1, 2, 3) Dwang?quote:
Titaan schreef:
1) Straf sluit keuze uit vrije wil niet uit
Beide kunnen samen gaan, en gaan ook samen.
Vanzelfsprekend is vaak een van de functies van een straf dat het beoogt de keuze te beïnvloeden. Maar daarom blijft de keuze nog wel vrijwillig: je hebt alle vrijheid het kwade te kiezen. Als een straf werkelijk de keuzevrijheid zou wegnemen, dan zou er geen gevangenissen of death rows meer gevuld zijn. We kiezen, uit vrijheid, vaak voor het kwade, vaak ongeacht de straf.
Had de mensheid niet een volledige keuze-vrijheid om te kiezen toen God in het paradijs de mens gebood, zeggende: Van alle boom dezes hofs zult gij vrijelijk eten; Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.
Ondanks de straf hadden ze dus toch een vrije wil!
2) Straf sluit keuze uit liefde niet uit
Is het werkelijk zo dat een keuze, geen keuze uit liefde meer is, als er een straf op de verkeerde keuze staat? Waar is dat op gefundeerd?
Beide kunnen samen gaan, en moeten ook samen gaan.
Als ik de keuze maak mijn baby niet te voeden, dan sterft het. Maar is de keuze om wél te voeden, dan een keuze die de liefde heeft uitgeschakeld? Nee, zeer zeker niet: de baby wordt gevoed, gekoesterd, uit pure liefde en vrijwilligheid. Het één sluit dus het andere niet uit.
…
Straffen niet ook wij onze kinderen uit liefde, en verwachten we niet van onze kinderen dat ze ondanks de straffen uit liefde gehoorzamen?
Mijn zoon, verwerp de tucht des HEEREN niet, en wees niet verdrietig over Zijn kastijding;
Want de HEERE kastijdt dengene dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon in denwelken hij een welbehagen heeft. ( spr.3:11-12)
quote:
Paul2 schreef op 16 februari 2011 om 11:57:Je hebt helemaal gelijk,
maar iets knarst nog:
de vrijheid van de getuigen van het verschrikkelijke.
Na de 3000 doden in het verhaal van het gouden kalf, was bij de overlevenden de toewijding aan God voor een deel afgedwongen en tegelijkertijd ook bemoeilijkt.
Het ging ze vast niet in de koude kleren zitten? Net zomin als bij Noach na de zondvloed, of Aäron die twee van zijn zoons begroef, of David die Uzza zag sterven?
Betreffende het getuige zijn van het verschrikkelijke:* In Amerika vermoordde iemand een overheidsdienaar. Hij kreeg de doodstraf en de overheid voltrok dit doodvonnis. Velen waren (o.a. via de media) min of meer getuige hiervan. Doodstraf is verschrikkelijk. Kunnen die getuigen als onderdaan of als overheidsbeambte, nu nog toewijding hebben voor die overheid?
* In de kerkelijke gemeente deed iemand geen afstand van zijn openbare zonde en werd uiteindelijk door de kerkeraad uit de gemeente gezet. Uitzetting is verschrikkelijk. Kunnen de overige gemeenteleden nog toewijding hebben voor de gemeente of is die nu afgedwongen?
* In een gezin begaat de zoon bij herhaling een dermate ernstig vergrijp, dat hij door de vader het huis uit werd zet. Het huis uitzetten is verschrikkelijk. Kunnen de andere kinderen nog wel toewijding hebben voor de vader, of is dat nu afgedwongen?
* De vrouw maant haar man tot trouwheid, met de dreiging dat als hij weer hoereert dat het dan einde huwelijk is. Betekent dit dat zij de man nu
gedwongen heeft om haar trouw te zijn, en dat dus niet meer van de man verwacht kan worden dat hij nog enige liefdevolle trouw en toewijding voor z’n vrouw kan hebben, nu zijn vrouw deze trouwheid afdwingt…..??
De conclusie zal m.i. zijn dat je opmerking als algemene regel niet geldig is.
