Auteur Topic: Vrijmakingsvergadering 20-09-'03 in Zwolle  (gelezen 12362 keer)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Vrijmakingsvergadering 20-09-'03 in Zwolle
« Gepost op: september 20, 2003, 08:10:39 pm »
Als niet-ernstig-bezwaarde heb ik vandaag ook de vergadering in Zwolle bezocht.
Helaas was de vergadering voor mij door het zeer slechte geluidssysteem nauwelijks te volgen. Wel kreeg ik de indruk dat er veel bezoekers waren die net als ik slechts uit de eerste hand hun informatie willen hebben.

Zeer schokkend vond ik de scene na afsluiting van de vergadering.
Een dame bestormde het spreekgestoelte en nam het woord. Ze riep alle aanwezigen op zo spoedig mogelijk de kerk te verlaten met alle "Reformanda-praat", omdat de kerk zo kapotgemaakt werd. Ondertussen stonden de voorzitter en Van Gurp weinig daadkrachtig maar gelukkig enigszins beleefd aan haar te plukken. Minder beschaafde lieden (ook uit het comité) echter meenden het wat harder te moeten aanpakken. Met een houding van "dit lossen we wel op" werd de trap in enkele stappen genomen en de dame hardhandig bij een arm gepakt (zo leek het van een afstand). Deze liet zich met een zeer luide en ijselijke gil vallen. Een schok ging door de menigte. Wat zich verder afspeelde was onduidelijk, maar de dame bleef uit het zicht liggen terwijl de broeders (ondertussen een stuk of zes) weer naar beneden gingen. Iemand meende het tafereel nog te moeten vastleggen met een videocamera. Einde eerste scene.

Eenmaal beneden begon de dame met het uitdelen van foldermateriaal, duidelijk met een andere inhoud dan gewenst door de organisatie. Een dapper persoon rukte haar de hele stapel uit de hand en smeet deze de kerk in. Een licht handgemeen volgde. Ondertussen doken bezwaarden de flyers achterna, om deze vervolgens in het gezicht van de dame tergend aan stukken te scheuren, te verfrommelen en naar haar toe te gooien. Ook een zeer schokkend gezicht, een groep bejaarde bezwaarden die met papier een weerloze dame 'stenigt'. Daar moet werkelijk een heleboel frustatie zitten.

Het hele gebeuren was werkelijk schokkend om aan te zien. Ik keur noch de daad van de dame, noch de reacties van de andere betrokkenen goed. Gelukkig was er een op het oog sympathieke heer die verdere escalatie verschillende malen heeft voorkomen. Deze bebaarde man wist een fysiek handgemeen in de kiem te smoren.

Dit had ik zeker niet verwacht, een christelijke houding was ver te zoeken.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2003, 11:33:30 pm door Eelco »

de mir

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2003, 08:33:19 pm »
ik was er vanmiddag ook en ik snapte echt niet wat die mevrouw op deze manier probeerde te bereiken. Het was van te voren duidelijk dat deze vergadering niet bedoeld was voor discussie en dat het eerder bedoeld was om mensen die in een zelfde situatie zitten met elkaar in contact te brengen.

Ik heb overigens alleen gezien dat die mevrouw op de preekstoel stond. Vanaf waar ik stond leek het er trouwens meer op dat ze zich hysterisch liet vallen en toen een tijdje bleef liggen, waarna de mensen op de preekstoel naar beneden liepen en haar dus met rust lieten. Ik ben daarna, net als vrijwel iedereen, verder richting de uitgang gelopen en heb van het vervolg niets meer gezien.

Wat je zei over versnipperen van die flyers, ik heb het niet gezien, maar dat  lijkt me niet een slimme reactie. Maar hou er rekening mee dat de emoties hoog oplopen, vooral bij oudere mensen die de vrijmaking in 1944 bewust hebben meegemaakt. Dan doe je dingen die achteraf niet slim blijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: september 20, 2003, 08:38:24 pm door de mir »

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2003, 08:36:35 pm »
Wat voor dingen zijn er dan verteld? Hoeveel mensen waren er? Zouden jullie wat meer inhoudelijk kunnen vertellen?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 20, 2003, 08:41:23 pm »
We hebben het niet kunnen verstaan ivm geluidssysteem. Er waren wat toespraken, er is gezongen (oa psalm 130) en gecollecteerd. Na gebed werd de vergadering gesloten.
Het was vrij vol, maar op de galerijen waren nog voldoende zitplaatsen. 11 oktober is er weer een voorlichtingsbijeenkomst, misschien dat alles dan duidelijker is..?
In elk geval komt er een verslag in het Reformatorisch Dagblad; we hebben de journalist daarvan nl gezien en die zat druk te typen op zijn laptopje.
[Prediker 7:29]

