan aan de kennis om te kunnen vliegen? Hoe weten sommige vogels dat wanneer zij de vleugeltoppen spreiden, dat ze beter kunnen thermieken? De mensen hebben dat nagemaakt, net zo als het vleugelprofiel. Hoe kunnen postduiven  navigeren? Hoe wisten ze magnetiet in hun kop te krijgen als sensor? Hoe weet een vogeltje  van ca 10 gram dat hij een bepaalde winrichting en jaargetijde meot gebruiken om de oceaan over te steken? Waarom doet hij dat? Waarom heeft een vlindersoort miniatuurkristallen in zijn vleugels ingebouwd, op een zodanige wijze dat er  één kleur wordt doorgeven in zijn kleurloze vleugels? Dat is overigens alleen onder een sterke microscoop te zien.
We kennen elkaars standpunten op dit gebied inmiddels.

quote:

De schepper heeft de gehele schepping op een wonderbaarlijke wijze gemaakt.
Ja, daar sluit ik mij bij aan: hier ontbreekt het werkwoord 'ontwerpen' namelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2010, 10:42:45 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2270 Gepost op: oktober 26, 2010, 12:28:50 pm »

quote:

Paul2 schreef op 25 oktober 2010 om 22:32:

En zelfs een coole hemelvaart ontbreekt niet aan Elia's leven! .
Enkele Bijbelse feiten  kan hier geen kwaad. Kijk eens wat verder?

Johannes 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen.

2 Kronieken 21:12 Ten slotte kwam er een schrijven tot hem (koning Joram ) van de profeet Elia, dat luidde: „Dit heeft JHWH, de God van uw voorvader David, gezegd: ’Ten gevolge van het feit dat gij niet de wegen van uw vader Josafat of de wegen van A̱sa, de koning van Juda, hebt bewandeld,

Elia ging dus niet naar Gods woonplaats, de hemel, maar naar een andere toewijzing vanwaar hij koning Joram een brief schreef.

Ook het feit dat zijn opvolger Elisa geen rouw bedreef, bleek dat hij nog in leven was.

In het bijbelse verslag worden acht wonderen aan Elia toegeschreven:
(1) de hemel werd gesloten, zodat het niet meer regende;
(2) de meel- en olievoorraad van de weduwe van Sarfath raakte niet uitgeput;
(3) hij wekte de zoon van de weduwe op;
(4) als antwoord op zijn gebed daalde er vuur uit de hemel neer;
(5) als antwoord op zijn gebed maakte een stortregen een eind aan de droogte;
(6) hij smeekte vuur af over koning Ahazia’s overste en zijn vijftig mannen;
(7) hij smeekte vuur af over een tweede overste en zijn vijftig mannen;
(8 ) hij spleet het water van de Jordaan door er met zijn ambtsgewaad op te slaan.

quote:

Morele schuld is niet biologisch erfelijk.
Klopt, maar eigenschappen, wel. Zij verloren hun volmaaktheid, waardoor zij stierven. Die eigenschap erfden hun kinderen.

Dat hun nakomelingen nog dicht bij de oorspronkelijke volmaaktheid waren blijkt uit hun leeftijden. Pas na de vloed  werd dat aanzienlijk minder.

quote:

Ik ben het boek der boeken aan het bestuderen, en ik denk er ook over na, net als jij. Maar soms trek ik een andere conclusie dan jij.
Tja, mensen zijn snel geneigd hun eigen conclusies te trekken. Zo voldeet Jezus niet aan de Joodse verwachting, dus concludeerde zij dat Jezus de Messias niet kon zijn.

quote:

Ons meningsverschil op dit punt draait eigenlijk om het feit dat jij God als ontwerper van al het leven beschouwt, en ik dat niet doe. Ik heb dus geen kritiek op een of ander ontwerpproces, maar op een aanname die daar aan voorafgaat. Ik denk dat daar de schoen wringt.
Ik ga uit van de Bijbelse leer, aangevuld met onderzochte achtergrond informatie. De gehele schepping bewijst de schepper.

Romeinen 1:20 Want zijn onzichtbare hoedanigheden worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;

Zo als je aan het ontwerp en manier van bouwen van een huis kan zien hoe de architect en bouwer is.

Hebreeën 3:4 Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar hij die alle dingen heeft gebouwd, is God.

quote:

Integendeel. Waarop baseer je die conclusie? Op het feit dat wij een meningsverschil hebben?  
Wij trekken uit dezelfde gegevens verschillende conclusies. Dat geldt blijkbaar zowel voor de bijbel als voor de levende natuur.
Het feit dat je het tegendeel beweert, bewijst het al.

De gehele schepping is extreem gecompliceerd en werkt  volgens de door God ingestelde natuurwetten. Geen enkel mens kan de werking overzien van b.v.  het ecologische mechanisme.

Hoe ingewikkeld b.v.b. alleen al de mens in elkaar zit bewijs het aantal benodigde  doktoren.

Zo heb je een doktor voor je tanden, voor je neus, oren, ogen, voor je hart, je longen enz.enz. Men heeft daar vaak 10 tot 20 jaar voor (en op) gestudeerd.

quote:

Nou ja, drink een kop koffie en lees mijn stukje over die cirkelredenering nog een keer, dan zie je misschien wat ik bedoel.
Ach, misschien moet je voor een spiegel gaan zitten en nog eens gaan roepen.

quote:

Mooi he. En voor beide groepen geldt: sommigen zijn rechstreeks met de waarheid bezig.
Welnee, Jezus had het over waarheid, niet over waarheden. Ook had hij het over één smalle weg, die slechts weinigen kunnen vinden. De meeste kiezen voor de brede weg.

quote:

Ja, daar sluit ik mij bij aan: hier ontbreekt het werkwoord 'ontwerpen' namelijk.
Wanneer je iets wil maken, dien je eerst en ontwerp te maken. Overleggen hoe je iets wilt doen en aan welke eisen het moet voldoen. Bovendien wanneer je de benodigde kennis niet bezit, maak je niets.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2271 Gepost op: oktober 26, 2010, 12:41:56 pm »

quote:

Nunc schreef op 25 oktober 2010 om 21:49:
Jezus vertelt een gelijkenis:

10 Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt?
Dit is GEEN gelijkenis, maar een conversatie met de schriftgeleerden.
Hij liet zien hoe zij bezig waren.

Mattheüs 23:23 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ geeft tienden van de munt en de dille en de komijn, maar hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd. Deze dingen moest men doen, en toch de andere niet veronachtzamen.

quote:

In de gelijkenis schetst Jezus heel duidelijk twee mensen die doodgaan, de rijke en Lazarus:
 Nu is het zo, dat de gehele  Bijbelse leer met elkaar in harmonie is en moet zijn.

Dus: de ziel die zondigt sterft dus. Opstanding is daan het einde der tijden en Jezus is de enige die naar de hemel is opgevaren.

Een gelijkenis is dus een niet echt gebeurde illustratie als een punt van onderwijs.! Niet iedereen is het gegeven dat te begrijpen volgens Jezus.

Bijbels gezien bestaat er geen hel; sjeool en hades hebben de betekenis van graf.  
Gehenna, dat ook met hel vertaald is, is een symbool  van eeuwige vernietiging.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2272 Gepost op: oktober 26, 2010, 12:47:24 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 19:28:
Je laat mijn advies/suggeste om het gesprek vlot te trekken weg:
Moeten we hieruit de conclusie trekken dat je er INDERDAAD geen enkele behoefte aan hebt om hier een gemeenschappelijke basis te zoeken voor het houden van een normaal gesprek???

Nee, je wilt, dat ik water bij de Bijbelse wijn doe en dat ik het  bovendien vermeng met on-Bijbelse leer.

Hoe “normaal” was het gesprek van Jezus met de schriftgeleerden, die hem trachtten te vangen op woorden?

Zijn reactie was in niet mis te verstane bewoordingen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #2273 Gepost op: oktober 26, 2010, 01:02:19 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 oktober 2010 om 19:02:
[...]

Schrijver dezes leert ook:

relinquite infantiam et vivite et ambulate per vias prudentiae

let wel: deze is net zo persoonlijk bedoeld als jouw reactie op mijn citaat... Je mag dus zelf bepalen in hoeverre ik jou hier aanspreek...  :+
Ik  heb niet de intentie om jou persoonlijk aan te vallen of te verwijten. Noch  beschouw ik mijzelf als een super ecclasiast, die Augustinus  navolgt.

Ik probeer Jezus na te volgen.

Ik reageer gewoon op jouw spreuk en geef een bijbels citaat terug. Meer niet.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2274 Gepost op: oktober 26, 2010, 01:04:36 pm »

quote:

Beepee schreef op 26 oktober 2010 om 12:47:
[...]
Nee, je wilt, dat ik water bij de Bijbelse wijn doe en dat ik het  bovendien vermeng met on-Bijbelse leer.

Hoe “normaal” was het gesprek van Jezus met de schriftgeleerden, die hem trachtten te vangen op woorden?

Zijn reactie was in niet mis te verstane bewoordingen.
Wat ik voorstel is om wat "onbevangener" de bijbel te lezen, en niet bij voorbaat de leer van het WTG gelijk te stellen aan de oorspronkelijke eerste eeuwse leer.... Dan gooi je al bij voorbaat alle andere deuren dicht, en is een normaal gesprek niet meer mogelijk....

Let wel: ALS je gelijk hebt, ALS het WTG gelijk heeft, dan MOET die conclusie na een eerlijk gesprek met eerlijke argumenten van zelf wel boven tafel komen....!! Maar dan moet tevoren ELKE optie open staan: zelfs die dat het WTG ongelijk kan hebben. Zelfs die, dat "de Kerk" al eeuwen ongelijk kan hebben....

Het water hoeft dus alleen op DIT punt bij de wijn, dat we NIET op ongelijk niveau aan de discussie beginnen: met EEN partij die al PER DEFINITIE (MIJN leer = de OORSPRONKELIJKE leer, MIJN uitleg = de OORSPRONKELIJKE uitleg) het gelijk aan eigen kant heeft......  Je moet er dus tevoren van uit durven gaan dat je ook wel eens ONGELIJK kan hebben.....

