Auteur Topic: profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson  (gelezen 42655 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
profetie over Griekenland enzo door David Wilkerson
« Reactie #200 Gepost op: november 11, 2011, 12:41:59 am »

quote:

elle schreef op 11 november 2011 om 00:38:
[...]

Lees de gelijkenis die Jezus geeft over de wijze en dwaze maagden. Ze verwachten alle de bruidegom, ze vallen allemaal in slaap, maar de maagden die hun voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor 't geval het erg lang gaat duren en dus reseverolie bij zich hebben, die mogen uiteindelijk ingaan in het feest.
Ik lees daarin dat een christen er niet vanuit mag gaan dat 't morgen is afgelopen. Maar dreigende crises moeten we het hoofd bieden en zorgen dat we klaar kunnen staan als dat nodig is.
Zelfde met het zaad op de akker dat opschiet maar geen wortel heeft. Zodra 't zwaar wordt verliezen ze 't geloof. Je moet jezelf stevig wortelen, je voorzorgsmaatregelen nemen, dan kun je de eindtijd aan.

Ik deel die mening wel aardig, behalve dan dat ik me afvraag wat jij denkt over "maak je geen zorgen over de dag van morgen" zeg maar.
Olievoorraad houden zou kunnen impliceren dat je je wel weer druk maakt over de dag van morgen immers?
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: november 11, 2011, 08:41:59 am »
Daar ben ik teveel calvinist voor. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad, dus moet je niet inzitten over het kwaad van morgen. Prediker geniet, maar zwoegt ook. Je hebt Talenten gekregen om ze te benutten. Ik zie de olie als een gezonde (geestelijke) reservevoorraad, die staat tegenover het Jezus komt binnenkort weer.
Dat laatste kan leiden tot een houding als 'voor dat pensioen ga ik me niet inspannen'. Terwijl ouderen die wat meer geld hebben flexibeler zijn en zich beter kunnen inzetten voor de naaste. Niet alleen vandaag ben je kind van God, maar ook over 40 jaar. Zorg dan nu al dat je over 50 jaar nog steeds kunt geven en verlies je niet in wederkomstdromen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: november 11, 2011, 09:14:29 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 00:41:
Ik deel die mening wel aardig, behalve dan dat ik me afvraag wat jij denkt over "maak je geen zorgen over de dag van morgen" zeg maar.
Olievoorraad houden zou kunnen impliceren dat je je wel weer druk maakt over de dag van morgen immers?
Maar Riemer, jij maakt je ook zorgen over de dag van morgen, dat is precies waarom je in deze draad reageert!!

quote:

Riemer schreef op donderdag 10 november 2011 00:47[/b]
Ik maak me daar zorgen om. Niet omdat ik dat wil maar ik lees een man die meegezogen wordt in een wereld die volgens mij niet van God is en enkel leidt tot verwijdering van Christus.
en:

quote:

Riemer Lap schreef op 10 november 2011 om 00:24:
Ik heb bewust zorgen om diegene en zijn hang naar dit soort personages / nep-profeten. Werkelijk zorgen!
Moet ik dat dan verzwijgen?

Ons druk maken over de dag van morgen is ook het kruikje vullen. Maar wel met de intentie en het doel om het lampje weer structureel brandend te houden. Maar het stuk over ons zorgen maken, dat gaat over wereldse zaken – over de toekomst van ons gezin, ons werk, over hoe we moeten overleven – en dát is een heidense manier van leven. Jezus spreekt hier over hen die géén hemelse Vader hebben. Ze kennen God niet zoals Hij gekend wilt worden, als een zorgende, voorzienende en liefhebbende Vader in de hemel.

“Maak u dus geen zorgen over de dag van morgen” (Matteüs 6:34). In  eenvoudige woorden gebiedt Jezus ons “Pieker er niet over en maak je geen zorgen over wat er morgen eventueel zou kunnen gebeuren. Je kunt er niets aan veranderen, en al helemaal niet door je zorgen te gaan zitten maken. Want dan doe je hetzelfde als de heidenen doen”. Daarna voegt Jezus er aan toe “Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden” (Matteüs 6:33). Met andere woorden, we dienen altijd door te blijven gaan van Jezus te houden. We dienen vol te houden en al onze zorgen op Hem te werpen,  dient te rusten in Zijn trouw. En God de Vader zal ervoor zorgdragen dat wij voorzien worden van alle essentiele dingen in het leven.

Zouden de engelen niet verbijsterd zijn door alle zorgen en ongerustheid bij diegenen die beweren dat ze in God geloven en op Hem vertrouwen? Voor hen moet het zo vernederend en beledigend voor de Heer lijken, dat we ons zorgen maken alsof we geen zorgende Vader in de hemel hebben! Welke vragen zullen ze zich uit verbijstering stellen: “Hebben ze geen Vader die in de hemel is? Geloven zij niet dat Hij van hen houdt? Heeft Hij hen niet vertelt dat Hij al hun noden kent? Geloven zij niet dat Hij die de vogels en het gehele dierenrijk van voedsel voorziet ons ook zal voeden en kleden? Hoe kunnen ze zich zo’n zorgen maken terwijl ze weten dat Hij alle macht, alle rijkdom en alle middelen heeft om te voorzien in alle noden van de gehele schepping? Zouden ze hun hemelse Vader beschuldigen van verwaarlozing, alsof Hij niet trouw zou zijn aan Zijn eigen Woord?”. Waarom zouden wij niet vertrouwen op Hem? Maar, zegt Jezus in Mat. 6:24, Aanziet de vogelen des hemels, dat zij niet zaaien, noch maaien, noch verzamelen in de schuren; en uw hemelse Vader voedt nochtans dezelve; gaat gij dezelve niet zeer veel te boven?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 09:21:38 am door small brother »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: november 11, 2011, 09:37:59 am »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 18:16:
Ik ervaar jouw en ook gaitema's posts hierover soms wel als getoeter.
Of je stelt idd dat ik slaap, en dan toeter je terecht - en dan vang je bot.
Terwijl imho wakker zat ben, en ik juist bang ben dat je je olie onnodig verstookt omdat je spoken ziet die er niet zijn.

Overigens hielp het getoeter bij Sardes ook niet: die gemeente is verdwenen. Ik denk dat toeteren een heel ondankbare (en uiteindelijk weinig constructieve) taak is.

Als reactie op wat je schreef in de posten hiervoor: de reden dat ik dit allemaal poste is niet om hier mensen wakkeer te schudden, maar voor de geïnteresseerden in wat hij zegt, zoals ik, omdat hij profeteerde over zaken die uitkwamen en van anderen waarvan ik geloof dat ze uit zullen komen. Het verbaast mij persoonlijk dat iemand als hij niet geloofd wordt door christenen, terwijl ik niets verkeerds aan zijn woorden heb ontdekt. Riemer verwijst naar het idee dat satan ook zaken kan voorspellen. Wel, dat is ook de enige optie. Of God heeft dit door hem gesproken, of de duivel. Een tussenweg kan simpelweg niet. Hij had zelf dit alles niet kunnen voorzien. Vervolgens heb ik de teksten die je noemde ook gelezen. Ik las daarin dat God in de gemeente ook een plaats heeft gegeven aan profeten. Kennelijk noemt God mensen ook profeten. Ook in de Rooms Katholieke kerk zijn voorspellingen opgenomen over de Rooms Katholieke Kerk. Een profetie die ze opgenomen hadden was dat van een vrauw met besmeurde kleding dat verwees naar het seksueel misbruik dat aan het licht zou komen, van priesters die dat deden.

Ik heb geen aanleiding gezien dat profetiën niet meer kunnen zijn als voorheen. Wel begrijp ik je gedachtegang, hoe je dat in de bijbel leest.
Toch: het boek Openbaring is een profetie geweest die op hoge leeftijd van Johannes plaats vond op Patmos.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: november 11, 2011, 09:46:01 am »

quote:

small brother schreef op 11 november 2011 om 09:14:
[...]

Maar Riemer, jij maakt je ook zorgen over de dag van morgen, dat is precies waarom je in deze draad reageert!!
Ik maak me eerder zorgen over de mens dan over de materie. Lig er dus niet wakker van ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: november 11, 2011, 09:46:47 am »

quote:

elle schreef op 10 november 2011 om 11:17:
[...]

Ik lees deze twee dingen los van elkaar. Er is een stuk over het onheil dat komen gaat, waar Paulus herhaalt wat reeds voorzegd is door Jezus. Dat laat hij vergezeld gaan door een oproep om als gemeente goed met elkaar om te gaan. Bij dat omgaan met elkaar hoort ook het luisteren naar profetieën. En dan krijg ik de indruk (niet alleen hier maar ook in andere stukken van Paulus) dat profetieën iets kleins zijn: een woord van de ene broeder tot de andere, onder elkaar. En niet iets groots, niet een boodschap voor de hele wereld.

Voor mij blijft het altijd een beetje onduidelijk wat Paulus precies bedoelt met profeteren. 'De toekomst voorspellen' is het niet; Paulus herhaalt de toekomstvoorspelling en geeft daarna advies tav profetie. Bovendien heeft Jezus al goed genoeg de toekomst voorspeld. 'Iemand de waarheid zeggen' komt meer in de buurt, maar dan op christelijke wijze. En erop wijzen dat we in de eindtijd leven is ook wijzen op een Waarheid. In die zin is het wel een profetie.

