Auteur Topic: [WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea  (gelezen 512073 keer)

Beepee

• Bekijk profiel
[WTG] Over de geloofsbelijdenis van Nicea
« Reactie #4050 Gepost op: april 14, 2011, 10:42:22 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 april 2011 om 00:30:Kennelijk nooit van de Dikke van Dale gehoord :) www.vandale.nl , kun je het woord gewoon intikken en ziedaar: maar één betekenis..
Je hebt ook andere, die meer betekenissen geven.

quote:

Ik mag niet zeggen dat je een leugen verteld want dat doe je niet maar feitelijk gezien gaf je óók hier het eigen ingelegde betekenis weer. Net zoals bij alle bijbelteksten doe jet het zelf met de nederlandse taal.
Ik wordt regelmatig van leugens beschuldigd, wanneer de Bijbelse boodschap anders uitpakt, dan men verwacht. Tenslotte is een knecht niet groter dan zijn meester.

Ik laat gewoon zien, wat de bijbel werkelijk leert en dat wil men niet horen. Een keuze dus.

quote:

Nee, JG hebben hun eigen stelsel van leerregels maar dat weiger je te zien en te erkennen.
Jg volgen zo nauwkeurig mogelijk de bijbel. Anderen vinden dat te nauw. Hun keuze.

quote:

Wederom nee, het is immers niet mijn zieleheil wat hier door de regels van het WTG benadeeld wordt maar het heil van Beepee vrees ik.
Arme ziel. Je hebt nog steeds niet door dat het Bijbelse regels zijn die je eigen welzijn bevorderen.

quote:

Weet je wat lastig is? Lastig is als vele mensen hier aantonen dat je verkeerd zit en dat aantonen op meerdere bronnen waarbij voor een ieder hier de Bijbel als DE BRON geldt en dat je dat niet wilt begrijpen.
Enig idee waarom mensen nog met je in gesprek zijn?
Ik vermoed omdat men zich zorgen maakt, niet over zichzelf maar over de ander.
Weet je wat nog veel lastiger is?
Dat de meerderheid de joden vindt dat Jezus verkeerd zit en dat hij onmogelijk de Messias kan zijn.

Waarom gingen de joden met Jezus in gesprek?  Niet om van zijn leer wat op te steken, maar om zichzelf te rechtvaardigen en natuurlijk hierom: Mt 22:15.

Waren de Joden bezorgd om het welzijn van Jezus? Welnee, alleen over hun eigen aanzien en daarom werd hij vermoord. Zij leerden ander dingen, dan hij. Zij naar de letter, hij naar de geest en dat kwam aan.  Wat wonnen zij daarbij? Niets, zij verloren juist. Wie oren heeft late hij luisteren.

quote:

Miljoenen mensen zijn misleid door de leer van het WTG. Miljoenen mensen zijn daardoor afgehouden van de Vader en de Zoon.
Net zo'n botte oneliner als die van jou _O_
Miljarden mensen zijn door satanische leer misleidt. De misleidende religies hebben één ding gemeen. De leer uit het oude Babylon.

Epignosis heeft niet de betekenis van “dom”.

quote:

Welke pot en welke ketel? Ik spreek je aan op je gedrag en op de wijze waarop je je hier wenst te presenteren.
Ik spreek je ook aan op het profane vergelijken wat je steeds doet.
Er wordt ruim 160 pagina's geschreven: Beepee, lees nu ook eens wat er staat.
Maar nergens lezen we dat je dat ook doet.
Het is gebruikelijk dat anderen mensen  van dingen beschuldigen die men zelf doet. Ondanks dat ik voortdurend zuivere Bijbelse leer tentoonspreid, wordt dat niet begrepen. Over lezen gesproken.

quote:

En eerlijk is eerlijk: het is wél het handelsmerk van de JG wat je hier tentoon stelt voor de anderen.
Denk even aan mijn opmerking over de rijke jongeling.
Ik ken meerdere leden van het WTG die in weelde leven waar heel veel gezinnen in dit land van kunnen eten.
Dat staat haaks op de levenswijze en verkondiging van Jezus.
Ik heb getracht dat inzicht bij je te brengen dmv de auto, de fiets en de senseo maar je lijkt zelfs een gelijkenis niet te snappen....
Je laat alleen zien, dat je van de Bijbelse leefwijze weinig tot niets begrijpt. Dus ook niet van de rijke man. Niet rijkdom is het criterium, maar hebzucht.

Een illustratie!  2 mensen hebben ieder een auto, De één een Maserati, de ander een Trabant. Wie van de twee is nu verkeerd bezig.

Ik schat in, dat je voor de Maserati kiest. Dat het ook andersom kan zijn, komt vermoedelijk  niet in je op. Waarom zou dat toch  kunnen?

quote:

Dat noem ik gewoon kul en onzin. Traditie heeft niets met stam of taal te maken in geloofszin....
Wederom kan je gewoon Nederlands, gezien in het licht van de Bijbel, niet begrijpen.

De bijbel geeft aan dat degenen die Gods  ingrijpen overleven, personen zijn die uit alle delen van de aardse bevolking afkomstig zijn. (Openbaring 7:9, 10).

quote:

Dus wel. Het WTG heeft een scala aan regels en toepassingen die gewoon "dogma" van naam zijn voor de niet WTGleden.
Normale Bijbelse regels dus, die anderen “gewoon”negeren.

quote:

Slachtofferrol dus: "het went".
Vergeet je niet te noemen dat Jezus er ook aan moest wennen dat hij niet gekend werd? In de regel doe je dat namelijk. Overigens zonder dat het bij de meeste gelovigen hier enige indruk maakt maar dat terzijde.
Vergeet even dat er hier nogal wat theologiekenners zitten en dat ook de meeste denominaties hier gekend en bekend zijn.
Een knecht is dus niet groter dan zijn meester. Jezus waarschuwde ook daarvoor, dat zijn volgelingen dat konden verwachten. Je vergeet dat Jezus besprongen werd door “theologiekenners”.

quote:

Een intensief programma? Dat hoeft toch niet? Jullie lezen de bijbel toch heel puur? Dan hoef je niet meer te studeren :)
Ik noem het (en ik ken mensen die deze "studie" hebben gevolgd!) een indoctrinatie programma vol van dogmatiek en leerregels.
 Dus Jezus stond dan niet als leraar bekend?

Wel, beste kerel. Dan ben ik ook geïndoctineerd met electronica leer, want dat onderwijs instituut gebruikte dezelfde lesmethode.

quote:

Nee, in jou insteek zegt Jezus: :"verkoop die zooi want alles wordt tocht platgegooid...", een materialistische insteek.
In mijn betoog zeg ik: hecht NIET aan het aardse maar zorg dat er levens gered worden door jou bezit.
Past ook keurig binnen de werken van barmhartigheid.
Je laat zien, dat je de intentie aan je voorbij gaaat.

quote:

Ja, bij de gelovigen wel.
  De meerderheid van de toenmalige Joodse gelovigen accepteerden Jezus leer niet.
De overgrote meerderheid dus NIET.
Op twee uitzonderingen na predikte Jezus uitsluitend tegen Joodse gelovigen.

quote:

Maar wanneer je er op gewezen wordt dat je in het vormgeven van dat volgen levensgevaarlijke fouten maakt én met meerdere maten werkt???
Want dat doe je nog steeds immers...
Ach Jezus werd beschuldigd van werken door middel van  Beëlzebub. Het bekende fenomeen weer.

quote:

In denigrerende zin?
Ja. Begrijpend lezen is best moeilijk, he?

De Schriftgeleerden beschouwden “de amha’arets” als minderwaardig. Johannes 7:49

quote:

Het hanteren van een Nick is beslist NIET bijbels, lees het NT maar eens goed door.
Ik hen de gehele bijbel nagezocht op een “Nick”verbod. Ik heb het niet gevonden.  Of bedoel je het nicabverbod? Dat is in  Frankrijk.

quote:

Jezus werd niet door gelovigen vermoord maar door zijn tegenstanders. Of wil je beweren dat Petrus onder de moordenaars van Jezus was????
Je lijkt niet eens te weten wat een gelovige is en wat een niet gelovige is.
Ik begin me zorgen te maken over je  O-)
wederom geeft je blijk  van de Bijbel niet te kennen.  Gelovige joden, opgehitst door hun gelovige geestelijken, hebben hem laten vermoorden.

15 Toen gingen de Farizeeën heen en beraadslaagden te samen hoe zij hem op grond van zijn woorden in de val konden laten lopen

Joh 19:
13 Daarom bracht Pila̱tus, nadat hij deze woorden had gehoord, Jezus naar buiten, en hij ging op een rechterstoel zitten op een plaats die Het Stenen Plaveisel wordt genoemd, maar in het Hebreeuws Gabbatha.
14 Nu was het de voorbereiding van het Pascha; het was ongeveer het zesde uur. En hij zei tot de joden: „Ziet! UW koning!”
15 Maar zij schreeuwden: „Weg met [hem]! Weg met [hem]! Aan de paal met hem!” Pila̱tus zei tot hen: „Zal ik UW koning aan een paal hangen?” De overpriesters antwoordden: „Wij hebben geen andere koning dan caesar.”
16 Toen leverde hij hem daarom aan hen over om aan een paal gehangen te worden.

Het waren allen gelovige joden dus.

quote:

Ja, en?
Dat ga je ons hier verwijten dat er ergens een gek is die je mailbox vult?
Ik verzeker je dat de mensen hier wel een betere dagbesteding hebben dan spam verzenden.
En christelijke spam is een term die niet kan O-)
 Een medegelovige van je dus.

quote:

En inderdaad, ik ben Riemer Lap en je kunt zelfs mijn website bekijken. Ik ben niet anoniem hier omdat ik dat niet nodig acht.
Ik zeg geen gekke dingen dus wat ik zeg sta ik achter.
Als je als JG écht eerlijk wilt zijn dan doe je dat ook en zorg je dat je te vinden bent. Nu ben je iemand die anderen wel beticht en veroordeeld maar o wee als je te vinden zou zijn. Tsjonge, hoeveel lef heb je dan?
In mijn optiek heb je dan geen lef.

Niemand hier die je dan bestookt met mail weet ik. Mijn mailbox is al maanden gkvforumleeg _O_
Wel, ik leerde een sergeant  kennen, lang geleden. Toen ik een oude  foto vond herinnerde ik mij  zijn naam en tikte ik dat op het internet in. Hij was erg verrast, na  zo lange tijd, maar was ook verbaasd hoe ik hem gevonden had. Toen ik hem vertelde dat ik hem “gewoon”gevonden had, omdat hij zijn eigen naam gebruikte, was het even stil.  

Er is op het internet en ook elders een hele handel in adressen en het verzamelen van gegevens voor allerlei doeleinden. En dat is zo uit de hand gelopen, dat de overheid allerlei privacyregels heeft moeten opstellen. Je hebt nog steeds mensen die daar heel luchtig over doen, totdat hun identiteit wordt gestolen. Dan wordt er moord en brand geschreeuwd.

Ik laat dat soort “lef”, dan ook graag aan jou over.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4051 Gepost op: april 14, 2011, 10:43:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 april 2011 om 10:11:
Meen je dit nu écht?
Wil je op dit niveau met mensen spreken? Fors oordelend en met bijbelteksten verwijtend?
Je dweept nogal eens met wat Jezus deed en ik zou zeggen neem deze dan ook ter harte:
"Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden."
Woorden van Jezus...
In tegenstelling tot jou oordeel en veroordeel ik niemand. Ik laat gewoon zien wat de Bijbel werkelijk leert.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4052 Gepost op: april 14, 2011, 10:50:58 am »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 10:43:
[...]
In tegenstelling tot jou oordeel en veroordeel ik niemand. Ik laat gewoon zien wat de Bijbel werkelijk leert.
Een uitspraak "Je laat dus alleen zien, dat je geen jota snapt van de Bijbel" houdt dus niet het geven van een oordeel in???

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 09:38:
[...]
Je laat dus alleen zien, dat je geen jota snapt van de Bijbel.

Met het gebruik van het voegwoord "dus" worden er conclusies getrokken, oordelen gegeven...

dus
[voegwoord] geeft logisch vervolg aan

dus
aldus, bijgevolg, dan, derhalve, ergo

dus
1) Aldus 2) Allicht 3) Alzo 4) Bijgevolg 5) Bijwoord 6) Bijwoord van rede 7) Blijkens het voorgaande 8 ) Daarom 9) Derhalve 10) Dermate 11) Des 12) Dientengevolge 13) Ergo

Conclusie: men kan dus stellen dat je oordeelt (en ook veroordeelt) in dit topic... Je spreekt jezelf dus opnieuw tegen...

NB: krijg ik nog mijn excuses? Of ga je nog even door met het scheppen van verwarring in dit topic????
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 10:53:56 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4053 Gepost op: april 14, 2011, 10:56:36 am »

quote:

Nunc schreef op 13 april 2011 om 21:58:een dogma is (zie je eigen definitie eerder) een vastomlijnde leerstelling waarover geen discussie meer bestaat of toegestaan wordt.
 Een Dogma is dus een door mensen geformuleerde leerstelling.
De Bijbelse leer is gewoon duidelijk en heeft geen menselijke dogma’s nodig.

quote:

Vertel me waar je letterlijk en direct in de bijbel vindt, dat Jezus de meesterwerker is, dat Jezus de aartsengel (Michael) is en dat Jezus niet God is. Allemaal letterlijk, want aan 'menselijke redeneringen' waarbij verzen met elkaar verbonden worden, hebben we natuurlijk niks. Dat is niet meer "direct uit de bijbel" namelijk. Dus ....
We hebben het al eerde over de gepersonificeerde wijsheid gehad, dat je niet wenst te accepteren. Het is in de bijbel gebruikte term en velen, behalve trinitariërs, accepteren dat daar Jezus mee bedoeld wordt.

De Bijbel leer niet letterlijk dat Jezus en Michaël één en dezelfde persoon zijn. Het is wel aannemelijk. Maar dat is geen specifieke geloofsleer.

Lukas 11:
53 Toen hij nu vandaar wegging, begonnen de schriftgeleerden en de Farizeeën het hem vreselijk lastig te maken en hem met nog meer vragen te bestoken,
54 terwijl zij op hem loerden om iets uit zijn mond op te vangen.

quote:

jammer dat sommige mensen zo zijn. Maar je gaat me zeker vertellen, dat geen enkel WTG lid zo is? Dat zijn allemaal perfecte mensen, die zich nooit zullen bezondigen aan dit soort zaken. Oh,... zijn WTG leden niet perfect? Waarom klaag je dan als andere mensen dat ook niet zijn? Dat is "met twee maten meten".
Inderdaad dat mensen, die beweren Christelijk  te zijn, dat doen. JG zijn, als ieder ander, onvolmaakt, maar zullen net als Jezus, nooit anderen opzettelijk schade berokkenen.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4054 Gepost op: april 14, 2011, 11:02:00 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 10:50:Een uitspraak "Je laat dus alleen zien, dat je geen jota snapt van de Bijbel" houdt dus niet het geven van een oordeel in???
Nee.

