Auteur Topic: scheuring in gkv? -- [ deel I ]  (gelezen 43264 keer)

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
scheuring in gkv? -- [ deel I ]
« Reactie #50 Gepost op: september 06, 2003, 10:21:18 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 17:46:57 schreef Tave:
't Is misschien ernstig fout, maar aan de ene kant heb ik echt zoiets, als die groep mensen de GKV verlaat, komt er eindelijk meer ruimte voor veranderingen (en sneller). Opwekking, jeugd participeren in de kerkdienst, 2e dienst als sing-in zomaar een paar mogelijkheden die misschien nu sneller te realiseren zijn...
Is dat het waard?
| Ps. 8:5,6 |

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 06, 2003, 10:39:50 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 22:21:18 schreef Auke:
[...]

Is dat het waard?

Misschien wel. Alle aandacht en energie van de leiding daar gaat al maanden naar deze groep mensen, en dus niet naar de andere groep.
Lees maar eens op je gemak een aantal preken van de afgelopen tijd uit Berkel en Rodenrijs.
Bijna elke preek heeft wel raakvlakken met de gebeurtenissen, en zijn zorgelijk of waarschuwend.
Niet leuk voor jongemensen die daar niet op zitten te wachten.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 06, 2003, 10:58:37 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 15:29:36 schreef Jakolien:
[...]
Is deze vrijmaking geen vrijmaking OMDAT het om maar 30 volwassenen gaat?
Waar ligt volgens jou dan de grens? Bij hoeveel procent van het totale ledenbestand krijgt een vrijmaking pas die 'eretitel' ??
Ik denk dat dit een heel ongeestelijke redenering is.
Toch heeft Wieirng hier wel een punt als je bendkt dat het om de mening of zo je wilt het getuigenis van 30 tegenover de mening van zeker toch wel enkele tienduizenden gaat. Hoewel het getal idd niets zegt over de inhoud mag je je volgens mij toch wel eens achter de oren krabben bij een dergelijke stand.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 06, 2003, 11:00:22 pm »

quote:

[...]
Is dat het waard?
Ja en nee. Jammer is het dat mensen weggaan. Aan de andere kant is het goed om de verhoudingen weer eens recht te trekken.

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 06, 2003, 11:08:50 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 23:00:22 schreef xgnoom:
[...]

Ja en nee. Jammer is het dat mensen weggaan. Aan de andere kant is het goed om de verhoudingen weer eens recht te trekken.
Ik ben niet tegen veranderingen. Ik sta positief ten opzichte van het vele werk dat de synode gedaan heeft. Ik geloof zeker dat daar goede dingen gedaan zijn. En toch deel ik op bepaalde punten ook de bezwaren. En tegelijk vind ik het jammer dat deze stap gezet is. In mijn opinie had dit niet gehoeven. Maar voordat we met de vinger gaan wijzen, laten we eerst eens naar ons zelf kijken. Waarom hebben we deze mensen niet vast kunnen houden? Nogmaals, ik ben voor veranderingen. Ik ben niet tegen het liedboek. Samenspreken vind ik prachtig. Maar ten koste van wat moeten al die veranderingen er door? Laten we nu eerst bij de Basis beginnen! En reflecteren: Waar zijn we mee bezig? "Opdat wij allen Een zijn."

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 06, 2003, 11:12:42 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 22:39:50 schreef Wilhelmina:

Misschien wel. Alle aandacht en energie van de leiding daar gaat al maanden naar deze groep mensen, en dus niet naar de andere groep.
Lees maar eens op je gemak een aantal preken van de afgelopen tijd uit Berkel en Rodenrijs.
Bijna elke preek heeft wel raakvlakken met de gebeurtenissen, en zijn zorgelijk of waarschuwend.
Niet leuk voor jongemensen die daar niet op zitten te wachten.
Ik weet het niet (zie mijn vorig antwoord). Ik kan dit niet rijmen met Jezus' woorden. Tegelijk snap ik de reactie.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 06, 2003, 11:14:52 pm »
Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionaliteit ontgaat me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.
« Laatst bewerkt op: september 06, 2003, 11:31:58 pm door jan »
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 06, 2003, 11:28:14 pm »
Wie is Jezus?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 06, 2003, 11:50:31 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 23:14:52 schreef jan:
Het is wel aardig dat dit zo breed uitgemeten wordt, maar de functionaliteit ontgaat me. Het lijkt me beter om deze mensen op het forum geen aandacht te geven maar in het persoonlijk gebed. ofterwijl bid voor ze.

Als het je ontgaat waar het allemaal om draait, reageer dan gewoon niet (of op een later moment, als je wat meer van de discussie gevolgd hebt).
'Deze mensen' doen ook mee op het forum, het zijn heus niet allemaal Neanderthalers die alleen maar op hele noten zingen en nooit van technologie gehoord hebben. Het zijn gewone broeders en zusters. En dan mag het vroom klinken als je zegt 'bid voor ze', maar jij zou ze het liefst doodzwijgen. Ik vind dat je dan behoorlijk onchristelijk bezig bent.
Wat in de volksmond nu al 'bezwaarden' worden genoemd, zijn kerkleden die zich zorgen maken over waar het met de kerk naar toe gaat. Die 'groep' (zelfs de term Reformanda-kliek heb ik al voorbij zien komen), komt met inhoudelijke argumenten, terwijl de reacties daarop niet verder gaan dan verbazing, ergernis, zelfs duidelijke afkeer, waarbij alleen de naam Reformanda bij velen al kotsneigingen oproept, zonder dat ze er inhoudelijk ook maar íets van af weten.
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 06, 2003, 11:56:30 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 23:50:31 schreef Fidelius:
Die 'groep' (zelfs de term Reformanda-kliek heb ik al voorbij zien komen), komt met inhoudelijke argumenten, terwijl de reacties daarop niet verder gaan dan verbazing, ergernis, zelfs duidelijke afkeer, waarbij alleen de naam Reformanda bij velen al kotsneigingen oproept, zonder dat ze er inhoudelijk ook maar íets van af weten.

Dit is pure verdraaiing van de feiten. Meer dan tien jaar lang is er geprobeerd inhoudelijk op de bezwaarden (anders kan ik ze niet noemen) in te gaan. Maar als er geen discussie met ze mogelijk blijkt houdt het natuurlijk een keer op.
Met de rest van je post ben ik het overigens eens.

