Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105588 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #700 Gepost op: december 27, 2012, 06:05:06 pm »
Citaat
gaitema schreef op 27 december 2012 om 17:36:
oke, dank je voor je uitleg gaitema.

Maar even de definitie van een hoer.
Een hoer doet net alsof ze je vrouw is (met bijbehorende handelingen)
Dat doet ze doorgaans niet alleen voor de lust, maar ook voor het geld.

Denk dat je het hier wel mee eens kunt zijn, toch?

Nu, er is een Babylon, dat is de wereld die je beschrijft, een wereld die niet is en handelt naar G'd Zijn Wil. Enkele nieuwe aangenomen wetten in ons land tonen derhalve aan, dat we ook in NL hard op weg zijn vorm te geven aan Babylon.

Maar nu nog de hoer.
Iemand die dus hoereert (ontucht) pleegt tegen G'd maar tegelijkertijd wel net doet of ze G'd dienen. Immers een hoer doet net alsof ze je vrouw is, ze misleid en verleid haar klant op die manier.

Dus de hoer van Babylon moet iets zijn dat voor het oog G'd lijkt te dienen, maar zal uiteindelijk blijk geven niet G'd te dienen maar de belangen van Babylon. De wereld zoals G'd het niet wil. De wereld die de anti-christ dient.

Geld hoeft niet per definitie tegen G'd te zijn namelijk.
Geld is net een mes, pijl en boog, vuurwapen, hamer of zaag.
-Je kunt met een mes eten bereiden om te delen, maar er ook mee moorden.
-Met de pijl en boog kan je een dier schieten om te eten, of een mens om te moorden.
-Met een vuurwapen kan je jezelf en je dierbaren verdedigen tegen tuig, maar je kunt er ook een lustmoord mee plegen.
-Met een hamer kan je iets in elkaar timmeren om te bouwen, maar ook een mens in elkaar timmeren.
-Met een zaag kan je materiaal op maar zagen maar ook een ledemaat van een mens inkorten.

Met geld kan je je medemens helpen en dienen, maar ook slechte zaken mee financieren.

Deze zaken zijn dus mijns inziens niet de Babylon en ook niet de hoer.

Babylon is dus denk ik de wereld die de antichrist dient.
De hoer van Babylon is denk ik de instantie die voor het oog G'd lijkt te dienen, maar Hem doelbewust verraad en ontucht tegen hem pleegt, velen misleidend en verleidend.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #701 Gepost op: december 27, 2012, 07:12:34 pm »
Iearsi schreef:

quote:

Jezus heeft Zijn kruisoffer in beginsel gebracht voor Zijn Volk Israël, om voor hen de schuld van de zonden weg te nemen.
Wij heidenen hadden immers nog niets met G'd? Waren veraf en niets betekenend voor G'd. Maar door Jezus Zijn Kruisoffer mochten en mogen we als heidenen OOK delen in deze Genade.

Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Okay, maar genade (tijd-) op zich verlost niet!
Ik denk daarom dat de Romeinenbrief duidelijker is, aangaande het feit dat Jezus voor ALLE mensen is gekomen, maar alleen met Overblijfselen, verder kan gaan. Dus zij die Hem waarlijk navolgen en een getuigenis van hem zijn, in relatie tot de Profeten: Het is dus de wet (+2) en de  Profeten. De wet alleen voldoet niet, namelijk.

quote:

De Joden waren Gods uitverkoren volk, waardoor Hij Zich had voor­genomen het gehele mensengeslacht te zegenen. Uit hun midden had God vele profeten verwekt. Dezen hadden de komst voorzegd van een Verlosser die verworpen en gedood zou worden door diegenen die Hem het eerst als de Beloofde hadden moeten erkennen.

Jezus komt dus niet -meer- alleen voor dàt volk! Jezus is, sinds Zijn hemelvaart een Verlosser en redder van een ander israël, dat niet een natuurlijk volk is of kan zijn! Het staat er gewoon, kijk maar:

quote:

De profeet Jesaja, de eeuwen overziende en getuigend van de ver­werping van de ene profeet na de andere en uiteindelijk van de Zoon van God, werd geïnspireerd om te schrijven over de aanneming van de Verlosser door hen die voordien nooit tot de kinderen van Israël waren gerekend. Met verwijzing naar deze profetie verklaarde Paulus: “Jesaja waagt het te zeggen: Ik ben gevonden door wie Mij niet zochten. Ik ben openbaar geworden aan wie naar Mij niet vroegen. Maar van Israël zegt hij: De ganse dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.”

Maar dan:

quote:

Maar hoewel de Israëlieten Zijn Zoon verwierpen, verwierp God hen niet. Luister naar Paulus wanneer hij zijn betoog voortzet: “Ik vraag dan: God heeft Zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin. God heeft Zijn volk niet verstoten, dat Hij te voren gekend heeft.

Okay, voor zover is het duidelijk! De Allerhoogste blijft pogen alle mensen te verlossen en te redden!

quote:

Of weet gij niet, wat het Schriftwoord zegt in de geschiedenis van Elia, als hij Israël bij God aanklaagt: Here, Uw profeten hebben zij gedood, Uw altaren hebben zij omvergehaald; Ik ben alleen overge­bleven en mij staan zij naar het leven. Maar wat zegt de godsspraak tot hem?

Ik heb Mij zeven duizend man doen overblijven, die hun knie voor Baal niet hebben gebogen. Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade.”

Gods Israël zijn Overblijfselen, vanuit alle verbonden! Het staat er, in de Romeinenbrief en geldt dus ook voor onze tijd!.

Israël was gestruikeld en gevallen, maar dit maakte het voor hen niet onmogelijk om weer op te staan. In antwoord op de vraag: “Zij zijn toch niet zo gestruikeld, dat zij wel vallen moesten?" antwoordt de apostel:

“Volstrekt niet! Door hun val is het heil tot de heidenen geko­men om hen tot naijver op te wekken. Betekent nu hun val rijkdom voor de wereld en hun tekort rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid! Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden. Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders wezen dan leven uit de doden?"

Het was Gods bedoeling dat Zijn genade zowel onder de heidenen als onder de Israëlieten zou worden geopenbaard. Dit stond in oud­testamentische profetieën duidelijk beschreven. De apostel maakte in zijn betoog gebruik van enige van deze profetieën. “Heeft de potten­bakker niet de vrije beschikking over het leem", vraagt hij, “om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik?

En als God nu, Zijn toorn willende tonen en Zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft — juist om de rijkdom Zijner heerlijkheid bekend te maken over de voor­werpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid? En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, gelijk Hij ook bij Hosea zegt:

Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde. En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt Mijn volk niet, daar zul­len zij genoemd worden: zonen van de levende God.” (Hosea 1:10)

Niettegenstaande Israëls falen als natie bleef er onder hen een over­blijfsel van hen die behouden zouden worden. Ten tijde van de komst van de Heiland waren er getrouwe mannen en vrouwen die met blijd­schap de boodschap van Johannes de Doper hadden aanvaard en er zodoende toe werden gebracht om de profetieën aangaande de Messias opnieuw te gaan bestuderen.[/quote

Deze oproep geldt dus vandaag de dag weer exact voor onze tijd (Openbaring 14)

quote:

Toen de eerste christelijke gemeente werd gesticht, was ze samengesteld uit deze gelovige Joden die Jezus van Nazareth erkenden als Degene naar wiens komst zij hadden ver­langd.

Naar dit overblijfsel verwijst Paulus wanneer hij schrijft: “Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken.”

Okay, naar vandaag dan:

Het volk dat ten tijde van Noach leefde, kreeg -nog- 120 jaar de tijd om zich te laten redden. Allen lachten Noach uit; vrede, vrede..geen gevaar.
Ze lachten hem uit, toen hij (op het droge) een Ark bouwde.

Toen Noach met zijn familie en anderen de de Ark binnengingen, lachtte het volk nog steeds. Pas toen de Deur sloot; was dar het einde van de genadetijd én de genade voor hen.

Wat zegt Jezus nu, over onze tijd:

quote:

`Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in die dagen voor de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, dat Noach in de ark ging, en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn´ (Mattheus 24: 38-39)

Inderdaad, ze bemerkten niets, omdat ze waarschijnlijk dachten dat Noach niet helemaal goed bij zijn hoofd was.

Tja, ziende blind en horende doof!

Groeten

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #702 Gepost op: december 27, 2012, 07:15:17 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2012 om 17:50:
Je leest er nu te snel over heen vrees ik, want je zegt precies het tegenover gestelde van wat Ezechiël 45 in vers 8 laat zien.
De volken zijn hier niet verslagen, maar geven het land zelf aan Israël.

Misschien in ruil voor een ander stuk land? De Schrift laat zich daarover niet uit en dan blijft het gissen....

Uiteindelijk staat er in vers 9 dit:
9 Zo zegt de Heere HEERE: Laat het u genoeg zijn, vorsten van Israël! Doe geweld en verwoesting weg en doe recht en gerechtigheid. Hef uw afpersingen van Mijn volk op, spreekt de Heere HEERE.

Het is dus de Wil van G'd dat het zo gebeurd en dan zal het gewoon gaan gebeuren, ook al zien we nu niet op welke manier. Ongetwijfeld zal het op het moment dat het plaatsvind niet voor een ieder herkenbaar zijn, zoals nu de heroprichting van het beloofde land, niet voor een ieder herkenbaar is.

quote:

Verder ben ik van de opvatting dat de opname het zelfde is als Jezus die weer komt op de wolken.

Toch gaan de delen in de Schrift over de opname gepaard met een blij weerzien zonder oordeel, waar in de Schrift de Wederkomst van Christus gepaard gaat met zware oordelen. Maar het is  teveel off topic o hier dieper op in te gaan.
Vele christenen gooien om het duidelijk te houden alle verschillende gebeurtenissen als opname, wederkomst, 1000 jarig vredesrijk en eindoordeel op een grote hoop.

quote:

Echter in Ezechiël 45 wordt beschreven dat de joden daar offers brengen, dus hebben ze de Messias nog niet gezien.
Deze offers zullen de Joden aan JHWH, de G'd van Israël brengen tussen de tijd dat de Christenen zijn opgenomen bij de opname en Zijn Wederkomst als Messias. Pas als Jezus wederkomt zullen de Joden Hem als de Messias gaan (h)erkennen. Dan pas zal G'd de Profetie van Ezechiel 37 en vele anderen in vervulling laten gaan.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #703 Gepost op: december 27, 2012, 07:21:28 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 13:29:
[...]

Bij gebrek aan onderbouwing is je commentaar van zeer hoogstaand niveau  ;)
Inderdaad heb ik kerst feest gevierd zonder internet, kerstman etc.
Hopelijk heb ook jij een heerlijk kerstfeest gehad met je dierbaren, waarin de geboorte van onze Heiland centraal staat.
Het feit dat je veelvuldig gebruik maakt van drogredenen, stropoppen, ad hominems, True Scotsmen en Godwin's maakt alle discussie met jou volstrekt zinloos. In principe zou je gewoon van het forum verwijderd moeten worden maar daar ga ik hier, gelukkig voor jou, niet over.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #704 Gepost op: december 27, 2012, 08:08:05 pm »

quote:

nicodemus schreef op 27 december 2012 om 19:12:

Matteus 1
21 en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.

Okay, maar genade (tijd-) op zich verlost niet!
Nee, maar Jezus heeft met Zijn Kruisoffer Zijn volk Israël zalig gemaakt.
Romeinen 4
7   Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn,
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.

Jezus heeft dus in beginsel voor Zijn volk Israël, hun zonden bedenkt waardoor G'd hun zonden kan en zal vergeven.

Dit sluit ook perfect aan bij de vele profetieën waar G'd Zelf zegt niet meer aan de zonden en ongerechtigheden niet meer zal denken en hen Zelf zal reinigen van hun zonden.

Romeinen 11
26 En zo zal heel Israël zalig worden,  zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Jezus zal de goddeloosheden afwenden van het volk Israel.

Jeremia 33
7 Ik zal een omkeer brengen in de  gevangenschap van Juda en in de gevangenschap van Israël, en hen  opbouwen als vroeger.
8 Ik zal hen reinigen van al hun ongerechtigheid, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben. Ik zal al hun ongerechtigheden  vergeven, waarmee zij tegen Mij gezondigd hebben, en waarmee zij tegen Mij in opstand zijn gekomen.

Jeremia 31
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

Zacheria 12
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Hier de profetie dus dat Israël Jezus als de Messias zal (h)erkennen.

Hosea 3
5 Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen.

Leviticus 26
42 dan zal Ik denken aan Mijn verbond met Jakob. En ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik denken, en Ik zal denken aan het land.
45 Ik zal ter wille van hen denken aan het verbond met de voorouders, die Ik voor de ogen van de heidenvolken uit het land Egypte geleid heb om hun tot een God te zijn. Ik ben de HEERE.

quote:

Ik denk daarom dat de Romeinenbrief duidelijker is, aangaande het feit dat Jezus voor ALLE mensen is gekomen, maar alleen met Overblijfselen, verder kan gaan. Dus zij die Hem waarlijk navolgen en een getuigenis van hem zijn, in relatie tot de Profeten: Het is dus de wet (+2) en de  Profeten. De wet alleen voldoet niet, namelijk.

Juist omdat het volk Israël de Wet niet kon voldoen, heeft Jezus Christus voor Zijn volk Israël in beginsel het kruisoffer gebracht om hen daarmee zalig te maken, opdat Vader G'd hun zonden kan vergeven.

quote:

Okay, voor zover is het duidelijk! De Allerhoogste blijft pogen alle mensen te verlossen en te redden!

G'd Zelf bepaalt wie Hij aanraakt en wie tot Jezus komt, dat heeft g'd al besloten voor onze geboorte. G'd wacht dus gewoon tot het getal vol is, dan zal hij de eindtijd starten.

Matteus 15
13 Maar Hij antwoordde en zei:  Elke plant die Mijn hemelse Vader niet geplant heeft, zal uitgetrokken worden.

Romeine 8
29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij  de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Johannes 17
9 Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen die U Mij gegeven hebt, want zij zijn van U.

Johannes 6:65
65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.

Dus G'd poogt niet te verlossen, Hij verlost wie Hij wil door hen aan te raken, opdat ze Jezus en Zijn offer zullen erkennen.

Later verder
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 09:51:58 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #705 Gepost op: december 27, 2012, 08:09:36 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2012 om 19:21:
[...]

Het feit dat je veelvuldig gebruik maakt van drogredenen, stropoppen, ad hominems, True Scotsmen en Godwin's maakt alle discussie met jou volstrekt zinloos.
Inderdaad onderbouw ik alle stellingen met de Schrift..... zou je ook eens moeten gaan doen. ;)

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #706 Gepost op: december 27, 2012, 08:24:06 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2012 om 19:21:
Het feit dat je veelvuldig gebruik maakt van drogredenen, stropoppen, ad hominems, True Scotsmen en Godwin's...
Wat je hier doet is Learsi's opmerking over je niveau bevestigen:

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 13:29:
Bij gebrek aan onderbouwing is je commentaar van zeer hoogstaand niveau.
Je niveau is zo hoog dat je kennelijk onderbouwing niet meer nodig acht. Dat maakt het tot een hoog niveau van luchtfietsen   :-)

quote:

..maakt alle discussie met jou volstrekt zinloos.
Merk op je terminologie: "alle", "volstrekt", "zonder zin". Dat is een vèrgaande mening over iemand waarmee je jezelf verlaagt door ermee in gesprek te blijven. Maar als je nu gewoon iets meer respect had voor de goede wil van een ander, en wat minder dunk van je eigen oordeelsvaardigheid, dan had je kunnen ingaan op het hoe en waarom van je Scotsmen-opmerking. Dan had het nog een plaats kunnen krijgen in een opbouwende lijn. Maar je kiest zo kort na de kerst zo anders. Gelukkig is er nog een jaarwisseling met een oproep tot goede voornemens in aantocht ! :-)

quote:

In principe zou je gewoon van het forum verwijderd moeten worden maar daar ga ik hier, gelukkig voor jou, niet over.
Op welk principe is deze niet-onderbouwde 'in principe' gebaseerd? Hoe wordt een dergelijk op een persoon gerichte conclusie op zelf aangedragen niet-onderbouwde argumenten genoemd? Aan het gegeven dat niet is gebeurd waartoe jij als modererende - ongelukkig voor betrokkene - zou overgaan, zou je rustig een moment van bezinning en normvergelijkend self-assessment mogen besteden. Niemand is zó oud dat hij niet meer hoeft te leren. En het zou toch ook jammer zijn als je zelf zou vallen in het zwaard dat je - onbevoegd - voor een ander hebt opgericht.
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 09:07:45 pm door small brother »

pjotr

• Bekijk profiel
« Reactie #707 Gepost op: december 27, 2012, 08:33:30 pm »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 12:36:
Of gaat we nu als kerk stellen dat wij als Christenen Zijn volk zijn?
Christenen, (uit de Joden en de heidenen) mogen dat stellen. Wat betreft christenen uit de heidenen is 1 Petr. 2: 10 een mooie tekst:

quote:

u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 13:27:
Medeburgers van wie? De heiligen met kleine letters, dat zijn de Joden ! Het volk Israël. Wij christenen uit de heidenen zijn medeburgers van de Joden en daarmee OOK huisgenoten van G'd. De Joden zijn geen medeburgers tov de christenen. Laten we als christen niet daarop foutief roemen.

Wie roemt er dan foutief?

En wat is eigenlijk het verschil tussen een burger en een medeburger. Waarin uit zich dat verschil?

Mag ik als suggestie doen, dat medeburgers er later bijkomen en dat ze zich, volgens de logica van de burgers, hebben aan te passen aan de burgers? Op welke manier moeten christenen uit de heidenen zich dan aanpassen aan de christenen uit de Joden (Messiasbelijdende Joden)?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #708 Gepost op: december 27, 2012, 08:41:03 pm »

quote:

nicodemus schreef op 27 december 2012 om 19:12:
Jezus komt dus niet -meer- alleen voor dàt volk! Jezus is, sinds Zijn hemelvaart een Verlosser en redder van een ander israël, dat niet een natuurlijk volk is of kan zijn! Het staat er gewoon, kijk maar:

Heb je er wel eens over nagedacht waarom Jezus juist in Israël in het vlees gekomen is? Waarom Jezus juist Zijn Kruisoffer in Israël heeft gebracht? Waarom Jezus in Israël en net erbuiten Zijn Bediening volbracht?

Omdat het Kruisoffer voor heel Israël bestemd was. Daarmee heeft Jezus de schuld over hun zonden geheel weggenomen. Jezus vroeg de Joden immers ook nergens om te geloven dat hij de Zoon van G'd was. Maar vroeg hen te zien dat Hij de Messias was, die eerst de zonde moest wegdragen aan het kruis.

Nu G'd deze Genade zomaar weggeeft aan het volk Israël, omdat deze de wet niet zelf kon voldoen, heeft G'd deze Genade OOK aan de heidenen gegeven. Om dit geweldige nieuws te kunnen brengen had G'd dus voormalige Joden nodig die deze boodschap OOK aan de heidenen zouden doorgeven.

quote:
De profeet Jesaja, de eeuwen overziende en getuigend van de ver­werping van de ene profeet na de andere en uiteindelijk van de Zoon van God, werd geïnspireerd om te schrijven over de aanneming van de Verlosser door hen die voordien nooit tot de kinderen van Israël waren gerekend. Met verwijzing naar deze profetie verklaarde Paulus: “Jesaja waagt het te zeggen: Ik ben gevonden door wie Mij niet zochten. Ik ben openbaar geworden aan wie naar Mij niet vroegen. Maar van Israël zegt hij: De ganse dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk.”

