Iearsi schreef:
quote:
De voorwaarde is in Christus zijn en het resultaat is dat die persoon dan een nieuwe schepping waar het oude (natuur) is voorbijgegaan.
Wie hieraan niet voldoet of nog van G'd niet mag voldoen, is nog in de oude schepping.
En daarom erken je dan:
Kor. 5:17 “Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is
voorbijgegaan* , zie, het nieuwe is gekomen”.
Nu, dan is de essentie van "in het vlees zijn" als natuurlijk, dus juist.
Zo is er dan een Geestelijk Israël "in Christus" en een nog "oude" leven in "het vlees".
Uitleg:
Beide zijn een schepping Gods Israël: "Maar nu, zo zegt de HERE, uw Schepper,
o Jakob, en uw Formeerder,
o Israël: Vrees niet,
want Ik heb u verlost,
Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn" (Jes. 43:1).
Jakob is de 'eersteling' van de mens die door de individuele strijd van het vlees naar' een geestelijke aanbidding gegaan, de 'eerste Israël'. Velen zijn dus een volk, als een Geestelijk= overwonnen (van) in het vlees!
Gemeente:
de twee tot één nieuwe mens geschapen (Ef. 2:15)
Beide geroepen om getuigen zijn:
Israël: "
Dan zullen alle volken der aarde zien, dat de naam des HEREN over u uitgeroepen is, en zij zullen voor u vrezen" (Deut. 28:10).
Gemeente: "
Opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden" (Ef. 3:10).
Zij, de Joden en de Grieken, die door de besnijdenis van hart 'in Christus' zijn hebben de 'wijsheid'/ de gave der profetie ontvangen (en het getuigenis van Christus) De Messiaanse Joden in Christus en de Messiaanse Christenen (Geestelijke Joçden) zijn dus nu één; in Christus!
Beide geroepen tot dienst aan en verheerlijking van God.
Wat is nu het geestelijke aspect dat in Jakob begon;
Het Geestelik Israël: "
Gij zijt, luidt het woord des HEREN, mijn getuigen, en mijn knecht, die Ik verkoren heb, opdat gij het weet en in Mij gelooft en inziet, dat Ik dezelfde ben; vóór Mij is er geen God geformeerd en na Mij zal er geen zijn" (Jes. 43:10).
"
Het volk dat Ik Mij geformeerd heb, zal mijn lof verkondigen" (Jes. 43:21).
"
Christus herkende geen kracht in het nakomelingschap. Hij onderwees,
dat geestelijke verwantschap alle
natuurlijke betrekkingen overtreft.
De Joden boogden er zich op nakomelingen te zijn van Abraham; maar
daar zij de werken van Abraham niet volbrachten,
bewezen zij dat zij zijn ware kinderen niet waren. Alleen dezen,
die bewijzen geestelijk in harmonie te zijn met Abraham, door het
gehoorzamen aan de stem van God,
worden erkend als de ware volgelingen van Abraham.
Daarom mogen zij geen ogenblik vergeten dat „
wij niet hebben te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten,
tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten." (Efeziërs 6:12). De geinspireerde waarschuwing weerklinkt door alle eeuwen tot in onze tijd: „Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden." (1 Petrus 5:

. „
Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels." (Efeziërs 6:11).
Dus, zij die een besneden hart ontvangen, door de wedergeboren te worden vanuit het Hemelse Jeruzalem, hebben geen aardse wapens nodig om zich te verdedigen, als het om Christus gaat.
Israël of heidenen in het vlees vormen dus (ook) een éénheid, net zoals Joden en Grieken; door hun persoonlijke hart te laten besnijden een éénheid in Christus!
Verdieping:
Bedenkt daarom dat gij,
die vroeger heidenen waart naar het vlees, en onbesneden genoemd werdt door de zogenaamde besnijdenis,
die werk van mensenhanden aan het vlees is, dat gij te dien tijde
zonder Christus waart,
uitgesloten van het burgerrecht Israëls en
vreemd aan de verbonden der belofte, zonder hoop en
zonder God in de wereld. Maar
thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus."Er was dus een ‘vroeger' en een ‘te dien tijde' dat heidenen als onbesnedenen (besnijdenis was en is het verbondsteken tussen God en Israël), geen aanspraak konden maken op de zegeningen van dat verbond. Heidenen waren te dien tijde zonder hoop en zonder God in deze wereld. Het was de tijd waarin Israël onder de wet in verzekerde bewaring werd gehouden (zie Gal. 3:23) en als het ware ‘ommuurd' door de wet, voor heidenen ontoegankelijk was.
