Auteur Topic: Bidden en preken over Israël  (gelezen 105589 keer)

pjotr

• Bekijk profiel
Bidden en preken over Israël
« Reactie #800 Gepost op: januari 02, 2013, 07:52:08 am »
@ Learsi, Gaitema:
Jezus over het nieuwe verbond:

quote:

Zoeken naar: nieuwe verbond in mijn bloed
Zoeken in: NBG-vertaling 1951
2 vindplaatsen in 2 verzen

1.   Luc 22,20
Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt.

2.   1 Kor 11,25
Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis.

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #801 Gepost op: januari 02, 2013, 08:34:21 am »
Harmoniezoeker, ciiteerde o.a:

quote:

This is exactly what happened on the Easter morning of 1936, when Jesus appeared to the young Sun Myung Moon. He was desperately praying on a Korean hilltop and Jesus asked him to continue with the mission of establishing the Kingdom of heaven by building ideal families as the new Christ, the True parents of Heaven and Earth and mankind.

De redernatie klopt opm geen enkel punt! De profetie van Daniël is vervuld en wordt afgesloten met de vervulling van de profetieën die Jezus, door Johannes op Patmos, Openbaart! Bovendien onderhileld  Sun Myung Moon zich niet bezig met de geboden van de Hemels karakter. Hij paste een eigen bedekking toe.
De mens moet zich nu laten: Dopen door Water en Geest! Voordat hij of zij het Koninkrijk der Hemelen binenn kan gaan. (2 Kor. 3:18 en Joh.3:3-8)

groeten

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #802 Gepost op: januari 02, 2013, 09:25:40 am »
Hallo Iearse,

Je schreef:

quote:

De fysieke Joden, de nakomelingen van Jacob waarop de Beloften rusten moeten uit het grote Babylon (de wereld) vertrekken en naar het fysieke Beloofde Land Israël wederkeren. DAT is het Plan van G'd welke Hij momenteel hard aan het vervullen is.

Ik denk dat er nog het e.e.a. in de huidge Staat Israël zal gebeuren, geloof ik wel, maar ik heb je aangetoond, diverse malen al dat de mens zichzelf een bedekking zal maken om een christus binnen het Grote Babylon te bedenken, waarvan ik sterk vermoed, dat het Pausdom daarvoor zorgt, omdat zij een afgodendienst onderhouden. Vergeet niet dat het de Overste is, die op deze aarde de scepter zwaait enz ich een kerk heeft gemaakt die de profetie na zal bootsen en een Hemels Heiligdom weer terug probeert te realiseren op aarde. Satan kan alleen maar OT gebeurtenissen gebruik maken, om zich als 'God' neer te kunnen zetten in een aardse Tempel.
Nu Jezus zegt Zelf dat Hij geen voet op aarde zal zetten, als Hij komt:
"Geloof het niet als mens zegt; ik ben hier of Hij is daar!"

Het Pausdom wel, want dat heb ik je al aangetoont. En o.a. opdat feit zal dus Satan zich als een 'God' kunnen neerzetten!

quote:

Eerst zal Jezus Christus (Yoshua) als Messias wederkeren naar het fysieke Jeruzalem in Israël, waar de aardse wereld tezamen met de hoer van Babylon zich zo enorm tegen verzet momenteel.

Waardoor zal het Rijk van de Allerhoogste ontstaan Iearse?

Door Mijn Geest, zegt Jezus; zonder oorlog en zonder geweld!

Want als het zo zou zijn, zoals jij zegt, dan zouden dus de Geestelijke Joden (verlosten in Christus) eerst een strijd moeten aangaan met zij, de heidenen, om te overwinnen, terwijl Jezus duidelijk leert dat we (Geestelijk-) uit moeten gaan van het grote Babylon en een relatie met het Hemelse Jeruzalem, waaruit we immers wedergeboren worden.
Mensen die Christus aangenomen hebben, gaan toch niet eerst naar een aardse en natuurlijk Jeruzalem om de Heilige Geest te ontvangen?
Daarom zegt Jezus toch ook dat het Hemels Jeruzalem 'onze moeder' is en niet het natuurlijke sinds 1948!

De verlosten die bij de eerste opstanding opstaan zullen in een oogwenk, samen met de nog levende verlosten (in Christus) in een oogwenk de Here tegemoet gaan en samen met hem, voor altijd in het Hemels Jeruzalem zijn.
Daar worden ook de bewijzen van het altoos bestaande verbond van de Allerhoogste god met de mens getoont, in de Ark! (Openbaringen)

vervolgens:

Citaat
Wordt het dan niet eens tijd om erna te luisteren, Nicodemus?
Misschien wil de Heer jou wel iets duidelijk maken door deze mensen[/qote]

Ik denk het niet, want ik 'kijk naar boven', waar 'mijn geestelijke moeder' woont!
En waar ik de Here (hoop) tegemoet te kunnen gaan, op weg naar het hemels Jeruzalem.

vervolgens:

Ik dacht dat Yeshua zegt dat jehet Grote Babylon uit moet gaan

quote:

Nee hoor dat heb je verkeerd begrepen, de fysieke Joden als volk van G'd dienen het wereldse Babylon te verlaten. Wederom worden hier zaken die voor het volk Israël bedoeld zijn, onterecht toe-geeingend

Hoe kun je nu het (een)werelds fysiek Babylon verlaten, als er nergens een plek is om heen te gaan, op deze aarde! En hoe kun je nu je eigen Jezus zo tegenspreken, als Hij bedoelt dat we het Geestelijke Babylon moeten verlaten, door door de Heilige Geest Hem te aanbidden, in de Hemel!

Je schreef:

ABSOLUUT ! Dat is namelijk wat er letterlijk in de Schrift staat vermeld, Nicodemus, zonder vergeestelijkte uitleg (lees verdraaiing).

Nu, je zegt een volgeling van Jezus te zijn en nu ontken je Hem, door deze bevestiging.

De wedergeboorte en "wedergeboren" is een theologische gedachte in het christendom, gegrondvest in de Bijbel. De Bijbel bedoelt hiermee het weer tot leven wekken van de menselijke geest, die "dood was door overtredingen en zonden" en dus van God gescheiden was. De wedergeboorte wordt gezien als een eenmalige gebeurtenis, waardoor er een levende verbinding met God ontstaat.

De wedergeboorte wordt op een aantal plaatsen genoemd in het Nieuwe Testament en een toespeling daarop in het Oude Testament:

Mt 19:28: 'Jezus zei hun: "Ik verzeker jullie, bij de wedergeboorte, wanneer de Mensenzoon op de troon van zijn heerlijkheid zetelt, zullen ook jullie die Mij gevolgd zijn op twaalf tronen zetelen, om te oordelen over de twaalf stammen van Israël."'
 Tit 3:4-5: 'Maar toen de goedheid en mensenliefde van God onze redder is verschenen, heeft Hij ons gered, niet omdat wij iets gedaan zouden hebben dat ons kan rechtvaardigen maar alleen omdat Hij barmhartig is. Gered heeft Hij ons door het bad van wedergeboorte en vernieuwing door de heilige Geest.'

Het gaat hier dus beslist om een Geestelijke staat, niet om een natuurlijke staat van de mens: Psalm 51:5 en Efeziërs 2:3)

Joh 3:3-5: 'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.'

1 Petr 1:3: 'Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop.'

Ez 36:26-27: 'Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.' (Let er op dat er niet staat; vleselijk hart)
Nergens zie ik zoveel geweld en onrechtvaardigheid dan in Israël t.o.v. andere volkeren. Dat is geen voorbeeld in Christus/Yeshua.

Okay, tot zo ver even, ik heb nog met spoed iets te doen!

Maar ik proef toch hieruit, dat in jouw visie, er voor de heidenen geen verlossing mogelijk is, buiten het nationale volk Israël om!

Nou ik denk dat we dan nog lang moeten wachten, voordat dat aardse en die Joden met menselijke natuurlijke neigingen en dus een eigen bedekking, er aan toe komen, om de Opdracht die zij eens verwierpen, nog eens op te pakkeni
Ik denk dat Jezus daar niets aan kan veranderen, omdat Hij mensen niet kan dwingen om hem na te volgen, laat staat aan te zetten tot dwang!
Bovendien zegt Hij toch duidelijk dat Zijn Rijk niet van deze aarde is, en dat er op deze aarde het Grote Babylon geen sprake meer kan zijn van vrede.

Groeten
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 09:27:05 am door nicodemus »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #803 Gepost op: januari 02, 2013, 10:51:04 am »

quote:

HarryK schreef op 02 januari 2013 om 02:04:

Ook al staat in Mattheüs 1:21 dat hij de naam Jezus moet krijgen, "omdat hij zijn volk (laos) zal redden van hun zonden", Jezus zelf geeft aan dat dat niet beperkt is tot het volk Israël, maar geldt voor alle volken.

Het staat er, het volk van G'd was toen alleen nog Israël.
Niet voor niets bleef Jezus in Israël tijdens Zijn Bediening.
Niet voor niets noemde ook Jezus de heidenen hondjes.
Matteus 15
24 Hij antwoordde en zei:  Ik ben alleen maar gezonden naar de verloren schapen van het huis van Israël.
26 Hij antwoordde echter en zei: Het is niet behoorlijk het brood van de kinderen te nemen en naar de hondjes te werpen.
--> Kinderen zijn de Joden en de hondjes zijn de heidenen !

Uiteindelijk wordt deze Genade pas na Jezus Zijn opstanding en hemelvaart OOK verkondigd aan de heidenen.

quote:

Daarom sluit Mattheüs ook af met de uitzending van de discipelen om alle volken (ethnos) te onderwijzen en te dopen.
Uiteindelijk wordt deze Genade pas na Jezus Zijn opstanding en hemelvaart OOK verkondigd aan de heidenen.

quote:

Daarom ook schrijft Paulus over de betekenis van "Israël".
Hij geeft aan (Romeinen 9-11) dat het Israël dat behouden wordt, niet het letterlijke Israël (de afstammelingen van Jakob) is, maar het figuurlijke/geestelijke Israël dat bestaat uit alle kinderen van God, Jood en niet-Jood.
Romeinen 9
11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
--> Geeft weer aan dat we niets zelf kunnen verdienen, maar dat G'd tevoren Zelf bepaalt wie Hij redt en wie niet. G'd heeft tevoren al bepaald Zijn Volk Israël te zullen redden en laat dat ook veelvuldig in Zijn Woord weten.

quote:

Het is niet alleen de edele olijfboom, maar de boom waarvan takken zijn afgesneden, en waarop andere, wilde takken zijn geënt.

De afsnijding heeft plaatsgevonden op de edele deel, op moment van schrijven nog niet in het wilde deel. Maar G'd geeft er wel aan dat het wilde deel zich niet boven het edele deel moet roemen, omdat het edele deel het wilde deel draagt.
Edele deel is onder, wilde deel wordt erop geënt. Bij roemen van de wilde takken tov de edele takken, zou G'd die wilde takken wel eens kunnen gaan afsnijden. (Romeinen 9:11)

quote:

Dit heeft volgens mij niks met "vervanging" te maken, maar met simpelweg goed lezen wat er staat. Maar als ik dit verkeerd lees, hoor ik het graag.

Volgens mij dus wel, zoals ik in mijn reactie boven uitleg.
Het is roemen tov de edele takken als wilde tak.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 11:45:31 am door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #804 Gepost op: januari 02, 2013, 11:10:55 am »
Learsi, bedoel je niet "wilde" takken i.p.v. "tamme" takken. Die takken afkomstig van de wilde olijfboom worden natuurlijk wel "tam", doordat ze deel krijgen aan de "edele" olijboom. Overigens ben ik het eens met je uitleg.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #805 Gepost op: januari 02, 2013, 11:25:55 am »

quote:

pjotr schreef op 02 januari 2013 om 07:52:
@ Learsi, Gaitema:
Jezus over het nieuwe verbond:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Jezus heeft het dus wel ingesteld, zie ik.
Dank je voor deze aanwijzing.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #806 Gepost op: januari 02, 2013, 11:27:45 am »
Learsi: heb je pjots uitleg ook gezien?

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #807 Gepost op: januari 02, 2013, 11:30:24 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 02:47:

Wat denk je, dat die Barmhartige Samaritaan van God geen liefde ontvangt? Je onderschat Gods liefde voor de wereld.
Als Jezus zegt dat je zonder Hem niets kan doen in de gelijkenis van de wijnstok, dan is dat zo.
Kijk maar, Hij zegt het zeer duidelijk:

Johannes 15:1-5

"De ware wijnstok
15
1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman. 2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage. 3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u. 4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij niet, indien gij in Mij niet blijft. 5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen."

(NBG) Hierin staat helder elk vraag beantwoord.
De christenen die niet vrucht dragen? Die neemt de landman weg.
Die wel vrucht dragen snoeit Hij bij.
Wat de barmhartige Samaritaan betreft: vetgedrukte regels.

Het vrucht dragen is niet direct het doen van goede daden of liefde mijns inziens gaitema. Maar meer het evangelie doorgeven. Vrucht dragen heeft immers tot bedoeling dat de boom zich kan voortplanten en daarmee groeien?

Als je stelling zou namelijk kloppen gaitema, dan zou G'd dus meer naastenliefde geven aan de Boeddhisten dan aan Christenen? Want ik durf te stellen dat:
- de Boeddhisten meer naastenliefde tonen dan de doorsnee christenenen.
Je hebt deze stelling in mijn eerdere reactie links laten liggen namelijk.

quote:

Wat ik er maar mee wil zeggen is: hij was nog moslim toen de heilige Geest in hem trok.
Zou de heilige Geest zo ook niet door een boeddhist kunnen werken?
Veel mensen denken namelijk dat je eerst moet kiezen of je moet laten dopen, voor de Heilige Geest in je komt, maar dat is dus niet zo. Het is precies andersom. Door de Heilige Geest kan je pas goede keuzes maken.

Mee eens, eerst geloven en dan pas dopen.
Maar dopen in de Heilige Geest is ook nodig om het te bevestigen.

Neem de hoer Rachab, die de twee bespieders helpt. Op dat moment was er niemand anders om te helpen en dus werkt G'd als het moet ook door ongelovigen.
Maar om nu te stellen dat G'd met Zijn Heilige Geest meer werkt onder Boeddhisten dan Christenen gaat mij wat ver.

quote:

Ik heb niet gezegd dat Paulus meer was (hij noemt zichzelf juist de minste aller- broeders), maar dat God door Paulus een berisping richting Petrus deed. Ik zie aan jouw woorden dat jij niet geloofd dat Paulus door de Heilige Geest deze vermaning sprak.  Paulus wees Petrus terecht en jij zegt vervolgens: “Petrus zal zich ook wel aan Paulus geërgerd hebben.”
Daarmee ondermijn je het gezag van Paulus’ terechtwijzing.
Je bent het er dus mee eens dat Petrus niet bij de christenen uit de heidenen ging zitten, omdat ze onrein aten, begrijp ik? Het verbaast me weer hoe je hier God niet Petrus terecht zag wijzen.

Ik zie niet in waarom Paulus wel en Petrus niet door de Heilige Geest zou spreken. Ook Petrus immers werd geleid door de Heilige Geest.  

quote:

Het was ook niet Paulus zijn idee dat Petrus gewoon bij de christenen uit de heidenen aan tafel moest blijven zitten, wat de messiaanse Joden te Jeruzalem dus ook dachten.

