Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105740 keer)

pjotr

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #650 Gepost op: december 24, 2012, 04:55:56 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 16:39:

quote:

Als je Romeinen 11 leest, dan bepaalt dat hoofdstuk ons, heidenchristenen, bij het Joodse volk. Maar hoe je dat hoofdstuk moet uitleggen? Voor ons staat het hoofdstuk er in om hoop te houden voor het Joodse volk. Laten we ervoor bidden, dat de Geest er werkt.
Jij legt nu het accent bij de bekering van de joden, maar daar gaat het hier in dat stuk niet alleen om:
Als ik schrijf hoop houden, dan impliceert dat ook dat het Joodse volk niet is afgeschreven. Dus geen hoogmoed, ons niet verheffen (wat je vetgedrukt hebt). Want als de Joden zich bekeren, worden ze gewoon weer terug geënt. Weest heilig, want Ik ben heilig (1 Petrus 1: 16). Zonder heiliging, zonder bekering, heeft Jood-zijn geen betekenis (Rom 2:29).

quote:

Tot jaloersheid wekken is gericht als boodschap voor de joden, het hieronder vetgedrukte voor de heidenen, dat zijn jij en ik...
Degenen die tot jaloersheid moeten opwekken, zijn de heidenen. Jaloers ben je namelijk op iemand anders dan jezelf. Je kunt toch niet zeggen "wees jaloers" tegen de Joden, zonder te zeggen op wie ze jaloers moeten zijn? Dat heidenen de plek innemen van Joden, die als takken zijn afgebroken, moet wel als effect hebben dat de Joden jaloers worden. Die jaloersheid heeft hopelijk  het effect dat de Joden uit hun verblindheid ontwaken en zich bekeren. Dat is de strekking van wat Paulus hier zegt.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2012, 05:04:11 pm door pjotr »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #651 Gepost op: december 24, 2012, 05:20:48 pm »
Op dit moment ben ik bij de kinderen (en kleinkinderen) en heb niet zoveel de gelegenheid om te reageren. Ik moet zeggen dat ik gisterenavond hetzelfde hoofdstuk uit Zacharia las, wat door GC hierboven geciteerd werd. Ik was verrast om daaarin te lezen wat er allemaal betrekking heeft op onze tijd.

Ik had zojuist het boek Exodus gelezen van Leon Uri en daarin lees je hoe de Joden - verdreven uit allerlei landen, ontsnapt uit concentratiekampen - een veilig woongebied zochten op de grond die God eens aann hen had beloofd. Ze kochten stukken land van de Arabieren. Die verkochten onbruikbaar grondgebied. Maar de Joden hadden geen keus. Toch brachten ze  - binnen de kibboets - die grond zo tot ontwikkeling dat de Arabieren er jaloers op werden en de oogst vaak gingen stelen. Onvruchtbare grond werd bewerkt tot vruchtbarte akkers. In vervulling ging:
30 De bomen zullen overvloedig vrucht dragen en de akkers zullen een rijke opbrengst geven; jullie zullen niet meer door andere volken worden bespot omdat jullie honger lijden.

Laten we ook niet meedoen met het bespotten van Israël. Zeker ze hebben gezondigd, maar wij dan? Als God zich van Isra""el zou hebben terug getrokken, wat hebben wij dan nog te verwachten. Dan kan God ons ook laten vallen.

Maar zo is het niet! Het zou goed zijn het geciteerde hoofdstuk met elkaar te bespreken.\

Komt laten wij aan bidden die Koning.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #652 Gepost op: december 25, 2012, 01:48:34 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 24 december 2012 om 16:22:
[...]

gait een vraagje

er staat dat jezus komt als een dief in de nacht, maar ook dat aller oog Hem zal zien....kun je me dat uitleggen?

Learsi had meermalen dit aangegeven en daarom is dit wel een heel makkelijke vraag :)
Jezus komt als een dief in de nacht voor hen die niet olie in de lamp hebben.
Wat heeft dat overigens hier mee te maken, volgens jou?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #653 Gepost op: december 25, 2012, 02:06:21 am »

quote:

Adinomis schreef op 24 december 2012 om 17:20:
Op dit moment ben ik bij de kinderen (en kleinkinderen) en heb niet zoveel de gelegenheid om te reageren. Ik moet zeggen dat ik gisterenavond hetzelfde hoofdstuk uit Zacharia las, wat door GC hierboven geciteerd werd. Ik was verrast om daaarin te lezen wat er allemaal betrekking heeft op onze tijd.

Ik had zojuist het boek Exodus gelezen van Leon Uri en daarin lees je hoe de Joden - verdreven uit allerlei landen, ontsnapt uit concentratiekampen - een veilig woongebied zochten op de grond die God eens aann hen had beloofd. Ze kochten stukken land van de Arabieren. Die verkochten onbruikbaar grondgebied. Maar de Joden hadden geen keus. Toch brachten ze  - binnen de kibboets - die grond zo tot ontwikkeling dat de Arabieren er jaloers op werden en de oogst vaak gingen stelen. Onvruchtbare grond werd bewerkt tot vruchtbarte akkers. In vervulling ging:
30 De bomen zullen overvloedig vrucht dragen en de akkers zullen een rijke opbrengst geven; jullie zullen niet meer door andere volken worden bespot omdat jullie honger lijden.

Laten we ook niet meedoen met het bespotten van Israël. Zeker ze hebben gezondigd, maar wij dan? Als God zich van Isra""el zou hebben terug getrokken, wat hebben wij dan nog te verwachten. Dan kan God ons ook laten vallen.

Maar zo is het niet! Het zou goed zijn het geciteerde hoofdstuk met elkaar te bespreken.\

Komt laten wij aan bidden die Koning.

Deze getuigenissen moeten zeker klinken.
vanavond was ik niet in de kerk. Wel heb ik laat op de avond na een avond met familie een deel van de mis op Nederland 2 gezien. Irritante tradities er tussen, enorme poespas in het latijn, wierook en een bijbelgedeelte moest gezongen voorgelezen worden, maar de preek was wel boeiend.
De pastoor begon de preek met de muren van beton dat grenst tussen Oost Jeruzalem en de rest van Jeruzalem in het heilige land. Hij noemde het opvallend het heilige land. Op die muren staat door iemand geschreven: "God is love".
Ook om Betlehem staan muren. Strenge controleposten die je doen denken aan de oostbloklanden. In dat gebied is één overheersend christelijk arabisch dorpje.
daar is een parochie die een ziekenhuisje hebben opgericht, om de vrouwen daar te laten bevallen. Het liefste, zei de pastoor, bevallen de palestijnse vrouwen in Israëlische ziekenhuizen vanwege de goede zorg, maar door de strenge controleposten bevallen veel vrouwen bij die posten al. Daar hebben ze een naam voor: "checkpoint bevallingen." Voor deze vrouwen heeft deze parochie op de westerlijke Jordaanoever een klein ziekenhuisje opgericht.
De pastoor zei dat Jezus werd geboren op de grens van het oude en het nieuwe testament. Een Checkpointbaby werd geboren om de grens te laten verdwijnen tussen God en de mensen. Vaak hebben we ook als volwassenen last van de checkpoint muren in onze hoofden. Waarmee we ons afschermen tegen alles wat we verkeerd deden en doen. De mensen tegen over wie we tekort schoten. De dingen die we niet zagen. Als de pastoor in doopmissen kinderen naar voren laat komen en ze uit legt over de doop, dan ziet hij altijd iets wonderlijks gebeuren. Elke keer weer. Hoewel hij de kinderen aanspreekt, luisteren de ouderen met gespitste oren mee en verplaatsen ze zich in de belevingswereld van een kind. Dan komt die kind in ieder zelf, dat verborgen zit achter die muren te voorschijn en vallen de checkpointmuren weg. Maar, zei de pastoor, wanneer hij dan het woord aan de ouderen richt, worden die muren direct weer opgeworpen en is die persoon achter die muren weer uit het zicht verdwenen.

Ook hoorde ik de schriftlezing wat constand in mijn hoofd rond gaat in deze discussie: "een volk dat in duisternis wandeld, zal een groot Licht zien."

Genade.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #654 Gepost op: december 25, 2012, 02:43:23 am »
Dit is een van de kortste, maar zeker de belangrijkste bijbelstudie die u ooit heeft gedaan. Het gaat over de Wederkomst.

De eerste komst van de Messias vond niet op een miraculeuze wijze plaats,  bijv. vanuit de lucht of zo, zoals voorspeld was in het OT boek Daniel, maar op een gewone manier, geboren van een vrouw, zoals dat was voorspeld in het boek Michah 5:2. Sommige mensen beweren dat Daniel profeteerde m.b.t. de wederkomst, maar in Romeinen 10:4 lezen we dat `Christus het einde van de wet is` en in Matt.11:13 lezen we dat alle profetieen slechts tot aan Johannes geldig waren. Zijn profetie was dus bedoeld voor de eerste komst, en we behoren `wolken` of `lucht` (termen die worden gebruikt m.b.t. de wederkomst in het OT en eht NT) dus symbolisch op te vatten, namelijk een heilige en pure sfeer.  Wolken worden immers gevormd door pure waterdamp en laten vuile bestanddelen achter in het water, van waaruit het komt.  In Hebr.12:1  lezen we dat wolken grote groepen wezens kunnen betekenen.  Christus zal dus verschijnen onder een grote groep mensen die zich relatief hebben afgescheiden van het kwaad.

Mensen hebben gewoonlijk hun ogen tot de lucht en de hemel (vaak gebruikt als symbool voor puurheid en goedheid) gericht, daar ze niets goeds verwachtten van dingen die uit de aarde voorkomen. Desondanks werkte God altijd door mensen van geloof, op aarde geboren, net als ons allemaal.

Een voorbeeld van een tweede komst vinden we in het verhaal van Johannes de Doper. In Maleachi 4:5, lezen we dat God de profeet Elijah, die 850 jaar daarvoor leefde, weer naar de aarde zou sturen.  Jezus z`n woorden in Matt.11:14 en 17:13 maken het duidelijk dat Johannes die positie innam, daar zowel hij als Elijah dezelfde missie hadden, namelijk, het Joodse volk voorbereiden en verbinden met God.

Hier zien we dus een duidelijk voorbeeld van het feit dat een `Wederkomst` niet altijd in de vorm van de zelfde persoon hoeft plaats te vinden.  In Openbaringen 2:17 en 19:13 is er daarom geschreven dat Christus met een `nieuwe naam zal komen, die slechts degene die de naam draagt zal kennen.

Dat is precies wat er gebeurde in de Koreaanse Bergen, op die paasmorgen van 1936, toen Jezus verscheen aan de jonge Sun myung Moon, die wanhopig aan het bidden was, en hem vroeg om verder te gaan met de missie om het Koninkrijk der Hemelen te vestigen door het bouwen van ideale gezinnen. Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid.

Veeg het aub niet van de tafel, maar bidt, vast, mediteer ...  (en reageer alsu wilt!!!)

Zie ook www.reverendsunmyungmoon.org en www.upf.nl

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #655 Gepost op: december 25, 2012, 08:55:15 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2012 om 01:48:
[...]

Learsi had meermalen dit aangegeven en daarom is dit wel een heel makkelijke vraag :)
Jezus komt als een dief in de nacht voor hen die niet olie in de lamp hebben.
Wat heeft dat overigens hier mee te maken, volgens jou?

was een tussenvraagje.

dief in de nacht = opname
elk oog = wederkomst op de wolken

goede kerst

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #656 Gepost op: december 25, 2012, 08:56:10 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 25 december 2012 om 02:43:
Dit is een van de kortste, maar zeker de belangrijkste bijbelstudie die u ooit heeft gedaan. Het gaat over de Wederkomst.

De eerste komst van de Messias vond niet op een miraculeuze wijze plaats,  bijv. vanuit de lucht of zo, zoals voorspeld was in het OT boek Daniel, maar op een gewone manier, geboren van een vrouw, zoals dat was voorspeld in het boek Michah 5:2. Sommige mensen beweren dat Daniel profeteerde m.b.t. de wederkomst, maar in Romeinen 10:4 lezen we dat `Christus het einde van de wet is` en in Matt.11:13 lezen we dat alle profetieen slechts tot aan Johannes geldig waren. Zijn profetie was dus bedoeld voor de eerste komst, en we behoren `wolken` of `lucht` (termen die worden gebruikt m.b.t. de wederkomst in het OT en eht NT) dus symbolisch op te vatten, namelijk een heilige en pure sfeer.  Wolken worden immers gevormd door pure waterdamp en laten vuile bestanddelen achter in het water, van waaruit het komt.  In Hebr.12:1  lezen we dat wolken grote groepen wezens kunnen betekenen.  Christus zal dus verschijnen onder een grote groep mensen die zich relatief hebben afgescheiden van het kwaad.

Mensen hebben gewoonlijk hun ogen tot de lucht en de hemel (vaak gebruikt als symbool voor puurheid en goedheid) gericht, daar ze niets goeds verwachtten van dingen die uit de aarde voorkomen. Desondanks werkte God altijd door mensen van geloof, op aarde geboren, net als ons allemaal.

