Auteur Topic: God Fashion  (gelezen 28726 keer)

opponent

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #50 Gepost op: januari 06, 2003, 03:16:34 am »

quote:

op 05 Jan 2003 19:53:19 schreef Pieter:
In het algemeen zien we vernieuwingen zeer langzaam ontstaan. Kijk mar eens naar de frequentie van het "staan"in de diensten, het gezongen "amen", het gezongen votum, de invoering van de verschillende psalmboeken / liedboeken.

Een hoop 'vernieuwingen' zoals jij ze noemt, zijn helemaal geen vernieuwingen, maar juist het terugkeren naar oude vormen, die dichter bij de Bijbel liggen!
Bv. het gezongen of gesproken amen (rechtstreeks in de Bijbel te vinden) en gezongen votum: dit zijn onderdelen, die de gemeente 'toekomen' en niet de predikant. Het is dan dus terecht, dat de gemeente (en niet de predikant) deze onderdelen 'uitvoert'. Vandaar ook het steeds meer zingen van de geloofsbelijdenis!

Het gaat dus niet zozeer om behoeften van de oude garde, maar om een oprecht streven om de eredienst beter vorm te geven! En ja, soms moet je daarvoor een wiel overnieuw (uit)vinden!

Groeten van het dode paard ;)

bert bloem

• Psalm 25:14
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #51 Gepost op: januari 07, 2003, 04:02:45 pm »
Gf is positief over de kerk

De Vries geeft in de Reformatie een handig overzicht van de manier van denken. Helaas is zijn bijdrage geen analyse van de situatie.

Ds Troost geeft een mooie aanzet tot analyse in het ND, 04-01-03.

M.i. kunnen we in dat spoor verder.
met vriendelijke groeten,

Bert

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #52 Gepost op: januari 07, 2003, 08:08:36 pm »
Mee eens.

De Vries tekent de situatie een beetje alsof er geen vorm is waar je je hele leven tevreden mee bent... vroeg of laat zul je teleurgesteld zijn over de vormgeving.... Daar ben ik het totaal niet mee eens. Het kan voor jong EN oud leuker worden.... alleen zijn veel mensen er niet aan gewend. Ik heb zelf gezien dat een andere vormgeving helemaal niet ten koste van een andere groep hoeft te gaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #53 Gepost op: januari 07, 2003, 08:27:45 pm »
Hoe lang moet je vormen blijven veranderen? Telkens wordt de nieuwe vorm ook weer oud.. en dan? Weer verder veranderen? Waar houdt het op? Wanneer is het goed? Waarvoor zitten we in de kerk.. voor ons? Voor de vorm? Of voor God? Of...?!

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #54 Gepost op: januari 07, 2003, 08:36:00 pm »
Reformatie gaat door. We mogen toch voorzichtig nadenken over 'kerk-zijn' nu! En dan vooral samen: oud en jong. Met liefde voor de kerk, voor elkaar.

Bert

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #55 Gepost op: januari 07, 2003, 10:25:45 pm »
Wel heel opvallend hoe belangrijk voor jullie de vormgeving is.
Van groot belang lijkt te zijn hoe aansluiting gevonden kan worden bij de huidige cultuur, hoe mensen bereikt kunnen worden en hoe God gediend kan worden op een ons aangename wijze...
Vinden jullie het niet vreemd dat de Here dan niets over die voor jullie zo belangrijke vormgeving heeft gezegd? En dat er in de kerkgeschiedenis niet meer over gezegd is?
Vriendelijke groet,
Johan Trip

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #56 Gepost op: januari 07, 2003, 11:01:52 pm »
Volgens mij raakt de jeugd ook verwend. Het lijkt alsof het voor de jeugd pas goed is als er een professioneel bandje voor in de kerk staat te spelen, een spreker die met turbotaal zijn zegje doet en het moet vooral aangenaam zijn voor jezelf om er te zijn. Mogelijk voor eens per maand, maar iedere zondag twee keer in iedere kerk? Wat de jeugd wil lijkt mij onmogelijk. Je kunt niet in iedere dienst een band neerzetten, dat is gewoon niet voorhanden. Ik denk dat zo'n spreker die met turbotaal de jeugd aanspreekt op een gegeven moment ook vervelend wordt, ik erger me er nu al af en toe aan... En doe je het voor jezelf? Natuurlijk mag je je blij, vrolijk en goed voelen, maar het lijkt tegenwoordig wel alsof het allerbelangrijkste is hoe wij ons voelen. De jeugd raakt volgens mij dus verwend. Een bepaalde mate van redelijkheid naar het traditionele is dus niet gek.

Het zou mooi zijn als we praise liederen in de kerkdienst mogen zingen, maar de kans is erg groot dat ze gewoon begeleid worden door het orgel. Waarom? Omdat niet iedere kerk goeie muzikanten heeft. En wat vind veel jeugd erg in de kerk? Het orgel.

Mvgr.
King e. :)

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #57 Gepost op: januari 07, 2003, 11:21:44 pm »
als je orgel kunt spelen kun je meestal ook wel keyboard spelen... klinkt al heel anders... ik vind het keyboard een mooi instrument waar jong en oud tevreden mee zou zijn.

Verder, de jeugd verwend? Wie heeft ons dan verwend? De jeugd is juist de groep die de laatste tijd een beetje buiten de boot dreigde te vallen. Onderschat de vormgeving niet.... als de vormgeving je ergens van niet aanspreekt wordt het heel moeilijk om actief te luisteren en mee te doen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #58 Gepost op: januari 08, 2003, 08:28:38 am »

quote:

op 07 Jan 2003 22:25:45 schreef Johan:
Van groot belang lijkt te zijn hoe aansluiting gevonden kan worden bij de huidige cultuur, hoe mensen bereikt kunnen worden en hoe God gediend kan worden op een ons aangename wijze...
Vinden jullie het niet vreemd dat de Here dan niets over die voor jullie zo belangrijke vormgeving heeft gezegd? En dat er in de kerkgeschiedenis niet meer over gezegd is?

Mooi he?
Mogen we het samen goed doen

en natuurlijk moet het voor God aangenaam zijn!

De Geest is creatief !

Bert

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #59 Gepost op: januari 08, 2003, 04:48:32 pm »

quote:

Ik denk niet dat dit helemaal juist is. Jezus heeft tijdens zijn tijd op aarde gezegd hoe Hij niet wilde dat we kerk zouden zijn, namelijk op de manier zoals de Farizeën deden, met allerhande voorgeschreven regels enzo. De apostelen schreven later onder de leiding van de Heilige Geest dat een gemeente van Jezus een levende gemeente moet zijn.
Inderdaad, over hoe het precies moet is niets geschreven, maar er is wel wat over geschreven. En ik ben er van overtuigd dat -om een levende gemeente te zijn- we aan moeten spreken. Dat doen we niet met manieren die 'oud' zijn, daar reageert men niet op. Het gaat erom dat -hoe je het ook doet- God groot gemaakt wordt!
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #60 Gepost op: januari 09, 2003, 10:33:26 pm »
ff over die vorm... het is dus echt wel lastiger dan dat sommigen denken...

klein voorbeeldje: er wordt voorgesteld om een keyboard te gebruiken in plaats van een orgel... Nou vraag ik je... een keyboard... moet je iets verzinnen dat beter is dan een orgel, kom je met een keyboard! Geef me dan maar een orgel! Een keyboard is echt walgelijk! Zo nep en heel kitch en het kost weer extra geld, terwijl je een orgel klaar hebt staan.

Toevallig denk ik echt zo over een keyboard, maar goed, het is duidelijk dat je met veel verschillende smaken niet zo makkelijk tot een vormverandering komt. Persoonlijk zou ik graag een gitaar in de kerk zien... en er zijn veel mensen die gitaar kunnen spelen, dus geen gek idee lijkt me. Maar ja... we zitten in een kerk met verschillende mensen en dus verschillende smaken, waardoor een verandering tijd nodig heeft. Of moet iedereen zich aanpassen aan de jeugd? Lijkt me ook niet goed. We moeten ook als jeugd leren om met iedereen rekening te houden en niet maar altijd onze wil te willen doorzetten, initiatieven zijn natuurlijk zeer gewenst.

We zijn als jeugd ook nog verwend omdat er al zoveel moeite voor ons wordt gedaan. De kerken zijn echt wel bezig om de jeugd te bereiken. Er wordt vanalles voor de jeugd georganiseerd, neem nou gf.