Paulus zegt in 1 tess 5 imho: omdat we in de eindtijd leven, moet je juist binnen je gemeente goed voor elkaar zorgen. Dus ook luisteren naar elkaars Ware Woorden, wanneer die opbouwend, troostend en bemoedigend bedoeld zijn.

Ik snap eigenlijk niet hoe je de conclusie trekt dat het in ieder geval "niet de toekomst voorspellen" is. Ik ken wel mensen die van christenen korte bemoedigingen meekregen wat ze echt door de Heilige Geest voorzien kregen, zoals een collega van me die momenteel midden in een echtscheiding terecht gekomen is, omdat zijn chinesche vrouw van hem wil scheiden. Hij kreeg van een voorganger te horen in een evangelische gemeente dat alles goed zou komen, terwijl ze elkaar niet gesproken hadden en ze elkaar niet kenden.

Het is iets wat heel direct van God doorgegeven kan worden. We moeten goed weten met wie we van doen hebben, als het gebeurd. Of het God is of de duivel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: november 11, 2011, 09:53:22 am »

quote:

gaitema schreef op 11 november 2011 om 09:46:
[...]

Ik snap eigenlijk niet hoe je de conclusie trekt dat het in ieder geval "niet de toekomst voorspellen" is. Ik ken wel mensen die van christenen korte bemoedigingen meekregen wat ze echt door de Heilige Geest voorzien kregen, zoals een collega van me die momenteel midden in een echtscheiding terecht gekomen is, omdat zijn chinesche vrouw van hem wil scheiden. Hij kreeg van een voorganger te horen in een evangelische gemeente dat alles goed zou komen, terwijl ze elkaar niet gesproken hadden en ze elkaar niet kenden.

Het is iets wat heel direct van God doorgegeven kan worden. We moeten goed weten met wie we van doen hebben, als het gebeurd. Of het God is of de duivel.

Dat is wel een grappig voorbeeld want wat is dan de status als het "goed gekomen is".
Wie bepaald dan wat "goed" is?
Dat soort uitspraken zijn toch gewoon open deuren?
Erg algemeen zeg maar.
Zo kan ik nu al voorspellen dat er een tijd gaat komen waarin we allemaal verstoken zullen zijn van gas.
De exacte tijd heb ik niet gezien daarin maar ik weet dat het komt. Dus wees voorbereid daarop en haal gasflessen in huis.

Ik zeg dan gewoon helemaal niets immers? Open deuren?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 09:54:37 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: november 11, 2011, 09:54:56 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 00:17:
[...]

Ik kom net van cursus en moet even heel hard lachen om je reactie. Waarvoor hartelijk dank!!!
Inderdaad: weinig concreet, we moeten ach en wee roepen (toeteren) want "bijbeltekst".
En wederom: de aanname dat de christenheid slaapt is te bevreemden.
Dan zou het namelijk geen christenheid zijn :)

Dus: lampje vullen, olie op voorraad en er van uit gaan dat het nog eeuwen en eeuwen kan duren zou ik zeggen.

* Riemer Lap zoekt silvo om de olielamp te poetsen...
Je hebt me al laten weten dat hij dit allemaal enkel kan hebben geweten door de duivel, omdat je niet geloofd dat het van God komt, dat je dan nog kunt lachen is echt walgelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: november 11, 2011, 09:56:29 am »
Zie hier Riemer: je hebt ons wel degelijk uitgelachen en bespot.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: november 11, 2011, 10:00:34 am »
Wat mij betreft weet ik voldoende. Ik verwacht niets nieuws onder de zon, dan een hoop "zoals ik al eerder beschreef" ellenlange discussies waarop de toon steeds harder en harder wordt.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: november 11, 2011, 10:11:50 am »

quote:

gaitema schreef op 11 november 2011 om 10:00:
Wat mij betreft weet ik voldoende. Ik verwacht niets nieuws onder de zon, dan een hoop "zoals ik al eerder beschreef" ellenlange discussies waarop de toon steeds harder en harder wordt.

aanvullend:

belachelijk maken
bondjes proberen te smeden
doen alsof je de bijbeltekst niet begrijpt
datgene negeren wat wat lastig ligt
een rare uitleg van de gelijkenis over de 10 meisjes
niet ingaan op bepaalde posts

mag allemaal, maar dergelijke strategie heb ik eerder voorbij zien komen Riemer en niet alleen van jou in de laatste jaren.
Het typische van dit forum is dat je alles mag roepen.... of toch niet

want een mening wordt hier dus weggezet als toeteren.

Ergens staat:

ziende blind en horende doof. Dan gaat het niet om wat deze of gene zegt / schrijft, maar om de betekenis van bijbelteksten en de toepassing op vandaag.

Oh ja, nu gaat-ie komen....ik ben weer zielig, voel me te snel aangevallen etc.

niet dus...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 10:14:07 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: november 11, 2011, 10:29:30 am »

quote:

elle schreef op 11 november 2011 om 00:38:
[...]

Lees de gelijkenis die Jezus geeft over de wijze en dwaze maagden. Ze verwachten alle de bruidegom, ze vallen allemaal in slaap, maar de maagden die hun voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor 't geval het erg lang gaat duren en dus reseverolie bij zich hebben, die mogen uiteindelijk ingaan in het feest.
Ik lees daarin dat een christen er niet vanuit mag gaan dat 't morgen is afgelopen. Maar dreigende crises moeten we het hoofd bieden en zorgen dat we klaar kunnen staan als dat nodig is.
Zelfde met het zaad op de akker dat opschiet maar geen wortel heeft. Zodra 't zwaar wordt verliezen ze 't geloof. Je moet jezelf stevig wortelen, je voorzorgsmaatregelen nemen, dan kun je de eindtijd aan.

je uitleg klopt niet.
de meisjes met extra olie verwachten niet dat het lang kon duren, daar staat niets over. Er staat, het duurde langer dan verwacht. Zij hadden op voorhand al extra olie bij zich. De andere niet. Hieruit blijkt een keuze.
Dan staat er dat het luide geroep hen wekte. Wie roept? Ik denk de Heilige Geest. Die roept.
Waarom hoorden de anderen niet? Hadden zij niet de Heilige Geest?
In ieder geval te weinig. Want de lampjes gingen langzaam uit.

Om duidelijk te zijn(ook naar aanleiding van wat Riemer beweerd En wederom: de aanname dat de christenheid slaapt is te bevreemden.)....ik denk dat dit een gevolg is van de streeptheologie die stelt dat de ultieme innerlijke en uiterlijke krachtige werking van de geest slechts voor de beginperiode van de kerk gold.
Nu zouden er geen profetieën meer zijn, genezingen etc.
En ik sta niet alleen in die overtuiging, een heel cordon christenen en theologen met mij.
Wanneer men de streeptheologie als waarheid aanvaard, aanvaard men een onwaarheid en wanneer men daarin volhard dooft de werking van de geest steeds meer uit.
Dat is wat ik vind van de kerkgeschiedenis. Ik zou zeggen schieten maar, ik ga al in dekking
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 10:32:58 am door grondig christelijk »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: november 11, 2011, 10:35:15 am »
@g&gr.chr.: In de Matrix is een passage: "denk je werkelijk dat het lucht is wat je uitademt..?!"  God is hier en niet ver weg. Alles wat je hier aan eigen eer verzamelt en aan eigen eer vergaart zal God niet meer in genade aannemen. Want je loon daarvoor heb je al gehad. Wil je een schat in de hemel, bijt dan je lippen stuk of gooi je keyboard weg, en doe niet om de tien woorden alsof God het niet kan horen en niet kan zien en niet zal kunnen gebruiken tot Zijn Eer en Zijn Heerlijkheid. Werp je lasten op Hem. Riemer biedt hier grote waarde, en dat is de oefening van het gebruik van je wapenrusting. Wat is je wapenrusting eigenlijk, en wat is je sterkte? Je zwakte is je sterkte, maar alléén als je niet zelf je recht gaat halen en in je zwakte sterk blijft in trouw en volharding en niet de zwakte van een ander gaat aanvallen en uitbuiten. Maar die is er geestelijk wel mee geholpen. Want waar jij hem zeker meent op te mogen afrekenen zal God hem niet meer voor hoeven straffen. Want hij heeft zijn straf dan al gehad. En diegene wint in genade die het eerst iets krijgt van wijsheid en in wie het kwade geen wortel meer vindt en in wie hte kwade niets meer kan raken. Want hij leeft alleen voor en door het goede.

Let wel, scherpe woorden zijn heel goed. Het onderwerp van deze draad gaat juist over scherpe woorden van predikers. Maar scherpe woorden in verbondenheid met God zijn van een andere planeet dan scherpe woorden in verbondenheid met het vlees.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 10:58:51 am door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: november 11, 2011, 10:41:40 am »
Ik denk dat ik je begrijp Small Brother, maar ik hoop dat wat je hier eenvoudig neerschrijft ook heel lastig is. Want als het niet lastig was werd men niet scherper en meer toegerust. Ik meen overigens te lezen dat je de één noch de ander in het gelijk stelt, maar dat jij het hier hebt over situaties in het leven die je moet overwinnen om sterker te worden. Lees ik dat goed?
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 10:54:51 am door grondig christelijk »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: november 11, 2011, 11:20:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 november 2011 om 10:41:
Ik denk dat ik je begrijp Small Brother, maar ik hoop dat wat je hier eenvoudig neerschrijft ook heel lastig is. Want als het niet lastig was werd men niet scherper en meer toegerust. Ik meen overigens te lezen dat je de één noch de ander in het gelijk stelt, maar dat jij het hier hebt over situaties in het leven die je moet overwinnen om sterker te worden. Lees ik dat goed?
Het gemakkelijkste zou zijn om mij achter Elle te scharen, want zij houdt hier een scherp oog op de balans. En als ik David Wilkerson blijf citeren, dan kom ik nergens omdat dat wordt beaamd door wie hem aanvalt, en niet genoeg steunend is aan wie hem verdedigt.. Maar je vraagt het mij. Maar voor ik concreet wordt eerst de moeizame weg van omhaal en overpeinzing..

quote:

Riemer Lap schreef op 08 november 2011 om 19:29:
[...]
 Er is geen verschil, het gaat om eindtijd appels en eindtijd peren in dit geval.
Kom maar met je verschil dan.
En geef dan ook aan wat je met de door mij aangedragen tekst uit Matth 6 wilt doen?