Een voorbeeld van een tweede komst vinden we in het verhaal van Johannes de Doper. In Maleachi 4:5, lezen we dat God de profeet Elijah, die 850 jaar daarvoor leefde, weer naar de aarde zou sturen.  Jezus z`n woorden in Matt.11:14 en 17:13 maken het duidelijk dat Johannes die positie innam, daar zowel hij als Elijah dezelfde missie hadden, namelijk, het Joodse volk voorbereiden en verbinden met God.

Hier zien we dus een duidelijk voorbeeld van het feit dat een `Wederkomst` niet altijd in de vorm van de zelfde persoon hoeft plaats te vinden.  In Openbaringen 2:17 en 19:13 is er daarom geschreven dat Christus met een `nieuwe naam zal komen, die slechts degene die de naam draagt zal kennen.

Dat is precies wat er gebeurde in de Koreaanse Bergen, op die paasmorgen van 1936, toen Jezus verscheen aan de jonge Sun myung Moon, die wanhopig aan het bidden was, en hem vroeg om verder te gaan met de missie om het Koninkrijk der Hemelen te vestigen door het bouwen van ideale gezinnen. Als de wedergekomen Christus dus, met de nieuwe naam , de Ware Ouders van de mensheid.

Veeg het aub niet van de tafel, maar bidt, vast, mediteer ...  (en reageer alsu wilt!!!)

zou dit niet beter passen in geloven vandaag? Nu mister Moon dood is krijgen we deze variant...

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #657 Gepost op: december 25, 2012, 11:04:34 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 25 december 2012 om 08:55:
[...]

was een tussenvraagje.

dief in de nacht = opname
elk oog = wederkomst op de wolken

goede kerst

Wederkomst op de wolken = opname :)

http://www.artikel7.nu/wp-content/uploads/2012/12/2751_jesusandmary1.jpg
Ook een goede kerst !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #658 Gepost op: december 25, 2012, 11:05:35 am »
Nou ja, Hij komt op de wolken, zoals hij heen ging. Als Hij komt, dan gaan wij met Hem mee, de hemel te gemoed. De opname.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #659 Gepost op: december 25, 2012, 11:15:39 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 25 december 2012 om 02:43:

Reageren wil ik op jou wel.
Je bent wel okee, al geloof ik niet dat de Moon de messias is.
Wel vind ik je uitleg van de wolken en lucht zeer interessant om te lezen.
Je uitleg van het einde der wet in Jezus, dus einde der profetiën van het oude testament klinkt ook wel helder, al denk ik daarin toch dat je het niet zo moet zien. Aangezien ik ook in de oude profetiën van het oude testament las van een braak liggende wereld, waarin al het leven verdwenen is. Geen vogel meer aan de lucht. Door toedoen van de mensen.
Ook lees ik van een koninkrijk dat komt waarin iedereen die geen honderd wordt vervloekt is en de leeuw naast de lam zal kunnen liggen. Ook dat oorlogsmaterieel omgesmeden zal worden tot ploegscharen. Dat zijn visioenen die nog niet uitgekomen zijn.

Goede kerst :) !

Vrede op aarde, in de mensen des welbehagen.
« Laatst bewerkt op: december 25, 2012, 11:17:10 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #660 Gepost op: december 25, 2012, 11:17:01 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2012 om 11:04:
[...]

Wederkomst op de wolken = opname :)

[afbeelding]
Ook een goede kerst !

hoe opmerkelijk

http://www.telegraaf.nl/b...en_stam__in_Israel__.html

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #661 Gepost op: december 25, 2012, 11:18:03 am »
Ik ga eerst naar mijn familie, maar ik beloof het te lezen.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #662 Gepost op: december 25, 2012, 02:14:08 pm »
Hallo Gait,

Je schreef o.a.:

"mijn koninkrijk is niet van hier."

Dat zegt Jezus inderdaad! En in die relatie zegt Hij ook waar het 'ware Jeruzalem' is:

Galaten 4: 26"Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder!"

De betekenis daarvan verstaan we in het licht van wat we lezen vanaf het begin van Galaten 4, waar vers 26 de climax van vormt. Het Jeruzalem hier op aarde is de moeder van slaven geworden. Wie daar behouden willen worden moeten eerst zelf Jood worden, en dus zich laten besnijden, en de Joodse feesten onderhouden. Dat Jeruzalem vaardigt dan ook wetten en voorschriften uit die niet meer van boven, van God komen, maar door mensen gemaakte en vervormde wetten en regels die op hetzelfde menselijke vlak liggen als allerlei andere religieuze ideeën die er in deze wereld te vinden zijn. Het zijn regels die de mensen niet verwijzen naar Gods wet, die spreekt van bevrijding en verlossing door geloof in Christus, en dus door genade alleen (want zulke regels zijn heilig en goed!). Nee, maar ze zijn gebaseerd op de eigenwillige opinies en ideeën van mensen.
Jezus licht dat toe in Marcus 7:7-9

quote:

7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen; 8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele. 9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.

Ook zegt hij dat tegen Nicodemus in Joh. 3. Jezus wijst hem op het Hemels Jeruzalem, door water en in Geest en niet naar een Sanhedrin van menselijk maaksel! Jezus zegt zelfs dat Nicodemus geen Leraar voor of van het volk Israël kan zijn (Let op Israël is begonnen in Jakob en is geen land, maar een volk) Dat is ook de reden dat Jezus een einde moest maken aan het OT. Anders was het NT niet nodig geweest, in principe, als de Joden de wet (+2) Geestelijk hadden toegepast in Christus, als het voorbeeld van Gods volk, van dat Hemelse Rijk.

Maar onze moeder, die is vrij. Ze is niet in Rome. Ook is ze niet in het Jeruzalem in het Midden Oosten. Ze is ook niet gecentraliseerd in een machtige kerk organisatie in Geneve, of zoals de Mormonen geloven in Salt Lake City. Je vindt haar ook niet in de Generale Synode van welke kerkengroep ook maar. Het hemelse Jeruzalem, het Jeruzalem hier boven, is vrij, en zij is onze moeder! Daar immers is Christus, onze Verlosser. Sinds Hij als het Hoofd van zijn (Geestelijke-)kerk is opgevaren naar de hemel hebben we hier op aarde geen moederstad of moederkerk meer. Hij doet nu zijn laatste dienstzekr in het heilige der Heiligen (Grote Verzoening) voor ALLE mensen van ALLE tijden uit ALLE; natie, stam en volk.

Ook in het Oude Testament kwam de wet die verkondigd werd in en vanuit Jeruzalem van boven! Het was omdat Jeruzalem die wet tot haar eigen wet maakte, en zo zichzelf gelijk wilde stellen aan het hemelse Jeruzalem, het was juist daarom dat het Jeruzalem hier op aarde door God verlaten werd, en niet langer als de moederstad van de gelovigen kon of kan functioneren.

Het Jeruzalem hierboven is vrij, en zij is onze moeder!

Daniëls profetische lijn van de Tempels rijkt, volgens sommige Messiaanse Rabbies tot aan 1993, zo ook de profetische lijn van Daniël gezien door de Westerse chronologie, die precies uitkomt in 1993. Wat nu! Is de komst van de Heiland aanstaande, of niet als Hij inderdaad het laatste deel van het Hemelse Heiligdom (in herstelde staat) spoedig zal verlaten? Nu er Verzoening (oordeel) en reiniging van dat Hemels Heiligdom plaats heeft gevonden?
Opmerkelijk, Hij begint met dat oordeel bij Zijn volk: uit alle taal, stam en natie!
Het gaat dus niet meer om alleen een natuurlijk volk, mlaar vooral eerst olm het Geestelijk volk, dat zegt Zijn discipelen te zijn. (Overblijfselen van alle tijden en verbonden, dus ook dat van het OT Israël= de 11 discipelen)

Groeten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #663 Gepost op: december 26, 2012, 01:01:27 am »

quote:

nicodemus schreef op 25 december 2012 om 14:14:
Hallo Gait,

Je schreef o.a.:

"mijn koninkrijk is niet van hier."

Dat zegt Jezus inderdaad! En in die relatie zegt Hij ook waar het 'ware Jeruzalem' is:

Galaten 4: 26"Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder!"

Dat ben ik met je eens.

quote:

De betekenis daarvan verstaan we in het licht van wat we lezen vanaf het begin van Galaten 4, waar vers 26 de climax van vormt. Het Jeruzalem hier op aarde is de moeder van slaven geworden.

Nou spreekt dat ook in het voordeel van de joden.
Ze hebben een God die hen uit de slavernij van Egypte gehaald heeft.
God beloofd ze ook bevrijding voor hen die op Hem vertrouwen.
Hij belooft ze de komst van de messias en een rijk van vrede.
Paulus zinspeelt er op dat ze Hem als de Messias zullen herkennen,
wanneer Hij op de wolken komt.

quote:

Daniëls profetische lijn van de Tempels rijkt, volgens sommige Messiaanse Rabbies tot aan 1993, zo ook de profetische lijn van Daniël gezien door de Westerse chronologie, die precies uitkomt in 1993. Wat nu! Is de komst van de Heiland aanstaande, of niet als Hij inderdaad het laatste deel van het Hemelse Heiligdom (in herstelde staat) spoedig zal verlaten? Nu er Verzoening (oordeel) en reiniging van dat Hemels Heiligdom plaats heeft gevonden?
Opmerkelijk, Hij begint met dat oordeel bij Zijn volk: uit alle taal, stam en natie!
Het gaat dus niet meer om alleen een natuurlijk volk, mlaar vooral eerst olm het Geestelijk volk, dat zegt Zijn discipelen te zijn. (Overblijfselen van alle tijden en verbonden, dus ook dat van het OT Israël= de 11 discipelen)

Groeten
Dit stuk begrijp ik niet, wat je hier zegt. Kan je het uitleggen?

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #664 Gepost op: december 26, 2012, 01:01:59 am »
Gaitema, hartelijk dank.

Profetien die worden geuit komen niet altijd uit ....  het hangt immers af wat de mens doet, what hij kiest en in welke mate hij zijn verantwoordelijkheid vervult?
Als het volk Israel, en vooral de leiders hun verantwoordelijkheid hadden vervuld, waren die profetien zoals van het "lam naast de leeuwin" en de ploegscharen in de tijd van Jezus wel uitgekomen.

Alles hangt af van de verantwoordelijkheid die de mens vervult, in vrije wil - dat is al zo sinds de tijd van Adam en Eva

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #665 Gepost op: december 26, 2012, 01:09:04 am »

quote:

Heb ik gelezen. Interessant om te zien.
Maar stel dat jij er achter zou komen dat je van één van die stammen zou afstammen, zou je dan naar Israël gaan?
Ik zelf persoonlijk eerlijk gezegd niet. Omdat mijn roots hier liggen en God me hier geplaatst heeft. Daarbij: wij als christenen uit de heidenen horen bij de tien verloren stammen als medeërfgenamen, naar mijn persoonlijke overtuiging.
Voor de joden die geen plek hadden en vluchtelingen vanwege hun geloof zie ik het wel anders. Israël is gezien de vele getuigenissen wel een plek waar God velen een thuisland biedt.

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #666 Gepost op: december 26, 2012, 04:30:11 am »

quote:

gaitema schreef op 25 december 2012 om 02:06:
... Irritante tradities er tussen, enorme poespas in het latijn, wierook en een bijbelgedeelte moest gezongen voorgelezen worden, ...
Als je niet weet waar het over gaat, kun je beter niets zeggen...  }:|
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #667 Gepost op: december 26, 2012, 10:05:21 am »
Misschien wel verstandig.
Niemand zal er wat mee doen, met mijn mening.
Op zich had ik dat over kunnen slaan.
Het stoorde voor me echter wel, dat soort dingen.
De preek vond ik echter wel goed,
met een pakkende inleiding.
Wat ik overigens ook wel goed vond,
is de aandacht voor de schuldbelijdenis in de mis.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2012, 10:38:25 am door gaitema »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #668 Gepost op: december 26, 2012, 11:31:35 am »

quote:

gaitema schreef op 26 december 2012 om 01:09:
[...]

Heb ik gelezen. Interessant om te zien.
Maar stel dat jij er achter zou komen dat je van één van die stammen zou afstammen, zou je dan naar Israël gaan?
Ik zelf persoonlijk eerlijk gezegd niet. Omdat mijn roots hier liggen en God me hier geplaatst heeft. Daarbij: wij als christenen uit de heidenen horen bij de tien verloren stammen als medeërfgenamen, naar mijn persoonlijke overtuiging.
Voor de joden die geen plek hadden en vluchtelingen vanwege hun geloof zie ik het wel anders. Israël is gezien de vele getuigenissen wel een plek waar God velen een thuisland biedt.

het is ook niet hun initiatief maar, zo staat er:

Ik haal de Israëlieten weg bij de volken waar ze terechtgekomen zijn, ik zal ze overal vandaan bijeenbrengen en ze naar hun land laten terugkeren.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2012, 11:33:56 am door grondig christelijk »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #669 Gepost op: december 26, 2012, 12:11:58 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 december 2012 om 11:31:
[...]

