Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105583 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #600 Gepost op: december 20, 2012, 04:25:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2012 om 22:08:
[...]
Ga ze dat maar vertellen als welvarende westerling. Ga ze dat maar vertellen.

Dat is wat ik overal doe.

quote:

Ik geloof er echt geen biet van.

Thomas geloofde ook niet dat het Jezus was Die verscheen. ;)

quote:

Ten eerste, de joden van nu zijn niet de joden van 2000 jaar geleden die er gewoond hebben. De joden van nu dienen als goede rentmeesters om te gaan met het land van nu. Inclusief de bijwoners.

In de Schrift staat dat G'd het Beloofde Land voor eeuwig heeft gegeven aan de Joden. Dus dat geld ook voor de nakomelingen van Israël.

Blijkbaar trek je G'd Zijn Eeuwige Beloften gewoon in twijfel en maakt er eigen regels bij, aardse maatstaven hanterend?
Wat betreft het goed omgaan met de bijwoners, kijk eens naar de arabieren die in Israël wonen en niets te klagen hebben. Zelfs blij zijn in Israël te wonen. Zelfs dienen vrijwillig in de IDF.

Maar goed omgaan met bijwoners in het land betekent niet dat we alles maar moeten weggeven, voorkeursbehandeling allochtonen, "positieve" discriminatie, e.d.

Het staat zelfs in de Schrift dat het Beloofde Land zou braak liggen ten tijde van de afwezigheid van de Joden.

Leviticus 26
30 Ik zal uw offerhoogten wegvagen en  uw wierookaltaren uitroeien. Ik zal uw dode lichamen op de dode lichamen van uw stinkgoden werpen en Mijn ziel zal van u walgen.
31 Ik zal van uw steden een puinhoop maken en uw heiligdommen verwoesten. Ik wil de aangename geur van uw offers niet ruiken.
32 Ik Zelf zal het land verwoesten, zodat uw vijanden die daarin zijn gaan wonen, zich erover zullen ontzetten.
33 Ik zal u dan onder de heidenvolken verstrooien en Ik zal achter u een zwaard trekken. Uw land zal een woestenij worden en uw steden een puinhoop.
34 Dan zal het land behagen scheppen in zijn  sabbatsjaren, alle dagen dat het verwoest ligt en u in het land van uw vijanden bent. Dan zal het land rusten en zal het behagen scheppen in zijn sabbatsjaren.
35 Alle dagen dat het verwoest ligt, zal het rusten, omdat het niet rustte gedurende uw sabbatten, toen u het bewoonde.

verderop
42 dan zal Ik denken aan Mijn verbond met Jakob. En ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik denken, en Ik zal denken aan het land.
43 Terwijl het land door hen verlaten is en behagen schept in zijn sabbatsjaren – het ligt er immers omwille van hen verlaten bij – hebben zijzelf behagen in de straf voor hun ongerechtigheid, omdat, ja, omdat zij Mijn bepalingen verwierpen en hun ziel van Mijn verordeningen walgde.
44 Maar bovendien: wanneer zij in het land van hun vijanden zijn, dan  zal Ik hen niet verwerpen en niet van hen walgen door hen te vernietigen en Mijn verbond met hen te verbreken, want Ik ben de HEERE, hun God.
45 Ik zal ter wille van hen denken aan het verbond met de voorouders, die Ik voor de ogen van de heidenvolken uit het land Egypte geleid heb om hun tot een God te zijn. Ik ben de HEERE.

quote:

Volgens mij hadden de romeinen het ingenomen. Later de turken en daarna de Britten. Zaten geen arabieren tussen dus.

De geschiedenis heb ik je al eerder linken van gedaan.
Schaar de Ottomanen als Turken even onder de Arabieren, want dat waren moslims.

quote:

Zelfs Nebukatnezar heeft in Gods opdracht en zelfs als zijn dienaar als hoofd van het Babilonise rijk over Israël geregeerd, juist omdat de joden niet naar God hebben geluisterd en Egyte als hun bondgenoot zochten, inclusief de hemelse koningin, de godin van Egypte aanbaden.
Israel werd ook een tijd in Egypte gezet door G'd om het vervolgens met veel Machtsvertoon en geweld uit de handen van Egypte te bevrijden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #601 Gepost op: december 20, 2012, 04:27:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2012 om 23:14:
Ik las ook in de bijbel de woorden van Paulus:
"Alles is van u. Maar u bent van Christus en Christus is van God."

Dus Israël is ook van ons, maar wij van Christus en Christus van God.
Oke, dus Iran, Irak en Afghanistan en alle oliestaten zijn ook van ons? ;)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #602 Gepost op: december 20, 2012, 04:29:03 pm »

quote:

Trajecto schreef op 20 december 2012 om 02:22:
[...]

Noorwegen is geen lid van de EU. Het wordt vaak als vanzelfsprekend aangenomen dat Noorwegen ook lid zal zijn maar dat is niet zo.
Weet ik, ze zijn slimmer daar, net als in Zwitserland, maar ze hebben indirect wel invloed op de EU. En maar dreigen die politiek dat we in de problemen komen zonder EU. Zwitserland en Noorwegen zijn twee heel welvarende voorbeelden van de waarheid dat het niet het geval is.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #603 Gepost op: december 20, 2012, 04:36:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 19 december 2012 om 23:09:
Ik zal het zo zeggen:
Als ik een jood zou zijn die de beslissing daar over moest nemen, dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een heel gewone plattelandsgezin alles te ontnemen, heel hun kostwinning en in grote armoede achter laten.

Dus als iemand jou auto steelt, het verkoopt aan mij zonder dat ik het weet, dan zal jij mij de prijs van de auto betalen, die ik ervoor betaald heb? Je betaalt dan dus voor je eigen auto terug te krijgen? Sorry, maar dat geloof ik nu dus niet.

Dus als krakers jou huis kraken, dan schenk je het hen? Of koop je de krakers uit tegen de koopprijs van je huis? Dat geloof ik dus echt niet !

De arabieren daar zijn krakers van het Beloofde land Israël.

quote:

Terug naar Nazareth. Dat is een Arabische stad in Israël. Wonen helemaal geen joden, al valt het volledig onder Israëlische handen.
Met de zelfde logica die jij gebruikt, mag Israël nu nog en in de komende jaren alle inwoners de stad uit knikkeren en van alles onteigenen, zonder tegen betalingen.
Inderdaad, want het is niet van de bewoners daar, er valt dus ook niets te onteigenen! Onteigenen kan je alleen maar van eigenaren namelijk en dat zijn ze niet.

quote:

Wees er van bewust wat er gebeurd dan. Jezus zegt op de dag van het oordeel: dat wat je deed of niet deed voor één mijner broeders, dat deed of deed je ook niet voor Mij.