King e.:)

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #61 Gepost op: januari 09, 2003, 10:35:21 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 16:48:32 schreef ramH:
Jezus heeft tijdens zijn tijd op aarde gezegd hoe Hij niet wilde dat we kerk zouden zijn, namelijk op de manier zoals de Farizeën deden, met allerhande voorgeschreven regels enzo.

De Farizeeën meenden door precies volgens de wet te leven gerechtigheid te krijgen. Maar Jezus maakte duidelijk, dat het om geloof gaat, en dat werken zonder geloof niets waard zijn.
Ik neem toch niet aan, dat je de 'oude garde' van nu als Farizeeën wilt neerzetten? Dat gaat wel erg ver.

Overigens zijn de vormen sinds Jezus wel veranderd, vandaar een groot verschil tussen het Oude en Nieuwe testament. Hij zei: doe geen nieuwe wijn in oude zakken. Oftewel: bij een nieuwe inhoud (Christus) horen nieuwe vormen.

Maar sindsdien is de inhoud gelijk gebleven, dus vanuit de Bijbel kun je volgens mij niet aantonen, dat we steeds van vormen moeten veranderen.

king expecter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #62 Gepost op: januari 09, 2003, 10:40:10 pm »
RamH, omdat de farizeeers regels hadden, betekent het nog niet dat regels fout zijn. Je weet toch wel dat de meeste mensen niet goed functioneren zonder regels. Daarnaast is het een stukje eigen behoud. Neem nou Gods wet... regels, regels en nog eens regels... voor ons eigen bestwil, net als veel regels in de kerk die meestal gebaseerd zijn op de Bijbel.

King e.:o

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #63 Gepost op: januari 09, 2003, 11:15:17 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 22:40:10 schreef king expecter:
RamH, omdat de farizeeers regels hadden, betekent het nog niet dat regels fout zijn. Je weet toch wel dat de meeste mensen niet goed functioneren zonder regels. Daarnaast is het een stukje eigen behoud. Neem nou Gods wet... regels, regels en nog eens regels... voor ons eigen bestwil, net als veel regels in de kerk die meestal gebaseerd zijn op de Bijbel.

King e.:o

Mijn naam is ramH, zonder de hoofdletter aan het begin.

Ik wilde met die opmerking over Farizeërs en regels aangeven dat zij te krampachtig vasthielden aan regels. En dat proef ik bij sommige mensen toch wel. Er is veel meer mogelijk dan alleen de standaard dingen en daar mogen we ook zeker gebruik van maken. Laten we ons alsjeblieft niet tegen laten houden door regeltjes. Regels kunnen goed zijn, maar dan moeten ze geen keurslijf gaan worden.

quote:

op 09 Jan 2003 22:35:21 schreef Peter:
Ik neem toch niet aan, dat je de 'oude garde' van nu als Farizeeën wilt neerzetten? Dat gaat wel erg ver.

Overigens zijn de vormen sinds Jezus wel veranderd, vandaar een groot verschil tussen het Oude en Nieuwe testament. Hij zei: doe geen nieuwe wijn in oude zakken. Oftewel: bij een nieuwe inhoud (Christus) horen nieuwe vormen.

Maar sindsdien is de inhoud gelijk gebleven, dus vanuit de Bijbel kun je volgens mij niet aantonen, dat we steeds van vormen moeten veranderen.

Dat eerste wil ik zeker niet doen nee. Ik merk wel wat weerstand, maar tegelijk ook een groot geloof en daarbij is het geloof toch echt wel stukken belangrijker dan de weerstand tegen nieuwe fratsen.
Wat je nu precies duidelijk wil maken met je laatste alinea's is mij niet duidelijk. Het lijkt wel alsof je jezelf tegenspreekt. Aan de ene kant zeg je dat de vormen veranderd zijn tussen het OT en het NT omdat de mensen anders waren Daar gooi je dan nog een zeer raak citaat van Jezus zelf tegenaan wat ik echt een goed punt vind. Maar dan eindig je weer met dat de vormen gelijk moeten blijven (of in ieder geval niet veel veranderen) omdar er vanuit de bijbel niet is hard te maken dat vormen moeten veranderen. Ik snap het niet eigenlijk.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #64 Gepost op: januari 09, 2003, 11:50:44 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 23:15:17 schreef ramH:
Wat je nu precies duidelijk wil maken met je laatste alinea's is mij niet duidelijk.

Beste ramH-zonder-de-hoofdletter-aan-het-begin,

Ik bedoelde dit: in het OT moest men offeren. Sinds Christus hoeft dat niet meer. Wel stelde Hij het avondmaal in. Dus: bij de inhoud van het OT paste de vorm 'offer', bij de inhoud van het NT past de vorm 'avondmaal'.
Uit het feit, dat Jezus eenmalig (door zijn eigen offer aan het kruis) alle oude vormen onnodig maakte en nieuwe instelde, kun je niet concluderen dat er nu nog steeds nieuwe vormen nodig zijn, toch?
Overigens hoeft van mij echt niet alles precies gelijk te blijven.

Ik vind trouwens nog steeds, dat je vergelijking met de Farizeeërs te ver gaat. De vergelijking gaat maar voor een klein deel (krampachtig vasthouden) op. Voor het grootste deel (hypocrisie, etc.) niet! Ongewild zet je die mensen daarmee in een hoek, je maakt ze verdacht. Het kan toch ook zijn, dat die mensen echt het beste willen voor de kerk en een levend geloof hebben!

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #65 Gepost op: januari 10, 2003, 01:40:53 am »

quote:

op 09 Jan 2003 22:40:10 schreef king expecter:
ramH, omdat de farizeeers regels hadden, betekent het nog niet dat regels fout zijn. Je weet toch wel dat de meeste mensen niet goed functioneren zonder regels. Daarnaast is het een stukje eigen behoud. Neem nou Gods wet... regels, regels en nog eens regels... voor ons eigen bestwil, net als veel regels in de kerk die meestal gebaseerd zijn op de Bijbel.

Regels, regels en regels.. klinkt erg negatief.. want sjonge.. wat mogen we toch weinig..
Als we gaan stappen.. of uit gaan of weet ik veel wat.. naar elke gelegenheid waar je heen wilt heb je je te houden aan regels. Daar wordt NOOIT moeilijk over gedaan.. want dat is logisch.. en je betaald vaak ook nog een handje vol geld om binnen te komen.

God stelt 10 levensrichtlijnen op.. voor ons eigen behoud.. we mogen àlles aan Hem vragen, we mogen bij Hem komen.. en het kost ons helemaal NIETS!

WoW! Wat een GOD!!!!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #66 Gepost op: januari 10, 2003, 01:09:08 pm »

quote:

op 09 Jan 2003 23:50:44 schreef Peter:
Beste ramH-zonder-de-hoofdletter-aan-het-begin,

Ik bedoelde dit: in het OT moest men offeren. Sinds Christus hoeft dat niet meer. Wel stelde Hij het avondmaal in. Dus: bij de inhoud van het OT paste de vorm 'offer', bij de inhoud van het NT past de vorm 'avondmaal'.
Uit het feit, dat Jezus eenmalig (door zijn eigen offer aan het kruis) alle oude vormen onnodig maakte en nieuwe instelde, kun je niet concluderen dat er nu nog steeds nieuwe vormen nodig zijn, toch?
Overigens hoeft van mij echt niet alles precies gelijk te blijven.

Ik vind trouwens nog steeds, dat je vergelijking met de Farizeeërs te ver gaat. De vergelijking gaat maar voor een klein deel (krampachtig vasthouden) op. Voor het grootste deel (hypocrisie, etc.) niet! Ongewild zet je die mensen daarmee in een hoek, je maakt ze verdacht. Het kan toch ook zijn, dat die mensen echt het beste willen voor de kerk en een levend geloof hebben!

Volgens mij haal je nu vormen en vormen door elkaar. :)
In het OT waren er vormen die mensen konden helpen om dichter bij God te komen. Die vormen waren nodig en men kon dus niet zonder. Na Jezus dood is dat veranderd en zijn die vormen niet meer nodig. Ben ik helemaal met je eens. Maar volgens mij gaat het hier om de vormen zoals die gebruikt worden om mensen te bereiken: de manier waarop dingen gaan, de manier waarop men dingen overbrengt. En die moet volgens mij wel veranderen.
Mensen veranderen, culturen veranderen en dat blijft nooit 20 eeuwen achter elkaar hetzelfde. Als jij dus zou zeggen dat die (overdrachts)vormen niet zouden mogen veranderen dan zou dat willen zeggen dat de manier waarop wij kerk houden niet goed is. Jezus hield namelijk een deel van zijn preken in de open lucht en dat doen wij ook niet...