Dat weet ik eerlijk gezegd niet zo zeker gaitema, misschien was het de opdracht aan Paulus en niet aan Petrus. Aan de andere kan zien we vaker dat het lijkt of Petrus regelmatig de dingen niet goed begrijpt. Zo doet Petrus ook ergens een verwijzing naar het oude testament, dat gewoon niet LIJKT te kloppen.

Toch hou ik het erop dat het de Woorden van G'd zijn en dat ik ze niet begrijp ipv te twijfelen aan het Woord in de Schrift.

Ik weet dat Messiaanse Christenen de spijs wetten houden als doel ok gered te worden. Dat is mijns inziens onjuist, want Christus redt en niemand anders.

quote:

Ja, tenzij God je niet helpt. Dan kan je ook het tweede verbond niet houden.
Zoals ik dus er achter kwam dat ik met één trapper niet kan fietsen.

Heb je het hier nu over goede daden of geloof in Christus?

quote:

Dat ben ik niet met je eens. Bij de geboorte van Jezus kwamen er wijzen uit het Oosten, geleid door een ster.

De archeologen als wijzen uit het oosten erkenden dat er een bijzonder iemand was geboren, maar begrepen nog niets van de Christus.

quote:

Een hoer uit Jericho werd behouden, toen de stad in duigen viel.

Zoals ik eerder schreef, als er geen alternatieven zijn zal G'd iedereen inzetten om Zijn doel te bereiken.

quote:

De oudste broer zou de jongste dienen, in het geval van de nakomelingen van Abraham. Hoewel dat zo was, gaf God beide broers wel een zegen mee.

G'd zegent de wereld sowieso.
Het gaat om het Verbond dat G'd Persoonlijk wilde sluiten met Isaac en ABSOLUUT niet met Ismael. Zelfs Kaïn de moordenaar beschermde G'd.

quote:

Hoewel Kaïn Abel dood sloeg en God Kaïn daarvoor strafte, werd Kaïn ook door God beschermd tegen de vreemde volken.

Precies een bevestiging dat de zegen aan Ismael ook niet zoveel om het lijf had.

quote:

Verder werd Nineve behouden, omdat ze na de komst van Jona zich bekeerden. God keek dus om naar Nineve, tot ergenis van Jona.

G'd zag af van vernietiging omdat ze zich bekeerden van de zonden. Waarschijnlijk waren deze zonden zich aan het verspreiden en wilde G'd dat voorkomen door vernietiging of door bekering door de zondaars van deze zonden.

Citaat
Paulus onderwees Petrus in een nieuwe openbaring en Paulus wees Petrus terecht, toen hij ten onrechte opeens niet meer bij de christenen uit de heidenen aan tafel wilde zitten, toen de messiaanse joden op kwamen draven. Vermoedelijk om geen gedoe met de joden te krijgen. Er waren immers ook joodse christenen die op gezag van de apostelen de christenen uit de heidenen wilden laten besnijden. Waren dat dan woorden van God?
Lijkt me niet, want Paulus kwam met zijn door God ontvangen inzicht en sprak dat ze niet besneden hoefden te worden. Hij wees op de besnijdenis van je hart.
Citaat

Ik denk juist dat G'd hier het onderscheid liet zien tussen Christenen uit de Joden en Christenen uit de heidenen, die beiden, zowel Paulus als Petrus niet begrepen.
Messiaanse Christenen moeten dus de spijs-wetten houden en zich laten besnijden, de heiden-christenen dus niet.

quote:

Verder deed Jezus nog geen uitspraken over het nieuwe verbond,
omdat die pas intrad na Zijn opstanding uit de dood.

Pjotr heeft inmiddels aangetoond dat we ons hier beiden in vergissen,

quote:

Wel is er over in het oude testament te lezen. Gods belofte aan zijn volk om doden tot leven te wekken en stenen harten te verruilen voor vlees verwijst naar het nieuwe verbond.
Nee dat is onjuist, omdat er heel duidelijk wordt gesproken over het volk Israël.
Ezechiel 11
16 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Hoewel Ik hen ver weggedreven heb onder de heidenvolken en hoewel Ik hen in de landen verspreid heb, toch zal Ik voor hen een heiligdom zijn, hoe kort ook, in de landen waarin zij gekomen zijn.
--> De Joden zijn verspreid over de wereld, toch?

17 Zeg daarom: Zo zegt de Heere HEERE: Ik zal u verzamelen uit de volken, en Ik zal u bijeenbrengen uit de landen waarover u overal verspreid bent, en Ik zal u het land van Israël geven.
--> De Joden zijn wederom verzameld sinds 1948 in het Beloofde land Israël, toch?

18 Zij zullen daarheen komen en daaruit al zijn afschuwelijke afgoden en al zijn gruweldaden wegdoen.
19 Ik zal hun  één hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit hun vlees wegdoen en hun een hart van vlees geven,
20 zodat zij in Mijn verordeningen gaan en Mijn bepalingen in acht nemen en die houden. Dan zullen zij Mij een  volk zijn, en zal Ík hun een God zijn.

-->Ver 20 is dus een vervolgvers en niet ineens een sprong van Israël naar Christendom. De "kerk" en kerkvaders hebben dit onterecht toegeëigend, helaas.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #808 Gepost op: januari 02, 2013, 11:33:20 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 11:10:
Learsi, bedoel je niet "wilde" takken i.p.v. "tamme" takken. Die takken afkomstig van de wilde olijfboom worden natuurlijk wel "tam", doordat ze deel krijgen aan de "edele" olijboom. Overigens ben ik het eens met je uitleg.

Ik blijf het als een groot plan van God zien. Jezus werd wel naar de joden gestuurd, maar met de bedoeling dat het evangelie de hele wereld over zou gaan.
Immers door de ontrouw van de joden moesten de heidenen ook in aanmerking komen voor het evangelie. Uiteindelijk blijven alle mensen Gods scheppingen en daarom zijn kinderen. Hij verlangt er naar om ballingen naar huis te zien keren.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #809 Gepost op: januari 02, 2013, 11:35:59 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 11:25:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Jezus heeft het dus wel ingesteld, zie ik.
Dank je voor deze aanwijzing.
Inderdaad, al ging ik er al niet vanuit dat er in het NT iets zou staan waar Jezus het mee oneens is, het is allemaal het Woord van G'd voor mij. Maar nu we weten dat Jezus ook Zelf de woorden nieuw verbond heeft gezegd, is het een bevestiging.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #810 Gepost op: januari 02, 2013, 11:41:22 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 11:33:
[...]

Ik blijf het als een groot plan van God zien. Jezus werd wel naar de joden gestuurd, maar met de bedoeling dat het evangelie de hele wereld over zou gaan.
Immers door de ontrouw van de joden moesten de heidenen ook in aanmerking komen voor het evangelie. Uiteindelijk blijven alle mensen Gods scheppingen en daarom zijn kinderen. Hij verlangt er naar om ballingen naar huis te zien keren.

Het evangelie vanuit Israël OOK de hele wereld over, dat is juist.
Maar Christus heeft met Zijn Offer het vol Israël al bevrijd, wat Hij bij Zijn Wederkomst als Messias in Israël zal gaan vervullen en daarmee eveneens de vele Beloften van G'd aan Israël om hen hun zonden te vergeven.

Vergeet niet dat G'd Zijn volk israel opzettelijk heeft verblind voor het evangelie en dat ze daarom vijanden zijn van het evangelie.
Romeinen 11
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen. 28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #811 Gepost op: januari 02, 2013, 11:44:20 am »
Learsi: we zitten op heel veel dingen kennelijk niet op één lijn.
Het is eigenlijk voor mij echt heftig om te lezen. Voor mij lijkt het alsof er steeds gevuurd wordt op de kern waarom het in het christelijke geloof draait.
Als Jezus zegt dat je zonder Hem niets kan doen, dan is dat zo.
Geloof en liefde van elkaar scheiden is voor mij als vloeken in de kerk.
Ik laat het hier bij. Lijkt me het beste.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 11:45:45 am door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #812 Gepost op: januari 02, 2013, 11:46:15 am »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 11:10:
Je hebt helemaal gelijk !!! Dank je, ik heb het aangepast  ;)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #813 Gepost op: januari 02, 2013, 11:50:15 am »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 11:44:
Learsi: we zitten op heel veel dingen kennelijk niet op één lijn.
Het is eigenlijk voor mij echt heftig om te lezen. Voor mij lijkt het alsof er steeds gevuurd wordt op de kern waarom het in het christelijke geloof draait.
Als Jezus zegt dat je zonder Hem niets kan doen, dan is dat zo.
Geloof en liefde van elkaar scheiden is voor mij als vloeken in de kerk.
Ik laat het hier bij. Lijkt me het beste.
Geloof en goede daden zijn twee verschillende zaken gaitema, niet voor niets laat de Schrift vaak zien en hamert op het feit dat geloof en goede daden hand in hand ZOUDEN MOETEN GAAN. Dat is echter niet altijd het geval en daarom ook is Christus voor ons gestorven aan het Kruis. Opdat we in oprecht berouw vergeving kunnen vragen aan Christus en zullen ontvangen. Jezus immers heeft niet de zonde weggenomen uit de wereld of uit de Christenen, maar de schuld over de zonde. De zonde bestaat nog steeds, helaas ook onder christenen.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #814 Gepost op: januari 02, 2013, 12:27:47 pm »

quote:

nicodemus schreef op 02 januari 2013 om 09:25:

Het Pausdom wel, want dat heb ik je al aangetoont. En o.a. opdat feit zal dus Satan zich als een 'God' kunnen neerzetten!

De satan heeft zich als afgod allah al uitgeroepen tot god.
Islamieten schreeuwen immers altijd allah akbar ! Hetgeen betekent, allah is groter dan G'd en niet zoals valselijk wordt beweerd allah is groter.

quote:

Waardoor zal het Rijk van de Allerhoogste ontstaan Iearse?

Door Mijn Geest, zegt Jezus; zonder oorlog en zonder geweld!

Lees het OT zonder het te negeren en je ziet dat Jezus als een leeuw van Juda zal wederkeren, vernietigend alle vijanden van het fysieke Israël zijnde de ongelovige wereld Babylon (antichrist) gesteund door de hoer van Babylon (valse profeet).

quote:

Want als het zo zou zijn, zoals jij zegt, dan zouden dus de Geestelijke Joden (verlosten in Christus) eerst een strijd moeten aangaan met zij, de heidenen, om te overwinnen,

Je gaat fout bij het geestelijk Israël. Er is geen geestelijk Israël Nicodemus, alleen een fysiek volk Israël.
Niet zij hoeven te strijden, Jezus en de engelen doen dat, te lezen in openbaringen, met veel geweld dmv rampen.

quote:

Mensen die Christus aangenomen hebben, gaan toch niet eerst naar een aardse en natuurlijk Jeruzalem om de Heilige Geest te ontvangen?

De Heilige Geest daalt immers neer op de mensen, wanneer ze Jezus als Verlosser en Heiland aannemen. Heeft niets met Jeruzalem te maken.

quote:

De verlosten die bij de eerste opstanding opstaan zullen in een oogwenk, samen met de nog levende verlosten (in Christus) in een oogwenk de Here tegemoet gaan en samen met hem, voor altijd in het Hemels Jeruzalem zijn.

Als je hier op de opname doelt van Christenen, ben ik het met jou eens.

quote:

Wordt het dan niet eens tijd om erna te luisteren, Nicodemus?
Misschien wil de Heer jou wel iets duidelijk maken door deze mensen

Ik denk het niet, want ik 'kijk naar boven', waar 'mijn geestelijke moeder' woont!
En waar ik de Here (hoop) tegemoet te kunnen gaan, op weg naar het hemels Jeruzalem.[/quote]
Ik kijk naar G'd de Vader door Jezus Christus.

quote:

Ik dacht dat Yeshua zegt dat jehet Grote Babylon uit moet gaan.

Hoe kun je nu het (een)werelds fysiek Babylon verlaten, als er nergens een plek is om heen te gaan, op deze aarde! En hoe kun je nu je eigen Jezus zo tegenspreken, als Hij bedoelt dat we het Geestelijke Babylon moeten verlaten, door door de Heilige Geest Hem te aanbidden, in de Hemel!

Door niet als de wereld gelijk te worden.
Overigens kunnen de Joden naar het Beloofde Land, waar G'd nu zo hard aan werkt, een profetie die voor onze ogen vervuld wordt momenteel. Dat beloofde Land Israël is namelijk niet Babylon.

quote:

ABSOLUUT ! Dat is namelijk wat er letterlijk in de Schrift staat vermeld, Nicodemus, zonder vergeestelijkte uitleg (lees verdraaiing).

Nu, je zegt een volgeling van Jezus te zijn en nu ontken je Hem, door deze bevestiging.

Dat is jou uitleg, niet de bijbelse.

quote:

De wedergeboorte wordt op een aantal plaatsen genoemd in het Nieuwe Testament en een toespeling daarop in het Oude Testament:

Het gaat hier dus beslist om een Geestelijke staat, niet om een natuurlijke staat van de mens: Psalm 51:5 en Efeziërs 2:3)

Wedergeboorte in Christus is inderdaad een geestelijke staat, mee eens. Staat ook zo in de Schrift.

Ez 36:26-27: 'Een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.' (Let er op dat er niet staat; vleselijk hart)
Nergens zie ik zoveel geweld en onrechtvaardigheid dan in Israël t.o.v. andere volkeren. Dat is geen voorbeeld in Christus/Yeshua.[/quote]

Lees nu even het hele stuk! Het begint met:
17 Mensenkind, toen het huis van Israël in hun land woonde, toen verontreinigden zij dat met hun weg en met hun daden. Hun weg was voor Mijn aangezicht als de onreinheid van een afgezonderde vrouw.
--> Dat zijn toch duidelijk de Joden en niet de wereld? De Schrift bevestigt zelf dat de Joden apart gezet zijn door G'd tov de andere heiden-volken.
18 Toen stortte Ik Mijn grimmigheid over hen uit omwille van het bloed dat zij in het land vergoten hadden, en vanwege hun stinkgoden waarmee zij het verontreinigd hadden.
19 Ik verstrooide hen onder de heidenvolken en zij werden verspreid over de landen. Ik heb hen geoordeeld overeenkomstig hun weg en overeenkomstig hun daden.

--> Dat is toch met de Joden gebeurd en niet met de heiden-volken?
20 Toen zij aankwamen bij de heidenvolken waarheen zij gegaan waren,  ontheiligden zij Mijn heilige Naam, omdat men van hen zei: Deze mensen zijn het volk van de HEERE en toch zijn zij uit Zijn land vertrokken.
--> hoe kunnen ander heiden-volken komen tot de heiden-volken?
Nee, het zijn hier duidelijk de Joden die bij de heiden-volken aankwamen.
21 Maar Ik spaarde hen vanwege Mijn heilige Naam. Het huis van Israël had die ontheiligd onder de heidenvolken waarheen zij gegaan waren.
22 Zeg daarom tegen het huis van Israël: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent.

--> Hoe kan een heiden-volk de Heilige Naam van G'd onder heiden-volken ontheiligen? Dat heeft dus het volk Israël gedaan.
23 Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de heidenvolken ontheiligd is, die u in hun midden ontheiligd hebt. Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik in u voor hun ogen geheiligd word.
24 Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.

--> Hoe kan een heiden-volk uit het heiden-volk worden gehaald en worden teruggebracht? Waar naartoe dan?
Het is het volk Israël dat op dit moment door G'd wordt terug gebracht naar Zijn beloofde Land Israël.