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 06, 2003, 11:59:13 pm »

quote:

[...]

Als het je ontgaat waar het allemaal om draait, reageer dan gewoon niet (of op een later moment, als je wat meer van de discussie gevolgd hebt).
'Deze mensen' doen ook mee op het forum, het zijn heus niet allemaal Neanderthalers die alleen maar op hele noten zingen en nooit van technologie gehoord hebben. Het zijn gewone broeders en zusters. En dan mag het vroom klinken als je zegt 'bid voor ze', maar jij zou ze het liefst doodzwijgen. Ik vind dat je dan behoorlijk onchristelijk bezig bent.
Wat in de volksmond nu al 'bezwaarden' worden genoemd, zijn kerkleden die zich zorgen maken over waar het met de kerk naar toe gaat. Die 'groep' (zelfs de term Reformanda-kliek heb ik al voorbij zien komen), komt met inhoudelijke argumenten, terwijl de reacties daarop niet verder gaan dan verbazing, ergernis, zelfs duidelijke afkeer, waarbij alleen de naam Reformanda bij velen al kotsneigingen oproept, zonder dat ze er inhoudelijk ook maar íets van af weten.

Maar wordt Jezus er mee vereerd?
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 07, 2003, 12:07:48 am »

quote:

[...]

;(

Juist deze manier van discussieren is vragen om braakneigingen van de andere deelnemers aan deze discussie. Er zijn punten waar ik ook m'n vragen heb, maar op het moment dat iemand mij komt vertellen dat hij/zij het alleenrecht heeft op de juiste uitleg van de bijbel en de belijdenisgeschriften stokt bij mij ook de discussie.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 07, 2003, 12:12:24 am »

quote:

[...]

Het is me helemaal niet ontgaan waar het om gaat, maar alleen maar reageren van "wat zielig"dat ze weg gaan (zo "versta" ik de reacties) vindt ik nogal verkeerd.
Ik wil helemaal niks stilzwijgen, ik vindt het alleen niet christelijk hoe mensen hier bezig zijn. Werken aan een lichaam is hier geen sprake van (1 kor 12). Ik ben graag vroom (betekent dapper) en het geldt natuurlijk voor iedereen, Bid voor elkaar en toenadering zoeken naar elkaar, dan zal GOD dat ook geven. Dat soort topics lijkt mij veel beter. Als we daar meer mee bezig zijn komen er met onze verschillen ook wel uit al is het mischien wel dat we nooit eens zijn. Hier is ook veel gebed voor nodig want alleenGOD kan ons dat geven.
Dat er wat mensen uit de kerk zijn gaan opkloppen vindt ik niet christelijk, het lijkt hier wel bijna een roddelblad en daar ben ik het niet zo mee eens.

En dan zal je je echt af moeten vragen dien ik JEZUS met deze topic of reactie die ik geef.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2003, 12:17:47 am door jan »

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 07, 2003, 12:55:30 am »
Vergeet niet als er 1 lid lijd dan lijden alle leden.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 07, 2003, 01:14:43 am »
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken.
Ik snap het eigenlijk allemaal niet zo.
Ik zie onze wereld in brand staan.
De ene helft heeft honger.
De andere helft voert oorlog.
En wij maken ons druk over welke liedjes we zondags wel en niet mogen zingen.

;(

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 07, 2003, 01:27:45 am »
Ging het maar alleen over het liedboek.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Reinier

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 07, 2003, 01:22:41 pm »

quote:

Dat er wat mensen uit de kerk zijn gaan opkloppen vindt ik niet christelijk, het lijkt hier wel bijna een roddelblad en daar ben ik het niet zo mee eens.

Ik lees hier uit je woorden dat je het niet passend vindt dat er op zo'n forum over dit onderwerp wordt gesproken.
Ik ben juist van mening dat het wel heel belangrijk is. Een aantal mensen uit onze kerk heeft het momenteel heel moeilijk met wat er gaande is. Ik ook. De dreiging hangt ons boven het hoofd dat ook een deel van mijn familie zch vrij zal maken. Dat betekent een grote kloof en heel veel verdriet. Er zijn dan ook ernstige discussies aan de gang binnen onze en andere families.
Juist daarom vind ik het heel prettig om op zo'n forum te lezen wat andere mensen, mensen van buiten onze gemeente, over dit onderwerp te zeggen hebben. Daaraan kan ik mijn mening spiegelen en vormen.
De één is het op sommige punten eens met de 'bezwaarden' en de ander niet. Je leert van allebei. Als je de discussie niet aangaat zal je nooit weten wat anderen van mening zijn en heb je geen recht van spreken, laat staan oordelen.
En al wat gij doet met woord of werk, doet het alles in de naam des Heren Jezus, God, de Vader, dankende door Hem.
Kol. 3:17

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 07, 2003, 01:44:31 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 19:28:27 schreef Jakolien:
[...]

De kern van het evangelie zuiver gepredikt.... Ja, als je bedoelt met 'kern' dat Christus onze Heer is, dan wordt die kern van het evangelie in élke kerk wel zuiver gepredikt.
Maar Christus heeft ons geleerd dat we niet alleen 'Here, Here moeten zeggen, maar ook dóen wat de wil des Vaders is. En in oa. 1 Joh.2:3 staat: En hieraan onderkennen wij dat wij Hem kennen: indien wij Zijn geboden bewaren. Dat geldt natuurlijk voor ieder persoonlijk en voor de kerk als geheel. Als door de synode van Zuidhorn het 4e en 7e gebod worden ontkracht

Worden ontkracht?? Weet je wel wat je hiermee zegt? En wie Zijn geboden houdt (het zijn er maar twee) heeft Hem lief boven alles en zijn naaste als zichzelf. Dat doe je niet door je maar af te scheiden. Ik vind het trouwens ronduit sektarisch dat er niemand bij de afscheidingsvergadering van de journalisten mocht zijn. Het geeft het onvermogen van de mensen die uit de kerk gaan wel aan. Let op: ik noem het absoluut geen reformatie. Die titel verdienen ze niet.

en een kerkenraad mag die geboden niet meer te strak als 'geboden' hanteren, en dwalingen worden de kerk binnengezongen, dan doen wij daarmee tégen de wil van de Vader in.