Je hebt die vergelijking met de Farizeeërs dus precies daar begrepen zoals ik hem ook bedoelt had. Het is niet mijn bedoeling om ze daarmee verdacht te maken of ze weer in een hokje te zetten. Ik zal er op letten een volgende keer als ik zo'n vergelijking wil maken. :)

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #67 Gepost op: januari 10, 2003, 01:33:36 pm »
Door te hameren op regeltjes vergeet je het hart. En dat was de valkuil van de Farizeeen. Dat sluipt zomaar de Kerken binnen.
Let op de motieven, de bedoeling en praat daarover. Dan is veel mogelijk. Zie Auke. Ook binnen de geldende afspraken.
Voorbeeld: in de synagoge mocht de bar mitswa (13 jaar!) voorlezen uit de thora. Wat doen we daarmee? Mooi toch! Of is onze regel dat de dominee voorleest en niemand anders?

Bert

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #68 Gepost op: januari 10, 2003, 07:03:25 pm »
Bij ons lezen kerkleden ook bijbelteksten voor hoor. De uitleg geven de predikanten alleen zelf... wel zou ik het gaaf vinden als de gemeenteleden binnen een kerkdienst ook over een bepaalde gebeurtenis die op de preek aansluit of deze juist bevestigd daarover kunnen getuigen.

Onze liturgie is redelijk strak.... het zou van mij allemaal wel at losser mogen... Dat zorgt voor spontaniteit... als de regels redelijk strak zijn, is het dan vreemd dat er vaak, zelfs bij een hele mooie preek, veel mensen met een strak gezicht in de kerk zitten?

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #69 Gepost op: januari 10, 2003, 09:12:00 pm »

quote:

op 08 Jan 2003 08:28:38 schreef bert bloem:

Mooi he?
Mogen we het samen goed doen

en natuurlijk moet het voor God aangenaam zijn!

De Geest is creatief !
Bert, hoe weet je dan wat aangenaam is voor God?
Vriendelijke groet,
Johan Trip

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #70 Gepost op: januari 10, 2003, 09:15:52 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 13:09:08 schreef ramH:
In het OT waren er vormen die mensen konden helpen om dichter bij God te komen. Die vormen waren nodig en men kon dus niet zonder. Na Jezus dood is dat veranderd en zijn die vormen niet meer nodig. Ben ik helemaal met je eens. Maar volgens mij gaat het hier om de vormen zoals die gebruikt worden om mensen te bereiken: de manier waarop dingen gaan, de manier waarop men dingen overbrengt. En die moet volgens mij wel veranderen.

Ben ik deels met je eens. In het OT waren de vormen door God ingesteld, om Hem daarmee te dienen. Ik kan me voorstellen dat dat wel eens indruiste tegen de gevoelens van mensen. Stel je voor, het eerste van alles (van je vee, van de oogst) opofferen, 10% afgeven, enzovoort. Niet bepaald vormen die mensen zelf zouden bedenken. Ook in het NT heeft God zelf bepaalde vormen opnieuw ingesteld zoals de doop en het avondmaal. Voor het overige (de verdere invulling van de ere(!)dienst) krijgen we inderdaad veel vrijheid.

Maar bedenk dan wel dat de kerkdienst een eredienst is, dus tot eer van God. Het gaat niet allereerst om onszelf en hoe wij ons voelen, maar om Gods eer. De eredienst is een ontmoeting met de heilige God, laten we dat wel bedenken!

Verder: de gebruikte vormen moeten aanspreken, inderdaad. Maar dan wel iedereen, en niet een bepaalde doelgroep. In de kerkdienst komen we met z'n allen als gemeente, als lichaam van Christus samen, en niet als (doel)groepjes met ieder z'n eigen behoeften. Dat vraagt dus om een soort modus, een vorm waarmee iedereen wat kan.

Ik zeg dus niet, dat er niets mag veranderen, maar wel, dat we daarbij de eer van God en de hele gemeente in de gaten moeten houden.

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #71 Gepost op: januari 10, 2003, 09:48:22 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 13:33:36 schreef bert bloem:
Door te hameren op regeltjes vergeet je het hart. En dat was de valkuil van de Farizeeen. Dat sluipt zomaar de Kerken binnen.
Let op de motieven, de bedoeling en praat daarover. Dan is veel mogelijk. Zie Auke. Ook binnen de geldende afspraken.
Voorbeeld: in de synagoge mocht de bar mitswa (13 jaar!) voorlezen uit de thora. Wat doen we daarmee? Mooi toch! Of is onze regel dat de dominee voorleest en niemand anders?

Beste Bert,
Ik heb altijd gedacht dat de valkuil van de Farizeeen was dat zij hun heil verwachtten van het voldoen aan de wet, aan zelfbedachte regeltjes en aan de door henzelf bedachte vormen. Daarentegen zoeken christenen hun heil alleen in Christus: alleen door geloof, alleen uit genade en alleen op grond van de Heilige Schrift! Dat geloof jij toch ook?

En verder: kunnen motieven en bedoelingen van mensen zuiver zijn? En als deze zuiver zijn, zijn dan de door die mensen bedachte vormen ook goed? En de Farizeeen hadden toen dus geen goede bedoelingen? :o
Vriendelijke groet,
Johan Trip

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #72 Gepost op: januari 10, 2003, 11:15:43 pm »

quote:

op 07 Jan 2003 20:36:00 schreef bert bloem:
Reformatie gaat door.

Je kunt over GF van alles zeggen, maar niet dat het met reformatie te maken heeft. Dat is ook de fout van Troost in zijn artikel in het ND. Hij legt het uit als re-form-atie, dus het opnieuw (re) bedenken van vormen (form).

Maar reformatie betekent juist re-formatie, oftewel her(re)vorming(formatie) van de kerk. De reformatie was een noodzakelijk kwaad, een kerkscheuring die Luther aanvankelijk helemaal niet wilde. Maar hij moest wel. De kerk moest worden her-vormd, opnieuw gevormd omdat de kerk totaal was verwrongen door de Roomse ideeën. Centraal stond hierbij de leer, maar ook de daaruit voortvloeiende vormen.

De toen bestaande vormen werden opnieuw tegen het licht van de Bijbel gehouden en daardoor(!) afgekeurd. Troost houdt de vormen niet tegen de Bijbel aan, maar tegen het eigen gevoel van de mensen. Een wankele basis.

De reformatie vind ik in dit verband dus 'off-topic'.

henriette

• live life
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #73 Gepost op: januari 10, 2003, 11:29:24 pm »
God Fashion is een aanvullen op wat je mist in de kerk en wat je vind dat het beter kan.
als je dan al ziet dat er zo ontzettend veel jongeren daar naar toe gaan, vind ik dat je als kerk wel even flink mag gaan nadenken hoe dat komt, en wat je er aan kan doen zodat ook jongeren meer aan de gewone kerkdienst hebben !!

ik vind GF echt heel goed, ik zie er altijd weer naar uit om daar naar toe te gaan, als je dan gewoon in de wereld kijkt, en ziet wat er allemaal gebeurt, dan geeft het mij zo'n warm gevoel om daar met zo veel jongeren te staan om allemaal God te loven en te prijzen.:)
dat zoiets er is, is alleen maar goed, je wordt er weer goed bij betrokken.
ik vind echt dat het moet blijven !!
en natuurlijk zijn er aan goeie dingen ook slechte kanten aan, maar goed, als er zoveel jongeren op afkomen... is dat dan geen noodkreet voor de (gereformeerd vrijgemaakte) kerken ????!!!!

greetz henriette:)
live life... be happy

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #74 Gepost op: januari 10, 2003, 11:32:23 pm »

quote:

op 10 Jan 2003 23:15:43 schreef Peter:
Je kunt over GF van alles zeggen, maar niet dat het met reformatie te maken heeft. Dat is ook de fout van Troost in zijn artikel in het ND. Hij legt het uit als re-form-atie, dus het opnieuw (re) bedenken van vormen (form).