25 Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
26 Dan zal Ik u een  nieuw hart geven en een nieuwe  geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
28 U zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb, u zult een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor u zijn.

--> Hier de Belofte dat G'd dus Zijn Uitverkoren Volk Israël Zelf zal reinigen van hun zonden en hen de geest van geloof zal geven, opdat zij het volk van G'd zijn en G'd hun G'd is !
is toch vreemd om alle boze aan het fysieke Israël toe te schrijven en de zegeningen die erop volgen, snel onrechtmatig proberen in te pikken?

[quote[]Maar ik proef toch hieruit, dat in jouw visie, er voor de heidenen geen verlossing mogelijk is, buiten het nationale volk Israël om![/quote]
Fout !
De genade van Christus is OOK naar de heidenen gegaan. Er zijn2 verbonden.
Een verbond tussen G'd en het uitverkoren fysieke Israël en tussen G'd via Jezus en de christenen uit de heidenen.

quote:

Nou ik denk dat we dan nog lang moeten wachten, voordat dat aardse en die Joden met menselijke natuurlijke neigingen en dus een eigen bedekking, er aan toe komen, om de Opdracht die zij eens verwierpen,
Lucas 9
20 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Petrus antwoordde en zei:  De Christus van God.
Eerste aankondiging van het lijden
21 En Hij sprak hen streng toe en beval dat zij dit tegen niemand zeggen zouden.
22 Hij zei:  De Zoon des mensen moet veel lijden en verworpen worden door de oudsten, overpriesters en schriftgeleerden, en Hij moet gedood en op de derde dag opgewekt worden.

Dit was dus nodig om Zijn Heil aan het volk Israël en OOK de heidense wereld te kunnen brengen. Zonder dit offer was immers niemand gered en hadden alleen de fysieke Joden een kans om middels de Wet te trachten in het Koninkrijk te komen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 12:58:53 pm door learsi »

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #815 Gepost op: januari 02, 2013, 12:30:13 pm »

quote:

HarryK schreef op 02 januari 2013 om 02:04:
[...]

Voor het woord "volk" worden in het grieks diverse woorden gebruikt.
De belangrijkste zijn "laos" en "ethnos".
Laos geeft een bepaalde groep mensen aan, en wordt in de bijbel vaak gebruikt voor "het volk van God".
Ethnos wordt gebruikt voor ras, stam, een groep mensen die samen leven met dezelfde gebruiken en cultus. Dit wordt in de bijbel vaak gebruikt voor "de volken op aarde".

In Johannes 11:50 staat letterlijk: "1 mens moet sterven voor de "laos", zodat niet de hele "ethnos" vergaat."
Bijzonder dat hier de twee betekenissen 'door elkaar worden gehaald'.
En nog bijzonderder is dat nadrukkelijk wordt aangegeven dat het hier om een profetie gaat.

Dan enkele citaten uit de woorden van Jezus uit Mattheüs (citaten uit NBV):

Matt. 21:42-43: Daarop zei Jezus tegen hen: ‘Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen:
"De steen die de bouwers afkeurden
is de hoeksteen geworden.
Dankzij de Heer is dit gebeurd,
wonderbaarlijk is het om te zien.”
Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk (ethnos) dat het wel vrucht laat dragen.

Matt. 24:14: Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken (ethnos), zal het einde komen.

Ook al staat in Mattheüs 1:21 dat hij de naam Jezus moet krijgen, "omdat hij zijn volk (laos) zal redden van hun zonden", Jezus zelf geeft aan dat dat niet beperkt is tot het volk Israël, maar geldt voor alle volken.

Daarom sluit Mattheüs ook af met de uitzending van de discipelen om alle volken (ethnos) te onderwijzen en te dopen.

Daarom ook schrijft Paulus over de betekenis van "Israël".
Hij geeft aan (Romeinen 9-11) dat het Israël dat behouden wordt, niet het letterlijke Israël (de afstammelingen van Jakob) is, maar het figuurlijke/geestelijke Israël dat bestaat uit alle kinderen van God, Jood en niet-Jood.
Het is niet alleen de edele olijfboom, maar de boom waarvan takken zijn afgesneden, en waarop andere, wilde takken zijn geënt.

Dit heeft volgens mij niks met "vervanging" te maken, maar met simpelweg goed lezen wat er staat. Maar als ik dit verkeerd lees, hoor ik het graag.
Beste Learsi,
Misschien!, Is deze bijdrage van HarryK, een uitstekent moment, om eens te reageren op de vraag, waarom Paulus z,n pijn en smart heeft.
Nu hij door de "HEILIG GEEST" gedreven wordt, het hier bovenstaande moet uit leggen en waarom hij van "CHRISTUS", ook dit BLIJDE EVANGELIE aan hij Heidenen moest verkondigd worden.
Een hartelijke Groet.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #816 Gepost op: januari 02, 2013, 12:42:51 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 januari 2013 om 22:15:
Nee, dat kan fundamenteel niet. Je kan niet liefhebben zonder God en ook niet zonder Jezus. Alle liefde komt van God. Buiten Hem is er geen liefde. Zelfs deze liefhebbende Boedisten ontlenen hun kracht van God in Jezus, met het verschil dat ze Hem niet kennen.

Gaitema, ik ben ervan overtuigd dat mensen die God niet kennen en liefhebben wel liefde voor elkaar kunnen hebben. Alleen, deze liefde is ontoereikend in de ogen van God.
Ik citeer een stukje uit het boek "Zie Hij komt", van ds. Glashouwer:

quote:

Er is loon naar werken, had Christus gezegd. Hij komt spoedig om een ieder te vergelden naardat zijn werk is. (Op.22:12) Hij doorzoekt harten en nieren, en ziet welke werken daaruit voortvloeien (Op.2:23). Uit het natuurlijk hart van de mens komt niet veel goeds.

Jezus zegt daarvan: uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen (Math.15:19) Dat zijn de dingen die de mens onrein maken.

De werken die loon zullen ontvangen, moeten uit een reine bron voortvloeien. In het paradijs stond de boom van kennis van goed en kwaad. Gaat het om de goede werken, de goede vruchten van die boom?
Nee, het relatieve goed van die boom (zoals Jezus zei: gij hoewel gij slecht zijt, weet goede gaven te geven aan uw kinderen (Luk.11:13) is toch vrucht van een boom waar we vanaf hadden moeten blijven in het paradijs, Het doen van goed, van goede werken, door een natuurlijk mens zijn vruchten van de verkeerde boom.

Er zijn mensen, humanisten, die geweldig veel goed doen. Waaraan je een voorbeeld kunt nemen. Het leven van de Farizeeën zag er onberispelijk uit. De Farizeeën hebben bij ons wel een negatieve klank gekregen, maar hun leven was om door een ringetje te halen. Met inzet van al hun energie hielden ze zich aan Gods goede wetten en alle verdere geboden die ze er uit afgeleid hadden. Jezus zegt zelfs dat indien onze gerechtigheid niet nog overvloediger is dan de hunne, dan zullen we het Koninkrijk Gods voorzeker niet binnengaan. Math. 5:20. Zij gaven bijvoorbeeld geen tienden, tien procent van hun inkomen, maar wel dertig of veertig procent. Naar de wet onberispelijk (Fil.3:6) kon ook Paulus van zichzelf zeggen. De geboden heb ik van jong af aan gehouden (Mark.10:20) zei de rijke jongeling. Wie zegt hen dat na? Nooit heb ik uw gebod overtreden, kan zelfs de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zoon zeggen. (Luc.15:29)

Hoe relatief goed (ja, misschien wel echt goed omdat ze in overeenstemming zijn met Gods gebod) al die werken ook zijn: ze stammen uit een verkeerde bron, uit het onwedergeboren hart. Ze zitten vol met "ik". Doch wij alle zijn een onreine, en al onze ongerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed, en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons weg als de wind, zegt Jesaja. (Jes.64:6 StVert)............(stukje overgeslagen)

Zalig ben je, als je je klederen gewassen hebt in het bloed van het Lam (Op.7:14) Dat geeft recht op het geboomte des levens. Dan krijg je aansluiting op de goede boom: de boom des levens, die ook in het paradijs stond, maar waarvan na de zondeval van de mens de toegang geblokkeerd werd. (Gen.3:24)

Als de wedergeboorte plaatsvindt, komt er een nieuw hart, en daaruit komen nieuwe werken, nieuwe vruchten voort. Ze lijken, als werken, misschien wel als twee druppels water op de goede werken van de Farizeeër of de humanist. Maar ze worden gevoed door een innerlijk andere motivatie. Ze zijn vrucht van de ware Wijnstok (Joh.15:1-8), van Hem zelf, vrucht van de Heilige Geest (Gal.5:22). En daarom goed. Want er is er maar Eén goed. Alleen wat uit Hem voortkomt, kan het keurmerk 'goed' opgestempeld krijgen.
In bovenstaand citaat komt de verwijzing voor naar de wijnstok, die jij ook gaf: zonder Hem kun je niets doen. (Joh.15:5) Ik vind die uitleg van die twee bomen: de boom van kennis van goed en kwaad (dus ook van goed!) en de boom des levens, zo mooi. Ik kan het zelf niet beter verwoorden.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 12:49:03 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #817 Gepost op: januari 02, 2013, 01:02:01 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 02 januari 2013 om 12:30:
[...]

Beste Learsi,
Misschien!, Is deze bijdrage van HarryK, een uitstekent moment, om eens te reageren op de vraag, waarom Paulus z,n pijn en smart heeft.
Nu hij door de "HEILIG GEEST" gedreven wordt, het hier bovenstaande moet uit leggen en waarom hij van "CHRISTUS", ook dit BLIJDE EVANGELIE aan hij Heidenen moest verkondigd worden.
Een hartelijke Groet.

Heb ik iets gemist? Zoals je ziet zijn er vele reacties geweest waardoor ik mogelijk iets heb kunnen missen, excuus.
Kan je svp verduidelijken waarover je doelt? Ik heb namelijk nog geen idee waarover dit gaat, sorry.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #818 Gepost op: januari 02, 2013, 01:08:16 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 11:50:
[...]

Geloof en goede daden zijn twee verschillende zaken gaitema, niet voor niets laat de Schrift vaak zien en hamert op het feit dat geloof en goede daden hand in hand ZOUDEN MOETEN GAAN. Dat is echter niet altijd het geval en daarom ook is Christus voor ons gestorven aan het Kruis. Opdat we in oprecht berouw vergeving kunnen vragen aan Christus en zullen ontvangen. Jezus immers heeft niet de zonde weggenomen uit de wereld of uit de Christenen, maar de schuld over de zonde. De zonde bestaat nog steeds, helaas ook onder christenen.

Je hebt twee soorten geloof. Geloof zoals de duivel gelooft en het geloof tussen de bruid en de Bruidegom. Wij als gemeente zijn de bruid van Jezus Christus en zouden geloof moeten hebben in de Bruidegom. In het engels staat in de engelse bijbel volgens de voorganger van de Babtisten bij ons "faith", waar wij "geloven"in de bijbel hebben staan. Dat komt omdat wij in het Nederlands geen woord hebben voor "faith". Faith is meer dan enkel geloof. Faith is ook vertrouwen. Ds. Boomsma zei het eens zo: "geloven is meer dan het aannemen van feiten." Heel veel christenen nemen slechts feiten aan die ons aangerijkt worden in bijvoorbeeld belijdenisgeschriften, maar daarmee hebben ze nog geen faith in God. Je hebt pas faith in God als je ook er op vertrouwd dat Hij je leven leid en dat Hij je alles geeft wat je nodig hebt. Dat gaat dus verder dan het aannemen van slechts feiten.
Als je zo ver bent dat je faith in Hem hebt, dan komt ook de liefde.
Je stelt dat een Boeddhist lief kan hebben zonder Gods hulp.
Ten eerste vraag ik me af hoe je dat dan meet. Immers kan je liefde eigenlijk niet als mens meten. Mensen kunnen goede dingen doen uit gewoonte of vanwege een religieuze plicht. Zo zei Jezus dat de godsdienstleiders van Israël nog het beste deden aan wat ze deden, door een tiende te geven aan de armen.
echter maakten volgens Jezus deze leiders zich enkel bezorgd over de buitenkant van de beker. Het kwam dus allemaal niet van binnenuit. Dat ze dit deden, was niet vanwege liefde voor de naaste.

De liefde zoals het in de bijbel staat en daaruit blijkt dat je nooit zonder God kan liefhebben:
1 Johannes 4: 7-12

7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.

11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.

Dat christenen die geen liefde kennen, geen faith hebben, blijkt uit 1 Johannes 4: 15-16

15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
 © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Hieruit blijkt dus dat geloof in Jezus en liefde niet los van elkaar verkrijgbaar zijn.
Omdat het "faith" betreft en niet slechts het aannemen van kennis dat satan doet, immers satan geloofd dat Jezus voor ons gestorven is en weet meer van God dan wij met elkaar, maar hij heeft geen "faith" in Hem.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #819 Gepost op: januari 02, 2013, 01:12:25 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 21:42:

Misschien een tip. Overweeg nog eens, waarom Paulus zo intensief pijn en smart heeft, nu hij dit onderwerp van CHRISTUS moet optekenen en moet uitleggen aan
de gelovigen in Rome!
Een hartelijke groet.

Gevonden !  ;)
Paulus is hier droevig omdat hij door de Heilige Geest heeft openbaart gekregen dat niet alle inwoners van Israël een nakomeling zijn van Jacob, waarop de Beloften van G'd rusten. Dus geboren worden in Israël is niet voldoende om het echte volk Israël te zijn, alleen de nakomelingen zijn van Isaac zijn dat.

6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God,  maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –[/quote]
Voor de mens en ook Paulus dus lijkt dit oneerlijk, maar Paulus vervolgt dan ook met de uitleg dat we niets kunnen en mogen inbrengen tegen de beslissingen van G'd. De pot vraagt niet aan de maker van de pot, naar het waarom......
G'd heeft bepaald dat Zijn beloften op de nazaten van Isaac komen, dat is niet een ieder in het land Israël.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #820 Gepost op: januari 02, 2013, 01:28:52 pm »

quote:

Adinomis schreef op 02 januari 2013 om 12:42:
[...]

Gaitema, ik ben ervan overtuigd dat mensen die God niet kennen en liefhebben wel liefde voor elkaar kunnen hebben. Alleen, deze liefde is ontoereikend in de ogen van God.
Ik citeer een stukje uit het boek "Zie Hij komt", van ds. Glashouwer:

[...]

In bovenstaand citaat komt de verwijzing voor naar de wijnstok, die jij ook gaf: zonder Hem kun je niets doen. (Joh.15:5) Ik vind die uitleg van die twee bomen: de boom van kennis van goed en kwaad (dus ook van goed!) en de boom des levens, zo mooi. Ik kan het zelf niet beter verwoorden.

Volgens mij komen we nu geleidelijk tot een inzicht, want net bedacht ik me dat goed doen en liefhebben twee verschillende dingen zijn. Ik bedacht me al dat de farizeeërs wel veel goed deden, maar niet uit liefde voor de naaste. Ze deden het uit liefde voor zichzelf, de aanzien des persoons. Ze genoten er van als mensen hen roemen om hun goede werken. Volgens Jezus waren zij echter geplijsterde graven. Van buiten zagen ze er fantastisch uit, maar van binnen waren ze dood. Het ging dus niet van harte.