Mattheüs 6 zijn de appels en Mattheüs 23 de peren.
Mattheüs 6 gaat over de gelovigen en de zorgen die zij wel of niet hebben. Mattheüs 23 gaat over de prediking aan de onbekeerlijke gelovigen en ongelovigen. In Mattheüs 23 spreekt Jezus in duidelijke harde bewoordingen het oordeel over de onbekeerlijkheid.

De appels dat zijn de vruchten van ons geloof. Dat is Mattheüs 6. Ook wel snoeihard maar dan intern gericht aan hen die de goede weg lopen. Lees ook Mattheüs 5 over hoe broeders met elkaar omgaan in liefde. Maar in Mattheüs 6 komt dan de klemtoon op het koninkrijk van God en het ijdele van de wereldse materie en begeerten. Maak je niet druk om wat van deze wereld is en haar begeerten, maar maak je druk over hetgeen van God is. Zoek het koninkrijk van God, waarover Mattheüs 5 zoveel spreekt. Maar vergader schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen. Die schatten dat zijn de vruchten van het geloof en dit onderwerp geeft volledig recht en aanleiding om daar uitgebreid bij stil te staan. Maar dat, jouw tekst en jouw onderwerp van mat.6, was niet passend bij het onderwerp van deze draad. Je tekst is dus wel relevant bij wat wij zeggen en doen met onze naaste, en bij hoe wij uitblinken in het spreken niet uit ons vlees maar als de waarlijke kinderen van God uit mat.5:9. Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Mattheüs 23, dat zijn de harde peren van de confrontatie met het ongeloof. Dat is wat deze draad in het onderwerp voluit raakt. Elke prediker die wordt verworpen heeft een taak om de onbekeerlijkheid en de zonde en het ongeloof te benoemen en aan te spreken. De prediker die dat nalaat is verantwoordelijk net zoals de alarmbazuiner die de vijand ziet naderen bij het slapende leger; en dan toch niet de bazuin blaast. Elke prediker die ziet hoe God juist wordt tegengestaan door vermeende christenen of andere mensen die zich de normen van God toeëigenen en het kindschap van God claimen. Deze prediker kan er niet omheen om te spreken en te waarschuwen van het oordeel en God's straf. En deze prediker zou niet alléén horen te staan als het een meer breed voorkomend verschijnsel is. Want alle gelovigen weten dat wat de prediker predikt geen onzin is maar een doemscenario voor de onbekeerlijkheid bevestigt en aankondigt. Zou een christen in algemen termen het onheil prediken veroordelen??? Zou een christen het rechtEm zouden dan de gelovige broeders en zustes van die predikers hun uitgesproken oordeel en hun veroordelende woorden verwerpen en afdoen als onheilsprediking?

En tegenwoordige heb je de appeer. Dat is een peer die smaakt als een appel. Dat lijkt een nieuwe variant die we niet kenden, maar het is gewoon het oude liedje. Want het oude liedje keert steeds terug op een andere wijs.

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2011 om 00:49:
Ik heb gefundeerd op het Heilige Woord aangetoond waarom het onjuist is om je in te laten met dergelijke "profeten".
Overigens ook Elle toont dat steeds weer aan.
Dat jullie er niets mee doen is dan spijtig: het is wel genoemd.
Daarnaast zit er zoveel scheef in de aangehaalde profetie en de duiding door de aanhangers (heb ik ook al aangetoond) dat het mij bevreemd dat jij dit soort zaken lijkt te willen verdedigen.

Er zijn twee groepen van mensen betrokken tegen welke je je uitspreekt. Ten eerste degenen die ‘meehobbelen’, en ten tweede degenen die de eerste verkondigers waren van de betreffende boodschap of prediking. Wat betreft de eerste groep waarvan jij zegt dat ze "maar mee hobbelen met..", daarbij ga je voorbij aan hun geloof en hun redenen waarvan ze ook getuigen. Daar is wel wat over te zeggen, maar ik wil even nader ingaan op de tweede groep van de mensen die de vermeende profetie doen. Namelijk het volgende:

Als predikers oproepen tot bekering, dan is het onbegrijpelijk en zelfs oneerlijk om de wereld te onthouden en in onwetendheid te laten van de desastreuze gevolgen van onbekeerlijk handelen. Voor een wereld die niet wil geldt dat we het stof van onze voeten mogen schudden en heengaan. Maar voor de wereld van verwarring en verleiding en misleiding en dwaling juist op geloofsgebied, geldt een ander verhaal. Dat is het verhaal waarin God zelf ingrijpt en zijn inderen tuchtigt en op ale mogelijke manieren aanspreekt. Zoals wijzelf getuchtigd worden wanneer wij woorden over God willen spreken, maar daarin dan toch liever het woord geven aan het vleees en de eigen begeerte tot liefdeloosheid.

Wij zijn waakzaam, en wij zijn wel gere(e)d. Maar de wereld is niet gere(e)d. Wie zijn lamp gevuld heeft en waakzaam is zal zeker het licht laten schijnen en niet het lampje uitdoen in een waakzaam en wijze voorbereiding op de latere komst. Het lijkt wel alsof wij liever het talent in de grond begraven, dan als een onrechtvaardige rentmeester zoveel mogelijk anderen ermee te winnen. Het vullen van ons lampje is ook het verkondigen van het evangelie en het overtuigen van de wereld van de komst van God. Met een heldere boodschap van heerlijkheid voor wat in het licht is en duisternis voor wat niet in het licht is. Als wij werkelijk ook de wereld willen redden zit er niets anders op dan het goede nieuws te brengen, en als het goede nieuws niet wordt geaccepteerd om dan het stof van de schoenen te schudden en over wie willens en wetens God tegenstaan en Hem trosteren ook het oordeel te verkondigen. En niet per sé in die volgorde. En als je daarbij gaat zeggen dat het met de onbekeerlijkheid fout afloopt, en je schetst de scenario's waarin de onbekeerlijkheid zal belanden, dan is dat niets profetisch maar gewoon een reeds sinds Adam en Eva bekende consequentie waar geen enkele profetie aan te pas komt. Het is gewoon normale en noodzakelijke en op de Liefde gerichte prediking. Het is zo dat als het goed zou zijn  alle gelovigen gaan prediken dat een maatschappij of een land of een groep ten onder zal gaan – indien er sprake is van ongeloof en onbekeerlijkheid. Onheilspredikingen zijn onlosmakelijk verbonden aan confrontaties met onbekeerlijkheid. Als er dan eens een keer iemand precies noemt wat ook nog uitkomt, dan is dat als het goed is gewoon onontkomelijk omdat alle gelovigen al reeds van alle soorten van oordeel en straf getuigen en spreken; als het goed is. Maar het is niet goed. De gelovigen kiezen eerder de eigen begeerte en de eigen rust, en laten de wereld in haar sop gaarkoken. Liefdeloosheid zoekt aardse vrede en aardse rust en liefdeloosheid doet de boodschap aan de wereld uitgaan dat het met het oordeel wel meevalt en liefdeloosheid zoekt een plaats op de wereld van welbehagen en een verzoening met het ongeloof. Want liefdeloosheid ziet alleen aan wat voor eigen ogen en de ogen van de wereldse medebewoners welgevallig is.

Maar zo niet God. En daarom zullen er in een slechte wereld ook steeds mannen van God komen en het oordeel aankondigen. En naarmate de  slechtheid ook een normatieve schijnbare goede waarde krijgt wordt het vanzelfsprekender een scenario met veel onheils profetieën. Wie zich tegen onheilsprofetieën keert, keert zich in principe tegen God. Want God profeteerde het onheil over Adam en Eva. En God zelf zal de eindtijd profetieën bevestigen door de eindtijd gepaard te doen gaan met veel rampspoed en ellende zodat zelfs de meest verstokte ongelovige zal inzien dat er een einde komt aan de waan van deze schepping.