Broeders is iets anders dan naaste, dat besef je?
Als Christenen onderling oké, maar dat is hier niet van toepassing.
Überhaupt is dit niet van toepassing, want dat zou Jezus Zijn Vader tegenspreken. En dat zal Jezus nooit doen.
Er is niets onrechtmatigs aan wat de Joden doen namelijk. Het is niet in het bezit van de illegale bewoners, maar van de Joden door Vader G'd beloofd aan hen.

Als er krakers in jou huis zijn, schenk je het huis dan ook aan de krakers?
Of koop je de krakers dan uit voor de kostprijs van het huis?
De arabische bewoners zijn krakers van het Beloofde land Israël.

Je hebt daarmee Jezus zelf onteigend, als het zijn broeders betreft.
Jezus noemt ons zijn broeders. Hij noemt ons zelfs Zijn bruid.
Als je de bruid van Jezus alles ontneemt en in grote armoede achter laat,
Hoe zou de Bruidegom daar op reageren?

Ik geloof stellig met een groot verdriet.[/quote]
« Laatst bewerkt op: december 20, 2012, 04:39:04 pm door learsi »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #604 Gepost op: december 20, 2012, 07:34:46 pm »
Een vriendelijk verzoek aan de schrijvers in deze draad om Riemer Lap in "Praatvaria" te lezen.
Zijn er meer die daar mee geconfronteerd worden?
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #605 Gepost op: december 21, 2012, 12:43:28 am »
Learsi: je hebt geen gevoel voor de arabieren. Je bent harteloos naar ze toe.
Je zou ze met gemak dus op straat zetten met lege handen. Ook als ze de minste broeders van Jezus zijn. Ze hadden een huis en een gezin waar het goed mee gaat.
Moeiteloos zou jij ze op straat zetten, zonder ze een toekomst aan te rijken.
Dat vind ik heel hard en liefdeloos.
Ik zou zo niet kunnen zijn. Echt niet.
Menig jood kennelijk ook niet, want Nazareth is nog een arabische stad.
Je beschuldigd de christenen daar dus van roof. Dat is de wereld op zijn kop.
Ik vind dat heel hard.

Dat vind ik zeer shokkerend.
Ik ben daar echt van geschrokken en het raakt me diep.

Ik doe hier afstand van.
Ik heb hier zelfs een diepe afkeer van.
Het doet me huiveren.

Dit is niet mijn geloof.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 01:12:33 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #606 Gepost op: december 21, 2012, 12:54:12 am »

quote:

gaitema schreef op 21 december 2012 om 00:43:
Je zou ze met gemak dus op straat zetten met lege handen. Ook als ze de minste broeders van Jezus zijn. Ze hadden een huis en een gezin waar het goed mee gaat.
Ik vind dat heel hard.

Ik doe hier afstand van.
Het doet me huiveren.

Dit is niet mijn geloof.

Ik deel je gevoelen daarin volledig. De liefde voor de naaste lijkt in dit probleem volledig niet van belang te zijn. In het OT lezen we al nadrukkelijk een leefregel hierover, Christus bevestigd dat:
Lev 19:17 Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je 18 door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.

Matth 22:36 (de farizeers vroegen) ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf

Los daarvan staat er ook geschreven "heb je vijanden lief". De Palestijn of Arabier als vijand zien is één, hem liefhebben is een opdracht van Christus! (Matth. 5 en lucas 6).

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #607 Gepost op: december 21, 2012, 01:31:39 am »

quote:

Ik vind dat heel hard.

Ik doe hier afstand van.
Het doet me huiveren.

Dit is niet mijn geloof.
ik hoorde vandaag dat de enige die de nakomelingen van ismael met de nakomelingen van izak verbinden Jezus is en zo is het maar net.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #608 Gepost op: december 21, 2012, 12:29:02 pm »

quote:

Ik vind dat heel hard.

Ik houd me slechts aan de Schrift gaitema, G'd de Vader heeft Zijn Beloofde Land Israël gegeven voor Eeuwig aan de Joden en niet aan Arabieren en ook niet aan christenen. Als je dat oneerlijk vind, moet je je richten tot onze Vader G'd, die het zo bepaald heeft.

quote:

Dan blijft er niets anders over dan dit gevoel bij G'd de Vader neer te leggen gaitema, niet ik heb dit bedacht, maar G'd de Vader. Hij vertelt het ons allemaal in Zijn Woord.

quote:

Ik doe hier afstand van.
Het doet me huiveren.
Dan keer je je hiermee tegen de Wil van G'd en zoals Hij het ons meedeelt in Zijn Woord. Als G'd zegt dat het Beloofde land Israël voor Eeuwig is van de Joden, wie zijn wij mensen dan om dat te bestrijden of te ontkennen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #609 Gepost op: december 21, 2012, 12:54:42 pm »

quote:

learsi schreef op 21 december 2012 om 12:29:
[...]

Ik houd me slechts aan de Schrift gaitema, G'd de Vader heeft Zijn Beloofde Land Israël gegeven voor Eeuwig aan de Joden en niet aan Arabieren en ook niet aan christenen. Als je dat oneerlijk vind, moet je je richten tot onze Vader G'd, die het zo bepaald heeft.
God bepaald dat inderdaad maar jij bent het die Israel beperkt tot een beperkte etnische groep terwijl de bijbel wat anders leert.

quote:

[...]

Dan blijft er niets anders over dan dit gevoel bij G'd de Vader neer te leggen gaitema, niet ik heb dit bedacht, maar G'd de Vader. Hij vertelt het ons allemaal in Zijn Woord.
Aangezien jij Israel beperkt tot een beperkte etnische groep waar God dat niet doet verzin je het wel degelijk zelf.

quote:

[...]

Dan keer je je hiermee tegen de Wil van G'd en zoals Hij het ons meedeelt in Zijn Woord. Als G'd zegt dat het Beloofde land Israël voor Eeuwig is van de Joden, wie zijn wij mensen dan om dat te bestrijden of te ontkennen?
No true Scotsman?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #610 Gepost op: december 21, 2012, 12:58:22 pm »

quote:

dingo schreef op 21 december 2012 om 12:54:

God bepaald dat inderdaad maar jij bent het die Israel beperkt tot een beperkte etnische groep terwijl de bijbel wat anders leert.