Maar thans zijn de heidenen nabij gekomen, door het bloed van Christus.
Opmerkelijk is deze passage:
"dat gij te dien tijde zonder Christus waartuitgesloten van het burgerrecht Israëls"
Wat impliceert dat dus Iearsi, wel dat de Joden en de Heidenen die hun hart laten besnijden, nu één zijn in Christus! Dus ontegenzeggelijk een GEESTELIJK ISRAËL. Want het burgerrecht is nu niet alleen voor de Joden die de Messias hebben aangenomen en hun hart, maar ook nu voor de 'heidenen' die hun hart hebben laten besnijden door de zelfde Geest.
Nog even Efeze 2 aanhalen die zowel door bekeerde Grieken als bekeerde Joden wordt toegepast, in dit verband:
Eén in Christus Efeze 2:
19
Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20
gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21
Vanuit hem groeit het hele gebouw,
steen voor steen, uit
tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie
ook u samen opgebouwd wordt
tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
Jij hebt nogal eens een Geestelijk Israël ontkent Iearsi, kijk maar:
quote:
Een geestelijk Israël bestaat helemaal niet.... zoals de Schrift aantoont met de vele fysieke kenmerken. Maar die kan je niet weerleggen en dus begin je opnieuw met de valse retoriek te plaatsen.
En hier nog eens;
erken je het Geestelijke Israël weer, omdat je nu zelf zegt dat
het oude,
in Christus voorbij gegaan is!
In Christus is namelijk de wet onderhouden naar de Geest er van, niet naar de letter (-lijk) en de 361 extra wetjes die nergens op slaan!
Nu, in Christus geeft Hij in Openbaringen 1 aan dat de geestelijke ontwikkeling van 'het volk van de Allerhoogste' zich afspeelt in een orde van 7 gemeenten.
Al deze 7 brieven zijn bedoeld als een bericht aan die gemeenten en moeten door hun leiders voorgelezen worden.
Het Overblijfsel van het OT, de Messiaanse Joden (die door hun heidense landgenoten als een 'sekte' worden gecatoriseerd, incluseif de Nazoreër) is de eerste gemeente; EFEZE
Van EFEZE wordt door Jezus gezegd, door Johannes op Patmos:
Efeze is dé ware reine kerk: het Geestelijke Israël, want Jezus zegt in de beschrijving die Hij over dé gemeente geeft, nergens iets over
een scheiding tussen bepaalde groepen zegt. Ze zijn
één in Christus en één van Geest!
Efze betekent dan ook: begeringswaardig!
Bovendien wordt dat Geestelijke Israël nog bevestigd door Handelingen 4:32-35
Het gemeenschappelijke bezit quote:
32 De groep mensen die het geloof had aanvaard, leefde eendrachtig samen. Geen van hen beschouwde zijn bezittingen als zijn persoonlijk eigendom, want ze hadden alles gemeenschappelijk. 33 De apostelen bleven met grote kracht getuigen van de opstanding van de Heer Jezus, en God begunstigde allen rijkelijk. 34 Niemand onder hen leed enig gebrek: wie een stuk grond of een huis bezat, verkocht het, bracht de opbrengst naar de apostelen 35 en legde die aan hun voeten neer, waarna het geld naar behoefte onder de gelovigen werd verdeeld.
De
Allerhoogste God maakt dus geen onderscheid en zal dus nooit meer terugkeren naar vleselijke aspecten van de aanbidding!
Efeze zal doorgroeïen tot aan de wederkomst "het einde der tijden', dat uitgebeld wordt door de 'zeven sterren in zijn hand' De gouden kandelaren, waaromheen Hij wandelt duidt op het 'licht' dat Hij over de 7 gemeenten doet laten schijnen.