Waarschuwingen en ordeelsaankondigingen zijn normaal in een omgeving van onbekeerlijkheid.
Een gelovige prediker zal spreken over oordeel en vervloeking. Op alle manieren, want de mens komt voor in alle vormen van zijn. Maar dat is vanuit de roeping gezien niet een profetische opdracht maar het is vanuit de kennis en het eenvoudig aanwezige zicht dat in de onbekeerlijkheid en de verharding en het ongeloof, God wordt gelasterd en miskend en verzocht. En in een omgeving van onbekeerlijkheid en verval en verharding bij zogenaamde gelovigen zal God mensen bezielen en het geweten belasten en er zullen er zijn die worden gedwongen om op te staan en uit te spreken wat God op het hart legt. Wanneer Paulus getuigt van de profetie aan Timotheüs, getuigt hij ook dat hij twee anderen aan de satan heeft overgedaan. Een gelovige die zich uitspreekt in het geloof is een profeet en een man van God. Maar God is het die verkiezend bepaalt welke gelovige Zijn welbehagen en zijn bevestiging krijgt. Maar zouden wij dan alstjeblieft wel God keuzemogelijkheden gaan bieden, en niet ons terugtrekken, onder een afwerend weghouden van hen die links of rechts, of begaafd of bekrompen, of in zwakte of in sterkte, de absoluut zekere onheilstoekomst van de onbekeerlijkheid brengen? Ja, natuurlijk; God Doet Het ook wel, maar Hij wil graag dat wij daarin ons opstellen als gewillige dienstknechten.

Waarschuwingen zoeken altijd een kenbare communicatie van de zender tot de ontvanger
En als er een waarschuwing is of een inzicht van God’s handelend ingrijpen, dan zal die gelovige die zich daarover uitlaat zich ook manifesteren als van God. Want aan God komt alle eer van het inzicht en van het geloof. Een boodschapper of waarschuwer zal daarom altijd een duidelijke waarschuwing geven en een duidelijke benadering kiezen van de verantwoordelijken en een duidelijke veroordeling en aanzegging doen van de vloek van God over de onbekeerlijkheid. Want alléén dan kunnen mensen zeggen dat er een woord van God is uitgegaan.

Een prediker is géén aanstoot voor de eigen gemeente en geloofsgenoten.
En dan nog is dat woord niet gericht aan gelovigen in  de gemeente van God en is zij niet een aanstoot voor de gemeente van God, want zij is gericht tegen de onbekeerlijkheid en de hardheid en de onverzoenlijke tegenstand van God, en is elke bespiegeling over het waarheidsgehalte van de woorden een lege huls. Om twee redenen. Want ten eerste zal niemand weten of dit woord door God zal worden bevestigd of zelf door God is ingegeven of door God alsnog tot bouwsteen wordt gemaakt van het recht en de waarheid dat elk ingrijpen van God wordt voorafgegaan door profeten en oproepen tot bekering.

De prediker voorspelt nooit om macht of aanzien te krijgen.
En ten tweede omdat het voorspellende gedeelte van de boodschap nooit het onderwerp is. Denk er maar eens over na: Jona was een ongelooflijke onheilsprofeet. Maar dan wel één van de soort die zijn profetie niet ziet uitkomen. Maar de aardigheid is dat het niemand interesseerde (behalve hemzelf) dat zijn voorspelling niet uitkwam, want het geweten van de hoorder had al genoeg aan de kennis en het ervaren dat het eigen leven verwerpelijk is in de ogen van God.

De prediking beproeft de geesten, of zij uit God zijn.
Geloof is een bepalende factor bij een verkondiging van het woord. Als het gaat om ongeloof, dan zal de boodschapper worden gehoond en afgemaakt, totdat het te laat is en de verkondigde boodschap vervuld wordt. Maar een gelovige van hart – en dat zijn ook ongelovigen die een verstandig met God rekenend hart hebben – die beproeft wat het is dat de boodschapper zegt en hij overweegt wat het is wat de boodschaper bedoelt, en hij bewaart daarvan het goede. Dat heeft niets met het geloof te maken, maar dat is wijsheid. En de dwaas wijst alles van de hand wat boodschappers zeggen, omdat hij genoeg heeft aan het putten uit het eigen hart en het eigen verstand. Hij wordt daardoor niet meer aanspreekbaar en elk wel aanspreken wordt dan een ergernis en tot een verharding.

Een eindtijd zonder eindtijdprofetieën is een tegenspraak in zichzelf en een eigen teken van de tijd
Hoe kan het zijn gekomen dat profetieën haast niet meer lijken voor te komen en de wereld een beloop neemt met de gelovigen erop alsof alles de goedkeuring heeft van God de Vader?  Hoe kan het dat het gelovige westen bestuurt en beslist, terwijl de ongelovigen die God wel aanroepen, maar Zijn heilige schrift verachten en feilbaar achten, alles doen onder een voorbehoud “als God het wil”? Zal de satan er dan in slagen om niet alleen de opgerichte kerk te vernietigen, maar ook nog de wijze waarop God vraagt om het geloof te beleven?

In ongehoorzaamheid kunnen de gelovigen de Wil van God frustreren door niet meer te willen prediken en niet meer te willen spreken van het oordeel en niet meer te willen dienen in het leger van God's heirschaar. En er zal ook een tijd komen dat de tegenstander sterker lijkt dan God als het gaat om het gezag over de aarde en het gezag over de gelovigen. Die tekst werd hierboven al door Piebe aangehaald.

Doel van prediking
Daarom is het van belang om ons niet te verliezen in wàt er wordt voorspeld, maar om de aandacht te houden bij waaròm er wordt voorspeld. Is het dienstig tot oproepen tot bekering en wordt er gepredikt tegen de zonde, dan weten we dat de prediking bevestigd kan worden. Afbranden en veroordeling van de prediking is dan niet aan de orde, maar juist een ondersteuning van het ongeloof waartegen gepredikt wordt. Maar dan heb je dus al een luisterend oor en een gelovig hart, afgestemd op onderzoeken wat het toch is en vasthoudende en bevestigende wat uit God is en veroordelende en bestrijdende wat tegen God en uit de tegenstander is.

Waakzaamheid
Er is een beeld over dwaze meisjes. Het is ongelooflijk treffend hoe levend dat beeld kan zijn in de verbeelding, maar zo dood in het gebruik. Wat is waakzaamheid? De essentie van het beeld is niet dat we moeten geloven. Want àlle meisjes geloven – zowel de dwaze als de wijze. De essentie is ook niet het volharden. Want de meisjes zijn aan de weg en geven hun plaats niet op. Het gaat niet om nauwkeurigheid of foutloosheid, want zelfs de wijze meisjes vallen in slaap en daarmee begint ook het beeld. Maar het gaat om het voorbereid zijn. Dat is actief het kindschap van God aannemen. Het gaat dus toch om geloof. Nee, het gaat NIET om het geloof; het gaat om Leven uit het geloof. De dwaze meisjes geloven en weten dat ze zonder lampje niet de eer aan de heer kunnen bewijzen die hij vraagt. En zij gaan nu getrouw op de weg die hun geboden is. En denkende aan het verhaal dat al over hen is verteld zetten ze het op een lopen, en ze lopen de wedren en ze lopen alsof het om een sprint gaat. En onderweg roepen ze het uit naar alle kanten: Kom tot de weg en tot de heer, KOM! ga met ons en doe als wij. KOM!, want wie er niet op tijd is die zal in ongenade vallen. En ze roepen nog naar alle kanten om te stoppen met vuil maken en om de stoepjes te vegen. Want in hun haast om de olie te krijgen, realiseren ze zich ineens dat ze niet meer dwaas zijn, maar wijs, en zelfs nog wijzer dan de meisjes die aan de weg bleven: want als zij zelfs niet binnen komen die geen olie hebben, hoeveel temeer niet zij die niet aan de weg staan!! En ze beginnen te ondersteunen die graag willen maar niet kunnen en ze beginnen te roepen tegen hen die spottend toeroepen dat hun dwaasheid al is ingezet en hun lot bezegeld. Maar de spotters waren het zelf kwijt: het geloof is een tweesnijdend zwaard, waar geen mens en geen macht tegen opgewassen is. De meisjes zijn door hun rennen in een ander verhaal terecht gekomen. Het verhaal van de heer die ook nog niet aangekomen was, maar onverwachts terug komt. Hoe zal het dan gaan als de heer komt en hij ziet zijn dienstmaagden doen wat ze is opgedragen, en verzorgen wie ter verzorging zijn opgedragen, en actief zijn alsof de heer niet is weg is, maar juist alsof hij altijd om de hoek staat en op elke stap en op elk woord acht slaat, en erbij staat om toe te zien hoe nog velen worden toebereid op Zijn komst. En Hij besluit het nog heel even aan te zien, zolang Zijn kinderen het nog kunnen dragen. Alles tot eer en heerlijkheid van Hem! Uh, nee, helemaal niet. Want die heerlijkheid is al gewaardborgd. Maar tot vergroting van het getal dat aan die heerlijkheid deel gaat nemen !! En in het grotere getal wordt weer meer eer en heerlijkheid van God zichtbaar.

