Auteur Topic: scheuring in gkv? -- [ deel I ]  (gelezen 43265 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
scheuring in gkv? -- [ deel I ]
« Reactie #100 Gepost op: september 07, 2003, 08:07:15 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 17:48:36 schreef Jakolien:
[...]
Het is grappig dat je ds. D. van Dijk aanhaalt. Dat is nu juist de énige predikant die iets over zijn afwijkende mening (over het 4e gebod) heeft geschreven. En wel belangrijk om te weten: jaren later heeft ds. van Dijk ingezien dat hij op een verkeerd spoor zat wat betreft zijn idee over het vierde gebod, en heeft hij alles herroepen!
Het punt waar het in dit voorbeeld om ging was dat hij deze mening 'onbestraft' en 'onweersproken' zomaar mocht en kon uitspreken....

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: september 07, 2003, 08:21:25 pm »
De scheuring..

Vandaag las ik dan in de krant dat een aantal mensen heeft gemeend afscheid te moeten nemen van de vrijgemaakte kerken. Althans in één gemeente dan; te weten Berkel en Rodenrijs. Dat deze mensen hebben gemeend deze keus te moeten maken geeft natuurlijk te denken. Kennelijk 'werkte' de gemeenschap der heiligen niet meer zo dat dat deze 'dertig' zich als broeders en zusters thuisvoelden in hun gemeente. Hebben de mensen die nu gekozen hebben voor een zich losmaken het gelijk aan hun zijde? Dat gelijk durf ik te bevragen. Natuurlijk komen de gideonsbenden meteen weer om de hoek kijken, maar dat was wel in het oude testament. Gericht op een actie waar de Here zelf heel direct betrokken bij was. M.a.w. Hij nam daar de leiding doordat Hij direct tot Gideon sprak. Ik betwijfel of broeder de Marie hetzelfde heeft meegemaakt. Je kunt ook dingen in de bijbel lezen die er niet staan.

Eenheid in de gemeente is sinds het ontstaan van de eerste gemeenten ver te zoeken. We hoeven maar het Nieuwe Testament te lezen om te zien dat dit zo was. Sommigen waren voor Paulus anderen voor Apollos. Toch laat de bijbel zelf zien dat dit niet de weg is. Alleen dagelijkse verootmoediging brengt ons dicht bij de Here. Een zelfgekozen losmaking brengt ons allen alleen maar verder weg.

Bijzonder is dat deze actie zoveel aandacht krijgt, als een dertigtal mensen de overstap maakt naar de evangelische kerken of whatever haalt dat meestal de krant niet. Kennelijk beschikt men over een goede PR. Dat laatste zou nog extra te denken moeten geven. Zorgen over de kerk schreeuw je niet van de daken en meldt je niet in allerlei vlugschriften; daarbij 'tegenstanders' de mond snoerend met een als je het niet met ons eens bent, ben je tegen de Here. Zorgen over de kerk breng je bij je Hemelse Vader. En dan wacht je op Zijn tijd op een antwoord ondertussen volhardend in het gebed om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.

Nee, ondanks alle begrip voor moeiten heb ik geen goede woorden over voor de actie die men nu ondernomen heeft. Zeker niet nu men geen publieke verantwoording wil afleggen. Wie boeken heeft gelezen over 'sekten' weet waarom juist dit een 'veeg' teken aan de wand is.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

tikker

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: september 07, 2003, 08:41:05 pm »
Waarom doe ik hier nu ook al aan mee?
Laat ik het ook maar beter niet doen.
Ik heb al genoeg aan de pijn die www.gereformeerd.info bij me oproept.

.... er zal geen verdriet en pijn meer zijn . . . ..
en geen gebrokenheid
en geen verdeeldheid

Alleen maar licht

Kom Heer Jezus
Ja kom

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: september 07, 2003, 09:16:24 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 20:07:15 schreef Mezzamorpheus:

Het punt waar het in dit voorbeeld om ging was dat hij deze mening 'onbestraft' en 'onweersproken' zomaar mocht en kon uitspreken....
Het werd weldegelijk weersproken Mezza! (Niet op de synode, maar hij werd er wel op andere manieren op aangesproken.)
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: september 07, 2003, 09:48:25 pm »
Ik verwachtte al een lange discussie, hoe kan het ook anders. Ik schrok er erg van toen ik het las en hoorde.

Ik heb vandaag vaak gedacht aan de mensen in Berkel en R. (de "achterblijvers")
Zij misten vandaag een aantal broeders en zusters.
Wat zal dat verdrietig geweest zijn.......

Gr. Anne-Marie, niet blij op dit moment. ;(

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: september 07, 2003, 10:15:08 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 21:16:24 schreef Jakolien:
[...]
Het werd weldegelijk weersproken Mezza! (Niet op de synode, maar hij werd er wel op andere manieren op aangesproken.)
Dat zal zo wezen, maar dit punt blijft blijft dus staan:

quote:

Bovendien zijn er andere citaten te geven die bewijzen dat er ook voor de minder strikte opvatting ruimte was. Een voorbeeld is de destijds bekende ds. D. van Dijk (...).Het feit dat ds. van Dijk dit kon schrijven zonder dat er een bezwaarschrift kwam, bewijst dat er ruimte was om van mening te verschillen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: september 07, 2003, 10:20:43 pm »
Ik heb deze geschiedenis nog eens laten bezinken en heb het een beetje van me af gezet. Het is wel erg, maar ik probeer toch het gezonde verstand te laten zegevieren: er zijn ergere dingen te bedenken en het leven blijft tenslotte mooi.

Dat klinkt misschien wat lichtvoetig, maar het leven gaat door en ik probeer kerkperikelen wat afstandelijker te benaderen, wat meer relativerend. De kwesties die ter discussie gesteld worden mogen dan belangrijk zijn, voor mij zijn ze niet levensbepalend. Ik ga dus morgen gewoon fluitend naar m'n werk.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: september 07, 2003, 10:56:05 pm »
lijkt mij een prima houding, xgoom. Inderdaad niet zaligmakend allemaal, het doet mij denken aan de waarschuwing in het NT als het gaat over je laten verleiden tot ellenlange mierenneukerij. Beetje vrij vertaald.

he tkoninkrijk van God gaat om vrede gerechtigheid en vreugde!
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: september 07, 2003, 11:53:18 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 20:21:25 schreef izzewizze:
Natuurlijk komen de gideonsbenden meteen weer om de hoek kijken, maar dat was wel in het oude testament. Gericht op een actie waar de Here zelf heel direct betrokken bij was. M.a.w. Hij nam daar de leiding doordat Hij direct tot Gideon sprak. Ik betwijfel of broeder de Marie hetzelfde heeft meegemaakt. Je kunt ook dingen in de bijbel lezen die er niet staan.
De Here spreekt nu niet meer direct tot mensen, ook niet tot br. De Marie, maar Hij schakelt ook in het N.T. wel mensen in als het gaat om kerkreformaties.

quote:

Toch laat de bijbel zelf zien dat dit niet de weg is. Alleen dagelijkse verootmoediging brengt ons dicht bij de Here. Een zelfgekozen losmaking brengt ons allen alleen maar verder weg.
Wanneer is een 'losmaking' zelfgekozen, en wanneer een daad van gehoorzaamheid aan de Here? Of ga jij er vanuit dat vrijmaking áltijd onbijbels en zelfgekozen is?

quote:

Zorgen over de kerk schreeuw je niet van de daken en meldt je niet in allerlei vlugschriften; daarbij 'tegenstanders' de mond snoerend met een als je het niet met ons eens bent, ben je tegen de Here. Zorgen over de kerk breng je bij je Hemelse Vader. En dan wacht je op Zijn tijd op een antwoord ondertussen volhardend in het gebed om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.
Ik ben er zeker van: deze broeders en zusters hebben hun zorgen jarenlang, dagelijks bij de Here gebracht. Maar zij wisten: we moeten niet alleen bidden, maar ook werken! Dus wél je zorgen van de daken schreeuwen, artikelen en brochures schrijven, thema-avonden beleggen, kerkenraden en synodes aanschrijven, erover in gesprek gaan, enz. enz. Zij hebben biddend gewerkt om zo een zoutend zout te zijn. En zij zijn nu biddend tot een overtuiging en een besluit gekomen.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: september 08, 2003, 06:37:20 am »
quote]De Here spreekt nu niet meer direct tot mensen,[[/quote]

denk je dat? ik weet niet of hij tot marie gesproken heeft. maar God is een levende en sprekende God hoor.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: september 08, 2003, 07:21:17 am »

quote:

op 08 Sep 2003 06:37:20 schreef joris:
quote]De Here spreekt nu niet meer direct tot mensen,[

denk je dat? ik weet niet of hij tot marie gesproken heeft. maar God is een  sprekende God hoor.[/quote]

Amen Joris, zo vroeg op de ochtend wil ik je hier niet alleen laten staan. God spreekt wel degelijk tot zijn kinderen, maar U geschiede naar uw geloof.
Ik ben bang dat als mensen belijden dat God niet meer spreekt, ze dat dan ook over zichzelf uitroepen.
Gisteren nog gehoord: Maar wie de Here verwachten, putten nieuwe kracht.
Wie verwacht de Here nog? In al zijn doen en laten, denken én spreken?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: september 08, 2003, 07:50:15 am »

quote:

op 08 Sep 2003 07:21:17 schreef Wilhelmina:

Amen Joris, zo vroeg op de ochtend wil ik je hier niet alleen laten staan. God spreekt wel degelijk tot zijn kinderen, maar U geschiede naar uw geloof.
Ik ben bang dat als mensen belijden dat God niet meer spreekt, ze dat dan ook over zichzelf uitroepen.
Gisteren nog gehoord: Maar wie de Here verwachten, putten nieuwe kracht.
Wie verwacht de Here nog? In al zijn doen en laten, denken én spreken?
Joris en wilhelmina, lees nou eerst eens even wat ik echt schreef. God spreekt niet meer direct tot mensen. Ik bedoel daarmee dat Hij Zijn stem niet meer uit de hemel laat horen zoals Hij dat in het oude testament deed. Maar dat God op andere manieren nog steeds tot Zijn kinderen spreekt, ja dat is absoluut waar. (Maar zullen we daar nú en hier niet over doorpraten? alsjeblieft?)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: september 08, 2003, 08:23:45 am »
Om dan maar één misverstand meteen uit de weg te halen: "De Here spreekt ook vandaag nog wel direct tot mensen" echter je zal dat wel altijd moeten toetsen aan zijn woord. De bijbel waarschuwt ons niet voor niets dat ook de duivel zich kan voordoen als een 'engel van het licht'. Verder lijkt mij deze discussie een beetje off-topic.

De grote vraag is namelijk heeft De Marie cs nu het gelijk aan zijn zijde. Jakolien is overtuigd van wel. Ik heb mijn ernstige twijfels. Waarom omdat ik nog steeds vindt dat de manier waarop men om zijn 'gelijk' vraagt weinig bijbels te noemen is. Er wordt veel gesproken over het leven met de Here daarbij veelvuldig verwijzend naar het Oude Testament. Over de manier waarop Christus met de zaken omging wordt veel minder gesproken. Uiteindelijk vervalt Reformanda in de oude valkuil van het wetticisme.

Ik blijf dus van mening dat als we allemaal hetzelfde belang voor ogen hebben: namelijk Christus en die gekruisigd!, en het belijden van zijn naam is voldoende leert de schrift, alle andere zaken bijzaken zijn. Niet onbelangrijk maar ook niet zaligmakend.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: september 08, 2003, 09:26:16 am »
De manier waarop men op zijn gelijk vraagt is weinig bijbels, zeg je. Je legt dat uit:

quote:

op 08 Sep 2003 08:23:45 schreef izzewizze:
Er wordt veel gesproken over het leven met de Here daarbij veelvuldig verwijzend naar het Oude Testament. Over de manier waarop Christus met de zaken omging wordt veel minder gesproken. Uiteindelijk vervalt Reformanda in de oude valkuil van het wetticisme.

Sorry Izzewizze, ik vind dat je je er wel erg gemakkelijk van af maakt. Het is gewoon niet waar dat deze broeders en zusters voorál naar het O.T. verwijzen, terwijl het spreken en de daden van Christus onderbelicht blijven. Dan moet je de bladen en brochures toch echt eens serieus lezen. Er wordt zelfs nog veel vaker over de woorden, de boodschap van Christus (en bv. van Paulus en Johannes enz.) gesproken dan over situaties uit het O.T.
Je kunt toch niet zomaar zo'n opmerking vanuit de losse pols maken en daar dan de conclusie aan verbinden dat Reformanda valt in de valkuil van het wetticisme?!
Als je zó'n grove beschuldiging uit, moet je toch wel weten waarop je je baseert.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: september 08, 2003, 09:41:08 am »
Ik ben het met izzewizze eens: De bijbelse argumentatie valt tegen. Het verwijt van Jakolien dat je je er gemakkelijk van af maakt vind ik goedkoop en gemakkelijk. Ik heb mijn argumenten in dit topic gezet. Een citaatje uit mijn oordeel ovder de brochure Laten wij ons bekeren:

quote:

op 01 Apr 2003 11:43:42 schreef xgnoom:
De kerk is in een 'diepe crisis', er sprake van 'verbastering' en 'deformatie'. Dwaling, schriftkritiek, afval, geloofsgehoorzaamheid aangetast, de waarheid niet trouw, de leugen vrij spel, enz, dit soort termen kom je op zo ongeveer elke bladzijde tegen. Over het bewijs hiervoor ben ik nog niet zo onder de indruk. ...

Als oorzaken voor de 'crisis' worden o.a. genoemd: het postmodernisme, het goede gevoel van de mens, het verwaarlozen of afvallen van de gereformeerde traditie, geen antithese maar synthese. Een uitleg wat precies met deze termen bedoeld wordt ontbreekt. Ook ontbreekt een bijbelse onderbouwing waarom deze oorzaken verkeerd zouden zijn. Tot slot ontbreekt een analyse hoe deze oorzaken de kerken binnen zouden zijn gekomen. Deze oorzaken worden echter wel vaak als argument genoemd, met name als het gaat om de vraag waarom men zou afwijken de Bijbel.

[...]

....bezwaren [worden ingepast in] in een theologisch kader en [adequaat Schriftbewijs] ontbreekt. De Bijbel wordt vooral gebruikt om te dreigen en om standpunten te staven die niet ter discussie staan.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: september 08, 2003, 09:45:56 am »
Aan Jakolien gericht, van wie ik nog steeds geen reactie gezien heb hierop :|

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
op 07 Sep 2003 14:09:08 schreef Jakolien:
[...]

Dus Jezus stuurt ons met een kluitje het riet in? Zo van: doe de wil van Mijn Vader, ook al ken je Zijn wil niet?