Wanneer iemand zich uitgeeft als lecetriciën en hij spreekt over de "plus" en de "min" bij wisiselspanning, dan kan ik de conclusie trekken, dat hij niet veel kennis daarover heeft.

Ik veroordeel hem daar dus niet mee. ik constateer iets.

Ga je nu iets anders zoeken om mij op woorden te vangen?

Of zou je misschien geïnteressert zijn om door middel van de bijbelse leer eeuwig leven te verkrijgen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4055 Gepost op: april 14, 2011, 11:03:46 am »

quote:

quote:

Riemer:
Maar wanneer je er op gewezen wordt dat je in het vormgeven van dat volgen levensgevaarlijke fouten maakt én met meerdere maten werkt???
Want dat doe je nog steeds immers...
Beepee schreef op 14 april 2011 om 10:42:
[...]
Ach Jezus werd beschuldigd van werken door middel van  Beëlzebub. Het bekende fenomeen weer.
Maar Jezus liet zien dat zijn werken uit God voortkwamen....

Geldt hetzelfde voor jou??

Je bewust vals citeren van medeforumgenoten is niet iets verkeerds want het komt voort uit de Heilige Geest?? Immers: "ook Jezus werd valselijk beschuldigd alsof Hij door Beëlzebub zijn wonderen deed; die parallel mag Beepee dus ook trekken als hij "vals" beschuldigd wordt"???

Beepee: ik heb je er herhaaldelijk op gewezen dat je me 2x verkeerd geciteerd hebt, maar er volgt geen excuus... Ik mag er dus van uit gaan dat je me bewust verkeerd geciteerd hebt....??? Dat is geen "vrucht van de Geest", kan ik je wel vertellen... Maar onbijbels handelen.... En ook niet conform de WTG-doctrine...

Ben je wel een JG, Beepee???

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4056 Gepost op: april 14, 2011, 11:05:37 am »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 11:02:
[...]
Nee.

Wanneer iemand zich uitgeeft als lecetriciën en hij spreekt over de "plus" en de "min" bij wisiselspanning, dan kan ik de conclusie trekken, dat hij niet veel kennis daarover heeft.

Ik veroordeel hem daar dus niet mee. ik constateer iets.

Ga je nu iets anders zoeken om mij op woorden te vangen?

Of zou je misschien geïnteressert zijn om door middel van de bijbelse leer eeuwig leven te verkrijgen.
Allereerst ben in geinteresseerd om te weten wie me hier het Evangelie probeert te verkondigen... Aan de vruchten kent men de boom, leert Jezus. En jouw vruchten verspreiden een kwalijke geur....

Een geur die trouwens in de verte riekt naar "WTG", maar ook weer niet volledig.... Alsof deze vrucht al wat langer geleden van de boom is gevallen.....
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 11:06:54 am door Hendrik-NG »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4057 Gepost op: april 14, 2011, 11:53:25 am »

quote:

pyro schreef op 13 april 2011 om 19:51:
Ik zeg hier alleen dat je ten aanzien van je medechristenen die geen JG zijn,  een positie inneemt die je niet past.
Ik heb niet gezegd dat dat kwade opzet is. Het kan met de beste bedoelingen gebeuren. Verder val je me nogal snel in de rede, de rest van mijn bericht was de onderbouwing van het bovenstaande.
Je schreef:

quote:

Echter ten aanzien van je medechristenen die geen JG zijn, neem je een positie in die je niet past.
Door mensen die door de Geest leven (in de zin van Galaten 5:25) te vermanen alsof het dwalenden zijn (in de zin van 1 Corinthiers 6:10), strijd je tegen de bijbelse waarheid.
Wanneer mensen in naam van God elkaar doden, zijn zij dan door de geest gedreven?

Galaten 5:25 Indien wij door geest leven, laten wij dan ook door geest ordelijk blijven wandelen.

Denk je echt dat zij die dat doen, ordelijk wandelen?

1 Korinthiërs 6:10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Vers 9 en 10 laten dingen zien, die nu, in de wereld om ons heen, als gewoon worden beschouwd.

Er zijn kerken personen van het zelfde geslacht trouwen. Men vindt dat normaal. Ook vindt men het normaal dat een bekende homofiele Nederlander voorganger in een kerk was.

Punt is dat personen die zich met de dingen doen, genoemd in ver 9 en 10, Gods koninkrijk niet kunnen beërven.

Dat is wat ik degenen, die willen luisteren, wil besparen.

Ik vindt het best knap, dat je vindt, dat ik je schriftelijk  in de rede kan vallen.

quote:

1 cor 6:10, de bijbeltekst die je gebruikte is een terechtwijzing van Paulus tegen dwaling.
Paulus waarschuwt dus, ik herhaal dat. Niet uit eigenbelang.

quote:

Je retorische vragen beginnen me eerlijk gezegd nogal te vermoeien omdat je ze altijd met WTG doctrine gaat beantwoorden, ongeacht wat ik terug zeg.
Ik begrijp trouwens uit je antwoord dat je alleen met de WTG doctrine een echte christen bent, omdat je dan de nauwkeurige kennis bezit?
Dit is nu  aan de hand:

2 Timotheüs 4:3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;

Het is gewoon Bijbelse leer, die ik breng. Het wtg kent geen doctrines, ook al meen je van wel.

De Bijbel laat zien, dat het Gods wens is, dat alle gelovigen een nauwkeurige kennis bezitten. Dat staat gewoon in de bijbel. Dat kerken daar geen prioriteit aan geven is dus m.i. tegen Gods wens in.

quote:

Tja, als je je medechristenen zelfs niet als zodanig erkent, dan zijn wij allemaal weerspannige ongelovigen en jij de evangelist.
Met deze rolverdeling gaan we er nooit uitkomen.
Jezus predikte uitsluitend tegen medegelovigen. Hoe reageerden zij daarop?

quote:

Afgezien van de vraag of WTG besloten is, is wat ik erover schreef wel correct?
(ik schreef: "Dat maakt het moeilijk, want als je eenmaal de eenheid van je eigen besloten kring het kenmerk van het ware geloof vindt, dan is elke op of aanmerking van buitenaf automatisch verkeerd omdat het verdeeldheid is die dus niet van God kan komen. Je neemt zodoende een onaantastbare stelling in, vanwaaruit je iedereen kan vermanen zonder zelf aanspreekbaar te zijn.")
Jouw visie.
Trek is een parallel naar Jezus  tijd? Kreeg hij dan niet  ongeveer dezelfde reacties over zich heen?  Had hij het over waarheden, meerdere geloven  naast elkaar, die elkaar om het hartst bestreden?

Is de meer dan 300 kerken van de Christenheid het met elkaar eens en vormen zij zo de Christelijke eenheid uit de eerste eeuw? Of gedragen zij zich net zo als de joodse sektes?

Zijn er meerdere smalle wegen dan? Of is de weg zo breed, dat alle religies daarop kunnen lopen?

quote:

In deze draad kwam het tweede deel van de romeinenbrief al ter sprake, Paulus schrijft daar heel andere dingen over dit onderwerp dan jij hier.
Nee, niet echt.
Maar het is wel moeilijk om het gehele verband te zien, waarin Paulus dingen zegt. Je moet zijn uitlatingen zien in het licht van de gehele bijbel en moet daarmee in overeenstemming mee zijn.

quote:

Ja, dat is ook wat Paulus met zoveel woorden schrijft, we hadden het al over Galaten 5 : 13-26 gehad waar dit gegeven o.a. ter sprake komt.
Het is jammer dat WTG een monopoliepositie op nauwkeurige kennis claimt, zodat je dergelijke passages exlusief op de JG wilt betrekken.
Anders zou ik bijna kunnen zeggen dat ik het met je eens ben.
Dus er zijn toch meerdere wegen naar God?

Zoals ik al eerder opmerkte, zijn het juist de kerken, die aangeven dat JG denken, dat ze het alleen weten.

Of is het toch zo dat alle (andere) wegen uiteindelijk naar Rome leiden.

Ik kwam  bij de vers voor vers bespreking van Handelingen een interessante gedachte tegen.

Hand 1:6 Toen zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor Israël?

In deze ene regel komt, bij diepere beschouwing, twee foute gedachten van de dsicipelen  naar boven, die intussen nog steeds bij de joden aanwezig zijn.

Één foute gedachte  wordt door Jezus onmiddellijk gecorrigeerd (vers 7). De tweede foute gedachte ontdekken zijzelf, ca 10 dagen later, toen zij door de HG gezalfd weden en aldus leden van de kleine kudde werden.

Een positief punt is wel dat ze Jezus raad toepasten: „Waakt daarom voortdurend, want gij weet noch de dag noch het uur.” — Mt 25:13.

Vers 8 en GIJ zult getuigen van mij zijn zowel in Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot de verst verwijderde streek der aarde.

Waar getuigden zijn van?

Van de, als Messias, opgestane Jezus. De 1e vervullling van Gen 3:15. De 2e komt nog.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4058 Gepost op: april 14, 2011, 12:02:04 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 11:05:
Allereerst ben in geinteresseerd om te weten wie me hier het Evangelie probeert te verkondigen... Aan de vruchten kent men de boom, leert Jezus. En jouw vruchten verspreiden een kwalijke geur....
Een geur die trouwens in de verte riekt naar "WTG", maar ook weer niet volledig.... Alsof deze vrucht al wat langer geleden van de boom is gevallen.....
Interessant dat je dat aanhaalt. Ik kan daardoor naar Paulus verwijzen.

De apostel Paulus schreef:
 „Voor God zijn wij een welriekende geur van Christus onder hen die gered worden en onder hen die vergaan, voor de laatsten een geur uitgaande van dood tot dood, voor de eersten een geur uitgaande van leven tot leven.” — 2 Kor. 2:15, 16.

Jg komen wereldwijd persoonlijk aan je deur. Dat zie je wie je voor je hebt.

Wanneer je werkelijk in de Bijbelse leer geïnteresseerd bent, kan je vragen naar een ervaren verkondiger om met hem te bespreken wat de Bijbel nu werkelijk leert. Dan weet je met wie je praat en kan je aan de hand van de gehele Bijbel zien, wat werkelijk in overeenstemming is met de gehele bijbel.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4059 Gepost op: april 14, 2011, 12:08:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 11:03:Maar Jezus liet zien dat zijn werken uit God voortkwamen....

Geldt hetzelfde voor jou??

Je bewust vals citeren van medeforumgenoten is niet iets verkeerds want het komt voort uit de Heilige Geest?? Immers: "ook Jezus werd valselijk beschuldigd alsof Hij door Beëlzebub zijn wonderen deed; die parallel mag Beepee dus ook trekken als hij "vals" beschuldigd wordt"???

Beepee: ik heb je er herhaaldelijk op gewezen dat je me 2x verkeerd geciteerd hebt, maar er volgt geen excuus... Ik mag er dus van uit gaan dat je me bewust verkeerd geciteerd hebt....??? Dat is geen "vrucht van de Geest", kan ik je wel vertellen... Maar onbijbels handelen.... En ook niet conform de WTG-doctrine...
 Ben je wel een JG, Beepee???
Ik heb je meerdere malen laten weten, dat ik NOOIT de intentie heb iemand verkeert te citeren of te beschuldigen. Toch wordt dat voortdurend zo geïnterpreteerd. Daarbij haal ik Bijbelse voorbeelden aan, van ongeveer gelijke voorvallen.

Het is kennelijk nooit voldoende, dat ik dat duidelijk stel dat ik die intentie niet  heb, nooit  zal hebben!

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4060 Gepost op: april 14, 2011, 12:13:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 april 2011 om 10:11:
[...]

Meen je dit nu écht?
Wil je op dit niveau met mensen spreken? Fors oordelend en met bijbelteksten verwijtend?
Je dweept nogal eens met wat Jezus deed en ik zou zeggen neem deze dan ook ter harte:
"Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden."
Woorden van Jezus...
Hoevaak moet ik eigenlijk  herhalen, dat ik NOOIT de intentie heb om te oordelen of te veroordelen.

Ik haal geen teksten aan om iemand iets te verwijten, maar in de , kennelijk ijdele hoop, dat de persoon de bijbelse leer accepteert.

Je voelt je kennelijk erg aangesproken en  dat irriteert je. Je kan je eigenlijk niet voorstellen, dat iemand dat positief bedoeld en het niet uit eigen belang naar voren brengt.

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4061 Gepost op: april 14, 2011, 12:15:58 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 13 april 2011 om 16:29:
[...]

Ik had eerder al termen als schijnheilig en hypocriet in de mond genomen. :) Ik zag het dus al lang en breed voor de 160 pagina's.
Er wordt voortdurend MIJ verweten dat ik oordeel en veroordeel.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4062 Gepost op: april 14, 2011, 12:36:49 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 12:13:
[...]
Hoevaak moet ik eigenlijk  herhalen, dat ik NOOIT de intentie heb om te oordelen of te veroordelen.

Ik haal geen teksten aan om iemand iets te verwijten, maar in de , kennelijk ijdele hoop, dat de persoon de bijbelse leer accepteert.

Je voelt je kennelijk erg aangesproken en  dat irriteert je. Je kan je eigenlijk niet voorstellen, dat iemand dat positief bedoeld en het niet uit eigen belang naar voren brengt.

Een mens kan een fout maken zonder de INTENTIE te hebben een fout te maken...

Als een gespreksgenoot je er op wijst dat je die ander volledig verkeerd geciteerd hebt (en dat ook kan aantonen, als voor iedereen ZICHTBAAR is dat er verkeerd geciteerd is (en is al snel zo op een internetforum!!)), wat is er dan op tegen om dat gewoon toe te geven??

Want een mens kan 100x de bedoeling hebben om geen fouten te maken, maar als er dan toch een fout wordt gemaakt, dan wordt er wel een fout gemaakt....

Wat mij met name irriteert is het feit dat je niet gewoon erkent dat je mij woorden "in de mond gelegd hebt" die ik nooit heb geschreven.... Kijk nog eens terug, en oordeel zelf, zou ik zeggen... Maar laat vervolgens ook wat weten aan de anderen.....

Voor de rest uit je daarna nog wat voorbarige conclusies die ik niet kan onderschrijven... Interpretaties, dus... Je weet helemaal niet wat ik me wel en niet kan voorstellen..... Begin daar dus niet over als je een gesprek zuiver wil houden....
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 02:20:24 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4063 Gepost op: april 14, 2011, 12:38:21 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 12:08:
[...]
Ik heb je meerdere malen laten weten, dat ik NOOIT de intentie heb iemand verkeert te citeren of te beschuldigen. Toch wordt dat voortdurend zo geïnterpreteerd. Daarbij haal ik Bijbelse voorbeelden aan, van ongeveer gelijke voorvallen.

