quote:
Paul Kuiper in een eerdere post
Dit is de relevantie van de voorbeelden die ik gaf: niet alleen grote tegenstrijdigheden (hoe zou dit kunnen in Gods woord?), maar ook: veroveringsoorlogen door het joodse volk gevoerd, samengaand met de wreedste volkerenmoorden, worden voorgesteld als de wil van God. Als het maar in het belang van dat ene volk is, dat is het enige dat voor de beschermgod van belang is.
Belofte maakt schuld en ik had belooft ook op de rest nog in te gaan! Er worden hier 2 punten aangedragen, allereerst de tegenstrijdigheden, en ten tweede de wrede volkerenmoorden (en wellicht andere dingen die tegen onze ethiek ingaan)
tegenstrijdighedenik denk dat er geen echte tegenstrijdigheden in de bijbel staan! Vrijwel alle 'tegenstrijdigheden' die ik tot nu toe heb gezien in boeken en op internet, ontstaan door een slecht lezen/interpreteren van wat er gebeurt. Een voorbeeldje: woorden als gehele' (het gehele volk ging naar ...) letterlijk te lezen, en niet als overstatement, of aanduiding dat het hele volk vertegenwoordigd was (maar niet letterlijk iedereen aanwezig) levert nog wel eens rare tegenstellingen op.
Of 2 bijbelboeken die dezelfde woorden voor andere begrippen gebruiken! Ezechiel over een hart van steen dat vervangen wordt door een hart van vlees, terwijl Paulus en Johannes het over diezelfde vervanging heeft en dan spreekt over vlees versus geest! Beide teksten zeggen hetzelfde:
quote:
Ez 36,26
Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.
Joh 6,63
De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd heb is Geest, en leven.
Of tegenstellingen, omdat de nadruk in een tekst anders ligt, en het nogal absoluut gesteld wordt: Paulus die stelt dat je door geloof alleen, behouden wordt, en Jacobus die in z'n brief zegt dat je werken tellen! Als je beter kijkt, blijk dat Paulus helemaal niet bedoelt, dat het voldoende is om rond te bazuinen dat je gelooft, maar dat je voor de rest geen donder hoeft te doen (je wordt juist aangespoord om goede dingen te gaan doen) en Jacobus die helemaal niet bedoelt dat je door je goede werken gered wordt, maar die juist wil beargumenteren dat je geloof zonder werken een dood geloof is.
Of de twee veschillende kerstverhalen: waarom vertelt Lukas over herders en Mattheus over wijzen? Maar die twee kunnen best allebei gebeurd zijn. Mattheus had een andere interesse dan Lukas en een ander lezerspubliek (Joden vs. grieken). Bij Joden waren herders bv. inferieur. En als ze allebei hetzelfde hadden genoteerd, dan was er wel weer iemand met de klacht gekomen, dat de ene het van de ander had overgeschreven, en dat
daarom de tekst niet betrouwbaar was
Ook hoor je wel eens de suggestie dat Lukas vertelt dat jezus geboren werd in een stal, maar dat Mattheus het over een huis heeft! Weer zo'n voorbeeld van krom lezen. De wijzen komen aan bij een huis, maar we weten absoluut niet waneer, en we mogen er toch van uit gaan, dat Jozef en Maria geen weken in die stal hebben gewoond! Het was een tijdelijk onderdak toen ze aankwamen en Maria moest bevallen. Nadat de drukte van de volkstelling over was, zal eer snel genoeg een herberg-plekje vrij gekomen zijn, of een plekje bij iemand (verre familie wellicht?) in huis!
Echt problematisch wordt het pas, als we het over verschillende getallen in bv. Koningen en Kronieken hebben. Daar verdwijnt of verschijnt nog wel eens een nulletje! Nu denk ik dat er oorspronkelijk hetzelfde getal heeft gestaan,maar dat er in 1 van de varianten een letter (joodse getallen waren letters, net als het romeinse systeem) is weggevallen. Bij een woord is dat niet zo'n probleem, omdat je dan bij het teruglezen ziet dat er een raar woord is ontstaan, maar een fout in een getal valt niet zo snel op:
zoek de fouten: "Jan had de 100000-euro-hoofdprijs gewonnen" of "Jan ham de 10000-euro-hoofdprijs gewogen". Cijferfouten verraden zich niet door rare zinsconstructies of niet-bestaande woorden, fouten in woorden wel!