Aangezien jij Israel beperkt tot een beperkte etnische groep waar God dat niet doet verzin je het wel degelijk zelf.

Al vele verzen heb ik aangedragen waaruit blijkt dat het ook gaat over nakomelingen van Abraham, Isaac en uiteindelijk Jacob.
Bewijs leverende verzen die dit echt tegenspreken, heb ik hier nog niet kunnen zien. Behalve dan door verzen anders uit te leggen dan dat het er letterlijk staat.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #611 Gepost op: december 21, 2012, 01:03:53 pm »

quote:

learsi schreef op 21 december 2012 om 12:58:
[...]

Al vele verzen heb ik aangedragen waaruit blijkt dat het ook gaat over nakomelingen van Abraham, Isaac en uiteindelijk Jacob.
Bewijs leverende verzen die dit echt tegenspreken, heb ik hier nog niet kunnen zien. Behalve dan door verzen anders uit te leggen dan dat het er letterlijk staat.
Goed dat je dat er bij zegt dan kan ik me de moeite besparen om de bijbelteksten hier te citeren. Want uiteraard heeft iedereen die jou uitleg niet volgt het fout: de volgende true Scotsman.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #612 Gepost op: december 21, 2012, 01:15:33 pm »

quote:

dingo schreef op 21 december 2012 om 13:03:
[...]

Goed dat je dat er bij zegt dan kan ik me de moeite besparen om de bijbelteksten hier te citeren. Want uiteraard heeft iedereen die jou uitleg niet volgt het fout: de volgende true Scotsman.

Alleen indien de uitleg met een ander verhaal komt dan dat er letterlijk geschreven staat. Uitvluchten als tijd-gebonden, van Eeuwigheid ontdaan, lees woord x als x y of z, verwerp ik inderdaad.

Uiteindelijk waarschuwt de schrift ons ook voor de hoer van Babylon, dus die kan niemand tegenhouden. Broeders zullen zich helaas laten misleiden (door de valse profeet/leer) en met de wereld meeheulen de antichrist te dienen in zijn strijd tegen het Volk van G'd, Israël. Helaas zien we dat momenteel voor onze ogen geschieden, Israel dat steeds verder in de verdrukking wordt gebracht door de wereld (VN/EU/USA) helaas daarbij gesteund door vele kerkgenootschappen en overkoepelende organisaties als (delen van) PKN, kerk in actie etc.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #613 Gepost op: december 21, 2012, 02:04:48 pm »
Deze linken zou ik bij het topic Godslastering kunnen plaatsen of hier. Immers het is een teken van de eindtijd, maar gaat over de verdere verdrukking va Israël.

http://www.refdag.nl/nieu...israelische_muur_1_699235

http://tora-yeshua.nl/201...fen-op-palestijns-gebied/

Zelf zal ik van de partij zijn in de pro demonstratie als voorstander voor deze muur ter bescherming van ±200 Jodenlevens per jaar tegen laffe terroristische aanslagen.

Zoals te zien in de artikelen:
Griekenland heeft het recht om een "Turkenhek" te plaatsen tegen een mogelijke dreiging van lokale onlusten tegen Turken en Grienen, zonder commentaar.

USA heeft het recht om een anti-mexicanen hek te plaatsen, om illegale grensoverschrijdingen te voorkomen zonder teveel commentaar.

Maar israel heeft van de wereld niet het recht om haar bruger-bevolking tegen terroristen te beschermen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #614 Gepost op: december 21, 2012, 04:37:03 pm »
Zie hoe de "palestijnen" met 2 maten meten.
Een bombardement op de "palestijnse" vluchtelingen door Syriërs, wort verwoord als een foutje, helaas.

http://israeltoday.nl/hea...palestijnse-vluchtelingen

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #615 Gepost op: december 21, 2012, 04:49:10 pm »

quote:

gaitema schreef op 18 december 2012 om 00:33:
Het erge is nu dat niet alleen van deze christelijke familie's grond, werk, huis en haard is afgenomen, maar nu ook nog voor de Islam moeten vluchten.
De harde klappen vallen altijd daar in de hoek van de christenen.
Zelfs in Bethlehem zijn ze niet meer veilig.
zie http://christenenvoorisra...m-gastvrij-en-vol-belofte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #616 Gepost op: december 21, 2012, 05:27:08 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 december 2012 om 01:31:
[...]

ik hoorde vandaag dat de enige die de nakomelingen van ismael met de nakomelingen van izak verbinden Jezus is en zo is het maar net.
Zo is het maar net, inderdaad  :*)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #617 Gepost op: december 21, 2012, 05:30:07 pm »

quote:

learsi schreef op 21 december 2012 om 12:58:
[...]

Dat is niet waar, je hebt gewoon zelf zo'n draai aan de vele teksten gegeven die ik onder andere je gaf, dat ik moedeloos de hoop al zag vervliegen, dat je het zou begrijpen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #618 Gepost op: december 21, 2012, 05:33:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 december 2012 om 17:27:
[...]

Zo is het maar net, inderdaad  :*)
Je vraagt je niet eens de bron af? ;)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #619 Gepost op: december 21, 2012, 05:34:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 december 2012 om 17:30:
[...]

Dat is niet waar, je hebt gewoon zelf zo'n draai aan de vele teksten gegeven die ik onder andere je gaf, dat ik moedeloos de hoop al zag vervliegen, dat je het zou begrijpen.

En daar kom je nu mee? Onderbouwing?
Ik vrees dat je verzen aangedragen hebt gaitema, die onjuist toegepast waren en dat heb ik vervolgens alleen maar aangetoond. Een weerlegging van de feiten heb ik van jou kant nergens gelezen.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 05:48:03 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #620 Gepost op: december 21, 2012, 05:34:40 pm »
Ik ga hier verder niet meer over het onderwerp hebben.

Dank voor het geleverde info.
Hier laat ik het bij.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #621 Gepost op: december 21, 2012, 05:49:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 21 december 2012 om 17:34:
Ik ga hier verder niet meer over het onderwerp hebben.

Dank voor het geleverde info.
Hier laat ik het bij.
Geen dank, ook jij dank voor het feit dat je in ieder geval je best hebt gedaan en het een kans hebt gegeven.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 05:50:04 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #622 Gepost op: december 21, 2012, 09:47:55 pm »

quote:

learsi schreef op 21 december 2012 om 17:34:
[...]