Het is kennelijk nooit voldoende, dat ik dat duidelijk stel dat ik die intentie niet  heb, nooit  zal hebben!
Dat komt inderdaad niet neer op een "sorry, ik heb je inderdaad verkeerd geciteerd.... Maar begrijp ik het goed dat je dan dit of dat probeerde te zeggen???"

Ik zei trouwens niet dat ik denk dat je de intentie zou hebben om mij verkeerd te citeren... Ik constateerde gewoon nuchter DAT je me 2x verkeerd geciteerd hebt... Waarbij mijn betoog nu niet direct in een "orthodox daglicht" kwam te staan... Het was een fout citaat met (voor mij) grote gevolgen, dus....

NB: je geeft ook geen antwoord op de eenvoudige en rechtstreekse vraag of je wel een JG bent....!! JG: Jehova's getuige... Ben je wel een lid van het Wachttorengenootschap????
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 04:01:32 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #4064 Gepost op: april 14, 2011, 03:40:43 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 12:08:
[...]

Allereerst spreekt men in zo'n geval meestal zijn spijt over het gebeurde uit en vraagt of de ander het je niet kwalijk wil nemen.
Als ik letterlijk struikel en tegen iemand op bots, dan doe ik dat ook. Ik stel niet simpel als verweer tegen het ongenoegen van de ander dat het mijn intentie niet was om te struikelen. Dat zeg ik misschien óók wel, maar in de eerste plaats vraag ik het mij niet kwalijk te nemen en zeg dat het mij spijt.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4065 Gepost op: april 14, 2011, 04:10:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 12:38:
NB: je geeft ook geen antwoord op de eenvoudige en rechtstreekse vraag of je wel een JG bent....!! JG: Jehova's getuige... Ben je wel een lid van het Wachttorengenootschap????
Dat is toch glashelder? :?
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4066 Gepost op: april 14, 2011, 05:21:33 pm »

quote:

Beepee schreef op 13 april 2011 om 11:24:

quote:

Trajecto schreef op 13 april 2011 om 00:47:
Nou, ik zei het niet rechtstreeks in die bewoording, maar het is toch wel gewoon het patroon wat ik bij jou ervaar. Dus tsja...
Dat werd toen in de kerk zo gezegd. Tegenover het “alleen” weten staat een grote hoeveelheid tegenstrijdige meningen.

Bedoel je binnen één kerkgemeenschap of als je de verschillende kerkgemeenschappen vergelijkt. In het laatste geval is het min of meer logisch -- met dien verstande dat waar het allemaal onder de noemer christelijk valt het toch niet al te zeer diametraal kan wezen.
Binnen één kerkgenootschap hangt het erg vanaf hoe sterk men een precies tot in detail uitgewerkte en voorgeschreven uitleg heeft.
Het WTG is een voorbeeld van zeer sterk tot in detail voorgeschreven leer plus daaraan gekoppeld toezicht op de naleving van alle details.

quote:

quote:

Trajecto:
Toch moet je oppassen dat je niet gaat neigen naar iets wat vooral precies weten wat er in de Bijbel staat inhoudt en de Schrift dan als een ge- en verbodenboek gaan zien. In mijn optiek wil jij juist ook naar de letter geloven.
Uit wat jij zegt blijkt ook vaak dat je in religieus vieren uitsluitend ge- en verboden ziet; je bent verplicht op een voorgeschreven dag op een voorgeschreven manier te vieren en ook verplicht elk vieren daarbuiten strikt na te laten. Blij en dankbaar zijn op een andere dag mag heel misschien, maar vieren...(?) Nee geen kwestie van!!
Je kan je dus niet voorstellen, dat ik niet twijfel.
Hmmm, geen antwoord op wat ik zeg, maar het is inderdaad niet zo gemakkelijk om voor te stellen dat je gelooft op de manier zoals jij het doet en dat je daarbij dan óók nog helemaal geen twijfel hebt. Ik neem meer gewoon aan dat je het doet. Het is een gegeven voor mij dat ik als feit erken.
Vooral heel vreemd is het ook voor mij dat je niet ziet dat de Bijbel niet iets is met één uitleg en daarmee klaar. Het komt op me over als een raar bot niet willen erkennen van feitelijkheden, maar ik moet zo langzamerhand geloven dat je het echt zo meent. De Bijbel is geen leerboek met één ondubbelzinnig klip en klare bedoeling voor alles wat er in staat, maar onbegrijpelijkerwijze denk jij dat dat wél zo is.

Jij houdt jezelf voor de apostel van de enige ware en juiste uitleg die je onder andere hier aan domme christenen die een beetje dwalen kunt gaan brengen.
Ik geloof niet dat er hier een forummer is die dat accepteert als juist en acceptabel vertrekpunt en dus botst het onvermijdelijk steeds.

Ik heb je wat aanwijzingen gegeven om de zaken wat soepeler te laten lopen in de aanname dat je toch eigenlijk ook wel zou weten dat jij niet gewoon alleen een mens die fouten maakt bent, maar ook weet dat je nooit volledig zeker ervan kunt zijn dat je geloof -- hoe sterk ook -- juist en volledig is. Als je dat wist erkende je dat het onzekerheden/twijfels/fouten zal bevatten.
Maar dit behoort niet tot jouw belevings-inhoud en dan houdt het eigenlijk op, verder. Mijn tips van de laatste posts zijn dan niet toepasselijk en geschikt voor jou.
Dan zijn alle wegen geblokkeerd.

quote:

Jg willen bepaalde dingen niet doen, omdat God dat haat! Niet omdat het verboden is! JG zien de bedoeling achter de genoemde verboden, voorkomen dat men in de strikken van Satan valt.

Wanneer Jezus zegt dat je zijn dood moet herdenken op 14 Nissan, dan doen JG dat, precies zo, als hij heeft voorgedaan. Waarom? Uit erkenning en waardering voor het grote offer dat hij bracht.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja, die moet je ook niet sec schilderen, maar meer als illustratie gebruiken.
Bijvoorbeeld:
"Ik denk dat je dit toch kunt vergelijken met wat er staat in {Bijbelboek} vers {zoveel}: {citaat vers}.
Dat lijkt op wat ik proef in wat jij/men doet ... (etc.)"

Als je het zo doet is iemand vast niet al te gauw kwaad; dan bespeurt hij een uitleg en niet een steek onder water van een betweter.
Dus een mus dient te zingen als een nachtegaal? Of mag hij zichzelf zijn?
Maar troost je, ik probeer mij, zo goed als ik kan, aan te passen.
Je mag het uiteraard doen zoals je het wilt en zoals je het kunt. Ik deel slecht mede wat ik denk en geef een hint. Doe er wat mee als je er wat in ziet; en als dat niet zo is, dan vergeet je hem gewoon weer. Geen probleem hoor. Maar als we toch zitten te praten en jij laat weten dat je vaak onvriendelijkheid tegen komt geef ik gewoon een tip.

quote:

quote:

Trajecto:
Laten zien wat de Bijbel volgens jou leert, zou ik zeggen. Je moet niet "meegaan om het meegaan", maar als de Joden nu een redenatie hebben die anders is dan jouw redenatie moet je natuurlijk wel goed gaan kijken hoe ze er aan komen en wat er wel of niet voor te zeggen is. Het is uiteraard geen kwestie van "ik heb besloten dat Jezus de Messias is dus als jullie wat anders zeggen ben ik niet geïnteresseerd". Nee dan valt er wat te bestuderen en wellicht te leren en misschien te overleggen met die Joden wat ze op jouw uitleg te zeggen hebben, als ze bereid zijn de zaken te bekijken en bespreken.
Ik laat zien wat de Bijbel leert, niet wat IK denk dat de Bijbel leert. Ik probeer de Bijbel zoveel mogelijk zèlf te laten spreken.

Zo, dus jij kunt aanwijzen wat de Bijbel leert zonder daarbij te denken. Knap hoor. Tenzij je de gehele Bijbel overhandigt en de ander het laat uitzoeken, natuurlijk.
O, jij wijst de relevante stukken aan en verwijst naar wat je denkt dat de daarvoor geldende bijbehorende duiding is elders in de Bijbel en dat doe je allemaal zonder te denken en denkend te selecteren... ?
Hmmm Knap hoor! Het klinkt paradoxaal voor mij, maar dat komt zeker omdat ik wél denk. Tja...

quote:

Natuurlijk kijk ik naar de motivatie van de Joden. De Bijbel laat zien hoe zij zijn.
Mt 28:
11 Terwijl zij onderweg waren, zie! daar gingen enkelen van de wacht naar de stad en berichtten aan de overpriesters alles wat er gebeurd was.
12 En nadat dezen met de oudere mannen waren bijeengekomen en hadden beraadslaagd, gaven zij de soldaten een voldoend aantal zilverstukken
13 en zeiden: „Zegt: ’Zijn discipelen zijn hem in de nacht komen stelen terwijl wij sliepen.’
14 En mocht dit de stadhouder ter ore komen, dan zullen wij [hem] overreden en maken dat GIJ onbezorgd kunt zijn.”
15 Zij dan namen de zilverstukken en deden zoals zij onderricht waren; en dit woord is tot op de dag van vandaag onder de joden verbreid.

Dan kijk je naar hun hedendaagse motivatie.
Deze is gebaseerd op het daadwerkelijk regeren van Jezus als koning. Hij deed dat niet in hun tijd en verjoeg de Romeinen ook niet, dus kan hij de Messias niet zijn. Daarbij negeren zij, door onbegrip, Gods tijsdplan o.a. weergegeven in het beeeld van Nebucadnezar.

Nou, je kunt het proberen. Mattheus is natuurlijk een boek wat de Joden niet erkennen
En als je ook al begint met te zeggen dat je ze gaat vertellen wat de Bijbel leert -- niet wat zij denken dat hij leert en zelfs niet wat jij denkt dat hij leert maar simpelweg wat hij leert -- dan vraag je veel van de vriendelijke inschikkelijkheid in houding van die Joden.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja. Maar dat on-Bijbels vind ik niet echt hard. Niet voorgeschreven maar on-Bijbels...(?) Een keer in het jaar reserveren om wat extra te denken aan het komen van Jezus in deze wereld vind ik niet vreemd en waarom moet dat dan als on-Bijbels naar de geest worden gezien? Jezus liet ook zien dat de geest belangrijk is en niet de mens er is voor de Wet, maar de Wet voor de mens.
On-Bijbels is datgene wat de Bijbel niet leert.

Kerstmis komt in de Bijbel niet voor. Het gebruik komt wel bij heidenen voor als onderdeel van hun aanbidding.

De wet is door Jezus vervult. Dat wil niet zeggen dat we Bijbelse geboden naar willekeur mogen overtreden. Jezus volgelingen willen dat niet, hun keuze dus.

quote:

quote:

Trajecto:
 Maar wat betreft je eerste zin: ik (/men) verwacht vooral dat je op collegiale toon en wijze iets bekijkt. Dat je van jouw visie helemaal overtuigd bent is tot daar aan toe, maar als verschillende zienswijzen aan de orde komen zul je de jouwe moeten onderbouwen of eventueel zeggen -- zonder echt bewijs -- dat jij het opvat op die-en-die manier omdat het het meest aannemelijk is. Slechts simpelweg vaststellen "het is zo en niet anders" gaat natuurlijk niet.
Beepee:
Dus Jezus moets zijn visie maar aanpassen aan die van de joden? Wat hij zei, was dusdanig onduidelijk, dat je daar alle kanten mee op kan? Bewees Jezus dan niet dat hij werkelijk de Messias was?
Trajecto:
Mwa, dat is geen inhoudelijk op mijn opmerkingen slaande reactie. Je moet jouw weten en Jezus' weten niet zo gemakkelijk met elkaar vergelijken. Jij vergelijkt appels met peren om het nou maar eens mal te zeggen in dit verband.
Sorry hoor, je kunt nou al talloze malen hebben gezegd dat jij je niet gelijk aan Jezus wilt stellen, maar dan weet ik niet wat je hier wél aan het doen bent! Dat moet je me maar eens haarfijn uitleggen, dan.
Toch eigenlijk heel eenvoudig. Jezus maakte geen onderscheid tussen mensen. Hij ging met allen gelijkwaardig om.

Toch waren de Schriftgeleerden hem vijandig gezind. Moest hij dan zijn boodschap aanpassen om hen vriendelijk te krijgen? Zij beschuldigde hem er zelfs van demonen met behulp van Beëlzebub uit te werpen. Mt 10:25.
Als ik je adviseer iets zus-of-zo te doen adviseer ik JOU dat. Ik heb geen intententie Jezus iets te adviseren. Uitvluchten en retorische vragen in die richting zou je liever achterwege moeten laten. Ik spreek hier steeds tegen JOU.

quote:

quote:

Trajecto:
Nee er is geen bewijs dat Jezus Kerstmis instelde, noch dat hij zijn verjaardag vierde. Maar men kan redeneren dat dat ook helemaal niet hoeft.
Verjaardagen vieren was niet gebruikelijk en men had er zelfs redenen voor om het als gelinkt te zien aan afgoderij en dus deed men het niet. Dat idee nu te gaan "imiteren" in onze cultuur waar het gebruikelijk is om een verjaardag meer of minder feestelijk te vieren (en niet met afgodaanbidding) is echter wat anders.
Kerstmis heeft wel bijkomende traditionele opsmuk maar in principe gedenkt de christen dan de geboorte van Jezus.
Geloven naar de geest sluit voor mij strikte verboden voor het vieren van beide juist uit.
Doet men het wel dan is men een cultuur waarin verjaardagvieren als beladen werd ervaren aan het projecteren en bindend voorschrijven in de onze. Dat is juist de Bijbel gebruiken om benepen lettertjes uit te gaan pluizen. Maar dat is mijn mening en ik weet dat jij het zo niet kunt ervaren of zien.
Wat Kerstmis betreft is er ook nog bij jou het voor mij vreemde idee dat slechts iets gevierd mag worden wat voorgeschreven werd -- nee, we zijn nu blij dat Jezus ooit geboren werd en denken daar een keer in het bijzonder aan.
Het is volkomen zeker, dat Jezus, noch zijn discipelen een kerstfeest vierden, immers het werd pas in de vierde eeuw ingesteld.
Ja dat weet ik ook wel, maar ik gaf gewoon antwoord op jouw vraag of er bewijs is dat Jezus het instelde. Strikt logisch genomen kun je nog veronderstellen dat het in de 4e eeuw her-ingevoerd werd na eerst vergeten te zijn geweest maar dat geloof ik niet. Ik geloof gewoon dat het in de 4e eeuw ingevoerd werd. Bewijzen heb ik verder niet nodig.

quote:

Het is ook volkomen duidelijk dat Joden geen verjaardag vierden. Het is een onderdeel, net als kinderdoop, van heidense aanbidding. Met wat nazoekwerk is dat gewoon duidelijk. Dat zijn geen "benepen lettertjes om uit te gaan pluizen"

Ik zei al:
"Verjaardagen vieren was niet gebruikelijk en men had er zelfs redenen voor om het als gelinkt te zien aan afgoderij en dus deed men het niet. Dat idee nu te gaan "imiteren" in onze cultuur waar het gebruikelijk is om een verjaardag meer of minder feestelijk te vieren (en niet met afgodaanbidding) is echter wat anders. "
Een cultuureel-historisch gegeven -- interessant wel, maar irrelevant voor het geestelijk leven van een mens, nu en hier.

quote:

quote:

Trajecto:
Kan zijn, maar dat neemt niet weg dat je zelfs het woord piñata niet durft neer te schrijven en dat is toch wel een beetje raar. Als ik of anderen een context negeren is het logischerwijze een mooie taak voor jou om die context uit de doeken te doen en te bespreken; niet slechts te mopperen over het negeren ervan.
Grote onzin. Piñata is een katholiek volksfeest, dat aan het vasten is gekoppeld. Het is nooit een onderdeel geweest van aanbidding in Babylonische , Egyptische of Romeinse heidense Godsdiensten.