Maar dan:

Maar hoewel de Israëlieten Zijn Zoon verwierpen, verwierp God hen niet. Luister naar Paulus wanneer hij zijn betoog voortzet: “Ik vraag dan: God heeft Zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin. God heeft Zijn volk niet verstoten, dat Hij te voren gekend heeft.[/quote]

Dit heeft alles te maken met de eerste 2 verzen uit het hoofdstuk:
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

Niet allen uit Israël zijn heel Israël. (Er wonen immers ook Arabieren).
Maar alleen de nakomelingen uit de lijn Abraham, Isaac en Jacob zijn kinderen van de Belofte.

Romeinen 9
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #709 Gepost op: december 27, 2012, 09:28:40 pm »

quote:

small brother schreef op 27 december 2012 om 20:24:
[...]

Wat je hier doet is Learsi's opmerking over je niveau bevestigen:

[...]

Je niveau is zo hoog dat je kennelijk onderbouwing niet meer nodig acht. Dat maakt het tot een hoog niveau van luchtfietsen   :-)

[...]

Merk op je terminologie: "alle", "volstrekt", "zonder zin". Dat is een vèrgaande mening over iemand waarmee je jezelf verlaagt door ermee in gesprek te blijven. Maar als je nu gewoon iets meer respect had voor de goede wil van een ander, en wat minder dunk van je eigen oordeelsvaardigheid, dan had je kunnen ingaan op het hoe en waarom van je Scotsmen-opmerking. Dan had het nog een plaats kunnen krijgen in een opbouwende lijn. Maar je kiest zo kort na de kerst zo anders. Gelukkig is er nog een jaarwisseling met een oproep tot goede voornemens in aantocht ! :-)

[...]

Op welk principe is deze niet-onderbouwde 'in principe' gebaseerd? Hoe wordt een dergelijk op een persoon gerichte conclusie op zelf aangedragen niet-onderbouwde argumenten genoemd? Aan het gegeven dat niet is gebeurd waartoe jij als modererende - ongelukkig voor betrokkene - zou overgaan, zou je rustig een moment van bezinning en normvergelijkend self-assessment mogen besteden. Niemand is zó oud dat hij niet meer hoeft te leren. En het zou toch ook jammer zijn als je zelf zou vallen in het zwaard dat je - onbevoegd - voor een ander hebt opgericht.
Ik stel voor dat jij met je eigen zaken bemoeit maar om je toch een plezier te doen ga je, als mijn goede voornemen voor komende dagen en 2013, samen met learsi in mijn negerenlijst.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #710 Gepost op: december 27, 2012, 09:33:10 pm »

quote:

pjotr schreef op 27 december 2012 om 20:33:
Christenen, (uit de Joden en de heidenen) mogen dat stellen. Wat betreft christenen uit de heidenen is 1 Petr. 2: 10 een mooie tekst:

Inderdaad, maar ik bedoelde het hier eigenlijk meer in deze vers. De vers waarin de engel tegen Maria verkondigt ze een Zoon zal baren, die Zijn volk zalig maken van hun zonden. Hier is Zijn volk het volk Israël.

quote:

En wat is eigenlijk het verschil tussen een burger en een medeburger. Waarin uit zich dat verschil?

Mag ik als suggestie doen, dat medeburgers er later bijkomen en dat ze zich, volgens de logica van de burgers, hebben aan te passen aan de burgers? Op welke manier moeten christenen uit de heidenen zich dan aanpassen aan de christenen uit de Joden (Messiasbelijdende Joden)?

Mede-burger is erbij gekomen inderdaad. Bij de burger erbij gekomen.
Als ik een eigen kind heb als erfgenaam en een kind aanneem dan zal dat een mede-erfgenaam (kunnen) worden.

G'd stelt duidelijk op meerdere plekken in de Schrift dat heel het volk Israël (nakomelingen van Abraham, Isaac en Jacob, kinderen van de Belofte) door Hem zalig zal worden gemaakt, door hen Zelf te reinigen van hun zonden.

Dat doet G'd niet met alle heidenen, daaruit kiest Hij namelijk wie Hij tot Jezus laat komen en wie Hij verloren zal laten gaan.

Daarin zit dus al een groot verschil tussen Joden en Christenen, tussen erfgenamen en mede-erfgenamen, tussen burgers en mede-burgers.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #711 Gepost op: december 27, 2012, 09:37:28 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2012 om 21:28:
[...]

Ik stel voor dat jij met je eigen zaken bemoeit maar om je toch een plezier te doen ga je, als mijn goede voornemen voor komende dagen en 2013, samen met learsi in mijn negerenlijst.

Pardon?
En jij durft in je schrijven aan te geven wie er volgens jou niet meer op het forum actief zou mogen zijn? De zware kerstmaaltijd wellicht verkeerd gevallen?

Maar goed, indien je dergelijke reacties plaatst is negeren wellicht de betere optie. Maar je negeren-lijst zal slechts werkzaam zijn in 1 richting, van jou naar de ander en NIET van de ander naar jou, in mijn geval.

Toch wens ik jou, broeder, nog een hele fijne voortzetting van de feestdagen toe. :*)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #712 Gepost op: december 27, 2012, 09:58:39 pm »
zullen wij de shalom bewaren, danwel hervinden dames en heren deelnemers. De buitenwacht lacht zich toch een kriek over deze ruzie-makerij?
zelfs meneer paas mag na zijn interview van vandaag in het ND nog een kop koffie van me krijgen...maar wel met een meelkoekje i.p.v. een bosche bol
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 10:00:10 pm door grondig christelijk »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #713 Gepost op: december 27, 2012, 10:06:53 pm »

quote:

dingo schreef op 27 december 2012 om 21:28:

Wil je mij een plezier doen, dan kun je beter als voornemen je  "negerenlijst" negeren!

Er zijn in bereik meer dan 16 miljoen mensen die potentieel meegenieten van alles wat hier wordt geschreven. Het is een keuze om al die mensen toe te laten in het gesprek, boven vele privé-mogelijkheden van gesprek. Deelname daaraan dan toch niet willen toestaan, en dat bestempelen als "met andermans zaken bemoeien" beschouw ik niet als het meest voor de hand liggende inzicht.  Dan rijzen echt vragen naar de privacy-organisatie en prioriteiten. Vind je zelf niet?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 10:08:16 pm door small brother »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #714 Gepost op: december 27, 2012, 10:11:02 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 27 december 2012 om 21:58:
zullen wij de shalom bewaren, danwel hervinden dames en heren deelnemers. De buitenwacht lacht zich toch een kriek over deze ruzie-makerij?
zelfs meneer paas mag na zijn interview van vandaag in het ND nog een kop koffie van me krijgen...maar wel met een meelkoekje i.p.v. een bosche bol
Sorry voor mijn aandeel in anti-shalom gevoelens. Je maakt me nieuwsgierig; ik betreur nu heel even dat ik geen ND heb.. Wat is er met Paas...?
« Laatst bewerkt op: december 27, 2012, 10:12:30 pm door small brother »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #715 Gepost op: december 27, 2012, 10:27:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 27 december 2012 om 17:01:
@Nicodemus en Adinomis:
Ik heb Ezechiël 40 er uit genomen en ook de versen ervoor en erna hier en daar gelezen. Uit Het Boek, waar Nicodemus uit citeert.

Dit past wel in mijn overtuiging, dat God ook met ieder volk en ieder mens een unieke weg gaat.

In Ezechiël 39 lees ik dat God letterlijk heel (dan aanwezige) Israël uit de ballingschap zal terug brengen.
Ezechiël 40 laat duidelijk de afmetingen van de tempel zien en kijk ook eens naar Ezechiël 45. Een stuk verder dus.

"Wanneer u het land onder de stammen van Israël verdeelt, moet u eerst een deel aan de Here geven. Dat is zijn Heilige deel. Dit stuk moet ruim 11,25 kilometer lang en negen kilometer breed zijn. Het zal één heilig gebied zijn. Een deel van dit stuk land, 225 bij 225 meter, zal worden gereserveerd voor de tempel.

etc etc

8 Dit zal zijn gebied zijn. De koningen zullen mijn volk niet langer onderdrukken en beroven, maar elk overschot aan land zullen zij aan het volk toewijzen en verdelen onder de stammen."

Vervolgens krijg je een hele reeks aan opdrachten rondom giften aan de koning en rondom het offeren.

Weet je, als ik dit weer lees, zie ik weer zo'n raadsel ontstaan.
Ten eerste: God brengt hier inderdaad heel letterlijk in beeld wat er moet gaan gebeuren. Het is overduidelijk niet symbolisch.
Een aantal zaken zijn echter voor mij (voor jullie ook?) onbegrijpelijk.
Er zijn zoveel onderwerpen in de bijbel die moeilijk te begrijpen zijn. We hebben de verlichting van de Heilige Geest nodig. Het overdenken en onderzoeken van wat God zegt is een belangrijk ingrediënt voor de omgang met God. We hebben dat nodig. We hebben ook elkaar nodig voor zover we door de Heilige Geest geleid worden. Soms is een "overtuiging" gevormd door een kerk of organisatie en willen we daaraan krampachtig vasthouden omdat we loyaal willen blijven aan ons thuisfront. Dat kan een juist zicht in de weg staan. Bovendien is de bijbel niet klip en klaar in zijn openbaringen. Het is ook de bedoeling dat we ervoor bidden, erover nadenken ermee bezig zijn. We kunnen luisteren naar degenen van wie we verwachten dat ze oprecht vanuit de relatie met God spreken. Maar dan nog moeten we zelf onderzoeken of dit werkelijk hetgeen is wat God bedoelt.

quote:

Ten eerste: om dit te laten slagen zouden de volken vrijwillig Israël heel hun land prijs moeten geven. Dat betreft als ik het zo bekijk ook naast Palestina een deel van Jordanië, Libanon en Sirië.
Dus volken werken daar aan mee.
Het zou heel mooi zijn als de volken dat vrijwillig deden. Ik vraag me af of dat werkelijk hier bedoeld is. Het gaat in hfdst.45 vs. 9 om de vorsten van Israël die hun inwoners onderdrukken. Zij krijgen instructies om de bewoners beter te besturen. Ik moet deze hoofdstukken eerst bestuderen voordat ik er wat over kan zeggen.

quote:

Er wordt letterlijk een tempel gebouwd en ook letterlijk nog steeds geofferd.
Voor zo ver ik het weet is dit nooit letterlijk gebeurd en zal een vervulling er van in de toekomst vreemd zijn. Waarom?
Omdat het Lam al geofferd is en er geen offers meer moeten plaats vinden.
Waarschijnlijk gebeurt dit vanuit het oude verbond. In Daniël 12 wordt  beschreven dat het offeren zal worden weggenomen voor de gruwel der verwoesting. In het jaar 70 heeft de verwoesting van de tempel plaatsgevonden. De Here Jezus spreekt erover in Math. 24. Het zou het beest van Openb. 13 kunnen zijn die in de tempel van Ez. 40 plaats neemt, waarvan gezegd wordt:  En het opende zijn mond om God te lasteren, om Zijn Naam te lasteren en Zijn tent en hen die in de hemel wonen.
In ieder geval zullen de Joden - als zij Christus hebben aanvaard - weten dat het offeren in de tempel niet meer nodig is. Maar vanuit hun verblindheid is het wel nodig.

Maar ik ben wel terughoudend om dit allemaal als vaststaand te bestempelen.

quote:

Mijn persoonlijke conclusie is dan ook dat God zowel de wereldvolken als Israël gebruikt, maar de uitvoering is me volledig een raadsel.
Jullie niet?

God gebruikt zeker Israël en de wereldvolken. Er is veel geopenbaard, maar er is ook veel voor ons verborgen. Maar de Here heeft via Daniël beloofd dat we in de eindtijd steeds meer gaan begrijpen:

Dan.12:9 Toen zei Hij: Ga heen, Daniël, want deze woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van het einde.
 10 Velen zullen gereinigd, zuiver wit gemaakt en gelouterd worden. De goddelozen echter zullen goddeloos handelen en geen enkele van de goddelozen zal het begrijpen, maar de verstandigen zullen het begrijpen.  

quote:

Dit bedenk ik nu zo ter plekke en ik ben maar een leek.
Je zult zien: God zal het vast weer anders gaan doen, dan we denken.
Maar wie zal het zeggen?
God doet wat Hij heeft voorzegd en beloofd. Maar de manier waarop zal vast anders zijn dan wij denken. En.... ik ben ook maar een leek.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #716 Gepost op: december 28, 2012, 02:05:42 am »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 21:33:

G'd stelt duidelijk op meerdere plekken in de Schrift dat heel het volk Israël (nakomelingen van Abraham, Isaac en Jacob, kinderen van de Belofte) door Hem zalig zal worden gemaakt, door hen Zelf te reinigen van hun zonden.

Dat doet G'd niet met alle heidenen, daaruit kiest Hij namelijk wie Hij tot Jezus laat komen en wie Hij verloren zal laten gaan.

Dat geloof ik dus niet. Ik zie net zulke sterke aanwijzingen dat God heel Israël als heel de wereld red in de bijbel. Vele zijn er hier wel gegeven. Het is pure interpretatie dat je het anders uitlegd. Daarbij lijkt het me voor jou ook niet te verklaren waarom God één hele volk red en van alle andere volken slechts een smaldeel. Je zou het niet voor rechtvaardig aan kunnen zien en enkel kunnen zeggen:
"als God het zegt, dan is dat zo."
Dus pure theologie als dat van de moslims, die in dergelijke gevallen zeggen: "zoals Allah het wil", als ze het niet weten.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2012, 02:07:03 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #717 Gepost op: december 28, 2012, 02:32:18 am »
Israel, net zoals Korea en Amerika (vgl. Rome in de tijd van Jezus) nu, waren en zijn een soort `centrale` natie;  via, of dmv zo`n natie is het natuurlijk God`s uiteindelijke doel om de hele wereld te redden.  Hij moet echter ergens beginnen nietwaar?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #718 Gepost op: december 28, 2012, 05:39:26 am »

quote:

learsi schreef op 27 december 2012 om 19:15:

Misschien in ruil voor een ander stuk land? De Schrift laat zich daarover niet uit en dan blijft het gissen....

Uiteindelijk staat er in vers 9 dit:
9 Zo zegt de Heere HEERE: Laat het u genoeg zijn, vorsten van Israël! Doe geweld en verwoesting weg en doe recht en gerechtigheid. Hef uw afpersingen van Mijn volk op, spreekt de Heere HEERE.

Het is dus de Wil van G'd dat het zo gebeurd en dan zal het gewoon gaan gebeuren, ook al zien we nu niet op welke manier. Ongetwijfeld zal het op het moment dat het plaatsvind niet voor een ieder herkenbaar zijn, zoals nu de heroprichting van het beloofde land, niet voor een ieder herkenbaar is.
Dit is ook precies wat ik er mee wil zeggen Learsi: we moeten oppassen met het stellen van hoe God alles precies gaat doen. We overzien maar slechts hele grove lijnen. Ik heb deze nacht (ik heb toch vakanie) uren in de bijbel zitten bladeren en lezen van Romeinen tot aan Openbaring op zoek naar Gods plan en onderwijs hier over. Veel gevonden en ook ontdekt dat in de loop van de tijd mijn hersens bepaalde dingen door elkaar is gaan hutseklutsen :)
Blijkt maar weer, hoe goed het is om telkens de zelfde teksten opnieuw te lezen,
anders zaait de duivel al snel chaos en verwarring.

quote:

Toch gaan de delen in de Schrift over de opname gepaard met een blij weerzien zonder oordeel, waar in de Schrift de Wederkomst van Christus gepaard gaat met zware oordelen.

De lijn die ik las vanacht is: elementen aan de hemel vergaan en de aarde komt bloot te liggen. Jezus zal doden op laten staan en anderen zullen nog op de aarde leven. Dezen die nog leven en die opstaan zullen een nieuw geestelijk lichaam krijgen, ter vervanging van ons vergankelijk lichaam. We zien uit naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde die God zal brengen. Dat is onze vreugde.

Iets dergelijks lezen we ook in Matt 25. Het schapen en bokkenoordeel. Daarin staan ook doden uit hun graven op. De één zal leven en de ander in het poel van vuur geworpen worden.

De opname: dat is dat we mee genomen worden naar de hemel. De opstanding is in de aanloop naar het 1000 jarige rijk en daar inderdaad het oordeel.

Nu mijn misverstand dat mijn herzenen gevormd hebben. Ik had het zo in gedachten liggen dat wanneer we Jezus zien komen op de wolken, dat de joden ook hun messias zullen zien komen. Dat dit het grote geheim is wat Paulus ons openbaarde. Echter was zijn grote geheim (zoals ik het de nacht las) het volgende wat we vaker behandelden:

Romeinen 11: 25

25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Uit: Herziene Statenvertaling
 © 2010 Stichting HSV

In relatie met het volgende:

Romeinen 3: 10-22

10 zoals geschreven staat: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één,
11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgedwaald, samen zijn zij nutteloos geworden. Er is niemand die goeddoet, er is er zelfs niet één.
13   Hun keel is een open graf, met hun tong plegen zij bedrog, addergif is onder hun lippen.
14   Hun mond is vol vervloeking en bitterheid,
15   hun voeten zijn snel om bloed te vergieten.
16 Vernieling en ellende is op hun wegen,
17 en de weg van de vrede hebben zij niet gekend.
18   De vreze Gods staat hun niet voor ogen.
19 Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God.
20   Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde.

Rechtvaardiging door het geloof
21 Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de wet en de profeten is getuigd:
22 namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid.

© 2010 Stichting HSV

quote:

Maar het is  teveel off topic o hier dieper op in te gaan.
Vele christenen gooien om het duidelijk te houden alle verschillende gebeurtenissen als opname, wederkomst, 1000 jarig vredesrijk en eindoordeel op een grote hoop.

Dat zou ik zo niet zeggen. Er wordt ook anders met teksten omgegaan.
Nu las ik echter wel dat er doden uit het graf opstaan en anderen er nog waren als Jezus komt met een volgend oordeel. Daarbij krijgen echter ook alle aanwezigen een geestelijk lichaam. Het aardse lichaam nemen we ter plekke afscheid van. Dat duid op een ontzieling van onze aardse lichamen. Het stoffelijke, het vlees. We arriveren ter plekke op de nieuwe aarde voor Jezus en het oordeel.

Een ander misverstand wat ik las was dat wat ik vertelde over geen leven dat er meer zal zijn. Dat betrof een oordeel dat al eens voltrokken is. Israël dat in ballingschap ging. Het land geplunderd. Geen vogel dat er nog aan de lucht zal vliegen. Geen spoor van leven te bekennen.
Daar had ik het dus ook mis.

quote:

Deze offers zullen de Joden aan JHWH, de G'd van Israël brengen tussen de tijd dat de Christenen zijn opgenomen bij de opname en Zijn Wederkomst als Messias.

Over de opname las ik in dat gedeelte niets. Ook niet over de laatste oorlog.
Dit beschijft echt juist een vredige situatie.  Ik kan in deze tekst nergens uit opmaken dat er dan een opname al heeft plaats gevonden. Ik wil nog een handboek bij de Bijbel die ik thuis heb raadplegen. Maar vannacht niet meer :)

quote:

Pas als Jezus wederkomt zullen de Joden Hem als de Messias gaan (h)erkennen. Dan pas zal G'd de Profetie van Ezechiel 37 en vele anderen in vervulling laten gaan.

