Auteur Topic: Geneest Jezus niet meer?  (gelezen 56126 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Gepost op: december 19, 2010, 10:08:59 am »
Dit las ik in een boek en ik verwonder me erover. Waarom gebeurd dit niet meer en passen we dit niet meer toe? Om het tegenwoordig te vinden kom je het zelfs bij bekenden als Jan Zijlstra het maar weinig tegen. We kunnen dan tegen hem anatrappen of ons afvragen, waarom zelfs bij hem niet?

Geneest Jezus haast niet meer of ligt het aan ons?
Ik denk dat we iets waardevols zijn kwijt geraakt.

Irenaeus (plm. 130-plm. 200)

"Zij die in waarheid zijn discipelen zijn en genade van Hem ontvangen, verrichten in zijn naam wonderen, om het welzijn van anderen te bevorderen, overeenkomstig de gave die een ieder van Hem ontvangen heeft. Want sommigen drijven wis en waarachtig duivelen uit, zodat de genen die aldus van boze geesten gereinigd worden, vaak tot geloof ik Christus komen en zich aansluiten bij de gemeente. Anderen hebben voorkennis van dingen die gaan gebeuren. Zij zien visioenen en geven profetische boodschappen door. Weer anderen genezen de zieken door hen de handen op te leggen, zodat zij gezond gemaakt worden. Sterker nog, zoals ik al zei, de doden worden opgewekt en zijn vele jaren daarna onder ons gebleven."

En de theoloog Origenes (plm. 185-plm 254), die zei: "De christenen drijven boze geesten uit, verrichten vele genezingen en voorzien bepaalde gebeurtenissen... De Naam van Jezus kan inderdaad ziektes wegnemen."

En dan de bekende Augustinus (354-430) die schreef in zijn boek "De stad van God": "zelfs nu nog worden er in de naam van Jezus wonderen verricht." Als voorbeeld noemde hij een blinde man uit Milaan, die van het ene moment op het andere weer kon zien. Hij schreef ook over Innocentius bij wie hij logeerde. Deze werd door artsen behandeld vanwege fistels die zich "voor een merendeel op een heel gevoelige plaats bevonden: de endeldarm". Hij was al eens geopereerd en doktoren vreesten dat hij een tweede niet zou overleven. Terwijl er voor hem gebeden werd, werd hij op de grond gesmeten alsof iemand hem met geweld overmeesterde. Hij kreunde en huilde. Zijn hele lichaam schudde zo heftig, dat hij niet kon spreken. De gevreesde dag van de nieuwe operatie brak aan. "De chirurgen arriveerden....De instrumenten werden voor de dag gehaald... Het betreffende lichaamsdeel werd ontbloot... De chirurg, met de mes in de hand, zoekt de zenuw die moest worden doorgesneden. Uiters voorzichtig taste hij met zijn vinger, maar kon niets anders ontdekken dan een volkomen genezen wond."

uit: "een kwestie van leven" van Nicky Gumbel
Een nieuwe start is een nieuw begin

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2010, 12:39:48 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2010 om 10:08:
Dit las ik in een boek en ik verwonder me erover. Waarom gebeurd dit niet meer en passen we dit niet meer toe? Om het tegenwoordig te vinden kom je het zelfs bij bekenden als Jan Zijlstra het maar weinig tegen. We kunnen dan tegen hem aantrappen of ons afvragen, waarom zelfs bij hem niet?
hoezo zelfs "bij hem" niet?

er zijn echt nog wel christengemeenten waar deze waarheid wordt verkondigd en gepraktiseerd en waar dingen gebeuren....

koppel daar dan de vraag aan waarom daar wel en elders niet (meer)....ik bedoel (zo zichtbaar in tekenen en direct zichtbare resultaten)

ik heb er wel een mening over, maar ik ga het eerst maar eens volgen....

overigens begint het boek mijn belangstelling te trekken...
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 12:42:57 pm door grondig christelijk »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2010, 02:57:59 pm »
Tegenwoordig genezen veel meer mensen en van veel ernstiger ziektes dan in Jezus' tijd.
Zou het zo kunnen zijn dat God tegenwoordig vooral geneest met behulp van de medische wetenschap?
Zoals je God kunt danken voor je dagelijks brood wetend dat het bij de bakker vandaag komt en dat je er voor betaald hebt, zo kun je ook God danken voor andere dan gebedsgenezingen.
De investering van onze samenleving in medische wetenschap heeft meer gezondheid opgeleverd.
We zijn daarmee misschien inderdaad iets waardevols kwijtgeraakt: zichtbare bevestiging van geloof, van vertrouwen in God.
In hoeverre hebben we die bevestiging nodig?

Ik geloof in de mogelijkheid van gebedsgenezing, maar heb me tot nu toe niet Geroepen gevoeld om me er in te verdiepen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #3 Gepost op: december 19, 2010, 03:09:37 pm »
In (bv.) Handelingen zie je dat wonderen vaak (misschien altijd?) ten dienste staan van de prediking. Een wonder an sich is volkomen onbelangrijk, alleen als het naar Jezus wijst is het zinvol. Denk bv. aan pinksteren, waar de wondertekenen voor de discipelen (tongen van vuur) en voor de Pesach-bezoekers in Jeruzalem (spreken in allerlei talen) bewijs leverden van de boodschap van het evangelie. Later zie je dat ook weer als Cornelius tot geloof komt en met veel nadruk de Heilige Geest krijgt (en dat is later voor de apostelen een bewijs dat het evangelie ook voor heidenen is). Denk ook aan Jezus die als antwoord op de vraag waarom iemand ziek is (heeft hij of zijn ouders gezondigd?) zegt dat dat is om de grootheid van Jezus te kunnen tonen.

Wonderen zie je dan ook vaak in zendingssituaties. Het zou me dan ook weer niet verbazen als Nederland steeds meer wonderen gaat zien, we worden immers een echt zendingsland.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #4 Gepost op: december 19, 2010, 05:25:32 pm »
Gr. Christelijk: het gebeurd wel, maar ook heel vaak niet. Zelfs bij Jan Zijlstra gebeurd het ook waarachtig vaak niet. Dat verneem ik dan via via. Ik hoorde het onderandere van Vincent waar ik het eens over had, die het weer hoorde van een lid van Jans gemeente. De voll evangelische gemeente is het een paar keer gebeurd bij ons (waar onderandere een kennis van me) en in de Rooms Katholieke parochie bij ons ook. Verder geen enkele kerk van de gereformeerde gezinte, wel bekeringen door bijnadoodervaringen, engelenverschijningen en oplevingen door dromen. Dat vindt ik al bijzonder.

Nunc: je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Dat het juist nu wel opleeft in het klein. Er wordt moeilijk over gesproken.

wimnusselder: wat ik er mee moet, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Veel over gehoord en gelezen. Doorvertellen is het enige wat ik kan doen.
« Laatst bewerkt op: december 19, 2010, 05:26:23 pm door gaitema »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #5 Gepost op: december 19, 2010, 10:55:48 pm »
Er zijn hier meerdere "genezingsdraden" dus zoek even op dit forum zou ik zeggen :)
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #6 Gepost op: december 23, 2010, 08:43:32 pm »
Ik vond wat vanaf deze reactie: best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?

Machtig interessant. Ik had er graag een vraag over gesteld, maar zie dat daar door pessimistische reacties al de ruimte toen al niet was. Lijkt me erg lastig voor mensen met zulke sterke ervaringen.

Een vraag die dit bij me oproept is namelijk: geneest God dan kennelijk ook mensen die zich niet bekeren?

Ik heb het wel eens vaker, dat ik dingen lees die ik niet snap en dat heb ik nu al weer.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #7 Gepost op: december 23, 2010, 09:34:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2010 om 20:43:
Ik vond wat vanaf deze reactie: best vernieuwend: Genezingen in de GKv..?

Machtig interessant. Ik had er graag een vraag over gesteld,
Waarover? Over de openingspost van die draad? Of over mijn reactie aan het eind?

quote:

maar zie dat daar door pessimistische reacties al de ruimte toen al niet was. Lijkt me erg lastig voor mensen met zulke sterke ervaringen.

Ik neem aan dat je mijn reactie ook onder 'pessimistische reacties' schaart. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Weet je waarom ik er zo op gereageerd heb? Omdat de houding van de TS erg pessimistisch is over het geloofsleven van degenen die anders denken over hoe God geneest en wat een christen voor houding moet hebben t.o.v. genezingen en de Geest. En daarmee zette hij erg veel mensen weg als 'lauwe christenen'. Dàt doet pijn. Niet zozeer omdat het ook over mij gaat, maar vooral omdat het over het werk van God gaat.

Overigens: sterke ervaringen op e.o.a. geestelijk gebied ken ik uit mijn persoonlijke leven ook. Genezingswonderen op zich niet zo aanwijsbaar, al sluit ik het niet uit. Andere onverklaarbare wonderen wel.
Maar dat is geen reden om anderen op te jutten om datzelfde te zoeken. Jezus roept daartoe namelijk niet ieder gemeentelid op. En al helemaal niet om op basis van dergelijke ervaringen neerkijken op medegelovigen. Alsof wij over de Geest kunnen beschikken, alsof je een mindere gelovige bent als je geloof minder spectaculair aan de buitenkant te zien is door bijzondere tekenen.
Een dergelijk wonder kan een bevestiging zijn van het geloof. Maar het is geen voorwaarde ervoor of noodzakelijk gevolg ervan.

quote:

Een vraag die dit bij me oproept is namelijk: geneest God dan kennelijk ook mensen die zich niet bekeren?