--------------------------------------------------------------------------------

De Heere Jezus stuurt ons totaal niet met een kluitje het riet in, maar waar Hij vooral, gezien zijn tirades tegen de schriftgeleerden etc. een hekel aan heeft zijn mensen die elkaar andere, niet-bijbelse regels opleggen.

Jammer overigens dat je alleen op dat punt reageert. Jammer dat je niet reageert op wat een deel van de Reformandamensen als erg belangrijk beschouwt, het ND, de CU en dat niet alleen belangrijk, want dat vind ik ook wel, maar zelfs als zaligmakend.
En dat stoot mij zo tegen de borst: 1. we verzinnen onze eigen vrijgemaakte regelgeving, 2. doen vervolgens (praktisch gezien, want natuurlijk zeggen ze het niet hardop) dat deze regels ontzettend belangrijk zijn, 3. plaatsen onszelf zo op Gods rechterstoel en maken ons daardoor schuldig aan een afgoderij die niet mis is.
Ik denk er sterk over om Ned. Geref. te worden. Die zijn tenminste écht gereformeerd , en niet meer of minder. Gelukkig voor mij dringt dit besef de vrijgemaakte of gereformeerde kerk door, dus heb ik slechts af te wachten.
Gereformeerd is voor mij alles bij Jezus neerleggen, bijbels zijn en niet eigen regels bedenken.
Ps. 111:10

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: september 08, 2003, 09:48:23 am »

quote:

op 08 Sep 2003 07:50:15 schreef Jakolien:
[...]

Joris en wilhelmina, lees nou eerst eens even wat ik echt schreef. God spreekt niet meer direct tot mensen. Ik bedoel daarmee dat Hij Zijn stem niet meer uit de hemel laat horen zoals Hij dat in het oude testament deed. Maar dat God op andere manieren nog steeds tot Zijn kinderen spreekt, ja dat is absoluut waar. (Maar zullen we daar nú en hier niet over doorpraten? alsjeblieft?)

Ik mis de bijbelse onderbouwing hiervan. Alsof Paulus geen stem van God te horen kreeg. Nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vind het, net als de gave der genezing, tekort door de bocht om te zeggen dat dit afgeschaft is, of niet meer voorkomt.
Iets anders is trouwens de nadruk op deze zaken te leggen, want dat vind ik ook gevaarlijk. Maar we mogen nooit de Schrift naar onze wensen interpreteren.
Ps. 111:10

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: september 08, 2003, 10:41:00 am »

quote:

op 07 Sep 2003 20:21:25 schreef izzewizze:
Bijzonder is dat deze actie zoveel aandacht krijgt, als een dertigtal mensen de overstap maakt naar de evangelische kerken of whatever haalt dat meestal de krant niet. Kennelijk beschikt men over een goede PR. Dat laatste zou nog extra te denken moeten geven. Zorgen over de kerk schreeuw je niet van de daken en meldt je niet in allerlei vlugschriften; daarbij 'tegenstanders' de mond snoerend met een als je het niet met ons eens bent, ben je tegen de Here. Zorgen over de kerk breng je bij je Hemelse Vader. En dan wacht je op Zijn tijd op een antwoord ondertussen volhardend in het gebed om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.

Nee, ondanks alle begrip voor moeiten heb ik geen goede woorden over voor de actie die men nu ondernomen heeft. Zeker niet nu men geen publieke verantwoording wil afleggen. Wie boeken heeft gelezen over 'sekten' weet waarom juist dit een 'veeg' teken aan de wand is.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

De bezwaarden maken zich ongrijpbaar door zich te verschuilen, het zijn steeds 'enkelingen' die geen binding zouden hebben met Reformanda. Nu zijn het 30 losse kerkleden, in februari waren het veertig individuele Reformanda-leden, enz. Ik vind dat de bezwaarden hun verantwoording moeten nemen: draag verantwoordeijkheid voor je daden en je uitspraken. De bezwaarden doen dit echter consequent niet. Ook nu geven zij geen tekst en uitleg bij hun daden. Buitenstaanders worden geweerd. De bezwaarden hebben een eigen hoekje gecreeerd in de kerk, waar alleen hun mening geldt. Vanwege deze tuchteloosheid is dat per definitie niet-Bijbels.

De bezwaarden hebben gelijk en de buitenstaanders krijgen van alles de schuld: De buitenstaanders zitten fout en als er argumenten komen dan wordt er verweten dat men zich niet in de materie heeft verdiept. Dat noem ik draaikonterij. Zo kan je je overal uitredeneren en de niet-bezwaarden de zwarte piet toespelen.

Overigens mag er m.i. door deze actie van afscheiding harder opgetreden worden, door kerkenraden bijvoorbeeld. De handschoenen kunnen af, de tijd van praten is voorbij.

De discussie is afgebroken. De bezwaarden hebben door hun actie van afscheiding immers laten zien onbetrouwbaar te zijn als gesprekspartner. Het is duidelijk dat zij kostte wat het kost, zonder enig compromis zullen vasthouden aan hun mening. Als een kerkenraad echter niet van plan is toe te geven aan de bezwaren, dan ziet zij zich nu genoodzaakt zich hardop en actief te distantieren van deze bezwaren. Kerkenraden kunnen met recht een discussie met bezwaarden afkappen, omdat gebleken is dat praten geen zin heeft.

De bezwaarden zijn zelf weggegaan, zij hebben zich afgescheiden, daardoor hebben de niet-bezwaarden nu een geldige reden om zich ook af te scheiden van de bezwaarden en hun bezwaren. Het zou zeer onterecht zijn als de afgescheidenen door zouden gaan met een lastercampagne binnen de GKV. Of als de helft van de bezwaarden blijft zitten, en munitie aangeboden krijgen van de andere helft die al weg is. De tijd dat de wegen uiteengaan is kennelijk gekomen, de bezwaarden hebben die tijd zelf aangekondigd.

Diverse - gelovende en talentvolle - mensen trekken nu weg van de GKV, o.m. vanwege de onrust die de bezwaarden veroorzaken. Ik vind dat buitengewoon kwalijk. Vooral de aanmatigende verwijzingen naar de Reformatie door de bezwaarden doen dan erg pijn. De kerkelijke opbouw is ver te zoeken.

Natuurlijk niet alles is perfect. Daar kan over gepraat worden. Als er fouten zijn gemaakt, dienen deze rechtgezet te worden. Maar iedereen kan fouten opblazen tot ketterij. Er zijn vele grote woorden gesproken, die veel onnodig leed hebben veroorzaakt. Dat is niet een stijl die wij als gewoon in de kerk mogen accepteren.

Het is m.i. dus tijd om een punt te zetten achter de nogal trieste bezwaarden/Reformanda discussie. De bezwaarden lopen immers van de discussie weg. Daarmee is de discussie effectief afgelopen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: september 08, 2003, 01:13:21 pm »
Waarom word er een vergelijk gemaakt met de mensen die naar de evangelische gemeente gaan en de situatie in Berkel en Rodenijs?
Mensen die zich voorheen zich in de kerk geborgen voldoen en mersen die de GKV in het algeem afwijzen. Mensen die een ander geloof aanhangen, of broerders en zusters in nood.  

