Auteur Topic: scheuring in gkv? -- [ deel I ]  (gelezen 43262 keer)

xgnoom

• Bekijk profiel
scheuring in gkv? -- [ deel I ]
« Reactie #150 Gepost op: september 08, 2003, 09:13:13 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 20:18:08 schreef Jakolien:
[...]
Dat is jóuw mening en ik denk dat je je daarin vastbijt ...
Ik denk eerlijk gezegd dat het andersom is.... de zaken waar het omgaat rechtvaardigen geen afscheiding, zelfs al zou de synode er helemaal naast zitten. Het gaat maar om een aantal beperkte punten, zoals een paar liederen, zondagsrust waar nog geen standpunt over is ingenomen en levensstijl. Daar wordt nog volop over gepraat en gestudeerd. Geen reden om weg te gaan dus.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Truth4Ever

• Truth4Ever
    • Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: september 08, 2003, 09:17:40 pm »
Wie zou dit nog kunnen uitleggen aan een geintereseerde ongelovige?
Ik hoop dat die dit forum nog niet gevonden hebben.
Het bevestigt wellicht alle vooroordelen
wie de  oprechten op een slechte weg voert , zal in zijn eigen kuil vallen (spr 28 vs 10)

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: september 08, 2003, 09:19:55 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 20:24:33 schreef farao:
Het zijn volgens mij alleen maar meningen van mensen... en God wordt er helemaal buiten gelaten. Waar blijft Jezus in dit geheel? gaat het nu echt alleen maar om de vorm? het gaat om de relatie met God!!!

Als ik het goed lees in de berichten:

Het verval van de kerk blijkt volgens de bezwaarde leden uit:

-  een verkeerde leer met betrekking tot het huwelijk en echtscheiding,
 -  het miskennen van het belijden rond de kerk
 -  de weerstand tegen doorgaande reformatie
 -  de liturgische afdwalingen
 -  de verwatering van de prediking
 -  het wegdringen van de antithese
 -  schriftkritiek aan de Theologische Universiteit in Kampen.

Dat is ook de kern achter de oproep tot reformatie. Volgens mij kun je niet stellen dat dit alleen maar om de vorm gaat. Men is in heel brede zin verontrust.

Dit lijkt met de kerkenraad besproken te zijn:

De kerkenraad van Berkel en Rodenrijs verwierp volgens de bezwaarden binnen een week deze oproep tot reformatie en stelde zich absoluut niet te herkennen in het door de bezwaarden geschetste beeld van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt.

Toch zien de bezwaarde leden deze ontwikkeling in hun eigen gemeente. Dit zijn de voorbeelden die zijn genoemd:

- de kerkenraad droeg aan de gemeente als een te verkiezen ouderling een broeder voor, die productiearbeid op zondag verricht en laat verrichten. Deze broeder werd onlangs verkozen en benoemd. Eenzelfde voordracht in 2000 leidde nog tot grote problemen in de kerkelijke gemeente waarbij drie ambtsdragers hun ambt neerlegden. Een broeder die in 2000 had gewaarschuwd tegen dit onschriftuurlijke beleid van de kerkenraad werd onder tucht gezet en met afsnijding bedreigd. Een groot aantal bezwaarschriften hiertegen werd zonder argumenten afgewezen.

- Bezwaren inzake ongeoorloofd hertrouwen werden afgewezen of genegeerd.

- Het zingen van onschriftuurlijke liederen uit het Liedboek werd onverminderd voortgezet.

Als ik het persbericht goed lees gaat het de bezwaarden in eerste instantie om het bindend maken van de synodebesluiten.  Dat vind ik vreemd, ik zou mij voor kunnen stellen dat men zich in eerste instantie zouden richten op de toepassing van de besluiten in de plaatselijke gemeente.

Ik denk dat je terecht de vraag mag stellen: Wat zou Jezus hiervan zeggen, met de kanttekening dat ik geen van de individuele gevallen ken.

Maar om te zeggen dat het hier om bijzaken gaat, is wel snel geconcludeerd. Het gaat hier duidelijk om de hantering van de tucht.
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: september 08, 2003, 09:22:46 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 16:05:09 schreef gesp:
ALTh de Bruijne vanwege z'n nieuwe weg in ethiek.

Hoe bedoel je, in het boek woord op schrift reageert hij op iemand anders(de naam is mij even ontschoten maar ik geloof dat arne wel weet wie ik bedoel) die het veel extremer stelt.
Hij heeft het juist weer wat afgevlakt omdat er iemand te ver doordraafde!

Op de studiedag in kampen heeft de Bruijne het een en ander toegelicht, ook waren er andere sprekers uit de gereformeerde kerken (zelfs een helemaal uit duitsland). Dit waren predikanten die ook kritiek over het stuk van de bruijne hadden geuit, maar op die dag kwamen ze toch weer aan de zelfde kant uit als de bruijne.

S de Marie was ook aanwezig en heeft geen kritiek geuit, uiteraard heeft hij met verscheidene anderen vragen gesteld, trouwens een goede zaak want daardoor kan je hetstuk nog beter toetsen, maar ik heb niet van hem begrepen dat er iets verkeerds in zag.
de Bruijne heeft alle vragen die hem gesteld werden toegelicht tot (m.i.) ieder tevredeheid.

mischien dat je even kan toelichten wat je daar mee bedoelt?
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: september 08, 2003, 09:23:50 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 21:17:40 schreef Truth4Ever:
Wie zou dit nog kunnen uitleggen aan een geintereseerde ongelovige?
Ik hoop dat die dit forum nog niet gevonden hebben.
Het bevestigt wellicht alle vooroordelen
[off-topic]Noem mij eens een forum waar ik als geinteresseerde ongelovige dan wel terecht kan.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: september 08, 2003, 09:33:14 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 21:19:55 schreef bert:
[...]
Het gaat hier duidelijk om de hantering van de tucht.

Als tucht het probleem is ken ik er ook nog wel een: Reformanda bedient zich ongeneerd van leugens en laster om haar gelijk te halen. Predikanten en docenten van de TU werden met naam en toenaam van van alles beschuldigd.  Zo erg dat destijds oudhoogleraren van de TU opkwamen voor hun collega's. Dat is zonde tegen het 9de gebod. Zelfs als de beschuldigingen gegrond zijn behoor je dat op een discrete manier te behandelen. Je gaat zeker geen zware beschuldigen in het openbaar in het rond strooien.

Ander voorbeeld:

quote:

En ook vindt hij dat H.J.terecht zegt dat de kerk als een ‘huis van zekerheden’ niet meer bestaat. Immers: “Het is ook zo’n denkfout om zekerheden te willen overdragen”. Dat wordt nu dus openlijk over de belijdenis gezegd, waarvan elke ambtsdrager, dus ook deze jonge dominees, voor God en zijn heilige gemeente verklaard hebben niet alleen dat zij van harte de hele leer die in de belijdenis beleden wordt, geloven en ermee instemmen, maar vervolgens ook dat zij die leer zullen onderwijzen (overdragen) en verdedigen tegen dwalingen. Maar in plaats van hun woord gestand te doen en zich dus te houden aan de roeping en hun aanvaarden van die roeping, gaan deze jonge dominees de weg op van de eigen authentieke inbreng, van het eigen verhaal, de eigen spiritualiteit. In plaats van vaste en zuivere leer staat het eigen ‘vrome’ denken – vroom, maar wel uit een zondig hart.
Hier worden twee predikanten met name genoemd ervan beschuldigt a) hun beloften niet na te komen b) dwaalleer te verkondigen c) meer in het algemeen zondig te zijn - maar dat is iedereen. Dit zijn leugens en is daarom lasterlijk en beschadigend richting bij name genoemde predikanten. Toch kan je dit gewoon nog lezen op hun website.

edit:
Meer hierover kun je hier lezen.

Ik zeg toch ook niks over De Marie? Ik heb zelfs geen mening over hem. Nou dan.