Ook dit heb ik vannacht niet zo gevonden. Van Romeinen tot aan Openbaring in ieder geval niet. Ik dacht dus zelf ook dat er een tekst is waar dit zo ongeveer in zou staan en zelf ook koppelde aan Zijn wederkomst op de wolken en een opname, maar vond die wonderlijk genoeg niet.
Volgens mij is dit dan een interpretatie aan de hand van Openbaring, dat altijd wat lastig is om uit te leggen.

Daar las ik net trouwens ook weer in
Openbaring 21: 1-3

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde
21
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
3 En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.

© 2010 Stichting HSV

conclusie: een nieuwe aarde, zonder zee. Een nieuw Jeruzalem, afgedaald uit de hemel. God die komt wonen bij "Zijn volk" die bestaat uit "de mensen". Een bruid en de bruidegom verenigd.

nog meer wat ik deze nacht vond:

Galaten 3:28

28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Galaten 4: 21-31

21 Vertelt u eens, u wilt u onderwerpen aan de wet, maar luistert u wel naar de wet? 22 Er staat geschreven dat Abraham twee zonen had: een van zijn slavin en een van zijn vrijgeboren vrouw. 23 De zoon van de slavin dankte zijn geboorte aan de loop van de natuur, maar die van de vrijgeboren vrouw aan de belofte. 24-25 Dit is een beeld: de vrouwen staan voor twee verbonden. Hagar staat voor het verbond van de berg Sinai in Arabia, dat slaven baart. Als beeld van dat verbond belichaamt Hagar het huidige Jeruzalem, dat met zijn kinderen in slavernij leeft. 25 [24–25] 26 Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder, 27 want er staat geschreven: ‘Wees verheugd, onvruchtbare vrouw, jij die niet baart. Jubel en juich, jij die geen weeën kent. Want zij die zonder man is, heeft meer kinderen dan zij die met een man is.’ 28 En u, broeders en zusters, bent net als Isaak kinderen van de belofte. 29 Maar zoals de zoon die krachtens de natuur geboren werd de zoon vervolgde die krachtens de Geest geboren werd, zo worden nu ook wij vervolgd. 30 Maar wat zegt de Schrift? ‘Jaag de slavin en haar zoon weg, want de zoon van de vrijgeboren vrouw mag niet de erfenis delen met de zoon van de slavin.’ 31 Daarom dus, broeders en zusters, zijn wij geen kinderen van de slavin, maar van de vrijgeboren vrouw.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

conclusie: wij horen bij het hemels Jeruzalem. In deze tekst vervolgd zelfs het aards Jeruzalem haar.

In Hebr 9 en 10 lees ik dat Jezus echt voor ons allemaal stierft.
Ik zou zeggen, via de joden, via Israël, maar voor ons allemaal.
Via het aardse Jeruzalem, zoals we het hiervoor lazen, maar voor het hemelse Jeruzalem.

Nog iets vond ik:

Hebreeën 12:18-22

Onze God is een verterend vuur

18 Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd, en tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
 19 tot bazuingeschal en het geluid van woorden. Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden,
 20 want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
 21 En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.
 22 Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,

© 2010 Stichting HSV

Weer de verwijzing dat we bij het hemels Jeruzalem horen.

Verder:

Hebreeën 12:28

28 Laten wij daarom, omdat wij een onwankelbaar Koninkrijk ontvangen, aan de genade vasthouden en daardoor God dienen op een Hem welgevallige wijze, met ontzag en eerbied.

© 2010 Stichting HSV

Hebreeën 13: 11-14

11   Want van de dieren waarvan het bloed als verzoening voor de zonde door de hogepriester het heiligdom werd binnengedragen, werden de lichamen buiten de legerplaats verbrand.
 12 Daarom heeft ook Jezus, om door Zijn eigen bloed het volk te heiligen, buiten de poort geleden.
 13 Laten wij dan naar Hem uitgaan buiten de legerplaats en Zijn smaad dragen.
14   Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige.

© 2010 Stichting HSV

Weer de nadruk dat we niet het aardse Jeruzalem of een aardse stad zoeken, maar het hemelse Jeruzalem en het koninkrijk dat komt. Een onwankelbaar koninkijk.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #719 Gepost op: december 28, 2012, 10:25:20 am »
Iearsi schreef:

quote:

Omdat het Kruisoffer voor heel Israël bestemd was

Okay, wie of wat is het GEHELE Israël dan?

Het huis van Israël    

In de verkondiging van de waarheden van het “eeuwig evangelie aan ieder volk, natie, taal en stam….” (Openb. 14:6) vervult Gods gemeenschap op aarde in deze tijd de profetie uit het verleden: “Israël zal bloeien en uitspruiten, zodat zij de wereld met vruchten vervullen.” (Jes. 27: 6)

quote:

De volgelingen van Jezus bezetten in samenwerking met hemelse wezens steeds meer de woeste plaatsen op aarde; en als gevolg van hun werk is een rijke oogst van kostbare zielen zichtbaar. Nu brengt als nooit tevoren de verspreiding van de Bijbelse waarheden door een toegewijde kerk aan de mensen de zegeningen, eeuwen geleden afgebeeld in de belofte aan Abraham en aan geheel Israël – aan Gods gemeente in alle tijden – Ik zal u zegenen, . . . . en gij zult tot een zegen zijn.” (Gen. 12: 2)

Deze belofte van zegening had in grote mate vervuld moeten worden in de eeuwen die volgden op de terugkeer van de Israëlieten uit het land van hun ballingschap.
Let nu op Iearsi wat er staat over het volk Israël dat uit de ballingschap kwam, en nog eens 490  jaren kreeg toebedeeld (afgesneden van de 2300 avonden en morgens)

quote:

Het was Gods bedoeling dat de hele aarde voorbereid zou worden op de eerste komst van Christus zoals nu de weg wordt voorbereid op zijn wederkomst. Na de jaren van vernederende ballingschap beloofde God genadig door Zacharia aan zijn volk Israël. “Ik keer weder tot Sion en Ik woon binnen Jeruzalem; Jeruzalem zal de stad der trouw, en de berg van de Here der heerscharen zal de berg der heiligheid genoemd worden.” En van zijn volk zei Hij: “Ik zal hun tot een God zijn, in trouw en in gerechtigheid.” (Zach. 8: 3, 8)
Wat is er nu werkelijk gebeurd, ondanks de belofte die van de kant van de Allerhoogste kwam

quote:

Deze beloften waren gegeven op voorwaarde van gehoorzaamheid. De zonden waardoor de Israëlieten gekenmerkt waren voor hun wegvoering, mochten niet herhaald worden. “Spreekt eerlijk recht”, had de Here gezegd tot hen die bezig waren met de herbouw, “bewijst elkander liefde en barmhartigheid; verdrukt weduwe noch wees, bijwoner noch arme, en beraamt niet in uw hart elkanders onheil.” (Zach. 7: 9,10) Spreekt waarheid onder elkander, oefent eerlijke en heilzame rechtspraak uit in uw poorten.” (Zach. 8: 16)

Nu, de Allerhoogste bleef hen steunen en zegende dat volk israël, dat een Geestelijk zou moeten zijn, na de ervaringen in Egypte!

quote:

Rijk waren zowel de tijdelijke als geestelijke beloningen, beloofd aan hen die deze beginselen van recht in praktijk zouden brengen.  “Het zaad gedijt, de wijnstok geeft zijn vrucht”, had God gezegd, “het land geeft zijn opbrengst en de hemel geeft zijn dauw; en Ik doe het overblijfsel van dit volk dit alles beërven. Gelijk gij onder de volken een vervloeking geweest zijt, o huis van Juda en huis van Israël, zo zult gij, doordat Ik u heil schenk, een zegen worden.” (Zach. 8: 12,13)

Zie dat de Allerhoogste god de naam 'Overblijfsel' toepast hier. Alles at uit een Verbond komt, is een Overblijfsel. Maar wat voor een Overblijfsel.

Door de Babylonische ballingschap waren de Israëlieten voorgoed genezen van het aanbidden van gesneden beelden. Na hun terugkeer schonken ze veel aandacht aan godsdienstig onderricht en het bestuderen van wat geschreven stond in het boek der wet en in de profeten over het aanbidden van de ware God.

Het herstel van de tempel stelde hen in staat de ceremoniële diensten van het heiligdom ten volle na te leven. Onder de leiding van Zerubbabel, Ezra en Nehemia beloofden ze herhaaldelijk alle geboden en inzettingen van de Here te zullen onderhouden. De perioden van voorspoed die volgden, leverden overvloedig bewijs dat God bereid was te aanvaarden en te vergeven; en toch wendden ze zich met noodlottige kortzichtigheid telkens weer af van hun heerlijke bestemming, en pasten zelfzuchtig op zichzelf toe wat genezing en geestelijk leven aan tallozen zou hebben gebracht.

En zo Iearsi, begonnen ze hun eigen ondergang in te luiden!

quote:

Dit falen in het voldoen aan Gods plan kwam heel duidelijk in de dagen van Maleachi naar voren. Gestreng sprak de boodschapper des Heren over de boosheden die Israël beroofden van tijdelijke voorspoed en geestelijke kracht. In zijn bestraffing van de zondaars spaarde de profeet priesters noch volk. De godsspraak door Maleachi luidde, dat de lessen uit het verleden niet vergeten mochten worden, en het verbond dat God met het huis van Israël had gemaakt, trouw gehouden moest worden. Alleen door oprecht berouw kon Gods zegen hun deel zijn. “Tracht maar God te vermurwen”, pleitte de profeet, “dat Hij ons genadig zij.” (Mal. 1: 9)

De vraag dringt zich op, hoe trouw zijn wij, als het om de geboden gaat, want:

quote:

Het eeuwenoude plan voor de verlossing van de mensheid zou echter niet door een tijdelijk falen van Israël mislukken. Het mocht dan al waar zijn dat degenen, tot wie de profeet zich richtte, geen acht sloegen op de boodschap; maar Gods plannen zouden niettemin gestadig in vervulling gaan. “Vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat”, had de Here door zijn boodschapper doen weten, “is mijn naam groot onder de volken, allerwege wordt mijn naam reukwerk gebracht en een rein spijsoffer, want groot is mijn naam onder de volken, zegt de Here der heerscharen.” (Mal. 1: 11)

Hier wordt al duidelijk, dat de velossing der mensheid, niet allen het volk Israël betrof in dé hoedanigheid, maar dat de Allerhoogste een volk Israël uit ALLE volkeren zoekt. Het gaat dus om een Geestelijk volk, dat wél Zijn (hemelse-) wetten wil navolgen!

quote:

Het verbond van “leven en vrede” dat God met de zonen van Levi had gemaakt, –  het  verbond dat onnoemelijke zegeningen zou hebben gebracht als het gehouden was – wilde de Here nu vernieuwen met hen die vroeger geestelijke leiders waren geweest, maar die door de zonde ,,verachten en vernederden voor het gehele volk” waren. (Mal. 2: 5,9)

De Allerhoogste god blijft waarschuwen, net zoals dat vandaag ook weer gebeurt, als het om een oordeel(s)dag gaat!

quote:

Plechtig werden de boosdoeners gewaarschuwd dat de oordeelsdag zou aanbreken, en de Here iedere zondaar met een haastig oordeel zou bezoeken. Toch werd niemand zonder hoop gelaten; de profetieën van Maleachi over het oordeel gingen gepaard met uitnodigingen tot de onboetvaardigen om vrede te sluiten met God. “Keert terug tot Mij”, nodigde de Here, “dan zal Ik tot u terugkeren.” (Mal, 3: 7)

Lees eens Openbaring 14:6-12 daar staat nu precies dezelfde boodschap. Het initiatief om dat tev doen moet dan wél van de individu komen, want de Allerhoogste heeft immers Zijjn hand al uitgestoken?

quote:

Men zou menen dat ieder hart aan zulk een uitnodiging gehoor zou moeten geven. De God des hemels smeekt zijn dwalende kinderen tot Hem terug te keren, om met Hem samen te werken in het bevorderen van zijn werk op aarde. De Here steekt zijn hand uit om de hand van Israël vast te pakken hen te helpen op het smalle pad van zelfverloochening en zelfopoffering, om met Hem de erfenis als kinderen van God te delen. Zullen ze gehoor geven? Zullen ze ontdekken wat hun enige hoop is?

ook hier is duidelijke Iearsi, dat als mensen verloren gaan, het niet aan de Allerhoogste god ligt of aan Jezus Christus; Het is de mens zelf die verstek laat gaan.

quote:

Hoe verdrietig is het bericht dat de Israëlieten in de dagen van Maleachi aarzelden om hun hoogmoedige harten te verootmoedigen in directe en liefdevolle gehoorzaamheid en van harte gemeende samenwerking. Uit hun antwoord blijkt hun zelfrechtvaardiging: “In welk opzicht moeten wij terugkeren?” (Mal. 3: 7)

quote:

De Here openbaart zijn volk een van hun speciale zonden. “Mag een mens God beroven?” vraagt Hij. Toch berooft gij Mij”. Nog steeds niet overtuigd, vragen de ongehoorzamen: Waarin beroven wij U?” (Mal. 3:8 )
Even tot zover! Het natuurlijke volk Israël als ook die van alle natie en volk is dus zelf verantwoordelijk voor hun eindbestemming. De Allerhoogste god dwingt namelijk niemand Zijn Koninkrijk te aanvaarden.
Ook vandaag gaat de boodschap van verlossing en de oproep tot navolging 'in Geest'  aan alle volk en natie, door. Het volk Isra¨l, begonnen in Jakob is dus een Geestelijk israël, dat geboren wordt in het Hemels Jeruzalem, de plaats van onze moeder (wedergeboorte)
De 2300 avonden en morgens van Daniël reiken tot 1843, toen Jezus nar het heilige der Heiligen ging, naar Zijn Vader. Er komt niets meer, de profetiën vann onze tijd gaan in vervulling. Kijk eens naar dat Beeld dat Daniël en Nebukadnessar drommde; waar staan we nu! Veel meer dan de tenen, die verbrokkelt en wankel zijn, is er niet meer, veel tijd om te kiezen ook al niet!

dat het 'volk Israël' dus alleen een Geestelijk israël kan zijn, vinden we in

Jesaja 59:18-21

quote:

18 Even naar de werken, even daarnaar zal Hij vergelden, grimmigheid aan Zijn wederpartijders, vergelding aan Zijn vijanden; den eilanden zal Hij het loon vergelden. 19 Dan zullen zij den Naam des HEEREN vrezen van den nedergang, en Zijn heerlijkheid van den opgang der zon; als de vijand zal komen gelijk een stroom, zal de Geest des HEEREN de banier tegen hen oprichten. 20 En er zal een Verlosser tot Sion komen, namelijk voor hen, die zich bekeren van de overtreding in Jakob, spreekt de HEERE. 21 Mij aangaande, dit is Mijn Verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op u is, en Mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, die zullen van uw mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid toe.

Paulus nu past deze passage perfect toe op de 'heidenen' (ongelovigen)
Efeze 2:12,13

quote:

12 bedenk dat u destijds niet verbonden was met Christus, geen deel had aan het burgerschap van Israël en niet betrokken was bij de verbondssluitingen en de beloften die daarbij hoorden. U leefde in een wereld zonder hoop en zonder God. .

Het burgerschap vanuit het OT en het NT zal dus uiteindelijk in Christus zijn!

Joden die bekeerd zijn en Christus (Messiaanse joden) hebben aangenomen, zien hun éénheid in Hem, samen met Hem; in alle volk, taal en natie, en betrekken Efeze 2 veelal op dat fundament van hun nieuwe Verbondsrelatie met Christus en volkeren één maakt tot een Geestelijk Israël, zoals Jesaja 59 aantoont
.
Zij maken geen onderscheid tussen Christenen en zichzelf, als het om éénheid in Christus gaat! Er zullen er wellicht wel zijn, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen Ik snap dan ook werkelijk niet dat -de meeste- Christenen zich laten verleiden, door die scheiding tussen Joden wél te maken, zelfs als het om natuurlijke (heidense) Joden en Christenen gaat. En daarom dan 'kijken' naar die 3e Tempel. Maar Jezus zegt; Horende doof en ziende blind. Zie hier hoe Satan de wereld verdeelt; Eénheid in geweld en het kwaad, en onderverdeelt onderling!

Groeten
« Laatst bewerkt op: december 28, 2012, 11:52:59 am door nicodemus »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #720 Gepost op: december 28, 2012, 11:44:28 am »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2012 om 02:05:
[...]

Dat geloof ik dus niet. .
Dit heeft alles te maken met o.a de eerste 2 verzen uit het hoofdstuk:
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

Niet allen uit Israël zijn heel Israël. (Er wonen immers ook Arabieren).
Maar alleen de nakomelingen uit de lijn Abraham, Isaac en Jacob zijn kinderen van de Belofte.

Romeinen 9
4   Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid  en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #721 Gepost op: december 28, 2012, 12:29:09 pm »

quote:

small brother schreef op 27 december 2012 om 22:11:
[...]

Sorry voor mijn aandeel in anti-shalom gevoelens. Je maakt me nieuwsgierig; ik betreur nu heel even dat ik geen ND heb.. Wat is er met Paas...?
oh....een uitgebreid interview waarin hij zich uitspreekt over een ongeestelijke obsessie voor israel. Daar worden weer christenen die een  nog steeds bijzondere positie voor israel en de landbeloften weggezet als een stelletje christenzionisten die israel in plaats van jezus hebben geplaatst. misschien voor sommigen, maar hij en ik zijn het zeker niet eens net als vele theologen het niet met hem eens zijn en ook vele wel....dat ook....maar die geloof ik niet meer...maar dat mag...net als hij iets mag...maar overdrijven lijkt ook een theologisch vlak

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #722 Gepost op: december 28, 2012, 12:39:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2012 om 05:39:
[...]
 Dit is ook precies wat ik er mee wil zeggen Learsi: we moeten oppassen met het stellen van hoe God alles precies gaat doen.
Inderdaad, maar zelf las ik vanochtend na het ontbijt Jesaja 13 en 14.

Jesaja 13 gaat over de ondergang van Babel - Babylon.

19 Babel, het sieraad van de koninkrijken,
de luister en de trots van de Chaldeeën,
zal zijn als toen God ondersteboven keerde
Sodom en Gomorra.
20 Niemand zal er verblijven, nooit meer,
en niemand, van generatie op generatie, zal er wonen.
Geen Arabier zal daar zijn tent opzetten,
en geen herder zal daar neerstrijken.

Jesaja 14
1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen en Hij zal Israël nog verkiezen. Hij zal hen neerzetten op hun eigen grond. De vreemdeling zal zich bij hen aansluiten en zich bij het huis van Jakob voegen.
2 De volken zullen hen nemen en naar hun woonplaats brengen. Het huis van Israël zal hen in erfelijk bezit nemen als slaven en slavinnen in het land van de HEERE. Zo zullen zij gevangen houden wie hen gevangen hielden en heersen over hun onderdrukkers.

Ook het vetgedrukte deel lijkt nu nog onmogelijk, net als het stuk dat jij eerder citeerde. Nu ik Jesaja 14 erbij zie, voorafgaand aan de ondergang van Babel - Babylon en afgesloten met de ondergang van satan, denk ik dat het profetieën zijn voor het 1000 jarig vredesrijk. Hierbij immers zal Babylon vernietigd zijn door G'd de Vader, zal de satan opgesloten zijn en zal Israël door Jezus Christus als Messias verlost zijn uit de grote verdrukking. Het lijkt er sterk op dat de profetieën dat omringende landen stukken land vrijwillig afgeven aan Israël en dat de vijanden van Israël nu hun slaven zullen worden, in het (begin) van het 1000 jarig vredestijk zullen plaatsvinden bij de wederkomst van Christus als Messias.

quote:

De lijn die ik las vanacht is: elementen aan de hemel vergaan en de aarde komt bloot te liggen. Jezus zal doden op laten staan en anderen zullen nog op de aarde leven. Dezen die nog leven en die opstaan zullen een nieuw geestelijk lichaam krijgen, ter vervanging van ons vergankelijk lichaam. We zien uit naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde die God zal brengen. Dat is onze vreugde.