Hallo, hoe weet jij wat de wil van de Vader is? Kan jij op Zijn rechterstoel gaan zitten en andere mensen veroordelen? Ik vind mensen die ootmoedig zeggen dat Hij het recht heeft, en slechts Hij de straf uitdeelt meer Zijn wil volgen dan mensen die voor farizeeers gaan spelen en hun eigen vrijgemaakte gebodjes (Gij zult ND lezen, Gij zult CU stemmen, Gij zult GMV-lid zijn, Gij Zult de ware kerk zijn enz. enz.) door de strot van de kerkgangers proberen te duwen en een nieuw wetticisme uitvoeren.

Wij verachten Zijn bevel om Zijn geboden te bewaren, en gaan als kerken eigenwillige wegen. Als we als gemeenteleden daarin meegaan zijn we mede-verantwoordelijk voor deze ontrouw, die enorme gevolgen zal hebben voor het heil van de kudde, Christus' gemeente. En ben je zelf (en zijn je kinderen) immuun voor de gevolgen?

Vergeef me de wat ruwe/boerse woorden, maar ik kan zo kwaad worden om mensen die dit soort acties uitvoeren. De kerk is er niet voor jou! Jij bent er voor de KERK! En DAT is kerkbesef.

een treurige zaak  :'(
Ps. 111:10

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 07, 2003, 02:09:08 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 13:44:31 schreef Wiering:
[...]
Hallo, hoe weet jij wat de wil van de Vader is? Kan jij op Zijn rechterstoel gaan zitten en andere mensen veroordelen? [...]
Dus Jezus stuurt ons met een kluitje het riet in? Zo van: doe de wil van Mijn Vader, ook al ken je Zijn wil niet?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 07, 2003, 02:38:28 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 01:14:43 schreef macguinness:
Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken.
Ik snap het eigenlijk allemaal niet zo.
Ik zie onze wereld in brand staan.
De ene helft heeft honger.
De andere helft voert oorlog.
En wij maken ons druk over welke liedjes we zondags wel en niet mogen zingen.

;(

Zoiets wou ik ook al posten. Al een poos verdiep ik me actief in de derde wereld (en ga er binnenkort weer op bezoek :) ) ipv dat ik me verdiep in geloven. Gewoon omdat het lijden in de wereld erg concreet is. Dat gaat echt veel verder dan vallen over een woordje in een lied. Dus ik vind het vrij harteloos om je dag in dag uit bezig te houden met liedtekstjes. Het is verspilling van energie, terwijl de wereld in nood zit waar jij iets aan kan doen. Christen-zijn ben je met de daad, niet met het formuleren van vrome gedachtegangen.

Trouwens, de nood vind je ook om de hoek hier in Nederland. Leer met de ogen van Jezus kijken en vind de werkelijke nood van de mensen... Projecteer je eigen nood niet op alle mensen als de ultieme vraag in het leven waar iedereen over wakker zou moeten liggen. De realiteit is anders.

edit:
Een aantal artikelen voor het tegengewicht met de realiteit: nieuws uit Mexico, Colombia en Kenya.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2003, 02:58:26 pm door xgnoom »

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 07, 2003, 02:41:42 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 00:07:48 schreef dingo:
[...]

;(

Juist deze manier van discussieren is vragen om braakneigingen van de andere deelnemers aan deze discussie. Er zijn punten waar ik ook m'n vragen heb, maar op het moment dat iemand mij komt vertellen dat hij/zij het alleenrecht heeft op de juiste uitleg van de bijbel en de belijdenisgeschriften stokt bij mij ook de discussie.

Ik zie hierin alleen maar een bevestiging van mijn betoog. Waarom is deze manier van discussiëren zo erg? Ik lees wel meer tamelijk ongezouten postings waarin de één vrij direct op de ander reageert. Wat is daar mis mee? Volgens mij hangt het sterk samen met de kleur bril die je op hebt.
En wie beweert dat hij/zij het alleenrecht etc. heeft? Nog maar kort geleden was er binnen onze kerken helemaal geen discussie over de uitleg van bijbel en belijdenisgeschriften. Wie belijdend lid is, heeft bewust en van harte ingestemd met de leer zoals die samengevat is in onze belijdenisgeschriften.
Waaruit is de behoefte ontstaan om dat nu allemaal wél ter discussie te stellen? Is het niet omdat de individualisering ook de kerk is binnengedrongen en we ook daar ieders eigen mening willen respecteren? Als de één de ander ergens op aanspreekt, wordt dat gezien als bemoeizucht, betweterigheid en zelfs het 'gaan zitten op de Rechterstoel van God'. Terwijl de bijbel vol staat met voorbeelden dat we elkaar als gelovigen scherp moeten houden en samen bij de waarheid moeten blijven. Vooral in het nieuwe testament worden we aangemoedigd om ons te houden aan 'het betrouwbare woord' en 'de gezonde leer'.
Wat ik zo jammer vind: er wordt van de mensen van Reformanda een karikatuur geschetst, vooral dat ze tegen elke vorm van vernieuwing zouden zijn en zo anderen zouden tegenhouden of afremmen. Volgens mij klopt dat beeld helemaal niet. Ook daar is er de diepe wens om de kerk een sprankelend, uitnodigend instrument van de Heilige Geest te laten zijn. Waar ze voor waarschuwen is: laat dit niet ten koste gaan van de waarheid. Liturgievernieuwingen: als het echt nodig is en het een wapen is tegen kerkverlating... meteen doen. Maar waak er voor dat je met de introductie van nieuwe gezangen de moderne (lees: valse) theologie in huis haalt, als een paard van Troje.
Nadenken over de betekenis van de tien geboden? Ja graag, want ze zijn nog net zo actueel als vroeger. Maar pas nu niet de uitleg van Gods gebod aan aan de dagelijkse praktijk omdat we nu eenmaal in een materialistische, narcistische 24-uurs economie moeten meedraaien en werken op zondag dan maar moet kunnen.
Het is niet erg om een bord voor je kop te hebben, als er maar 'sorry' op staat.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 07, 2003, 02:43:02 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 14:09:08 schreef Jakolien:
[...]

Dus Jezus stuurt ons met een kluitje het riet in? Zo van: doe de wil van Mijn Vader, ook al ken je Zijn wil niet?

