Auteur Topic: Scheuring in GKV? -- [ deel II ]  (gelezen 25118 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Scheuring in GKV? -- [ deel II ]
« Reactie #300 Gepost op: september 23, 2003, 12:05:15 am »

quote:

op 22 Sep 2003 17:45:50 schreef Eelco:
Welk deel zou jij durven ontkennen? Ik geen enkele.
Ik heb ook niet gezegd, dat ik het ontken. Ik mis de nuance.
"De massale invoering van gezangen" Hebben wij soms het complete liedboek zonder nadere studie ingevoerd?
"De ruimere opvattingen over de zondag" ??? Waar moet ik dat lezen? De synode heeft alleen maar gezegd, dat er twee opvattingen mogelijk zijn m.b.t. de grond van de zondagsrust, niets over een ruimere opvatting van die zondagsrust zelf.
"Makkelijker omgaan met echtscheiding" Ook nogal kort door de bocht.

quote:

op 22 Sep 2003 20:47:08 schreef Johny in een ander topic:
Waarom forse termen in het RD?
Doen zij niet aan objectieve verslaggeving, gewoon doorgeven wat er gebeurt zonder inkleuring hiervan? Ik denk dat wat het punt objectieve verslaggeving het ND nog wel eens wat kan leren van het RD. Dit zal zondermeer te maken hebben met de bredere kerkelijke achterban van het RD.
Lees even mee in het RD:

quote:

Een aantal bezwaren die de verontruste vrijgemaakten tegen hun kerk hebben, is zeker terecht. De massale invoering van gezangen, de ruimere opvattingen over de zondag en het makkelijker omgaan met echtscheiding, kunnen moeilijk als een vooruitgang worden gezien.

De vrijgemaakte kerken worden duidelijk beïnvloed door de evangelische beweging, terwijl ook modern-gereformeerde tendensen niet afwezig zijn. Het zal niet zo lang meer duren voor ook hier de kwestie van de vrouw in het ambt op de synodeagenda komt.

Maar wat vanouds uit bevindelijke kring als het grote bezwaar tegen de Gereformeerde Kerken (al dan niet vrijgemaakt of buiten verband) werd aangevoerd, namelijk het ontbreken van de onderscheidende prediking, wordt helaas in de kring van de verontrusten niet zo gevoeld. Terwijl dat toch bij uitstek gezien moet worden als de invalspoort voor een oppervlakkig christendom dat op den duur aan Schrift en belijdenis geen boodschap meer heeft.

Objectief? Weergeven wat er gebeurt zonder inkleuring?
En volgens de laatste alinea slaan de bezwaarden de plank ook nog volledig mis, want ze hadden zich moeten afscheiden om een veel ernstiger reden: het ontbreken van onderscheidende prediking. Hoezo brede kerkelijke achterban.

Henk van der Meulen

• Bekijk profiel
« Reactie #301 Gepost op: september 23, 2003, 09:33:41 am »
In onze gemeente (te Wezep) spelen ook al jaren de kwesties die door de bezwaarde broeders en zusters worden aangevoerd. Binnenkort zal de kerkenraad moeten beslissen over de oproep tot reformatie. Onze predikant, C.van Dusseldorp, heeft op 14 september op een waardige manier de gemeente gewezen op het Woord en de Geest door een preek over I Korinthe. De preek is te vinden op internet: http://www.gkvwezep.nl/actuele_preken/14_september_03.doc.

Lezing is van harte aan te bevelen.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #302 Gepost op: september 23, 2003, 09:40:38 am »
Hallo Henk,
Ik zal hem even 'clickable' maken:
http://www.gkvwezep.nl/actuele_preken/14_september_03.doc

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #303 Gepost op: september 23, 2003, 10:03:48 am »

quote:

op 22 Sep 2003 18:49:51 schreef Johny:

Jan,

Wat is het verschil dan tussen werken op zondag en werken op zondag?

Op de topic Zondagsrust staat hier meer over, maar kort. Wat zijn dan werken van noodzakelijkheid??? Een politieman die supporters van een voetbalclub begeleidt. Een medewerker van een elektriciteitsbedrijf die ervoor zorgt dat het licht in de kerk brandt?

quote:

op 22 Sep 2003 21:50:45 schreef Johny:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Mattheus 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Mattheus 5:17 (BOEK) Denk niet dat Ik ben gekomen om de wetten van Mozes en de woorden van de profeten opzij te schuiven. Ik ben juist gekomen om er de volle betekenis aan te geven.
Matteüs 5:17 (CANIS) Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet komen opheffen, maar volmaken.
Mattheus 5:17 (GNB) ‘Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze hun volle betekenis te geven.
Mattheüs 5:17 (LEI) Meent niet dat ik gekomen ben om Wet en Profeten af te breken; ik ben niet gekomen om af te breken, maar om aan te vullen.
Mattheus 5:17 (LU) Gij moet niet menen, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden: ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Mattheus 5:17 (PALM) Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om ze te ontbinden, maar te vervullen.
Mattheus 5:17 (SVV) Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

--------------------------------------------------------------------------------

Lijkt mij toch enigzins strijdig met jou antwoord, volgens mij ben jij te snel gestopt met lezen, welke vertaling je er ook op naslaat.

Heb ik altijd moeite mee, je gelijk proberen te halen door 1 bijbeltekst te roepen en dat als wapen te gebruiken.

quote:

op 22 Sep 2003 21:50:45 schreef Johny:
Bij welke kerk denk je dat ik hoor, ik verneem het graag, maar je kon wel eens verkeerd zitten. Maar dat vertel ik je pas als je hierop antwoord.
Je zit vast niet in de Evangelische hoek. Wat dan wel? Kan van alles zijn CGK (Bewaar het pand), GG, Geref. Bond, etc.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 12:39:27 pm door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #304 Gepost op: september 23, 2003, 01:50:43 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:59:34 schreef Peter:
[...]

RD-fan? Het volgende citaat is gespeend van iedere nuance.

Nee, geen RD-fan. Maar ik heb liever een krant die kwaliteit boven de kwantiteit stelt.

quote:

op 23 Sep 2003 00:05:15 schreef Peter:
[...]