Daarnaast vind ik het totaal nog te vroeg om over de situatie in Berkel en Rodenrijs een oordeel te hebben, aangezien we maar halve feiten kennen. Daarna is er pas een periode of we het aan de Waarheid kunnen toetsen, vind het daarom al helemaal voorbarig dat personen die stellen dat ze herder en leraar zijn zich hier mee bezig houden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: september 08, 2003, 02:33:25 pm »
Afscheiding/vrijmaking is wel een groot woord als een groep mensen zich onttrekt. Wat jammer dat er zo een aantal hele kleine "ware kerkjes" ontstaan. Hoe dit te rijmen met de opdracht voor kerkenlijke eenheid
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: september 08, 2003, 02:40:42 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 14:33:25 schreef Truth4Ever:
Afscheiding/vrijmaking is wel een groot woord als een groep mensen zich onttrekt. Wat jammer dat er zo een aantal hele kleine "ware kerkjes" ontstaan. Hoe dit te rijmen met de opdracht voor kerkenlijke eenheid

Moet deze groep van "30" het nu eerst in orde gaan maken met alle andere vrijgemaakte broeders en zusters voordat ze weer aan het avondmaal mogen?
Of is nu alleen de tafel van deze 30  zuiver?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: september 08, 2003, 02:58:37 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 09:45:56 schreef Wiering:
De Heere Jezus stuurt ons totaal niet met een kluitje het riet in, maar waar Hij vooral, gezien zijn tirades tegen de schriftgeleerden etc. een hekel aan heeft zijn mensen die elkaar andere, niet-bijbelse regels opleggen.
Je hebt mijn vraag daarmee nog niet beantwoordt. Waarom stoort het je als ik wijs op het belang om in de kerk elkaar voor te houden om te dóen wat de wil van de Vader is? Ik weet ook wel dat de Here Jezus een hekel had aan farizeïstische regeltjes, maar wat heeft dat hiermee te maken? Lezen we in Gods Woord dan geen goede regels, die we kunnen aanmerken als Gods regels?

quote:

Jammer dat je niet reageert op wat een deel van de Reformandamensen als erg belangrijk beschouwt, het ND, de CU en dat niet alleen belangrijk, want dat vind ik ook wel, maar zelfs als zaligmakend.
En dat stoot mij zo tegen de borst: 1. we verzinnen onze eigen vrijgemaakte regelgeving, 2. doen vervolgens (praktisch gezien, want natuurlijk zeggen ze het niet hardop) dat deze regels ontzettend belangrijk zijn, 3. plaatsen onszelf zo op Gods rechterstoel en maken ons daardoor schuldig aan een afgoderij die niet mis is.

Het ND en CU als 'zaligmakend'? Ik zou niet weten hoe je aan dat idee komt. Juist over het ND en de CU is Reformanda bepaald niet positief! Ze is erg kritisch en al járen bezorgd over de koers van deze organisaties.

quote:

Ik denk er sterk over om Ned. Geref. te worden. Die zijn tenminste écht gereformeerd , en niet meer of minder. Gelukkig voor mij dringt dit besef de vrijgemaakte of gereformeerde kerk door, dus heb ik slechts af te wachten. Gereformeerd is voor mij alles bij Jezus neerleggen, bijbels zijn en niet eigen regels bedenken.

Ik begrijp je niet Wiering. Jouw definitie van gereformeerd zijn is: alles bij Jezus neerleggen, bijbels-zijn en geen eigen regels bedenken, en bij je zoektocht naar zo'n écht gereformeerde kerk kom jij uit bij de NGK....
Ben jij echt dezélfde Wiering die hier een paar maanden geleden nog z'n verontrusting over de vernieuwingsdrang en de vrijzinnigheid in onze kerken uitte??

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: september 08, 2003, 03:07:44 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 09:26:16 schreef Jakolien:

De manier waarop men op zijn gelijk vraagt is weinig bijbels, zeg je. Je legt dat uit:
[...]

Sorry Izzewizze, ik vind dat je je er wel erg gemakkelijk van af maakt. Het is gewoon niet waar dat deze broeders en zusters voorál naar het O.T. verwijzen, terwijl het spreken en de daden van Christus onderbelicht blijven. Dan moet je de bladen en brochures toch echt eens serieus lezen. Er wordt zelfs nog veel vaker over de woorden, de boodschap van Christus (en bv. van Paulus en Johannes enz.) gesproken dan over situaties uit het O.T.
Je kunt toch niet zomaar zo'n opmerking vanuit de losse pols maken en daar dan de conclusie aan verbinden dat Reformanda valt in de valkuil van het wetticisme?!
Als je zó'n grove beschuldiging uit, moet je toch wel weten waarop je je baseert.
Dat kun je inderdaad niet baseren op een enkele gebeurtenis.... Maar de 95 stellingen die we hebben gehad, een aantal artikelen op de site van reformanda en meer dingen die zich in het verleden hebben afgespeeld geven mijns inziens aan dat er mensen bezig zijn de kerk kapot te maken. Bij de 95 stelilngen droop het wettische er van af... en de naam 95 stellingen moest duidelijk maken dat er in onze kerk een hervorming nodig was zoals in de tijd van Luther want we hielden ons niet aan wetten....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: september 08, 2003, 03:19:45 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 15:07:44 schreef Marnix:
Bij de 95 stelilngen droop het wettische er van af...

Kun je me een paar voorbeelden geven van dat wettische bij de 95 stellingen?
(Je kunt ze vinden op het internet: www.95stellingen.nl )

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: september 08, 2003, 03:44:17 pm »
Kan het niet laten stekelig te reageren:

quote:

op 08 Sep 2003 14:58:37 schreef Jakolien:
Het ND en CU als 'zaligmakend'? Ik zou niet weten hoe je aan dat idee komt. Juist over het ND en de CU is Reformanda bepaald niet positief! Ze is erg kritisch en al járen bezorgd over de koers van deze organisaties.

Binnen de kerken zijn de mensen ook erg kritisch en bezorgd over de koers van Reformanda.

quote:

op 08 Sep 2003 09:26:16 schreef Jakolien:

Dit is de pot verwijt de ketel: Reformanda verwijt de GKV te dwalen en niet meer 'ware kerk' te zijn. Dat is pas een grove beschuldiging. Dan moet je wel weten waar je je op baseert (mi op gebakken lucht). En je verantwoordelijkheid nemen voor je beweringen.

Kortom, we zijn weer terug bij af. Reformanda en de GKV zijn uitgepraat. Met de recente afscheiding blijkt maar weer dat ze geen boodschap meer aan elkaar hebben. Daarom vind ik dat er een officieel en definitief einde aan deze discussie in de kerken moet komen. Op dit forum is dat overigens m.i. (nog?) niet nodig.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: september 08, 2003, 03:57:44 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 15:44:17 schreef xgnoom:
[...]
Reformanda en de GKV zijn uitgepraat. Met de recente afscheiding blijkt maar weer dat ze geen boodschap meer aan elkaar hebben. Daarom vind ik dat er een officieel en definitief einde aan deze discussie in de kerken moet komen. Op dit forum is dat overigens m.i. (nog?) niet nodig.
In dergelijke situaties is het verleidelijk, maar ook gevaarlijk om te generaliseren.

Voorlopig heeft slechts een clubje in Berkel het gesprek opgegeven. Toevallig is de voorzitter van de vereniging Reformanda 1 van die mensen. Maar bij mijn weten heeft de vereniging Reformanda nog geen standpunt uitgesproken.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2003, 04:03:40 pm door gesp »
as blunt as Ockham's razor

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: september 08, 2003, 04:05:09 pm »
G. Harinck zag een verband tussen de dood van H Bavinck en A Kuyper en de kwestie-Geelkerken (zie hier).
Er wordt ook wel een verband gelegd tussen de dood van K Schilder en de Open Brief ('66).
Als oude leidsmannen wegvallen is er verwarring over hoe nu verder.