De Heere Jezus stuurt ons totaal niet met een kluitje het riet in, maar waar Hij vooral, gezien zijn tirades tegen de schriftgeleerden etc. een hekel aan heeft zijn mensen die elkaar andere, niet-bijbelse regels opleggen.

Jammer overigens dat je alleen op dat punt reageert. Jammer dat je niet reageert op wat een deel van de Reformandamensen als erg belangrijk beschouwt, het ND, de CU en dat niet alleen belangrijk, want dat vind ik ook wel, maar zelfs als zaligmakend.
En dat stoot mij zo tegen de borst: 1. we verzinnen onze eigen vrijgemaakte regelgeving, 2. doen vervolgens (praktisch gezien, want natuurlijk zeggen ze het niet hardop) dat deze regels ontzettend belangrijk zijn, 3. plaatsen onszelf zo op Gods rechterstoel en maken ons daardoor schuldig aan een afgoderij die niet mis is.
Ik denk er sterk over om Ned. Geref. te worden. Die zijn tenminste écht gereformeerd , en niet meer of minder. Gelukkig voor mij dringt dit besef de vrijgemaakte of gereformeerde kerk door, dus heb ik slechts af te wachten.
Gereformeerd is voor mij alles bij Jezus neerleggen, bijbels zijn en niet eigen regels bedenken.
Ps. 111:10

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 07, 2003, 02:46:04 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 14:41:42 schreef Fidelius:
[...]
Ook daar is er de diepe wens om de kerk een sprankelend, uitnodigend instrument van de Heilige Geest te laten zijn.
Sorry hoor, maar daar merk ik dan wel heel erg weinig van. Van de publikaties van de bezwaarden word ik hartstikke depri en ik ben niet de enige. Aan de vruchten kent men de boom: als de vruchten angst, tweedracht en geruzie zijn dan weet ik genoeg. Dan is er gewoon iets mis met je mening, opstelling, timing, of wat dan ook.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 07, 2003, 02:54:20 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 14:43:02 schreef Wiering:
[...]
Gereformeerd is voor mij alles bij Jezus neerleggen, bijbels zijn en niet eigen regels bedenken.
Helemaal mee eens. Je moet niet net doen alsof de redding van de kerk van jou als mens afhangt. De redding hangt niet van jou af want anders was de kerk allang vergaan. De redding van de kerk hangt ook niet van een menselijke oplossing af. De oplossing voor de kerk is er allang: Jezus Christus. Dat is een volledige oplossing: al je zonden zijn je vergeven èn vergeten en de relatie met God is hersteld. Ook al doen wij als mens van alles fout.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 07, 2003, 03:09:56 pm »
In de brieven van de apostel Paulus zie je duidelijk een stuk verootmoediging.

Hij beseft terdege dat hij bekeerd is. Daarnaast geeft hij aan, dat hij net zo goed als ieder ander vol fouten zit en slechts probeerd om te leven zoals God dit van hem vraagd.

In de brieven die Paulus aan diverse gemeenten schrijft steld in alle bescheidenheid en nederigheid allerlei zaken aan de orde, die niet goed zijn.
Het treft me, dat ik daarin geen verbittering proef. Evenmin geeft Paulus nooit aan dat hij er van baalt, dat hij niet serieus genomen wordt.

Als de Reformanda de zelfde toon zou kiezen, dan zou ik een heel eind met ze mee kunnen gaan. Er zijn ontwikkelingen in de kerk waar ik me net zo goed zorgen om maak.

Laten we een beetje meer begrip voor elkaar hebben. Soms moet je elkaar een beetje ruimte geven (dat kan met de Bijbel in de hand).

De mensen die echt extreem Evangelisch of Reformanda zijn, zullen mogelijk vast lopen in een kerk die ervoor kiest om de relatie met God net zo belangrijk te vinden als de leer van het evangelie.

Het lijkt me niet goed om zo veel ophef te maken over het uit de kerk stappen van 30 mensen in een gemeente van (geloof ik) zon 1200 zielen. Dat er jaarlijks ook 5% van de gemeenteleden vertrekt en zich aansluit bij Evangelische/Baptisten kerken, daar hoor je niemand over. Beetje vreemd?

Of is er hier sprake van een hoorbare meerderheid?
Een betere kerk begint bij jezelf.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 07, 2003, 03:26:33 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 14:46:04 schreef xgnoom:
[...]

Sorry hoor, maar daar merk ik dan wel heel erg weinig van. Van de publikaties van de bezwaarden word ik hartstikke depri en ik ben niet de enige. Aan de vruchten kent men de boom: als de vruchten angst, tweedracht en geruzie zijn dan weet ik genoeg. Dan is er gewoon iets mis met je mening, opstelling, timing, of wat dan ook.

Ik word door de publicaties van bijvoorbeeld het LWVKO juist bemoedigd en opgescherpt. Ik word op een positieve manier aangespoord om trouw en gehoorzaam te zijn aan de Heer van mijn leven, die ook de Heer is van de kerk.

En móet er wel iets mis zijn met de opstelling/de mening, als onenigheid het gevolg is?... Dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Kijk bijvoorbeeld eens naar de gevolgen in onze maatschappij wanneer onze regering zich voorneemt om de abortus- en euthanasiewetgeving terug te draaien. Wat zullen er een protesten losbarsten en een onrust ontstaan! Maar is dáárom het voornemen van de regering persé fout?
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 07, 2003, 03:31:47 pm »

quote:

[...]Terwijl de bijbel vol staat met voorbeelden dat we elkaar als gelovigen scherp moeten houden en samen bij de waarheid moeten blijven. Vooral in het nieuwe testament worden we aangemoedigd om ons te houden aan 'het betrouwbare woord' en 'de gezonde leer'.

Nog even een kleine aanvulling hierop: hier ligt natuurlijk een taak voor de ambtsdragers in onze kerken. Van hen mag je een leidende rol verwachten. En ook onder hen móeten er toch zijn die zich zorgen maken over ontwikkelingen in de kerk op het gebied van schriftkritiek, omgaan met de 10 geboden etc.
Maar wie zal kleur bekennen? Wie durft hardop te zeggen dat hij het met sommige synodebesluiten helemaal niet eens is.
Want dat lees ik toch best veel op het forum: bij velen zijn er zorgen, maar ze willen niet geassocieerd worden met Reformanda. Maar wie is er dán spreekbuis van 'bezwaarden' en wie geeft leiding en sturing?

