Auteur Topic: Het volk Israël en Gods ingrijpen  (gelezen 30552 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Het volk Israël en Gods ingrijpen
« Reactie #50 Gepost op: oktober 29, 2010, 10:15:18 pm »
Nog een belangrijke:

Romeinen 11: 25-35

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 29, 2010, 11:45:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 oktober 2010 om 22:15:
Nog een belangrijke:

Romeinen 11: 25-35

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ‘Wie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’  

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Hoi Gait;

Wil je met deze tekst aantonen dat God de joden die Christus ontkennen wel behouden zal?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 30, 2010, 02:57:50 am »
Dag Riemer,

Als ik de tekst letterlijk neem, dan lijkt het er op te wijzen. Maar dat is pas wanneer ze Jezus aannemen, daarvoor zijn ze een verloren volk met het dodenrijk tot gevolg.

Dat geld echter als ik dit zo lees niet voor de Joden die oprecht zijn en oprecht de messias verwachten. Die joden zullen dus hun messias zien wanneer die op de wolken komt.

Tot die tijd geld het net als de mensen voor Jezus lijden en sterven aan het kruis op Golgota die oprechte joden waren, zoals Mozus en Abraham, Jona, Ester en Simson, dat ze nog de messias moeten ontmoeten, hoewel dezen (Mozus...Simson) hem al inmiddels ontmoet hebben. Ze zullen door hun oprechte geloof behouden zijn, wanneer ze hun Messias zullen zien.

Dit is wat ik uit deze teksten in combinatie met zoveel teksten in de bijbel begrijp.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 03:22:12 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 30, 2010, 03:03:37 am »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 03:31:30 am door gaitema »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 30, 2010, 07:05:12 am »
ben even wat aan het nalezen

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 30, 2010, 10:35:19 am »

quote:

mirt schreef op 29 oktober 2010 om 13:06:
[...]

[...]

Misschien help ik je door één woordje vet te maken?
De term 'het beloofde land' is een bestaande term. Nergens in het hele document gaat het volgens mij over politiek. laat staan huidige politiek en nergens gaat het bijvoorbeeld over letterlijke grenzen. Dus neem ik aan dat het document van de vrijheid uitgaat om die term 'geestelijk' uit te leggen.

O, wacht, ik zie nu dat ik nog meer vet moet maken, anders zou je het inderdaad kunnen lezen zoals jij volgens mij doet. Vanwege wat ik hierboven schreef ga ikzelf er vanuit dat je het moet lezen met de nadruk op 'in Christus' en daarom niet letterlijk in die zin dat het om het land als grond op zich gaat.

Laat ik nu dan vragen hoe jij dat verder ziet.
Wat is in de bijbel het beloofde land? En dan heb ik het niet over politiek, maar over LAND! Ik bedoel: Gaan daar mensen wonen? Of is het alles geestelijk?
Geef mij een verdere onderbouwing van in Jezus Christus de belofte van het beloofde land hebben.
Zo is het mij te vaag en kun je er alle kanten mee op.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 30, 2010, 10:44:30 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2010 om 10:35:
[...]

Wat is in de bijbel het beloofde land? En dan heb ik het niet over politiek, maar over LAND! Ik bedoel: Gaan daar mensen wonen? Of is het alles geestelijk?
Geef mij een verdere onderbouwing van in Jezus Christus de belofte van het beloofde land hebben.

even kort aanhakend, hoe lezen we deze tekst uit ezechiël? Heeft dit al plaats gevonden? Ik ga weer even verder met nalezen en kom verder op reacties van andere terug.

8 Hij zei tegen mij: ‘Dit water stroomt door de oostelijke landstreek, dan naar beneden de Jordaanvallei in, en mondt uit in de Dode Zee. Wanneer het de zee in stroomt wordt het water daar zoet. 9 Het zal er wemelen van levende wezens, overal waar de rivier stroomt komt leven, er zal vis zijn in overvloed. Als dit water in de Dode Zee aankomt wordt het water daar zoet; overal waar de rivier stroomt komt leven. 10 Van Engedi tot En-Eglaïm zullen er vissers staan, en er zullen droogplaatsen voor netten zijn. Er zullen net zo veel soorten vis zijn als in de Grote Zee. 11 Alleen de moerassen en de poelen worden niet zoet, die blijven vol staan met zout water. 12 Aan de oevers van de rivier zullen allerlei vruchtbomen opkomen, waarvan de bladeren niet zullen verwelken en de vruchten niet zullen opraken; elke maand zullen ze vrucht dragen. Het water stroomt immers uit het heiligdom. De vruchten zullen eetbaar zijn en de bladeren geneeskrachtig.’
De grenzen van het land
13 Dit zegt God, de HEER: Dit is de grens waarbinnen jullie het land als erfelijk bezit mogen verdelen onder de twaalf stammen van Israël – Jozef krijgt meer dan één gebied. 14 Jullie zullen het in bezit krijgen, ieder evenveel, het land dat ik onder ede aan je voorouders beloofd heb. Dit land zal jullie als bezit ten deel vallen.
15 Dit zijn de grenzen van het land. Aan de noordkant: van de Grote Zee, over de weg naar Chetlon tot men komt bij Sedad, 16 langs Hamat, Berota en Sibraïm, dat tussen de gebieden van Damascus en Hamat ligt, naar Chaser-Hattichon, aan de grens van Hauran. 17 De grens loopt dus van de zee naar Chasar-Enon, op de grens met Damascus; ten noorden ligt het gebied van Hamat. Dat is de noordgrens.
18 Aan de oostkant loopt de grens tussen Hauran en Damascus, tussen Gilead en het land Israël, langs de Jordaan tot aan de Oostelijke Zee, en verder tot Tamar. Dat is de oostgrens.
19 Aan de zuidkant loopt de grens van Tamar tot aan het water bij Meribat-Kades, en dan langs de wadi naar de Grote Zee. Dat is de zuidgrens.
20 En aan de westkant wordt de grens gevormd door de Grote Zee, vanaf de zuidgrens tot het punt ter hoogte van Lebo-Hamat. Dat is de westkant.
De verdeling van het land
21 Dit land moeten jullie onder elkaar, onder de stammen van Israël, verdelen. 22 Verdeel het door loting onder elkaar en onder de vreemdelingen die bij jullie wonen en kinderen verwekt hebben. Die gelden als geboren Israëlieten, en net als jullie zullen ook zij bij de stammen van Israël bezit krijgen. 23 Een vreemdeling moeten jullie zijn bezit geven bij de stam waar hij woont – spreekt God, de HEER.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 30, 2010, 11:03:45 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2010 om 10:35:
[...]

De nieuwe aarde, dat kun je toch ook als het beloofde land zien? Geestelijker dan deze aarde, maar het wordt wel aarde genoemd in de bijbel.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 30, 2010, 11:13:13 am »
Hoi Grondig christelijk,

misschien is het handig als je even duidelijk ook boven het tekstgedeelte aangeeft Ezechiel hoofdstuk dat en dat....
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 11:16:01 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 30, 2010, 11:13:54 am »

quote:

mirt schreef op 30 oktober 2010 om 11:03:
[...]

De nieuwe aarde, dat kun je toch ook als het beloofde land zien? Geestelijker dan deze aarde, maar het wordt wel aarde genoemd in de bijbel.

Het IS ook aarde! Het is letterlijk toch een nieuwe aarde?
Jezus had toch ook een lichaam van vlees en beenderen? We zijn later niet een soort 'geesten' maar krijgen toch echt een nieuw lichaam.
Maar het beloofde land is in de bijbel niet de nieuwe aarde. Dat wordt nooit zo gecombineerd in de bijbel.
Wel is de stad die Abraham verwacht geen blijvende stad, want zij verwachten de toekomstige. (hebr 11) Dat is dan het nieuwe Jeruzalem.
Maar dat nieuwe Jeruzalem daalt neer van de hemel, idd is er dan ook een nieuwe aarde.

Maar voordat 'de eerste dingen voorbij gegaan zijn' wordt er toch zeker gesproken van dat het land weer bewoond zal zijn door Israëlieten, Joden, die de Here dienen. Het hele OT staat er vol van...
Waar plaats jij dat dan?
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 11:16:59 am door Priscilla en Aquila »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 30, 2010, 03:30:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 oktober 2010 om 10:44:
[...]

even kort aanhakend, hoe lezen we deze tekst uit ezechiël? Heeft dit al plaats gevonden? Ik ga weer even verder met nalezen en kom verder op reacties van andere terug.