Het zou best kunnen zijn, dat je hiertoe niet bereid bent om de een of de andere reden....
Maar DAN zou mijn voorstel zijn:
- zeg dat dan eerlijk
- stop dan met het leveren van bijdragen aan een discussieforum, en open een eigen website.... (zoals de policy van dit forum ook adviseert!!!)

edit: policy: e.e.a. stond in de discussierichtlijnen - je ziet: ook ik kan het wel eens mishebben.....  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 02:45:31 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2275 Gepost op: oktober 26, 2010, 01:15:08 pm »
En laat ik deze bijdrage nu eens, uit blijk van "goede wil" e.d. gewoon wissen, en gewoon omhoog wijzen naar mijn vorige post:

ZIE HIERBOVEN, dus.............
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 02:23:47 pm door Hendrik-NG »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #2276 Gepost op: oktober 26, 2010, 02:24:07 pm »

quote:

Beepee schreef op 26 oktober 2010 om 12:41:
[...]
Dit is GEEN gelijkenis, maar een conversatie met de schriftgeleerden.
Hij liet zien hoe zij bezig waren.

Mattheüs 23:23 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ geeft tienden van de munt en de dille en de komijn, maar hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd. Deze dingen moest men doen, en toch de andere niet veronachtzamen.
het citaat kwam overigens wel gewoon uit een gelijkenis.

quote:

Nu is het zo, dat de gehele  Bijbelse leer met elkaar in harmonie is en moet zijn.
kijk, ik ben het in principe eens met je redenering dat de hele bijbelse leer met zichzelf in harmonie dient te zijn. Het ontdekken van die harmonie werkt echter niet zodanig dat je alles wat regelrecht tegen die (vermeende) harmonie ingaat, volkomen kan negeren of ontkennen. Alles wat in de bijbel staat, draagt bij aan het ontdekken van de bijbelse leer. Je kunt niet zeggen: "het kan er niet staan, want ... harmonie ... bijbelse leer ... etc". Wat je wel kunt zeggen is: "het kan er niet staan, want dit is een alternatieve vertaling/interpretatie/etc die beter in overeenstemming is met de bijbelse leer".

Wat jij doet, is gewoon als feit stellen dat X de bijbelse leer is, en alles in de bijbel wat niet met X overeenkomt, negeren.

quote:

Dus: de ziel die zondigt sterft dus. Opstanding is daan het einde der tijden en Jezus is de enige die naar de hemel is opgevaren.
niks "dus". De gelijkenis die Jezus vertelt suggereert toch iets heel anders. Niet dat ik het leuk vind, maar Jezus begint er zelf over. In een gelijkenis over goed en slecht leven hier op aarde, laat Hij Abraham zeggen dat na de dood de rollen omgedraaid zijn, en dat diegenen die hier slecht geleefd hebben, het slecht zullen hebben na hun dood. Dat is heel wat anders dan "de ziel die zondig is sterft dus". En ook is het heel wat anders dan de zielenslaap voor de "goeden".

quote:

Een gelijkenis is dus een niet echt gebeurde illustratie als een punt van onderwijs.! Niet iedereen is het gegeven dat te begrijpen volgens Jezus. (...)
ja, een gelijkenis is een (fictieve) illustratie als punt van onderwijs. En Jezus gebruikt in deze gelijkenis "pijniging", "vlammen" en een dode die bij bewustzijn is. Of wil je soms ontkennen dat Jezus dat soort beelden en woorden gebruikt in die gelijkenis?

Wat jij in feite claimt, is dat Jezus hier zaken gebruikt die helemaal niet waar zijn. Jezus gebruikt hier begrippen die ij (als anderen het gebruiken) zomaar "heidens" noemt. Dus wat doet Jezus daar? Hij gebruikt "heidense" begrippen om de mensen iets te leren? Maar wat wil Jezus dan precies aan de mensen leren met deze heidense begrippen (bewustzijn na de dood, lijden en pijniging voor "slechten")? Nou, onder andere dit (wat Jezus door Abraham laat zeggen):
"Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn.".
Dus de boodschap die Jezus aan z'n toehoorders meegeeft (door het Abraham zelf te laten zeggen) is dat de rollen omgekeerd worden, dat de slecht levende man het na z'n dood slecht krijgt en pijn lijdt. Maar dat is nu juist een boodschap waarvan jij claimt dat ze onbijbels is.

Dat is waar Hendrik je al een tijdje op probeert te wijzen, en dat is waar je keihard voor wegrent.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2277 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:00:50 pm »
offtopic: Ik lees deze draad met plezier mee en heb een vraag.
Wat maakt het toch dat zodra er tegenwicht wordt geboden aan het WTG dat de mensen die dat tegenwicht vergeleken worden met de farizeers?
Is het niet gewoon heel erg lastig spreken met deze groepering omdat ze een keiharde eigen leer aanhangen die, met welk bewijs dan ook, gewoon aangehouden wordt? (Ik zou zeggen: desondanks blijven dwalen?)
Het vreemde is dat als ik het vergelijk met bv mensen die overtuigd katholiek zijn en net zo standvastig ik nooit het verwijt van farizeeer krijg.
Kan het zo zijn dat men weet dat de tegenpartij gelijk heeft maar het niet durft te aanvaarden omdat het kaartenhuis dan instort? Een soort van overlevingsmechanisme waarin men in de rol van Jezus gaat kruipen om gelijk te krijgen tegenover de farizeeers? Geen persoonlijk gedoe hierbij bedoelende maar wel iets wat mij meer en meer opvalt.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2278 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:17:03 pm »
Ieder zijn eigen nestgeur en eigen-aardige gewoontes, Riemer.... Een "grefo" ruik je ook al van mijlenver aankomen, toch....??  :+

Intussen loopt het met die opmerkingen als met "water off a duck's back"... Daar worden we niet nat van.....

Ik zal blijven vragen om (liefst bijbelse) argumenten voor de stellingen..... Tot het moment dat ronduit wordt toegegeven dat men er geen zin in heeft..... (of er misschien zelfs een reden voor aangeeft.... Want OOK een WTG-er heeft gewoon te maken met de "exousia" die boven hem/haar geplaatst is, toch??? Een "ik wordt geacht om hier zus of zo over te denken en te spreken" is mij echt wel genoeg..... Ik kan dan volstaan met een "ik niet"...)

NB: mij toont de hele discussie maar weer eens het gevaar aan van het plaatsen van de dogmatiek boven de geschriften waar die dogmatiek op gebaseerd is - dogmatieken zijn (prachtige) hulpmiddelen om de bijbel te (leren) begrijpen, maar bouw je er een kerk op, dan stort die samen met de dogmatiek in op het moment dat daar een gat in kan worden geschoten.....
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 03:18:22 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2279 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:51:21 pm »

quote:

Beepee schreef op 17 oktober 2010 om 18:29:
[...]
 ik ben  hier niet om twist te zoeken, maar om het goede nieuws te verkondigen. Ik probeer een zo eenvoudig mogelijk antwoord te geven dat gebaseerd is op de leer van de gehele bijbel.

Ja, je wilt eigenlijk alleen verkondigen. Discussiëren is waarschijnlijk een bijkomend iets wat je niet wilt -- je beperkt het posten ook hoofdzakelijk tot monologen in de vorm van bijbelteksten naar voren schuiven en bijbelse situties aantippen als vergelijkbaar met die van jou of van een reageerder.
Inhoudelijk bespreken is niet jouw ding.

quote:

Zij volgen Jezus voorbeeld.

Ik doelde indirect op het gedrag van de Schriftgeleerden, die voornamelijk volgens de letter redeneerden. Jezus reageerde vervolgens daarop met:
“maar hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd.”

Zij waren niet met een geestelijke gezindheid bezig, zij probeerden zichzelf te rechtvaardigen.

Ja, dat moet je inderdaad niet doen.
Dat Paulus duidelijk ook redeneert kun je in zijn brieven zien. In jouw houding vind ik dat niet echt terug. Je zegt het zelf eigenlijk ook; je wilt het nieuws verkondigen "zoals de Bijbel bedoeld is" en redeneren + filosoferen erover vind je fout.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja, je schildert hier inderdaad duidelijk jouw zienswijze en manier van geloven. Bedankt! Een belangrijk punt wat ook precies in het topic past en wat me steeds duidelijker wordt is dat je een afsluiting ziet na de bijbel en niet een voortgang door sluiers die denkers hebben kunnen oplichten en geïnspireerde mensen die duiding konden geven aan dingen in de bijbel die letterlijk gelezen helemaal niet zo verheffend zijn. Dingen die ervoor wellicht in aanmerking zouden kunnen komen om het zo te zien, veeg je weg als "afvallig". Je wilt ze nauwelijks onderzoeken.