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: september 07, 2003, 03:46:09 pm »

quote:

[...]
Nadenken over de betekenis van de tien geboden? Ja graag, want ze zijn nog net zo actueel als vroeger. Maar pas nu niet de uitleg van Gods gebod aan aan de dagelijkse praktijk omdat we nu eenmaal in een materialistische, narcistische 24-uurs economie moeten meedraaien en werken op zondag dan maar moet kunnen.

Over de zondag gesproken, die wordt niet in de tien geboden genoemd. De sabbath wel. Dus dan zou je volgens de tien geboden niet de mist in gaan, toch?

Nu wil ik op zondag werken niet open stellen, maar graag weten hoe jij daartegen aan kijkt.

quote:

[...]
Liturgievernieuwingen: als het echt nodig is en het een wapen is tegen kerkverlating... meteen doen. Maar waak er voor dat je met de introductie van nieuwe gezangen de moderne (lees: valse) theologie in huis haalt, als een paard van Troje.

Van heel veel moderne (lees niet: valse) liederen zijn inhoudelijk juist goed. Soms ook heel erg simpel, maar wel degenlijk tot vereering van GOD. Als die niet goed zouden zijn kun je ook met de psalmen aan de gang gaan.

bv: in Psalm 150 wordt over verscheidene muziekinstrumenten gezongen maar er mag van geen een gebruik gemaakt worden, laat staan dat een rijdans toegestaan is!! in dit geval zou ik zeggen: of geen psalm 150 meer of de dienst open stellen voor andere instrumenten e.d.

In een van de psalmen komt de tekst "hef nu uw handen naar omhoog"
Dan kan ik het vaak niet laten om even om mij heen te kijken en dan krijg je het idee dat niemand gelezen heeft wat er net gezongen is.

quote:

[...]
Waaruit is de behoefte ontstaan om dat nu allemaal wél ter discussie te stellen? Is het niet omdat de individualisering ook de kerk is binnengedrongen en we ook daar ieders eigen mening willen respecteren? Als de één de ander ergens op aanspreekt, wordt dat gezien als bemoeizucht, betweterigheid en zelfs het 'gaan zitten op de Rechterstoel van God'. Terwijl de bijbel vol staat met voorbeelden dat we elkaar als gelovigen scherp moeten houden en samen bij de waarheid moeten blijven. Vooral in het nieuwe testament worden we aangemoedigd om ons te houden aan 'het betrouwbare woord' en 'de gezonde leer'.

Nu hebben mensen een eigen mening en die zou tot op een bepaalde hoogte  gerespecteerd worden. De een vindt geel een mooie kleur en de ander juist blauw, de een luisterd klasiek en de ander R&B, ROCK of prais en worship en noem maar op.

Nu heb je gelijk dat mensen op hun gedrag aangesproken mogen worden. bv over de kerkgang

quote:

Hebreen 10 vers 24 en 25
[...]
24 En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
25 Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: september 07, 2003, 03:50:12 pm »

quote:

[...]

Ik zie hierin alleen maar een bevestiging van mijn betoog. Waarom is deze manier van discussiëren zo erg? Ik lees wel meer tamelijk ongezouten postings waarin de één vrij direct op de ander reageert. Wat is daar mis mee? Volgens mij hangt het sterk samen met de kleur bril die je op hebt.
En wie beweert dat hij/zij het alleenrecht etc. heeft? Nog maar kort geleden was er binnen onze kerken helemaal geen discussie over de uitleg van bijbel en belijdenisgeschriften.
[...]
Wat ik zo jammer vind: er wordt van de mensen van Reformanda een karikatuur geschetst, vooral dat ze tegen elke vorm van vernieuwing zouden zijn en zo anderen zouden tegenhouden of afremmen. Volgens mij klopt dat beeld helemaal niet. Ook daar is er de diepe wens om de kerk een sprankelend, uitnodigend instrument van de Heilige Geest te laten zijn. Waar ze voor waarschuwen is: laat dit niet ten koste gaan van de waarheid. Liturgievernieuwingen: als het echt nodig is en het een wapen is tegen kerkverlating... meteen doen. Maar waak er voor dat je met de introductie van nieuwe gezangen de moderne (lees: valse) theologie in huis haalt, als een paard van Troje.
[...]

'k denk niet dat je van mij kan zeggen dat ik een karikatuur geschetst heb van Reformanda, integendeel en ik heb ook zo m'n bedenkingen bij sommige 'vernieuwingen'. En ik zeg ook duidelijk niet dat er niets aan de hand is. Maar om 1 voorbeeld te noemen, de discussie over het 4e gebod is al bijna 400 jaar aan de gang en er zijn dus al bijna 400 jaar 2 meningen over. Wat de 'bezwaarden'  nu aan de synode gevraagd hebben is om 1 van die 2 meningen als enige juiste uitleg op te leggen. En dat heeft de synode geweigerd, wel hebben ze een deputaatschap ingesteld die de volgende synode over deze materie moet adviseren. Gewoon de juiste kerkelijke weg dus, nee zeggen de bezwaarden, als je als kerkraad dit besluit goedkeurt ben je een valse kerkraad geworden en dat bedoel ik dus als ik zeg dat de discussie stagneert en dat het alleenrecht op de juiste uitleg opgeeist wordt.

En nog maar kort geleden was er binnen onze kerken helemaal geen discussie over de uitleg van bijbel en belijdenisgeschriften, maar werd je gelijk onder censuur gezet als je een verandering wilde. Maar dat heeft alles met sociologische factoren te maken niet met theologische.

Maar wat ik tegen Jakolien ook al gezegd heb: bezwaarden we hebben in de gkv ook jullie nodig, ga niet weg!
« Laatst bewerkt op: september 07, 2003, 04:23:24 pm door dingo »

Fidelius

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: september 07, 2003, 03:57:22 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 15:50:12 schreef dingo:
[...]
Maar om 1 voorbeeld te noemen, de discussie over het 4e gebod is al bijna 400 jaar aan de gang en er zijn dus al bijna 400 jaar 2 meningen over.
Dingo, over het 4e gebod bestaan waarschijnlijk tientallen meningen, en al veel langer dan 400 jaar. Het gaat er om welke leer in onze kerken (de GKV dus) werd gehanteerd. Je hoeft helemaal niet ver terug in de geschiedenis, lees een paar boeken die predikanten uit onze kring nog maar 10 jaar geleden hebben geschreven over het 4e gebod en je merkt helemaal NIETS van verschillende meningen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: september 07, 2003, 04:06:42 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 15:09:56 schreef Arne:
. Dat er jaarlijks ook 5% van de gemeenteleden vertrekt en zich aansluit bij Evangelische/Baptisten kerken, daar hoor je niemand over. Beetje vreemd?