Ik haal de Israëlieten weg bij de volken waar ze terechtgekomen zijn, ik zal ze overal vandaan bijeenbrengen en ze naar hun land laten terugkeren.

Een mooi stuk. Het roept wel bij me persoonlijk vragen op.
Iets om over na te denken.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 01:33:19 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #670 Gepost op: december 26, 2012, 12:28:34 pm »
.
« Laatst bewerkt op: december 26, 2012, 10:43:06 pm door gaitema »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #671 Gepost op: december 26, 2012, 06:56:49 pm »
Hallo Gaitema,

Je schreef:

quote:

Dit stuk begrijp ik niet, wat je hier zegt. Kan je het uitleggen?

Aangaande de profetische lijn van Daniël inzake de 2300 avonden en morgens en de (Westerse-)profetische lijnen die rijken tot aan 1993.

Vanaf Daniël richt Daniël zich op de eindtijd, de tijd waarin wij nu verkeren. Die periode is ingegaan na de 2300 avonden en morgens. het is de Apocalyptische opbouw van de Eindstrijd (Openbaring)! In 1843 zijn de 2300 avonden en morgens geëindigd. Jezus is vanaf dat moment het Heilige der Heiligen binnen gegaan.(Hij was op reis gegaan; niet naar aarde, maar naar Zijn Vader)
Het begin én het einde begint voor de Joden 3338 A/M/422 voor Christus, op dat moment beginnen ook de afgesneden 70 weken/490 profetische jaren, zoals Daniël aangeeft, door de visioenen die hij door Gabriêl van de Allerhoogste ziet en hoort! In 5708/1948 wordt de Staat Israël (door mensenhanden) opgericht.

Hier begint de periode dat "de verborgenheid van Gods" geopenbaard zal worden, een zegel zal verbroken worden; er vangt een tijd aan dat de wereld zal (op-)merken dat de tijden aan het veranderen zijn!! Israël is géén Staat, maar een volk, het is en wordt dus een (politiek-religieuze)plaats waar het natuurlijke Christendom (Het natuurlijke Israël) haar eigen 'bedekking' opvoert als of het van een Hemelse god is, het plaatst het Heiligdom -weer- op aarde. Satan heeft namelijk geen toegang tot de Hemel, dus kan hij alleen 'God' nadoen op aarde, zijn gebied, als Overste.

Dat er een zegel verbroken wordt is een teken voor ALLE volkeren, niet voor een volk in de Staat Israël. Immers het Godsrijk is niet van deze aarde. Dat is in de ogen van de Allerhoogste een "Gruwel der verwoesting", evenals Rome ook een "Gruwel der verwoesting is".

Alle plaatsen of instellingen die Gods geboden tot eigen wetten en geboden maakt, zijn; bedekking met eigen regels alsof het van een hemelse oorsprong is, zijn, maar het niet zijn en geen Eeuwig Verbond met de Allerhoogste hemelse God. Dus ook wordt duidelijk dat de zondagviering, geen oorspronkelijk Hemels manifest is, maar een aards, een natuurlijke wet in aardse verbondenheid (Rome)
Een  "gruwelen der verwoesting" dus.

Het zegel dat dus vebroken wordt geldt voor ALLE mensen.  Het Geestelijke Israël is bedekt met de Heilige Geest, waarvan het Heiligdom in het Hemelse Jeruzalem is, daàr is immers de Waarlijke Enige God en Zoon, die Gerechtigheid spreken.  In Openbaring 9 wordt de opkomst aangeduid van de Islam. Satans invloed door de 3 onreine geesten: Islam, Heidendom-RKK en Valse profetie=Protestantisme in de Oecumene, zal afnemen na 150 jaar (1993) Alle religies zoeken een gezamelijke weg tot vrede (Oecumene) Satan wil (net zoals Jezus) zijn rijk gestalte geven; een realistsiche vervalsing dus. Johannes op Patmos verhaalt over die 150 jaar in Openbaring 9, waar de invloed van de Islam wordt aangeduidt. Waarvan voor de Joden het laatste jaar (1992) '

Deze profetische telling vinden we terug in de profetie van Daniël, inzake de Tempels. Er wordt in principe dus nog een 3e Tempel verwacht in het (aardse-) Jeruzalem. Maar NIET ter ere van een Verlossende Heiland. Immers die zal geen voet op aarde zetten, tot na de tweede komst in het Hemels Jeruzalem.
De zogenaamde 'Westerse' chronologie van Daniëls profetie zegt het volgende:
457/3303 A.M -1843/5558 A.M =Opwekking der volkeren! +150 jaar (Opb. 9)= 1993( De 2300 avonden en morgens=  Hemels Heilgdom gereinigt en onderzoekend oordeel + 3x50 jaren voor Satan/Islam en RKK; de Koning van het Noorden en Zuiden sluiten vrede, maar leiden ook de eindstrijd in. Volgens de Joodse en Westerse chronologie, begint de Eindstrijd dus vanaf of na 1993.

De Vereniging van europa neemt dan ook een centrale plaats in, bij die Oecumene en het is dan ook geen wonder, dat een Vereniging van Europa, politiek en economisch niet beperkt blijven tot Europa. Sommige boekwerken van (EU)politici, die een Verenigd Europa voorstaan, worden vertaalt in bijna ALLE talen van de wereld, ook met name voor Arabische Staten, om dus een daadwerkelijk fundament en rechtvaardiging van een Verenigd Europa, dat haar invloed in de ganse wereld zal hebben. En zo zal het dus (een Verenigd-) Europa zijn dat de Nieuwe Wereld Orde zal inluiden!
Het is dus een 'wedergeboorte' van hetgeen in de 18e en 19e eeuw gebeurde, toen duizenden Europeanen naar 'de Nieuwe Wereld' vertrokken (USA) om dat woongebied tot het Beest uit de aarde te laten (ge-)worden, zoals Openbnaring 13 ons dat schildert.  Merk op dat Openbaring 13 dan ook de 'link' legt met Rome!(Beiden zullen volkeren gaan vervolgen, onder een Protestants masker)
Nu is het duidelijk dat we nog niet weten wanneer Jezus terug komt maar zowel Bijbels als profetisch is het nog een kwestie van tijd!
Daniël duidt dus op onze tijdsspanne: redding; opstanding en eeuwig leven.
Zie Opb.14/6-12,13-18

Daniël 12

1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk terzijde staat (Geestelijk Israël). Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered (Geestelijk Israël van ALLE tijden uit ALLE volkeren): alle(e)n die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd (Sommigen die dus de eeuwige dood sterven, staan dus bij de 1e komst uit hun 'slaap' op tot een Getuigenis, maar zij zullen weer in de aarde neergelegd worden, omdat zij bij de 2e opstanding behoren). 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’
(lees eens nu vers 4 nog eens! en denk er eens over na, dat boekje is immers geopend, sinds 1843)
5 Toen zag ik, Daniël, twee anderen staan, de ene aan deze oever van de rivier, de andere aan de overkant. 6 Een van hen zei tegen de in linnen geklede man die zich boven het water van de rivier bevond: ‘Hoe lang duurt het tot het einde van deze wonderbaarlijke gebeurtenissen?’ 7 Daarop hoorde ik de in linnen geklede man die zich boven het water van de rivier bevond spreken. Hij hief beide handen op naar de hemel en zwoer bij de eeuwig Levende: ‘Eén tijd, een dubbele en een halve tijd: wanneer de macht van het heilige volk niet langer verbrijzeld zal worden, dan zullen al deze dingen zich hebben voltrokken.’ 8 Ik hoorde het, maar begreep het niet en zei: ‘Mijn heer, hoe zal dit alles aflopen?’ 9 Maar hij zei: ‘Ga heen, Daniël, want deze dingen blijven verborgen en verzegeld tot de eindtijd. 10 Velen zullen zich laten reinigen, zuiveren en louteren, maar de wettelozen zullen wetteloos handelen; en geen van de wettelozen zal het begrijpen, maar de verlichten zullen het wel begrijpen. 11 En vanaf het moment dat het dagelijks offer wordt afgeschaft en een verwoesting brengend afgodsbeeld is opgericht, zullen er twaalfhonderdnegentig dagen verstrijken. 12 Gelukkig is de mens die blijft wachten en dertienhonderdvijfendertig dagen bereikt. 13 Maar jij, ga het einde tegemoet. Je zult te ruste gaan en aan het einde van de dagen opstaan om je bestemming te bereiken.’

Wellicht komen we zo verder tot de inzichten van het aardse en hemelse Heiligdom en de essentie van bepaalde facetten, van de profetie van Daniël, aangaande de 2300 avonden en morgens!

Als je nog specifieke vragen hebt; Welkom!

Groeten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #672 Gepost op: december 27, 2012, 12:47:49 am »
Dag.

Als ik dit allemaal lees, dan kom je daar niet zomaar aan.
Ik ben wel nieuwschierig waar je de 2300 dagen en avonden zelf van hebt.
Hoe je tot dat getal bent gekomen.
Verder lees ik wat dingetjes hoor waar ik op zich wel tegenvragen bij kan stellen.
Het idee dat Jezus een hele tijd rees, voor hij arriveerde in het heilige der heilige vind ik een merkwaardige. Ik geloof dat ik zelf daar anders in sta, dat Jezus bij hemelvaart direct naar het heilige der heilige is opgevaren en symbolisch troont zittende ter rechterhand Gods. Ik zeg symbolisch, omdat God als alles omvattende en overal aanwezige God niet als gedaante met handen en voeten optreed, wel door Zijn Zoon Jezus zich zichtbaar laat zien. Maar het is mij niet om de detail te doen, om daar over te bakkelijen. Ik ben eerder benieuwd naar je voorbereidingen in het vinden van deze conclusies.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #673 Gepost op: december 27, 2012, 02:04:03 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 26 december 2012 om 11:31:
[...]

Dag Grondig Christelijk.

Ik heb op internet nog een bijbelstudie ontdekt dat juist aantoont dat in het nieuwe testament die tien stammen gewoon al weer in Israël waren.
Al in het oude testament overigens. dat vond ik zo bijzonder om te lezen, dat ik het je even moet delen.

bron: http://gemeente-van-chris...Davison/Roy/tienstam.html

Anna was uit de stam Aser (Lucas 2:36).

De boodschap van Petrus op de Pinksterdag werd aan 'het ganse huis Israëls' gericht (Handelingen 2:36). Petrus spreekt van 'de kinderen Israëls' (Handelingen 10:36).

Paulus zei dat de twaalf stammen God dag en nacht dienden (Handelingen 26:7).

De noordelijke tien stammen (bekend als 'Israël' na de tijd van Salomo toen het rijk werd verdeeld) werden naar Assyria in ballingschap weggevoerd (2 Koningen 15:29 // 1 Kronieken5:25,26; 2 Koningen 17:5,6). De twee zuidelijke stammen werden naar Babylonië weggevoerd (2 Koningen 24:15,16; Jeremia 52:28-30).
Babylonië werd door de Meden en de Perzen overwonnen. Hun rijksgebied omvatte zowel Assyria als Babylonië.

Toen Kores de tempel in Jeruzalem wilde laten herbouwen gaf hij bevel "door zijn gehele koninkrijk" (Ezra 1:1): "Wie nu onder u tot enig deel van zijn volk behoort - zijn God zij met hem, hij trekke op naar Jeruzalem, in Juda, en bouwe het huis van de HERE" (Ezra 1:3). Dit bevel gold niet alleen voor de twee stammen die in Babylonië vertoefden, maar ook voor de tien stammen in Assyria.

Uiteraard gingen uit Babylonië mensen uit Juda en Benjamin en Levi naar Palestina terug (Ezra 1:5). Dat er ook mensen uit andere stammen en delen van het rijk teruggingen is uit Ezra 6:16,17 duidelijk. Twaalf geitebokken werden als zondoffer geofferd, naar het getal van de stammen van Israël.

Het zelfde lezen we in Ezra 8:35 - "In diezelfde tijd brachten de ballingen die uit de gevangenschap waren gekomen, brandoffers aan de God van Israël: twaalf stieren voor geheel Israël, zesennegentig rammen, zevenenzeventig lammeren, twaalf bokken tot een zondoffer; alles als een brandoffer voor de HERE."

Maar ik vond nog meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlieten

Het lijkt op een én én situatie.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 12:27:29 pm door gaitema »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #674 Gepost op: december 27, 2012, 09:16:32 am »
Hallo Gaitema,

Dank voor je goede manier van discussiëreni
Je schreef:

quote:

Als ik dit allemaal lees, dan kom je daar niet zomaar aan!
(Prima! Een goede weg om eens over van gedachte te wisselen)

Ik ben wel nieuwschierig waar je de 2300 dagen en avonden zelf van hebt.

