God werkt juist ook door zondige en seculiere krachten heen zijn plan uit. Ook de politiek. Hij heeft nooit anders gedaan eigenlijk. Het zijn bijvoorbeeld de Romeinen die Jezus kruisigden. Weliswaar op aandrang van de joden, maar het was een politieke beslissing omdat men bang was voor een opstand. Een plan dat zelfs de meest anti-joodse ideeën en politiek weet te overwinnen. Kijk naar Hitler Duitsland.
Zo wordt te veel voorbij gegaan aan het feit dat alleen dit volk wat geen volk meer was toch de eeuwen heeft doorstaan en middels geboorteweeën weer tot een volk geworden is.
Zo wordt teveel gesteld dat het ontstaan van de staat Israël voortkomt uit een seculier idee en wordt vergeten dat door alle eeuwen heen het verlangen naar Sion een blijvend verlangen is geweest. een verlangen die veel meer tijd omspant dan de gedachten van Theodoor Herzl.
Zo is het misschien minder bekend wat de rol van Engeland en Turkije zijn geweest in begin vorige eeuw, zo is minder bekend wat het zionisme van oorsprong was en wat het moderne zionisme inhield, zo is minder bekend waar de naam Palestina werkelijk vandaan komt en is minder bekend dat de joden eerst Palestijnen werden genoemd maar deze naam later is geconfisqueerd door de Arabieren.
Zo is minder bekend dat de joden tegen veel te hoge prijzen grote delen op dat moment schijnbaar waardeloze grond hebben gekocht en niet ingepikt.
Zo is minder bekend dat palestina altijd een verwaarloosde achtertuin is geweest van het arabische gebied. Men daar niet eens naar omkeek.
Zo is het minder bekend dat er altijd joden in dat deel van de wereld zijn geweest.
Zo wordt er niet bij stil gestaan dat Jeruzalem nooit een belangrijke stad is geweest onder de arabieren, maar dat dit idee is onstaan in de laatste tientallen jaren.
Zo is het minder bekend dat er meerder aliya's zijn geweest.
Zo is minder bekend dat Truman een tekst in het verdelingsplan veranderde.
Daar stond er eerst : de VS erkend de voorlopige regering als feitelijke (de facto) gezag van de nieuwe joodse staat. De laatste drie woorden streepte hij door en zette daar israël neer.
Zo is minder bekend dat de balfourverklaring DE verklaring was maar dat het Engeland en de arabieren waren die zich niet aan de afspraken hield.
Zo is minder bekend dat de joden niet naar palestina konden vluchten ten tijde van nazi-duitsland omdat Engeland een bestuurlijke maatregel nam die dit niet mogelijk maakte.
Zo is het toch wel wonderlijk dat de jonge staat Israël met een klein leger grote legers moest verslaan en versloeg. Niet één keer, maar meerdere keren. Gelijk het eens was. En ook toen was dat volk niet zonder zonde.
Zo wordt niet meegenomen dat de media enorm gekleurde informatie verstrekken.
Zo wordt niet meegenomen dat de nadere reformatie reeds inzag welke plannen God nog had, maar dat de bredere theologische benadering daar geen oog voor had (of wilde hebben)
jeremia 33
14 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik de belofte die ik het volk van Israël en Juda heb gedaan, gestand zal doen. 15 Op die dag, in die tijd, zal ik aan Davids stam een rechtmatige telg laten ontspruiten, die recht en gerechtigheid in het land zal handhaven. 16 Dan wordt Juda verlost en de inwoners van Jeruzalem zullen in vrede leven. En de naam van de stad zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”. 17 Want dit zegt de HEER: Er zal altijd een nakomeling van David op de troon van Israël zitten 18 en er zullen altijd Levitische priesters zijn die mij dienen, die brandoffers zullen brengen, graanoffers zullen opdragen en vredeoffers zullen bereiden.’
19 De HEER richtte zich tot Jeremia: 20 ‘Dit zegt de HEER: Als mijn verbond met de dag en de nacht kon worden tenietgedaan, zodat de dag en de nacht niet meer op tijd zouden aanbreken, 21 dan zou ook mijn verbond met mijn dienaar David kunnen worden tenietgedaan. Dan zou er geen nakomeling van David op zijn troon zitten. Dan zou ook mijn verbond met mijn dienaren de Levitische priesters kunnen worden verbroken. 22 Ontelbaar zijn de sterren aan de hemel en de zandkorrels aan de zee, even ontelbaar zal ik de nakomelingen maken van mijn dienaar David en van de Levieten die mij dienen.’