8 Hij zei tegen mij: ‘Dit water stroomt door de oostelijke landstreek, dan naar beneden de Jordaanvallei in, en mondt uit in de Dode Zee. Wanneer het de zee in stroomt wordt het water daar zoet. 9 Het zal er wemelen van levende wezens, overal waar de rivier stroomt komt leven, er zal vis zijn in overvloed. Als dit water in de Dode Zee aankomt wordt het water daar zoet; overal waar de rivier stroomt komt leven. 10 Van Engedi tot En-Eglaïm zullen er vissers staan, en er zullen droogplaatsen voor netten zijn. Er zullen net zo veel soorten vis zijn als in de Grote Zee. 11 Alleen de moerassen en de poelen worden niet zoet, die blijven vol staan met zout water. 12 Aan de oevers van de rivier zullen allerlei vruchtbomen opkomen, waarvan de bladeren niet zullen verwelken en de vruchten niet zullen opraken; elke maand zullen ze vrucht dragen. Het water stroomt immers uit het heiligdom. De vruchten zullen eetbaar zijn en de bladeren geneeskrachtig.’
De grenzen van het land
13 Dit zegt God, de HEER: Dit is de grens waarbinnen jullie het land als erfelijk bezit mogen verdelen onder de twaalf stammen van Israël – Jozef krijgt meer dan één gebied. 14 Jullie zullen het in bezit krijgen, ieder evenveel, het land dat ik onder ede aan je voorouders beloofd heb. Dit land zal jullie als bezit ten deel vallen.
15 Dit zijn de grenzen van het land. Aan de noordkant: van de Grote Zee, over de weg naar Chetlon tot men komt bij Sedad, 16 langs Hamat, Berota en Sibraïm, dat tussen de gebieden van Damascus en Hamat ligt, naar Chaser-Hattichon, aan de grens van Hauran. 17 De grens loopt dus van de zee naar Chasar-Enon, op de grens met Damascus; ten noorden ligt het gebied van Hamat. Dat is de noordgrens.
18 Aan de oostkant loopt de grens tussen Hauran en Damascus, tussen Gilead en het land Israël, langs de Jordaan tot aan de Oostelijke Zee, en verder tot Tamar. Dat is de oostgrens.
19 Aan de zuidkant loopt de grens van Tamar tot aan het water bij Meribat-Kades, en dan langs de wadi naar de Grote Zee. Dat is de zuidgrens.
20 En aan de westkant wordt de grens gevormd door de Grote Zee, vanaf de zuidgrens tot het punt ter hoogte van Lebo-Hamat. Dat is de westkant.
De verdeling van het land
21 Dit land moeten jullie onder elkaar, onder de stammen van Israël, verdelen. 22 Verdeel het door loting onder elkaar en onder de vreemdelingen die bij jullie wonen en kinderen verwekt hebben. Die gelden als geboren Israëlieten, en net als jullie zullen ook zij bij de stammen van Israël bezit krijgen. 23 Een vreemdeling moeten jullie zijn bezit geven bij de stam waar hij woont – spreekt God, de HEER.

Raadselachtig. De grote zee en de dodenzee wordt zoet van het water dat uit het heiligdom stroomt: dan denk ik: het duizendjarige vredesrijk dat tevens de sabathdag is van Gods schepping die komen gaat. We leven nu immers op de zesde dag van Gods schepping. De rustdag, waarop heel de schepping rust zal de zevende dag zijn. Eén dag is gelijk aan duizend jaar. De sabbathdag is het duizendjarige vredesrijk. Het geheim waar in genesis over gesproken wordt, het is verleden, heden en toekomst in één verhaal.

Dan lees ik weer van de landverdeling met de grenzen en de voorschriften voor de mensen uit andere volken die onder hen leven, aan de nog zoute poelen en moerassen en denk ik : dit gaat over dit aardse rijk.

Misschien moeten we het wel lezen zoals Openbaringen en het scheppingsverhaal van Genesis, de werkelijkheid wordt beeldend en letterlijk gecombineerd in elkaar overgaand weergegeven.
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 03:37:39 pm door gaitema »

Harold-2

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 30, 2010, 09:27:50 pm »

quote:

gaitema schreef op 30 oktober 2010 om 15:30:
[...]

dan denk ik: het duizendjarige vredesrijk dat tevens de sabathdag is van Gods schepping die komen gaat. We leven nu immers op de zesde dag van Gods schepping. De rustdag, waarop heel de schepping rust zal de zevende dag zijn. Eén dag is gelijk aan duizend jaar. De sabbathdag is het duizendjarige vredesrijk.
.

Hoi Gaitema,

Even uit nieuwsgierigheid: Hoe kom je bij de berekening dat we op de 6e dag van Gods schepping leven? Reken je dan met de Joodse jaartelling? Want volgens de Joodse kalender zitten we nu in het jaar 5771. Dus dan zou het volgens jouw berekening nog 229 jaar duren voordat het 1000 jarig Vrederijk (en dus de wederkomst van Jezus Christus) er komt?
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 09:28:19 pm door Harold-2 »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 30, 2010, 10:18:40 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 oktober 2010 om 11:13:
[...]

Het IS ook aarde! Het is letterlijk toch een nieuwe aarde?
Jezus had toch ook een lichaam van vlees en beenderen? We zijn later niet een soort 'geesten' maar krijgen toch echt een nieuw lichaam.
Maar het beloofde land is in de bijbel niet de nieuwe aarde. Dat wordt nooit zo gecombineerd in de bijbel.
Wel is de stad die Abraham verwacht geen blijvende stad, want zij verwachten de toekomstige. (hebr 11) Dat is dan het nieuwe Jeruzalem.
Maar dat nieuwe Jeruzalem daalt neer van de hemel, idd is er dan ook een nieuwe aarde.

Maar voordat 'de eerste dingen voorbij gegaan zijn' wordt er toch zeker gesproken van dat het land weer bewoond zal zijn door Israëlieten, Joden, die de Here dienen. Het hele OT staat er vol van...
Waar plaats jij dat dan?

Ik heb er geen moeite mee om dat na de komst van Jezus, ik bedoel zijn geboorte en lijden, sterven en opstanding, te zien als christenen die door hun geloof bij de Joden zijn ingelijfd. En dan dus het land ook al als figuurlijk te zien.

En de nieuwe aarde die komen zal, ja, dat geloof ik ook dat dat echt aarde zal zijn. En ook dat wij echte lichamen zullen hebben. Als ik zeg: wat geestelijker dan nu, dan bedoel ik niets meer dan wat er in de bijbel staat: dat het anders zal zijn dan nu, met een andere 'glans'. Hoe precies vindt God blijkbaar niet nodig dat wij dat al weten.

Ik ben eigenlijk wel blij met het document van de GKV. Ergens las ik: als je de landsbeloften niet letterlijk uit zou willen leggen, kom je onvermijdelijk uit bij de vervangingstheologie en bij de haat tegen Joden. Maar dat hoeft dus helemaal niet.

Verder weet ik dat er bij jullie en bij veel evangelischen heel andere ideeën zijn en dat er ook ruim aandacht voor is op internet. Het lijken wel twee visies die zich steeds verder uit elkaar bewegen en elkaar niet echt kunnen bereiken. Het ligt het meest emotioneel bij 'jullie' groep, maar dat is misschien wel jammer omdat onverschilligheid voor dit onderwerp ook de oorzaak kan zijn voor gebrek aan emoties bij de andere groep.

Vind je het zelf trouwens niet lastig dat als je naar de geschiedenis kijkt van het land Palestina en de bemoeienis van, ik geloof vooral Engeland daarbij, dat steeds gepaard ging met een mix van politiek en geloof? Of neem je de politieke kant gewoon voor lief, zeg maar? Ik kan me voorstellen dat jullie dan zeggen: die kant dient de kant van het geloof, ook al was ze zelf vaak niet zo gelovig...
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2010, 10:20:14 pm door mirt »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 31, 2010, 01:44:27 am »

quote:

Harold-2 schreef op 30 oktober 2010 om 21:27:
[...]
.

Hoi Gaitema,

Even uit nieuwsgierigheid: Hoe kom je bij de berekening dat we op de 6e dag van Gods schepping leven? Reken je dan met de Joodse jaartelling? Want volgens de Joodse kalender zitten we nu in het jaar 5771. Dus dan zou het volgens jouw berekening nog 229 jaar duren voordat het 1000 jarig Vrederijk (en dus de wederkomst van Jezus Christus) er komt?

O nee, het is geen berekening. Het is iets waar andere christenen me op hyves op gewezen hebben. In de oudtestamentische boeken wordt er veel geschreven over de verwachting van de grote sabbath om een lang theoretisch stoffig verhaal kort te maken, dat daar ik weet niet hoeveel pagina's bijbelstudies beslaat.

De joden geloven dat God inderdaad nog steeds scheppende is. Hij is niet klaar met zijn scheppingswerk, dus de Sabbath moet nog komen. De zesde dag is de dag waarop God de mens schiep. Na de zesde dag komt de sabbathdag en die sabbathdag is iets waar de Joden rijkhalsend naar uitzien, dus is het nu nog steeds de zesde dag. We arbeiden nog in Gods tuin. Straks komt de sabbathsdag waarin we gaan uitrusten van onze werken. Dan komen we in de langverwachte eeuwige rust en vrede.

Openbaringen laat zien dat 1 dag gelijk staat aan 1000 jaar. Dat 1000 jaar is symbolisch voor een tijdsaanduiding. Net zo als het praten over de toekomende eeuw. 1000 is niet precies 1000, maar geeft aan dat het een lange tijd beslaat. Elk scheppingsdag beslaat een lange tijdperk. Een lange tijdperk waarin God de planten aan de aarde gaf. Een lange tijd waarin God de dieren aan de aarde gaf. Een lange tijd waarin God de mens aan de wereld gaf tot aan de dag dat de sabbath komt. De zevende dag uit Genesis, dat in Openbaringen het duizendjarige vredesrijk wordt genoemd. Ze verwijzen naar elkaar.

Vandaar uit berekend is het ook geen probeem als de dino's ik weet niet hoeveel miljoenen jaren geleden hebben geleefd. Dat zou immers best kunnen. 1 scheppingsdag staat voor God immers gelijk aan duizend jaar. En duizend jaar staat voor God gelijk aan 1 dag.