Ik moet denken aan de 10 melaatsen die bij Jezus kwamen. Allemaal werden ze door Hem genezen. Maar slechts één kwam bij Jezus terug om Hem te danken en te loven.

quote:

Ik heb het wel eens vaker, dat ik dingen lees die ik niet snap en dat heb ik nu al weer.
Hopelijk snap je nu waarom ik reageerde zoals ik reageerde. En uiteraard: vragen staat vrij, kun je alleen maar wijzer van worden :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2010, 11:51:22 am »

quote:

E-line schreef op 23 december 2010 om 21:34:

Waarover? Over de openingspost van die draad? Of over mijn reactie aan het eind?

Nauw, ik las wat vluchtig over de reacties heen. Jouw reacties waren me niet zozeer het sterkste bij blijven hangen, maar juist de evangelicale bekenden hier die pessimistisch reageerden hebben me verontrust. Ik snap dat het ook met benadering van de persoon in eerdere draden te maken heeft, als ik jouw beweegreden hieronder lees om te reageren zoals je op hem reageerde.

quote:

Ik neem aan dat je mijn reactie ook onder 'pessimistische reacties' schaart. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Ik kan het terug lezen, maar het ging me vooral om de vraag. Maak je daar maar niet druk om. Ik ben blij dat je hier inhoudelijk reageerd :)

quote:

Weet je waarom ik er zo op gereageerd heb? Omdat de houding van de TS erg pessimistisch is over het geloofsleven van degenen die anders denken over hoe God geneest en wat een christen voor houding moet hebben t.o.v. genezingen en de Geest. En daarmee zette hij erg veel mensen weg als 'lauwe christenen'. Dàt doet pijn. Niet zozeer omdat het ook over mij gaat, maar vooral omdat het over het werk van God gaat.

Ik snap het. Nu wil ik wel een ervaring met je delen dat een pinksterchristenen drie keer als spreker bij ons in de gemeente is geweest en de laatste keer hij van God doorkreeg dat hij in onze kerk zou mogen spreken voor één persoon die zijn leven aan Jezus zou geven. Hij vertelde me dat het voor hem heel moeilijk was om het te doen. Hij wilde zo graag de mensen overtuigen. Hij vertelde me dat het echter ook een cultuurprobleem kan zijn. In onze kerk zou volgens hem de nadruk vooral liggen op het geloven in Jezus Christus als het doel, terwijl dat juist het begin behoort te zijn, inplaats van het doel. Wanneer je bent gaan geloven in Jezus Christus ben je er nog niet, maar begint het pas.

Als ik klakloos van iemand verneem dat die ons voor lauwe christenen aanziet, dan roept die in mijn ogen maar wat onverstandigs en bovendien toont die geen oog voor onze werkelijke positie tegenover Jezus en heeft daar ook geen kijk op. hoe kan je immers als leek zomaar dat roepen?

Maar ook hij is een mens en ik snap dit ook weer wel. Het is zijn persoonlijke frustratie dat er onder christenen erg veel terughoudendheid is als het gaat om de gaven van de Geest als vermoed ik "gebedsgenezingen, dromen van God, visioenen, vallen in de Geest, geestelijke uittredingen en praten in klanktaal"

Negatieve ervaringen maken je hard in toenadering van anderen. Ik zie dat heel vaak onder christenen. De één vanwege zijn ervaringen, de ander om zijn geloofsoverdracht.

Echter in het geval van deze sprekerbij ons die via dromen en beelden en zicht op de geestelijke wereld (engelen zien enzo) in contact staat met God op zo'n sterke wijze, dan neem ik die man serieuzer. hij bleef voorzichtig viel me op. Ik vroeg hem nadrukkelijk of het wel echte christenen waren bij ons in de kerk en daarop reageerde hij nadrukkelijk dat we als christenen niet elkaar moeten veroordelen wat als vervloekingen uitwerkt, maar elkaar moeten zegenen.

Hij omschreef zijn kijk op de christenen als kuikens van de Arend en arenden. De meeste christenen zijn kuikens, zei hij. Ze zijn geestelijk nog aan de papfles. als iemand van 20 nog aan de papfles is, dan is dat niet gezond. helaas is dat geestelijk wel zo met de meeste christenen zei hij. Daarom zoveel conflicten en onderlinge strijd, want christenen zijn een raar leger dat elkaar bevecht en bestrijd en het christendom zo van binnenuit uitholt en afzwakt. Ze lijken op de kuikens in het nest van de arend. Die kuikens fladderen paniekerig met hun vleugels in het nest onder een luid gekwetter (fluiten, piepen, wat dan ook) en de veertjes vliegen wild rond als de moeder ze wil voeren. Ze maken ruzie om het voedsel van de moederarend. Geestelijke verder ontwikkelende christenen kijken naar wat de moederarend doet en leert van haar vliegen. Zo is Jezus voor ons die ons in contact brengt met onze hemelse Vader.

Het geloof is het begin.

quote:

Overigens: sterke ervaringen op e.o.a. geestelijk gebied ken ik uit mijn persoonlijke leven ook. Genezingswonderen op zich niet zo aanwijsbaar, al sluit ik het niet uit. Andere onverklaarbare wonderen wel.

Je ervaringen zal het niet aan liggen ;)

Het zijn bijbelse beloftes (alle gaven van de Geest) die veel voorkwamen in de eerste christengemeentes en nu steeds vaker weer terug keert in zendingsgebieden. Vandaar mijn interesse. Er zijn gelukkig bepaalde gaven die nog gedeeld worden, maar anderen zijn helaas vooral verborgen voor uitzonderingsgevallen, wat naar mijn inziens veel te uitzondelijk is.

Bidden in tongen kunnen we trouwens al helemaal niets mee. Die sla ik voor het gemak zelf maar over.

quote:

Maar dat is geen reden om anderen op te jutten om datzelfde te zoeken. Jezus roept daartoe namelijk niet ieder gemeentelid op. En al helemaal niet om op basis van dergelijke ervaringen neerkijken op medegelovigen. Alsof wij over de Geest kunnen beschikken, alsof je een mindere gelovige bent als je geloof minder spectaculair aan de buitenkant te zien is door bijzondere tekenen.
Een dergelijk wonder kan een bevestiging zijn van het geloof. Maar het is geen voorwaarde ervoor of noodzakelijk gevolg ervan.

Dat ben ik met je eens, maar des al niet te min vindt ik de haast totale afwezigheid ervan binnen de gevestigde kerken een gemis voor het christendom. Het zou mensen kunnen trekken om over het geloven aan een levende God eens ernstig na te denken.

quote:

Ik moet denken aan de 10 melaatsen die bij Jezus kwamen. Allemaal werden ze door Hem genezen. Maar slechts één kwam bij Jezus terug om Hem te danken en te loven.

Daar ging het toevallig in de discussie over en dat roept bij me vragen op. Ik hoor namelijk verschillende dingen en dan ben ik toch wel eerlijk te zijn het overzicht kwijt.

Ten eerste hebben deze 10 melaatsen toch geloof in Hem gehad dat ze zich door Hem lieten genezen, maar kwam slechts één uit dankbaarheid terug. Eerder een verschil tussen bidden en danken, dan over geloof en ongeloof, want van ongeloof was daar geen sprake.

Ten tweede had ik altijd meegekregen dat Jezus niet iedereen geneest. Hij geneest wie God uitkiest om genezing te ontvangen.

Vervolgens wijzen ook evangelischen al in verschillende richtingen. De één heeft het over onvoldoende geloof van de gene die niet genezen wordt, terwijl een ander juist zijn pijlen richt op de gebedsgenezer waaraan het zou liggen en weer een volgende heeft het over verschillende plannen dat God met mensen kan hebben.  Een ander uitleg geloof ik zeker, dat God ook mensen bewust met enige regelmaat niet geneest, omdat de persoon in kwestie zich volhard heeft in bepaalde zonden. Een andere reden kan ook spelen: God houdt iemand lijdende om daardoor niet naast zijn schoenen te gaan lopen. een doorn in het vlees, zoals Paulus dat ervoer.

Echter als iedereen moet lijden, vraag ik me af of God dat zo bedoelt heeft.

quote:

Hopelijk snap je nu waarom ik reageerde zoals ik reageerde. En uiteraard: vragen staat vrij, kun je alleen maar wijzer van worden :)

Het zijn vrees ik lastige vragen waar niemand op dit forum een antwoord op heeft. Geeft niet. Het is niet anders. Ik weet het ook niet.

Mijn punt is ook vooral om te delen dat ik iets mis in de traditionele kerken en dat mis ik ook bij mezelf. Bij veel evangelische gemeentes ontbreekt het trouwens ook en ik vermoed dat ook Jan Zijlstra er niet heel erg sterk in is, als dat mensen het vooral willen doen geloven. Ik zie Jan zijlstra vooral als een vriendelijke man die vooral pogingen deed waar God zo nu en dan krachtig door heen werkt. Een gewone eenvoudige vriendelijke oude evangelist met zo nu en dan een rijke zegen van God, maar zelf ook het allemaal niet altijd zo goed weet te kunnen verwoorden. De kennis en onderwijs is niet zijn grootste gave denk ik, maar vooral de genezing zo nu en dan en zijn vriendelijke rustige aard.

