Auteur Topic: Exodus 32 een iegelijk dode zijn broeder  (gelezen 26019 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Exodus 32 een iegelijk dode zijn broeder
« Reactie #100 Gepost op: september 28, 2011, 05:44:51 pm »
@Hendrik::

Wij hebben verschillende visies. Alle bijbelteksten vertaal ik naar zijn geestelijke betekenis. Jij hebt meer de materiele visie, de letterlijke.
 God = Geest en toch ben je daar niet vanaf te brengen.

Heb je  het boek van Spalding gelezen of gegoogled?
Het is net zo goed niet de boodschap van Spalding, als dat het evangelie van Lucas niet de boodschap van 'Lucas' is. Het gaat over iets anders.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 28, 2011, 05:56:07 pm »

quote:

Ozombi schreef op 28 september 2011 om 08:16:
(...)
" de leer van Christus " is een inzicht of gewaarwording, die nergens op papier staat. Die zelfs niet in gesproken woorden kan worden verwoord.
Het gaat erom dat je HET op alle mogelijke manier UITDRUKT is je ZIJN.
Dus in je daden, in je denken en in je hart.

Wie dit niet begrijpt of tegenspreekt kan zich geen christen noemen. Die heeft er werkelijk helemaal niets van begrepen. En het is werkelijk storend dat sommigen zich ten alle tijden beroepen op een boek als het over deze zaken gaat. Dat boek is niet je leermeester, en ook de genoemde personen in dat boek zijn dat niet. Je bent het Zelf! Alleen jij zelf kan tonen dat je een wijs iemand bent, met onvoorwaardelijke liefde in zijn hart. Jij, die zelf lering trekt uit het leven.
Zeker, goed gezegd. Maar in het normale spraakgebruik begrenzen we de betekenis van het woord christen niet op die manier. Dat kunnen we niet helemaal buiten beschouwing laten.
Ik ben overigens net nog de laatste dagen hier in dit topic op problemen gelopen omdat men ook het begrip "christen" wil inperken maar dan op een wijze die eigenlijk ook jouw visie en uitleg buitensluit. (Zie eerdere posts in dit topic om een indruk te krijgen.)

quote:

(...)
" Maak hem los en laat hem gaan " , zei Jezus over Lazarus nadat hij uit de dood was opgestaan. Beetje vreemde uitspraak in die situatie. Ja,ja ik weet dat de dode Lazarus gewikkeld was in doodskleden.

" Ontdoe je van 'de dode in jezelf' en laat dat los " . De Christus heeft je weer levend gemaakt !  Zo dachten de zusters van Lazarus er ook over, want zij zeiden tegen Jezus: " U had kunnen voorkomen dat hij stierf ".

Innerlijk stierf, innerlijk levend gemaakt. Christus riep de dode en de dode kwam tot leven. De dode was in doodskleden gewikkeld , maar maak die nu los......laat in de geest los wat je geestelijk " dood " maakte.

Begrijpt men de symboliek? Is men in staat het letterlijke te vertalen naar het innerlijke? Het aardse naar het hemelse? Het lagere begrip naar het hogere? Snapt men dat in de mens Jezus van Nazareth de Christus werkzaam was en hij in het evangelie de Christus symboliseert ? Hoewel dergelijke wonderen door een mens als Jezus kunnen worden gedaan (want hij is in Christus-toestand) gaat het daar niet speciaal om. Het gaat erom dat men één en ander tracht te vertalen naar zichzelf. Jezus kan alleen Jezus verlossen , en Piet kan alleen Piet verlossen. En hoe dat mogelijk is wordt duidelijk gemaakt door het Woord van God---> Christus
Uitstekend uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: september 28, 2011, 06:05:32 pm door Trajecto »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 28, 2011, 06:27:41 pm »
Christen is inderdaad een breder begrip. Natuurlijk ben ik soms wat bot
( zie "Wie dit niet begrijpt of tegenspreekt kan zich geen christen noemen." lol )
maar ik probeer ook maar wat.  Af en toe moet er gehakt worden denk ik.

Hoe kan er toch een discussie zijn over wie wel en wie niet een ware christen is? Dit is toch Levensbeschouwing?  Ik snap het soms niet hier.
Moeten we nu echt iedereen op het forum bevestigen dat ie goed bezig is ? Dat vind ik namelijk totaal NIET !. Ik kwam in  andere posts op dit topic Wijsheid tegen. Heb ik in het weekend nog doorgenomen. Absolute aanrader. Wie goed leest kan er veel over de aard en werkwijze van God uithalen. Ik zal binnenkort eens een post daarover openen want er staan vele interessante dingen in die hopelijk meer duidelijk maken.

Wakker worden boekenwormen , de tijd der schriftgeleerdheid is voorbij !!
Dat was het 2100 jaar geleden al en dat geldt nog steeds! In de praktijk moet je stralen van licht laten zien! Niet dat stoffige van afgezaagde en meestal onbegrepen bijbelpassages.Heeft niemand wat aan ! Ken U Zelf!

Nou Trajecto, ik dank je voor je compliment :)
Jij bent geen GK(V) dan toch? Meer ook de mystieke kant wel ?!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2011, 06:41:59 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 28, 2011, 06:40:48 pm »

quote:

Ozombi schreef op 28 september 2011 om 17:44:

Wij hebben verschillende visies. Alle bijbelteksten vertaal ik naar zijn geestelijke betekenis. Jij hebt meer de materiele visie, de letterlijke.
 God = Geest en toch ben je daar niet vanaf te brengen.
Om heel goede redenen....
In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God en het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.

Hoe veel duidelijker wil je het hebben: God = Geest = mens geworden... God Zelf verkondigt een "materiële visie"...

Want God had de wereld zo lief dat... God houdt van de kosmos... Hij is gehecht aan "star dust"...

En voor de rest acht ook ik mezelf een navolger van de geestelijke betekenis van de Schrift... Maar dat schijn jij niet te kunnen vatten!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 28, 2011, 06:49:42 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 september 2011 om 17:03:

quote:

Trajecto:
De ene schrijver is de andere niet, nee. Daar ben ik het mee eens. Maar ik denk dat de aanhangers van van kaft tot kaft dat niet zo zien. Ze stellen eerder dat alles door God geschreven is en de schrijver was slechts een schakel in de weg tussen een goddelijke gedachte en het in schrift daarvan op papier komen.

In dat geval zou God van zichzelf getuigd hebben, terwijl Jezus zei:

'Indien Ik van Mijzelf getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.' (Joh 5,31)
Hoe de aanhangers van van kaft tot kaft Gods Woord dat oplossen is de vraag, ja. :P
Ik weet het niet. Nou misschien kan iemand dat ons vertellen? God die van zichzelf getuigt zal trouwens waarschijnlijk in hun ogen geen probleem zijn, of dat nou rechtstreeks wordt gedaan of door te vertellen dat Jezus zei dat hij van de Vader getuigt.
God die zich openbaart en daardoor van zichzelf getuigt en daarom niet waarachtig is...
Haha, zo had ik het nog niet bekeken. ;)

quote:

Ook ik geloof dat de schrijvers door God geïnspireerd waren, oftewel bij monde van de Heilige Geest het evangelie op schrift stelden. Dat staat voor mij vast en dat er voldoende bewijzen zijn dat de Schrift niet 100% accuraat is overgeleverd doet daar niks aan af. Dat toont alleen maar aan dat mensen de Bijbel naar hun hand willen zetten. De som van alle handschriften is dat het NT het best bewaarde geschrift is, de best bewaarde canon van boeken in de hele geschiedenis.

Uit welke bron komt dat laatste gegeven? Het klinkt indrukwekkend maar misschien kun je aangeven hoe men dat vastgesteld heeft.
Afgezien van die veranderingen bij overlevering e.d., het geïnspireerde origineel acht je volledig correct, of? Met andere woorden, die inspiratie is feilloos en geldig voor alles wat de Bijbelschrijver schreef bedoel je?
(Je hoeft het niet te bewijzen natuurlijk, mijn vraag is gewoon of dat jouw opvatting is.)

quote:

Om deze vraag voor jezelf te beantwoorden wil ik je met klem aanraden om een tijdje gebruik te maken van de digitale SV77 en/of HSV op biblija.net zodat je het zelf kan ondervinden. Ik doe dat zelf al een tijdje en vind dat de schrijvers behoorlijk eenduidig zijn over bijvoorbeeld dat God één is en wie het kwaad geschapen heeft. Punten waar wij onderling over van mening verschillen hier op het forum zijn zij eensluidend in. Ik denk dat je terecht kan zeggen dat de schrijvers van het OT meer met elkaar op één lijn zaten dan de meeste christenen in deze tijd en dan druk ik me uit vanuit een sceptisch viewpoint.
Oké. Bedankt voor de tip.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 28, 2011, 06:54:32 pm »

[In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God en het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.]

Ik denk niet dat God dit zelf heeft verkondigt, niet door deze tekst te dicteren?! Het lijkt me eerder een soort proloog door de auteur. Wie zegt dat dit helemaal letterlijk moet worden opgevat? Wie zegt dat dit niet een sluier is om Jezus als het verpersoonlijkte symbool van de Christus te kunnen introduceren. Wie zegt dat de auteur dit niet opzettelijk zo doet, om het begrijpelijker te maken voor de lezer? Wist je dat in Hollywood-films ook vaak een hoop symboliek te vinden is? Een film wordt in een snelle verpakking gestopt met een onderliggende boodschap die door de oplettende toeschouwer kan worden ontrafeld. De Matrix is zo`n film......

Jawel,  dat had ik al wel begrepen.Des te vreemder vind ik het dan dat je niet consequent de geestelijke vertaling maakt, maar regelmatig teruggrijpt naar het materiele wat er schijnbaar staat. Je kunt niet navolger zijn van de geestelijke zaak en dit onderbouwen met het letterlijke van woorden. Begrip van de geestelijke betekenis houdt in dat je de letterlijke betekenis dien-overeenkomstig vertaalt , lijkt mij ?!
Anders is het meer half om half ........ dat is onwerkbaar in het leven.

Ik schat je overigens hoog in hoor!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 28, 2011, 07:07:15 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 september 2011 om 18:49:
[...]

Hoe de aanhangers van van kaft tot kaft Gods Woord dat oplossen is de vraag, ja. :P
Ik weet het niet. Nou misschien kan iemand dat ons vertellen? God die van zichzelf getuigt zal trouwens waarschijnlijk in hun ogen geen probleem zijn, of dat nou rechtstreeks wordt gedaan of door te vertellen dat Jezus zei dat hij van de Vader getuigt.
God die zich openbaart en daardoor van zichzelf getuigt en daarom niet waarachtig is...
Er bestaat al heel lang een leer die de twee-naturenleer heet... Jezus van Nazareth verkondigde een boodschap waaruit de omstanders nadrukkelijk oppikten dat Jezus zichzelf een plaats toedichtte onder de profeten en wetgevers van het volk. Sterker: een plaats boven DE wetgever van het Joodse volk: Mozes. Sterker: uit sommige opmerkingen maakten ze op dat Hij Zichzelf aan God gelijkstelde...

God EN mens???

Maar als mens beriep Hij zich op getuigen: ik de genoemde tekst (met overigens de "ergerlijk aanmatigende" mededeling: "Niet dat ik het getuigenis van een mens nodig heb" (Joh 5:34)!!)

Maar het ultieme beroep op getuigenis deed Hij met een beroep op zijn Vader: "39 Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven". Mat 12

Ofwel: MIJN woord is waar maar het enige getuigenis dat jullie ontvangen is mijn opstanding uit de dood... Zie ook Joh 10:18 waar Jezus ook al beweert dat Hij uit de dood zal opstaan...

Kortom: dat het zelfgetuigenis van de mens Jezus waar is blijkt zonneklaar uit zijn opstanding. Waarmee de Vader een duidelijk getuigenis aflegde over zijn Zoon...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 28, 2011, 07:23:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 28 september 2011 om 18:54:

[In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God en het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader.]

Ik denk niet dat God dit zelf heeft verkondigt, niet door deze tekst te dicteren?! Het lijkt me eerder een soort proloog door de auteur. Wie zegt dat dit helemaal letterlijk moet worden opgevat? Wie zegt dat dit niet een sluier is om Jezus als het verpersoonlijkte symbool van de Christus te kunnen introduceren. Wie zegt dat de auteur dit niet opzettelijk zo doet, om het begrijpelijker te maken voor de lezer?
Ik (maar niet alleen ik) zeg dat. Bijvoorbeeld omdat deze proloog naadloos aansluit bij de eigen boodschap van Jezus?