Maar hoe komt het dat er toch iets bleef knagen bij je;
Ik denk dat in alle voorbeelden, zowel waar ik aan refereer, als waar jij aan refereert, het infeite niet gaat over vrijheid of dwang, maar over de (dis)proportionaliteit van de straf ten opzichte van het vergrijp. Dát is denk ik je eigenlijke reden. Want afhankelijk daarvan zul je het ene als dwang beschouwen en het ander niet. ( over dit onderwerp meer in betreffende paragraaf).
Terzijde 1:Een ander aspect van ‘dwang’, betreft de
verplichting an sich. Maar zou het terecht zijn daar een probleem van te maken? As God ons beveelt om Christus te volgen, of eist om onze naaste lief te hebben, is het dan werkelijk onmogelijk om dat nog te doen uit het bereidwillig hart in volle toewijding? Ik denk dat we niet van mening verschillen dat dit geen enkel probleem is. God wil niet dat we slechts
doen als Christen, maar dat we een echte christen
zijn. )
Terzijde 2:Sowieso lost het niets op om hier bij exodus 32, de interpretatie zover om te buigen dat de uitleg tegengesteld is als de klaarblijkelijke boodschap van het geschrevene. Want de lijn in exodus 32 is volkomen in harmonie met de rest van de bijbel, namelijk over de toorn die we verdient hebben door onze zonden en de barmhartige Vader die Zijn gelovige kinderen genade schenkt, maar over de ongelovigen blijft Gods Toorn. Een stortvloed aan teksten kan daarvoor aangehaald worden.
Denk aan de bekende woorden “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”,
en lees dan het einde van dat hoofdstuk waar ook de andere kant van de medaille staat:
“Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem” (Joh.3).
quote:
quote:
Titaan schreef:
3) Geen beknotting van keuzevrijheid maar juist het bieden van keuzevrijheid
Maar God bracht een uitweg, een toevlucht: een keuze voor redding daarbij: Zijn Zoon die alle straf op zich zou nemen, zodat een ieder die in hem gelooft niet verloren gaat maar een eeuwig leven ontvangt, ondanks de verdiende dood.
Dát is pas echte keuzevrijheid. Dat we nu, naast de keuze voor de dood, nu door het geloof in zijn Zoon, kunnen kiezen voor het léven, voor de ware liefde, voor een relatie met onze Hemelse Vader zodat we straks in volmaaktheid in eeuwigheid bij Hem mogen zijn. God zal bij hen wonen. Zij zullen Zijn aangezicht zien: Openb.21:3, Openb.22:4.
Paul2 schreef:Helemaal waar, en ik moet me ook niet blindstaren op uitsluitend de schrikwekkende kant van de zaak.
Er zijn 2 kanten aan deze zaak; de verschrikkelijke kant; dat is de kant van de verschrikkelijke horror-zonden die we doen. En de andere kant, die van onze Barmhartige Vader die ons genadig is, en onze ongerechtigheid ons niet aanrekent, maar tevens ook Heilig en Rechtvaardig is; waardoor degene die kiest voor ongeloof, kiest voor het versmaden van zijn genade aanbod en daardoor blijft onder de toorn.
Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al uw krankheden geneest;
Die uw leven verlost van het verderf, Die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden.
Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwiglijk den toorn behouden.
Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen die Hem vrezen.
Zover het oosten is van het westen, zover doet Hij onze overtredingen van ons.
Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen die Hem vrezen. (Ps. 103)
4) Straf proportioneelquote:
quote:
Titaan schreef:
Tot dusver noemde ik de straf gewoon straf. Maar in jouw bijdrage sprak je over “gruwelijke horror-straffen”. Wellicht dat je daarmee bedoeld dat je de straf niet in verhouding vindt staan tot het vergrijp.
Een rechtvaardige straf staat in verhouding tot de overtreding.
Maar hebben we wel voldoende besef van de ernst van de overtreding ?
Paul2 schreef:Midden in de roos. Een zelfverzonnen rundergod aanbidden is gewoon knap stompzinnig. Mozes had het volk vanuit zijn functie als profeet hartelijk mogen uitlachen!