Ik probeer de Bijbelse zienswijze te formuleren. Wanneer je de Bijbelse leer wilt kunnen volgen, dan dien je bereid te zijn alle on-Bijbelse overleveringen te verwijderen.
Dàn verdwijnen geleidelijk de sluiers over het goede nieuws.  Ik maak onderscheid tussen zaken van afvalligen en leer die van Constantijn direct of indirect afkomstig is. Het laatste bestaat uit leer die van heidenen afkomstig is, dat kan je, net als ik, nagaan, er zijn op het internet vele uitvoerige studies die dat aantonen. Sommigen laten schematisch de verschuivingen zien, de leer blijft ongeveer hetzelfde, de namen veranderen.
Natuurlijk is het handig om bij studie eerst zo veel mogelijk de latere zaken terzijde te schuiven om oorspronkelijke boodschappen te zien zonder latere vertaalslag of interpretatie. Het standpunt dat vroegere denkers steeds alleen maar verkeerde uitleggingen hebben toegepast spreekt mij niet aan.

quote:

quote:

Trajecto:
Voorts:
Jij beschouwt ook eigenlijk alles wat niet expliciet als bevolen staat in de bijbel als verkeerd en meestal als afgoderij. Daardoor is het ook heel moeilijk praten voor een ander met jou. Jij wilt/kunt niet denken over wat iemand doet, iemands bedoelingen overwegen etc. Staat het precies zó in de bijbel is je rechtstreekse criterium. Op zo'n manier kun je moeilijk naar de geest handelen en beoordelen en doordenken maar handel je naar de letter!!!
Welnee.  Ik probeer naar de geest te leven en probeer geen dingen te doen die de bijbel afkeurt. Niet omdat het niet mag, maar ik wil het niet.
Oké doen wat je denkt dat juist is en niet doen waarvan je denkt dat het afkeurenswaardig is, is logisch. Maar er is een verschil tussen echt ervan bewust zijn dat iets niet moet om hetgeen het is en het niet willen los daarvan slechts op grond van een regel die je uit de Schrift haalt -- de Schrift die je als maatstaf hebt verklaard.
In jezelf zou de christus moeten winnen van dingen als egocentrisch denken en zoeken van genot. (Maar goed dat zeg ik dus)

quote:

Naar de letter dus? Maar er staat wel degelijk dat God bepaalde dingen haat!.
Echtscheiding bijvoorbeeld. Zie ook Spreuken 6:16-19. God haat het kwade.
Ja klopt. In Spreuken 6 staan een aantal dingen die hij "haat". Overigens wordt hier bedoeld "een grondige hekel hebben aan". Werkelijke haat heeft zo weinig met liefde van doen dat het in ieder geval onmogelijk is het toe te schijven aan God als hij eindeloze ware liefde zou zijn. Dan stuiten we op een ongerijmdheid. (Maar goed, Jehova van het OT als eindeloze ware liefde is sowieso niet iets wat spreekt uit het OT. De passages die andere taal spreken zijn legio.)

quote:

De korinthe brief geeft zaken aan, die God duidelijk afkeurt, hij haat dat dus, alhoewel dat daar niet letterlijk staat.

Alleen God bepaalt wie HIJ rechtvaardig vindt. Een rechtvaardig verklaarde krijgt eeuwig aards leven Ps 37:11,29. Niet degenen dus die datgene beoefenen wat in de Korinthe brief wordt beschreven.
Dat is jouw uitleg en geloof. Volgens mij gaat de psalm over het huidige leven op aarde en dat is niet eeuwig.

quote:

Ik heb vaker afvalligen op mijn internetpad ontmoet, ik wordt door hen vaak besprongen.
Als insider is het voor mij best moeilijk om al hun beschuldigingen te ontzenuwen. Het is onbegonnen werk, want zij zijn voortdurend op zoek naar zaken, waarmee zij zichzelf kunnen rechtvaardigen. Zij gaan desnoods terug naar de 18e eeuw, om  Russel aan te vallen.
Soms is het zeer eenvoudig om hun beschuldigingen te weerleggen, wanneer je alle feiten kent. Maar zij weten dat alle feiten boven tafel krijgen ondoenlijk is en maken daar gebruik van. Soms tonen outsiders aan, kenners van een specifiek onderwerp, dat zij maar wat kletsen.
Ik kan me voorstellen dat dat gebeurt, maar ik houd dit niet voor een altijd-geldende regel. Als ik iets lees van een ex-JG probeer ik te zien wat er aan de hand is. Ik hoef het ook niet over brede linie met hem eens te zijn om eventueel toch iets te constateren wat te denken geeft.

quote:

Het BL oefent bestuur uit, op apostolische wijze. Zij proberen dat zo goed mogelijk te volgen en tolereren geen afval e.d. Ook de apostelen maakten fouten en werden terechtgewezen. Het is aan God om daarover te oordelen. Het BL volgt de Bijbelse leidraad. Wanneer iemand daar vanaf wijkt, wordt hij daarop aangesproken. Net als in de eerste eeuw worden afwijkingen van de Bijbelse leer niet toegestaan, om verdeeldheid zoals bij de Christenheid te voorkomen.

Ik begrijp het. Het BL is daarmee natuurlijk onvermijdelijk oppermachtig en dat heeft problematische kanten.
Stel: jij als individuele JG die aan bijbelonderzoek doet ontdekt een on-bijbelse zaak in het beleid, dan zou je voor het  dilemma kunnen staan: terugtrekkingsbrief verzenden of je conformeren aan iets wat je fout vindt.
Maar zoals gezegd, op zich kan ik me de gedachte achter het geheel wel voorstellen.

quote:

quote:

Trajecto:
Of ik God in staat acht de dingen recht te zetten? Dat is ook wel een interessante vraag:
Ik acht het geenszins onmogelijk dat het WTG zich verder van de waarheid begeeft dan hun huidige positie ten opzichte daarvan, als je het zo bedoelt. Noch acht ik het onmogelijk dat God sommige leden ingeeft oppositie tegen onjuistheden te voeren en dat het resultaat is dat het BL niet luistert doch de oppositie buiten de deur zet. Dat acht ik best mogelijk, maar dat is iets wat je juist niet zult willen horen.
Weliswaar is een andere uitleg ook verdedigbaar -- dat geef ik onmiddellijk toe -- maar ik ben absoluut niet overtuigd van het grote waarheidsgehalte van het WTG en daardoor komt het eerder in me op, om jouw houding ten opzichte van het WTG wat realistischer (in mijn ogen) proberen te laten worden, dan hier een pleidooi voor het WTG te gaan houden. Anderzijds gun ik je je haven waarin je je zo veilig voelt ook wel, hoor! Er is zelfs wel iets te zeggen voor eenheid boven alles (nou ja bijna alles), al vind ik het in dit afvalligen-voorbeeld duidelijk wringen.
je praat m.i. gewoon afvalligen na, Zij zaaien voortdurend twijfel en proberen zo volgelingen te krijgen.

Aangezien jij "afvalligen" laag inschat mag ik veronderstellen dat dit als een belediging bedoeld is.
Het is echter gewoon onzin om me zo te bejegenen. Ik had wat vraagjes in verband met het WTG en dingen die vreemd leken te lopen. In plaats van rechtstreeks hierop in te gaan vraag je mij nogal plompverloren of ik God in staat acht dingen recht te zetten. Dat suggereert voor mij dat je ook fouten ziet. Via een omtrekkende beweging vraag je mij dan of ik denk dat God dat niet wel in orde zal brengen!!  Ik geef daar nuchter commentaar op ook al ben ik verrast dat je vraagt naar mijn inschatting met betrekking tot hoe God al dan niet met het WTG zal omgaan als ze fouten maken.
Ik ben verrast maar geef gewoon antwoord. Dan moet je niet achteraf daarover ontstemd zijn.

quote:

Zo had je vroeger een bond van ontgoogelden. Zij zochten uitgeslotenen op en wierven onder hen  leden. Zij werden failliet verklaard, omdat zij de kosten van meetings niet betaalden. Hun leden vonden dat niet nodig.

Anderen vormen kleine groepjes en ontmoetten elkaar b.v.b. bij de heilige land stichting in Nijmegen. Ook houden sommigen vergaderingen thuis volgens de JG methode.

Ik kan me voorstellen dat "afvalligen" die dicht bij de WTG-leer staan graag een eigen groep zouden willen vormen. In de gebruikelijke denominaties zullen ze vaak ook niet echt passen. Het is gewoon het bekende verschijnsel van afsplitsingen. Temeer daar het WTG erg weinig individuele ruimte kent om te geloven en toch net even iets anders sommige dingen te zien dan een ander lid, ligt zo'n neiging dan maar af te splitsen voor de hand.  
Ja, als men een eigen afsplitsing wil beginnen, moet de bereidheid om de kosten te dragen door leden, er zijn.

quote:

Het BL zorgt voor Bijbels onderwijs op een zeer effectieve manier en dat wereldwijd. (Matth. 28:19,20).Er is geen verschil tussen JG groeperingen, waar ook ter wereld. Ik heb in diverse landen Koninkrijkszalen bezocht, iedereen krijgt hetzelfde onderwijs en is duidelijk verenigd in de geest. Ook in mijn vakantie kwam ik predikende getuigen tegen, men was altijd verheugd broeders te ontmoeten, zelfs wanneer je de taal niet machtig bent.

[...]
Jouw denkwijze  is beïnvloed door on-Bijbelse leer en door afvalligen. Dat is moeilijk om dat te overwinnen. In Jezus tijd waren zijn onderwijsmethode en wonderen niet in staat om de meerderheid te overtuigen. Zij volgden hun traditie en dat werd hun fataal.

[...]
Het was een letterlijk citaat van het gedrag van diòtrefes. Hij was een afvallige en dat werd niet getolereerd.
Zeker. En nu vroeg ik dus jij mij overeenkomstig beoordeelde -- als een hedendaagse Diotrefes dus.

quote:

quote:

Trajecto:
Het is natuurlijk moeilijk om iemand wiens gedachten zo anders zijn als de eigen gedachten het helemaal naar de zin te maken. Feitelijk zit ik hier trouwens zelfs niet zozeer om het je naar de zin te maken, al is ook niet het tegenovergestelde mijn doel. Ik probeer je eerder wat mee te geven van wat ik als waar zie.
Helaas liggen de standpunten waarschijnlijk te ver uiteen om veel te bewerken.
Tja, dat was in Jezus tijd net zo.
Klopt. Maar ik stel mezelf niet gelijk aan Jezus al ontmoet ik een soortgelijke "schriftgeleerden-mentaliteit" als Jezus tegenkwam. Bereidheid om te gaan kijken en zien waar het werkelijk om gaat is niet eenvoudig gedaan. Zeker als je je hebt vastgebeten in een uitleg die je een harmonieus geheel vindt opleveren, is het verleidelijk om eraan te hangen om het als een soort wetboek te gaan hanteren.
Omgekeerd, of jij je als Jezus beschouwd, daar zal ik maar geen oordeel over uitspreken. Op een schriftgeleerden-manier het OT -- of met name "De Wet" --  hanteren doe ik echter in geen geval dus in dat opzicht kan de vergelijking op die manier niet.

quote:

[...]
Waar het om gaat is dat God GEEN aardse tijdsrekening gebruikt” (2 Petrus 3:8, 9) Na de zondeval werd niemand ouder dan duizend jaar. Na de vloed namen de leeftijden drastisch af. Zie Psalm 90:10.
Statenvertaling 2 Petrus 3
8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

De dagen in Genesis niet letterlijk als aardse dagen zien is niet vreemd; het aan de hand van 2Petrus 3:8 wel als 1000 jaren interpreteren is dan weer wel vreemd. Dit vers geeft aan dat tijd een zaak is die goddelijk bekeken totaal anders is; eruit concluderen dat 1 dag van God overeenkomt met 1 eeuw bij ons en zo kan worden ingevuld bij Genesis is niet een erg waardevolle conclusie. (Je veronachtzaamt dan het laatste gedeelte van het vers wat duidelijk laat zien dat het om iets anders gaat.)
Het scheppingsverhaal met die correctie vervolgens als historisch, letterlijk opvatten, is dat wat jij doet?