Dat staat (volgens mij en de genen die het me leerden) puur in de bijbel  om naar het scheppingsverhaal te wijzen om te beseffen dat God hier niet letterlijk één dag volgens menselijke berekeningen bedoelt. Ook mag je er van uitgaan dat 1000 jaar symbolish is voor een lange bij God bekende tijd.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2010, 01:59:58 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 31, 2010, 07:13:58 am »
God werkt juist ook door zondige en seculiere krachten heen zijn  plan uit. Ook de politiek. Hij heeft nooit anders gedaan eigenlijk. Het zijn bijvoorbeeld de Romeinen die Jezus kruisigden. Weliswaar op aandrang van de joden, maar het was een politieke beslissing omdat men bang was voor een opstand. Een plan dat zelfs de meest anti-joodse ideeën en politiek weet te overwinnen. Kijk naar Hitler Duitsland.
Zo wordt te veel voorbij gegaan aan het feit dat alleen dit volk wat geen volk meer was toch de eeuwen heeft doorstaan en middels geboorteweeën weer tot een volk geworden is.
Zo wordt teveel gesteld dat het ontstaan van de staat Israël voortkomt uit een seculier idee en wordt vergeten dat door alle eeuwen heen het verlangen naar Sion een blijvend verlangen is geweest. een verlangen die veel meer tijd omspant dan de gedachten van Theodoor Herzl.
Zo is het misschien minder bekend wat de rol van Engeland en Turkije zijn geweest in begin vorige eeuw, zo is minder bekend wat het zionisme van oorsprong was en wat het moderne zionisme inhield, zo is minder bekend waar de naam Palestina werkelijk vandaan komt en is minder bekend dat de joden eerst Palestijnen werden genoemd maar deze naam later is geconfisqueerd door de Arabieren.
Zo is minder bekend dat de joden tegen veel te hoge prijzen grote delen op dat moment schijnbaar waardeloze grond hebben gekocht en niet ingepikt.
Zo is minder bekend dat palestina altijd een verwaarloosde achtertuin is geweest van het arabische gebied. Men daar niet eens naar omkeek.
Zo is het minder bekend dat er altijd joden in dat deel van de wereld zijn geweest.
Zo wordt er niet bij stil gestaan dat Jeruzalem nooit een belangrijke stad is geweest onder de arabieren, maar dat dit idee is onstaan in de laatste tientallen jaren.
Zo is het minder bekend dat er meerder aliya's zijn geweest.
Zo is minder bekend dat Truman een tekst in het verdelingsplan veranderde.
Daar stond  er eerst : de VS erkend de voorlopige regering als feitelijke (de facto) gezag van de nieuwe joodse staat. De laatste drie woorden streepte hij door en zette daar israël neer.
Zo is minder bekend dat de balfourverklaring DE verklaring was maar dat het Engeland en de arabieren waren die zich niet aan de afspraken hield.
Zo is minder bekend dat de joden niet naar palestina konden vluchten ten tijde van nazi-duitsland omdat Engeland een bestuurlijke maatregel nam die dit niet mogelijk maakte.
Zo is het toch wel wonderlijk dat de jonge staat Israël met een klein leger grote legers moest verslaan en versloeg. Niet één keer, maar meerdere keren. Gelijk het eens was. En ook toen was dat volk niet zonder zonde.
Zo wordt niet meegenomen dat de media enorm gekleurde informatie verstrekken.
Zo wordt niet meegenomen dat de nadere reformatie reeds inzag welke plannen God nog had, maar dat de bredere theologische benadering daar geen oog voor had (of wilde hebben)

jeremia 33

14 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik de belofte die ik het volk van Israël en Juda heb gedaan, gestand zal doen. 15 Op die dag, in die tijd, zal ik aan Davids stam een rechtmatige telg laten ontspruiten, die recht en gerechtigheid in het land zal handhaven. 16 Dan wordt Juda verlost en de inwoners van Jeruzalem zullen in vrede leven. En de naam van de stad zal zijn “De HEER is onze gerechtigheid”. 17 Want dit zegt de HEER: Er zal altijd een nakomeling van David op de troon van Israël zitten 18 en er zullen altijd Levitische priesters zijn die mij dienen, die brandoffers zullen brengen, graanoffers zullen opdragen en vredeoffers zullen bereiden.’
19 De HEER richtte zich tot Jeremia: 20 ‘Dit zegt de HEER: Als mijn verbond met de dag en de nacht kon worden tenietgedaan, zodat de dag en de nacht niet meer op tijd zouden aanbreken, 21 dan zou ook mijn verbond met mijn dienaar David kunnen worden tenietgedaan. Dan zou er geen nakomeling van David op zijn troon zitten. Dan zou ook mijn verbond met mijn dienaren de Levitische priesters kunnen worden verbroken. 22 Ontelbaar zijn de sterren aan de hemel en de zandkorrels aan de zee, even ontelbaar zal ik de nakomelingen maken van mijn dienaar David en van de Levieten die mij dienen.’

23 De HEER richtte zich tot Jeremia: 24 ‘Heb je gehoord wat de mensen zeggen? “De HEER heeft de twee volken die hij had uitgekozen, verworpen.” Ze schrijven mijn volk af en zien het niet langer als een volk. 25 Maar dit zegt de HEER: Ik heb een verbond met de dag en de nacht gesloten en de hemel en de aarde aan vaste wetten onderworpen. 26 Zomin als ik die zal verwerpen, zal ik het nageslacht van Jakob en van mijn dienaar David verwerpen. Ik zal altijd een van zijn nakomelingen laten heersen over het nageslacht van Abraham, Isaak en Jakob. Ik zal hun lot ten goede keren en mij over hen ontfermen.’

Zo wordt vergeten dat het joodse volk bij het binnentrekken van Kanaän een stevige opdracht hadden van God, niet echt vredelievend. Diezelfde God regeert ook nu nog en heeft aan de vijanden van Israël van nu reeds hun nederlaag verkondigd.

jesaja 41

sraëls verlossing nadert
8 Maar gij, Israël, mijn knecht, Jakob, die Ik verkoren heb, nakroost van mijn vriend Abraham, 9 gij, die Ik gegrepen heb van de einden der aarde en geroepen uit haar uithoeken, tot wie Ik zeide: Gij zijt mijn knecht, Ik heb u verkoren en u niet versmaad – 10 vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand.
11 Zie, allen die tegen u in woede ontstoken zijn, staan beschaamd en worden te schande; de mannen die u bestrijden, worden als niets en komen om; 12 gij zult hen zoeken, maar niet vinden, de mannen die u bestoken; zij worden als niets, ja vernietigd, de mannen die tegen u oorlog voeren. 13 Want Ik, de HERE, uw God, grijp uw rechterhand vast; die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u. 14 Vrees niet, gij wormpje Jakob, gij volkje Israël! Ik ben het, die u help, luidt het woord des HEREN, en uw Verlosser is de Heilige Israëls. 15 Zie, Ik stel u tot een scherpe, nieuwe dorsslede met dubbele sneden; gij zult bergen dorsen en verbrijzelen, en heuvelen zult gij tot kaf maken. 16 Gij zult ze wannen, en de wind zal ze opnemen en de storm zal ze verstrooien; maar gij zult juichen in de HERE, u beroemen in de Heilige Israëls.
17 De ellendigen en de armen zoeken naar water, maar het is er niet, hun tong verdroogt van dorst; Ik, de HERE, zal hen verhoren; Ik, de God van Israël, zal hen niet verlaten. 18 Ik zal op kale heuvels rivieren doen ontspringen en bronnen te midden der valleien; Ik zal de woestijn tot een waterplas maken en het dorre land tot waterbronnen. 19 Ik zal in de woestijn ceder, acacia, mirt en olijfwilg zetten; Ik zal in de wildernis cypres naast plataan en denneboom planten, 20 opdat men zie en tevens erkenne, bedenke en tevens begrijpe, dat de hand des HEREN dit gedaan en de Heilige Israëls het geschapen heeft.

Zo wordt voorbijgegaan dat we in een tijd leven waarin alles samenkomt. Politiek, maatschappelijk, wetenschappelijk, technisch, moralistisch etc. welke duidt op de bijzondere periode waarin we leven. Daarin is de staat Israël de temperatuurmeter wat mij betreft.

God heeft een oudste en een jongste zoon. Lees eens met mijn bril de gelijkenis van de verloren zoon. Er zijn twaalf stammen. Er zijn twaalf apostelen. Van de jongste en de oudste.
Waar zijn zij? Lees eens openbaring, Lees ook eens genesis 47, lees eens math 10

12 en 12 is 24 =

Om de troon heen stonden vierentwintig andere tronen, waarop vierentwintig oudsten zaten. Ze droegen witte kleren en hadden een gouden krans op hun hoofd. Lees ook eens genesis 47

Tot slot is het misschien goed eens na te denken hoeveel lagen de bijbel bevat als je die leest, daaraan gekoppeld de vraag wie de knecht des heren is in dit verband.

Als we dit onderwerp bespreken dan ook graag vanuit het ware historische perspectief en meerdere invalshoeken.

hier weer een kleine bijdrage mijnerzijds
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2010, 01:03:55 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 31, 2010, 01:38:54 pm »

quote:

mirt schreef op 30 oktober 2010 om 22:18:
[...]

Ik heb er geen moeite mee om dat na de komst van Jezus, ik bedoel zijn geboorte en lijden, sterven en opstanding, te zien als christenen die door hun geloof bij de Joden zijn ingelijfd. En dan dus het land ook al als figuurlijk te zien.

Wij zijn figuurlijk gezien Joden geworden? Toch dus het geestelijk Israël?
En wij hebben een figuurlijk beloofde land. :?
Dat zou je zo kunnen zien, maar toch is het belangrijk dit dan wel in de bijbel ook terug te kunnen vinden, anders zijn het mooie gedachten die op één bepaalde tekst voortborduren. Maar wie zegt dat je zo ver mag gaan?
Als je geen onderbouwing verder hebt, zijn het je eigen gedachten en die kunnen toch niet leidend zijn....

quote:

En de nieuwe aarde die komen zal, ja, dat geloof ik ook dat dat echt aarde zal zijn. En ook dat wij echte lichamen zullen hebben. Als ik zeg: wat geestelijker dan nu, dan bedoel ik niets meer dan wat er in de bijbel staat: dat het anders zal zijn dan nu, met een andere 'glans'. Hoe precies vindt God blijkbaar niet nodig dat wij dat al weten.