Als je echt ergens 'fouten' en tegenstrijdigheden in wilt vinden, dan vind je ze wel, zelfs in een boek over logica! Je leest een zin/tekst namelijk altijd met een bepaald idee in je hoofd, en het is mogelijk om bij 1 tekst meerdere verschillende ideeen/modellen/beelden kloppend te krijgen (onderbepaaldheid). Als je dus twee zinnen hebt, dan kan je bij beide zinnen meerdere modellen bedenken, waarvan sommige met elkaar overeenkomen, en anderen elkaar tegenspreken.
bijbel in tegenspraak met onze ethiekHieronder scharen we voorlopig maar: bijbelse normen-en-waarden en volkenmoord
Een beperkt aantal keer krijgt het volk israel in de bijbel opdracht om met geweld een doel te bereiken. Nu was geweld in die tijd niet vreemd, sterker nog, de wereld draaide om geweld, om sterke legers, etc. Dat moeten we niet vergeten in deze context.
Israel krijgt opdracht om tegen de Amalekieten (en Kanaanieten - uit mn hoofd) te strijden en ze te vernietigen! Dat klinkt heel wreed (en dat was het ongetwijfeld ook) maar het was vergelding op een volk wat eerder in de geschiedenis Israel op gruwelijke wijze had aangevallen. De amalekieten hadden israel toen die door de woestijn zwierven (met vrouwen, kinderen,..) aangevallen net nadat ze uit egypte weg waren (overigens ook nog eens in een gebied waar ze zelf niet woonden, aangezien ze veel noordelijker woonden).
quote:
deuteronomium 25
17 Vergeet niet wat de Amalekieten u hebben aangedaan tijdens uw tocht uit Egypte. 18 Toen u uitgehongerd en uitgeput was hebben ze gewetenloos, zonder enig ontzag voor God, de achterhoede overvallen, waar de zwaksten zich bevonden. 19 Vergeet het niet! En wanneer straks de HEER, uw God, u vrede heeft gegeven in het land dat u als grondgebied van hem krijgt, door u te verlossen van de vijanden die u omringen, zorg er dan voor dat
niets op aarde nog aan het volk van Amalek herinnert.
Daarna hebben ze israel nog een
eeuw of 2 a 3 dwarsgezeten met aanvallen. Daarna komt de reactie van Israel. Zelfs als je niet gelooft dat God daar opdracht toe gaf (als oordeel over dat volk) dan lijkt het me nog (gezien de cultuur in die tijd) een logische actie, om zo'n plaag op te ruimen
Over de kanaanieten is bekend dat ze kinderen offerden aan hun goden! Ze slachtten en verbrandden hun kinderen! Hier wordt herhaaldelijk tegen geprofeteerd, en uiteindelijk wordt er tegen opgetreden!
Overigens werden kanaanieten en amalekieten van te voren gewaarschuwd!
quote:
1 sam. 15
5 Toen hij bij de stad van de Amalekieten kwam, legde hij een hinderlaag in de rivierbedding. 6 Intussen waarschuwde hij de Kenieten: ‘Maak dat u wegkomt! Blijf niet bij de Amalekieten, want dan moet ik u samen met hen uitroeien, terwijl u de Israëlieten tijdens hun uittocht uit Egypte juist goed behandeld hebt.’ De Kenieten gingen dus weg bij de Amalekieten. 7 Saul sloeg de Amalekieten terug van Chawila tot aan Sur, op de grens met Egypte. 8 Hun koning Agag nam hij levend gevangen, maar de rest van het volk doodde hij.
Eerst worden anderen die er tussen leven gewaarschuwd (en een slimme amalekiet had toen z'n koffers ook al gepakt!) Daarna worden ze
teruggeslagen tot egypte (dus niet uitgeroeid, maar weggewerkt uit het gebied! Degenen die verzet plegen en niet vluchten worden aangepakt. Het lijkt mij, dat degenen die ondanks de eerdere waarschuwingen (o.a. tegen kinderoffers) toch bleven, kennelijk zo zelfverzekerd waren en van mening waren dat hun kinderoffers goed waren, dat ze het verdienden om gestraft te worden?!?
Overigens is het m.i. vreemd dat niet-christenen hier tegen klagen, omdat ze tegelijkertijd vaak het argument gebruiken: 'als god bestaat, waarom heeft hij dan niet de <<<voeg hier een grote oorlog in>>> verhinderd door <<<voeg hier een gemeen persoon/personen in>>> te doden"?
Kennelijk bestaat god niet, omdat hij WO2 niet verhinderd heeft (Hij had immers alle duitse nazi's moeten doden/laten doden om de oorlog te voorkomen, en dat waren er een flink aantal), maar teglijkertijd kan hij ook niet bestaan omdat hij eerder in de geschiedenis een volk wat allerlei gruwelijke dingen deed, heeft laten uitmoorden, en dat zou niet overeen komen met hoe hij zou moeten handelen
Dat is 'je eigen argumenten ondergraven' lijkt me. De ene keer moet god mensen kennelijk aan hun lot overlaten ipv ingrijpen, en de andere keer juist andersom!