quote:
Beepee schreef op 17 april 2011 om 10:14:[...]
Een diepzinnige opmerking. Bedenk ook, dat ik hier niet kom om persoonlijk voordeel te behalen..
Bedenk eens het volgende.
Adam en Eva hoefden niet te sterven, als zij geluisterd hadden naar Gods waarschuwing. Het gegeven verbod was heel eenvoudig: blijf van mijn boom af!
quote:
Ondanks alles stelde JHWH de profetie van Gen 3:15 in om het gebeuren van Adam en Eva te corrigeren.
De hiel (Jezus) kwam als Messias, maar de sterk afgedwaalde joden verwachtten een ander soort Messias, de goddelijke tijdsplanning negerend, en dachten hem als een persoonlijke marionet aan te kunnen stellen. Terecht weigerde hij dat en gaf aan dat de bestemde tijd nog niet aangebroken was. Het gevolg was dat de meerderheid der Joden hem negeerden en nog steeds negeren.
Er zijn prachtige voorbeelden bekend hoe de joden God niet negeerden, maar juist alle eer en heiligheid brachten. Bij de romeinse verovering zetten de joden en masse hun levens op het spel toen pilatus de romeinse vlaggen de stad in wilde brengen (volgens Josephus flavius). En je bent bekend met de joodse weigering om bij Pilatus binnnen te gaan uit eerbied voor God's wetten en de eigen heiliging voor het pascha.
God negeren doe je door gewoon je oren stijf gesloten te houden als Hij spreekt. In gebed. In Woord. In profetie. Maar de joden konden horende niet horen en ziende niet zien. Weet je hoe dat komt? Omdat ze een uitgekristalliseerd idee-fixe hadden over wat God van hen vroeg. Ze hadden hun ziel en zaligheid berekend en bepaald en leefden strict volgense de methode die met zekerheid God's Waarheid bracht.
Alleen... vergaten ze te luisteren toen het erop aan kwam, en hoorden ze niet de voorzegde boodschap van liefde en verlossing.
Je hoeft het niet aan te nemen. Maar je moet je oren wel willen openen. Doe je dat niet dan worden de profetiën tegen de joden ook jouw profetieën. Terwijl de joden de oren toestopten vanwege de godslastering die over hen werd uitgestort, ontsloot God de hemel. En Hij werd afgewezen en niet herkend door hen die kort daarop hun leven vrijwillig zouden geven tot Zijn eer.
Waarheid heeft nog niemand zalig gemaakt. Er zijn er velen die juist door de hun bekend geworden waarheid in de hel zullen belanden. Maar een gelovig hart en de wil om te luisteren naar God maakt wel zalig. En daarvoor is de denominatie niet van belang. Zelfs de jood kan in verwachting naar God en zijn verlossing opzien.
quote:
Helaas wordt hier van deze voorgeschiedenis niets geleerd en vervalt men in dezelfde soort herhalingen.
Je zegt een buitengewoon waar woord. De herhaling is dat de mens de maat meet en het getal berekent en God heeft toegesloten in het hart. Maar God spreekt en het is er. De satan wil God narekenen en hij bracht elk heil van God tot schande en duisternis en stenen van aanstoot. Maar de gelovige moet niet rekenen maar in een gelovig hart God zoeken en de woorden van God overleggen en bewaren in het hart. Want waar de satan elke stap van God omgeeft met vele listen en vele bewijzen van de daadwerkelijke ongewenstheid van de stap, gaat God juist door die weg en bewijst aan de satan dat wie met een gelovig hart Hem volgt, niet links noch rechts zal wijken, maar trouw het voetspoor volgt van Jezus. Dat is slechts een kleine kudde die dat volbrengt. Maar dat is niet een kudde die ten overstaan van de wereld herkenbaar is aan een vlag of een stad of een muur. Maar zij is een stem die uitgaat over de wereld en gehoord wordt door hen die God zoeken, en zij volgen de stem en weten dat het God is die hen roept. Dat het Jezus is die hen roept. Zodra zij hun leven gaan inrichten tot eer van deze God ontdekken zij dat alle ruimte en alle wegen en alle geesten reeds vervuld zijn met de waarheid van God. Maar het kenmerk van de kudde is dat de herder roept, maar de schaapskooi ramen heeft en deuren waardoor ook vele andere stemmen en profeten binnengaan en een claim leggen op het gezag in de schaapskooi. Maar de stem van de Herder blijft roepen, en alleen als je de oren open houdt en de ogen gesloten in gebed, herken je Zijn stem. Maak nooit de fout van de joden om de stem van God af te wijzen als steen van aanstoot. Want de steen die door de bouwers van de tempel verachtelijk werd afgedankt, wordt zeker tot hoofd des hoeks gesteld. Dat gaat niet over een concrete steen die ik je voor de voeten werp. Maar dat gaat over je gehoor. Als je gestopt bent om scherp te horen in welk verachtelijke gedaante de stem van de Herder is te beluisteren, kun je de Herder ook niet herkennen. ook al ben je een jood en onderhoud je de wet. Ook al spreek je de naam van God beter uit dan anderen. Ook al weet je je binnen de muren van God's heilige schaapskooi.