Om dit soort dingen beschouw ik het blad Reformanda als een soort kerkelijk roddelblad: je moet niet alles geloven wat er in de krant staat. Serieus nemen kan ik het blad in elk geval niet meer. Als je de leugen nodig hebt om de waarheid te dienen ben je goed krom bezig. Ik vind het schokkend dat dit soort dingen ongestraft over predikanten gezegd kan worden in een blad. Het is een overduidelijke, publieke zonde tegen het negende gebod.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2003, 09:40:28 pm door xgnoom »

Jos

• Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: september 08, 2003, 09:48:03 pm »
Lezer,

Ik ben eigenlijk heel pissed over wat er gebeurd is, je bent jaren aan de weg aan het timmeren met een aantal evangelisatie projecten, je let even niet op en de spreekwoordelijke kogel is door de kerk.

Volgens mijn bescheiden mening komt een groot deel van de huidige problemen (met als dieptepunt datgene wat vorige week in Berkel & R is gebeurd) voort uit slechte communicatie, broers en zussen in de Heer die dezelfde taal niet meer spreken, laat staan moeite doen om naar elkaar te luisteren.
Ik zal het uitleggen: Vroeger (10 a 20 jr geleden) wist elke nederlander wat
christenen waren, wat gereformeerd is ook, alleen dat "vrijgemaakt" moest je
uitleggen. Tegenwoordig weet eigenlijk niemand iets meer van het christendom af. Dus je moet bij de basis beginnen, wat op zich heel oppervlakkig lijkt tov "de oudere generatie". Maar het is het zeker niet minder oppervlakkig.
Verhalen die ik hoor bij (studenten/jongerenverenigingen) bevestigen dit.

Een ander punt wat ik aan wil snijden is dat een kerk altijd een reactie moet geven op een bepaalde tijd, wanneer de omstandigheden veranderen verandert ook ons referentiekader. In een compleet ontzuilde maatschappij is het dan ook zeer merkwaardig om je terug te trekken in je eigen zuil. Er zijn immers kansen die je vroeger niet had, in de "jaren 60 kocht je echt geen brood bij de katholieke bakker", terwijl je nu zonder na te denken een willekeurige turkse-pizza-tent binnenstapt.
Ik wil hiermee aangeven dat je juist een band als christenen (in een bep kerk) met elkaar krijgt wanneer je actief bezig bent naar buiten toe (zoutend zout, evangelisatie, hoe je het ook noemen wilt), "de kracht van de kerk is de missie". Dan wanneer je je altijd maar opsluit in je eigen subcultuur.

Ik hoop echter wel, en ik hoop dat jij/jullie ook met mij bidden dat dit slechts bij een incident blijft.

"Jos"michiel_@hotmail.com" class="bbc_email">michiel_@hotmail.com

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: september 08, 2003, 09:50:07 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 21:33:14 schreef xgnoom:
Reformanda bedient zich ongeneerd van leugens en laster om haar gelijk te halen. Predikanten en docenten van de TU werden met naam en toenaam van van alles beschuldigd.  Zo erg dat destijds oudhoogleraren van de TU opkwamen voor hun collega's. Dat is zonde tegen het 9de gebod. Zelfs als de beschuldigingen gegrond zijn behoor je dat op een discrete manier te behandelen.

Wélke leugens en laster strooit Reformanda rond? Ik wil daar graag een concreet bewijs/voorbeeld van hebben.

Ik was over de hoogleraren die in het ND opkwamen voor dr. De Bruijne net zo verbaasd als nu over jouw reaktie.
Wat is er mis met een publieke reaktie van Reformanda op een in een boek gepubliceerde mening van een hoogleraar?? Als een Kuitert een boek schrijft waarin hij het algemeen christelijke geloof betwijfelt, dan is toch ook niemand verrast of verbolgen over een publieke reaktie?
Als een hoogleraar openlijk met schriftkritiek aan de weg timmert, dan móet daarop openlijk gereageerd worden.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2003, 09:55:13 pm door Jakolien »
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: september 08, 2003, 10:02:29 pm »
Ik heb blijkbaar nogal wat gemist in de laatste paar dagen.

Viijf jaar geleden ofzo -- elle herinnert zich het misschien -- heb ik af en toe onder studenten geroepen dat het goed zou zijn als ze zich meer met hun kerkgenootschap zouden bemoeien; omdat ik bang was dat er dingen zouden gaan scheuren. Nu is het zover -- en, ds Wim, ik zie geen reden voor relativerende en sussende uitspraken want dit is geen incident, maar een begin. Plannen voor bredere actie bestaan, al weet ik er het fijne niet van.

Niemand in de GKv zou verbaasd mogen zijn. De bezwaarden hebben van zich laten horen en hoe. Al tien jaar lang. Je kunt ze niet verwijten niet in het publiek geopereerd te hebben. Nergens is zoveel gepubliceerd over deze kwesties als in Reformanda, Aanvulling en de brochures van de LWVKO.

Voor alle duidelijkheid, ik vind dat de bezwaarden in Berkel meer geduld hadden moeten hebben. Lankmoedigheid -- wachten met ingrijpen hoezeer je ook verontwaardigd bent -- is een geestesgave die de christen siert. Anderzijds, tien jaar is een behoorlijke tijd.

Helaas ken ik teveel verhalen van mensen die bezorgd zijn, om de trouw aan God in de kerken, naar wie niet geluisterd werd. Ik ben kritisch op zulke verhalen -- ik wil feiten horen, niet alleen klachten. Maar één van beide: of al deze broers en zussen in Christus liegen, of veel kerkenraden leggen de prioriteiten echt anders dan eerst Gods woord en dan pas de vrede in de gemeente. Tot op een classisvergadering heb ik meegemaakt, hoe "prinicpiële" discussiepunten werden genegeerd op grond van een relativistisch waarheidsideaal. "Broeder, fijn dat u de bijbel onderzoekt. Prachtig, dat u een toepassing maakt op de kerk. Jammer, dat u zich niet kunt vinden in onze acties. Pech, dat wij de bijbel niet zo lezen als u. Besef, dat er ook anderen zijn die die dingen juist wel willen. En waag het niet om nu nog langer de boel op stelten te zetten."

Die frustratie van bezwaarden heeft zich opgehoopt. De bom barst. En de schuld wordt gelegd bij die bezwaarden. Waar blijft het begrip? Kun je je niet voorstellen, dat als al die zaken die genoemd zijn in die brochure Laten wij ons bekeren?, of maar de helft ervan, op je overkomen als reële ontrouw van de kerken, je tot deze conclusie moet komen? Als je het dan niet eens bent met de bezwaren, leeft je dan op z'n minst in in de bezwaarden! Maar nee, zij worden afgedaan als een stelletje engdenkende fundamentalisten, die nog in de jaren '60-theologie zitten, arme stakkers, wat lopen ze achter, ze zijn niet meer te helpen, afvloeien die hap.

Ik heb het voorrecht iets van de interne beslommeringen te hebben meegemaakt. Voordat de LWVKO werd opgericht, was een man of vijftig bijeen in besloten vergadering. (Dat laatste was niet om dingen stiekem te doen, maar om elkaar te beschermen onverstandige dingen te roepen in het openbaar. Jawel, ook de mensen van Reformanda, Aanvulling en de LWVKO maken zich daar druk om.) Ik zal niet snel de sfeer van die vergadering vergeten. Niet op alle punten waren de aanwezigen het eens. Maar ze waren het eens omtrent de zorgen. Verschillende mensen legden hun zorgen voor, beargumenteerden die en namen opbouwende kritiek in ontvangst. De eindconclusie: het tij moet gekeerd, maar hoe?!

Kritiek op de modus operandi van de bezwaarden is soms nuttig en vast wel terecht. Maar je helpt hen niet als je hun kernzorg niet op z'n minst serieus probeert te begrijpen. Dat is er m.i. fout gegaan in de afgelopen 10 jaar, in de communicatie. En een groot van de reacties hier op het forum maken het er niet beter op.

