Auteur Topic: Scheuring in GKV? -- [ deel II ]  (gelezen 25118 keer)

Arne

• Bekijk profiel
Scheuring in GKV? -- [ deel II ]
« Reactie #250 Gepost op: september 21, 2003, 09:56:51 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 21:43:07 schreef Eelco:
Ik zie het even niet.
Het is geen productiebedrijf maar een bakkerij. Dat is toch een productiebedrijf? Daar is het toch mogelijk dat je mensen op zondag voor je laat werken? Wat was dan de toedracht? Ik zie niet in waar de informatie van Reformanda overdreven of onjuist was...

Het gaat erom dat er sprake is van een situatie waarin je moet kiezen tussen verkoop van het bedrijf of het aanzetten van machines (door 1 persoon) op zondag. De keuze van totaal geen zondagsarbeid zou tot gevolg hebben dat de meeste klanten een andere leverancier zoeken inverband met het aanlever tijdstip van vers brood op de maandag ochtend. Dit is iets wat speelt sinds de verruiming van de openingstijden van winkels. Vroeger was de supermarkt tot 12.00 maandag ochtend gesloten. Er was dus geen noodzaak om de machines op zondag aan te zetten. Deze discussie is al oud.

Iets heel anders als een carosseriebouwer die puur omwille van het economisch rendabeler benutten van zijn machinepark de zondag als extra werkdag invoert.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2003, 10:32:57 pm door Arne »
Een betere kerk begint bij jezelf.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #251 Gepost op: september 21, 2003, 10:15:57 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 21:56:51 schreef Arne:
Het gaat erom dat er sprake is van een situatie waarin je moet kiezen tussen verkoop van het bedrijf of het aanzetten van machines (door 1 persoon) op zondag. De keuze van totaal geen zondagsarbeid zou tot gevolg hebben dat de meeste klanten een andere leverancier zoeken inverband met het aanlever tijdstip van vers brood op de maandag ochtend.
Maar van Jakolien heb ik begrepen dat haar kinderen van jongsaf wordt duidelijk gemaakt welke beroepen zij niet kunnen gaan uitoefenen, zoals horeca-medewerker en taxi-chauffeur. (Overigens ben ik zelf wel taxi-chauffeur geweest zonder op zondag te werken, bij de sollicitatie heb ik afgesproken als tegenprestatie tijdens landelijke feestdagen meer te werken, iets wat zeer onpopulair was onder collega's). Ik vraag me af of je dan niet het verkeerde beroep hebt gekozen, als het je verplicht op zondag te "werken". Maar inderdaad, hier is een ander topic voor.

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #252 Gepost op: september 21, 2003, 10:25:36 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 21:40:13 schreef Arne:
[...]

Is dat verhaal van die 200 niet aangedikt? Dat doen ze bij de Reformanda nogal veel. Ken voorbeelden van  5%, waar 50 % gesuggereerd werd.

Liever bewijs dan vage uitspraken.
Dit soort uitspraken werken niet samenbindend maar juist verwijderend en dat zouden we toch niet doen?
Ik doe niet meer mee.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #253 Gepost op: september 21, 2003, 11:09:57 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 22:25:36 schreef Riemer Lap:
[...]

Liever bewijs dan vage uitspraken.
Dit soort uitspraken werken niet samenbindend maar juist verwijderend en dat zouden we toch niet doen?
Dit verhaal is afkomstig van enkele niet Reformanda leden. De betreffende gemeente ligt in het oosten van het land heeft ongeveer 2000 zielen. De betreffende dominee is een van de ds. van deze gemeente.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2003, 11:17:19 pm door Jan W »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #254 Gepost op: september 21, 2003, 11:18:18 pm »
t blijft triest allemaal. Ik ben bang dat we te maken hebben met mensen die het heelrijk vinden om tweespalt te stichten. we zijn ervaren met afscheidingen en soms is het de enige weg, daar word mee geschermd lijkt wel.

Die voorkeur voor compromissen herken ik heel erg hoor. Maar dan vanaf de andere kant. ik heb jarenlang een sing-in gedaan. Maar er is nooit een duidleijk standpunt gekomen vanuit de kerkenraad over hoe ze het nu uiteindleijk vonden. Er werd nietvoor gebeden in een eredienst omdat het niet helemaal in de lijn van de kerk paste die sing-in. maar de liederen die gezongen werden kwamen voornamelijk uit de opwekkingbundel. En die mag je in een dienst weer niet zitten.
Dus weer: besluiteloosheid en onzekerheid en daarmee onbetrouwbaarheid.
Als je op zondag in de dienst die liederen niet mag zingen, dan mag je het doordeweeks en op sing-ins ook niet.
Dus mijn conclussie is: de kerk wordt geregeerd door angst. Als er eerder duidelijke uitspraken waren gedaan zonder angst voor reacties van rechts en links in de kerken was alles anders gelopen. Dan waren verschillenden heel rustig overgestapt naar een andere kerkgenootschap zonder dat er zo''n rel hoefde te komen.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #255 Gepost op: september 21, 2003, 11:52:42 pm »
Als je precies wil weten om welke bakkerij/productiebedrijf het gaat, lees dan het ND:

http://www.nd.nl/archief/2000/04/08/bijlage2.htm

naar aanleiding hiervan werden - vanwege zijn talstelling/verkiezing - vragen gesteld en kwam de kwestie op gang.
het ging echt niet meer om een bakker die s'avonds de ovens aandeed in z'n eentje.