Zie b.v. eens:
Joh 6:30 Toen vroegen ze: ‘Welk wonderteken kunt u dan verrichten? Als we iets zien zullen we in u geloven. Wat kunt u doen? 31 Onze voorouders hebben immers manna in de woestijn gegeten, zoals geschreven staat: “Brood uit de hemel heeft hij hun te eten gegeven.”’ 32 Maar Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; hij geeft u het ware brood uit de hemel. 33 Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld.’ 34 ‘Geef ons altijd dat brood, Heer!’ zeiden ze toen. 35 ‘Ik ben het brood dat leven geeft,’ zei Jezus. ‘Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.

En Hij zei dat met de volgende tekst uit de Thora in het achterhoofd van elke wetsgetrouwe luisteraar; die precies over dat "brood uit de hemel" ging:
Deuteronomium 8,3
  U hébt zijn macht leren kennen: hij liet u honger lijden en gaf u toen manna te eten, voedsel dat u nooit eerder had gezien en uw voorouders evenmin. Zo maakte hij u duidelijk dat een mens niet leeft van brood alleen, maar van alles wat de mond van de HEER voortbrengt.  

Jezus verkondigt hier "doodleuk" dat Hij Zelf dat Woord is dat uit de mond van de Vader komt en vervolgens is neergedaald uit de hemel, in "materiële vorm" is verschenen als de "ik-persoon", Jezus van Nazareth. Hoeveel "ergelijk materialistischer" wil je het krijgen??

Misschien via een uitspraak als: "Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken." (Joh 6:54)???

En pas vanuit het besef dat Jezus van Nazareth hier spreekt enkel en alleen over Jezus van Nazareth = DE Zoon van God kunnen we de geestelijke realiteit ACHTER deze uitspraken bereiken... Alleen HIJ is de "Weg", de "Deur waardoor de schapen binnengaan", etc etc... Die God = Geest = mens geworden Heer...

Natuurlijk vertelt die proloog van Johannes precies wat hij van deze Jezus begrepen heeft, gehoord heeft!!!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2011, 07:26:21 pm door Hendrik-NG »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 28, 2011, 07:34:50 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 28 september 2011 om 19:07:

quote:

quote:

Piebe:
In dat geval zou God van zichzelf getuigd hebben, terwijl Jezus zei:

'Indien Ik van Mijzelf getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.' (Joh 5,31)
Trajecto:
Er bestaat al heel lang een leer die de twee-naturenleer heet... Jezus van Nazareth verkondigde een boodschap waaruit de omstanders nadrukkelijk oppikten dat Jezus zichzelf een plaats toedichtte onder de profeten en wetgevers van het volk. Sterker: een plaats boven DE wetgever van het Joodse volk: Mozes. Sterker: uit sommige opmerkingen maakten ze op dat Hij Zichzelf aan God gelijkstelde...

God EN mens???

Maar als mens beriep Hij zich op getuigen: ik de genoemde tekst (met overigens de "ergerlijk aanmatigende" mededeling: "Niet dat ik het getuigenis van een mens nodig heb" (Joh 5:34)!!)

Maar het ultieme beroep op getuigenis deed Hij met een beroep op zijn Vader: "39 Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven". Mat 12

Ofwel: MIJN woord is waar maar het enige getuigenis dat jullie ontvangen is mijn opstanding uit de dood... Zie ook Joh 10:18 waar Jezus ook al beweert dat Hij uit de dood zal opstaan...

Kortom: dat het zelfgetuigenis van de mens Jezus waar is blijkt zonneklaar uit zijn opstanding. Waarmee de Vader een duidelijk getuigenis aflegde over zijn Zoon...

Dankjewel, Hendrik.

@ Piebe
Is dit wat je bedoelde? Ik vatte je opmerking anders op, maar als dit is wat je bedoelt dan is het rond.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 28, 2011, 11:42:27 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 september 2011 om 18:49:
Uit welke bron komt dat laatste gegeven? Het klinkt indrukwekkend maar misschien kun je aangeven hoe men dat vastgesteld heeft.

Door de vele bewaarde manuscripten met elkaar te vergelijken heeft men dat vastgesteld.

Volgens mij was dit wat ik las:

Het oudste handschrift van het Nieuwe Testament stamt uit circa 125 na Christus. Het is een gedeelte uit het Evangelie volgens Johannes (Joh. 18: 31-33 en Joh. 18:37-38). Dit handschrift staat wetenschappelijk bekend onder de code P52. De tekst is geschreven op papyrus. Er zijn momenteel circa 3300 verschillende Griekse handschriften van het Nieuwe Testament beschikbaar. Dit is meer dan van welke klassieke tekst uit de oudheid ook.

Maar lees ook hier maar eens door als je meer wilt weten over hoe de Bijbel is overgeleverd. Eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren om te graven, want ook hoe de Masoreten hun tekst hebben overgeleverd is zeer boeiend.

quote:

Afgezien van die veranderingen bij overlevering e.d., het geïnspireerde origineel acht je volledig correct, of? Met andere woorden, die inspiratie is feilloos en geldig voor alles wat de Bijbelschrijver schreef bedoel je?
(Je hoeft het niet te bewijzen natuurlijk, mijn vraag is gewoon of dat jouw opvatting is.)
Ja, dat is mijn opvatting en ik zou het graag willen bewijzen, maar helaas zijn de de oorspronkelijke geschriften verloren gegaan.
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 28, 2011, 11:52:12 pm »

quote:

Trajecto schreef op 28 september 2011 om 19:34:
Dankjewel, Hendrik.

@ Piebe
Is dit wat je bedoelde? Ik vatte je opmerking anders op, maar als dit is wat je bedoelt dan is het rond.
Ik bedoel dat vele mensen van Jezus getuigt hebben en de wet van God leert duidelijk een zaak staat bij monde van twee- of drie getuigen. Volgens Hendrik is Jezus misschien twee - of meer, maar ik denk daar anders over. Dit is hoe hij het zelf zei:

30 Ik kan van Mijzelf niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
31 Indien Ik van Mijzelf getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.
32 Er is een Ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat het getuigenis, dat Hij van Mij getuigt, waarachtig is.
33 Gij hebt tot Johannes gezonden, en hij heeft aan de waarheid getuigenis gegeven.
34 Doch Ik neem geen getuigenis van een mens; maar dit zeg Ik, opdat gij zoudt behouden worden.
35 Hij was een brandende en lichtende kaars; en gij hebt u voor een korte tijd in zijn licht willen verheugen.
36 Maar Ik heb een getuigenis meerder, dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft, om die te volbrengen, die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft.

Welke werken zou hij bedoelen? De wonderen of de werken van de wet?
« Laatst bewerkt op: september 28, 2011, 11:52:56 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 29, 2011, 06:05:54 am »

quote:

Piebe schreef op 28 september 2011 om 23:52:
[...]

Ik bedoel dat vele mensen van Jezus getuigt hebben en de wet van God leert duidelijk een zaak staat bij monde van twee- of drie getuigen. Volgens Hendrik is Jezus misschien twee - of meer, maar ik denk daar anders over. Dit is hoe hij het zelf zei:

30 Ik kan van Mijzelf niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.
32 Er is een Ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat het getuigenis, dat Hij van Mij getuigt, waarachtig is.
33 Gij hebt tot Johannes gezonden, en hij heeft aan de waarheid getuigenis gegeven.
34 Doch Ik neem geen getuigenis van een mens; maar dit zeg Ik, opdat gij zoudt behouden worden.
35 Hij was een brandende en lichtende kaars; en gij hebt u voor een korte tijd in zijn licht willen verheugen.
36 Maar Ik heb een getuigenis meerder, dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft, om die te volbrengen, die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft.

Ook Jezus kende deze Wet, Piebe... Kijk maar eens wat verderop in Johannes:

Joh 8:17 In uw wet staat geschreven dat het getuigenis van twee mensen betrouwbaar is. 18 Wel, ik getuig over mezelf, en de Vader die mij gezonden heeft, getuigt over mij.’

Maar je vraagt je af over welke werken Jezus sprak in Joh 5:36? Het lijkt me dat Jezus ook hier een duidelijk "het is volbracht!" uitspreekt (ἵνα τελειώσω αὐτὰ), al voordat zijn dood en opstanding een aards feit was... Hij weet dat Hij weer zal opstaan uit de dood en dat de Vader op die manier getuigenis zal afleggen over zijn Messias...

Vergelijk die uitdrukking met het werkwoord τελέω eens met Joh 19:30 ὁ Ἰησοῦς εἶπεν· τετελέσται

Jezus ging in dat vers 36 van Joh 5 al uit van de zekerheid van het volbrengen van zijn opdracht... Net als in andere uitspraken van Hem:

Joh 2:19 Jezus antwoordde hun: ‘Breek deze tempel maar af, en ik zal hem in drie dagen weer opbouwen.’

Joh 10:17 De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen.

Mat 12:40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

En natuurlijk doelt Hij hiernaast ook op alle andere tekenen die Hij heeft gedaan en op het vervullen van de Wet (Mat 5:17)... Maar die tekenen overtuigden de leiders niet van zijn autoriteit (zie de context van Mat 12)... Vandaar het:

38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Wel. Dat "teken van Jona" was het sluitstuk van de werken!!! "Daarmee valt of staat het werk van Mij", lijkt Jezus hier te zeggen...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: september 29, 2011, 01:50:53 pm »
Men zou zichzelf ten alle tijden moeten zien als een Mensen-Zoon, dus als een menselijke Christus. Wil niet zeggen dat alle mensen dat al zijn, maar in potentie zit het er wel in want dat is het Woord dat in alle mensen geschreven is. Een mens dient het slechts uit te spreken, dat is dient het tot uitdrukking te brengen. Jezus is een voorbeeld van iemand die dat deed, en hij deed dat 2100 jaar geleden. Het is onzeker of Jezus de naam was van de persoon die in de evangelien als voorbeeld dient van de mens die in Christus was. Nog meer onzeker is het of zijn teruggerekende geboortejaar het jaar 0 was ( het schijnt 100 jaar eerder te zijn ) en absoluut onzeker is het of zijn geboortedatum 25 december was. In Egypte kende men ook de afbeelding van moeder en kind met als gelinkte datum deze 25 december.

Als men dus Jezus opvoert als symbool van 'de mens in Christus' dan is het logisch dat deze hier en daar in de evangelien zijn eigen toestand bewijst en uitspraken doet die daar op slaan. Dat wil niet per definitie zeggen dat daarom Jezus de enige Weg is. Dat is ten alle tijden Christus voor mij, met Jezus als het ten berde gebrachte voorbeeld daarvan.

Jezus kan alleen Jezus verlossen, Piet alleen Piet , Truus alleen Truus.
Hoe men er dus bijkomt dat Jezus de gehele mensheid  heeft verlost van zonden door aan het kruis te sterven is mij een raadsel. Het lijkt vrij onlogisch. Daarbij komt dat die  kruisiging ook nog een heel anders kan worden opgevat. Namelijk dat een vrijgemaakte ziel die zich al heeft verlost van het aardse leven tóch weer op aarde terugdaalt en zodoende 'gekruisigd wordt op de stof ' ten behoeve van de mensheid en als leraar optreedt. Dit laatste geloof ik wél. Ik geloof wel dat Jezus zo`n vrijgemaakte ziel was, en als Avatara is teruggezonden. Er wordt gezegd dat dit met regelmatige perioden gebeurd, namelijk eens in de ong. 2160jaar.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: september 29, 2011, 02:29:36 pm »

quote:

Ozombi schreef op 29 september 2011 om 13:50:
Het is onzeker of Jezus de naam was van de persoon die in de evangelien als voorbeeld dient van de mens die in Christus was.
Nee hoor... Het is gewoon 100% zeker dat dit niet zo was...

Lees die Evangeliën (= de enige bron om daar - over hetgeen deze Evangeliën van Jezus Christus zeggen - iets zinnigs over te kunnen zeggen!) maar na...

Jezus was niet "in" Christus. Jezus is de Christus (= Messias)... "σὺ εἰ χριστὸς" (Mat 16:16)...