Niet luisteren naar de adviezen van de bezwaarden is ook nog eens dom. Had het Jasperse-debat onlangs niet te maken met een diepe onvrede over het functioneren van geloof en kerk? De bezwaarden proberen op z'n minst al jaren de weg te wijzen om aan zo'n onvrede te ontsnappen. Er is niet geluisterd...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: september 08, 2003, 10:20:47 pm »
Ik zit op veilige afstand van de ellende, sinds ik in de VS woon. Daar gaan dingen er anders aan toe. Hier is het ook geen koek en ei. In "mijn" kerkgenootschap is er een serieuze scheuring geweest, vijftig jaar geleden. De Schilderianen (jawel!) werden collectief de kerk uitgezet omdat ze weigerden zich te binden aan een bepaalde interpretatie van de belijdenis. Nog altijd (gisteren nog) wordt er in preken gesproken over het verwerpen van de leugen over een "voorwaardelijk verbond". Ik ben geen Schilderiaan, maar de vrijgemaakte verbondsopvatting is me te dierbaar om blij te zijn met de karikatuur die gemaakt wordt.

Ik maak ook goede dingen mee. Zaken die is nogal gemist heb in de vrijgemaakte kerk. Zaken waarover gesproken had moeten worden om kaf en koren te scheiden, zowel onder de scheuring- als eenheiddrijvers in de GKv.

Voorbeeld. Vrijdag vindt er een debat plaats over "Gemeene Gratie" (Common Grace). Theologen zullen misschien glimlachen: dat was 80 jaar geleden. Maar het is een vraag die fundamenteel is én praktisch. Wat hebben gelovigen en ongelovigen gemeenschappelijk? De vrijgemaakten wisten het zo goed. Er is een antithese, op alle terreinen van het leven. Het cultuurmandaat van de mens wordt alleen op waarde geschat door de christen. Hij heeft wel de verantwoordelijkheid richting zijn cultuur, maar moet niet verwachten daar spiritueel opgebouwd te worden. Deze visie is sterk veranderd! Of beter gezegd, de visie is gewoon verdwenen. We doen maar wat. Praktische gevolgen:
- een principiële visie op de zondag wordt weggegooid. Er komt niet veel voor in de plaats.
- het bewustzijn dat de wereld i.h.a. geestelijk gevaarlijk is, leeft nauwelijks onder jongeren.
- de gedachte dat ook (en juist) binnen de kerk ongeloof en geloof strijden, is zwaar impopulair
- de culturele voorkeuren van deze tijd ("tijdgeest") zijn een motief voor vrijwel kritiekloze verandering
- de verworvenheden van seculiere en vrijzinnige wetenschap, zoals hermeneutiek, narratologie, sociologie en hymnologie, worden kritiekloos aanvaard als gezaghebbende instanties ten aanzien van kerkelijke ontwikkelingen
- we zijn niet meer in staat ze aan te wijzen: de duivel, de wereld, ons eigen vlees.

De vrijgemaakten missen al een poosje een gemeenschappelijke visie op fundamentele zaken. Is het raar, dat er dingen gaan botsen?
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: september 08, 2003, 10:31:04 pm »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: september 08, 2003, 10:35:54 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 21:50:07 schreef Jakolien:
[...]
Wélke leugens en laster strooit Reformanda rond? Ik wil daar graag een concreet bewijs/voorbeeld van hebben.

Wat is er mis met een publieke reaktie van Reformanda  .... Als een hoogleraar openlijk met schriftkritiek aan de weg timmert, dan móet daarop openlijk gereageerd worden.
Een voorbeeld vind je in dit topic

Je mag uiteraard reageren op dingen die gezegd worden. Maar laat individuele personen - en zeker hun integriteit - buiten schot. Er worden vrij gemakkelijk harde oordelen uitgesproken door Reformanda.

Overigens ben ik het eens met de diverse mensen die zeggen dat deze discussie nergens meer over gaat. Zeggen dat de fundamenten van de kerk hier in het geding zijn is m.i. zwaar overdreven. Het gaat om aantal relatief kleine punten. Houd het dan ook klein, doe niet net alsof de hele gereformeerde leer en belijdenis op de helling staan. Dat is gewoon niet zo.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: september 08, 2003, 11:00:51 pm »
Laat ik vooropstellen dat ik waardering heb voor de manier waarop Jakolien optreedt. Al ben ik het niet met haar eens.

Maar ik snap echt niet waarom een productie-arbeider die zondags werkt geen ouderling of diaken kan worden. Mensen die menen dat daar wel een grondige reden voor is raad ik eens aan om te kijken van welke produktie-arbeid men op zondag gebruik maakt en van welke artikelen men gebruikt maakt die mogelijk op zondag zijn geproduceerd.

Verder heb ik weining illussie dat we heel erg verder komen in deze discussie. Het gaat me aan het hart dat broeders en zusters tot deze keuze komen. Maar ze blijven zelf verantwoordelijk voor de keuze van 'vrijmaking' of whatever.

De vraag is eigenlijk heel simpel: "Wordt in de vrijgemaakte kerk nog geleerd dat er alleen door Christus bloed redding is?" Is het antwoord op de vraag nee? Onmiddelijk afscheiden. Is het antwoord ja? Dan is het vooral veel geduld hebben met de zwakheden van elkaar. Niet meer niet minder.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: september 08, 2003, 11:30:28 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 21:22:46 schreef jan:
Hoe bedoel je, in het boek woord op schrift reageert hij op iemand anders(de naam is mij even ontschoten maar ik geloof dat arne wel weet wie ik bedoel) die het veel extremer stelt.
Hij heeft het juist weer wat afgevlakt omdat er iemand te ver doordraafde!

Op de studiedag in kampen heeft de Bruijne het een en ander toegelicht, ook waren er andere sprekers uit de gereformeerde kerken (zelfs een helemaal uit duitsland). Dit waren predikanten die ook kritiek over het stuk van de bruijne hadden geuit, maar op die dag kwamen ze toch weer aan de zelfde kant uit als de bruijne.

S de Marie was ook aanwezig en heeft geen kritiek geuit, uiteraard heeft hij met verscheidene anderen vragen gesteld, trouwens een goede zaak want daardoor kan je hetstuk nog beter toetsen, maar ik heb niet van hem begrepen dat er iets verkeerds in zag.
de Bruijne heeft alle vragen die hem gesteld werden toegelicht tot (m.i.) ieder tevredeheid.

mischien dat je even kan toelichten wat je daar mee bedoelt?
Om kort op je post in de gaan kan ik verwijzen naar de discussie die gevoerd is op het forum van de gsv te Groningen:
http://www.gsvnet.nl/portal/viewtopic.php?t=217

De verslagen van de beteffende studiedag zijn inmiddels gepubliceerd in het blad de Reformatie. Overigens kan ik me niet herinneren dat de heer S. de Marie op deze dag aanwezig was. Wel waren er verschillende vragenstellers die met hem op een lijn zaten qua kritiek. Ik vond het een nuttige dag. Daarnaast hoop ik, dat deze studiedag en de verslagen in de Reformatie voor een hoop mensen een stuk duidelijkheid gaven over de materie.

In het boek Woord op Schrift ging de Bruijne in op dr. Loonstra (CGK).

Het gevaar waar De Marie op wees tijdens een voorlichtingsavond van de L.W.V.K.O is, dat je 'als je aan de schrift gaat knagen' de hele Bijbel kwijt kunt raken omdat je deze kunt gaan zien als een grote 'metafoor'. (in eigen woorden)

Je loopt inderdaad het risico dat je op een verkeerd spoor terecht komt, als je te veel kritische vragen bij het geloof gaat stellen. Als je met dergelijke vragen zit moet je de antwoorden in de schrift zoeken. Gebed en pastorale gesprekken kunnen hierbij ook veel nut bewijzen.
Een betere kerk begint bij jezelf.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: september 08, 2003, 11:52:06 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 22:20:47 schreef Qohelet:
Praktische gevolgen:
- een principiële visie op de zondag wordt weggegooid. Er komt niet veel voor in de plaats.
- het bewustzijn dat de wereld i.h.a. geestelijk gevaarlijk is, leeft nauwelijks onder jongeren.
- de gedachte dat ook (en juist) binnen de kerk ongeloof en geloof strijden, is zwaar impopulair
- de culturele voorkeuren van deze tijd ("tijdgeest") zijn een motief voor vrijwel kritiekloze verandering
- de verworvenheden van seculiere en vrijzinnige wetenschap, zoals hermeneutiek, narratologie, sociologie en hymnologie, worden kritiekloos aanvaard als gezaghebbende instanties ten aanzien van kerkelijke ontwikkelingen
- we zijn niet meer in staat ze aan te wijzen: de duivel, de wereld, ons eigen vlees.