vanwege de gelieerdheid met (betrokken) predikanten (lees eerst het stukje van het ND), was de lucht al snel niet meer zuiver in Berkel.
ik hoop dat dit de speculaties wat vermindert...

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #256 Gepost op: september 22, 2003, 12:00:27 am »
By the way:

ik verbaas me over het simplisme waarmee hier met geruchten op de loop wordt gegaan.
ik geef toe dat er niet veel nieuws is te melden met wat inhoud, maar we moeten ook niet overdrijven in te grote oppervlakkigheid en het als een hond achter elke bal aanrennen die door iemand wordt opgegooid.
daarvoor zijn de zaken veel te ernstig.

het gaat hier om Christus kerkvergaderend werk, dat is een heilige activiteit.
en wij mogen er zo maar deel aan hebben!!
wat een ongelooflijke zegen en rijkdom
en dan is wat hier gebeurd - aan welke kant van de streep je ook staat - gewoon verschrikkelijk!

ik weiger me dan ook te laten leiden door subjectieve sensatiezucht, of dat nu is vanuit de NRC, een vrouw die overstuur is of oudjes die Schoft roepen.  De zaak moet centraal blijven staan.  Is dat niet zo, dan is het onheilig vuur, die ons allen verteren zal.  Dat vraagt om op je knieën te gaan - ook nu voor het slapen gaan - en God vergeving te vragen voor wat hier gebeurd. En bidden dat Hij de kandelaar niet wegneemt vanwege ons sukkelig gedrag...

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #257 Gepost op: september 22, 2003, 12:04:57 am »
Nu ik dit artikel heb gelezen vind ik dat het zeer terecht is dat er mensen zijn met bezwaar tegen deze man in de kerkeraad. Uit puur economische belangen is hij op zondag gaan werken, en het blijft absoluut niet bij "een knopje omzetten".

Waarom is men niet eerlijk in het weergeven van de feiten? Alsof dat een argument sterker maakt...

Wat betreft de "vrouw die overstuur was", daar ging het niet om, meer om de schokkende fysieke acties en reacties die volgden. Als je het niet gezien hebt zul je het niet vatten, maar dat zal me altijd bijblijven van die vergadering. Het grote contrast van zeer toepasselijke psalmen zingen en dergelijke onbeschaafde acties.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #258 Gepost op: september 22, 2003, 12:12:56 am »

quote:

op 22 Sep 2003 00:04:57 schreef Eelco:
Nu ik dit artikel heb gelezen vind ik dat het zeer terecht is dat er mensen zijn met bezwaar tegen deze man in de kerkeraad. Uit puur economische belangen is hij op zondag gaan werken, en het blijft absoluut niet bij "een knopje omzetten".

Waarom is men niet eerlijk in het weergeven van de feiten? Alsof dat een argument sterker maakt...

Wat betreft de "vrouw die overstuur was", daar ging het niet om, meer om de schokkende fysieke acties en reacties die volgden. Als je het niet gezien hebt zul je het niet vatten, maar dat zal me altijd bijblijven van die vergadering. Het grote contrast van zeer toepasselijke psalmen zingen en dergelijke onbeschaafde acties.

Waren we maar kerk in Amerika, dan zou deze kwestie veel minder spelen. En ik denk dat bakkerijen uiteindelijk inderdaad niet meer zullen overleven als ze niet op zondag produceren. Maar dat is een beetje off-topic.

Wat de reacties van de "vrouw die overstuur was" zei meldde dat deze bijeenkomst uiteindelijk door "Satan" was ingegeven. Ik heb er geen oordeel over, maar ik betwijfel sterk of Christus daar zelf het woord zou hebben willen voeren.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

een eenvoudige broeder

• Bekijk profiel
« Reactie #259 Gepost op: september 22, 2003, 12:21:01 am »
Zullen we vanaf nu op maandagochtend geen brood meer kopen? Dan kan de bakker zondags rusten!