Echter is dat anders met de barmhartige Samaritaan en de schapen bij het eindoordeel. Ze hielpen hun naaste niet uit plicht, maar uit naasteliefde. Daardoor zijn ze één met Christus en hebben ze gezien 1 Johannes 4 deze liefde van God.

Dat blijkt overigens ook uit Romeinen 2:  12-16

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Er is er maar één die de wetten in hun harten geschreven hebben, zie weer 1 Johannes 4
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 01:33:06 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #821 Gepost op: januari 02, 2013, 01:35:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 13:08:
[...]

Je hebt twee soorten geloof. Geloof zoals de duivel gelooft en het geloof tussen de bruid en de Bruidegom. Wij als gemeente zijn de bruid van Jezus Christus en zouden geloof moeten hebben in de Bruidegom. In het engels staat in de engelse bijbel volgens de voorganger van de Babtisten bij ons "faith", waar wij "geloven"in de bijbel hebben staan. Dat komt omdat wij in het Nederlands geen woord hebben voor "faith". Faith is meer dan enkel geloof. Faith is ook vertrouwen. Ds. Boomsma zei het eens zo: "geloven is meer dan het aannemen van feiten." Heel veel christenen nemen slechts feiten aan die ons aangerijkt worden in bijvoorbeeld belijdenisgeschriften, maar daarmee hebben ze nog geen faith in God. Je hebt pas faith in God als je ook er op vertrouwd dat Hij je leven leid en dat Hij je alles geeft wat je nodig hebt. Dat gaat dus verder dan het aannemen van slechts feiten.
Als je zo ver bent dat je faith in Hem hebt, dan komt ook de liefde.
Tot zover ben ik het met je eens, in een discussie met een andere forumlid onlangs, blijkt deze visie ook duidelijk.
Als je zo ver bent dat je faith in Hem hebt, dan komt ook de liefde in Hem.
De Liefde naar Jezus en G'd toe.

quote:

Je stelt dat een Boeddhist lief kan hebben zonder Gods hulp.
Ten eerste vraag ik me af hoe je dat dan meet. Immers kan je liefde eigenlijk niet als mens meten.

Kijk simpel naar de daden (vruchten) van de Boeddhisten, nu en in het verleden gaitema en leg die naast die van de Christenen . Wat betreft naastenliefde zou de christenen dan in alle eerlijkheid het schaamrood naar de wangen moeten stijgen. We leggen het wat dat betreft gewoon af als christen tegen de Boeddhist.

Dus blijkbaar is DIE naastenliefde niet datgene wat G'd wil.

quote:

Mensen kunnen goede dingen doen uit gewoonte of vanwege een religieuze plicht.

Hoeveel christenen doen eveneens niet de zondige dingen of trachten in een worsteling met de zonde, deze niet te doen? Puur uit plichtsgetrouwheid dus.

Kijk eens naar de veelal linkse ongelovige mensen, die uit pure naastenliefde belangeloos anderen helpen in de 3e wereld of elders. Zij tonen daarmee mijns inziens het gedrag van de ongelovige barmhartige Samaritaan. Daar waar de gelovigen hun neus ophalen en voorbij wandelen of de andere kant uitkijken, ogen sluiten etc.

Ga een voor de gein als zwerver verkleed bij kerken rondhangen op zondagen. Eens zien in hoeveel kerken je wordt uitgenodigd, eten en drinken krijgt aangeboden en in hoeveel kerken men de andere kant op zal kijken of zelfs minachtend neerkijkt, oordelend over de niet-zondagse kleding van de zwerver.

Doe vervolgens hetzelfde eens bij Boeddhisten. Ik denk dat je schrikken zult, helaas.  ;(

quote:

echter maakten volgens Jezus deze leiders zich enkel bezorgd over de buitenkant van de beker.

Zien we in onze kerken helaas weer veel fout gaan, het zit in de mens. ;(

quote:

Het kwam dus allemaal niet van binnenuit. Dat ze dit deden, was niet vanwege liefde voor de naaste.

Dat zien we net zo goed bij christenen gaitema, tenzij je zou willen stellen dat dit dan geen ware christenen zijn natuurlijk.

quote:

De liefde zoals het in de bijbel staat en daaruit blijkt dat je nooit zonder God kan liefhebben:
1 Johannes 4: 7-12
7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. 8 Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 9 En hierin is Gods liefde ons geopenbaard: God heeft zijn enige Zoon in de wereld gezonden, opdat we door hem zouden leven. 10 Het wezenlijke van de liefde is niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon heeft gezonden om verzoening te brengen voor onze zonden.11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden.

Het simpele feit dat de Schrift ons hierop moet wijzen, toont aan dat het niet automatisch tot ons komt. De feiten onder ons christenen staven dit helaas. ;(

quote:

Dat christenen die geen liefde kennen, geen faith hebben, blijkt uit 1 Johannes 4: 15-16
15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.

M.i gaat dit over Liefde voor G'd en niet over naastenliefde.
G'd zegt er eigenlijk mee, jullie dienen mij lief te hebben, zoals ik jullie lief heb. Maar dan moeten jullie ook elkaar onderling liefhebben.

Het eindigt dan ook met een gebod om elkaar onderling lief te hebben.
21   En dit gebod hebben wij van Hem, dat wie God liefheeft, ook zijn broeder moet liefhebben.
Zou het automatisch komen van G'd dan was dit gebod onnodig (geweest).

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #822 Gepost op: januari 02, 2013, 01:41:05 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 13:28:
Dat blijkt overigens ook uit Romeinen 2:  12-16

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Lol, ik was me hiernaar rot aan het zoeken  :) Maar je hebt het al zelf gevonden ! ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #823 Gepost op: januari 02, 2013, 01:43:48 pm »
Learsi: waarom verdraai jij het Woord van God?
Het staat in het Woord van God:
1 Johannes 4: 7
 7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #824 Gepost op: januari 02, 2013, 01:44:44 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 13:41:
[...]

Lol, ik was me hiernaar rot aan het zoeken  :) Maar je hebt het al zelf gevonden ! ;)
:)

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #825 Gepost op: januari 02, 2013, 01:54:54 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 13:43:
Learsi: waarom verdraai jij het Woord van God?
Het staat in het Woord van God:
1 Johannes 4: 7
 7 Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God.

Ik verdraai niets gaitema,
Hier staat toch een oproep om het gebod om elkaar lief te hebben (broeders geen naasten) omdat de liefde uit G'd voortkomt?
Anders had er wel gestaan:
Wij volgelingen van Christus hebben altijd elkaar lief omdat G'd ons deze eigenschap geeft.
Maar dat staat er immers niet. Ik verdraai dus niets.
verderop staat.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
Als G'd ons Zijn Liefde zou opdringen, dan was deze aanmaning ook onnodig en konden we G'd niets schuldig zijn mbt tonen van onderlinge liefde.

M.i. gaat vers 7 dan ook over de liefde voor G'd en wordt die liefde als een Gebod met aanmaning aan ons volgelingen opdragen om ook onderling als broeders zo te doen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 02:04:52 pm door learsi »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #826 Gepost op: januari 02, 2013, 02:00:47 pm »
Iearse schreef:

quote:

In ieder geval zou elke zondag de kerk in hun gebed kunnen vragen voor Israël:
 - bescherming
 - zegen
 - wijsheid in de Knesset (zoals men ook zou kunnen bidden voor onze regering)
 - dat het Beloofde land Israël ondeelbaar is.
 - dat Jeruzalem ondeelbaar is.
 - danken at G'd Zijn Belofte heeft ingevuld met de heroprichting van de staat in 1948 en de bescherming die Israël kreeg tijdens de 3 oorlogen.
 - danken dat G'd Israël de koeien daar de meeste en de beste meld laat produceren.
 - danken dat G'd Israël heeft gezegend met enorme gas en olie voorraden nu de islamitische revolutie de Sharia steeds ernstiger opdringt.
 - vragen of G'd toch het aantal slachtoffers onder het volk Israël tijdens de grote verdrukking zo minimaal wil houden en hen ontziet waar mogelijk.

De Rooms Katholieke Oecumene van Iearse, zullen we maar zeggen!

Hoe kan iemand, die bekend is met het Jodendom en de Thora, de wet en de 10 geboden nu zoiets vragen. Door het verbreken en het niet onderhouden van de 10 geboden, door de afaschaffing er van door de RKK Staat, aanbidden de meestze Christenen niet God, maar Baäl! Want wat ergt nu de Bijbel over de geboden:

Wie de geboden onderhoudt krijgt eeuwig leven, kijk maar:

quote:

Spreuken 19:16 'Wie de Geboden onderhoudt, behoudt zijn leven; wie er zich niets van aantrekt, zal sterven'.

quote:

2 Corinthiërs 5:21 'Christus heeft geen zonde gekend, maar om ons heeft God op hem de zondelast gelegd, om ons door onze eenheid met Christus rechtvaardig te maken'.

Zondagviering en aanbidding is dus niet in Christus! Feitelijk vraag je op zondag, Satan je gebeden te vervullen!

Hier het voorbeeld in Christus zelf:

quote:

1 Petrus 2:22 'Een zonde heeft hij nooit begaan, aan bedrog heeft hij zich niet schuldig gemaakt'.

quote:

1 Johannes 3:5 'U weet dat Christus is verschenen om de zonden weg te nemen en dat er in hem geen spoor van zonde is'.

Hoe is het nu moglijk dat iemand die de Joodse traditie, en dus de Sabbat van het 4e gebod onthoudt aan de heiden, die in Christus zeggen te geloven.
Geen voorbeeld van een Geestelijke Jood (in Yeshua) maar een Jood in het vlees
(gelukkig dat hij dat zelf zegt) die Rome aabidt en dus twee heren dient!

Ja, ja Iearse, "we" zijn geënt op dezelfde stam: In de hemel houden we dus de Sabbat van het 4e gebod én de Zondag van de heidense cultus, die van Constatijn (als aanbidder van de 3 zonnewende). Zelfs daarin ben je dus geen voorbeeld aan de heidenen!
Het raadsel van de 'verdorde takken' en 'de takken die weggesneden' worden, omdat er een Edele Olijfboom ontstaan, wordt zo nog groter.
Je kunt er op den duur geen touw meer aan vast knopen!
Zondagstakken en Sabbatstakken aan één Boom!
De Paus (middels de Middelares Maria en Jezus Christus namens de Allerhoogste god)  naast elkaar op de Troon in het Nedergedaalde Jeruzalem.

Weer boel in het Jeruzalem dat zokuist door Jezus gereinigd is van alle zonden en zondige praktijken (der mensheid) Kan Hij weer opnieuw beginnen!

Je schreef nog:

quote:

Het eerste Verbond tussen JHWH en het volk Israël bestaat immers nog steeds. G'd Zijn Beloften en verbonden zijn Eeuwig. Zoals de grote joodse dienaren uit het OT (Abraham, Isaac, Jacob, David, Mozes en de Profeten volgens Jezus bij G'd in Zijn Koninkrijk zijn, zo zullen ook nu nog Joden door G'd worden gered. Het is het geheimnis van Zijn oordeel, laten we als christenen ons daarmee niet inlaten.

Ja, ja Iearse, je bent zeker geen profeet die van Jezus uit gaat!
Christenen moeten het maar zelf uitzoeken. Eerst vraag je of dié Christenen in het vlees (notabene) voor Israël moeten bidden, hele lappen tekst die daar helemaal niets mee te maken hebben, want Jezus verwijst na Zijn Hemelvaart op een GEESTELIJK Israël uit ALLE volken, stam en natie en ook het OT verwijst, vanuit de letterlijke wetgeving, op een GEESTELIJK realisatie er van.

Als er in een folder van de Citroën DS 19 staat dat je de hoogste stand van de auto moet bereiken, door de handle in de bovenste stand te zetten, dan doen we dat, anders gebeurt er niets en blijft de auto, tot op zijn hielen in het zand staan!

Als Mozes dus van de Berg Herob komt met de Stenen Tafelen, en de 10 geboden er op, dan is het de bedoeling dat de Joden die 10 geboden GEESTELIJK toepassen, opdat de heidenen ZIEN wie de Allerhoogste god is.
Dan gaan we niet 361 eigen wetjes bedenken om het onderhouden van die wet ONMOGELIJK te maken, of een Gouden Kalf maken en blijven zeggen; Onze God is een Heilige God, want dan wordt het onze Afgod is dé Heiligste god!

En als jij dus dat nog steeds zo ziet Iearse, dan blijf je in het vlees, want dié bedekking is van eigen bedenksel en maaksel, daar heeft de Allerhoogste god voor gewaarschuwd en op gewezen in het OT en Jezus Christus aan Nicodemus één van de leiders van, het Sanhedrin,  het natuurlijke Israël, dat Jezus notabene afwijst en het Nicodemus uitlegr. Nee, Iearse gaat in 2013 gewoon door om met de heidenen een New World Order op te richten, waarvan het pausdom al eens gezegd heeft, tegen een oprechte Christen; U zult eens zien hoe machtig de Kerk der wereld is, toen deze Christen tegen de Paus zei dat hij de Duivel zelf vertegenwoordigde!

Daarom zoals je zegt:

laten we als christenen ons daarmee niet inlaten

Vraag dan ook niet om gebed in  een vleselijk Grote Babylon, want dat IS gevallen, Iearse! En leer die (heiden-) Christenen de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden, want men is toch EEN in Geest, in Christus, toch?

En nog eens iets, het EERSTE VERBOND was NIET met de Joden, het Eerste en Eeuwig Verbond  was met Adam en Eva.
Dat zelfde Eeuwig Verbond heeft de Allerhoogste VELE MALEN in nieuwe verbonden herhaald, omdat Adam en Eva ongehoorzaam waren en de wet niet wilden vervullen, om de mensen bij te staan, Joden én Grieken van die tijd!
Bovendien is het  Eeuwig verbond als een Israël NIET in Mozes of een volk Israël, als zodanig, maar in  JAKOB, zoals de Allerhoogste god, vanaf dat moment een Nieuwe Verbond met de mens sloot!!

Dus het gaat niet om één enkel verbond (meer) met het Joodse volk, maar een Verbond dat Jezus met ALLE mensen aangaat, zowel vanuit hetOT als het NT, waar Hij Heer over is!!

,,Denk hieraan, Jakob= Israël; want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, Israël; gij wordt door Mij niet vergeten. Ik vaag uw overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weder tot Mij, want Ik heb u verlost.” (Jes. 44: 21,22)

(zie ook Openbaring 14:6-12 met dezelfde oproep!)

“En gij zult te dien dage zeggen: “Ik loof U, Here, omdat Gij toornig op mij zijt geweest; uw toorn heeft zich afgewend en Gij vertroost mij. Zie, God is mijn heil, ik vertrouw en vrees niet, want mijn sterkte en mijn psalm is de Here Here, en Hij is mij tot heil geweest. . .

“Psalmzingt de Here, want Hij heeft grootse dingen gedaan; dit worde bekendgemaakt op de ganse aarde. Juicht en jubelt, inwoners van Sion, want groot in uw midden is de Heilige Israëls.” (Jes. 12: 1,2,5)

Wie maakt nu de profetie en de verlossing bekend, tot aan vlak voor de wederkomst, als de laatste profetieën vervuld worden, in de GEHELE wereld?
Het Heilige Israël! Of moeten we nog een kruisstocht ervaren vanuit het natuurlijke Israël, om de heidenen te bekeren! Dat doet het Pausdom wel, door de valse profeet!