Tuurlijk is het stom, maar dat is niet de kern van de overtreding. En dat was ook niet de overtreding waarop de straf volgde!
Iemand die terugkomt bij zijn vrouw na het bezoeken van de rosse buurt kan misschien ook wel hartelijk uitgelachen worden; waarom zo dom zijn om te betalen voor iets wat thuis gratis is? Maar zoiets gaat totaal voorbij aan de ernst van de overtreding die aan de orde is, en dat was:
quote:
Titaan schreef:
De misdaad
Het volk had zich massaal beschuldigd aan de ergste vorm van hoererij; hun geestelijk verbond met hun Hemelse Vader hebben zij vertreden en gebroken, en zij zijn andere goden achternagelopen, en God hebben zij verlaten, om tegen het uitdrukkelijke gebod in, afgoden te aanbidden en zich verheugden in de afgodendienst. Ontrouw van de hoogste orde.
“En zij maakten een kalf in die dagen en brachten een offerande aan de afgod en verheugden zich over de werken hunner handen. “(Hand.7:41).
Afgoderij is in hoererij zich afkeren tegen God. Zie Hos. 1:2, Lev.17:7 Hos.4:12
quote:
quote:
Titaan schreef:
Horror-straf?? Horror-zonde!!
En dan praktisch, we hebben het hier over Exodus 32.
Als we nu eens die paragraven langslopen van wat in de eerste bijdrage was genoemd:
- Was niet de ernst van de misdaad groot?
Paul2 schreef:Het gouden kalf? Het lijkt me eerder iets om die mensen om uit te lachen. Musea staan trouwens vol met gouden kalveren, geiten, vogels, vissen, ... Het idee dat dit ontzettend erg is, zo erg dat er de doodstraf op moet staan, vind ik op geen enkele manier vanzelfsprekend. Ik weet dat het qua tijd niet kan, maar stel nou dat het een gouden Boeddhabeeld was in plaats van een kalf?
Ten eerste, het is een grondthema in de bijbel dat afgoderij bijzonder ernstig is. Het is opgenomen in de 10 geboden ( zeg maar, de grondwet). De kern van Godsdienst, is de dienst aan God, en niet de dienst aan een afgod. De voorbeelden in de bijbel zijn legio (ook NT). Ben je het met me eens dat in ieder geval Gods Woord niet luchtig doet over afgoderij, maar dit ziet als een bijzonder ernstig vergrijp ?
Ten tweede,
De bijbel doet wel eens smalend over afgoden; ze horen niet en zien niet; het zijn stomme goden; het zijn geen goden want er is maar 1 God en daarbuiten niemand.
Maar tevens is het vereren van afgoden niet onschuldig:
“Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgod iets is? Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.” (I Kor. 10: 19, 20)
Ten derde,
Het gaat er niet om dat zij een voorwerp maakten van goud en daar een feestje over vierden. Het ging om het hart van het volk. Het hart was ontrouw in geestelijke hoererij. Ze vertrouwden niet meer op God. Ze gingen actief afgoden vereren, een eer die God alleen toekomt. Het is diefstal van Gods eer, het is een minachten van de Allerhoogste. Het is een grote leugen.
Een gouden voorwerp maken op zichzelf is niet fout. Maar daar ging het hier niet om.
En betreft de voorbeelden van beelden in het museum; die worden niet vereerd. Vergelijk het maar met het eten van vlees gekocht op de markt dat een overblijfsel was van een afgodendienst, dat kon –in principe- gerust gegeten worden zolang ze maar niet meededen met de afgodendienst ( I kor. 8 en 10).
Ten vierde,
Wie bepaald de wet en de ernst van een vergrijp; de onfeilbare God of de mens waarvan je al had beaamt dat die behoorlijk feilbaar is.