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #260 Gepost op: september 22, 2003, 12:22:57 am »
Koopt u op maandag brood dan?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #261 Gepost op: september 22, 2003, 12:31:37 am »

quote:

Ik weet natuurlijk niet waar jij je brood mee verdient maar dat werk doe je ook puur uit economisch belang. En het is wel zoals hij zegt: de diaconie ziet hem al aankomen (echt niet). De economische werkelijkheid ziet er gewoon zo uit op dit moment en er zijn delen in de wereld waar het nooit anders is geweest. (Zoals terecht opgemerkt in hetzelfde "dossier".)

quote:

Wie is men? Ik zie alleen een post van Arne. En als het bake-off is dan is het inderdaad een kwestie van de schakelaar omdraaien. (En er bij blijven)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #262 Gepost op: september 22, 2003, 12:42:08 am »

quote:

op 22 Sep 2003 00:31:37 schreef dingo:
Wie is men? Ik zie alleen een post van Arne. En als het bake-off is dan is het inderdaad een kwestie van de schakelaar omdraaien. (En er bij blijven)
Arne is wel de laatste die ik bedoel. Hier op het forum en daarbuiten, maar ook op andere fora wordt overal op dezelfde manier erover gepraat. De situatie die door Reformanda als 'productiewerk' werd beschreven is verschillende malen gebagatelliseerd.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #263 Gepost op: september 22, 2003, 08:46:27 am »
Ik weet niet wat nu beter is, Zondags niet brood bakken maar s,nachts om twaalf uur beginnen, en dan de zondag middag voor moeten slapen omdat je anders niet kunt werken. En daardoor de kerkdienst van s,middags missen.
Of zorgen dat je medewerkers s,middags eerst naar de kerk kunnen en dan pas naar hun werk, de bakkerij. Dus dat ze wel twee maal naar de kerk kunnen.
 :?

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #264 Gepost op: september 22, 2003, 10:03:28 am »
Meer nieuws: http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=71035. Bespreken kan in het topic Vrijmakingsvergadering.

Dit krantenartikel is op pagina 1 toegevoegd aan de verzameling links.
[Prediker 7:29]

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #265 Gepost op: september 22, 2003, 10:34:01 am »

quote:

op 22 Sep 2003 08:46:27 schreef joepie:
Ik weet niet wat nu beter is, Zondags niet brood bakken maar s,nachts om twaalf uur beginnen, en dan de zondag middag voor moeten slapen omdat je anders niet kunt werken. En daardoor de kerkdienst van s,middags missen.
Of zorgen dat je medewerkers s,middags eerst naar de kerk kunnen en dan pas naar hun werk, de bakkerij. Dus dat ze wel twee maal naar de kerk kunnen.
 :?
Beide gevallen vind ik nogal vanuit de regels gedacht. Het gaat niet om de regels, door Jezus zijn we daar juist van vrijgemaakt (mind the woordspeling :+). We _mogen_ uit liefde voor Jezus de wet houden, maar om er zo krampachtig, want dat is het IMHO, mee om te gaan als jij beschrijft vind ik nogal vreemd. Als jij met je hele hart in God geloofd en genoeg hebt aan één kerkdienst op een zondag, zie ik niet in waarom je dan niet zou kunnen gaan werken als dat nodig is. Als jij wel per se twee kerkdiensten wil bezoeken dan moet je dat ook vooral doen, en ja dan begin je dus later met werken.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #266 Gepost op: september 22, 2003, 11:44:29 am »

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #267 Gepost op: september 22, 2003, 01:17:32 pm »
Ter info:
http://www.erdee.nl/website/artikel.php?id=71070

Ik heb de sprekers van afgelopen zaterdag gevraagd hun toespraken  online beschikbaar te maken.
Als dat lukt en ik krijg de tekst inclussief de toestemming van de schrijvers hoop ik ze hier ter info plaatsen (en anders via een andere weg)
Dan weten we tenminste wat er gezegd is.
Want : gissen is missen
Ik doe niet meer mee.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #268 Gepost op: september 22, 2003, 01:34:54 pm »
Van een aantal christelijke gereformeerde broeders en zusters kreeg ik de volgende tekst nog door naar aanleiding van de discussie in de GKV.

Jakobus 4: 11 ¶ Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12  Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?

Jan Wietsma, Zwolle

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #269 Gepost op: september 22, 2003, 01:38:14 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 13:34:54 schreef Jan W:
Van een aantal christelijke gereformeerde broeders en zusters kreeg ik de volgende tekst nog door naar aanleiding van de discussie in de GKV.

Jakobus 4: 11 ¶ Broeders, spreekt niet kwalijk van elkander. Die van zijn broeder kwalijk spreekt en zijn broeder oordeelt, die spreekt kwalijk van de wet, en oordeelt de wet. Indien gij nu de wet oordeelt, zo zijt gij geen dader der wet, maar een rechter.
12  Er is een enig Wetgever, Die behouden kan en verderven. Doch wie zijt gij, die een anderen oordeelt?
naar aanleiding van wat precies in de gkv, 't blijft zo een beetje in de lucht hangen

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #270 Gepost op: september 22, 2003, 01:47:51 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 13:38:14 schreef Zacharov:
[...]

naar aanleiding van wat precies in de gkv, 't blijft zo een beetje in de lucht hangen
De dreigende scheuring in de GKV.