Ik ben eigenlijk wel blij met het document van de GKV. Ergens las ik: als je de landsbeloften niet letterlijk uit zou willen leggen, kom je onvermijdelijk uit bij de vervangingstheologie en bij de haat tegen Joden. Maar dat hoeft dus helemaal niet.

Haat tegen Joden, dat lijkt me ook wat kort door de bocht, maar je ziet ze dan niet als bijzonder in de zin van: de broeders naar het vlees van de Here Jezus, van Paulus - en Paulus wilde omwille van hen wel verbannen zijn van het evangelie!
Ik ben zelf helemaal niet zo ophemelerig mbt het Joodse volk, maar het is toch bijzonder dat het nog bestaat. Zelfs als ik Hitler buiten beschouwing laat blijft het bijzonder.
Elk ander volk wat zo een diaspora heeft meegemaakt, zou allang opgegaan zijn in die andere volkeren en niet meer terug te vinden zijn.

quote:

Verder weet ik dat er bij jullie en bij veel evangelischen heel andere ideeën zijn en dat er ook ruim aandacht voor is op internet. Het lijken wel twee visies die zich steeds verder uit elkaar bewegen en elkaar niet echt kunnen bereiken. Het ligt het meest emotioneel bij 'jullie' groep, maar dat is misschien wel jammer omdat onverschilligheid voor dit onderwerp ook de oorzaak kan zijn voor gebrek aan emoties bij de andere groep.
Ik zie toch ook wel steeds meer kerken die zich uitspreken over Israël als het oude volk van God waar we niet omheen kunnen. Dus: steeds verder uit elkaar? Kerken hebben nu vaak wel 'een' plek voor dat oude volk, al zie ik die plek wrs wel anders.

quote:

Vind je het zelf trouwens niet lastig dat als je naar de geschiedenis kijkt van het land Palestina en de bemoeienis van, ik geloof vooral Engeland daarbij, dat steeds gepaard ging met een mix van politiek en geloof? Of neem je de politieke kant gewoon voor lief, zeg maar? Ik kan me voorstellen dat jullie dan zeggen: die kant dient de kant van het geloof, ook al was ze zelf vaak niet zo gelovig...

God heeft alles gebruikt, als je de geschiedenis kijkt, WOII, ook qua politiek, om Zijn volk (wat nu nog niet in Gods ogen weer zijn volk is, maar het weer zal worden) zover te krijgen dat ze weer naar dat oude land komen.
Dus ik zie God helemaal boven onze menselijke systemen en politieke ideeen en alles wat daarmee te maken heeft, staan om Zijn plan uit te voeren. Al hebben de mensen het idee dat ze zelf dingen kunnen regelen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 31, 2010, 02:22:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 oktober 2010 om 13:38:
[...]

Wij zijn figuurlijk gezien Joden geworden? Toch dus het geestelijk Israël?
En wij hebben een figuurlijk beloofde land. :?

Vind je dat echt heel raar? Bij ons is het echt heel gewoon om dat zo te noemen. Ik geloof ook niet dat ze alleen op één tekst voortborderen, die gedachten. Ik zal eens kijken of ik wat voor je kan vinden.

quote:

Haat tegen Joden, dat lijkt me ook wat kort door de bocht, maar je ziet ze dan niet als bijzonder in de zin van: de broeders naar het vlees van de Here Jezus, van Paulus - en Paulus wilde omwille van hen wel verbannen zijn van het evangelie!

Dat vind ik nou juist het bijzondere van het document, dat ze de Joden juist wel zo zien.

quote:

God heeft alles gebruikt, als je de geschiedenis kijkt, WOII, ook qua politiek, om Zijn volk (wat nu nog niet in Gods ogen weer zijn volk is, maar het weer zal worden) zover te krijgen dat ze weer naar dat oude land komen.
Dus ik zie God helemaal boven onze menselijke systemen en politieke ideeen en alles wat daarmee te maken heeft, staan om Zijn plan uit te voeren. Al hebben de mensen het idee dat ze zelf dingen kunnen regelen.

Vanuit jouw standpunt gezien is dit helemaal te begrijpen natuurlijk.
Maar waar ik echt benieuwd naar ben, stel je zit in de politiek en je hebt te maken met politiek gezien foute beslissingen van de Israëlische regering waar jij mee te maken krijgt. Hoe ga je daar dan mee om?

En weet je ook dat er een groep orthodoxe Joden zijn, die tegen de staat Israël zijn? Om de reden dat toen de trek naar het land echt op gang kwam dat was nàdat wat uitgesproken: we moeten onszelf maar redden. Deze eerstegenoemde groep die zich echt ook in de praktijk tegen het Zionisme keert, vindt dat er eerst gewacht moet worden op de Messias.

Hoe kijken jullie tegen deze groep aan? Wel ingewikkeld trouwens, wordt het zo...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 01, 2010, 01:43:27 am »
Grondig Christelijk, ik had vragen over de eerste tekst. die vindt ik namelijk lastiger dan dat het door je gepresenteerd wordt, zou je daar op in willen gaan?
Ik ben namelijk nieuwschierig naar hoe jij dat ziet met de zoete zee, de bomen langs de zoete rivier en de zoute poelen en moerassen enzo, met de vreemde volken in haar midden. Ik zelf vindt hem raadselachtig.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 01, 2010, 07:15:31 am »

quote:

gaitema schreef op 01 november 2010 om 01:43:
Grondig Christelijk, ik had vragen over de eerste tekst. die vindt ik namelijk lastiger dan dat het door je gepresenteerd wordt, zou je daar op in willen gaan?
Ik ben namelijk nieuwschierig naar hoe jij dat ziet met de zoete zee, de bomen langs de zoete rivier en de zoute poelen en moerassen enzo, met de vreemde volken in haar midden. Ik zelf vindt hem raadselachtig.

zoals je kon lezen stelde ik  de vraag hoe we dit moeten lezen.  Ik kan dat dus ook niet goed duiden. Ik hoop(te) op een bijdrage van anderen die me verder kon helpen.

Verder denk ik er over na of ik verder wil met deze en de andere draad. Ik begin nu ook aan de zin daarvan te twijfelen....het is net of we van andere planeten met elkaar spreken en van gedachten wisselen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 01, 2010, 08:43:22 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 01 november 2010 om 07:15:
[...]

zoals je kon lezen stelde ik  de vraag hoe we dit moeten lezen.  Ik kan dat dus ook niet goed duiden. Ik hoop(te) op een bijdrage van anderen die me verder kon helpen.
Als ik tijd heb vandaag wil ik me er wel even in verdiepen...

quote:

Verder denk ik er over na of ik verder wil met deze en de andere draad. Ik begin nu ook aan de zin daarvan te twijfelen....het is net of we van andere planeten met elkaar spreken en van gedachten wisselen.
Misschien moet er even meer lijn inkomen, zodat je je verhaal ook even wat verder kunt uitbouwen?

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 01, 2010, 12:34:35 pm »

quote:

[...]

Hoe kijk ik aan tegen de uitgangstekst in dit topic, Ezechiël  36???

Ezechiël maakt hier al duidelijk dat hier Gods eer in het geding is:
22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Ik zal ingrijpen, volk van Israël – niet omwille van jou, maar omwille van mijn heilige naam

Wat maakt hier (in de tijden van Ezechiël dus) dat de Naam van God bespot wordt onder de volken? Het niet te ontkennen feit dat Gods volk “aan lager wal geraakt is”: verstoten, verbannen, gestraft, op het oog niet meer gesteund door de zegen van God. Maar impliciet speelt hier een verwijt “God is niet bij machte zijn volk te steunen!”

Ook wordt Gods Naam bespot door het gedrag van zijn volk: “toen de Israëlieten nog in hun land woonden, hebben ze dat door hun daden onrein gemaakt”. Impliciet speelt hier het verwijt “God is niet bij machte gehoorzaamheid bij zijn volk af te dwingen!”.

Gods Naam (zijn Eer, zijn Gezag) is dus op 2 punten in het geding: Hij wordt niet vrijwillig gehoorzaamd, en Hij kan op grond van die ongehoorzaamheid zijn beloften “aan een gehoorzaam volk” geen gestand doen: Hij kan niet “bewijzen” dat Hij trouw is aan zijn woord…  (Waarmee “men” voorbij ziet aan het feit dat er ook aan de ongehoorzaamheid een belofte was verbonden – Leviticus 26!!!).

En op DIT punt grijpt, volgens Ezechiël God ZELF in: Dit zegt God, de HEER: Ik zal ingrijpen, volk van Israël – niet omwille van jou, maar omwille van mijn heilige naam.

Het is Gods eigen volk (het volk waarmee Hij een verbond heeft gesloten – Lev 26:44!!! – daar kunnen we ECHT niet omheen!!!) en geen ander volk dat hier bedoeld wordt: Ex 19:5 Als je mijn woorden ter harte neemt en je aan het verbond met mij houdt, zul je een kostbaar bezit voor mij zijn, kostbaarder dan alle andere volken – want de hele aarde behoort mij toe. 6 Een koninkrijk van priesters zul je zijn, een heilig volk.”

Volgens Ezechiël zal hier dus niet meer een keuze bestaan zoals die in Leviticus 26 gesteld wordt: een keuze voor God (gevolgd door Gods zegen) of een keuze tegen God (gevolgd door Gods vloek). Nee, ter wille van zijn Naam ZAL Israël voor God “kiezen”: 26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. 27 Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen.