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 20, 2003, 08:45:23 pm »
In hoeverre zijn er nu dan feitelijk acta van vrijmaking getekend?
Ik begreep dat dat het doel van de bijeenkomst was.
[Overigens jammer zo'n bijeenkomst verstoord op een wijze die beslist niet past.
(wat ik hierboven las leek wel een deel uit een soap of zo...) ]
Ik doe niet meer mee.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 20, 2003, 08:45:26 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 20:36:35 schreef Harm:
Wat voor dingen zijn er dan verteld?

Er is wat peptalk gehouden, ingegaan op hoe het praktisch verder zou moeten zonder predikanten, de Acte is voorgelezen en er zijn (selectief) wat vragen beantwoord. Inhoudelijk was het duidelijk bedoeld om twijfelaars duidelijk te maken dat het niet verkeerd zou zijn om ook mee te doen en dat het praktisch allemaal wel goed zou komen. Voorlichting dus. Ik hoop op een transcriptie van de toespraak van de heer Van Gurp, of een samenvatting, want hoewel ik juist met het doel om alles zélf te horen erheen ben gegaan heb ik er slechts weinig van verstaan.

quote:

Hoeveel mensen waren er?

Veel. Die kerk zat aardig vol. Als ik een schatting zou moeten geven zou ik zeggen zo'n 600. Er zijn vast mensen die beter kunnen schatten dan ik.

quote:

Zouden jullie wat meer inhoudelijk kunnen vertellen?
Niet echt, aangezien het (voor mij iig) heel slecht te verstaan was.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 20, 2003, 08:50:31 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 20:45:23 schreef Riemer Lap:
In hoeverre zijn er nu dan feitelijk acta van vrijmaking getekend?

Ik heb het niet gezien. Er waren echter drie uitgangen en wij hebben de minst drukke genomen. Wel heb ik mensen met een Acte zien rondlopen, je kon ze daar wel krijgen om ze ondertekend bij je eigen kerkeraad in te leveren.
Overigens werd bij de beantwoording van verschillende vragen steeds weer benadrukt dat veel zaken de verantwoordlijkheid en keuze van de plaatselijke gemeente zou zijn. Bijvoorbeeld bij de vraag van welke dominees de bandjes met preken zouden zijn die verspreid zouden worden (dat werd nl. aangekondigd).
Ook werd er nog even ingegaan op de kwestie van het dopen, hoe dat zou moeten als er geen predikanten meegingen. Hiervan werd gezegd dat het in de geschiedenis ook wel eens was voorgekomen dat kinderen pas op vier of vijf-jarige leeftijd werden gedoopt, dat het voorlopig behelpen zou zijn.
Wel was de heer Van Gurp zelf voornemens als predikant op te treden in de nieuwe gemeenschappen.

Jude

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 20, 2003, 08:54:30 pm »
Nou ik was er vandaag ook bij in Zwolle, en ik vond die actie van die vrouw gewoon onbeschoft. Aan het begin van de vergadering werd er nog eens nadrukkelijk herhaald voor wie deze vergadering bedoeld was..  Hiervan was deze vrouw dan ook op de hoogte.. Natuurlijk zijn er mensen die het er niet mee eens zijn maar daar kun je dan op een normale manier over discussieren zoals in verscheidene kranten en tijdschriften gebeurt, deze vergadering was daar niet de plaats voor. Wat deze vrouw deed is trouwens geen manier van discussieren.. het is een trieste manier van de aandacht proberen te trekken..  en ik denk trouwens dat ze zo mensen eerder tegen zich keert dan voor zich wint.  |:(

Ik vond trouwens dat Ds. van Gurp bijzonder goed reageerde op de eerdere 'uitbarsting van emoties' van een man voor de pauze..  Hij reageerde hier uiterst rustig op!
ik heb het verder vervolg van dat gedoe met die vrouw niet gezien.. dus daar kan ik ook niet over oordelen..