Ik heb ook niet gezegd, dat ik het ontken. Ik mis de nuance.
"De massale invoering van gezangen" Hebben wij soms het complete liedboek zonder nadere studie ingevoerd?
"De ruimere opvattingen over de zondag" ??? Waar moet ik dat lezen? De synode heeft alleen maar gezegd, dat er twee opvattingen mogelijk zijn m.b.t. de grond van de zondagsrust, niets over een ruimere opvatting van die zondagsrust zelf.
"Makkelijker omgaan met echtscheiding" Ook nogal kort door de bocht.

[...]

Lees even mee in het RD:
[...]

Objectief? Weergeven wat er gebeurt zonder inkleuring?
En volgens de laatste alinea slaan de bezwaarden de plank ook nog volledig mis, want ze hadden zich moeten afscheiden om een veel ernstiger reden: het ontbreken van onderscheidende prediking. Hoezo brede kerkelijke achterban.
Het is inderdaad opgeschreven zoals de zaken ervoorstaan binnen de GKV, en inderdaad het verwijt is terecht.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #305 Gepost op: september 23, 2003, 04:04:42 pm »
deze link dan ook maar eens opnemen...
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=71217
shoot me again, I ain't dead yet

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #306 Gepost op: september 23, 2003, 04:31:27 pm »
Ze hebben mijn post vast gelezen. ;)
Inderdaad een stuk genuanceerder.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #307 Gepost op: september 23, 2003, 07:22:59 pm »
deze link dan ook maar eens opnemen...
http://www.reformanda.nl/nieuws/wmview.php?ArtID=164
Ff zoeken bij Reformanda.nl leverde dit op.
Nu nog graag de toespraak van vd Gurp
Ik doe niet meer mee.

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #308 Gepost op: september 23, 2003, 08:06:58 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 22:18:19 schreef Jan W:
Christus plukte zelf aren op de sabbath, de farizeeën namen hem dat kwalijk, volgens mij zijn er nog steeds mensen die dat vandaag de dag nog doen.

Welke bijbel heb jij eigenlijk Jan?

quote:

Lukas 6:1  Het geschiedde op een sabbat, dat Hij door korenvelden ging en zijn discipelen plukten aren en aten die, ze stuk wrijvende met hun handen.
Lukas 6:1 (CANIS)  Eens ging Hij op een sabbat door een korenveld, en zijn leerlingen plukten aren af, wreven ze met de handen uit, en aten ze op.
Lukas 6:1 (GNB)  Op een sabbat liep Jezus eens door korenvelden. Zijn leerlingen begonnen aren te plukken; ze wreven die tussen hun handen en aten de korrels op.
Lucas 6:1 (LEI)  Toen hij eens op een sabbat door een koornveld wandelde, trokken zijn leerlingen aren uit, wreven ze in de handen en aten de korrels op.
Lukas 6:1 (LU)  En het geschiedde op een sabbat na den tweeden feestdag, dat hij door het koren ging; en zijne jongeren plukten aren, en aten ze, en wreven ze met de handen.
Lukas 6:1 (PALM)  En het geschiedde op de tweede eerste Sabbath, dat Hij door het gezaaide ging; en Zijn discipelen plukten aren, en aten, wrijvende die met hun handen.
Lukas 6:1 (SVV)  En het geschiedde op den tweeden eersten sabbat, dat Hij door het gezaaide ging; en Zijn discipelen plukten aren, en aten ze, die wrijvende met de handen.
Ik vindt dat als jij iets aanhaald je het ook goed moet doen. Niet Christus plukte aren!
Daar komt bij dat jij meent een NT-isch gebeuren, waarin men tijdens het lopen iets pakte en gaat eten gaat vergelijken met productie arbeid, iets gaan bereiden voor de verkoop, op welke dag die dan ook plaats gaat vinden.
Deze vegelijking is niet sterk, erger nog, als jij meent wat jij hebt geschreven zou dit een algeheel eetverbod beteken voor ieder die zich schaart achter het 4e gebod als een Godelijk gebod met rechtskracht heden ten dage.
Ik mag toch aannemen dat ook jij op de hoogte bent dat Christus in Zijn antwoord aan de schriftgeleerden doeld op de door hun zelf bedachte ge- en verboden die in het geheel niet door God zijn gegeven aan Zijn volk.

Dan nu de hamvraag, hoeveel geboden van de 10 zijn er voor jou nog werkelijk van toepassing.
Hoe ga je dan om met:

quote:

Mattheus 5:18  Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.
Mattheus 5:18 (BOEK)  Ik zeg u met nadruk: Tot de hemelen en de aarde vergaan, zal nog geen letter van de wet afgedaan hebben. Alles moet eerst volbracht zijn.
Matteüs 5:18 (CANIS)  Voorwaar, Ik zeg u: Eer hemel en aarde vergaan, zal er geen jota of stip van de Wet vergaan, totdat alles is volbracht.
Mattheus 5:18 (GNB)  Ik verzeker u: zolang hemel en aarde bestaan, zal niet één lettertje of streepje uit de wet geschrapt worden totdat alles gebeurd is.
Mattheüs 5:18 (LEI)  Want voorwaar, ik zeg u, voordat hemel en aarde vergaan zijn zal niet een jota of tittel vergaan uit de Wet, neen, niet voordat het einde aller dingen daar is.
Mattheus 5:18 (LU)  Want voorwaar ik zeg u: Totdat hemel en aarde voorbijgaan, zal niet de kleinste letter noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal geschied zijn.
Mattheus 5:18 (PALM)  Want voorwaar zeg Ik u: Totdat hemel en aarde vergaan, zal er geen enkele jota of letter-streep van de wet verloren gaan, dat niet alles geschieden zou.
Mattheus 5:18 (SVV)  Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

en het volgende

quote:

Openbaring 22:19  en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.
Openbaring 22:19 (BOEK)  Als iemand iets van de profetische woorden van dit boek afneemt, zal God hem het recht afnemen om van de levensboom te eten en in de stad van God te komen, waarover in dit boek gesproken wordt.
Openbaring 22:19 (CANIS)  En zo iemand iets afneemt van de woorden van dit boek der profetie, dan zal God hèm afnemen zijn deel van de Boom des Levens, en van de heilige Stad, waarvan geschreven staat in dit boek.
Openbaring 22:19 (GNB)  en wie uit dit profetische boek iets weglaat, hem zal God zijn recht ontnemen op de levensboom en de heilige stad, die in dit boek beschreven zijn.
Openbaring 22:19 (LEI)  en indien iemand iets afneemt van de profetische woorden van dit boek, dan zal God hem zijn deel aan de levensbomen en de heilige stad, die beschreven zijn in dit boek, afnemen.
Openbaring 22:19 (LU)  en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, zo zal God hem zijn deel afnemen van den boom des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.
Openbaring 22:19 (PALM)  En indien iemand afneemt van de woorden van het Boek dezer profetie, God zal hem zijn deel afnemen aan de boom des levens, en aan de heilige stad, en aan al wat in dit Boek geschreven is!
Openbaring 22:19 (SVV)  En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Ik geloof dat jij steeds meer vast gaat lopen in een postmodern denken.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 08:26:13 pm door Johny »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #309 Gepost op: september 23, 2003, 08:08:06 pm »
Om weer ontopic te gaan:

Weet iemand hoe het nu verder gaat? Komt er nog een vergadering, komt er een verklaring van de bezwaarden, hoe reageren de betreffende gemeenten hierop?
wat is de officiële reactie van de niet afgescheiden bezwaarden?

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #310 Gepost op: september 23, 2003, 08:33:42 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:08:06 schreef Zacharov:
Om weer ontopic te gaan:

Weet iemand hoe het nu verder gaat? Komt er nog een vergadering, komt er een verklaring van de bezwaarden, hoe reageren de betreffende gemeenten hierop?
wat is de officiële reactie van de niet afgescheiden bezwaarden?

Ik weet in ieder geval dat er geen organisatie van bezwaarden is (zeg maar een vereniging of zo) die dit allemaal organiseert.
[citaat uit mail] Er is geen binding met het LWVKO en Aanvulling.
Het is dus aan te merken als een particulier initiatief.
[einde citaat]
[citaat van dezelfde schrijver:]Groepsvorming mag niet, dat doen we dus ook niet, dús is er geen organisatie, dat zou verkeerd zijn. Het is wel zo, dat een aantal brs en zrs in mijn kerk wel eens bij elkaar komen aan huis, maar gezamenlijke brieven ben ik daaruit nog nooit tegen gekomen [einde citaat]

In het kader van privacy vermeld ik hier geen naam van de schrijver, ik hoop dat dat gerespecteerd kan worden door een ieder.

In ieder geval kun je op aanvulling.nl de datum voor een bijeenkomst in oktober vinden, maar dat staat dus kennelijk weer los van 20-9-2003.
Ik doe niet meer mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #311 Gepost op: september 23, 2003, 08:39:47 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:33:42 schreef Riemer Lap:
[...]

Ik weet in ieder geval dat er geen organisatie van bezwaarden is (zeg maar een vereniging of zo) die dit allemaal organiseert.
[citaat uit mail] Er is geen binding met het LWVKO en Aanvulling.
Het is dus aan te merken als een particulier initiatief.
[einde citaat]
[citaat van dezelfde schrijver:]Groepsvorming mag niet, dat doen we dus ook niet, dús is er geen organisatie, dat zou verkeerd zijn. Het is wel zo, dat een aantal brs en zrs in mijn kerk wel eens bij elkaar komen aan huis, maar gezamenlijke brieven ben ik daaruit nog nooit tegen gekomen [einde citaat]

In het kader van privacy vermeld ik hier geen naam van de schrijver, ik hoop dat dat gerespecteerd kan worden door een ieder.

In ieder geval kun je op aanvulling.nl de datum voor een bijeenkomst in oktober vinden, maar dat staat dus kennelijk weer los van 20-9-2003.
Dit is toch ontzettend ongeloofwaardig? Geen binding met LWVKO, Aanvulling en Reformanda, maar toch voortdurend ondersteund worden door deze organen? Het wordt er iig erg onoverzichtelijk en onbegrijpelijk door. En nu is er laatst ook nog een CC&A opgericht... Maar daar is zeker ook geen officiele binding mee? Ik snap er niets meer van...  :?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #312 Gepost op: september 23, 2003, 08:41:53 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:33:42 schreef Riemer Lap:
[citaat van dezelfde schrijver:]Groepsvorming mag niet, dat doen we dus ook niet, dús is er geen organisatie, dat zou verkeerd zijn.
Met alle respect, maar dat is toch vreemd. Hoe kun je nu de ware kerk voortzetten zonder organisatie? De ware kerk moet toch op z'n minst een adres hebben? Of een postbus, ook goed. En een logisch vervolg is toch ook een vrijgemaakt-vrijgemaakte krant, een vrijgemaakt-vrijgemaakte politieke partij, etc.? En wie gaat al die bandjes op de weegschaal leggen en distribueren?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #313 Gepost op: september 23, 2003, 08:44:54 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:06:58 schreef Johny:
[...]

Welke bijbel heb jij eigenlijk Jan?

[...]

Wat een grote woorden allemaal, het enkele feit dat je uit de bijbel kan citeren wil nog niet zeggen dat je aan het profeteren bent. Als ik maar fragmentarisch genoeg uit de bijbel citeer kan ik aantonen dat er in de bijbel staat dat er geen God is.

Al met al word ik nog liever postmodern  dan dat ik mee ga in zulke pretenties.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #314 Gepost op: september 23, 2003, 08:46:02 pm »
Ik deel de vragen van bovenstaande scribenten, hoop dat er binnenkort duidelijkheid komt over wie nu welke groep vertegenwoordigt.
(Weten we ook met wie we praten)  ;)
Ik doe niet meer mee.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #315 Gepost op: september 23, 2003, 08:48:46 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:39:47 schreef Mezzamorpheus:
[...]En nu is er laatst ook nog een CC&A opgericht...