Prediking
Maar de eersten kunnen de laatsten worden en de laatsten kunnen blijken de eersten te zijn. Al om elkaar heen tollend en elkaar veretend kunnen wij allen achterop raken. Het geloof vraagt van ons geen waakzaamheid in afwachting, maar waakzaamheid om niet te achter te bijven in de genade die God ons meedeelt tot vervulling van onze taak om de wereld rond te bazuinen dat God is Die is, en komt, en heersen zal, en dat het Zijn eer is en Zijn heerlijkheid die ons dagelijks leven vervult en die als een onmiskenbare lakmoesproef alles beweegt om ons heen. Tot nadering of tot afwijking. Maar als de christelijke wereld niet meer het koninkrijk van God uitdraagt en actief beleeft en actief opdraagt om die te zoeken, dan kan de wereld nooit ten volle meekrijgen dat er na deze wereld een andere wereld komen zal. Dan zal de wereld eens schuin kijken naar de kerken en terecht opmerken dat de wereld nog niet eens zoveel moreel slechter is dan de kerken. En van weeromstuit zullen de verschillen en het onderscheid vervagen en zullen de kerken niet meer begrijpen dat er een gedeelte is van de geesten dat is gesteld tot vloek en de straf en een gedeelte dat is gesteld tot zegen en de heerlijkheid. En alleen in het geheel is er de volledige diepte en de zingevende dimensies van geloof en ongeloof, en van genade in heerlijkheid en ongenade in vervloeking.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 12:32:17 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: november 11, 2011, 11:34:29 am »
@Small Brother.
Je schrijft:

quote:

Wie zich tegen onheilsprofetieën keert, keert zich in principe tegen God. Want God profeteerde het onheil over Adam en Eva. En God zelf zal de eindtijd profetieën bevestigen door de eindtijd gepaard te doen gaan met veel rampspoed en ellende zodat zelfs de meest verstokte ongelovige zal inzien dat er een einde komt aan de waan van deze schepping.

Daarmee zeg je dus dat God in deze tijd nog profeten doet opstaan.
Ik zie dat zo niet. Mensen als Wilkerson kun je "predikers" noemen, geen profeten.
Daarnaast moet je dan ook gaan kijken naar wat ze prediken.
Open deuren kan iedereen verkondigen.

Ik beweer ook niet dat er geen eindtijd komt, ik geloof stellig dat er een einde komt aan deze wereld. Ik geloof echter niet dat de bancaire crisis daar een teken van is.
Daarnaast hecht ik meer waarde aan het gebod "maak je niet druk" dan aan verhalen van mensen als Wilkerson.
Klaarblijkelijk is dat geloof in God niet toegestaan.

@GC en Gait: als je nu gewoon leest WAAR ik op reageer en waar ik om moest lachen dan zul je mogelijk beseffen dat het niet op de man gericht was.
Ik ben jullie verwijtende toon inmiddels wel gewend en wederom is er te zien dat er gewoon niet gelezen wordt.

En hier laat ik het bij.
In de hoop dat de lampen gewoon gevuld worden en de christenheid mag gaan genieten in plaats van met angst en beven de toekomst tegemoet zijn.

Dus:Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden. Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 11:51:05 am door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: november 11, 2011, 12:08:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 11:34:
Daarmee zeg je dus dat God in deze tijd nog profeten doet opstaan.
Ik zie dat zo niet. Mensen als Wilkerson kun je "predikers" noemen, geen profeten.

Richt je niet op je associatieve gevoelens bij een woord, maar op de realiteit van de praktijk. Jij bent een partycrasher met een opdracht want je weet dat de politie zal komen om iedereen van deze wilde party  op te pakken. Wat doe je dan? Ga je het hebben over hoe goed het in hun huiskamer thuis is? Ga je ze uitnodigen en het hebben over jouw feest dat ook heel fijn is? Of spreek je ze aan op hetgeen zo dringend is namelijk wat ze doen en wat ze te wachten staat?

Je gaat ze waarschuwen. Maar hoe doe je dat? Kan dat zonder onheil? Kan dat zonder een concreet beeld? Ga je zeggen dat de politie komt, om te kijken wat ze doen? Of ga je ze vertellen dat ze in de gevangenis komen en boete krijgen en afgevoerd worden?
Maar HOE WEET jij dat? Ken jij de agenda van de politie dan???

Weet je, het maakt niet uit. Je zult alles aangrijpen om over te dragen wat het is dat ze doen en wat het is dat ze te wachten staat. Je zult alles geven om de boodschap helder over het voetlicht te krijgen en ook jij zult tot in detail beschrijven wat hun zal overkomen.
Tenminste als het om jouw kinderen zou gaan.
Welnu; in concreto gaat het om kinderen van de hoogste God.

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 11:34:
Daarnaast moet je dan ook gaan kijken naar wat ze prediken.
Open deuren kan iedereen verkondigen.
Inderdaad, en hier zeg je wijze woorden. Waar ik schreef over het niet afbranden van een boom op basis van een enkele vrucht voelde Piebe zich erg aangesproken. Hij had kennelijk een schuldig geweten :+  Maar het gaat over David Wilkerson en zijn naam die hier door jou wordt geduid. Wil je een boom kennen proef dan zijn vruchten. Beproeft alles en behoudt het goede, zegt de schrift. Ik heb je hierboven willen uitleggen dat je aversie tegen wat profetie wordt genoemd niet op een goede leest is geschoeid. Maar dat stemt tot nadenken over hoe je de vruchten hebt geduid. Hebben wij de vruchten wel begrepen? En daarom heb ik je andere vruchten gegeven van deze boom:

quote:

David Wilkerson werd gequote op 10 november 2011 om 00:42:
[...]
... het gaat uiteindelijk in alles om het volhardend geloof: alle dingen in Gods handen leggen. In volhardend geloof vertrouw je iedere gebeurtenis, en iedere toekomst aan Hem toe. En je weet dat God met Zijn alwetendheid en almachtige kracht, zal aanwenden om je te bewaren.

Wanneer we tegenover beproevingen en vervolging staan, komt satan angsten en leugens in ons oor fluisteren: "Hoe zul je deze crisis kunnen doorstaan? Wat zul je nu doen? Als God getrouw is, hoe zou Hij dan dit aan je kunnen laten gebeuren? Hoe zou Hij jouw geliefden op deze manier zo’n groot risico kunnen laten lopen? Wat zal er van je worden, van je familie, je baan, je taken?"

Maar in volhardend geloof is de vraag in deze situatie niet hoe wij het gaan overleven. Het gaat niet om hoe wij zullen standhouden. Wij mogen alles - alle ellende, alle beproevingen, alles wat ons betreft - leggen in de liefdevolle handen van God de Vader. De toekomst kan aan hem worden toevertrouwd. En Hij heeft zichzelf steeds weer getrouw betoond. Hij is te vertrouwen met onze toekomst."

De vraag voor ons is alleen: "Hoe kan ik mijn Heer beter liefhebben en dienen? Hoe zal ik anderen dienen als mijzelf?"
Want volhardend geloof betekent onszelf geheel overgeven aan de wil van God, zoals Jezus dat beschrijft in de Bergrede. In het kort: we moeten God en zijn belang als eerste zoeken, en dan zullen ons ook andere verlangens van ons hart gegeven worden (zie Mat. 6:33).

Volhardend geloof verklaart: "Ik heb geen wil van mijzelf. Veeleer moet Zíjn wil gebeuren. Geen persoonlijke agenda voor mij. Niet meer voor God spelen door te proberen mijn eigen problemen of die van anderen op te lossen. Heilige Geest, houd mijn gedachten gericht op mijn Heer en op zijn beloftes".
Met zo 'n geloof zullen we gereed zijn, wat de toekomst ook brengen moge, bron.
Je eerste woord na dit stuk was: "Amen". Zal ik je in de context niet aan houden, maar het geeft wel te denken. Maar Wilkerson schreef meer:

quote:

David Wilkerson werd gequote op 11 november 2011 om 09:14:
Maar het stuk over ons zorgen maken, dat gaat over wereldse zaken – over de toekomst van ons gezin, ons werk, over hoe we moeten overleven – en dát is een heidense manier van leven. Jezus spreekt hier over hen die géén hemelse Vader hebben. Ze kennen God niet zoals Hij gekend wilt worden, als een zorgende, voorzienende en liefhebbende Vader in de hemel.

“Maak u dus geen zorgen over de dag van morgen” (Matteüs 6:34). In  eenvoudige woorden gebiedt Jezus ons “Pieker er niet over en maak je geen zorgen over wat er morgen eventueel zou kunnen gebeuren. Je kunt er niets aan veranderen, en al helemaal niet door je zorgen te gaan zitten maken. Want dan doe je hetzelfde als de heidenen doen”. Daarna voegt Jezus er aan toe “Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden” (Matteüs 6:33). Met andere woorden, we dienen altijd door te blijven gaan van Jezus te houden. We dienen vol te houden en al onze zorgen op Hem te werpen,  dient te rusten in Zijn trouw. En God de Vader zal ervoor zorgdragen dat wij voorzien worden van alle essentiele dingen in het leven.

