quote:
op 07 Sep 2003 15:09:56 schreef Arne:
Het lijkt me niet goed om zo veel ophef te maken over het uit de kerk stappen van 30 mensen in een gemeente van (geloof ik) zon 1200 zielen. Dat er jaarlijks ook 5% van de gemeenteleden vertrekt en zich aansluit bij Evangelische/Baptisten kerken, daar hoor je niemand over. Beetje vreemd?
Ik vind dit probleem inderdaad veel serieuzer. Maar hoor je er niemand over? Op dit forum zijn we er aardig druk mee, dacht ik.
quote:
op 07 Sep 2003 15:31:47 schreef Fidelius:
Want dat lees ik toch best veel op het forum: bij velen zijn er zorgen, maar ze willen niet geassocieerd worden met Reformanda. Maar wie is er dán spreekbuis van 'bezwaarden' en wie geeft leiding en sturing?
Net als Arne deel ik bepaalde zorgen van Reformanda, maar wil er niet mee geassocieerd worden (heeft te maken de toon van Ref. die wat mij betreft af en toe riekt naar stemmingmakerij). Maar dit wil natuurlijk niet zeggen, dat ik mijn bezwaren niet zou laten horen. Blijkbaar ziet Ref. zich als enige spreekbuis van mensen die zich zorgen maken. De gekozen aanpak is het schrijven van artikelen in het blad en/of via het internet. Maar het
werkelijke gesprek over bezwaren verloopt niet via het internet of in een blad, maar in kerkenraadskamers, op thema-avonden, bijbelstudie-bijeenkomsten etc., dus rechtstreeks contact van persoon tot persoon,
binnen de gemeente. En dit forum is wel het beste bewijs dat communicatie via geschreven woord (blad of internet) een polariserende werking heeft. Je kent elkaar niet (weet elkaars achtergrond dus niet), je ziet elkaar lichaamstaal niet, woorden komen ongewild hard aan.
Kortom, de gedachte dat bezwaren alleen maar via Reformanda zouden moeten lopen werp ik ver van mij.
quote:
op 07 Sep 2003 15:57:22 schreef Fidelius:
Dingo, over het 4e gebod bestaan waarschijnlijk tientallen meningen, en al veel langer dan 400 jaar. Het gaat er om welke leer in onze kerken (de GKV dus) werd gehanteerd. Je hoeft helemaal niet ver terug in de geschiedenis, lees een paar boeken die predikanten uit onze kring nog maar 10 jaar geleden hebben geschreven over het 4e gebod en je merkt helemaal NIETS van verschillende meningen.
Heb net
de Reformatie van afgelopen week gelezen. K. de Vries citeert de synodecommissie die m.i. terecht stelt "dat men de gereformeerde kerken moet beoordelen - niet op particuliere opvattingen maar - op haar belijdenisgeschriften en eventuele andere leeruitspraken". Ik citeer verder:
quote:
Bovendien zijn er andere citaten te geven die bewijzen dat er ook voor de minder strikte opvatting ruimte was. Een voorbeeld is de destijds bekende ds. D. van Dijk (...). Op 28 februatie 1959 schrijft hij in de noordelijke kerkbode over sabbat en zondag. Hij behandelt de uitspraak van Paulus in Kol. 2:16,17, dat men elkaar niet moet beoordelen op het punt van de sabbatten. "Dat kan de apostel alléén zeggen als de Here ons voor het houden van zulk een rustdag geen gebod gegeven heeft. Nooit mag men onder het Nieuwe Testament menen dat het niet-werken op een bepaalde dag een in zichzelf Gode aangenaam ding zou zijn (...). De Here heeft ons, dat blijkt voor mijn besef uit het Nieuwe Testament, niet bevolen een rustdag te houden." Het feit dat ds. van Dijk dit kon schrijven zonder dat er een bezwaarschrift kwam, bewijst dat er ruimte was om van mening te verschillen.
quote:
op 07 Sep 2003 16:13:28 schreef dingo:
Maar ik wil hier niet die discussie helemaal over doen, ik zou zeggen open een nieuw topic dan discussieeren we daar verder.
Mee eens. Of een nieuw topic of (beter nog) verder gaan in deze:
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=390BTW de reacties van Tave en Joris vind ik niet kunnen. Jullie zeggen eigenlijk: rot maar lekker op, dan is er meer ruimte om aan onze wensen te voldoen. Is dat een christelijke houding?