En daar kom je nu mee? Onderbouwing?
Ik vrees dat je verzen aangedragen hebt gaitema, die onjuist toegepast waren en dat heb ik vervolgens alleen maar aangetoond. Een weerlegging van de feiten heb ik van jou kant nergens gelezen.
Ik zat er al een tijdje op te wachten, wanneer je weer deze uitspraak zou gaan doen. Ik zal maar zeggen: als jij gelukkig bent met jouw geloof en jouw waarheid, dan ben ik gelukkig met de mijne.  :*)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #623 Gepost op: december 21, 2012, 09:49:28 pm »

quote:

learsi schreef op 21 december 2012 om 17:49:
[...]

Geen dank, ook jij dank voor het feit dat je in ieder geval je best hebt gedaan en het een kans hebt gegeven.
okido!
« Laatst bewerkt op: december 21, 2012, 09:50:15 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #624 Gepost op: december 23, 2012, 09:33:19 pm »
http://www.dirkvangendere...-is-er-nog-nooit-geweest/

http://www.dirkvangendere...srael-en-het-joodse-volk/

Met dank aan Dirk van Genderen....

Een klein overzicht van meerdere boeiende bijdragen op zijn website.
http://www.dirkvangenderen.nl/category/israel/

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #625 Gepost op: december 24, 2012, 12:28:18 am »
maar goed, er zijn dus mensen die nog steeds denken dat het huidige politieke land Israel het beloofde land is.
Prima.
Zullen we het dan hebben over de opdrachten "heb je vijanden lief" ?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #626 Gepost op: december 24, 2012, 01:03:58 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 december 2012 om 00:28:
maar goed, er zijn dus mensen die nog steeds denken dat het huidige politieke land Israel het beloofde land is.
Prima.

neem je deze tekst en het vetgedrukte dan ook even mee in de discussie? ezech 36

Omwille van mijn heilige naam
16 De HEER richtte zich tot mij: 17 ‘Mensenkind, toen de Israëlieten nog in hun land woonden, hebben ze dat door hun daden onrein gemaakt; ik zag hoe hun daden even onrein waren als een vrouw die ongesteld is. 18 Dus stortte ik mijn toorn over hen uit, vanwege al het bloed dat ze op het land hadden uitgestort, en vanwege de afgoden waarmee ze het hadden verontreinigd. 19 Ik verdreef hen naar vreemde volken en ze raakten verstrooid in verre landen; ik strafte hen zoals ze verdienden. 20 Bij de volken waar ze kwamen werd mijn heilige naam ontwijd doordat men van hen zei: “Dit is nu het volk van de HEER, uit zijn land is het verbannen.” 21 Het deed mij verdriet dat mijn heilige naam zo door het volk van Israël ontwijd werd, bij alle volken waar het kwam.
22 Zeg daarom tegen het volk van Israël: “Dit zegt God, de HEER: Ik zal ingrijpen, volk van Israël – niet omwille van jou, maar omwille van mijn heilige naam, die je hebt ontwijd bij de volken waar je gekomen bent! 23 Ik zal mijn grote naam, die door jullie bij die volken is ontwijd, weer aanzien verschaffen.
Die volken zullen beseffen dat ik de HEER ben – spreekt God, de HEER. Ik zal ze laten zien dat ik heilig ben; 24 ik leid jullie weg bij die volken, ik breng jullie bijeen uit die landen en laat je naar je eigen land terugkeren. 25 Ik zal zuiver water over jullie uitgieten om jullie te reinigen van alles wat onrein is, van al jullie afgoden. 26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven. 27 Ik zal jullie mijn geest geven en zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen. 28 Jullie zullen in het land wonen dat ik aan je voorouders gegeven heb, jullie zullen mijn volk zijn en ik zal jullie God zijn. 29 Ik zal jullie redden van alles wat je onrein maakt, ik zal het koren bevelen overvloedig te groeien en nooit meer een hongersnood op jullie afsturen. 30 De bomen zullen overvloedig vrucht dragen en de akkers zullen een rijke opbrengst geven; jullie zullen niet meer door andere volken worden bespot omdat jullie honger lijden. 31 Jullie zullen je al je dwaalwegen en wandaden herinneren, en jullie zullen van jezelf walgen vanwege jullie gruwelijke zonden. 32 Ik doe dit alles niet omwille van jullie – spreekt God, de HEER; laat dat tot je doordringen! Schaam je over je schandelijk gedrag, volk van Israël.
33 Dit zegt God, de HEER: Op de dag dat ik jullie van je zonden gereinigd heb, zal ik in de steden weer mensen laten wonen en zullen de puinhopen weer worden opgebouwd. 34 Het verwilderde land zal weer worden bewerkt – het land dat voor iedereen die erdoorheen trok een woestenij was. 35 Ze zullen zeggen: ‘Dit land hier, dat een woestenij was, is nu als de tuin van Eden, en de steden die in puin lagen, die verlaten waren en verwoest, zijn weer versterkt en bewoond.’ 36 Dan zullen de volken om je heen beseffen dat ik de HEER ben. Ik zal weer opbouwen wat verwoest was en beplanten wat verwilderd was. Wat ik, de HEER, gezegd heb, zal ik doen.
37 Dit zegt God, de HEER: Ook dit verlangen van het volk van Israël zal ik in vervulling laten gaan: ik zal het volk zo talrijk maken als een kudde schapen; 38 zo vol als Jeruzalem op hoogtijdagen is met heilige offerdieren, zo vol met mensen zullen de steden zijn die nu in puin liggen. En ze zullen beseffen dat ik de HEER ben.”’
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 01:11:36 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #627 Gepost op: december 24, 2012, 02:47:39 am »

quote:

Prima.

Waarom moet je dat eigenlijk met zo'n toon zeggen van: "wat zijn jullie toch dom!"?
Het land Israël zie ik ook wel degelijk als het beloofde land, maar het koninkrijk waar Jezus over heerst is niet van hier. Kwestie van een zichtbare beeld en een geestelijke werkelijkheid in de hemelsche gewesten waar we al toe behoren als priesters en koningen in Jezus Christus.

quote:

met onze oude natuur :)

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #628 Gepost op: december 24, 2012, 03:01:29 am »
De gelijkenis van de wijngaard in Mattheus laat duidelijk zien dat Israel niet meer het beloofde land is.  Zij hebben immers hun kans voorbij laten gaan 2000 jaar geleden.  Korea is nu het beloofde land.  Positieve, optimistische, gelovige en vooral ook `zich gevende` en ondernemende mensen bevolken die natie.  Voor al ook sterk, diep van hart en edelmoedig.  God kan slechts in dat soort landen Zijn voorzienigheid naar een nieuw niveau brengen.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #629 Gepost op: december 24, 2012, 08:50:02 am »
Gait zegt:

quote:

.......ik ben daarom ook benieuwd naar wat er over Israël verkondigd behoort te worden en wat er over zou ontbreken.