Volgens mij zitten de o.a. heren Noort en vd Gurp in het particuliere (?) initatief CCA.
En verder: voor je het weet hebben we drie vrijmakingen binnen de GKV  :?
Ik doe niet meer mee.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #316 Gepost op: september 23, 2003, 08:53:53 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:48:46 schreef Riemer Lap:
[...]
Volgens mij zitten de o.a. heren Noort en vd Gurp in het particuliere (?) initatief CCA.
En nu stond er in die bewuste advertentie ook nog dat de bezwaarden het CC&A gevraagd hadden de 'vrijmakingsdag', zaterdag, te organiseren... Oftewel: ze hebben zichzelf gevraagd die dag te organiseren...  :?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #317 Gepost op: september 23, 2003, 09:06:07 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 16:31:27 schreef Peter:
Ze hebben mijn post vast gelezen. ;)
Inderdaad een stuk genuanceerder.
Het zijn reacties die worden weergegeven, een samenvatting van de gebeurtenissen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #318 Gepost op: september 23, 2003, 09:28:31 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 21:06:07 schreef Picardijn:
[...]

Het zijn reacties die worden weergegeven, een samenvatting van de gebeurtenissen.
... en het vorige artikel was een commentaar... ;)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #319 Gepost op: september 23, 2003, 10:08:39 pm »
Reformanda heeft een website, daar kun je ze bereiken. (ook op zondag).

Oeps O-)  Anne-Marie.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #320 Gepost op: september 23, 2003, 10:18:31 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:48:46 schreef Riemer Lap:
[...]
En verder: voor je het weet hebben we drie vrijmakingen binnen de GKV  :?

Ze kunnen zich nog van elkaar afscheiden... :9

Maar het klinkt als een smaakje van dittum, een vleugje van dattum. Lekker vaag.

Misschien moeten de niet-bezwaarden ook een vereniging oprichten? Een fanclub van de TU in Kampen zou bijvoorbeeld niet misstaan. Een beetje support kunnen ze wel gebruiken in deze tijd. Ik vind dat ze daar goed bezig zijn, overigens, dat mag wel eens gezegd worden.  :)
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #321 Gepost op: september 23, 2003, 10:27:38 pm »

quote:

Een fanclub van de TU in Kampen zou bijvoorbeeld niet misstaan. Een beetje support kunnen ze wel gebruiken in deze tijd. Ik vind dat ze daar goed bezig zijn, overigens, dat mag wel eens gezegd worden.  :)
Start een steun te TU topic of zo  :+
Ik doe niet meer mee.

JohanDeVries

• Bekijk profiel
« Reactie #322 Gepost op: september 23, 2003, 10:28:13 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 20:53:53 schreef Mezzamorpheus:
[...]

En nu stond er in die bewuste advertentie ook nog dat de bezwaarden het CC&A gevraagd hadden de 'vrijmakingsdag', zaterdag, te organiseren... Oftewel: ze hebben zichzelf gevraagd die dag te organiseren...  :?
Een beetje kort door de bocht nietwaar? Net alsof de leden van het CC&A de enige bezwaarden zijn. En of broeder Noort in dit comitee zit weet ik eigenlijk niet, maar hij is eigenlijk geen bezwaarde meer natuurlijk.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #323 Gepost op: september 23, 2003, 10:35:01 pm »
Tekst van dr. vd Gurp:

http://www.aanvulling.nl/...20Kerk%20te%20blijven.pdf

Krijg dit achteraf toch wel niet klikbaar...
(Daank Marloes)
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 10:44:35 pm door Riemer Lap (inactief) »
Ik doe niet meer mee.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #324 Gepost op: september 23, 2003, 10:35:23 pm »
* 4 nieuwe links toegevoegd op pagina 1*

Dit betreft de 4 onderste links, voor de duidelijkheid.

@Riemer: je moet de sparie voor [ /url ] verwijderen.
[Prediker 7:29]

JohanDeVries

• Bekijk profiel
« Reactie #325 Gepost op: september 23, 2003, 10:39:53 pm »

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #326 Gepost op: september 23, 2003, 10:43:35 pm »
Ideetje:
http://www.aanvulling.nl/...rk%20te%20blijven.pdf?htm
Zo lukt het wel. Simpel doch effectief.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #327 Gepost op: september 23, 2003, 10:45:45 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 22:43:35 schreef Eelco:
..
Het forum stottert kennelijk als het om koppelingen gaat
Ik doe niet meer mee.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #328 Gepost op: september 23, 2003, 11:05:56 pm »

quote:

Tja liever vlucht ik met mijn postmoderne denken richting Christus dan dat ik mij zou moeten onderwerpen aan de tekstuitleggingen van enkele broeders en zusters. En ja ik ben postmodern in mijn denken en orthodox in het geloof. Zou goed zijn als mensen geloven en denken eens uit elkaar zouden halen.

Verder heb ik geen commentaar meer. Ik zou zeggen zoek een ander om muggen mee te gaan ziften.
« Laatst bewerkt op: september 23, 2003, 11:26:00 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #329 Gepost op: september 23, 2003, 11:15:49 pm »

quote:

In dit topic wordt er iets gezegd over de inhoudloosheid van de term 'postmodern denken'. Jouw opmerking illustreert dat mooi. Weet je wel wat je Jan W hier verwijt?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #330 Gepost op: september 23, 2003, 11:20:50 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:15:49 schreef xgnoom:
Jouw opmerking illustreert dat mooi.
En deze opmerking kan op sommigen wat neerbuigend/al te bijdehand overkomen.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #331 Gepost op: september 23, 2003, 11:23:52 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:20:50 schreef Peter:
[...]
En deze opmerking kan op sommigen wat neerbuigend/al te bijdehand overkomen.

Klopt...  :|

Misschien kan ik het zo vragen: wat bedoel je eigenlijk als je iemand verwijt postmodern te denken?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #332 Gepost op: september 23, 2003, 11:59:47 pm »
Wat betreft de definitie van modernisme en postmodernisme, zie deze informatieve link.

Het onderscheid is bij deze scheuring wel van belang. De bezwaarden denken i.h.a. modernistisch, terwijl veel niet-bezwaarden postmodernistisch denken. M.i. één van de redenen waarom we niet goed tot elkaar (kunnen) komen.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #333 Gepost op: september 24, 2003, 12:09:11 am »

quote:

op 23 Sep 2003 23:59:47 schreef Peter:
Het onderscheid is bij deze scheuring wel van belang. De bezwaarden denken i.h.a. modernistisch, terwijl veel niet-bezwaarden postmodernistisch denken. M.i. één van de redenen waarom we niet goed tot elkaar (kunnen) komen.
Ik denk niet dat dit erg relevant is (zie verwijzing boven naar andere topic). Iemand als J. Kamphuis lijkt me prachtig modern te denken - in ieder geval in no way postmodern - hij noemt de bezwaarde beweging ouderwets: dopers.
shoot me again, I ain't dead yet

Sola scriptura

• Bekijk profiel
« Reactie #334 Gepost op: september 24, 2003, 12:15:30 am »
Jan W,

jij stelt dat je postmodern denkt en orthodox gelooft....

