Goed, als jij een christen Arabier was in de tijd van de Britten met een boerderij, met zorg over je gezin met kinderen en er zou een oorlog uitbreken, waarin Israël de nieuwe eigenaar van Jeruzalem wordt, dan zou jij het helemaal niet erg vinden als de autoriteiten van Jeruzalem besluiten je boerderij over te nemen en je er niets voor te geven. Geen cent. Jouw en je gezin in armoede achterlatend. Immers: zij hebben recht op jouw boerderij.
Ik geloof dat deze omgang met één van de minsten van de broeders van Jezus Christus, Jezus Christrus persoonlijk treft.
Hoe gewetenloos moeten de autoriteiten van Jeruzalem toen zijn geweest of hoe haatdragend waren ze wel niet? Een kruisvaarder maakt hierin het enige verschil: een kruisvaarder zou jou niet alleen van je werk en bezittingen onteigenen, hij zou jou en je gezin ook hebben omgebracht.
Dat is echter ook het verdriet van vele gezinnen. Onschuldige slachtoffers die er toen zijn gevallen. Jonge zonen en dochters die niet eens mee streden, die gedood werden. Dat gebeurdt in oorlogen. Alles pakken ze jou dus af, zelfs je zoon.
Maar, je zou natuurlijk heel kalm en rustig blijven.

Als de minste broeder bij Jeruzalem daar een boerderij had en een gezin en hem werd dat ontnomen, in grote armoede achterlatend, dan geloof ik dat Jezus in grote armoede is achter gelaten.
Op andere plaatsen hebben Israëlische autoriteiten wel netjes de bezittingen opgekocht, zoals het hoort.
Het gaat dus niet om de autoriteiten van het land, of die nu palestijns of joods zijn. Immers leven de arabieren ook gewoon in Nazareth, wat in Israël ligt en niet in Gaza of de westerlijke Jordaanoever.
Het erge is nu dat niet alleen van deze christelijke familie's grond, werk, huis en haard is afgenomen, maar nu ook nog voor de Islam moeten vluchten.
De harde klappen vallen altijd daar in de hoek van de christenen.
Zelfs in Bethlehem zijn ze niet meer veilig.
Ik geloof dat de arabische christenen van Nazareth ergens wel blij zijn gewoon in Israël te wonen.
Dat geluk troffen vooral de christelijke boeren rond om Oost-Jeruzalem en in mindere mate inwoners van christelijke plaatsen op de Westerlijke Jordaanoever dus niet.
Zijn er mensen die oog hebben voor het onrecht daar?
Jezus Christus beleeft het, als trof dat onrecht hem zelf.
God zei in het oude testament tegen de joden: je zegt dat je niet steelt. O nee? Heb je Mij niet bestolen door Mij de tienden niet te geven, die Mij toe behoord?
Jezus zou zeggen: Ik verloor Mijn huis en één van Mijn kinderen, Ik verloor Mijn werk als boer in de oorlog. Waar was jij? Ik had niets om mijn kinderen nog te geven, waar was jij?