23 De HEER richtte zich tot Jeremia: 24 ‘Heb je gehoord wat de mensen zeggen? “De HEER heeft de twee volken die hij had uitgekozen, verworpen.” Ze schrijven mijn volk af en zien het niet langer als een volk. 25 Maar dit zegt de HEER: Ik heb een verbond met de dag en de nacht gesloten en de hemel en de aarde aan vaste wetten onderworpen. 26 Zomin als ik die zal verwerpen, zal ik het nageslacht van Jakob en van mijn dienaar David verwerpen. Ik zal altijd een van zijn nakomelingen laten heersen over het nageslacht van Abraham, Isaak en Jakob. Ik zal hun lot ten goede keren en mij over hen ontfermen.’
Zo wordt vergeten dat het joodse volk bij het binnentrekken van Kanaän een stevige opdracht hadden van God, niet echt vredelievend. Diezelfde God regeert ook nu nog en heeft aan de vijanden van Israël van nu reeds hun nederlaag verkondigd.
jesaja 41
sraëls verlossing nadert
8 Maar gij, Israël, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham, 9 gij, die Ik gegrepen heb van de einden der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zeide: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u verkoren en u niet versmaad – 10 vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.
11 Zie, allen die tegen u in woede ontstoken zijn, staan beschaamd en worden te schande; de mannen die u bestrijden, worden als niets en komen om; 12 gij zult hen zoeken, maar niet vinden, de mannen die u bestoken; zij worden als niets, ja vernietigd, de mannen die tegen u oorlog voeren. 13 Want Ik, de HERE, uw God, grijp uw rechterhand vast; die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u. 14 Vrees niet, gij wormpje Jakob, gij volkje Israël! Ik ben het, die u help, luidt het woord des HEREN, en uw Verlosser is de Heilige Israëls. 15 Zie, Ik stel u tot een scherpe, nieuwe dorsslede met dubbele sneden; gij zult bergen dorsen en verbrijzelen, en heuvelen zult gij tot kaf maken. 16 Gij zult ze wannen, en de wind zal ze opnemen en de storm zal ze verstrooien; maar gij zult juichen in de HERE, u beroemen in de Heilige Israëls.
17 De ellendigen en de armen zoeken naar water, maar het is er niet, hun tong verdroogt van dorst; Ik, de HERE, zal hen verhoren; Ik, de God van Israël, zal hen niet verlaten. 18 Ik zal op kale heuvels rivieren doen ontspringen en bronnen te midden der valleien; Ik zal de woestijn tot een waterplas maken en het dorre land tot waterbronnen. 19 Ik zal in de woestijn ceder, acacia, mirt en olijfwilg zetten; Ik zal in de wildernis cypres naast plataan en denneboom planten, 20 opdat men zie en tevens erkenne, bedenke en tevens begrijpe, dat de hand des HEREN dit gedaan en de Heilige Israëls het geschapen heeft.
Zo wordt voorbijgegaan dat we in een tijd leven waarin alles samenkomt. Politiek, maatschappelijk, wetenschappelijk, technisch, moralistisch etc. welke duidt op de bijzondere periode waarin we leven. Daarin is de staat Israël de temperatuurmeter wat mij betreft.
God heeft een oudste en een jongste zoon. Lees eens met mijn bril de gelijkenis van de verloren zoon. Er zijn twaalf stammen. Er zijn twaalf apostelen. Van de jongste en de oudste.
Waar zijn zij? Lees eens openbaring, Lees ook eens genesis 47, lees eens math 10
12 en 12 is 24 =
Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd. Lees ook eens genesis 47
Tot slot is het misschien goed eens na te denken hoeveel lagen de bijbel bevat als je die leest, daaraan gekoppeld de vraag wie de knecht des heren is in dit verband.
Als we dit onderwerp bespreken dan ook graag vanuit het ware historische perspectief en meerdere invalshoeken.
hier weer een kleine bijdrage mijnerzijds