Dat leid tot niets, dan tot geweld en oorlog! Europa krijgt de Nobélorijs voor de vrede! Jezus zegt dat Hij niet komt om vrede te brengen, maar het Evangelie van Zijn Vader. Dus Iearse, alles wat je doet is wat? Tevergeefs!

Marcus 7:

Rein en onrein
Markus 7:3-
3 (de farizeeën en alle andere Joden eten namelijk pas als ze hun handen gewassen hebben, omdat ze zich aan de traditie van hun voorouders houden, 4 en als ze van de markt komen, eten ze pas als ze zich helemaal gewassen hebben, en er zijn nog allerlei andere tradities waaraan ze zich houden, zoals het schoonspoelen van bekers en kruiken en ketels ), 5 toen vroegen de farizeeën en de schriftgeleerden hem: ‘Waarom houden uw leerlingen zich niet aan de tradities van onze voorouders en eten ze hun brood met onreine handen?’

quote:

6 Maar hij antwoordde: ‘Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars als u! Er staat immers geschreven:
 “Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij;
7 tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen hun eigen leer, voorschriften van mensen.”
8 De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast.’ 9 En hij vervolgde: ‘Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden!
10 Heeft Mozes niet gezegd: “Toon eerbied voor uw vader en uw moeder”, en ook: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood gebracht worden”? 11 Maar u leert dat iemand tegen zijn vader of moeder mag zeggen: “Alles wat van mij is en voor u van nut had kunnen zijn is korban”’ (wat ‘offergave’ betekent), 12 ‘waarmee u hem niet toestaat nog iets voor zijn vader of moeder te doen, 13 en zo ontkracht u het woord van God door de tradities die u doorgeeft; en u doet nog veel meer van dit soort dingen.’ 14 Nadat hij de menigte weer bij zich had geroepen, zei hij: ‘Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’  

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’

Een goede les, hoop ik Iearse!

Groeten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #827 Gepost op: januari 02, 2013, 02:36:43 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 13:54:
[...]

Ik verdraai niets gaitema,
Hier staat toch een oproep om het gebod om elkaar lief te hebben (broeders geen naasten) omdat de liefde uit G'd voortkomt?
Anders had er wel gestaan:
Wij volgelingen van Christus hebben altijd elkaar lief omdat G'd ons deze eigenschap geeft.
Maar dat staat er immers niet. Ik verdraai dus niets.
verderop staat.
11 Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.
Als G'd ons Zijn Liefde zou opdringen, dan was deze aanmaning ook onnodig en konden we G'd niets schuldig zijn mbt tonen van onderlinge liefde.

M.i. gaat vers 7 dan ook over de liefde voor G'd en wordt die liefde als een Gebod met aanmaning aan ons volgelingen opdragen om ook onderling als broeders zo te doen.

Ik zei dat na je uitspraak dat het enkel de liefde tot God en Jezus betrof. Hierin lees ik dat het ook naar de broeders uitgaat, dus het gaat niet enkel om liefde tot Jezus en God, het gaat ook om de liefde naar elkaar in de gemeente, in dit gedeelte. Verder staat er dat liefde uit God komt.

Jezus is de Weg, de waarheid en het Leven.
Niemand komt tot de Vader, dan door Hem.
Jezus ging de Weg van de liefde, want God is liefde.
Jezus kreeg het Licht van God en straalt dat Licht uit.
Dat Licht is volgens Johannes 1 het Licht van de mensen dat de duisternis verdringt. Liefde is Licht. Liefde is nooit duisternis. Satan heeft immers niemand lief.

In 1 Johannes 4: 9-21 gaat het ook er over dat echte liefde geen angst kent. Echte liefde verdrijft de angst. Wie nog langer angst kent, zou de echte liefde nog niet kennen, omdat angst altijd verband houdt met straf.

Satans wapen is juist angst. In de duisternis heerst de angst. Liefde moet dus wel van God komen, want Hij alleen verdrijft de duisternis en de daarbij behorende wapen van de duivel: angst.

Door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn.

Jezus kwam als God. Er staat dat Hij bij God is en God is. Hij kwam naar dat wat door Hem geschapen is. Hij is het Licht van de mensen.

Een volk dat in duisternis wandeld zal een Groot Licht zien.
Want alzo lief heeft God "de wereld" gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, "opdat" een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Gods liefde gaat dus uit naar de wereld die verloren is.
Zoals ik al eens uit Samuël citeerde:
God zoekt wegen om het verstotene niet van Hem verstoten te laten blijven.

Als de Liefde dus niet duisternis is en God Liefde is, dan komt alle liefde van Hem.
Echter zijn niet alle goede werken, werken van liefde. Zie volgende post.

Jezus zei dat het kloppende hart van de wetten en de profeten is: behandel een ander zo zoals je zelf behandeld wilt worden.
Het grote gebod is volgens Hem: heb uw naaste lief als u zelf en God lief boven alles.

Ik heb nog wat voor je over de nakomelingen van Abraham:

Romeinen 4: 16-17

16 Daarom is het uit het geloof, opdat het zou zijn naar genade, met als doel dat de belofte zeker zou zijn voor het hele nageslacht, niet voor dat wat uit de wet alleen is, maar ook voor dat wat uit het geloof van Abraham is, die een vader is van ons allen,

17 zoals geschreven staat: Ik heb u tot een vader van vele volken gemaakt. Dit was hij tegenover Hem in Wie hij geloofd heeft, namelijk God, Die de doden levend maakt, en de dingen die niet zijn, roept alsof zij zijn.

Uit: Herziene Statenvertaling

Hieruit blijkt dat wij door ons geloof een afstammeling van Abraham zijn.
Niet alleen voor wie uit de wet alleen is, maar ook voor ons.
Er staat wel: Abraham is de vader van vele volken.
Echter staat dit in relatie met de genade. Je bent een nakomeling van Abraham uit de wet en OOK :) de genen die net als Abraham op God vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 03:26:50 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #828 Gepost op: januari 02, 2013, 03:00:45 pm »
De Vruchten van de Geest :)

1 Corintiërs 13

Hieruit blijkt dat het doen van goede werken niet altijd liefde is:

1 Korinthe 13: 1-6

De uitnemendheid van de liefde
13
1 Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2   En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3 En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
4   De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,

© 2010 Stichting HSV

1 Korinthe 14: 1

Profetie en talen
14
1 Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven, en vooral daarnaar dat u mag profeteren.

© 2010 Stichting HSV

Dit zou ik de vruchten noemen.
De liefde in de eerste plaats en in de tweede plaats de gaven van de Geest.

2 Korintiërs 8:1-15

Collecte voor Jeruzalem
8
1 Broeders en zusters, wij willen u niet onthouden wat Gods genade tot stand heeft gebracht in de gemeenten van Macedonië: 2 ze zijn door ellende zwaar op de proef gesteld, maar vervuld van een overstelpende vreugde en ondanks hun grote armoede zeer vrijgevig. 3 Ik verzeker u dat ze naar vermogen hebben gegeven, ja, zelfs boven hun vermogen. 4 Uit eigen beweging hebben ze ons dringend verzocht mee te mogen doen aan de collecte, waarmee de heiligen in Jeruzalem zullen worden ondersteund. 5 En ze gaven aanzienlijk meer dan we hadden verwacht: door Gods wil gaven ze zichzelf in de eerste plaats aan de Heer, en vervolgens ook aan ons. 6 We hebben er dan ook bij Titus op aangedrongen dat hij dit goede werk, waarmee hij al bij u begonnen is, voltooit. 7 U blinkt in alles uit: in geloof, in kennis en welsprekendheid, in inzet op elk gebied, in de liefde die wij in u hebben gewekt – blink dus ook uit in dit goede werk. 8 Ik zeg dit niet als een bevel; door op de inzet van anderen te wijzen wil ik nagaan of uw liefde oprecht is. 9 Tenslotte kent u de liefde die onze Heer Jezus Christus heeft gegeven: hij was rijk, maar is omwille van u arm geworden opdat u door zijn armoede rijk zou worden.

Dit zie ik als vruchten die voortkomen uit de liefde.
De vruchten van het geloof heeft alleen kracht door de liefde.
Zonder de liefde is het krachteloos.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #829 Gepost op: januari 02, 2013, 03:31:02 pm »

quote:

nicodemus schreef op 02 januari 2013 om 14:00:

De Rooms Katholieke Oecumene van Iearse, zullen we maar zeggen!

Ik zou willen dat je gelijk had, maar sinds wanneer is de RK pro Israël? Ook de RK meent zelf de plek van Israël te hebben ingenomen. De paus lonkt niet voor niets zoveel naar de islam voor een Oecumene wereldreligie. Verkeerde conclusie dus.

quote:

Spreuken 19:16 'Wie de Geboden onderhoudt, behoudt zijn leven; wie er zich niets van aantrekt, zal sterven'.
quote:
2 Corinthiërs 5:21 'Christus heeft geen zonde gekend, maar om ons heeft God op hem de zondelast gelegd, om ons door onze eenheid met Christus rechtvaardig te maken'.

Spreuken is ten tijde dat Christus Zijn offer nog niet gebracht heeft en alleen het Verbond tussen G'd en het fysieke Israël nog bestond met de Wet om te oordelen.
Dus ja zonder Christus geld Spreuken wederom ALLEEN voor het fysieke volk Israël.

2 Corinthiërs geeft juist aan dat we in Christus rechtvaardig worden gemaakt terwijl we het niet zijn.

quote:

Zondagviering en aanbidding is dus niet in Christus! Feitelijk vraag je op zondag, Satan je gebeden te vervullen!

Niet als je je gebeden aan JHWH, de G'd van israel, Abraham, Isaac en Jacob richt ! Dan is ALLEEN de Enige Ware G'd namelijk.
Ik ben het wel met je eens dat de zondag een heidense dag is, de dag van aanbidding de zonnegod, zoals een kerstmis op 25 December een heidense dag is van het heidense lichtfeest op de kortste dag. Immers er liepen in Israël ten tijde van Jezus Geboorte in December geen lammetjes buiten in de winter. Dat is iets wat we aan de RK te danken hebben, helaas.

Maar dan nog denk ik wel dat Sabbat iets is in het Eeuwige Verbond tussen de Vader G'd en het fysieke volk Israël. Niet tussen G'd de Vader en de christenen uit de heidenen.

quote:

Hoe is het nu moglijk dat iemand die de Joodse traditie, en dus de Sabbat van het 4e gebod onthoudt aan de heiden, die in Christus zeggen te geloven.
Geen voorbeeld van een Geestelijke Jood (in Yeshua) maar een Jood in het vlees
(gelukkig dat hij dat zelf zegt) die Rome aabidt en dus twee heren dient!

Geen een christen aanbidt Rome, volgens mij zelfs de katholieken niet, maar dat zouden ze beter zelf kunnen verklaren dan ik als niet RK.

quote:

Ja, ja Iearse, "we" zijn geënt op dezelfde stam: In de hemel houden we dus de Sabbat van het 4e gebod én de Zondag van de heidense cultus, die van Constatijn (als aanbidder van de 3 zonnewende). Zelfs daarin ben je dus geen voorbeeld aan de heidenen!
Het raadsel van de 'verdorde takken' en 'de takken die weggesneden' worden, omdat er een Edele Olijfboom ontstaan, wordt zo nog groter.
Je kunt er op den duur geen touw meer aan vast knopen!
Zondagstakken en Sabbatstakken aan één Boom!

Valt best mee hoor, de Edele takken van het volk israel en de wilde takken van de Christenen uit de heidenen.

quote:

De Paus (middels de Middelares Maria en Jezus Christus namens de Allerhoogste god)  naast elkaar op de Troon in het Nedergedaalde Jeruzalem.

Stop AUB met net te doen of ieder hier iets met de paus heeft. Voor de meeste forumleden is de paus net zo'n vergissing dan dat het voor jou is.

quote:

Ja, ja Iearse, je bent zeker geen profeet die van Jezus uit gaat!

Inderdaad roem ik mezelf niet als profeet van de Heer.
Maar overduidelijk is dat jij er evenmin eentje bent of op zijn best de valse profeet waarvoor de Schrift waarschuwt.

quote:

Als er in een folder van de Citroën DS 19 staat dat je de hoogste stand van de auto moet bereiken, door de handle in de bovenste stand te zetten, dan doen we dat, anders gebeurt er niets en blijft de auto, tot op zijn hielen in het zand staan!

Maar als je niet goed leest zoals jij in de handleiding en je doet vervolgens de verkeerde handeling, dan zul je nooit de hoogste stand bereiken.
Want de hoogste stand bereiken we niet zelf, maar die heeft Jezus Christus voor ons bereikt. Prijs Hem !

quote:

Als Mozes dus van de Berg Herob komt met de Stenen Tafelen, en de 10 geboden er op, dan is het de bedoeling dat de Joden die 10 geboden GEESTELIJK toepassen, opdat de heidenen ZIEN wie de Allerhoogste god is.
Waarom schrijf je Allerhoogste god? en niet God of G'd?
Dus het volk Israël moest geestelijk geen varkensvlees eten?
Dus het volk Israël mocht geestelijk zijn medemens niet vermoorden of oplichten?
Geldt dat dan ook geestelijk voor ons denk je? :)

quote:

Dan gaan we niet 361 eigen wetjes bedenken om het onderhouden van die wet ONMOGELIJK te maken, of een Gouden Kalf maken en blijven zeggen; Onze God is een Heilige God, want dan wordt het onze Afgod is dé Heiligste god!

Staan deze wetten niet als opdracht voor de Joden in de Schrift dan?
Heeft G'd Zich daarin dan vergist?

quote:

En als jij dus dat nog steeds zo ziet Iearse, dan blijf je in het vlees, want dié bedekking is van eigen bedenksel en maaksel, daar heeft de Allerhoogste god voor gewaarschuwd en op gewezen in het OT en Jezus Christus aan Nicodemus één van de leiders van, het Sanhedrin,  het natuurlijke Israël, dat Jezus notabene afwijst en het Nicodemus uitlegr. Nee, Iearse gaat in 2013 gewoon door om met de heidenen een New World Order op te richten, waarvan het pausdom al eens gezegd heeft, tegen een oprechte Christen; U zult eens zien hoe machtig de Kerk der wereld is, toen deze Christen tegen de Paus zei dat hij de Duivel zelf vertegenwoordigde!

Ongetwijfeld zal de RK met de paus voorop als anti-israel bolwerk, de kar duwen van de hoer van Babylon. Ben ik mee eens. Met grote vrees vrees ik echter dat vele sektes daarachter aan zullen lopen evenals sommige reguliere kerken. Want gene kerkgenootschap kan de ziel redden, alleen Jezus Christus kan dat.

quote:

Daarom zoals je zegt:

laten we als christenen ons daarmee niet inlaten

Vraag dan ook niet om gebed in  een vleselijk Grote Babylon, want dat IS gevallen, Iearse! En leer die (heiden-) Christenen de Sabbat van het 4e gebod te onderhouden, want men is toch EEN in Geest, in Christus, toch?

Nee dat moet nog vallen, het grote Babylon is nu hard op weg vorm te krijgen zoals Openbaringen dat beschrijft, geholpen door de hoer van Babylon.

quote:

En nog eens iets, het EERSTE VERBOND was NIET met de Joden, het Eerste en Eeuwig Verbond  was met Adam en Eva.