Maar reformatie betekent juist re-formatie, oftewel her(re)vorming(formatie) van de kerk. De reformatie was een noodzakelijk kwaad, een kerkscheuring die Luther aanvankelijk helemaal niet wilde. Maar hij moest wel. De kerk moest worden her-vormd, opnieuw gevormd omdat de kerk totaal was verwrongen door de Roomse ideeën. Centraal stond hierbij de leer, maar ook de daaruit voortvloeiende vormen.

De toen bestaande vormen werden opnieuw tegen het licht van de Bijbel gehouden en daardoor(!) afgekeurd. Troost houdt de vormen niet tegen de Bijbel aan, maar tegen het eigen gevoel van de mensen. Een wankele basis.

De reformatie vind ik in dit verband dus 'off-topic'.

OK, laat ik dan eens teruggaan naar deze vraag: waarom is GodFashion begonnen? Voor wat ik heb begrepen, omdat ze merkten dat er een aantal jongeren waren die zich niet meer lekker voelden in de kerk, die zich niet meer echt thuisvoelden doordat de manier waarop de boodschap werd gebracht hen niet aansprak. (Please correct me if I am wrong!)
Uit het artikel van ds Troost begreep ik dat de jongeren aan de boodschap op zich zeker wel een boodschap hadden, alleen de manier waarop vonden ze niet echt wat. Hen beviel de vorm dus niet. En dat heeft IMHO wel weer te maken met her-vorm-ing: opnieuw gaan nadenken over de vormen.

Ik denk niet dat je kan zeggen dat GodFashion alleen om uiterlijke vormen gaat. Jongeren kunnen daar echt wel doorheen prikken, zo eerlijk zijn wel weer. GodFashion wil op haar manier een kerk zijn (let niet op het woord 'kerk', dat is namelijk verkeerd gekozen, maar ik weet niets betersop dit moment), wil op haar manier iets bieden om jongeren dichter bij God te brengen, om hen in contact te brengen met die Persoon die voor hen is gestorven. Jongeren bereik je over het algemeen niet door een kerkorgel, door een preek van een halfuur die niet gebracht wordt als zijnde écht (niet iets gespeelds oid), met niet echt aansprekende psalmen (ja, ik projecteer dingen waar ik tegenaan loop nu op hen, maar dat zal vast niet alles zijn en voor de één zal het wel gelden, voor de ander niet of zelfs weer andere dingen; het gaat om mijn punt). Daar heb je andere dingen voor nodig, en als die dingen er nu zijn en gebruikt kunnen worden om hen dichter bij God te brengen? Ik zeg: doen!

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #75 Gepost op: januari 11, 2003, 08:07:52 am »

quote:

op 10 Jan 2003 21:12:00 schreef Johan:
op 08 Jan 2003 08:28:38 schreef bert bloem:

Bert, hoe weet je dan wat aangenaam is voor God?
Psalm 150 geeft mooie aanwijzingen!

Bert

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #76 Gepost op: januari 11, 2003, 08:13:18 am »

quote:

op 10 Jan 2003 21:48:22 schreef Johan:
op 10 Jan 2003 13:33:36 schreef bert bloem:

Beste Bert,
Ik heb altijd gedacht dat de valkuil van de Farizeeen was dat zij hun heil verwachtten van het voldoen aan de wet, aan zelfbedachte regeltjes en aan de door henzelf bedachte vormen. Daarentegen zoeken christenen hun heil alleen in Christus: alleen door geloof, alleen uit genade en alleen op grond van de Heilige Schrift! Dat geloof jij toch ook?

En verder: kunnen motieven en bedoelingen van mensen zuiver zijn? En als deze zuiver zijn, zijn dan de door die mensen bedachte vormen ook goed? En de Farizeeen hadden toen dus geen goede bedoelingen? :o

Bij de vieringen van Godfashion hoor en zie ik de oprechte behoefte om God te loven en te dienen.
Het gaat steeds over de redding door Jezus. Daar dachten de farizeeen anders over: moeilijk doen over wat wel en wat niet enzo en ze vergaten de liefde.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2003, 07:16:58 pm door bert bloem »

Bert

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #77 Gepost op: januari 11, 2003, 12:33:27 pm »
De Farizeen waren mensen die veel voor God over hadden.... dat werd ook hun valkuil... ze maakten allerlei regels die je moest houden zodat je liet zien dat je veel voor God over had en ze lieten zelf zien hoe goed ze die regels wel hielden. Zo kon je uiteindelijk door je goede werken bij God in een goed blaadje komen te staan... uiteindelijk komt het er dus toch op neer daar dat je je verlossing zelf veilig kunt stellen. Daarom waren ze ook zo anti-Jezus.... die hadden ze toch neit nodig voor hun verlossing? Het gaat er om dat je goede dingen doet uit dankbaarheid. Dankbaarheid kun je ook laten zien door voor God te zingen, springen, klappen en dansen. (Psalm 150 is inderdaad erg mooi wat dat betreft)

Pieter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #78 Gepost op: januari 11, 2003, 05:55:09 pm »
[Nogal goedkoop, om op deze manier te proberen kritiek in de kiem te smoren.

Dat is wat kort door de bocht. KHet gaat er juist om dat je zorgvuldig oordeelt en niet ozmaar begint te schreeuwen.
De meeste mensen doen dat omdat ze alleen maar praten "naar horen zeggen"
Beetje goedkope reactie.
En wat betreft de kritische tegengeluiden: Deze site is open en toegankelijk voor een ieder. Overigens ben ik geen directe voorstander van de GF, zeker niet zoals het momemteel verlopen is. Maar ik probeerde in mijn reactie een mogelijke richting aan te geven (niet op zondag, geen naan Jongerenkerk etc.).
Misschien moet je 'm nog eens lezen.
Met vriendelijke groeten,
Pieter

Estate

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #79 Gepost op: januari 11, 2003, 07:36:33 pm »
Ik struikel bij het lezen van dit topic over een aantal dingen.

1. Er wordt heftig beweerd dat jongeren in het algemeen opzoek zijn naar 'coole' diensten, het orgel het raam uit, en geen preken die langer duren dan een half uur. Dit lijken me nogal generaliserende opmerkingen. In mijn beleving zijn jongeren helemaal niet op zoek naar allerlei flitsende dingen in de kerkdienst. Slappe praatjes vullen geen gaatjes, met 'Jezus is liefde' roepen ben je er nog niet. Een drumstel is 1 keer leuk, maar daar blijft het bij (kijk bijvoorbeeld maar naar hoe het er in de geref.syn. kerken gegaan is waar ze ook met een drumstel de jongeren tevreden probeerden te stellen, tevergeefs). Volgens mij gaan jongeren tegenwoordig meer voor kwaliteit en prikken ze heel snel door de slappe buitenkantjes heen.

2. Het feit dat je bij God Fashion God lof kunt brengen (wat natuurlijk prima kan!) wil nog niet zeggen dat het daarmee metteen een kerkdienst is. Door de tijd heen, vooral ontwikkeld door de katholieke kerk, zijn er een aantal 'vaste' elementen in een kerkdienst ontstaan (zoals geloofsbelijdenis, schuldbelijdenis, lofzang, bediening van het woord etc etc.). Natuurlijk valt er over de invulling van de kerkdienst te praten (zelf ben ik sterk voor het aanpassen van de huidige invulling), maar met alleen zingen en een spetterend praatje heb je m.i. nog geen kerkdienst.
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #80 Gepost op: januari 11, 2003, 08:52:48 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 19:36:33 schreef Estate:
Ik struikel bij het lezen van dit topic over een aantal dingen.

1. Er wordt heftig beweerd dat jongeren in het algemeen opzoek zijn naar 'coole' diensten, het orgel het raam uit, en geen preken die langer duren dan een half uur. Dit lijken me nogal generaliserende opmerkingen. In mijn beleving zijn jongeren helemaal niet op zoek naar allerlei flitsende dingen in de kerkdienst. Slappe praatjes vullen geen gaatjes, met 'Jezus is liefde' roepen ben je er nog niet. Een drumstel is 1 keer leuk, maar daar blijft het bij (kijk bijvoorbeeld maar naar hoe het er in de geref.syn. kerken gegaan is waar ze ook met een drumstel de jongeren tevreden probeerden te stellen, tevergeefs). Volgens mij gaan jongeren tegenwoordig meer voor kwaliteit en prikken ze heel snel door de slappe buitenkantjes heen.