?
Ik héb het geprobeerd, maar dat mócht niet hier. ;)

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: september 07, 2003, 04:07:10 pm »
sorry ik was nog niet uitgetikt(getypt moet ik eigenlijk zeggen)

Broeders en zusters, het doet mij goed om te horen dat iedereen zo druk bezig is om GODS geboden te onderhouden en in te vullen in jullies levens, ga zo door.

Maar in mijn vorige post haalde ik hebreen aan. Nu gaat het mij om vers 24.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hebreen 10 vers 24 en 25
[...]
24 En laten wij op elkander acht geven om elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.

--------------------------------------------------------------------------------
Laten wij dat meer gaan doen.

quote:

op 07 Sep 2003 15:31:47 schreef Fidelius:
[...]

Nog even een kleine aanvulling hierop: hier ligt natuurlijk een taak voor de ambtsdragers in onze kerken. Van hen mag je een leidende rol verwachten. En ook onder hen móeten er toch zijn die zich zorgen maken over ontwikkelingen in de kerk op het gebied van schriftkritiek, omgaan met de 10 geboden etc.
Maar wie zal kleur bekennen? Wie durft hardop te zeggen dat hij het met sommige synodebesluiten helemaal niet eens is.
Want dat lees ik toch best veel op het forum: bij velen zijn er zorgen, maar ze willen niet geassocieerd worden met Reformanda. Maar wie is er dán spreekbuis van 'bezwaarden' en wie geeft leiding en sturing?

Nu heb je in een opzicht wel gelijk de ambtsdragers hebben daar een rol in, maar jij en ik als mede broeders en zusters uiteraard ook.

Vaak kunnen wij juist het eerste contact zijn met onze broeders en zusters.
Daarom moeten wij ook op elkaar toe zien en elkaar tot goede werken en liefde aansporen. Mocht jouw actie geen vrucht draagt en van anderen ook niet kan je het de kerkenraad voorleggen. Dat je zelf ook actie onderneemt is een teken van de gemeenschap der heiligen.

Als dat meer gebeurd hoefden we ook minder over bepaalde synode besluiten te discuseren (goed of fout). De zorgen van mensen die de reformanda lezen zijn soms de zelfde die ik heb, alleen de oplossing zie ik soms anders.
Je kan dingen namenlijk niet in hokjes plaatsen en als iemand zonde A doet, proberen we dat met regel A op te lossen. Theoretisch klinkt dat heel mooi en klopt het mischien wel, maar in de praktijk zitten er soms meer haken en ogen aan.

(ps.)Als wat ik zeg niet klopt zeg het me dan of mail me desnoods, ik zou mensen niet graag voor iets houden wat ze helemaal niet zijn!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: september 07, 2003, 04:13:28 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 15:57:22 schreef Fidelius:
[...]
Dingo, over het 4e gebod bestaan waarschijnlijk tientallen meningen, en al veel langer dan 400 jaar. Het gaat er om welke leer in onze kerken (de GKV dus) werd gehanteerd. Je hoeft helemaal niet ver terug in de geschiedenis, lees een paar boeken die predikanten uit onze kring nog maar 10 jaar geleden hebben geschreven over het 4e gebod en je merkt helemaal NIETS van verschillende meningen.

De zondag zoals wij die kennen bestaat echt nog niet zo lang. Voor de 2e WO werd er op zondag nog post bezorgd en totdat in de jaren dertig de winkelsluitingswet werd ingevoerd was de bakker, de kruidenier en de melkboer zondagsochtends ook geopend.  En in de omgeving van Rotterdam bestaat er al tientallen jaren de situatie dat mensen in ploegendienst werken. Dus misschien werd er niet over geschreven maar er leefde wel degelijk twee meningen.

Maar ik wil hier niet die discussie helemaal over doen, ik zou zeggen open een nieuw topic dan discussieeren we daar verder.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 07, 2003, 04:38:45 pm »
Ik vind het een goede zaak dat die mensen er uit zijng estapt. Als God je een andere weg wijst dan moet je die volgen.

n het is wel net zo rustig voor de achterblijveers.

Hoe noemen ze zich nu? Extra vrijgemaakt?
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 07, 2003, 04:45:58 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 16:38:45 schreef joris:
n het is wel net zo rustig voor de achterblijveers.
Ja nu nog het zooitje nieuwlichters eruit en we hebben de gezuiverde extra fijne gereformeerd vrijgemaakte kerk.  :(

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: september 07, 2003, 04:51:01 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 16:45:58 schreef dingo:
[...]

Ja nu nog het zooitje nieuwlichters eruit en we hebben de gezuiverde extra fijne gereformeerd vrijgemaakte kerk.  :(

ja sorry voor mijn cynisme.

Maar ik snap die grefo''s niet meer zo.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: september 07, 2003, 05:21:32 pm »

quote:

[...]

Is dat het waard?
Dat weet ik niet. Wel weet ik, als ik voor me persoonlijk praat, dat ik o.a. vanwege een gebrek aan beleving in de eredienst, zelf ook (nog) niet kan zeggen dat ik voor de GKV wil gaan. Ik weet dat dit bij meer mensen speelt. En zo vertrekken er ook mensen naar evangelische kerken (waarbij dat ook een grote rol speelt).
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: september 07, 2003, 05:28:42 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 15:09:56 schreef Arne:
Het lijkt me niet goed om zo veel ophef te maken over het uit de kerk stappen van 30 mensen in een gemeente van (geloof ik) zon 1200 zielen. Dat er jaarlijks ook 5% van de gemeenteleden vertrekt en zich aansluit bij Evangelische/Baptisten kerken, daar hoor je niemand over. Beetje vreemd?
Ik vind dit probleem inderdaad veel serieuzer. Maar hoor je er niemand over? Op dit forum zijn we er aardig druk mee, dacht ik.