Het gaat om het eerste Verbond tussen G'd en een mens doorwerkend op zijn nakomelingen. Isaac en Jacob dus. Daarop rusten de Beloften van G'd Eeuwig. Het is dus het eerste Verbond met een heel volk, zoals ook het tweede verbond is met vele volken. De overeenkomsten met individuen buiten beschouwing gelaten.

quote:

Dat zelfde Eeuwig Verbond heeft de Allerhoogste VELE MALEN in nieuwe verbonden herhaald, omdat Adam en Eva ongehoorzaam waren en de wet niet wilden vervullen, om de mensen bij te staan, Joden én Grieken van die tijd!
Bovendien is het  Eeuwig verbond als een Israël NIET in Mozes of een volk Israël, als zodanig, maar in  JAKOB, zoals de Allerhoogste god, vanaf dat moment een Nieuwe Verbond met de mens sloot!!
Precies, de fysieke Jacob waarover de Schrift ons vertelt. Jacob die notabene door G'd de naam Israël krijgt. Hoe duidelijk wil je het hebben? Het Verbond met Jacob als Israël doorwerkend op zijn nakomelingen.

Dt kan alleen maar worden ontkend door het allemaal te vergeestelijken, wat dus heel veel gebeurd.

quote:

Dus het gaat niet om één enkel verbond (meer) met het Joodse volk, maar een Verbond dat Jezus met ALLE mensen aangaat, zowel vanuit hetOT als het NT, waar Hij Heer over is!!

Ja OOK met alle volken uit de heidenen, immers Jezus heeft niet de Wet opgeheven, maar in beginsel voor Israël en OOK voor de heidenen vervuld.
Maar het eerste Verbond tussen G'd en Jacob/Israël is Eeuwig en dus nooit opgeheven !

quote:

,,Denk hieraan, Jakob= Israël; want gij zijt mijn knecht; Ik heb u geformeerd, gij zijt mijn knecht, Israël; gij wordt door Mij niet vergeten. Ik vaag uw overtredingen weg als een nevel en uw zonden als een wolk; keer weder tot Mij, want Ik heb u verlost.” (Jes. 44: 21,22)

Precies, het fysieke volk Israël wordt vaker de knecht van G'd genoemd.
Door deze beloften aan het fysieke volk Israël onrechtmatig toe te eigenen wordt regelrecht diefstal gepleegd.

quote:

Dat leid tot niets, dan tot geweld en oorlog! Europa krijgt de Nobélorijs voor de vrede! Jezus zegt dat Hij niet komt om vrede te brengen, maar het Evangelie van Zijn Vader. Dus Iearse, alles wat je doet is wat? Tevergeefs!

Waarom zou geloven en vertrouwen in Jezus Christus als mijn Heiland en Verlosser tevergeefs zijn?

quote:

Marcus 7:

Rein en onrein
Markus 7:3-Luister allemaal naar mij en kom tot inzicht. 15 Niets dat van buitenaf in de mens komt kan hem onrein maken, het zijn de dingen die uit de mens naar buiten komen die hem onrein maken.’

Waarom willen de zevendedagadventisten dan nog de wet houden alsof zij het geestelijk Israël zijn?

17 Toen hij een huis was binnengegaan, weg van de menigte, vroegen zijn leerlingen hem om uitleg over deze uitspraak. 18 Hij zei tegen hen: ‘Begrijpen ook jullie het dan nog niet? Zien jullie dan niet in dat niets dat van buitenaf in de mens komt, hem onrein kan maken 19 omdat het niet in zijn hart, maar in zijn maag komt en in de beerput weer verdwijnt?’ Zo verklaarde hij alle spijzen rein. 20 Hij zei: ‘Wat uit de mens komt, dat maakt hem onrein. 21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen slechte gedachten, ontucht, diefstal, moord, 22 overspel, hebzucht, kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, laster, hoogmoed, dwaasheid; 23 al deze slechte dingen komen van binnenuit, en die maken de mens onrein.’[/quote]
Waarom willen de zevendedagadventisten dan nog de wet houden alsof zij het geestelijk Israël zijn?

Jezus heeft hier rechtgezet dat onrein eten niet onrein maakt, maar dat onze slechte daden dat doen. Zo helpt ook een besnijdenis niet als de wet niet wordt nageleefd voor de Joden leert de Schrift. Jezus laat eigenlijk alleen duidelijk zien dat deze zaken de mens niet rein kunnen maken. Maar zegt ook niet dat Hij deze afschaft.

Wat Jezus eigenlijk duidelijk maakt:
Er is een les geweest dat sporten gezond is voor ons lichaam.
Nu kunnen we niet zwemmen en dreigen we te verdrinken. We concentreren ons op het gezonde sporten om lang te leven, maar verdrinken evengoed. Dat terwijl er naast ons een reddingsboei ligt die ons wel van de verdrinkingsdood redden kan. Houdt dan in dat als we wel de reddingsboei grijpen en ons redden van de verdrinkingsdood, dat sporten ook niet meer gezond is? Geenszins !

Neem de Jehova Getuigen als voorbeeld (immers die staan dichter bij jou idee dan dat de RK bij mijn visie staat).
Deze geloven (ook) onterecht dat je eerst goed moet leven voordat je de genade van Jezus zou kunnen verdienen. Jezus heeft alles volbracht, er hoeft door de mens niets meer te worden toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 03:51:51 pm door learsi »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #830 Gepost op: januari 02, 2013, 03:31:23 pm »

quote:

nicodemus schreef op 02 januari 2013 om 14:00:

Jij krijgt dus eeuwig leven omdat je de geboden 100% onderhoudt?
We krijgen het omdat Jezus dat voor ons heeft gedaan en het ons toerekent.
Wij kunnen het niet. Dat neemt niet weg dat ook wij gehoorzaam moeten zijn aan Gods geboden. Dat werkt Gods Geest in ons uit. Rom.8:4

quote:

Dit gaat echt te ver. Ik geloof en eerbiedig de sabbat. Maar God weet in welke samenleving we zitten. Hij verhoort gebeden die zondags naar Hem opstijgen. Ook van zijn kinderen in de kerken. God ziet het hart aan. Het gaat om de relatie met God, zijn verborgen omgang vinden. Ps. 25:14.

Niets van wat ik bid - ook op zondag in de kerk - is aanbidding van satan. Dat oordeel komt je niet toe.
De sabbat betekent niet in de eerste plaats "naar de kerk of synagoge gaan". De sabbat betekent "rust" waardoor aandacht voor God en het gezin mogelijk is.
Het gebod spreekt alleen over rust. In het Nieuwe Testament kwamen ze zowel op sabbat als op de eerste dag van de week bij elkaar.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #831 Gepost op: januari 02, 2013, 03:33:51 pm »
Vruchten die niet gepaard gaan met liefde zijn als rotte appels.
Het moeten wel goede vruchten zijn.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #832 Gepost op: januari 02, 2013, 03:48:40 pm »
Wat betreft Sabbat:

Deut 5:15
Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden.

Zijn de christenen uit de heidenen ooit slaaf geweest in Egypte? Nee !

Ex 31:16   
Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond.

Zijn wij Israëlieten? Nee dat zij we niet en worden we ook nooit !
Alleen het volk Israël dienen Eeuwig de sabbat te houden als teken van het Verbond tussen G'd en het fysieke volk Israël ! !

Wat dat betreft zijn de zevendedagadventisten wel consequent, ze menen onterecht het geestelijke israel te zijn en houden zich vervolgens ook aan dit gebod. In sommige andere christelijke kerkstromingen menen ze ook onterecht het geestelijk Israël te zijn, maar houden zich vervolgens toch niet aan dit gebod.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 03:50:57 pm door learsi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #833 Gepost op: januari 02, 2013, 04:12:40 pm »
De sabbath hadden we laatst ook een discussie over met Small Brother.
Daar kan je een hele studie over houden, volgens mij.
Bedenk wel dat de sabbath één van de tien geboden is.
Een gevoelig thema.
In het oude testament staat dat de sabbath de vooruitwijzing is naar het rijk van vrede dat God brengt. De belofte die God het volk gaf.
Wij delen in die belofte, omdat we nakomeling zijn van Abraham door ons geloof (Romeinen 4:16)
Abraham, de vader van vele volken.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 04:13:27 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #834 Gepost op: januari 02, 2013, 04:25:09 pm »
Learsi:
nu had ik een behoorlijke lap geschreven om uit te wijden over de liefde in relatie met God. Adinomis liet het al zien dat liefde wezenlijk onderscheiden kan worden in valse en echte liefde. De valse liefde is er tot eer van zichzelf.
Alle echte liefde komt uit God.

Dat blijkt OOK  :P  uit Romeinen 2:  12-16

Er is er maar één die de wetten in hun harten geschreven heeft, namelijk God.
Dat Jezus oordeelt op basis van wat er in de mens verborgen is (vers 16) laat zien dat het gaat om wat er in hun harten omgaat, of het echte of valse liefde is wat hen drijft. Het geweten van vers 15.

Zo kon de barmhartige Samaritaan tot een voorbeeld dienen.
Het betrof Gods liefde die in zijn hart geschreven is.
Zijn geweten stuurde hem. Verborgen in zijn hart.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 04:28:38 pm door gaitema »

nicodemus

• Bekijk profiel
« Reactie #835 Gepost op: januari 02, 2013, 04:25:21 pm »
Hallo Adinomis,

Je schreef:

quote:

Dit gaat echt te ver. Ik geloof en eerbiedig de sabbat. Maar God weet in welke samenleving we zitten. Hij verhoort gebeden die zondags naar Hem opstijgen. Ook van zijn kinderen in de kerken. God ziet het hart aan. Het gaat om de relatie met God, zijn verborgen omgang vinden. Ps. 25:14.

Zeker, ik ben het, deels, met je eens, in alle gemeenschappen (niet alleen in de kerken dus) zitten mensen die verlangen naar de deelneming aan Gods Rijk.
Dàt oordeel is nu gaande in de Hemel! De Grote Verzoen Dag voor alle mensen.

Mogen en kunnen we nog overtreden, ja de Schrift zegt het zelf:

quote:

1Johannes 3:4 'Ieder die zondigt overtreedt Gods Wet, want zondigen is Gods Wet overtreden'.

En elke zondag weer overtreden velen de wet van God, omdat ze geboden en wetten van mensen onderhouden.

..en dan deze, een hele goede raad van de Heilige Geest:

quote:

Jakobus 2:10 'Want wie de gehele Wet houdt maar in één Gebod faalt heeft alle Geboden overtreden'.

Vraag je eens af: wat heeft mijn aanbidding nu van nut, als ik een aardse Heilige Vader de eer geef!!

quote:

Marcus 3:29 'maar wie gelasterd heeft tegen de Heilige Geest, heeft geen vergeving in eeuwigheid, maar staat schuldig aan eeuwige zonde'.
Hebreeën 6:4-6 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, wie de goedheid van Gods woord en de kracht van de toekomstige wereld ondervonden hebben, en na dit alles zijn afgevallen, die kunnen niet opnieuw tot inkeer worden gebracht. Zij kruisigen immers de Zoon van God voor een tweede maal en maken hem openlijk te schande'.

Zie je nu Adinomis, dat we verbonden horen te zijn in Geest met het Hemels Jeruzalem. Zie je nu dat de gaven en deverlossing 'niet in het vlees' maar alleen door 'onze moeder' in het Hemels Jeruzalem kan plaats vinden!
Of wordt er gelogen door de Allerhoogste god, die een EEUWIG VERBOND aanbied!

Geef mij nu eens één reden om een andere vorm van de 10 geboden na te leven, die Jezus aan ons voorhoudt. Waar staan de 10 geboden in de Bijbel, die mij leert in Christus, dat de zondag het 3e gebod is en door Hem is veranderd, en dat Jezus persoonlijk opdracht heeft gegeven om de gebodentafel te overtreden!
Wie is nu de grote Overtreder! Satan of Christus.
Je mag zo vaak als je wilt eredienst houden, maar dat sluit hetv ritme en dus de wekelijkse Sabbat (de 7e dag) niet uit hé!

Denk toch eens na, kerel. En je ziet, zelfs sommige  Joden belijden de Paus, door aan de zondagvierende gemeenten (dochters van Rome) te vragen te bidden voor de Joden in de natuurlijke Staat Israël. En dan zegt Iearse er nog bij, dat we aan hen geen deel (kunnen) hebben! De paus zegt: Wij staan boven de Bijbel en de Paus is Christus in het vlees. En de zondag is het Merkteken van ons gezag!
Ik zie de Joden van het natuurlijke Israël naast de Sabbatv ook nog wel de zondag vieren. Er zijn al tekenen dat men, om economische redenen, aan zo`n optie denkt. Wat maakt het de Paus nu uit, wat je viert, als je hem maat aanbidt!
Hij heeft voor iedereen een oplossing. Er is immers 'godsdienstvrijheid', in België ook, maar wél onder het gezag van de Nuntius. We kunnen er over meepraten!

Op welke (andere) geboden heeft Jezus dan gezag?
Een ander Rijk dat NIET van deze wereld is.
We zijn er !

En wat zegt /leert Jezus over de Hemelse geboden, die van dat andere Rijk dus:

Openbaring 14:12 'Van hen die God toebehoren, van hen die Gods Geboden in acht nemen en Jezus trouw blijven, wordt nu standvastigheid gevraagd'.

Maar jij houdt de zondag, en bent dus stanvastig in de geboden van de Paus, net Pausdom, de heidense aanbidding.....van een zonnegod! Een politieke aanbidding gekoppeld aan het Geestelijke Roomse Rijk, door Constatijn en in verbondenhei met Ein Vereintes Europa! (Kijk eens naar het Beeld van Nebukadnessar; naar zijn tenen, zit veel schimmel aan en  in...niet voor niets)

Let op hé: Ik zeg dat niet, maar: Jezus houdt het aan je voor, Bijbels en Geestelijk! De geboden van een Hemelse God zijn niet bedoeld voor deze wereld, in de huidge staat!

Want wat zegt de Schrift over dat geloof m.b.t. de geboden die eeuwig zijn:

Lukas 18, 8b
Doch als de Zoon des mensen komt, Zal Hij dan het geloof vinden op de aarde?

Dus beste Adinomis, waar moet je dan zoeken, niet op aarde, maar in het Hemels Jeruzalem. Een mens die daawerkelijk bidt om openheid of verlossing; zoekt zijn (Geestelijk-) moeder in het Hemels Rijk, niet op of in een wereld die reeds verloren IS. Jezus zegt het zelf hé; ik zal er nielmand vinden die nog in Mij gelooft, want de verlosten gaan met Hem mee, naar het hemels Jeruzalem en zij die in het vlees blijven zijn reeds verloren! Vandaar dat de verlosten naar het Hemels Jeruzalem gaan.

Kijk, ik wil je helpen en wil je zaken doen openbaren.
Ik wil je de weg wijzen, en ik meen dat ik niets buitenbijbels zeg, maar ik probeer het geestelijke aspect van die Bijbelse (op zich dode letters) duidelijk te maken.
En datv kan alleen de Heilige Geest. Wij kunnen dat inderdaad van ons zelf niet,
maar we moeten ons dan ook voorbereiden.

Dus Adinomis, maak zaak van je geloof en aanname van de Sabbat van het 4e gebod. Blijf niet alleen bidden -als je weet hoe Jezus er mee omgaat- maar volg Hem dan ook in dié wet, en geen andere!

De zondag is het Merkteken van de RKK Staat, zoals zij dat zelf zeggen! Ga de hoer uit de weg, dat is wat Jezus vraagt te doen in Openbaring 14:6-12; Gaat UIT van haar! Voeg dus je woord bij de daad, mensen die bidden en er geen gevolg aan geven zijn geen medewerkers van de Heer! Dat Evangelien moet geleerd worden! Ik spreek hier niet over oordeel, maar over datgene waartoe Jezus ons oproept.