Jan Wietsma, Zwolle

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #271 Gepost op: september 22, 2003, 03:13:23 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 13:17:32 schreef Riemer Lap:
Ter info:
http://www.erdee.nl/website/artikel.php?id=71070
....
Een (pijnlijk) heldere analyse......
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #272 Gepost op: september 22, 2003, 03:43:16 pm »
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=71048

De optie om de gulden middenweg dan maar te kiezen loopt ook op verontrusting uit. :o
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #273 Gepost op: september 22, 2003, 03:48:52 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:13:23 schreef Garfield:
[...]

Een (pijnlijk) heldere analyse......
Zoals gebruikelijk bij een kwaliteitskrant.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #274 Gepost op: september 22, 2003, 03:59:34 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:48:52 schreef Picardijn:
Zoals gebruikelijk bij een kwaliteitskrant.
RD-fan? Het volgende citaat is gespeend van iedere nuance.

quote:

Een aantal bezwaren die de verontruste vrijgemaakten tegen hun kerk hebben, is zeker terecht. De massale invoering van gezangen, de ruimere opvattingen over de zondag en het makkelijker omgaan met echtscheiding, kunnen moeilijk als een vooruitgang worden gezien.

De vrijgemaakte kerken worden duidelijk beïnvloed door de evangelische beweging, terwijl ook modern-gereformeerde tendensen niet afwezig zijn. Het zal niet zo lang meer duren voor ook hier de kwestie van de vrouw in het ambt op de synodeagenda komt.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #275 Gepost op: september 22, 2003, 04:04:26 pm »
En dit:

quote:

Men zoekt nu naar een nieuw kerkelijk onderdak om de eigen traditie voort te zetten. Aansluiting bij andere kerken is voor hen geen optie. Daarvoor draagt die vrijgemaakte traditie een te exclusief karakter. Niet voor niets was enkele decennia geleden in de ogen van veel vrijgemaakten hun kerk zo ongeveer de enige ware.
is rechtsstreeks in tegenspraak met een citaat uit een ander artikel uit dezelfde krant (ook van vandaag):

quote:

Inmiddels wordt naar andere kerken gekeken bij wie toenadering te zoeken is. Dr. Van Gurp kijkt naar het Comité tot Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zich volgens hem ook van de gedeformeerde kerk wil afscheiden en de ware kerk wil voortzetten. „Misschien kunnen we komen tot één ware gereformeerde kerk.”
Zouden ze elkaars artikelen wel lezen?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #276 Gepost op: september 22, 2003, 04:14:41 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:59:34 schreef Peter:
[...]
[...]

Mee eens, de bezwaarden worden vrolijk nagepraat, zonder dat er maar enige aandacht is voor het vele tegengewicht dat er gegeven wordt vanuit de kerken, waar de overgrote meerderheid achter staat.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #277 Gepost op: september 22, 2003, 04:46:15 pm »

quote:

Als je consequent ben dan koop je dus geen producten die op zondag geproduceerd zijn zoals:
- Al het vers in de supermarkt
- het nd en elke andere krant
- stroom
-enz...

klopt dat?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #278 Gepost op: september 22, 2003, 05:42:05 pm »
Een mooi artikel op internet gevonden: http://www.ronduit.nl/jc/...t=4446546&cat=2752692

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #279 Gepost op: september 22, 2003, 05:45:50 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:59:34 schreef Peter:
Welk deel zou jij durven ontkennen? Ik geen enkele.

En dit:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Men zoekt nu naar een nieuw kerkelijk onderdak om de eigen traditie voort te zetten. Aansluiting bij andere kerken is voor hen geen optie. Daarvoor draagt die vrijgemaakte traditie een te exclusief karakter. Niet voor niets was enkele decennia geleden in de ogen van veel vrijgemaakten hun kerk zo ongeveer de enige ware.
--------------------------------------------------------------------------------

is rechtsstreeks in tegenspraak met een citaat uit een ander artikel uit dezelfde krant (ook van vandaag):

quote:
Inmiddels wordt naar andere kerken gekeken bij wie toenadering te zoeken is. Dr. Van Gurp kijkt naar het Comité tot Behoud van de Nederlandse Hervormde Kerk, die zich volgens hem ook van de gedeformeerde kerk wil afscheiden en de ware kerk wil voortzetten. „Misschien kunnen we komen tot één ware gereformeerde kerk.”