Maar uitgaande van jouw levensbeschouwing is het blijkbaar onzeker of deze Evangeliën wel spreken over jouw visie op Jezus/Christus... Wel: Ik ben blij dat je dat eerlijk toegeeft en precies om die reden heb ik al eens het advies gegeven om Bijbel en "Oosterse filosofieën" gewoon niet te gaan mengen... Omdat ze uiteindelijk toch gaan "schiften"...!!
« Laatst bewerkt op: september 29, 2011, 02:30:31 pm door Hendrik-NG »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: september 29, 2011, 02:29:48 pm »
Dat komt Ozombi, omdat jij Jezus hebt losgeweekt van het OT en het jodendom.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: september 29, 2011, 02:31:02 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 september 2011 om 14:29:
Dat komt Ozombi, omdat jij Jezus hebt losgeweekt van het OT en het jodendom.
en van het NT

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: september 29, 2011, 02:51:47 pm »
@Piebe/Hendrik :: Ik heb 'Christus' losgeweekt van welke aards uiterlijk fenomeen dan ook. Ik geef wel toe dat in het NT daar toespeling op wordt gemaakt en dat is prima. Jezus is in mijn ogen het symbool van de mens die zichzelf heeft verlost en in de Christus-toestand is. Jezus (de) Christus. Of Jezus dus wel of niet heeft bestaan, of zijn naam anders was, of hij in die tijd leefde of 100jaar eerder , dat doet voor het hele begrip van Christus niets ter zake. Hoewel de  evangelien in een bepaald opzicht zeer waardevol zijn voor de mensen die het lezen, is het wel zo dat juist doordat het op díe manier geschreven is diezelfde mensen op het verkeerde been worden gezet. Men gaat Jezus als dé (enige) Christus zien, men denkt dat Jezus iedereen al heeft verlost of gaat verlossen etc...

Waarom zou ik het hele idee van Christus linken aan het OT en het jodendom ?  Omdat in het OT geschreven wordt over een messias? Mischien is het NT wel zo geschreven dat het naadloos bij die verzameling volksverhalen die het OT uiteindelijk is, aansluit. Wie kan mij uitleggen wat het boek Ruth te maken heeft met het NT? Wie  kan mij uitleggen welk belang dat boek Ruth heeft , als het letterlijk wordt opgevat?  Niemand kan dat, want dergelijke geschriften moet men zo niet opvatten.
Zelfs Exodus moet men niet letterlijk opvatten. Egypte en Israel staan ergens voor , als symbolen zijn zij. De tempel van Salomo staat ergens voor, Salomo de Koning staat ergens voor, zijn schatten staan ergens voor. Allen staan zij als symbolen voor dingen die een geestelijke betekenis hebben, en men moet dit alles niet letterlijk gaan opvatten.
Doet men dit wel, dan volgt cirkelredenering en komt men uiteindelijk tot conclusies die individuen veel tijd kosten om tot verlossing te komen.

Lukt het dit leven niet, dan komt er een volgende kans. Je wilt die volgende keer niet met vertroebelde denkbeelden in je systeem rondlopen want de kans bestaat dat die dan weer boven komen en het weer niet gaat lukken. In 1 leven van 80 jaar kom je niet tot verlossing
als dat het enige leven van een mens zou zijn. Wat te denken van alle geestelijk gehandicapte mensen? Wat zouden zij voor kansen hebben, indien slechts 1 leven hier geleefd wordt? Nee....zo is het niet.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2011, 02:54:56 pm door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: september 29, 2011, 03:08:04 pm »

quote:

Ozombi schreef op 29 september 2011 om 14:51:
@Piebe/Hendrik :: Ik heb 'Christus' losgeweekt van welke aards uiterlijk fenomeen dan ook. Ik geef wel toe dat in het NT daar toespeling op wordt gemaakt en dat is prima. Jezus is in mijn ogen het symbool van de mens die zichzelf heeft verlost en in de Christus-toestand is. Jezus (de) Christus. Of Jezus dus wel of niet heeft bestaan, of zijn naam anders was, of hij in die tijd leefde of 100jaar eerder , dat doet voor het hele begrip van Christus niets ter zake. Hoewel de  evangelien in een bepaald opzicht zeer waardevol zijn voor de mensen die het lezen, is het wel zo dat juist doordat het op díe manier geschreven is diezelfde mensen op het verkeerde been worden gezet. Men gaat Jezus als dé (enige) Christus zien, men denkt dat Jezus iedereen al heeft verlost of gaat verlossen etc...
Maar Ozombi... Om dezelfde reden waarom je elders op het verkeerde been gezet werd door het woord "secretus", dat meer betekenissen blijkt te hebben dan enkel de betekenis 'geheim', speelt hier een andere 'dode' taal je parten in een levende discussie: het onjuist vertalen van een boodschap gesteld in een andere taal...

Het Grieks waarin dat NT is geschreven maakt toch echt onderscheid tussen χριστὸς en χριστὸς. Ik moet je dus toch weer lastig vallen met gepὁlemὁp rond een woordkwestie: als er het bepaalde lidwoord "ὁ" wordt gebruikt staat er toch echt DE Christus en niet EEN Christus, hoe graag de lezer daar wellicht ook "een" Christus ziet staan!!!

En leg je dan (met deze wetenschap in het achterhoofd) het optreden van Jezus uit als ware Hij "in Christus want een Christus", dan heeft je boodschap niets, maar dan ook helemaal niets meer met de boodschap van dat NT te maken...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: september 29, 2011, 03:15:03 pm »

quote:

Waarom zou ik het hele idee van Christus linken aan het OT en het jodendom ?

Dat jij de juiste vragen stelt valt niet te ontkennen. Christus linken aan het OT is bevestigen dat de profeten door de Geest Gods geïnspireerd waren. Immers, als een voorspelling uitkomt en precies geschiedt zoals voorzegt is, dan is dat het bewijs dat de profetie afkomstig is van God.

Eveneens is Christus linken aan het OT leren dat hij begin noch einde heeft en zich reeds openbaarde aan de mensheid voor zijn incarnatie. Lees eens wat over de joodse tradities en feestdagen alsook artikelen afkomstig uit messias belijdend joodse hoek over bijvoorbeeld Pasen. Deze groep joden legt de nadruk veel te veel op het jodendom, maar hun leer is wel leerzaam om meer te weten te komen over de joodse wortels van het christendom en de symboliek. Op het eerste gezicht lijkt het misschien aards en wars van geestelijkheid, maar het tegendeel is waar.

Wat ik je op het hart wil drukken zonder betweterig te willen klinken is het volgende: blijf jezelf deze vraag stellen en neem niet te snel genoegen met het antwoord.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2011, 03:23:52 pm door Piebe »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: september 29, 2011, 03:25:47 pm »

quote:

Waarom zou ik het hele idee van Christus linken aan het OT en het jodendom?

@Ozombi & Piebe:

Maar in dezelfde sfeer kan ik ook wel een vraag stellen: Waarom zou ik de term masjiach/christos linken aan de betiteling "boeddha"???

Daar zie ik nu weer geen enkele reden toe....

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: september 29, 2011, 03:32:03 pm »

quote:

Wie kan mij uitleggen wat het boek Ruth te maken heeft met het NT? Wie  kan mij uitleggen welk belang dat boek Ruth heeft , als het letterlijk wordt opgevat?  Niemand kan dat, want dergelijke geschriften moet men zo niet opvatten.
Niemand heeft gezegd dat de canon onberispelijk is, want Petrus citeerde ook uit Henoch een geschrift wat niet in ons OT is opgenomen. Wat betreft Ruth: ik heb het nog niet gelezen dus kan ik je niet vertellen wat wel of niet de relevantie is.

quote:

Zelfs Exodus moet men niet letterlijk opvatten. Egypte en Israel staan ergens voor , als symbolen zijn zij. De tempel van Salomo staat ergens voor, Salomo de Koning staat ergens voor, zijn schatten staan ergens voor. Allen staan zij als symbolen voor dingen die een geestelijke betekenis hebben, en men moet dit alles niet letterlijk gaan opvatten.
Ze staan inderdaad ergens voor, maar dat die dingen een symbolische betekenis hebben wil toch niet zeggen dat ze niet letterlijk gebeurd zijn? Een toneelstuk is ook een letterlijke afbeelding van symboliek, maar als je het letterlijke wegneemt is de symboliek ook verdwenen. Boeddhisten hebben een afkeer van alles wat fysiek is, maar zonder het fysieke is het geestelijke niet te vatten.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: september 29, 2011, 03:39:50 pm »

quote:

Piebe schreef op 29 september 2011 om 15:32:
[...]
Niemand heeft gezegd dat de canon onberispelijk is, want Petrus citeerde ook uit Henoch een geschrift wat niet in ons OT is opgenomen. Wat betreft Ruth: ik heb het nog niet gelezen dus kan ik je niet vertellen wat wel of niet de relevantie is.
Dat kan niemand, Piebe. Want de stelling was:

quote:

Wie kan mij uitleggen wat het boek Ruth te maken heeft met het NT? Wie kan mij uitleggen welk belang dat boek Ruth heeft , als het letterlijk wordt opgevat? Niemand kan dat, want dergelijke geschriften moet men zo niet opvatten.
En die stelling kan niet worden weerlegd...  ;)

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: september 29, 2011, 04:12:37 pm »

quote:

Piebe schreef op 28 september 2011 om 23:42:
(...)

quote:

Trajecto:
Ja, dat is mijn opvatting en ik zou het graag willen bewijzen, maar helaas zijn de de oorspronkelijke geschriften verloren gegaan.

Niet helemaal een antwoord op wat ik bedoel, denk ik. Ik bedoel of je de inspiratie als iets ziet wat tot in de details en feilloos gewerkt zal hebben en dat er dus niet menselijke mis-interpretaties door de schrijver al in de oorspronkelijke tekst zaten -- waardoor goddelijke waarheid al niet voor 100% aanwezig was.
Dat kun je op zich niet zomaar beoordelen ook al had je het oorspronkelijke geschrift nog. Dat gaat niet omdat je de goddelijke wijsheid niet hebt die het beoordelen kan op dat punt. (En daar bedoel ik met "je" niet specifiek jou natuurlijk, maar ik bedoel het meer algemeen.) En al gaat dat dus moeilijk, je kunt natuurlijk wel een veronderstelling of een geloof hebben in dezen.

quote:

Piebe schreef op 28 september 2011 om 23:52:
[...]

Naar de wonderen verwees hij al meer specifiek in vers 20:
Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
Maar ook in vers 36 verwijst hij wel ernaar. Het is voorts nog meer omvattend, maar ik denk dat Hendrik daar inmiddels al goed op in gegaan is, dus dat hoef ik niet dunnetjes over te doen.

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: september 29, 2011, 04:17:27 pm »
@Hendrik: Ik ben niet op het verkeerde been gezet door ' secretus' want ik heb dat woord nooit zelf gebruikt. Ignatius kwam daarmee. Ik wist niet eens wat de officiele naam van die bibliotheek was !  Ik weet alleen dat zij geschriften in bezit hebben die niemand kent, behalve enkelingen die daarbij mogen misschien. Waarom zou ik daar een bron voor moeten geven? Als ik beweer dat ik dat weet, zou dat kunnen zijn omdat ik daar astraal naar toe ben gereisd en het met eigen astrale ogen heb gezien.
Of het is een logische conclusie uit de hele geschiedenis. Men liep als kerk zijnde natuurlijk niet graag te koop met zaken die als heidens werden gezien. Maar goed, ik zal binnenkort de bronnen wel eens vermelden. Helemaal uit de lucht vallen komt het niet uiteraard.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: september 29, 2011, 04:59:15 pm »

quote:

Ozombi schreef op 29 september 2011 om 16:17:
@Hendrik: Ik ben niet op het verkeerde been gezet door ' secretus' want ik heb dat woord nooit zelf gebruikt. Ignatius kwam daarmee. Ik wist niet eens wat de officiele naam van die bibliotheek was !  Ik weet alleen dat zij geschriften in bezit hebben die niemand kent, behalve enkelingen die daarbij mogen misschien. Waarom zou ik daar een bron voor moeten geven? Als ik beweer dat ik dat weet, zou dat kunnen zijn omdat ik daar astraal naar toe ben gereisd en het met eigen astrale ogen heb gezien.
Of het is een logische conclusie uit de hele geschiedenis. Men liep als kerk zijnde natuurlijk niet graag te koop met zaken die als heidens werden gezien. Maar goed, ik zal binnenkort de bronnen wel eens vermelden. Helemaal uit de lucht vallen komt het niet uiteraard.
Waarom je er een bron voor zou moeten geven? Omdat iedereen wel kan beweren dat er ergens iemand is die "geheime" kennis heeft... Maar als die kennis echt geheim is, dan is het niet bekend dat iemand die kennis heeft... Maar als die info op straat ligt, dan is er geen sprake van een geheim... DAAROM...

NB: men heeft daar inderdaad een toegangslimiet gesteld:  Men moet een academische titel hebben + een onderzoeksvraag voorleggen die hout snijdt... Lees ik op de website...

Wel: kom met een onderzoeksvoorstel en ik wil best eens bij dat instituut aankloppen als ik in de buurt ben!!!  ;)

En dat argument van "niet te koop willen lopen met"?? Zelfs ik heb je durven bekennen wat voor `onchristelijke zaken´ ik in mijn boekenkast heb staan...

