quote:
Paul Kuiper, 6 feb.
Leuk, zo'n forum waarin niet alleen menigeen reageert maar vervolgens menigeen weer reageert op menigeens reacties op menigeen. Elle reageerde op mij (17-1), ik reageerde op Elle (24-1), en meteen sprong onze Nunc ertussen en reageerde in een (voor zijn doen niet eens zo lange) bijdrage
Tja het is een
open forum.
Ik doe m'n best om het kort te houden, maar wie kaatst kan de bal verwachten, en we kaatsen beide nogal wat heen en weer, dus het wordt alleen maar langer en langer

quote:
Paul Kuiper
In tegenstelling tot wat Nunc hier blijkbaar denkt is het humanisme niet een 'leer' die zegt: 'Goden bestaan niet'
Sorry Paul, maar ik moet hier toch echt even wat recht zetten. Misschien heb je er over heen gelezen, want ik moest ook ff goed zoeken waar ik het ook alweer had opgeschreven, maar een tijdje geleden zei ik dit:
quote:
Nunc op 1 februari(..) dat een humanist zegt:
"Voor humanisten staat de kwaliteit van het eigen leven en dat van anderen centraal. Een oriëntatie op een mogelijk leven naast de waarneembare werkelijkheid valt buiten de humanistische belevingswereld. Wat niet wil zeggen dat alle humanisten zo’n ‘buitenaards’ bestaan ontkennen. Ze doen er alleen geen uitspraken over en ontlenen er evenmin inspiratie of inzichten aan. " (
www.humanistischverbond.nl) en ik zeg dat God in zo'n ethische discussie wel meetelt. Met verschillende axioma's kun je op elkaar uitsluitende conlusies uitkomen.
Ik
weet dus dat humanisme niet hetzelfde is als atheisme. Ik
weet dat humanisme een keuze is (net als alle andere levensvisies - zolang ze niet opgedrongen worden). Ik begrijp ook, dat humanisten het bestaan van godheden in het midden laten. Waar het mij om gaat, is dat
ook die keuze voor scepsis en 'in het midden laten', een stellingname is.
Niet kiezen is ook kiezen.
niks te bewijzen?quote:
Paul Kuiper, 6 feb.
(..) Mijn antwoord op de vraag of ik het humanisme kan 'bewijzen' is kort en goed: nee. Aan het modern-humanisme is niets te bewijzen, om de eenvoudige reden dat het geen waarheid is, maar een keuze. 'De waarheid van het humanisme' bestaat niet, en dus is er ook niets te bewijzen.
In tegenstelling tot wat Nunc hier blijkbaar denkt is het humanisme niet een 'leer' die zegt: 'Goden bestaan niet'. Het wezenlijke verschil tussen enerzijds het humanisme, en anderzijds niet alleen alle religies, maar ook ideologieën als communisme en fascisme, is dat het humanisme niet stelt dat wat dan ook 'waar' is. Humanisten zien het onderzoeken van wat wel of niet waar is als een taak van de wetenschap, niet van hun levensbeschouwing.
Voor iemand die niks te bewijzen heeft, kom ik hier toch wel erg veel stellige uitspraken tegen in dit korte citaat:
(1.a) "(..) dat het humanisme niet stelt dat wat dan ook 'waar' is."
(1.b) "'De waarheid van het humanisme' bestaat niet, en dus is er ook niets te bewijzen."
(2.a) "Humanisten zien het onderzoeken van wat wel of niet waar is als een taak van de wetenschap (2.a), niet van hun levensbeschouwing.(2.b)"
(3.) (volgt uit (2.a)) wetenschap is wel bevoegd om waarheidsclaims te onderzoeken
(4.) (volgt uit (2.a & b)) humanisme vind 'waarheidsclaims' voor hun
(eigen) levensbeschouwing niet relevant. Als humanisten hun keuze als de juiste zien (absoluut), dan zijn andere levensbeschouwingen/religies/ideologieen per definitie onjuist,omdat ze wel allerlei waarheidsclaims maken, en de juiste visie is, dat je dat niet moet doen. Als humanisten van mening zijn dat hun keuze niet de enige juiste hoeft te zijn (relativistisch) dan impliceert dat levensvisies wel aan waarheidsclaims kunnen doen, en ook gelijk kunnen hebben.
(5.) "het humanisme (is) niet een 'leer' die zegt: 'Goden bestaan niet'.", impliceert dat het humanisme stelt dat het al dan niet bestaan van goden niet relevant is en dat er dus geen zinvolle inspiratie, inzichten, normen, etc aan ontleend kunnen worden
(6) "het (humanisme is) geen waarheid (..), maar een keuze"
Je claimt dat je
niets te bewijzen hebt, maar kun je 1 van bovenstaande claims hardmaken? Het zijn tenslotte je eigen claims, of kun je aangeven waar ik je verkeerd citeer?
mijn schot voor de boegAls voorschot geef ik vast wat commentaar bij bovenstaande stellingen:
(1.a) stellen dat je niet stelt dat iets waarheid is... Dit lijkt erg op de scepticus die met absolute zekerheid stelt dat we aan alles moeten twijfelen, behalve aan die uitspraak!
