quote:
op 08 Sep 2003 19:23:22 schreef dingo:[...]

[...]
Ik hoop het niet, want je praat over je het losscheuren van een gemeenschap der heiligen. Wel eens zo'n lap losgescheurd vlees gezien? Alle kapotgetrokken spieren, elke vezel langs de randen voorgoed beschadigd en langzaam leegbloedend? Dat is waar jij naar verlangd?
En mocht je echt menen dat de gkv een valse kerk geworden is, bedenk dan dat Jezus juist de hoeren en de tollenaars en andere zondaars opzocht om ze terug te halen, volg Zijn voorbeeld en doe jij dat dan ook. Maar loop niet weg!
Dingo, bovengeschetst bloederig tafereel is neem ik aan een veroordeling van Reformatie, Afscheiding, Doleantie en Vrijmaking tegelijk. Of dacht je dat de mensen toen niet dezelfde pijn hebben gevoeld als de Berkelaren nu?
De Vrijmaking was nota bene in oorlogstijd.
Het punt waar het echter om draait is wie wil je gehoorzaam zijn.
De Heidelbergse Cathechismus zegt bij de uitleg van het Eerste Gebod dat ik God met heel mijn hart liefheb, vrees en eer, en wel zo, dat ik eerder alle schepselen prijsgeef, dan dat ik het minste of geringste tegen zijn wil zou doen. Met hierbij als Schriftbewijs Matt. 5:29,30 ; Matt. !0:37-39 ; Hand. 5:29.
Bezwaarden zien het als bindend aanvaarden van diverse synodebesluiten als ingaan tegen Gods wil.
De liefde voor God geeft hun dan ook de kracht om deze stap te zetten omdat ze weten dat God liefhebben en hun Heiland Jezus Christus boven alles uitstijgt.
En Quohelet heeft al aardig aangegeven dat het hier al om een proces van vele jaren gaat.
Zij maken zich niet vrij als een donderslag bij heldere hemel maar zijn aan het einde gekomen van een lang kerkelijk traject.
Eén voorbeeld daarvan;
De synode van Zuidhorn had een verzoek op tafel liggen van één van de kerken, om nog geen uitspraak te doen over de revisieverzoeken inzake het vierde gebod, maar inplaats daarvan een studiedeputaatschap in te stellen die alsnog zou onderzoeken of de mening dat de zondag als rustdag geen goddelijk gebod is wel te tolereren is.
De synode heeft dit verzoek afgewezen en daarna 'definitief' besloten om alle revisieverzoeken omtrent bovenstaande mening af te wijzen.
Daarmee tolereert zij naar de mening van bezwaarden een pertinente dwaling en zo'n besluit houden zij dan ook niet voor bindend.
Als je besluiten van de generale synode niet als bindend aanvaardt kun je niet binnen het verband van de kerken blijven.
Zo 'eenvoudig' haast is het uiteindelijk.
Wat je vervolgens schrijft over de Here Jezus die hoeren en tollenaars opzocht onderschrijf ik uiteraard van harte. Ik geloof ook niet dat we daarmee ingaan tegen de wil van God, als we dat ook nu nog in praktijk brengen. Het is dan ook absoluut niet ter zake doende.