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 20, 2003, 09:04:34 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 20:54:30 schreef Jude:
 en ik denk trouwens dat ze zo mensen eerder tegen zich keert dan voor zich wint.  |:(

Klopt. Op dat moment schaamde ik me in haar plaats, want zij leek op dat moment de afvaardiging van de niet-bezwaarden. Net zoiets als de virussen die blijkbaar worden gestuurd naar webmasters van de bezwaarde websites.

quote:

Ik vond trouwens dat Ds. van Gurp bijzonder goed reageerde op de eerdere 'uitbarsting van emoties' van een man voor de pauze..  Hij reageerde hier uiterst rustig op!
Klopt. Dit voltrok zich buiten ons blikveld, ik verstond iets als: "Ik wil aan de vergadering bekendmaken....!!", waarop de heer Van Gurp slechts antwoordde met: "Niet doen, dat is niet correct", waarmee de opstandige de mond werd gesnoerd.

In de vergadering werd door Van Gurp o.a. een overdenking uit Jeremia 3 gelast. Het ging over "het honderdvoudige weerkrijgen" meen ik, maar ook deze preek was totaal onverstaanbaar. Konden anderen het (op hun plaats)  wel goed verstaan?

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2003, 09:19:59 pm »
Toch is het jammer dat de aandacht zo uit gaat naar de orde-verstoorders!
Het gaat niet over de inhoud ... maar over de houding van die mensen ....
Waar heb ik dat meer gehoord? ;)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2003, 09:24:38 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 21:19:59 schreef kuyf:
Toch is het jammer dat de aandacht zo uit gaat naar de orde-verstoorders!
Het gaat niet over de inhoud ... maar over de houding van die mensen ....
Waar heb ik dat meer gehoord? ;)

Zoals ik al enkele malen heb opgemerkt valt over de inhoud weinig te zeggen omdat die onverstaanbaar was. Werkelijk onverstaanbaar, niet moeilijk te volgen maar onverstaanbaar. Ik heb met veel inspanning flarden meegekregen, heb zelfs mijn beide handen als schelpjes aan mijn oren gehouden. Heel jammer.

Als iemand inhoudelijk kan ingaan op de vergadering dan lees ik het graag!

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 20, 2003, 09:26:18 pm »
ik ben ook heel benieuwd!!

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 20, 2003, 10:10:00 pm »
Inhoudelijk gezien was er een lange toespraak van br. de Marie, de voorzitter van die middag die inhoudelijk uit de doeken deed hoe het zover gekomen is dat er nu een vrijmaking aan de gang is. Opmerkelijk daarin was dat hij breed inging op het ingezonden van prof. J. Kamphuis in het ND deze week. Die veroordeelde de vrijmaking van nu in vergelijkbare bewoordingen als ds. van der Jagt vandaag in het ND doet. Zij spitsen dat toe op het punt van het vierde gebod waarbij ze bezwaarden verwijten dat dezen nu een binding op willen leggen op een punt waarover de meningen altijd al verschilden, volgens hun.
De Marie heeft breed geciteerd uit het boekje waarheid en recht uit 1968 van prof. J. Kamphuis. Daarin verwijt Kamphuis ds. Visee dat hij het rustgebod van de HERE onderuit haalt. Ds. Visee leerde nl. dat er voor de nieuw-testamentische kerk geen rustgebod van de HERE meer is en het vierde gebod zijn letterlijke betekenis daarmee verloren heeft. Kamphuis herinnert in dat boekje ds. Visee aan eerder gedane uitspraken in 1952, waarbij Visee nog wel stellig ervan overtuigd is dat ook voor ons het rustgebod nog geldt.
Dit zette de Marie tegenover hetgeen wat Kamphuis nu beweert in het ND en dan is er geen andere conclusie mogelijk dan dat ook Kamphuis zijn eerder ingenomen stelling heeft verlaten en bezwaarden nu iets verwijt waar hijzelf 35 jaar geleden nog volledig achterstond.

Dr. van Gurp heeft aangegeven wat het verschil is in de vrijmaking van 1944 en die van nu en de overeenkomsten waarbij hij benadrukte dat het nu erger is als toen. Dit omdat er nu ook sprake is van getolereerde schriftkritiek waar in 1944 nog geen sprake van was.
Daarna heeft hij de akte voorgelezen en na de pauze de vragen beantwoordt die hem gesteld werden. Daarbij bleek dat mensen vooral ook met de vraag zitten hoe nu verder. Slechts één dominee beschikbaar en die is al op hoge leeftijd. Van Gurp benadrukte echter dat de belofte van de HERE dat Hij zijn kerk zal bewaren meer is dan tientallen dominees. Ook geeft de HERE herders aan zijn kerk die naar Zijn wil de schapen zullen weiden. Die herders zullen dan voorlopig ouderlingen en diakenen zijn maar dat zijn net zo goed herders, naar de Schrift.
Hij benadrukte voorts dat het ambt aller gelovigen het belangrijkste ambt is. Ook al zijn er een tijd lang geen leraars in het bijzonder ambt, de HERE geeft ons allen het ambt om in gehoorzaamheid alleen Hem te volgen. Ook in Zijn kerkvergaderend werk.