Zouden de engelen niet verbijsterd zijn door alle zorgen en ongerustheid bij diegenen die beweren dat ze in God geloven en op Hem vertrouwen? Voor hen moet het zo vernederend en beledigend voor de Heer lijken, dat we ons zorgen maken alsof we geen zorgende Vader in de hemel hebben! Welke vragen zullen ze zich uit verbijstering stellen: “Hebben ze geen Vader die in de hemel is? Geloven zij niet dat Hij van hen houdt? Heeft Hij hen niet vertelt dat Hij al hun noden kent? Geloven zij niet dat Hij die de vogels en het gehele dierenrijk van voedsel voorziet ons ook zal voeden en kleden? Hoe kunnen ze zich zo’n zorgen maken terwijl ze weten dat Hij alle macht, alle rijkdom en alle middelen heeft om te voorzien in alle noden van de gehele schepping? Zouden ze hun hemelse Vader beschuldigen van verwaarlozing, alsof Hij niet trouw zou zijn aan Zijn eigen Woord?”. Waarom zouden wij niet vertrouwen op Hem?
Als wij deze vruchten proeven en ons realiseren dat we eigenlijk helemaal niet weten wat een profetie is en hoe een gelovige komt tot datgene wat een ander een profetie noemt, zouden we dan niet tot een vorm van zefbespiegeling komen, wat het toch is dat onze oordeelsvorming zodanig beperkt is dat wij er niet alleen slecht een goed beeld op krijgen, maar met ons beperkte beeld ook nog eens broeders en zusters weten af te branden? Dat laatste geldt overigens niet in één richting...
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 12:35:23 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: november 11, 2011, 01:07:50 pm »

quote:

small brother schreef op 11 november 2011 om 12:08:

Inderdaad, en hier zeg je wijze woorden. Waar ik schreef over het niet afbranden van een boom op basis van een enkele vrucht voelde Piebe zich erg aangesproken. Hij had kennelijk een schuldig geweten :+  
Niet doen. gewoon dit soort opmerkingen NIET maken omdat het onzinnig is namelijk en wederom op de man speelt.

quote:

Je eerste woord na dit stuk was: "Amen". Zal ik je in de context niet aan houden, maar het geeft wel te denken.
Mijn AMEN was zoals ik het heb neergezet en ging over het deel wat ik aanhaalde. Hier staat mijn post daarover!!!
Je doet het voorkomen dat ik de leer van Wilkinson aan heb gehangen maar als je correct had gehandeld had je ook correct begrepen.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 01:09:08 pm door Riemer Lap »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: november 11, 2011, 01:33:21 pm »
@ onzinnig en op de man: Piebe is een grote jongen. Wat wij delen kan wel een stootje hebben.
@correct handelen en correct begrepen: Het ging niet over de leer, maar om de vruchten; en ten tweede over het soort waartoe David Wilkerson behoort.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 01:35:47 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: november 11, 2011, 01:53:10 pm »

quote:

small brother schreef op 11 november 2011 om 13:33:
@ onzinnig en op de man: Piebe is een grote jongen. Wat wij delen kan wel een stootje hebben.
@correct handelen en correct begrepen: Het ging niet over de leer, maar om de vruchten; en ten tweede over het soort waartoe David Wilkerson behoort.
@correct handelen: het gaat om de wijze waarop je het neerzet.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: november 11, 2011, 02:07:39 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 13:53:
Sorry!
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 02:17:10 pm door small brother »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: november 11, 2011, 02:42:17 pm »
Beste SB, ik herken mij meer dan gemiddeld in je bijdrage(n).
Dat wilde ik even laten weten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: november 11, 2011, 02:58:37 pm »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: november 11, 2011, 05:46:31 pm »

quote:

daarmee geeft hij of zij, mij (daar begin ik maar mee)  of jou niet gelijk. Dat begrijp je hopelijk toch wel? hopelijk

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: november 11, 2011, 06:57:41 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 november 2011 om 17:46:
[...]

daarmee geeft hij of zij, mij (daar begin ik maar mee)  of jou niet gelijk. Dat begrijp je hopelijk toch wel? hopelijk

Lees even terug en ontdek dan dat je opmerking nergens op slaat.
Begin nou eens bij het echt lezen van berichten .
Ik reageerde op een aanhaling van een tekst van mij waardoor SB iets liet lijken wat het niet was.
Het gaat dus niet om het gelijk, het gaat om iets anders dan dat.

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #225 Gepost op: november 11, 2011, 07:32:17 pm »

quote:

small brother schreef op 11 november 2011 om 12:08:
Inderdaad, en hier zeg je wijze woorden. Waar ik schreef over het niet afbranden van een boom op basis van een enkele vrucht voelde Piebe zich erg aangesproken. Hij had kennelijk een schuldig geweten :+  

Soms heb ik inderdaad last van een schuldig geweten, maar wat daar de oorzaak van is laat ik in het midden. :+
Toevallig las ik het en ik kreeg de indruk dat je mij op subtiele wijze wat duidelijk wilde maken en daarom heb ik gereageerd. Het zou namelijk kunnen dat het akkefietje an sich wat ik had met Gait een eenzijdig beeld van mij oproept bij jou en dat zou ik spijtig vinden. :)
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 07:32:30 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #226 Gepost op: november 11, 2011, 08:31:55 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 18:57:
[...]

Ik reageerde op een aanhaling van een tekst van mij waardoor SB iets liet lijken wat het niet was.
en je gaat maar door en door met je negatieve duiding en benadering van alles wat ik bijdraag. Doe je best.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2011, 08:44:16 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #227 Gepost op: november 11, 2011, 11:35:20 pm »
zie onder.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2011, 01:21:36 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #228 Gepost op: november 12, 2011, 01:21:18 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 11 november 2011 om 20:31:
[...]

en je gaat maar door en door met je negatieve duiding en benadering van alles wat ik bijdraag. Doe je best.

Nu de feiten hierover:
SB haalt een "amen" van mij aan maar doet dat niet correct en ik wijs hem daar op in:

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 13:07:
[...]
 Niet doen. gewoon dit soort opmerkingen NIET maken omdat het onzinnig is namelijk en wederom op de man speelt.

[...]
 Mijn AMEN was zoals ik het heb neergezet en ging over het deel wat ik aanhaalde. Hier staat mijn post daarover!!!
Je doet het voorkomen dat ik de leer van Wilkinson aan heb gehangen maar als je correct had gehandeld had je ook correct begrepen.

Sb reageert daar weer op met:

quote:

small brother schreef op 11 november 2011 om 13:33:

Daar reageer ik op met:

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 13:53:
[...]

waarop SB reageert met:

quote:

In dit geheel heb jij totaal geen deel!
Het is iets tussen SB en mij inzake een quote.
Jij reageert daar op met:

quote:

grondig christelijk schreef op 11 november 2011 om 17:46:
[...]

waarop ik schrijf:

quote:

Riemer Lap schreef op 11 november 2011 om 18:57:
[...]

Jij voelt je aangevallen (om iets wat helemaal niet over jou gaat overigens en reageert:

quote:

grondig christelijk schreef op 11 november 2011 om 20:31:
[...]

Heb je nu echt niet door dat je reactie nergens over gaat en alleen maar bevestigd dat je in een rol van zieligheid wenst te zitten?
De teksten gingen niet over personen maar over een verkeerde quote.
Niets meer, niets minder.

Mijn idee is dat je toch werkelijk moet leren lezen en analyseren wat er gebeurt in plaats van ad-hoc domme dingen roepen.
Je speelt op de man en doet dat volgens mij bewust en niet onbewust (waarbij ik hoop dat het laatste het geval is en je door een beperking niet in staat bent om te lezen en te ordenen. Dan zou ik er namelijk begrip voor hebben dat je niet begrijpt wat je leest. Mijn gevoelen is echter dat je bewust op de man speelt. En mijn verzoek is dat je daar mee stopt.
Zo niet dan maar een TR over je gedrag omdat het domweg niet passend is.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2011, 01:29:13 am door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #229 Gepost op: november 12, 2011, 05:02:47 am »
lama
« Laatst bewerkt op: november 12, 2011, 05:04:02 am door grondig christelijk »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #231 Gepost op: november 12, 2011, 07:52:26 pm »
Dit onderwerp kan niet besproken worden omdat Gaitema en GC zich het veel te persoonlijk aantrekken. Als ik jullie een advies mag geven: neem even wat afstand want er is meer dan het einde, immers alles heeft een einde maar een worst heeft twee! :+
« Laatst bewerkt op: november 12, 2011, 07:52:54 pm door Piebe »
'Wie van zijn bezit of zijn werk leeft heeft het goed, maar wie een schat vindt heeft het beter.'

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #232 Gepost op: november 13, 2011, 12:55:26 am »

quote:

Piebe schreef op 12 november 2011 om 19:52:
Dit onderwerp kan niet besproken worden omdat Gaitema en GC zich het veel te persoonlijk aantrekken. Als ik jullie een advies mag geven: neem even wat afstand want er is meer dan het einde, immers alles heeft een einde maar een worst heeft twee! :+

Helemaal mee eens!!!!
De hoofden worden verhit als je de confrontatie aangaat maar die confrontatie is volgens mij nog steeds gerechtvaardigd.
Jij schuwt dat niet, ik ook niet overigens maar anderen kruipen in een rol van slachtoffer die helemaal niet nodig is.
Een eenduidige duiding zal er derhalve nimmer komen inzake deze materie :)

Wat dat betreft zie ik nogal meer struisvogel dan lama  :+
« Laatst bewerkt op: november 13, 2011, 12:57:23 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #233 Gepost op: november 13, 2011, 10:16:01 am »
Small Brother: ik waardeer je bijdrage enorm en voelde me er door gesterkt. Jouw bijdragen kunnen wel eens puur de reden zijn dat ik vandaag kalm kan blijven.

Grondig Christelijk: ik denk al het zelfde, lama, het was niet wat, het is niet wat en het wordt niet wat.

Zoals Samuël zei: "loop achter niets aan wat je niet bevrijd en wat je niets opleverd, omdat het niets is."

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #234 Gepost op: november 13, 2011, 10:46:41 am »
Kennelijk zijn Friezen en tukkers toch verschillend want wij blijven altijd kalm. :)

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #235 Gepost op: november 13, 2011, 11:07:46 am »
Bovenstaande is een plaagstootje, maar helaas is wat gebroken is niet meer met humor te lijmen. Laat ik het nog eenmaal over een laatste boeg smijten en jouw iets geven ter overdenking Gaitema.