Is het niet zo dat je gelooft met heel je hart, met heel je ziel EN met heel je verstand? Geloven en denken gaan volledig samen en zijn niet te scheiden van elkaar.

Tevens --> (oprecht) geloven: is een STELLIG weten (kan dus niet postmodern zijn: alles wordt in onze cultuur in twijfel getrokken) en een VAST vertrouwen... etc... (HC zondag 7)
Wat overigens ook mooi is aan deze zondag (vr/ant 21): de ratio en het subject gaan hier heel mooi samen. In het geloof gaat het om verstand+gevoel. Geloven is dus een totaal gebeuren.

Vriendel. groeten van Sola Scriptura

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #335 Gepost op: september 24, 2003, 12:16:17 am »
Het wordt tijd voor een her-definiering. We kunnen niet alleen meer over bezwaarden spreken. Er zijn ook nieuwe-vrijgemaakten. Hoe noemen zij zich? Ger.kerk vrijgemaakt? Ger.kerk? neo-vrijgemaakt?
In ieder geval wordt het voor mij steeds onduidelijker wie er nu met bezwaarden worden bedoeld. Zijn dat zij die zich afscheiden? Zij die zich nog (net) niet afscheiden? Zij die enkele bezwaren delen maar niet alles?

Het moet mij van het hart dat de persoonlijke aanvallen in dit topic weinig meer te maken hebben met "heb uw naaste lief als uzelf". Mede om die reden en omdat ik denk dat het nu tijd is om af te koelen heb ik de inhoudelijke discussie verlaten. In dit en andere topics. Ik wil dit ook aan de andere deelnemers aanraden. Neem een pauze om wat afstand te nemen (ook op persoonlijk vlak.) Maar als je denkt nog iets positiefs te kunnen bereiken....dan wens ik je Gods zegen daarbij.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Sola scriptura

• Bekijk profiel
« Reactie #336 Gepost op: september 24, 2003, 12:26:49 am »
Ik ben het wel eens met was Zijnkind zegt. Er mogen geen harde woorden vallen, van beide kanten niet. Maar dat betekent niet dat je elkaar in christenliefde en vanuit de Bijbel niet mag vermanen / terechtwijzen of in discussie mag gaan.

Maar wel op een gepaste en christelijke toon, de ander uitnemender achten dan jezelf, eerst de balk uit je eigen oog etc. Ik ben het ook met Zijnkind eens dat dat op deze website niet altijd het geval is.
Dus: zullen we wat vriendelijker zijn voor elkaar?
« Laatst bewerkt op: september 24, 2003, 01:22:14 am door Sola scriptura »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #337 Gepost op: september 24, 2003, 08:50:23 am »
Het probleem is dat velen proberen "de bezwaarden" als een homogene groep te zien. Dat is het bepaald niet. Het begrip is niet eens scherp afgebakend. Laat ik een en ander op een rijtje proberen te krijgen.

- Reformanda is een vereniging, die al jaren geleden zich sterk wilde maken voor "doorgaande reformatie". Voor zover ik weet, is het ledenbestand van Reformanda tamelijk groot, stabiel en gevarieerd.
In het blad Reformanda wordt een speciale rol gespeeld door de jongerenredactie. Deze groep kiest in veel opzichten een genuanceerdere insteek, zeker in hun publicaties.
- Het waren ook o.m. leden van deze jongerenredactie die een poging deden tot het opzetten van een discussieplatform: www.95stellingen.nl. Daarop is veel negatieve kritiek geleverd, maar laten we eerlijk zijn: hier kun je een beargumenteerde blauwdruk vinden van de hoofdstroom van het "bezwaarde" denken.
- In twee brochures en enkele artikelen (o.m. in Eredienst) publiceerde het echtpaar Vreugdenhil al sinds begin jaren '90 kritische kanttekeningen bij de ontwikkelingen rond het kerklied en liturgie. Later hielden ze her en der in het land een aantal lezingen over deze onderwerpen. Hun website is ook gekoppeld aan internationale theologische artikelen uit behoudende hoek. De familie Post opende een website met verscheidene links.
- In Zwijndrecht brachten de gebroeders Bezemer een pamflet uit, dat in eerste instantie bedoeld was ter voorlichting en inleiding op een plaatselijke gemeentevergadering over de actuele kwesties. Via post naar familie, kopieëerapparaten en postvakjes werd Aanvulling ongewild een landelijk blad. Het is de meest aggressief beargumenteerde kritiek op de kerkelijke ontwikkelingen; de kritische toon blijkt ook uit de website die vervolgens werd opgericht, waarin modellen voor bezwaarschriften voor de komende synode werden aanbevolen.
- Op zeker moment ging Reformanda in conclaaf met voornoemde groepen. Er werd een besloten vergadering belegd waarin werd overlegd hoe verder te handelen. De ongeveer 50 aanwezigen waren hierover verdeeld, hoewel er veel onderlinge herkenning was.
- Kort hierna werd de LWVKO opgericht op een publieke vergadering, belegd door Reformanda i.s.m. Aanvulling. Deze werkgroepen stelt zich tot doel voorlichting te geven; ze heeft dat gedaan middels pamfletten en door de Oproep tot Bekering (in opdracht van Reformanda).
- Bij de afscheidingen die zich binnen drie gemeenten voltrokken waren enkele hoofdpersonen van bovenstaande groepen betrokken, maar veel van hen ook niet. Datzelfde geldt voor de initiatieven van 11 en 20 september. (Wat die laatste twee betreft: hieruit blijkt duidelijk dat er verschillende stromingen zijn. John Boot is zeker een "bezwaarde", die een eventuele scheuring legitimeert; maar i.t.t. Van Gurp pleitte hij ervoor nog langer te wachten.)