Ik denk dat het aantal aanwezigen inderdaad zo rond de 600 lag. Het incident met die mevrouw is mij een beetje ontgaan omdat ik toen net van de galerij naar beneden liep.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 20, 2003, 10:21:17 pm »
haha, de comotie is dezelfde bijna als na de moord op Pim Fortuyn lijkt wel.

Ik ben ook benieuwd wat er woensdag gaat gebeuren op de grefotoogdag in Kampen.Dat moet wel een potje worden.

laten we maar bidden of Jezus gauw terug komt, lijkt mij voor alle partijen het beste.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 20, 2003, 10:23:34 pm »

quote:

Hij benadrukte voorts dat het ambt aller gelovigen het belangrijkste ambt is. Ook al zijn er een tijd lang geen leraars in het bijzonder ambt, de HERE geeft ons allen het ambt om in gehoorzaamheid alleen Hem te volgen. Ook in Zijn kerkvergaderend werk.
dit is een waarheid als een koe natuulrijk. Maar ik begrijp uit de verslagen verder dat de rest van de sprekers vooral heeft zitten katten op de '' overkant"". Jammer.

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 20, 2003, 10:24:25 pm »
bedankt voor je uiteenzetting!

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 20, 2003, 10:40:30 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 22:10:00 schreef Justin:
Dit zette de Marie tegenover hetgeen wat Kamphuis nu beweert in het ND en dan is er geen andere conclusie mogelijk dan dat ook Kamphuis zijn eerder ingenomen stelling heeft verlaten en bezwaarden nu iets verwijt waar hijzelf 35 jaar geleden nog volledig achterstond.
Dat is niet waar het om gaat bij prof. Kamphuis. Inhoudelijk is het mogelijk dat hij aan de zelfde kant staat als de bezwaarden. Zijn punt is dat de bezwaarden geen ruimte laten voor de andere mening. Met het boekje "Waarheid en recht" heeft hij niemand uit de kerk gezet en hij is er ook niet zelf uitgestapt. Hoewel hij het klaarblijkelijk niet eens was met de visie van zijn opponent heeft hij het bij polemiek gelaten, denk ik. Daar gaat het nu om in het artikel van Kamphuis, de bezwaarden nu proberen een standpunt op te leggen waar al lange tijd twee standpunten naast elkaar gangbaar zijn. Hooguit verschuift de verhouding van aanhangers de laatste tijd, maar dat is niet verwonderlijk aangezien de gemiddelde kerkganger intellectueler wordt.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 20, 2003, 10:45:17 pm »
ja maar die twwee standpunten naast elkaar slaat al nergens op. maak er dan 1 standpunt van: we weten het niet en durven geen uitspraatk te doen.

ik kan mij herinneren dat de synode toen erg slap uit de hoek kwam volgens mij puur om de bezwaarden niet voor de kop te stoten.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 20, 2003, 11:05:06 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 22:45:17 schreef joris:
ik kan mij herinneren dat de synode toen erg slap uit de hoek kwam volgens mij puur om de bezwaarden niet voor de kop te stoten.
Wat relevante acta:

http://www.gkv.nl/main.as...ownload&intItemID=232
http://www.gkv.nl/main.as...ownload&intItemID=186

De acta van de GS Leusden kan ik niet weervinden, die heb ik ook ooit op internet gelezen...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 20, 2003, 11:11:14 pm »

quote:

ja maar die twwee standpunten naast elkaar slaat al nergens op. maak er dan 1 standpunt van: we weten het niet en durven geen uitspraatk te doen.

Waarom zouden er geen twee standpunten naast elkaar kunnen bestaan?
Door alles vast te leggen in regels en over alle moeiten een uitspraak te doen breek je vaak meer af dan dat je opbouwt.
De farizeërs hadden ook alles perfect geregeld.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: september 20, 2003, 11:12:04 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 22:10:00 schreef Justin:
een hele hoop
Het moet technisch mogelijk zijn (ctrl-c ctrl-v) om teksten van de Marie en vd Gurp hier online te plaatsen. Doet de informatieverstrekking wel goed.
Ik doe niet meer mee.

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: september 20, 2003, 11:14:46 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:11:14 schreef Doarseveld:

[...]

