quote:
op 17 Jan 2003 00:30:52 schreef Johan:
Beste ramH,
Over je vraag hoe je dan concreet de Here kunt dienen hoop ik later op terug te komen.
Als je van iemand houdt en hem/haar iets wilt geven waar die ander van houdt, moet je de ander goed leren kennen. Als we de Here willen eren en tegelijkertijd weten dat we vanuit onszelf niets goeds kunnen doen, moeten we toch ten eerste Hem willen leren kennen, en weten hoe Hij gediend wil worden. Zijn Woord is een licht op ons pad, ook als het gaat over hoe Hij gediend wil worden (zie b.v. 1 Sam. 15:22-23). Niemand beter dan de Schepper van de mens weet hoe de mens bij God gebracht moet worden. Wij moeten niet wijzer zijn dan God die zijn christenen door levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen. Zie o.a. Rom. 10:14-17, 2 Petr. 1:19-21.
Klopt.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik zie niet precies in hoe dit een tegenstelling zou kunnen vormen met wat ik schreef. Het gaat bij GF/jeugdkerken niet alleen om de vormen. Die vormen zijn slechts een middel om -in dit geval specifiek- jongeren dichter bij God te brengen. Om hen een relatie met Hem aan te laten gaan. Daarom is er ook gewoon woordverkondiging (preek/overdenking/whatever) tijdens een samenkomst.
quote:
op 17 Jan 2003 00:30:52 schreef Johan:
Verder: wat ik met mijn betoogje absoluut niet wil beweren is dat de huidige liturgie precies overeenkomt met wat de Here wil. Het enige wat ik centraal stel in dit verband is dat wij God op geen andere wijze mogen vereren dan Hij in zijn Woord bevolen heeft. Dus: vormen en beelden zijn niet neutraal zodat je zelf mag bepalen met welke vormen of beelden je God wil dienen.
Psalm 150 geeft geen liturgie-instructie, natuurlijk moeten we God wel in ons leven loven bij het maken van muziek. In alles wat we doen moeten we hem loven, maar dat wil dan nog niet zeggen dat we hem zo op die wijze moeten loven in de erediensten.
Overigens: kun je me aangeven waar ik die onderbouwing kan vinden op de website van GF?
Klopt, je hebt weer gelijk.

Met de voorbeelden die ik gaf, wilde ik aangeven dat de manier waarop onze liturgie nu is ingericht ook niet precies volgens de bijbel is. Dat geef jij ook aan, dus daarin zijn wij het eens. Wat ik er verder mee aan wil geven is dat het dus ook anders kan (en ik denk
moet) dan wij nu doen en dat men dus niet krampachtig vast moet houden aan de huidige praktijk als ware die het één en al.
Een nieuw punt dan. Ieder mens heeft gaven gekregen van God: dingen waar hij/zij goed in is. Uit de bijbel leren wij dat de gaven die God ons geeft gebruikt mogen worden. Ik denk dat dit wil zeggen dat deze gaven van mensen ook gebruikt mogen worden in de kerkdienst (overal, dus waarom daar niet?), als het doel er maar mee is: God groot te maken. Het mag niet gaan om de meerdere en grotere glorie van de mens zelf. Een voorbeeld: dans. Ik heb het afgelopen jaar het
EH Basisjaar gedaan en er waren een paar mede-studenten die de gave van het dansen hebben. Op verschillende momenten in het jaar hebben zij een stuk opgevoerd en iedere keer weer was het mooi en was het ook duidelijk dat het om God ging. Natuurlijk, zij kregen ook te horen dat ze het goed gedaan hadden, maar uiteindelijk ging het om God. Een tegenwerping zou kunnen zijn dat 'dans' door de huidige cultuur zo besmet is dat je daar niet meer onbevoordeeld (zonder nare bijgedachten) naar kan kijken, maar is dat dan direct de reden om het maar niet te gebruiken? God is blij met dingen die mensen voor Hem doen!

Wat ik van GF weet, weet ik uit artikels, een korte chat, lezen van reacties door GF mensen alhier. Precies kan ik het je dus niet aangeven, daarvoor kun je beter iemand van de GF organisatie hier laten reageren.
quote:
op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:
Hoe kun je dan met deze bijbelse gegevens de manier van GF onderbouwen? Het lijkt me dat je dan toch een paar problemen hebt. De tempelliturgie was heel precies geregeld. Voorgeschreven rituelen etc. Ook kende het oude Israel een zeer ontwikkeld liturgisch jaar. Dit zijn al twee punten waar hedendaagse jeugd een hekel aan heeft.
Zie het stukje wat ik hierboven geschreven heb over mijn intentie met die teksten. (Die overigens niet goed onderzocht zijn, maar even uit de losse pols neer zijn gezet.)
quote:
op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:Er waren trouwens ook instrumenten verboden in de tempeldienst. Een daarvan, de 'ugab, een soort rietfluit, wordt genoemd in psalm 150 !!! (In de Statenvertaling wordt dit, grappig genoeg, vertaald met orgel.) Dit instrument was verboden vanwege erotische connotaties. Dat geeft dus wel te denken over het toepassen van muziekstijlen die ik ook op MTV zie, met bijbehorende beelden.
In mijn bijbelvertaling (Groot Nieuws) zie ik dit niet terug (ook de Willibrordtvertaling zegt hier niets over, evenals de New International Version [inclusief commentaar]). In alle verzen wordt God geloofd en geprezen, zonder dat ergens een voorbehoud gemaakt wordt.
quote:
op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:Het lijkt me trouwens weinig zinvol om een hedendaagse manier van toepassen van muziekinstrumenten en stijlen te willen onderbouwen met bijbelteksten die over muziek gaan (inclusief ps 150). Muziek maakt altijd deel uit van het grotere verband van een bepaalde cultuur. En die zal in het oude Israel ongetwijfeld zeer verschild hebben van onze huidige cultuur. De kans is dus erg groot dat je er met je uitleg van die muziek-teksten ver naast zit. En bovendien: Iedere ketter heeft z'n letter 
Mijn uitleg ging er alleen maar om, om aan te geven dat het ook anders kan en dawij het nu doen. Niet dat dat dan ineens de enige juiste manier zou zijn.
Maar zelfs als de muziek zoals die in Israël gebruikt werd een onderdeel is van de cultuur wil dat voor mij alleen maar zeggen dat zoiets ook bij ons zo zou moeten zijn. Ieder mens is beïnvloed door zijn cultuur en zal dus ook het beste reageren op muziek die hem ligt. Ik denk dan, verander dan de huidige muziek/liturgie zo dat ook hedendaagse mensen er door aangesproken worden en God groot gaan maken. Maar dit gaat te ver off-topic. Als je over dit specifieke onderdeel door wil discussieren, moet je maar even een nieuw topic openen.