Zouden ze elkaars artikelen wel lezen? [/quote]

Volgens mij zijn beide teksten niet met elkaar in tegenspraak. De tweede tekst spreekt over toenadering tot een groep die mogelijk uit de NHK stapt, iets wat in de kerkgeschiedenis bij vrijwel elke afscheiding is gebeurd. Dat is iets totaal anders dan jezelf aansluiten bij een bestaand kerkgenootschap. Lees je wel zorgvuldig?
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 05:50:37 pm door Eelco »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #280 Gepost op: september 22, 2003, 05:46:53 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 17:42:05 schreef Mezzamorpheus:
Een mooi artikel op internet gevonden: http://www.ronduit.nl/jc/...t=4446546&cat=2752692
Ik snap dat je 't een mooi artikel vindt  :) maar een verwijzing in 1 topic vind ik wel genoeg.  ;)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #281 Gepost op: september 22, 2003, 06:26:01 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 16:46:15 schreef Zacharov:
Als je consequent ben dan koop je dus geen producten die op zondag geproduceerd zijn zoals:
- Al het vers in de supermarkt
- het nd en elke andere krant
- stroom
-enz...
klopt dat?
Nee, ik ben zelfs wel eens op zondag naar de snackbar geweest. Ik zie het gebod dan ook op de tweede legitieme manier. Nu ik echter de ware toedracht rond de benoeming van die ouderling in Berkel ken ben ik het ermee eens dat het een slecht idee is een dergelijke man tot ouderling te benoemen. Want hoewel zijn opvatting van de zondagrust niet te veroordelen is moeten we ons wel houden aan wat Paulus schrijft over leidsmannen in de kerk, namelijk dat hun levenswandel onbesproken moet zijn. Bij deze man is dat niet het geval omdat er bij een gedeelte van de leden bezwaar tegen hem is, dus een slechte keus.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #282 Gepost op: september 22, 2003, 06:44:47 pm »
't Lijkt me beter hierover te discussieren in het topic over de zondagsrust..
[Prediker 7:29]

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #283 Gepost op: september 22, 2003, 06:48:40 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 18:26:01 schreef
Nu ik echter de ware toedracht rond de benoeming ....

Toch gek dat er meer info blijkt te zijn dan alle artikelen vertellen.
Denkt er overigens ook iemand aan de persoon die achter de "man" zit?
Hij is nu ineens mikpunt geworden.
Hoor en wederhoor zou in dezen natuurlijk heel wenselijk zijn!

Hoe je het went of keert: de economie draait 24 uur per dag.
Iemand beoordelen op het draaien van zijn fabriek en zelf wel verlangen dat er een snackbar open is vind ik nogal vreemd. In feite verwacht de koper wel het produkt en dat het vers op de balie ligt.
Overal zie je dat omzet gedraaid moet worden om te overleven.
Zelf werkzaam in de zorg merk ik dat vergaderingen en overlegvormen soms noodgedwongen ook op zondag moeten omdat je anders niet kunt plannen.
Ik doe niet meer mee.

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #284 Gepost op: september 22, 2003, 06:49:51 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 21:05:04 schreef Jan W:
By the way. In een eerder topic, werd gesproken over een broeder uit Berkel met een productiebedrijf. Dit productiebedrijf zou mensen op zondag laten werken. De betreffende broeder zelf zou als ouderling zijn bevestigd. Velen konden op grond van het woord productiebedrijf al aangeven dat het helemaal fout zat. Vandaag heb ik maar enig navraag gedaan. Het blijkt te gaan om een broeder met een bakkerij. Inderdaad productie. Maar het lijkt me toch allemaal wel wat genuanceerder te liggen, jammer dat mensen op grond van algemene woorden al menen een conclusie te kunnen trekken. De discussie over zondagsrust kan trouwens in een ander topic gevoerd worden.

Jan,

Wat is het verschil dan tussen werken op zondag en werken op zondag?
Jij geeft aan dat de zaak bij een bakkerij genuanceerder ligt, waarop baseer je dit dan?
Deze broeder begint in de middag al met de bakkerij te laten draaien. Of zie jij het bakken van brood als werken van barmhartigheid of noodzakelijke aard?
Maar als je dit dan eens uitzet tegen hetgeen in de woestijn gebeurde, de Here zorgt voor Zijn volk middels het geven van manna lijkt mij dat nogal discutabel.
Daar kreeg het volk op de 6e dag een dubbel deel om zo de sabbat te kunnen vieren. Pas op de 1e dag was er weer manna. en niet in de loop van de 7e dag.
Ook het laten werken van je personeel, al dan niet gelovig, valt onder het vierde gebod.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 07:06:13 pm door Johny »

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #285 Gepost op: september 22, 2003, 07:03:44 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 16:46:15 schreef Zacharov:
[...]- het nd en elke andere krant

Een kleine nuancering:
Bij het RD heeft men bewust gekozen voor een middag krant. Zo kunnen zij de zondag geheel dicht blijven en toch op maandagmiddag nog het laatste weekend nieuws geven.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #286 Gepost op: september 22, 2003, 07:04:17 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 18:48:40 schreef Riemer Lap:
Iemand beoordelen op het draaien van zijn fabriek en zelf wel verlangen dat er een snackbar open is vind ik nogal vreemd.
Ik veroordeel niemand, kan slechts meer begrip opbrengen voor de bezwaarden. Zelf vind ik het geen punt allemaal. Is dat zo onbegrijpelijk? Het is niet altijd alles of niets hoor. Ik voeg mij niet in een kamp.