Ik heb het erg leerzaam gevonden om de discussie tussen de bezwaarden onderling mee te maken. De "goeroe's", om zo maar eens de mensen-met-hoofd-boven-maaiveld aan te duiden, verschillen op veel punten van mening.
De opmerking van Van Gurp dat het niet zozeer gaat om "Liedboek", "Echtscheiding" of "Zondagsrust" is belangrijk. De gemeenschappelijke deler van de 'bezwaarden' is namelijk niet terug te voeren op deze punten. Ter illustratie: op een bijeenkomst in Alblasserdam (meen ik) sprak mw. Vreugdenhil-Busstra over het Liedboek, gevolgd door een der br. Bezemer over de zondagsrust. De eerste spreekster zou die tweede toespraak nooit zou gehouden hebben.
De term "compromisbereidheid" is een aardige typering. Waar m.i. de herkenning tussen bezwaarden onderling vooral in ligt, is de constatering dat er nogal flexibel wordt omgegaan met veel traditie, die tot voor kort algemeen aanvaard en vanuit de Schrift onderbouwd werd. De nadruk is verschoven van het zoeken naar Bijbelse richtlijnen naar het relativeren van richtlijnen.
En, zoals ik al eerder heb aangegeven, daaronder zou heel goed een basaler verschil kunnen zitten. Dat zou gezocht moeten worden in de richting van hermeneutiek: bijbeluitleg en vooral het omgaan met de bijbel.

De bezwaarden liggen bepaald niet op één lijn, maar zijn wel bezorgd om één ding: de vrijgemaakte kerken zijn niet meer scherp in de gehoorzaamheid aan God en zijn Woord, maar gaan teveel hun eigen gang. Dat bindt hen samen. En dat is ook de zaak waarop verder zou moeten worden ingegaan.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #338 Gepost op: september 24, 2003, 09:16:16 am »

quote:

op 24 Sep 2003 00:09:11 schreef dsWim:
Ik denk niet dat dit erg relevant is (zie verwijzing boven naar andere topic). Iemand als J. Kamphuis lijkt me prachtig modern te denken - in ieder geval in no way postmodern - hij noemt de bezwaarde beweging ouderwets: dopers.
Ik beweer niet dat het modern/postmodern onderscheid de kern van het probleem is. Maar het speelt hier en daar wel mee.
De bezwaarden worden door modernen als Kamphuis inhoudelijk tegemoet getreden. Vind ik met jou een goede zaak (ben zelf ook nogal "modern" ingesteld).
Postmodernen kunnen niet zoveel met al dat inhoudelijke gesteggel en gaan al snel over op het bagatelliseren/relativeren van de bezwaren (misbruiken m.i. Rom. 14 daarvoor). De "bezwaarden" kunnen daar gewoon niets mee. Voor hun gaat het (uiteindelijk) om zaken van levensbelang, niets minder.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #339 Gepost op: september 24, 2003, 10:01:23 am »

quote:

op 24 Sep 2003 00:16:17 schreef Zijnkind:
Het moet mij van het hart dat de persoonlijke aanvallen in dit topic weinig meer te maken hebben met "heb uw naaste lief als uzelf". Mede om die reden en omdat ik denk dat het nu tijd is om af te koelen heb ik de inhoudelijke discussie verlaten. In dit en andere topics. Ik wil dit ook aan de andere deelnemers aanraden. Neem een pauze om wat afstand te nemen (ook op persoonlijk vlak.) Maar als je denkt nog iets positiefs te kunnen bereiken....dan wens ik je Gods zegen daarbij.

Ik wil best, maar bijv. de opmerking dat de 'GKV wel lijkt leeggevreten door de mieren' van afgelopen zaterdag zit mij nog steeds hoog. Dat is olie op het vuur.

Op deze manier hoeft het van mij niet, het enig alternatief voor mij is dumpen en vergeten - maar dat is dan niet christelijk. Ik wil bezwaarden nl. wel vasthouden. Ik vind ook dat er gewoon plek in de GKV is voor behoudende denkwijzen.

Als gewone GKV-er wordt ik echter met de rug tegen de muur gezet, zo ervaar ik het in elk geval wel: het is kiezen of delen, voor of tegen ons. Onder dat motto wordt op een grove manier verdeeldheid gezaaid. Ik vind dat ik dat niet hoef te accepteren.

Dus welke mogelijkheden zie je nog voor gewone GKV-ers?

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #340 Gepost op: september 24, 2003, 10:47:53 am »

quote:

op 24 Sep 2003 08:50:23 schreef Qohelet:
Het probleem is dat velen proberen "de bezwaarden" als een homogene groep te zien. Dat is het bepaald niet. Het begrip is niet eens scherp afgebakend.

Het beeld komt aardig overeen met de werkelijkheid.  Een kleine nuance nog.

- in allerlei kerken speelden en spelen verschillende problemen, inderdaad terug te voeren tot één hoofdzaak: hoe ga je om met de Bijbel & belijdenis.  Bezwaarden herkenden zichzelf daarom ook niet zozeer in de issues, als wel in de bestrijdingswijze, nl. door middel van argumenten uit S&B en de kerkhistorie (met hun theologische boeken"last").

- pas in een later stadium is men bezwaren met elkaar gaan delen, zoals de inhoud van Liedboekliederen, de zondagsrust, het 7e gebod en dergelijke.  Maar de verschillen vanwege locale actualiteiten blijven bestaan.

- getracht is met behulp van predikanten tot een rode draad te komen, maar dat leverde wel verheldering op Bijbelse hoofdlijnen op, maar ook - nog steeds - een breed front en geen predikant die z'n nek wilde uitsteken voor het geheel, immers tijd en (brede) (achtergrond) kennis ontbrak/ontbreekt bij de meeste predikanten.

- zo zijn er binnen de bezwaarden een aantal hoofdlijnen zichtbaar:
a. verzet tegen de interpretatie van het 4e gebod
b. verzet tegen de interpretatie van het 7e gebod
c. verzet tegen de inhoud van liedboekliederen

- bij predikanten proef ik vooral groeiend verzet tegen de interpretatie van Gen 1-4, maar die zaak is slechts curatoren en niet de GS gepasseerd.  Daarbij niet alleen gedacht aan De Bruijne maar ook aan ds.Doedens in hetzelfde boek Woord op Schrift (WoS).