De vrijgemaakten missen al een poosje een gemeenschappelijke visie op fundamentele zaken. Is het raar, dat er dingen gaan botsen?

Praktische gevolgen? In veel discussies wordt de Reformanda Gereformeerde tegenover de Evangelisch Gereformeerde geplaatst. Terecht?

De dingen die jij signaleerd zie ik bij geen van beide groepen.
Wel bij de mensen die zich niet zo met de kerk bezig houden. De randkerkelijke jongeren en de jongeren die het allemaal wel best vinden als je maar af en toe naar de kerk gaat. Dat zijn er nogal wat!

Mijn grote bezwaar tegen dit soort uitspraken is, dat veel mensen ze niet genoeg nuanceren. Veelal krijg ik de indruk dat DE KERK (bijna iedereen) fout is.
Geef mij dan toch maar de brieven van Paulus. Die probeert soms met zelfkritiek zijn lezers duidelijk te maken waar het aan schort. De toon in alle brieven van Paulus ervaar ik in elk geval als scherp maar met rust gebracht.

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: september 09, 2003, 12:11:19 am »

quote:

op 08 Sep 2003 22:35:54 schreef xgnoom:
[...]
op 08 Sep 2003 21:50:07 schreef Jakolien:
[...]

Wat is er mis met een publieke reaktie van Reformanda .... Als een hoogleraar openlijk met schriftkritiek aan de weg timmert, dan móet daarop openlijk gereageerd worden.

--------------------------------------------------------------------------------

Een voorbeeld vind je in dit topic

Ik zie in dit topic nergens een bewijs voor de 'leugens en laster' die Reformanda volgens jou zou rondstrooien.
Ik verwacht eigenlijk dat je een concreet bewijs geeft voor je beschuldiging. Dus een citaat uit het blad of een brochure of i.d. waarin iemand belasterd wordt.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

jan

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: september 09, 2003, 12:20:30 am »
oh sorry arne, dat had ik begrepen. (off-topic)Trouwens wie was die man met die snor die op elke discussiedeel een vraag stelde?(off-topic)

Maar mijn punt, er waren mensen uit de reformatie achterban en wat ons en hun verteld was was zeer leerzaam en niemand had zoiets van: die de Bruijne gaat veel te ver.

quote:

op 08 Sep 2003 23:30:28 schreef Arne:
[...]

In het boek Woord op Schrift ging de Bruijne in op dr. Loonstra (CGK).

Je loopt inderdaad het risico dat je op een verkeerd spoor terecht komt, als je te veel kritische vragen bij het geloof gaat stellen. Als je met dergelijke vragen zit moet je de antwoorden in de schrift zoeken. Gebed en pastorale gesprekken kunnen hierbij ook veel nut bewijzen.

oke dank je arne,

Dat heeft de bruijne ook gesteld.
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: september 09, 2003, 12:53:07 am »

quote:

op 08 Sep 2003 15:19:45 schreef Jakolien:
[...]

Kun je me een paar voorbeelden geven van dat wettische bij de 95 stellingen?
(Je kunt ze vinden op het internet: www.95stellingen.nl )

De hele subcategorie Liturgie en de meesten uit categorie Liederen... stelling B5, E1, E4, H2...

En wat er mis is met een publieke reaktie op een publiek bericht van een predikant. Ik denk niks... maar laat iemand die daar op wil reageren dat gewoon doen... Gewoon een persoonlijke mening... maar geen groep die even gezamelijk gaat reageren. Daarmee werk je partijvorming in de hand.... Mijn dominee zei daar zondag iets over toen we een tekst behandelden over een gemeente waar groepsvorming was ontstaan: Ik ben van Petrus, ik van Paulus, Ik van Apollos.... En ik ben van reformanda....
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: september 09, 2003, 09:11:41 am »

quote:

op 08 Sep 2003 14:58:37 schreef Jakolien:
[...]

Je hebt mijn vraag daarmee nog niet beantwoordt. Waarom stoort het je als ik wijs op het belang om in de kerk elkaar voor te houden om te dóen wat de wil van de Vader is? Ik weet ook wel dat de Here Jezus een hekel had aan farizeïstische regeltjes, maar wat heeft dat hiermee te maken? Lezen we in Gods Woord dan geen goede regels, die we kunnen aanmerken als Gods regels?

Zoals je het nu stelt, ben ik het ermee eens. Maar als ik op de Reformandawebsite zaken lees over bijvoorbeeld het ND en de CU, die geen verbintenis met onze kerken hebben, aangezien ze souverein in eigen kring zijn, denk ik: Reformanda wil ons ongereformeerde regelgeving opleggen. En dat is puur farizeisme. Daarnaast zie ik liever ware bekering tot God en verbrijzeling des harten (Thomas a Kempis) dan dat we een soort modelkerk gaan maken waar we slechts de regels van God, en niet de hartelijke verbintenis met Zijn Heilige Geest zoeken.

[...]

Het ND en CU als 'zaligmakend'? Ik zou niet weten hoe je aan dat idee komt. Juist over het ND en de CU is Reformanda bepaald niet positief! Ze is erg kritisch en al járen bezorgd over de koers van deze organisaties.

Ja en dat is nou net het probleem. Reformanda 'claimt' het ND en de CU, twee organisaties die geen kerkelijke organisaties zijn. Net als de VU, de TUK en het GMV wel iets te maken hebben met de GKV, maar er geen onderdeel van zijn. Tip: lees Kuyper "Ons Program".

[...]

Ik begrijp je niet Wiering. Jouw definitie van gereformeerd zijn is: alles bij Jezus neerleggen, bijbels-zijn en geen eigen regels bedenken, en bij je zoektocht naar zo'n écht gereformeerde kerk kom jij uit bij de NGK....
Ben jij echt dezélfde Wiering die hier een paar maanden geleden nog z'n verontrusting over de vernieuwingsdrang en de vrijzinnigheid in onze kerken uitte??
Oke, ik geef toe dat ik wat overdreven heb in de laatste posts. Ik deel de mening van Reformanda wat betreft de Liedboek-ontwikkelingen, wat betreft zaken als wereldgelijkvormigheid inzage onze 'radicaliteit' door écht gereformeerd te willen zijn en heel ons leven aan de Here Jezus te stellen, door bijvoorbeeld de kerk in brede zin in praktijk te brengen (pol. organisaties, kranten), MAAR: die wil moet uit ons hart komen, en niet uit de bijbel.
Dat lijkt vreemd op het eerste gezicht, maar het gaat erom dat je het ND wil lezen, dat je CU wil stemmen [/i], dat je GMV-lid wil zijn. Onze wil wordt immers omgebogen tot de wil des Vaders, schrijft Calvijn in zijn Institutie.
In deze zin ben ik dan liever Ned. Geref., ook al is dat wat rethorische overdrijving, want zij zijn tenminste niet van het slag 'Je MOET', 'Gij ZULT'. Want dat is wetticisme.
Ps. 111:10

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: september 09, 2003, 09:28:45 am »

quote:

op 09 Sep 2003 00:53:07 schreef Marnix:
De hele subcategorie Liturgie en de meesten uit categorie Liederen... stelling B5, E1, E4, H2...

Ik heb nog eens aandachtig de door jou genoemde stellingen gelezen, maar kan er niets in ontdekken wat 'wettisch' overkomt,
Misschien kun je wat specifieker zijn en duidelijk aangeven om welke zin(nen) het gaat. Nogmaals: Wie zo'n forse beschulding uit, moet op z'n minst duidelijk willen en kunnen aangeven waarop hij die beschuldiging baseert.

quote:

En wat er mis is met een publieke reaktie op een publiek bericht van een predikant. Ik denk niks... maar laat iemand die daar op wil reageren dat gewoon doen... Gewoon een persoonlijke mening... maar geen groep die even gezamelijk gaat reageren.