Ja Psalm 90:10 en in Genesis 6:3 zie je ook al het plan tot verkorten van de levensduur.

quote:

Evolutie theorie sluit Gods schepping uit, waardoor Jezus offer overbodig is geworden. Daardoor is er voor hen geen middelaar. Voeg daar nog afgodenaanbidders bij, dan zie je waarom er slechts weinigen zijn.

Mattheüs 7:
13 Gaat in door de nauwe poort; want breed en wijd is de weg die naar de vernietiging voert, en velen zijn er die daardoor ingaan;
14 maar nauw is de poort en smal de weg die naar het leven voert, en weinigen zijn er die hem vinden.

[...]
Ik heb enkele documentaires over onderzoeken over de plagen gezien. Men probeert een “natuurlijke” verklaring te vinden, waarbij er geen goddelijke rol in is. Met vergeet gemakshalve, dat deze plagen vooraf zijn aangekondigd, dat de Israëlieten  daardoor niet getroffen werden en dat het alle symbolische aanvallen waren op de Egyptische afgoden.

Toevallig?  Net zo “toevallig” als de evolutie theorie. Men schat de kans daarop als ca. 10E40.

Wat "toevallig"? Ik heb volstrekt niet dat woord gebruikt!
Verder houdt de wetenschap zich niet bezig met Bijbels geloof te "vergeten" als bron van onomstotelijke waarheden. Dat is onzin. Men heeft gekeken of er zich een natuurlijk fenomeen kan hebben voorgedaan dat grofweg qua beschrijving zou passen in de beschrijvingen van plagen zoals die in de Bijbel te vinden zijn. Zo simpel is dat.

quote:

[...]
Het is niet mijn intentie om de val van Jeruzalem als Armageddon in het klein af te beelden.  Het laat wel zien dat negeren van Goddelijke waarschuwingen fataal eindigen.

Wanneer je de Bijbel “naar de geest” leest, neem je de gehele bijbel mee en zie je dat  het geheel in harmonie met elkaar is en moet zijn.

[...]
Ik bedoel met God geeft aan wie hij wil, dat hij nooit zijn goedkeuring geeft aan afgodenaanbidders. Het  belemmert  dus het inzicht.
De Joden kenden de Bijbel heel goed, toch herkenden zij Jezus niet.

Het wtg geeft die uitleg, zoals het in de Bijbel bedoeld wordt.
Zo leggen ZIJ een nieuwe hemel en aarde NIET letterlijk uit. Het is figuurlijk, symboliek en laten zien wat de zee, die er niet meer zal zijn, betekent!

Aha toch geen nieuwe stoffelijke aarde??  O nee hieronder weerspreek je het onmiddellijk weer. Maar vertel wat die uitleg is?
Hoe het WTG hier uitlegt weet ik niet. Openbaringen kan uiteraard onmogelijk letterlijk genomen worden. De zee is wellicht de veelheid van volkeren en koninkrijken die de antichrist zou omringen.

quote:

Helaas voor jou is het paradijs ( paradaisos = tuin) wel degelijk aards.

Het paradijs werd voor onvolmaakte mensen gesloten en  wanneer  mensen tot volmaaktheid gekomen zijn, zullen zij  van heel de aarde een paradijs maken.

God heeft zijn oorspronkelijke voornemen, ondanks Satans manipulatie, nooit opgegeven.

Ik bestrijd de taalkundige connectie met het aardse fenomeen tuin niet, maar overdrachtelijke zaken worden vaker met woorden aangeduid die we al kennen als aanduidingen voor stoffelijke aardse zaken.
Sommige dingen heb ik maar zo laten staan. Als je op een dergelijk iets alsnog een reactie wilt geef ik die graag.
Dat wij het echter nooit eens zullen worden is zonneklaar. Een welles-nietes-spelletje over de harmonie van de diverse bijbelboeken en NT en OT en de coherentie van God beschouwd in verband met haat en liefde bijvoorbeeld, is niet zo vruchtbaar, vrees ik.
Jij beschouwt de Bijbel als een exact weergevend goddelijk geschiedenisboek plus wetboek plus passages met voorspellingen voor de toekomst die in figuurlijke taal gehuld zijn.
Ik kan er vooralsnog niet veel anders van maken dan dat dat jou beeld van de Bijbel is.

quote:

Beepee schreef op 22 oktober 2010 om 11:41:
[...]
Zoals ik al vaker betoond heb, dien je de Bijbel te lezen, zoals die bedoeld is.
Je dient de gebruikte symbolieken te begrijpen.
Om dat te kunnen dien je de leer van de gehele bijbel mee te nemen en te doorzien dat deze geheel in harmonie is.

Wanneer je de gebruikte symboliek kunt begrijpen en je je geloof hebt ontdaan van on-Bijbelse invloeden, dan is het wat makkelijker. Matth 11:25. 1kor 6:9. 2kor 4:3.

De rechtvaardigen zijn degenen die Gods ingrijpen hebben overleefd en degenen die de laatse beproeving door Satan hebben door staan.

Het nieuwe Jeruzalem is NIET letterlijk, het staat voor een nieuwe hemelse regering, Jezus en de kleine kudde. Zij regeren vanuit de hemel.

quote:

Trajecto:
In een eeuwig stoffelijk leven geloof ik niet
Jezus bleef na zijn opstanding niet voor eeuwig hier ?
Je gelooft liever de heidense overleveringen? Allen beloven een hiernamaals van een onsterfelijke ziel.

Zomaar wat veronderstellingen van jou.
Nee, over de kwestie lichaam/ziel/geest valt ook veel te studeren en te zeggen, maar dat doen we hier maar even niet.
De link http://members.tele2.nl/g...od/onsterfelijkeziel.html
behandelt wel wat maar in ieder geval te rommelig. Je kunt het zó plaatsen:
geest
ziel
lichaam

Het hoogste bovenaan het laagste (het meest "grove") het lichaam, beneden.
Maar hier laat ik het nu even bij.

Dat vraagteken dat je achter het citaat van mijn tekst hebt toegevoegd hoort daar niet. Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik verzoek je met klem niet een vraag te maken van woorden van mij die geen vraag waren. Anders leg je op subtiele wijze een andere betekenis in wat ik zei.

quote:

Jezus kreeg een geestelijke opstanding, geen lichamelijke! Hij had zijn aardse leven en lichaam ten behoeve van ons afgelegd.

1 Korinthiërs 15:45 Zo staat er ook geschreven: „De eerste mens, Adam, werd een levende ziel.” De laatste Adam werd een levengevende geest. Hij heeft zich dus voor eens en voor altijd geofferd. Hebr 9:26.

Net als engelen kan hij zich van een willekeurig stoffelijk lichaam voorzien, eten, drinken en slapen en dit lichaam vervolgens weer afleggen. O.a. Gen 19.

[...]
Ik ben niet degene die zich afsluit voor het bijbelse goede nieuws.
Helaas weer niet geluisterd. Voor het enige wat je wilt horen op jouw manier met jouw uitleg heb je je niet afgesloten, nee. Voor alles wat buiten die omschrijving valt wél. Dat hield wat ik zei in.

quote:

De overgrote meerderheid in Jezus tijd deed dat wel, zij hielden zich vast aan traditionele overleveringen.

De Bijbelse symboliek is  duidelijk voor degenen die zich ontdaan hebben van alle on-Bijbelse leer. Dan kan je de Bijbelse harmonie en Gods voornemen zien. Je dient de Joodse gebruiken en achtergronden enigszins te begrijpen.

Het was juist de bedoeling van JHWH om menselijke schrijvers te inspireren, zodat zij in een voor mensen begrijpelijke taal Gods voornemen konden optekenen. Jes. 55:9.

[...]
Kleine misvatting. Jouw ideeën kende ik al! Ik ben NH opgegroeid.

Ik heb de Bijbel bestudeerd, alsmede de “andere ideeën”. Ik ken van alle grote religies ongeveer wat hun ideeën zijn en heb onderzocht wat de oorsprong er van  is.

Het WTG heeft daarover een boekje uitgegeven: “de mens op zoek naar God”. Daar wordt op een positieve manier beschreven wat een religie inhoudt en wat de oorsprong daarvan is.

JG stammen uit alle volken , natieën, stammen en talen, dus kennen zij uit eigen ervaring wat een bepaalde leer inhoudt.

De “psychologische veiligheidswal”is in werkelijkheid een Bijbelse veiligheidswal. — Ef. 6:13-17.

[...]
De Bijbel belooft letterlijk: de dood zal niet meer zijn. Mensen zullen in de toekomst gegarandeerd heel anders omgaan met het geschenk leven.

Satan laat zien dat God door middel van engelen personen kunnen opvangen, wanneer ze bijvoorbeeld van een berg afvallen. Jezus laat zien met de woorden:”gij zult God niet op de proef stellen” dat niet geldt voor opzet!

[...]
Voor mij is het niet een gevoel, wat uitsluitend op emotie is gebaseerd, maar een welbewuste keuze op basis van een grondige en intensieve Bijbelstudie. Daardoor heb ik de betekenis van  Jo 17:17 ervaren.

Ik oordeel niet, dat laat ik aan anderen over. Ook ben ik niet trots, in de zin van mij boven anderen verheven voelen. Ik breng alleen het Bijbelse goede nieuws.