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #287 Gepost op: september 22, 2003, 07:25:28 pm »

quote:

Trouw, 22-09-2003
Vrijmaking-2003 roept commotie op

Amsterdam - "De commotie lijkt wel op die na de moord op Pim Fortuyn. Laten we maar bidden dat Jezus gauw terugkomt, dat lijkt me voor alle partijen het beste." Aan het woord is Joris op het vrijgemaakt-gereformeerde chat-forum. De partijen: voor of tegen de nieuwe scheuring, die afgelopen zaterdag in Zwolle hevig is bepleit.

Het rommelt al langer in de schoot van het rechtzinnige bolwerk, in 1944 afgescheurd van de 'gewone' of 'synodale' gereformeerde kerken in Nederland. De verontrusten rondom het blad 'Reformanda' zien afval, verslapping in de prediking, aanpassing aan de wereld, modernismen. Decennialang achtten de vrijgemaakten zich de 'enige ware kerk', recht in de leer, zonder bijbelkritiek, maar nu rommelt het, zoals de godsdienstsocioloog Gerard Dekker ooit voorspelde.

Zaterdag waren enkele honderden verontrusten in Zwolle bijeen, niet om de kerk te scheuren, vinden zijzelf, maar om hun kerk van 1944 voort te zetten. Het Nederlands Dagblad, huiskrant van het vrijgemaakt-gereformeerde volksdeel, citeert de verontruste voorman dr. P. van Gurp, oud-predikant uit Dalfsen: "De situatie is thans veel erger dan toen. De afwijking van de leer toen staat in geen verhouding tot wat we vandaag moeten meemaken."

Net als in 1944 is de synode (nu uiteraard de vrijgemaakte synode) de kwaaie pier. Die heeft het laten gebeuren. Het schrikbeeld van de 'gewone' gereformeerden, die van een gestaalde eenheidskerk een 'pluriform' genootschap werden, ziet van Gurp nu in de eigen gelederen: meerdere meningen over leer en schrift - met gelijke rechten voor waarheid en dwaling. 'Ontrouw' waar de vrijgemaakte vrijgemaakten vanaf willen.

Maar de chatters waren gisteren nog niet voor de kerk van Van Gurp gewonnen. Wie in Zwolle waren klaagden dat ze alles slecht hadden verstaan. Was er wel een 'Acte van vrijmaking en wederkeer' getekend? Toch had ds. Van Gurp van een 'historische' vergadering gesproken.

Een als 'hysterisch' gebrandmerkte vrouw riep de bezwaarden op zo snel mogelijk de kerk te verlaten en 'uw eigen enige ware kerk te stichten' in plaats van het leven in de kerk te verzieken. Volgens het ND werd de site van de bezwaarden bestookt door e-mailtjes met virussen.
Blijkbaar had Trouw geen afvaardiging naar de bijeenkomst gestuurd. Daarom hebben ze maar wat bij elkaar geschraapt vanaf het internet. Nogal gekleurd ook, maar dat zijn we van Trouw gewend.
as blunt as Ockham's razor

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #288 Gepost op: september 22, 2003, 07:32:04 pm »
vind ik best reeel stukje hoor.  :P
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #289 Gepost op: september 22, 2003, 09:14:05 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 18:49:51 schreef Johny:
[...]

Jan,

Wat is het verschil dan tussen werken op zondag en werken op zondag?
Jij geeft aan dat de zaak bij een bakkerij genuanceerder ligt, waarop baseer je dit dan?
Deze broeder begint in de middag al met de bakkerij te laten draaien. Of zie jij het bakken van brood als werken van barmhartigheid of noodzakelijke aard?
Maar als je dit dan eens uitzet tegen hetgeen in de woestijn gebeurde, de Here zorgt voor Zijn volk middels het geven van manna lijkt mij dat nogal discutabel.
Daar kreeg het volk op de 6e dag een dubbel deel om zo de sabbat te kunnen vieren. Pas op de 1e dag was er weer manna. en niet in de loop van de 7e dag.
Ook het laten werken van je personeel, al dan niet gelovig, valt onder het vierde gebod.
Ik ben bang dat jij en velen zijn blijven steken in het Oude Testament van Gurp doet dit ook al door een verwijzing naar de richterentijd. Helaas hebben jullie niet in de gaten dat sinds de komst van Christus de wet vervuld is.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #290 Gepost op: september 22, 2003, 09:34:32 pm »
Ook op deze site wordt flink gediscussieerd.

http://vgst.nl/forum/mess...p4?threadID=290&old=N

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #291 Gepost op: september 22, 2003, 09:41:50 pm »
Een schriftuurlijke reactie op het hele gebeuren is te vinden via deze link.

http://www.gkvniezijl.nl/preken/HC32.2.htm

Ter bemoediging van velen die het ook niet meer weten.