Dr. De Bruijne richt zijn boek niet aan één persoon maar aan een groot publiek.
Er is in verschillende bladen op De Bruijne gereageerd (ook in Nader Bekeken), niet omdat men als 'groep' wilde aanvallen, maar omdat een gevaarlijke, publiekelijk geuite visie om een publiekelijke reaktie vraagt.
Waarom zou men niet op een publieke manier mogen reageren op de inhoud? Zoals ik al zei: Niemand van ons zal protesteren wanneer bijv. dr. De Bruijne publiekelijk zou reageren op een verderfelijk boek van bijv. H. Kuitert. En terecht niet! Het is van groot belang voor iedere gelovige dat dwaling die publiekelijk geuit wordt, krachtig en publiekelijk wordt bestreden.
« Laatst bewerkt op: september 09, 2003, 05:29:30 pm door Jakolien »

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: september 09, 2003, 10:21:22 am »

quote:

op 09 Sep 2003 00:11:19 schreef Jakolien:
Ik verwacht eigenlijk .. een concreet bewijs ... voor je beschuldiging. Dus een citaat uit het blad of een brochure of i.d. waarin iemand belasterd wordt.
Niet zo heel lang geleden stond er een gedegen artikel in De Reformatie waarin met letterlijke citaten uit Reformande m.i. bewezen werd dat men daarin van tijd tot tijd over de schreef gaat.

Wat zich aan de waarneming van het "grote" publiek onttrekt, maar minstens zo erg is hetvolgende. Ikzelf heb als KR-lid (alweer flink wat jaartjes geleden, ben ook de jongste niet meer :+) mogen meemaken dat aan de predikant een schrijven werd gericht door een vooraanstaand Reformanda-lid waarin hij voor valse herder werd uitgemaakt, zonder bewijs en kennis van zaken, maar wel met verwijzing naar wat de overleden vader van deze predikant ervan gevonden zou hebben. We hebben de zaak toen laten rusten, al voelde ikzelf er toen veel voor om er een zaak van te maken: ernstige zonde tegen het 9e gebod. En dat bij herhaling, want op een milde reactie volgde een nog venijniger brief van deze Reformanda-broeder.

Ik zou dit voorval niet durven aanhalen als ik niet wist dat het geen incident was. Dergelijke brieven zijn (alleen destijds??) aan meer predikanten verstuurd. Het aan het begin van deze post aangehaalde artikel (dat ik desgewenst wel wil opzoeken) en een aantal posts op dit forum deden mij weer aan deze zaak denken.

Ergens vind ik het heel wrang: strijden voor de goede zaak en tegelijk in je optreden tuchtwaardig. Het is moeilijk om in dit alles met je lippen (en je pen/PC) niet te zondigen. Ik heb het ook aan de jongeren van de 95 stellingen geschreven: pas op voor verbittering, je weet wat de Schrift daarover zegt ....
Maarten van Loon

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: september 09, 2003, 10:24:38 am »

quote:

op 09 Sep 2003 09:11:41 schreef Wiering:
Ja en dat is nou net het probleem. Reformanda 'claimt' het ND en de CU, twee organisaties die geen kerkelijke organisaties zijn. Net als de VU, de TUK en het GMV wel iets te maken hebben met de GKV, maar er geen onderdeel van zijn.
Reformanda claimt helemaal niets. De kerk heeft nergens recht op (en Reformanda heeft nergens recht op), ook niet op de eens door haar opgerichte organisaties. Maar ze heeft met verdriet en bezorgdheid moeten toezien hoe het ND en het GPV werden 'omgedoopt' tot interkerklijke organistaties, terwijl het kerkelijke organisaties waren. Onze ouders waren zich  bewust van het feit dat de kerk een opdracht heeft in de samenleving. Onze dominee noemde het kort geleden nog in zijn preek: "Er waren destijds maar weinig gereformeerden, hooguit zo'n 7% van de bevolking, maar we wáren er wel! We waren aanwezig en we straalden wat uit!".

quote:

Dat lijkt vreemd op het eerste gezicht, maar het gaat erom dat je het ND wil lezen, dat je CU wil stemmen [/i], dat je GMV-lid wil zijn. Onze wil wordt immers omgebogen tot de wil des Vaders, schrijft Calvijn in zijn Institutie.
In deze zin ben ik dan liever Ned. Geref., ook al is dat wat rethorische overdrijving, want zij zijn tenminste niet van het slag 'Je MOET', 'Gij ZULT'. Want dat is wetticisme. [/b]

Onze 'wil' is óók bedorven door de zonde. Paulus verzuchte: Want ik doe niet wat ik wens, maar waar ik een afkeer van heb, dat doe ik. Ik ellendig mens! (Rom.7)
Ik weet niet hoe het bij de NGK gaat, maar ik neem aan dat ook daar nog vanaf de kansel de 10 geboden (van 'gij zult' en 'gij moet') worden voorgelezen. Dat is toch geen wetticisme??
En nee, er staat niet in de 10 geboden dat je een ND of een GPV moet hebben.
Maar het ND en het GPV waren wel vruchten van het besef dat we als kerk in de maatschappij moeten staan om zo een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Nu is dat 'kerkelijke' vervangen voor het 'christelijke', maar alle duidelijkheid is verdwenen. Er is geen gezamelijke visie meer (helemaal eens met Qohelet!)en er zijn geen duidelijke richtingaanwijzers meer. (Maar ik besef dat we nu wel erg of-topic raken...)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: september 09, 2003, 11:39:47 am »
Vast een hele stomme vraag, maar waarom gaan de "bezwaarden" niet naar 1 van de 25 smaakjes andere "gereformeerde" kerken?

Is er nou wérkelijk nog weer een 26e smaakje nodig?

Volgens mij gaat die kerk behoorlijk sterk lijken op een Gereformeerde Gemeente, of een strenge Bondskerk.

Maar ja, daar zal vast ook wel weer een tittel of jota verkeerd staan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: september 09, 2003, 12:27:29 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 10:21:22 schreef Maarten:
Niet zo heel lang geleden stond er een gedegen artikel in De Reformatie waarin met letterlijke citaten uit Reformande m.i. bewezen werd dat men daarin van tijd tot tijd over de schreef gaat.

Dat Rerformanda 'van tijd tot tijd over de schreef' zou gaan wordt inderdaad regelmatig beweerd. Maar ik zou nu graag concrete bewijzen willen zien van de beschuldiging dat Reformanda leugens en laster zou verspreiden. Kunt u misschien iets voor me citeren uit dat bewuste artikel?

Ja, en wat moet ik nu zeggen over die schrijverij van dat 'vooraanstaande reformanda-lid'? Ik kan natuurlijk niet reageren op iets wat zich bij jullie in de kerkenraadskamer heeft afgespeeld. Ik weet niets van het hoe en waarom.
Ik heb ook best wel eens brieven gestuurd naar een predikant, en ook naar een kerkenraad. Ik heb altijd erg mijn best gedaan om zorgvuldig te zijn en niet liefdeloos of venijnig over te komen. Maar het is erg moeilijk hoor, om juist díe woorden te kiezen die naar jouw overtuiging belangrijk zijn om te zeggen, maar om daarbij niemand een vervelend of gekwetst gevoel te geven.

U hebt aan de jongeren van de 95 stellingen geschreven: pas op voor verbittering, je weet wat de Schrift daarover zegt .... En het is goed dat u daarvoor waarschuwt. Maar ik zie in de 95 stellingen zoals ik die op hun site lees werkelijk geen aanleiding te veronderstellen dat zij verbitterd zijn. Integendeel zou ik haast zeggen. Ik vind ze erg rustig en zorgvuldig overkomen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: september 09, 2003, 12:40:50 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 10:24:38 schreef Jakolien:
(Maar ik besef dat we nu wel erg of-topic raken...)
Da's voor mij nog maar de vraag. Het bakkeleien over de stijl van Reformanda kan m.i. ook wel in andere topics. Dit heeft op zich niet zoveel met de '30' te maken.