Helaas reageren veel mensen daar niet positief op. De Joden reageerden negatief op Jezus. Wie dacht de zoon van een timmerman wel niet te zijn? N.B. Een ongeletterde!

Ik citeer teksten om de Bijbelse zienswijze te laten zien, in de hoop dat je dat kunt begrijpen. Kennelijk zoek je er iets  anders achter.

Als een vers van toepassing is zoek ik er niet veel achter; wanneer het vers echter slechts in de periferie wat met een vraag te maken heeft lijkt het erop dat je de vraag wilt ontwijken. Dan kun je wellicht denken iemand te overdonderen met een vers en de vraag daarmee in een vergeten hoekje te schuiven, maar dat laten wij vaak gewoon niet gebeuren. Wij willen reëel praten en ingaan op iets en hoopten dat jij dat ook wilde doen.
Maar eigenlijk zeg je ook dat je dat niet wilt, al is het niet letterlijk maar tussen de regels door. Jij wilt goed nieuws vanuit jouw geloof brengen en daarmee uit. Echt discussiëren wil je niet. Ik zit echter zo in elkaar dat ik toch niettemin enige tijd probeer met redelijkheid iets te bereiken.

quote:

Door hebzucht gedreven is de mens al veel te ver gegaan. Wanneer dat stopt, zal de natuur zich herstellen, dat blijkt steeds weer. In andere gevallen zal God dat later weer herstellen.

[...]
Grappig.  Er zij heel veel gebieden op aarde waar je dagenlang kan lopen, zonder een mens te zien.

Ja.
Maar de moderne mens heeft zich een levensstijl eigen gemaakt die roofbouw op de aarde pleegt. De manier van leven zoals wij het hier hebben zou bij doorvoering voor iedereen van de huidige wereldbevolking volgens mij al totaal onmogelijk zijn. Onze "ecologische voetafdruk" is veel te groot.
Maar goed. Dat is leuk voor een ander topic.

quote:

Er is ooit een onderzoek geweest over hoeveel mensen de aarde kan bevatten en voeden. Ik weet geen getallen meer, maar ik schat het 10 voudige van nu..

Ik vrees dat dat een te theoretisch beperkt onderzoek zal zijn geweest. Bij dat soort onderzoeken kan meer of minder aan zaken worden meegenomen die betrokken worden bij de berekening.
Maar zoals gezegd: interessant voor een ander topic.

quote:

quote:

Trajecto:
Fijn dat je luistert. Jouw focus ligt niet helemaal goed naar mijn smaak. Je eerste bekommernis moet geestelijke groei en waarheid zijn. (Niet het speuren naar on-Bijbelse leer.)
Dus niets zeggen, wanneer mensen zich op gevaarlijk ijs bevinden?

Jawel, natuurlijk wel!
Maar dit heb ik ook al eens gezegd: Ik waardeer het dat je doet waarvan je denkt dat het nodig is om mensen van gevaar bewust te maken. Zo ben ik zelf ook.
Dat we niet hetzelfde denken qua berichten die te geven zijn maakt niet uit. Het principe geldt: de waarschuwing moet je doen!
Echter, je begrijpt mijn bedoeling niet. Ik bedoelde de focus van de zoek- en leertocht die je leven is; die het leven van eenieder zou moeten zijn.

quote:

quote:

Trajecto:
Je kunt niet volstaan met te zeggen dat God die bepaald heeft. Het zijn mensen die hebben geprobeerd te zien hoe de door God bepaalde reeks er uit zag. Dus wat onderdeel daarvan was en wat niet. Dat is dus een menselijk uitzoekproces.
Dus de Bijbel is niet Gods woord? Hij heeft dus daar geen enkele invloed op?

Geen invloed heb je mij niet horen zeggen, maar het is wel zo dat de canon niet overal gelijk is.
Het WTG kan natuurlijk de canon die vanouds al bij met name bij protestante  Amerikanen gold als juist bestempelen en dat toeschrijven aan goddelijk beïnvloede keuze bij mensen die deze keuze al hadden samengesteld.

quote:

Er zijn  dus nooit Bijbelverbrandingen geweest, dus ultieme pogingen om de Bijbel voor het  gewone volk verborgen te houden?
??? Wat je met het wijzen op bijbelverbrandingen wilt weet ik niet. Verbrandingen van boeken zijn vaker voorgekomen, ja. En dat is niet een gegeven uniek geldend voor de bijbel maar is ook met andere boeken. Denk je wellicht aan de beroering rond de Tyndale-vertaling in de 16e eeuw? (William Tyndale, die de marteldood gestorven is -- nee, dat waren geen verlichte tijden.)

quote:

quote:

Trajecto:
Klopt. Maar aangezien jij niet de wijsheid in pacht hebt geldt dat dus ook voor jou. Jij kunt je ook vergissen. Jij legt het uit zodat het bij jouw visie past (die je tot de oorspronkelijke bedoeling hebt uitgeroepen) en past daar de zaken steeds op aan. Dat is dus gewoon een algemeen verschijnsel.
Je kan je dus niet voorstellen, dat er mensen zijn die dat dus niet willen doen.
Ik me voorstellen dat iemand het niet wil doen maar het op de keper beschouwd toch doet zonder dat hij het in de gaten heeft! Dat is waarom het gaat. Het is minder eenvoudig als jij het nu wilt voorstellen!

quote:

Ik probeer de visie van de Psalmist te volgen: “Leer mij UW weg, o JHWH.”

[...]
Ik probeer te laten zien, dat God NOOIT de bedoeling heeft gehad volmaakte mensen te laten sterven.

[...]
Er is door hen veel over gefilosofeerd, een Griekse denkwijze, geworteld in hun heidense religie.

[...]
Op zich gebruik ik hier graag JHWH, om oeverloze  discussies te vermijden. Ik ben van mening dat je NOOIT Gods naam mag vervangen door een titel om daarmee de drie-eenheid te bevestigen.

Modern diepgaand onderzoek toont aan dat de  juiste uitspraak Jehovah is, maar Jahweh gebruiken is beter dan Heere.

Is het NT staan letterlijke OT citaten. Desondanks heeft men ook dáár Gods naam verwijderd!

Als reeds in de Griekse oerversie dat zo gedaan is -- als met andere woorden de bijbelschrijver zelf dit reeds gedaan heeft -- acht ik het legitiem dat zo te laten. Ik acht het zelfs ongewenst om het te corrigeren, dan.
De oertekst hebben we echter niet meer.

quote:

Ps 37:
 9 Want de boosdoeners zelf zullen afgesneden worden, Maar wie op Jehovah hopen, díé zullen de aarde bezitten.
10 En nog maar een korte tijd en de goddeloze zal er niet meer zijn; En gij zult stellig acht geven op zijn plaats, en hij zal er niet zijn.
11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.
12 De goddeloze smeedt snode plannen tegen de rechtvaardige, En knarst tegen hem de tanden.
13 Jehovah zelf zal hem uitlachen, Want hij ziet stellig dat zijn dag zal komen.
Gods naam is een cruciaal gegeven in deze psalm. Zie ook ROMEINEN 10:13.

[...]
Je volgt de traditie, net als de meerderheid der Joden in Jezus tijd.

[...]
De tekst laat zien dat mensen eeuwig gaan leven.

Deze gedachte wordt door meerdere ander teksten ondersteunt. Jesaja geeft en beschrijving van het aardse paradijs, of denk je echt dat er leeuwen in de hemel zullen zijn?

Lees je de retorische vraag in de quote van jouw tekst hieronder...
Maar hier is er tóch een antwoord: ja het is moeilijk. Het is vaak moeilijk te zien dat er symboliek is. Jij ziet hier überhaupt geen symboliek (of beeldspraak) en denkt dat er hier werkelijke leeuwen wier voedsel uit stro bestaat gaan zijn.

quote:

Symboliek is erg moeilijk, he?
Mwa, klinkt wat hatelijk.

quote:

Nog een keer dan.
De stammen in openbaring komen niet overeen met de letterlijke, fysieke stammen zie Numeri 1:4-16.

Het was Gods bedoeling dat de kleine kudde exclusief door Joden bevolkt  zouden worden, maar zij weigerden massaal. Daarom opende Petrus dit voorrecht voor de bekeerde heidenen. Cornelius was de eerste.

Het wtg heeft niets ingelijfd. Zij hebben gewoon  begrepen, dat de kleine kudde een regeringsfunctie heeft en dat dit voorrecht met pinksteren in de eerste eeuw is geopend.

Ja, je corrigeert het ene Bijbelboek (Openbaringen in dit geval) met behulp van het andere (Handelingen, o.a. 10-11) en trekt het door naar het WTG.
Mag van mij, maar doe het liever met meer bescheidenheid en met wat meer gevoel voor wat een hypothese is. En behandel mij niet als iemand die slechts hardleersheid demonstreert en koppig wat waar is niet waar zou willen hebben.

Tot zover.
Dit waren dan even wat antwoorden. Helaas heb je het niet kunnen opbrengen mijn tussenpost te beantwoorden en heb je me dus in de kou laten staan.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 04:03:40 pm door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2280 Gepost op: oktober 26, 2010, 03:54:27 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 oktober 2010 om 15:17:
Ieder zijn eigen nestgeur en eigen-aardige gewoontes, Riemer.... Een "grefo" ruik je ook al van mijlenver aankomen, toch....??  :+
Ligt aan de saus _O_ waarin gedompeld is.

quote:

Intussen loopt het met die opmerkingen als met "water off a duck's back"... Daar worden we niet nat van.....

Ik zal blijven vragen om (liefst bijbelse) argumenten voor de stellingen..... Tot het moment dat ronduit wordt toegegeven dat men er geen zin in heeft..... (of er misschien zelfs een reden voor aangeeft.... Want OOK een WTG-er heeft gewoon te maken met de "exousia" die boven hem/haar geplaatst is, toch??? Een "ik wordt geacht om hier zus of zo over te denken en te spreken" is mij echt wel genoeg..... Ik kan dan volstaan met een "ik niet"...)