(1.b) X zegt: de waarheid van X bestaat niet, dus heeft X niks te bewijzen. Men zal toch op z'n minst deze uitspraak moeten bewijzen (wat lastig is, want het is volgens mij paradoxaal)
(2.) waarheidclaims onderzoeken, is een taak van de wetenschap... waarom zou het een taak van de wetenschap moeten zijn en niet van (b.v.) het humanisme. Waarom wordt deze taak aan de wetenschap toegekend. Dat is een sterke uitspraak!
(3.) wetenschap is kennelijk wel bevoegd om waarheidsclaims te onderzoeken? Is dat zo? Wetenschap werkt ook zo met z'n eigen axioma's, en wie onderzoekt die dan? moderne wetenschap gaat uit van het principe dat alles zonder 'black box' of bovennatuurlijke ingreep verklaard moet worden. Een heel mooi en practisch axioma, maar ik heb er nog nooit een bewijs van gezien. Dit grenzeloze vertrouwen in de wetenschap zou ik graag beargumenteerd zien. Vele wetenschapsfilosofen zijn hier in ieder geval erg kritisch over.
(4.) kiest het humanisme de absolute of de relativistische (postmodernistiche) aanpak? Uit je posts hier, vermoed ik dat er sprake is van een absolute aanpak, waarbij alles aan 'redelijkheid' en 'menslievendheid' afgemeten wordt, maar ik kan er naast zitten.
(5.) hiervoor heb ik nog even gespiekt op
www.humanistischverbond.nl:
"Een oriëntatie op een mogelijk leven naast de waarneembare werkelijkheid valt buiten de humanistische belevingswereld. (..) Ze doen er alleen geen uitspraken over en ontlenen er evenmin inspiratie of inzichten aan. ". Als het bestaan van iets niet relevant is (en het dus net zo goed niet had kunnen bestaan), kan het ook niet van relevante invloed zijn op iemands leven. Humanisme doet geen uitspraken over godheden, en gaat er dus ook van uit dat die godheden (of ze er nu wel of niet zijn) niet relevant zijn. Natuurlijk kan iemand er inspiratie voor een mooi muziekstuk of een 'zedelijk leven' vandaan halen, maar dat had hij/zij ook kunnen halen uit hele andere bronnen.
(6.) humanisme is een keuze, en daarom zou het niet waar of onwaar zijn? Zou kunnen, maar een keuze kan nog altijd 'juist' of 'onjuist' zijn. Als je het niet zo wilt noemen heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar 'juist' en 'waar' zijn heel nauw met elkaar verbonden. De uitspraak, dat het juist is om X te doen, kan nu eenmaal een ware of een onware uitspraak zijn. Als de uitspraak waar is, dan was X juist om te doen, en anders niet. Er kan dus een 1-op-1 relatie tussen de twee begrippen gelegd worden.
keuzes makenAls je een keuze moet maken, heb je een maatstaf om te beoordelen wat je moet kiezen. Er is een stelsel van regels en normen, waaraan je je keuze refereert. Men meet ook de argumenten die anderen geven, af naar
diezelfde maatstaf (wat logisch is, natuurlijk). Hoe kun je argumenten van anderen beoordelen en afmeten, als je zelf geen waarheidscriterium of maatstaf hebt?
Zodra iemand de keuzes van anderen aan een maatstaf meet, evalueert hij die ten opzichte van z'n waarheid. Ongeacht, hoe hard die persoon roept dat hij/zij geen absolute waarheid kent/propageert. Men kan zich niet verschuilen achter de stelling: "ik stel niks, dus ik heb niks te bewijzen, daar is de wetenschap voor",
quote:
Paul Kuiper, 6 feb. (vetgedrukt van mij)
Daaruit vloeit natuurlijk wel voort dat, aangezien de wetenschap nog steeds geen godheden in ons heelal ontdekt heeft, de meeste humanisten van het bestaan daarvan ook niet zullen uitgaan. Maar wezenlijk is dit niet. Veel wezenlijker is het gemeenschappelijke uitgangspunt: uitgaan van je redelijke, menselijke vermogens (en dus niet van een geheimzinnige, onverifieerbare 'stem van God', en ook niet van enig heilig boek waaraan een absoluut gezag wordt toegekend zonder dat dit met controleerbare, redelijk te toetsen argumenten wordt gestaafd.
En wat humanisten verder bindt is de gemeenschappelijke keuze voor een aantal waarden en doelstellingen: b.v. bereidheid zich te verantwoorden naar normen van redelijkheid en zedelijkheid, en het streven naar een samenleving waarin vrijheid, gerechtigheid, verdraagzaamheid en medemenselijkheid centraal staan. Niet omdat dit 'waarheden' zouden zijn, maar omdat redelijk te motiveren is dat deze keuze een gemeenschappelijk belang van alle mensen dient.