Als jij zegt dat je gelooft in de (van het 4e gebod) onderhoud dan niet de rustdag van het 3e gebod van de Kerk van het Grote Babylon!
En ik ben er ook van overtuigd dat wat je bidt, niets met Satan te maken heeft, maar je zit wél op de 1e dag der week in de kerk en niet op de geheiligde Sabbat van het 4e gebod. Lees de geboden er op na! Die gelden voor ALLE mensen!

quote:

1Corinthiers 6:18 'Ga ontucht uit de weg. Met elke andere zonde dan ontucht treft de mens zijn eigen lichaam niet. Maar door ontucht te doen zondigt hij tegen zijn eigen lichaam'.
Je zegt ook nog:

quote:

In het Nieuwe Testament kwamen ze zowel op sabbat als op de eerste dag van de week bij elkaar.

Okay, zitten er aan de Edele Olijfboom takken van twee Heren of van één heer!
Is de wortel de zondag én de Sabbat of dit:

quote:

Kun jij nu Bijbels aantonen dat Jezus ons voorbeeld is, waar Hij er toe opgeroepen heeft om de 1e dag der week te onderhouden, en de Sabbat van het 4e gebod te overtreden? Hoe kun je dan spreken over een ééuwig verbond!

Ik kan het in de hele Bijbel nergens vinden, wel dit:

Mattheus 5:18-19 'Want voorwaar, ik zeg u, voordat hemel en aarde vergaan zijn zal niet een jota of tittel vergaan uit de Wet, neen, niet voordat het einde aller dingen daar is. Wie dan een dezer minste Geboden afschaft en in dien geest de mensen onderwijst zal de minste heten in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze volbrengt en anderen voorhoudt, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen'.

Zie je Adiniomis, het is niet én of én, nee er is maar één Rustdag in de Here, en dat is de gewoon het 4e gebod van de 10 regels, die de grondwet van het Hemels Koninkrijk vorme,$n. Geen 361 wetjes die een menselijke bedekking zijn (er zijn Bijbels dus twee bedekkingen) en dus niet te onderhouden. Maar gewoon 10 simpele leefregels, ondersteunt met de twee liefdesgeboden én de Profetie, waaraan die eeuwige wet hangt.

Met dit gegeven:

Jij krijgt dus eeuwig leven omdat je de geboden 100% onderhoudt?

quote:

We krijgen het omdat Jezus dat voor ons heeft gedaan en het ons toerekent.
Wij kunnen het niet. Dat neemt niet weg dat ook wij gehoorzaam moeten zijn aan Gods geboden.

en

quote:

Dat werkt Gods Geest in ons uit. Rom.8:4

Ben ik het volkomen eens, maar waarom schop je er dan tegenaan, beledig je mede-christenen; Wil je de profetie niet zien of erkennen, die diezelfde Allerhoogste god aan ons voorhoud. Verwerp je de profeten, die volgens dat zelfde inzicht die de Allerhoogste wil laten zien, tot aan de wederkomst van Christus, werkzaam blijven. En geef je geen gehoor, omdat je er blind voor bent,
aan Openbaring 14:6-12, waar staat:

Het lam en de zijnen; het oordeel
14
1 Toen zag ik dit: het lam stond op de Sion, en bij het lam waren honderdvierenveertigduizend mensen die zijn naam en die van zijn Vader op hun voorhoofd hadden. 2 Ik hoorde uit de hemel een geluid komen dat klonk als het geluid van geweldige watermassa’s, van zware donderslagen; het klonk als het geluid dat muzikanten maken die op de lier spelen. 3 Er werd voor de troon en voor de vier wezens en de oudsten iets gezongen dat leek op een nieuw lied. Niemand kon het lied begrijpen, behalve de honderdvierenveertigduizend mensen die van de aarde zijn vrijgekocht. 4 Dat zijn degenen die zich niet met vrouwen hebben afgegeven maar maagdelijk zijn gebleven. Zij volgen het lam waarheen het maar gaat. Ze zijn uit de mensheid vrijgekocht om als de eerste opbrengst te worden aangeboden aan God en aan het lam. 5 Geen leugen komt over hun lippen, er valt niets op hen aan te merken.

6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: ‘Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.’ 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.’ 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: ‘Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en ’s nachts niet.’

12 Hier komt het aan op de standvastigheid van de heiligen, die zich houden aan Gods geboden en aan de trouw van Jezus.

13 Ik hoorde een stem uit de hemel zeggen: ‘Schrijf op: “Gelukkig zijn zij die vanaf nu in verbondenheid met de Heer sterven.”’ En de Geest beaamt: ‘Zij mogen uitrusten van hun inspanningen, want hun daden vergezellen hen.’

14 Toen zag ik dit: een witte wolk, en daarop zat iemand die eruitzag als een mens. Hij had een gouden krans op zijn hoofd en een scherpe sikkel in zijn hand. 15 Uit de tempel kwam een andere engel, die hem die op de wolk zat met luide stem toeriep: ‘Laat uw sikkel komen om te oogsten. Want de tijd om te oogsten is gekomen; de aarde is meer dan rijp voor de oogst.’ 16 Toen wierp degene die op de wolk zat zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd geoogst. 17 Er kwam een andere engel uit de hemelse tempel, die ook zo’n scherpe sikkel had. 18 Bij het altaar vandaan kwam weer een andere engel, degene die zeggenschap heeft over het vuur. Hij riep de engel met de scherpe sikkel luid toe: ‘Laat je scherpe sikkel komen om de druiven te oogsten in de wijngaard op de aarde, want de druiven zijn rijp.’ 19 Toen wierp de engel zijn sikkel op de aarde, en hij oogstte de druiven in de wijngaard op de aarde en gooide ze in de grote perskuip van Gods woede. 20 De wijnpers werd buiten de stad getreden. Er kwam een grote stroom bloed uit, zestienhonderd stadie lang en zo hoog als het bit bij een paard.

Groeten

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #836 Gepost op: januari 02, 2013, 04:53:25 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 13:02:
[...]

Heb ik iets gemist? Zoals je ziet zijn er vele reacties geweest waardoor ik mogelijk iets heb kunnen missen, excuus.
Kan je svp verduidelijken waarover je doelt? Ik heb namelijk nog geen idee waarover dit gaat, sorry.

Beste Learsi,
Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 19:17[/message]:[/b]
learsi schreef op 29 december 2012 om 19:52[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 29 december 2012 om 21:42[/message]:[/b]
learsi schreef op 30 december 2012 om 01:26[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 30 december 2012 om 11:34[/message]:[/b]
learsi schreef op 30 december 2012 om 12:05[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 30 december 2012 om 13:52[/message]:[/b]
learsi schreef op 30 december 2012 om 14:07[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 30 december 2012 om 16:38[/message]:[/b]
learsi schreef op 30 december 2012 om 18:03[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 30 december 2012 om 20:11[/message]:[/b]
learsi schreef op 30 december 2012 om 20:32[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 01 januari 2013 om 08:13[/message]:[/b]
Pottenbakker schreef op 02 januari 2013 om 12:30[/message]:[/b]
learsi schreef op 02 januari 2013 om 13:02[/message]:[/b]
Beste Learsi,
Ik kan mij niet voorstellen, dat je niet weet, dat je mijn vraag gemist hebt?
Ik denk eerder, dat je geen goed antwoord weet, op mijn vraag. enz?
Dat is niet erg, maar om dan een uitspraak te doen, zoals in jou bijdrage,
Pottenbakker schreef op 31 december 2012 om 09:55[/message]:[/b]
vind ik niet kloppen. En is eigenlijk een onder de maat.
Beste Lears,
Nu ben je weer helemaal op de hoogte en blijf ik in afwachting van jouw antwoord!
Een hartelijke Groet.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #837 Gepost op: januari 02, 2013, 05:49:18 pm »
Iet om over na te denken:
Sekten, afgoderijen, valse kerken e.d kenmerken zich eigenlijk altijd doordat ze door een bepaald persoon zijn opgericht, na een vermeend visioen of boodschap van een zogenaamde engel. Deze persoon is dan nog bekend met naam en toenaam en wordt veelal geëerd.

Voorbeelden:
- De islam opgericht door Mohammed.
- De jehova getuigen opgericht door Charles Taze Russell
- De mormonen opgericht door Joseph Smith
- De zevendedagsadventisten opgericht door  William Miller/ Ellen White
- De Moon-sekte (Verenigingskerk) opgericht door Dr Sun Myung Moon en mevrouw Dr Hak Ja Han Moon,

Maar de meest duidelijke tekenen zijn toch wel dat deze groepen de kracht van het Kruisoffer van onze heiland Jezus Christus inperken, door zich te beroepen op het moeten doen van regels om zo de Genade (alsnog) te verdienen.

Verder menen deze groepen dat het aansluiten bij hun specifieke groep de redding zal brengen, waarmee ze zichzelf op de plaats van Christus stellen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 05:50:41 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #838 Gepost op: januari 02, 2013, 05:53:43 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 02 januari 2013 om 16:53:
Beste Lears,
Nu ben je weer helemaal op de hoogte en blijf ik in afwachting van jouw antwoord!
Een hartelijke Groet.

Zie Geplaatst op woensdag 02 januari 2013 13:12
Je had al een antwoord van mij !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #839 Gepost op: januari 02, 2013, 05:55:48 pm »
.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 05:58:11 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #840 Gepost op: januari 02, 2013, 05:57:14 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 16:25:
Zo kon de barmhartige Samaritaan tot een voorbeeld dienen.
Het betrof Gods liefde die in zijn hart geschreven is.
Zijn geweten stuurde hem. Verborgen in zijn hart.
Mag ik je eraan helpen herinneren gaitema, dat de barmhartige Samaritaan "slechts" een gelijkenis is verteld door Jezus, niet zijnde waar gebeurd. Deze gebeurtenis heeft dus nooit echt plaatsgevonden. Dat maakt de Schrift zo boeiend, het vertelt zelf wanneer is niet letterlijk genomen moet worden.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #841 Gepost op: januari 02, 2013, 06:03:11 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 17:57:
[...]

Mag ik je eraan helpen herinneren gaitema, dat de barmhartige Samaritaan "slechts" een gelijkenis is verteld door Jezus, niet zijnde waar gebeurd. Deze gebeurtenis heeft dus nooit echt plaatsgevonden. Dat maakt de Schrift zo boeiend, het vertelt zelf wanneer is niet letterlijk genomen moet worden.
Weet ik, maar ik schreef meer.

Pottenbakker

• Bekijk profiel
« Reactie #842 Gepost op: januari 02, 2013, 06:10:42 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 17:53:
[...]

Zie Geplaatst op woensdag 02 januari 2013 13:12
Je had al een antwoord van mij !

Beste Learsi,
Ik heb je antwoord absoluut niet gezien!
Vind dit erg ongemakkelijk voor mij,
maar daarom een echt gemeende excussus voor de laatste bijdrage.
Ik kom nog terug op jouw laatste bijdrage.
Een hartelijke groet.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #843 Gepost op: januari 02, 2013, 06:33:48 pm »

quote:

nicodemus schreef op 02 januari 2013 om 16:25:
Hallo Adinomis,
Zeker, ik ben het, deels, met je eens, in alle gemeenschappen (niet alleen in de kerken dus) zitten mensen die verlangen naar de deelneming aan Gods Rijk.
Dàt oordeel is nu gaande in de Hemel! De Grote Verzoen Dag voor alle mensen.
En elke zondag weer overtreden velen de wet van God, omdat ze geboden en wetten van mensen onderhouden.
Er zijn ook mensen die de wet overtreden door te oordelen over zaken waarover ze niet kunnen oordelen. (Math.7:1-3)

quote:

Vraag je eens af: wat heeft mijn aanbidding nu van nut, als ik een aardse Heilige Vader de eer geef!!
Wat weet jij van mijn aanbidding? Je kent me helemaal niet en ik ken geen aardse heilige vader.

quote:

Zie je nu Adinomis, dat we verbonden horen te zijn in Geest met het Hemels Jeruzalem. Zie je nu dat de gaven en deverlossing 'niet in het vlees' maar alleen door 'onze moeder' in het Hemels Jeruzalem kan plaats vinden!
Of wordt er gelogen door de Allerhoogste god, die een EEUWIG VERBOND aanbied!
Wie is er niet verbonden met Gods Heilige Geest in het hemels Jeruzalem? Bedoel je mij? Dan kan ik je vertellen dat je weer aan het oordelen bent.

quote:

Geef mij nu eens één reden om een andere vorm van de 10 geboden na te leven, die Jezus aan ons voorhoudt. Waar staan de 10 geboden in de Bijbel, die mij leert in Christus, dat de zondag het 3e gebod is en door Hem is veranderd, en dat Jezus persoonlijk opdracht heeft gegeven om de gebodentafel te overtreden!
Wie is nu de grote Overtreder! Satan of Christus.
Je mag zo vaak als je wilt eredienst houden, maar dat sluit hetv ritme en dus de wekelijkse Sabbat (de 7e dag) niet uit hé!
Denk je dat ik een andere vorm van de tien geboden naleef. Dan heb je het mis. Het derde gebod is niet veranderd. Als er een predikant van buiten de tien geboden in een modern jasje verpakt en de zondag daarin noemt, trek ik aan de bel. De sabbat is voor mij een rustdag. Soms ga ik naar een Messiaanse gemeente op sabbat, maar die is niet naast de deur. Bovendien houd ik van de mensen in mijn kerk. Ik weet dat ze oprecht de Heer willen dienen. Ik wil een brug zijn tussen hen en de Messiaanse Joden.

quote:

Denk toch eens na, kerel.
Ik ben helemaal geen kerel. Je weet niets van me.

quote:

En je ziet, zelfs sommige  Joden belijden de Paus, door aan de zondagvierende gemeenten (dochters van Rome) te vragen te bidden voor de Joden in de natuurlijke Staat Israël. En dan zegt Iearse er nog bij, dat we aan hen geen deel (kunnen) hebben! De paus zegt: Wij staan boven de Bijbel en de Paus is Christus in het vlees. En de zondag is het Merkteken van ons gezag!
Ik zie de Joden van het natuurlijke Israël naast de Sabbatv ook nog wel de zondag vieren. Er zijn al tekenen dat men, om economische redenen, aan zo`n optie denkt. Wat maakt het de Paus nu uit, wat je viert, als je hem maat aanbidt!
Hij heeft voor iedereen een oplossing. Er is immers 'godsdienstvrijheid', in België ook, maar wél onder het gezag van de Nuntius. We kunnen er over meepraten!
Zowel Learsi als ik hebben niets met de Paus. In een ander topic noemde je dat Jezus niet weer lijfelijk op de aarde kwam. Nou, de bijbel zegt dat Zijn voeten op de Olijfberg zullen staan (Zach.14:4) en dan wordt er uitdrukkelijk bij gezegd: op die berg, de Olijfberg die ten Oosten van Jeruzalem ligt. Als het geestelijk bedoeld zou zijn, waarom dan die uitdrukkelijke geografische toevoeging?

quote:

Openbaring 14:12 'Van hen die God toebehoren, van hen die Gods Geboden in acht nemen en Jezus trouw blijven, wordt nu standvastigheid gevraagd'.
Met Gods hulp zal ik hierin standvastig zijn.

quote:

Maar jij houdt de zondag, en bent dus stanvastig in de geboden van de Paus, net Pausdom, de heidense aanbidding.....van een zonnegod! Een politieke aanbidding gekoppeld aan het Geestelijke Roomse Rijk, door Constatijn en in verbondenhei met Ein Vereintes Europa! (Kijk eens naar het Beeld van Nebukadnessar; naar zijn tenen, zit veel schimmel aan en  in...niet voor niets)
Ik herken me niet in deze kwalificatie.

quote:

Let op hé: Ik zeg dat niet, maar: Jezus houdt het aan je voor, Bijbels en Geestelijk! De geboden van een Hemelse God zijn niet bedoeld voor deze wereld, in de huidge staat!
Alles wat Jezus me voorhoud is waardevol voor me en houd ik - hoewel onvolkomen - in ere.

quote:

Want wat zegt de Schrift over dat geloof m.b.t. de geboden die eeuwig zijn:
Lukas 18, 8b
Doch als de Zoon des mensen komt, Zal Hij dan het geloof vinden op de aarde?