quote:

op 07 Sep 2003 15:31:47 schreef Fidelius:
Net als Arne deel ik bepaalde zorgen van Reformanda, maar wil er niet mee geassocieerd worden (heeft te maken de toon van Ref. die wat mij betreft af en toe riekt naar stemmingmakerij). Maar dit wil natuurlijk niet zeggen, dat ik mijn bezwaren niet zou laten horen. Blijkbaar ziet Ref. zich als enige spreekbuis van mensen die zich zorgen maken. De gekozen aanpak is het schrijven van artikelen in het blad en/of via het internet. Maar het werkelijke gesprek over bezwaren verloopt niet via het internet of in een blad, maar in kerkenraadskamers, op thema-avonden, bijbelstudie-bijeenkomsten etc., dus rechtstreeks contact van persoon tot persoon, binnen de gemeente. En dit forum is wel het beste bewijs dat communicatie via geschreven woord (blad of internet) een polariserende werking heeft. Je kent elkaar niet (weet elkaars achtergrond dus niet), je ziet elkaar lichaamstaal niet, woorden komen ongewild hard aan.
Kortom, de gedachte dat bezwaren alleen maar via Reformanda zouden moeten lopen werp ik ver van mij.

quote:

op 07 Sep 2003 15:57:22 schreef Fidelius:
Heb net de Reformatie van afgelopen week gelezen. K. de Vries citeert de synodecommissie die m.i. terecht stelt "dat men de gereformeerde kerken moet beoordelen - niet op particuliere opvattingen maar - op haar belijdenisgeschriften en eventuele andere leeruitspraken". Ik citeer verder:

quote:

Bovendien zijn er andere citaten te geven die bewijzen dat er ook voor de minder strikte opvatting ruimte was. Een voorbeeld is de destijds bekende ds. D. van Dijk (...). Op 28 februatie 1959 schrijft hij in de noordelijke kerkbode over sabbat en zondag. Hij behandelt de uitspraak van Paulus in Kol. 2:16,17, dat men elkaar niet moet beoordelen op het punt van de sabbatten. "Dat kan de apostel alléén zeggen als de Here ons voor het houden van zulk een rustdag geen gebod gegeven heeft. Nooit mag men onder het Nieuwe Testament menen dat het niet-werken op een bepaalde dag een in zichzelf Gode aangenaam ding zou zijn (...). De Here heeft ons, dat blijkt voor mijn besef uit het Nieuwe Testament, niet bevolen een rustdag te houden." Het feit dat ds. van Dijk dit kon schrijven zonder dat er een bezwaarschrift kwam, bewijst dat er ruimte was om van mening te verschillen.

quote:

op 07 Sep 2003 16:13:28 schreef dingo:
Maar ik wil hier niet die discussie helemaal over doen, ik zou zeggen open een nieuw topic dan discussieeren we daar verder.
Mee eens. Of een nieuw topic of (beter nog) verder gaan in deze: http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=390

BTW de reacties van Tave en Joris vind ik niet kunnen. Jullie zeggen eigenlijk: rot maar lekker op, dan is er meer ruimte om aan onze wensen te voldoen. Is dat een christelijke houding?

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: september 07, 2003, 05:30:59 pm »
ik bedoel vooral dat ik denk dat God van alle mensne houdt en zelfs van grefo''s.

nee, ikb edoel te zeggen dat ik heel erg bang ben dat de kandelaar bij de kerk wordt weggenomen omdat we ons niet meer met de Heer maar met de leer bezig houden. Niet eens meer met de leer, maar met kleine oorlogen om nietszeggende gewoontetjes. Daar maak ik me zwaar zorgen om.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: september 07, 2003, 05:36:06 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 17:28:42 schreef Peter:
BTW de reacties van Tave en Joris vind ik niet kunnen. Jullie zeggen eigenlijk: rot maar lekker op, dan is er meer ruimte om aan onze wensen te voldoen. Is dat een christelijke houding?
Klopt, maar aan de andere kant zijn de bezwaarden wel zelf weggegaan. Het houdt ergens een keer op...

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: september 07, 2003, 05:40:27 pm »

quote:

BTW de reacties van Tave en Joris vind ik niet kunnen. Jullie zeggen eigenlijk: rot maar lekker op, dan is er meer ruimte om aan onze wensen te voldoen.

Tja.. dat heb ik niet gezegd als je mijn posts terugleest is het een stuk genuanceerder. Zoals ik in mijn eerste post al zeg 'Misschien is het ernstig fout' o.i.d. het gaat erom dat dat mijn gevoel erbij is.. mijn andere post begin ik met 'Dat weet ik niet' (als reactie op de vraag of dat het waard is?) Dat lijkt me toch een stuk genuanceerder dan wat jij er van maakt?

Ik heb al meer aangegeven dat ik die wensen met een reden heb.. je hebt als een kerk ook een missionaire taak.

En zoals xgnoom ook zegt: ze zijn door niemand weggestuurd, daar hebben ze zelf voor gekozen.
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: september 07, 2003, 05:48:36 pm »

quote:

quote:
Bovendien zijn er andere citaten te geven die bewijzen dat er ook voor de minder strikte opvatting ruimte was. Een voorbeeld is de destijds bekende ds. D. van Dijk (...). Op 28 februatie 1959 schrijft hij in de noordelijke kerkbode over sabbat en zondag. Hij behandelt de uitspraak van Paulus in Kol. 2:16,17, dat men elkaar niet moet beoordelen op het punt van de sabbatten. "Dat kan de apostel alléén zeggen als de Here ons voor het houden van zulk een rustdag geen gebod gegeven heeft. Nooit mag men onder het Nieuwe Testament menen dat het niet-werken op een bepaalde dag een in zichzelf Gode aangenaam ding zou zijn (...). De Here heeft ons, dat blijkt voor mijn besef uit het Nieuwe Testament, niet bevolen een rustdag te houden." Het feit dat ds. van Dijk dit kon schrijven zonder dat er een bezwaarschrift kwam, bewijst dat er ruimte was om van mening te verschillen.

Het is grappig dat je ds. D. van Dijk aanhaalt. Dat is nu juist de énige predikant die iets over zijn afwijkende mening (over het 4e gebod) heeft geschreven. En wel belangrijk om te weten: jaren later heeft ds. van Dijk ingezien dat hij op een verkeerd spoor zat wat betreft zijn idee over het vierde gebod, en heeft hij alles herroepen!

denker

• opdat zij allen een zijn.
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: september 07, 2003, 06:10:55 pm »
Ik hoop van harte dat NGK en GKV spoedig weer een zullen worden. Het is jammer dat de synode Zuidhorn wat dat betreft niet krachtig heeft meegewerkt.
Het zijn toch onze naaste broeders en zusters? Waarom wel CGK en niet NGK?