Men probeert hiermee het volgen van heidense vormen van aanbidding te vergoelijken. Daarbij wordt de context van de artikelen genegeerd.
Dat is de Piñatafan wel duidelijk en daarom ben ik er niet verder op in gegaan.
De piñata stamt van Indiaanse gebruiken af. Maar verder is er al door andere forummers op ingegaan dus ik laat het hierbij. Het is voor mij nieuw dat je nu speciaal een taboe beperkt tot Babylonische, Egyptische en Romeinse heidense godsdiensten. Althans dat meen ik nu dus te lezen. Nou breekt inderdaad mijn klomp, zoals Hendrik ook al zei.

quote:

quote:

Trajecto:
JG'en zijn ook mensen, hè? En bovendien kom ik dingen tegen die voor mij -- puur mijn mening dus -- aangeven dat er bij het WTG geen goed onderscheid gemaakt wordt.
Tja, het komt niet overeen met de visie van de meerderheid, dus is het fout?
Jezus slaagde er niet in de meerderheid te overtuigen, dus is Jezus fout?

Neen je trekt conclusies die fout zijn.
Ik gaf mijn mening en die is niet noodzakelijk gelijk aan meerderheidsdenken. (Ik ben in feite zelfs een mens die niet erg "een gemiddelde Nederlander" is -- niet iemand die de waan van de dag en modes volgt -- maar zo mijn vaste principes heb. Maar dit terzijde.)
Voorts ben ik niet een autoriteit die kan beslissen over goed of fout (al heb ik er dus wel mijn ideeën over). Je moet me niet vanalles in de mond willen leggen. Vooral nu dat dingen zijn die ik juist verwerpelijk vind is dat hinderlijk. Ik vind zelfs dat ik het je kwalijk kan nemen dat je het wel doet.

quote:

quote:

Trajecto:
Ja oké.
Nou, ik dacht bijvoorbeeld aan het vergezochte verbod op verjaardag vieren, waar ik het al over had. Niet dat ik het wél vieren op zich erg belangrijk vind, maar het strikte verbod vind ik een zware overwaardering van een gewoonte bij de Joden van 2000 jaar terug die in het maatschappelijk leven van nu en hier geen essentiële waarde heeft en die daardoor onterechte vervreemding van de medemens in onze cultuur geeft. Dat laatste acht ik op zich een kwaad. Men moet zich niet afscheiden van de medemens zonder dwingende redenen.
Is het vergezocht, omdat het over de gehele wereld zo populair is, ook bij de on-Bijbelse religies? Of zou dat juist een teken zijn, dat je het daarom juist niet aan mee moet doen, als Christen.

Wanneer je direct of indirect meedoet aan afgoderij, zo leert de Bijbel, kan je niet in Gods koninkrijk komen. Wat vind je dan belangrijker?

Dat is geen vraag waar ik een zinnig antwoord op kan geven omdat de vooropgestelde geloofsbasis niet de mijne is.
God die dit of dat "haat" en iets niet accepteert vanwege archaïsche connecties met afgoderij is voor mij echt een enormiteit waar een mens zich niet mee bezig moet houden. Als men weldenkend constructief bezig wil zijn heeft men andere bekommernissen en serieuzer zaken aan het hoofd.
Ik ga even niet elke zin die je zegt uitrafelen. Die spreken gewoon de taal van jouw geloof . Ik kan niet alles gaan omvormen naar mijn uitdrukkingswijze en ik heb al lang gemerkt dat áls ik het doe, je het toch niet oppikt.
Het is jouw gedachtenwereld kennelijk niet; jij blijft denken op de manier van Bijbeluitleg als een historisch boek met leef en gedragsregels gegeven door de antropomorfe Jehovah. En die moet je te vriend houden om in zijn koninkrijk te komen. Doe zoals je denkt dat het juist is, zou ik zeggen; hierin kan ik je niet adviseren.

quote:

quote:

Trajecto:
[...]

Oké, hier schreef je dus inderdaad "mijn Bijbelse visie"; prima doe het vaker zo en dan wordt de sfeer prettig en je gespreksgenoot wordt minder gauw kribbig.
Jezus gebruikte de actief verbale communicatie en was daar erg goed in, toch reageerden veel mensen kribbig. Wat deed hij verkeerd dan?

Net als Hij probeer ik te laten zien wat Gods wil is en dat staat gewoon in de Bijbel. Was Jezus nu een betweter of wisten de schriftgeleerden het beter? Vertelde Jezus datgene wat men graag hoorde, kittelde hij hun oren? Of liet hij zien wat Gods zienswijze was.
Ach nee, religieus groeien is niet een kwestie van nuchtere kennis paraat hebben. Daar komt heel wat anders voor kijken. Jij stelt retorische vragen die leuk zijn om de serieuze mens in een val te krijgen, maar daar ga ik niet op in. Jij lost je leuke slimme vraagjes zelf maar op; ik vind dat tijdverspilling. (Hint: denk liever niet in termen van "Gods zienswijze" maar ontdek en verinnerlijk wat juist en opbouwend is.)

quote:

quote:

Trajecto:
Met tegenstanders kun je moeilijk een alliantie aangaan, ja. Niettemin is het een goede zaak om waar mogelijk toch wat gezamenlijkheid te zoeken. Het is mooi als dat binnen de aandacht blijft.
Punt is gewoon,degenen die niet willen luisteren, luisteren niet.

??? Wat bedoel je? Als je als WTG met een andere organisatie een alliantie wilt aangaan of enige vorm van samenwerking zullen beide organisaties met elkaar om de tafel moeten gaan zitten en naar elkaar luisteren.
Als één van de twee weigert te luisteren is er weinig of niets mogelijk.

quote:

quote:

Trajecto:
O, je vrouw heeft wellicht nog de katholieke schoolkathechismus gehad? Op zich eigenlijk best een mooie methode, vind ik eigenlijk; om een basis te leggen dan.
Een elektronica-opleiding. Kijk eens aan! Een Bijbelstudie is natuurlijk wel een erg ander "vak" dan elektronica, maar wellicht is toch wel een vergelijkbare manier van studeren te gebruiken.
Ik had op jeugdige leeftijd een katholiek vriendinnetje, die mij haar Kathechismus liet zien. Ik haalde haar wel eens op uit school en op een gegeven moment brak daar een rel uit, toen men dat zag. Omgaan met een niet katholiek en nog wel een jongetje is uit den boze.

Moslims leren hun Koran letterlijk uit hun hoofd, gevolg is dat ze het niet begrijpen. Versjes domweg opzeggen is niet bevorderlijk voor het begrip.
Nou, soms kan het handig zijn iets uit het hoofd te kennen. Ik herinner me nog hoe ik vroeger uit het hoofd heb geleerd bij wiskunde wat een logaritme is. Dat was toch wel handig. Het was een lange zin die ik zelfs nu nog kan opdreunen en die vertelt wat een logaritme is. Als je goed in taal bent -- en dat bent ik wel -- dan kun je vervolgens zo'n zin langzaam de revue laten passeren en bedenken wat hij eigenlijk zegt. Als je dat gedaan hebt weet je weer wat -- in dit geval -- een logaritme is.

quote:

Een onderwijsmethode dient er op toegespitst te zijn op het begrijpen en eigen maken van de stof. Of dat nu technisch of religieus is maakt weinig uit voor de gebruikte methode.

Door hun methode kwam het elektronica-instituut bekend te staan als de beste van Nederland. Ze hebben intussen een hoge school status verworven.
Hmm, jij ziet religieus verdiepen toch wel heel anders dan ik.

quote:

quote:

Trajecto:
Maar houd het met een eventueel antwoord op deze post maar beperkt. We praten met elkaar als twee mensen die het op essentiële punten niet eens worden en dan moet je ook niet al te lang die punten steeds opnieuw blijven herhalen.
Door te herhalen blijft er op een gegeven moment hopelijk toch iets hangen. Vandaar dat men op scholen steeds toetsen geeft.

Dat is zo. Ik ben in dit topic bezig met dit oogmerk, maar ik vraag me steeds opnieuw af of ik het maar niet moet opgeven.

Oké, tot zover.
Deze post is weer veel te lang (ondanks het feit dat ik fors erin aan het schrappen geweest ben) en daarom heb ik de passage die eigenlijk concluderend belangrijk kan zijn maar in vette letter gezet.
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 05:23:35 pm door Trajecto »

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #4067 Gepost op: april 14, 2011, 06:14:29 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 09:38:
[...]
Je laat dus alleen zien, dat je geen jota snapt van de Bijbel.

Vanuit jouw dogmatische kerkleer bezien klopt dat. Immers het WTG is de instantie die als enige de Bijbel op de juiste manier kan uitleggen. Aangezien ik het WTG verwerp snap ik er dus geen jota van.
Vanuit mijn perspectief ziet het er echter heel anders uit.

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 12:15:
[...]
Er wordt voortdurend MIJ verweten dat ik oordeel en veroordeel.
Dat klopt. Doet mijn reactie ook maar iets af aan de constatering dat jij oordeelt en veroordeelt? Nee, helemaal niets. Je probeert nu toch geen drogreden neer te zetten?
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 06:15:56 pm door Thorgrem »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4068 Gepost op: april 14, 2011, 06:28:28 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 10:56:
[...]
  Een Dogma is dus een door mensen geformuleerde leerstelling.
De Bijbelse leer is gewoon duidelijk en heeft geen menselijke dogma’s nodig.

ach ja, ga maar weer nieuwe definities voor woorden verzinnen. Maar als je dat spelletje toch wilt spelen. Dan heeft mijn kerk geen dogma's, en het WTG wel. Want wat ik geloof, is op de bijbel gebaseerd, die gewoon duidelijk is. Jouw ontkenning van Jezus' Goddelijkheid is onbijbels, en een WTG (menselijk) dogma

Maar ja, in het woord 'dogma' zit helemaal niet ingebakken dat het van mensen afkomstig moet zijn, alleen maar dat het een leerstandpunt is. En of dat nu van God, van de grote groene kikker, of van e.o.a. mens afkomstig is, maakt niet uit. Het gaat erom dat het een standpunt is m.b.t. een leer (de christelijke, de islamitische, de ...whatever .. leer) en dat er (binnen de groep) over dat leerpunt geen discussie mogelijk is. En aan al die eisen voldoet een flink deel van wat het WTG leert, en dat zijn dus gewoon "dogma's", ook al staat dat woord jou niet aan. Net zo goed als ik de leer punten waar ik in geloof, ook "dogma's" zou noemen, ondanks dat ik er stellig van overtuigd ben dat die leer gewoon direct op de bijbel gebaseerd is. Ik heb ook nooit iets anders dan de bijbel nodig gehad, om ze in dit topic (veelvuldig!) aan te tonen.

quote:

[...]
We hebben het al eerde over de gepersonificeerde wijsheid gehad, dat je niet wenst te accepteren. Het is in de bijbel gebruikte term en velen, behalve trinitariërs, accepteren dat daar Jezus mee bedoeld wordt.

ten eerste, ken je feiten (en die ken je duidelijk niet, gezien je onwaarheid over wijsheid en trinitariers). Veel (niet alle) trinitariers vinden wel dat Jezus de Wijsheid Gods is (staat ook gewoon in 1 Korinte 1 overigens en in de evangeliën). Wat ze betwisten (mij inclusief) is dat de 'wijsheid' in spreuken 1-op-1 op Jezus geprojecteerd kan worden. Argumenten daarvoor zijn o.a. dat over de wijsheid in spreuken gezegd wordt dat ze door God verkregen ('gekocht') is, en verder dat zij (niet "Hij") een vrouw is, en dat die vrouwelijke wijsheid bij de vrouw 'schranderheid' (oid. afhankelijk van de vertaling) woont, en tegenover de vrouw 'dwaasheid' staat. Als de vrouwe wijsheid 1-op-1 op Jezus slaat, wie is dan die vrouwe schranderheid? En de vrouwe dwaasheid? Spreuken staat vol met beeldspraak en symbolen, en de beschrijving van Gods wijsheid in menselijke termen (als vrouw, wonend bij een andere deugd, etc) is symbolisch.

Maar: nergens in de bijbel staat dat Jezus de wijsheid uit spreuken is. En aangezien jij claimde dat het WTG (en jij dus ook) alleen maar direct uit de bijbel te halen dingen geloofden, zul je me moeten tonen waar staat dat Jezus de wijsheid uit spreuken is.

quote:

De Bijbel leer niet letterlijk dat Jezus en Michaël één en dezelfde persoon zijn. Het is wel aannemelijk. Maar dat is geen specifieke geloofsleer.

ok, helder.

quote:

Lukas 11:
53 Toen hij nu vandaar wegging, begonnen de schriftgeleerden en de Farizeeën het hem vreselijk lastig te maken en hem met nog meer vragen te bestoken,
54 terwijl zij op hem loerden om iets uit zijn mond op te vangen.
Vraag: wat bedoel je met dit citaat? Graag een eerlijk en niet ontwijkend antwoord. Het staat namelijk op het punt dat jij wel eens kunt denken dat je door mij op woorden gevangen werd. Graag wil ik weten of dat inderdaad de reden voor het plaatsen van dit citaat is.

quote:

[...]
Inderdaad dat mensen, die beweren Christelijk  te zijn, dat doen. JG zijn, als ieder ander, onvolmaakt, maar zullen net als Jezus, nooit anderen opzettelijk schade berokkenen.
Oh, dus WTG leden zullen nooit opzettelijk een ander schade berokkenen? Zijn echte WTG leden daarin 'zonder zonde'? Wist niet dat dat kon op deze aarde, maar kennelijk wel, want je zegt het zo vol overtuiging.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4069 Gepost op: april 14, 2011, 06:31:39 pm »

quote:

(...)
Ik wordt regelmatig van leugens beschuldigd, wanneer de Bijbelse boodschap anders uitpakt, dan men verwacht. Tenslotte is een knecht niet groter dan zijn meester.
Nee, je wordt van leugens beschuldigd, als je een leugen over iemand uitspreekt. Opvallend is, dat je dus hier ook weer liegt, of (als het per ongeluk gaat) in ieder geval een grove onwaarheid uitspreekt. Als ik het niet met jouw interpretatie van de bijbel eens ben, zal ik dat zeggen, maar ik zal dat geen 'liegen' noemen. Dat is wat je hier wel beweert, en dat is gewoon een grove onwaarheid, en ik verwacht dan ook excuses. Wat jij hier doet, is namelijk niet de manier waarop een discipel van Jezus met anderen om dient te gaan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4070 Gepost op: april 14, 2011, 07:48:29 pm »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 12:13:
[...]
Je hoeft dat niet te herhalen als je het gedrag niet meer vertoont  O-).
Daarnaast is het meer dan kwetsend hoe je mensen met bijbelteksten overstrooid waarbij dan ook vaak de tekst nog uit het verband gerukt wordt.
Maar dat zal wel bij het dogma van de WTG horen vrees ik.