NB: mij toont de hele discussie maar weer eens het gevaar aan van het plaatsen van de dogmatiek boven de geschriften waar die dogmatiek op gebaseerd is - dogmatieken zijn (prachtige) hulpmiddelen om de bijbel te (leren) begrijpen, maar bouw je er een kerk op, dan stort die samen met de dogmatiek in op het moment dat daar een gat in kan worden geschoten.....
In die zin ook alle respect voor de schrijvers in deze draad.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2281 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:23:14 pm »

quote:

Trajecto schreef op 26 oktober 2010 om 15:51:
[...]
Tot zover.
Dit waren dan even wat antwoorden. Helaas heb je het niet kunnen opbrengen mijn tussenpost te beantwoorden en heb je me dus in de kou laten staan.

Volgens de buienradar is het in Utrecht (De Bilt) momenteel 9.3 graden en waait er een windkracht 3 bft uit zuid-zuidwestelijke richting. Uit die hoek zie ik intussen regen aankomen, dus de gevoelstemperatuur zal de komende uren alleen maar dalen….

Mijn advies: wacht niet op Beepee, en ga gauw naar binnen!!!! Zet een pot warme koffie en ga voor de haard zitten!!

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #2282 Gepost op: oktober 26, 2010, 04:41:33 pm »
hallo Beepee,

bedankt voor je reactie.

quote:

Beepee schreef op 26 oktober 2010 om 12:28:
 Enkele Bijbelse feiten  kan hier geen kwaad. Kijk eens wat verder?

O, sorry, ik ben vergeten om de bijbeltekst te benoemen.
komt 'ie:
2 koningen: 11,12

11 En terwijl ze liepen te praten, werden ze plotseling uit elkaar gedreven door een wagen van vuur, met paarden van vuur ervoor, en Elia werd in een stormwind meegevoerd naar de hemel. 12 Elisa zag het gebeuren en riep uit: ‘Vader, vader! Strijdwagen en ruiterij van Israël!’ Toen hij Elia niet meer kon zien, scheurde hij zijn kleren.

quote:

Elia ging dus niet naar Gods woonplaats, de hemel, maar naar een andere toewijzing vanwaar hij koning Joram een brief schreef.
hmmmm....... Dus Elia werd niet in een stormwind meegevoerd naar de hemel, in een wagen van vuur, getrokken door paarden van vuur?

quote:

Klopt, maar eigenschappen, wel. Zij verloren hun volmaaktheid, waardoor zij stierven. Die eigenschap erfden hun kinderen.

Oke, goed, ik herken je denklijn. Nu zitten we alleen nog met de Levensboom. In de tuin van Eden stonden volgens de bijbel namelijk niet een maar twee bomen, waar de mens van af moest blijven. Dit is een vers dat ik niet begrijp:

Genesis 3:22
22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Ik ben zo vrij geweest om twee woorden te onderstrepen. Die woorden suggereren mijns inziens dat de mens onsterfelijkheid zou kunnen verwerven, door nogmaals ongehoorzaam te zijn. Dat de mens dus niet van meet af aan onsterfelijk was.

quote:

Dat hun nakomelingen nog dicht bij de oorspronkelijke volmaaktheid waren blijkt uit hun leeftijden. Pas na de vloed  werd dat aanzienlijk minder.
Die hoge leeftijden zijn echt een kwestie van geloven of niet-geloven (bijvoorbeeld symbolisch lezen). Ik beken: ik geloof daar niet in.

quote:

Tja, mensen zijn snel geneigd hun eigen conclusies te trekken. Zo voldeet Jezus niet aan de Joodse verwachting, dus concludeerde zij dat Jezus de Messias niet kon zijn.

Ik ga uit van de Bijbelse leer, aangevuld met onderzochte achtergrond informatie. De gehele schepping bewijst de schepper.
Nog steeds hetzelfde meningsverschil.

quote:

Romeinen 1:20 Want zijn onzichtbare hoedanigheden worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;

Zo als je aan het ontwerp en manier van bouwen van een huis kan zien hoe de architect en bouwer is.
Ja, iets van de persoonlijkheid van de ontwerper, zeker.

quote:

Hebreeën 3:4 Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar hij die alle dingen heeft gebouwd, is God.
Hmmmm, nog steeds geen ontwerper.

quote:

Het feit dat je het tegendeel beweert, bewijst het al.
Nu vermijd je de inhoudelijke beantwoording van mijn vraag. Nogmaals, waarop baseer je jouw idee dat ik niets nada noppes van de levende natuur begrijp?

quote:

De gehele schepping is extreem gecompliceerd en werkt  volgens de door God ingestelde natuurwetten. Geen enkel mens kan de werking overzien van b.v.  het ecologische mechanisme.
Ingewikkeld, gedetailleerd en onmogelijk helemaal te overzien betekenen nog niet automatisch ook: ontworpen.

quote:

Hoe ingewikkeld b.v.b. alleen al de mens in elkaar zit bewijs het aantal benodigde  doktoren.

Zo heb je een doktor voor je tanden, voor je neus, oren, ogen, voor je hart, je longen enz.enz. Men heeft daar vaak 10 tot 20 jaar voor (en op) gestudeerd.
Zelfde argument als hierboven.

quote:

Ach, misschien moet je voor een spiegel gaan zitten en nog eens gaan roepen.

Heb ik je beledigd? Sorry, dat was niet mijn bedoeling.  :>
De evolutieleer, voor zover ik die begrijp, heeft drie belangrijke ingrediënten.
Toeval, tijd (miljarden jaren), en het allerbelangrijkste: natuurlijke selectie. Die natuurlijke selectie is absoluut niet toevallig, het zorgt voor de niet-toevallige overerving van toevallig optredende genetische veranderingen. Tot zover benoemde je alleen 'toeval' in je betoog over evolutie, de andere twee liet je achterwege, en dat verbaasde me. Door dat achterwege laten hou je iets absurds over dat de naam evolutietheorie niet verdient, een karikatuur van de evolutietheorie. Vervolgens noemde je een berekening waarmee werd aangetoond dat deze karikatuur een karikatuur is. Die berekening geloof ik meteen, alleen is die berekening niet op de evolutieleer toegepast, maar op een verminking van die leer. Zodoende.

quote:

Welnee, Jezus had het over waarheid, niet over waarheden. Ook had hij het over één smalle weg, die slechts weinigen kunnen vinden. De meeste kiezen voor de brede weg.
Yes, indeed. Maar dezelfde ene waarheid kan van vele kanten benaderd worden. Maar Jezus kwam geen biologieles geven. De gelijkenis van de graankorrel die in de aarde valt en sterft, is letterlijk gezien onjuist, maar niet letterlijk bedoeld.

quote:

Wanneer je iets wil maken, dien je eerst en ontwerp te maken. Overleggen hoe je iets wilt doen en aan welke eisen het moet voldoen. Bovendien wanneer je de benodigde kennis niet bezit, maak je niets.

Ja, dat geldt voor menselijke ondernemingen. Helemaal correct.

Offtopic:
Hé vriend, ik waardeer je inzet. Dat moet ook even gezegd worden. Fora zijn bijzondere plekken, in plaast van echte menselijke communicatie kijken we naar dingetjes op beeldschermen. De sfeer en de toon van alles wat gepost wordt door iedereen fluctueren soms een beetje, daar doen we helaas allemaal aan mee (ik ook). Als we allemaal bij elkaar zaten met een kopje thee, en dan verder discussiëren, dan zou het een hele mooie dag wezen, daar vertrouw ik op!

God zegene iedereen die deze draad volgt, met gezondheid, rust en vertrouwen in de toekomst.
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2010, 04:42:52 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2283 Gepost op: oktober 26, 2010, 05:20:00 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 oktober 2010 om 16:23:
[...]

Volgens de buienradar is het in Utrecht (De Bilt) momenteel 9.3 graden en waait er een windkracht 3 bft uit zuid-zuidwestelijke richting. Uit die hoek zie ik intussen regen aankomen, dus de gevoelstemperatuur zal de komende uren alleen maar dalen….

Mijn advies: wacht niet op Beepee, en ga gauw naar binnen!!!! Zet een pot warme koffie en ga voor de haard zitten!!

Bedank voor het advies. ;)
Dat kon ik wel gebruiken, ja. Zo grijs hier ook -- de regen is er nog niet maar ik ben dus gewaarschuwd! :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2284 Gepost op: oktober 27, 2010, 02:03:58 pm »
Weet iemand eigenlijk nog hoe het is afgelopen met dat gesprek over valse profetieën van het WTG enige tijd terug in deze draad? Ik kan de conclusie niet terugvinden.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2285 Gepost op: oktober 27, 2010, 02:12:55 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 oktober 2010 om 14:03:
Weet iemand eigenlijk nog hoe het is afgelopen met dat gesprek over valse profetieën van het WTG enige tijd terug in deze draad? Ik kan de conclusie niet terugvinden.
Het zal wel een van de vele losse eindjes zijn in deze draad...  :+

Wel dapper dat je de poging hebt gewaagd om die conclusie terug te vinden!!!!
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2010, 02:13:45 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2286 Gepost op: oktober 27, 2010, 03:31:32 pm »
Hmmm, zonder het nou helemaal opnieuw te gaan napluizen maar even aan de hand van snel zoeken en wat herinnering naar voren roepen is het zo dat Beepee zegt dat "JG'en weten dat profeteren en ander gaven zijn weggedaan" en daarmee dan suggereert dat het WTG zich nooit als zodanig heeft(/kan hebben) opgesteld. Wat enthousiaste overijverige mensen hebben wel dingen gedacht maar men ziet al lang in dat het verkeerd verwacht was en profeteren was het niet, volgens Beepee. En dus is er geen valse profetie noch een valse profeet en blijft het WTG gewoon betrouwbaar en is er hooguit sprake van een vergissing een keer in het verleden. En dat laatste is menselijk.
Andere forummers vinden dat allemaal te kort door de bocht en vinden dat er niet gezegd kan worden dat het WTG geen blaam treft.

Ik denk dat het ongeveer zo gegaan is, kort gezegd.