quote:
Beepee schreef op 17 april 2011 om 10:41:[...]
Het figuurlijke hart.Bij God, die de harten onderzoekt, telt niet louter de uiterlijke verschijning, maar datgene wat iemand werkelijk van binnen is (Sp 17:3; 24:12; Ps 17:3; 1Sa 16:7). De Schrift geeft dan ook de raad: „Beveilig uw hart [de gehele innerlijke mens], ja, meer dan al het andere dat te behoeden is, want daaruit zijn de oorsprongen van het leven” (Sp 4:23).
[...]
Mattheüs 7:16 Aan hun vruchten zult GIJ hen herkennen. Plukt men soms ooit druiven van doorns of vijgen van distels?
De vruchten van herkenning zijn godvrezendheid en een trouw volgen van de weg van Jezus. Als JIJ bij voorbaat alles wat op je af komt op één lijn stelt met de soldaten die de spot dreven met Jezus en Hem lieten lijden en met de hoge raad die Hem op zijn woorden wilden vangen, dan is elke spot en elke hoon en elk lijden een schat in de hemel en een onderwerp van jullie gezamenlijke dankzegging en lofprijzing. Echter; als op deze manier jij jezelf net zo de ogen en oren doet sluiten voor Gods stem als de joden dat deden ten tijde van Jezus, dan helpt geen raad en geen daad, want dan heb je je hart overgegeven aan verstoktheid. Maar niet jij, maar God werkt de harten. Dus heb jij de volledige vrijheid om van God te vragen je hart te openen. Niet speciaal voor mij, want ik werk al hier aan mijn eer in woord en argument. Maar voor hen die als onaanzienlijke en ongeëerde en als zwak beargumenteerde een beroep doen op de Geest en op het Hart en op je overleggingen in een rein geweten voor de troon van God. Dus gewoon voor de Geest van God.
quote:
Inderdaad. wat je bedoelt ontgaat me, maar ik begrijp je punt. Als je géén JG bent dan ben je een liederlijk individu dat misbruik maakt en zelfs tot haat aanzet. Ben je wél een JG, dan wordt je onmiddellijk geconfronteerd met oneer toebrengen aan de JG en een niet correct verdedigen van de leer van de JG. Maar dat laat niet onverlet dat je kunt communiceren dat je spreekt vanuit een rein geweten tegenover God. Dat, of iets van die strekking zou volstaan. Want Jezus heeft ook opgeroepen om te onderwijzen en aan een ieder rekenschap af te leggen van de hoop en de vreugde en waarheid die in ons woont. De vruchten van de Geest zijn juist merkbaar in onze communicatie, omdat er een aanknopingspunt is in het Woord van God. Maar als we dat dan allemaal hebben gehad, volgt onmiddellijk ook een heel eerlijke vraag naar een antwoord.
quote:
Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:22:Het is niet aanstootgevend, iemand te wijzen op verkeerde ideeën, dat JHWH geen wrede God is, die mensen eeuwig pijnigt. Voor een oprechte waarheidszoekers is dat duidelijk en overgenomen van heidense religies.
Noch Jezus, noch zijn discipelen, noch JG gaan langs “de deuren” uit eigen belang. Men is opzoek naar oprechte, nederige personen die in Gods koninkrijk eeuwig op aarde willen wonen, overeenkomstig Gods oorspronkelijke voornemen.
Het merendeel der Joden weigerden, net als nu ook de meeste mensen, de boodschap te aanvaarden. De gevolgen waren in 70 duidelijk zichtbaar.
Dit onderwerp verdient veel aandacht. Maar waar je het gezag van de bijbel ondergeschikt maakt aan een uitleg die daar bovenuit gaat, ben je niet anders dan de constantijnse leer die de sleutels en de macht van het koninkrijk naar zich toe trokken en hun eigen machtscentrum van God maakten. Als het waar is dat het gezag van God's woord ondergeschikt wordt gemaakt aan het gezag van de uitleg van de bijbel door de WTG, dan is de koninkrijkszaal in die zin weinig anders te duiden dan als een geestelijk Constantinopel.