Ik zou zeggen, sluit je aan bij het (Geestelijk-) Israël waar Jezus over verkondigd en ga de Sabbat van het 4e gebod onderhouden, want anders overtreedt je elke week Gods eeuwig Verbond in de 10 geboden!
De natuurlijke weg van Israël heeft nooit tot verlossing geleid, maar altijd tot de afval, lees de oorzaak van de Verbonden die God in de hemel, steeds weer heeft moeten herzien aan opnieuw moeten aangaan. Jezus leert duidelijk dat er geen sprake meer kan zijn van een tijdelijk nieuw volk Israël in het vlees, als Hij terug komt. Immers het Geestelijke Israël (dat begon bij Jakob) uit alle taal, natie, stam en volk is het enige volk, dat bij Zijn komst verlost wordt. Alles wat in het vlees blijft, gaat verloren! Lees en onderzoek de profetieën er maar op na.

Maar: Op Internet is veel te vinden over de Staat Israël en als je iets wil weten over Messiaans jodendom dààr, tik dan eens in SDAIsraêl. Je krijgt dan een overzicht van wat Messiaans jodendom betekent in een seculier en orthodoxe staat.

groeten
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 08:52:44 am door nicodemus »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #630 Gepost op: december 24, 2012, 09:03:05 am »
Gaitema schreef:

Citaat
De Staat Israël, Israël 'in het vlees' is NIET het beloofde land[/quote,

Dat is correct!!

Maar er zullen zich wel nog tonelen afspelen, welke in relatie staan met de Komst van Christus.
Met name het Tempelplein is een 'Gruwel der verwoesting'. De Koning van het Noorden (Pausdom) en de Koning van het Zuiden (Islam) die eens in grote onmin leefden, hebben vrede gesloten (De weg naar Mekka/Jan Leyers VRT BE)
Er zal een 3e Tempel komen, waar de anti-Christ zich zal neder zetten. Anders had Satan het vleselijk Israël niet nodig en dààrom is het Israël in 1948 ook gesticht.Satan wil het Hemels Heiligdom weer tot een natuurlijk Heuiligdom maken, dat wat Jezus notabene bij Zijn Hemelvaart hadgeschafd!. Het heeft dus een dubbele functie. De voleinding van de belofte aan (het vleselijke-) Israël moet zichtbaar worden, maar tegelijkertijd moet de vervulling van de profetieën, daar plaats vinden aangaande het Geestelijke Israël, uit alle taal, stam, natie en volk. Waarvan het oordeel in het Hemels Heilige der Heiligen over alle mensen, plaats gevonden heeft (na de 2300 avonden en morgens van Daniël is dat begonnen en nog niet geëindigd voor zover)
Dus het vleselijke natuurlijke Israël, als land is NIET het beloofde land in de zin van een Geestelijke verlossing van de mensen. Anderswaren Abraham en Jakob alsook Christus niet nodig geweest in de relatie met een Hemels Jeruzalem, waar onze daadwerkelijke moeder woont, zeoals Jezus uitlegt!

groeten
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 09:03:38 am door nicodemus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #631 Gepost op: december 24, 2012, 10:58:55 am »
Het is inderdaad dubbel.
Israël is het beloofde land van de joden en toch is het koninkrijk waar Jezus als Koning over heerst, niet van hier.

Neem nu Zebulon. Eén van de stammen van Israël. Volgens de profetiën zou Zebulon rijk in zeehandel zijn. Echter, als je op de kaart kijkt naar de verdelingen van het land, dan ligt Zebulon helemaal niet aan zee.
Die belofte over Zebulon ligt dus niet in het land Israël.
In al de omzwervingen die de 10 verloren stammen over de wereld maken, is deze van Zebulon vervuld.
Dat is maar een voorbeeld.

Een mooie zin trof ik net:

Deuteronomium 33,18

Over Zebulon zei hij: ‘Een voorspoedige vaart, Zebulon! En moge Issachar geluk vinden in zijn tenten!

Een boekje dat ik kreeg beschreef de mogelijke loop van de tien stammen.
Zebulon werd west-Nederland toe gedicht. Inclusief Zeeland.
Van de saksen hadden ze ook iets interessants gevonden.
Ze schreven dat Saksen van Sak-sons komt. Verbasterd van Isaäks-zonen.
Dat is in Nederland dus het oosten en een groot deel van Duitsland.

Of het feitelijk juist is, kan ik er niet precies aan staven.
Maar het zijn interessante theoriën.
Echter is één ding zeker: toen Jezus de vraag kreeg: "ben je de koning der joden", was uiteindelijk het antwoord naast "u zegt het": "Mijn koninkijk is niet van hier."

Het betreft Zijn gemeente. Ik geloof wel als medeërfgenamen van Israël (de 10 stammen), dat met Juda verenigd zal zijn.

Paulus schreef ook dat de joden hun messias zullen herkennen als wij Jezus zien terug komen op de wolken.

Het idee dat heel Israël ( etnisch de twaalf stammen) zou gered zijn en slechts een smal-deel van de heidenen, vind ik rammelen.

In dat geval denk ik dan: als het om de wederkomst gaat (dat moment), dan zullen de genen die "echt" joods zijn hun sluier worden ontnomen.

Je kan dan zeggen: je hebt een gemeente van joden die een sluier ontnomen wordt en een gemeente uit de volken met de 10 verloren stammen (samen één geheel) dat Jezus ziet komen op de wolken. Zij zullen met elkaar met Jezus mee gaan (opname) en op de nieuwe aarde het 1000 jarig vredesrijk betreden.