Zie je dit als opname of als wederkomst van Jezus?

Zelf zie ik het als opname, want er is geen sprake van een oordeel.

quote:

Iets dergelijks lezen we ook in Matt 25. Het schapen en bokkenoordeel. Daarin staan ook doden uit hun graven op. De één zal leven en de ander in het poel van vuur geworpen worden.

Hier is sprake van een oordeel en dus is het na de opname volgens mij. Zelfs het eindoordeel, want er zal worden geoordeeld op basis van werken.

quote:

De opname: dat is dat we mee genomen worden naar de hemel. De opstanding is in de aanloop naar het 1000 jarige rijk en daar inderdaad het oordeel.

Nu mijn misverstand dat mijn herzenen gevormd hebben. Ik had het zo in gedachten liggen dat wanneer we Jezus zien komen op de wolken, dat de joden ook hun messias zullen zien komen. Dat dit het grote geheim is wat Paulus ons openbaarde. Echter was zijn grote geheim (zoals ik het de nacht las) het volgende wat we vaker behandelden:Romeinen 11: 25

Oke,

quote:

Dat zou ik zo niet zeggen. Er wordt ook anders met teksten omgegaan.
Nu las ik echter wel dat er doden uit het graf opstaan en anderen er nog waren als Jezus komt met een volgend oordeel. Daarbij krijgen echter ook alle aanwezigen een geestelijk lichaam. Het aardse lichaam nemen we ter plekke afscheid van. Dat duid op een ontzieling van onze aardse lichamen. Het stoffelijke, het vlees. We arriveren ter plekke op de nieuwe aarde voor Jezus en het oordeel.

Een ander misverstand wat ik las was dat wat ik vertelde over geen leven dat er meer zal zijn. Dat betrof een oordeel dat al eens voltrokken is. Israël dat in ballingschap ging. Het land geplunderd. Geen vogel dat er nog aan de lucht zal vliegen. Geen spoor van leven te bekennen.
Daar had ik het dus ook mis.

Gelukkig is het nu duidelijk (geworden).  :)

quote:

Over de opname las ik in dat gedeelte niets. Ook niet over de laatste oorlog.
Dit beschijft echt juist een vredige situatie.  Ik kan in deze tekst nergens uit opmaken dat er dan een opname al heeft plaats gevonden. Ik wil nog een handboek bij de Bijbel die ik thuis heb raadplegen. Maar vannacht niet meer :)

Ook dit heb ik vannacht niet zo gevonden. Van Romeinen tot aan Openbaring in ieder geval niet. Ik dacht dus zelf ook dat er een tekst is waar dit zo ongeveer in zou staan en zelf ook koppelde aan Zijn wederkomst op de wolken en een opname, maar vond die wonderlijk genoeg niet.
Volgens mij is dit dan een interpretatie aan de hand van Openbaring, dat altijd wat lastig is om uit te leggen.

Het staat ook niet allemaal in 1 hoofdstuk, of 1 boek, maar is verspreid door heel de Schrift te vinden.

In Zacharia 12 wordt een en ander al meegedeeld.
De heidenvolken die tegen Jeruzalem zullen oprukken.
Dan zal G'd de Geest van genade en van gebeden uitstorten en Jezus aanschouwen die zij doorstoken hebben. De rouw geeft aan dat ze zullen beseffen dat ze hun Messias hebben gekruisigd.

Zacharia 12
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.

Ezechiel 37
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!

Even terug naar de veel besproken olijfboom, de bovenstaande citaat uit Ezechiel 37 verwijst er al naar toe.

Maar G'd maakt hier al duidelijk dat dit niet het geval is.
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, ditgesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

quote:

Daar las ik net trouwens ook weer in
Openbaring 21: 1-3

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde
21
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel, gereedgemaakt als een bruid die voor haar man sierlijk gemaakt is.
3 En ik hoorde een luide stem uit de hemel zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen zijn en hun God zijn.

© 2010 Stichting HSV

conclusie: een nieuwe aarde, zonder zee. Een nieuw Jeruzalem, afgedaald uit de hemel. God die komt wonen bij "Zijn volk" die bestaat uit "de mensen". Een bruid en de bruidegom verenigd.

Dit zal dus pas zijn na het eindoordeel van G'd naar hun werken, nadat alle ongelovigen zijn opgestaan voor G'd, weer leven na het 1000 jarig vredesrijk in een wereld waar ook de satan weer is losgelaten.

quote:

nog meer wat ik deze nacht vond:

Galaten 3:28

28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus.

Inderdaad maakt het voor een christen niet meer uit of we roots hebben als Jood of Griek. Heeft daarom G'd de Vader ook niet het volk Israël opzettelijk verblind voor het evangelie? Omdat Hij met hen al een Eeuwig Verbond heeft met vele beloften?
Dus in Christus is er geen onderscheid, maar buiten Christus om nog wel.
Dan zijn er immers ook nog heidenen? Dus ook nog Joden......

Galaten 4: 21-31

conclusie: wij horen bij het hemels Jeruzalem. In deze tekst vervolgd zelfs het aards Jeruzalem haar. [/quote]

Ik haal even een paar citaten naar voren:
23   Maar hij die van de slavin was, is naar het vlees geboren, hij echter die van de vrije was, door de belofte.

Welke belofte gaat het hier om?
Zie Romeinen 9:4

Hier wordt wederom onderscheid gemaakt tussen de nakomelingen van Ismael en van Isaac. Op de nakomelingen van Isaac rust de Beloften van G'd, niet op de nakomelingen van Ismael.

28   Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.
Wij uit de heidenen zijn door Christus, net als de Joden nu ook kinderen van Isaac. We zijn immers mede-erfgenamen waar de Joden erfgenamen zijn.

In Hebr 9 en 10 lees ik dat Jezus echt voor ons allemaal stierft.
Ik zou zeggen, via de joden, via Israël, maar voor ons allemaal.
Via het aardse Jeruzalem, zoals we het hiervoor lazen, maar voor het hemelse Jeruzalem.

quote:

Nog iets vond ik:

Hebreeën 12:18-22

Onze God is een verterend vuur

18 Want u bent niet tot een tastbare berg genaderd, en tot een brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
 19 tot bazuingeschal en het geluid van woorden. Zij die dat hoorden, smeekten dat het woord niet meer tot hen gericht zou worden,
 20 want zij konden wat hun bevolen werd niet verdragen: zelfs als een dier de berg aanraakt, zal het gestenigd of met een pijl doorschoten worden.
 21 En wat zij zagen was zo verschrikkelijk, dat Mozes zei: Ik ben zeer bevreesd en sta te beven.
 22 Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen,

© 2010 Stichting HSV

Weer de verwijzing dat we bij het hemels Jeruzalem horen.

Maar natuurlijk horen wij christenen door Jezus OOK (net als de Joden) bij het hemels Jeruzalem. Maar we vervangen de Joden niet ! Er OOK bijhoren is iets anders dan een vervanger zijn.

quote:

Hebreeën 13: 11-14

11   Want van de dieren waarvan het bloed als verzoening voor de zonde door de hogepriester het heiligdom werd binnengedragen, werden de lichamen buiten de legerplaats verbrand.
 12 Daarom heeft ook Jezus, om door Zijn eigen bloed het volk te heiligen, buiten de poort geleden.
 13 Laten wij dan naar Hem uitgaan buiten de legerplaats en Zijn smaad dragen.
14   Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige.

Zie in vers 13, het volk ! het volk Israël.
Jezus heeft in beginsel voor het volk Israël Zijn Offer gebracht om hen van de schuld over hun zonden te verlossen. Van deze genade mogen wij uit de heidenen OOK dankbaar gebruik maken. :)
Daarom ook wijst Jezus tijdens Zijn Bediening op aarde zo vaak op het feit dat de Joden niet zelf middels de Wet zichzelf kunnen redden en er altijd Genade noodzakelijk is. Zijn Genade door het Kruisoffer die Hij het volk Israël onvoorwaardelijk heeft geschonken en schenkt.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #723 Gepost op: december 28, 2012, 01:38:50 pm »

quote:

nicodemus schreef op 28 december 2012 om 10:25:

Okay, wie of wat is het GEHELE Israël dan?

De nakomelingen van Abraham, op Isaac op Jacob, waar de beloften van G'd op rusten.

quote:

En zo Iearsi, begonnen ze hun eigen ondergang in te luiden!

Tegenover al deze dreigingen van G'd aan Israël, die Hij ook heeft uitgevoerd, staan de vele beloften voor Zijn Genade aan Israël, die ik reeds heb geciteerd.

G'd laat ons ook in de Schrift weten dat Hij Zijn aangezicht tijdelijk heeft verborgen voor het volk Israël. Maar dat Hij Zijn Aangezicht ook weer zal tonen.

Hiermee, tezamen met alle Beloften van G'd voor Zijn genade, worden alle straffen tegen Israël opgeheven !

Jesaja 39
21 Ik zal Mijn heerlijkheid onder de heidenvolken laten blijken. Alle heidenvolken zullen Mijn oordeel zien dat Ik geveld heb, en Mijn hand, die Ik op hen gelegd heb.
22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.
24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.
25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.
26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar hen ook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.
29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn  Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

Er is dus absoluut GEEN sprake van een ondergang inluiden !

quote:

De vraag dringt zich op, hoe trouw zijn wij, als het om de geboden gaat, want: Malachi 1:11

Vermeng je eigen tekst nu met datgene wat er in de Schrift staat? Of welke vertaling gebruik je eigenlijk?

11 Maar van den opgang der zon tot haar ondergang, zal Mijn Naam groot zijn onder de heidenen; en aan alle plaats zal Mijn Naam reukwerk toegebracht worden, en een rein spijsoffer; want Mijn Naam zal groot zijn onder de heidenen, zegt de HEERE der heirscharen.

Inderdaad zal Zijn Naam groot worden onder de heidenen, maar het zegt niets over de Joden of sluit hen uit.

quote:

Hier wordt al duidelijk, dat de velossing der mensheid, niet allen het volk Israël betrof in dé hoedanigheid, maar dat de Allerhoogste een volk Israël uit ALLE volkeren zoekt. Het gaat dus om een Geestelijk volk, dat wél Zijn (hemelse-) wetten wil navolgen!

Kijk eens rond binnen onze kerken (welke kerk ben jij?) Alsof wij een haar beter zouden zijn dan de Joden. Het volk Israël is zoals het OT het omschrijft, een kwestie ban nageslacht en de Beloften die op dat nageslacht rusten. Zij zijn het volk van de beloften, niet wij. Christenen uit de heidenen zijn van de genade van Christus.

Daarbij hangt onze redding niet af van het doen van de geboden, maar slechts van de Genade door Jezus Kruisoffer. De kracht van dit Kruisoffer door Jezus gebracht ter zijde schuiven is een leer die wel bij de Jehova getuigen wordt geleerd.

quote:

Lees eens Openbaring 14:6-12 daar staat nu precies dezelfde boodschap. Het initiatief om dat tev doen moet dan wél van de individu komen, want de Allerhoogste heeft immers Zijjn hand al uitgestoken?
Zie het begin van hoofdstuk 14'
1 En ik zag, en zie, het Lam stond op de berg Sion, en bij Hem honderdvierenveertigduizend mensen met op hun voorhoofd de Naam van Zijn Vader geschreven.

Deze 144.000 bloedlijnen worden eveneens beschreven in Openbaringen 7:1-8.
Hier gaat het duidelijk over het volk Israël dat nog op aarde leeft en wordt gered,
Sterker nog, G'd laat de geplande vernietiging omwille van deze Joodse 144.000 bloedlijnen even uitstellen, opdat alle toorn van G'd hen niet treffen zal !

quote:

ook hier is duidelijke Iearsi, dat als mensen verloren gaan, het niet aan de Allerhoogste god ligt of aan Jezus Christus; Het is de mens zelf die verstek laat gaan.

Absoluut niet, want God bepaalt Zelf wie tot Jezus komt en wie Hij wel en geen genade verlenen zal. Onze daden hebben heirop geen invloed.

Even tot zover! Het natuurlijke volk Israël als ook die van alle natie en volk is dus zelf verantwoordelijk voor hun eindbestemming. De Allerhoogste god dwingt namelijk niemand Zijn Koninkrijk te aanvaarden.[/quote]
Jezus heeft met Zijn Kruisoffer het volk Israël zalig gemaakt, dus het oordeel over hen weggenomen. De vele beloften van G'd aan Israël mbt de genade die Hij hen zal schenken, kan doorgang vinden juist omdat Jezus Zijn Kruisoffer heeft gebracht in beginsel voor het volk Israël, waar OOK wij christenen uit de heidenen van mogen meeprofiteren. Door het Kruisoffer van Jezus kan G'd Zijn beloften tav Israël en hun genade, vervullen.

quote:

dat het 'volk Israël' dus alleen een Geestelijk israël kan zijn, vinden we in

Jesaja 59:18-21

Dit hoofdstuk gaat over de ondergang der Goddelozen, het volk Israël zijn immers geen Goddelozen.

We lezen ter afsluiting in dit hoofdstuk:
20 En naar Sion zal  een Verlosser komen
voor  wie zich in Jakob van overtreding bekeren,
spreekt de HEERE.

Nu, vele andere profetieën geven aan dat G'd Zelf het volk Israël (nakomelingen van Jacob waar de Beloften op rusten) zal verlossen en hen de geest van gebed en rouw zal geven, gevolgd door de geest van geloof. G'd Zelf zal dus zorgen dat aan de laatste vers door heel Israël wordt voldaan.

quote:

Paulus nu past deze passage perfect toe op de 'heidenen' (ongelovigen)
Efeze 2:12,13

Het burgerschap vanuit het OT en het NT zal dus uiteindelijk in Christus zijn!
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld
--> heidenen waren dus dood voor G'd, waren niets, veraf, niet van belang.

13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
-->Door Christus zijn we dichtbij gekomen, daar waar de Joden al waren dus.

14   Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
-->De tussenmuur afgebroken die de heidenen zonder G'd scheidde van de Joden met G'd. Nu kunnen de heidenen OOK bij G'd zijn, zoals de Joden al konden.

16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
-->Beiden, Jood en christen uit de heidenen. Niet alleen de Christen uit de heidenen.

17   En bij Zijn komst heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd aan u die veraf was, en aan hen die dichtbij waren.
--> Aan u die veraf was --> de heidenen
--> Aan u die al dichtbij was --> de Joden.

18   Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.
--> Beiden, Jood en Christen uit de heidenen hebben nu toegang tot de Vader, waar eerst alleen de Joden deze toegang tot de Vader hadden.

19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en  huisgenoten van God,
--> Nu zijn de christenen uit de heidenen geen vreemdelingen meer, maar medeburgers. Mede met de Joden, burgers en huisgenoten van G'd.

20   gebouwd  op het fundament van de apostelen en profeten,  waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is,
--> gebouwd op de profetieën van het OT en de leer van de apostelen in het NT. Van beiden is Jezus de hoeksteen.

Efeze 2 toont duidelijk aan dat wij christenen niet de plek hebben ontvangen van de Joden, maar dat we zijn bijgevoegd (vers 19)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #724 Gepost op: december 28, 2012, 08:09:59 pm »

quote:

learsi schreef op 28 december 2012 om 12:39:

Inderdaad, maar zelf las ik vanochtend na het ontbijt Jesaja 13 en 14.

Jesaja 13 gaat over de ondergang van Babel - Babylon.

19 Babel, het sieraad van de koninkrijken,
de luister en de trots van de Chaldeeën,
zal zijn als toen God ondersteboven keerde
Sodom en Gomorra.
20 Niemand zal er verblijven, nooit meer,
en niemand, van generatie op generatie, zal er wonen.
Geen Arabier zal daar zijn tent opzetten,
en geen herder zal daar neerstrijken.

Jesaja 14
1 Want de HEERE zal Zich over Jakob ontfermen en Hij zal Israël nog verkiezen. Hij zal hen neerzetten op hun eigen grond. De vreemdeling zal zich bij hen aansluiten en zich bij het huis van Jakob voegen.
2 De volken zullen hen nemen en naar hun woonplaats brengen. Het huis van Israël zal hen in erfelijk bezit nemen als slaven en slavinnen in het land van de HEERE. Zo zullen zij gevangen houden wie hen gevangen hielden en heersen over hun onderdrukkers.

Ook het vetgedrukte deel lijkt nu nog onmogelijk, net als het stuk dat jij eerder citeerde. Nu ik Jesaja 14 erbij zie, voorafgaand aan de ondergang van Babel - Babylon en afgesloten met de ondergang van satan, denk ik dat het profetieën zijn voor het 1000 jarig vredesrijk. Hierbij immers zal Babylon vernietigd zijn door G'd de Vader, zal de satan opgesloten zijn en zal Israël door Jezus Christus als Messias verlost zijn uit de grote verdrukking. Het lijkt er sterk op dat de profetieën dat omringende landen stukken land vrijwillig afgeven aan Israël en dat de vijanden van Israël nu hun slaven zullen worden, in het (begin) van het 1000 jarig vredestijk zullen plaatsvinden bij de wederkomst van Christus als Messias.

Dat zou ik ook zeggen, was het niet dat de joden er nog steeds offers brengen.
Daar loop ik dan op vast. Immers zullen ze Jezus als hun messias kennen in het 1000 jarige rijk en dus geen offers meer nodig hebben. Ik heb daardoor de nijging om het er maar ervoor te plaatsen. In aanloopt naar de komst van Jezus toe. Echter weet ik dat niet. Het lijkt me goed gewoon de voorspellingen te lezen en zo de voorspellingen te leren kennen. Als de praktijk dan gaat plaats vinden, dan wordt ons of generaties na ons het wel duidelijk.

quote:

Gerwin schreef:

quote:

Zie je dit als opname of als wederkomst van Jezus?

Ik schreef dit in het licht van de wederkomst, omdat er doden uit het graf opstaan, terwijl andere nog op aarde zijn. Vandaag zat ik me nog iets te herinneren van Jezus’ woorden tegen omstanders waar hij tegen sprak. Hij zei: “sommigen van jullie zullen nog niet gestorven zijn, als ze Mij zien komen op de wolken.”
Dat is me altijd al een raadsel geweest.

quote:

Zelf zie ik het als opname, want er is geen sprake van een oordeel.

Een vergelijkbaar gedeelte met de opstanding is het schapen en bokkenoordeel in Mattheüs 25. Die horen bij elkaar, naar mijn inziens.

In ieder geval is de nieuwe wereld waar de opgestaande mensen mee geconfronteerd worden er één waar geen zee meer te vinden is en ons aardse lichaam ingeruild zijn voor geestelijke lichamen. Dat past ook weer in het beeld van wat Openbaring zegt:
“ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde is er niet meer.”

quote:

Hier is sprake van een oordeel en dus is het na de opname volgens mij. Zelfs het eindoordeel, want er zal worden geoordeeld op basis van werken.

Mij viel de overeenkomsten op met de beloofde opstanding ten jongste dage.
Het is lastig weergeven of het voor of na het duizend jarige rijk geplaatst moet worden.
Het onderscheid die je maakt tussen oordelen op basis van geloof en het oordelen op basis van werken sta ik anders in. Ze vormen voor mij onlosmakelijk een band met elkaar.