Als iemand het zich anders herinnert: post het even!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2287 Gepost op: oktober 27, 2010, 03:57:06 pm »

quote:

Trajecto schreef op 27 oktober 2010 om 15:31:
Hmmm, zonder het nou helemaal opnieuw te gaan napluizen maar even aan de hand van snel zoeken en wat herinnering naar voren roepen is het zo dat Beepee zegt dat "JG'en weten dat profeteren en ander gaven zijn weggedaan" en daarmee dan suggereert dat het WTG zich nooit als zodanig heeft(/kan hebben) opgesteld. Wat enthousiaste overijverige mensen hebben wel dingen gedacht maar men ziet al lang in dat het verkeerd verwacht was en profeteren was het niet, volgens Beepee. En dus is er geen valse profetie noch een valse profeet en blijft het WTG gewoon betrouwbaar en is er hooguit sprake van een vergissing een keer in het verleden. En dat laatste is menselijk.
Andere forummers vinden dat allemaal te kort door de bocht en vinden dat er niet gezegd kan worden dat het WTG geen blaam treft.

Ik denk dat het ongeveer zo gegaan is, kort gezegd.

Als iemand het zich anders herinnert: post het even!

Ook op dit punt geldt denk ik dat OOK een WTG-er gewoon te maken heeft met de "exousia" die boven hem/haar geplaatst is.....

Dat iemand uit het WTG dan moeite heeft om het WTG volmondig af te vallen kan ik me tot op zekere hoogte best voorstellen... En in die zin is het bemoedigend dat toegegeven kan worden dat ook een WTG best eens een steek kan laten vallen.....

Van onze kant uit: we horen van Beepee dat hij/zij en misschien vooral ook de ouders weinig positieve ervaringen hebben opgedaan met de NHK. En dat is OOK een ongetwijfeld pijnlijke kwestie geweest, waarbij het OOK niet nuttig is om onze "eigen" kerk (zeg ik trouwens als niet-NH en niet-PKN'r) als "maar matig feilbaar" voor te stellen.... Dan staat die ander in de kou....

Kortom Beepee: je WTG laat misschien wel eens een steek vallen.... Onze kerken doen dat OOK wel eens.... (en je merkt: ik heb je persoonlijke relaas ECHT wel onthouden...!! Het klonk inderdaad allemaal maar weinig verheffend... en dat mag BEST wel eens gezegd worden)....

De "tip": op het moment dat een boodschap wat minder "massief/stellig" gebracht wordt komt die soms veel beter over.... Dan kan iemand misschien best wel wat nuttigs van het WTG oppikken... Aan het denken gezet worden.....

Denk nog eens aan die brief van dhr. C. Perrot die ik ooit voor je vertaald heb:

quote:

"....al zal het, in de praktijk, enigszins moeilijk zijn om de klok terug te draaien zonder de verdenking op zich te laden een knieval te maken voor de Jehova’s Getuigen!", zei ook hij eerlijk.... Waarom zou dat nu zo moeilijk zijn??? Eén vinger geven aan het WTG???

Een mens heeft echt niet MEER gelijk op het moment dat hij NOG HARDER roept dat hij gewoon gelijk heeft.... Hij heeft meer gelijk op het moment dat zijn argumenten zwaarder wegen....

(of wanneer hij per definitie gelijk heeft....!!! Maar dan ben je OOK "uitgekletst" met zo'n persoon....)
« Laatst bewerkt op: oktober 27, 2010, 03:58:22 pm door Hendrik-NG »

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #2288 Gepost op: oktober 28, 2010, 12:43:34 am »

quote:

Thorgrem schreef op 27 oktober 2010 om 14:03:
Ik zou onderstaande samenvatting willen voorstellen.
Beepee kun je je ook vinden in onderstaande samenvatting ?
( geef gerust correctie voorstellen door)

Valse Profeet

Ronde 1
Standpunt Titaan:
Volgens de bijbelse maatstaf van Deuteronomium 18:20-22, geldt dat het WTG zich in het verleden heeft geopenbaard als een valse profeet.
Want het WTG heeft in het verleden, als profeet, in de naam van Jehovah, voorspellingen gedaan en deze voorspellingen zijn niet uitgekomen.
Dit is bewezen door 3 bronnen namelijk bron 1a, 1b ,1c: ( zie hier: maandag 21 juni 2010 01:59 )

Standpunt Beepee:
WTG kan onmogelijk een valse profeet zijn geweest, omdat in een artikel uit 1993 staat dat het WTG zich in het verleden uberhaupt nooit als profeet heeft gepresenteerd. Dus de door Titaan aangevoerde bronnen zijn op deze manier reeds weerlegd, en hoeven daarom niet verder inhoudelijk getoetst te worden.

Ronde 2
Standpunt Titaan:
Beroepend op de aangedragen bronnen is het standpunt van Beepee bewezen onjuist, want de bronnen bewijzen dat:
I ) Ze claimden een profeet te zijn
II ) Ze bewezen ook een profeet te zijn
III ) De profeet bracht een boodschap:
IV ) De profeet had de boodschap van God:
V ) De profeet bracht de boodschap in Naam van Jehovah:
VI ) De profeet was rechtstreeks aangesteld en gemachtigd door God:
VII ) De profeet’s woorden moest aangenomen worden:
VIII) De profeet was net zo een profeet als Ezechiel een profeet was:

Zie details en bewijs hier: vrijdag 30 juli 2010 04:01

Standpunt Beepee:
Het door Titaan aangevoerde bewijs is per definitie onjuist c.q. weerlegd omdat het genoemde artikel uit 1993 stelt dat het WTG zich in het verleden nooit als profeet heeft gepresenteerd.

Ronde 3
Standpunt Titaan:
- Dus het aangevoerde bewijs voor de valse profetie, blijft in zichzelf onaangevochten.
- Het aangevoerde tegenbewijs is qua logica ondeugdelijk, hetgeen blijkt uit het feit dat de herhaalde vraag: of er dus bij voorbaat uitgesloten wordt dat deze claim uit 1993 onjuist is, onbeantwoord bleef.

En op dit punt was de discussie gestokt. ( namelijk hier op: maandag  02 augustus 2010 21:55)

Los van de inhoudelijk behandeling hecht Beepee eraan te benadrukken dat:
Titaan is te associeren met afvalligen en zijn intenties/motieven zijn onzuiver (namelijk als verdediger van tradities, en erop uit om je te vangen op je woorden om het WTG te lasteren en vals te beschuldigen).

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2289 Gepost op: oktober 28, 2010, 04:16:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 27 oktober 2010 om 15:57:
[...]

Ook op dit punt geldt denk ik dat OOK een WTG-er gewoon te maken heeft met de "exousia" die boven hem/haar geplaatst is.....

Dat iemand uit het WTG dan moeite heeft om het WTG volmondig af te vallen kan ik me tot op zekere hoogte best voorstellen... En in die zin is het bemoedigend dat toegegeven kan worden dat ook een WTG best eens een steek kan laten vallen.....
Zeker. Dat ben ik met je eens.

quote:

Van onze kant uit: we horen van Beepee dat hij/zij en misschien vooral ook de ouders weinig positieve ervaringen hebben opgedaan met de NHK. En dat is OOK een ongetwijfeld pijnlijke kwestie geweest, waarbij het OOK niet nuttig is om onze "eigen" kerk (zeg ik trouwens als niet-NH en niet-PKN'r) als "maar matig feilbaar" voor te stellen.... Dan staat die ander in de kou....

Kortom Beepee: je WTG laat misschien wel eens een steek vallen.... Onze kerken doen dat OOK wel eens.... (en je merkt: ik heb je persoonlijke relaas ECHT wel onthouden...!! Het klonk inderdaad allemaal maar weinig verheffend... en dat mag BEST wel eens gezegd worden)....
Waar vertelt Beepee van deze ervaringen? Ik weet dat hij wel vertelt in het verleden NH te zijn geweest en dat snel bleek toen hij bijbelstudie bij het WTG kreeg dat die veel beter was, maar ik kan me niet herinneren gelezen te hebben over echt pijnlijke zaken die jij memoreert, maar ik heb ook niet alles gezien/gelezen.

quote:

De "tip": op het moment dat een boodschap wat minder "massief/stellig" gebracht wordt komt die soms veel beter over.... Dan kan iemand misschien best wel wat nuttigs van het WTG oppikken... Aan het denken gezet worden.....

Denk nog eens aan die brief van dhr. C. Perrot die ik ooit voor je vertaald heb:

[...]

"....al zal het, in de praktijk, enigszins moeilijk zijn om de klok terug te draaien zonder de verdenking op zich te laden een knieval te maken voor de Jehova’s Getuigen!", zei ook hij eerlijk.... Waarom zou dat nu zo moeilijk zijn??? Eén vinger geven aan het WTG???
Emoties spelen denkelijk een flinke rol. En dingen worden gauw een prestige-strijd. Dat zou niet moeten maar het gebeurt!
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2010, 04:19:09 pm door Trajecto »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2290 Gepost op: oktober 28, 2010, 07:02:45 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 oktober 2010 om 16:16:
[...]
Waar vertelt Beepee van deze ervaringen? Ik weet dat hij wel vertelt in het verleden NH te zijn geweest en dat snel bleek toen hij bijbelstudie bij het WTG kreeg dat die veel beter was, maar ik kan me niet herinneren gelezen te hebben over echt pijnlijke zaken die jij memoreert, maar ik heb ook niet alles gezien/gelezen.

Het was even zoeken, maar hier heb ik e.e.a. teruggevonden....

quote:

Beepee schreef op 18 juni 2010 om 14:02:
[...]
Mijn vader studeerde theologie en ik heb een NH opvoeding gehad. Mijn ouders zijn uit de kerk gestapt toen de kerk na 5 jaar studie op eigen kosten, enige ondersteuning weigerde, toen mijn vader ontdekte dat hij de universiteit  niet parttime kon doen. Hij was intussen te oud, vonden ze.
Let wel: de ware toedracht ken ik natuurlijk niet, maar het ZOU een situatie geweest kunnen zijn van het "muilkorven van een dorsende os" (1 Kor 9) en dat zou dan zeker niet in de haak geweest zijn!!!