Echter maakt dat hem niet zo bijzonder, maar heel gewoon één van de velen zoals het bij de eerste christenen het ook heel gewoon was. Wat buitengewoon is, is dat het nu niet meer zo gewoon blijkt te zijn als toen. Daarom valt het nu op en was dat toen eerder schering en inslag, dan uitzondering en kwamen er heel gewoon tientallen, honderden, soms duizenden per dag tot geloof.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2010, 12:06:17 pm door gaitema »

small brother

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #9 Gepost op: december 24, 2010, 12:01:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 december 2010 om 11:16:
[...]
Een dominee zei me dat de grootste wonderen dagelijks gebeuren. Alles dat groeit en bloeit. Ruiken, horen, zien, lachen, denken, voelen, geloven, weten, ademen, voelen etc..

Toch gaan we met onze ziektes naar de dokter en een depressie naar een maatschappelijkwerker. Als die ons niet kunnen helpen kunnen we ook naar God toe, maar dat zal niet snel gebeuren.

Waar wordt gesproken over het wonderlijke aan het geloof en de genade, en de gewone dingen die zoveel wonderlijks laten zien, is er iets dat we in onze rationele wereld wel eens missen: als het leven zo gevuld is met wonderen, en je leeft bij een realiteit van wonderen die dagelijks gebeuren, dan zie je (ben je geneigd om te zien) ook veel méér wonderen. Je zou kunnen zeggen: dan leef je meer uit het geloof en minder vanuit de ratio. Leef je zo sterk uit het geloof dan ben je voor de satan haast ongrijpbaar: want steeds refereer je in alles naar God en verwacht je in alles het ingrijpen en het besturen van God, of gewenst zijn door God dat het zo loopt als het loopt. En in dat geloofsvertrouwen verwacht je van alles van God, en je geeft je hoop nooit op, en dat kun je ook opbrengen omdat je hoop wordt gevoed door liefde. In zoveere geloof ik dat als er meer werd verwacht, ook meer werd ervaren, en ook meer versterking van het geloof werd ontvangen.

Maar er zijn twee dingen die dan opvallen: 1. dat je (door die benadering gedwongen) een soort van standaard-houding krijgt van welwillend aannemen, en niet te critisch willen zijn,  tegenover mensen die allerlei dingen beweren over verschijningen en gebeurtenissen - waardoor je dus bewust het evdntueel minder goede met het goede meerekent; en 2. dat je gaat zien dat er bij hen die het rationele meer beklemtonen soms een wel erg vergaande rationalisering optreedt: je krijgt dan bijvoorbeeld dat wordt gebeden voor de hand van de dokter, of voor de werking van het medicijn..

Ik geloof niet dat het goed is om iemand te willen overtuigen van het een of het ander als beter; want in beide gevallen gaat het erom dat je de Geest volgt en de geesten beproeft en daarvan vasthoudt wat goed c.q. opbouwend is en terzijde legt wat niet goed is. Dat vereist een bepaald inzicht of discipline, zou ik bijna zegggen; maar dan geef ik me al bloot als een meer rationeel georiënteerd iemand. Want ten diepste gaat het om het gebed en het vragen om God's leiding bij alles wat je overdag tegenkomt.

Wie alles van God verwacht en in het geloof alles voor mogelijk houdt, die vraagt en verwacht steeds de betrokkenheid en oplossingen van God en die zoekt steeds als vanzelfsprekend de verklaring bij God.

Paulus doet zijn best (lijkt het wel) om bij zijn roemen op krachten van God, voorbeelden te geven waar het evident is dat het om het geloof gaat: "ik heb gehoord van iemand, lang geleden, en of het echt is of alleen geestelijk weet ik niet"...

En als je de brieven leest van de tijd van de reformatie (Calvijn), dan zie je ook de geestelijke aansluiting bij de brieven van Paulus, en dan zie je dat ook zij als vanzelfsprekend géén afstand crëerden tot de eerste gemeente, maar er vanuit gingen dat God nog steeds actief bezig is wonderen te doen en door de Geest de gelovigen te versterken.

En je kunt ook eens met andere ogen naar de bijbel kijken: als je gaat tellen hoeveel wonderen er plaatsvinden en hoeveel honderden jaren er soms tussen de wonderen inzitten - waar dan het hele volk het mee moet doen, en die door de eigen tijdgenoten vaak niet eens opgemerkt werden - - dan moeten er hele generaties zijn geweest die weinig hebben meegekregen van (gepubliceerde) wonderen.

Daaruit kun je het volgende afleiden: We moeten inderdaad niet te gemakkelijk denken dat God de wonderen en tekenen heeft voorbehouden aan alleen de eerste gemeente; MAAR als we de lijn van de bijbel volgen dan moeten we evenzeer vaststellen dat ons beeld van God die het volk volgt met een voortdurende stroom van zichtbare wonderen en tekenen, meer gebaseerd is op onze opsomming van enige tekenen die door vele eeuwen heen tot een imposante lijst wordt, dan een breed verschijnsel van  tekenen onder alle generaties van het volk.

Maar goed, de kern is natuurlijk bekend, dat God tekenen doet waar het dragend is voor Zijn heilsplan, en waar Hij het getoonde geloof wil bevestigen; maar dat voor het overige het hele plan van hemel en aarde een plan is dat wordt gebouwd op het geloof dat niet is gebouwd op hetgeen gezien wordt en hetgeen bewezen is, maar op hetgeen geplant is in de harten van de mensen tot groei naar een liefdeband in geloof, en hoop, en trouw.

Alles wat wordt ervaren als teken en wonder brengt ons dichter bij God. Wie dat wil omverwerpen moet goed weten wat hij doet. Want hij komt dan aan iets van God.
Alles wat op deze aarde in het geloof gezocht wordt als zichtbare tekenen en wonderen van God, dat brengt ons van God vandaan. Want geloof kan niet worden gewonnen door tekenen en wonderen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #10 Gepost op: december 24, 2010, 12:04:18 pm »
Bij mensen die heilig geloven in de heilzaamheid van gebedsgenezing treedt het placebo-effect op waardoor de klachten ook daadwerkelijk verminderen.

quote:

Een placebo (Latijn en het betekent: 'ik zal behagen') is een als geneesmiddel voorgeschreven of aangeprezen middel dat geen werkzame bestanddelen bevat. Het woord placebo wordt ook gebruikt als kort voor het placebo-effect. Een placebo slaat in die betekenis op een positief psychisch effect dat optreedt door vertrouwen in de heilzame werking van een behandeling (bijvoorbeeld meer gevoel van welbehagen of opluchting). Het placebo zelf geneest echter niets en het effect ervan is kortstondig. Ook bij geneesmiddelen treedt placebo op door de verwachting die de patiënt heeft. Echte geneesmiddelen dienen daarom het placebo-effect significant te overstijgen om over "medicinale werkzaamheid" te kunnen spreken.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRKxcQp8A5V63qAWXsQwEVnO1BGKNLDsJt1Z255v5paudZWKUvM

Er is nog betrekkelijk weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het placebo-effect, maar uit het onderzoek dat er naar gedaan is komen enkele interessante zaken naar voren.

Uit antropologisch onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het geven van meerdere placebo-pillen beter werkt dan het geven van één pil. Ook de kleur blijkt van belang. Rituelen blijken ook te helpen bij het versterken van het placebo-effect, zoals onder andere het ritueel omtrent een operatie. Het belangrijkste blijkt echter de inzet en het (zelf)vertrouwen van de behandelaar te zijn. Hoe enthousiaster en zekerder de behandelaar is van zijn zaak, hoe groter het effect.

Uit onderzoek bij Parkinsonpatiënten in Vancouver, Canada, is gebleken dat het injecteren van een zoutoplossing (een placebo) zorgde voor een verhoogde productie van dopaminen, hetgeen de symptomen van Parkinson verminderde.

Placebo-operaties bij de arts

Uit onderzoek van Dr. Bruce Moseley uit Houston, Texas (VS), bleek dat een nep-operatie in plaats van een veel toegepaste operatie bij artrose van de knie hetzelfde of een beter resultaat had dan de gewone operatie, zelfs op lange termijn. Ondanks de conclusie over het grote placebo-gehalte van deze chirurgische interventie wordt ze nog standaard gedaan.

-lees verder (tip)-
« Laatst bewerkt op: december 24, 2010, 12:15:39 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #11 Gepost op: december 24, 2010, 12:21:40 pm »
Piebe: een atheïst zal het hier grondig mee eens zijn. Je bent voor mij  een prima voorbeeld van het probleem. Je ziet om je heen niets dan slechts geruchten van wonderen en concludeerd dat de wonderen dus kennelijk op de uitzondering na die de regen bevestigd verdwenen zijn. Je bent een kind van de reformatie vrees ik :)

Maar eerlijk gezegt ligt het ten eerste niet aan de reformatie, het ligt aan de geestelijke leiders van het christendom die naar de macht in de kerken grepen, zonder dat God ze aangewezen had. Ze zijn dikwels met steun van de overheid die een staatsgodsdienst wilde in hun stoelen gehezen, maar daarvoor al grepen christenen naar die posities, zonder dat God zich er mee bemoeid had.

Je begint het al te voelen bij het lezen van de brieven in de bijbel en aan de gemeentes in Openbaringen. Toen al ruilden christenen hun Jezus in voor een andere en toen al waren er christenen die hun eerste liefde waren kwijt geraakt.