Wat mij betreft zou dit topic moeten gaan over:
a) deel je de analyse die Reformanda en andere bezwaarden maken
b) deel je de gekozen aanpak van de 30 in B&R

Voor mij zijn dit twee losstaande vragen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: september 09, 2003, 12:54:27 pm »

quote:

Reformanda claimt helemaal niets. De kerk heeft nergens recht op (en Reformanda heeft nergens recht op), ook niet op de eens door haar opgerichte organisaties. Maar ze heeft met verdriet en bezorgdheid moeten toezien hoe het ND en het GPV werden 'omgedoopt' tot interkerklijke organistaties, terwijl het kerkelijke organisaties waren. Onze ouders waren zich bewust van het feit dat de kerk een opdracht heeft in de samenleving. Onze dominee noemde het kort geleden nog in zijn preek: "Er waren destijds maar weinig gereformeerden, hooguit zo'n 7% van de bevolking, maar we wáren er wel! We waren aanwezig en we straalden wat uit!".

Dus? Ik ben er niet trots op dat Nederland zoveel verschillende kerken heeft. Ik noem mezelf ook liever christelijk dan gereformeerd vrijgemaakt. Met alle christenen bij elkaar in een politieke partij steun je eenheid uit... met een GPV en daarnaast een RPF straal je verdeeldheid uit. Wat wil jij uitstralen naar de buitenwereld? Wat is er mis met interkerkelijkheid? Wat denk je dat God van al die verschillende kerken denkt?

quote:

Maar het ND en het GPV waren wel vruchten van het besef dat we als kerk in de maatschappij moeten staan om zo een lichtend licht en een zoutend zout te zijn. Nu is dat 'kerkelijke' vervangen voor het 'christelijke', maar alle duidelijkheid is verdwenen. Er is geen gezamelijke visie meer (helemaal eens met Qohelet!)en er zijn geen duidelijke richtingaanwijzers meer. (Maar ik besef dat we nu wel erg of-topic raken...)

Nu het kerkelijke is vervangen door het christelijke is er voor een buitenstaander juist een beetje duidelijkheid gekomen. Er is nu juist een gezamelijke visie die gezamelijk wordt uitgedragen in plaats van dat iedereen zijn eigen visie op een eigen manier uitdraagt.... En of dat duidelijkheid schept. En de richtingwijzer is nog steeds het zelfde.. dat is de bijbel. We moeten als christenen een zoutend zout zijn en een lichtend licht. Als ware kerk... en de ware kerk zit niet tussen gereformeerde muren maar is veel breder!

Wat de stellingen betreft... ik vind ze niet echt rustig overkomen... Ik vind ze nogal dwingend overkomen... Ik erger me aan een heleboel stellingen dan ook ontzettend omdat ze maar van 1 kant worden belicht (de reformanda-kant dus) en sommige stellingen daarnaast totaal verkeerd onderbouwd worden. Een aantal stellingen vind ik ook goed... Het is sowieso goed om over dingen na te denken... maar bij deze stellingen wordt het voor de makers al vaststaande antwoord er even bij gegeven.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: september 09, 2003, 01:32:22 pm »

quote:

Jakolien:
Kunt u misschien iets voor me citeren uit dat bewuste artikel?

Nou..., dat wordt een hoop typewerk :|. Ik zal het artikel opzoeken en dan geef ik door in welke jaargang, welk nummer je het artikel kunt vinden, dan kun je wellicht dat nummer bij iemand te leen vragen of zo.

quote:

Jakolien:
U hebt aan de jongeren van de 95 stellingen geschreven: pas op voor verbittering, je weet wat de Schrift daarover zegt .... En het is goed dat u daarvoor waarschuwt. Maar ik zie in de 95 stellingen zoals ik die op hun site lees werkelijk geen aanleiding te veronderstellen dat zij verbitterd zijn. Integendeel zou ik haast zeggen. Ik vind ze erg rustig en zorgvuldig overkomen.

Desgewenst wil ik je wel (en uiteraard ook aan anderen als die dat willen) de reactie sturen die ik naar de "jongeren van de 95 stellingen" heb gestuurd. Een emailtje naar mij (maarten.van.loon@freeler.nl) met je emailadres, en je krijgt 'm opgestuurd.

O ja, zeg tegen mij maar gewoon je en jij hoor. Ik was nog een erg jong broekje in de tijd dat dat geval speelde en nu ben ik sinds een jaar of 4 aangeland in de leefdtijdscategorie(!!) waartoe Henk Jasperse schijnt te behoren :)
Maarten van Loon

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: september 09, 2003, 01:55:03 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 12:54:27 schreef Marnix:
Wat is er mis met interkerkelijkheid?

Met interkerkelijkheid bedoel ik de valse oecumene. De zogenaamde eenheid onder christenen, die men wil ervaren door het evangelie tot het uiterste te versmallen, met de woorden: Jezus is Heer. Kerkmuren worden weggeredeneert, we zijn samen christenen omdat we toch 'allen dezelfde Heer aanbidden'.
Met deze opvatting is heel veel mis. Ze heeft in het verleden al vaak strijd en tweedracht veroorzaakt, en is ook in de jaren 60 de aanleiding geweest tot een kerkscheuring.
Het evangelie is niet op een stuivertje te schrijven. De kerk is niet meteen al 'ware kerk' als zij Jezus als haar Heer erkent. Zij zal in alle dingen naar Gods Woord moeten willen leven en handelen. Niet om te drijven tot een dopers perfectionisme, maar vanuit het besef dat zij apart is gezet door Christus om heilig voor Hem te leven. Christus accepteert geen mooie vrome woorden/belijdenissen van Zijn Bruid zonder radicale gehoorzaamheid. Hij heeft ons Zijn complete Woord gegeven om ons persoonlijk én kerkelijke leven daarnaar te richten. De 'kerk van de valse oecumene' zegt genoeg te hebben aan een paar woorden (Jezus is Heer), ze predikt vrede waar geen vrede is en eenheid waar geen eenheid is. Maar Christus zegt: Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar eerder verdeeldheid. Hij bad niet voor eenheid in het algemeen, maar voor eenheid in de waarheid! En in Hebr. 4:12 lezen we: Want het Woord van God  is levend en krachtig en scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard, en het dringt door, zó diep dat het vaneenscheidt ziel en geest, gewrichten en merg... enz. En in Openb. 2:12-16 waarschuwt Jezus ons met de woorden dat Hij het tweesnijdende scherpe zwaard in handen heeft om te 'strijd te voeren' tegen hen die zich niet van hun dwaalleer hebben willen bekeren.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: september 09, 2003, 02:12:55 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 00:11:19 schreef Jakolien:
[...]
Ik zie in dit topic nergens een bewijs voor de 'leugens en laster' die Reformanda volgens jou zou rondstrooien.
Ik verwacht eigenlijk dat je een concreet bewijs geeft voor je beschuldiging. Dus een citaat uit het blad of een brochure of i.d. waarin iemand belasterd wordt.

Deze discussie is in het genoemde topic gevoerd, incl citaten en argumenten. Hier zou die offtopic worden. Overigens vind ik het suggereren dat iemand dwaalleer verkondigt of bewust afwijkt van de belijdenis oid al laster. Het is kwetsend. Dat is niet afhankelijk van de goede bedoelingen van degene die het zegt, maar afhankelijk van hoe de persoon waarover het gaat het opvat.

Wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben. Een ieder die zegt God lief te hebben maar zijn broeder haat is een leugenaar I Joh 4

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: september 09, 2003, 02:19:23 pm »
Meer nieuws: http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=17933

quote:

S. de Marie en M. Noort laten desgevraagd weten er geen behoefte aan te hebben mededelingen te verstrekken over het aantal aanwezigen zondag. De Marie: ,,We hadden een fijne dienst.'' Noort: ,,En we gaan rustig voort.''
Dat belooft.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: september 09, 2003, 02:21:43 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 13:55:03 schreef Jakolien:
Christus accepteert geen mooie vrome woorden/belijdenissen van Zijn Bruid zonder radicale gehoorzaamheid. Hij heeft ons Zijn complete Woord gegeven om ons persoonlijk én kerkelijke leven daarnaar te richten.
Je vergeet het belangrijkste: Christus heeft zijn leven gegeven om onze zonden totaal en volledig te vergeven. Onvoorwaardelijk. Onze daden zijn niet nodig voor ons behoud, laat staan dat we de kerk moeten gaan redden. Dat geeft echte vrede.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: september 09, 2003, 02:44:39 pm »
ben het met je eens dat wij niet reddend voor de kerk bezig kunnen zijn maar God heeft ons wel de opdracht gegeven zijn woord zuiver te houden. Het mest lastige vind ik de hele discussie dat de intentie van beide partijen is God dienen en volkomen lief te hebben.Maar ik ben het met de "reformanda-mensen" eens dat er reden voor zorg is. Wij zijn m.i. behoorlijk wereldgelijkvormig geworden en het voelt vaak nog zo lekker ook.
Ik verlang ook niet terug naar de tijd dat mensen buiten de kerk " gevaarlijk" waren maar we onderschatten de wereld en de duivel en ons eigen vlees behoorlijk.
Verder vindt ik het flauw en oneerlijk dat er een bepaalde opluchting ontstaat als een aantal mensen zich onttrekken van de kerk zodat er nu meer ruimte voor vooruitgang ontstaat. Noemen we dat liefde in Christus?

