quote:
nbo25 schreef op 30 september 2004 om 16:10:Wat is er dan mis met volwassendoop.
(.....)
Kortgezegd, je haalt de ware betekenis van de besnijdenis niet goed aan en trekt de betekenis hiervan niet door via Christus naar het Nieuwe Verbond, vandaar dat je tot de conclusie komt: Eerst geloof dan doop.
Ik vind het allemaal erg mooi dat je zo hartstochtelijk achter de kinderdoop staat.
Ik kan je lijn en je invulling wel volgen maar je invalshoek is anders dan de mijne en dat erken je niet, je keurt dat af en verheft jou visie tot de enige ware.
De betekenis, die jij in de besnijdenis legt en het doortrekken naar het nieuwe verbond
is gereformeerd gezien wel logisch.
Wat ik jammer vind is dat je geen respect heb voor een andere overtuiging dan de jouwe.
Alsof jij en je club de bijbel alleen goed lezen. "Wij hebben per definitie gelijk".
Een negatief trekje (het niet open staan voor andere denkwijze) die al vanaf de vrijmaking actief is.
Ik probeer, hoewel ik er niet achter sta, al een aantal jaren de inhoud van de gereformeerde leer te begrijpen. Om zo respectvoller met mijn andersdenkende broeders en zusters om te kunnen gaan.
Dat ik een ander beter uit kan leggen wat de verschillen zijn en waar jullie voor staan.
Maar het valt soms niet mee.
Je zult naar mij toe (met een andere invalshoek

) de geref. leer theologisch moeten onderbouwen en ik ben er wel achter gekomen dat je mank gaat want deze is niet sluitend te krijgen. Daar waar de theologie moet passen wordt steeds gezegt: hoe dat zit, dat moeten we aan God over laten. We moeten niet wijzer willen zijn dan God.
Zo'n oplossing is, theologisch gezien, niet verantwoord.
Niet ieder bondeling is uitverkoren zegt de geref.leer.
Dan kun je dus als niet uitverkorene toch in het verbond zitten en als kind sterven.
Anders gezegt: de kinderdoop zegt dus niets en geeft geen 100% zekerheid.
Het kan niet zo zijn dat je bent opgenomen in het testament, om erfgenaam te zijn, maar toch niet uitverkoren te zijn en verworpen.
Het is onmogelijk alle beloftes; zegels en garanties van het verbond te krijgen (om te erven) en vooraf toch niet uitverkoren te zijn.
Wanneer ik hst.1 van jullie DL lees wordt ik steeds verdrietig

en boos

.
Evangelisch gezien deugd er geen klap van. met als gevolg:de God van de gereformeerden is onbetrouwbaar: wel beloven maar niet doen.
Dit krijg je wanneer je een andere leer op jou manier gaat intrepeteren. Ik doe God (en jullie)geen goed om mij met jullie uitverkiezing bezig te houden.
Onze uitgangspunt voor de uitverkiezing is dat God wil dat alle mensen behouden worden.
in Matth.28 spreekt Jezus: ...maak ALLE volken (dus complete volken) tot Mijn discipelen
In dat licht worden alle uitverkiezingsteksten geplaatst.
Jullie invalshoek is anders zodat de uitleg van sommige teksten in een ander licht komen te staan.
Ik heb je gevraagt Kol.2:11-12 in normale taal neer te zetten, wat ik nog niet van je heb gezien.
Vanuit mijn invalshoek staat
de besnijdenis van Christus voor de kruisiging en is de besnijdenis hier als bekend voorbeeld ter verduidelijking gebruikt.
Vanuit de geref. theologie wordt de besnijdenis hier niet als voorbeeld gezien maar uit deze tekst wordt de kinderdoop als opvolger voor de besnijdenis (als christelijke besnijdenis)gehaald.

Ik hoop dat me je door je vertaling duidelijk geeft.
Jij stelt dat ik de ware betekenis van de besnijdenis niet goed waardeer en te weinig inhoud in de doop leg. Dat die veel rijker is dan wij belijden.
Gereformeerd gezien heb jij gelijk maar je intrepeteert de evangelische visie op een gereformeerde leer en dat gaat niet.
Evangelisch gezien begrijp jij er niets van en leg jij verbanden die er niet zijn en geef je invullingen die zo niet zijn bedoeld.
en zo is de circel weer rond. Niet dat de waarheid ergens in het midden ligt o.i.d.
Je hebt gelijk wanneer je de gekozen theologie op de goede manier volgt.
En welke theologie nu de beste is hangt af van je vooroordeel.
Wat wil ik hier mee zeggen?
Dat je inziet dat je ook maar een mens bent en je beperkt bent in het begrijpen van de bijbel.
Wij hebben het er wel eens (een beetje synisch) over dat jullie in de hemel toch een behoorlijke tik op je neus zult krijgen, wanneer God uitlegt hoe Hij de bijbel nu heeft bedoeld.
Wie zijn overtuiging tot de enige mogelijke ware bijbelse uitleg uitroept is van mening dat:
1. Hij of zij een soort godheid is.
2. Hij of zij de waarheid in pacht heeft.
3. Hij of zij bijzondere gaven heeft ontvangen die tot nu toe bij èèn persoon aangetroffen is, ene Jezus.
4. etc.
Het word tijd om: of wakker te worden, of je van deze wereld af te zonderen en een eigen secte te beginnen.
gr.