quote:
Roodkapje schreef op 29 september 2004 om 16:46:Aangezien de doop niet een kernpunt is van het christelijk geloof, lijkt het me zinloos, zelfs gevaarlijk om daarvan een breekpunt te maken, omdat dit helemaal niet hoeft. Ik als geloofsdoper (zonder doperse opvattingen trouwens) zie mijn broeders en zusters die hun kinderen laten dopen voor vol aan, ik heb alleen een andere mening. Als we elkaar nou gewoon als broeders en zusters aanvaarden, en het accepteren dat je ergen een verschil van mening over kunt hebben (de bijbel geeft daarvoor namelijk de ruimte), dan zou de christelijke wereld er een stuk leuker uitzien denk ik.
Oei, oei. PAS OP!!!! een roodkapje in een wolvenpak.
Ik denk dat je dit iets te gemakkelijk zegt sprookjesmevrouw.
Voor veel mensen is het verbond en de doop onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Geen doop, betekent afwijzing van het verbond wat God met je kind wil sluiten.
Je onthoud je kind een beschemd leven binnen het verbond.
Of je dit theologisch allemaal hard kunt maken weet ik niet maar dit is wat wij door de kerk en familie te horen kregen toen wij de vrijg.kerk verlieten.
Ik denk ook dat dit de basis is van de geref.leer.
Bij je geboorte krijg je Gods aanbod van het verbond, dat Hij met je wilt sluiten.
Door de doop wordt dat aangenomen als garaniezegel (zekerheid) dat je kind veilig is.
De vrijg.kerk is de kinderdoop-kerk bij uitstek.
Haal je daar de kinderdoop weg, dan is de identiteit grotendeels weg.
Daarom is @NBO25 (en Jakolien en Titia etc.) zo heftig over teken en zegel. Het is een zichtbaar teken en van God een garantiezegel.
De bijbel spreekt over de belijdenis ook over teken en zegel. Alhoewel dit een zegel was wat iets zij over het geloof van Abraham en niet van diegene die besneden werd.
Je kunt er bijv. van maken:
Je wordt besneden om te zien dat Abraham door God gerechtvaardigd werd door zijn geloof.
Dat geldt ook voor jou: Als je God gelooft door Zijn geboden te houden; regelmatig te offeren en je te houden aan de gebruiken/rituelen van de wet. Je besnijdenis is het garantiezegel dat God je door je geloof zal rechtvaardigen.
In feite is de kinderdoop dat ook. Je veronderstelt niet dat God je dingen toezegt en wat later nog moet blijken. Nee het is een garantiezegel dat Hij het ook werkelijk doet.
Dat was mede èèn van de kwesties bij het ontstaan van de vrijg. kerk
In Kol.2:11-12 wordt de doop de besnijdenis van Christus genoemd. (gereformeerd gezegt: de christelijke besnijdenis.)
Wat wil dat zeggen: Het
voorbeeld van de besnijdenis, welke iedere jood kende, wordt hier gebruikt om aan te geven dat de doop laat zien dat er iets (je oude mens) gestorven is en wordt afgelegd, uit je leven is gesneden.
Besnijdenis van Christus = kruisiging (sterven) van Christus. => besnijdenis<=> sterven
Een gereformeerde zal zeggen, Nee niet als voorbeeld maar als synoniem, zoals de besnijdenis laat zien dat er iets uit je leven moet verdwijnen (je hart moet worden besneden) zo laat de doop dat in het nieuwe verbond zien.
Alleen is het besnijdenis van het hart logischer vertaald met schoongewassen
Twee verschillende symbolen met de zelfde betekenis.
De link van besnijdenis en doop is er in geref. zichtswijze dus wel degelijk.
Wat evangelisch als voorbeeld wordt gebruikt wordt door een geref. een "=" gezet.
Met doperse gr.