The Passion of the Christ
Naar aanleiding van de film over het lichamelijk lijden en sterven van Jezus, wil ik het volgende opmerken: De algemene opvatting van christenen is, dat het offer van Jezus Christus pas aan het einde van zijn leven werd gebracht. Hierbij denkt men dan uitsluitend aan een fysiek offer. Hoewel men het kennelijk niet beseft, verkleint met hiermee het onbegrijpelijke wonder van Gods opofferende liefde voor de mens. Er is in het verhaal immers niet alleen sprake van het fysieke lijden en sterven van Jezus Christus, maar ook van het lijden en sterven van de Geest (de Christus), die in Jezus was. In 2 Kor. 8.9 schreef Paulus:’Want gij kent de genade van onze Here Jezus Christus, dat Hij voor u arm is geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door zijn armoede rijk zou worden’. Let wél op de drie namen, want het gaat hier niet alleen over Jezus’lijden, maar zeer zéker ook over de Christus die in Hem was. Het zou een zeer uitvoerige verhandeling vergen, om dit duidelijk te maken, maar dan kan nu eenmaal niet op een site als deze. Kort dus: De dood van Christus trad al in bij de geboorte van Jezus. In Hebr.2.14 staat:’Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel kregen, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood…’.De dood van Christus wordt hier onmiddellijk verbonden aan zijn vleeswording. God ziet de mens, ook ons, als doden. ‘Laat de doden hun doden begraven’ sprak Jezus. En in Joh. 5.25 zei Hij: Ik zeg u, de tijd komt en is nu, dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven’. Het betrof hier dus mensen, die fysiek leefden, maar geestelijke dood zijn, opstonden omdat zij tot geloof kwamen. Dat Christus, die in Jezus was, geleden heeft, blijkt vooral uit Hebr. 5.7:’Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden…’. Let ook weer op de zin: ‘Tijdens zijn dagen in het vlees…’. Dat is: De Christus (Geest), die in Jezus was. In Joh.10.17 en 18 verklaarde Jezus:’Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen…’. Dat Jezus, die in dit evangelie de personificatie van de Geest was, hier niet over zijn lichamelijke dood en opstanding sprak is,is contextueel gezien onweerlegbaar. Zijn fysieke leven werd Hem immers met geweld ontnómen, en wat zijn opstanding betref, lezen we wel vijf keer, dat Hij door zijn Vader werd opgewekt. Zo zien wij in de Schrift bovendien nog, dat het offer van Jezus’lichaam uitsluitend bestemd was voor zijn volk tot vergeving van hún zonden. Wij, de volkeren, hebben niets van doen met het offer van Jezus’lichaam. Voor ons gaat het om de universele Christus, die in alle mensen gestorven ´en weer opgewekt werd. De film The Passion of the Christus is een bijverschijnsel van een christelijke dwaalleer.
Piet Strootman