Wees gegroet.
Mail me maar als je wat wilt weten

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4071 Gepost op: april 14, 2011, 08:00:16 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 april 2011 om 16:10:
[...]

Nou.... Nee eigenlijk....

De feiten: iemand (man, vrouw?) op dit forum presenteert zich als "Beepee"... Hij/zij spreidt veel kennis ten toon over/vanuit het WTG...

Alleen: Volgens mij was het Titaan die aantoonde dat ook een niet-WTG'r over deze informatie kan beschikken... Ook hij had een WTG-cd in bezit... Beepee zou dus ook iemand kunnen zijn die deze informatie van elders heeft en zich gewoon heel goed heeft ingelezen in de rol van "rechttoerechtaanWTGprediker"... De insiderinformatie zou hij even goed van "afvalligensites" kunnen halen... Hij/zij herkent immers heel snel of informatie van dergelijke bronnen afkomstig is... Dat verraad een grondige kennis ("epignosis") m.b.t. deze bronnen...!! Die insiderinformatie zou ook voort kunnen komen uit eigen ervaringen uit het verleden.... Beepee zou ook een voormalig lid van het WTG kunnen zijn.... Misschien is hij/zij wel uit de organisatie gezet? Wie zal het zeggen....

Wat voedt nu mijn twijfel? Het feit dat we op de site van het WTG gedragsregels in de vitrine zien staan.... Regels die Beepee, in zijn/haar omgang met medeforumgenoten gewoon aan de laars lapt... En DAAR ontstaat dus de argwaan.... Iemand die een appeltje te schillen heeft met dat WTG zou dat wellicht niet beter kunnen doen dan door zich, al "trollend", op een of ander forum voor te doen als een WTG-aanhanger om intussen die organisatie in diskrediet te brengen...!!

Dan is bij mij het evt. gewenste resultaat duidelijk bereikt...!! Ik heb niet zo'n hoge pet meer op van de leer van dat WTG.... Over het gedrag van de aangangers moet ik maar niet te veel oordelen... Gezien mijn ervaring "n=1" (vooruit: n=3... In het topic "kruis=paal" staan ook nog wat vragen van me open die tegelijk aan andere WTG-aanhangers gericht waren.... Waar de ervaringen niet wezenlijk anders waren, trouwens....)

Kortom: eigenlijk ben ik er helemaal niet zo zeker van dat Beepee wel een Jehova'sgetuige is... Aan de vruchten kent men de boom, zegt het WTG met klem... En ik krijg geen excuses van hem/haar.... Een kwalijke vrucht, volgens mij....

(en geef toe... zelfs jou heb ik op een goed moment excuses aangeboden...

Sorry zeggen dat is iets
dat vind ik niet zo fijn
sorry zeggen is niet leuk
het kan zo moeilijk zijn
sorry zeggen dat is iets
dat doe ik niet zo graag
’t Is beter om het toch te doen
dus daarom maar vandaag)

Dus staan er nog rekeningen open, ergens: vertel het me... het zal me vast spijten...  ;)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 08:07:44 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4072 Gepost op: april 14, 2011, 08:16:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 april 2011 om 19:48:
[...]
Daarnaast is het meer dan kwetsend hoe je mensen met bijbelteksten overstrooid waarbij dan ook vaak de tekst nog uit het verband gerukt wordt.
Maar dat zal wel bij het dogma van de WTG horen vrees ik.

De 144000 zijn immers herders van de grote kudde... Dan mag Jeremia 1:10 op hen van toepassing worden verklaard:

Merk op, Ik stel u heden over de volken en de koninkrijken om uit te rukken en af te breken, om te verdelgen en te verwoesten, om te bouwen en te planten.

Volgens de letterlijke uitleg van dit vers zijn de opzichters van "de volken en de koninkrijken" gerechtigd om uit te rukken... Dat geldt dan even goed ook voor woorden uit de Schrift...!!!

Immers: 2 Tim 3:16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid...

Elk WOORD mag dus door het BL worden gebruikt om "uit te rukken en af te breken, om te verdelgen en te verwoesten, om te bouwen en te planten"... Het is niet eens een dogma... Het is gewoon bijbelse leer....!!!  ;)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2011, 08:17:51 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4073 Gepost op: april 14, 2011, 08:50:26 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 20:00:

quote:

De feiten: iemand (man, vrouw?) op dit forum presenteert zich als "Beepee"... Hij/zij spreidt veel kennis ten toon over/vanuit het WTG...

Alleen: Volgens mij was het Titaan die aantoonde dat ook een niet-WTG'r over deze informatie kan beschikken... Ook hij had een WTG-cd in bezit... Beepee zou dus ook iemand kunnen zijn die deze informatie van elders heeft en zich gewoon heel goed heeft ingelezen in de rol van "rechttoerechtaanWTGprediker"... De insiderinformatie zou hij even goed van "afvalligensites" kunnen halen... Hij/zij herkent immers heel snel of informatie van dergelijke bronnen afkomstig is... Dat verraad een grondige kennis ("epignosis") m.b.t. deze bronnen...!! Die insiderinformatie zou ook voort kunnen komen uit eigen ervaringen uit het verleden.... Beepee zou ook een voormalig lid van het WTG kunnen zijn.... Misschien is hij/zij wel uit de organisatie gezet? Wie zal het zeggen....

Wat voedt nu mijn twijfel? Het feit dat we op de site van het WTG gedragsregels in de vitrine zien staan.... Regels die Beepee, in zijn/haar omgang met medeforumgenoten gewoon aan de laars lapt... En DAAR ontstaat dus de argwaan.... Iemand die een appeltje te schillen heeft met dat WTG zou dat wellicht niet beter kunnen doen dan door zich, al "trollend", op een of ander forum voor te doen als een WTG-aanhanger om intussen die organisatie in diskrediet te brengen...!!
Welnee, wij hebben allen gedragsregels die we niet altijd volgen, maar dat betekent toch niet dat we geen christenen zijn?

quote:

Dan is bij mij het evt. gewenste resultaat duidelijk bereikt...!! Ik heb niet zo'n hoge pet meer op van de leer van dat WTG.... Over het gedrag van de aangangers moet ik maar niet te veel oordelen... Gezien mijn ervaring "n=1" (vooruit: n=3... In het topic "kruis=paal" staan ook nog wat vragen van me open die tegelijk aan andere WTG-aanhangers gericht waren.... Waar de ervaringen niet wezenlijk anders waren, trouwens....)
Feitelijk staan JG's overal slecht bekend en zijn ze onderwerp van spot en dit sterkt hun in het geloof wat ze aanhangen. Dus slechte reclame is voor hun eigen leden goede reclame.

quote:

Kortom: eigenlijk ben ik er helemaal niet zo zeker van dat Beepee wel een Jehova'sgetuige is... Aan de vruchten kent men de boom, zegt het WTG met klem... En ik krijg geen excuses van hem/haar.... Een kwalijke vrucht, volgens mij....
Die wijsheid komt niet bij het WTG vandaan, maar Jezus leerde dit. Eerlijkheidshalve heb ik ook van jou wel eens vruchten mogen plukken die niet zo zoet waren, maar ben jij daarom voer voor de oven en niet in staat om goede dingen voort te brengen?

quote:

(en geef toe... zelfs jou heb ik op een goed moment excuses aangeboden...
Zelfs mij? Nou dank je wel! :+

quote:

Sorry zeggen dat is iets
dat vind ik niet zo fijn
sorry zeggen is niet leuk
het kan zo moeilijk zijn
sorry zeggen dat is iets
dat doe ik niet zo graag
’t Is beter om het toch te doen
dus daarom maar vandaag)

Dus staan er nog rekeningen open, ergens: vertel het me... het zal me vast spijten...  ;)
Zolang je er maar niet van wakker ligt! ;)
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4074 Gepost op: april 14, 2011, 09:00:26 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 april 2011 om 20:50:
[...]
Welnee, wij hebben allen gedragsregels die we niet altijd volgen, maar dat betekent toch niet dat we geen christenen zijn?
Piebe... Waar ik over spreek tegen Beepee is een recent, overduidelijk geval van verkeerd citeren... Maak er een bewust verkeerd citeren van (gelet op het aantal malen dat ik hem/haar daar op gewezen heb) en TOCH blijft het stil... Dat is raar.... Heel raar...

JIJ bent mans genoeg om me er op te wijzen dat ik je wellicht eens onjuist zou citeren, en IK ben mans genoeg om dat te erkennen als dat werkelijk eens het geval zou zijn... In ieder geval praten we door totdat we elkaar op dit punt snappen (of we het nu eens zijn, of niet - meestal dat laatste, als we uitgaan van de laatste maanden...  ;) )

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4075 Gepost op: april 14, 2011, 09:02:57 pm »

quote:

[...]
Feitelijk staan JG's overal slecht bekend en zijn ze onderwerp van spot en dit sterkt hun in het geloof wat ze aanhangen. Dus slechte reclame is voor hun eigen leden goede reclame.
M.i. absoluut geen reden om bewust de ellende op te zoeken.... Maar als een WTG-lid graag de hang yourself-methode wil toepassen.... Eigen keuze....

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4076 Gepost op: april 14, 2011, 09:09:46 pm »

quote:

[...]
Eerlijkheidshalve heb ik ook van jou wel eens vruchten mogen plukken die niet zo zoet waren, maar ben jij daarom voer voor de oven en niet in staat om goede dingen voort te brengen?
Ik heb nooit beweerd dat ik een heilige ben... Ook voor mij geldt een "ga heen, zondig van nu aan niet meer...."

En geef toe: ik ga niet meer zo vaak met je in discussie en dus gaat het (naar mijn gevoel) best goed tussen ons....  O-)

(NB: ik ben misschien wat slecht van een standpunt af te brengen, maar ik ben ook echt niet altijd ZO "vervelend" als ik misschien in de afgelopen maanden ben geweest hoor... ik heb ook wel eens mijn dag niet.... maar de laatste tijd waren dat er misschien wat veel.....)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4077 Gepost op: april 14, 2011, 09:38:45 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 21:09:
[...]

Ik heb nooit beweerd dat ik een heilige ben... Ook voor mij geldt een "ga heen, zondig van nu aan niet meer...."

En geef toe: ik ga niet meer zo vaak met je in discussie en dus gaat het (naar mijn gevoel) best goed tussen ons....  O-)

(NB: ik ben misschien wat slecht van een standpunt af te brengen, maar ik ben ook echt niet altijd ZO "vervelend" als ik misschien in de afgelopen maanden ben geweest hoor... ik heb ook wel eens mijn dag niet.... maar de laatste tijd waren dat er misschien wat veel.....)
Kan gebeuren en dat geldt evengoed voor mij, wat voor bomen zijn wij dan, voortbrengers van goede en slechte vruchten? Voer voor de oven? Of is er maar één goede boom?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4078 Gepost op: april 14, 2011, 09:56:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 april 2011 om 21:38:
[...]

Kan gebeuren en dat geldt evengoed voor mij, wat voor bomen zijn wij dan, voortbrengers van goede en slechte vruchten? Voer voor de oven? Of is er maar één goede boom?
Bomen waar goed fruit aan zou moeten groeien (de "minder goede" zouden we d'r dagelijks moeten "uitlezen")... Waarbij ik trouwens ook moest denken aan een discussie die loopt (liep) in een ander topic... Daar had ik al eens gezegd hoe ik er tegenaan kijk. Zie:

quote:

Hendrik-NG schreef op 22 maart 2011 om 20:12:
Ik weet niet meer precies of het nu in DIT topic was dat ik iets las over "wedergeboorte" (volgens mij wel)...

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4079 Gepost op: april 14, 2011, 10:08:48 pm »
Het wordt eindelijk interessant...

Beepee, ben je eigenlijk wel een actief lid van het WTG?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #4080 Gepost op: april 14, 2011, 10:24:09 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 20:00:

quote:

Piebe

Alleen: Volgens mij was het Titaan die aantoonde dat ook een niet-WTG'r over deze informatie kan beschikken... Ook hij had een WTG-cd in bezit... Beepee zou dus ook iemand kunnen zijn die deze informatie van elders heeft en zich gewoon heel goed heeft ingelezen in de rol van "rechttoerechtaanWTGprediker"... De insiderinformatie zou hij even goed van "afvalligensites" kunnen halen...
(...) (etc.)

Nou ja, ik heb eigenlijk nooit echt getwijfeld in deze, maar ik moet toegeven dat ik het mogelijk acht dat er hier iets vreemds aan de hand is en er gefaket wordt. Je kunt vanalles verwachten op het internet en dit ook nog wel.
Beepee laat er in ieder geval geen twijfel over bestaan zich hier als man te presenteren, getrouwd en naar ik meen met minstens één dochter. Maar natuurlijk kun je dat alles ook naar voren schuiven terwijl het een verzinsel is. Dat is zeker mogelijk.
Hij reageert wel vreemd, maar de manier waarop dat gebeurt past voldoende binnen onze verwachting van wat een JG kan doen en daardoor zijn we niet direct verontrust en achterdochtig of er misschien een spel gespeeld wordt...; dus tja, het zou allemaal kunnen naar mijn idee.
Dat gezegd hebbende blijf ik er toch bij dat ik er grotendeels vanuit ga dat het zó allemaal niet is en dat Beepee gewoon wél aangesloten is bij het WTG.

Maar Beepee, zeg er zelf wat over... :P

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4081 Gepost op: april 14, 2011, 11:49:58 pm »

quote:

Zwever schreef op 14 april 2011 om 22:08:
Het wordt eindelijk interessant...

Beepee, ben je eigenlijk wel een actief lid van het WTG?
inclusief lidnummer en gemeente waar hij / zij / het is aangesloten  :Y)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4082 Gepost op: april 15, 2011, 01:16:46 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 14 april 2011 om 21:56:

quote:

Piebe schreef op 14 april 2011 om 21:38:
Bomen waar goed fruit aan zou moeten groeien (de "minder goede" zouden we d'r dagelijks moeten "uitlezen")...