Zouden de huidige problemen deels verband houden met het aantreden van een nieuwe generatie hoogleraren aan de TU? Daar zijn wel aanwijzingen voor: CJ de Ruiter ligt onder vuur vanwege de nieuwe preekstijl, ALTh de Bruijne vanwege z'n nieuwe weg in ethiek, en CJ Haak vanwege de weg die hij zoekt voor evangelie in postmoderne cultuur.
as blunt as Ockham's razor

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: september 08, 2003, 04:13:07 pm »
De vrijmaking in Berkel en Rodenrijs lijkt de tongen/toetsenborden aardig los te maken gezien dit forum.
Een goede zaak denk ik. Het is immers niet niks wat daar in het nog landelijk gelegen Berkel gebeurd.
Verdrietige, boze, teleurgestelde en een enkele, mag ik het zo zeggen Jakolien?, ingetogen blijde reactie.
De broeders en zusters die deze stap gezet hebben in Berkel hebben dit gedaan met 'vreze en beven' kan ik u verzekeren.
Met vreze en beven omdat de toekomst zo onzeker lijkt.
Maar in het vaste vertrouwen dat zij hun Heiland en Zaligmaker alleen zo blijven volgen, (over navolging van Christus gesproken). En dat wie Hem volgt niet bedrogen zal uitkomen.
Grote woorden zegt u?
Jazeker, in de kerk worden immers grote woorden gesproken. Laat ja, ja zijn en nee, nee, sprak de Here Jezus Christus.
De broeders en zusters in Berkel hebben jarenlang gestreden tegen hun inziens verkeerde ontwikkelingen in het gereformeerde leven.
Na de generale synode van Zuidhorn hebben zij hun kerkenraad opgeroepen een aantal besluiten van deze synode te verwerpen.
In hun bezwaarschriften wezen zij aan wat er in die besluiten strijdig was met Gods Woord.
Toen de kerkenraad onlangs besloot om al de besluiten van de synode van Zuidhorn voor vast en bondig te houden reste hen nog maar één ding, nl. naar artikel 31 van de kerkorde zich vrij te maken van deze besluiten.
Zij hielden zich daarmee gewoon aan de kerkelijke afspraak om geen besluiten van meerdere vergaderingen als bindend te aanvaarden waarvan wordt bewezen dat zij in strijd zijn met Gods Woord of de kerkorde.
Beroep op een volgende synode was niet mogelijk omdat zij de Schriften al hadden laten spreken in hun bezwaarschriften.

Ik hoop één ding, nl. dat deze vrijmaking anderen mag bemoedigen om ook deze weg te gaan.
Nee, niet uit eigengereidheid, maar wel om weer echt gereformeerd te zijn en te blijven.

Groeten Justin.

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: september 08, 2003, 04:35:28 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 16:13:07 schreef Justin:
Ik hoop één ding, nl. dat deze vrijmaking anderen mag bemoedigen om ook deze weg te gaan. Nee, niet uit eigengereidheid, maar wel om weer echt gereformeerd te zijn en te blijven.

Gereformeerd Vrijgemaakt binnen verband -> buiten verband -> hernieuwd vrijgemaakt?!? What's in a name. Wie claimt er hier de titel "echt gereformeerd" Ik vind dat eng. Ik heb liever de titel "echt christen", oftewel navolger van christus
daar heb je geen artikel van KO voor nodig
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: september 08, 2003, 04:42:27 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 15:57:44 schreef gesp:
[...]
In dergelijke situaties is het verleidelijk, maar ook gevaarlijk om te generaliseren.

Voorlopig heeft slechts een clubje in Berkel het gesprek opgegeven. Toevallig is de voorzitter van de vereniging Reformanda 1 van die mensen. Maar bij mijn weten heeft de vereniging Reformanda nog geen standpunt uitgesproken.
Dat klopt helemaal, maar aan de andere kant vind ik dat de GKV zich niet (meer) moet laten intimideren door de afwezigheid van een naambordje. Binnen Reformanda zijn er grote verschillen. Maar telkens als er iets gebeurd is er niemand die je ter verantwoording kunt roepen. De rol van Refomanda is evident, daar kan je niet omheen. En als de voorzitter van een vereniging een actie hangt aan het gedachtegoed van wat zijn vereniging uitdraagt dan geeft dat op zijn minst te denken en schept dat bepaalde verwachtingen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: september 08, 2003, 04:43:51 pm »

quote:

Toen de kerkenraad onlangs besloot om al de besluiten van de synode van Zuidhorn voor vast en bondig te houden reste hen nog maar één ding, nl. naar artikel 31 van de kerkorde zich vrij te maken van deze besluiten.
Zij hielden zich daarmee gewoon aan de kerkelijke afspraak om geen besluiten van meerdere vergaderingen als bindend te aanvaarden waarvan wordt bewezen dat zij in strijd zijn met Gods Woord of de kerkorde.
Beroep op een volgende synode was niet mogelijk omdat zij de Schriften al hadden laten spreken in hun bezwaarschriften.

Ik hoop één ding, nl. dat deze vrijmaking anderen mag bemoedigen om ook deze weg te gaan.
Nee, niet uit eigengereidheid, maar wel om weer echt gereformeerd te zijn en te blijven.
Dit vat ik op als een oproep tot scheuring.

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: september 08, 2003, 04:48:51 pm »
Mijn waardering voor onze broeders en zusters in de Gereformeerde Bond en Christelijke Gereformeerde Kerken is deze laatste dagen met sprongen gestegen :>

Ik snap best dat de kerkorde voorschrijft je vrij te maken als een kerk volhardt in besluiten die tegen Gods Woord zijn. Maar wanneer is dat het geval? Bij ieder wissewasje? Ik ga me toch niet vrijmaken omdat mijn kerkenraad zich bij herhaling op het standpunt stelt dat kindernevendiensten vanuit de Schrift moeten worden afgewezen, hoewel dit standpunt m.i. tegen Gods Woord ingaat. Het is maar een flauw voorbeeld, dat wellicht geen recht doet aan de ernst van de verschilpunten die nu de '30' tot vrijmaking hebben bewogen. Wat ik er maar mee wil zeggen is dat het wel echt ergens over moet gaan als je je beroept op art. 31 KO. Veel hangt af daarbij wat mij betreft af van de vraag in hoeverre afwijkingen van wat de Schrift m.i.(!) leert de kern van het geloof raken. Vandaar mijn waardering voor sommige groeperingen die hier wat ontspannener mee om lijken te kunnen gaan.

Een belangrijk aspect bij een vrijmaking lijkt mij in welke mate je wordt "gebonden". In de jaren '40 werden we gebonden aan een valse leer over verbond en doop. Voor het bewuste synodebesluit dat de veronderstelde wedergeboorte "verplicht" stelde, hebben de gereformeerde kerken jarenlang een zgn. pacificatieformule gehanteerd: je mocht het één leren, maar ook het ander. Misschien niet fraai, maar onze vaderen hebben er een poosje in vrede bij geleefd. Tot het verplicht werd.... En nu? Er is geen verplichte leer over de status van de zondag. Er is slechts vastgesteld dat het laatste woord hierover niet gesproken is. Maar niemand wordt verplicht te vinden dat de bakkerij op zondag(avond) in bedrijf mag worden gesteld of hieraan zelfs verplicht mee te werken.

Wat ik ook niet goed snap is, is dat we kennelijk niet in staat zijn elkaar her en der wat tegemoet te komen. Een voorbeeld. Hoewel ik om diverse redenen een groot voorstander ben van (veel) meer gezangen, zouden we elkaar in de gemeente ter wille kunnen zijn en besluiten bepaalde omstreden gezangen of coupletten daaruit dan voorlopig maar niet te zingen.