Hoe weten we wat God wil? Heeft God ons wees gelaten en kunnen we alleen maar gissen, of heeft Hij zich in het bijzonder aan ons geopenbaard door zijn onfeilbaar Woord waarop we vertrouwen mogen? Als we ons baseren op Gods Woord dan is het duidelijke getuigenis dat het een ernstig vergrijp is.
quote:
quote:
Titaan schreef:
Wij, die vanaf onze jeugd al gewend zijn aan menig overtredingen door onze omgeving en door onszelf gedaan, zijn we doordrongen van hoe afschuwelijk gruwelijk onze overtreding is? Haten we voldoende de zonde?
Paul2 schreef:Dat is waar, misschien zijn we wel als de kikker die zich langzaam laat koken, die de geleidelijke temperatuurstijging niet voelt.
Exact. Gewenning aan zonde is desastreus. We moeten telkens opnieuw luisteren naar Hem. Mijn schapen horen Mijn stem zegt Jezus. Terug naar God en Zijn Woord en ons leven daaraan ijken, en niet ons ‘voortschrijdend inzicht’ gebruiken als maatstaf om de bijbeltekst te buigen naar ons eigen beeld.
quote:
quote:
Titaan schreef:
God is Heilig. Hij wenst dat zijn Volk heilig is. Geen smetje, geen ongerechtigheid duldt Hij. Hij haat de werkers der ongerechtigheid.
Bij zware straffen kunnen we denken “oh als God het doet dan zit het wel goed”. Los van het feit dat dit natuurlijk zo is, is het wellicht niet eens zo verkeerd om te denken aan het feit dat die straffen ons als zwaar overkomen. Want daarmee kunnen we leren en opnieuw beseffen hoe ernstig eigenlijk de zonden zijn die we elke dag doen. En dat we te licht denken over de zonden.
Paul2 schreef:God mept op de alarmknop?
In zekere zin: inderdaad.
God laat zijn kinderen niet aanrommelen, maar is actief met ons bezig op allerlei manieren om ons op het rechte pad te houden,. Maar soms zien we het niet, zelfs als ze erg duidelijk is.
Ken je het mooie gedicht over de voetstappen in het zand
?Dat benaderd vrij exact hoe God zijn kinderen hielp in de woestijn, en ook vandaag steeds met ons is: “in de woestijn, waar gij gezien hebt dat de HEERE uw God u daarin gedragen heeft, als een man zijn zoon draagt, op al de weg dien gij gewandeld hebt, totdat gij kwaamt aan deze plaats.” ( Deutr.1:31)
Ja, ik denk dat God ons telkens bijstaat om op de alarmknop te drukken:Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen die niet goed waren; en gij zult een walging van uzelven hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen. Ik doe het niet om uwentwil, spreekt de Heere HEERE, het zij u bekend; schaamt u en wordt schaamrood van uw wegen, gij huis Israëls. (Ez.36:31)
En dan past ons bekering:Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, en gedaan wat kwaad is in Uw ogen; (…)
Verberg Uw aangezicht van mijn zonden, en delg uit al mijn ongerechtigheden.
Schep mij een rein hart, o God, en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Verwerp mij niet van Uw aangezicht, en neem Uw Heiligen Geest niet van mij.
Geef mij weder de vreugde Uws heils; en de vrijmoedige geest ondersteune mij.
Verlos mij van bloedschulden, o God, Gij God mijns heils, zo zal mijn tong Uw gerechtigheid vrolijk roemen. Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen. Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandoffers hebt Gij geen behagen. De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten. (Ps.51)
En dan neemt God ons aan: En Ik [de Heere] zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlezen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen. (..) en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn. (Ez.36:26).
quote:
quote:
Titaan schreef:
( * En waarschijnlijk zal je het wél gewoon billijken dat we in de tweede wereldoorlog de Duitsers met het zwaard ons land weer uitjoegen, is dat geen horror? Was het volk van exodus 32 niet minstens zo schuldig als de Duitse soldaten ? )
Paul2 schreef:Nu vergelijken we appels met peren. De nazi's waren bezig met veroveringsoorlogen en volkerenmoord, het volk in Exodus 32 aanbidt een zelfverzonnen rundergod. Dat is toch niet te vergelijken?