2. Het feit dat je bij God Fashion God lof kunt brengen (wat natuurlijk prima kan!) wil nog niet zeggen dat het daarmee metteen een kerkdienst is. Door de tijd heen, vooral ontwikkeld door de katholieke kerk, zijn er een aantal 'vaste' elementen in een kerkdienst ontstaan (zoals geloofsbelijdenis, schuldbelijdenis, lofzang, bediening van het woord etc etc.). Natuurlijk valt er over de invulling van de kerkdienst te praten (zelf ben ik sterk voor het aanpassen van de huidige invulling), maar met alleen zingen en een spetterend praatje heb je m.i. nog geen kerkdienst.
Het gaat niet alleen om jezelf. Als een dienst laagdrempelig is en veel show spreekt het een buitenstaander veel meer aan. Het bewijs dat dit wel degelijk uit maakt heeft Willow Creek denk ik wel geleverd.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #81 Gepost op: januari 11, 2003, 09:23:34 pm »
Tave,

Je ziet een tegenstelling tussen GF en de kerken. Dat wil GF niet. Lees de doelstelling op hun site. Of ga eens kijken. GF is geen kerk en pretendeert dat ook niet te zijn. GF heeft een duidelijke evangelisatiedoelstelling en verwijst heel duidelijk naar de kerken. Mooi he?

Bert

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #82 Gepost op: januari 11, 2003, 09:25:09 pm »

quote:

op 11 Jan 2003 21:23:34 schreef bert bloem:
Tave,

Je ziet een tegenstelling tussen GF en de kerken. Dat wil GF niet. Lees de doelstelling op hun site. Of ga eens kijken. GF is geen kerk en pretendeert dat ook niet te zijn. GF heeft een duidelijke evangelisatiedoelstelling en verwijst heel duidelijk naar de kerken. Mooi he?

Ja natuurlijk.

Ik probeer juist aan te geven dat er snel aan de 'normale' erediensten ook wat moet veranderen.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Estate

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #83 Gepost op: januari 12, 2003, 03:38:11 pm »
Het is allemaal wel erg leuk en aantrekkelijk om naar God Fashion te gaan, maar het getuigd wel van een (zoals iemand al noemde) verwende en vooral consumptieve houding, die overigens kenmerkend is voor deze tijd. We hebben als jongeren genoeg van onze reguliere diensten en pakken dus maar wat anders uit de koelkast.

Waarom wordt het probleem niet van binnenuit behandeld?! Natuurlijk, er zijn al genoeg discussies over veranderingen in de kerk, maar laten we als jongeren onze stem wel genoeg horen? Weet men eigenlijk wel wat er veranderd moet worden? (blijkbaar niet, veel 'ouderen' denken dat we nog steeds tevreden zijn met zaken genoemd onder punt 1).

quote:

GF heeft een duidelijke evangelisatiedoelstelling
Iets als God Fashion lijkt me dus misschien wel een mogelijkheid om mensen die niet of nauwelijks bekend zijn met God een kans te bieden. Maar het is m.i. niet echt te rechtvaardigen om de kerk de rug toe te keren om maar te doen wat bij JOUW gevoelens aansluit. Dit getuigd absoluut niet van 'christelijke gemeenschapszin' en saamhorigheid!
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

Peturrr

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #84 Gepost op: januari 12, 2003, 03:52:32 pm »
Ik ben van mening dat God Fashion een goed initiatief is. Wel heb ik op een aantal kleine dingen kritiek zoals bijvoorbeeld op het mogelijk concurerende tijdstip waarop God Fashion plaatsvind. Ik zou het goed vinden als men dat zou veranderen, maar er zijn meer zaken om je druk over te maken zoals waaróm men nu naar die dienst toegaat.

Men is tegenwoordig in de kerk niet écht enthousiast meer over geloven. GF laat jongeren zien dat het ook anders kan, of geeft hun de gelegenheid om het ook anders te doen. het geeft denk ik wel duidelijk aan wat de jeugd een beetje aan het zoeken is. Men zoekt vormen waarmee men het geloof kan beleven en uiten, op een manier die hun enthousiasme meer recht doet. Psalmen hebben voor mij bijvoorbeeld bijzonder weinig concrete waarde. De woorden en beelden staan soms zo ver van mij af, dat de ongetwijfeld prachtige boodschap niet overkomt. Opwekkingsliederen zijn wat dat betreft vrij duidelijk. Wel missen die soms dan weer de diepgang die psalmen hebben.

Ik denk dat men zich eens moet bezighouden met wat jongeren drijft om andere vormen op te zoeken in plaats van alleen maar naar die vorm zélf te kijken.

Peturrr

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #85 Gepost op: januari 12, 2003, 04:02:10 pm »

quote:

op 12 Jan 2003 15:38:11 schreef Estate:
Het is allemaal wel erg leuk en aantrekkelijk om naar God Fashion te gaan, maar het getuigd wel van een (zoals iemand al noemde) verwende en vooral consumptieve houding, die overigens kenmerkend is voor deze tijd. We hebben als jongeren genoeg van onze reguliere diensten en pakken dus maar wat anders uit de koelkast.

Ooit eens iemand gevraagd waarom die nieuwere vormen wil? Alle medejongeren die ik gesproken heb willen eigenlijk  maar een ding, op een enthousiastere manier geloof beleven, omdat zij zelf enthousiast zijn over dat geloof. Het gaat me niet alléén om mezelf, dat zou idd consumptief  zijn, maar het gaat mij om hoe ik het best God kan eren.

En nee, ik verzuim mijn eigen diensten niet, want hoewel het daar niet altijd gaat zoals ik het zou willen, zijn we toch allemaal bezig om met elkaar er voor God het beste van te maken. En dat is iets waar ik graag aan mee help! :)

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #86 Gepost op: januari 14, 2003, 03:07:30 pm »

quote:

op 12 Jan 2003 15:38:11 schreef Estate:
Maar het is m.i. niet echt te rechtvaardigen om de kerk de rug toe te keren om maar te doen wat bij JOUW gevoelens aansluit. Dit getuigd absoluut niet van 'christelijke gemeenschapszin' en saamhorigheid!
We kijken sowieso te weinig naar buiten. Het gaat niet alleen om mijn gevoelens. Ik kan in andere kerken dan de vrijgemaakte vaak meer van God zien, tijdens de dienst. Mijn aandacht is daar vaak veel meer gericht op God. En dat komt gewoon door de vorm van de erediensst.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #87 Gepost op: januari 14, 2003, 05:44:44 pm »

quote:

Stelling:

God Fashion is een aanwinst voor de kerken in het algemeen en voor de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) in het bijzonder.

Laagdrempelige manier om het geloof te verkopen, maar een kerk lees "gemeente" is een verzameling van mensen. Niet een verzameling van jongeren, ik beschouw het meer op een christelijke scoutingvereniging waar evangelisme de boventoon voert. Absoluut niet als jongerenkerk.

Dit is niet een aanwinst voor de kerken en in het byzonder niet voor de Gereformeerde kerken (Vrijgemaakt), dit is misschien wel een leuke toevoeging op het vlak van evangelisatie maar iets extra's bied het niet. Eerder uitkleden dan aankleden.

Als je onaangekleed de straat op gaat dan heb je veel meer mensen die je zien. Omgekeerd is een aangekleed persoon, hoe mooi die dan ook aangekleed is niet echt iets waar mensen naar om zullen kijken.

Als ik dit topic zo doorlees dan zie ik dat er best veel mensen zijn die afdwalen naar andere discussies. Het word dus een beetje onvolgbaar, blijf bij de stelling en post andere reacties in een ander forum. Dus kort samengevat "Ga niet OFF-Topic"
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Marnix

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #88 Gepost op: januari 14, 2003, 10:45:26 pm »

quote:

Wat is er mis met een consumptieve houding in de kerk? De term geestelijk voedsel komt je vast wel bekend voor. Jong en oud heeft de boodschap in de kerk nodig. Maar als de boodschap de jongere niet bereikt? Dan mist de lepel met geestelijk voedsel de mond. En zonder geestelijk eten gaat je geloof dood. Het is van levensbelang dat de boodschap ook iedereen in de kerk raakt. Onderschat even niet hoe belangrijk de vormgeving is.....

quote:

Waarom wordt het probleem niet van binnenuit behandeld?! Natuurlijk, er zijn al genoeg discussies over veranderingen in de kerk, maar laten we als jongeren onze stem wel genoeg horen? Weet men eigenlijk wel wat er veranderd moet worden? (blijkbaar niet, veel 'ouderen' denken dat we nog steeds tevreden zijn met zaken genoemd onder punt 1).