Ze KUNNEN hierna dus niet anders meer leven… En God KAN (maar ook: WIL) hierna niets anders meer dan tegelijk ook het land te zegenen, opdat iedereen kan zien dat Hij de enige is…

Resten er nog vele vragen: b.v. als Gods verbond met Israël nog van kracht is, hoe zit dat dan met de verbondbepalingen (Gods Wet)? Hoe moeten we hier, vanuit het NT, naar kijken?
WANNEER weten we trouwens dat God heeft ingegrepen???
Hoe zit dat dan met die “wilde takken die op de boom geënt zijn” (Rom 11)??
Wat is dan dat "land" dat gezegend wordt? etc etc

Ik denk alleen, dat ZO de blikrichting moet zijn: van het OT naar het NT en DAN pas weer terug naar het OT, met de vraag: klopt mijn visie op het NT met de visie van het OT….??? En ik denk dat Paulus dat ook doet (zie b.v. zijn Romeinenbrief)….

HEEL Israël zal worden gered – ook het onbuigzame deel, het deel dat onbuigzaam is opdat “de heidenen kunnen toetreden”???? Ik denk dat hier onze voornaamste vraag zal liggen: HOE ver reikt Gods genade??? Is het antwoord te vinden in Rom 11: 32????

Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.
« Laatst bewerkt op: november 01, 2010, 01:22:04 pm door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 01, 2010, 03:30:34 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 november 2010 om 12:34:
[...]
Resten er nog vele vragen: b.v. als Gods verbond met Israël nog van kracht is, hoe zit dat dan met de verbondbepalingen (Gods Wet)? Hoe moeten we hier, vanuit het NT, naar kijken?
WANNEER weten we trouwens dat God heeft ingegrepen???
Hoe zit dat dan met die “wilde takken die op de boom geënt zijn” (Rom 11)??
Wat is dan dat "land" dat gezegend wordt? etc etc
Hoe meer ik in het onderwerp "duik" hoe veelomvatterder het lijkt te worden.... Hoe verhoudt deze Ezechiëltekst zich tot de profetieën van Joël? Hoe keek Petrus aan tegen dit onderwerp? Hij haalt immers in zijn toespraak (Hand 2) Joël 3 aan, en koppelt die tekst aan "Pinksteren": (naast de opstanding van de Christus) een duidelijk teken dat God HEEFT ingegrepen!!!

Maar: Joël koppelt e.e.a. weer aan "het einde der tijden" (met een "Dag des Oordeels") (Joël 4: In dezelfde tijd dat ik het lot van Juda en Jeruzalem ten goede keer,zal ik alle volken bijeenbrengen en wegvoeren naar de vallei van Josafat om daar een oordeel over hen te vellen) (net als Petrus lijkt te doen, overigens....)

En hier doemt weer een gedachte op aan een eindtijdperiode (ds. W. Smouter deed me het idee aan de hand van een "uitgestelde eindtijd", in zijn boekje "Herstelwerk": waarom rolde Jezus in de passage in Lucas 14 precies op het aangegeven punt de Jesajarol weer op, en liet Hij de zin "en een dag van wraak voor onze God" WEG???)...

Kortom: leven we in een eindtijdPERIODE waarin geleidelijk aan de profetieën tot vervulling komen??? Maar: hoe weten we dan op welk moment we staan in de tijd, als Pasen en Pinksteren onze enige ijkmomenten zijn in de geschiedenis...?? Naast het moment van de Wederkomst als duidelijk "eindpunt"...???

Want immers leert Jezus over de Dag van zijn Komst:
Mat 24:36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Kortom: als de bekering van Israël zo sterk verbonden is met de Komst van de Messias, dan kunnen we dus weinig "voortekenen" verwachten. Dan grijpt God "ineens" in op dat punt (het punt van Ezech 36:25 e.v.).....

Zo maar even wat extra "onsamenhangende gedachten" van me, die vragen om een nadere uitwerking (t.z.t., want ik heb op dit moment wat te veel andere kwesties aan mijn hoofd, helaas - ik had hier niet "aan moeten beginnen"..........)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 01, 2010, 09:48:12 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 november 2010 om 15:30:
(...)

En hier doemt weer een gedachte op aan een eindtijdperiode (ds. W. Smouter deed me het idee aan de hand van een "uitgestelde eindtijd", in zijn boekje "Herstelwerk": waarom rolde Jezus in de passage in Lucas 14 precies op het aangegeven punt de Jesajarol weer op, en liet Hij de zin "en een dag van wraak voor onze God" WEG???)...

Dat boekje ken ik niet maar omdat ik mij dacht te herinneren dat deze NGK predikant best wel veel met Israël heeft, heb ik eens gezocht en dit zeer heldere artikel van zijn hand gevonden uit 1990:

http://www.smouter.net/docs/israel-en-de-profetie.htm

Ik vind het verleidelijk om hier allerlei citaten daaruit neer te zetten, Maar ik kan dan niet kiezen, daarom doe ik het niet. Het gaat over letterlijk en niet letterlijk, over wel of geen gedetaileerde beschrijving van de wederkomst en sluit volgens mij goed aan bij het visiedocument uit de GVK (dat pas veel later is geschreven natuurlijk).
« Laatst bewerkt op: november 01, 2010, 09:49:07 pm door mirt »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 02, 2010, 08:59:10 pm »
Nog iets wat ik vond en wat hierbij aansluit:

Jos Strengholt, een Nederlandse Anglicaanse priester in Cairo legt afgelopen zondag in een blog uit waarom hij wel dit kan schrijven:

quote:

Het is niet vreemd dat de reikwijdte van de zegeningen die Jezus, Paulus en de andere apostelen beschrijven, nu ook niet meer gaan over een stuk land in het Midden Oosten. Het gaat nu om de hele wereld. En het gaat niet meer om natuurlijke nakomelingen van wie dan ook; het gaat om verbonden zijn aan de Ene nakomeling van Abraham, Jezus Christus. En die is geen aardse koning, maar de Zoon van God, Schepper van hemel en aarde. Wat Hij aan Israel en wie bij Israel gevoegd zijn, aanbiedt, is eeuwig met God zijn, mooier dan wat iemand had kunnen bedenken, en een vervulling van alle profetie van het Oude Testament dat de stoutste verwachtingen te boven gaat.

maar niet een gelover is van de 'vervangingstheologie' waarvan hij wel vaak beschuldigd wordt,

waarop hij dezelfde dag nog door Willem Ouweneel wordt getwitterd:

quote:

Velen die het niet willen toegeven; wie vasthoudt aan de verbondsdoop voor baby's is per definitie vervangingstheoloog...
Dat snap ik zelf dan weer niet zo heel snel, daar moet ik nog even over nadenken, maar het laat wel zien dat de discussie niet alleen leeft bij ons op dit forum...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 03, 2010, 02:29:12 am »

quote:

[...]

Dat gevoel heb je mooi omschreven. Ik heb ook telkens het gevoel tegen mensen te spreken met een andere taal en een andere bijbel. Eentje met ondoorgrondelijke kanttekeningen.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 03, 2010, 03:21:29 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2010 om 07:13:
...tekst...

hier weer een kleine bijdrage mijnerzijds

Waarvoor dank. Overigens zijn de historische opsommingen die je over het ontstaan van de staat Israël noemt wel degelijk bekend. ;)

Maar waar wil je nu een historisch perspectief over? Over de staat Israël, of over de interpretatie van de 24 oudsten, over Openbaringen, over de Jeremia teksten? Een historie zoals de Kerk die teksten door de eeuwen heen geinterpreteerd heeft?
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 03, 2010, 11:47:55 am »

quote:

mirt schreef op 02 november 2010 om 20:59:
[...]
Dat snap ik zelf dan weer niet zo heel snel, daar moet ik nog even over nadenken, maar het laat wel zien dat de discussie niet alleen leeft bij ons op dit forum...

Ik denk dat Ouweneel hier wat "kort door de bocht" is... Hij stelt in zijn uitleg van de term "verbondsdoop" waarschijnlijk de doop als teken volledig op één lijn met de besnijdenis als teken van het Oude Verbond... (zoals inderdaad de doop wel eens als "opvolger" van de besnijdenis wordt uitgelegd)....

Alleen is die opmerking van Ouweneel m.i. afhankelijk van de manier waarop de term "Nieuw Verbond" wordt uitgelegd.... Met WIE sluit God in het NT dit nieuwe verbond? Is dat enkel met de "gelovige"? Of doet Hij dat "in gezinsverband"?? (want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen).

E.e.a. hangt denk ik ook samen met de vraag hoe je deze tekst uitlegt:

1 Petr 3:21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten....

Wie stelt hier nu de vraag aan God? Wie vraagt er om een "goed geweten"? De doop of de dopeling???? Ik verwacht dat Ouweneel zal zeggen: "de dopeling" (ik zal er zijn Evangelisch Dogmatische Reeks - in het vijfde deel zal er wel iets over staan - nog eens op naslaan, als ik er aan denk....)

Ik denk dat de eerste uitleg van die tekst uit 1 Petrus prima past bij een doopvisie waarbij dit verbondsteken OOK aan baby's wordt toegediend ZONDER dat e.e.a. direct wordt gekoppeld aan "de uiterlijke tekenen van het Oude Verbond" (en de bijbehorende "verbondsgedachten") en zo ook volledig los staat van welke "vervangingstheologie" dan ook.....

De doop als uitwendig teken van (de noodzaak van) de vraag aan God om een zuiver geweten (die doop IS die vraag....!!); en van Gods belofte om dat zuivere geweten te schenken. Want is DAT niet de kern van dat Nieuwe Verbond??
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 07:43:02 pm door Hendrik-NG »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 03, 2010, 01:43:20 pm »
Daar stel je iets. In het voorberijden op het clubwerk loop ik tegen de combinatie aan: "God ziet je zitten, Jezus stierf voor jou, dus werk uit dankbaarheid en vertrouw op jezelf."

Dat laatste was letterlijk een thema in de mappen over het thema vertrouwen, de conclusie: "God ziet je zitten, vertrouwd jou en in vertrouwen geeft Hij jou de verantwoordelijkheden, dus vertrouw op jezelf."