Het is wel te vergelijken, namelijk als volgt bedoelt: Dit voorbeeld geeft aan dat er situaties zijn dat zelfs volgens je eigen rechtvaardigheidsbesef een straf bestaande uit het hanteren van het zwaard geoorloofd is. Dat betekent dat je klaarblijkelijk geen moeite hebt met de
absolute hoogte van de straf (maar alleen met de verhouding t.o.v. het vergrijp).
quote:
quote:
Titaan schreef:
( * Ook op te merken is dat God bijvoorbeeld ook lankmoedig was voor de Kanaänitische volkeren in het OT; omdat hij nog vele jaren geduld heeft gehad voordat de maat van hun ongerechtigheid vol was en de straf kwam. Gen.15:16)
Paul2 schreef:Ja, op zich ben ik in staat om hele erge dingen 'niet te veroordelen'. (…)
Kunnen we van een rechter eisen dat ernstige overtredingen niet bestraft mogen worden onder de noemer van dat argument?
Is het geen onrecht, om bijvoorbeeld een moordenaar vrijuit te laten gaan?
Bij rechtvaardigheid hoort veroordeling en straf van de overtreding, en niet het toelaten gedogen of tolereren van overtredingen.
quote:
Paul2 schreef:
Maar nu lees ik een verhaal vanuit mijn eenentwintigste-eeuwse bankstel, met een politiek correcte afkeer van de doodstraf op afvalligheid. De Taliban hebben die doodstraf nog steeds, maar die straf is toch nergens voor nodig?
Wat is nodig ? Vergelding voor het vergrijp is nodig. Genoegdoening voor de maatschappij en de slachtoffers is nodig. Praktische uitvoerbaarheid is nodig (b.v. hoe geeft een nomadenvolk iemand levenslang?). En bovenal is nodig: Rechtvaardigheid. Ik beperk me vooreerst even tot de situatie van exodus 32, en daar is sprake van een uitdrukkelijk bevel van God zelf tot uitvoering van de straf op een gedeelte van de overtreders, en de uitvoering van genade voor het gros van de overtreders.
( P.s. Begrijp me goed, ik stem tegen de doodstraf. Niet vanwege het morele aspect aangaande de zwaarte van de doodstraf (want overheid
mag het zwaard hanteren), maar vanwege het praktische aspect; een feilbare overheid die gebruik maakt van een onomkeerbaarheid straf. Maar dit terzijde.)
Het probleemAls ik het niet heel mis heb, dan zijn we denk ik beland op hetvolgende:
De verschillende genoemde argumenten betreft je moeite met exodus 32 zijn terug te brengen tot de (dis)proportionaliteit van de straf. En om precies te zijn: niet de
hoogte van de straf op zich, maar alleen de verhouding van de straf ten opzichte van het vergrijp.
Dus wat dan overblijft, is slechts 1 ding:
Namelijk dat het vergrijp niet als dermate ernstig wordt beschouwd.
Dat er dus verschil van mening is met de Rechter over de ernst van de wetsovertreding.
Dit staat wat cru.
Ik hoop dat ik je geen onrecht doe, maar mocht het zijn dat ik je verkeerd begrepen heb op 1 of meerdere delen, of dat mijn conclusie’s niet zo logisch zijn als ik op dit moment meen dat ze zijn, dat houd ik me aanbevolen voor correcties.
quote:
quote:
Titaan schreef:
- En hoewel ze niet de verdiende straf kregen, zou het niet de verdiende straf zijn om het hardnekkige volk te verteren ?
Paul2 schreef:Oeioeioei, ik kan niet anders dan nee antwoorden. Dat is een probleem dat ik met de tekst heb.
Wat is de juiste weg tot het vinden van de oplossing?
De oplossing zit volgens mij niet in het beargumenteren of beredeneren dat er hier geen sprake is van een probleem. Hoewel ik argumenten in die lijn heb aangedragen, is dit m.i. niet de sleutel. De basis moet zijn het erkennen dat als God met gezag spreekt via Zijn Woord, dat wij als knechten van de allerhoogste majesteit dat gezag gewillig willen aannemen, ook als we het niet snappen, zelfs juist als we het niet snappen. Want dan pas blijkt of Gods gezag echt op nummer 1 staat bij ons. “Spreek, HEERE, want Uw knecht hoort”.