Waar je je bewust afsluit voor een luisterend oor naar mogelijk geestelijke geluiden, ben je als de joden die erop afgerekend werden in 70. Geestelijke geluiden zijn niet door mensen gedefinieerd en in verzegelde vaten gegoten. Maar zij klinken daar waar God de mens influistert en doet leven uit een geest die hun eigen geest overstijgt. Zotteklap voor buitenstaanders, en soms ook voor hen die geloven. Maar in alles zoekende het Woord van God en de heiliging van Hem en de erkenning als (geschonden en breekbare) vaten van God's heil bij alle knie die zich voor Hem buige.
quote:
Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:45:JG proberen hun medemensen te helpen te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert en geheel overeenkomstig Gods wens iedereen, die dat wil, een nauwkeurige kennis te geven, waardoor men zelf kan zien hoe men op de smalle weg kan komen en daarop kunnen blijven. Zij volgen daarin Jezus voorbeeld.
Door nu het Woord van God niet open en eerlijk als basis te nemen, maar alles wat erover gezegd wordt te plaatsen in één lijn met de spot en hoon die de romeinen en de farizeeërs aan Jezus toebrachten, sluit je jezelf buiten hen die elkaar herkennen op basis van een volgen van Jezus leer, op basis van het schriftelijke fundament dat Hij ons heeft overgeleverd.
En loop je bovendien het risico niet gecorrigeerd te kunnen worden door door God, mocht Hij daartoe behoefte hebben. Want de precieze uitleg van jouw zuivere leer van wat de bijbel leert, wordt uitsluitend gecommuniceerd door de mensen op wie jij het vertrouwen hebt gesteld. net zoals de joden deden, en de wellicht gelovigen onder het gezag dat Constantijn instelde, en overigens ook de meeste gelovigen die met hart en ziel verbonden zijn aan een bepaalde stroming. Maar niet iedereen sluit daarbij de ogen en de oren voor het gelovige gebed en een open communicatie met en van God. En niet iedereen verwerpt daarbij de bijbel als open communicatie van God aan de mens. Nauurlijk is er leergezag. Maar dat dient alleen de eenheid van de kerk. Maar het geloof volgt God en de Geest en ademt in wat God comuniceerd. Dankzij, maar vooral ondanks, de instituten.
Maar God vraagt een hart dat zich niet verhardt, maar open staat voor Hem en Hem ook blijft zoeken, en zich door Hem blijft laten voeden, ook als naar de mens gesproken wij reeds binnen zijn en reeds gearriveerd.
quote:
Beepee schreef op 18 april 2011 om 12:45:JG proberen hun medemensen te helpen te laten zien, wat de Bijbel werkelijk leert en geheel overeenkomstig Gods wens iedereen, die dat wil, een nauwkeurige kennis te geven, waardoor men zelf kan zien hoe men op de smalle weg kan komen en daarop kunnen blijven. Zij volgen daarin Jezus voorbeeld.
Desondanks werd Jezus beschuldigd dat met behulp van Satan te doen. Daardoor wees het merendeel der Joden hem als Messias af.
De smalle weg van jou is een weg die wordt gebaand en bewegwijzerd door uiterlijke symptomen. Het kan zijn dat God daarmee een weg voor heeft. Maar wat zichtbaar is dat zijn de tekenen van verwerping van de innerlijke waarden van het geloof. Want het gaat er niet om of Jezus wel of niet God is, waar hijzelf zich presenteert als Zoon des mensen en de discipelen Hem identificeerden als enige Zoon van God. Want het gaat er bij de smalle poort niet om of de regel van de wet geheel precies wordt toegepast, zolang het hart maar wel de toepassing begeert. Want het gaat er niet om dat wie niet voldoet aan het: "Zeg eens Jaaahweh", daaraan herkenbaar is als heiden. Je maakt een karikatuur van het geloof in de enige God die de dankoffers die niet uit een heilig hart komen afslaat en verwerpt, zoals de joden dat deden en constantijn ook deed.
Deze woorden kunnen jou niet bereiken, zoals de joden niet bereikt konden worden ten tijde van Jezus. Dat neemt niet weg dat het heil wel via de joden werd gebracht en God ook hen een taak en een plaats en een weg heeft gesteld. Dat is aan God. Maar wie één is in Christus zoekt die eenheid, ook al blijkt bij ons zoeken in het waarachtige Bethlehem, deze uit Nazareth te komen..
quote:
Beepee schreef op 18 april 2011 om 13:11:[...]