Waarom zouden er geen twee standpunten naast elkaar kunnen bestaan?
Door alles vast te leggen in regels en over alle moeiten een uitspraak te doen breek je vaak meer af dan dat je opbouwt.
De farizeërs hadden ook alles perfect geregeld.
Dit was een consensus uit slapheid. Ik bedoel geen regel, maar gewoon een duidelijke uitspraak: dit wil de kerk nu zeggen: sabbathsgebod instand houden is niet bijbels gegrond. Of zeg: we komen er niet uit, laat ieder de weg gaan die God met hem gaat.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: september 20, 2003, 11:16:38 pm »
Hier in ieder geval wat het ND er maandag over publiceert:

Verontrusten zetten nieuwe Vrijmaking door

*edit: morgen -> maandag
« Laatst bewerkt op: september 20, 2003, 11:32:12 pm door Eelco »

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: september 20, 2003, 11:17:18 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:05:06 schreef Eelco:
De acta van de GS Leusden kan ik niet weervinden, die heb ik ook ooit op internet gelezen...
De Acta van Leusden staan tegenwoordig op www.kerkrecht.nl.
shoot me again, I ain't dead yet

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: september 20, 2003, 11:18:29 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:12:04 schreef Riemer Lap:
[...]

Het moet technisch mogelijk zijn (ctrl-c ctrl-v) om teksten van de Marie en vd Gurp hier online te plaatsen. Doet de informatieverstrekking wel goed.
Dan moet je die teksten wel hebben...

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: september 20, 2003, 11:23:49 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:16:38 schreef Eelco:
Hier in ieder geval wat het ND er morgen over publiceert:

Oei ..verschijnt het ND ook al op zondag ? ;)

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: september 20, 2003, 11:25:43 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:16:38 schreef Eelco:
Hier in ieder geval wat het ND er morgen over publiceert:

shocking, maar inderdaad net als ze zelf zeggen, al tien jaar hetzelfde verhaal.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: september 20, 2003, 11:34:56 pm »
Het verslag in het ND beschrijft flyers achter de ruitenwisser, dit was exact de tekst die werd voorgelezen door de dame uit de TS. Zal wel dezelfde dame geweest zijn. Droevig.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: september 20, 2003, 11:37:38 pm »

quote:

(uit het ND stukje)
Na afloop van de vergadering bleken alle rond de kerk geparkeerde auto's een papier achter hun ruitenwisser te hebben zitten. Daarin verzoekt ene Adrie Menninga ('ik ben een gelovig christen'): ,,Gaat u alstublieft zo snel mogelijk de kerk uit. Sticht uw eigen enige ware kerk. En verziek niet langer het leven in de kerk voor ons allen met uw afschuwelijke Reformanda-taal. Ik vraag u: VERTREK! En laat ons eindelijk met rust'.'

Ik ben niet "bezwaard"  maar de verontrusten blijven toch mijn broeders en zusters.
Op deze manier maken we de kloof alleen groter. Aanvaard elkaar in Christus!

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: september 20, 2003, 11:39:36 pm »
Vandaag ben ik bewust niet geweest. Een aantal zusters van onze bijbelstudievereniging zijn wel geweest om zich te laten voorlichten. Naar de mens gesproken had ik er ook geen fidusie meer in dat bezwaarden en niet bezwaarden elkaar nog zouden bereiken. Als ik de opening van dit topic lees ben ik helemaal blij dat ik niet gegaan ben. Dit soort berichten zijn niet goed voor mijn emotioneel gestel. Gelukkig heb ik een echtgenoot en kenissen die e.e.a kunnen relativeren, maar als ik er bij was geweest en dit had zich voorgedaan voor mijn ogen dan was ik acuut uit de kerk gestapt. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn Hemelse Vader mij hiervoor bewaard heeft. Wel heb ik zijdelings iets meegekregen doordat ik naar de stad ben geweest en daardoor op mijn fietsroute langs de Zuiderkerk moest. Het was er inderdaad druk zowel ouderen en jongeren. Op een bankje in de stad heb ik nog wat zitten mijmeren over de vergadering, ben de gemeente doorgeweest en herinnerde me welke broeders en zusters ik langere tijd niet meer gezien had in de kerk. Ik kan u zeggen dat doet pijn.

Ondertussen heb ik ook geen goed woord over voor de mensen die menen met virusmails de sites van bezwaarden te moeten bestoken. Flyers met 'opruiende' teksten te moeten rondstrooien en menen vergadering te moeten verstoren. Wat mij betreft worden ook deze mensen ernstig vermaand.

De argumenten die gewisseld zijn op de vergadering zijn zo als ik uit berichtgeving verneem wel zo gegaan als ik had gedacht. Met name het feit dat niet op inhoudelijke kritiek wordt ingegaan geeft ernstig te denken.