Wil je nog meer horen? Wel... Diverse boeken van Mulisch... Een hele trits aan vertalingen van Romeinse en Griekse "klassiekers" (met dank aan Ambo en Athenaeum—Polak & Van Gennep voor die prachtige series!!)... García Márquez (valt die ook onder de definitie??)... Een Koran in de bewerking van Kader Abdolah (heeft er wel flink in zitten snijden, zeg!!)... Een uitgebreide sectie met (vertalingen van) Midrasjiem, Targoemim, Talmoed, ...

3 meter boeken over de Volkswagen Kever...

etc etc...

Maar de hoofdmoot is "keurig christelijk", hoor... Om je gerust te stellen...

Maar allemaal niet vrij toegankelijk voor de buitenwereld... Oei oei oei... "geheim" dus...

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: september 29, 2011, 07:27:34 pm »

quote:

Trajecto schreef op 29 september 2011 om 16:12:
Niet helemaal een antwoord op wat ik bedoel, denk ik. Ik bedoel of je de inspiratie als iets ziet wat tot in de details en feilloos gewerkt zal hebben en dat er dus niet menselijke mis-interpretaties door de schrijver al in de oorspronkelijke tekst zaten -- waardoor goddelijke waarheid al niet voor 100% aanwezig was.
Dat bedoelde ik inderdaad, de oorspronkelijke schrijvers en teksten zijn feilloos. :)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: september 30, 2011, 01:49:27 am »
@Hendrik:: Er is wel een verschil of jij bepaalde boeken in je kast hebt staan of dat de leiding van de RK-kerk in het bezit is van bepaalde boeken. Jij hoeft niet je best te doen voor je imago in deze zaken, maar zij....tja....das anders. Alles waar zij door kunnen worden weggevaagd, al was het maar de publieke opinie , zullen zij verborgen willen houden.In de doofpot stoppen. Ikzelf vind het overigens prima dat ze dergelijke werken bezitten en hebben onderzocht. Ik verwacht niet anders dan dat. Maar ja, men kan dat niet toegeven gezien de hele geschiedenis van de Inquisitie én het feit dat ze de Vader-Zoon-HG verhouding op een bepaalde (erg onlogische manier) uitleggen , om maar een voorbeeld te noemen.

Nee, geef mij de Boedhisten dan maar. Die hoor je nooit en doen toch gewoon hun werk......in stilte....zoals het hoort.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: september 30, 2011, 09:23:50 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 01:49:
@Hendrik:: Er is wel een verschil of jij bepaalde boeken in je kast hebt staan of dat de leiding van de RK-kerk in het bezit is van bepaalde boeken. Jij hoeft niet je best te doen voor je imago in deze zaken, maar zij....tja....das anders. Alles waar zij door kunnen worden weggevaagd, al was het maar de publieke opinie , zullen zij verborgen willen houden.In de doofpot stoppen. Ikzelf vind het overigens prima dat ze dergelijke werken bezitten en hebben onderzocht. Ik verwacht niet anders dan dat. Maar ja, men kan dat niet toegeven gezien de hele geschiedenis van de Inquisitie én het feit dat ze de Vader-Zoon-HG verhouding op een bepaalde (erg onlogische manier) uitleggen , om maar een voorbeeld te noemen.

Nee, geef mij de Boedhisten dan maar. Die hoor je nooit en doen toch gewoon hun werk......in stilte....zoals het hoort.

(H)  "Die hoor je nooit en doen toch gewoon hun werk"...

Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur zou je dat ook van de RKK kunnen zeggen...
Positief: Die hoor je nooit en doen toch gewoon hun werk...
Negatief: Die stoppen van alles in de doofpot, houden zaken verborgen...

Nee, dan die Boedhisten: Die hoor je nooit en doen toch gewoon hun werk......in stilte... Daar MOET wat achter zitten!!!! Die houden zaken achter... Houden zaken verborgen... "Geheim"...

Esoterische kennis... Kennis voor ingewijden... Dat MOET er toch op wijzen dat men "het achter de ellebogen heeft"?....

NB: dit alles bedoel ik slechts te zeggen als voorbeeld van de redeneertrant die ik in de quote aantref... Al moge duidelijk zijn waar mijn eigen voorkeur naar uit gaat...!!

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: september 30, 2011, 09:40:37 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 01:49:

Bovendien is het aantoonbare lariekoek... Onderbouwing?

Zie deze link (zoekterm b.v. Nag Hammadi)

En neus eens in de collectie van de "Vatican Library", zou ik zeggen...

Ik kom b.v. het volgende boek tegen:

quote:

Title :  Nag Hammadi Codex I (the Jung codex) / contributors: Harold W. Attridge ... [et al.] ; volume editor Harold W. Attridge
Publication :  Leiden : Brill,
Date of publication :  1985
Physical description :  2 v. ; 25 cm
Series :  Nag Hammadi studies ; 22-23
Coptic gnostic library  
Contents :  Vol. 1 : Introductions, texts, translations, indices. - Vol. 2 : Notes
ISBN :  90-04-07675-1
Analytical title :  The Jung codex
Language :  
Date of record :  940513
Waar staat dat boek dan? Hier:

quote:

No.   1
Department   SCS      
Call number    Patrol.I.51(22-23).Cons.
Ik stop hier maar met zoeken... Maar het zou me verbazen als er zich in deze uitgebreide collectie GEEN boeken zouden bevinden waarin het "nihil obstat" gewoon ontbreekt... Maar de hele collectie is gewoon (net als bij iedere andere bibliotheek) online na te pluizen...

Voor zover ze de oudere collecties intussen hebben gecatologiseerd en die indexen gedigitaliseerd... Want hoe groter de bib, hoe groter die klus!!!

NB: het is eigenlijk van de zotte: Ik zit hier als "ultra-gereformeerde" de RKK te verdedigen tegen allerlei hardnekkige en aantoonbaar onjuiste vooroordelen die erover uitgestrooid worden... Het moet niet gekker worden!!!!

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: september 30, 2011, 09:45:33 am »
Wat ik bedoel lijkt me duidelijk. Overigens ben ik het er niet mee eens dat men in een klooster gaat zitten ( ongeacht religie ) en men zich in die zin voor de wereld 'verstopt'. Ik ben me er overigens goed van bewust dat elke religie zijn eigen waarde heeft. Men kan de volgelingen daarom niet over één kam scheren met het instituut als zodanig. Het is ook makkelijk om bv de (RK) Kerk tot op het bot af te kraken, ook al hebben ze dat enigzins aan zichzelf te danken. Daar gaat het mij helemaal niet om. Hoe men één en ander wil invullen is helemaal aan het individu zelf. De mens heeft alles een naam gegeven en invulling gegeven. Ikzelf ben van mening dat beleving van het goddelijke geen naam nodig heeft. Dus ook geen uiterlijk vertoon. Het doet er uiteindelijk alleen maar afbreuk aan.

( op je laatste post )
Ik kan me niet herinneren dat ik ook maar 1 boek bij naam heb genoemd.
Wat mijn algemene bewering betreft, hoe gek denk je dat ik ben ?
« Laatst bewerkt op: september 30, 2011, 09:49:25 am door Ozombi »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: september 30, 2011, 09:49:13 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 09:45:
Wat ik bedoel lijkt me duidelijk.
Je lijkt me je eigen duidelijke voorkeur uit te spreken... Maar op mij komt het tegelijk zo over alsof die voorkeur nog beter uit de verf moet komen door andere partijen zo "donker mogelijk" voor te stellen en/of volledig in het eigen denkbeeld in te kapselen... En dat vind ik jammer... Allebei...

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: september 30, 2011, 09:52:28 am »
@Hendrik:: Ik vind het jammer dat jij dit zo opvat. Ik wil mijn voorkeur helemaal niet beter uit de verf laten komen, en zeker niet op de manier die jij noemt. Bepaalde zaken zijn domweg feiten en die zijn soms donker ja. Bepaalde andere zaken kunnen nauwelijks geverifieerd worden, maar neem van mij aan dat het eveneens feiten zijn. Ik ga al wat langer mee dan vandaag, dat mag je ook als een feit aannemen.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: september 30, 2011, 09:56:06 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 09:45:
( op je laatste post )
Ik kan me niet herinneren dat ik ook maar 1 boek bij naam heb genoemd.
Wat mijn algemene bewering betreft, hoe gek denk je dat ik ben ?

Deze snap ik niet....

Je beweert dat het Vaticaan niet met hun "geheime boeken" (boeken die een andere dan de eigen mening verkondigen) te koop wil lopen... En ik toon allereerst aan dat "een christen" ook best andere lectuur in huis kan hebben dan enkel "christelijke". En vervolgens, na je opmerking "ja, maar dat geldt niet voor het instituut RKK want die hebben alles te winnen bij geheimhouding", dat het Vaticaan soortgelijke boeken in huis heeft als ik: b.v. vertalingen van de Nag Hammadi codices... Ergo: je vermoeden op dit punt is onjuist...

Ik zeg daarbij niet dat je gek bent... Maar dat het gek is dat IK als Grefo hier de RKK staat te verdedigen tegen allerlei rare want ongegronde beschuldigingen... That's all...

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: september 30, 2011, 09:58:36 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 09:52:
@Hendrik:: Ik vind het jammer dat jij dit zo opvat. Ik wil mijn voorkeur helemaal niet beter uit de verf laten komen, en zeker niet op de manier die jij noemt. Bepaalde zaken zijn domweg feiten en die zijn soms donker ja. Bepaalde andere zaken kunnen nauwelijks geverifieerd worden, maar neem van mij aan dat het eveneens feiten zijn. Ik ga al wat langer mee dan vandaag, dat mag je ook als een feit aannemen.

Alleen dat laatste kan je enkel zelf beoordelen en daar vaar ik op je eigen mededeling...

De rest onderzoek ik en weerleg ik waar nodig... NB: zonder ook "donkere momenten in de kerkgeschiedenis" te willen verdoezelen...
« Laatst bewerkt op: september 30, 2011, 09:58:58 am door Hendrik-NG »

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: september 30, 2011, 10:15:13 am »
@Hendrik::  Ik heb het niet over iets als de Nag Hammadi. Zo schokkend is dat niet meer tegenwoordig, zelfs niet voor de RKK. Wat maakt men zich overigens druk hierover? Als je denkt dat ik onzin uitkraam dan vind ik het ook goed hoor. Er hoeft niets verdedigd te worden want er valt niets te verdedigen. Alles heeft een bepaalde geest en die geest doordringt alles waar het mee in aanraking komt. Als je wilt dat ik één en ander met feiten waarmaak dan is dat geen grote opgave. Nochtans is dat niet mijn bedoeling want dan wordt het erg ongezellig om te lezen. Toch zal niemand kunnen beweren dat dit dan geen feiten zijn en waren. Hopelijk snap je waar ik op doel. Als de wortel van de boom niet gezond is , dan zal alles wat er uit groeit ook niet gezond zijn. Achteraf blijkt dit waar te zijn , al was het vooraf ook al waar.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: september 30, 2011, 11:32:31 am »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 10:15:
@Hendrik::  Ik heb het niet over iets als de Nag Hammadi. Zo schokkend is dat niet meer tegenwoordig, zelfs niet voor de RKK. Wat maakt men zich overigens druk hierover? Als je denkt dat ik onzin uitkraam dan vind ik het ook goed hoor. Er hoeft niets verdedigd te worden want er valt niets te verdedigen. Alles heeft een bepaalde geest en die geest doordringt alles waar het mee in aanraking komt. Als je wilt dat ik één en ander met feiten waarmaak dan is dat geen grote opgave. Nochtans is dat niet mijn bedoeling want dan wordt het erg ongezellig om te lezen. Toch zal niemand kunnen beweren dat dit dan geen feiten zijn en waren. Hopelijk snap je waar ik op doel. Als de wortel van de boom niet gezond is , dan zal alles wat er uit groeit ook niet gezond zijn. Achteraf blijkt dit waar te zijn , al was het vooraf ook al waar.

Eerlijk gezegd: je praat in raadselen. Maar wel op een manier die "zeer negatieve persoonlijke ervaringen" doen vermoeden...

Het daarover hebben levert inderdaad heel "ongezellige feiten" op om te lezen. En toch maken ook die feiten helaas onderdeel uit van onze dagelijkse realiteit! En helaas kan ook ik daar persoonlijk over meepraten sinds mijn eigen gemeente vorig jaar gedwongen werd om "het Kwaad recht in de ogen te kijken"... Een situatie die we nog steeds niet volledig te boven zijn...

En toch is ook dat helaas onze dagelijkse realiteit, zei ik al... Op Gods akker groeien graan en dolik tezamen op tot de oogst...

Mat 13: 27 De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” 28 Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” 29 Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. 30 Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst...