Jan Wietsma, Zwolle

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #292 Gepost op: september 22, 2003, 09:50:45 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 21:14:05 schreef Jan W:
[...]Ik ben bang dat jij en velen zijn blijven steken in het Oude Testament van Gurp doet dit ook al door een verwijzing naar de richterentijd. Helaas hebben jullie niet in de gaten dat sinds de komst van Christus de wet vervuld is.

quote:

Mattheus 5:17  Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Mattheus 5:17 (BOEK)  Denk niet dat Ik ben gekomen om de wetten van Mozes en de woorden van de profeten opzij te schuiven. Ik ben juist gekomen om er de volle betekenis aan te geven.
Matteüs 5:17 (CANIS)  Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet komen opheffen, maar volmaken.
Mattheus 5:17 (GNB)  ‘Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze hun volle betekenis te geven.
Mattheüs 5:17 (LEI)  Meent niet dat ik gekomen ben om Wet en Profeten af te breken; ik ben niet gekomen om af te breken, maar om aan te vullen.
Mattheus 5:17 (LU)  Gij moet niet menen, dat ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden: ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
Mattheus 5:17 (PALM)  Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de Profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om ze te ontbinden, maar te vervullen.
Mattheus 5:17 (SVV)  Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Lijkt mij toch enigzins strijdig met jou antwoord, volgens mij ben jij te snel gestopt met lezen, welke vertaling je er ook op naslaat. Vervullen van de wet is door Christus gedaan. Hij heeft in Zijn leven op aarde zich als enige gehouden aan de wet en zo ook in al haar facetten vervuld. Welke veraling ik er ook op na slaa, overal kom ik tegen dat de wet niet is ontbonden en dat is iets wat jij meent te lezen.

Je hoef helemal niet bang te zijn voor mij, ik vindt het trouwens zeeeeeeeer fijn dat jij personen gaat indelen in groepjes. Bij welke kerk denk je dat ik hoor, ik verneem het graag, maar je kon wel eens verkeerd zitten. Maar dat vertel ik je pas als je hierop antwoord.

Als jij praat over velen, meen jij dat werkelijk of denk jij van het zijn er maar een paar?

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #293 Gepost op: september 22, 2003, 09:56:59 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 21:50:45 schreef Johny:
[...]

[...]

Lijkt mij toch enigzins strijdig met jou antwoord, volgens mij ben jij te snel gestopt met lezen, welke vertaling je er ook op naslaat. Vervullen van de wet is door Christus gedaan. Hij heeft in Zijn leven op aarde zich als enige gehouden aan de wet en zo ook in al haar facetten vervuld. Welke veraling ik er ook op na slaa, overal kom ik tegen dat de wet niet is ontbonden en dat is iets wat jij meent te lezen.

Je hoef helemal niet bang te zijn voor mij, ik vindt het trouwens zeeeeeeeer fijn dat jij personen gaat indelen in groepjes. Bij welke kerk denk je dat ik hoor, ik verneem het graag, maar je kon wel eens verkeerd zitten. Maar dat vertel ik je pas als je hierop antwoord.

Als jij praat over velen, meen jij dat werkelijk of denk jij van het zijn er maar een paar?
Hoe kom je erbij dat ik zeg dat de wet ontbonden is? Jij leest duidelijk meer dan er geschreven staat. ;) Alles meer dan 0 is veel in dit geval. Waar je toe behoort interesseert me niet zoveel, ik heb een hekel aan groepjesdenken. Helaas lijkt het haast wel of je alleen alles te kwader trouw kunt lezen. Als dat zo is is het zinvoller dat we de discussie staken.

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #294 Gepost op: september 22, 2003, 10:02:34 pm »
Ook deze link werpt wellicht wat meer licht op de discussie.

http://www.irtt.nl/gm-art/archives/00000070.htm

Jan Wietsma, Zwolle

Johny

• Bekijk profiel
« Reactie #295 Gepost op: september 22, 2003, 10:08:51 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 21:56:59 schreef Jan W:
[...]Hoe kom je erbij dat ik zeg dat de wet ontbonden is? Jij leest duidelijk meer dan er geschreven staat. ;) Alles meer dan 0 is veel in dit geval. Waar je toe behoort interesseert me niet zoveel, ik heb een hekel aan groepjesdenken. Helaas lijkt het haast wel of je alleen alles te kwader trouw kunt lezen. Als dat zo is is het zinvoller dat we de discussie staken.