In het kort gezegd ben ik op een wonderbaarlijke manier daar achter gekomen. Zo ervaar ik het namelijk. Als een gebedsverhoring.

Voor ruim 10 jaar terug piekerde ik me suf op mijn werk over de vraag (ik had slaapverwekkend werk soms) waar het nu allemaal om gaat. Ik dacht: “om het geloof in Jezus”, maar bedacht toen dat je verder toch ook goed moest leven. Nee, dacht ik toen, daarvoor stierf Jezus aan het kruis! Omdat we niet goed kunnen zijn! Maar, dacht ik dan: ik geloof al, waarom moet ik dan verder leven op aarde? Wat wil God nu verder dat ik doe?
Ik kwam steeds tot de conclusie dat geloven en goed doen belangrijk waren in ons aardse leven, maar het klonk zo tegenstrijdig, dat ik het niet met elkaar kon rijmen.

Op een gegeven moment kwam een deun van een kinderliedje in me op. Ik groef naar de woorden en vond die uiteindelijk. Een liedje dat ik als klein kind leerde op de basischool met de woorden:
Toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij? Ik vraag je niet naar huidskleur, naar geloof of naar je naam, maar toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij? Ik was naakt en had geen geld, waar was jij?

Ik las even later voor het eerste in Matt 25 over het schapen en bokkenoordeel waarin Jezus oordeelt op basis van wat jij voor Hem deed, door dat te doen voor zijn broeders en zusters.

Hierdoor begreep ik dat het antwoord op mijn gebed is: “geloven in Jezus en 'daardoor' dienstbaar zijn voor Jezus’ broers en zussen,”dat vraagt Jezus van ons.

Daarom kan het één niet zonder het ander. De duivel gelooft immers ook, samen met de demonen en ze sidderen.

quote:

Gelukkig is het nu duidelijk (geworden).  :)

Ja, en zo ontdek je ook weer nieuwe dingen. Dat is wel mooi.
Weer een deur die open is gegaan van het zicht op Gods koninkijk.

quote:

Het staat ook niet allemaal in 1 hoofdstuk, of 1 boek, maar is verspreid door heel de Schrift te vinden.

In Zacharia 12 wordt een en ander al meegedeeld.
De heidenvolken die tegen Jeruzalem zullen oprukken.
Dan zal G'd de Geest van genade en van gebeden uitstorten en Jezus aanschouwen die zij doorstoken hebben. De rouw geeft aan dat ze zullen beseffen dat ze hun Messias hebben gekruisigd.

Zacharia 12
9 Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.

Ezechiel 37
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!

Dank je voor Zacharia 12! Die kende ik nog niet.
Dit ga ik ook maar lezen. Ik heb er kanttekeningen van gemaakt, voor bij de bijbel.

quote:

Even terug naar de veel besproken olijfboom, de bovenstaande citaat uit Ezechiel 37 verwijst er al naar toe.

Maar G'd maakt hier al duidelijk dat dit niet het geval is.
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, ditgesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Dit ga ik ook na lezen. Ik zit met Ezechiël nog met het offeren in de maag.
Dit vergt tijd, geloof ik.

quote:

Dit zal dus pas zijn na het eindoordeel van G'd naar hun werken, nadat alle ongelovigen zijn opgestaan voor G'd, weer leven na het 1000 jarig vredesrijk in een wereld waar ook de satan weer is losgelaten.

Het hoofdstuk ervoor gaat inderdaad over het 1000 jarige rijk en het einde ervan.
Ik zal het weer opnieuw moeten bekijken, want wat ik aan het begin hier schreef basseerde ik hier onder andere op.

quote:

Inderdaad maakt het voor een christen niet meer uit of we roots hebben als Jood of Griek. Heeft daarom G'd de Vader ook niet het volk Israël opzettelijk verblind voor het evangelie? Omdat Hij met hen al een Eeuwig Verbond heeft met vele beloften?
Dus in Christus is er geen onderscheid, maar buiten Christus om nog wel.
Dan zijn er immers ook nog heidenen? Dus ook nog Joden......

Tot dat de joden (en heidenen) ook Jezus leren kennen, voor de messiaanse joden is er ook geen onderscheid, als het goed is. Echter herinner ik me dat messiaanse joden nogal eens zichzelf de wetten van Mozus nog voor een groot deel opleggen en ons er van vrij stellen, omdat we geen joden zijn. Een beetje jammer, eigenlijk. Ze maken het zichzelf moeilijk.

quote:

Ik haal even een paar citaten naar voren:
23   Maar hij die van de slavin was, is naar het vlees geboren, hij echter die van de vrije was, door de belofte.

Welke belofte gaat het hier om?
Zie Romeinen 9:4

Hier wordt wederom onderscheid gemaakt tussen de nakomelingen van Ismael en van Isaac. Op de nakomelingen van Isaac rust de Beloften van G'd, niet op de nakomelingen van Ismael.

Ook interresant, maar in Romeinen 9 worden de joden als kinderen van de slavin gemeld, die ons de kinderen van de vrije vrouw vervolgen. Dat moet je er in deze context meenemen.
Het is dan opeens een geestelijke zaak tussen de genen die Jezus kennen en de genen die Hem niet kenen en zo als slaven gebukt gaan onder de wetten.
Saulus kreeg zo de vraag van Jezus: "waarom vervolg je Mij?"

quote:

28   Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.
Wij uit de heidenen zijn door Christus, net als de Joden nu ook kinderen van Isaac. We zijn
In deze context worden de joden wel weer mee gerekend, maar dan vanuit de context van de joden die verlost zijn of worden door Jezus. Het vorige schreef over de benarde situatie waar de joden zich onder de bedekking nog onder bevinden, als kinderen van de slavin.

quote:

Maar natuurlijk horen wij christenen door Jezus OOK (net als de Joden) bij het hemels Jeruzalem. Maar we vervangen de Joden niet ! Er OOK bijhoren is iets anders dan een vervanger zijn.

Ik ben ook niet van de aanname dat we ze vervangen. Ik ben van de aanname dat God door Jezus zich een volk reinigt, dat bestaat uit joden en grieken. Een deel van de takken zijn afgesneden, niet alle. De afgesneden takken kunnen ook weer geënt worden, wanneer ze Jezus leren kennen.

quote:

Zie in vers 13, het volk ! het volk Israël.
Jezus heeft in beginsel voor het volk Israël Zijn Offer gebracht om hen van de schuld over hun zonden te verlossen. Van deze genade mogen wij uit de heidenen OOK dankbaar gebruik maken. :)
Daarom ook wijst Jezus tijdens Zijn Bediening op aarde zo vaak op het feit dat de Joden niet zelf middels de Wet zichzelf kunnen redden en er altijd Genade noodzakelijk is. Zijn Genade door het Kruisoffer die Hij het volk Israël onvoorwaardelijk heeft geschonken en schenkt.

Dat klopt. Israël is er ook tot heil van heel de wereld. Zo heeft God dat bedoelt.

ps: ik ben dit weekend even weg
« Laatst bewerkt op: december 28, 2012, 08:23:13 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #725 Gepost op: december 28, 2012, 08:25:53 pm »

quote:

learsi schreef op 28 december 2012 om 13:38:
[...]

De nakomelingen van Abraham, op Isaac op Jacob, waar de beloften van G'd op rusten.

Dat zijn wij ook, door ons geloof en werken uit dat geloof, omdat Abraham door zijn geloof en werken uit dat geloof onder de beloften vallen en zo met elkaar "heel Israël" vormen.
Zoals we lazen in Openbaring 21. Een volk van God, bestaande uit de mensen op de nieuwe aarde. Het hemels Jeruzalem is er op neer gedaald.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2012, 08:26:46 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #726 Gepost op: december 29, 2012, 12:31:29 am »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2012 om 20:25:
[...]

Dat zijn wij ook, door ons geloof en werken uit dat geloof, omdat Abraham door zijn geloof en werken uit dat geloof onder de beloften vallen en zo met elkaar "heel Israël" vormen.

Nee wij zijn immers niet de echte nakomelingen van Jacob, de erfgenamen, maar de mede-erfgenamen. We zijn niet het kind maar het stiefkind zeg maar, wel met dezelfde "rechten".

Op ons christenen uit de heidenen rusten niet de beloften, maar wel de genade van Christus. Op de Joden rust de Beloften die G'd aan Jacob heeft gedaan tav de zegen aan zijn nageslacht met uiteindelijk ook dezelfde Genade. Dat is ook DE reden dat G'd het volk Israël zal redden en genade zal schenken, vanwege Zijn beloften die Hij immers altijd nakomt.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #727 Gepost op: december 29, 2012, 01:21:15 am »
learsi, op het moment dat het volk Israel de Messias verworp en vermoordde ging de zegen naar het volk dat de `vruchten` van God`s woord zal dragen.  Dat is dus het Christendom, na Italie, het Duitse rijk, Spanje, Nederland, Engeland, nu dus Amerika het centrale Chr. land.   Dat land heeft nu de verantwoordelijkheid om de Messias te aanvaarden of niet .. samen met Korea natuurlijk, wat het Vaderland is.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #728 Gepost op: december 29, 2012, 02:36:58 am »
Waarom is Korea het Vaderland? Ik weet wel dat Rev. Sun Myung Moon een Koreaan was, maar of het gebruikelijk is voor aanhangers van een kerkelijke afsplitsing of nieuwe christelijke beweging het land van de oprichter ervan nou opeens het Vaderland te noemen... (?)
Het is wel speciaal, denk ik, maar er is vast een reden voor dat jij dit nu zo doet.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2012, 02:38:49 am door Trajecto »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #729 Gepost op: december 29, 2012, 03:25:42 am »

quote:

learsi schreef op 29 december 2012 om 00:31:
[...]

Nee wij zijn immers niet de echte nakomelingen van Jacob, de erfgenamen, maar de mede-erfgenamen. We zijn niet het kind maar het stiefkind zeg maar, wel met dezelfde "rechten".

Meer woorden zijn niet nodig, want deze woorden verwoorden precies wat het is ;)
Onze Vader heeft kinderen en stiefkinderen (al schiep Hij ze allemaal).
Stel je hebt een zoon en een stiefzoon. Zou het niet geweldig zijn als je jouw stiefzoon net zo lief zou hebben als je zoon?
Zo is God. Hij kijkt niet achterom, Hij kijkt vooruit :)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #730 Gepost op: december 29, 2012, 11:03:40 am »

quote:

gaitema schreef op 29 december 2012 om 03:25:

quote:

Learsi schreef:

Meer woorden zijn niet nodig, want deze woorden verwoorden precies wat het is ;)
Onze Vader heeft kinderen en stiefkinderen (al schiep Hij ze allemaal).
Stel je hebt een zoon en een stiefzoon. Zou het niet geweldig zijn als je jouw stiefzoon net zo lief zou hebben als je zoon?
Zo is God. Hij kijkt niet achterom, Hij kijkt vooruit :)
We zijn samen met Israël mede-erfgenamen van de beloften. De Joden zijn Gods uitverkoren volk. Uit dat volk werd Gods uitverkoren, geliefde Zoon geboren. Door wedergeboorte - de éénwording met Christus - worden we pas kinderen van God:

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

Die wedergeboorte is een geboorte vanuit de hemel:

Joh. 33 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
 4 Nicodemus zei tegen Hem: Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden?
 5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.
 6   Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest.

Door wedergeboorte zijn we geen stiefkinderen, maar èchte kinderen van God, want we hebben deel gekregen aan de goddelijke natuur. We lijken op de Vader, we zijn geschapen naar zijn beeld. Dat staat er echt:

2 Petrus 1:4 Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.

God ziet ons in Christus als zijn èchte kinderen:

Kol. 2:9   Want in Hem woont heel de volheid van de Godheid lichamelijk.
10   En u bent volmaakt geworden in Hem, Die het Hoofd is van iedere overheid en macht.

We hebben met Christus deel gekregen aan alles wat Hij heeft:

Rom. 8:32 Hoe zal Hij, Die zelfs Zijn eigen Zoon niet gespaard maar voor ons allen overgegeven heeft, ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Wat een heerlijke wetenschap. Onze Vader is een èchte liefdevolle Vader en geen stiefvader. We zijn geschapen naar zijn beeld. Hoewel dat beeld verstoord werd door de zonde, heeft Hij alles in het werk gesteld om ons terug te brengen naar onze oorspronkelijke bestemming. Hem zij de eer en de dank en de lofprijzing.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #731 Gepost op: december 29, 2012, 11:20:40 am »
Hallo Iearse,

Je haalde aan:

Jesaja 39

quote:

21 Ik zal Mijn heerlijkheid onder de heidenvolken laten blijken. Alle heidenvolken zullen Mijn oordeel zien dat Ik geveld heb, en Mijn hand, die Ik op hen gelegd heb.
 22 Dan zullen zij die van het huis van Israël zijn, weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, vanaf die dag en daarna.
 23 Dan zullen de heidenvolken weten dat zij die van het huis van Israël zijn, om hun ongerechtigheid in ballingschap zijn gegaan. Omdat zij Mij ontrouw waren, verborg Ik Mijn aangezicht voor hen en gaf Ik hen in de hand van hun tegenstanders, zodat zij allen door het zwaard vielen.
 24 Overeenkomstig hun onreinheid en overeenkomstig hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen.
 25 Daarom, zo zegt de Heere HEERE: Ik zal nu een omkeer brengen in de gevangenschap van Jakob, Ik zal Mij ontfermen over heel het huis van Israël en Ik zal het opnemen voor Mijn heilige Naam.
 26 Zij zullen hun schande moeten dragen, en heel hun trouwbreuk, die zij tegenover Mij gepleegd hebben toen zij onbezorgd in hun land woonden en er niemand was die hun schrik aanjoeg.
 27 Wanneer Ik hen uit de volken terugbreng en hen bijeenbreng uit de landen van hun vijanden, zal Ik door hen voor de ogen van veel heidenvolken geheiligd worden.
28 Dan zullen zij weten dat Ik, de HEERE, hun God ben, omdat Ik hen onder de heidenvolken in ballingschap voerde, maar hen ook weer verzamelde in hun land en niemand van hen daarginds nog liet achterblijven.
 29 Ik zal Mijn aangezicht niet meer voor hen verbergen, wanneer Ik Mijn Geest over het huis van Israël heb uitgestort, spreekt de Heere HEERE.

Wat probeer je hier nu te bewijzen Iearse? Het staat er toch precies zoals het weer zal gaan.

Er is dus absoluut GEEN sprake van een ondergang

Je moet eens opzoeken hoe vaak (7x) Jezus in Openbaringen er op wijst dat het grote Babylon al gevallen is.Welk Geestelijk volk in Christus en/of de wetten van dat andere Rijk, zal dan overblijven, als we weten dat Jakob de eerste was die 'een volk Israël was'. Hoe noemde de Allerhoogste God nu die eerste persoon, die de GEESTELIJKE STRIJD overwon in Christus (want Christus is Heer over het OT en NT) die bij al deze profetische feiten aanwezig was, al voor Hij naar de aarde kwam!  Ook de EU is gebaseerd op Bijbelse gronden, alhoewel we dat niet 'zien', natuurlijk niet, dat aspect zal pas aan de openbaarheid komen, als de mensen economisch zijn uitgeput en zij straks de Kerk van babylon wel moeten erkennen, willen zij nog te eten hebben. Ook Israël neemt een speciale plaats in dat EU streven. Dus ook Israël (als natie dus) in het vlees zal in en met het Grote Babylon  ten onder gaan. Het is immers Jezus die dat in Openbaringen 7x bevestigd!
Alleen zij die Geestelijk verbonden zijn met het hemels Jeruzalem, zullen overwinnen. Zij die willens en wetens naar aardse wonderen blijven kijken en er op hopen, gaan met het grote Babylon, daar waar hun liefde was, verloren.
En dan zullen ze erkennen dat de Allerhoogste god, een rechtvaardig vonnis over hen heeft uitgesproeken.

Lees en vergelijk nu eens dit:

quote:

In de verkondiging van de waarheden van het “eeuwig evangelie aan ieder volk, natie, taal en stam….” (Openb. 14:6) vervult Gods kerk op aarde in deze tijd de profetie uit het verleden: “Israël zal bloeien en uitspruiten, zodat zij de wereld met vruchten vervullen.” (Jes. 27: 6)

Hier staat Gods kerk, brengt het Evanglie aan....ALLE volk, taal en stam!
Openbaring 14:6 is hier op van toepassing. Openbaring is geheel geciteerd door Jezus aan Johannes op Patmos.
Er staat toch duidelijk: Gods kerk!

Die geloofsgemeenschap wordt door Christus genoemd in Openbaring 10
Joden leren dus het Evangelie 'in en door de heidenen'.
Het is dan ook geen wonder dat de Genade (-tijd) voorbij is, als het Evangelie aan de heidenen gebracht is; uit alle taal, stam, volk en natie!

De geopende boekrol

1 Ik zag een andere machtige engel uit de hemel neerdalen. Een wolk omhulde hem en de regenboog was om zijn hoofd. Zijn gezicht was als de zon en zijn benen waren als zuilen van vuur. 2 Hij hield een kleine boekrol geopend in zijn hand. Hij zette zijn rechtervoet op de zee en zijn linkervoet op het land. 3 Hij riep met een luide stem, zoals een leeuw brult, en daarna lieten de zeven donderslagen hun stem horen. 4 Ik wilde opschrijven wat ze gezegd hadden, maar een stem uit de hemel zei tegen mij: ‘Wat de zeven donderslagen gezegd hebben, moet je geheimhouden. Schrijf het niet op.’

5 Toen hief de engel die ik op de zee en het land zag staan, zijn rechterhand op naar de hemel. 6 Hij zwoer: ‘Zo waar de schepper van de hemel en alles wat daarin is, en van de aarde met alles wat daarop is, en de zee met alles wat daarin is, tot in eeuwigheid leeft: het is de hoogste tijd! 7 Op het moment dat de zevende engel zijn bazuin zal laten klinken, zal Gods geheim werkelijkheid worden, zoals hij zijn dienaren, de profeten, heeft beloofd.’

8 Toen hoorde ik opnieuw die stem uit de hemel. Hij zei tegen me: ‘Haal de geopende boekrol die de engel die op de zee en het land staat in zijn hand heeft.’ 9 Ik ging naar de engel toe en vroeg om het boekje. Hij reikte het mij aan en zei: ‘Eet het op. Het zal branden in je maag, maar in je mond zo zoet zijn als honing.’ 10 Ik pakte het boekje aan en at het op. Het smaakte zoet als honing, maar nadat ik het opgegeten had, brandde het in mijn maag. 11 Toen kreeg ik te horen: ‘Je moet opnieuw over talrijke landen en volken en koningen profeteren.’

(Zie je wat daar staat Iearse, nergens wordt hier over het Israël van het OT gesproken, dat nog eens een Gods volk in Geestelijk zin zou worden)  De tijdspanne van het OT is door Christus definitief opgeheven, inclusief de ceremoniële wetgeving.

De Allerhoogste god, laat in Christus dus zien dat een getrouw volk, dat het Evangelie in de eindtijd (aansluitend op de 2300 avonden en morgens) uit de wereld zal opkomen, geleid door Christus zelf die laatse boodschappen van het heiligdom (herstelt) én die van de Drie engelen (Openbaring 14) aan ALLE mensen op de wereld, te beginnen bij de heidenen (en daar zijn ze inderdaad ook uit voortgekomen). Dat er een nauwe verbondenheid met het natuurlijke Jodendom is, mag blijken. Immers het Geloof is uit de Joden! Maar zelfs uit het seculiere én orthodoxe jodendom, zijn er mensen toegevoegd aan dié mensen, die het Evangelie verkondigen welke de Messias hebben aangenomen.
De meeste van deze Messiaanse Joden beroepen hun bekering op Efeze 2, waarin zij -notabene- aanduiden, dat het Evangelie helemaal niet alleen van of voor de Joden van geboorte -alleen- is. De muur, zo zeggen zij is weggehaald door Christus: één in Geest dus, één Geestelijk Israël!