Wist je dat Small Brother en ik dezelfde God aanbidden en elkaar als volwaardige broeders zien? Ik zal je derhalve eens toespreken op de toon die hij zich eigen heeft gemaakt welke je beter aanvoelt dan de taal die ik doorgaans bezig.

Dat jij niet met mij wilt spreken geeft de objectieve waarnemer te kennen dat niet ik, maar dat jij degene bent die de boot op een onredelijke manier afhoudt. Hierdoor kweek je het gevoel bij anderen dat je niet recht bent en niet rechtvaardig handelt zoals het rechtvaardigen betaamt. Natuurlijk voel je je aangevallen want je wordt ook aangevallen en ik val je aan op zaken die je zelf teweegbrengt dus moet je niet kwaad op mij, maar op jezelf zijn. Voel je de taal die ik weer bezig?

Small Brother zou het zo zeggen:

Alles wat het licht niet kan verdragen is een werk van de duisternis en moet derhalve met enige scepsis betracht worden.

Piebe is meer van de botte bijl, want het is me pijnlijk duidelijk dat jouw standpunten het licht niet kunnen verdragen en dat is meer gelijk dan iemand me ooit heeft gegeven. Derhalve heb ik niet de stem Gods verworpen, maar juist geluisterd waardoor de leugen geen vat op me heeft en niet zal hebben. Ik heb me laten bevrijden van onwaarheden en vermeende realiteiten en daar heb jij ten ene male de ballen niet voor!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #236 Gepost op: november 13, 2011, 02:05:40 pm »
Vreemd, maar ik kan dit van jou nog wel verdragen.
Al zijn je woorden bikkelhard.
Kijk, ik wilde je wel bellen, maar het leek me beter om gewoon te accepteren dat je het probeerd goed te maken. Wat dat betreft was je humoristische opmerking 30 maal beter, dan je laatste post en je voorstel om het bellen en mailen echt wel te prijzen, al is het natuurlijk dat ik Christus hiermee prijs, die alle eer toe komt :)
De laatste post heb ik zo iets van, ach ja..
Maar aangezien ik door het nieuws dat ik vanmorgen kreeg, wat een ieder straks in de Boom zal lezen dat twee PKN samenkomsten op een aangename manier door Gods Woord bezocht is naar aanleiding van onder andere mijn bewaargschrift vanmorgen (één kerk in ieder geval vol), kan ik nu wel luchtig en opgewekt reageren met één opmerking dat alles volstaat. Om mij te begrijpen, zie de woorden van Small Brother.

Alle eer komt aan Jezus toe. We mogen de geestelijke wapenuitrusting aantrekken en daarvan is de gordel, oprechtheid! Zeg eerlijk wat je geloofd! Wees oprecht en geef toe waar je mee worsteld! Laat zien in hoe je het brengt, dat je de beste bedoelingen hebt!
De schild. Als je vermanendende wordt aangesproken door de duivel/het kwaad die je telkens wil beschuldigen, beroep je dan op je geloof in Jezus Christus, want door zijn offer ben je gerechtvaardigd en treffen jou die oordelen niet. De oordelen dringen niet door dat pantser heen!
De helm. Hij die jou gered heeft uit de dood heeft je als dienstknecht aangenomen. Hij zal je beschermen!

Ik dien de God van jullie allemaal! De zelfde en er is geen andere. In Jezus heeft Hij onder ons gewoond, maar wees er op verdacht dat satan op de plaats is waar hij niet thuis hoort! Hij is de gene die komt om te slachten en te verdelgen! Al doet hij niets buiten Gods gestelde plan met zijn leven om. Al is dat wat anders dan de vraag of God dit ook zo had gewild. God heeft met zijn plannen een helder doel voor ogen. Hij laat nooit varen wat zijn handen begonnen is!
Aan Jezus al de eer!
« Laatst bewerkt op: november 13, 2011, 02:09:43 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #237 Gepost op: november 14, 2011, 12:36:45 am »

quote:

gaitema schreef op 13 november 2011 om 14:05:
Ik dien de God van jullie allemaal! De zelfde en er is geen andere.
Met de kans dat je hier weer boos op gaat worden: weet je dat wel zeker?
Volgens mij is jouw godsbeeld totaal anders dan het mijne namelijk en daar kan nog wel eens een groot verschil in zitten. Niet persoonlijk bedoeld maar ik heb het niet zo op de gedachte "we bidden allemaal tot dezelfde god".
Zelfs de moslim kan dat zeggen namelijk.
Als je nu deze draad in essentie zou doornemen dan zeg ik:
-Ik geloof niet in een God die onheil voor zijn kinderen predikt, ze zijn immers al Zijn kinderen en vallen niet onder het oordeel
Jij geeft aan:
- ik geloof in een God die door middel van onheilsprofetie zijn kinderen tot inkeer wil laten komen (kromme weergave maar vul je eigen tekst maar aan...)

Geloven we dan in eenzelfde God, of geloven we in een ander God?

Ik roep maar wat in de hoop dat je daar iets mee kunt en het NIET PERSOONLIJK gaat betrekken op jezelf.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #238 Gepost op: november 14, 2011, 08:10:42 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 00:36:
[...]
Volgens mij is jouw godsbeeld totaal anders dan het mijne namelijk en daar kan nog wel eens een groot verschil in zitten. Niet persoonlijk bedoeld maar ik heb het niet zo op de gedachte "we bidden allemaal tot dezelfde god".
-Ik geloof niet in een God die onheil voor zijn kinderen predikt, ze zijn immers al Zijn kinderen en vallen niet onder het oordeel
Jij geeft aan:
- ik geloof in een God die door middel van onheilsprofetie zijn kinderen tot inkeer wil laten komen (kromme weergave maar vul je eigen tekst maar aan...)

Ik roep maar wat in de hoop dat je daar iets mee kunt en het NIET PERSOONLIJK gaat betrekken op jezelf.

Volgens mij bedoelt Gait:

De barensweeën zijn een waarschuwing voor onbekeerden en lauwe christenen, dat zij zich bekeren. Voor de anderen zijn de barensweeën een teken van de verkondiging dat Jezus spoedig wederkomt. En dan dient hij wel degelijk dezelfde God.
Dit is de verkondiging die Wilkerson ook altijd "deed"
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 08:12:29 am door grondig christelijk »

Piebe

• oud katholiek
    • Bekijk profiel
« Reactie #239 Gepost op: november 14, 2011, 09:19:12 am »

quote:

gaitema schreef op 13 november 2011 om 14:05:
(...) en je voorstel om het bellen en mailen echt wel te prijzen, al is het natuurlijk dat ik Christus hiermee prijs, die alle eer toe komt :)
Dat is waar en goed om daar op te wijzen en bovendien hoor ik dat liever dan dat ik bezeten ben van de duivel. :)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #240 Gepost op: november 14, 2011, 11:58:24 am »
De beperkingen van ons spreken en begrijpen zijn zo groot dat onze eigen vredezoekers hier zich maar stil houden; en we haast verlangen naar een organisatie die ons geloofsleven bedding geeft en onze leer richting geeft en onze nooit ophoudende streven naar het goede tot rust brengt in een volkomen vertrouwen op het goede in de kerkelijke leiding. Maar die werkelijke rust en die rechte overweging is ons niet geboden en ook niet als ideaal voorgespiegeld. Op Christus alléén mogen wij vertrouwen. Daarom is onze taak en roeping in de eerste plaats om onszelf te horen en steeds onze wapenrusting gereed te houden.
Willen wij genade verdienen in de ogen van God en de mensen, dan moeten wij het onwaarschijnlijke waar maken en laten zien wat de ongelovige of smalende of kritische omstanders voor onmogelijk houden: Weest eensgezind.

EDIT: de rest neem ik maar even in heroverweging geloof ik...  :*)
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 04:13:05 pm door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #241 Gepost op: november 14, 2011, 02:13:38 pm »
Toch wel fijn dat als ik een vraag aan Gaitema stel dat ik een preek van SB terug krijg. Ik lees dergelijk preken niet meer. Iedereen kan volgens mij kort en bondig zijn en dat verzoek is al op vele malen ook aan jou gericht.
Ik scan ze hooguit.
Wonderwel lees ik dan :

quote:

De vraag en overweging is heel treffend en onderscheidend omdat er inderdaad velen zijn die menen dat het kindschap van God ons bevrijd van tuchtiging en sturing en het doen van zonde. En omdat inderdaad de kinderen van God niet altijd zien dat ze getuchtigd worden.
Dus God tuchtigt zijn kinderen omdat ze daarna zijn kinderen zullen zijn?
Dan ben je daarvoor dus al geen kind en dus ongelovig vrees ik.
Nogmaals: voor wie IN het verbond zit en zijn lampje op orde heeft is er geen enkele reden om zich druk te maken over de onheilsprofetieen van selfmade profeten.
Dus die 99% kan wel eens niet helemaal kloppen?

quote:

Maar vooralsnog behoor jij aan de oppervlakte tot die andere God. Dat is de God van de kinderen die de vaderhand weigeren en de liefde voor de oudste zoon toe-eigenen, om dezelfde rechten te claimen, zonder dezelfde weg te willen lopen.

Dat is (wederom) een schandalige opmerking.Waar baseer je deze leugen op?
Overigens ken ik je niet in deze rol.