Jakolien

• Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: september 09, 2003, 04:16:47 pm »

quote:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
S. de Marie en M. Noort laten desgevraagd weten er geen behoefte aan te hebben mededelingen te verstrekken over het aantal aanwezigen zondag. De Marie: ,,We hadden een fijne dienst.'' Noort: ,,En we gaan rustig voort.'' .

Mijn zusje en haar gezin zaten daar zondag ook in de kerk. Ze hebben er inderdaad ook een fijne dienst gehad. (Er waren ongeveer 55 mensen bij elkaar)

Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.
Ik schrik hier behoorlijk van. Zo snel had ik dit niet verwacht...
Ik weet niet meer wat ik moet doen...
Voorlopig zullen jullie me hier even niet meer zien.
Ik ga nu diep nadenken, praten, bidden, piekeren....
Groeten aan allemaal,
Jakolien.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: september 09, 2003, 04:27:55 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 16:16:47 schreef Jakolien:
[...]

Groeten aan allemaal,
Jakolien.

Dat 's Heeren zegen op u daal
Zijn gunst uit Sion u bestraal.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: september 09, 2003, 04:31:22 pm »

quote:

[...]
Groeten aan allemaal,

Met piekeren zul je weinig opschieten. Met bidden en nadenken des te meer...
Ik bid voor je.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: september 09, 2003, 04:33:40 pm »
Dat is leuk 6 dagen voor de schooldag in Kampen, wat zal me dat een feest worden.
Men moet wel oppassen dat men niet te overhaast keuz's gaat maken, er is tijd nodig. Anders krijg je massahysterische reactie's die zich in dit topic ook al manifesteren.
We weten feitelijk nog niet echt veel wat er speelt.

Weet alleen dat we in deze discussie niet op de man moeten gaan spelen, en proberen een beel te vormen van een persoon.
Er zijn landelijk meer mensen die problemen hebben met de keuze's die de laatste tijd zijn gemaakt.

Noach zat trouwens ook niet met de meerderheid op een schip, en volgens de meerderheid had hij ongelijk.

Daarnaast was het wel weer te verwachtend dat er weer een scheiding aan zat te komen. Zo om de 25 jaar, als er weer een nieuwe generatie het wiel gaat uitvinden, vind er wel een scheiding plaats.  
Puur statitisch...alleen komen de dezelfde discussies weer naar voren.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: september 09, 2003, 04:56:50 pm »

quote:

[...]
Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden,

Als je dit nog leest ben ik wel benieuwd waar je dit las... Of mag dat niet openbaar gemaakt worden?

quote:

...in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.
Of all places... :?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: september 09, 2003, 05:16:05 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 16:56:50 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Als je dit nog leest ben ik wel benieuwd waar je dit las... Of mag dat niet openbaar gemaakt worden?

[...]

Of all places... :?

quote:

Mijn zusje en haar gezin zaten daar zondag ook in de kerk. Ze hebben er inderdaad ook een fijne dienst gehad. (Er waren ongeveer 55 mensen bij elkaar)
Denk dat er misschien inside info aanwezig is
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: september 09, 2003, 07:44:07 pm »
Noteert u alvast 11 oktober 2003 in uw agenda?

Het LWVKO schrijft voor die dag een landelijke bijeenkomst uit.

Let op de advertenties in de bladen.

http://www.aanvulling.nl/lwvko.htm

Jakolien,

Wat is het verschil tussen de vergadering op 11 oktober en die van 20 september?

edit:

Ik kan alleen wat informatie over de bijeenkomst van 11 oktober vinden.
« Laatst bewerkt op: september 09, 2003, 08:28:27 pm door Arne »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: september 09, 2003, 08:07:59 pm »

quote:

[...]

Maar... zojuist las ik het bericht dat het er op 20 september a.s een LANDELIJKE OPENBARE VRIJMAKINGSVERGADERING zal worden gehouden, in het kerkgebouw van de Nederlands Gereformeerde Kerk te Zwolle.
Ik schrik hier behoorlijk van. Zo snel had ik dit niet verwacht...
Ik weet niet meer wat ik moet doen...
Voorlopig zullen jullie me hier even niet meer zien.
Groeten aan allemaal,
Jakolien.

Ik bid met je mee.... Zullen we allemaal deze discussie even laten voor wat het is en dagelijks God bidden om hulp? En Jakolien, ik zal ook voor jou bidden om wijsheid om de juiste besluiten te nemen.

Waar lees je deze info trouwens Jakolien?
« Laatst bewerkt op: september 09, 2003, 08:14:44 pm door Marnix »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: september 09, 2003, 08:19:03 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 19:44:07 schreef Arne:
Noteert u alvast 11 oktober 2003 in uw agenda?

Het LWVKO schrijft voor die dag een landelijke bijeenkomst uit.

Let op de advertenties in de bladen.

http://www.aanvulling.nl/lwvko.htm

Jakolien,

Wat is het verschil tussen de vergadering op 11 oktober en die van 20 september?
Arne... met een nationale vrijmakingsdag dreigt er dus ook een landelijke kerkscheuring binnen de GKV. Dat is iets anders dan een landelijke bijeenkomst.. daar ligt het verschil dus.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: september 09, 2003, 08:36:29 pm »

quote:

op 09 Sep 2003 20:07:59 schreef Marnix:
[...]
Zullen we allemaal deze discussie even laten voor wat het is en dagelijks God bidden om hulp?
Lijkt me een goed plan.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: september 09, 2003, 10:40:22 pm »
Ik doe ook mee met stoppen. Het wordt een herhaling en ik kom in de verleiding harde woorden te gaan spreken. Overigens niet op de man bedoeld (zou niet durven). Dat lijkt me niet goed.

Deze discussie is al tig keer gevoerd. Mijn evaluatie:

- De problemen die Reformanda aankaart zijn legitieme vragen. Sommige van die problemen worden ook via de kerkelijke weg nog volop behandeld. Sommige ook niet. Deze problemen moeten echter wel in een redelijk perspectief gebracht worden. Problemen zijn er altijd en naast de problemen die Reformanda aankaart zijn er nog vele andere vragen en problemen binnen de kerken. De vragen waar het om gaat legitimeren m.i. geen afscheiding. Mijn probleem met Reformanda is de overtrokken manier waarop aandacht wordt gevraagd voor legitieme vragen, niet de inhoudelijkheid van die vragen. Klagen kan iedereen, als je goed zoekt vind je altijd wel wat, fouten bij anderen aanwijzen is gemakkelijk. Suggereren de kerk in verval is, woorden als 'kerkafbraak' gaat mij veel te ver. 'Uw hart haastte zich niet om een woord voor Gods aangezicht uit te spreken' Pred 5

- Er is sprake van een sterk wij-zij gevoel. Je hoort erbij of je bent ertegen. En als je tegen bent ben je een vijand, zo wordt het ook gebracht. Ik vind echter dat we (nog wel) in dezelfde kerk zitten. We zijn broeders en zusters van elkaar. De vijandschap en de tegenstellingen die gecreeerd worden zijn m.i. verre van bijbels. De grote kunst is nu juist om in eenheid met elkaar samen te kunnen leven, ook al zijn we het niet in alles eens. Dat is christen-zijn in de praktijk. Geen oorlog, maar vrede. In een hokje gaan zitten met mensen die het allemaal in alles met elkaar eens zijn kan iedereen. Al in de tijd van Paulus was er onenigheid: 'Ik bedoel dit: Dat ieder van u zijn leus heeft: Ik ben van Apollos! En ik van Cefas! En ik van Christus!' I Kor 1