Dat lijkt me logisch. Welk bloed je hebt kan niet voor God gelden. Satan lijkt me wel zo één die haat wil zaaien via nationalistische gevoelens. Wat geldt is, dat wat Jezus tegen Nicodemus zei: "je moet uit God geboren zijn, niet uit de wellusten van één man."
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 11:34:35 am door gaitema »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #632 Gepost op: december 24, 2012, 11:29:27 am »

quote:

Prima.
Volkomen zinloos want op het moment dat je het niet eens bent met het beleid van de huidige staat Israel hef je je hand op tegen G'ds volk volgens sommige deelnemers hier. Laat staan als je wat over de Palestijnen zegt want dan ben je satan himself. Zeloten moet je gewoon de woestijn in laten rennen dan komen ze vanzelf tot inkeer of ze leggen het af. Zo moet iedereen maar zien hoe hij/zij het met zijn/haar Israelafgodendienst redt.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #633 Gepost op: december 24, 2012, 11:39:13 am »
Geen volkomen onzin.
God is ook de God van de joden en de God die hen een belofte mee gaf.
Israël is wel de stam waar wij als wilde olijftakken op geënt zijn.
Niet andersom.
De geschiedenis van de genocide van de joden door de duitsers tot en met het ontstaan van de staat Israël heeft allemaal wel zo zijn redenen. Hoe ze wonderbaarlijk vanuit de Golanhoogte de Jordaniërs terug drongen heeft wel een reden van Gods wege. Immers staat God niet nog een genoside toe.
Israël kan niet de zee in gedreven worden.

Alleen in alles kan je door schieten. Immers: God is niet enkel de God van Israël.
Zelfs van de Rooms Katholieke leer las ik dat God wel plannen heeft met Israël.
Theologen vinden dat dus zelfs. Onder bevindelijk gereformeerd Nederland al helemaal.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 11:44:24 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #634 Gepost op: december 24, 2012, 11:48:00 am »

quote:

dingo schreef op 24 december 2012 om 11:29:
[...]

Volkomen zinloos want op het moment dat je het niet eens bent met het beleid van de huidige staat Israel hef je je hand op tegen G'ds volk volgens sommige deelnemers hier. Laat staan als je wat over de Palestijnen zegt want dan ben je satan himself. Zeloten moet je gewoon de woestijn in laten rennen dan komen ze vanzelf tot inkeer of ze leggen het af. Zo moet iedereen maar zien hoe hij/zij het met zijn/haar Israelafgodendienst redt.

vertel eens, welke deelnemer(s) denken dit. Wie zijn er allemaal kritiekloos naar Israël. Noem meerdere namen? je schrijft in meervoud? Je reactie is redelijk suggestief?

Reageer ook eens op die tekst die ik citeerde?
Maar ja, stel dat ik in dit geval gelijk zou krijgen...hoe zit het dan ook al weer met Israël en de kerk en.....de verbondstheologie...kijk...daar zit de pijn denk ik....als ik juist citeer en duid.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 11:55:44 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #635 Gepost op: december 24, 2012, 11:54:47 am »

quote:

nicodemus schreef op 24 december 2012 om 09:03:
Gaitema schreef:

Citaat
De Staat Israël, Israël 'in het vlees' is NIET het beloofde land[/quote,

Dat is correct!!

Maar er zullen zich wel nog tonelen afspelen, welke in relatie staan met de Komst van Christus.
Met name het Tempelplein is een 'Gruwel der verwoesting'. De Koning van het Noorden (Pausdom) en de Koning van het Zuiden (Islam) die eens in grote onmin leefden, hebben vrede gesloten (De weg naar Mekka/Jan Leyers VRT BE)
Er zal een 3e Tempel komen, waar de anti-Christ zich zal neder zetten. Anders had Satan het vleselijk Israël niet nodig en dààrom is het Israël in 1948 ook gesticht.Satan wil het Hemels Heiligdom weer tot een natuurlijk Heuiligdom maken, dat wat Jezus notabene bij Zijn Hemelvaart hadgeschafd!. Het heeft dus een dubbele functie. De voleinding van de belofte aan (het vleselijke-) Israël moet zichtbaar worden, maar tegelijkertijd moet de vervulling van de profetieën, daar plaats vinden aangaande het Geestelijke Israël, uit alle taal, stam, natie en volk. Waarvan het oordeel in het Hemels Heilige der Heiligen over alle mensen, plaats gevonden heeft (na de 2300 avonden en morgens van Daniël is dat begonnen en nog niet geëindigd voor zover)
Dus het vleselijke natuurlijke Israël, als land is NIET het beloofde land in de zin van een Geestelijke verlossing van de mensen. Anderswaren Abraham en Jakob alsook Christus niet nodig geweest in de relatie met een Hemels Jeruzalem, waar onze daadwerkelijke moeder woont, zeoals Jezus uitlegt!

groeten
hoe zou Jezus kunnen regeren als er geen land was waarde Nicodemus. Satan wil helemaal geen Israél, want waar israel is kan Jezus terugkeren op de olijfberg en dat wil die dus voorkomen..

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #636 Gepost op: december 24, 2012, 12:34:55 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 11:48:
[...]

vertel eens, welke deelnemer(s) denken dit. Wie zijn er allemaal kritiekloos naar Israël. Noem meerdere namen? je schrijft in meervoud? Je reactie is redelijk suggestief?
Laat ik zeggen dat ik jou niet op het oog had dan blijven er niet zoveel over.

quote:

Reageer ook eens op die tekst die ik citeerde?
Maar ja, stel dat ik in dit geval gelijk zou krijgen...hoe zit het dan ook al weer met Israël en de kerk en.....de verbondstheologie...kijk...daar zit de pijn denk ik....als ik juist citeer en duid.
Als christenen uit de heidenen op de stam van Israel geënt zijn dan is de belofte van het NT ook groter dan de belofte voor Israel van het OT. Dat blijkt ook want ons (samen wilde en edele olijftakken) wordt een nieuwe hemel en aarde beloofd niet alleen een nieuw Israel. Johannes ziet ook een nieuw Jeruzalem uit de hemel dalen niet een nieuw Israel. Maar mijn belangrijkste punt is nog steeds dat de huidige seculiere staat Israel niet het volk Israel is.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #637 Gepost op: december 24, 2012, 12:40:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 11:54:
[...]

hoe zou Jezus kunnen regeren als er geen land was waarde Nicodemus. Satan wil helemaal geen Israél, want waar israel is kan Jezus terugkeren op de olijfberg en dat wil die dus voorkomen..

Ik geloof absoluut  wel dat Israël Gods beloofde land is, maar Jezus was al op Israëls grondgebied. Echter toen deed Hij iets wat niemand verwacht had. Ze dachten dat Hij de romeinen zou verdrijven, maar in plaats daarvan bracht Hij redding aan de gefreesde heidenen, door te sterven op Golgota. Juist tegen de Romeinen was zijn boodschap: "mijn koninkrijk is niet van hier."