Ik weet dat wat God zegt eeuwigheidswaarde heeft.

quote:

Kijk, ik wil je helpen en wil je zaken doen openbaren.
Ik wil je de weg wijzen, en ik meen dat ik niets buitenbijbels zeg, maar ik probeer het geestelijke aspect van die Bijbelse (op zich dode letters) duidelijk te maken.
En datv kan alleen de Heilige Geest. Wij kunnen dat inderdaad van ons zelf niet,
maar we moeten ons dan ook voorbereiden.

Ik zou nooit hulp vragen aan iemand die me helemaal verkeerd beoordeelt en oordeelt. Als ik hulp nodig had zou ik eerder naar iemand toegaan waarvan ik merk dat de liefde voor God en de naaste centraal staat. (1 Joh.2:27)

Ik heb geen zin om me verder te rechtvaardigen. Dat heb ik misschien al teveel gedaan. Als je vindt dat ik de kerk moet verlaten omdat het Babylon is (wat weet jij trouwens van de gemeente waar ik naar toe ga?) dan zou je om dezelfde reden dit forum moeten verlaten. Samen de bijbel onderzoeken is prima, maar dan zonder elkaar te veroordelen. Op de manier waarop het is gegaan ga ik niet verder.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #844 Gepost op: januari 02, 2013, 06:35:27 pm »

quote:

Pottenbakker schreef op 02 januari 2013 om 18:10:
[...]

Beste Learsi,
Ik heb je antwoord absoluut niet gezien!
Vind dit erg ongemakkelijk voor mij,
maar daarom een echt gemeende excussus voor de laatste bijdrage.
Ik kom nog terug op jouw laatste bijdrage.
Een hartelijke groet.

Geen probleem Pottenbakker, het toont maar weer eens aan dat we gemakkelijk over zaken heen kunnen lezen in de brei van reacties  :) Excuus accepted  ;)
rest nog aan jou mijn excuus te geven, omdat jou herhaalde vraag gewoon niet door is gedrongen in mij.

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #845 Gepost op: januari 02, 2013, 06:41:53 pm »

quote:

In deze hele reactie meen ik iets te herkennen wat ik ook veel zag bij discussies met de Jehova Getuigen. Namelijk dat een vaste leer van hen zelf die zich tegen de echte christelijke kerk richt, wordt ingezet in hun reacties. Dergelijke stromingen beginnen hun leer eigenlijk door zich te distantiëren van het reguliere Christelijke geloof, uiteraard "onderbouwd" met veel theorie. Pas wanneer het potentieel slachtoffer dat aanneemt gaat men verder met het indoctrineren.

@ Nicodemus, je ziet nu dus dat deze zogenaamde feiten die ze je hebben aangeleerd over het christelijke geloof, geheel niet kloppen.  ;)
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 06:43:02 pm door learsi »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #846 Gepost op: januari 02, 2013, 07:09:38 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 januari 2013 om 16:12:
De sabbath hadden we laatst ook een discussie over met Small Brother.
Daar kan je een hele studie over houden, volgens mij.
Bedenk wel dat de sabbath één van de tien geboden is.
Een gevoelig thema.
In het oude testament staat dat de sabbath de vooruitwijzing is naar het rijk van vrede dat God brengt. De belofte die God het volk gaf.
Wij delen in die belofte, omdat we nakomeling zijn van Abraham door ons geloof (Romeinen 4:16)
Abraham, de vader van vele volken.

Maar Sabbat is zaterdag en niet zondag !
Zoals je ziet worstel ik zelf al lange tijd hiermee. De Schrift hamert herhaaldelijk op het feit dat:
-we de geboden moeten doen,
-dader moeten zijn van de Wet.
- Jezus niet de Wet heeft opgeheven en wie dat wel verkondigt, de kleinste zal zijn in Zijn Koninkrijk.

Aan de andere kant de aanwijzingen dat het niet meer hoeft, met name spijs-wetten. Maar Jezus Zelf heeft Zich ook altijd aan de spijs-wetten gehouden zover ik weet. Maar goed, Jezus was natuurlijk wel Joods.

Voor Joden zijn het Eeuwige Wetten, daar is geen twijfel mogelijk.
Laat de Israëlieten dan de sabbat in acht nemen, door de sabbat te houden, al hun generaties door, als een eeuwig verbond.

Deze wetten hoorde bij het eerste Verbond tussen G'd en Israël.
Jezus heeft de Wet vervuld en daarvoor moest Hij wel de Wet houden..... anders kon Jezus de Wet niet vervullen.

Kortom, ik ben hier nog steeds niet helemaal uit. Voor mij is het wel een van de meest moeilijke onderwerpen eigenlijk. Soms denk ik wel eens dat Jezus Paulus en Petrus er ontheffing voor heeft gegeven, omdat het niet handig is om wanneer je heidenen met lompe gebruiken wilt laten delen in het evangelie, niet handig is om te beginnen met "zeuren" over spijs-wetten. Dat het was bedoeld als iets dat later wel gecorrigeerd zou (moeten) worden, wanneer men door G'd aangeraakt was om Jezus aan te nemen.

Voor mij sluit deze theorie het beste aan bij het vele aandringen (ook in NT) om de de geboden te doen. Maar zoals gezegd ik ben er nog niet uit.
Want waarom zouden we de wet zo strikt houden als we (vele Christelijke kerken) nog niet eens dopen zoals de Schrift zegt dat er gedoopt moet worden en zoals Jezus het ons heeft voorgedaan? Door onderdompeling.....

Soms denk ik wel eens, wat maken we er in onze kerken er toch een zooitje van. ;( Herken je dat?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #847 Gepost op: januari 02, 2013, 07:11:15 pm »
Wat Nicodemus schrijft gaat me een brug te ver.
Verder denk ik dat we zaken moeten onderscheiden.
Daarom heb ik twee nieuwe topics geopend om twee discussies voort te zetten.
De discussie dat gaat over het grote gebod en of je lief kan hebben zonder Gods hulp.
Het tweede topic over het schapen en bokkenoordeel.
God zelf is in mijn ogen de kern van het christelijke geloof namelijk, en God is Liefde, dus is de liefde de kern van het christelijke geloof.
Liefhebben zonder God kan niets anders dan valse liefde zijn.
Ik vind het jammer dat het gesprek daar over niet meer gaat. Juist nu we tot de kern van het christelijke geloof gekomen zijn.

Wat Israël betreft kan hier verder over gesproken worden.
Ik heb het zelf daarom aangehaald hier: door geloof zijn we kinderen van Abraham. Door geloof zijn we deel van de beloften die God zijn volk gaf.
Abraham is vader van vele volken.

Dat Jezus op deze aarde weer komt is me wel helder, dat om ons te halen.
Jezus die een voet zet op de olijfberg, lijkt me de vernieuwde aarde van het duizendjarige rijk.
Dat echter God met het huidige Israël ook bezig zal zijn, geloof ik ook. Zoals de herbouw van de tempel en het land dat men krijgt. De offerdienst etc..
Hoe precies?
Geen idee. Het is puur het oplepelen van wat de bijbel laat zien.
De praktijk is een verrassing.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 07:13:38 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #848 Gepost op: januari 02, 2013, 07:29:34 pm »

quote:

learsi schreef op 02 januari 2013 om 19:09:
[...]

Maar Sabbat is zaterdag en niet zondag !
Zoals je ziet worstel ik zelf al lange tijd hiermee. De Schrift hamert herhaaldelijk op het feit dat:
-we de geboden moeten doen,
-dader moeten zijn van de Wet.
- Jezus niet de Wet heeft opgeheven en wie dat wel verkondigt, de kleinste zal zijn in Zijn Koninkrijk.

Aan de andere kant de aanwijzingen dat het niet meer hoeft, met name spijs-wetten. Maar Jezus Zelf heeft Zich ook altijd aan de spijs-wetten gehouden zover ik weet. Maar goed, Jezus was natuurlijk wel Joods.

Voor Joden zijn het Eeuwige Wetten, daar is geen twijfel mogelijk.

Deze wetten hoorde bij het eerste Verbond tussen G'd en Israël.
Jezus heeft de Wet vervuld en daarvoor moest Hij wel de Wet houden..... anders kon Jezus de Wet niet vervullen.

Kortom, ik ben hier nog steeds niet helemaal uit. Voor mij is het wel een van de meest moeilijke onderwerpen eigenlijk. Soms denk ik wel eens dat Jezus Paulus en Petrus er ontheffing voor heeft gegeven, omdat het niet handig is om wanneer je heidenen met lompe gebruiken wilt laten delen in het evangelie, niet handig is om te beginnen met "zeuren" over spijs-wetten. Dat het was bedoeld als iets dat later wel gecorrigeerd zou (moeten) worden, wanneer men door G'd aangeraakt was om Jezus aan te nemen.

Voor mij sluit deze theorie het beste aan bij het vele aandringen (ook in NT) om de de geboden te doen. Maar zoals gezegd ik ben er nog niet uit.
Want waarom zouden we de wet zo strikt houden als we (vele Christelijke kerken) nog niet eens dopen zoals de Schrift zegt dat er gedoopt moet worden en zoals Jezus het ons heeft voorgedaan? Door onderdompeling.....

Soms denk ik wel eens, wat maken we er in onze kerken er toch een zooitje van. ;( Herken je dat?

Dit Learsi herken ik inderdaad. Zelfs over wat de kern van het christelijk geloof is maken we er een zooitje van.
Ik denk daarom dat we hoop mogen koesteren op de gedachte dat we ons vast kunnen grijpen aan een belofte aan ons. Door Jezus kom je tot de Vader! Dat is de belofte, dus volg Hem! Laat Hem je Rabbi wezen :)
Geloof dus in Jezus en wees zijn leerling. Jezus zelf belooft ons dat de Heilige Geest ons onderwijzen zal.

De sabbath is een heet hangijzer. Ik geloof dat de sabbath een profetie op zichzelf is. Ook het sabbath jaar en de uitleg van de scheppingsweek.

in 6 dagen schiep God. De zevende dag ruste Hij
zes dagen zul je arbeiden (zei God tegen de joden) en op de zevende dag rust jij
zes jaar zal je het land bewerken en arbeiden. De zevende jaar laat je jouw land braak liggen en scheld je de schulden kwijt van anderen aan jou.

voor God is één dag gelijk aan 1000 jaar. In het oude testament staat dat de sabbath vooruit wijst naar het rijk van vrede dat God brengen zal. Daar waren Small Brother en ik het er over eens.  Dat is het 1000 jarig vredesrijk.
Zie: 1 sabbathdag is gelijk aan het 1000 jarige vredesrijk
Voor God is één dag gelijk aan 1000 jaar.

De sabbath is dus een les. Het laat ook de uittocht uit Egypte zien.
Israël in slavernij en bevrijd door God.
God zal zo in de toekomst ook zijn volk verlossen van al de ellende waar het in zit (zoals de aanslagen, oorlogen etc)
De bevrijder zal uit Sion komen.
Jezus dus. Hij zal Gods volk uit de slavernij bevrijden.
Het 1000 jarige vredesrijk breekt door Gods bevrijding aan.
Sabbath is dus vrede en rust. Dan rust heel de schepping uit van zijn werken.

Echter leef je al als balling in het tweede verbond in die rust. Dat is Pinksteren.
Het tweede verbond is de reiniging door het bloed en het vlees van Jezus Christus aan Golgota en tevens de opstandig uit de dood door de doop met de Heilige Geest.

Wanneer je ook de rustdag pakt en hoe je het gebod ook zien mag, het heeft alles te maken met die doop met de Heilige Geest en de reiniging van onze harten + het 1000 jarige vredesrijk dat komt.

Sabbath is overwinning van God op satan. Dat begon al met de opstanding van Jezus uit de dood en vind voltooing in het 1000 jarige vredesrijk.

We snuffelen er dus iets aan, maar zijn er nog niet.
Verwarring zal ons nog wel even kwellen, maar Jezus laat ons niet los :)
God wil met die sabbathdag dus dat we daar bij stil staan.
Even los laten dat gezwoeg en dat gezweet! Sta eens even stil bij de God die jou lief heeft. Hij zal jou echte vrede brengen, halleluja!

De eerste christenen stonden daar iedere dag bij stil. Ze kwamen iedere dag samen om God eer te bewijzen en Hem te dienen. Iedere dag!
Velen waren slaven. Ze moesten zwoegen en zweten wanneer hun slavendrijvers het hen gebood. Maar na het gezwoeg en gezweet kwamen ze met de gemeentes samen rondom Gods Woord. De eerste christenen deelden alles samen.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 07:43:40 pm door gaitema »

learsi

• Bekijk profiel
« Reactie #849 Gepost op: januari 02, 2013, 07:46:53 pm »
@ gaitema,

Het probleem is dus dat G'd in Zijn 10 geboden die ook voor ons Christenen geldt, de sabbat oplegt.
Exodus 20
8   Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt.
9   Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw vee, noch uw vreemdeling die binnen uw poorten is.
11 Want in  zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

Jesaja 56
1 Zo zegt de HEERE:
Neem het recht in acht en doe gerechtigheid,
want Mijn heil is nabij om te komen,
en Mijn gerechtigheid om geopenbaard te worden.
2 Welzalig een sterveling die zo handelt,
het mensenkind dat daaraan vasthoudt;
die de sabbat in acht neemt, zodat hij die niet ontheiligt,
en die zijn hand ervoor behoedt om enig kwaad te doen.

G'd wijst zelfs de dag aan, de periode in de week.
Volgens mij staat nergens in de Schrift een opdracht aan de Christenen om de Sabbat té verschuiven naar een andere dag.

De zondag is uiteindelijk een heidense dag, voor aanbidding van de zonnegod, die Rome heeft uitgekozen op eigen houtje.
Als we het zo stellen zouden we ons moeten afvragen: Doen we wat G'd ons opdraagt in de Schrift of doen we wat de kerk ons leert/opdraagt?

Uiteindelijk heeft G'd ons niet bevolen om een rustdag in de week te nemen, maar om de Sabbat als rustdag te nemen. Je triggerde mij met nog eens te benoemen dat het een 10 geboden gebod is en niet zomaar ergens tussen de andere Joodse bepalingen staat. Het wordt vaak in 1 adem genoemd met de andere wetten, maar dat is dus eigenlijk onterecht.

Die andere wetten waren volgens mij bedoeld om het volk Israël tot op de dag van vandaag apart te zetten tov de rest van de wereld. De 10 geboden zijn dat volgens mij niet.
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2013, 07:50:46 pm door learsi »