En zo laat Openbaring 2 ons dan zien, in aanvulling op de gemeente van Efeze dat NIEMAND
op aarde het MONOPOLIE van het Goddelijke licht;
Daarom ging Efeze 'in het vlees' verloren. Efeze in de Geest in Christus blijft echter het voorbeeld waarin de scheiding tussen het vlees en de Geest weggenopen wordt, in Christus!
Een kerk, een volk of een gemeenschap de individu die zich voorstelt als hij of zij de enige zaligmakende is, loopt het ernstige risico dat Jezus/Yeshua bij hen de kandelaar én de voorrechten ontnomen zullen worden. Dat is met het volk Israël van het OT dus gebeurt. Die rechten gaan dan over in 'andere handen'.
Menselijke verdiensten of menselijk streven waarbij wetten en geboden van een Hemelse God toegepast worden, zullen de genade van de Heere verliezen en alleen de menselijke verdiensten nog gelden.
En zo heeft de Allerhoogste God dus de kandelaar bij Israël weggenomen om deze toe te vertrouwen aan de heidenen.
Alleen een Geestelijke verandering (wedergeboorte) die door Hemels ingrijpen (Hemels Jeruzalem, onze moeder) tot stand komt, door zélf het initiatief te nemen (2 Kor.3:18/Jes 8:20/Hand 1:

kan d mens weer terug brengen bij de bron en de oorsprong. Openbaring 14:6-12 roept daartoe op!
Er is kan dus geen enkele sprake meer zijn van een vleselijk herstel van een aardse Staat, als Christus wederkomst? Het oordeel is immers dan al geschied.
We leven immers nu in de tijd van de afsluitende gemeente FILADELFIA
FILADELFIA = broederlijke liefde
Zij is de symboliek van de afsluitende gemeente, die van het einde, warin de Reformatie ontstond in de 18e en 19e eeuw. De kerk die oproept om zich bij het Geestelijke Efeze, het Geestelijke Israël aan te sluiten. FILADELFIA staat in contrast met de lauwe kerk, van deze tijd LAOCIDEA omdat zij van zichzelf zegt:
Ik ben rijk...en heb aan niets gebrek!
Beide gemeenschappen staat tegen over elkaar, m.b.t. de werken die zij doen of nalaten. Laocidea is de tegenpool van Efeze maar ook van Filaldelfia.
Laocidea: Omdat gij lauw zijt, ik zal u uit mijn mond spuwen (zie ook Mat 25:5)
Toch vinden we bij elke aangeduide gemeente woorden van troost en oproep, maar alle gemeenten, alle karakters, verschillen zo van elkaar, dat zij hun eigen lot al bezegeld hebben. Het zijn de leden, de individuen die de keuze maken!
Het zijn wij, die de keuze maken, de mensen van verleden en de mensen van heden alsook die nog zullen komen. Maar de HEER kent al onze en hun harten en weet wie wat zij zouden navolgen! Het grote Babylon in het vlees zijn mensen die hun keuze hebben gemaakt. En zo is ook het Geestelijke Israël een volk dat uit mensen betsaan zal die individueel een keuze hebben gemaakt: Tweer Rijken en Twee volkeren, en Twee Leiders; een Beest en een Lam!
Openbaring 14:
Het lam en de zijnen; het oordeel quote:
1 Toen zag ik dit: het Lam stond op de Sion, en bij het Lam waren honderdvierenveertigduizend mensen die zijn naam en die van zijn Vader op hun voorhoofd hadden. 2 Ik hoorde uit de hemel een geluid komen dat klonk als het geluid van geweldige watermassa’s, van zware donderslagen; het klonk als het geluid dat muzikanten maken die op de lier spelen. 3 Er werd voor de troon en voor de vier wezens en de oudsten iets gezongen dat leek op een nieuw lied. Niemand kon het lied begrijpen, behalve de honderdvierenveertigduizend mensen die van de aarde zijn vrijgekocht. 4 Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven. Zij volgen het lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het Lam. 5 Geen leugen komt over hun lippen, er valt niets op hen aan te merken.
6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’
12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.
NOOT De 144.000 staan niet voor één specifieke gemeenschap, maar voor ALLE verlosten van aal Overblijfselen van ALLE tijden, tot aan de wederkomst!
Hartelijke Groeten