En nog eens iets anders, als in Openbaringen 10 door Jezus een volk wordt geduid, dat opnieuw aan alle volk, natie en stam de laatste boodschappen moet verkondigen, het Evangelie dus, dan zou Hij, volgens jouw interepetatie, het volk Israël vanuit die Staat, die we aan de Middellandse zee aantreffen, daarvoor uitgekozen hebben. Maar dat was niet het geval! Niet in 1843 en niet in 1948.
Wel zijn er in 1849 de eerste joden én palastijnen, door bekeerde heidenen, 'door water en in Geest' gedoopt! Wat zeg je daar dan van!

Dit is de essentie van het 'volk Israël':
De apostel Paulus legt ons dit heel duidelijk uit in de Romeinenbrief. Als wij de trefwoorden in elk hoofdstuk volgen, dan komt er het volgende uit. “Heidenen
Rom. 1 Joden
Rom  2 liggen onder het oordeel Gods en hen wordt op grond van
Rom 3“Het geloof”  de gerechtigheid dat zij niet bezitten
Rom 4“toegerekend” .
Rom 5 Op grond van één daad van “gerechtigheid”  die lag in het lijden en sterven van Christus.
Alleen degenen die dit aanvaarden “sterven” met Christus en staan met Hem op tot een
Rom 6“nieuw leven”
Rom 7 Want “de wet” veroordeelt maar “de Geestschenkt de gerechtvaardigde een nieuw leven, het
leven van Jezus.
Rom 8 Als deze beide elementen rechtvaardiging en heiliging, de “toerekening” en
de “mededeling” van de gerechtigheid in het leven van Jezus, werkelijkheid worden in het leven van een christen, is men (pas)
Rom 9“uitverkoren.”
Zo iemand heeft “het woord” des geloofs in zijn hart
Rom 10 en is op weg naar een “volheid die de
Joden hadden kunnen bereiken (11: 12) maar niet bereikt hebben maar deze “volheid” zal in en door de heidenen bereikt worden (11: 25) als God “de zonde wegneemt” door de dienst van Jezus
in het allerheiligste van het hemelse Heiligdom. (Rom. 11: 25-36)
Daarna zal, geheel Israël, - degenen die uit Joden en Heidenen overwinnaars geworden zijn - zalig worden. (Rom. 11: 25-36)[/quote]

Groeten
« Laatst bewerkt op: december 29, 2012, 12:48:32 pm door nicodemus »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #732 Gepost op: december 29, 2012, 11:37:50 am »

quote:

Harmoniezoeker schreef op 29 december 2012 om 01:21:
learsi, op het moment dat het volk Israel de Messias verworp en vermoordde ging de zegen naar het volk dat de `vruchten` van God`s woord zal dragen.  Dat is dus het Christendom, na Italie, het Duitse rijk, Spanje, Nederland, Engeland, nu dus Amerika het centrale Chr. land.   Dat land heeft nu de verantwoordelijkheid om de Messias te aanvaarden of niet .. samen met Korea natuurlijk, wat het Vaderland is.
is dit de leer van Moon? Zo ja, dan is hij een anti-semiet

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #733 Gepost op: december 29, 2012, 12:05:07 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 december 2012 om 11:03:
[...]

We zijn samen met Israël mede-erfgenamen van de beloften. De Joden zijn Gods uitverkoren volk. Uit dat volk werd Gods uitverkoren, geliefde Zoon geboren. Door wedergeboorte - de éénwording met Christus - worden we pas kinderen van God:
Ik trachtte het begrip mede-erfgenamen te verwoorden. Verschil tussen erfgenamen en mede-erfgenamen en gebruikte daarvoor het begrip stiefkind.
Met name om aan te tonen dat wij niet de echte nakomelingen zijn van Jacob, zoals werd beweerd. Vandaar ook mijn toevoeging zeg maar , waarmee ik probeerde aan te geven dat het slechts een voorbeeld is.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #734 Gepost op: december 29, 2012, 12:13:17 pm »

quote:

learsi schreef op 29 december 2012 om 12:05:

Ik trachtte het begrip mede-erfgenamen te verwoorden. Verschil tussen erfgenamen en mede-erfgenamen en gebruikte daarvoor het begrip stiefkind.
Met name om aan te tonen dat wij niet de echte nakomelingen zijn van Jacob, zoals werd beweerd. Vandaar ook mijn toevoeging zeg maar , waarmee ik probeerde aan te geven dat het slechts een voorbeeld is.
Ik begrijp je wel. Het was een reactie op de reactie, waarbij het woord "stiefkinderen" werd opgepakt. Die zouden zelfs als zodanig geschapen zijn. Je hoort die opvatting wel meer.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #735 Gepost op: december 29, 2012, 01:01:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 28 december 2012 om 20:09:
[...]

Dat zou ik ook zeggen, was het niet dat de joden er nog steeds offers brengen.
Daar loop ik dan op vast. Immers zullen ze Jezus als hun messias kennen in het 1000 jarige rijk en dus geen offers meer nodig hebben.

Het zal dus vlak voor Jezus wederkomst zijn. Immers G'd zal het volk Israël een geest van gebed en rauw geven. In het Jodendom gaat rouwen over zonden en spijt betuigen hand in hand met dierenoffers, zoals het OT beschrijft. Mogelijk dat in Israël massaal gebeden zal worden tot JHWH, massaal de kleding gescheurd als teken van rouw, massaal geofferd vanwege hun zonden?

De enige reden dat er een grote verdrukking zal plaatsvinden in Israël door de wereld is om Israël alleen nog maar op JHWH, de G'd van Israël te laten vertrouwen.

quote:

Ik schreef dit in het licht van de wederkomst, omdat er doden uit het graf opstaan, terwijl andere nog op aarde zijn. Vandaag zat ik me nog iets te herinneren van Jezus’ woorden tegen omstanders waar hij tegen sprak. Hij zei: “sommigen van jullie zullen nog niet gestorven zijn, als ze Mij zien komen op de wolken.”
Dat is me altijd al een raadsel geweest.

In mijn visie moet Jezus hier bijna spreken over geestelijk sterven en verwijzen naar hen die het Eeuwige leven zullen ontvangen.
Immers de Joden die Christus nog niet hebben aangenomen zullen tot aan de wederkomst van Jezus als Messias in het dodenrijk moeten verblijven om dan vergeven te worden, terwijl de Joden die Jezus wel aannemen, christen zijn geworden en wel al het Eeuwige Leven hebben ontvangen.

quote:

Een vergelijkbaar gedeelte met de opstanding is het schapen en bokkenoordeel in Mattheüs 25. Die horen bij elkaar, naar mijn inziens.

Maar in Matteus 25 wordt duidelijk een oordeel naar werken aangehaald. Nergens is Genade te lezen daar, waarvoor Christus juist gestorven is. Slechts een oordeel met verwerping of aanneming als gevolg, op basis van gedane werken.
Bij deze gebeurtenis kunnen dus in ieder geval geen Christenen zijn ivm de genade van Christus.
Maar ook geen Joden, want het volk Israël krijgt ook Genade van G'd zoals ik in vele aangedragen verzen heb aangetoond.
Mogelijk zijn dit degenen in Israël die niet een nakomelingen zijn van Jacob en dus niet de Beloften van G'd tav Genade op hen hebben rusten? Mogelijk tezamen met degenen van de misleide deel van de Christelijke kerk (hoer van Babylon)?
Zelf denk ik echter dat dit gaat over het eindoordeel van alle ongelovigen na het 1000 jarig vredesrijk, omdat daar juist zal worden geoordeeld op basis van hun gedane werken.

quote:

In ieder geval is de nieuwe wereld waar de opgestaande mensen mee geconfronteerd worden er één waar geen zee meer te vinden is en ons aardse lichaam ingeruild zijn voor geestelijke lichamen. Dat past ook weer in het beeld van wat Openbaring zegt:
“ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De eerste hemel en de eerste aarde is er niet meer.”

De laatste zin geeft dus ook aan da dit na het 1000 jarige vredesrijk zal zijn, omdat het 1000 jarige vredesrijk op onze fysieke aarde zal zijn, waar Jezus vanuit Israël de wereld zal regeren in vrede.

quote:

Mij viel de overeenkomsten op met de beloofde opstanding ten jongste dage.
Het is lastig weergeven of het voor of na het duizend jarige rijk geplaatst moet worden.
Het onderscheid die je maakt tussen oordelen op basis van geloof en het oordelen op basis van werken sta ik anders in. Ze vormen voor mij onlosmakelijk een band met elkaar.

In het kort gezegd ben ik op een wonderbaarlijke manier daar achter gekomen. Zo ervaar ik het namelijk. Als een gebedsverhoring.

Voor ruim 10 jaar terug piekerde ik me suf op mijn werk over de vraag (ik had slaapverwekkend werk soms) waar het nu allemaal om gaat. Ik dacht: “om het geloof in Jezus”, maar bedacht toen dat je verder toch ook goed moest leven. Nee, dacht ik toen, daarvoor stierf Jezus aan het kruis! Omdat we niet goed kunnen zijn! Maar, dacht ik dan: ik geloof al, waarom moet ik dan verder leven op aarde? Wat wil God nu verder dat ik doe?
Ik kwam steeds tot de conclusie dat geloven en goed doen belangrijk waren in ons aardse leven, maar het klonk zo tegenstrijdig, dat ik het niet met elkaar kon rijmen.

Op een gegeven moment kwam een deun van een kinderliedje in me op. Ik groef naar de woorden en vond die uiteindelijk. Een liedje dat ik als klein kind leerde op de basischool met de woorden:
Toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij? Ik vraag je niet naar huidskleur, naar geloof of naar je naam, maar toen Ik naar een naaste zocht, waar was jij? Ik was naakt en had geen geld, waar was jij?

Ik las even later voor het eerste in Matt 25 over het schapen en bokkenoordeel waarin Jezus oordeelt op basis van wat jij voor Hem deed, door dat te doen voor zijn broeders en zusters.

Hierdoor begreep ik dat het antwoord op mijn gebed is: “geloven in Jezus en 'daardoor' dienstbaar zijn voor Jezus’ broers en zussen,”dat vraagt Jezus van ons.

Daarom kan het één niet zonder het ander. De duivel gelooft immers ook, samen met de demonen en ze sidderen.
Hiertegenover staat het Fundament van Christus gaitema.
1 Korintiërs 3
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

2 Timoteüs 2
12   Als wij volharden, zullen wij ook met Hem regeren.  Als wij Hem verloochenen, zal Hij ons ook verloochenen.
13   Als wij ontrouw zijn, blijft Hij getrouw. Hij kan Zichzelf niet verloochenen.

Hieruit blijkt dat we dankzij Christus niet veroordeeld zullen worden, ook al verbranden onze werken als stro. Het bokken-oordeel echter laat een oordeel zien waaraan wel een zware veroordeling hangt van eeuwige verwerping.
Matteus 25 het bokkenoordeel kan dus nooit christenen aangaan, maar ook niet de Joden, omdat G'd het heel het volk Israël immers zal vergeven van hun zonden.
Voor beiden heeft Jezus juist Zijn Kruisoffer gebracht. :)

quote:

Ja, en zo ontdek je ook weer nieuwe dingen. Dat is wel mooi.
Weer een deur die open is gegaan van het zicht op Gods koninkijk.

:*)

quote:

Tot dat de joden (en heidenen) ook Jezus leren kennen, voor de messiaanse joden is er ook geen onderscheid, als het goed is. Echter herinner ik me dat messiaanse joden nogal eens zichzelf de wetten van Mozus nog voor een groot deel opleggen en ons er van vrij stellen, omdat we geen joden zijn. Een beetje jammer, eigenlijk. Ze maken het zichzelf moeilijk.

Dit "conflict" wordt al in de Schrift beschreven gaitema, Petrus wil vasthouden aan de wetten en Paulus wil dat niet voor de christenen uit de heidenen.
Uiteindelijk wordt er gesteld dat de Joodse Wet niet voor de christenen uit de heidenen is. [Helaas kan ik het vers zo niet vinden]

Maar zie ook Matteus 23
2   De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes;
3   daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken,  want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.

En ook de woorden van onze Heiland dat hij niet is gekomen om de Wet weg te doen, maar om de Wet te vervullen sluiten hierbij aan.
Matteus 5
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
19   Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Wij moeten dus wel een dader van de Wet zijn, nog steeds.
Binnen de Wet zijn zaken die betrekking hebben op het eerste Eeuwige Verbond tussen JHWH en het volk Israël. Wij christenen uit de heidenen zijn niet uit Israël en dus gelden deze niet voor ons uit de heidenen, want dat eerste Verbond gold al nooit voor ons.

Aan de andere kant zegt G'd in Romeinen 11:6 dat we niet op de Wet mogen vertrouwen om zo onze eigen redding te bewerkstelligen. Want wanneer we dat doen zal de genade van Christus komen te vervallen. We staan onder Zijn Genade of onder de Wet.
Romeinen 11:6
6   Maar als het door genade is, is het niet meer uit de werken, anders is genade geen genade meer. En als het uit de werken is, is het geen genade meer, anders is het werk geen werk meer.

Dus we moeten wel een dader (proberen te) zijn van de Wet, maar zonder dat we hiermee trachten onszelf ermee toegang tot het Eeuwige Leven te kunnen verschaffen, ter voorkoming van het wegvallen van de Genade die Christus ons schenkt.

[quote[Ook interresant, maar in Romeinen 9 worden de joden als kinderen van de slavin gemeld, die ons de kinderen van de vrije vrouw vervolgen. Dat moet je er in deze context meenemen. [/quote]
Die vergelijking gaat niet verder op dat dat wie onder de Wet leeft zonder Genade van Christus, niet vrij is. Immers elke misstap die dan gedaan wordt tav de Wet, zal grote gevolgen hebben. In zoverre wordt de parallel getrokken naar Hagar, die ook niet vrij was.
Wie onder de Genade van Christus leeft is dus vrij, ook al maakt degene een misstap of meer tav de Wet, er zullen geen gevolgen zijn.

Maar het is absoluut niet zo dat de nakomelingen van Isaac nu ineens nakomelingen van Ismael zijn geworden en dat wij uit de heidenen ineens die plek van nakomelingen van Isaac zouden innemen. Dat is niet wat hier bedoeld wordt namelijk.

quote:

Ik ben ook niet van de aanname dat we ze vervangen. Ik ben van de aanname dat God door Jezus zich een volk reinigt, dat bestaat uit joden en grieken. Een deel van de takken zijn afgesneden, niet alle. De afgesneden takken kunnen ook weer geënt worden, wanneer ze Jezus leren kennen.

Zoals ik al eerder aandroeg richting Nicodemus:
Zie onderstaande profetie, waar al wordt verwezen naar de toekomst inzake het afsnijden. G'd zegt hier al dat Hij degenen die afgesneden zijn Zelf zal terugplanten.
Ezechiel 37
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #736 Gepost op: december 29, 2012, 01:11:09 pm »

quote:

Adinomis schreef op 29 december 2012 om 12:13:
[...]

Ik begrijp je wel. Het was een reactie op de reactie, waarbij het woord "stiefkinderen" werd opgepakt. Die zouden zelfs als zodanig geschapen zijn. Je hoort die opvatting wel meer.

Nou, jij was toch degene die eens aandroeg een theorie dat satan ook zijn mensen op aarde geplaatst had? Ik vond dat moeilijk te plaatsen en heb erover gebeden.

Nu las ik dus gisteren, zoals ik eerder aangaf in dit of een ander topic, Jesaja 14, waar staat.
21 Maak de slachtbank voor zijn kinderen gereed
 vanwege de ongerechtigheid van hun vaders,

zodat zij niet meer opstaan, de aarde in bezit nemen
en het wereldoppervlak vullen met steden.

22 Zo zal Ik tegen hen opstaan,
spreekt de HEERE van de legermachten.
Ik zal van Babel naam en overblijfsel uitroeien,
 zoon en kleinzoon
, spreekt de HEERE.

Dit kinderen lijkt te verwijzen inderdaad, naar kinderen van de satan......
Want daarover gaat Jesaja 14.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #737 Gepost op: december 29, 2012, 01:41:07 pm »

quote:

nicodemus schreef op 29 december 2012 om 11:20:
Hallo Iearse,

Je haalde aan:

Jesaja 39

Wat probeer je hier nu te bewijzen Iearse? Het staat er toch precies zoals het weer zal gaan.

Er is dus absoluut GEEN sprake van een ondergang

Een ondergang is definitief, de geciteerde vers toont dus aan dat hier tav het volk Israël geen sprake van is, want G'd zal na Zijn straffen aan Israël, hen Genade en Zegen schenken.

quote:

Je moet eens opzoeken hoe vaak (7x) Jezus in Openbaringen er op wijst dat het grote Babylon al gevallen is.

Als er al een land niet kan voldoen als Babylon, dan is het Israël wel. Babylon is immers de vijand van Israël en de vriend van de antichrist / satan.

Je citeerde:

quote:

6 In de dagen die komen, zal Jakob wortel schieten,
 Israël zal bloeien en groeien

en zij zullen het wereldoppervlak met vruchten vervullen.
Openbaring 14:6 is hier op van toepassing. Openbaring is geheel geciteerd door Jezus aan Johannes op Patmos.
Lees even verder.
7 Heeft Hij hem geslagen zoals Hij hem geslagen heeft die hem sloeg?
Is hij gedood zoals zijn gesneuvelden sneuvelden?
8   Door hem op te jagen, te verdrijven, hebt U met hem een rechtszaak gevoerd.
Hij heeft hem verdreven door Zijn harde wind, op de dag van de storm uit het oosten.
9 Daarom zal hierdoor de ongerechtigheid van Jakob verzoend worden.
Dit is de volle vrucht: dat Hij zijn zonde zal wegdoen,

wanneer Hij alle altaarstenen zal maken
als stukgeslagen kalksteen;
geen gewijde paal of wierookaltaar zal blijven staan.

G'd zal (en heeft) dus Zelf Israël (laten) bestrijden maar zal hen (Israël) hierom ook Zelf hun ongerechtigheden vergeven

quote:

In de verkondiging van de waarheden van het “eeuwig evangelie aan ieder volk, natie, taal en stam….” (Openb. 14:6) vervult Gods kerk op aarde in deze tijd de profetie uit het verleden: “Israël zal bloeien en uitspruiten, zodat zij de wereld met vruchten vervullen.” (Jes. 27: 6)

Waar lees jij dan kerk? In mijn vertaling SV en HSV staat nergens iets over kerk.
Meng je nu (weer) je eigen tekst met dat van de Schrift?