Small Brother: ik geniet van je overpijnzingen. Ik geloof waarachtig dat veel mensen die nu nietdoor doktoren genezen kunnen worden of door psygologen behandeld worden voor hulp terecht kunnen bij Jezus, maar die weg niet weten te vinden.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #12 Gepost op: december 24, 2010, 12:35:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 december 2010 om 12:21:
Piebe: een atheïst zal het hier grondig mee eens zijn. Je bent voor mij  een prima voorbeeld van het probleem. Je ziet om je heen niets dan slechts geruchten van wonderen en concludeerd dat de wonderen dus kennelijk op de uitzondering na die de regen bevestigd verdwenen zijn. Je bent een kind van de reformatie vrees ik :)

Maar eerlijk gezegt ligt het ten eerste niet aan de reformatie, het ligt aan de geestelijke leiders van het christendom die naar de macht in de kerken grepen, zonder dat God ze aangewezen had. Ze zijn dikwels met steun van de overheid die een staatsgodsdienst wilde in hun stoelen gehezen, maar daarvoor al grepen christenen naar die posities, zonder dat God zich er mee bemoeid had.

Je begint het al te voelen bij het lezen van de brieven in de bijbel en aan de gemeentes in Openbaringen. Toen al ruilden christenen hun Jezus in voor een andere en toen al waren er christenen die hun eerste liefde waren kwijt geraakt.
Niet boos op me worden hoor Gait, maar de werking van het placebo effect is wetenschappelijk aangetoond. Wanneer jij hoofdpijn hebt en een placebo neemt waarvan jij denkt dat het een normale aspirine is, gaat je hoofdpijn over doordat jij gelooft in de heilzame werking van het pilletje. Het is dan niet de aspirine die geneest, maar jouw geloof er in en dat is het placebo effect. Zo is het ook als jij naar Jan Zijlstra gaat met rugklachten, door jouw rotsvaste geloof in wonderen verdwijnen je klachten als sneeuw voor de zon, echter komt dat in werkelijkheid niet door Jan Zijlstra. Daar is niks atheïstisch aan, want ik geloof in Christus doch enkel niet in fabelen, laat onze Jan maar eens iemand uit de dood opwekken, dan praten we weer. Nog een grappig feit is dat het woord placebo komt van het gebruik in psalm 116: "Placebo domino in regione vivorum" (Ik zal de Heer behagen in het land van de levenden).
« Laatst bewerkt op: december 24, 2010, 12:38:44 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #13 Gepost op: december 24, 2010, 04:00:54 pm »
Boos ben ik niet. Ik hoef alleen maar te wijzen naar Jezus die wonderen deed en te wijzen naar de natuur. Zelfs een plasebo-effect is niet mogelijk als God niets doet. Daar doet de wetenschap helemaal niets aan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #14 Gepost op: december 24, 2010, 05:00:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 december 2010 om 16:00:
Zelfs een plasebo-effect is niet mogelijk als God niets doet.

Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Het enige wat ik stel is dat er dankbaar gebruik wordt gemaakt van het placebo effect in de paranormale- maar zelfs ook in de reguliere geneeskunde.

De wonderen die Jezus en de apostelen deden overstegen het placebo effect, want geen een van de hedendaagse gebedsgenezers of zelfs doktoren, kunnen blinden weer laten zien en de doden opwekken. Als je dat niet in wilt zien dan houd je jezelf onnodig voor de gek. Waarom zou je dat willen?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #15 Gepost op: december 24, 2010, 10:49:03 pm »

quote:

Piebe schreef op 24 december 2010 om 12:04:
Bij mensen die heilig geloven in de heilzaamheid van gebedsgenezing treedt het placebo-effect op waardoor de klachten ook daadwerkelijk verminderen.

[...]

Ach tja ... sommige klachten zitten alleen tussen de oren. Persoonlijke aandacht en het gevoel te hebben serieus genomen te worden door behandeling, doen dan meer dan de behandeling zelf. Ander effect met gezingsdiensten, is dat publiek in extase wordt gebracht waardoor stoffen in lichaam vrijkomen, die zorgen dat pijnervaring minder is ... zodat iemand opeens wel op zijn zere voet kan staan zonder pijn te hebben ... de pijn wordt simpelweg niet gevoeld omdat er een bepaald hormoon actief is gemaakt. Na afloop komen de klachten gewoon weer terug.

Geloof ik niet in genezing door God? Absoluut wel ... als God een hele wereld kan scheppen, zorgen dat er nieuw leven ontstaat ... zou het dan onmogelijk zijn voor Hem om beschadigd leven te herstellen? D8 het niet .... Er zijn ook de verhalen van hen die wel blijvend genazen en ook heb ik ervaren hoe God wonderlijk in mijn leven werkte op verschillende manieren ... wie, wanneer en waarom God wel of niet iemand geneest is Gods zaak. Bidden voor de zieke is goed, maar gebed is in 1e plaats tot eer en verheerlijking van God en niet het afdwingen van een door ons gewild resultaat. En uiteindelijk, zolang Gods plan nog niet volledig uitgevoerd is is het leven hier op aarde nog tijdelijk ... en als ik ga voor God de nieuwe (of vernieuwde) hemel en aarde heeft gerealiseerd, zal ik toch ergens door sterven.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #16 Gepost op: december 25, 2010, 01:35:12 am »
@ de ts: als jij koppijn hebt en een pilletje neemt en de koppijn gaat weg is ook een wonder.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #17 Gepost op: december 25, 2010, 01:51:22 am »
Zeker. Ik heb voor een tijd geleden mijn kleine teen gestoten die kneuste. Kennelijk was ik er mee bezig geweest, want ik werd een keer van schrik wakker in mijn bed en trok snel de deken van me af om te kijken naar mijn kleine teen die volledig genezen was. Ik droomde namelijk dat hij heel dik en pijnlijk groot opgezwollen was en al tegen het afsterven aan zat. Hij was zelfs zo opgezwollen dat hij groter was geworden dan mijn grote dikke teen.

Ik begon toen ik mijn teen gewoon genezen zag te denken dat het een gebedsgenezing was! Toen drong het tot me door dat het een gewone natuurlijke genezing was en daarna drong het tot me door dat het voor God geen bal uit maakt, want zowel gebedsgenezing als een gewone natuurlijke genezing zijn door God gedaan.

Toch zal je vast wel begrijpen dat ik dit soort dingen zeker prachtig vind, maar dat het niet bevredigd als antwoord op de vraag: waarom er haast geen gebedsgenezingen meer plaats vinden in de traditionele kerken?

Het blijft ondanks al die andere wonderen een gemis.
Ik heb een tante 4 jaar lang zien lijden aan kanker en de kerk kon niets doen. Even min de doktoren. Echter kwamen meerdere mensen tot een levend geloof door haar bijnadoodservaring. Vooral Rooms Katholieken die erdoor ook weer naar de kerk gaan te Raalte.

Leuk: via mijn tante is een opleving in katholiek Raalte gekomen :)

Dan nog: al dat lijden, al die pijn. Al die mensen die God niet vinden. Wil God dat allemaal ongemoeid houden?

Dat geloof ik niet. God wil heel veel doen, maar de mensen moeten ook meewerken.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 01:55:20 am door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #18 Gepost op: december 25, 2010, 01:56:20 am »
@ GAITEMA:
Mijn vader ging dood aan kanker. Alle bestralingen ten spijt: het deed niets...
Mijn moeder stierf enkele maanden later ten gevolge van alles wat mis kan gaan in een lichaam.
Nimmer heb ik gebeden om genezing. Nimmer.
Zowel bij mijn vader als bij mijn moeder niet.

Nimmer zal ik ook bidden om genezing maar immer zal ik bidden  om kracht.
Een andere insteek denk ik.....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #19 Gepost op: december 25, 2010, 01:58:14 am »

quote:

Piebe schreef op 24 december 2010 om 17:00:
[...]

Dat hoor je mij ook niet ontkennen. Het enige wat ik stel is dat er dankbaar gebruik wordt gemaakt van het placebo effect in de paranormale- maar zelfs ook in de reguliere geneeskunde.

De wonderen die Jezus en de apostelen deden overstegen het placebo effect, want geen een van de hedendaagse gebedsgenezers of zelfs doktoren, kunnen blinden weer laten zien en de doden opwekken. Als je dat niet in wilt zien dan houd je jezelf onnodig voor de gek. Waarom zou je dat willen?

Die wonderen gebeuren nog steeds, maar dat zal je niet van me aannemen. Het valt zelfs te lezen in het topic die ik hiervoor aanhaalde van dit forum.

Ik sprak trouwens laatst een man van de vol evangelische gemeente bij ons die een kleinere been weer op gelijke lengte met zijn langere been kreeg, na dat Jan Zijlstra voor hem gebeden had. Weer een andere was genezen van pdd-nos. De beste vriend van mijn jongste oom is gewoon via andere christenen genezen van een kankergezwel. Een gereformeerde christen uit Friesland die in Almelo een tijdje bij de pinkstersen kerkte en arts is van beroep genas van een kromme ruggenwervel na gebedsgenezing. Ze getuigde er van in een kerkdienst bij ons en kreeg applaus bij ons in de kerk.