Zoals het toen al anders ging, dan de joden het verwacht hadden, zo geloof ik dat het ook anders zal gaan dan de christenen voorspellen. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk christelijk.

Wat satan betreft: je zou eens voor de aardigheid kunnen kijken naar wat de vrij metselaars geloven. Ik las bijvoorbeeld dat zij in Londen het nieuw Jeruzalem zien en de st. Paul cathedraal als de nieuwe tempel waarin de messias zal terugkomen. Overigens mogen vrij metselaars de naam van de messias niet uitspreken. De vrijmetselaars maken heerlijk gebruik van het uitpluizen waar de joden en de 10 verloren stammen door de eeuwen heen zijn heen gegaan en hoe de koninklijke lijnen van het Britse (ook het Nederlandse) koningshuis daarmee verbonden zijn.

Een jood wees me er al eens op dat het hele uitpluizen hoe het Britse en Nederlandse koningshuis onder veel christenen in relatie met wortels in de tien verloren stammen en het huis van David, een anti-christelijke zoektocht is.
Toen ik later een documantaire op tv zag waarin de leer van de vrijmetselaars omtrent de koninklijke lijn van het Britse huis met het huis van David en de tien verloren stammen liep (richting Londen en de kathedraal) begon ik ook een adder onder het gras te bespeuren.
Immers wil satan altijd over Babilon regeren. Dat is via religie om als een god aanbeden te worden en via politieke macht.

Jezus had het al eens over: "als je de gruwel der verwoesting ziet waar hij niet thuis hoort, en je ben in Judea"
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 12:52:17 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #638 Gepost op: december 24, 2012, 01:23:09 pm »

quote:

dingo schreef op 24 december 2012 om 12:34:
[...]

[...]

Als christenen uit de heidenen op de stam van Israel geënt zijn dan is de belofte van het NT ook groter dan de belofte voor Israel van het OT. Dat blijkt ook want ons (samen wilde en edele olijftakken) wordt een nieuwe hemel en aarde beloofd niet alleen een nieuw Israel. Johannes ziet ook een nieuw Jeruzalem uit de hemel dalen niet een nieuw Israel. Maar mijn belangrijkste punt is nog steeds dat de huidige seculiere staat Israel niet het volk Israel is.

Ik kan en ga je niet overtuigen. Vandaag in het refdag een aardig artikel, waar ik in grote delen mee eens ben

http://www.refdag.nl/opin..._een_volk_israel_1_701894

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #639 Gepost op: december 24, 2012, 01:25:22 pm »

quote:

dingo schreef op 24 december 2012 om 12:34:
[...]

[...]

voor die nieuwe hemel en aarde staan nog een aantal gebeurtenissen te gebeuren. Israel zal eerst fysiek worden hersteld en daarna geestelijk. wat woont er dan nu in Israel, bastaarden?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #640 Gepost op: december 24, 2012, 02:09:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 13:23:
[...]

Ik kan en ga je niet overtuigen. Vandaag in het refdag een aardig artikel, waar ik in grote delen mee eens ben

http://www.refdag.nl/opin..._een_volk_israel_1_701894
Dat treft want daar ben ik het grotendeels ook mee eens.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #641 Gepost op: december 24, 2012, 02:15:14 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 13:25:
[...]

voor die nieuwe hemel en aarde staan nog een aantal gebeurtenissen te gebeuren. Israel zal eerst fysiek worden hersteld en daarna geestelijk. wat woont er dan nu in Israel, bastaarden?
En daar scheiden onze wegen want ik kan in de huidige staat Israel onmogelijk een volk zien dat God's wil doet/wil doen. Even voor de duidelijkheid ondanks dat daar onze wegen scheiden heb ik geen probleem met jou (genuanceerde) andere kijk hier op.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #642 Gepost op: december 24, 2012, 03:12:34 pm »

quote:

dingo schreef op 24 december 2012 om 14:15:
[...]

En daar scheiden onze wegen want ik kan in de huidige staat Israel onmogelijk een volk zien dat God's wil doet/wil doen. Even voor de duidelijkheid ondanks dat daar onze wegen scheiden heb ik geen probleem met jou (genuanceerde) andere kijk hier op.
doen wij wel Gods wil?

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #643 Gepost op: december 24, 2012, 03:25:11 pm »

quote:

wij = Nederland? Nederland doet ook niet Gods wil. Wat is Gods wil? Die leren wij door het onderwijs van Jezus, o.a. vijanden liefhebben. Nederland volgt Jezus niet na, christenen zijn een minderheid en geloof moet achter de voordeur.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #644 Gepost op: december 24, 2012, 03:41:46 pm »
Fysiek geloof ik wel dat Israël ten dele hersteld wordt, maar niet dat alle joden die er wonen ook echte joden zijn. Dat wil zeggen: uit God geboren.
Je ziet het met het oude gebeuren ook. God gaat met een klein clubje iedere keer verder. Het blijft die smalle weg.

Het echte herstel zie ik ook voor het duizend jarige rijk weg gelegd. We zijn allemaal op weg naar het Nieuw Jeruzalem.

Het wordt hier genegeerd, maar ik geloof echt dat God het anders zal doen, dan dat we het voorspellen. Ook de joden gingen er van uit dat Jezus de romeinen zouden verdrijven, maar Hij stierf voor de Romeinen onder andere aan het kruis.
Dat werd een struikelblok voor de joden.
Zo kunnen we ook struikelen als we niet op Jezus blijven vertrouwen, dat Hij het openbaard. Als we op eigen inzichten afgaan, net als de joden toen.

Dus ik zwabber niet of waai met de winden mee, maar bekijk het gewoon zoals ik het zie.
Ik zie namelijk ook spanningen tussen orthodoxe joden en messiaanse joden. Ik zie ook onder orthodoxe joden een groep dat wel geloofd dat Jezus de messias is.
Ik zie orthodoxe joden die niet geloven dat Jezus de messias is, maar wel sterk vertrouwen op de komst van de messias.
Ik zie gelovigen onder vele volken en vijandigheid onder vele volken.
Ik zie een seculiere staat in Israël waar abortus toegestaan wordt en evangelisatie verbied. Ik zie de bemoeienis van de vrijmetselaardij.
Ik zie haat en liefde onder christenen, voor zowel joden als palestijnen.
Veel verdeeldheid. Veel chaos en onduidelijkheden en uitéénlopende visies en tegenstrijdige uitspraken.