Die geloofsgemeenschap wordt door Christus genoemd in Openbaring 10
Joden leren dus het Evangelie 'in en door de heidenen'.
Het is dan ook geen wonder dat de Genade (-tijd) voorbij is, als het Evangelie aan de heidenen gebracht is; uit alle taal, stam, volk en natie!

quote:

De geopende boekrol in Openbaringen 10 !
(Zie je wat daar staat Iearse, nergens wordt hier over het Israël van het OT gesproken, dat nog eens een Gods volk in Geestelijk zin zou worden)  De tijdspanne van het OT is door Christus definitief opgeheven, inclusief de ceremoniële wetgeving.[/quote]
Mag ik je helpen herinneren aan het feit dat het volk Israël, uit de 12 stammen al 12.000 bloedlijnen door G'd zijn bewaard, in totaal dus 144.000 bloedlijnen. Dat is dus al geschied.

quote:

De Allerhoogste god, laat in Christus dus zien dat een getrouw volk, dat het Evangelie in de eindtijd (aansluitend op de 2300 avonden en morgens) uit de wereld zal opkomen, geleid door Christus zelf die laatse boodschappen van het heiligdom (herstelt) én die van de Drie engelen (Openbaring 14) aan ALLE mensen op de wereld, te beginnen bij de heidenen (en daar zijn ze inderdaad ook uit voortgekomen).

Zie het begin van Openbaringen 14, dat begint met wederom de 144.000 geredden, voordat de drie engelen over het eindoordeel beginnen.

1 En ik zag, en zie, het Lam stond op de berg Sion, en bij Hem  honderdvierenveertigduizend mensen met op hun voorhoofd de Naam van Zijn Vader geschreven.
De Naam van de Vader, G'd dus, degenen die de joden tot dan toe alleen erkennen.

quote:

En nog eens iets anders, als in Openbaringen 10 door Jezus een volk wordt geduid, dat opnieuw aan alle volk, natie en stam de laatste boodschappen moet verkondigen, het Evangelie dus, dan zou Hij, volgens jouw interepetatie, het volk Israël vanuit die Staat, die we aan de Middellandse zee aantreffen, daarvoor uitgekozen hebben. Maar dat was niet het geval! Niet in 1843 en niet in 1948.
Wel zijn er in 1849 de eerste joden én palastijnen, door bekeerde heidenen, 'door water en in Geest' gedoopt! Wat zeg je daar dan van!
Antwoord: dat je de boel enorm vergeestelijkt en extreme vervangingstheologie toepast.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #738 Gepost op: december 29, 2012, 02:05:27 pm »
Iearse schreef:

quote:

In mijn visie moet Jezus hier bijna spreken over geestelijk sterven en verwijzen naar hen die het Eeuwige leven zullen ontvangen.
Immers de Joden die Christus nog niet hebben aangenomen zullen tot aan de wederkomst van Jezus als Messias in het dodenrijk moeten verblijven om dan vergeven te worden, terwijl de Joden die Jezus wel aannemen, christen zijn geworden en wel al het Eeuwige Leven hebben ontvangen.

Je geeft dus aan dat er 2 opstanden zijn; de 1e tot eeuwig leven -en die de Here tegemoet gaan in de hemel.

De 2e opstanding, die na de 1000 jaren in het Hemels Jeruzalem, zal worden gezien worden, door de verlosten en Jezus als het Nieuwe Jeruzalem naar aarde is afgedaald, en de Satan voor korte tijd ontbonden zal zijn!

Messiaanse Joden hebben mij geleerd, dat het volk Israël of een volk in het vlees is en als inwoners van het Grote babylon leven en sterven. Of de mens bekeerd zich en neemt Christus (of de Allerhoogste god ten tijde van voòr het NT) aan en leidt een Geetelijk leven naar het Woord en de profeten en wordt een volk Israël naar de Geest, dat leeft of is gestorven, een Jood die dat zo leest wordt een Messiaanse Jood, dien zich dan heeft verenigt mét de Christen, die op grond van dezelfde wetten en geboden, Christus dient: lees Efeze 2! Eén in Geest, Eén volk op grond van Geestelijke gelijkheid! Eén Geestelijk Israël; nog in een vleselijke omgeving (bijwoners)

Iemand die sterft kan geen tweede kans krijgen! Het onderzoekend oordeel dat Jezus én de Allerhoogste houden, bepaalt de plaats van elke mens.
Inn het OT was het de Verzoendag, aan het einde van een jaar, in het Heiligdom door de Opperpriester. Over alle tijden heen is het de GROTE VERZOENDAG in het Hemels Heiligdom door de OPPERSTE PRIESTER, Jezus Christus. In die tijd leven we nu! Er is GEEN herstel of herroeping van OT profetiën mogelijk.
Het Joodse volk heeft de 490 jaar de tijd gehad om zich tot een Heilig en Geestelijk volk te bekeren! Wat afgesloten is, komt niet weer in dié zin.
Het allerlaatste verbond dat de Allerhoogste met de gehele mensheid (Jood en griek dus) heeft afgesloten, was in 1843. Er is ook voor Jezus géén weg terug uit het Heilige der Heiligen.
Jezus zegt Zélf dat Hij terug komt met het vonnis van het oordeel over ALLE mensen.

Enkele Bijbelpassages die over dat (hemels-) loon iets zeggen, dat wij alle zullen ontvangen; Jood én Griek:

1 Korinthiërs 3:8

quote:

En die plant, en die nat maakt, zijn een; maar een iegelijk zal zijn loon ontvangen naar zijn arbeid.
1 Korinthiërs 3:14

quote:

Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
1 Korinthiërs 9:17
[quote$Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon, maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd.[/quote]
 1 Korinthiërs 9:18

quote:

Wat loon heb ik dan? Namelijk dat ik, het Evangelie verkondigende, het Evangelie van Christus kosteloos stelle, om mijn macht in het Evangelie niet te misbruiken.
1 Timotheüs 5:18

quote:

Want de Schrift zegt: Een dorsenden os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.
Jakobus 5:4

quote:

Ziet, het loon der werklieden, die uw landen gemaaid hebben, welke van u verkort is, roept; en het geschrei dergenen, die geoogst hebben, is gekomen tot in de oren van den Heere Sebaoth.
2 Petrus 2:13

quote:

En zullen verkrijgen het loon der ongerechtigheid, als die de dagelijkse weelde hun vermaak achten, zijnde vlekken en smetten, en zijn weelderig in hun bedriegerijen, als zij in de maaltijden met u zijn;
2 Petrus 2:15

quote:

Die den rechten weg verlaten hebbende, zijn verdwaald, en volgen den weg van Balaäm, den zoon van Bosor, die het loon der ongerechtigheid liefgehad heeft;
2 Johannes 1:8

quote:

Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
Judas 1:11

quote:

Wee hun, want zij zijn den weg van Kaïn ingegaan, en door de verleiding van het loon van Balaäm zijn zij henengestort, en zijn door de tegenspreking van Korach vergaan.
Openbaring 11:18

quote:

En de volken waren toornig geworden, en Uw toorn is gekomen, en de tijd der doden, om geoordeeld te worden, en om het loon te geven Uw dienstknechten, den profeten, en den heiligen, en dengenen, die Uw Naam vrezen, den kleinen en den groten; en om te verderven degenen, die de aarde verdierven.
Openbaring 22:12

quote:

En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.
Begrijp dus dat er een:
Het aardse heiligdom met zijn vleselijke offers (Hebr. 9:1-7)
was en weer zal worden opgeiricht!

Maar dat er maar één waarlijk Heiligdom is, sinds de Hemelvaart van Jezus en het afsluiten van het heiligdom op aarde:

Hebreeën 9: 24-28

quote:

24 Christus is immers niet binnengegaan in een heiligdom dat door mensenhanden is gemaakt, in de voorafbeelding van het hemelse heiligdom, maar in de hemel zelf, waar hij nu bij God voor ons pleit. 25 Hij brengt daar niet telkens opnieuw het offer van zijn leven; hij is dus niet te vergelijken met de hogepriester die elk jaar het heiligdom binnengaat, en dat met bloed dat niet het zijne is, 26 want dan zou hij sinds de grondvesting van de wereld telkens opnieuw hebben moeten lijden. Nee, hij heeft zich bij de voltooiing van de tijden eenmaal geopenbaard, om met zijn offer de zonde teniet te doen. 27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel. 28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.

Dus ook het hemels Heiligdom moet gereinigd worden,Daniël 8:13,14
en Hebreeën 8:1-6 en 9:22-25.
De reiniging van het aardse Heiligdom vinden we in Leviticus 16:4-33

De Reiniging op Grote Verzoendag in het aardse heiligdom verwijst dus direct op het visioen van Daniël 8:14 en doelt daar op het volledige herstel van het Heiligdom. De reiniging van het heiligdom, dat in het aardse Jeruzalem stond, wees op de reiniging van de zonden van het volk Israël van het OT.

De Reiniging van het Hemels Heiligdom  wordt duidelijk in Daniël 8:14, waar jezus in de eerste afdeling van het (Hemels-) heiligdom de verzoening van elke mens apart en individueel doet en het tweede deel -het Heilige der Heiligen, de totale verwijdering van de zonde. Jezus Christus heeft dus sinds de vervulling van de profetie van de 2300 avonden en morgens, het oordeel ingeleid dat een einde zal maken aan alle zonden en het definiteif uitbant:

Gevallen, gevallen is het Grote Babylon....

groeten
« Laatst bewerkt op: december 29, 2012, 02:09:04 pm door nicodemus »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #739 Gepost op: december 29, 2012, 04:54:23 pm »
Hallo,

Het letterlijke Koninkrijk en het letterlijke Israël uit alle volk, stam en natie, zal pas (weer) opgericht worden, als de Evangelie verkondiging aan de heidenen, is geëindigd. Het begrijpen van dat Evangelie, kan allen maar als we de Kracht van de Heilige Geest over obs heen laten komen. (Hand. 1:6-8)
Laten we dus niet vergeten dat Paulus, in zijn tijd, een werkelijkheid meende te herkennen, in de vervulling van de profetie over de plaats waar het volk leefde én het volk op zich! De bekeerden van toen, zagen dus precies datgene waar vele Christenen ook vandaag naar uitkijken, naar een letterlijke wederkomst in een natuurlijke stad en een natuurlijk (vleselijke) Staat Israël.<<

Maar dat is nu juist wat Jezus én de Allerhoogste god tegenspreken!
Het Geestelijk Koninkrijk kan alleen maar door de Heilige Geest in de Messias ontstaan, en nergens anders door.
Jezus vervult dus NU die opdracht, in het Hemels Jeruzalem, waar -ook- onze moeder woont.
Als Jezus, als werkelijke zoon van David (dus in het vlees) zijn aardse opvoger zou zijn geweest, dus buiten de werking van Hemelse Kracht, dan was het wél zo geweest dat Hij (direct) op de troon was gegaan. maar dan had dus de profetie van o.a. Daniël geen nut gehad en was ook de gruwel der verwoesting geen deel geweest van Openbaringen en was dat boek ook niet nodig geweest.

De Allerhoogste god maakt duidelijk dat het "..Koninkrijk van God niet bestaat in woorden, maar in Kracht" (1 Kor. 4:20)
Het Koninkrijk inzake de profetieën wordt NU in Christus opgericht, het is nog een kwestie van tijd. Omdat te benadrukken heeft de Allerhoogste god aan Petrus ook bekend gemaakt dat de Here, de Christus zou opstaan en plaats nemen op de troon. (Hand. 2) Petrus paste hier het OT toe, waarvan de profeet Joël (2:27-33) zegt tegen het oude Israël:'ALLEN die Jezus de Christus aanvaarden als  hun' Heer en Christus'; alle (in het) vlees!. Al wie de naam des heren aanroept...

Er wordt dus geen onderscheidt gemaakt, WIE de Here aanroept. Want het is alleen Jezus Christus die 'alle macht tot discipelen gegeven is'; En het is ook Hij die de discipelen over de aarde wegzendt (Matt 28). Dus geen enkele jood, die Christus niet aanneemt, zal nog een Evangelie kunnen verkondigen, zolang hij of zij dus in'het vlees blijft', zonder de Kracht van daden.

Het punt is dat als de schrijver van Openbaringen, Johannes op Patmos, notabene onde de directe leiding van Christus, de mensen oproept om uit het geestelijke Babylon te gaan, verwijst hij, als schrijver van die Openbaringen, naar het zedelijke doel van de roeping uit een letterlijk Israël uit het letterlijke Babylon en hun terugkeer naar Jeruzalem opm de Tempel en de stad te herbouwen (Openbaring 18:4) Nu echter worden de mensen, uit alle tal, stam, natie en volk opgeroepen om persoonlijk uit Babylon te gaan en de ware God te aanbidden en deze aanbidding te herstellen (Openbaring 14:6-12)

De rede is, dater grote schade toegebracht is  in de Middeleeuwen door het Geestelijke Babylon aan de geestelijke Tempel en de geestelijke stad van de Allerhoogste god. (Openbaring 11:1-3) De vaten die in de dienst van Satan`s bedriegelijke babylonische systeem van aanbidding werden gebruikt (Dan.1:2 en 5:1-4) worden weer terug gebracht naar het Huis van de ware aanbidding.
Logisch dat dat Huis, geen deel van het grote Babylon kan zijn. (Ezra 1:1-11 en Matt 17:11) De herbouw en het herstel van de enkeling, de individu én de gemeente tot een Tempel van de Allerhoogstedus en Tempel van de Heilige Geest=persoonlijke belichaming van Christus worden in het beleven van het OT Israël uitgebeeld. Een voorafschaduwing van de hemels zaken!
Dus als we de NT stelregel, die de OT geschiedenis in relatie tot de profetie (Christus) toepassen en het zedelijke doel van de Allerhoogste god in het oog houden, dan wordt  de Bijbel voor ons een 'levend boek', vol Kracht en planning voor ons dagelijks leven, waardoor het ons ook leidt tot de verklaring van de Profetieën. We lopen, onder leiding van de HG in Christus, van Sabbat tot Sabbat regelrecht het Koninkrijk binnen. Andere wegen en andere geboden lijden ons af van het smalle pad en veroorzaakt dat wij dwalen en rondjes draaien op een vals fundament, in geboden van mensenhanden en van menselijke bedekkingen!

quote:

Eén van de gaven van de Geest is profetie. Deze gave is een kenmerk van de gemeente der overigen.
Profetie is een belangrijke gave van de Geest die God geeft om zijn kerk te leiden. Hij heeft beloofd profeten te blijven sturen tot het einde der tijden, in het bijzonder de geest der profetie tot zijn overblijfsel.

Bijbels bewijs voor de Gave van Profetie en het zenden van profeten tot aan de wederkomst!

quote:

1.God zendt profeten om ons zijn bedoelingen te openbaren. Amos 3:7.

2.De gave der profetie zal bestaan totdat de kerk volledige rijpheid en eenheid heeft bereikt. Efeziërs 4:11-13.

3. De Geest brengt vertroosting, leiding en berisping. Johannes 16:7-14.

4. Er zullen in de laatste dagen profeten zijn. JoëI2:28,29.

5.Gods overblijfsel heeft de geest der profetie. Openbaring 12:17; 19:10.

6.In bijbelse tijden schreven niet alle profeten boeken die in de Bijbel zijn opgenomen. Sommigen schreven boeken of gaven boodschappen door die geen deel van de Bijbel werden. 2 Samuël 7:3-11 ; Lucas 2:36; 1 Kronieken 29 :29; 2 Kronieken 9:29.
Groeten

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #740 Gepost op: december 29, 2012, 05:47:24 pm »

quote:

nicodemus schreef op 29 december 2012 om 14:05:
Iearse schreef:

Je geeft dus aan dat er 2 opstanden zijn; de 1e tot eeuwig leven -en die de Here tegemoet gaan in de hemel.

Niet ik, maar de Schrift heeft het over meerdere opstandingen.

quote:

De 2e opstanding, die na de 1000 jaren in het Hemels Jeruzalem, zal worden gezien worden, door de verlosten en Jezus als het Nieuwe Jeruzalem naar aarde is afgedaald, en de Satan voor korte tijd ontbonden zal zijn!

Dit is de eerste opstanding !
De gedode mensen die onthoofd waren om:
- het getuigenis van Jezus (Christenen)
- om het Woord van God (Joden)
Maar ware Christenen zijn al opgenomen met de opname door Jezus, dus zijn het mogelijk "christenen" die toch niet zijn opgenomen omdat ze zich in begin hebben laten mislieden door de valse profeet? Hun verzet hiertegen na de opname van de andere christenen kan hun ogen alsnog geopend hebben. Dit hebben ze dan met hun leven moeten betalen? Maar worden in de eerste opstanding opgewekt uit de dood?

Openbaringen 20
4 En ik zag tronen, en zij gingen daarop zitten,  en het oordeel werd hun gegeven. En ik zag  de zielen van hen die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het Woord van God, die  het beest en  zijn beeld niet hadden aangebeden, die  het merkteken niet ontvangen hadden op hun voorhoofd en op hun hand.  En zij werden weer levend en gingen als koningen regeren met Christus, duizend jaar lang.

Wat verder staat dat degenen van de niet gelovigen (niet Joden en niet christenen)
dus niet deel uit maken van die eerste opstanding, maar moeten wachten tot de tweede opstanding na het 1000 jarig vredesrijk.

5 Maar de overigen van de doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen waren. Dit is de eerste opstanding.
Het slot dit is de eerste opstanding, slaat dus eigenlijk op vers 4 terug volgens mij. Want als het zou slaan op de opstanding na het 1000 jarig vredesrijk, de hoeveelste opstanding is dan die in vers 4?

quote:

lees Efeze 2!

Daar had ik reeds commentaar op gegeven waar men mijns inziens fout gaat bij het lezen ervan.

quote:

Iemand die sterft kan geen tweede kans krijgen! Het onderzoekend oordeel dat Jezus én de Allerhoogste houden, bepaalt de plaats van elke mens.

Dat staat niet in de Schrift, zie mijn eerdere citaat van openbaringen 20.
Er komt een tweede opstanding na het 1000 jarig vredesrijk van de ongelovigen en satan zal met hen weer worden vrijgelaten. Daarna volgt pas het eindoordeel van G'd op basis van hun gedane werken.

12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek  des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond,  naar hun werken.

Je bent het hopelijk met me eens dat dit eindoordeel niet gaat over de ware christenen, omdat Jezus de schuld over de zonden heeft weggenomen?
Zo ook voor het volk Israël, waardoor G'd Zijn vele beloften en profetieën van genade en herstel van Israël kan vervullen.

Of heeft G'd volgens jou gelogen in de Schrift over deze Genade voor Israël?
Of is er een foutje gemaakt in de Schrift en is die dus onbetrouwbaar?

Als G'd israel had afgedaan dan zou er nergens iets in de Schrift over Zijn Genade voor hen te lezen zijn geweest. Dan zou Hij echt niet een "nieuw" geestelijk Israël hebben opgericht om verwarring te voorkomen, maar alleen Israël ter zijde geschoven en een nieuw volk met nieuwe naam "christenen" onthaald.

Want zoals Adinomus al aandroeg, maar waarop je geen antwoord gaf, je trekt de zegen van Israël naar het christendom toe door het allemaal te vergeestelijken en laat de vloeken bij het vleselijke volk liggen, dat is vervangingstheologie.

Inn het OT was het de Verzoendag, aan het einde van een jaar, in het Heiligdom door de Opperpriester. Over alle tijden heen is het de GROTE VERZOENDAG in het Hemels Heiligdom door de OPPERSTE PRIESTER, Jezus Christus. In die tijd leven we nu! Er is GEEN herstel of herroeping van OT profetiën mogelijk.[/quote]
Dus ook niet de OT profetieën waarin G'd het herstel van het fysieke Israël beloofd. Dat gaat dus ook gewoon gebeuren, want het Woord van G'd is Waarheid.
G'd beloofd in het OT en NT vele malen dat Hij Israël zal straffen, Zijn Aangezicht zal verhullen voor Israël, hen verspreiden over de hele wereld, maar ook dat Hij hen uiteindelijk weer zal zegenen en vergeven en Zijn Aangezicht weer zal tonen aan hen en hen zal terugbrengen naar het beloofde land Israël zoals in 1948 is geschied. Een enorme grote profetie is daarmee vervuld.

quote:

Het allerlaatste verbond dat de Allerhoogste met de gehele mensheid (Jood en griek dus) heeft afgesloten, was in 1843. Er is ook voor Jezus géén weg terug uit het Heilige der Heiligen.