Hoe je tot dat getal bent gekomen.
 Verder lees ik wat dingetjes hoor waar ik op zich wel tegenvragen bij kan stellen.
Het idee dat Jezus een hele tijd rees, voor hij arriveerde in het heilige der heilige vind ik een merkwaardige. Ik geloof dat ik zelf daar anders in sta, dat Jezus bij hemelvaart direct naar het heilige der heilige is opgevaren en symbolisch troont zittende ter rechterhand Gods. Ik zeg symbolisch, omdat God als alles omvattende en overal aanwezige God niet als gedaante met handen en voeten optreed, wel door Zijn Zoon Jezus zich zichtbaar laat zien. Maar het is mij niet om de detail te doen, om daar over te bakkelijen. Ik ben eerder benieuwd naar je voorbereidingen in het vinden van deze conclusies.

Tja Gait, we zitter er toch middenin. En misschien juist daarom worden de details juist nu belangrijk, anders zien we door de geweldige overmacht van de wereldse zaken, de essentie van dié boodschap niet meer! Het is de laatste boodschap in relatie met die van Openbaring 14:6-12

Citaat
6. Ik zag een andere engel in het midden van de hemel vliegen. Hij had een blijvende boodschap bij zich, die hij aan ieder op aarde bekend moest maken: Aan alle volken, stammen en taalgroepen.
Citaat

Het volk van Jezus komt dus voort uit alle mensen op aarde, vanaf de beginne. Het volk Israël moet je dus zien als één geheel.

Lees Efeze 2:

quote:

19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.
Zie je Gait, het volk Israël is een geestelijk volk in Christus. Er komt geen Tempel van steen en hout, meer aan te pas! We worden tot Tempels van de Heilige Geest -in Christus. Dus het grote Babylon en het aardse-/natuurlijke Israël staan niet meer tegenover elkaar, maar zijn één in de Geest van babylon: Jeruzalem zoals wij dat kennen, is dus een natuurlijke stad in het vlees, zoals er dus ook twee Israëls zijnh: één inhet vlees en één Geestelijk, zoals Efeze 2 aantoont. Messiaanse joden gebruik dit Bijbelvers om Christus te eren in de Eénheid van heiden en jood die tot Christus zijn gekomen.

Ga ik verder met Openbaringen 14, dat wijst op die éénheid, door de laatste oproep te verkondigen aan de mensen. Vergeet nioet dat Jezus het Zelf is, die deze oproep, door Johannes op Patmos, citeert! Het is Michaël/Jezus die Zelf tot de wereld komt, om dié oproep te doen, omdat Zijn komst nabij is, letterlijk én figuurlijk!

Openbaring 14

quote:

7 Hij riep: "Heb ontzag voor God; eer Hem, want de tijd is gekomen dat Hij recht zal spreken. Aanbid Hem, Die de hemel en de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft."
 8 Er kwam een tweede engel, die zei: "Gevallen! Gevallen is het grote Babylon, dat alle volken van de wijn van haar woeste ontucht heeft laten drinken."
 9 Een derde engel volgde hen en riep: "Wie het beest en zijn beeld aanbidt en het teken op zijn voorhoofd of hand laat zetten, zal de wijn van Gods toorn drinken, die onvermengd in Zijn wraakbeker is gegoten.
 10 Die zal door vuur en zwavel gepijnigd worden, voor de ogen van de heilige engelen en het Lam.
 11 De rook van dit folterende vuur stijgt voor altijd en eeuwig op. De mensen die het beest en zijn beeld aanbidden en die het nummer van zijn naam dragen, zullen geen moment rust meer hebben.
 12 Het is nu wel duidelijk waarom Gods volk niet mag ophouden Gods geboden te gehoorzamen en in Jezus te geloven.

Okay, wat zien we nu in deze laatste verzen:
1. Het is de Allerhoogste god, die de aanbidding toekomt
2.Jezus oordeelt, als Opperpriester ALLE mensen, maar Hij begint bij 'Israël', want niet allen die zeggen Here Here...zullen ook daadwerkelijk geschikt zijn voor dat hemels rijk.
3.Alle mensen zullen getuigen zijn van de laatste dingen die over de wereld komen en, feitelijk gevoelsmatig, de mensen laten weten dat er iets op komst is, wat ik al eerder duidde in een vorige posting.
De genadetijd nadert zijn einde.
4.Mensen die, willens en wetens hun eigen bedekking blijven navolgen, volgen dus niet Christus maar het Beest. Elke regel van de wet (10 geboden) dien overtreden wordt, maakt dat mensen het Beest navolgen.
5.Tenslotte zegt Jezus: Doe verstandig en blijf Mijn geboden onderhouden als je zegt dat je van Mij houdt,net zoals Ik en Mijn Vader van jullie houdt.

De profetie van de 2300 avonden en morgens vindt je in Daniël 8:13,14.
de type avonden en morgensvinden we terug in het Scheppingsverhaal.

De essentie van Daniël, maar ook Openbaringen is Trouw zijn en blijven aan de Allerhoogste in een vreemd land en zware tijden.

Ik ben al sinds 1980 bezig met de studies van Daniël en Openbaringen!

groeten
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 09:20:50 am door nicodemus »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #675 Gepost op: december 27, 2012, 12:22:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 december 2012 om 00:28:
maar goed, er zijn dus mensen die nog steeds denken dat het huidige politieke land Israel het beloofde land is.
Prima.
Zullen we het dan hebben over de opdrachten "heb je vijanden lief" ?
Staat er ergens in de Schrift dan iets over een vals Israël? Nee, wel over misleidde Christenen door de hoer van Babylon. Als er een vals Israël zou zijn ontstaan, zoals jij suggereert, zou G'd ons daarvoor dan niet in Zijn Woord hebben gewaarschuwd denk je?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #676 Gepost op: december 27, 2012, 12:27:10 pm »

quote:

dingo schreef op 24 december 2012 om 11:29:
[...]

Volkomen zinloos want op het moment dat je het niet eens bent met het beleid van de huidige staat Israel hef je je hand op tegen G'ds volk volgens sommige deelnemers hier. Laat staan als je wat over de Palestijnen zegt want dan ben je satan himself. Zeloten moet je gewoon de woestijn in laten rennen dan komen ze vanzelf tot inkeer of ze leggen het af. Zo moet iedereen maar zien hoe hij/zij het met zijn/haar Israelafgodendienst redt.

Israel-afgodsdienst vs de misleidde kerk door de hoer van Babylon?
Er is geheel geen sprake van een Israël-afgodsdienst. de reden dat ware christenen van Israël houden is omdat G'd de Vader zoveel van Israël houdt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #677 Gepost op: december 27, 2012, 12:36:24 pm »

quote:

nicodemus schreef op 24 december 2012 om 08:50:

Ik zou zeggen, sluit je aan bij het (Geestelijk-) Israël waar Jezus over verkondigd en ga de Sabbat van het 4e gebod onderhouden, want anders overtreedt je elke week Gods eeuwig Verbond in de 10 geboden!
De natuurlijke weg van Israël heeft nooit tot verlossing geleid, maar altijd tot de afval, lees de oorzaak van de Verbonden die God in de hemel, steeds weer heeft moeten herzien aan opnieuw moeten aangaan. Jezus leert duidelijk dat er geen sprake meer kan zijn van een tijdelijk nieuw volk Israël in het vlees, als Hij terug komt. Immers het Geestelijke Israël (dat begon bij Jakob) uit alle taal, natie, stam en volk is het enige volk, dat bij Zijn komst verlost wordt. Alles wat in het vlees blijft, gaat verloren! Lees en onderzoek de profetieën er maar op na.

Jezus heeft Zijn kruisoffer in beginsel gebracht voor Zijn Volk Israël, om voor hen de schuld van de zonden weg te nemen. Wij heidenen hadden immers nog niets met G'd? Waren veraf en niets betekenend voor G'd. Maar door Jezus Zijn Kruisoffer mochten en mogen we als heidenen OOK delen in deze Genade.
Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en  u zult Hem de naam Jezus geven, want  Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Of gaat we nu als kerk stellen dat wij als Christenen Zij volk zijn?

Johannes 11
50 en u overweegt niet  dat het nuttig voor ons is dat één mens sterft voor het volk, en niet heel het volk verloren gaat.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #678 Gepost op: december 27, 2012, 12:39:12 pm »

quote:

Vervulling van een profetie voor onze ogen, helaas slaapt een (groot) deel van onze kerken door, de ogen sluitend voor de vervulde profetieën en zich vastbijtend in kerkleer van de oude kerkvaders.  ;(

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #679 Gepost op: december 27, 2012, 12:46:18 pm »

quote:

nicodemus schreef op 26 december 2012 om 18:56:
Israël is géén Staat, maar een volk,

Je gaat hier geheel voorbij aan het feit dat Israël OOK het Beloofde land is
In vele profetieën gaat het om het beloofde land Israël.

Het Beloofde land door G'd de vader dat juist de wereld hen niet gunt, geholpen door een deel van onze broeders uit  sommige kerken.
De staat israel is hetzelfde als het beloofde land.
Nergens waarschuwt G'd in Zijn Woord voor een vals Israël. wel voor een misleid deel van de Christenen door de hoer van Babylon.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #680 Gepost op: december 27, 2012, 01:00:40 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 12:27:
[...]

Israel-afgodsdienst vs de misleidde kerk door de hoer van Babylon?
Er is geheel geen sprake van een Israël-afgodsdienst. de reden dat ware christenen van Israël houden is omdat G'd de Vader zoveel van Israël houdt.
Ah, daar is de True Scotsmen weer.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #681 Gepost op: december 27, 2012, 01:10:11 pm »

quote:

nicodemus schreef op 27 december 2012 om 09:16:
Hallo Gaitema,

Dank voor je goede manier van discussiëren

Daar leer je het meeste van :)

quote:

Tja Gait, we zitter er toch middenin. En misschien juist daarom worden de details juist nu belangrijk, anders zien we door de geweldige overmacht van de wereldse zaken, de essentie van dié boodschap niet meer! Het is de laatste boodschap in relatie met die van Openbaring 14:6-12

Citaat
6. Ik zag een andere engel in het midden van de hemel vliegen. Hij had een blijvende boodschap bij zich, die hij aan ieder op aarde bekend moest maken: Aan alle volken, stammen en taalgroepen.
Citaat

Het volk van Jezus komt dus voort uit alle mensen op aarde, vanaf de beginne. Het volk Israël moet je dus zien als één geheel.

Lees Efeze 2:

[...]

Zie je Gait, het volk Israël is een geestelijk volk in Christus. Er komt geen Tempel van steen en hout, meer aan te pas! We worden tot Tempels van de Heilige Geest -in Christus. Dus het grote Babylon en het aardse-/natuurlijke Israël staan niet meer tegenover elkaar, maar zijn één in de Geest van babylon: Jeruzalem zoals wij dat kennen, is dus een natuurlijke stad in het vlees, zoals er dus ook twee Israëls zijnh: één inhet vlees en één Geestelijk, zoals Efeze 2 aantoont. Messiaanse joden gebruik dit Bijbelvers om Christus te eren in de Eénheid van heiden en jood die tot Christus zijn gekomen.

Ga ik verder met Openbaringen 14, dat wijst op die éénheid, door de laatste oproep te verkondigen aan de mensen. Vergeet nioet dat Jezus het Zelf is, die deze oproep, door Johannes op Patmos, citeert! Het is Michaël/Jezus die Zelf tot de wereld komt, om dié oproep te doen, omdat Zijn komst nabij is, letterlijk én figuurlijk!

Openbaring 14

[...]

2.Jezus oordeelt, als Opperpriester ALLE mensen, maar Hij begint bij 'Israël', want niet allen die zeggen Here Here...zullen ook daadwerkelijk geschikt zijn voor dat hemels rijk.
3.Alle mensen zullen getuigen zijn van de laatste dingen die over de wereld komen en, feitelijk gevoelsmatig, de mensen laten weten dat er iets op komst is, wat ik al eerder duidde in een vorige posting.
4.Mensen die, willens en wetens hun eigen bedekking blijven navolgen, volgen dus niet Christus maar het Beest. Elke regel van de wet (10 geboden) dien overtreden wordt, maakt dat mensen het Beest navolgen.
5.Tenslotte zegt Jezus: Doe verstandig en blijf Mijn geboden onderhouden als je zegt dat je van Mij houdt,net zoals Ik en Mijn Vader van jullie houdt.

De profetie van de 2300 avonden en morgens vindt je in Daniël 8:13,14.
de type avonden en morgensvinden we terug in het Scheppingsverhaal.

De essentie van Daniël, maar ook Openbaringen is Trouw zijn en blijven aan de Allerhoogste in een vreemd land en zware tijden.

Ik ben al sinds 1980 bezig met de studies van Daniël en Openbaringen!

groeten

Zo ben je er aan gekomen. Nu snap ik het ook hoe je dat plaatst.