Hier demonstreer je mijn punt, hartelijk dank daarvoor

, je hebt impliciet een 'meetlat' ('een gemeenschappelijk belang van alle mensen', 'redelijke menselijke vermogens', etc), om mee te meten. Op basis van jouw meetlat maak je keuzes voor vrijheid, gelijkheid, etc (zeer gewaardeerde keuzes overigens).
Je uitgangspunten verklaren wel je keuzes, maar natuurlijk
nooit de reden waarom je juist die uitganspunten hebt gekozen en geen andere! Op dezelfde manier zijn christenen tot het 'axioma'/de meetlat gekomen, dat God bestaat, en meten ze daaraan hun keuzes af. We zijn het er geloof ik wel over eens, dat die keuzes precies dat zijn: 'keuzes'.
Waarom zou bijvoorbeeld het gemeenschappelijk belang van alle mensen, een absolute zijn? Wat is het uberhaupt? Betekent dat ook, dat voor dat gemeenschappelijk belang, kleinere belangen moeten wijken? En wat als de enige mogelijkheid om dat te doen, is om iemand te doden? Had Hitler gedood moeten worden
voordat hij z'n gruwelijke genocide begon, of moeten we m.b.v. DNA-analyses ongeboren babies testen op agressiviteit, en een abortus plegen, als de kans groot is dat ze later een bedreiging voor de samenleving gaan vormen? Als het dat is, wat 'gemeenschappelijk belang van alle mensen' inhoudt, dan ben ik blij dat ik zo'n keuze niet hoef te maken. Het smaakt erg naar de eugenetica van de jaren '30 en '40. Ik hoop dan ook, dat ik overdrijf, en dat dit niet is wat je bedoelde!
draken, keksen en andere leuk gezelschapquote:
Ze komt eenvoudig voort uit het redelijke beginsel: wie iets stelt heeft de bewijslast, wie iets beweert moet met de argumenten voor die bewering komen. Anders gezegd: je neemt toch alleen iets aan als er reden is om dat aan te nemen? Het is gewoon de redelijke vraag: waarom?
Als ik stel dat er kangaroes in australie leven, moet ik dat dan bewijzen, maar hoef ik niks te bewijzen als ik zeg dat er
geen kangaroes leven? Het is namelijk veel logischer om aan te nemen dat er
geen kangaroes in australie leven, simpelweg met inductie:
er leven geen struisvogels in australie
er leven geen olifanten in australie
er leven geen tijgers in australie
er leven geen leeuwen in australie
er leven geen kolibries in australie
er leven geen hollandse huismussen in australie
er leven geen groenogige marsmannetjes in australie
er leven geen bacterien van 1 meter of groter in australie
er leven geen bacterien van 1 cm of groter in australie
er leven geen goudkleurige kikkers in australie
er leven geen zombies in australie
er leven geen transdimensionale hetrosexuele vuurspuwende draken in australie
...
-------------------------------------
er leven geen kangaroes in australie (conclusie met inductie)
Van alle objecten die ik kan verzinnen, leven er maar een oneindig kleine fractie
wel australie. Daarom is mijn conclusie gerechtvaardigd!
Dit voorbeeldje lijkt me voldoende om te laten zien dat "wie iets stelt, heeft de bewijslast" niet zo solide is als je het logisch bekijkt.
En hoe zit het met "je neemt toch alleen iets aan als er reden is om dat aan te nemen"? Hoe weet je a priori dat iets aannemelijker is om aan te nemen? op de manier hierboven, dus door te kwantificeren over alle objecten in het universum? Of omdat de meerderheid dat denkt? De meerderheid van de wereldbevolking is religieus. Betekent dat dan dat er niet bewezen hoeft te worden, dat God bestaat, maar veeleer dat Hij niet bestaat?
quote:
Dit neemt natuurlijk niet weg dat ik het respecteer als christenen, ondanks de onmogelijkheid afdoende redelijke argumenten te geven, toch aan hun geloof, inclusief de Bijbel, vasthouden. Maar de handige poging om de bewijslast bij mij te leggen moet ik op zuiver redelijke gronden als onjuist afwijzen
Ik ben blij dat je dat respecteert, en ik zou het ook leuk vinden, als je inzag, dat je voor je eigen standpunt ook geen sluitende argumenten hebt. De bewijslast ligt niet bij mij alleen, noch bij jou alleen. Ze ligt bij iedereen die een levensbeschouwing heeft. En aangezien we met onze logica's en wetenschappen niet
achter de axioma's kunnen zoeken, en ze al helemaal niet kunnen bewijzen, blijft de hele discussie uiteindelijk een discussie op basis van aannemelijke argumenten ('evidence') en niet van onweerlegbare argumenten ('proof').
offtopic:dit is wel een lange post, maar dat komt toch ook deels door de citaten van een zeker persoon
, en niet alleen door m'n eigen woorden