De sleutel is m.i. te beseffen wat je ultieme maatstaf is, c.q. zou moeten zijn.
5) MAATSTAF5a De bijbel is Gods WoordWe spreken over exodus 32, een bijbeltekst. Maar wat is de bijbel?
De bijbel is de Heilige Schrift, het is de bijzondere openbaring van God. De
gehele bijbel is Gods Woord. Dat is wat Christus ons leert. Dat is wat de apostelen leren. Dat is wat heel de bijbel ons leert.
Zie de onderbouwing daarvoor:
hier.
Dus voor wat betreft het gezag betekent dit, dat een bijbeltekst exact hetzelfde gezag heeft als zou God persoonlijk op dit moment in vol ornaat je dit toespreken.
Dan is uit te sluiten dat de geschiedenis op enigerlei wijze gecorrumpeerd of verontreinigt is. Theorieën hierover (ik noem het liever goddeloze gissingen) zijn er hierover in overvloed, bijvoorbeeld dat gebruik gemaakt is van mythologisch materiaal van andere volken. Met zulke argumenten kan men menen de bijbel te restaureren tot wat er echt gebeurd zou zijn, om zo bijvoorbeeld te ontdekken wat de historische Jezus zou zijn.
Zouden we dit ook durven te zeggen van een Woord dat rechtstreeks uit Gods mond komt? De bijbel
0is Gods Woord, derhalve zijn zulke theorieën een onmogelijkheid.
Daarnaast is hiermee ook uit te sluiten dat er delen zouden ontbreken waardoor het aanwezige deel feitelijk onjuist zou zijn. ( b.v. het wegvallen van het woordje “niet” waardoor de tekst een ongekeerde weergave van de feitelijkheid geeft).
Zonder tegenargumenten hierop, veronderstel ik dat als wederzijdse basis waarop we andere argumenten kunnen funderen. Als hier wel twijfel over is kan dit beter eerst besproken worden, want het verdere betoog bouwt op dit fundament.
5b) Wat zich aandient als Historie, is HistorieOok de historie is een als onder de inspiratie van de Geest beschreven historie
Niet alleen de religieus-ethische uitspraken, maar ook de geschiedkundige bestanddelen van het OT zijn onvoorwaardelijk als goddelijk erkend.
Deze twee zijn niet te scheiden (nog los van het probleem dat je geen criteria en maatstaf daarvoor zou hebben, anders dan het eigen subjectieve gevoel van de mens, waardoor dan ook alle vastigheid wankel is geworden).
- Christus zelf bevestigt dat de OT verhalen daadwerkelijke historie is.
- De apostelen bevestigen dat de OT verhalen daadwerkelijke historie is.
- De verhalen uit het OT (waaronder Exodus 32) dienen zich duidelijk aan als historie.
Dit is de getuigenis van de bijbel, en dienen we als Gods Woord aan te nemen.
Zie de onderbouwing daarvoor:
hier5c) Onderwerping aan Gods WoordHierboven hebben we nu een maatstaf gedefinieerd over Gods Woord.
De vraag is, nemen we deze maatstaf aan ? Onderwerpen we ons aan Gods Woord; onderwerpen we ons aan God?
Als onze eigen mening overeenkomt met de Bijbel dan is er enerzijds geen probleem, en daarnaast is niet beproefd welke dan werkelijk bovenaan staat. Wat erkennen we als hoogste gezag. God of de mens.
In je laatste reactie bevestigde je dat je gebruikte maatstaf is:
je eigen gevoel van rechtvaardigheid, die is gebaseerd op je eigen inzicht wat redelijk en billijk is: verstand en empathie.
ALS dit niet overeenkomt met Gods Woord, welke wijkt dan ??
quote:
Paul2 schreef:
Aan de andere kant: ik wil mijn verstand en mijn empathie niet uitschakelen. Ik kan me maar beter oefenen in het niet-uitschakelen van die twee! Maar dat bedoelde je waarschijnlijk ook niet.