Het is me compleet duidelijk. De laatste zin van Openbaring 14:12 laat dat ook mooi zien. Geloof in Jezus en de geboden onderhouden.
Het lijkt me ook logisch, want Jezus had het over wedergeboorte tegen over Nicodemus. Ik begreep het altijd verkeerd. Ik las: "niet geboren uit de wellusten van één man", waarmee ik meende dat die niet geboren zijn door seksueel contact tussen man en vrouw. Echter las ik vandaag in de Naardense vertaling: niet geboren uit de "wil" van een man, maar uit God geboren.
Het benadrukt dat wat de mensen willen er niet toe doet, maar dat je uit God geboren moet zijn. Hij noemt ons Zijn kinderen. Ook las ik dat God in Jezus zich een volk zal vergaren, al reinigende.

Daarin zie ik joden die de messias geopenbaard gaan worden en christenen die Jezus leren kennen samen komen tot één gereinigde volk door Jezus' sterven op Golgota, de overwinning van de dood en de opstanding uit de dood.

ps: ik zie om me heen dat door samenwerking van verschillende christenen uit verschillende gemeentes (pkn tot vol evangelisch) tot initiatieven leid, waarin jongeren vanuit al die gemeentes samen een enthausiaste beweging vormen, hier plaatselijk. De jongeren komen van de PKN, vol evangelische gemeente, Nederlands gereformeerde kerk en één uit de Rooms Katholieke kerk op dit moment. Een groep van 15 personen uit 3 woonplaatsen en het platteland.
Er gebeuren juist nu mooie dingen in het klein.
Met elkaar organiseren we een sportweek in de zomer om de kinderen in twee dorpen te berijken met het evangelie en een mooie samenzijn. Naast sport dus ook ruimte voor het evangelie. Op de avonden voor de tieners die we kunnen berijken. Zo heeft een bekeerling zijn getuigenis gegeven voor een aantal jongeren (ook buiten kerkelijken, zoals een afrikaan en een italiaan).  Ze hebben boeiend geluisterd. Deze zeiden: "niet alle christenen zijn saai. Er zitten ook koele tussen!"
Het betrof een ex-drugsbaron en ex-europees kampioen boksen die tot bekering gekomen was. Zijn verhaal is heel bijzonder.

Met deze 15 jongeren organiseren we ook wat reünies tussen afgelopen en aankomende zomer, waarin deze activiteiten gehouden worden.
Ongeveer de helft van deze groep gaat nu ook met elkaar verschillende jeugddiensten van verschillende gemeentes langs.

Dit is helemaal fantastisch! Zo in je uppie in een vergrijsde kerk voelt zo'n jongere zich alleen, maar zo met 14 anderen in zo'n interkerkelijke team zonder dogmatische verplichtingen van een bepaalde stroming wakkerd met elkaar een beweging aan, waarin je met elkaar er voor je omgeving er mag zijn.
Totaal verschillende jongeren die elkaar leren kennen zo en elkaar aansteken.

Een wonder waarvan ik niet wist, dat het nog eens zou gaan gebeuren.
al had ik het al wel zo vaak gedacht: "we moeten het samen doen."
Het leek me alleen een onmogelijke missie.
Mis dus: meer mensen hebben het zelfde gedacht.
We moeten het samen doen.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 01:13:35 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #682 Gepost op: december 27, 2012, 01:18:45 pm »
Je hebt in mijn visie twee manieren van samen werken:
1: zo veel water bij de wijn, dat er geen smaak meer aan zit.
2: bijzaken laten voor wat het is en de kern pakken: "breng het evangelie van Jezus Christus aan de mensen."

Het eerste zegt:
alles is goed
Het tweede zegt:
laat je redden door Jezus Christus!

Het tweede is ons streven.
Het eerste is ons een gruwel  ;)
Er is immers niemand goed, behalve Eén! :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 01:20:43 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #683 Gepost op: december 27, 2012, 01:27:46 pm »

quote:

Efeze 2:
quote:
19 Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, 20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. 21 Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, 22 in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.

Het fundament bestaat uit apostelen en profeten, NT en OT dus !

Efeze 2 in SV
19 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods;

Medeburgers van wie? De heiligen met kleine letters, dat zijn de Joden ! Het volk Israël. Wij christenen uit de heidenen zijn medeburgers van de Joden en daarmee OOK huisgenoten van G'd. De Joden zijn geen medeburgers tov de christenen. Laten we als christen niet daarop foutief roemen.

Daniel 7
25 Woorden tegen de Allerhoogste zal  hij spreken,
de heiligen van de Allerhoogste zal hij te gronde richten.
Hij zal erop uit zijn
bepaalde tijden en de wet te veranderen,
en zij zullen in zijn hand worden overgegeven
voor een tijd, tijden en een halve tijd.

De wet te veranderen; wie leeft nog volgens de wet? De Joden immers.
De Grote Verdrukking gaat dan ook over de wereld die Israël verdrukt, helaas bijgestaan door de hoer van Babylon en de misleide christelijke kerk(en).

Psalm 34
10 Vrees de HEERE, u, Zijn heiligen, jod want wie Hem vrezen, hebben geen gebrek.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #684 Gepost op: december 27, 2012, 01:29:50 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2012 om 13:00:
[...]

Ah, daar is de True Scotsmen weer.

Bij gebrek aan onderbouwing is je commentaar van zeer hoogstaand niveau  ;)
Inderdaad heb ik kerst feest gevierd zonder internet, kerstman etc.
Hopelijk heb ook jij een heerlijk kerstfeest gehad met je dierbaren, waarin de geboorte van onze Heiland centraal staat.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 02:31:55 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #685 Gepost op: december 27, 2012, 02:00:23 pm »

quote:

Citaat

Je gebruikt de uitdrukking "volk van Jezus". In de bijbel lees ik over het "volk van God" en het "Lichaam van Christus". Maar het volk van God is Israël.
dat wordt duidelijk uitgebeeld in het teken van de olijfboom van Rom. 11.
De boodschap, de proclamatie van de engel in de door jou genoemde tekst gaat inderdaad uit naar alle volken, natiën en talen. Zij hebben de mogelijkheid door Jezus geënt te worden op de olijfboom.

quote:

Lees Efeze 2
Zie je Gait, het volk Israël is een geestelijk volk in Christus.
Je vergeestelijkt uitdrukkingen die letterlijk in de bijbel genoemd zijn. God noemt zich de God van Abraham, Izak en Jacob. In die lijn is het verbond gesloten.

quote:

Er komt geen Tempel van steen en hout, meer aan te pas! We worden tot Tempels van de Heilige Geest -in Christus.
Klopt, in het nieuwe Jeruzalem geldt: Ik zag geen tempel in haar, want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.  Op.21:22 Maar vóór die tijd sluit ik niet uit dat de tempel van Ez. 40 wordt gebouwd. Waarom zijn anders die details om het uit te voeren zo exact gegeven?

quote:

Dus het grote Babylon en het aardse-/natuurlijke Israël staan niet meer tegenover elkaar, maar zijn één in de Geest van babylon: Jeruzalem zoals wij dat kennen, is dus een natuurlijke stad in het vlees, zoals er dus ook twee Israëls zijn: één in het vlees en één Geestelijk, zoals Efeze 2 aantoont. Messiaanse joden gebruik dit Bijbelvers om Christus te eren in de Eénheid van heiden en jood die tot Christus zijn gekomen.
Zeker er is de éénheid in Christus tussen Joden en heidenen. Maar de Joden zijn het volk van God en wij mogen erbij horen. Dit komt ook tot uitdrukking in Rom. 15:10 Wees vrolijk, heidenen, met Zijn volk!

quote:

Ga ik verder met Openbaringen 14, dat wijst op die éénheid, door de laatste oproep te verkondigen aan de mensen. Vergeet niet dat Jezus het Zelf is, die deze oproep, door Johannes op Patmos, citeert! Het is Michaël/Jezus die Zelf tot de wereld komt, om dié oproep te doen, omdat Zijn komst nabij is, letterlijk én figuurlijk!
Openbaring 14
Je vereenzelvigt hier Jezus en Michaël. Jezus is geen engel. Hij is zoveel meer als een engel, voortreffelijker dan een engel: in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.(Kol.2:9)

Maar zijn verschijning als het Lam gaat wel gepaard met de verschijning van "een" engel. En hij spreekt namens het Lam, hij spreekt namens God. Engelen zijn boodschappers van God.

quote:

Klopt en het Lam dat daarvan deel uitmaakt, deelt ook in die goddelijke aanbidding:

Op.7:9 Hierna zag ik en zie, een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle naties, stammen, volken en talen, stond vóór de troon en vóór het Lam, bekleed met witte gewaden en palmtakken in hun hand.
10 En zij riepen met een luide stem: De zaligheid is van onze God, Die op de troon zit, en van het Lam!
 11 En alle engelen stonden rondom de troon, de ouderlingen en de vier dieren. Zij wierpen zich vóór de troon neer met hun gezicht ter aarde en aanbaden God,
 12 en zeiden: Amen. De lofprijzing, de heerlijkheid, de wijsheid, de dankzegging, de eer, de kracht en de sterkte is aan onze God tot in alle eeuwigheid. Amen.

quote:

Jezus vervult in het oordeel de rol van rechter. Als opperpriester bemiddelt hij tussen God en mensen. Dat is iets anders dan oordelen. Maar wat me opvalt is dat je het oordeel betrekt op het werkelijke Israël, terwijl je andere uitspraken betrekt op het geestelijke Israël, waartoe je blijkbaar jezelf rekent. Ik kan het mis hebben, maar het lijkt hier alsof je het oordeel aan het fysieke Israël toeschrijft en de beloften aan het "geestelijk Israël". Als dat zo is, is dat niet consequent.

quote:

mee eens, hoewel er ook wel mensen zijn die zich niet druk maken over wat er  op komst is.

quote:

Dat de overtreding van elke regel van de wet maakt dat mensen het beest navolgen lees ik niet zo expliciet in de bijbel. Ik denk dat het gaat om de hartsgesteldheid t.o.v. God. En ja, dat uit zich in wetsovertreding. Dan is men in ieder geval in gebreke t.o.v. het gebod om God lief te hebben.

quote:

Mee eens. In de wetenschap dat daarvan ons behoud niet afhangt, omdat Jezus de wet voor ons vervuld heeft en Gods Heilige Geest ons zo leidt dat we niet in conflict komen met de wet van God.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #686 Gepost op: december 27, 2012, 02:24:00 pm »
Niet alleen de christenen zijn de bruid van G'd,
Zijn niet de Joden de bruid van G'd en wij christenen de bruid van Jezus?

Jes 49,
18 Sla uw ogen op, kijk om u heen en zie: zij allen verzamelen zich, komen naar u toe. Zo waar Ik leef, spreekt de HEERE, voorzeker, u zult zich met hen allen als met een sieraad tooien, u zult ze ombinden zoals een bruid doet.

Jes 61,
10 Ik ben zeer vrolijk in de HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen van het heil, de mantel van gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan, zoals een bruidegom zich bekleedt met priesterlijk hoofdsieraad, en een bruid zich tooit met haar sieraden.

Jes 62,
5 Want zoals een jongeman trouwt met een jonge vrouw, zo zullen uw kinderen trouwen met u; zoals een bruidegom zich verblijdt over zijn bruid, zo zal uw God Zich over u verblijden.

Jer 2,
32 Zou een jonge vrouw haar sieraad vergeten, een bruid haar gordels? Toch heeft Mijn volk Mij vergeten, dagen, niet te tellen.

Jer 7,
34 En Ik zal uit de steden van Juda en uit de straten van Jeruzalem de stem van de vreugde en de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid doen ophouden, want het land zal tot een verwoesting worden.

Jer 16,
9 Want zo zegt de HEERE van de legermachten, de God van Israël: Zie, uit deze plaats doe Ik voor uw ogen en in uw dagen ophouden de stem van de vreugde en de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid.

Jer 25,
10 Ik zal uit hun midden doen verdwijnen de stem van de vreugde, de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid, het geluid van de molenstenen en het licht van de lamp.

Jer 33,
11 de stem van de vreugde, de stem van de blijdschap, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid, de stem van hen die zeggen: Loof de HEERE van de legermachten, want de HEERE is goed, want Zijn goedertierenheid is voor eeuwig, en de stem van hen die in het huis van de HEERE een lofoffer brengen. Ik zal namelijk een omkeer brengen in de gevangenschap van het land,zodat het weer wordt als vroeger, zegt de HEERE.

Hos 2,
18 Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen: ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht, in goedertierenheid en in barmhartigheid.18.Hos 2,19 In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen; en u zult de HEERE kennen.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #687 Gepost op: december 27, 2012, 03:05:01 pm »
Hallo Adinomis,

Dank voor je uitgebreide reactie.

Graag wil ik, één voor één, je standpunten proberen te belichten!

Om het begrip'volk van de Messias' te begrijpen moeten we inderdaad het inzicht van de geënte tak als fundament nemen.

Romeinen 11:11-15

quote:

11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!
 Wortel en takken
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,
14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?