Lees dit vers eens:

'Want het is geen goede boom, die kwade vrucht voortbrengt, en geen kwade boom, die goede vrucht voortbrengt' (Luk 6,43)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4083 Gepost op: april 15, 2011, 01:22:45 am »

quote:

Je acht jezelf te hoog met de term "knecht" vrees ik. Als WTG lid dien je te moeten weten dat je een trouwe slaaf moet zijn....

quote:

Ik laat gewoon zien, wat de bijbel werkelijk leert en dat wil men niet horen. Een keuze dus.
Nope, je verkondigt een doctrine die in de sekte van het WTG geleerd wordt. Overigens lang niet altijd maar daar mag je zelf over na gaan denken....

quote:

Arme ziel. Je hebt nog steeds niet door dat het Bijbelse regels zijn die je eigen welzijn bevorderen.
Nope, het zijn Gods wetten die tot zaligheid leiden, ik mag toch hopen dat in de NWV het OT nog aanwezig is????
Citaat

[...]
Weet je wat nog veel lastiger is?
Dat de meerderheid de joden vindt dat Jezus verkeerd zit en dat hij onmogelijk de Messias kan zijn.
Citaat
en dus geen "gelovige" is...

quote:

Waarom gingen de joden met Jezus in gesprek?  Niet om van zijn leer wat op te steken, maar om zichzelf te rechtvaardigen en natuurlijk hierom: Mt 22:15.

Waren de Joden bezorgd om het welzijn van Jezus? Welnee, alleen over hun eigen aanzien en daarom werd hij vermoord. Zij leerden ander dingen, dan hij. Zij naar de letter, hij naar de geest en dat kwam aan.  Wat wonnen zij daarbij? Niets, zij verloren juist. Wie oren heeft late hij luisteren.
het waren dus geen "gelovigen" ...

quote:

[...]
Miljarden mensen zijn door satanische leer misleidt. De misleidende religies hebben één ding gemeen. De leer uit het oude Babylon.
Zoals bekend zijn er ook andere dwaalwegen, ik noem er één met een afkorting: WTG.

quote:

Het is gebruikelijk dat anderen mensen  van dingen beschuldigen die men zelf doet.
En dat is een aantijging die je NIEMAND hier voor de voeten kunt werpen!!!! Het is een leugen wat je hier schrijft en dat weet je (mitsdien je de gave van begrip hebt gekregen....)

quote:

Ondanks dat ik voortdurend zuivere Bijbelse leer tentoonspreid, wordt dat niet begrepen. Over lezen gesproken.
Nee, ondanks dat je stelselmatig het Woord van God onrecht aandoet en een eigen dogmatiek volgt zoals die vorm kan krijgen binnen het WTG.
Niets puur bijbels maar gewoon de leer in die groep.

quote:

[...]
Je laat alleen zien, dat je van de Bijbelse leefwijze weinig tot niets begrijpt. Dus ook niet van de rijke man. Niet rijkdom is het criterium, maar hebzucht.
Ahum, je hebt geen idee wie ik ben, welke achtergrond ik heb etc etc.
Je oordeelt dus nogal snel zonder te weten wie ik ben. Dat deed Jezus niet. Je hebt dus even vergeten je eigen handelen en schrijven te reflecteren aan Jezus.
Kan alsnog zou ik zeggen....

quote:

Een illustratie!  2 mensen hebben ieder een auto, De één een Maserati, de ander een Trabant. Wie van de twee is nu verkeerd bezig.

Ik schat in, dat je voor de Maserati kiest. Dat het ook andersom kan zijn, komt vermoedelijk  niet in je op. Waarom zou dat toch  kunnen?
Maserati omdat het merk niet klopt. Moet je niet in willen rijden omdat het geen Fiat is :)
Overigens heb ik heel erg lang een Trabant uit Italie gereden (Fiat 500 uit 1971) en ik kan je garanderen dat dat genieten is.
Maar het gaat niet om het merk, het gaat om de intentie. En de JG die ik ken leven als God in Frankrijk. Er is geen "armoede omwille van de ander" te bemerken.
En ja, ik ken er wel wat....

quote:

[...]
Wederom kan je gewoon Nederlands, gezien in het licht van de Bijbel, niet begrijpen.
Wederom schrijf je onzin.

quote:

De bijbel geeft aan dat degenen die Gods  ingrijpen overleven, personen zijn die uit alle delen van de aardse bevolking afkomstig zijn. (Openbaring 7:9, 10).
Maar ja, dat zijn er nog net geen 150 duizend en daar hoor jij dan ook weer niet bij. Spijtig eigenlijk, ben je lid van een club mag je na de dood niet eens meedoen. Het getal is immers allang vol?

quote:

Een knecht is dus niet groter dan zijn meester. Jezus waarschuwde ook daarvoor, dat zijn volgelingen dat konden verwachten. Je vergeet dat Jezus besprongen werd door “theologiekenners”.
Nee, ik vergeet niets. Overigens is het kennen van het OT geen theologie maar een deelvak.

quote:

Wel, beste kerel. Dan ben ik ook geïndoctineerd met electronica leer, want dat onderwijs instituut gebruikte dezelfde lesmethode.
Ja, als je steeds roept dat sneeuw zwart is en een paard een trein dan gelooft men het vanzelf. Welke filosoof volg je hier in????

quote:

[...]
  Je laat zien, dat je de intentie aan je voorbij gaaat.

[...]
   De meerderheid van de toenmalige Joodse gelovigen accepteerden Jezus leer niet.
De overgrote meerderheid dus NIET.
Op twee uitzonderingen na predikte Jezus uitsluitend tegen Joodse gelovigen.
Dus : geen gelovigen maar mensen die in de joodse traditie bleven staan.

quote:

[...]
 Ja. Begrijpend lezen is best moeilijk, he?
Als ik bedenk hoe je ook aan deze post een verkeerde draai gaat geven: ja, het begrijpend lezen is niet elke user gegeven en je laat dat steeds weer zien hier. Maar geeft niets, er is iets geschreven over de armen van geest immers??? _O_

quote:

Ik hen de gehele bijbel nagezocht op een “Nick”verbod. Ik heb het niet gevonden.  Of bedoel je het nicabverbod? Dat is in  Frankrijk.
Er is ook nergens een GEBOD en je hangt nogal aan wat Jezus deed. zijn naam en afkomst was bekend dus zul je met de billen bloot moeten wil je waardig WTG lid zijn. (ben je niet maar dat is al eerder benoemd hier...)

quote:

[...]
 wederom geeft je blijk  van de Bijbel niet te kennen.  Gelovige joden, opgehitst door hun gelovige geestelijken, hebben hem laten vermoorden.

15 Toen gingen de Farizeeën heen en beraadslaagden te samen hoe zij hem op grond van zijn woorden in de val konden laten lopen

Joh 19:
13 Daarom bracht Pila̱tus, nadat hij deze woorden had gehoord, Jezus naar buiten, en hij ging op een rechterstoel zitten op een plaats die Het Stenen Plaveisel wordt genoemd, maar in het Hebreeuws Gabbatha.
14 Nu was het de voorbereiding van het Pascha; het was ongeveer het zesde uur. En hij zei tot de joden: „Ziet! UW koning!”
15 Maar zij schreeuwden: „Weg met [hem]! Weg met [hem]! Aan de paal met hem!” Pila̱tus zei tot hen: „Zal ik UW koning aan een paal hangen?” De overpriesters antwoordden: „Wij hebben geen andere koning dan caesar.”
16 Toen leverde hij hem daarom aan hen over om aan een paal gehangen te worden.

Het waren allen gelovige joden dus.

en dus in messiaanse zin geen gelovigen :)

quote:

[...]
  Een medegelovige van je dus.  
Kan best, net zo goed dat mijn JG buurman fouten maakt zal er ook wel wat gereformeerd volk zijn die fouten maken. Ik ben er vast één van, niemand is perfect.
Maar je roept nogal wat: je verwijt dat christenen als ze je mailadres hebben spam gaan sturen. Dat is abject volgens mij.

quote:

[...]
 Wel, ik leerde een sergeant  kennen, lang geleden. Toen ik een oude  foto vond herinnerde ik mij  zijn naam en tikte ik dat op het internet in. Hij was erg verrast, na  zo lange tijd, maar was ook verbaasd hoe ik hem gevonden had. Toen ik hem vertelde dat ik hem “gewoon”gevonden had, omdat hij zijn eigen naam gebruikte, was het even stil.  

Er is op het internet en ook elders een hele handel in adressen en het verzamelen van gegevens voor allerlei doeleinden. En dat is zo uit de hand gelopen, dat de overheid allerlei privacyregels heeft moeten opstellen. Je hebt nog steeds mensen die daar heel luchtig over doen, totdat hun identiteit wordt gestolen. Dan wordt er moord en brand geschreeuwd.

Waarom? OMdat mensen zich anders voordoen dan ze zijn? OMdat mensen Beepee gaan heten terwijl er een ander leven achter de naam zit?
Waar ben je bang voor? Dat wij ontdekken dat je weet ik veel wat,  een "tbsgeschikte veroordeelde" of zo bent?
Als je gedrag REIN is hoef je niet te vrezen.
Waar ben je dus bang voor?????

quote:

Ik laat dat soort “lef”, dan ook graag aan jou over.

Tuurlijk, want stel je voor dat je ECHT bevraagd wordt, met naam en toenaam op wat je hier verkondigt.
JE hebt hier per saldo een aantal mensen forse verwijten gemaakt en denkt dat er bij het oordeel akkoord gegaan wordt met " dat was ik niet, dat was mijn nick die het deed...."
Hoe zielig kun je zijn denk ik dan.
Let wel: denk ik dan.
Ik zeg niet dat je zielig bent.
Je beroept je steeds op het handelen van Jezus maar laat zien dat je daar niets van hebt geleerd.
Je verdraait andermans teksten, negeert vragen, hebt geen identiteit (Denk even aan het "U zegt het" als antwoord op de vraag aan Jezus!) en wilt beslist niet bevraagd worden op je eigen overtuiging.
Ergo concreet: je bent geen JG.
Elke JG zal met open vizier het gesprek aan gaan en dat doe je niet.
Mocht je het wel zijn dan adviseer ik je om de eerstvolgende indoctrinatiecursus te gaan volgen.....
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 09:22:13 am door Riemer Lap »

Beepee

• Bekijk profiel
« Reactie #4084 Gepost op: april 15, 2011, 08:50:56 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 april 2011 om 01:22:
Je acht jezelf te hoog met de term "knecht" vrees ik. Als WTG lid dien je te moeten weten dat je een trouwe slaaf moet zijn....
Ik denk niet in jouw wereldse termen, maar gebruik gewoon een Bijbelse uitdrukking. Matthéüs 10:24

quote:

Nope, je verkondigt een doctrine die in de sekte van het WTG geleerd wordt. Overigens lang niet altijd maar daar mag je zelf over na gaan denken....
Nee, dus, maar dat zie je niet omdat je blik is gesluierd. 2Kor 4:3

quote:

Nope, het zijn Gods wetten die tot zaligheid leiden, ik mag toch hopen dat in de NWV het OT nog aanwezig is????
Bijbelse regels negeer je m.i. Het zijn Gods wetten. De NWV is kompleet te bewonderen op het internet in ca 25 talen.

quote:

het waren dus geen "gelovigen" ...
Net als Jij veroordeelden zij de “anderen”. Overigens waren zij wel goed onderlegd in de wet, maar volgden zij ook hun “eigen” traditie.

quote:

Zoals bekend zijn er ook andere dwaalwegen, ik noem er één met een afkorting: WTG.
Ach, volgen de Joden  was Jezus een volgeling van beëlzebub. Ik ken overigens meer dan 300 wegen, die nar Rome leiden.

quote:

En dat is een aantijging die je NIEMAND hier voor de voeten kunt werpen!!!! Het is een leugen wat je hier schrijft en dat weet je (mitsdien je de gave van begrip hebt gekregen....)
Het is een ervaring, die zich voortdurend voordoet. Degene die dat doen ebben het zelf niet in de gaten.

quote:

Nee, ondanks dat je stelselmatig het Woord van God onrecht aandoet en een eigen dogmatiek volgt zoals die vorm kan krijgen binnen het WTG.
Niets puur bijbels maar gewoon de leer in die groep.
De bekende  mantra van de Christenheid. God beschuldigen van eeuwige pijniging in een hel, een on-Bijbelse leer, en die ook nog verdedigen.

quote:

Ahum, je hebt geen idee wie ik ben, welke achtergrond ik heb etc etc.
Je oordeelt dus nogal snel zonder te weten wie ik ben. Dat deed Jezus niet. Je hebt dus even vergeten je eigen handelen en schrijven te reflecteren aan Jezus.
Kan alsnog zou ik zeggen....
Ik oordeelniet, dat laat ik graag aan jou over. Je laat zien, dat je de strekking van de illustratie niet begrijpt.

quote:

Maserati omdat het merk niet klopt. Moet je niet in willen rijden omdat het geen Fiat is :)
Overigens heb ik heel erg lang een Trabant uit Italie gereden (Fiat 500 uit 1971) en ik kan je garanderen dat dat genieten is.
Maar het gaat niet om het merk, het gaat om de intentie. En de JG die ik ken leven als God in Frankrijk. Er is geen "armoede omwille van de ander" te bemerken.
En ja, ik ken er wel wat....
Ook hier kan je de intentie niet begrijpen.

quote:

Wederom schrijf je onzin.
Waarmee je mijn indruk bevestigd,

quote:

Maar ja, dat zijn er nog net geen 150 duizend en daar hoor jij dan ook weer niet bij. Spijtig eigenlijk, ben je lid van een club mag je na de dood niet eens meedoen. Het getal is immers allang vol?
Je laat weer zien, dat je  weinig van de Bijbel begrijpt. De Bijbel leert een opstanding aan het einde der tijden. De discipelen werden met Pinksteren met de HG gezalfd en zo werden zij lid van de 144.000, mede regeerders van Christus. Zij hebben een hemelse roeping gekregen en dat is hun door de HG medegedeeld. Zij WETEN dus wat zij in de hemel gaan doen en weten dat zij eerst wedergeboren moeten worden.

quote:

Nee, ik vergeet niets. Overigens is het kennen van het OT geen theologie maar een deelvak.
Theo = God Logos = woord. De gehele Bijbel is Gods woord dus. Wat wel een deelvak is, is filosofie, ook wel wijsbegeerte genoemd. Gebaseerd op de Griekse religie.

quote:

Ja, als je steeds roept dat sneeuw zwart is en een paard een trein dan gelooft men het vanzelf. Welke filosoof volg je hier in????
Waar schrijf ik dat dan? Of verkondig je  jouw “waarheid”? Filosofie heft zijn wortels in de afgoderij. Paulus waarschuwt daar dan ook voor.
1 Korinthiërs 3:19 Want de wijsheid van deze wereld is dwaasheid bij God; want er staat geschreven: „Hij vangt de wijzen in hun eigen listigheid.”
Kolossenzen 2:8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus;