Wat onze Hemelse Vader ervan denkt weet ik niet. Gelukkig mogen we allen pleiten op het bloed van Christus dat is pure genade. Maar voorlopig heeft de gemeenschap der heiligen een flinke knauw gekregen en dat is alleen maar verlies.

Ook al zijn de bezwaarden in mijn opinie een weg gegaan die niet bijbels is, dat zal nog niet rechtvaardigen dat wij hun links laten liggen. Wat vooralsnog rest is vooral pijn en verdriet om het feit dat het zover heeft moeten komen.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: september 20, 2003, 11:45:37 pm »
De gemeenschap der heiligen heeft een knauw gekregen? juist niet, het is weer duidelijk dat we het zonder God niet redden.

naar de buitenwereld toe, die begrepen toch al niets van ons kerkelijken. Mijn buurman begon er al over vanmorgen, waar hij het gelezen heeft weet ik niet, maar hij wist van die vergadering. Stelletje chrsitenen, jullie weten het toch zo goed?
nee, lieve buurman, je hebt helemaal gelijk. we zijn met elkaar een stelletje eigenwijze flapdrollen. Logisch te verklaren vanuit de bijbel, het paradijsverhaal. Maar zo hoort het niet! We zijn totaal schuldig aan onze eigen eigenwijsheid, lieve buurman. En het spijt me verscrikkelijk dat we God zo weer achter een paar schuttingen hebben gezet. Dit gaat niet over geloven in God, lieve buurman. Dit is hetzelfde als onze plaatseljike ruzie over het kappen van twee bomen op het plein. ''t Gaat nergens over. Ja, tgaat wel ergens over, maar niet over die twee bomen. HEt gaat over ons verleden met die bomen aan de ene kant, en aan de andere kant gaat het over de last en de belemmering die die bomen ons geven. Vroeger was ene boom handig om je paard aan vast te binden, nu staat die boom flink in de weg voor ons tweede autotje.

lIeve buurman,g a maar schelden op de kerkmensen hoor. Als je maar van mijn God afblijft!
volgende week komt hij koffiedrinken.

Toen met de ak leeraar in amersfoort dachten we ook dat de gemeenschap der heiligen was aangetast. Onzin, die gemeenschap was er al niet, anders kwamen deze dingen niet voor.
probeer de kerk los te zien van de kerkmensen. En de gemeenschap der heiligen los te zien van de vrijgemakt kerk. Dan wordt het al een stuk minder erg allemaal.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: september 20, 2003, 11:48:34 pm »
Hmm, dit topic is nu op www.gereformeerd.info het laatste nieuws...
Helaas in een frame.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: september 20, 2003, 11:55:36 pm »
Volgens mij zijn de niet aflatende stroom aan virussen die bij gereformeerd.info binnenkomen gewoon een nieuw  virus waar ik ook last van heb, ik krijg de laatse dagen  elk uur  5 virussen binnen..gelukkig worden ze al verwijderd door de provider.

Ik mag toch aannemen dat Christenen zich op zo'n manier uiting geven van hun ongenoegen?
 ;(

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: september 20, 2003, 11:59:48 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:55:36 schreef Doarseveld:
Volgens mij zijn de niet aflatende stroom aan virussen die bij gereformeerd.info binnenkomen gewoon een nieuw  virus waar ik ook last van heb, ik krijg de laatse dagen  elk uur  5 virussen binnen..gelukkig worden ze al verwijderd door de provider.

Ik mag toch aannemen dat Christenen zich op zo'n manier uiting geven van hun ongenoegen?
 ;(
Klopt ik krijg sinds drie dagen bijzonder veel virussen binnen, ongeveer 3-5mb aan virusmails per dag. Het lijkt me dan ook sterk dat het hier iets mee te maken heeft

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: september 21, 2003, 12:00:29 am »

quote:

op 20 Sep 2003 23:45:37 schreef joris:
[......]
Toen met de ak leeraar in amersfoort dachten we ook dat de gemeenschap der heiligen was aangetast. Onzin, die gemeenschap was er al niet, anders kwamen deze dingen niet voor.
probeer de kerk los te zien van de kerkmensen. En de gemeenschap der heiligen los te zien van de vrijgemakt kerk. Dan wordt het al een stuk minder erg allemaal.