Paulus past in dit stuk van de Romeinenbrief twee paralelle uitdrukkingen toe:

1. 'hun rijke gave' (die van de Israëlieten) zie vers 12.
2.'opnieuw aanvaard'(de israëlieten)vers 15
Paulus zit hier dus overtreden en falen als iets tijdelijks, dat een volledige nieuwe aanvaarding rechtvaardigd.

Als we nu naar Romeinen 11:16-24 gaan, dan zien we het volgende:

quote:

16 En indien de eerstelingen heilig zijn, zo is ook het deeg heilig, en indien de wortel heilig is, zo zijn ook de takken heilig. 17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden, 18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u. 19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden. 20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees. 21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare. 22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God; de strengheid wel over degenen, die gevallen zijn, maar de goedertierenheid over u, indien gij in de goedertierenheid blijft; anderszins zult ook gij afgehouwen worden. 23 Maar ook zij, indien zij in het ongeloof niet blijven, zullen ingeent worden; want God is machtig om dezelve weder in te enten. 24 Want indien gij afgehouwen zijt uit den olijfboom, die van nature wild was, en tegen nature in den goeden olijfboom ingeent; hoeveel te meer zullen deze, die natuurlijke takken zijn, in hun eigen olijfboom geent worden?

Natuurlijke (wilde) olijfbomen stellen een stam en takken voor, die NIET in relatie met een hemelse god leven en dus ook geen vrucht dragen!

Let er ook bij op dat Jezus Christus de eerste eersteling in alles was!

Paulus veregelijkt het trouwe Overblijfsel in Israël met een edele olijfboom Zie je wat er staat? Het Overblijfsel! Elk verbond dat de Allerhoogste heeft afgesloten is het gevolg van een (nieuw) Overblijfsel, zoals ook bijv. Noach met zijn gezin een Overblijfsel was, nadat hij -notabene- 120 jaar (de) Redding had gepredikt! Van die Olijfboom zijn een paarc takken afgevallen (de ongelovigen, de ontrouwen die willens en wetens, zo blijven en hun karakter niet willen laten veranderen. De heidenen worden dus geënt op de Overblijfselen. In dat zicht zien we dus dat het 'volk israël', steeds weer groeït doodat heidenen of ongelovigen 'tot geloof' komen en zo zien we dus dat de 'Allerhoogste God' zijn volk niet verstoot. Duidelijk is dus, dat door de tijden heen, de wortel en de stam' (Het Overblijfsel) er nog steeds is. Die wortel en stam vertegenwoordigen het Gelovige Israël, het Overblijfsel (van alle tijden). Israël begon in één persoon (Jakob) en vermeerdert zich. Aan het einde der tijden is dus een volk Israël onstaan, dat Trouw is gebleven en het volk van Jezus is. Hij is immers Heer én koning over dat volk.
In dat opzicht is Jezus dus ook Heer over alles! Hij dient in de naam van Zijn (en onze) Hemelse Vader. (Matt 6:33)
Jezus dient dus inn ons leven de eerste plaats in te nemen, Hij is ons voorbeeld in alles. Messiaanse joden hanteren daarom ook veelal Efze 2, om de éénheid te duiden, en muren heeft neergehaald, tussen Joden en Grieken:

Eén in Christus

quote:

1 U was dood door de misstappen en zonden 2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn. 3 Net als zij lieten ook wij allen ons eens beheersen door onze wereldse begeerten, wij volgden alle zelfzuchtige verlangens en gedachten die in ons opkwamen en stonden van nature bloot aan Gods toorn, net als ieder ander. 4 Maar omdat God zo barmhartig is, omdat de liefde die hij voor ons heeft opgevat zo groot is, 5 heeft hij ons, die dood waren door onze zonden, samen met Christus levend gemaakt. Ook u bent nu door zijn genade gered. 6 Hij heeft ons samen met hem uit de dood opgewekt en ons een plaats gegeven in de hemelsferen, in Christus Jezus. 7 Zo zal hij, in de eeuwen die komen, laten zien hoe overweldigend rijk zijn genade is, hoe goed hij voor ons is door Christus Jezus. 8 Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God 9 en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan. 10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.
11 Bedenk daarom dat u – u die eigenlijk door uw afkomst heidenen bent en onbesnedenen genoemd wordt door hen die door mensenhanden besneden zijn – 12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. 13 Maar nu bent u, die eens ver weg was, in Christus Jezus dichtbij gekomen, door zijn bloed[/d]. 14 Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken 15 en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede 16 en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden. 17 Vrede kwam hij verkondigen aan u die ver weg was en vrede aan hen die dichtbij waren: 18 dankzij hem hebben wij allen door één Geest toegang tot de Vader.

Okay Adinomis, wat lezen we nu hier dan in de Romeinenbrief. Er staat nergens dat er een nieuwe Tempel van steen en hout gebouwd wordt, maar dat die Tempel ons eigen lichaam is, waar de Heilige Geest woont. Het volk Israël is dus een Geestelijk volk, en één voor heidenen én joden, want de muur der vijandschap is weggenomen.

Alleen de mensen (joden en grieken) die trouw blijven(vers 22) aan de beginselen van Jezus Christus (Matt 28:16-20)en natuurlijk, zij die aan de voorafgaande verbonden trouw blijven, zullen en kunnen gered worden. Maar vergeet niet dat niet iedereen die zegt van Abraham te zijn, gered zal worden. Ook niet iedereen die zegt Here Here zal gered (kunnen) worden. vandaar dat alleen de Overblijfselen de Gave der Profetie hebben en het Getuigenis van Christus, vanaf het NT. Onze redding is niet iets vanzelfsprekends, we kunnen het ook niet als een verdienste zien, maar het is een geschenk. Dat kunnen we aannemen of verwerpen.

Ons roemen is alleen mogelijk in Christus, omdat Hij een Getuigenis is voor de wereld, en daarin een beeltenis van de Allerhoogste.
In dat kader  zegt Filipenzen 2:10,11 dan ook terecht:

quote:

10 Opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. 11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

De letterlijke dingen in de Bijbel, vinden hun Geestelijke realiteit in het Hemels Jeruzalem, daar woont immers onze (Geestelijke-) moeder.
Wij moeten immers Geestelijk groeien in Christus om ons te ontgeestelijken van een leven in het Grote Babylon; van inwoners naar bijwoners!
En dat kan alleen maar als je het begrijpt en ook doet; de daad bij het woord!

Dat er nog een 3e Tempel zou kunnen komen, verbaasd mij niet!
Waar anders zou de Satan anders zijn 'intocht' kunnen houden, als hij niet over een 'aards heiligdom' kan beschikken, om de Heiland in al zijn glorie na te bootsen.
Ik hoop dat we er nog aan toe komen, dat er een verschil is geworden tussen het aardse- en het Hemelse heiligdom. daarin zien we een verschil tussen de wijzen waarop de Allerhoogste god in het OT met de mens omging t.o.v. de wijze waarop Hij (in Christus) in de periode van het NT met de mens omgaat.

Groeten
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 03:09:58 pm door nicodemus »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #688 Gepost op: december 27, 2012, 04:18:52 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 14:24:
Niet alleen de christenen zijn de bruid van G'd,
Zijn niet de Joden de bruid van G'd en wij christenen de bruid van Jezus?

De bruid van Christus is de gemeente. Daar horen ook de messiaanse joden bij.
Joden worden ook pas gered door hun geloof in Jezus.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #689 Gepost op: december 27, 2012, 04:27:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2012 om 16:18:
[...]

De bruid van Christus is de gemeente. Daar horen ook de messiaanse joden bij.
Joden worden ook pas gered door hun geloof in Jezus.

Je draait het om gaitema, de christenen uit de heidenen horen er OOK bij,  niet andersom. Het Kruisoffer van Christus was immers in beginsel voor het volk Israël, in welke genade wij uit de heidenen ook mogen delen.

De versen die ik aandroeg gaan gewoon over het volk Israël als bruid van G'd.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 04:28:16 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #690 Gepost op: december 27, 2012, 04:44:04 pm »
Over het onderwerp "bruid van Christus" staat hier een mooie studie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #691 Gepost op: december 27, 2012, 05:01:17 pm »
@Nicodemus en Adinomis:

Als jullie het goed vinden, dan volg ik vooral jullie onderlinge discussie en spring zo af en toe met wat vragen bij.

Voor een deel onderschrijf ik wat Nicodemus zegt, maar Adinomis zegt ook veel dingen die me absoluut waar lijken.
Michaël zie ik overigens wel als een engel en niet als Jezus zelf.

Ik heb Ezechiël 40 er uit genomen en ook de versen ervoor en erna hier en daar gelezen. Uit Het Boek, waar Nicodemus uit citeert.

Dit past wel in mijn overtuiging, dat God ook met ieder volk en ieder mens een unieke weg gaat.

In Ezechiël 39 lees ik dat God letterlijk heel (dan aanwezige) Israël uit de ballingschap zal terug brengen.
Ezechiël 40 laat duidelijk de afmetingen van de tempel zien en kijk ook eens naar Ezechiël 45. Een stuk verder dus.

"Wanneer u het land onder de stammen van Israël verdeelt, moet u eerst een deel aan de Here geven. Dat is zijn Heilige deel. Dit stuk moet ruim 11,25 kilometer lang en negen kilometer breed zijn. Het zal één heilig gebied zijn. Een deel van dit stuk land, 225 bij 225 meter, zal worden gereserveerd voor de tempel.

etc etc

8 Dit zal zijn gebied zijn. De koningen zullen mijn volk niet langer onderdrukken en beroven, maar elk overschot aan land zullen zij aan het volk toewijzen en verdelen onder de stammen."

Vervolgens krijg je een hele reeks aan opdrachten rondom giften aan de koning en rondom het offeren.

Weet je, als ik dit weer lees, zie ik weer zo'n raadsel ontstaan.
Ten eerste: God brengt hier inderdaad heel letterlijk in beeld wat er moet gaan gebeuren. Het is overduidelijk niet symbolisch.
Een aantal zaken zijn echter voor mij (voor jullie ook?) onbegrijpelijk.

Ten eerste: om dit te laten slagen zouden de volken vrijwillig Israël heel hun land prijs moeten geven. Dat betreft als ik het zo bekijk ook naast Palestina een deel van Jordanië, Libanon en Sirië.
Dus volken werken daar aan mee.
Er wordt letterlijk een tempel gebouwd en ook letterlijk nog steeds geofferd.
Voor zo ver ik het weet is dit nooit letterlijk gebeurd en zal een vervulling er van in de toekomst vreemd zijn. Waarom?
Omdat het Lam al geofferd is en er geen offers meer moeten plaats vinden.

Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat God zowel de wereldvolken als Israël gebruikt, maar de uitvoering is me volledig een raadsel.
Jullie niet?

Het zou kunnen dat dit nog gaat plaats vinden voor de wederkomst van Jezus. Immers zal Jezus zich pas aan de joden in de toekomst openbaring als hun messias, op het moment dat wij Hem weer zien komen op de wolken.
Als je het over Babilon hebt. Babilon voert dit juist uit. Babilon werkt mee aan dit plan van God. Ze stoppen met de onderdrukking en geven het land vrijwillig aan Israël.

Kennelijk nog voor een nieuwe opstand van Babilon tegen God. Jezus komt immers juist als God moet ingrijpen, omdat anders niemand het er levend van af gaat brengen.

Dit bedenk ik nu zo ter plekke en ik ben maar een leek.
Je zult zien: God zal het vast weer anders gaan doen, dan we denken.
Maar wie zal het zeggen?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 05:19:22 pm door gaitema »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #692 Gepost op: december 27, 2012, 05:07:30 pm »
Hallo Adinomis,

Een idee over Michaël nog;

quote:

„Te dien tijde zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de zonen van uw volk terzijde staat; en er zal een tijd van grote benauwdheid zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan, tot op die tijd toe, Maar in die tijd zal uw volk ontkomen: al wie in het boek geschreven wordt bevonden" (Daniël 12:1).

Let op 'zonen' staat hier voor zij die met het Hemels Jeruzalem zijn verbonden in Christus. Het gaat hier dus over de Overblijfselen, die uit het verleden en die die nog leven!

quote:

Wanneer de boodschap van de derde engel aan de wereld is ge­bracht, komt er ook een eind aan Gods barmhartigheid tegenover de schuldige mensen. Gods volk heeft zijn taak volbracht.
Ze heb­ben „de late regen", „de verkoeling van het aangezicht des He­ren" ontvangen en zijn voorbereid op de „ure der beproeving" die voor de deur staat. De engelen ontplooien een grote activiteit in de hemel. Een engel die van de aarde komt, zegt dat zijn werk af is. De wereld is voor de laatste keer getoetst. Iedereen die Gods geboden heeft bewaard, heeft „het zegel van de levende God" ontvangen. Dan komt er ook een eind aan Jezus' middelaarschap in het hemelse heiligdom. Hij heft zijn handen op en zegt „met luider stem": „Het is geschied". Alle engelen zetten hun kronen af wanneer Christus de plechtige woorden „Wie onrecht doet, hij doe nog meer onrecht; wie vuil is, hij worde nog vuiler; wie recht­vaardig is, hij bewijze nog meer rechtvaardigheid; wie heilig is, hij worde nog meer geheiligd" (Openbaring 22:11), uitspreekt. Er is een beslissing gevallen over het lot van alle mensen, namelijk het eeuwige leven of de eeuwige dood. Christus heeft verzoening gedaan voor zijn volk en heeft hun zonden uitgedelgd. Het getal van zijn onderdanen is vol. „Het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel" staat op het punt om aan de verlosten te worden gegeven. En Jezus zal voort­aan heersen als Koning der koningen en Here der heren.

