quote:
op 07 Sep 2003 20:21:25 schreef izzewizze:
Bijzonder is dat deze actie zoveel aandacht krijgt, als een dertigtal mensen de overstap maakt naar de evangelische kerken of whatever haalt dat meestal de krant niet. Kennelijk beschikt men over een goede PR. Dat laatste zou nog extra te denken moeten geven. Zorgen over de kerk schreeuw je niet van de daken en meldt je niet in allerlei vlugschriften; daarbij 'tegenstanders' de mond snoerend met een als je het niet met ons eens bent, ben je tegen de Here. Zorgen over de kerk breng je bij je Hemelse Vader. En dan wacht je op Zijn tijd op een antwoord ondertussen volhardend in het gebed om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn.
Nee, ondanks alle begrip voor moeiten heb ik geen goede woorden over voor de actie die men nu ondernomen heeft. Zeker niet nu men geen publieke verantwoording wil afleggen. Wie boeken heeft gelezen over 'sekten' weet waarom juist dit een 'veeg' teken aan de wand is.
Ik ben het hier helemaal mee eens.
De bezwaarden maken zich ongrijpbaar door zich te verschuilen, het zijn steeds 'enkelingen' die geen binding zouden hebben met Reformanda. Nu zijn het 30 losse kerkleden, in februari waren het veertig individuele Reformanda-leden, enz. Ik vind dat de bezwaarden hun verantwoording moeten nemen: draag verantwoordeijkheid voor je daden en je uitspraken. De bezwaarden doen dit echter consequent niet. Ook nu geven zij geen tekst en uitleg bij hun daden. Buitenstaanders worden geweerd. De bezwaarden hebben een eigen hoekje gecreeerd in de kerk, waar alleen hun mening geldt. Vanwege deze tuchteloosheid is dat per definitie niet-Bijbels.
De bezwaarden hebben gelijk en de buitenstaanders krijgen van alles de schuld: De buitenstaanders zitten fout en als er argumenten komen dan wordt er verweten dat men zich niet in de materie heeft verdiept. Dat noem ik draaikonterij. Zo kan je je overal uitredeneren en de niet-bezwaarden de zwarte piet toespelen.
Overigens mag er m.i. door deze actie van afscheiding harder opgetreden worden, door kerkenraden bijvoorbeeld. De handschoenen kunnen af, de tijd van praten is voorbij.
De discussie is afgebroken. De bezwaarden hebben door hun actie van afscheiding immers laten zien onbetrouwbaar te zijn als gesprekspartner. Het is duidelijk dat zij kostte wat het kost, zonder enig compromis zullen vasthouden aan hun mening. Als een kerkenraad echter niet van plan is toe te geven aan de bezwaren, dan ziet zij zich nu genoodzaakt zich hardop en actief te distantieren van deze bezwaren. Kerkenraden kunnen met recht een discussie met bezwaarden afkappen, omdat gebleken is dat praten geen zin heeft.
De bezwaarden zijn zelf weggegaan, zij hebben zich afgescheiden, daardoor hebben de niet-bezwaarden nu een geldige reden om zich ook af te scheiden van de bezwaarden en hun bezwaren. Het zou zeer onterecht zijn als de afgescheidenen door zouden gaan met een lastercampagne binnen de GKV. Of als de helft van de bezwaarden blijft zitten, en munitie aangeboden krijgen van de andere helft die al weg is. De tijd dat de wegen uiteengaan is kennelijk gekomen, de bezwaarden hebben die tijd zelf aangekondigd.
Diverse - gelovende en talentvolle - mensen trekken nu weg van de GKV, o.m. vanwege de onrust die de bezwaarden veroorzaken. Ik vind dat buitengewoon kwalijk. Vooral de aanmatigende verwijzingen naar de Reformatie door de bezwaarden doen dan erg pijn. De kerkelijke opbouw is ver te zoeken.
Natuurlijk niet alles is perfect. Daar kan over gepraat worden. Als er fouten zijn gemaakt, dienen deze rechtgezet te worden. Maar iedereen kan fouten opblazen tot ketterij. Er zijn vele grote woorden gesproken, die veel onnodig leed hebben veroorzaakt. Dat is niet een stijl die wij als gewoon in de kerk mogen accepteren.
Het is m.i. dus tijd om een punt te zetten achter de nogal trieste bezwaarden/Reformanda discussie. De bezwaarden lopen immers van de discussie weg. Daarmee is de discussie effectief afgelopen.