We moeten ons bij dergelijke ellende niet af laten leiden van hetgeen waar het werkelijk om gaat: het goede zaad dat "in de Kerk gezaaid is"...

Inderdaad: Alles heeft een bepaalde geest en die geest doordringt alles waar het mee in aanraking komt. Aan de vruchten kent men...

Maar de werkelijkheid van Gods akker laat niet een zwart of wit zien, graan OF onkruid... Maar een verwarrende mix van beiden...!!!

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: september 30, 2011, 11:49:58 am »
@Hendrik:: Het zijn geen persoonlijke negatieve ervaringen waar ik op doel.
Maar we weten allemaal wat er tegenwoordig vaak in het nieuws opduikt. We weten ook wat er op verschillende momenten in de geschiedenis voor onsmakelijks heeft plaatsgevonden. En dat zogenaamd allemaal in de naam van de Heer, maar de onderliggende toon is  die van machtswellust. In alle gevallen, hoe verschillend ze ook lijken. Ik wil dit alles niet bij de naam noemen, want dat klinkt weer alsof ik me ergens tegen wil afzetten. Iedereen mag in alle vrijheid de stroom volgen die hij wil. Ik snap het van dat goede zaad, daarom vermeldde ik al eerder dat  volgelingen niet over 1 kam geschoren kunnen worden. Tenzij het over echt individuele gevallen gaat ligt de oorsprong van het onkruid niet bij hen, maar bij de wortel waaruit het ontstaan is. Macht. Dan bedoel ik niet perse de allereerste kerken. Sinds er een paus in beeld kwam en de hele hierarchische organisatie eromheen. Dan begint tevens het onkruid te groeien. De geschiedenis toont aan dat dan de ellende begint en sindsdien niet meer is opgehouden. En dit is op vele manieren tot uiting gekomen. Ikzelf zou nooit bij zoiets aangesloten kúnnen zijn. Het is waar dat mensen fouten maken, maar als het om dergelijke fouten gaat dan pas ik.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2011, 11:50:53 am door Ozombi »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: september 30, 2011, 12:33:24 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 11:49:
Maar we weten allemaal wat er tegenwoordig vaak in het nieuws opduikt. We weten ook wat er op verschillende momenten in de geschiedenis voor onsmakelijks heeft plaatsgevonden. En dat zogenaamd allemaal in de naam van de Heer, maar de onderliggende toon is  die van machtswellust. In alle gevallen, hoe verschillend ze ook lijken. Ik wil dit alles niet bij de naam noemen, want dat klinkt weer alsof ik me ergens tegen wil afzetten. Iedereen mag in alle vrijheid de stroom volgen die hij wil. Ik snap het van dat goede zaad, daarom vermeldde ik al eerder dat  volgelingen niet over 1 kam geschoren kunnen worden. Tenzij het over echt individuele gevallen gaat ligt de oorsprong van het onkruid niet bij hen, maar bij de wortel waaruit het ontstaan is. Macht. Dan bedoel ik niet perse de allereerste kerken. Sinds er een paus in beeld kwam en de hele hierarchische organisatie eromheen. Dan begint tevens het onkruid te groeien. De geschiedenis toont aan dat dan de ellende begint en sindsdien niet meer is opgehouden. En dit is op vele manieren tot uiting gekomen. Ikzelf zou nooit bij zoiets aangesloten kúnnen zijn. Het is waar dat mensen fouten maken, maar als het om dergelijke fouten gaat dan pas ik.
Mij lijkt me simpelweg het hele punt, dat jij aankomt met beweringen waarvan jij ondersteld dat het feiten zijn maar iedere onderbouwing ervan achterwege laat ... ik kan me goed voorstellen dat St. Ignatius hiervan niet gediend is. Meer dan dit heb ik er niet over te zeggen en zal verder hierover ook niet in duscussie treden.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: september 30, 2011, 01:36:23 pm »
Als St Ignatius om bronnen had gevraagd had hij deze kunnen krijgen. Helaas liet hij het daar niet bij. Dan heb ik hem niets te melden.
Het is vreemd dat hij mijn beweringen blijkbaar als een persoonlijke aanval opvat terwijl hij de echte misstanden in zijn kerk niet persoonlijk opvat. Als RKK-er zijnde zou juist dát als een zware belediging moeten worden opgevat en reden zijn onmiddelijk het lidmaatschap te beeindigen.

Men mag de splinter aanwijzen als de balk in zijn geheel in het vuur is gegooid. Als men dat nalaat en de splinter wil verbranden zal men terstond grote weerstand ondervinden. Dat is in deze het hele punt.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2011, 01:37:33 pm door Ozombi »

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: september 30, 2011, 01:55:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 13:36:
Als St Ignatius om bronnen had gevraagd had hij deze kunnen krijgen. Helaas liet hij het daar niet bij. Dan heb ik hem niets te melden.
Het is vreemd dat hij mijn beweringen blijkbaar als een persoonlijke aanval opvat terwijl hij de echte misstanden in zijn kerk niet persoonlijk opvat. Als RKK-er zijnde zou juist dát als een zware belediging moeten worden opgevat en reden zijn onmiddelijk het lidmaatschap te beeindigen.

Men mag de splinter aanwijzen als de balk in zijn geheel in het vuur is gegooid. Als men dat nalaat en de splinter wil verbranden zal men terstond grote weerstand ondervinden. Dat is in deze het hele punt.
St. Ignatius in "Is de Schrift onveranderd, de canon godd..."

St. Ignatius vraagt hier duidelijk om bronnen, zolang die niet genoemd worden en onderbouwing ontbreekt kan ik niets anders dan met St. Ignatius het genoemde als 'lulkoek' beschouwen. Dat jij persoonlijk iets voor waar aanneemt, wil nog niet zeggen dat het een feit is ... en als je astraal reist neem je de volgende keer dan ook maar een astrale camera o.id. mee. Je kan draaien wat je wilt, je spreekt jezelf tegen en het klopt van geen kant. Jammer dat daardoor enkele andere forummers ook dachten St. Ignatius te moeten betichten van laag gedrag e.d. ... geheel onterecht en geheel iedere plank missend
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: september 30, 2011, 01:56:46 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 11:49:
Er bestaat een verschil tussen "macht" en "gezag"... En helaas is er in de dagelijkse praktijk een continuum waar te nemen tussen beide uitersten op de (in steek hem positief in) gezagsschaal...

De individuele uitspattingen richting het uiterste "macht" kan men het collectief m.i. niet aanrekenen: voor het vellen van een kwalitatief oordeel moet men zich (m.i.) enkel op de inhoud van de boodschap richten!!!

Al is de "verleiding" groot om te gaan "turven" en het oordeel kwantitatief te vellen... (Maar: (al) één rotte appel in de mand maakt al het gave...) Lijkt me niet eerlijk... Het "christendom" kan al gelijk hebben, al zouden alle aanhangers "rotte peren" zijn...

NB: ik behoor tot die richting binnen de Ecclesia waarbij men zichzelf in de allereerste plaats "dient" (ook daar ben je nog steeds zelf bij!) te beschouwen als een "wormstekige peer"... Daar valt veel voor te zeggen...!! (Als dat tenminste het vertrekpunt is... Ik mag mezelf intussen ook een gave peer noemen!!!! ;)
God dank!!)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: september 30, 2011, 02:02:26 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 13:36:
Ik heb je zojuist geprobeerd uit te leggen dat ik HEEEEL goed snap dat zich ook binnen een RKK rotte appels bevinden... Want/en niet alleen binnen die RKK...

En dat Kwaad moet benoemd en benoemd en afgekeurd en afgekeurd en dan nog een keer afgekeurd worden... Sterker: dat Kwaad veroordeelt zichzelf ook al!!!!

Maar ik zou het geen moment in mijn hoofd halen om om die reden mijn lidmaatschap te beeindigen!!

Dan zou ik nog eerder 70x7 + 1 maal dat Kwaad benoemen en afkeuren...

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: september 30, 2011, 02:31:40 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 30 september 2011 om 09:40:
(...)
NB: het is eigenlijk van de zotte: Ik zit hier als "ultra-gereformeerde" de RKK te verdedigen tegen allerlei hardnekkige en aantoonbaar onjuiste vooroordelen die erover uitgestrooid worden... Het moet niet gekker worden!!!!

Ha ha nee. Maar pico bello hoor! Alles is steeds goed overwogen en redelijk!
Mijn compliment (voor een "gave peer" zoals je jezelf in een andere nota bene omschrijft :+ ) !
Ik zit hier gewoon te lachen voor mijn computer! :)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: september 30, 2011, 02:42:09 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 september 2011 om 14:31:
[...]

Ha ha nee. Maar pico bello hoor! Alles is steeds goed overwogen en redelijk!
Mijn compliment (voor een "gave peer" zoals je jezelf in een andere nota bene omschrijft :+ ) !
Ik zit hier gewoon te lachen voor mijn computer! :)
Zo zonnig was het, op een tegelijk bloedserieuze manier, ook wel bedoeld hoor!! Dus ik ben blij dat je de luchtige tonen ervan ook oppikt!!!  (H)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: september 30, 2011, 03:57:45 pm »
@Hendrik::  Ik zie de rede van jouw 70x7 + 1 maal en zodoende betrap ik mezelf (weer) op een (te) botte uitspraak. Daar zal ik wat aan proberen te doen. Laat ik dan zeggen dat ' in overweging kan worden genomen ' het lidmaatschap op te zeggen , hoewel elk individueel besluit in deze kwestie valide zal zijn. :P

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: september 30, 2011, 04:14:17 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 september 2011 om 15:57:
@Hendrik::  Ik zie de rede van jouw 70x7 + 1 maal en zodoende betrap ik mezelf (weer) op een (te) botte uitspraak. Daar zal ik wat aan proberen te doen. Laat ik dan zeggen dat ' in overweging kan worden genomen ' het lidmaatschap op te zeggen , hoewel elk individueel besluit in deze kwestie valide zal zijn. :P
Elk individueel besluit is inderdaad valide, in de zin van "waard om gehoord te worden"...

Maar, denk ik dan: als men echt de volledige spirituele diepte van de begrippen "vergeving" en "genade" zou kunnen peilen, dan zou men (volgens mij) wel tot de conclusie moeten komen dat het volledig onmogelijk is om het lidmaatschap op te zeggen...!!  ;)

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: september 30, 2011, 05:53:23 pm »
@hendrik ::
Dat is mogelijk indien diezelfde spirituele diepte aanwezig is in het maatschap. Als herhaaldelijk het omgekeerde blijkt doet men er goed aan zich op het juiste moment om te keren. Er is geen religie hoger dan de waarheid die een mens in zijn hart nastreeft. Is de religie zich daar onvoldoende van bewust dan heeft zij maling aan haar volgelingen.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: oktober 01, 2011, 09:18:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 26 september 2011 om 16:51:
(...)
Waarbij ik geloven in de Schrift niet als een "zeker weten zonder twijfel" kan omschrijven (maar niet omdat ik twijfelen zou aan Gods spreken!!) maar eerder als "het leggen van een fundament om op verder te bouwen"...

Zoals Hebr 11:1 ons, volgens mij, probeert uit te leggen; waarbij de NBV de bedoeling m.i. wel heel goed weergeeft:

Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.

Geloof is de ὑπόστασις, geeft ons 'substantie onder de voeten', vaste grond om op te bouwen. Wat te bouwen? Hoop op Gods handelen...

Geloof is de basis is het geloof: van hetgeen gehoopt wordt...
Geloof is de innerlijke overtuiging is het geloof: van zaken die niet gezien worden...

Deze basis wordt niet gelegd in "materiële" zekerheid... Maar gelegd in God Zelf... Ofwel: ons fundament is dan JUIST geen zeker weten... God is ons fundament en "ons zeker weten"... We leggen ons "zeker weten" in handen van God door het nemen van deze geloofsstap...
Ja, God is ons fundament.  God geeft dat we in de Christus geloven zoals de bijbel die ons openbaard.
Maar hoe kom je op de conclusie dat het daarom juist GEEN zeker weten is??
Vanzelfsprekend is geloof een genadegave van God en heeft niets te maken met intellect of iets dergelijks. Maar dit geloof en vertrouwen in God maakt dat ik het zeker weet. Menselijk gezien zijn er moeilijkheden genoeg, maar de waarheid ken ik en is mij geopenbaard. Daarom weet ik zeker dat God bestaat en dat Hij is zoals de bijbel het ons openbaard.
Zeker weten, is vol vertrouwen en ook vast van de waarheid overtuigt zoals je tekst uit Hebreeën ook aangeeft.

quote:

Waarbij we er op vertrouwen dat het in de Schrift gaat "om reële geschiedenis van reële mensen omdat God op die manier tot ons wenst te spreken"... Ofwel: als God op die manier tot ons wenst te spreken is het alsof het gaat om... Niet omdat we in feiten kunnen tasten DAT het zo geweest is (= een heel andere basis). Nee: omdat God zegt dat het zo is!!! Het ons zo brengt...