Wat ik vaak opvallend vind is dat we vaak zo overtuigd zijn van ons gelijk. Ook ik ben in het bezit van een aantal stellige overtuigingen. Eentje die bij mij niet altijd even stellig aanwezig is, is dat ik er ook wel eens naast zou kunnen zitten. Gods Woord mag dan wel volkomen helder zijn, maar mijn inzichten zijn nu eenmaal beperkt, hoe zeker ik het ook denk te weten...
Maarten van Loon

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: september 08, 2003, 04:54:01 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 15:44:17 schreef xgnoom:
Kortom, we zijn weer terug bij af. Reformanda en de GKV zijn uitgepraat. Met de recente afscheiding blijkt maar weer dat ze geen boodschap meer aan elkaar hebben. Daarom vind ik dat er een officieel en definitief einde aan deze discussie in de kerken moet komen.

Je vind dat de GKV en Reformanda geen boodschap meer hebben aan elkaar. Je zegt dat ze zijn uitgepraat. Eigenlijk zeg je: Je vind het wel welletjes zo en ziet ze graag vertrekken. Hoe komt dat? Is dat omdat 'dat groepje van 30' zich om verschillende redenen heeft afgescheiden en dus op zondag niet meer met de GKV samenkomt?
Jij hebt op verschillende plekken aangegeven dat jij ook onvrede kent over de GKV (al is dat om heel andere redenen dan die van Reformanda) en dat je regelmatig andere kerkdiensten bezoekt (Evangelische kerken, Epsicopal Church).Je bent dan vol lof over de gang van zaken in die andere kerken. Hebben je broeders en zusters jou toen ook te kennen gegeven dat ze met je zijn uitgepraat?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: september 08, 2003, 04:57:59 pm »
(foutje)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: september 08, 2003, 05:01:00 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 16:54:01 schreef Jakolien:
Je bent dan vol lof over de gang van zaken in die andere kerken. Hebben je broeders en zusters jou toen ook te kennen gegeven dat ze met je zijn uitgepraat?  

Je vergeet voor het gemak even dat de bezwaarden hier zelf zijn weggegaan... daarmee wordt het voor de GKV minder zinvol om nog veel energie te steken in Reformanda, omdat ze toch elk moment kunnen weglopen. Dat is wat ik wou zeggen.

Mijn probleem met de kerk heb totaal anders gecommuniceerd naar de kerkenraad ed: zonder verwijten richting de GKV (laat staan over dwaalleer), het is mijn probleem, in principe niet dat van de kerk. Een wereld van verschil dus vergeleken met de opstelling van de bezwaarden.

En overigens vind ik dat er niets mis mee is iets positiefs over andere kerkelijke groepringen te zeggen. Dat houdt geenszins een conclusie over de GKV in.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: september 08, 2003, 05:01:59 pm »
Oké, ook foutje.... ('K was iets te snel met reageren op xgnoom. Ineens bleek z'n post verdwenen te zijn)
« Laatst bewerkt op: september 08, 2003, 07:37:47 pm door Jakolien »

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: september 08, 2003, 05:02:57 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 16:48:51 schreef Maarten:
Ik snap best dat de kerkorde voorschrijft je vrij te maken als een kerk volhardt in besluiten die tegen Gods Woord zijn. Maar wanneer is dat het geval? Bij ieder wissewasje? Ik ga me toch niet vrijmaken omdat mijn kerkenraad zich bij herhaling op het standpunt stelt dat kindernevendiensten vanuit de Schrift moeten worden afgewezen, hoewel dit standpunt m.i. tegen Gods Woord ingaat.
Helemaal mee eens. Laten we in zulke gevallen het gesprek met elkaar alsvolgt in gaan: biddend, met open bijbel, elkaar niet met teksten "bekogelen", de ander willen begrijpen i.p.v. de ander te willen overtuigen, richt je op datgene wat je WEL samen hebt. De  moeite is dat de ene groep kan leven met meerdere meningen naast elkaar en dat de ander alleen kunnen leven met 1 waarheid. Ik ben voor eenheid (in de dienst aan onze Heer) en tevens voor verscheidenheid (vorm/B-zaken) maar anderen hebben heimwee naar de tijd dat er geen verscheidenheid was (cq leek te zijn). Dit doet m.i. geen recht aan de verscheidenheid die God in de schepping heeft gelegd.

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: september 08, 2003, 05:13:40 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 14:58:37 schreef Jakolien:
Ben jij echt dezélfde Wiering die hier een paar maanden geleden nog z'n verontrusting over de vernieuwingsdrang en de vrijzinnigheid in onze kerken uitte??

Mijn mond is ook opengevallen Jakolien   :? 8)7

Het is een heel warrig zo al die reacties, maar ik kan wel zeggen dat ik het waardeer hoe je je opstelt! Ik geloof ook zeker dat veel van de reacties die je krijgt  veel te kort door de bocht zijn.

In dit soort discussies blijkt vaak weer dat aan beide flanken in onze kerken (evangelisch en behoudend) een zelfde zorg leeft: Er lijkt vaak een sfeer te heersen van lauwheid en wereldgelijkvormigheid. Kerkdiensten lopen leeg, omzien naar elkaar laat vaak te wensen over, er is schroom om over onze hemelse Vader te spreken.

Daarom is het nodig dat er mensen zijn die waarschuwen, en mag er mag best eens nagedacht worden over wat de gave van profetie nu eigenlijk inhoud.

Ik bid jou Jakolien en al de anderen die bezwaard zijn de rust toe die alleen onze Vader je kan geven. Het zal zeker niet makkelijk voor je zijn. Ik bid ook dat God wegen wil geven om wederzijds toch het gesprek weer aan te gaan. En in dat gesprek zijn er meerdere partijen. Het is niet per definitie zo dat wie de handoek gooit ook degene is die niet meer wil praten. Het houdt op een gegeven ogenblik op.

Het is een bijbelse opdracht om de zon niet te laten ondergaan over een ruzie. (Ef 4:26). Wij hebben de opdracht om in gesprek te blijven. Het gaat hier niet om iets vrijblijvends, het gaat hier om het Lichaam van Christus. Dat lichaam is zondig, maar toch heilig. Wat hebben we Jezus verlossend werk toch hard nodig!
« Laatst bewerkt op: september 08, 2003, 08:18:05 pm door bert »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: september 08, 2003, 05:16:01 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 17:01:00 schreef xgnoom:
[...]

Je vergeet voor het gemak even dat de bezwaarden hier zelf zijn weggegaan... daarmee wordt het voor de GKV minder zinvol om nog veel energie te steken in Reformanda, omdat ze toch elk moment kunnen weglopen. Dat is wat ik wou zeggen.

Jij bent op die bepaalde zondagen ook zelf weggegaan...
Waarom hoeft er in de overige reformandaleden geen energie meer gestoken te worden, en in jou wel? Kan jij beloven dat je niet meer gaat shoppen op zondag?

quote:

Mijn probleem met de kerk heb totaal anders gecommuniceerd naar de kerkenraad ed: zonder verwijten richting de GKV (laat staan over dwaalleer), het is mijn probleem, in principe niet dat van de kerk. Een wereld van verschil dus vergeleken met de opstelling van de bezwaarden.