Ze gebeuren wel, maar je zult ze niet aannemen, omdat het niet binnen jouw overtuiging valt.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 02:05:50 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #20 Gepost op: december 25, 2010, 02:10:05 am »
Daar komen we bij het dilemma. Een hervormde dominee bij ons en een pkn-wijkdominee (een bekeerling vanuit niet kerkelijke thuissituatie) in de nieuwbouwwijk bij ons hebben ook aan ziekenzalving gedaan, maar toen gebeurde er niets. Zelfs niet na dat de hervormde dominee (van huis uit rechts orthodox christelijk gereformeerd) op advies van een christen uit de evangelische of pinksterkringen eerst elkaar de zonden beleden hadden, nadat hij hem voor raad gebeld had. Een gemeentelid vroeg deze dominee om ziekenzalving, maar hij had er geen ervaring mee en belde daarom die man op.

Waarom gebeurde er niets? Ik denk dat we iets kwijt zijn en tasten in het duister.

We zijn zo ver nog niet.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 02:14:08 am door gaitema »

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #21 Gepost op: december 25, 2010, 10:22:43 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2010 om 02:10:
Waarom gebeurde er niets? Ik denk dat we iets kwijt zijn en tasten in het duister.

We zijn zo ver nog niet.
Als God iemand wil genezen, zou Hij daarvoor afhankelijk zijn hoever wij zijn? Ik heb verschillende mensen zien heengaan aan ernstige ziekte, vol overtuiging dat God hen zou genezen en hele legers mensen om hun heen die meebaden voor genezing. Ik ervaar het als mooi dat deze mensen vol verwachting van God zijn en alles van hem verwachten, wellicht koos God voor hun het betere dan het tijdelijke aardse. Aan de andere kant ken ik mensen bij wie een been gelijkgroeide na gebed en een tatoeage (die hoorde bij een soort heksenverbond) die verdween na gebed. Waarom gebeurden die 'onbeduidend' kleine wonderen wel en de levensbedreigdende ziektes niet? Ik heb geen flauw idee en heb ook niet de verwachting dat ik dat zal weten ... voor een deel is God ondoorgrondelijk en hoeft zich niet te verantwoorden aan Zijn schepsel over zijn doen en laten.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #22 Gepost op: december 25, 2010, 11:30:39 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2010 om 01:58:
[...]

Die wonderen gebeuren nog steeds, maar dat zal je niet van me aannemen. Het valt zelfs te lezen in het topic die ik hiervoor aanhaalde van dit forum.

Als er tegenwoordig iemand fysiek uit de dood wordt opgewekt lees ik dat liever in de krant dan dat ik het van jou verneem. Nergens om hoor Gait, maar je wekt de schijn dat je niet bepaald objectief bent.

Dus nee, ik neem absoluut niet van jou aan dat dergelijke wonderen nog plaatsvinden, want ik laat mij niet om de tuin leiden. Ik luister naar de stem van de goede herder en daardoor ben ik ziende geworden en genezen van al mijn kwalen.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #23 Gepost op: december 25, 2010, 11:41:05 am »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 10:22:
Aan de andere kant ken ik mensen bij wie een been gelijkgroeide na gebed en een tatoeage (die hoorde bij een soort heksenverbond) die verdween na gebed. Waarom gebeurden die 'onbeduidend' kleine wonderen wel en de levensbedreigdende ziektes niet?

Heb je het ook met je eigen ogen gezien? Ik ken namelijk ook verhalen van mensen die zeggen dat Jomanda water kan instralen wat daardoor een genezende werking zou krijgen. Desondanks geloof ik er niets van, want waarom straalde God dan niet alle water in?

En waarom zou God een tatoeage verwijderen als dit middels lasertechniek ook mogelijk is? Waarom zou God iemands been langer maken als chirurgen daar toe in staat zijn? Waarom geneest God dan niet de kreupele en blinde mensen die op aarde niet geholpen kunnen worden?

Als het waar is wat je zegt zou ik daar grote moeite mee hebben, dat meen ik.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #24 Gepost op: december 25, 2010, 11:44:30 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2010 om 02:10:
Daar komen we bij het dilemma. Een hervormde dominee bij ons en een pkn-wijkdominee (een bekeerling vanuit niet kerkelijke thuissituatie) in de nieuwbouwwijk bij ons hebben ook aan ziekenzalving gedaan, maar toen gebeurde er niets. Zelfs niet na dat de hervormde dominee (van huis uit rechts orthodox christelijk gereformeerd) op advies van een christen uit de evangelische of pinksterkringen eerst elkaar de zonden beleden hadden, nadat hij hem voor raad gebeld had. Een gemeentelid vroeg deze dominee om ziekenzalving, maar hij had er geen ervaring mee en belde daarom die man op.

We zijn zo ver nog niet.
Bedoel je dat de PKN iets kwijt is wat de pinkster- en evangelische gemeenten wel bezitten? Zo ja, dan switch je toch gewoon van kerk?

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #25 Gepost op: december 25, 2010, 05:51:15 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 25 december 2010 om 01:56:
@ GAITEMA:
Mijn vader ging dood aan kanker. Alle bestralingen ten spijt: het deed niets...
Mijn moeder stierf enkele maanden later ten gevolge van alles wat mis kan gaan in een lichaam.
Nimmer heb ik gebeden om genezing. Nimmer.
Zowel bij mijn vader als bij mijn moeder niet.

Nimmer zal ik ook bidden om genezing maar immer zal ik bidden  om kracht.
Een andere insteek denk ik.....

Toen ik hoorde dat mijn moeder kanker had dacht ik ineens, wat is het verschil tussen mijn gebed om genezing en gebedsgenezing. Ik dacht ook heel sterk ineens, dat God altijd zijn beloften vervult, en soms onze wensen. Mijn gebed om een wonder in haar ziek zijn, is mijn wens. Bij gebedsgenezing gaat het volgens mij om een groter perspectief, namelijk dat wat God uiteindelijk wil geen eeen nieuwe hemel en een nieuw aarde. Dat iemand genezen wordt is mooi meegenomen, voor de persoon in kwestie.
Toen ik het ziekenhuis weer uitliep zag ik ineens een aankondiging voor een genezingsdienst. Ik dacht vreemd, de zieken moeten naar deze mensen toe, terwijl Jezus heel vaak de zieken opzocht.
Voor de goede orde, mijn moeder heeft een ongeneeslijke vorm van longkanker, en is momenteel nog onder de levenden.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 06:03:01 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #26 Gepost op: december 25, 2010, 08:43:34 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 11:41:
[...]

Heb je het ook met je eigen ogen gezien? Ik ken namelijk ook verhalen van mensen die zeggen dat Jomanda water kan instralen wat daardoor een genezende werking zou krijgen. Desondanks geloof ik er niets van, want waarom straalde God dan niet alle water in?

En waarom zou God een tatoeage verwijderen als dit middels lasertechniek ook mogelijk is? Waarom zou God iemands been langer maken als chirurgen daar toe in staat zijn? Waarom geneest God dan niet de kreupele en blinde mensen die op aarde niet geholpen kunnen worden?

Als het waar is wat je zegt zou ik daar grote moeite mee hebben, dat meen ik.

Ben er zelf fysiek niet bij geweest ... wel weet ik dat deze 2 personen (elk op een ander moment in een andere dienst) daadwerkelijk genezen zijn, de een had aangepaste schoenen en bij de ander is er geen enkel spoor meer te zien van de tatoeage ... waarom hun wel en degenen die letterlijk doodziek waren niet, ik kan alleen getuigen van wat ik weet. Daarnaast ben ik getuige geweest van een jonge vrouw, werkelijk 1 groot psychisch / psychiatrisch wrak ... die alleen maar dood wou. Na diverse gebedsdiensten van Jan Zijlstra is zij een stabiel persoon geworden, aan haar lichaam was daarna nog duidelijk te zien hoeveel ze zichzelf had aangedaan ... alleen haar ogen voluit stralen, nooit meer medicijnen gebruikt en daarna dagelijks hele stukken bijbellezen ...

Als het op antwoorden terecht komt, moet ik je helaas teleurstellen ... ik weet simpelweg niet waarom hun wel en die andere doodzieke mensen niet (of dat er wellicht toch een wetenschappelijke verklaring voor deze gebeurtenissen is). Wel weet ik dat God een veel mooier iets voor ons klaar heeft dan dit tijdelijke aardse bestaan.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #27 Gepost op: december 25, 2010, 09:20:00 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 20:43:
[...]

Ben er zelf fysiek niet bij geweest ... wel weet ik dat deze 2 personen (elk op een ander moment in een andere dienst) daadwerkelijk genezen zijn, de een had aangepaste schoenen en bij de ander is er geen enkel spoor meer te zien van de tatoeage ... waarom hun wel en degenen die letterlijk doodziek waren niet, ik kan alleen getuigen van wat ik weet. Daarnaast ben ik getuige geweest van een jonge vrouw, werkelijk 1 groot psychisch / psychiatrisch wrak ... die alleen maar dood wou. Na diverse gebedsdiensten van Jan Zijlstra is zij een stabiel persoon geworden, aan haar lichaam was daarna nog duidelijk te zien hoeveel ze zichzelf had aangedaan ... alleen haar ogen voluit stralen, nooit meer medicijnen gebruikt en daarna dagelijks hele stukken bijbellezen ...

Als het op antwoorden terecht komt, moet ik je helaas teleurstellen ... ik weet simpelweg niet waarom hun wel en die andere doodzieke mensen niet (of dat er wellicht toch een wetenschappelijke verklaring voor deze gebeurtenissen is). Wel weet ik dat God een veel mooier iets voor ons klaar heeft dan dit tijdelijke aardse bestaan.
Ga je zelf wel eens naar Jan Zijlstra zijn diensten?