Er wordt best geprobeerd dingen te veranderen. Maar veranderingen worden vaak weer tegengehouden door een bepaalde groep mensen. Als er een paar mensen ergens tegen zijn gaat het al snel niet door.... Zodoende is onze kerk nu voor veel jongeren, kinderen en ongelovigen niet meer echt aansprekend en vaak moeilijk te begrijpen. Verder is de beleving van jongeren anders, als ze een hele mooie Boodschap horen, dan willen ze hun blijheid ook laten zien. Dat mis ik wel eens in de kerk.... strakke gezichten..... alleen maar staan... na een mooie preek wil ik eigenlijk klappen en dansen uit dankbaarheid en blijdschap.

quote:

Iets als God Fashion lijkt me dus misschien wel een mogelijkheid om mensen die niet of nauwelijks bekend zijn met God een kans te bieden. Maar het is m.i. niet echt te rechtvaardigen om de kerk de rug toe te keren om maar te doen wat bij JOUW gevoelens aansluit. Dit getuigd absoluut niet van 'christelijke gemeenschapszin' en saamhorigheid!

Ho! Pas op wat je zegt..... Waarom zet je kerk en jeugddienst zo tegenover elkaar terwijl ze juist zo mooi samen gaan? Godfashion is geen kerk en wil dat niet zijn.. ze willen alleen iets aanvullen. Ik ben door de jeuggdiensten juist uit een dipje getrokken en ben actiever met het geloof bezig. Ook ga ik weer met plezier naar de kerk en zie veel meer de positieve kanten van de kerk. God gebruikt de jeugddiensten als middel om de jeugd bij Hem en ook bij zijn kerk te houden.

En wat betreft de 'christelijke gemeenschapszin' en saamhorigheid, die is er nog steeds wel hoor.... zelfs al mis je 1 dienst inde maand, dan zit je nog steeds 7 van de 8 keer in de kerk (voor mij 7 keer positief in de kerk in plaats van 8 keer passief) dus die band, gemeente, saamhorigheid is er nog steeds. Daarnaast hebben we ook 1 keer in de maand saamhorigeid en eenheid met een heleboel andere leden van christus' (ware) kerk.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #89 Gepost op: januari 15, 2003, 04:37:10 pm »

quote:

Er wordt best geprobeerd dingen te veranderen. Maar veranderingen worden vaak weer tegengehouden door een bepaalde groep mensen. Als er een paar mensen ergens tegen zijn gaat het al snel niet door.... Zodoende is onze kerk nu voor veel jongeren, kinderen en ongelovigen niet meer echt aansprekend en vaak moeilijk te begrijpen. Verder is de beleving van jongeren anders, als ze een hele mooie Boodschap horen, dan willen ze hun blijheid ook laten zien. Dat mis ik wel eens in de kerk.... strakke gezichten..... alleen maar staan... na een mooie preek wil ik eigenlijk klappen en dansen uit dankbaarheid en blijdschap.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat het niveau en de kennis die je moet hebben ook hoog moet zijn om onze diensten te kunnen volgen. Als je kijkt naar de gemiddelde opleidingsgraad van gereformeerd vrijgemaakten valt op dat dat hoog is. Zeker in vergelijking met evangelische gemeentes of Pinkstergemeentes.
Dit kan dus ook een belemmering zijn voor jongeren en anderen (die niet goed mee kunnen komen met die kennis) om eens ergens anders heen te gaan waar ze het wel kunnen volgen. Bijvoorbeeld GodFashion.

quote:

En wat betreft de 'christelijke gemeenschapszin' en saamhorigheid, die is er nog steeds wel hoor.... zelfs al mis je 1 dienst inde maand, dan zit je nog steeds 7 van de 8 keer in de kerk (voor mij 7 keer positief in de kerk in plaats van 8 keer passief) dus die band, gemeente, saamhorigheid is er nog steeds. Daarnaast hebben we ook 1 keer in de maand saamhorigeid en eenheid met een heleboel andere leden van christus' (ware) kerk.
Ik vind het trouwens vreemd dat er gezecht wordt, dat als je één dienst mist in de maand dat er dan minder aan de christelijke gemeenschap deelneemt. Alsof naar de kerkgaan het enige is wat je tot een gemeenschap maakt. Dat is IMHO wel iets meer. Als je daarover wilt door discussieren, kun je bijvoorbeeld in dit topic terecht: THUIS-voelen.

Peter

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #90 Gepost op: januari 15, 2003, 07:54:30 pm »

quote:

op 14 Jan 2003 22:45:26 schreef Marnix:
Wat is er mis met een consumptieve houding in de kerk?

Daar is alles mis mee! Het is de houding van: 'als het MIJ niet bevalt, ga IK toch lekker naar een andere kerk. Als IK het niet kan begrijpen, nou doei, dan ben IK weg'. Fijn shoppen in de geestelijke supermarkt.

Is je opgevallen hoe vaak hierin IK en MIJ voorkomt? Een nogal mensgerichte visie. Terwijl Christus van je vraagt, dat je jezelf verliest. Ooit eens goed daarover nagedacht? Wat dat betekent voor je houding?

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #91 Gepost op: januari 15, 2003, 09:38:33 pm »
Stelling:

God Fashion is een aanwinst voor de kerken in het algemeen en voor de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) in het bijzonder.

Niet mee eens. God Fashion is een door mensen zelf bedachte vorm om in die vorm(en) naar hun zeggen God te eren. Maar het is heel gevaarlijk om God te eren door die menselijke vormen waarin de aansluiting met de huidige (beeld)cultuur centraal staat.
Motivatie hiervoor (heel kort gezegd): de mens kan uit zichzelf niets goeds doen. Daarom moet hij zich bekeren. Het geloof wordt gewerkt door Geest en Woord. Het goede doen is: het Woord leren en leven. Tot nu toe heb ik op deze site nog geen deugdelijke onderbouwing uit het Woord gezien. Deze kon ik ook niet vinden op de website van God Fashion.
Op het moment dat de mens en zijn religieuze beleving via de door hemzelf gekozen vormen God wil dienen, is het dus de vraag of God wel door deze vormen gediend wil worden! De Here wil niet met beelden worden gediend.
Deformatie (de mens centraal) moet wijken voor reformatie (God centraal).
Vriendelijke groet,
Johan Trip

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #92 Gepost op: januari 15, 2003, 10:17:23 pm »

quote:

op 15 Jan 2003 21:38:33 schreef Johan:
Stelling:

Niet mee eens. God Fashion is een door mensen zelf bedachte vorm om in die vorm(en) naar hun zeggen God te eren. Maar het is heel gevaarlijk om God te eren door die menselijke vormen waarin de aansluiting met de huidige (beeld)cultuur centraal staat.
Motivatie hiervoor (heel kort gezegd): de mens kan uit zichzelf niets goeds doen. Daarom moet hij zich bekeren. Het geloof wordt gewerkt door Geest en Woord. Het goede doen is: het Woord leren en leven. Tot nu toe heb ik op deze site nog geen deugdelijke onderbouwing uit het Woord gezien. Deze kon ik ook niet vinden op de website van God Fashion.
Op het moment dat de mens en zijn religieuze beleving via de door hemzelf gekozen vormen God wil dienen, is het dus de vraag of God wel door deze vormen gediend wil worden! De Here wil niet met beelden worden gediend.
Deformatie (de mens centraal) moet wijken voor reformatie (God centraal).

Hoe wil jij God dan dienen als je geen beelden mag gebruiken? Hoe wil jij God dan dienen als je geen vormen wil gebruiken? Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zie niet hoe je dit concreet kunt maken.

Het gaat bij GF niet primair om de vormen, het gaat om God en hoe mensen (jongeren in het bijzonder) bij Hem gebracht kunnen worden om een relatie met Hem aan te gaan. Vormen zijn wel belangrijk bij een jeugdkerk omdat jongeren beter aangesproken worden door hedendaagse vormen, maar altijd staat binnen die vormen God centraal en niet de prestatie van mensen. Als een dominee een preek houdt dan wordt hij daardoor toch ook niet voor geëerd als mens zijnde. Hij krijgt wel complimenten, maar hij krijgt uiteindelijk toch niet de hoogste eer? Het gaat om God. De vormen mogen dan anders zijn, in beide gevallen gaat het om God en hoe Hij groot gemaakt kan worden.