Enige rancune zou dan wel begrijpelijk zijn.... Niet goed te praten, maar wel begrijpelijk (en ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik OOK (nog..?!!) niet zo goed ben in het "vergeven en vergeten".... Confiteor quia peccavi nimis cogitatione, verbo et opere; mea culpa, mea culpa....)

edit: let wel dat ik bij dit OOK niet speciaal Beepee op het oog heb....  ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 28, 2010, 07:13:30 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #2291 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:25:18 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 oktober 2010 om 19:02:
[...]
Het was even zoeken, maar hier heb ik e.e.a. teruggevonden....
Hartelijk bedankt voor het zoekwerk.

quote:

Let wel: de ware toedracht ken ik natuurlijk niet, maar het ZOU een situatie geweest kunnen zijn van het "muilkorven van een dorsende os" (1 Kor 9) en dat zou dan zeker niet in de haak geweest zijn!!!

Enige rancune zou dan wel begrijpelijk zijn.... Niet goed te praten, maar wel begrijpelijk (en ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik OOK (nog..?!!) niet zo goed ben in het "vergeven en vergeten".... Confiteor quia peccavi nimis cogitatione, verbo et opere; mea culpa, mea culpa....)

Inderdaad, wie van ons kan in oprechtheid beweren steeds gemakkelijk tot het "vergeven en vergeten" te komen; dat zullen er echt niet veel zijn en ook ik kan mijzelf daar niet in eerlijkheid zomaar onder rekenen.
Neuh, het is ook van mij verre Beepee hier te gaan indelen qua dat meer of minder goed te kunnen.

Hoe dan ook heeft Beepee overigens volgens mij nu bij het WTG leer gevonden die hem bijzonder aanspreekt en die hij als (enige) juiste ervaart.
Het blijft natuurlijk moeilijk praten in de zin van bekijken en verschillende wijzen van beschouwen overwegen wanneer iemand zijn kijk (die dan die van het WTG is in dit geval) als enige juiste manier van beschouwen wil zien waaraan niet kan worden getwijfeld.
(Als elk ander bekijken "afvallig", "afgodsdienst", ongelovigheid, onwetendheid of wat dan ook is maar in ieder geval fout, blijft er weinig over om een discussie over aan te gaan...!)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2292 Gepost op: oktober 29, 2010, 09:48:13 am »

quote:

Trajecto schreef op 28 oktober 2010 om 23:25:
[...]
Het blijft natuurlijk moeilijk praten in de zin van bekijken en verschillende wijzen van beschouwen overwegen wanneer iemand zijn kijk (die dan die van het WTG is in dit geval) als enige juiste manier van beschouwen wil zien waaraan niet kan worden getwijfeld.
(Als elk ander bekijken "afvallig", "afgodsdienst", ongelovigheid, onwetendheid of wat dan ook is maar in ieder geval fout, blijft er weinig over om een discussie over aan te gaan...!)
Dan ben je inderdaad met 1x welles, nietes klaar.....!!! En blijft er gewoon niets over om een discussie over aan te gaan...

(Vandaar, o Beepee, onze herhaalde vragen OF je wel een discussie aan wil gaan op een discussieforum. Een eenvoudig "ja" of "nee" is hier gewoon genoeg....  ;)
En ik SNAP wel dat het "in het vage houden" van die bedoelingen extra tijd oplevert om je eigen mening hier in de "etalage" te zetten... Je wint er intussen alleen zo weinig sympathie voor je standpunt mee.... Het het je dat waard????)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #2293 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:11:25 pm »
Beepee wil helemaal geen discussie, Beepee wil 'evangeliseren'. Dat heeft hij zelf meermalen gezegd.

Van Beepee's kant HOEFT er dus helemaal geen discussie te zijn, hij reageert gewoon op elk antwoord met hetzelfde 'evangelie' van het WTG. Klaar.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2010, 04:12:03 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #2294 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:19:20 pm »
Tja.... Dan verklaren we de schijndiscussie bij deze op....

http://www.traxweb.nl/images/stories/slot-pag-15.gif

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2295 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:30:42 pm »

quote:

Titaan. schreef op 28 oktober 2010 om 00:43:
[...]
Ik zou onderstaande samenvatting willen voorstellen.
Beepee kun je je ook vinden in onderstaande samenvatting ?
( geef gerust correctie voorstellen door)

Valse Profeet

Ronde 1
Standpunt Titaan:
Volgens de bijbelse maatstaf van Deuteronomium 18:20-22, geldt dat het WTG zich in het verleden heeft geopenbaard als een valse profeet.
Want het WTG heeft in het verleden, als profeet, in de naam van Jehovah, voorspellingen gedaan en deze voorspellingen zijn niet uitgekomen.
Dit is bewezen door 3 bronnen namelijk bron 1a, 1b ,1c: ( zie hier: maandag 21 juni 2010 01:59 )

Standpunt Beepee:
WTG kan onmogelijk een valse profeet zijn geweest, omdat in een artikel uit 1993 staat dat het WTG zich in het verleden uberhaupt nooit als profeet heeft gepresenteerd. Dus de door Titaan aangevoerde bronnen zijn op deze manier reeds weerlegd, en hoeven daarom niet verder inhoudelijk getoetst te worden.

Ronde 2
Standpunt Titaan:
Beroepend op de aangedragen bronnen is het standpunt van Beepee bewezen onjuist, want de bronnen bewijzen dat:
I ) Ze claimden een profeet te zijn
II ) Ze bewezen ook een profeet te zijn
III ) De profeet bracht een boodschap:
IV ) De profeet had de boodschap van God:
V ) De profeet bracht de boodschap in Naam van Jehovah:
VI ) De profeet was rechtstreeks aangesteld en gemachtigd door God:
VII ) De profeet’s woorden moest aangenomen worden:
VIII) De profeet was net zo een profeet als Ezechiel een profeet was:

Zie details en bewijs hier: vrijdag 30 juli 2010 04:01

Standpunt Beepee:
Het door Titaan aangevoerde bewijs is per definitie onjuist c.q. weerlegd omdat het genoemde artikel uit 1993 stelt dat het WTG zich in het verleden nooit als profeet heeft gepresenteerd.

Ronde 3
Standpunt Titaan:
- Dus het aangevoerde bewijs voor de valse profetie, blijft in zichzelf onaangevochten.
- Het aangevoerde tegenbewijs is qua logica ondeugdelijk, hetgeen blijkt uit het feit dat de herhaalde vraag: of er dus bij voorbaat uitgesloten wordt dat deze claim uit 1993 onjuist is, onbeantwoord bleef.

En op dit punt was de discussie gestokt. ( namelijk hier op: maandag  02 augustus 2010 21:55)

Los van de inhoudelijk behandeling hecht Beepee eraan te benadrukken dat:
Titaan is te associeren met afvalligen en zijn intenties/motieven zijn onzuiver (namelijk als verdediger van tradities, en erop uit om je te vangen op je woorden om het WTG te lasteren en vals te beschuldigen).

Dank voor de heldere samenvatting. Daar een steekhoudend antwoord op je stelling uitblijft en eigenlijk de hele tijd hetzelfde plaatje blijft hangen bij Beepee verbind ik daar zelf de volgende conclusie aan:

Het WTG heeft zich in het verleden als profeet doen laten gelden. De profetieën bleken onjuist en dus vals. Het WTG is een valse profeet en daarmee een valse leer. En wel een die bestreden dient te worden daar het WTG en aanhangers trachten christenen te bekeren tot het WTG geloof.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2010, 04:32:36 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #2296 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:33:54 pm »

quote:

Zwever schreef op 29 oktober 2010 om 16:11:
Beepee wil helemaal geen discussie, Beepee wil 'evangeliseren'. Dat heeft hij zelf meermalen gezegd.

Van Beepee's kant HOEFT er dus helemaal geen discussie te zijn, hij reageert gewoon op elk antwoord met hetzelfde 'evangelie' van het WTG. Klaar.
Wat BP echter niet doorheeft is dat hij/zij hier een belabberde indruk achterlaat waardoor het WTG uiteindelijk slechts in diskrediet is gebracht. Eigenlijk mogen we BP wel dankbaar zijn voor het blootleggen van de leegte die het WTG voorstaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2010, 04:34:07 pm door Thorgrem »

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2297 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:53:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 oktober 2010 om 19:02:
...

".... Confiteor quia peccavi nimis cogitatione, verbo et opere; mea culpa, mea culpa....)

Met die schuldbelijdenis kom je niet ver, om het maar even zo uit te drukken. Want aan wie is de schuldbelijdenis gericht? 'Deo omnipotenti' et 'a vobis, fratres'... om nog maar te zwijgen over de afwezigheid van de smeekbede om voorspraak van de Heilige Maagd Maria. ;)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #2298 Gepost op: oktober 29, 2010, 04:59:46 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 29 oktober 2010 om 16:33:
[...]

Wat BP echter niet doorheeft is dat hij/zij hier een belabberde indruk achterlaat waardoor het WTG uiteindelijk slechts in diskrediet is gebracht. Eigenlijk mogen we BP wel dankbaar zijn voor het blootleggen van de leegte die het WTG voorstaat.
Zeker! Met als toevoeging dat het óók te maken heeft met het ontbreken van BP's bereidwilligheid tot dialoog. Er was hier in het verleden ook een wtg-er die met hetzelfde verhaal kwam, maar die wél luisterde naar argumentatie van anderen en daar probeerde integer op in te gaan. Als ik me niet vergis was dat Etienne van de Belgische wachttoren...
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #2299 Gepost op: oktober 29, 2010, 05:40:57 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 29 oktober 2010 om 16:59:
[...]

Zeker! Met als toevoeging dat het óók te maken heeft met het ontbreken van BP's bereidwilligheid tot dialoog. Er was hier in het verleden ook een wtg-er die met hetzelfde verhaal kwam, maar die wél luisterde naar argumentatie van anderen en daar probeerde integer op in te gaan. Als ik me niet vergis was dat Etienne van de Belgische wachttoren...
Dat was zeker een verbetering, maar Etienne gaf nog steeds geen antwoord op bepaalde kritische (lees: lastige) vragen, en ging ook (voor zover ik me herinner) liever zijn eigen stokpaardjes berijden.