En als laatste: mag GAitema ook zelf antwoorden?
« Laatst bewerkt op: november 14, 2011, 02:17:36 pm door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #242 Gepost op: november 14, 2011, 03:58:00 pm »

quote:

Piebe schreef op 14 november 2011 om 09:19:
[...]

Dat is waar en goed om daar op te wijzen en bovendien hoor ik dat liever dan dat ik bezeten ben van de duivel. :)
Bezeten zijn klinkt nogal beladen. Eens kreeg ik de volgende uitleg. Je hebt mensen die helemaal bezeten zijn en christenen die gebonden zijn aan demonen, met als voorbeeld: een demoon die je voor alles bang maakt of een demoon die je depressief maakt.  Zo'n gebondenheid aan een demoon is volgens die uitleg wat anders dan bezetenheid. Gebondenheid is zeg maar meer een contact met een persoonlijkheid die je de verkeerde gedachte inbrengt.  Gebondenheid is heel menselijk. Het zijn je zwakke plekken in je bestaan waar je aan moet werken. Het kan angst zijn door ervaringen die je minder prettig vond uit je verleden. Het kan jaloerzie zijn dat de kop kunt opsteken. Simpelweg door te vertrouwen op Jezus en de bijbel te lezen groei je in je geloof en wordt die gebondenheid minder. Het is dus eigenlijk het spel van het duveltje en de engeltje op je schouder. Meer dan dat duveltje en het engeltje op de schouder stel ik de mensen hier ook niet voor. Echt totaal bezeten mensen zoals zeg maar de Noorse terrorist Anders zijn er hier niet.

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #243 Gepost op: november 14, 2011, 04:05:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 14:13:
Toch wel fijn dat als ik een vraag aan Gaitema stel dat ik een preek van SB terug krijg. Ik lees dergelijk preken niet meer. Iedereen kan volgens mij kort en bondig zijn en dat verzoek is al op vele malen ook aan jou gericht.
Dank je, sorry, en jammer. Is het volgende behapbaarder?

quote:

small brother schreef onder andere op 14 november 2011 om 11:58:

De centrale vraag gaat over de vraag welke God gelijk heeft. Is het de God die zijn eigen kinderen geen onheil predikt; of is het toch de God die onheil brengt aan zijn kinderen?

JUIST de eigen kinderen worden getuchtigd. Want de tuchtiging houdt altijd rechtstreeks verband met schuld en (on)bekeerlijkheid van God's eigen kinderen.

Wij zullen geen onfeilbaarheid eisen, vóórdat wij waarde hechten aan zijn een gelovig standpunt, en wij zullen God's werken en God's sturend ingrijpen beoordelen vanuit een algemeen helder zicht op de geestelijke waarheid. Bevestigende wat waar is en bestrijdende wat bestrijding verdient.

En dan komen wij tot een hartelijk en eenstemmig spreken in de richting waarin David Wilkerson sprak en hem daarin erkennen als broeder in God. Want voor ons is deze profetie reeds gegeven in openbaringen, en is er geen nieuws onder de zon. Wij kennen aan de tekenen van de tijd, de tijd; en wat wij meemaken is een teken van de tijd.

En dan blijft inderdaad staan dat elke profetie die claimt vanuit God te zijn, wordt beproeft en ten ultimo getest op haar uitkomen. Om die reden zul je bij gelovigen goed gaan luisteren wat het precies is wat er wordt gezegd. Maar dat goede luisteren is ten eerste gericht op de boodschap waarom en wat er wordt gesproken, en niet op wat de consequentie-precizering is. Want als wij de boodschap erkennen als uit God, dan kunnen wijzelf ook beoordelen of de consequentie uit God kan zijn; of niet. Dan krijgen ook wij ook een zicht dat verder ziet, en met meer rekent. Méér dan dat is niet nodig. Want zoals een boer het weer voorspelt, en de olijfboom haar rijping nadert, zo herkent een christen de gesteldheid van deze tijd.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #244 Gepost op: november 14, 2011, 04:07:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 00:36:
[...]
Jij geeft aan:

Denk jij dat er een mens bestaat die God van binnen en buiten helemaal kent? Is het alleen dat zo iemand die God kan aanbidden? Is onze God een Vader van kinderen die Hem volmaakt kennen? Ik aanbid de God van alle mensen, de zelfde die alle waarachtige aanbidders in Geest en waarheid aanbid. Ik ga er van uit dat wij de zelfde Vader hebben. Ik krijg de indruk dat je vreest dat ik niet God aanbid, maar het welvaardsevangelie volg of zo. Ik vrees dat niet. Ik zie in jou iemand die God wel degelijk aanbid, maar niet als iemand die Hem van binnen en buiten kent.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #245 Gepost op: november 14, 2011, 04:08:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2011 om 16:07:
[...]

Denk jij dat er een mens bestaat die God van binnen en buiten helemaal kent? Is het alleen dat zo iemand die God kan aanbidden? Is onze God een Vader van kinderen die Hem volmaakt kennen? Ik aanbid de God van alle mensen, de zelfde die alle waarachtige aanbidders in Geest en waarheid aanbid. Ik ga er van uit dat wij de zelfde Vader hebben. Ik krijg de indruk dat je vreest dat ik niet God aanbid, maar het welvaardsevangelie volg of zo. Ik vrees dat niet. Ik zie in jou iemand die God wel degelijk aanbid, maar niet als iemand die Hem van binnen en buiten kent.
Je geeft geen antwoord op mijn post....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #246 Gepost op: november 14, 2011, 04:13:07 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 14 november 2011 om 08:10:
[...]

Volgens mij bedoelt Gait:

De barensweeën zijn een waarschuwing voor onbekeerden en lauwe christenen, dat zij zich bekeren. Voor de anderen zijn de barensweeën een teken van de verkondiging dat Jezus spoedig wederkomt. En dan dient hij wel degelijk dezelfde God.
Dit is de verkondiging die Wilkerson ook altijd "deed"
Zo is dat. Riemer denkt nogal goed te weten hoe ik geloof en mijn geloof te kunnen formuleren, maar doorgaans slaat hij compleet de plank mis.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #247 Gepost op: november 14, 2011, 04:14:46 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 16:08:
[...]

Je geeft geen antwoord op mijn post....
Dat was het antwoord. Ja er is maar één God en die aanbid ik. Ik geloof dat jij ook de enige bestaande God aanbid.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #248 Gepost op: november 14, 2011, 04:46:55 pm »

quote:

gaitema schreef op 14 november 2011 om 16:13:
[...]

Zo is dat. Riemer denkt nogal goed te weten hoe ik geloof en mijn geloof te kunnen formuleren, maar doorgaans slaat hij compleet de plank mis.

Dan heb je dus nog steeds niet begrepen en niet gelezen wat ik bedoel.
Overigens is het netter om met iemand te praten dan over iemand :)

quote:

gaitema schreef op 14 november 2011 om 16:14:
[...]

Dat was het antwoord. Ja er is maar één God en die aanbid ik. Ik geloof dat jij ook de enige bestaande God aanbid.

En die Enige God die jij aanbidt tuchtigt zijn kinderen opdat ze kinderen zullen worden?
Die gedachtegang is gewoon krom en onjuist.
{let wel: ik heb het niet over kinderen die afdwalen, een andere achternaam willen en hun vader niet willen erkennen of een hekel aan hun stiefbroer hebben :) }
Wie leeft uit de Geest  heeft dergelijke onheilsprofetie niet nodig.
nog maar weer eens: lees ook Elle over de lampjes, de meisjes en de olie.
Er staat namelijk helemaal niet dat die meisjes verontrust waren omdat de bruidegom niet kwam.
Ze maakten zich derhalve ook niet zoveel zorgen: ze vallen zelfs in slaap zo'n beetje.
Dat kon ook: hun gereedschap (lamp+olie) was immers goed geregeld?
Derhalve zeg ik ook steeds: Maak je geen zorgen voor de dag van morgen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #249 Gepost op: november 14, 2011, 05:29:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 14 november 2011 om 16:46:

Dan heb je dus nog steeds niet begrepen en niet gelezen wat ik bedoel.
Overigens is het netter om met iemand te praten dan over iemand :)

Als jij mijn geloof formuleerd op een negatieve manier en op nog eens een veronderstellende wijze ook nog, vooral persoonlijk met Piebe bijvoorbeeld in de Boom, dan is dat ook bepaald niet netjes. Je roddelde met Piebe over mij. Terwijl ik gewoon mijn geloof deel en getuig van een God die niet monddood is geworden.

quote:

En die Enige God die jij aanbidt tuchtigt zijn kinderen opdat ze kinderen zullen worden?
Die gedachtegang is gewoon krom en onjuist.

{let wel: ik heb het niet over kinderen die afdwalen, een andere achternaam willen en hun vader niet willen erkennen of een hekel aan hun stiefbroer hebben :) }
Wie leeft uit de Geest  heeft dergelijke onheilsprofetie niet nodig.
nog maar weer eens: lees ook Elle over de lampjes, de meisjes en de olie.
Er staat namelijk helemaal niet dat die meisjes verontrust waren omdat de bruidegom niet kwam.
Ze maakten zich derhalve ook niet zoveel zorgen: ze vallen zelfs in slaap zo'n beetje.
Dat kon ook: hun gereedschap (lamp+olie) was immers goed geregeld?
Derhalve zeg ik ook steeds: Maak je geen zorgen voor de dag van morgen.
Small Brother en Grondig Christelijk hebben prima verwoord wat het doel van deze profetie is. Ik sluit me daar bij aan.