En ook (juist??!) op die manier is de Bijbel van kaft tot kaft Gods Woord...
Ok, bedoel je het zo.
Daar zeg ik volmondig amen op.

quote:

Je boodschap zal ik nog eens een paar keer rustig doorlezen, hoor...

Even een tussentijdse vraag: Rom 2. In de verzen 12-16 schetst Paulus het oordeel van Christus over "hen die de wet niet hebben, maar die de wet van nature naleven"...

Ook hier laat Paulus Christus kennen als "de Weg, de Waarheid en het Leven": Hij mag oordelen...

De vraag: is hier het uitgangspunt niet: "Je gelooft in Jezus Christus"???

Dat is mij om het even.
Ik koos als startpunt het geloof in Christus omdat dit een herkenbaar startpunt is:
iedereen die zegt in Christus te geloven kan ik aanspreken op dat geloof.

( dat Christus of God voorafgaat in dit geloof doet aan die keuze niets af. Ook bedoel ik niets te zeggen over het eindoordeel over wie dit niet getuigt. Maar wel dat ook voor hen geldt dat ze zich te begeven hebben tot de weg de waarheid en het leven. Maar al deze zaken staat los van mijn onderwerp )

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: oktober 01, 2011, 09:18:08 pm »
Cirkelredenatie ?

Trajecto,
Je meende een cirkelredenatie te constateren.
Deze heb ik weerlegd. Zie hier
Klopt dit bewijs?
Zo nee, waar klopt het niet en waarom?

quote:

Trajecto schreef op 27 september 2011 om 18:27:
Je uitgangspunt houdt vermoedelijk toch niet echt voor elke lezer hetzelfde in als wat jij ermee bedoelt.
Het uitgangspunt was slechts het geloof in Jezus Christus zoals in de bijbel beschreven, ongeacht hoe je de bijbel beschouwt.
Het staat een ieder vrij zich hiervan te distantiëren.

quote:

(…) en het is dan ook niet echt zinvol dat ik inga op je stappenplan.
Dat is jouw beoordeling en laat ik aan jezelf over. No problem.

quote:

Het lijkt me beter om het even hier bij te houden. vermoedelijk heb je toch hoofdzakelijk interesse in een gesprek met iemand die je stappenplan kan beamen en dat is voor mij niet het geval.

Mocht het anders zijn dan hoor ik het wel.
Bij deze hoor je van me :)
Want ik ben zeer zeker geïnteresseerd in een ieder die het uitgangspunt kon be-amen over het geloof in Jezus christus zoals de bijbel deze beschrijft.
Dat je daarbij totaal een ander beeld van de bijbel hebt zit niet verweven in het uitgangspunt.

En de overige stappen zijn slechts op logica gebaseerde vervolgstappen en komen m.i. uit op het aannemen van de conclusie. De enige dwang hierin is de logica. En logica is universeel.
Een ieder die meent dat ik een logicafout bega nodig ik uit om dat te bewijzen.
Een discussie met iemand die de stappen beaamd is minder interessant als discussie.
Jou mening daarentegen wel.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: oktober 01, 2011, 09:18:13 pm »
Paul, onze communicatie getuigde van onderlinge respect en goede verstandhouding. We hebben het zelfs beide uitgesproken. Tot je laatste onverwachte en onbegrijpelijke post waarin je met terugwerkende kracht m’n posts anders bent gaan duiden, tot iets waar ik me niet in herken.

quote:

Paul2 schreef op 23 september 2011 om 16:21:
Bizar
draait hij de situatie helemaal om
doet een soort tegenaanval
zoekt hij het absurde, extreme uiterste op
een tweetraps-dooddoener
bedoeld om te gesprekspartner tot zwijgen te brengen
de situatie omdraaien
het extreme uiterste benoemen
Breindemper
is een verzoek aan de ander om even op te houden met zelfstandig nadenken

De eerste keer dat je als argeloze, beginnende bijbellezer een Breindemper krijgt aangereikt herken je die niet zo goed. Je geeft je gesprekspartner gelijk maar je voelt aan dat er iets helemaal niet in de haak is. Je geeft krediet, je tekent een spirituele blanco cheque en het voelt verkeerd. Een tweede keer kun je dat doen, maar dan wordt het verdacht en dan vraag je je nog een keer goed af wat voor soort boek je eigenlijk aan het bespreken bent. Nog een derde keer, misschien? Op een gegeven moment herken je een patroon. Ik heb er een leuke naam voor bedacht, nietwaar? De Breindemper kan eigenlijk alleen maar bestaan en functioneren daar waar Gezagsargumentatie wordt toegepast. Dit is een belangrijk punt.

Besef je de implicaties van je woorden  en hoe verstrekkend je betichtingen gaan jegens mij? Zowel  qua moraal als op geestelijk vlak.

Je duidingen zijn niet waar.

1.  Uitganspunt:    De exodus tekst
 en deze tekst in context met de andere teksten van het OT en NT.

Weet je nog hoe ik mijn eerste bijdrage begon?
Was die gebaseerd op gezag en dwang ?  Zei ik bijvoorbeeld dat het simpelweg God Woord is en dat je het dus gewoon maar moet slikken ?
Nee, dit was niet het geval. Ik nodigde je uit om de tekst, waarmee je zei te worstelen,  eerst eens kritisch te beschouwen op zijn eigen merites. Dus voordat we überhaupt spreken over het wel of niet (mogen) verwerpen, bracht ik als begin-onderwerp de analyse van de tekst zelf om daarmee vast te stellen wat de tekst eigenlijk zegt, en of dat in harmonie is met de andere teksten van het OT en NT.
Dat ik de Bijbel als Gods woord zie, is wel benoemd, maar strikt genomen hier irrelevant omdat we het hebben over de teksten zelf.  Dus zelfs als je vindt dat de tekst onbetrouwbaar is dan doet dat in dit stadium niet ter zake.  Sterker nog, als je meent dat je wel gedwongen zou worden tot het onbetrouwbaar verklaren van de tekst vanwege diens inhoud, waarom dan niet eerst die inhoud eens goed bekijken??
Oftewel, wat zegt de tekst? En ook, hoe staat deze tekst in verhouding tot de rest van de bijbelteksten.
Ik verwoordde deze insteek zo:

quote:

Titaan schreef:
Deze tekst is in volledige harmonie met hoe onze Heilige, Barmhartige en genadevolle God zich in de bijbel aan ons openbaart. Zowel in het OT als in het NT.
De teksten leggen m.i. zichzelf uit.
En ik voegde de daad bij het woord door inhoudelijk de tekst te behandelen. Nu dan, wat zegt de tekst?

2.   Wat zegt de tékst

2a)  de gebeurtenissen van de tekst
Allereerst over de verhaalde gebeurtenissen zelf, volgens de teksten.
Uitvoerig genoemd was dat de tekst gaat over:
- de ernst van de misdaad.
- dat het uitdrukkelijk en herhaaldelijk verboden was door GOD.
- Dat het verbod God zeer ernst was, en een overtreding daarvan bijzonder ernstig.
- dat het verbod uitdrukkelijk beaamt was door het volk, zelfs met bloed gezworen in een verbond.
- Maar direct daarna toch gelijk al de overtreding door het volk.
- dat het volk zich niet kon beroepen op verzachtende omstandigheden.
- en dan de reactie van God, betreffende de straf over heel het volk.
-  vervolgens het pleidooi van Mozes voor het volk.
- Vervolgens de genade van God die velen amnestie geeft, door …
-  door Mozes te gebieden een straf uit te voeren waarbij slechts een gedeelte van het volk hun verdiende straf niet zal ontlopen, maar de rest blijft bespaard.
- Deze straf was rechtvaardig ten opzichte van degene die gedood werden, maar barmhartig voor de anderen die niet hun verdiende straf kregen.

2b)  de strekking van de tekst
Daarna was uitvoerig genoemd wat de strekking van deze tekst was. Hier ook weer – niet gebaseerd op eigen mening – maar het getuigenis van de tekst zelf, inclusief de omliggende teksten zoals het bekend is in onze bijbel.
Meerdere teksten zijn genoemd waarin telkens staat dat ze deze teksten dienden als verhandeling over het volk die ons tot voorbeeld zijn gesteld  en tot waarschuwing voor ons. Dat we niet met een boos en gelovig hart God  ongehoorzaam moeten wezen, maar elkaar opscherpen zodat we niet verleid worden door de zonde. En standvastig blijven in de hoop tot het einde toe volhouden, want we zijn Christus deelachtig geworden; dat is de vaste grond voor onze hoop.

Paul, het is niet waar dat ik deze gebeurtenissen zoals vermeld in die exodustekst bracht met dwang of gezag. Nee, ik bracht het op grond van inhoud. Het was stevig gefundeerd op het vooraf benoemde uitgangspunt. En het bewijs is voor iedereen na te volgen en te controleren op juistheid en logica.
Daarom opnieuw mijn vraag:  zijn de gebeurtenissen niet geheel juist door mij aangegeven als correcte aanduiding van wat de tekst zelf getuigt ?
Deze teksten heb ik gebracht met de vraag: wat zegt de tekst. En daarbij aangegeven wat ik denk dat de tekst zegt, bewezen met de teksten zelf.
En tevens stond ik (en sta ik nog steeds) open voor correcties als je meent dat ik ergens de tekst heb laten buikspreken.
Want het gaat erom wat de TEKST zegt, en niet wat IK zeg, want de tekst was hier het onderwerp.
Zelfs als je de teksten als niet-historie wil zien, dan blijft nog steeds staan dat de tekst deze gebeurtenissen beschrijft en dat de strekking is dat God liet ingrijpen en niet de mensen die er maar willekeurig op los moordden.

2c)  de strekking in de context van het evangelie zoals beschreven in de teksten
Als extra dimensie aan de strekking van het verhaal had ik bovendien uitvoerig beschreven dat de andere bijbelteksten een treffend parallel lieten zien. Het is dan ook het evangelie in een notendop; over  de ernst van de zonde en de ernst van de straf die we verdienen, en Gods liefde die ons er weer uitredt, zelfs als dat ten koste moet gaan van Zijn Zoon die  gruwelijk moest lijden voor onze bestwil.
Genoemd was dat de teksten meldden dat:
-    we de doodstraf verdiend hebben door onze zonden
-   Waarom er straf is op de zonde
-   Dat God een God van liefde is en lankmoedigheid
-   Dat dit alles bij elkaar uitmondde in het feit dat Christus voor ons gestorven is om onze straf te dragen zodat wij vrijuit gaan.

Dit is wat de teksten  getuigen, en het bevat de kern van de bijbelse boodschap.
Heb je moeite met het feit dat sommige hardnekkige boosaards  in exodus 32 niet gered zijn, dan heb je wellicht dezelfde moeite met het feit dat sommigen hardnekkige boosaards in de hel verloren gaan. Exodus 32 bevat precies de kern van het evangelie, met Mozes als middelaar die het type is van Jezus Christus onze middelaar.

2d) conclusie:
De tekst van exodus 32 is in volkomen harmonie met rest van de Bijbelteksten. Het is een heldere, logische en consistent verhaal, die ook duidelijk aangeeft wat de rechtvaardiging was van de voltrekking van de straf.
Geen vuiltje aan de lucht dus indien je de tekst zelf serieus neemt zoals het zichzelf presenteert en uitlegt.

3.  Evaluatie van de TEKST
Als reactie hierop kwam je niet zomaar op de proppen met de bewering dat de uitleg van die teksten onhoudbaar voor je zijn omdat ze onbetrouwbaar zijn.  NEE je deed het EXACT andersom, namelijk:
Uitgaande van de tekst stuit je op moeilijkheden, en dan als gevolg van het zoeken naar een oplossing voor die moeilijkheden opperde je mogelijkheden, zoals een mogelijke verontreiniging van de tekst. Begrijp je dat dit opnieuw bevestigd dat DE TEKST centraal stond ?

En hoe reageerde ik hierop?
Was m’n reactie gebaseerd op gezag en dwang ?  Zei ik bijvoorbeeld dat het simpelweg God Woord is en dat je het dus gewoon maar moet slikken ?
Nee, uitvoerig heb ik met je proberen mee te denken om te zien of de tekst inderdaad een moeilijkheid gaf.  3 Moeilijkheden benoemde je in de tekst, de eerste 2 zijn filosofisch van aard:
Het waren relevante vragen. Temeer omdat ze deze tekst overstijgen en betrekking hebben op het evangelie van Jezus Christus.