Maar ik zie boven al Jezus die zegt: "Mijn koninkrijk is niet van hier."
die ook zegt: "jullie zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld."
Een Paulus die zegt: wanneer we Jezus zien komen op de wolken, dan zien de joden hun messias komen op de wolken.

Ook Jezus die zegt: "Vader vergeef het ze, ze weten niet wat ze doen!"

Weten wij eigenlijk wel hoe het zit?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 03:51:40 pm door gaitema »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #645 Gepost op: december 24, 2012, 03:52:57 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 december 2012 om 15:41:
Het wordt hier genegeerd, maar ik geloof echt dat God het anders zal doen, dan dat we het voorspellen
Dat geloof ik ook hoor Gaitema. Ik zou het niet negeren noemen, als er niet wordt gereageerd. Iedereen leest het toch? Ik hou wel van het tussenstandpunt dat je - in mijn ogen - inneemt. Dat standpunt maakt ook dat er bij mij minder behoefte is om te reageren. Het zijn juist de extreme standpunten die erom vragen genuanceerd te worden.

Als je Romeinen 11 leest, dan bepaalt dat hoofdstuk ons, heidenchristenen, bij het Joodse volk. Maar hoe je dat hoofdstuk moet uitleggen? Voor ons staat het hoofdstuk er in om hoop te houden voor het Joodse volk. Laten we ervoor bidden, dat de Geest er werkt.

Edit: wat zit je altijd veel te editten  ;)
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 03:56:11 pm door pjotr »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #646 Gepost op: december 24, 2012, 03:54:27 pm »
Een volk dat in duisternis wandeld, zal een groot Licht zien.

Kerst 2012 :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #647 Gepost op: december 24, 2012, 04:02:18 pm »

quote:

pjotr schreef op 24 december 2012 om 15:52:
[...]
Dat geloof ik ook hoor Gaitema. Ik zou het niet negeren noemen, als er niet wordt gereageerd. Iedereen leest het toch? Ik hou wel van het tussenstandpunt dat je - in mijn ogen - inneemt. Dat standpunt maakt ook dat er bij mij minder behoefte is om te reageren. Het zijn juist de extreme standpunten die erom vragen genuanceerd te worden.

Als je Romeinen 11 leest, dan bepaalt dat hoofdstuk ons, heidenchristenen, bij het Joodse volk. Maar hoe je dat hoofdstuk moet uitleggen? Voor ons staat het hoofdstuk er in om hoop te houden voor het Joodse volk. Laten we ervoor bidden, dat de Geest er werkt.

Een heel mooi stuk. Het laat zien hoe geweldig diep God werkt en te gelijkertijd is het voor ons niet helemaal te volgen. Ik zie het als een kat die tv kijkt en niet snapt waar die figuren die in beeld zijn blijven. Zo'n kat hebben wij gehad. Die zat iedere keer om de tv te kijken waar die figuren toch bleven. We hadden een poef voor de tv en daar zat zij dan altijd op. Nieuwschierig dat zij was.

Zo kijk ik ook naar Gods schouwspel. Ik zie dingen, die ik nog niet helemaal doorgronden kan.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 04:03:15 pm door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #648 Gepost op: december 24, 2012, 04:22:59 pm »

quote:

gaitema schreef op 24 december 2012 om 15:41:
Fysiek geloof ik wel dat Israël ten dele hersteld wordt, maar niet dat alle joden die er wonen ook echte joden zijn. Dat wil zeggen: uit God geboren.
Je ziet het met het oude gebeuren ook. God gaat met een klein clubje iedere keer verder. Het blijft die smalle weg.

Het echte herstel zie ik ook voor het duizend jarige rijk weg gelegd. We zijn allemaal op weg naar het Nieuw Jeruzalem.

Het wordt hier genegeerd, maar ik geloof echt dat God het anders zal doen, dan dat we het voorspellen. Ook de joden gingen er van uit dat Jezus de romeinen zouden verdrijven, maar Hij stierf voor de Romeinen onder andere aan het kruis.
Dat werd een struikelblok voor de joden.
Zo kunnen we ook struikelen als we niet op Jezus blijven vertrouwen, dat Hij het openbaard. Als we op eigen inzichten afgaan, net als de joden toen.

Dus ik zwabber niet of waai met de winden mee, maar bekijk het gewoon zoals ik het zie.
Ik zie namelijk ook spanningen tussen orthodoxe joden en messiaanse joden. Ik zie ook onder orthodoxe joden een groep dat wel geloofd dat Jezus de messias is.
Ik zie orthodoxe joden die niet geloven dat Jezus de messias is, maar wel sterk vertrouwen op de komst van de messias.
Ik zie gelovigen onder vele volken en vijandigheid onder vele volken.
Ik zie een seculiere staat in Israël waar abortus toegestaan wordt en evangelisatie verbied. Ik zie de bemoeienis van de vrijmetselaardij.
Ik zie haat en liefde onder christenen, voor zowel joden als palestijnen.
Veel verdeeldheid. Veel chaos en onduidelijkheden en uitéénlopende visies en tegenstrijdige uitspraken.

Maar ik zie boven al Jezus die zegt: "Mijn koninkrijk is niet van hier."
die ook zegt: "jullie zijn wel in de wereld, maar niet van de wereld."
Een Paulus die zegt: wanneer we Jezus zien komen op de wolken, dan zien de joden hun messias komen op de wolken.

Ook Jezus die zegt: "Vader vergeef het ze, ze weten niet wat ze doen!"

Weten wij eigenlijk wel hoe het zit?

gait een vraagje

er staat dat jezus komt als een dief in de nacht, maar ook dat aller oog Hem zal zien....kun je me dat uitleggen?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #649 Gepost op: december 24, 2012, 04:39:23 pm »

quote:

pjotr schreef op 24 december 2012 om 15:52:
[...]

jij legt nu het accent bij de bekering van de joden, maar daar gaat het hier in dat stuk niet alleen om. Tot jaloersheid wekken is gericht als boodschap voor de joden, het hieronder vetgedrukte voor de heidenen, dat zijn jij en ik...

7 Wat betekent dit alles? Wat Israël heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ‘God heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.’ 9 En David zegt: ‘Laat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.’ 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geënt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ‘Die takken zijn toch afgebroken zodat ik geënt kon worden?’ 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen?
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 04:47:27 pm door grondig christelijk »