- per saldo komen ze elkaar hoe dan ook tegen onder één gemeenschappelijke noemer: gebruik van Schrift en belijdenis (S&B)

- veel van de andere bezwaren zijn een afgeleidde.  Immers samenwerking met andere kerkgenootschappen heeft alles te maken met de plaatsbepaling van Schrift en Belijdenis en de vrijheid die men zich t.a.v. daarvan veroorloofd.  Door bv. Loonstra te bagatelliseren, ligt de weg naar eenheid met de CGK plotseling open, idem met de NGK door de nasleep van de Open Brief te bagatelliseren of toe te dekken.  Vervagende kerkgrenzen zijn het gevolg, waardoor avondmaal (nu nog: te velde, maar zie ook Franeker) en doop, liturgie en -formulieren als irrelevante issues naar de zijlijn verdwijnen.  Deze irrelevantie komt ook uit in het zich wijzigend kerkrecht, waarbij de lokale kerk meer vrijheid krijgt (dát noem ik pas independentisme) maar er ook minder synodale onderwerpen worden aangeboden voor ratificering (bijv, de uitspraken van het 4e gebod niet).

- ogenschijnlijk lijkt het dus te gaan over een veelheid van onderwerpen (in tegenstelling tot bijv de Vrijmaking) maar dat was ook het geval ten tijde van de binnen/buiten verband kwestie.  De herschikking van de Schrift (en de daarop gefundeerde belijdenis) in termen van inspiratie, interpretatie, buitenbijbelse bronnen, "stijl van het Koninkrijk" , de huidige eeuw enz. ligt aan dit alles ten grondslag.  Op dat fundament zullen de bezwaarden zich uiteindelijk vinden, ieder met eigen snelheid vanuit de eigen lokale kerk.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #341 Gepost op: september 24, 2003, 11:08:51 am »

quote:

De nadruk is verschoven van het zoeken naar Bijbelse richtlijnen naar het relativeren van richtlijnen.

Dank voor de toelichting, Qohelet en Kuyf.

Met bovenstaande opmerking ben ik het niet eens, ik vind ook dat de bezwaarden niet overtuigend hebben aangetoond dat de GKV nu losser met de bijbel omgaat, dat bijbelse richtlijnen er (soms) niet meer toe doen in de GKV. Volgens mij is dat gewoon niet waar.

YORAY

• 2nd Chapter of Acts
    • Bekijk profiel
« Reactie #342 Gepost op: september 24, 2003, 12:26:51 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 10:47:53 schreef kuyf:
[...]

De herschikking van de Schrift (en de daarop gefundeerde belijdenis) in termen van inspiratie, interpretatie, buitenbijbelse bronnen, "stijl van het Koninkrijk" , de huidige eeuw enz. ligt aan dit alles ten grondslag.  Op dat fundament zullen de bezwaarden zich uiteindelijk vinden, ieder met eigen snelheid vanuit de eigen lokale kerk.

Klinkt een beetje als de 144.000 van de Jehova's Getuigen. Op de wijze zoals het hier wordt neergezet wordt een zuiver schriftuurlijk geloof (whatever that may be...) een vrij elitaire aangelegenheid.  

Is het niet juist onze roeping om als gelovigen - bezwaarden en niet (of minder) bezwaarden - elkaar uiteindelijk te vinden en samen uit te mogen zien naar de nieuwe hemel en nieuwe aarde, elkaar vasthoudend in geloof?
Was Ihr den Geist der Zeiten heisst.....    (Goet he)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #343 Gepost op: september 24, 2003, 12:55:06 pm »

quote:

De bezwaarden liggen bepaald niet op één lijn, maar zijn wel bezorgd om één ding: de vrijgemaakte kerken zijn niet meer scherp in de gehoorzaamheid aan God en zijn Woord, maar gaan teveel hun eigen gang. Dat bindt hen samen. En dat is ook de zaak waarop verder zou moeten worden ingegaan.

Hierin ligt mijns inziens de reden waarom praten met bezwaarden in een groter geheel niet mogelijk is. Een ieder van hen heeft zijn eigen bezwaar en samen delen ze "het gevoel" dat de gkv op drift is. Dat dit niet zo is wordt allang niet meer door hen aangenomen. Hoe goed je het ook onderbouwd. Daarnaast is al tijden duidelijk dat voor een aantal hardliners afscheiding een doel op zich is gaan worden.
Daarom ben ik de discussie gestopt, heb opgeroepen om te bidden en recentelijk om rust te nemen in deze zaak.

Wat die opmerkingen van de bezwaarden betreft met die mieren enzo...Tja, je kunt ze hooguit nog aanspreken op de toon van dat soort uitspraken. Heb echter niet de illusie dat de inhoudt nog wordt aangepast. We zijn nu eenmaal niet meer de ware kerk in hun visie. En om het gebruik van liefdevolle en zorgzame bewoordingen in publicaties of ingezonden stukken heeft deze groep nooit bekend gestaan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #344 Gepost op: september 24, 2003, 06:57:28 pm »

quote:

op 23 Sep 2003 23:05:56 schreef Jan W:
[...]Tja liever vlucht ik met mijn postmoderne denken richting Christus dan dat ik mij zou moeten onderwerpen aan de tekstuitleggingen van enkele broeders en zusters. En ja ik ben postmodern in mijn denken en orthodox in het geloof. Zou goed zijn als mensen geloven en denken eens uit elkaar zouden halen.

Verder heb ik geen commentaar meer. Ik zou zeggen zoek een ander om muggen mee te gaan ziften.

Juist nu ben je helder.
In de discussie heb ik al steeds het gevoel gehad dat door jou soms de geschiedenis zoals in de bijbel aan ons geprecenteerd niet geheel correct kon worden overgenomen, Hoe zou ik dan een weergave via jou nog moeten geloven?
Helaas is dat een karaktertrek van een postmodern mens.!!
Einde discussie!!