3a) Straf sluit keuze uit vrije wil uit ??
Jij vroeg je af of bijvoorbeeld een straf niet de keuze uit vrije wil uitsluit.
Deze vraag is ook exact van toepassing op het evangelie!  Het evangelie kent ook het oordeel (straf) en verlossing.
Uitvoerig heb ik uitgelegd waarom de straf niet de vrije keuze uitsluit.
Hierop was je niet meer ingegaan. Het tweede punt was:

3b) Straf sluit keuze uit liefde uit ??
Ook dit punt is exact van toepassing op het evangelie. En ook dit punt heb ik je pogen uit te leggen,
Namelijk dat een straf niet een keuze uit liefde uitsluit.
Hierop ging je niet meer in.
3c) straf proportioneel ??
Ook dit punt is exact van toepassing op het evangelie. Waarom redt God niet gewoon iedereen? Waarom is er überhaupt nog een oordeel (straf) ? Waarom moest het bloed Jezus Christus vloeien ?
Dan over de ‘gruwelstraf’   . Dit gaat dus over de straf die volgens deze tekst, God aan Mozes gebood om uit te laten voeren.  3 aspecten kwamen aan de orde:

-   Ten eerste, het principe of zware straffen überhaupt tolerabel zijn.  
Mag een God een leven dat Hij gemaakt heeft weer beëindigen als dat leven van het doel afwijkt en boos en opstanding is, en hardnekkig een uitdrukkelijk goddelijk gebod waarvan plechtig was beloofd dat na te leven, bij herhaling bewust overtreedt?
Meerdere teksten zijn genoemd die getuigen dat God als soeverein God zelf daarover de baas is en als Rechter zelf daarover Rechtspreekt naar Zijn Norm.
En ook jijzelf hebt geen moeite met zware staffen an-sich. (denk aan oorlog, of aan een extreme straf op een recidive moordlustige kinder-serieverkrachter).

-   Ten  tweede de ernst van de misdaad.  De getuigenissen van de bijbelteksten zijn unaniem in het OT zowel als in het NT. En zelfs het gebod was volgens de teksten opgenomen in de ‘grondwet’ waarvan God zelf het was die de tekst op steen schreef, en de herhaling in de teksten is eindeloos dat God dit een van de ernstigste geboden beschouwd.
Maar jij hebt een andere mening…  Jij beschouwt het beeld vereren niet zo ernstig en al helemaal niet de doodstraf waardig.
Ik heb je inhoudelijk proberen aan te geven dat je zelf kunt nagaan dat de misdaad zo ernstig was dat de dood het loon zou moeten zijn.
Het was namelijk uitdrukkelijk opstand tegen God. Tegen het uitdrukkelijk gebod dat met ernst gebracht was en waarvan de gevolgen bij overtreding bekend was. Het volk had het zelfs persoonlijk plechtig beloofd het na te leven en als symbool hebben ze een verbond gesloten met bloed besprenkeld.  
De misdaad was pure opstand tegen God en lijnrecht tegen zijn bevel.
Nu dan, ken je ook maar 1 zonde die ernstiger is dan dit ??

En kijk om je heen; iedereen sterft na verloop van jaren. Waarom? Omdat iemand vroeger een appeltje stal? Wat was daar erg aan, want die vruchten waren er in overvloed en als de vrucht op de grond viel zou het toch maar verrotten. Maar ook daar ging het om opstand tegen God. God zegt: ik verbiedt het je: laat dat! Maar wij halen onze schouders erover op?

3c) Conclusie van de tekst evaluatie
We begonnen bij de tekst en je stuitte op moeilijkheden. En als gevolg van het zoeken naar een oplossing voor die moeilijkheden opperde je mogelijkheden, zoals een verontreiniging van de tekst. Maar inhoudelijk hebben we gezien dat de tekst daar geen aanleiding toe geeft.
En hierop gaf je geen inhoudelijk reactie meer.

4.  Gezag
4a) Gezagsprobleem?
Inhoudelijk was hiermee alles afgehandeld. Extra redenen waren niet nodig om de boel rond te krijgen. Maar toch was het nodig om je te wijzen op je methode:
Je gaat uit van een tekst, die in zichzelf volkomen kloppend  en rechtvaardig is.
Maar dan ga je er iets aan toevoegen: Je vond dat de misdaad niet zo ernstig was.
Om hiertoe te geraken heb je meerdere teksten moeten verwerpen die strijdig zijn hiermee (OT en NT), en ook die redelijkheid van jezelf bleek helemaal niet redelijk maar erg onredelijk.
Maar los daarvan; je voegt dus iets toe aan te tekst, namelijk jouw eigen mening.
En TOEN PAS begon het probleem, want nu was de straf waarvan de tekst melding maakt opeens niet passend meer bij jouw mening over dat vergrijp. En als oplossing ben je de tekst verder aan het betwijfelen gegaan door dan maar als oplossing te kiezen dat het niet authentiek zou zijn maar verontreinigd is o.i.d.
Je eigen mening gebruik je als maatstaf om te bepalen wat je als authentieke tekst (h)erkend.
Infeite bepaal je zelf wat je wilt herkennen als van God afkomstig.
Per definitie ( = logica) maak je daarmee je eigen Godsbeeld.
NOG STEEDS is het niet ter zaken doende of de tekst betrouwbaar is. Want zelfs als is de tekst onbetrouwbaar en nep; je methode blijft in de basis een eigen filtering en het miskennen van het feit dat God iets op gezag kan meedelen, ook als je er niet mee eens bent. Bij jouw is dat per definitie onmogelijk. Dit is een gezagsprobleem.
Maar let op, ik bracht het niet op basis van dit gezag dat je het maar moest slikken! Ik bracht je het op basis van inhoud en logica en je hebt het niet inhoudelijk gepareerd.
Vandaar dat ik je vroeg naar je maatstaf.

4b. Gezag onderbouwd
Benoemd was dat het gezag van de exodustekst niet los staat van het gezag van de rest van de bijbel.
En het onderwerp dat ik aan de order stelde was dat de Bijbel gezag heeft voor een Christen.
En ook dit was niet gebracht als slikken of stikken. Maar in kleine stappen heb ik uitgelegd waarom de Bijbeltekst aangeeft dat de gehele bijbel Gods Woord is. Namelijk betreffende de teksten over Christus die getuigt van de eenheid van het OT en dat het Gods Woord is. En verder ook betreffende de teksten over de apostelen die net als hun zender Jezus, ook aangeven dat het OT een eenheid is en dat het Gods Woord is. Daarna over het NT als complement van het OT, en dat zij dezelfde gezag hadden/hebben als het OT. Waardoor wij nu de hele bijbel hebben; het profetisch Woord dat zeer vast is en zeer krachtig is. En dat in die Bijbelteksten Christus en de apostelen expliciet getuigen dat het OT echte waargebeurde geschiedenis is, en dat wij ons aan het gezag van de Schrift moeten onderwerpen omdat het van God komt.

Maar dit ging nog 1 stap dieper.
Het is niet slechts dat je maar de bijbel moet accepteren omdat de bijbel dat zegt.
Nee, het is, qua logica, een onvermijdelijkheid indien je in Christus gelooft.
En daarbij was telkens het uitgangspunt genoemd:
Uitgangspunt: Je gelooft in Jezus Christus.
Elke Christen is aanhanger van Christus zoals de Bijbelteksten getuigen over Christus.
Het is inconsistent  om in willekeur de ene uitspraak over en van Jezus aan te nemen en vele andere teksten over en van Jezus maar te verwerpen. Christus heeft heel duidelijk getuigt over de boeken van Mozes, dat ze de daadwerkelijke geschiedenissen bevatten, en dat ze aanvaard dienden te worden als Gods Woord, met goddelijk gezag.

5.   Breindempers ?
Ik kwam met de Bijbeltekst en heb die uitvoerig behandeld op zijn eigen merites.
Verder ben ik telkens ingegaan op je motieven. Al je argumenten ben ik inhoudelijke op ingegaan, zelfs als het filosofische argumenten waren.
Jij was gestopt met het inhoudelijk daarop reageren, je beaamde mijn punten zelfs.
Je hebt geen inhoudelijk punten daarna meer naar voren gebracht zodat mijn inhoud nog telkens overeind staat.

In plaats van met inhoud, kwam je met krtitiek op m’n methode.
Je benoemde de breindemper en herkende die aan 2 stappen:

quote:

Ten eerste draait hij de situatie helemaal om, hij doet een soort tegenaanval. Ten tweede zoekt hij het absurde, extreme uiterste op. Als de advocaat daar maar ver genoeg in gaat, bereikt hij het punt waarop de aanklager hem eerlijkheidshalve gelijk moet geven. Dit is een tweetraps-dooddoener, bedoeld om te gesprekspartner tot zwijgen te brengen. Stap een: de situatie omdraaien, stap twee: het extreme uiterste benoemen. Ik noem hem vanaf hier de Breindemper. Deze Breindemper wordt ook in discussies over met name de hardere bijbelteksten wel eens aangereikt door sommige gelovigen. Stap één, het omdraaien, is simpel; de massamoord in exodus 32:27 wordt bijvoorbeeld ineens barmhartig genoemd

Wees correct: was ik het die je herkende als breindemper, of is het de Bijbeltekst zelf waarin je je breindemper in meent te herkennen?  Ik bracht je de tekst !
Maar jij haalde een kunststukje uit:
Je draait de tekst compleet om, de tekst sprak van barmhartigheid, maar jij verwierp dat op grond van jouw eigen gedachten over wat je passelijk acht voor God ( een gedachte waarvan we bewezen hebben dat het onredelijk was). En op basis daarvan stel je gewoon dat de echte feitelijkheden anders waren. Je STELT gewoon dat er een menselijke massamoord was waarvan ze de schuld op GOD schoven. Jij STELT de tekst tot de ergst denkbare leugen, door te verzinnen dat de feitelijkheid zou zijn dat er gewoon moordenaars waren die zich ernstig misdroegen, maar dan voor hun schuld wegkruipen door de  heilige en liefdevolle God deze misdaden in de schoenen te schuiven.
nergens heb je deze stelling aannemelijk gemaakt. nergens heb je aangetoond dat de teksten onbetrouwbaar zijn of dat je bedachte feitelijkheid zich op feiten baseert.  
Zonder enige reden ( dan jouw aannamen die bewezen onredelijk waren) DRAAI JIJ de boel om.
En als klap op de vuurpijl verwijt je mij dan van het omdraaien als ik je de tekst breng.

Zie je de fout die je begaat?
Toets je diskwalificerende principe eens aan de hand van de dood van Christus.
De tekst zelf is in complete harmonie met de rest van de bijbel en getuigt van Gods barmhartigheid voor ons in optimale vorm. Dan wordt er iets van buiten de bijbel eraan toegevoegd, namelijk het vermeende redelijke gedachte dat de almachtige God nooit het lijden van Zijn Zoon zou hebben toegelaten. Vervolgens zit je met een probleem die je zelf veroorzaakt hebt namelijk dat je eigen inbreng tegenstrijdig is met de bijbel. Op oplossing kom je dan met de mogelijkheid dat de tekst niet klopt maar verontreinigd is. De tekst is een grote leugen ( het riekt naar oosterse sekten die hun goeroe macht wilden laten aanmeten). En dat is dus de nieuwe omgedraaide feitelijkheid.
En iemand die komt met de gewone bijbeltekst, is dat dan degene die de boel omdraait ??

Merk dit principe ook op in je eigen gekozen voorbeeld:

quote:

Eerst wil ik een dooddoener de wereld uit helpen, met een bizar voorbeeld
Stel nou dat een schutter met een mitrailleur om zich heen is gaan schieten op een drukke markt, met vele doden tot gevolg. De schutter wordt aangeklaagd door de aanklager en verdedigd door zijn advocaat. Er volgt een gesprek.
Aanklager: “Ik leg de verdachte de volgende misdaad ten laste, namelijk...”
Advocaat: “Ho, wacht even, u spreekt van een misdaad. Maar wat als de schietpartij nou een goede daad was?”
Aanklager: “Pardon?”
Advocaat: “Kijk, meneer de aanklager, denkt u nou werkelijk dat u echt alles weet, dat uw inzicht in wat goed is en wat kwaad is feilloos is, en dat u tot in detail weet wat de toekomst van alle slachtoffers zou zijn geweest als ze niet waren doodgeschoten?”
Aanklager: “Nou nee, maar...”
Advocaat: “Precies! Dat kunt u allemaal niet! Dat weet u allemaal niet! Dus kunt u eigenlijk niet beter zwijgen?
Bizar gesprek, nietwaar?
Je vergelijking gaat mank.

quote:

De advocaat doet eigenlijk twee dingen. Ten eerste draait hij de situatie helemaal om, hij doet een soort tegenaanval.