„Het christendom, hoewel gekant tegen de heidense Griekse en Romeinse cultuur, heeft in feite veel klassieke filosofie opgenomen.” — The Encyclopedia Americana.

quote:

Dus : geen gelovigen maar mensen die in de joodse traditie bleven staan.
Net als jij dus? Overigens werden de Joden van kind af aan onderwezen in de geschriften en waren zij gelovig.

quote:

Als ik bedenk hoe je ook aan deze post een verkeerde draai gaat geven: ja, het begrijpend lezen is niet elke user gegeven en je laat dat steeds weer zien hier. Maar geeft niets, er is iets geschreven over de armen van geest immers??? _O_
Je demonstreert dat overduidelijk.

quote:

Er is ook nergens een GEBOD en je hangt nogal aan wat Jezus deed. zijn naam en afkomst was bekend dus zul je met de billen bloot moeten wil je waardig WTG lid zijn. (ben je niet maar dat is al eerder benoemd hier...)
Juist. Natuurlijk “hang” ik aan Jezus. Ik probeer in zijn voetsporen te lopen.

quote:

en dus in messiaanse zin geen gelovigen :)
De Bijbel betitelt hen NIET als ongelovigen, jij wel dus.

quote:

Kan best, net zo goed dat mijn JG buurman fouten maakt zal er ook wel wat gereformeerd volk zijn die fouten maken. Ik ben er vast één van, niemand is perfect.
Maar je roept nogal wat: je verwijt dat christenen als ze je mailadres hebben spam gaan sturen. Dat is abject volgens mij.
Virussen zijn geen spam, maar een opzettelijke poging iemand schade toe te brengen. Het gebeurde aantoonbaar en men ontkende dat glashard. Men was in eerste instantie ook nog eens zo dom, om kreten van de Christenheid te vermelden. Erg doorzichtig. Later gebruikte men  tevergeefs fake adressen om de afkomst te verhullen. Iedere keer naar melding op de site stopte het.

quote:

Waarom? OMdat mensen zich anders voordoen dan ze zijn? OMdat mensen Beepee gaan heten terwijl er een ander leven achter de naam zit?
Waar ben je bang voor? Dat wij ontdekken dat je een tbsgeschikte veroordeelde bent?
Als je gedrag REIN is hoef je niet te vrezen.
Waar ben je dus bang voor?????
Ik ben niet bang, hoor. Alleen voorzichtig.
 O? dus ben ik bestand tegen een kogelregen van een psychisch gestoorde?

Tot zover

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4085 Gepost op: april 15, 2011, 09:20:09 am »

quote:

Dat wij ontdekken dat je een tbsgeschikte veroordeelde bent?

Sorry, bovenstaande tekst het tussen haken moeten staan.
Ik bedoel niet dat Beepee een veroordeelde is. Daarvoor mijn excuses.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4086 Gepost op: april 15, 2011, 09:37:56 am »

quote:

Niet anders verwacht... Opnieuw wordt duidelijk dat je blijkbaar anderen de conclusie wil te laten trekken dat je geen JG bent maar slechts in de huid wenst te kruipen van een "dubieuze JG"... Hou het maar in het vage...!! Opnieuw is het opmerkelijk dat je stopt met reageren wanneer je JG-zijn ter sprake komt... Want wat sloeg je over aan het einde van de post van Riemer??

quote:

[...]
Je beroept je steeds op het handelen van Jezus maar laat zien dat je daar niets van hebt geleerd.
Je verdraait andermans teksten, negeert vragen, hebt geen identiteit (Denk even aan het "U zegt het" als antwoord op de vraag aan Jezus!) en wilt beslist niet bevraagd worden op je eigen overtuiging.
Ergo concreet: je bent geen JG.
Elke JG zal met open vizier het gesprek aan gaan en dat doe je niet.
BEN je wel een JG, Beepee???
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 10:17:01 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4087 Gepost op: april 15, 2011, 09:40:27 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 april 2011 om 09:20:
[...]

Sorry, bovenstaande tekst het tussen haken moeten staan.
Ik bedoel niet dat Beepee een veroordeelde is. Daarvoor mijn excuses.
Ook niet vanuit het perspectief van de "hang yourself methode" bezien??? Maar ook dan snap ik dat jij Beepee niet veroordeelde, hoor... Zeker niet tot een TBS met dwangverpleging... ;)
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 10:16:25 am door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4088 Gepost op: april 15, 2011, 09:53:56 am »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 01:16:
[...]

Lees dit vers eens:

'Want het is geen goede boom, die kwade vrucht voortbrengt, en geen kwade boom, die goede vrucht voortbrengt' (Luk 6,43)
Een mens is geen boom.... Psalm 1 zegt terecht: "Hij zal zijn als een boom"... Een boom zit het "vruchtdragen" in de genen ingebakken: Elke boom kun je aan zijn vruchten kennen, want van distels pluk je geen vijgen en van doornstruiken geen druiven...

Waar een boom "automatisch" een bepaald soort vruchten voortbrengt, daar zou de mens dat idealiter OOK moeten doen: enkel goede vruchten voortbrengen.

Maar Jezus leert iets meer: 43 Een goede boom brengt geen slechte vruchten voort, en evenmin brengt een slechte boom goede vruchten voort. 44 Elke boom kun je aan zijn vruchten kennen, want van distels pluk je geen vijgen en van doornstruiken geen druiven. 45 Een goed mens brengt uit de goede schatkamer van zijn hart het goede voort, maar een slecht mens brengt uit zijn slechte schatkamer het kwade voort; want waar het hart vol van is daar loopt de mond van over.

Voor de mens geldt: waar het hart vol van is daar loopt de mond van over. De mens moet dus zijn hart vullen als een goede schatkamer waarin goede schatten bewaard worden... Opdat men (uiteindelijk) kan zeggen dat "een goed mens uit de goede schatkamer van zijn hart het goede voortbrengt"....

Ik moet daarbij denken aan wat ik eens las van Maartje van Tijn, toen zij (vanuit Joods perspectief) schreef over het "hart" van de mens:

quote:
Wanneer we nadenken over het ontstaan van goed en kwaad, zien we in de Joodse literatuur tenminste twee meningen naast, niet tegenover, elkaar staan. Zo zegt Maartje van Tijn (in 'Midrasjiem over goed en kwaad I', Kok, Kampen, 1991, bladzijde 22.) over de zetel van het kwaad: 'En ik heb u al verteld, dat het hart in de bijbelse beeldspraak niet de zetel is van onze gevoelens, maar de plaats, waar we van allerlei bedenken, berekenen en tegen elkaar afwegen, zij het ten goede, zij het ten kwade. En zo zit de aandrift ten kwade als een vieze dooie vlieg in ons hart en
maakt alles wat daar gebeurt stinkend en gistend, richt het alles ten kwade'.

(die 2e mening: Zij vermeldt ook een andere oorzaak van het kwaad: 'En rabbi Sjim'on ben Lakiesj (circa 200 - 275) stelt de aandrift tot het kwade zonder meer gelijk aan Satan en aan de engel des doods, aan de krachten ten kwade buiten de mens, die dood en verderf brengen'.)
einde quote...

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de bijbelse betekenis van het begrip "hart" eens nader te onderzoeken. Maar als Maartje hier gelijk heeft, dan snap ik deze uitspraak van Jezus ook wat beter... Men moet in zijn "hart" het goede zoeken te doen, opdat men op een boom gaat lijken die "automatisch" goede vruchten voorbrengt.... (Paulus leert over de rol van de Geest bij dit "zoekproces"). En tot het moment waarop dit wat "makkelijker" gaat zullen we wat vaker de "slechte vruchtbeginsels" uit de boom moeten verwijderen, zodat we in ieder geval nog iets op een "goede boom" lijken.... (En volgens mij maakt dat "uitlezen" onderdeel uit van die zoektocht naar het dragen van "vruchten van de Geest"...)

om nog even terug te komen op mijn en jouw opmerkingen, waarmee dit "zijspoor" startte:

quote:

quote:

Hendrik: Aan de vruchten kent men de boom, zegt het WTG met klem...
Piebe: Die wijsheid komt niet bij het WTG vandaan, maar Jezus leerde dit.
Ik schreef dus bewust dat het WTG dit leert... Het WTG isoleert deze uitspraak van Jezus over de vruchten van de boom uit de context, en zet dit als onderscheidend criterium van "ware aanbidding" in de etalage... Waarmee ze m.i. het einddoel van de mens verwarren met zijn "huidige staat" en dat einddoel verheffen tot de onbarmhartige norm voor het hier en nu... Het kwalijke gevolg daarvan is dat men een groot deel van de Kerk (de akker waarop graan en dolik samen opgroeien tot de oogst) als vanzelf moet diskwalificeren OMDAT er dolik groeit....

Jezus is barmhartiger dan dat stuk "kerkleer" van het WTG, naar mijn bescheiden mening....
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 10:35:31 am door Hendrik-NG »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4089 Gepost op: april 15, 2011, 10:17:25 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 april 2011 om 09:37:
[...]

Niet anders verwacht... Opnieuw wordt duidelijk dat je blijkbaar anderen de conclusie wil te laten trekken dat je geen JG bent maar slechts in de huid wenst te kruipen van een "dubieuze JG"... Hou het maar in het vage...!! Opnieuw is het opmerkelijk dat je stopt met reageren wanneer je JG-zijn ter sprake komt...
Past ook niet bij het naleven van Jezus...
Ik lees eerder iemand die een eigen geloof heeft ontwikkeld gebaseerd op de stellingname van het WTG en dan zo gedraaid dat die iemand nooit iets verkeerd kan hebben.
En hier zal wel weer van gezegd worden dat "Jezus ook niet begrepen werd in de tijd waarin hij rondliep".
Soms denk ik dat er sprake is van een bepaalde vorm van godsdienstwaanzin zoals je ook wel tegenkomt in andere sekten.
Een totale overgave aan het dogma en niet verder kijken.
Het "onderzoekt alle dingen" overslaan omdat je van mening bent dat het door anderen of door jezelf ontwikkelde "goede" het beste is.

quote:

Zullen we eerst wachten op antwoord op deze vraag voor we verder gaan?
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 10:17:42 am door Riemer Lap »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4090 Gepost op: april 15, 2011, 10:48:47 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 april 2011 om 09:53:
Ik ben er nog niet aan toegekomen om de bijbelse betekenis van het begrip "hart" eens nader te onderzoeken

Die is niet al te best.

Gen 6,5
En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel van de gedachten zijns harten te allen dage alleen boos was.

Gen 8,21
En de HEERE rook die liefelijke reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan de aardbodem niet meer vervloeken terwille van de mens; want het gedichtsel van ’s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, zoals Ik gedaan heb.

Spr 6,14
In zijn hart zijn verkeerdheden, hij smeedt te allen tijde kwaad; hij werpt twisten op.

Jer 17,9
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?

Marcus 7
21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,
22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand,

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4091 Gepost op: april 15, 2011, 10:52:42 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 15 april 2011 om 09:53:
[...]

Een mens is geen boom.... Psalm 1 zegt terecht: "Hij zal zijn als een boom"...
Er staat ook dat Christus ALS de zoon over zijn eigen huis is (Heb 3,6) dus de vreemde logica die je daar op loslaat deel ik niet. Verder heeft het weinig zin om hier een discussie over te voeren, want ik weet nu al waar dat zal stranden.

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4092 Gepost op: april 15, 2011, 10:57:40 am »

quote:

Beepee schreef op 14 april 2011 om 11:53:
[...]
Wanneer mensen in naam van God elkaar doden, zijn zij dan door de geest gedreven?

Galaten 5:25 Indien wij door geest leven, laten wij dan ook door geest ordelijk blijven wandelen.

Denk je echt dat zij die dat doen, ordelijk wandelen?

1 Korinthiërs 6:10 noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaards, noch beschimpers, noch afpersers zullen Gods koninkrijk beërven.

Vers 9 en 10 laten dingen zien, die nu, in de wereld om ons heen, als gewoon worden beschouwd.

Er zijn kerken personen van het zelfde geslacht trouwen. Men vindt dat normaal. Ook vindt men het normaal dat een bekende homofiele Nederlander voorganger in een kerk was.

Punt is dat personen die zich met de dingen doen, genoemd in ver 9 en 10, Gods koninkrijk niet kunnen beërven.

Dat is wat ik degenen, die willen luisteren, wil besparen.

Ik vindt het best knap, dat je vindt, dat ik je schriftelijk  in de rede kan vallen.

[...]
Paulus waarschuwt dus, ik herhaal dat. Niet uit eigenbelang.

Matth: 16:27 de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen.
Ik wijs je erop dat jij verdeeldheid zaait door van Christelijke organisaties te zeggen dat zij babylon, een werktuig van de antichrist, zijn.
Je kunt dit doen met de beste bedoelingen, natuurlijk, in goed vertrouwen in het WTG die je leert zo te handelen.
Het is echter wel je eigen verantwoordelijkheid zelf te blijven denken en te toetsen of de dingen die het WTG je leert, waarheid van God zijn.
Met name Nunc heeft je hiertoe handvaten aangereikt. Lees deze draad er nog eens op na.

quote:

[...]
 Dit is nu  aan de hand:

2 Timotheüs 4:3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;

Het is gewoon Bijbelse leer, die ik breng. Het wtg kent geen doctrines, ook al meen je van wel.
Jij verkondigt de WTG doctrine, al kan het zijn dat je zelf denkt van niet. En ja, je gebruikt bijbelteksten dus kan je het 'bijbelse leer' noemen. Het citaat van 2 Timotheüs 4:3 laat meteen zien hoe je 'bijbelse leer' in elkaar zit. Niets toetsen, maar alles bij voorbaat afdoen met de drogreden dat mensen je WTG doctrine ontmaskeren de gezonde leer niet verdragen. Bijbelteksten zo gebruiken is misleiding, dat heeft niets met gezonde leer te maken.

quote:

De Bijbel laat zien, dat het Gods wens is, dat alle gelovigen een nauwkeurige kennis bezitten. Dat staat gewoon in de bijbel. Dat kerken daar geen prioriteit aan geven is dus m.i. tegen Gods wens in.
In algemene zin is dat niet correct. De kerken bevorderen bijbelkennis.

quote:

[...]
Jezus predikte uitsluitend tegen medegelovigen. Hoe reageerden zij daarop?

Jezus riep zondaars, tot bekering. Zij kwamen tot de erkenning dat Jezus Messias hun Heer en God is, net als de bekeerde zondaars in onze dagen. Ook waren er toen, net als nu, door hoogmoed verblinde mensen die niet tot erkenning kunnen komen dat Jezus hun God is.

quote:

[...]
 Jouw visie.
Trek is een parallel naar Jezus  tijd? Kreeg hij dan niet  ongeveer dezelfde reacties over zich heen?  Had hij het over waarheden, meerdere geloven  naast elkaar, die elkaar om het hartst bestreden?