Het eerste verbond tussen G'd en het volk Israël is nergens teniet gedaan, want de Woorden, beloften, profetieën en verbonden zijn immers Eeuwig !
Door G'd deze eigenschappen toe te kennen degraderen we Hem tot een onbetrouwbare afgod als allah.

quote:

Jezus zegt Zélf dat Hij terug komt met het vonnis van het oordeel over ALLE mensen.

Inderdaad, want Jezus heeft Zijn Kruisoffer gebracht in beginsel voor het volk Israël en OOK voor sommigen uit de heidenen. Wie dus niet van het volk Israël is en niet Jezus oprecht volgt als waar christen, zullen door Hem niet met Zijn genade worden gered.

Al diegenen dienen te wachten tot het 1000 jarig vredesrijk voorbij is en G'd dezen doet opstaan uit de dood zodat ze zich kunnen bewijzen in hun daden, waarop ze in het eindoordeel van G'd zullen worden geoordeeld op basis van hun gedane daden.

quote:

Enkele Bijbelpassages die over dat (hemels-) loon iets zeggen, dat wij alle zullen ontvangen; Jood én Griek:

Hier kan ik kort over zijn denk ik:
Deze zaken mbt loon, gaan die volgens jou ook de ware christenen en volgelingen van Jezus aan?

Nee dus, want Jezus heeft voor ons de schulden over onze zonden weggewassen, daarvoor heeft Hij Zijn pijnlijke offer gebracht. Niet alleen voor ons christenen, maar in beginsel voor de Joden, leert de Schrift. Dus deze verzen mbt loon zijn als beloning bedoeld voor gedane werken.

Net als de wedloop waarover de Schrift het heeft. Niet een wedloop die alleen de besten laat winnen, maar een wedloop waar men zijn/haar best doet om de prijs van ijzer, koper, zilver of goud binnen te halen en niet als stro, hooi of hout.
Maar al zal dat geschieden, dan nog biedt het Fundament door Jezus gelegd, ons bescherming tegen het verzengende vuur, dat onze werken dan al verbranden, maar niet onszelf, leert de Schrift.
1 Korintiërs 3
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

quote:

28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.

Precies, Jezus is de eerste maal gekomen als Lam om te redden al wie Hem en Zijn Kruisoffer aangenomen hebben.
Jezus zal een tweede maal komen om te redden het volk Israël uit de grote verdrukking, als Messias en Leeuw van Juda. G'd Zelf zal zorgen leert de Schrift, dat heel het volk Israël (inclusief de dode beenderen uit Ezechiel 37) de geest van geloof zal ontvangen en zo Jezus (h)erkennen.
Zacharia 12

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #741 Gepost op: december 29, 2012, 07:17:37 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 28 december 2012 om 12:29:
[...]

oh....een uitgebreid interview waarin hij zich uitspreekt over een ongeestelijke obsessie voor israel. Daar worden weer christenen die een  nog steeds bijzondere positie voor israel en de landbeloften weggezet als een stelletje christenzionisten die israel in plaats van jezus hebben geplaatst. misschien voor sommigen, maar hij en ik zijn het zeker niet eens net als vele theologen het niet met hem eens zijn en ook vele wel....dat ook....maar die geloof ik niet meer...maar dat mag...net als hij iets mag...maar overdrijven lijkt ook een theologisch vlak

Beste GC,
Volgens het RD, sla je de plank volledig mis!
Kun je dit niet iets beter vertalen naar wat er werkelijk gezegd en gesproken is?
M.i. moet je Dhr. Paas... excusses aanbieden voor deze uitlatingen.
Groet.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #742 Gepost op: december 29, 2012, 07:52:09 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 19:17:
[...]

Beste GC,
Kun je dit niet iets beter vertalen naar wat er werkelijk gezegd en gesproken is?
Groet.

Deze Steven Paas kan in 1 adem genoemd worden met Jos Strengholt, beiden leunen tegen het antisemitische aan, waarbij ze de Schrift trachten te misbruiken al knuffelend met de islam. Steun verlenend aan de pseudo-terroristen beweging van Sabeel.

http://www.refdag.nl/boek...s_een_stap_terug_1_672950

http://www.israel-palesti...ten-onrechte-aan-de-kaak/
« Laatst bewerkt op: december 29, 2012, 07:58:05 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #743 Gepost op: december 29, 2012, 08:05:15 pm »
Enkele linken:

http://christenenvoorisra...rmatie-een-keer-ten-goede

http://christenenvoorisra...enten-van-de-staat-israel

http://janvanbarneveld.nl...terrane-unie-en-het-beest

http://neverbesilent.org/...sspeech-verenigde-naties/
« Laatst bewerkt op: december 29, 2012, 08:11:04 pm door learsi »

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #744 Gepost op: december 29, 2012, 09:42:46 pm »

quote:

learsi schreef op 29 december 2012 om 19:52:
[...]

Deze Steven Paas kan in 1 adem genoemd worden met Jos Strengholt, beiden leunen tegen het antisemitische aan, waarbij ze de Schrift trachten te misbruiken al knuffelend met de islam. Steun verlenend aan de pseudo-terroristen beweging van Sabeel.

http://www.refdag.nl/boek...s_een_stap_terug_1_672950

http://www.israel-palesti...ten-onrechte-aan-de-kaak/

Beste Learsi,
Ik lees jouw bijdragen nog steeds met veel plezier.
Ik zou willen dat ik z'n kennis had op dat gebied!
Maar nu ben ik van mening, dat GC op dit forum onnodig kwetsend bezig is,
door onwaarheden te vermelden uit een in een bijeenkomst, gehouden referaat.
Bovendien heb ik deze vraag bij GC neergelegd!
Ik hoop wel, dat jij je niet schuldig maakt, aan deze onterechte conclusie's!
Er zijn veel Christenen, die een andere mening hebben, over de toekomst van (heel!) Israel en de uitleg, die in de Romeinenbrief gegeven wordt!
Misschien een tip. Overweeg nog eens, waarom Paulus zo intensief pijn en smart heeft, nu hij dit onderwerp van CHRISTUS moet optekenen en moet uitleggen aan
de gelovigen in Rome!
Een hartelijke groet.

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #745 Gepost op: december 29, 2012, 11:54:55 pm »
Grondig Christelijk, God verschuifde het centrale punt van Zijn voorzienigheid om dat het Joodse volk had gefaald.  Dat is geen anti-Semitisme.
`Israel` betekent overwinnaar, en het is dus een soort positie die door ieder `overwinnend` volk in geloof kan worden ingenomen.  Zei Paulus niet dat God `stenen kan opnemen, en hen afstammelingen van Abraham kan maken?  Nu zeker is Korea dat land.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #746 Gepost op: december 30, 2012, 01:26:39 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 21:42:
[...]

Beste Learsi,
Ik lees jouw bijdragen nog steeds met veel plezier.
Ik zou willen dat ik z'n kennis had op dat gebied!
Maar nu ben ik van mening, dat GC op dit forum onnodig kwetsend bezig is,
door onwaarheden te vermelden uit een in een bijeenkomst, gehouden referaat.
Bovendien heb ik deze vraag bij GC neergelegd!
Ik hoop wel, dat jij je niet schuldig maakt, aan deze onterechte conclusie's!
Er zijn veel Christenen, die een andere mening hebben, over de toekomst van (heel!) Israel en de uitleg, die in de Romeinenbrief gegeven wordt!
Misschien een tip. Overweeg nog eens, waarom Paulus zo intensief pijn en smart heeft, nu hij dit onderwerp van CHRISTUS moet optekenen en moet uitleggen aan
de gelovigen in Rome!
Een hartelijke groet.

Beste pottenbakker,
Mijn stelling komt voort omdat beide heren zich schuldig blijven maken aan vervangingstheologie, dat is voortgekomen uit antisemitisme.

De eerste christenen werden vervolgd door de Joden, maar ook door de Romeinen. Ze hebben toen de veiligste weg gekozen en hebben Jeruzalem voor Rome ingeruild, wijzend op het feit dat de Romeinse Pilatus Jezus immers als onschuldig betitelde. Negerend dat Pilatus Hem wel had laten kruisigen.

Rome kon alleen maar het christendom aannemen als ze de macht van de keizer in tact lieten en niet ondergeschikt hoefden te zijn aan de Joden. Hier is het dan ook al vroeg erg fout gegaan helaas. De zwarte middeleeuwen in Europa zijn dan ook mogelijk een straf van G'd geweest voor deze ingeslagen weg. De Christelijke kerk heeft in die tijd helaas weinig om zich op te kunnen voorstaan......

Vriendelijke groet,

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #747 Gepost op: december 30, 2012, 10:59:25 am »
Hallo Iearse,

Met alle respect,

Je schreef:

Dat staat niet in de Schrift, zie mijn eerdere citaat van openbaringen 20.

Er komt een tweede opstanding na het 1000 jarig vredesrijk van de ongelovigen en satan zal met hen weer worden vrijgelaten. Daarna volgt pas het eindoordeel van G'd op basis van hun gedane werken.  

Ik denk het niet Iearse, als het onderzoekend oordel in het Heilige der Heiligen reeds heeft plaats gevonden, dan komt Jezus met het loon naar werken!

Ook dus het loon voor hen die overleden zijn. De reiniging van het Heilig der Heiligen handelt over ALLE mensen van ALLE tijden, die naar hun werken en mét dié werken, gestorven zijn.

Als Jezus mét de verlosten na 1000 jaren terug keert naar aarde, dan is er nog een korte opstanding der overigen, die welke eeuwig verloren zijn. Zelfs strijden zij nog onder leiding van Satan, maar die strijd IS als verloren, want het grote Babylon IS al 1000 jaren weg, nadat de verlosten Hem tegemoet zijn gegaan in een oogwenk, Hem tegemoet in de Hemel.

Dus dit is geheel overeenstemmig met hetgeen ik al eens eerder aangaf, ook in eerdere postings. Het verzoenend (en dus het oordeel naar de werken van elk mens) IS al geschied. De zaken die jij noemt dienen als een GETUIGENIS van het feit dat de GEBODEN van een Hemels Rijk NIET zijn  afgeschafd én dat alleen op grond daarvan het Getuigenis en de Profetie in Christus, allen zijn uitgekomen

quote:

12 En ik zag de doden, klein en groot, voor God staan. En de boeken werden geopend en nog een ander boek werd geopend, namelijk het boek des levens. En de doden werden geoordeeld overeenkomstig wat in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

Wat gebeurde er in 1843 na de vervulling van de profetie van Daniël aangaande de 2300 avonden en morgens?

quote:

„En zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; Hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde Hem voor Deze; en Hem werd heerschappij gegeven en eer en koninklijke macht, en alle volken, natiën en talen dienden Hem. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet zal vergaan, en Zijn Koningschap is een, dat onverderfelijk is" (Daniël 7:13,14).
De „komst van Christus" die in deze tekst wordt beschreven is niet zijn wederkomst naar onze aarde. Hij begaf Zich naar de Oude van dagen in de hemel om de „heerschappij en eer en koninklijke macht" te ontvangen die. Hem zullen worden gegeven aan het eind van zijn optreden als Middelaar.[/quote]
Is Jezus al terug gekomen? Neen, niemand weet het moment. Wél blijkt dus, dat Jezus nog steeds Middelaarswerk doet voor ALLE mensen, de levenden en de doden.

In dat licht verwijs je ook maar steeds naar het letterlijke Israël, maar ik heb ook al eens aangegeven dat het letterlijke Israël een israël (nog steeds) in het vlees is. En de Bijbel leert ons dat er altijd een Israël in het vlees, maar daarnaast ook een Geestelijk israël is. (Niet voor niets worden de Protestantse kerk samen met het Pausom als moederkerk der wereld, die wekelijks de geboden van God overtreden, profetisch gezien als een valse profeet)

Het letterlijke Israël, zoals wij dat nu kennen zal een belangrijke rol spelen, vlak voor de komst van Christus! Want ij dat vleselijke Israël, het politieke Israël, dat deel uit maakt van de Koningen der aarde en in 2001 de Paus erkenden als een religieuze vertegenwoordiger en de Paus zelfs de meeste heilige plekken in Jeuzalem lieten bezoeken, alsof ze van hem waren.

Iearse, het ontbreekt je aan profetisch inzicht.

Je neemt de Bijbel letterlijk, zoals ook Geheime diensten doen, de Koningen der aarde, de USA, de EU etc. Dat doen ze om zich een eigen bedekking te maken en hun einddoel op dat fundament te realiseren, onder leiding van de Overste der wereld!
Dit, terwijl Gods volk toch de Gave der Profetie zou moeten hebben!
Maar okay, ieder zijn persoonlijke inzicht en groei in Christus natuurlijk!
Het verbaasd me dus niet dat je er een janboel van lijkt te maken, wellicht zonder dat je het merkt.

Dit is ook weer zo`n dooddoener:

[quoteMijn stelling komt voort omdat beide heren zich schuldig blijven maken aan vervangingstheologie, dat is voortgekomen uit antisemitisme[/quote].

Welk recht heb  je om mensen die er, op de één of andere manier, een andere theorie op na te houden 'van schuld' te moeten betichten.
En waar haal je het bewijs vandaan, dat een vervangsleer uit het antisemitisme is voortgekomen. En dan, wie heeft vervangen, Rome? Constatijn? Satan?
Welke vervanging heeft Jezus toegepast! Hij heeft het OT in een nieuw Verbond vervangen! Aan welke macht of kracht schrijf je nu een 'vervangstheorie' toe?

Geef nu zelf eens aan, wat het fundament voor ALLE gelovigen dient te zijn, Jood en Griek, om als EEN volk samen te kunnen leven in het Hemels Koninkrijk.

Wat is nu de essentie, waar het bij Christus om draait.  Want jij probeert op OT fundamenten een eigen bedekking te maken van het NT.
En dat doen de RKK Staat en de Islam ook! De stijl die jij, met alle respect, aanneemt is een Babylonische, zo werkt het in het grote Babylon. Men heeft aan een Hemels Jeruzalem en een Geestelijk Israël niets, want de wereld kan zich aan dat type (Geestelijke-) aspect van Christus niet optrekken!

Anti-semitisme bevindt zich alleen in het vleselijke Babylon, het Pausdom en de Islam staan er om bekend, hun fundamenten zijn gebaseerd op vleselijke en vooral eigen bedekkingen. Ga eens te rade bij Messiaanse joden, dan ben je op de goede weg!
Terwijl Messiaanse joden zich op Efeze 2 beroepen, als het om de éénheid in Christus (Geest) gaat,  wordt er weer eens over 'vervangstheorie' gesproken.
Voor de verandering van het zedelijke doel moet je niet mensen de schuld geven of een raadseltje voorhouden, maar gewoon de Profetie in Christus volgen, zodat duidelijk wordt dat het OT afgeschafd werd, inclusief haar zedelijke doel en dat Jezus de Christus, het NT heeft ingesteld om een GEESTELIJK fundament aan het Evangelie te laten zien aan de JOOD én de GRIEK!
ALLEN die Christus navolgen naar de wet en de profeten, worden in Christus verlost. Degenen die daarvoor niet kiezen, of door de Hemelse Vader  te licht bevonden worden, komen het Hemels Rijk NIET binnen, ook niet het hemels Jeruzalem. Een Allerhoogste god, Een Heer en Een volk en een Rijk!

Hier nog zo, iets;

Rome kon alleen maar het christendom aannemen als ze de macht van de keizer in tact lieten en niet ondergeschikt hoefden te zijn aan de Joden. Hier is het dan ook al vroeg erg fout gegaan helaas. De zwarte middeleeuwen in Europa zijn dan ook mogelijk een straf van G'd geweest voor deze ingeslagen weg. De Christelijke kerk heeft in die tijd helaas weinig om zich op te kunnen voorstaan......

Zo, dus mensen die in Christus gaan geloven, moeten 'ondergeschikt zijn' aan de Joden! Dat is nu precies waar de Joden van het OT aan ten onder zijn gegaan. Gods wetten gebruiken als wetten en geboden van mensen (in het vlees).
Nicodemus kreeg er van langs van Jezus, omdat hij mensen ondergeschikt wilde maken aan Gods wetten in het vlees.
Ondergeschikt aan de Joden! Er is maar één Heer, Verlosser, en Middelaar en dat is Jezus Christus (maar Hij is een Jood, dus navolgers van hem zijn Geestelijke Joden). We zijn niet ondergeschikt aan Hem in de relatie Heer en Meester en slaaf, maar Hij wil dat we Zijn vrienden zijn of worden!

Waar staat dat  verder allemaal wat je beweert, wat heet "straf van God" als het om de Middeleeuwen gaat. Voor wie, voor onschuldige mensen? Weet je dat de Allerhoogste god ALTIJD mensen heeft voortgebracht die zich aan de Wet en de Profetenn hielden, er is altijd een Overblijfsekl geweest Iearse, in alle tijden. Onafhankelijk van (de) Joden of de noodzaak 'ondergeschikt aan hen te moeten zijn. Het is de HEILIGE GEEST die gaat waar Hij wil en leid.

Altijd en overal! En dat God aan het einde van die periode Wereldwijde Godsdienstvrijheid heeft ingesteld, door ALLE mensen in de gelegenheid te stellen een keuze te maken. En als dan rond of in 1843 de laatste profetische evenmenten plaats vinden, komen bepaalde groepen Christenen zeuren over een 'vervangstheorie', die profetisch en in Christus nergens te vinden is, dan alleen de instelling van het NT.

We staan letterlijk en figuurlijk aan de vooravond van de wederkomst van de Heiland. We staan "op de tenen" van het Beeld van Nebukadnessar.

Ik wil je de profetische lijn van de Bijbel wel voorhouden, waaruit blijkt dat de Allerhoogste god, ook in de Middeleeuwen, Zijn dienstwerk in de wereld heeft voortgezet!

groeten

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #748 Gepost op: december 30, 2012, 11:26:03 am »

quote:

Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 19:17:
[...]

Beste GC,
Groet.
geen haar op mijn hoofd meneer Pottenbakker, geen haar....lees de lezersreacties in het ND

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #749 Gepost op: december 30, 2012, 11:34:52 am »

quote:

learsi schreef op 30 december 2012 om 01:26:
[...]

Beste pottenbakker,
Mijn stelling komt voort omdat beide heren zich schuldig blijven maken aan vervangingstheologie, dat is voortgekomen uit antisemitisme.

De eerste christenen werden vervolgd door de Joden, maar ook door de Romeinen. Ze hebben toen de veiligste weg gekozen en hebben Jeruzalem voor Rome ingeruild, wijzend op het feit dat de Romeinse Pilatus Jezus immers als onschuldig betitelde. Negerend dat Pilatus Hem wel had laten kruisigen.

Vriendelijke groet,

Beste Learsi,
De vraag, naar waarom Paulus "zoveel pijn en smart" had, bij het schrijven van De Romeinenbrief, had totaal niets met de politieke Romeinse overheersing te maken.
Maar had veel eerder met de "onwil en ondankbare houding van (Heel!) Israel" te maken.
Nogmaals, overweeg nog eens je "standpunt", waarom had Paulus zoveel pijn en smart had, "hij was zelf een rasechte Israeliet" bij het schrijven van deze Brief.
Een hartelijke groet.