Ik stel, dat de Bijbel zichzelf verklaart.
Ik stel, dat intelligentie alleen, niet voldoende is en dat dat meestal ten grondslag ligt aan de verschillende interpretaties.
Ik stel dat ook ingeslopen on-Bijbelse leringen daar sterk toe bijdragen.
Ik stel dat God (uitleg) geeft aan wie hij wil, degenen die zich net als David willen opstellen: Leer mij UW weg, O JHWH.
Deze ideeën haal ik gewoon uit de gehele bijbel.
Waarom?
God is een God van orde, niet van tegenstrijdige ideeën. Jezus bevestigt dat: Uw woord is waarheid.
Inderdaad; en het Woord van God is waarop wij elkaar aanspreken. David stelde wel de vraag aan God om hem Zijn Weg te leren. Maar de joden stelden deze vraag niet meer. Zij hadden de weg gevonden en wisten zich geruggesteund door de almachtige God en zingen ook nu nog dat zij lijden en verdrukking ondervinden, maar toch bij God aangenomen worden omdat zij Zijn weg trouw blijven volgen. En, dat zei ook gezegd, God zal met hen ook wegen gaan die wij niet gaan kunnen. Want ook zij die de Wet van God als ultieme meetsnoer hanteren worden uiteindelijk getest en beproefd op de liefde die in die Wet is vervat.
Ik ben bereid te leren.
quote:
Amen.
quote:
Mogen wij dan samen vaststellen dat wij elkaar genoegzaam hebben gewaarschuwd? En dat alleen het gelovige gebed en het zoeken van God's communicatie in Zijn Woord en de zegen van Hem ons, elk op onze weg, verder kan helpen?
Mogen wij dan samen vaststellen dat in de gebrokenheid van deze wereld, wij door de ander erop gewezen zijn dat wij niet het goede pad lopen?
Mogen wij dan samen vaststellen dat als wij God in eigen geweten onze schuld en afhankelijkheid belijden, en Zijn gemeenschap zoeken, dat Hij ons verder zal voorzien van hetgeen wij behoeven?
Mogen wij dan samen vaststellen dat tot dusver ook niet de meest heilige en ook niet de meest aangewezene als fundament van de gemeenschap van Jezus Christus erin geslaagd is om dat foutloos invulling te geven?
Mogen wij dan samen vaststellen dat wij allen gaan dwalen als wij menen de enige weg en de enige waarheid voor de beleving van ons heilige leven te hebben gevonden?
Mogen wij dan samen vaststellen dat een open oor voor God en Zijn Woord en een actieve houding tot bekering op onze weg ligt als taak en roeping?
Dan kunnen we in vrijheid en onderworpenheid aan het Woord alleen spreken over leerpunten zonder tot in den treure de ander te gebruiken als platform van onze zelfkastijding.
quote:
Beepee schreef op 19 april 2011 om 10:26:Voor mij is de gehele bijbel een door God geïnspireerd boek en ik twijfel daar niet aan. Zoals al vele malen naar voren gebracht, is uitleg een zaak van God. Ik ben van mening dat de Bijbel zelf de uitleg verschaft aan mensen die zich , net als David, nederig opstellen: leer mij UW weg, O JHWH.
[...]
De Bijbel is duidelijk voor degenen die zich aan Gods wil onderwerpen.
Deze woorden zijn de spiegel waaraan je je eigen leer kunt toetsen.
Jij onderwerpt je niet aan God's Woord, maar bent daarin geknecht door de leer van het WTG.
quote:
Beepee schreef op 19 april 2011 om 11:04:[...]
Beste Nunc,
Joden tonen mij aan de hand van de bijbel aan, dat Jezus onmogelijk de Messias kan zijn. Zij gebruiken, net als jij, de bijbel om hun gelijk aan te tonen.
Sorry, maar voor mij is het toch echt anders.
Ik heb allerlei citaten gebruikt om jou aan tonen wat de oorsprong is van dat soort leringen. Zelfs wiccasites geven volmondig toe, dat het niet uit de Bijbel afkomstig is.
Daarmee heb jij je keuze gemaakt, net als de joden, die Jezus afwijzen.
Je zal merken, dat op een gegeven moment de bekendmaking van het goede nieuws gestopt zal zijn. Daarmee is de deur naar de smalle weg definitief op slot. Net als de Joden die in Jeruzalem opgesloten zaten in het jaar 70.
Wat ik hierboven schreef over de joden en de overeenkomst met jou schreef ik vóór deze bijdrage van jou...