Volgens mij de omgekeerde wereld. Met de doop is het vertrouwen in onszelf dat onder het oude verbond valt als het gaat om prestaties leveren, vervangen door vertrouwen op Jezus die in jou de prestaties levert.

Ook dat kan doorslaan. Want eerlijk is eerlijk: ook bij de Joden draaide het om vertrouwen op God, voor ze zelf wat konden doen. zonder Gods steun werd het niets. Zakte de hand van de profeet omlaag, dan verloren de strijders. Hief hij hem omhoog, dan overwonnen de strijders.

Verder zie je wanneer je puur op Jezus vertrouwd, dat je dan ook een afwachtende houding kan gaan aannemen.

Daarop zegt Paulus weer: "beste mensen, het is niet geloven (lees ook vertrouwen) of doen, maar geloven en doen."
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 01:45:15 pm door gaitema »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: november 03, 2010, 08:21:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 november 2010 om 11:47:
[...]

Ik denk dat Ouweneel hier wat "kort door de bocht" is...
Dank je voor je uitleg hiervan, ik zal dat dan maar aannemen dat hij wat kort door de bocht is hier. Dat heb je met Twitter wel eens...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: november 03, 2010, 08:23:31 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 03 november 2010 om 11:47:
[...]
E.e.a. hangt denk ik ook samen met de vraag hoe je deze tekst uitlegt:

1 Petr 3:21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten....

Wie stelt hier nu de vraag aan God? Wie vraagt er om een "goed geweten"? De doop of de dopeling???? Ik verwacht dat Ouweneel zal zeggen: "de dopeling" (ik zal er zijn Evangelisch Dogmatische Reeks - in het vijfde deel zal er wel iets over staan - nog eens op naslaan, als ik er aan denk....)

Ik heb zo gauw in zijn EDR geen opmerkingen van Willem Ouweneel over deze tekst terug kunnen vinden, maar wel in een ander boek(je) van hem: zijn "Sta op, laat je dopen" (Telos 2005)

In het tweede hoofdstuk somt Ouweneel (hij verklaart in de inleiding ongelukkig te zijn met de "babydoop" - spreekt hij dus een visie uit over de "volwassen"doop ("geloofsdoop"), dan ga ik er van uit dat hij hiermee impliciet ook zijn eigen visie bedoelt..), in paragraaf 2.4 een aantal kenmerken van de "geloofsdoop" op, waarbij ook de tekst 1 Petr 3:21 de revue passeert.

Ik citeer:

quote:

(f) Geen doop zonder veranderd leven: Rom 6:3v.; Gal 3:27; Kol 2:12; 1 Petr 3:21 (een bede voor God van een goed geweten.) [Zo'n 'veranderd leven' is alleen mogelijk krachtens de wedergeboorte; oftewel: geen doop zonder eerst de wedergeboorte.]

Hier maakt Ouweneel dus duidelijk hoe hij tegen deze tekst aankijkt: de wedergeboren mens bidt God in de doop om een goed geweten (zo begrijp ik in ieder geval zijn ordening van deze tekst onder het kopje 'geen doop zonder veranderd leven'!!)

Hij "nuanceert" e.e.a. wel enigszins in het vierde hoofdstuk:

quote:

Geloofsdopers zeggen vaak: Als je behouden bent, moet je gedoopt worden. Voor hen moet het wel vreemd zijn dat de doop zelf iets is dat "behoudt". We vonden al in Mark 16:16 een verbinding tussen doop en behoudenis, maar in 1 Petr 3:21 staat het nog duidelijker. Zo'n uitdrukking kun je alleen maar begrijpen als je inziet dat er niet alleen maar een eeuwige behoudenis voor de hemel is, maar ook een behoudenis voor deze aarde (redding van het lichaam, van het leven, uit de hand van de vijand, enz.). Evenals Noach met zijn gezin "behouden" werd door het water van de zondvloed en op een nieuwe, gereinigde aarde kwam, zo worden wij "behouden" door het tegenbeeld de doop, die ons eveneens (symbolisch) op een nieuwe, reine "bodem" brengt. Dat is het terrein waar...Christus regeert en waar we mogen genieten van de zegeningen gewerkt door de Heilige Geest.
De doop is de introductie tot een wandel waarin we "de overige tijd in het vlees niet meer leven naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God", zegt 1 Petr 4:2. In de doop drukken wij onze vraag uit aan God om een goed geweten te mogen hebben, en nemen wij tegelijk de grondslag in waarop een goed geweten alleen mogelijk is, door ons te voegen onder de dood van Christus waarnaar de doop verwijst.
Toch: Ouweneel wijst naar het feit dat de doop datgene is dat behoudt, maar trekt vervolgens toch ook weer de conclusie dat het de dopeling is die (in zijn doop) de vraag uitdrukt aan God om een goed geweten te mogen hebben....... (in het tweede deel van de opmerking, het "en nemen wij tegelijk de grondslag...", kan ik me uiteraard vinden, mits het "tegelijk" wordt doorgehaald.)

NB: ik zou Hendrik niet zijn als ik geen commentaar zou hebben.... :+
Ouweneel stelt: "Geen doop zonder veranderd leven" en somt hierbij 4 teksten op: Rom 6:3v.; Gal 3:27; Kol 2:12; 1 Petr 3:21.

Ligt het nu aan mij, of zouden deze teksten niet stuk voor stuk beter geschaard kunnen worden onder het kopje "zonder doop geen veranderd leven"???? En onder die "leus" zou m.b.t. 1 Petr 3:21 prima gezegd kunnen worden dat het de doop is die "God bidt om een zuiver geweten" (wat er volgens mij ook staat.....)

Een hele omweg, uiteindelijk bedoeld om maar aan te tonen dat Ouweneel eigenlijk te kort door de bocht redeneert als hij kinderdoop en vervangingstheologie op één en dezelfde (bedenkelijke) hoop gooit...

NB: ik heb niets tegen Willem Ouweneel... Anders zou ik zijn EDR niet in de kast hebben gezet, denk ik... Ik kijk op tegen zijn uitgebreide bijbelkennis en steek veel van hem op... Ik ben het alleen niet altijd met hem eens (maar dat hoeft toch ook niet??!!!)
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 08:30:01 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: november 03, 2010, 08:28:06 pm »
.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 08:29:15 pm door Hendrik-NG »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: november 03, 2010, 08:34:16 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 oktober 2010 om 07:13:
God werkt juist ook door zondige en seculiere krachten heen zijn  plan uit. Ook de politiek. Hij heeft nooit anders gedaan eigenlijk. Het zijn bijvoorbeeld de Romeinen die Jezus kruisigden. Weliswaar op aandrang van de joden, maar het was een politieke beslissing omdat men bang was voor een opstand. Een plan dat zelfs de meest anti-joodse ideeën en politiek weet te overwinnen. Kijk naar Hitler Duitsland.
Zo wordt te veel voorbij gegaan aan het feit dat alleen dit volk wat geen volk meer was toch de eeuwen heeft doorstaan en middels geboorteweeën weer tot een volk geworden is.
Zo wordt teveel gesteld dat het ontstaan van de staat Israël voortkomt uit een seculier idee en wordt vergeten dat door alle eeuwen heen het verlangen naar Sion een blijvend verlangen is geweest. een verlangen die veel meer tijd omspant dan de gedachten van Theodoor Herzl.
Zo is het misschien minder bekend wat de rol van Engeland en Turkije zijn geweest in begin vorige eeuw, zo is minder bekend wat het zionisme van oorsprong was en wat het moderne zionisme inhield, zo is minder bekend waar de naam Palestina werkelijk vandaan komt en is minder bekend dat de joden eerst Palestijnen werden genoemd maar deze naam later is geconfisqueerd door de Arabieren.
Zo is minder bekend dat de joden tegen veel te hoge prijzen grote delen op dat moment schijnbaar waardeloze grond hebben gekocht en niet ingepikt.
Zo is minder bekend dat palestina altijd een verwaarloosde achtertuin is geweest van het arabische gebied. Men daar niet eens naar omkeek.
Zo is het minder bekend dat er altijd joden in dat deel van de wereld zijn geweest.
Zo wordt er niet bij stil gestaan dat Jeruzalem nooit een belangrijke stad is geweest onder de arabieren, maar dat dit idee is onstaan in de laatste tientallen jaren.
Zo is het minder bekend dat er meerder aliya's zijn geweest.
Zo is minder bekend dat Truman een tekst in het verdelingsplan veranderde.
Daar stond  er eerst : de VS erkend de voorlopige regering als feitelijke (de facto) gezag van de nieuwe joodse staat. De laatste drie woorden streepte hij door en zette daar israël neer.
Zo is minder bekend dat de balfourverklaring DE verklaring was maar dat het Engeland en de arabieren waren die zich niet aan de afspraken hield.
Zo is minder bekend dat de joden niet naar palestina konden vluchten ten tijde van nazi-duitsland omdat Engeland een bestuurlijke maatregel nam die dit niet mogelijk maakte.
Zo is het toch wel wonderlijk dat de jonge staat Israël met een klein leger grote legers moest verslaan en versloeg. Niet één keer, maar meerdere keren. Gelijk het eens was. En ook toen was dat volk niet zonder zonde.
Zo wordt niet meegenomen dat de media enorm gekleurde informatie verstrekken.
Zo wordt niet meegenomen dat de nadere reformatie reeds inzag welke plannen God nog had, maar dat de bredere theologische benadering daar geen oog voor had (of wilde hebben)

Ik ben me een beetje aan het inlezen, eigenlijk wist ik hier allemaal maar weinig van. Ik ben 3 maanden gratis lid van de bibliotheek en heb het boek: De bijbel en het zwaard , de britse opmars naar het Beloofde Land in huis, van Barbara Tuchman. Is dat bekend bij jou? Ze lijkt me neutraal.