Jij had geen verwijten naar de GKV en kon zéker niet over dwaalleer kon klagen. Maar voor de '30 Berkelaren' ligt het wél zo zwaar. Vind je dat jij nu méér recht hebt om je aan de zondagse GKV-diensten  te onttrekken dan de 30 uit Berkel?

quote:

En overigens vind ik dat er niets mis mee is iets positiefs over andere kerkelijke groepringen te zeggen. Dat houdt geenszins een conclusie over de GKV in.
Het zou fijn zijn als je ook iets aardiger kunt zijn over de afgescheiden gemeente in Berkel en Rodenrijs.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: september 08, 2003, 05:27:03 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 17:16:01 schreef Jakolien:
[...]
Waarom hoeft er in de overige reformandaleden geen energie meer gestoken te worden, en in jou wel?
Ik heb nooit aan de GKV gevraagd veel energie in mij te steken. Dat hebben ze ook niet gedaan. We hebben een keer gepraat, that's all en ook genoeg. Reformanda schrijft haar standpunt in de krant, stuurt brieven en brochures... ik leg mijn mening niet op aan mensen. Reformanda wel.

quote:

Jij had geen verwijten naar de GKV en kon zéker niet over dwaalleer kon klagen. Maar voor de '30 Berkelaren' ligt het wél zo zwaar. Vind je dat jij nu méér recht hebt om je aan de zondagse GKV-diensten  te onttrekken dan de 30 uit Berkel?
[...]
Het zou fijn zijn als je ook iets aardiger kunt zijn over de afgescheiden gemeente in Berkel en Rodenrijs.
Ik veroordeel de daden, niet de mensen. Ik ben het niet met ze eens. Ik vind ook dat we prima in vrede met twee meningen naast elkaar in de GKV kunnen leven. Ik jaag geen mensen weg. Maar enige redelijkheid mag wel verwacht worden van elkaar vind ik. Daarom 'profeteer' ik mijn mening niet in de kerken, en zeg er zeker niet bij dat mijn mening de enig ware, de enig bijbels juiste is.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: september 08, 2003, 05:31:26 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 17:16:01 schreef Jakolien:
[...]

Jacolien,

Ik heb inderdaad behoefte om iets aardigs te zeggen. Ik weet niet precies waar je staat, maar het lijkt erop dat je meevoelt met de 30 die zich afgescheiden hebben.
Het is je misschien ontgaan, maar ook wij hebben ons als gezin, samen met zo''n ruim 60 mensen eens moeten afscheiden maar dan van een evangelische kerk. Ook omdat er zaken waren die wij niet meer konden verantwoorden voor God, zeker omdat wij deel uitmaakten van het leiderschap.
En dat is om de drommel niet makkelijk. Hoewel we zo gezien werden door de achterblijvers, waren wij geen relschoppers, geen rebellen, geen scheuringmakers geen stokers en wát er allemaal zoal niet over ons gezegd werd.
Er werd zelfs de laatste zondag in de preek geadviseerd, om "uit uw midden weg te doen dit boos en ontaard geslacht"
Gebeden hebben we totdat onze knieeen stuk  waren, gehuild totdat we geen ogen meer over hadden, hele nachten wakker gelegen en gepraat totdat we een ons wogen. Verder dan dat we ons moesten onderwerpen aan het gezag, hoe zondig ook, kwamen ze niet.
Uiteindelijk zijn we huilend via de achterdeur vertrokken.
Het meeste leed is ons aangedaan door degenen die zijn blijven zitten, ons meden als de pest, en wel heel graag onze leiderstaken en bedieningen innamen.
Het heeft ons leven voorgoed beinvloed, ten eerste de beslissing, en ten tweede de veroordeling van de anderen.
Het is niet makkelijk nee, ik weet bij die dertig van jullie maar een klein beetje waar het om gaat,maar ik weet dat je dit niet zómaar doet, en dat het pijn doet, heel veel pijn.
Uiteindelijk heeft God alles wel gemaakt en hebben we "Gods glimlach herontdekt." ( een fijn boek in dit licht)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: september 08, 2003, 05:43:15 pm »
Da's voor mij ook een reden om niet blij te zijn met een scheuring, hoe lokaal ook: er wordt mensen leed aangedaan, hoe je het ook wendt of keert (aan de andere kant was de sfeer in de gemeente kennelijk ook al een tijd verziekt, dus wellicht ook reden voor opluchting).
Of nu wel of niet anderen het B&R voorbeeld volgen, of er nu wel of niet nog een kerk gesticht gaat worden: mensen zullen zich onbegrepen voelen, genegeerd, en -zeker als het navolging krijgt- zal het door families en vriendenkringen gaan lopen (da's niet per se iets van vroeger: de Free Church of Scotland, heel gereformeerd, heeft 3 jaar geleden een scheuring meegemaakt en is die klap nog lang niet te boven).
Kortom: bij een scheuring zullen er altijd mensen zijn die niet liefdevol, op christelijke wijze, met elkaar om zullen gaan, en dat is te betreuren.
Een afscheiding an sich kan natuurlijk terecht zijn. Ik weet niet of dit in het geval van B&R terecht is geweest, daarvoor ken ik er te weinig achtergronden van. Wel weet ik dat het niet 100% te vereenzelvigen is met de reformandastandpunten: er speelde nogal wat lokale problematiek mee.

Ik ga pas over een jaar of 10 verzinnen of wij als gereformeerde kerk blij moeten/mogen zijn met de huidige onrust en afscheiding(en).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: september 08, 2003, 05:53:48 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 17:43:15 schreef elle:
Wel weet ik dat het niet 100% te vereenzelvigen is met de reformandastandpunten: er speelde nogal wat lokale problematiek mee.
Als dat laatste waar is hoop ik dat we zo snel mogelijk deze discussie in de kiem kunnen smoren en is er door iedereen al veel te veel gezegd. DUS, of til de discussie op een hoger vlak of stop ermee

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: september 08, 2003, 06:58:32 pm »
Ik stel voor om alle tijd die er in het deelnemen van deze discussie gestoken wordt anders te besteden. Namelijk aan bijbelstudie en gebed.

Laten we bidden tot God of Hij de kerk door Zijn vaste hand regeren wil en met Zijn Geest wil leiden. De kerk is geen mensenwerk.

Laten we dit, gezien de situatie dan voorlopig gescheiden doen, omdat er geen sprake is van vertrouwen, geduld en begrip.

Misschien komen we dan eindelijk een keer tot de conclusie dat we het als mensen niet zelf kunnen doen. Dat we vaak discussies hebben die nergens over gaan. Discussies waarbij we vergeten, dat we het in hoofdlijnen met elkaar eens zijn.
We moeten verschillen niet te veel uitvergroten en opblazen. Doen we dit wel, dan ontstaat de situatie dat we samen niet verder kunnen.