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #28 Gepost op: december 25, 2010, 09:25:08 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 21:20:
[...]

Ga je zelf wel eens naar Jan Zijlstra zijn diensten?
Ben geloof ik 1 keer geweest, jaren geleden ... aan het eind een lange rij en ging ie voor iedereen die wel wilde bidden, gebeden voor genezing van depressiviteit ... aangemoedigd door een bekende ging ik ook naar voren gaf alleen aan dat ik me niet lekker in mijn vel voelde, geen flauw idee of ik ook echt depressief was. In ieder geval ben ik het nou niet meer, maar ja het is inmiddels ook jaren verder ;)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #29 Gepost op: december 25, 2010, 09:27:42 pm »

quote:

Antonius schreef op 25 december 2010 om 17:51:
[...]

Toen ik hoorde dat mijn moeder kanker had dacht ik ineens, wat is het verschil tussen mijn gebed om genezing en gebedsgenezing. Ik dacht ook heel sterk ineens, dat God altijd zijn beloften vervult, en soms onze wensen. Mijn gebed om een wonder in haar ziek zijn, is mijn wens. Bij gebedsgenezing gaat het volgens mij om een groter perspectief, namelijk dat wat God uiteindelijk wil geen eeen nieuwe hemel en een nieuw aarde. Dat iemand genezen wordt is mooi meegenomen, voor de persoon in kwestie.
Toen ik het ziekenhuis weer uitliep zag ik ineens een aankondiging voor een genezingsdienst. Ik dacht vreemd, de zieken moeten naar deze mensen toe, terwijl Jezus heel vaak de zieken opzocht.
Voor de goede orde, mijn moeder heeft een ongeneeslijke vorm van longkanker, en is momenteel nog onder de levenden.

Mijn vader is vorig jaar overleden aan longkanker, dus ik weet een beetje wat je nu doormaakt en dat het een moeilijke tijd is. Ik bleef hopen tot het bittere eind en als die steeds afbrokkelt kan het kwetsend zijn als mensen dan met verhalen aankomen over wonderlijke gebedsgenezers die een eksteroog hebben verwijderd.  
Bidden om kracht kan helpen zoals Riemer Lap al aangaf, ik heb ontzettend veel aan mijn geloof gehad, nee als ik geen geloof had was ik er onderdoor gegaan (vorig jaar) denk ik.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2010, 09:30:32 pm door Piebe »

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #30 Gepost op: december 25, 2010, 09:38:49 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 21:27:
[...]

Mijn vader is vorig jaar overleden aan longkanker, dus ik weet een beetje wat je nu doormaakt en dat het een moeilijke tijd is. Ik bleef hopen tot het bittere eind en als die steeds afbrokkelt kan het kwetsend zijn als mensen dan met verhalen aankomen over wonderlijke gebedsgenezers die een eksteroog hebben verwijderd.  
Bidden om kracht kan helpen zoals Riemer Lap al aangaf, ik heb ontzettend veel aan mijn geloof gehad, nee als ik geen geloof had was ik er onderdoor gegaan (vorig jaar) denk ik.
Het gaat in dit topic of God wil genezen. Wat vind je in het algemeen van het idee dat mensen naar Gebedsgenezers bezoeken i.pv. gebedsgenezers die opzoek gaan naar zieken, zoals jezus deed.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #31 Gepost op: december 25, 2010, 09:40:42 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 21:25:
[...]

Ben geloof ik 1 keer geweest, jaren geleden ... aan het eind een lange rij en ging ie voor iedereen die wel wilde bidden, gebeden voor genezing van depressiviteit ... aangemoedigd door een bekende ging ik ook naar voren gaf alleen aan dat ik me niet lekker in mijn vel voelde, geen flauw idee of ik ook echt depressief was. In ieder geval ben ik het nou niet meer, maar ja het is inmiddels ook jaren verder ;)

Dan sta je er tot op zeker hoogte voor open wat het placebo effect aanzienlijke vergroot ten opzichte van iemand die er niets van moet hebben.

Waarom zou God door een gebedsgenezer werken die de tijd niet heeft om alle zieken te genezen? En wat te denken van de zieken die niet bij hem kunnen komen zoals Antonius al zei?

Feit is dat van al die gebedsgenezers er geen een in staat is om mensen fysiek uit de dood op te wekken in tegenstelling tot Jezus en de apostelen. Dat heb ik al eerder gezegd, maar niemand die daar op reageert of mijn claim weerlegt met een krantenartikel waarin het tegendeel te lezen staat. Vergis je niet, Jezus wekte mensen fysiek op uit de dood en ook Petrus deed dat. Dergelijke wonderen moeten wij Jan Zijlstra zien doen voordat we geloof dienen te hechten aan zijn acties.

Besef je wel hoe krachtig het placebo effect kan zijn? Zoals Jezus al zei kan geloof bergen verzetten en dus als iemand er heilig van overtuigd is dat Jan Zijlstra door God gezonden is, dan zal men bergen verzetten om daar de bewijzen voor te vinden. Maar waarom?

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #32 Gepost op: december 25, 2010, 09:45:43 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 21:27:
[...]

Kan me goed voorstellen dat het een moeilijk onderwerp is, dit voorjaar overleed mijn schoonvader aan longkanker. En een hele goede vriendin van ons liep tot de zomer nog vrolijk rond, volop actief iedereen helpend ... menselijk gezien zal dit haar laatste kerst zijn, en kan nu ieder moment haar rust in gaan. Botkanker ... een nog relatief jonge man achterlatend en een paar dochters die beide nog onder de 20 zijn ...

Zeer bemoedigend haar geloof, zij geloofd nog steeds dat God haar gaat genezen en wil niet praten over haar dood ...tot zolang het mogelijk was is ze in haar gemeente (kerk) geweest, nadat ze niet meer kon lopen is ze gebracht op een brancard en woonde liggend de dienst bij ... haar lichaam kwijnt letterlijk weg, alleen haar geloof en stralende ogen ... vol vertrouwen dat het met God volledig goed gaat komen.

Als hetgeen ik over die andere 'wondertjes' schreef je kwetst vind ik dat vervelend ... dat is verre van mijn bedoeling. Het zijn dingen waarvan ik weet dat ze hebben plaatsgevonden en dat kan ik niet ontkennen dat daar daadwerkelijk iets is gebeurd. Het spijt me te horen dat jij je vader aan zo'n verschrikkelijke ziekte hebt verloren.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #33 Gepost op: december 25, 2010, 09:46:15 pm »

quote:

Antonius schreef op 25 december 2010 om 21:38:
[...]

Het gaat in dit topic of God wil genezen.
Dat is zo, maar je kan je waarschijnlijk wel een beetje voorstellen dat ik me dusdanig in je situatie herken dat ik er wat over wilde zeggen.

quote:

Wat vind je in het algemeen van het idee dat mensen naar Gebedsgenezers bezoeken i.pv. gebedsgenezers die opzoek gaan naar zieken, zoals jezus deed.
Eerlijk? Het riekt naar fraude in mijn opinie. Ik denk dat de meeste van zulke geneesheren zeer goed op de hoogte zijn van het placebo effect en daar dankbaar gebruik van maken. Want, als jij gelooft dat zo iemand je hoofdpijn kan laten overgaan dan gaat het ook echt over, doch niet door hem maar vanwege het placebo effect.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #34 Gepost op: december 25, 2010, 09:50:48 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 21:45:
[...]

Kan me goed voorstellen dat het een moeilijk onderwerp is, dit voorjaar overleed mijn schoonvader aan longkanker. En een hele goede vriendin van ons liep tot de zomer nog vrolijk rond, volop actief iedereen helpend ... menselijk gezien zal dit haar laatste kerst zijn, en kan nu ieder moment haar rust in gaan. Botkanker ... een nog relatief jonge man achterlatend en een paar dochters die beide nog onder de 20 zijn ...
Dat is een moeilijke tijd voor hen.

quote:

Zeer bemoedigend haar geloof, zij geloofd nog steeds dat God haar gaat genezen en wil niet praten over haar dood ...tot zolang het mogelijk was is ze in haar gemeente (kerk) geweest, nadat ze niet meer kon lopen is ze gebracht op een brancard en woonde liggend de dienst bij ... haar lichaam kwijnt letterlijk weg, alleen haar geloof en stralende ogen ... vol vertrouwen dat het met God volledig goed gaat komen.
Wat een sterk geloof, ik ben er van overtuigd dat het haar erdoor helpt. Zij heeft tenminste hoop en als men dat niet heeft is zij daarbij vergeleken nog gezond.

quote:

Als hetgeen ik over die andere 'wondertjes' schreef je kwetst vind ik dat vervelend ... dat is verre van mijn bedoeling. Het zijn dingen waarvan ik weet dat ze hebben plaatsgevonden en dat kan ik niet ontkennen dat daar daadwerkelijk iets is gebeurd. Het spijt me te horen dat jij je vader aan zo'n verschrikkelijke ziekte hebt verloren.
Dank je wel, ik kan het wel relativeren gelukkig, maar ergens maakt het me wel boos. Niet omdat jij het hebt gezegd, maar omdat ik het zo oneerlijk vind. Waarom zou God een eksteroog genezen en iemand met longkanker niet? Kun je je voorstellen dat zulke vragen in me opkomen bij het lezen van zulks?