Waarom geef jij dan aan dat ik ben blijven steken in het OT-ische gedachten, net als veel anderen?? robeer dan eens helder een antwoord te geven, dat laatste mis ik helaas een beetje. Als ik vraag om het verschil tussen werken op zondag en werken op zondag duidelijk te maken schrijf je een zin waar ik geen steek mee verder kom en deelt als beloning etiketen uit. Wees helder. Jij verwijt de bezwaarden dan wel veel, en Van Gurp in het bijzonder maar hoe duidelijk antwoord jij?
Dus probeer het nog eens.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #296 Gepost op: september 22, 2003, 10:18:19 pm »
Je kunt niet zomaar de situatie in het Oude Testament copiëren naar de nieuw testamentische tijd. In de woestijn was er Manna dat was een bijzondere periode, hierna lezen we er niets meer over.

De sabbath was op de zevende dag. De zondag is de eerste dag. Al twee heel verschillende zaken. Het vierde gebod spreekt over het eerste aspect, niet over het tweede.

In het NT wordt veelvuldig gesproken over het onderhouden en bezoeken van de samenkomsten van gelovigen. Over de onderhouding van de zondag als rustdag lees ik toch een stuk minder. We moeten ook oppassen niet meer te lezen in de bijbel dan wat er staat. Want wie toevoegt is net zo erg bezig als wie er wat weglaat. Dus ik ben erggggggg voorzichtig met het veroordelen van mensen die menen dat het vierde gebod van nu rechtstreeks slaat op de zondag als met mensen die menen dat het niet zo is. Ik zou het fijn vinden als Van Gurp cs. dat ook deed.

Christus plukte zelf aren op de sabbath, de farizeeën namen hem dat kwalijk, volgens mij zijn er nog steeds mensen die dat vandaag de dag nog doen.

Jan Wietsma, Zwolle

Sola scriptura

• Bekijk profiel
« Reactie #297 Gepost op: september 22, 2003, 11:47:07 pm »
Beste gereformeerd vrijgemaakte of andere geïnteresseerde,

de afgelopen paar jaar en vooral de laatste maanden volg ik de ontwikkelingen die gaande zijn in de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. Ik, en velen rondom mij, liggen er wakker van, er wordt gehuild, gepraat en er is veel onbegrip. En dat terwijl wij (die het stempel Reformanda dragen) maar één wens hebben: Gods zuivere Woord in leer en leven, van de kansel en op huisbezoek naar ons toegebracht zonder allerlei BEDENKSELS eromheen!

Steeds meer, en vooral de afgelopen weken, ben ik tot de conclusie gekomen dat we maar één ding nodig hebben, en dat is: TERUG NAAR GODS WOORD. (Sola Scriptura)

Iedereen in de kerk is zondig. Daar zijn we het over eens. Ik ben zondig, jij bent zondig, wij zijn zondig. Zowel de 'Reformanda'-mensen als de mensen die géén problemen zien of de kerk willen laten aansluiten bij de verlangens en eisen van de postmoderne cultuur, wij allen hebben gezondigd.

Maar één ding staat vast: wij moeten ALLEMAAL terug naar Gods Woord. Zowel in leer als in leven!! Veel mensen, zelfs leiders van de kerk, zien de problemen niet zo. Die wuiven argumenten die gebaseerd zijn op Gods Woord van tafel, RESOLUUT. Zoiets is verschrikkelijk! En wat nog erger is: ambtsdragers van de kerk (ik spreek uit ervaring) geven GEEN VOORLICHTING aan de gemeente, willen niet LUISTEREN naar wat er in de gemeente leeft. Mensen die met GODS WOORD andere gemeenteleden voorlichten, zuiver vanuit hun geloof, komen onder de tucht.

Mensen die niet weten wat er speelt in de kerk moeten onmiddelijk de volgende boeken lezen: DE BIJBEL alsmede een boekje dat dit GROTE BOEK relateert aan de ontwikkelingen in de Geref.Kerk.vrijg.: LATEN WIJ ONS BEKEREN. DE GEREFORMEERDE KERKEN NA ZUIDHORN (2002).

Uw predikant heeft beide boekjes ongetwijfeld in huis.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #298 Gepost op: september 22, 2003, 11:50:39 pm »
Breaking news Sola Scriptura....
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #299 Gepost op: september 23, 2003, 12:02:09 am »
Beste Sola scriptura,
Laat het duidelijk zijn dat ik de goede bedoelingen van zowel jou als van Reformanda wel degelijk waardeer. En ook de conclusie dat we beide zondige mensen zijn geef ik direct toe. Sterker nog dat we terug moeten naar bijbel en dat er verontrustende zaken spelen in de gkv zijn we het ook over eens. En ik lees dagelijks uit de bijbel en ook "Laten wij ons bekeren" ben ik bekend mee. Alleen daar stopt het, want over het vierde gebod ben ik een andere mening toegedaan. Ook de remedies die genoemd worden voor de andere problemen zijn volgens mij niet de juiste. En nu?