Wat leert nu Daniël in Daniël 12, aangaande Michaël:

Daniël 12

[/quote]1 In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, die de kinderen van je volk terzijde staat. Het zal een tijd van verdrukking zijn, zoals er niet geweest is sinds er volken bestaan. In die tijd zal je volk worden gered: allen die in het boek zijn opgetekend. 2 Velen van hen die slapen in de aarde, in het stof, zullen ontwaken, sommigen om eeuwig te leven, anderen om voor eeuwig te worden veracht en verafschuwd. 3 De verlichten zullen stralen als het fonkelende hemelgewelf, en degenen die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren, voor eeuwig en altijd. 4 Maar houd deze woorden geheim, Daniël, en verzegel het boek tot de eindtijd. Velen zullen op zoek gaan en de kennis zal toenemen.’ [/quote]

Wat zegt nu Daniël 10:

De eindtijd

quote:

1 In het derde jaar van koning Cyrus van Perzië werd aan Daniël, die Beltesassar werd genoemd, een boodschap geopenbaard. Het was een betrouwbaar bericht over een grote strijd. Door een visioen begreep hij het bericht.

2 In die dagen was ik, Daniël, drie volle weken in de rouw. 3 Smakelijk voedsel at ik niet, vlees en wijn kwamen niet in mijn mond, en ik wreef mij niet in met olie tot er drie weken verstreken waren. 4 Op de vierentwintigste dag van de eerste maand, toen ik mij aan de oever van de grote rivier de Tigris bevond, 5 sloeg ik mijn ogen op en zag een man, gekleed in linnen, met om zijn lendenen een gordel gemaakt van goud uit Ufaz. 6 Zijn lichaam was als turkoois, zijn gezicht leek een bliksem en zijn ogen waren als fakkels van vuur. Zijn armen en voeten glansden als gepolijst koper en zijn stemgeluid leek door een mensenmenigte te worden voortgebracht. 7 Alleen ik, Daniël, zag de verschijning. De mannen in mijn gezelschap zagen de verschijning niet, maar werden wel bevangen door een grote angst, zodat zij wegvluchtten en zich verborgen 8 en ik alleen overbleef. Toen ik die indrukwekkende verschijning zag, verloor ik al mijn kracht; ik werd lijkbleek en was niet in staat nog iets te doen. 9 Ik hoorde zijn stem, maar zodra ik die hoorde verloor ik het bewustzijn en viel voorover op de grond. 10 Toen raakte een hand mij aan en deed me al bevend op handen en knieën steunen. 11 Hij zei tegen me: ‘Daniël, geliefde man, luister naar de woorden die ik tot je spreek en sta op, want ik ben naar je toe gestuurd.’ Nadat hij dit gezegd had, stond ik bevend op. 12 Toen zei hij: ‘Wees niet bang, Daniël, want vanaf de eerste dag dat je inzicht probeerde te verkrijgen door in deemoed te buigen voor je God, is je gebed verhoord, en daarom ben ik gekomen. 13 Maar de vorst van het Perzische koninkrijk heeft mij eenentwintig dagen tegengehouden voordat Michaël, een van de voornaamste vorsten, mij te hulp schoot toen ik daar, bij de koningen van Perzië, zo alleen stond. 14 Ik ben gekomen om je inzicht te geven in wat er aan het einde van de tijd met je volk zal gebeuren; want dit is opnieuw een visioen dat over de toekomst gaat.’

15 Terwijl hij zo tegen me sprak, hield ik mijn ogen op de grond gericht en was verstomd. 16 Toen raakte de menselijke gedaante mijn lippen aan. Ik opende mijn mond en begon te spreken. Ik zei tegen degene die voor me stond: ‘Mijn heer, door het visioen verkrampt mijn lichaam, mijn kracht verlaat me. 17 Hoe kan ik, uw dienaar, met u spreken? Ik heb helemaal geen kracht meer, er rest mij geen levensadem.’ 18 Toen raakte hij, die eruitzag als een mens, mij nogmaals aan en schonk me kracht. 19 Hij zei: ‘Wees niet bang, geliefde man, vrede zij met je, wees sterk, wees sterk!’ En doordat hij tegen me sprak, werd ik gesterkt, en ik zei: ‘Mijn heer, spreek, u hebt mij gesterkt.’ 20 Toen zei hij: ‘Weet je waarom ik naar je toe gekomen ben? Ik moet spoedig terugkeren om tegen de vorst van Perzië te strijden, en zodra ik hem overwonnen heb, wacht mij de vorst van Griekenland. 21 Maar eerst zal ik je zeggen wat er in het geschrift van de waarheid geschreven staat. Niemand steunt mij in mijn strijd tegen deze vorsten, behalve je vorst Michaël.

Welnu 'het gezicht' dat Daniël te zien kreeg is niets anders dan een schematisch plan van de wereldgeschiedenis. En dat 'gezicht' verwijst onmiddelloos naar Openbaring 10 en met name vers 12:

De geopende boekrol

1 Ik zag een andere machtige engel uit de hemel neerdalen. Een wolk omhulde hem en de regenboog was om zijn hoofd. Zijn gezicht was als de zon en zijn benen waren als zuilen van vuur. 2 Hij hield een kleine boekrol geopend in zijn hand. Hij zette zijn rechtervoet op de zee en zijn linkervoet op het land. 3 Hij riep met een luide stem, zoals een leeuw brult, en daarna lieten de zeven donderslagen hun stem horen. 4 Ik wilde opschrijven wat ze gezegd hadden, maar een stem uit de hemel zei tegen mij: ‘Wat de zeven donderslagen gezegd hebben, moet je geheimhouden. Schrijf het niet op.’
 5 Toen hief de engel die ik op de zee en het land zag staan, zijn rechterhand op naar de hemel. 6 Hij zwoer: ‘Zo waar de schepper van de hemel en alles wat daarin is, en van de aarde met alles wat daarop is, en de zee met alles wat daarin is, tot in eeuwigheid leeft: het is de hoogste tijd! 7 Op het moment dat de zevende engel zijn bazuin zal laten klinken, zal Gods geheim werkelijkheid worden, zoals hij zijn dienaren, de profeten, heeft beloofd.’

8 Toen hoorde ik opnieuw die stem uit de hemel. Hij zei tegen me: ‘Haal de geopende boekrol die de engel die op de zee en het land staat in zijn hand heeft.’ 9 Ik ging naar de engel toe en vroeg om het boekje. Hij reikte het mij aan en zei: ‘Eet het op. Het zal branden in je maag, maar in je mond zo zoet zijn als honing.’ 10 Ik pakte het boekje aan en at het op. Het smaakte zoet als honing, maar nadat ik het opgegeten had, brandde het in mijn maag. 11 Toen kreeg ik te horen: ‘Je moet opnieuw over talrijke landen en volken en koningen profeteren.’

Okay Adinomis, als we dus de koppeling maken van Daniël en Openbaring, dan zien we het volgende:

Openbaring 10: Verzen 1-11 (Openb. 14:6-12;, Dan. 12:4-13). Michaël is dan niemand minder dan Christus.

De machtige engel die Johannes onderrichtte, was niemand minder dan Christus. Het feit dat Hij Zijn rechtervoet op de zee en Zijn linkervoet op de aarde zette, laat zien welk aandeel Hij heeft in de slottonelen van de grote strijd tegen Satan. Deze positie geeft Zijn oppermacht en gezag over de gehele aarde te kennen. De strijd was van eeuw tot eeuw feller geworden en dat gaat zo door tot de slottonelen, als het meesterwerk van de machten der duisternis het hoogtepunt bereikt. Satan zal samen met de goddeloze mensen de hele wereld, ook de kerken die de liefde tot de waarheid niet bezitten, verleiden. Maar de machtige engel vraagt de aandacht. Hij roept met luider stem. Hij zal de macht en het gezag van Zijn stem tonen aan hen, die zich met Satan hebben verenigd om de waarheid tegen te staan. Nadat de zeven donderslagen gesproken hadden, kreeg Johannes, net als eertijds Daniël, bevel met betrekking tot het boekje:

“Verzegel hetgeen de zeven donderslagen gesproken hebben en schrijf het niet op.” dit heeft betrekking op latere gebeurtenissen, die te zijner tijd ontsloten zullen worden. Daniël zal opstaan in zijn bestemming aan het einde der dagen. Johannes ziet hoe het boekje ontsloten wordt. Dan hebben de profetieën van Daniël hun juiste plaats in de boodschappen van de drie engelen, die aan de wereld gegeven zullen worden. Het openen van het boekje was de boodschap met betrekking tot de tijd.

De boeken van Daniël en de Openbaring vormen één geheel. het eerste is een profetie, het tweede een openbaring; het ene is een verzegeld boek, het andere boek is geopend. Johannes hoorde de verborgenheden die de zeven donderslagen spraken, maar hem werd gezegd dit niet op te schrijven.

Het bijzondere licht dat Johannes kreeg en dat tot uiting kwam in de zeven donderslagen, was de schildering van gebeurtenissen, die zich zouden afspelen tijdens de boodschappen van de beide eerste engelen. Het was voor de mensen het beste om deze dingen niet te weten, want hun geloof moest beproefd worden. In opdracht van God moesten wondere en nieuwe waarheden verkondigd worden.

De boodschappen van de eerste en de tweede engel (Openbaring 14) moesten worden verkondigd, maar er werd geen verder licht gegeven eer deze boodschappen hun bijzonder werk hadden gedaan. Dit wordt voorgesteld door de engel, die met één voet op de zee staat, terwijl Hij onder het uiten van een plechtige eed verkondigde dat er geen tijd meer zou zijn. (Zee staat voor al de volkeren op aarde) Herinner je dat de Hoer aan de "weteren der aarde" zit!
Dus (mee-) regeert over de volkereen, in geestelijke zin. Een 'moederkerk' die van babylon is, niet van Christus. Het Jeruzalem van Christus is boven. Alléén dàt Jeruzalem kan uiteindelijk hét enige Nieuwe Jeruzalem worden, als de verlosten daar 1000 jaren hebben vertoefd en zij "in dat Jeruzalem" neder zullen dalen, om de allerlaatste slag te winnen van de Tegenstander, die gedurende die 1000 jaren geboden achter is gebleven op een lege en troosteloze aarde, donker en verlaten, als in den beginne.....woest en ledig!
Dat Hemelse Jeruzalem zal dan, na die laatste slag nederdalen op aarde, een volkomen gereinigde aarde -van alle zonden- Dan zal het Nieuwe Jeruzalem dus dé enige hoofdstad zijn van een volk Israël uit alle talen, stam, en natie van die wereld die is afgesloten én verleden tijd.

Volgens mij, zit ik er met die idee, niet ver naast, hoop ik dan maar!

groeten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #693 Gepost op: december 27, 2012, 05:13:04 pm »

quote:

Adinomis schreef op 27 december 2012 om 16:44:
Over het onderwerp "bruid van Christus" staat hier een mooie studie.
Dank je.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #694 Gepost op: december 27, 2012, 05:13:09 pm »

quote:

nicodemus schreef op 27 december 2012 om 15:05:

Paulus past in dit stuk van de Romeinenbrief twee paralelle uitdrukkingen toe:

1. 'hun rijke gave' (die van de Israëlieten) zie vers 12.
2.'opnieuw aanvaard'(de israëlieten)vers 15
Paulus zit hier dus overtreden en falen als iets tijdelijks, dat een volledige nieuwe aanvaarding rechtvaardigd.
Vers 12 is toch enorm veelzeggend?
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Of te wel:
G'd had al een verbond met het volk israel en had niets met ons uit de heidenen.
Maar wij uit de heidenen ontvangen enorme Genade door Christus.
Hoeveel meer Genade zou G'd de Vader Zijn uitverkoren volk Israël dan wel niet schenken!

quote:

Paulus zit hier dus overtreden en falen als iets tijdelijks, dat een volledige nieuwe aanvaarding rechtvaardigd

Tijdelijk, omdat Paulus ook weet dat G'd in de Schrift talloze malen beloofd dat Hij Zelf de zonden van Israel zal wegwassen, hun ongerechtigheden zal vergeven.
Bij Jezus Zijn Wederkomst zal Hij het volk Israël uit de grote verdrukking redden en alle vijanden ervan vernietigen (met naam en al genoemd). Dan zal G'd Ezechiel 37 in vervulling doen gaan en allen uit het volk Israël doen opstaan uit de dood en hen allen (heel Israël), de geest van geloof schenken, waardoor de Jezus uiteindelijk als de Messias zullen (h)erkennen. Dat is het moment dat G'd de Vader de verblinding die Hij opzettelijk over Israël heeft gelegd, wegnemen.

quote:

Als we nu naar Romeinen 11:16-24 gaan, dan zien we het volgende:

Natuurlijke (wilde) olijfbomen stellen een stam en takken voor, die NIET in relatie met een hemelse god leven en dus ook geen vrucht dragen!