Wat ik mij trouwens afvraag, je zegt dat je geen bijbelse bewijzen terug kan vinden in dit topic om de vormen die GF gebruikt te onderbouwen (Psalm 150, andere lofpsalmen, allerlei andere liederen die gezongen worden in de bijbel, de manier van feesten/liturgie in tempel/tabernakel; dit zijn allemaal voorbeelden dat de manier van GF weldegelijke enige onderbouwing kent). Kun jij mij dan teksten geven waarin je een goede onderbouwing geeft voor de manier waarop de liturgie op dit moment is zoals hij is?

Samuel

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #93 Gepost op: januari 16, 2003, 04:01:27 pm »
Hoi allen,

Een tijd terug heeft Bert Bloem gereageerd op artikelen in de Reformatie en Stimulans. Ik was de schrijver van het artikel in Stimulans.

Ten eerste gaat het artikel in Stimulans niet over GodFashion maar over 'jongerendiensten'.
Ten tweede denk ik dat geeft K. de Vries toe dat GodFashion niet een kerk is. Maar, ze presenteert zich toch wel degelijk zo. Dit toont hij aan in zijn artikelen. Bloem moet dit bewijs weerleggen, om verder te komen in de discussie. Stellen dat 'deze redening niet juist' is, is makkelijk. Met hetzelfde gemak stel ik het tegenovergestelde. Bewijzen is moeilijker.
Ten derde, je voorbeeld over bejaardendiensten vind ik primitief en een open deur. Want bejaarden zouden niets liever willen dan in de kerk zitten. Maar dat kunnen ze niet vanwege leeftijd, handicap, etc. Verder worden deze bijeenkomsten inderdaad niet gepresenteerd als kerkdiensten.
Ten vierde, we willen juist 'alle registers open om elkaar te steunen in het dienen van de Here'! De insteek van het artikel is dus ook: hoe dien je de Here? Dat doe je door in ALLES te luisteren naar wat Hij te zeggen heeft. Ook als het gaat om het al dan niet beleggen en inrichten van (jongeren)diensten. Daar gaat het artikel dan ook over.
Daarbij letten we zeker ook op de integriteit, motieven, enz. van de organisators en bezoekers. Maar in eerste instantie is dat niet belangrijk en gaat dat niet voorop. Voorop gaat wat de Here zegt.
Groeten,
Samuel

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #94 Gepost op: januari 17, 2003, 12:30:52 am »
Beste ramH,

Over je vraag hoe je dan concreet de Here kunt dienen hoop ik later op terug te komen.
Als je van iemand houdt en hem/haar iets wilt geven waar die ander van houdt, moet je de ander goed leren kennen. Als we de Here willen eren en tegelijkertijd weten dat we vanuit onszelf niets goeds kunnen doen, moeten we toch ten eerste Hem willen leren kennen, en weten hoe Hij gediend wil worden. Zijn Woord is een licht op ons pad, ook als het gaat over hoe Hij gediend wil worden (zie b.v. 1 Sam. 15:22-23). Niemand beter dan de Schepper van de mens weet hoe de mens bij God gebracht moet worden. Wij moeten niet wijzer zijn dan God die zijn christenen door levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen. Zie o.a. Rom. 10:14-17, 2 Petr. 1:19-21.
Verder: wat ik met mijn betoogje absoluut niet wil beweren is dat de huidige liturgie precies overeenkomt met wat de Here wil. Het enige wat ik centraal stel in dit verband is dat wij God op geen andere wijze mogen vereren dan Hij in zijn Woord bevolen heeft. Dus: vormen en beelden zijn niet neutraal zodat je zelf mag bepalen met welke vormen of beelden je God wil dienen.
Psalm 150 geeft geen liturgie-instructie, natuurlijk moeten we God wel in ons leven loven bij het maken van muziek. In alles wat we doen moeten we hem loven, maar dat wil dan nog niet zeggen dat we hem zo op die wijze moeten loven in de erediensten.
Overigens: kun je me aangeven waar ik die onderbouwing kan vinden op de website van GF?
Vriendelijke groet,
Johan Trip

Pulpeet

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #95 Gepost op: januari 17, 2003, 01:22:21 am »

quote:

op 15 Jan 2003 22:17:23 schreef ramH:
[...]
Wat ik mij trouwens afvraag, je zegt dat je geen bijbelse bewijzen terug kan vinden in dit topic om de vormen die GF gebruikt te onderbouwen (Psalm 150, andere lofpsalmen, allerlei andere liederen die gezongen worden in de bijbel, de manier van feesten/liturgie in tempel/tabernakel; dit zijn allemaal voorbeelden dat de manier van GF weldegelijke enige onderbouwing kent). [...]

Hoe kun je dan met deze bijbelse gegevens de manier van GF onderbouwen? Het lijkt me dat je dan toch een paar problemen hebt. De tempelliturgie was heel precies geregeld. Voorgeschreven rituelen etc. Ook kende het oude Israel een zeer ontwikkeld liturgisch jaar. Dit zijn al twee punten waar hedendaagse jeugd een hekel aan heeft.

Er waren trouwens ook instrumenten verboden in de tempeldienst. Een daarvan, de 'ugab, een soort rietfluit, wordt genoemd in psalm 150 !!! (In de Statenvertaling wordt dit, grappig genoeg, vertaald met orgel.) Dit instrument was verboden vanwege erotische connotaties. Dat geeft dus wel te denken over het toepassen van muziekstijlen die ik ook op MTV zie, met bijbehorende beelden.

Het lijkt me trouwens weinig zinvol om een hedendaagse manier van toepassen van muziekinstrumenten en stijlen te willen onderbouwen met bijbelteksten die over muziek gaan (inclusief ps 150). Muziek maakt altijd deel uit van het grotere verband van een bepaalde cultuur. En die zal in het oude Israel ongetwijfeld zeer verschild hebben van onze huidige cultuur. De kans is dus erg groot dat je er met je uitleg van die muziek-teksten ver naast zit. En bovendien: Iedere ketter heeft z'n letter ;)
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2003, 01:31:25 am door Pulpeet »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #96 Gepost op: januari 17, 2003, 11:14:20 am »

quote:

op 17 Jan 2003 00:30:52 schreef Johan:
Beste ramH,

Over je vraag hoe je dan concreet de Here kunt dienen hoop ik later op terug te komen.
Als je van iemand houdt en hem/haar iets wilt geven waar die ander van houdt, moet je de ander goed leren kennen. Als we de Here willen eren en tegelijkertijd weten dat we vanuit onszelf niets goeds kunnen doen, moeten we toch ten eerste Hem willen leren kennen, en weten hoe Hij gediend wil worden. Zijn Woord is een licht op ons pad, ook als het gaat over hoe Hij gediend wil worden (zie b.v. 1 Sam. 15:22-23). Niemand beter dan de Schepper van de mens weet hoe de mens bij God gebracht moet worden. Wij moeten niet wijzer zijn dan God die zijn christenen door levende verkondiging van zijn Woord wil laten onderwijzen. Zie o.a. Rom. 10:14-17, 2 Petr. 1:19-21.
Klopt. :) Je hebt helemaal gelijk, maar ik zie niet precies in hoe dit een tegenstelling zou kunnen vormen met wat ik schreef. Het gaat bij GF/jeugdkerken niet alleen om de vormen. Die vormen zijn slechts een middel om -in dit geval specifiek- jongeren dichter bij God te brengen. Om hen een relatie met Hem aan te laten gaan. Daarom is er ook gewoon woordverkondiging (preek/overdenking/whatever) tijdens een samenkomst.

quote:

op 17 Jan 2003 00:30:52 schreef Johan:
Verder: wat ik met mijn betoogje absoluut niet wil beweren is dat de huidige liturgie precies overeenkomt met wat de Here wil. Het enige wat ik centraal stel in dit verband is dat wij God op geen andere wijze mogen vereren dan Hij in zijn Woord bevolen heeft. Dus: vormen en beelden zijn niet neutraal zodat je zelf mag bepalen met welke vormen of beelden je God wil dienen.
Psalm 150 geeft geen liturgie-instructie, natuurlijk moeten we God wel in ons leven loven bij het maken van muziek. In alles wat we doen moeten we hem loven, maar dat wil dan nog niet zeggen dat we hem zo op die wijze moeten loven in de erediensten.
Overigens: kun je me aangeven waar ik die onderbouwing kan vinden op de website van GF?