Elke lokale groep mensen die bijeenkomt in God's naam is een gemeenschap der heiligen. Dat de bezwaarden straks in hun kerkelijk leven zichzelf en anderen meer beperkingen opleggen dan God van hun vraagt is natuurlijk uitermate triest maar desondanks zijn ze aldaar een gemeenschap der heiligen.
En nee daar wordt het niet minder erg van: de bruid van Christus is al genoeg verdeeld geraakt, daar hoefde echt niet nog een nieuw kerkje bij.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: september 21, 2003, 01:26:45 am »
Lang heb ik getwijfeld om te gaan. Met dezelfde intentie als Eelco en anderen. Om het van de betrokkenen zelf te horen. Ik ben blij dat God me hiervoor gespaard heeft.

Ik denk dat we de betrokken zuster niet te hard moeten aanvallen. Ze heeft gemeend een daad te moeten stellen in (in haar ogen) een poging de kerk te behoeden voor een groot kwaad. Namelijk verdeeldheid. Ik ben het niet eens met de manier waarop....maar uitkomen voor je mening en daarna handelen zou de bezwaarden een deja vu gevoel moeten geven. De tekst op de flyers is van het zelfde lage, onchristelijke nivo als het recente ingezonden stuk in het ND. Hoe kun je broeders en zusters wegwensen? Inderdaad...het moet erg diep zitten bij sommigen...

Rest ons mijn inziens nu nog maar 1 ding. God om vergeving vragen voor het kwaad dat aan beide kanten is geschied (ja, ook voor Adrie Menninga) en hem te vragen ons weer op hem te richten ipv tegenover elkaar.
« Laatst bewerkt op: september 21, 2003, 01:33:31 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

sirhc

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: september 21, 2003, 07:08:29 am »
gaan we elkaar verdriet doen of doen we God pijn>?

Niet wat het lichaam ingaat, maar wat eruit komt maakt de mens onrein!

sirhc

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: september 21, 2003, 07:13:05 am »
misschien geldt hier ook wel "verdeel en heers".   HET IS DE DUIVEL!

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: september 21, 2003, 01:17:55 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 07:13:05 schreef sirhc:
misschien geldt hier ook wel "verdeel en heers".   HET IS DE DUIVEL!
Overal waar geen eenheid is in Christus is de duivel, dus tsja het zou zo maar kunnen... :|
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: september 21, 2003, 04:01:23 pm »
Ik heb het artikel in het ND even doorgeneusd en het klinkt alsof nu de overtreffende trap van 'een kwestie opblazen tot buitengewone proporties' is bereikt.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: september 21, 2003, 05:36:56 pm »
Ook al zijn de bezwaarden in mijn opinie een weg gegaan die niet bijbels is, dat.....

Ik ben het niet met deze schrijver eens.

Mijn mening is dat de GKV duidelijk op weg is om een kerk te creeëren waar allerlei opvattingen mogelijk zijn.
In geval van de zondagsrust is het duidelijk dat de synode van de GKV in Zuidhorn het 4de gebod niet meer van toepassing acht in deze tijd. Dit houdt in dat er op zondag gewerkt mag worden.

Mijn mening is dat het 4de gebod wel degelijk van kracht blijft tot Christus wederkomst op aarde.

Dus niet de bezwaarden gaan een weg die niet bijbels is, maar de mensen die vat blijven houden aan de besluiten van de laatst gehouden synode.

Laten we bidden dat God ook deze mensen wil laten inzien dat zij opde verkeerde (brede) weg beland zijn.
Wat de teokomst brenge moge, ons geleidt des Heren hands

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: september 21, 2003, 05:39:28 pm »
|:(

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: september 21, 2003, 05:41:20 pm »
Ook al zijn de bezwaarden in mijn opinie een weg gegaan die niet bijbels is, dat zal nog niet rechtvaardigen dat wij hun links laten liggen. Wat vooralsnog rest is vooral pijn en verdriet om het feit dat het zover heeft moeten komen.[/quote]

Ook al zijn de bezwaarden in mijn opinie een weg gegaan die niet bijbels is, dat.....

Ik ben het niet met deze schrijver eens.

Mijn mening is dat de GKV duidelijk op weg is om een kerk te creeëren waar allerlei opvattingen mogelijk zijn.
In geval van de zondagsrust is het duidelijk dat de synode van de GKV in Zuidhorn het 4de gebod niet meer van toepassing acht in deze tijd. Dit houdt in dat er op zondag gewerkt mag worden.

Mijn mening is dat het 4de gebod wel degelijk van kracht blijft tot Christus wederkomst op aarde.

Dus niet de bezwaarden gaan een weg die niet bijbels is, maar de mensen die vast blijven houden aan de besluiten van de laatst gehouden synode.