Je moet je hand niet afhakken, maar
wel als je hand je tot zonde verleidt en je gehele lichaam in gevaar brengt: hak het dan liever af!
Evenzo met je verstand en empathie; als het je verleidt tot het verheffen van jezelf boven God, verwerp het dan. Breek de heilige huisjes af als het tot afgodstempel verwordt; als het zich niet meer wil neerbuigen voor de hoogste majesteit. “De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid; allen die ze doen, hebben goed verstand” (Ps.110:10, zie ook Job 28)
“Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet.” (spr.3:5)
Alles moet ten dienste staan van God, ook ons verstand en empathie.
“Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand”.
“Ik heb Mijn handen uitgebreid, de gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun
eigen gedachten (Jes. 65:2)
Onderwerping aan God heeft te maken met onze erkenning dat Hij soeverein is.
En als ons boos verstand klaagt waarom niet
alle overtreders in exodus 32 gered konden worden in plaats van het gros zoals gebeurde, dan kunnen we Gods Woord op ons laten inwerken waarneer Hij spreekt over zijn Eigen Volmacht:
Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil, en verhardt dien Hij wil.
Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengene die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken het ene een vat ter ere, en het andere ter onere?
En of God, willende Zijn toorn bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
En opdat Hij zou bekendmaken de rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij tevoren bereid heeft tot heerlijkheid? (…) En gelijk Jesaja tevoren gezegd heeft: Indien de Heere Zebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sódom geworden, en Gomórra gelijkgemaakt geweest. (Rom.9)
Zoals genoemd is het vanzelfsprekend goed om tot harmonie te komen in ons begrip omdat we geloven dat de harmonie intrinsiek in Gods Woord aanwezig is. Maar in de juiste volgorde: eerst als mens ons klein maken en buigen voor God, en pas daarna van Hem leren wat Hij ons te vertellen heeft. En dan is alle begrip dat we in genade mogen ontvangen pure bonus.
Dit is mijns inziens de boodschap van de bijbel. Ik noemde je het voorbeeld van Abraham: toen hij en Sara hoogbejaard waren (99 jaar!) , hadden ze toch de belofte dat ze een zoon zouden krijgen.
Wetenschappelijke is het dwaasheid, of op zijn minst rede tot grote twijfel. Wat zouden wij zeggen in zijn plaats? Zouden we niet denken dat het wel metaforisch uitgelegd zou moeten worden aangezien een letterlijke betekenis bijna niet vol te houden is? Zouden we niet lachen om de letterlijke betekenis zoals Sara deed?
Echter, de gelovige aanvaardt het woord van zijn Heer in geloof, en niet in ongeloof. Hun begrip kregen ze later als bonus erbij.
En toen God tot hem zei om zijn enige zoon te nemen om hem te brandofferen. Hoe kan zo’n opdracht ooit serieus te nemen zijn als letterlijk zo bedoeld ?
Er behoeft hier geen noot gekraakt te worden; de gelovige aanvaardt het woord van zijn Heer in geloof, en niet in ongeloof.
Hoe enorm zwaar zal het geweest zijn om zijn enige zoon waarop zijn hele toekomstverwachting rustte, om dat op te offeren.
Maar abraham geloofde! en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.
5d) Bouwen op Gods WoordAls we ons verstand en empathie ten dienst hebben gesteld van God, dan kunnen we leren wat hij ons in zijn Woord zegt. In gebed, door de kracht van de Heilige Geest zal het levend Woord geen gesloten boek blijven. Dan kunnen we bouwen aan ware kennis en wijsheid.
En dan kan het zijn dat we tot de ontdekking komen dat ons Godsbeeld niet klopt, maar dat het een zelfgemaakt Godsbeeld was, zoals het gouden kalf.
Dat bijvoorbeeld God behalve Liefde, barmhartig en genadig, ook Heilig en Rechtvaardig is.