Wat Ignatius volgens mij ook bedoelde: ook als je deze feiten weet, dan kun je toch (dat blijkt tenminste in de praktijk) nog makkelijk verschillen in de grote vragen rond de betekenis van de profetiën voor deze tijd?

Je laatste uitspraak over de nadere reformatie maakte me nieuwsgierig. Ik vond daarover een interessant artikel van een CGK dominee (J.P. Boiten):

Hoe las de Nadere Reformatie het Oude Testament met het oog op Israël?

Ook staat er op dezelfde site van hem nog een artikel dat heet:
Jeruzalem in de eindtijdverwachting van de Middeleeuwen
maar daar lukt het mij niet naar te linken.
« Laatst bewerkt op: november 03, 2010, 08:34:53 pm door mirt »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: november 03, 2010, 09:40:01 pm »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: november 04, 2010, 08:50:49 am »
Modbreak:

verplaatst vanuit het topic over Bottenbley

quote:

gaitema schreef op 04 november 2010 om 08:27:
De teksten die ik daar liet zien lijken toch echt een ander beeld te laten zien. God is zijn volk niet vergeten en zal de bedekking wegnemen, omdat Hij het beloofd heeft. Daarbij legt Paulus in één van die teksten die ik daar gaf uit dat er joden zijn die hun Messias zullen zien komen op de wolken en dan hun Messias ook echt zien komen.

Daarnaast is het goed te beseffen dat maar 2 van de 12 stammen Joden zijn. De 10 stammen die verdreven waren zijn volgens de profetiën in de heidenen opgegaan en zouden volgens de profetiën later door God "niet meer 'niet mijn volk', maar Mijn kinderen noemen." Dat is de vergeving van één van de twee vrouwen die omschreven werd in het oude testament die hoereerde met de wereld en compleet naakt voor haar kwam te staan. Hij zou haar weer aankleden, ondanks dat ze zo ontrouw is geweest. Er werd ook geschreven dat God ze bij een andere naar zou noemen. Jezus zei tegen zijn leerlingen dat ze ook het evangelie aan de tien stammen zouden brengen, dus de tien stammen hebben het evangelie van Jezus Christus vroeg of laat al aangenomen en bevinden zich onder een andere naam onder de christenen. En de rest van de christenen zijn medeerfgenamen van het huis Israël.

En die 10 stammen keren terug naar het beloofde land. Het is God die hen doet terugkeren. Eerst komen er spieren en vlees op de knoken. In die fase zitten we nu. Daarna zal God zijn geest inblazen. God is daar al wel mee begonnen door de messiasbelijdende joden, maar ook door geestelijken van joodse komaf. Een vooraanstaande had ontdekt wie de Christus was. Hij had dit op een briefje geschreven die na zijn door werd gevonden. Eén kleine getuigenis.

Wat jij schrijft is de waarheid zoals ik hem geloof.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 11:49:28 am door mirt »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 04, 2010, 10:42:33 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 08:50:
[...]

En die 10 stammen keren terug naar het beloofde land. Het is God die hen doet terugkeren. Eerst komen er spieren en vlees op de knoken. In die fase zitten we nu. Daarna zal God zijn geest inblazen. God is daar al wel mee begonnen door de messiasbelijdende joden, maar ook door geestelijken van joodse komaf. Een vooraanstaande had ontdekt wie de Christus was. Hij had dit op een briefje geschreven die na zijn door werd gevonden. Eén kleine getuigenis.

Wat jij schrijft is de waarheid zoals ik hem geloof.
Interessant. Weet je toevallig waar het staat van de 10 stammen die terugtrekken? Dat lijkt me ook leerzaam om te lezen. Te meer omdat de 10 stammen van zichzelf niet weten dat ze het zijn, maar wel dat ze een kind van God zijn. Misschien duid dat erop dat christenen massaal daar naartoe op de vlucht slaan.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 04, 2010, 11:26:40 am »

quote:

gaitema schreef op 04 november 2010 om 10:42:
[...]

Interessant. Weet je toevallig waar het staat van de 10 stammen die terugtrekken? Dat lijkt me ook leerzaam om te lezen. Te meer omdat de 10 stammen van zichzelf niet weten dat ze het zijn, maar wel dat ze een kind van God zijn. Misschien duid dat erop dat christenen massaal daar naartoe op de vlucht slaan.

probeer jesaja 49 eens

en ezechiël 39

22 Vanaf die dag zal het volk van Israël beseffen dat ik, de HEER, hun God ben, 23 en de andere volken zullen beseffen dat de Israëlieten zelf aan hun ballingschap schuldig zijn. Omdat ze mij ontrouw waren verborg ik mijn gelaat voor hen. Ik leverde hen aan hun vijanden uit, en zij vielen door het zwaard. 24 Ik heb hen behandeld zoals past bij hun onreinheid en hun misdaden, ik heb me van hen afgewend. 25 Maar, zegt God, de HEER: Nu zal ik Jakobs lot ten goede keren, me ontfermen over heel het volk van Israël en STRIJDEN VOOR MIJN HEILIGE NAAM. 26 HUN SCHANDE EN ONTROUW AAN MIJ MOETEN ZE DRAGEN, ook wanneer ze weer onbezorgd in hun land wonen, door niemand opgeschrikt. 27 Door hen weg te halen bij de vreemde volken, door hen bijeen te brengen uit de landen van hun vijanden, laat ik vele volken zien DAT IK HEILIG BEN. 28 Ze zullen beseffen dat ik, de HEER, hun God ben: ik heb hen OVER DE HELE WERELD in ballingschap gestuurd en ik breng hen ook weer NAAR HUN EIGEN LAND terug; ik zal NIEMAND achterlaten.

29 Ik zal MIJN GEEST OVER HET VOLK ISRAËL UITGIETEN en mijn gelaat niet meer voor hen verbergen – zo spreekt God, de HEER.”’

Op grond van de vette tekst kan ik niet anders concluderen dat het hier over de joden gaat en de terugkeer naar hun EIGEN land!!! Dat het gaat om Gods Heilige Naam.
In de tekst is ook een onderscheid tussen volken en wereld.
Nooit is het geweest dat ALLE JODEN terugkeerden naar hun land.

Hun schande en ontrouw zou ik willen duiden als de kruisiging van JC en de ontkenning van JC en kan in directe zin niet geplakt worden op de kerk, die immers wel de Christus erkent.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 01:07:07 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 04, 2010, 01:26:19 pm »

quote:

mirt schreef op 03 november 2010 om 20:34:
[...]

Ik ben me een beetje aan het inlezen, eigenlijk wist ik hier allemaal maar weinig van. Ik ben 3 maanden gratis lid van de bibliotheek en heb het boek: De bijbel en het zwaard , de britse opmars naar het Beloofde Land in huis, van Barbara Tuchman. Is dat bekend bij jou? Ze lijkt me neutraal.

Wat Ignatius volgens mij ook bedoelde: ook als je deze feiten weet, dan kun je toch (dat blijkt tenminste in de praktijk) nog makkelijk verschillen in de grote vragen rond de betekenis van de profetiën voor deze tijd?

Je laatste uitspraak over de nadere reformatie maakte me nieuwsgierig. Ik vond daarover een interessant artikel van een CGK dominee (J.P. Boiten):

Hoe las de Nadere Reformatie het Oude Testament met het oog op Israël?

Ook staat er op dezelfde site van hem nog een artikel dat heet:
Jeruzalem in de eindtijdverwachting van de Middeleeuwen
maar daar lukt het mij niet naar te linken.

Ik denk dat ik mij goed kan vinden in het idee van Brakel, waarbij ik wat ruimte wil laten voor één of andere invalshoek van het idee van het duizendjarig rijk in één of andere vorm. Maar m.b.t. dat laatste ben ik daar nog niet uit. Ik zie dat niet als een dogma die opgelegd moet worden.

http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi41-1i.php#6

tja, hoe zou Brakel dan 1948 tot nu bekijken. Ook met het oog op de versnelde ontwikkelingen en mogelijkheden in wetenschappelijke, maatschappelijke, religieuze en culturele zin.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 01:28:48 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 04, 2010, 04:39:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 oktober 2010 om 19:25:
Hoe lees je die tekst in het licht van een volk Israel wat de opstanding loochent?
Oftewel: is dit niet een tekst die je met de kennis van het NT zou moeten lezen?
Ik geloof dat het OT de basis is van het NT. Het is Jezus die ook altijd naar die basis verwijst. Overigens zijn het joden die de opstanding loochenen, niet het gehele joodse volk. Verder heb ik al weer wat aangedragen aan teksten waar we verder op zouden kunnen voortborduren, inclusief het fenomeen nadere reformatie?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 04, 2010, 04:45:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 27 oktober 2010 om 22:18:
[...]

Zin aangepast, was wat vergeten.
En nee, ik ga idd niet op de tekst in omdat ik een vraag stel over welke interpretatiewijze er toegepast zou moeten / kunnen / mogen worden.
Als je weet dat Christus is opgestaan en is opgevaren en het "volk"  gelooft het niet, is het dan nog steeds een uitverkoren volk of "zijn zij onder de heidenen"?

je hebt het over interpretatie. Ik stelde tegens een vraag of de bijbelse teksten mogelijk meerdere invalshoeken toestaan (ik benoemde dat als "lagen").
Kun je Gods woord niet lezen van uit het israëlperspectief, het gemeenteperspectief en het eschatologisch perspectief. Wie zegt mij dat het één het ander uitsluit. Ik bedenk me wel eens dat wat Israël als zonde had, ook voor een deel voor de kerk kan gelden. Dat er een parallel is die uiteindelijk uitkomt op het gezamenlijk de knieën buigen voor de opgestane Heer. Het inzicht dat er twee broeders zijn die terugkijken op de raadsbesluiten van God en elkaar hun zonden belijden. Juist omdat het om Gods eer gaat.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 04, 2010, 04:47:37 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 27 oktober 2010 om 23:58:
Umm, misschien ben ik dom hoor... maar wordt hier de huidige zionistische staat Israël gelijkgesteld aan het Israël zoals genoemd in Ezekiël? Wat is eigenlijk de definitie van Israël die hier gehanteerd word?