Laten we bidden dat God ook deze mensen wil laten inzien dat zij opde verkeerde (brede) weg beland zijn.

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: september 21, 2003, 05:47:47 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 17:36:56 schreef elco:
Maar uw mening is dan waarschijnlijk ook dat we het gebod niet helemaal letterlijk moeten nemen en dat we de Sabbath best naar de eerste dag van de week mogen verplaatsen?

Hierover kan worden gediscussieerd in andere topics:
- de zondagsrust
- Zondag of sabbath

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: september 21, 2003, 06:16:12 pm »
Citaat
op 21 Sep 2003 17:47:47 schreef Eelco:
[...]

Maar uw mening is dan waarschijnlijk ook dat we het gebod niet helemaal letterlijk moeten nemen en dat we de Sabbath best naar de eerste dag van de week mogen verplaatsen?

Het gaat me hierom:

6 Dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen.
Dit houdt m.i. in dat wij 6 dagen gelegenheid hebben om te werken.
en de 7de dag is voor de Here om die te dienen.

Maar de lg synode heeft besloten dat dit niet meer voor ons van toepassing is

De bezwaarden zien hierin een duidelijke dwaling om dat dit besluit in strijd is met Gods woord

elco

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: september 21, 2003, 06:21:56 pm »

quote:

op 20 Sep 2003 23:12:04 schreef Riemer Lap:
[...]

Je kunt de toesprkaen ook lezen op http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=18801

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: september 21, 2003, 06:27:56 pm »
Dat zijn de toespraken niet, dat is de berichtgeving van het ND erover.

Toch bestaan de toespraken wel digitaal want ik zag dat de journalist van het RD een uitgeprinte versie had. Het ND heeft daar ongetwijfeld ook de beschikking over gehad.

Riemer Lap (inactief)

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: september 21, 2003, 07:28:41 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 18:27:56 schreef Eelco:
Dat zijn de toespraken niet, dat is de berichtgeving van het ND erover.

Toch bestaan de toespraken wel digitaal want ik zag dat de journalist van het RD een uitgeprinte versie had. Het ND heeft daar ongetwijfeld ook de beschikking over gehad.

Ds.vd Gurp heeft het meen ik zelf nog aangeboden in het intervieuw deze week dat hij de teksten vooraf of nadien aan de pers ter hand zou willen stellen .
Dus : hier met die teksten :)
Ik doe niet meer mee.

thavinga

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: september 21, 2003, 09:24:21 pm »
ik wil graag een duit in het zakje doen. Er wordt beweerd door sommigen dat de synode het vierde gebod aan de kant heeft geschoven. Dat is een groot misverstand, dat door foute voorlichting van Reformanda de wereld is ingeholpen. De vraag waar het in de discussie over het vierde gebod om ging is niet: is het vierde gebod nog geldig vandaag of niet. Maar: hoe is het vierde gebod geldig. That's the question. De GS heeft duidelijk aangegeven DAT het vierde gebod geldig is. Maar ze heeft terecht ook gezegd: er mag in de kerk verschil van inzicht zijn over de vraag HOE dat gebod vandaag geldig is. net zoals in de jaren 1834 (Afscheiding) tot 1944 (echte Vrijmaking) er altijd verschil van mening was over de grond waarop kinderen gedoopt werden: veronderstelde wedergeboorte of verbond. Een net zo belangrijk punt. In 1944 was de kwestie dat een Synode (van de synodalen) dit verschil van inzicht over de doop ging verbieden. We noemen dat een bovenschriftuurlijke binding. Nu is het Reformanda cs, die het verschil van inzicht dat er al vele eeuwen is geweest op het punt van HOE geldt het vierde gebod vandaag (nogmaals: niet: DAT het geldt) wil verbieden. Ook hier weer een bovenschriftuurlijke binding, nu op het punt van dhet vierde gebod. Inderdaad een farizeïstische en wettische trek bij Reformanda. Echt niet gereformeerd meer. Gelukkig heeft de oude prof. Kamphuis larten zien hoer het echt zit. Wat de Marie heeft gezegd over kamphuis opvatting tegenover Visee in de zestiger jaren snijdt geen hout. Blijkbaar begrijpt hij niet dat het conflict over de wet van God in die tijd een heel ander conflict was dat nu over het vierde gebod. het zat echt wat anders in elkaar toen dan de Marie nu de mensen van Reformanda wil doen geloven. Historisch een blunder on zo'n vergelijking te trekken!
theo

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: september 21, 2003, 09:31:23 pm »
Met enkele spaties en enters wordt het een stuk beter leesbaar.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.