- Je zorgen maken over de kerk mag tot op zekere hoogte. Ik vind het merkwaardig dat groepen mensen elkaar vinden in organisaties omdat ze zorgen hebben over de kerkelijke gang van zaken. Het is een verkeerd motief. Ik vind dat je je zorgen ook mag relativeren en die in Gods hand mag leggen. Hij zorgt voor je, Ps 16; 'Zoek eerst het koninkrijk Gods en deze dingen zullen u bovendien geschonken worden.' Mat 6

- We zijn allemaal even schuldig. We hebben allemaal Christus even hard nodig. Dat behoort ons te binden. In het besef dat we zondige kleine mensjes zijn weten we ook dat we snel uitschieten en ruzie maken en dat we hier op aarde niet de perfecte kerk kunnen maken. Het gaat er ook niet om te vuur en te zwaard te strijden voor een perfect gezuiverde kerk hier op aarde met een prachtige theologie die tot in de finesses klopt. Dat krijg toch niet voor elkaar. Het gaat om de erkenning dat de zuivering van de kerk alleen door Christus kan plaatsvinden en dat Christus in ons hart woont, ons vrijmaakt van schuld en onze levens verandert. Alleen dan zal die zuivering waarachtig zijn. We moeten samen op de knieen en samen naar God toe. Al het andere is 'second best', niet onbelangrijk, helemaal niet, maar wel pas in tweede instantie belangrijk: 'Zij heeft het goede deel gekozen', Mat 10:38-42.

Tot slot: Zoek antwoorden bij Jezus Christus, Hij heeft ze, echt waar...

Werp al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u...

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: september 10, 2003, 01:04:08 am »
Laten we dan maar bidden tot onze hemelse Vader om inzicht, wijsheid, toenadering, begrip en liefde. Laten we smeken om genade en vergeving en om de leiding van God in ons leven. Laten we zoeken naar het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid. Laten we God loven om zijn offer gegeven aan ons in Jezus Christus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: september 10, 2003, 03:29:07 am »
Helemaal me je "opsomming" eens xnoom.
Vooral

quote:

De grote kunst is nu juist om in eenheid met elkaar samen te kunnen leven, ook al zijn we het niet in alles eens. Dat is christen-zijn in de praktijk. Geen oorlog, maar vrede. In een hokje gaan zitten met mensen die het allemaal in alles met elkaar eens zijn kan iedereen. Al in de tijd van Paulus was er onenigheid: 'Ik bedoel dit: Dat ieder van u zijn leus heeft: Ik ben van Apollos! En ik van Cefas! En ik van Christus!' I Kor 1

Van die vijandschap is er nog genoeg over van vorige 'vrijmakingen'.

Dat kan nooit goed zijn voor de ogen van de Here.

Blijf in gesprek en begin niet met mensen te negeren.  

Ik bid met allen mee.
in essentials unity; in non-essentials charity.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: september 10, 2003, 08:43:55 am »
Misschien een wat nuchtere vraag, maar waarom maken we ons zo druk over dertig man die een gemeente verlaten?
Jaarlijks verlaten wel meer mensen de GKv, en ik zie niet in waarom dit anders zou zijn. Men heeft een probleem met de algemene houding van de GKv, op brede gebieden, en men blaast hoog van de toren i.v.m. 'schriftkritiek' etc. Momenteel studeer ik onder andere Oude Testament, en de stukken van De Bruijne kan ik best begrijpen.
Het maakt bijvoorbeeld best uit of ergens 'Edom' of 'Adam' staat, en het verschil in Hebreeuwse letters is niet groot. Dit wil helemaal niet zeggen dat je hiermee aangeeft dat de bijbel het Woord van God niet is, maar het wil wel zeggen dat je niet met oogkleppen op dat boek moet gaan bekijken.

Ik vind de kritiek aan de ene kant inhoudelijk gezien te grof en ondoordacht. Liever zie ik kritiek van theologen in dit soort gevallen dan door kerkleden die niet veel theologische achtergrondkennis hebben. Dit niet omdat ik me beter voel, maar het is ook onzin als ik iets ga zeggen over scheikunde. Theologie is een vak.

Dan nog waar ik mee begon; veel mensen staan er tegenaan te hikken dat ik dertig mensen als een te klein aantal zie om me druk over te maken. Ik vind ook dat ze weinig vertrouwen in de Here als Rechter hebben. Hij ziet alles en zal straffen wie dat nodig hebben. Wat meer vertrouwen op Hem, van beide zijden, zou absoluut geen kwaad worden.

de mens wikt, maar de Heere beschikt
Ps. 111:10

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: september 10, 2003, 09:04:49 am »

quote:

op 10 Sep 2003 08:43:55 schreef Wiering:
Theologie is een vak.

En hier gaan veel Vrijgemaakten de fout in. Hoewel het zinvol is de bijbel te bestuderen, had 99,9% ( of moet ik zeggen 100%) van de eerste christenen dit vak niet bestudeerd.
En dagelijks werden toegevoegd, en wonderen en tekenen volgden hen!

Zou dat het verschil zijn tussen geloven met je hoofd en geloven met je hart?

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: september 10, 2003, 09:13:36 am »

quote:

op 10 Sep 2003 08:43:55 schreef Wiering:
Misschien een wat nuchtere vraag, maar waarom maken we ons zo druk over dertig man die een gemeente verlaten?

Jaarlijks verlaten wel meer mensen de GKv, en ik zie niet in waarom dit anders zou zijn. [...]
veel mensen staan er tegenaan te hikken dat ik dertig mensen als een te klein aantal zie om me druk over te maken. [...]
- omdat het om 30 mensen in 1x gaat.
- omdat het oa. gaat om de voorzitter van Reformanda (De Marie) en een andere medewerker (Noort).
- omdat ze zich niet bij een andere kerk aansluiten, maar (op termijn) een eigen kerk willen beginnen.
- omdat ze "alle gelovigen geroepen zijn zich nu vrij te maken".
- omdat ze  zij maken zich vrij van een kerkgemeenschap die zij nu naar art. 29 NGB onwettig achten", oftewel ze vinden de GKv geen echte kerk van Christus meer.
- omdat ze het waarschijnlijk niet bij Berkel willen laten (zie bericht over landelijke vergadering, en de suggestie die uitgaat van deze website, en de suggestie van het feit dat het om prominente 'bezwaarden' gaat.

Maar wel hebben we weinig informatie van deze groep om zinvol over hun moteieven kunnen discussieren. En ook zou elke onttrekking die niet louter het gevolg is van ongeloof voor de achterblijvers een reden moeten zijn voor introspectie en evaluatie.

Toevoeging: www.gereformeerd.info heeft nu enige informatie: het persbericht en de 'acte van vrijmaking' in Venlo - die mij eerlijk gezegd ontgaan was.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2003, 09:58:42 am door gesp »
as blunt as Ockham's razor

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: september 10, 2003, 09:54:11 am »

quote:

op 08 Sep 2003 16:43:51 schreef xgnoom:
[...]

Dit vat ik op als een oproep tot scheuring.

Xgnoom, oproep tot vrijmaking voor de duidelijkheid.
We hebben met name door de vrijmaking geleerd dat niet zij de kerk scheuren die zich vrijmaken van onschriftuurlijke besluiten, maar dat zij de kerk scheuren die onschriftuurlijke besluiten voor vast en bondig aanvaardt willen zien.

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: september 10, 2003, 10:01:54 am »

quote:

op 10 Sep 2003 09:54:11 schreef Justin:
[...]

, maar dat zij de kerk scheuren die onschriftuurlijke besluiten voor vast en bondig aanvaardt willen zien.

Uiteraard! ;)
« Laatst bewerkt op: september 10, 2003, 10:07:44 am door bengel »