Klopt, je hebt weer gelijk. :)
Met de voorbeelden die ik gaf, wilde ik aangeven dat de manier waarop onze liturgie nu is ingericht ook niet precies volgens de bijbel is. Dat geef jij ook aan, dus daarin zijn wij het eens. Wat ik er verder mee aan wil geven is dat het dus ook anders kan (en ik denk moet) dan wij nu doen en dat men dus niet krampachtig vast moet houden aan de huidige praktijk als ware die het één en al.
Een nieuw punt dan. Ieder mens heeft gaven gekregen van God: dingen waar hij/zij goed in is. Uit de bijbel leren wij dat de gaven die God ons geeft gebruikt mogen worden. Ik denk dat dit wil zeggen dat deze gaven van mensen ook gebruikt mogen worden in de kerkdienst (overal, dus waarom daar niet?), als het doel er maar mee is: God groot te maken. Het mag niet gaan om de meerdere en grotere glorie van de mens zelf. Een voorbeeld: dans. Ik heb het afgelopen jaar het EH Basisjaar gedaan en er waren een paar mede-studenten die de gave van het dansen hebben. Op verschillende momenten in het jaar hebben zij een stuk opgevoerd en iedere keer weer was het mooi en was het ook duidelijk dat het om God ging. Natuurlijk, zij kregen ook te horen dat ze het goed gedaan hadden, maar uiteindelijk ging het om God. Een tegenwerping zou kunnen zijn dat 'dans' door de huidige cultuur zo besmet is dat je daar niet meer onbevoordeeld (zonder nare bijgedachten) naar kan kijken, maar is dat dan direct de reden om het maar niet te gebruiken? God is blij met dingen die mensen voor Hem doen! :)

Wat ik van GF weet, weet ik uit artikels, een korte chat, lezen van reacties door GF mensen alhier. Precies kan ik het je dus niet aangeven, daarvoor kun je beter iemand van de GF organisatie hier laten reageren.

quote:

op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:
Hoe kun je dan met deze bijbelse gegevens de manier van GF onderbouwen? Het lijkt me dat je dan toch een paar problemen hebt. De tempelliturgie was heel precies geregeld. Voorgeschreven rituelen etc. Ook kende het oude Israel een zeer ontwikkeld liturgisch jaar. Dit zijn al twee punten waar hedendaagse jeugd een hekel aan heeft.
Zie het stukje wat ik hierboven geschreven heb over mijn intentie met die teksten. (Die overigens niet goed onderzocht zijn, maar even uit de losse pols neer zijn gezet.)

quote:

op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:Er waren trouwens ook instrumenten verboden in de tempeldienst. Een daarvan, de 'ugab, een soort rietfluit, wordt genoemd in psalm 150 !!! (In de Statenvertaling wordt dit, grappig genoeg, vertaald met orgel.) Dit instrument was verboden vanwege erotische connotaties. Dat geeft dus wel te denken over het toepassen van muziekstijlen die ik ook op MTV zie, met bijbehorende beelden.
In mijn bijbelvertaling (Groot Nieuws) zie ik dit niet terug (ook de Willibrordtvertaling zegt hier niets over, evenals de New International Version [inclusief commentaar]). In alle verzen wordt God geloofd en geprezen, zonder dat ergens een voorbehoud gemaakt wordt.

quote:

op 17 Jan 2003 01:22:21 schreef Pulpeet:Het lijkt me trouwens weinig zinvol om een hedendaagse manier van toepassen van muziekinstrumenten en stijlen te willen onderbouwen met bijbelteksten die over muziek gaan (inclusief ps 150). Muziek maakt altijd deel uit van het grotere verband van een bepaalde cultuur. En die zal in het oude Israel ongetwijfeld zeer verschild hebben van onze huidige cultuur. De kans is dus erg groot dat je er met je uitleg van die muziek-teksten ver naast zit. En bovendien: Iedere ketter heeft z'n letter ;)

Mijn uitleg ging er alleen maar om, om aan te geven dat het ook anders kan en dawij het nu doen. Niet dat dat dan ineens de enige juiste manier zou zijn.
Maar zelfs als de muziek zoals die in Israël gebruikt werd een onderdeel is van de cultuur wil dat voor mij alleen maar zeggen dat zoiets ook bij ons zo zou moeten zijn. Ieder mens is beïnvloed door zijn cultuur en zal dus ook het beste reageren op muziek die hem ligt. Ik denk dan, verander dan de huidige muziek/liturgie zo dat ook hedendaagse mensen er door aangesproken worden en God groot gaan maken. Maar dit gaat te ver off-topic. Als je over dit specifieke onderdeel door wil discussieren, moet je maar even een nieuw topic openen.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2003, 07:16:25 pm door Harm »

bert bloem

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #97 Gepost op: januari 17, 2003, 06:20:48 pm »
Citaat
op 16 Jan 2003 16:01:27 schreef Samuel:
Hoi allen,

Een tijd terug heeft Bert Bloem gereageerd op artikelen in de Reformatie en Stimulans. Ik was de schrijver van het artikel in Stimulans.

Ten eerste gaat het artikel in Stimulans niet over GodFashion maar over 'jongerendiensten'.
Ten tweede denk ik dat geeft K. de Vries toe dat GodFashion niet een kerk is. Maar, ze presenteert zich toch wel degelijk zo.

Beste Samuel,

Dat Godfashion zich zo presenteert is waar. Toegegeven. Maar uit alle publicaties blijkt dat GF GEEN kerk wil zijn.
In 'De Reformatie' gaat Drs. K. de Vries uit van de gedachte dat GF een kerk IS .
Daar is zijn artikel op gebaseerd. En dat vind ik niet eerlijk. Je doet geen recht aan wat Godfashion zelf zegt!!
Zie de discussie op de site van GF zelf!!!!
GF is geen kerk.
GF wil geen kerk zijn.
GF werkt wel samen met de kerken!
Ik vind dat je kritiek mag hebben op GF.
Maar wel op grond van feiten.
Vanuit de Bijbel het verschijnsel bestrijden zoals Stimulans doet vind ik ook te kort door de bocht.
Bij het lezen van je artikel moest ik wel aan Godfashion denken.
Terecht?
Overigens:
Ik pleit voor goede gesprekken op basis van de feiten.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2003, 07:54:29 pm door bert bloem »

Bert

Johan

• Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #98 Gepost op: januari 17, 2003, 11:57:35 pm »

quote:

op 17 Jan 2003 18:20:48 schreef bert bloem:
Beste Samuel,

Dat Godfashion zich zo presenteert is waar. Toegegeven. Maar uit alle publicaties blijkt dat GF GEEN kerk wil zijn.
In 'De Reformatie' gaat Drs. K. de Vries uit van de gedachte dat GF een kerk IS .
Daar is zijn artikel op gebaseerd. En dat vind ik niet eerlijk. Je doet geen recht aan wat Godfashion zelf zegt!!
Zie de discussie op de site van GF zelf!!!!
GF is geen kerk.
GF wil geen kerk zijn.
GF werkt wel samen met de kerken!
Ik vind dat je kritiek mag hebben op GF.
Maar wel op grond van feiten.
Vanuit de Bijbel het verschijnsel bestrijden zoals Stimulans doet vind ik ook te kort door de bocht.
Bij het lezen van je artikel moest ik wel aan Godfashion denken.
Terecht?
Overigens:
Ik pleit voor goede gesprekken op basis van de feiten.

Beste Bert,
Mij gaat het licht uit. Als ik op de website van GF hun nieuwsbrief lees zie ik bovenin de kop staan "GODfashion.nl   Jongerenkerk Zwolle". Ook op de homepagina van de website lees je dit. Je beaamt zelf ook dat Godfashion zich zo presenteert, maar je vindt dat geen feiten?
In de nieuwsbrief van GF staat dat men bezig is om deze vragen (o.a. waarom GF zich een jeugdkerk noemt) te beantwoorden in een informatiepakket. Met welke feiten (en vanuit welke bronnen) kun jij dan nu al onderbouwen dat GF geen kerk is en geen kerk wil zijn?
Vriendelijke groet,
Johan Trip

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
God Fashion
« Reactie #99 Gepost op: januari 18, 2003, 12:00:19 am »
Zouden jullie in het algemeen willen reageren en niet in de aanhef van je reactie beginnen met Beste Piet? Het lijkt daardoor alsof de discussie alleen om jullie gaat en alsof anderen niet mee mogen doen en dat is niet de bedoeling.
Discussieer ze verder! :)