Dienen we God hiermee?
Een betere kerk begint bij jezelf.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: september 08, 2003, 07:23:22 pm »

quote:

De vrijmaking in Berkel en Rodenrijs lijkt de tongen/toetsenborden aardig los te maken gezien dit forum.
Een goede zaak denk ik. Het is immers niet niks wat daar in het nog landelijk gelegen Berkel gebeurd.
Verdrietige, boze, teleurgestelde en een enkele, mag ik het zo zeggen Jakolien?, ingetogen blijde reactie.
;(

quote:

De broeders en zusters die deze stap gezet hebben in Berkel hebben dit gedaan met 'vreze en beven' kan ik u verzekeren.
Terecht want de basis onder deze beslissing is uiterst mager en er zijn geen echte argumenten om je los te scheuren van de gkv.

quote:

Met vreze en beven omdat de toekomst zo onzeker lijkt.
Maar in het vaste vertrouwen dat zij hun Heiland en Zaligmaker alleen zo blijven volgen, (over navolging van Christus gesproken). En dat wie Hem volgt niet bedrogen zal uitkomen.
Grote woorden zegt u?
Jazeker, in de kerk worden immers grote woorden gesproken. Laat ja, ja zijn en nee, nee, sprak de Here Jezus Christus.
De Heer Jezus Christus heeft ook hele grote woorden gesproken over het lief hebben van je broeders en zusters. Hebben zij zich dat ook gerealiseerd?

quote:

De broeders en zusters in Berkel hebben jarenlang gestreden tegen hun inziens verkeerde ontwikkelingen in het gereformeerde leven.
Na de generale synode van Zuidhorn hebben zij hun kerkenraad opgeroepen een aantal besluiten van deze synode te verwerpen.
In hun bezwaarschriften wezen zij aan wat er in die besluiten strijdig was met Gods Woord.
In de behandeling van de bezwaarschriften is ook bijbels onderbouwd aangegeven waarom deze besluiten niet in strijd zijn met God's Woord.

quote:

De synode heeft voor vrijwel elk onderwerp waar bezwaarschriften zijn ingebracht een deputaatschap ingesteld om verder te studeren en om de bezwaarden tegemoet te komen. Ja dat duurt drie jaar maar wat is drie jaar op de eeuwigheid. Je nu 'vrijmaken' is echt voorbarig en overhaast en ik ben bang dat het alles met gekwetste ego's (van beide kanten!) en weinig met Godsvrucht te maken heeft.

quote:

Groeten Justin.

Ik hoop het niet, want je praat over je het losscheuren van een gemeenschap der heiligen. Wel eens zo'n lap losgescheurd vlees gezien? Alle kapotgetrokken spieren, elke vezel langs de randen voorgoed beschadigd en langzaam leegbloedend? Dat is waar jij naar verlangd?

En mocht je echt menen dat de gkv een valse kerk geworden is, bedenk dan dat Jezus juist de hoeren en de tollenaars en andere zondaars opzocht om ze terug te halen, volg Zijn voorbeeld en doe jij dat dan ook. Maar loop niet weg!

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: september 08, 2003, 07:41:20 pm »
Soms als ik uw liefde voel,
zomaar op de straat, heel dichtbij
dan bidt ik en fluister ik uw naam.
Soms als u mij aanraakt Heer,
op een stil moment van de dag,
dan zing ik ; mijn God, ik heb U lief.

En af ent oe,
dan zou mijn hart haast barsten
als ik ervaar hoe groot uw liefde is
Dan groeit in mij steeds sterker dit verlangen;
laat heel de wereld zien, hoe echt uw liefde is.

Ik heb u lief, wil ik roepen over straat
ik heb u lief, wil ik schreeuwen uit mijn hart
ik heb u lief, om uw liefde echt en diep
]ja, uw liefde heb ik lief.

opw 494

Ken je dat gevoel?Zullen we er weer voor gaan om Gods heerlijkheid groot te maken? Zijn heerlijkheid moet groter worden, niet onze heerlijkheid.
Heer vergeef ons onze eigenwijze nukkigheid, geef ons vrede HEer! We willen terug naar het hart van aanbidding, en dan gaat het alleen om u Heer, JEzus! Het gaat toch om U, om U alleen Jezus! Heer, breek al onze bolwerken maar af, we gaan terug naar u. God heeft geen kerken nodig, lieve mensen, God heeft je hart nodig, want daar wil Hij wonen. Angst, woede, liefdeloosheid zijn niet de vruchten van de Geest dus weer die emoties uit je hart. In de liefde is geen plaats voor angst, staat in 1 johannes.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: september 08, 2003, 07:50:34 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 19:41:20 schreef joris:
Soms als ik uw liefde voel,
zomaar op de straat, heel dichtbij
dan bidt ik en fluister ik uw naam.
Soms als u mij aanraakt Heer,
op een stil moment van de dag,
dan zing ik ; mijn God, ik heb U lief.

En af ent oe,
dan zou mijn hart haast barsten
als ik ervaar hoe groot uw liefde is
Dan groeit in mij steeds sterker dit verlangen;
laat heel de wereld zien, hoe echt uw liefde is.

Ik heb u lief, wil ik roepen over straat
ik heb u lief, wil ik schreeuwen uit mijn hart
ik heb u lief, om uw liefde echt en diep
]ja, uw liefde heb ik lief.

opw 494

haha geweldig nummer die is echt zo cool hehe Joris ik kan je alleen maar quote vandaag :9 hehe soms wil ik dat ook weleens schreeuwen over straat!!! of zingen :p
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: september 08, 2003, 08:18:08 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 19:23:22 schreef dingo:
Terecht want de basis onder deze beslissing is uiterst mager en er zijn geen echte argumenten om je los te scheuren van de gkv.
Dat is jóuw mening en ik denk dat je je daarin vastbijt, maar geloof me: er zijn zwaarwegende argumenten, schriftuurlijke argumenten voor een afscheiding. (En ik geloof niet dat er veel lokale problematiek in Berkel en Rodenrijs meespeelde. De argumenten die voor hen gelden, gelden ook voor de bezwaarden in de rest van het land)

quote:

De Heer Jezus Christus heeft ook hele grote woorden gesproken over het lief hebben van je broeders en zusters. Hebben zij zich dat ook gerealiseerd?
Desondanks keerde Jezus woedend de tafels op het tempelplein om, en noemde hij de schriftgeleerden 'adderengebroed'...

quote:

De synode heeft voor vrijwel elk onderwerp waar bezwaarschriften zijn ingebracht een deputaatschap ingesteld om verder te studeren en om de bezwaarden tegemoet te komen. Ja dat duurt drie jaar maar wat is drie jaar op de eeuwigheid. Je nu 'vrijmaken' is echt voorbarig en overhaast en ik ben bang dat het alles met gekwetste ego's (van beide kanten!) en weinig met Godsvrucht te maken heeft.
Nee, er is geen ruimte meer voor de bezwaarden om opnieuw bij de synode aan te kloppen. De deur is defnitief dicht gedaan. De uitspraken zijn bindend, en alleen met níeuwe argumenten kan men nog naar een volgende synode gaan.
En heus, het gaat niet om gekwetste ego's. Natuurlijk, menselijke zwakheden komen altijd om de hoek kijken, maar van de mensen die ik ken (ook in B&R)weet ik dat zij eenvoudig gehoorzaam willen zijn en erg veel verdriet hebben om alles wat er gebeurt.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: september 08, 2003, 08:24:33 pm »
Het zijn volgens mij alleen maar meningen van mensen... en God wordt er helemaal buiten gelaten. Waar blijft Jezus in dit geheel? gaat het nu echt alleen maar om de vorm? het gaat om de relatie met God!!!
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: september 08, 2003, 08:38:21 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 20:18:08 schreef Jakolien:
[...]
Nee, er is geen ruimte meer voor de bezwaarden om opnieuw bij de synode aan te kloppen. De deur is defnitief dicht gedaan. De uitspraken zijn bindend, en alleen met níeuwe argumenten kan men nog naar een volgende synode gaan.
En heus, het gaat niet om gekwetste ego's. Natuurlijk, menselijke zwakheden komen altijd om de hoek kijken, maar van de mensen die ik ken (ook in B&R)weet ik dat zij eenvoudig gehoorzaam willen zijn en erg veel verdriet hebben om alles wat er gebeurt.
Dat zie je verkeerd, straks is er drie jaar verder gestudeerd en buigt de synode zich opnieuw over deze onderwerpen en neemt nieuwe besluiten. Het moet toch wel heel gek gaan, willen daar geen nieuwe argumenten uitrollen om als kerklid bezwaar te maken.