Is de meer dan 300 kerken van de Christenheid het met elkaar eens en vormen zij zo de Christelijke eenheid uit de eerste eeuw? Of gedragen zij zich net zo als de joodse sektes?

Zijn er meerdere smalle wegen dan? Of is de weg zo breed, dat alle religies daarop kunnen lopen?
Christus is de weg, de waarheid en het leven van elke ware Christen. Er is onder de Christenen veel eenheid in de Geest (en die ook Paulus vermaning opvolgen om het spoor te houden). Ik denk dat jij dat niet onderkent omdat verdeeldheid een centraal argument is in de WTG doctrine. Ik ontken trouwens niet dat er ook verdeeldheid is. Paulus had het er al over, dus die Christelijke eenheid uit de eerste eeuw ('ieder zijn eigen leus' ...) is hetzelfde als de Christelijke eenheid van nu. Er is wat dat betreft niets veranderd.

quote:

[...]
Nee, niet echt.
Maar het is wel moeilijk om het gehele verband te zien, waarin Paulus dingen zegt. Je moet zijn uitlatingen zien in het licht van de gehele bijbel en moet daarmee in overeenstemming mee zijn.

"[Beepee schreef:] Wanneer het Joodse geloof door God was goedgekeurd, dan had Jezus geen nieuw geloof gesticht."
Jezus is gekomen om te vervullen. In dat verband zag Paulus het.

quote:

[...]
Dus er zijn toch meerdere wegen naar God?

Zoals ik al eerder opmerkte, zijn het juist de kerken, die aangeven dat JG denken, dat ze het alleen weten.

Of is het toch zo dat alle (andere) wegen uiteindelijk naar Rome leiden.

Ik kwam  bij de vers voor vers bespreking van Handelingen een interessante gedachte tegen.

Hand 1:6 Toen zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor Israël?

In deze ene regel komt, bij diepere beschouwing, twee foute gedachten van de dsicipelen  naar boven, die intussen nog steeds bij de joden aanwezig zijn.

Één foute gedachte  wordt door Jezus onmiddellijk gecorrigeerd (vers 7). De tweede foute gedachte ontdekken zijzelf, ca 10 dagen later, toen zij door de HG gezalfd weden en aldus leden van de kleine kudde werden.

Een positief punt is wel dat ze Jezus raad toepasten: „Waakt daarom voortdurend, want gij weet noch de dag noch het uur.” — Mt 25:13.

Vers 8 en GIJ zult getuigen van mij zijn zowel in Jeruzalem als in geheel Judea en Samaria en tot de verst verwijderde streek der aarde.

Waar getuigden zij van?

Van de, als Messias, opgestane Jezus. De 1e vervullling van Gen 3:15. De 2e komt nog.
Ik heb je gewezen op de foute gedachte van het WTG dat Christelijke organisaties babylon, dus een werktuig van de antichrist, zijn.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 11:06:38 am door pyro »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4093 Gepost op: april 15, 2011, 11:36:35 am »

quote:

...
Zullen we eerst wachten op antwoord op deze vraag voor we verder gaan?

Geen aardig idee.
Beepee is, voor zover zijn inzicht gaat, een Christen die oprecht het beste voorheeft met iedereen.
Dat is het beeld dat ik van hem heb gekregen. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik zie geen reden iets anders te veronderstellen. En dus ook geen reden voor een vijandige opstelling.
Wat mij betreft kan de discussie gewoon doorgaan, de vraag of hij JG is vind ik daarvoor niet relevant.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 11:46:13 am door pyro »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #4094 Gepost op: april 15, 2011, 11:50:25 am »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 10:52:
[...]

Er staat ook dat Christus ALS de zoon over zijn eigen huis is (Heb 3,6) dus de vreemde logica die je daar op loslaat deel ik niet. Verder heeft het weinig zin om hier een discussie over te voeren, want ik weet nu al waar dat zal stranden.

Nogmaals @ Hendrik: het is niet persoonlijk hoor, maar zo denk ik al een tijdje over alle discussies en zodoende peins ik er ook sterk over om het hoofdstuk fora te sluiten.

Maar, ik weet ook dat discussies een geweldige manier kunnen zijn om van elkaar te leren, mits ze volwassen - en vanuit een open professioneel vizier gevoerd worden en dat weerhoudt me ervan de knoop door te hakken. Ik meng mij niet in deze WTG discussie omdat het totaal geen zin heeft, althans niet over de boeg die jullie het gooien. Werkelijk, je komt geen stap verder en dan wordt het discussiëren om het discussiëren, wat je mij verweet maar zelf nu placht te doen.

De joden leren elkaar ook door discussies, maar bij hen gaat het er niet om wie gelijk heeft, maar wie de sterkste argumenten ten tafel brengt. En over bewijsvoering zal ook een unanieme consensus moeten zijn wil je er wat mee opschieten. Want als ik naar de schrift verwijs zeggen ze dat ik lukraak citeer en doe ik het niet verberg ik mijn bronnen. Dergelijke mensen wil ik niet meer mee in debat, aub niet ik heb wel wat beters te doen.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2011, 11:51:54 am door Piebe »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #4095 Gepost op: april 15, 2011, 12:04:19 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 11:53:
[...]

Het probleem met deze discussie is dat het nergens meer toe leidt, een goede moderator zou er al lang een slot op hebben gedaan.

Het is altijd goed je geloof te belijden en dwaling te weerleggen, denk ik.
Alleen zien we niet altijd wat ons geloof uitwerkt. Gods wegen zijn niet onze wegen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4096 Gepost op: april 15, 2011, 12:52:21 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 11:50:
[...]
Nogmaals @ Hendrik: het is niet persoonlijk hoor, maar zo denk ik al een tijdje over alle discussies en zodoende peins ik er ook sterk over om het hoofdstuk fora te sluiten.

Maar, ik weet ook dat discussies een geweldige manier kunnen zijn om van elkaar te leren, mits ze volwassen - en vanuit een open professioneel vizier gevoerd worden en dat weerhoudt me ervan de knoop door te hakken. Ik meng mij niet in deze WTG discussie omdat het totaal geen zin heeft, althans niet over de boeg die jullie het gooien. Werkelijk, je komt geen stap verder en dan wordt het discussiëren om het discussiëren, wat je mij verweet maar zelf nu placht te doen.

De joden leren elkaar ook door discussies, maar bij hen gaat het er niet om wie gelijk heeft, maar wie de sterkste argumenten ten tafel brengt. En over bewijsvoering zal ook een unanieme consensus moeten zijn wil je er wat mee opschieten. Want als ik naar de schrift verwijs zeggen ze dat ik lukraak citeer en doe ik het niet verberg ik mijn bronnen. Dergelijke mensen wil ik niet meer mee in debat, aub niet ik heb wel wat beters te doen.
Sorry Piebe, maar de opmerkingen vind ik wat kort door de bocht... Zoals ik nog geen week geleden al zei:

quote:

Hendrik-NG schreef op 11 april 2011 om 14:18:
[...]
Misschien moet je eens wat vaker naar mijn intenties vragen in plaats van direct op de kast te gaan zitten, Piebe.... Mag best... Misschien zijn we het om andere redenen (dan jij denkt) niet vaak eens?!?!
En misschien geldt hetzelfde ook wel voor anderen hier op het forum...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4097 Gepost op: april 15, 2011, 01:00:25 pm »

quote:

pyro schreef op 15 april 2011 om 11:36:
[...]

Geen aardig idee.
Beepee is, voor zover zijn inzicht gaat, een Christen die oprecht het beste voorheeft met iedereen.
Dat is het beeld dat ik van hem heb gekregen. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar ik zie geen reden iets anders te veronderstellen. En dus ook geen reden voor een vijandige opstelling.
Wat mij betreft kan de discussie gewoon doorgaan, de vraag of hij JG is vind ik daarvoor niet relevant.
Ik zie ook geen reden voor een vijandige opstelling. En juist DAAROM komt de vraag om de hoek kijken waarom iemand niet gewoon ronduit kan toegeven dat hij/zij een ander verkeerd geciteerd heeft (bewust verkeerd geciteerd, zelfs). Een Christen die oprecht het beste voorheeft met iedereen handelt naar die overtuiging... Die persoon is tegelijkertijd niet heilig, of zo, maar wel aan te spreken op zijn/haar gedrag... Als Christen. Als JG...

En als dat niet het geval is en een discussie wordt daardoor gefrustreerd, dan is dat m.i. wel een relevant feit... En als de persoon in kwestie voorgeeft JG te zijn, en anderen voorhoudt hoe men zich te gedragen heeft, maar intussen zelf heel ander gedrag tentoon spreidt, dan wordt ZELFS de vraag (of deze nu wel of niet aardig over komt) of die persoon echt wel een JG is relevant voor het verloop van de verdere discussie!!

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #4098 Gepost op: april 15, 2011, 02:24:44 pm »

quote:

Piebe schreef op 15 april 2011 om 11:50 en om 11:53:
...peins ik er ook sterk over om het hoofdstuk fora te sluiten.

Maar, ik weet ook dat discussies een geweldige manier kunnen zijn om van elkaar te leren, mits ze volwassen - en vanuit een open professioneel vizier gevoerd worden en dat weerhoudt me ervan de knoop door te hakken.
Blijf !

quote:

Het probleem met deze discussie is dat het nergens meer toe leidt, een goede moderator zou er al lang een slot op hebben gedaan.

Dat ben ik niet met je eens. Wat het daglicht kan verdragen mag ook naar buiten komen, en wat in het daglicht donker afsteekt mag ook gezien worden.

Het is als een potje golf van amateurs. Iedereen slaat een slag, en er zijn er die zich verbazen over zichzelf, over waar hun eigen bal terecht komt, en over de ander en de slagen van een ander, en hoe ballen in het water, of in de struiken komen. De green is het streven; Kon je maar zo even een juiste mep geven en de bal vervolgens recht op zijn plaats rollen. Maar het plezier is er vooral als de natuur zichtbaar wordt en de vele manieren waarop we de ballen zien komen en gaan.

En van de spelers mogen we ook genieten. Maar niet hoofdzakelijk vanwege hun goede slagen, of hun lachwekkende missers, of hun fanatieke proberen, of hun volstrekt onmogelijke ballen. Maar vanwege de lol die ze hebben in het spel, de natuur; en vanwege de serieuze pogingen die ze doen om het spel naar behoren te spelen. Dat schept een band en een leerzaam, en ook op zijn tijd een aangenaam, verpozen.
Maar vooral schept dat een gemeenschappelijk herkenbaar terrein waarover ale ballen vliegen, voor ze ergens verdwijnen. En de toegevoegde waarde is meetbaar bij elke geslagen concrete bal: Ieder kan commentaar leveren vanuit zijn eigen hebbelijkheden en hoedanigheden. En wie goed oplet ziet dat er bij alle spelers wel iets is van ervaringsdeskundigheid,  kennisdeskundigheid, of stemmingverhogende of gedachtenbepalende waarde.

Moet je ook weer niet overdrijven, want we willen gewoon af en toe ook een balletje opgooien of een balletje slaan.

Maar er is iets gemeenschappelijks dat ons bindt, en dat is niet van ons maar van boven. En dat maakt het bijzonder.
En wat het bovendien bijzonder maakt is dat we de verschillen wel blijven zien, maar ook de overeenkomsten proeven.
En verder leren we veel over een authentieke omgang met waardevolle zaken, die wij zelf toch echt heel anders zouden aanpakken.

En wat het tenslotte normatief op een voetstuk plaatst is dat alle spelers van de golfbaandirectie te horen hebben gekregen dat we op een dag allemaal even vaardig en even behendig zullen zijn. Mits we het nu kunnen opbrengen om van elkaar te willen leren, en serieus te nemen wie op de baan komt. Want de golfbaandirectie doet de ballotage, niet de amateur-spelers.

Dus: de Topicstarter is wie hij is door zijn bijdrages. Flauwekul over de persoon zelf en zogenaamde wenselijkheid van kleur-bekenning of bekendmaking moet je je niet aan willen overgeven. Dat geeft alleen maar nieuwe dimensies met nieuwe mogelijkheden om van het onderwerp af te komen.

Als het zo is, dat er misbruik aanwezig is, dan is het aan degene die zich benadeeld of aangevallen voelt om te zeggen: ik kan mij niet in deze bijdrages herkennen. Het is derhalve aan het WTG om een reactie te plaatsen dat hij zich niet herkent in hetgeen de TS brengt. Maar wees dan ook reëel: welk forumlid is wél in lijn met wat zijn achtergrond leert?! Dus laten we er maar gewoon mee rekenen dat de TS is wie hij is, en dat het WTG daar een meer 'zuivere' vorm van brengt. Dat dwingt tot een voortdurend voorzichtig en respectvol benaderen - zolang we niet vergeten onze inzichten helder en confronterend te benoemen.

Ja.., dan kun je maar beter accepteren dat er virtuele leden zijn die afwijken van wie ze in werkelijkheid zijn- als een soort van second of third-life. Want je ziet aan de reacties toch wel wat voor vlees je in de kuip hebt.

En als je het hebt over blijven of gaan: De belangrijkste leermomenten die je een ander geeft zitten haast nooit bij je kern-onderwerpen. Want daar zit jij gewoon te diep in, terwijl de ander zijn eigen andersluidende normatieve kern-onderwerpen heeft. Maar op ruw terrein en in lastige situaties, daar leer je je medespelers het best kennen en hun hoedanigheden waarderen en hun toegevoegde waarde begrijpen.
En daar is het waar de slagen ook het meest doel treffen.

quote:

Ik meng mij niet in deze WTG discussie ...
http://www.msn-fun.com/images/msn-smileys/3d-animated-smileys/3d-animated-emoticons-smileys10.gifWie blijft, die schrijft...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #4099 Gepost op: april 15, 2011, 02:41:53 pm »

quote:

small brother schreef op 15 april 2011 om 14:24:
[...]
En als je het hebt over blijven of gaan: De belangrijkste leermomenten die je een ander geeft zitten haast nooit bij je kern-onderwerpen. Want daar zit jij gewoon te diep in, terwijl de ander zijn eigen andersluidende normatieve kern-onderwerpen heeft. Maar op ruw terrein en in lastige situaties, daar leer je je medespelers het best kennen en hun hoedanigheden waarderen en hun toegevoegde waarde begrijpen.
En daar is het waar de slagen ook het meest doel treffen.

_O_

(NB: dan heeft de topicstarter het waarschijnlijk lastig in dit topic, zei ondergetekende invoelend... Beepee: mijn voorstel zou zijn om naar een ander terrein te gaan verkassen... Ruw terrein voor WTG en ruw terrein voor (G)Refo's... Doe een voorstel voor een nieuw topic, zou ik zeggen....)