Vreemd is dat jij mij beticht van omdraaien terwijl je dat zelf deed.
Want de Bijbeltekst waar deze draad mee begon is helder over de feitelijkheid waarvan het getuigt, namelijk dat er sprake is van een gebod van God die overtreden werd waarop God een deel van de overtreders straft en de rest amnestie verleent terwijl ze we diezelfde staf hadden verdiend.
Je verwierp de hierin gepresenteerde feitelijkheid en draaide de inhoud om.

Bovendien is het een non-discussie om de focus legt van wie omdraait en wie niet.
De standpunten zijn verschillend, en de een kan altijd de ander betichten van omdraaien.
Het zou er om moeten gaan wat de feitelijkheid is en wie daarvoor de meest overtuigende bewijzen en argumenten naar voren heeft gebracht!

Daarnaast; me betichten  van omdraaien,  gaat niet over inhoud. Maar over de vermeende methode namelijk dat er per definitie als tactiek de zaak gewoon omgedraaid word om een tegenaanval te doen. Net zoals je betichtingen dat ik je tot zwijgen wou brengen, zegt dit iets over m’n vermeende intenties. Zou je daar vanaf willen blijven?
Het is onmogelijk dat je mijn bedoelingen kent, daar je niet mijn gedachten kunt lezen. Hád je dat maar gekund, dan had je dit niet gezegd.

Terug naar de feitelijkheid.
Welke bewijzen kunnen we wegen?
Je kwam niet met een bewijs voor je veronderstelde feitelijkheid dat destijds er 3000 man zouden zijn vermoord op eigen initiatief en dat God daar de schuld van in de schoenen geworpen kreeg.
En de tekst was helder ( zie eerdere paragraaf).
Daarnaast pareerde ik je filosofische moeiten met de tekst, en ook bewees ik  je onredelijkheid om de tekst te beschouwen als onredelijk.
Daarbovenop, liet ik je de samenhang zien van de tekst met de rest van de bijbel. Zowel voor wat betreft de inhoud (evangelie) als ook voor wat betreft gezag:
Als Christen aanvaarden we de teksten over Christus als zijnde Gods openbaring. En deze teksten getuigen niet alleen over ons behoud in Christus maar ook dat Christus het OT zag als een eenheid dat bestand als een Schrift met goddelijk gezag in al haar delen, en dat met name ook de geschiedenis echt gebeurde geschiedenis betreft.
Een consistent Christen aanvaard niet Christus woorden selectief baserende op wat goed is in eigen ogen. En ook dit principe getuigt de Bijbelteksten.
Dit zijn logische reeksen gebaseerd op Christus in wie we geloven.

quote:

Ten tweede zoekt hij het absurde, extreme uiterste op. Als de advocaat daar maar ver genoeg in gaat, bereikt hij het punt waarop de aanklager hem eerlijkheidshalve gelijk moet geven.
Hier ook weer, ga je niet in op feitelijkheid en wie de beste bewijzen daar voor heeft. Maar je verondersteld die gewoon en gaat dan mij van een methode betichten waarin ik me niet herken. Hoe kom je erbij dat ik de intentie heb om het absurde en  extreme op te zoeken ! hoe weet jij mijn intenties?  Alles wat ik gezegd heb is stevig gefundeerd.  Waarom ben je gestopt met inhoudelijk antwoorden -die je zei te willen geven-, en begeef je je op het vlak van het toedichten van valse motieven.
En hoe kom je erbij het überhaupt als ‘absurd’ en ‘extreem’ te noemen als je het niet inhoudelijk onderbouwd?

Kortom, je betichtingen zijn leeg.

Christus, ons fundament

quote:

Onze belevingswerelden zijn misschien zeer verschillend, tenminste, die indruk krijg ik bij het doorlezen van jouw vragen. Dit komt misschien omdat wij tot twee verschillende categorieën bijbellezers behoren. In de ene categorie vinden we zij die al zo lang als ze zich kunnen herinneren vertrouwd zijn met de bijbel, al van voordat zij zelf konden lezen: het boek is een deel van hun leven. In de andere categorie vinden we zij die min of meer onbekend zijn met de bijbel, en op een gegeven moment besluiten om het boek te gaan lezen. Voor deze lezers is niets aan de bijbel vanzelfsprekend. Ik behoor tot de tweede categorie en ik vermoed, maar weet natuurlijk niet zeker, dat jij tot de eerste groep behoort. De bijbel is dezelfde bijbel, maar het lezen kon wel eens totaal verschillend zijn.

Het kan zijn dat onze belevingswereld verschillend is. Jij hebt jouw achtergrond en ik de mijne. Gedeeltelijk geeft dat een perspectief hoe we tegen bepaalde zaken aankijken en hoe we ze benaderen. Dit verschil is moeilijk in stereotypen uit te drukken. Tussen mensen zijn er nu en in het verleden altijd al grote verschillen geweest.
Maar er is ook iets gemeenschappelijk. Op een cruciaal punt hebben we een zelfde basis.
Deze basis is het feit dat we ons beide Christen noemen.
Dit gaat over het vertrouwen en kennen van Christus. Het geloof in Jezus Christus.
Hij is is dé weg dé waarheid en hét leven.  Dat is het enige wat telt.
Dus niet jouw mening, en al helemaal niet mijn mening, is relevant.
Maar wat relevant is hoe we elkaar herkennen als volger van Christus, en hoe we elkaar kunnen bouwen en bewaren in dat ene algemene geloof.
Kunnen we onze onderlinge verschillen opzij zetten en kijken hoever we gemeenschappelijk kunnen lopen op de weg die Christus ons wijst en die God ons gebiedt.
Christus roept zijn kinderen niet uit een select cultureel gebonden groepje, maar het evangelie gaat de hele wereld over. God vergaderd zijn volk, en of we arm of rijk, jood of Griek, oud of jong zijn, Christus leidt ons de weg. Hij is de herder, en Zijn schapen horen Zijn stem en volgen Hem in vertrouwen.  
Dit gaat niet over dwang. Dit gaat over ons hart dat geraakt wordt door God.
God Zelf heeft bij de schepping van de mens deze weg van de vrijheid, die het gevaar en werkelijk ook het feit, van de zonde met zich meebracht, verkoren boven die van gedwongen onderwerping. En nog altijd volgt Hij in het bestuur  van wereld en kerk deze weg van de vrijheid. Dat is juist Zijn eer, dat Hij toch door de vrijheid heen Zijn doel bereikt uit de wanorde de orde, uit de duisternis het licht.

A1.  Welke Jezus Christus?
Maar wie is Jezus Christus? Is Jezus Christus een onbepaalde transcendente entiteit waar elke vage zweverige zelfingevulde beschrijving  op van toepassing is?
Of hebben we het hier over concretere dingen als we het hebben over wie of wat Jezus Christus is ?
Als sommigen het hebben over het Christus in je opstaan. Hoe weet je of het de Christus is of de antichrist? Als men het heeft over ‘wandelen in de Geest van Christus’, hoe weten we waaraan die geest te herkennen is?
Bouwen op het fundament ‘Jezus Christus’, is doen wat Jezus zegt.
Zoals ergens staat: En wat noemt gij Mij, Heere, Heere! en doet niet hetgeen Ik zeg? Een iegelijk, die tot Mij komt, en Mijn woorden hoort, en dezelve doet, Ik zal u tonen, wien hij gelijk is (luk.6:46 e.v.).
Voordat we kunnen doen wat Jezus zegt, moeten we Zijn woorden gehoord hebben; we moeten hem kennen. Alle geloof begint met kennen en voor waar aannemen.
Want hoe kun je Jezus, aannemen als het is, een naam zonder inhoud, een klank zonder wezen?
Daarom: welke Jezus Christus?  De Christus van de Bijbel ?
Aanvaard een Christen dat de Schrift het boek is van de openbaring van God. Namelijk als getuigenis dat ons God doet kennen en ons bekend maakt met Jezus Christus ?
aanvaard een Christen dat de Schrift het Evangelie bevat dat ons de weg van de behoudenis ontsluit? Fundeert een Christen zich op de Christus zoals die zich laat definiëren door de Schrift ?

quote:

Jouw vragen zijn op hun manier logisch en systematisch, maar voor mijn gevoel komen ze van een andere (belevings-) wereld en dwingen ze mij op een soort flowchart-manier tot een keuze die ik helemaal niet hoef te maken, tenminste, niet in mijn belevingswereld. Ik zal daarom vertellen vanuit mijn belevingswereld.
Ik twijfel er niet over dat we vanuit onze verschillende achtergronden en zienswijze er veel meer over kunnen vertellen. En ook dat bijvoorbeeld standpunten over de bijbel sterk uiteen lopen.
 Maar laten we ons eerst richten op de kern:
hebben we een gemeenschappelijk basis in de Jezus Christus die we kennen uit de bijbel ?
Of valt deze kern onder de keuze die we helemaal niet hoeven te maken?

Het klopt dat de vragen die ik stelde en waar je geen antwoord op gaf niet willekeurig zijn, maar zoals je noemde ‘logisch en systematisch’. Net zoals het onlogisch zou zijn als iemand zich een volger van Jezus Christus noemt, maar de betekenis ervan zou zoeken buiten de bijbel, en zelfs strijdig met de bijbel. Is dit logica, of een woordenspel?
Natuurlijk kan voor elke term een eigen definitie gekozen worden, en er zijn leuke voorbeelden van het soort geheimtaal dat je daardoor krijgt. En dan wordt vaak daarna de woorden van Jezus aangehaald negerende de eigen definitie in de bijbel, maar gebruik makend van de externe geheimtaal, waardoor je zo alles tot alles kunt laten buikspreken.
( net zoals een wetsboek artikel laten buikspreken door de gebezigde termen te interpreteren met eigen externe definities, negerende en tegensprekende de definities die in datzelfde artikel erover gegeven wordt) .
Vandaar mijn vraag: hebben we een gemeenschappelijk basis in de Jezus Christus die we kennen uit de bijbel ?

A2.  Christus kennen door de bijbel
Als we geloven in Jezus Christus, die we door de bijbel kennen, dan kunnen we ook proberen naar Zijn woord te horen. Hoe zullen wij in Hem geloven van welken wij niet gehoord hebben? En hoe zullen wij horen zonder die hen predikt.  Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.  Deze logica schreef je naamgenoot al 2 eeuwen geleden aan de Romeinen (Rom.10:14, 17).
Door de bijbel openbaart God wie Christus is en daarom moeten we de Schriften horen, lezen, onderzoeken. Zoals Jezus getuigt: “Onderzoekt de Schriften want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen” (Joh.5:39, zie ook luk.16:29 & Joh.5:46,47)
Jezus ging ons hierin voor door telkens de Schriften te openen.
En Jezus benadrukte dit horen van zijn woord ook,  toen hij beloofde:  Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel (Joh. 5:24).

Ook de apostelen zelf kwamen tot geloof door het horen van het Woord:
"Toen Hij dan opgewekt was uit de doden herinnerden zijn discipelen zich, dat Hij dit gezegd had, en zij geloofden de Schrift en het woord, dat Jezus gesproken had" (Joh. 2:22).
Natuurlijk zij bekend dat als God ons hart niet raakt en wij bewogen worden ook deze woorden geen vruchten zullen afwerpen. Want het geloof is niet slechts een verstandelijk aannemen, maar een van harte bereid zijn voortaan voor Hem te willen leven en zijn woorden aan te nemen en te willen volgen, waar ons dat ook maar heen mag voeren. Want Christus is onze bootsman koersend naar zijn Vader. In Hem is eeuwig leven. En voor iedereen geldt de uitnodiging: kom aan boord. Sta niet doelloos aan de kant. want er is een hart vol liefde;  pak die uitgestoken hand. En dat is het aannemen van Christus zoals we kennen uit de bijbel, in wie Gods liefde voor ons openbaar is geworden.
De persoon en het werk van Jezus zijn niet te scheiden van de bijbel.
De Christus van de Schriften wijst naar de Schrift van de Christus.
Er is overeenstemming tussen het vleesgeworden woord en het schriftgeworden woord.
Beiden zijn door God aan de wereld gegeven.

Vandaar mijn vraag:
hebben we een gemeenschappelijk basis in de Jezus Christus die we kennen uit de bijbel ?

Want als de bijbel ons leert wie Christus is, dan kunnen we horen naar Zijn getuigenis over hoe we behouden kunnen worden, en dan kunnen we ook luisteren of Hij ons tevens iets wil meedelen over de Schrift. Als we de bijbel aanvaarden als het aankomt op wie Christus is, en hoe we zalig kunnen worden, aanvaarden we dan ook diens getuigenis over hoe we met de Schrift dienen om te gaan ?