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #35 Gepost op: december 25, 2010, 10:00:09 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 21:50:
[...]

Dat is een moeilijke tijd voor hen.

[...]

Wat een sterk geloof, ik ben er van overtuigd dat het haar erdoor helpt. Zij heeft tenminste hoop en als men dat niet heeft is zij daarbij vergeleken nog gezond.

[...]

Dank je wel, ik kan het wel relativeren gelukkig, maar ergens maakt het me wel boos. Niet omdat jij het hebt gezegd, maar omdat ik het zo oneerlijk vind. Waarom zou God een eksteroog genezen en iemand met longkanker niet? Kun je je voorstellen dat zulke vragen in me opkomen bij het lezen van zulks?
Kan me goed voorstellen dat je het ervaart als onrechtvaardig ... iemand waar ik zielsveel van hield sprong voor de trein, op de dag dat ik terugkwam op mijn werk na de geboorte van mijn  dochter bereikte ons werk het nieuws dat een collega (van een adere afdeling) zichzelf van het leven benomen had ... was God niet bij hun, waar was Zijn nabijheid ... Zijn kracht zodat ze door konden gaan? Waarom laat God bij iemand een been aangroeien en in het leven van een ander afzijdig zodat in wanhoop en vervreemding een jong persoon zichzelf van t leven beneemt? In alle eerlijkheid en oprechtheid ... ik zou het letterlijk bij God niet weten.

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #36 Gepost op: december 25, 2010, 10:16:31 pm »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 21:46:
[...]

Eerlijk? Het riekt naar fraude in mijn opinie. Ik denk dat de meeste van zulke geneesheren zeer goed op de hoogte zijn van het placebo effect en daar dankbaar gebruik van maken. Want, als jij gelooft dat zo iemand je hoofdpijn kan laten overgaan dan gaat het ook echt over, doch niet door hem maar vanwege het placebo effect.
Vreemd, de nieuwe Hemel en de nieuwe aarde, zijn toch ook echt, ik bedoel, de hemel is toch ook echt. Hoe kunnen zulke dingen dan gebeuren? Dit doet Gods naam geen goed.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #37 Gepost op: december 26, 2010, 01:24:46 am »
Wat valt op bij de genezingen van Jezus?
Niet dat hij de kwaal weghaalde maar dat Hij zei dat de zonden vergeven waren.
Dat is pas genezing!
Deze week een broer in Christus moeten begraven.
Zijn getuigenis waren in alles: GOD ZORGT en VERGEEFT.
Bidden om genezing van de aardse kwaal?
Nee, bidden om vergeving van zonden. Dat is wat Christus heeft volbracht namelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #38 Gepost op: december 26, 2010, 01:55:31 am »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 10:22:
[...]

Als God iemand wil genezen, zou Hij daarvoor afhankelijk zijn hoever wij zijn? Ik heb verschillende mensen zien heengaan aan ernstige ziekte, vol overtuiging dat God hen zou genezen en hele legers mensen om hun heen die meebaden voor genezing. Ik ervaar het als mooi dat deze mensen vol verwachting van God zijn en alles van hem verwachten, wellicht koos God voor hun het betere dan het tijdelijke aardse. Aan de andere kant ken ik mensen bij wie een been gelijkgroeide na gebed en een tatoeage (die hoorde bij een soort heksenverbond) die verdween na gebed. Waarom gebeurden die 'onbeduidend' kleine wonderen wel en de levensbedreigdende ziektes niet? Ik heb geen flauw idee en heb ook niet de verwachting dat ik dat zal weten ... voor een deel is God ondoorgrondelijk en hoeft zich niet te verantwoorden aan Zijn schepsel over zijn doen en laten.

Eigenlijk zit je met de zelfde vraag dan ik :)
Alhoewel ik het niet met je eens ben dat God levensbedrijgende ziektes niet geneest, want de kammaraad van mijn oom genas van kanker.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #39 Gepost op: december 26, 2010, 02:01:41 am »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 11:30:
[...]

Als er tegenwoordig iemand fysiek uit de dood wordt opgewekt lees ik dat liever in de krant dan dat ik het van jou verneem. Nergens om hoor Gait, maar je wekt de schijn dat je niet bepaald objectief bent.

Dus nee, ik neem absoluut niet van jou aan dat dergelijke wonderen nog plaatsvinden, want ik laat mij niet om de tuin leiden. Ik luister naar de stem van de goede herder en daardoor ben ik ziende geworden en genezen van al mijn kwalen.

Je benaderd het geloof alsof het een wetenschapskwestie is. Als je het in de krant wil lezen, dan denk ik dat enkele christelijke kranten in Nederland je wel verder helpen. Soms staat zoiets zelfs in onze Twentse Courant Tubantia. De enige regionale krant van Twente.

Een getuigenis van zeer bekenden voor me zijn voor mij al genoeg objectief. De beste kammaraad van mijn tante, een buurmeisje, twee molukse plaatselijke vrouwen die ik ken, de getuigenis van een oud klasgenoot en onze emeritus wijkpredikant die het meemaakte vertellen het vol overtuiging en ik neem het in vertrouwen van ze aan, omdat ik weet dat ze betrouwbaar zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #40 Gepost op: december 26, 2010, 02:04:13 am »

quote:

Piebe schreef op 25 december 2010 om 11:44:
[...]

Bedoel je dat de PKN iets kwijt is wat de pinkster- en evangelische gemeenten wel bezitten? Zo ja, dan switch je toch gewoon van kerk?
Nee Piebe, vooral omdat onze gemeente er wel degelijk aandacht aan besteed en daarmee heb ik met hen een band. Zolang zij niet genezen en ik niet genees hebben we dat gemeen. Zolang zij het wel wensen en ik dat wens hebben we ook dat gemeen. De herkenning zit in een bepaalde zoektocht, ondanks onze zwakheden.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2010, 02:15:56 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #41 Gepost op: december 26, 2010, 02:27:31 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 26 december 2010 om 01:24:
Wat valt op bij de genezingen van Jezus?
Niet dat hij de kwaal weghaalde maar dat Hij zei dat de zonden vergeven waren.
Dat is pas genezing!
Deze week een broer in Christus moeten begraven.
Zijn getuigenis waren in alles: GOD ZORGT en VERGEEFT.
Bidden om genezing van de aardse kwaal?
Nee, bidden om vergeving van zonden. Dat is wat Christus heeft volbracht namelijk.

Ik snap jouw insteek wel en ook ik heb niet gebeden door ziekenzalving voor mijn tante. Ik vindt ook dat de zieke persoon die stap kan zetten, met hulp van Jezus om voor gebed te vragen of dat Jezus in eigen persoon het alleen doet. In dat laatste geval ken ik twee mooie voorbeelden:
1. een emeritus dominee van ons was een bijbelsmokkelaar voor Open Doors in de Sof-Jet Uni. Op een dag was zijn geld op. In een gemeente kwam een vrouw naar hem toe met de woorden: "ik hoorde van God dat je geld nodig had" en gaf hem het nodige geld. Een ander moment stond hij voor controle met de volkswagen Kever voor de Sofjet grens. Hun hele auto werd op de kop gezet, behalve de tas op de achterbank en daar zaten juist de bijbels in.
2. Vincent waar ik over mailde was in een dienst en toen zei de voorganger: "er is hier iemand in de gemeente met een hele zere knie" en vroeg die gene naar voren te komen. Vincent stond niet op en de voorganger wist niet om wie het ging. De voorganger bad dan maar: "dank u Jezus dat u niet enkel een redder, maar ook een geneesheer bent. Laat deze knie in Jezus naam genezen zijn, amen."

Vincent zat er gehurkt net als de rest van de kerkbezoekers op zijn zere knie en ter plekke verdween die pijn voor goed.

bron: www.watikgeloof.tk of www.waaromikgeloof.tk , welke van de twee site's van hem deze getuigenis op stond weet ik niet zo, maar het staat er. Verder heeft hij het me persoonlijk ook vertelt bij me thuis in de woonkamer.

Deze dingen kunnen niet ongemerkt aan me voorbij gaan en te gelijk blijft het een open vraag voor me of we daar wat van Jezus mee mogen gaan doen in onze levens.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #42 Gepost op: december 26, 2010, 02:38:07 am »

quote:

Antonius schreef op 25 december 2010 om 17:51:
[...]

Opzich wel een aardige wijze opmerking. Misschien dat het te maken heeft met de mogelijkheden die ze hebben. Als ze overal op bezoek zouden gaan en de bediening aanbieden kan het misschien averechts werken. Misschien dat mensen gaan klagen of zo en het ziekenhuispersoneel hen de toegang zal gaan wijgeren.

Aan de andere kant heb ik van een charismatische en een pinksterchristen die elkaar niet kennen gehoord de theorie dat waar God aan het werk is, de mensen erop afkomen. Zo kwamen mensen ook van verre naar Jezus en de apostelen toe om genezen te worden. Waarop ook de bekende uitspraak van Jezus: "de vossen hebben holen... maar ik heb geen plaats om uit te rusten" zo iets.