“en dit zal Zijn Naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE ONZE GERECHTIGHEID.” (Jer.23:6 ).
“Alzo het recht is bij God, (…)Met vlammend vuur wraak doende over degenen die God niet kennen, en over degenen die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn” (I Thess.5:

“Ja, Heere, Gij almachtige God, Uw oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig.” (openb.16:7)
Daarom, als God een zondaar rechtvaardigt, dan is dat uit pure genade maar tegelijkertijd
naar recht. Daarom is er sprake van een verzoening; een verzoening
door voldoening; door Christus bloed.
Uit pure genade en liefdevolle barmhartigheid, heeft God ons gered en daar hoefden we niets voor te doen. De Rechter vonnist alleen naar recht, en een rechtvaardig vonnis is de doodstraf. Maar toen de straf geëist werd, kwam de rechter naar beneden en betaalde
zelf door middel van de dood van Zijn geliefde Zoon die 1 is met Hem. De straf die ons vrede aanbracht was op Hem.
Verzekerd in ChristusWe zondigen elke dag. Als God ons
om niet verzoend zou hebben vandaag, welke zekerheid hebben we dat Hij morgen niet de rechtvaardige straf over onze zonden-van-morgen zal brengen? Maar de realiteit is anders, Christus heeft eenmaal betaalt heeft voor al onze zonden, ook de toekomstige zonden, zolang we in waar geloof Hem van harte volgen. Dan zal niets ons kunnen scheiden van de liefde van God. Dan is er geen angst meer nodig, maar vertrouwen en geborgenheid, en vreugde om elke dag opnieuw te proberen ons leven opnieuw te heiligen naar Zijn Wet.
SlotLuisteren naar wat God zegt, ook wat Hij zegt in exodus 32, brengt diepe dankbaarheid voor Zijn verlossend werk en Zijn liefde voor ons.
“Indien de Heere Zebaoth ons geen zaad had overgelaten, zo waren wij als Sódom geworden, en Gomórra gelijkgemaakt geweest.” (Rom.9:29)
quote:
Paul2 schreef:
God koos ervoor om lijden en dood te ondergaan. Uit de keuze zelf blijkt dat er geen echt alternatief was, dat het de laatste mogelijkheid was. Bedoel je dat? Hij vroeg toch ook of de beker van het lijden aan Hem voorbij kon gaan, maar Hij liet hem niet voorbijgaan?
Inderdaad. Op de lijdensweg vroeg Christus aan Zijn Vader, of de beker voorbij
kon gaan, maar Hij dronk het wel gewillig! Christus onderwierp zich gewillig in alles aan de Vader.
En ook
zelf wist hij dat al deze dingen moest geschieden om tot vervulling te laten komen de ontelbare teksten over Gods grote reddingsplan, en de profetieën over Hem.
“Of meent gij dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten? Hoe zouden dan de Schriften vervuld worden, die zeggen dat het alzo geschieden moet?” (Matt.26:53)
Als
wijzelf eerbiedig vragen (bij bijvoorbeeld een bijbeltekst) of het lijden noodzakelijk is, zijn we dan ook bereid onszelf te onderwerpen aan Hem, en Zijn Woord te aanvaarden en aan te nemen, alleen al vanwege het besef dat Gods gedachten hoger zijn, en Zijn wil soeverein is en goed?
En dan met een gewillig hart bereidwillig aannemen wat onze Vader tot ons zegt, precies zoals Christus hier ons is voorgegaan.
quote:
Paul2 schreef:
Nu zeg ik het heel lomp, eigenlijk. Mijn excuses daarvoor.
Dat is m.i. niet nodig, want ik meen dat, ondanks onze mogelijk verschillende opvatting, je je uitermate correct opstelt. Ik had en heb genoeg gezegd waar heel gemakkelijk een aanstoot aan genomen kan worden. Maar ik stelde het soms scherp omdat ik van mening ben dat we een scherpe tekst niet milder mogen maken dan het is. Maar mocht ik het onverhoopt
onnodig scherp hebben geformuleerd, dan is excuses van mijn kant op zijn plaats.