Even ter verheldering, want anders gaat dit een hele vage discussie worden.

Probeer nog eens terug te lezen over wat er al is geschreven over de knoken, het vlees en de spieren en dat God op een later moment zijn Geest inblaast.
Jij koppelt dit waarschijnlijk aan pinksteren en de Kerk? Maar zoals ik al schreef, kun je niet lezen vanuit meerder perspectief die de gezamenlijke waarheid niet uitsluit.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 04, 2010, 04:48:21 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 oktober 2010 om 00:19:
[...]

Beste riemer, ga eens op de tekst in...of beantwoord de vraag of de bijbelse teksten volledig vervuld zijn of voor een deel nog een vervulling zouden moeten krijgen.
zou je hier nog een antwoord op kunnen geven?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 04, 2010, 04:50:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2010 om 00:43:
[...]
Dit is natuurlijk kul en kieke om het even Frysk te zeggen.
Jij verwacht een uitleg van mij over een tekst maar ik stel een eenvoudige vraag over waar jij staat in de benadering van de tekst.
Ik kan, ondanks mijn achtergrond, het OT niet lezen zonder het weten van het NT.
Jij kunt dat kennelijk wel. Dus vertel zou ik zeggen.
Die bal ligt toch echt bij jou omdat ik eerst wil weten welke werkwijze jij verkiest.
Vooreer zal ik niet reageren omdat we daarin nogal zouden kunnen verschillen.
Tipje van sluier: ik ben niet pro israel, maar wie weet bekeer je mij?
ik kan je niet bekeren of inzicht geven. Ik kan hooguit vanuit mijn oprechtheid delen hoe ik het zie.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 04, 2010, 04:54:02 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 28 oktober 2010 om 00:54:
Even heel snel voor het slapen gaan:

[...]

Betekent dit dat men daar eindelijk stopt met het onderdrukken van groepen op de jordaanoever en zal stoppen met de nederzettingen?
Heel praktisch zeg maar.
Betekent dit ook dat het volk Israel zal erkennen wat in Mathh 25 staat over hoe je naar de ander om moet zien?
Nog verder: betekent dit ook dat het huidige Israel zal erkennen dat Christus is gestorven EN opgestaan?

Ik merk daar weinig van. Ik zie een staat als alle staten: belust op macht en niet schuwende enige arrogantie naar de buren.
Er gaan mensen DOOD omdat Israel voeding niet door laat komen naar bepaalde gebieden.
Nee, echt zoals Christus het wil.....

Snap je nu waarom ik deze tekst NIET kan lezen zoals jij het kunt en dat ik ernstige moeite heb met een Israelsvisie waarin de huidige staat Israel gezien wordt als een van " Godgegeven staat en hereniging"?

Maar wie weet kun je mij bijschaven?

36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.
zoals ik schreef. Nu zijn we in de periode van het vlees en de spieren op de knoken, het inblazen van de Geest komt nog

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 04, 2010, 04:56:15 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 28 oktober 2010 om 02:47:
[...]

Ja, de tekst ken ik wel. Zoals je weet gaat Ezechiel over de ondergang en het herstel van Israël en Juda. Dus ik probeer even helder te krijgen wat je bedoeld met het huidige Israel:

- het Israel van Ezechiel, maar zonder Juda.
- Israël en Juda

Voor mij is het, eerlijk gezegd, allemaal niet zo helder. Kwam Jezus ook voor het huis van Juda, gezien Matt 15:24, of juist niet? Stel dat Jezus alleen voor Israël kwam, hoe weet je dan of er in het huidige Israël geen nazaten van de stam van Juda, Levi en Benjamin meer wonen? Moet de rest genetisch afstammen van het huis van Israel?

Indien mensen het huidige Israel gelijkstellen aan het Israel van Ezechiel, wordt er dan niet een biologisch/genetisch israel verward met een geestelijk Israel? Ik ben niet tegen de staat Israel, maar ik ben nou niet zo'n voorstander van een staat die op onrechtmatige wijze land afhandig maakt, de inwoners verjaagt en daar vervolgens nederzettingen bouwt. Maar buiten dat, ik denk dat de huidige politieke staat Israel niet zoveel te maken heeft met het Israel waar Ezechiël op doelt... Maarre, ik bedoel dus te zeggen dat het m.i. niet zo éénduidig is, misschien moet ik me er gewoon eens meer in verdiepen. For now: Just my two eurocents.  :)
kom ik op terug, maar denk toch dat ik hier en daar al wat heb toegevoegd wat duidelijk maakt?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: november 04, 2010, 04:58:23 pm »

quote:

socrates schreef op 28 oktober 2010 om 11:04:
. In de tekst die aangedragen is staat ook de erkenning voor God centraal. Als 1 ding duidelijk mag zijn is dat de omringende volken God nu niet erkennen als de hoogste Heer, vanwege het 'wonder' van de terugkeer van de joden naar Israël. Ik denk persoonlijk dan ook dat het tot stand komen van de staat Israël mensenwerk is geweest, al dan niet kracht bijgezet door een aantal Bijbelteksten.
Dat is die volken een gruwel, waarom? God werkt door mensenwerk, Hij deed nooit anders, toch?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: november 04, 2010, 05:01:29 pm »

quote:

mirt schreef op 28 oktober 2010 om 21:38:
Maar ook neemt zij duidelijk afstand van de visie die hier verwoord wordt door GC en Priscilla.
Denk je daar nu na het lezen over de nadere reformatie nog hetzelfde over of komt er wat meer ruimte om mijn idee (wat misschien nog onvoldoende is uitgekristalliseerd voor enkelen hier)

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: november 04, 2010, 05:05:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 oktober 2010 om 23:45:
[...]

Hoi Gait;

Wil je met deze tekst aantonen dat God de joden die Christus ontkennen wel behouden zal?

waarom niet? Lees dit eens;

1 petrus 3

8 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd.

Zou God niet willen doen voor de joden, wat Christus deed voor hen die Noach bespotten en verdronken?
Immers hen is een verblinding opgelegd opdat uit de heidenen mensen zouden worden gered. Zou deze opgelegde verblinding automatisch leiden tot eeuwige dood?
« Laatst bewerkt op: november 04, 2010, 05:22:13 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: november 04, 2010, 05:10:18 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 01 november 2010 om 15:30:
[...]

Hoe meer ik in het onderwerp "duik" hoe veelomvatterder het lijkt te worden.... Hoe verhoudt deze Ezechiëltekst zich tot de profetieën van Joël? Hoe keek Petrus aan tegen dit onderwerp? Hij haalt immers in zijn toespraak (Hand 2) Joël 3 aan, en koppelt die tekst aan "Pinksteren": (naast de opstanding van de Christus) een duidelijk teken dat God HEEFT ingegrepen!!!

Maar: Joël koppelt e.e.a. weer aan "het einde der tijden" (met een "Dag des Oordeels") (Joël 4: In dezelfde tijd dat ik het lot van Juda en Jeruzalem ten goede keer,zal ik alle volken bijeenbrengen en wegvoeren naar de vallei van Josafat om daar een oordeel over hen te vellen) (net als Petrus lijkt te doen, overigens....)

Kortom: leven we in een eindtijdPERIODE waarin geleidelijk aan de profetieën tot vervulling komen??? Maar: hoe weten we dan op welk moment we staan in de tijd, als Pasen en Pinksteren onze enige ijkmomenten zijn in de geschiedenis...?? Naast het moment van de Wederkomst als duidelijk "eindpunt"...???

Want immers leert Jezus over de Dag van zijn Komst:
Mat 24:36 Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het. 37 Zoals het was in de dagen van Noach, zo zal het zijn wanneer de Mensenzoon komt. 38 Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging, 39 en zoals men niet wist dat de vloed zou komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer de Mensenzoon komt. 40 Dan zullen er twee op het land aan het werk zijn, van wie de een zal worden meegenomen en de ander achtergelaten. 41 Van twee vrouwen die samen aan de molen draaien, zal de ene worden meegenomen en de andere achtergelaten. 42 Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag jullie Heer komt. 43 Besef wel: als de heer des huizes had geweten in welk deel van de nacht de dief zou komen, dan zou hij wakker gebleven zijn en niet in zijn huis hebben laten inbreken. 44 Daarom moeten ook jullie klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

Kortom: als de bekering van Israël zo sterk verbonden is met de Komst van de Messias, dan kunnen we dus weinig "voortekenen" verwachten. Dan grijpt God "ineens" in op dat punt (het punt van Ezech 36:25 e.v.).....

Zo maar even wat extra "onsamenhangende gedachten" van me, die vragen om een nadere uitwerking (t.z.t., want ik heb op dit moment wat te veel andere kwesties aan mijn hoofd, helaas - ik had hier niet "aan moeten beginnen"..........)
dit moet ik nog even rustig nalezen

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: november 04, 2010, 05:12:15 pm »
Ben ik weer een beetje bij?

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: november 04, 2010, 05:24:48 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 04 november 2010 om 17:01:
[...]

Denk je daar nu na het lezen over de nadere reformatie nog hetzelfde over of komt er wat meer ruimte om mijn idee (wat misschien nog onvoldoende is uitgekristalliseerd voor enkelen hier)
Ja, dat geloof ik wel (dat ik er nog hetzelfde over denk). Ik zal er later nader op ingaan.