Daarnaast gebeurd het ook dat mensen opgezocht worden. De spreker die in onze dienst kwam na een uitnodiging kwam na de dienst met een gemeentelid van ons in gesprek die moeilijk uit de woorden kwam. Deze spreker vroeg hem wat hij had, waarop de man vertelde dat hij een beroerte had gehad. Daarop vroeg de spreker hem of hij voor hem om genezing mocht bidden. Dat wilde de man wel. Ze hebben een ruimte opgezocht en samen gebeden. Hij is niet genezen. De spreker zei me  later aan de telefoon erover: "God wil hem wel genezen, maar de doktoren hebben hem verteld dat hij niet genezen zou. Woorden hebben kracht en een krachtige uitwerking in die man gehad. Als je vaak genoeg iets zegt, dan ga je het vanzelf geloven."
« Laatst bewerkt op: december 26, 2010, 02:39:12 am door gaitema »

penguin1978

• Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #43 Gepost op: december 26, 2010, 11:12:14 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2010 om 01:55:
[...]

Eigenlijk zit je met de zelfde vraag dan ik :)
Alhoewel ik het niet met je eens ben dat God levensbedrijgende ziektes niet geneest, want de kammaraad van mijn oom genas van kanker.

Mooi om te zien dat de kameraad van jou oom wel genezen is!

Ik beweer ook niet dat God de levensbedreigende nooit geneest, alleen als ik om me heen kijk bij degenen in mijn omgeving weet ik dat sommigen zijn genezen van vervelende kwaaltjes, maar waar op zich mee te leven is en dat degenen die ernstig ziek waren niet genezen zijn. Hoewel de ene die psychisch een wrak was en degene waar de tatoo verdween waren beide suicidaal, in die zin zijn ze wel zo veranderd dat dat niet meer het geval is, ... de diepe duisternis in hun leven heeft plaatsgemaakt voor licht en leven!

De tatoo stond ook voor veel meer dan slechts een leuk plaatje, het was teken van een occult verbond ... in die zin is het verdwijnen daarvan veel verder te trekken dan slechts het verdwijnen van het plaatje, het kan ook gezien worden dat God dat occulte verbond gebroken heeft en bevrijding heeft plaatsgevonden van de machten en krachten erachter.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #44 Gepost op: december 26, 2010, 11:52:53 am »

quote:

penguin1978 schreef op 25 december 2010 om 22:00:
[...]

Kan me goed voorstellen dat je het ervaart als onrechtvaardig ... iemand waar ik zielsveel van hield sprong voor de trein, op de dag dat ik terugkwam op mijn werk na de geboorte van mijn  dochter bereikte ons werk het nieuws dat een collega (van een adere afdeling) zichzelf van het leven benomen had ... was God niet bij hun, waar was Zijn nabijheid ... Zijn kracht zodat ze door konden gaan? Waarom laat God bij iemand een been aangroeien en in het leven van een ander afzijdig zodat in wanhoop en vervreemding een jong persoon zichzelf van t leven beneemt? In alle eerlijkheid en oprechtheid ... ik zou het letterlijk bij God niet weten.
Nee, daar heb ik ook geen verklaring voor. Wat mij wel duidelijk wordt is dat absoluut niet iedereen geneest van zijn of haar aardse kwalen

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #45 Gepost op: december 26, 2010, 03:06:56 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 26 december 2010 om 11:12:
[...]

Mooi om te zien dat de kameraad van jou oom wel genezen is!

Ik beweer ook niet dat God de levensbedreigende nooit geneest, alleen als ik om me heen kijk bij degenen in mijn omgeving weet ik dat sommigen zijn genezen van vervelende kwaaltjes, maar waar op zich mee te leven is en dat degenen die ernstig ziek waren niet genezen zijn. Hoewel de ene die psychisch een wrak was en degene waar de tatoo verdween waren beide suicidaal, in die zin zijn ze wel zo veranderd dat dat niet meer het geval is, ... de diepe duisternis in hun leven heeft plaatsgemaakt voor licht en leven!

De tatoo stond ook voor veel meer dan slechts een leuk plaatje, het was teken van een occult verbond ... in die zin is het verdwijnen daarvan veel verder te trekken dan slechts het verdwijnen van het plaatje, het kan ook gezien worden dat God dat occulte verbond gebroken heeft en bevrijding heeft plaatsgevonden van de machten en krachten erachter.

Deze gebeurtenis is een sterke getuigenis moet ik zeggen. Een tattoe kan niet zomaar verdwijnen, maar God haalde dit weg met oog op het verwijderen van de duistere machten. Dat vind ik heel mooi om te lezen :)

De beste vriend van mijn oom is ook wel een boeiende man, want hij is wel genezen van kanker, maar niet van zijn verdere lichamelijke klachten (slijtage door te zwaar werk), waardoor hij soms in de rolstoel zit en arbeidsongeschikt is.

Hij heeft echter een nieuwe doel in zijn leven gekregen. Met een andere vriend van hem is hij in Drente wat op gaan zetten voor mensen met dergelijke lichamelijke klachten. Sinds dien heb ik hem niet gesproken, maar het is een christelijke instelling.

God genas hem dus van de doodsbedrijgende kanker, maar de niet doodsbedrijgende klachten liet Hij gewoon voort bestaan. Ik denk dat God dit deed als een doorn in het vlees, zoals Paulus dat ook had.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2010, 03:12:34 pm door gaitema »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #46 Gepost op: december 27, 2010, 10:26:20 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2010 om 02:01:
[...]

Je benaderd het geloof alsof het een wetenschapskwestie is. Als je het in de krant wil lezen, dan denk ik dat enkele christelijke kranten in Nederland je wel verder helpen. Soms staat zoiets zelfs in onze Twentse Courant Tubantia. De enige regionale krant van Twente.

Het feit dat jij zo geobsedeerd bent van wonderlijke genezingen dat je ze aanduidt met 'het geloof' vind ik op zijn zachts gezegd zorgwekkend. Spreek dan toch liever van jouw geloof, want het geloof waar jij van spreekt is niet het mijne.

'....zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.' (Joh 20,29)

quote:

Een getuigenis van zeer bekenden voor me zijn voor mij al genoeg objectief. De beste kammaraad van mijn tante, een buurmeisje, twee molukse plaatselijke vrouwen die ik ken, de getuigenis van een oud klasgenoot en onze emeritus wijkpredikant die het meemaakte vertellen het vol overtuiging en ik neem het in vertrouwen van ze aan, omdat ik weet dat ze betrouwbaar zijn.
Volgens de wet dienen er tenminste twee getuigen te zijn voordat een zaak bestaat (Deut 19,15) heb je daar wel naar geluisterd?
En waarom vertrouw jij hen, komt het misschien omdat ze zeggen wat jij graag wilt horen? Immers, je vertrouwt mij niet want ik benader 'het geloof' te wetenschappelijk, terwijl ik mijn verhaal met citaten onderbouw. Blijkbaar is de Bijbel dan toch een verouderd boek zoals Gordon ook al zei.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #47 Gepost op: december 27, 2010, 10:32:38 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2010 om 15:06:
[...]

Deze gebeurtenis is een sterke getuigenis moet ik zeggen. Een tattoe kan niet zomaar verdwijnen, maar God haalde dit weg met oog op het verwijderen van de duistere machten. Dat vind ik heel mooi om te lezen :)
Nee Gait, want er zijn immers tenminste twee getuigen nodig voordat een zaak bestaat.
Overigens bevestig je het beeld wel een beetje wat ik van je heb gekregen, namelijk alles wat jouw geloof in wonderen bevestigt neem je aan en iemand zoals ik die kritisch is benadert de zaak te wetenschappelijk. Zo lust ik er nog wel een paar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #48 Gepost op: december 27, 2010, 11:55:11 am »
Maar beste Piebe: heb ik deze wonderen gezien? Nee, ik heb het gehoord en geloofd, zonder dat ik het gezien heb. De getuigen was ik mee in gesprek.

In het geval van de beste kammaraad van mijn oom: de doktoren en mijn oom die voor een raadsel stonden. Mijn oom deed toen niets aan zijn geloof, nu wel.

In het geval van de molukse vrouw: haar verhaal is in een boek opgenomen die door onze kerk is opgesteld. Getuigen genoeg.

De andere molukse vrouw: er waren er genoeg, want een man dreef de demonen uit en haar kinderen zaten twee ervan bij mij in de klas. Daarbij: de twee zoons die bij mij in de klas zaten zijn later tot geloof gekomen. De oudste zoon heeft me nog met een skatebord van de fiets afgeslagen en in mijn gezicht getrapt toen ik 14 was. Politie kwam bij ons op de stoep en ik kon hem voor de rechter slepen. Mijn moeder sprak echter haar moeder en daarna zei ze tegen me dat ik dat maar niet moest doen en het hem moest vergeven.

Ik had er veel moeite mee, maar het was inderdaad het beste. De zoon kwam voor een jaar terug in onze kerk, ging naast me zitten en vroeg me om vergeving. Hij had zijn leven aan Jezus gegeven nadat God zich aan hem geopenbaard had.

Getuigen? Ik was er zelf één :)

Zo zijn er altijd wel getuigen en ik geloof ze, zonder dat ik de wonderen voor mijn neus hoefde zien te gebeuren.

Jezus is niet enkel een redder, maar ook een geneesheer.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
Geneest Jezus niet meer?
« Reactie #49 Gepost op: december 27, 2010, 06:30:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2010 om 11:55:
Ik had er veel moeite mee, maar het was inderdaad het beste. De zoon kwam voor een jaar terug in onze kerk, ging naast me zitten en vroeg me om vergeving. Hij had zijn leven aan Jezus gegeven nadat God zich aan hem geopenbaard had.
Dat is nu een wonder wat ik geneigd ben om te geloven! ;)