Ahum, groet de vrucht dan zonder Wortel boom en takken?
Zegt niet datzelfde hoofdstuk dat de wortel en boom de takken dragen en niet andersom?

18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

Met nota bene een strenge waarschuwing naar de christenen dat ook wij afgesneden kunnen worden?

19 Gij zult dan zeggen: De takken zijn afgebroken, opdat ik zou ingeent worden. 20 Het is wel; zij zijn door ongeloof afgebroken, en gij staat door het geloof. Zijt niet hooggevoelende, maar vrees. 21 Want is het, dat God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, zie toe, dat Hij ook mogelijk u niet spare.

quote:

Van die Olijfboom zijn een paarc takken afgevallen (de ongelovigen, de ontrouwen die willens en wetens, zo blijven en hun karakter niet willen laten veranderen. De heidenen worden dus geënt op de Overblijfselen. In dat zicht zien we dus dat het 'volk israël', steeds weer groeït doodat heidenen of ongelovigen 'tot geloof' komen en zo zien we dus dat de 'Allerhoogste God' zijn volk niet verstoot.

Dit is onjuist, sorry.
Neem een olijfboom en het enten van takken erop, dan zie je dat het anders werkt, zelfs in de echte praktijk.
[/quote]
Bij het enten van een boom probeert men de goede eigenschappen van twee bomen te combineren. Dit kan door de twee te laten vergroeien tot ze één geheel vormen. Ieder afzonderlijk deel blijft zijn goede eigenschappen behouden. De onderstam (onderste deel van de boom) groeit traag. Daarom maakt hij weinig takken aan en begint hij vroeger vruchten te dragen. Bovendien is de plant vaak goed bestand tegen ziektes en parasieten. Als bovenste deel (de ent), neemt men bij voorkeur ook een boomsoort met een goede opbrengst die uiteraard vrij is van ziektes en parasieten.[/quote]

quote:

Okay Adinomis, wat lezen we nu hier dan in de Romeinenbrief. Er staat nergens dat er een nieuwe Tempel van steen en hout gebouwd wordt, maar dat die Tempel ons eigen lichaam is, waar de Heilige Geest woont. Het volk Israël is dus een Geestelijk volk, en één voor heidenen én joden, want de muur der vijandschap is weggenomen.
Zie Openbaringen 11, waar duidelijk over een fysieke tempel geschreven wordt.
Openbaringen 11
1 En  mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.
2 Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen,  tweeënveertig maanden lang.

Heidenen komen immers niet binnen in de geestelijke tempel en zullen al helemaal niet de heilige stad (Jeruzalem) vertrappen.

quote:

Alleen de mensen (joden en grieken) die trouw blijven(vers 22) aan de beginselen van Jezus Christus (Matt 28:16-20)en natuurlijk, zij die aan de voorafgaande verbonden trouw blijven, zullen en kunnen gered worden.

Joden en Grieken zijn voor Christus toch als 1?
Helaas leggen veel broeders dat vervolgens uit dat de Joden als Christenen zouden moeten worden, wat geheel niet zo is.
Er zijn Joden en er zijn Christenen. Binnen de Christenen zijn Joden en Grieken als 1, afkomst doet DAN niet meer ter zake. Maar daarom heeft Christus Zijn Kruisoffer in beginsel ook voor het volk Israël gedaan, om het volk Israël te redden en de schuld over hun zonden weg te nemen.

Nergens ook in de evangeliën roept Jezus de Joden op om Zijn (komend) kruisoffer te aanvaarden. Nee Hij roept hen op om te bekeren van de zonde (de wet geldt voor de Joden) en Hem te aanvaarden als Messias. Want als Messias zal Hij wederkeren naar Israël, Jeruzalem. Niet voor niets zal Jezus daarnaar wederkeren ipv naar Moskou of New York.

quote:

Ons roemen is alleen mogelijk in Christus, omdat Hij een Getuigenis is voor de wereld, en daarin een beeltenis van de Allerhoogste.
In dat kader  zegt Filipenzen 2:10,11 dan ook terecht:

Eens.

quote:

De letterlijke dingen in de Bijbel, vinden hun Geestelijke realiteit in het Hemels Jeruzalem, daar woont immers onze (Geestelijke-) moeder.
Wij moeten immers Geestelijk groeien in Christus om ons te ontgeestelijken van een leven in het Grote Babylon; van inwoners naar bijwoners!
En dat kan alleen maar als je het begrijpt en ook doet; de daad bij het woord!

Waar baseer je op dat we nu al wonen in het grote Babylon?

quote:

Dat er nog een 3e Tempel zou kunnen komen, verbaasd mij niet!
Waar anders zou de Satan anders zijn 'intocht' kunnen houden, als hij niet over een 'aards heiligdom' kan beschikken, om de Heiland in al zijn glorie na te bootsen.

De grote verdrukking gaat over Israël, lees 3 van de 4 evangeliën en je ziet dat de grote verdrukking geflankeerd wordt door het (weer) verwoesten van de Joodse tempel. Hoe kan de satan nu in de joodse tempel plaatsnemen en tegelijkertijd het volk Israël verdrukken en proberen te vernietigen? Dat kan da toch alleen maar als hij met een andere religie (islam) op de plaats van de Joodse tempel zijn eigen "nep-tempel" gaat laten bouwen?

Staat deze er misschien al niet met de gouden koepel moskee?
Daar waar afgod allah zich valselijk uitgeeft voor G'd die Joden en Christenen haat?
Daar waar op de ingang staat geschreven dat G'd Zich geen Zoon heeft genomen?

Kortom, de derde Joodse tempel kan niets te maken hebben met de "tempel" die satan zich (heeft ge)maakt in Jeruzalem.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #695 Gepost op: december 27, 2012, 05:17:23 pm »
Ik heb ondertussen mijn vorige post uitgebreid, omdat er meer over viel te zeggen.
Deze topic opende ik, omdat ik graag hier wijzer van wil worden.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #696 Gepost op: december 27, 2012, 05:21:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2012 om 17:01:

Ten eerste: om dit te laten slagen zouden de volken vrijwillig Israël heel hun land prijs moeten geven. Dat betreft als ik het zo bekijk ook naast Palestina een deel van Jordanië, Libanon en Sirië.
Dus volken werken daar aan mee.
Er wordt letterlijk een tempel gebouwd en ook letterlijk nog steeds geofferd.
Voor zo ver ik het weet is dit nooit letterlijk gebeurd en zal een vervulling er van in de toekomst vreemd zijn. Waarom?
Omdat het Lam al geofferd is en er geen offers meer moeten plaats vinden.

Wel eens bij nagedacht dat dit na de Genadetijd zou kunnen plaatsvinden? Dus na de opname van de ware christenen door Jezus Christus?
Bijvoorbeeld omdat er weer een oorlog zal ontstaan tussen Israël en de buurlanden, waarbij Israël die delen veroverd?
Het feit dat we nu niet zomaar kunne bedenken (mijn inbreng is ook maar een suggestie), wil niet zeggen dat het niet zal gebeuren. Bij G'd is immers niets onmogelijk !
Had welk mens in het verleden kunnen bevroeden dat G'd Zijn Beloften van de heroprichting van het Beloofde land Israël, zo zou laten geschieden? ;) Zelfs de kerk en de kerkvaarders gingen hier niet meer vanuit. Toch is het geschied.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 05:22:08 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #697 Gepost op: december 27, 2012, 05:36:15 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 17:13:

Waar baseer je op dat we nu al wonen in het grote Babylon?

Babylon zoals ik het uitgelegd heb gekregen is symbolisch de grote stad waarin de antichrist als koning heerst, terwijl het Nieuw Jeruzalem de stad is waarin Jezus als vredesvorst heerst.

Een dominee bij ons zei dat de boodschap van Openbaring is:
Gevallen is Babilon, trek weg uit haar! De grote stad! Ga op weg naar het Nieuw Jeruzalem!

Babilon is te herkennen aan misbruik van zijn centen, want geld is de bron van al het kwaad.

Deze lijn gaat door heel de bijbel heen. De torenbouw van babel, betrof het bouwen van een tempel dat tot aan de hemel moest rijken. God reageerd daar komisch op: "laat Ik eens af gaan dalen om te kijken, wat de mensen aan het doen zijn."
God zegt ook net zo komisch: "voor de mens is niets onmogelijk, alles wat ze bedenken, kunnen ze uitvoeren."

Hij bedoeld dat (als je het mij vraagt) wat sarcastisch. Hij wijst op de maakbaarheid van de menselijke wereld. Dat wat de mensen er zelf van maken. Hierin zie je godsdienstigheid, ijdelheid en grootheidswaanzin samen gaan. Ze zouden wel een toren tot aan de hemel kunnen bouwen. Een geldverslindende molen wordt aangezet en grote dure bouwwerken schieten als paddestoelen uit de grond.
Dit gaat door tot op de dag van vandaag. Overal vliegen de centen uit de handen van de rijken. Schitterende dure indrukwekkende bouwwerken voor verschillende doeleinden komen te voorschijn. De god die aanbeden wordt is eigenlijk de mammon.
Het gaat over de ruggen van de zwakkeren in de samenlevingen.

Dat is Babilon met de hoer van Babilon er in.
De hoer van Babilon komt uit Babilon. Het is de hemelkoningin die in Egypte aanbeden werd.  Het manifesteerd onder gelovigen als een hoer om haar te verleiden. Het is het masker waarachter satan schuil gaat.
Zo'n hoer wordt rijkelijk betaald door Babilon. Ze is in dienst van Babilon.
Babilon hoereerd met haar.

Wat zei koning David over een hoer? Dat ze de poort tot de hel is voor ieder man die met haar gemeenschap heeft. Ieder man die het met haar doet, vindt de dood.

Niet voor niets zegt Jezus: "het is makkelijker voor een kameel om door het oog van de naald te komen, dan voor een rijke om het koninkijk van God binnen te gaan."
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 05:43:47 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #698 Gepost op: december 27, 2012, 05:46:18 pm »

quote:

nicodemus schreef op 27 december 2012 om 17:07:

Openbaring 10: Verzen 1-11 (Openb. 14:6-12;, Dan. 12:4-13). Michaël is dan niemand minder dan Christus.
Zie http://www.7daweb.com/michael/69-michael-is-niet-jezus

De leer dat Michael de Christus zou zijn is een wijdverbreid standpunt binnen de Jehova Getuigen. is u soms Jehova getuige?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #699 Gepost op: december 27, 2012, 05:50:28 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 17:21:
[...]

Wel eens bij nagedacht dat dit na de Genadetijd zou kunnen plaatsvinden? Dus na de opname van de ware christenen door Jezus Christus?
Bijvoorbeeld omdat er weer een oorlog zal ontstaan tussen Israël en de buurlanden, waarbij Israël die delen veroverd?
Het feit dat we nu niet zomaar kunne bedenken (mijn inbreng is ook maar een suggestie), wil niet zeggen dat het niet zal gebeuren. Bij G'd is immers niets onmogelijk !
Had welk mens in het verleden kunnen bevroeden dat G'd Zijn Beloften van de heroprichting van het Beloofde land Israël, zo zou laten geschieden? ;) Zelfs de kerk en de kerkvaarders gingen hier niet meer vanuit. Toch is het geschied.

Je leest er nu te snel over heen vrees ik, want je zegt precies het tegenover gestelde van wat Ezechiël 45 in vers 8 laat zien.
De volken zijn hier niet verslagen, maar geven het land zelf aan Israël. Mogelijk omdat ze zwichten onder druk, een overmacht van Israël. Dat kan, maar toch.
Het wordt niet gerooft door Israël, de vorsten geven het aan Israël, staat er. Vrijwillig.

Verder ben ik van de opvatting dat de opname het zelfde is als Jezus die weer komt op de wolken.  Wanneer Jezus weer komt op de wolken, dan zullen de joden die oprecht geloven en vertrouwen op God en de komst van de messias Hem ook als hun messias herkennen. Met als gevolg dat ze messiaanse joden worden.
Ook in jouw theorie komt Jezus met zijn engelen om de volken te overwinnen.
Ook dan hoeven de joden niet meer te offeren.

Echter in Ezechiël 45 wordt beschreven dat de joden daar offers brengen, dus hebben ze de Messias nog niet gezien.

Je suggestie klopt naar mijn inziens niet op die manier. Dit alles moet voor de komst van Jezus zijn.

Lees maar de gedeeltes aandachtig door  :)
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 05:51:53 pm door gaitema »