Wat betreft het uittreden van brs. en zrs. uit de kerk van Berkel: ook elders worden dergelijke vergaderingen gehouden.
Volgens het ND wilde ds. van Gurp desgevraagd niet reageren op "Berkel". Wel altijd maar overal tegen schrijven in Reformanda, zonder duidelijk met een alternatief te komen, het klimaat te scheppen waarin "Berkel" mogelijk werd en dan niet thuis zijn als om een reactie wordt gevraagd.
http://

Alie

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: september 07, 2003, 06:22:03 pm »
Hallo,

Ik heb zouist vele berichten van jullie gelezen.
Er moet me even van het hart, dat mensen die denken dat het groepje dat zich vrijgemaakt om het liedboek de zaken niet goed gevolgd hebben.
Voor je een mening geeft verdiep je er dan in.
Overigens is dit groepje niet de gehele Reformanda aanhand dus spreek Reformanda er niet op aan....... lijkt me wel zo eerlijk.
Het is erg dat een serie verontrusten zich losgemaakt heeft van de GKV maar het is  wel een signaal! Dat zij nu op de juiste manier gehandeld hebben, wil ik niet beweren, maar de manier waarop onze kerken dit afgehandeld daarvan weet ik ook niet of het wel goed is.......
"Heer wijs mij toch Zelf de wegen waar mijn voeten veilig gaan."

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: september 07, 2003, 06:35:34 pm »
Wat is wijsheid? Heeft dit echt met de zaak van de Here te maken? Waarom voel ik die roeping dan niet? Omdat ik te weinig doe aan bijbelstudie? Te weinig bid? Wat hebben die mensen dat ik niet heb? Er is wel een antwoord voor te geven maar dat zullen ze ten allen tijde ontkennen. Over twintig jaar zal men wel zeggen: "Je kon erop wachten....". Laten we maar bidden om bekering.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: september 07, 2003, 06:45:32 pm »
Een post op een ander forum (www.gsvnet.nl):

quote:

op 07 Sep 2003 schreef Vriend Klei:
Slechts een gedeelte van de leden van Reformanda heeft zich afgescheiden. De rest zal denk ik vrijgemaakt blijven maar wel kritiek hebben. We mogen Reformanda niet over een kam scheren.

Overigens vind ik het vertrek van veel mensen naar evangelische kerken ook zorgelijk. Mensen vertrekken uit onze kerken omdat de boodschap die wordt verkondigd niet meer landt. Ouderwetse taal en starre dogma's volgens de een, ouderwetse muziek en te weinig blijdschap volgens de ander. Er zijn veel redenen. Voor veel mensen geven de evangelische kerken wel het bijbelse evangelie weer. Ik zou nooit evangelisch kunnen worden want ik vind deze kerken veel te oppervlakkig.

Het semper reformanda vind ik een goed motto. We hebben een echte reformatie nodig. Niet een wederkeer naar good old K.S. of de oude Jacob zoals Reformanda wil (afgescheidenen en blijvers) maar het opnieuw en onbevangen doordenken van de boodschap van de bijbel en dan onze traditie kritisch onder de loep nemen en een gedeelte van onze op sommige punten zeer waardevolle traditie weer omarmen. Bijbels en daarom gereformeerd noemt prof. Graafland dit. Dit hebben we nodig. Dit is semper reformanda. Geen starre dogmatiek (gereformeerd en daarom bijbels) en ook geen oppervlakkigheid (je moet kritische vragen kunnen stellen, je moet betrokken zijn en kennis hebben van wat je gelooft). We moeten weer bewust staan achter wat we geloven.

Als we dan toch moeten reformeren, dan moet de Bijbel weer centraal staan.
Dan moeten we een keer ophouden met alle geruzie van alles en nog wat.
De irritatie over allerlei meningsverschillen kan het geloof nog wel het meest in de weg staan. Het zorgt in elk geval voor een inzich zelf gekeerde, naarbinnen gerichte kerk. Niet voor een evangeliserende op groei gerichte gemeente.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: september 07, 2003, 07:55:25 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 17:40:27 schreef Tave:
En zoals xgnoom ook zegt: ze zijn door niemand weggestuurd, daar hebben ze zelf voor gekozen.
Ondanks de nuances blijf ik dit een kille en liefdeloze houding vinden. Je geeft een reactie, waarvan je zelf al vermoedt dat die 'ernstig fout' is. Nou, waarom plaats je die dan? Wat er hier gebeurt is, hoe klein misschien ook, heel ernstig. In zo'n situatie zit niemand te wachten op een 'ben-ik-mijn-broeders-hoeder'-houding.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: september 07, 2003, 07:59:09 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 17:48:36 schreef Jakolien:
Het is grappig dat je ds. D. van Dijk aanhaalt. Dat is nu juist de énige predikant die iets over zijn afwijkende mening (over het 4e gebod) heeft geschreven. En wel belangrijk om te weten: jaren later heeft ds. van Dijk ingezien dat hij op een verkeerd spoor zat wat betreft zijn idee over het vierde gebod, en heeft hij alles herroepen!
... hetgeen meteen de waarde laat zien van de meningen van predikanten in preken, boeken en bladen. We moeten toch God meer gehoorzaam zijn dan de mensen?

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: september 07, 2003, 08:00:02 pm »

quote:

op 07 Sep 2003 19:55:25 schreef Peter:
[...]

Ondanks de nuances blijf ik dit een kille en liefdeloze houding vinden. Je geeft een reactie, waarvan je zelf al vermoedt dat die 'ernstig fout' is. Nou, waarom plaats je die dan? Wat er hier gebeurt is, hoe klein misschien ook, heel ernstig. In zo'n situatie zit niemand te wachten op een 'ben-ik-mijn-broeders-hoeder'-houding.
oke vergeef me

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: september 07, 2003, 08:01:14 pm »
Graag.
edit:Ik kan deze reacties trouwens wel begrijpen, maar dat is wat anders.
« Laatst bewerkt op: september 07, 2003, 08:07:23 pm door Peter »