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #345 Gepost op: september 24, 2003, 07:13:13 pm »

quote:

op 24 Sep 2003 18:57:28 schreef Johny:
[...]
Juist nu ben je helder.
In de discussie heb ik al steeds het gevoel gehad dat door jou soms de geschiedenis zoals in de bijbel aan ons geprecenteerd niet geheel correct kon worden overgenomen, Hoe zou ik dan een weergave via jou nog moeten geloven?
Helaas is dat een karaktertrek van een postmodern mens.!!
Einde discussie!!
Sorry Johny maar dit is toch wel de druppel die de emmer doet overlopen, wat mij betreft discussieer je gezellig verder in je eentje, ik zal verder niet meer reageren op jouw postings.

Bert Jan Souman

• Bekijk profiel
« Reactie #346 Gepost op: september 24, 2003, 07:37:42 pm »
Goedenavond,

Ik val zomaar in de discussie, maar toch een paar opmerkingen.

1. Laten we elkaar met naastenliefde blijven bejegenen. Als ik de opdracht heb om nog een mijl met de ander mee te lopen, dan moet ik 'm toch ook proberen te begrijpen in een discussie  ;)

2. Ik ben het met Jan W eens dat je een onderscheid moet maken tussen denken en geloven. Tuurlijk, geloven doe je ook met je hele verstand. Maar uiteindelijk redt dat verstand het niet. Als ik, als kritisch denkend mens, alles zou beredeneren was ik allang atheïst geweest. Dat is volgens mij het mooie van geloven ook, dat ik de stap naar overgave aan God mag maken.

3. In deze en andere discussies merk ik dat eindeloos wordt gezocht naar wat nu toch echt helemaal waar is. Maar: komen we daar ooit achter? Volgens mij zijn wij als mensen tamelijk gebrekkig in het leren kennen van de gehele waarheid.

4. De Bijbel is geen dogmatisch handboek. Sommige dingen staan er duidelijk in, andere zijn minder duidelijk. Blijkbaar vond God het voldoende zo. Hoe minder duidelijk, hoe meer eigen verantwoordelijkheid en interpretatieruimte. Voorbeeld: vrij duidelijk staat in de Bijbel dat God alles geschapen heeft. Dat weten we dus. Ook duidelijk is dat Jezus ons verlost heeft (even afgezien van allerlei Kuitertachtige uitleggingen, maar dat zal wel een ander topic zijn). Ander voorbeeld: de Bijbel is veel minder duidelijk over wat een rustdag is. Jezus heeft de absurde regels van de farizeen wel veroordeeld. Er is dus meer ruimte om zelf te zoeken naar de best mogelijke interpretatie.

5. We zoeken dus, gericht op God overigens. Zoeken is een proces. In de loop van de tijd zijn we wijzer (en soms dommer) geworden. We zijn ook onderhevig aan voortschrijdend inzicht. Laten we daar nou niet zo benauwd over doen. In het zoeken komen we tot verschillende interpretaties (hoedje in de kerk, foto maken is gesneden beeld, om maar wat standaardvoorbeelden te noemen).

6. Het gaat fout als we elkaar de maat gaan nemen in zaken waar God ons juist ruimte heeft gegeven. Er is geen ruimte in de hoofdzaken: als je ontkent dat Jezus God was, ontstaat een groot probleem. Voor het gemak neem ik maar even aan dat het de hoofdzaken zijn die vastliggen en Bijbel en belijdenis. Er is wel ruimte in bijzaken. Dan moeten we wel zoeken naar de best mogelijke oplossing, die verantwoordelijkheid hebben. Maar (bijna letterlijk) de wereld vergaat niet als we op onze zoektocht verdwalen.

7. Laatste opmerking. Mijns inziens zijn in de GKV veel bijzaken gepresenteerd als onopgeefbare hoofdzaken. Veel mensen gaf dat zekerheid. Dat breekt ons nu op, nu sommige hoofdzaken toch bijzaken blijken. Heeft het verzet van alle soorten bezwaarden niet veel te maken met het feit dat de duidelijke boodschap van vroeger nu steeds vaker wordt vervangen door zoektochten?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #347 Gepost op: september 24, 2003, 09:45:14 pm »
Update:
Op pagina 1 is een link toegevoegd naar de Akte van Vrijmaking 2003.

Vraag voor de agenda:
Is er al meer bekend over de vergadering van 11-10-2003? Waar, hoe laat, welke onderwerpen en sprekers..?
« Laatst bewerkt op: september 24, 2003, 09:56:29 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Arne

• Bekijk profiel
« Reactie #348 Gepost op: september 24, 2003, 10:33:13 pm »
http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1346&pageID=16

quote:

Er is door talloze kerkenraden en kerkelijke vergaderingen extreem veel energie gestoken in pogingen bezwaarden hun eigen positie te laten relativeren, inderdaad, veel meer dan dat er inhoudelijk op hun argumenten is ingegaan. We zouden er ook eens van uit kunnen gaan dat dit niet gedaan is om mensen af te stoten en in de kou te laten staan, maar om hen te leren wat proporties zijn en hen er zo bij te houden.
De grote lijn in deze discussie is vraag waar de grens licht tussen geloof en leer.

In deze discussie heb ik nog geen helderheid gekregen in wat het verschil is.
Evenmin is mij duidelijk hoe je de kerk vrij moet houden van dwaalleer.
Wat is dwaalleer precies? Hoe moet je daar tegen waken?
Mag je daarbij op een onchristelijke manier tegen mensen van leer trekken in het kader van vermaning, opzicht en tucht, met de bedoeling hen op deze liefdevolle wijze terecht te wijzen?
Een betere kerk begint bij jezelf.

bela

• Bekijk profiel
« Reactie #349 Gepost op: september 25, 2003, 07:59:46 am »
Qohelet bedankt voor je samenvatting. Het wordt wel weer wat duidelijker voor mij. Blijkt dat ik een bepaalde soort bezwaarde ben. (Wist ik al). Volgens mij is het wel zinvol om op de topic Hoe nu verder Reveil. (ik weet niet precies hoe dit topic heet) verder te dicussieren hoe het nu verder moet.
Bepaalde waarheden zijn dus niet meer waar omdat het bijzaken zijn geworden maar het het lijkt me wel belangrijk een bijbelse visie daar op te hebben en niet zo iets ieder doet wat goed is in eigen ogen