Auteur Topic: Vrijmakingsvergadering 20-09-'03 in Zwolle  (gelezen 12368 keer)

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
Vrijmakingsvergadering 20-09-'03 in Zwolle
« Reactie #50 Gepost op: september 21, 2003, 09:34:54 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 21:24:21 schreef thavinga:
 Historisch een blunder on zo'n vergelijking te trekken!

Precies hetzelfde beweerde ik gisteren (22:40u) ook in dit topic. Ik ben zeer benieuwd of dit in openbare publicaties ook zal worden tegengeworpen, want voor de volgzame groep mensen onder de aanwezigen op zaterdag klonk het verhaal van De Marie vast heel plausibel.

De heer De Marie gebruikt overigens wel vaker dezelfde techniek, misschien onbewust. Enige tijd geleden bezocht ik een "voorlichtingsavond" van de LWVKO in onze gemeente waar hij een lezing hield tegen de schriftkritiek, specifiek het boekje "Woord op schrift". Ook daarin hield hij een sterk op overtuigen gericht praatje waarin absoluut geen recht werd gedaan aan de argumenten van de tegenpartij. Bovendien gebruikte hij zoveel mogelijk citaten die de gemiddelde bezoeker ver boven de pet gingen bij een gebrek aan het juiste referentiekader. Zo kun je inderdaad eenvoudig overtuigen. Na afloop heb ik hem hierop aangesproken, maar ik geloof niet echt dat mijn punt goed overkwam.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 21, 2003, 11:05:46 pm »
Kom net terug van een bezoek aan een aantal mensen die gisteren bij de bewuste vergadering aanwezig zijn geweest. Ze bevestigen hetgeen Eelco heeft geschreven bij de opening van de topic. Deze mensen zijn er geweest omdat familie- en/of kennissen in hun kring sympatiseren met Reformanda en met de oproep tot vrijmaking. Uit hun verhalen blijkt dat er zich nog wel de nodige incidenten hebben voorgedaan. Door een groot aantal oudere broeders en zusters is ds. J.T. Oldenhuis uitgemaakt voor "Schoft". Daarnaast was ds. Voorberg aanwezig. Van Gurp heeft nadrukkelijk opgeroepen de "tittel en de jota" van de wet te houden. Een ander opmerkelijk feit: van Gurp meende dat deze vrijmaking een heel logische was en prima paste in de lijn 1834, 1886, 1944, 2003. Iedere zestig jaar is een vrijmaking noodzakelijk. Professor Kamphuis is naar aanleiding van zijn stuk in het ND met de grond gelijkgemaakt. En ook alle kritische vragen zijn niet beantwoord. Daarnaast zijn er de nodige ouders geweest die hun kinderen bewust mee hebben genomen om zo te laten zien dat het hele gezin nodig vond dat men zich moest afscheiden. Helaas werd er niet bijverteld dat een aantal kinderen deze keus van hun ouders absoluut niet ondersteunden.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

joris

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 21, 2003, 11:10:27 pm »
ik schrijf niets, anders ga ik lelijke dingen schrijven.
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 21, 2003, 11:27:28 pm »
Zo zijn er meerderen geweest die eerder zijn weggegaan omdat deze reden.

Jan Wietsma, Zwolle

een eenvoudige broeder

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 21, 2003, 11:36:50 pm »
Niet afscheiden, laat elkaar in waarde!

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 21, 2003, 11:44:55 pm »

quote:

Er wordt beweerd door sommigen dat de synode het vierde gebod aan de kant heeft geschoven. Dat is een groot misverstand, . De vraag waar het in de discussie over het vierde gebod om ging is niet: is het vierde gebod nog geldig vandaag of niet. Maar: hoe is het vierde gebod geldig.  

Inderdaad!

We moeten het pad niet nog smaller maken dan het al is.

Hoefakker

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 21, 2003, 11:47:18 pm »
Vrijgemaakten zijn niet pluralistisch!

Dr. P. van Gurp heeft zaterdag op de landelijke openbare Vrijmakingsvergadering verkeerde voorlichting gegeven. Na de koffiepauze beweerde hij dat de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) pluralistisch zijn geworden. Zo’n plurale kerk zou dan op den duur weer verworden tot een valse kerk. Het is natuurlijk flauwekul om te beweren dat de Vrijgemaakten pluraal zouden zijn. In de volle bandbreedte van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) wordt vastgehouden aan de drie Formulieren van Enigheid met de Geloofsbelijdenissen. Daarin wordt onze hemelse Vader beleden als de God en Vader van onze Here Jezus Christus, Die door Zijn lijden, sterven en opstanding de toorn van God tegen de zonden van de mensheid op Zich heeft genomen. Bovendien kan worden gezegd dat deze traditionele geloofsleer in de volle bandbreedte van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) daadwerkelijk wordt uitgedragen, beleefd en gepredikt. Van Gurp had wél kunnen wijzen op fluriformiteit (verschil in vormen van kerk-zijn) zijn zijn kerk. Te denken daarbij valt aan: Wel of geen gezangen zingen, wel of geen liturgische vernieuwing, etc.  

Hetgeen ter vergadering over het functioneren van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), alsmede de Theologische Universiteit werd gezegd kan ronduit beschamend worden genoemd. Gelukkig weten Vrijgemaakten beter, maar het is zeker voor ‘buitenstaanders’ schandalig dat er zo over de kerk wordt gesproken! Het feit dat volgens Van Gurp deze Vrijmaking moet worden gezien als een “liefdedaad” ten opzichte van de broeders en zusters die de noodzaak van de Vrijmaking niet inzien, kan ik dus ook op geen enkele wijze begrijpen, noch doortasten of inzien. Hier wordt een keihard spelltje gespeeld door mensen die de kerk verlaten, maar ondertussen de Gereformeerd Vrijgemaakten met al hun gemeenteleden, kerkenraden, classes en synode een ongelofelijke trap nageven! In dat opzicht kan ik me iets voorstellen bij de ernstige vraag van Adrie Menninga, die de bezwaarden op de parkeerplaats van de kerk vroeg: Laat ons eindelijk met rust!

Ik (niet Vrijgemaakt-Gereformeerd) heb van de wijze van handelen/niet mis te verstane uitspraken van de verontrusten een heel bittere smaak in de mond gekregen. De sfeer ter vergadering deed niet vermoeden dat het een kerkelijke vergadering betrof. Beschamend, van begin tot eind, hoe goed bedoeld ook! Het fanatisme zit er fors in gebakken. Erg, erg! Mijn oproep: Laten we series op zoek gaan naar de eenheid, die te vinden is in het verlossend werk van onze Here Christus! In gehoorzaamheid aan Zijn liefde en trouw schreeuwen De Marie en Van Gurp met al hun aanhangers dan misschien niet meer zo hard! Wie van u zonder zonde is…….

Ik wens u en jullie allemaal, Vrijgemaakt-Gereformeerden, en afgescheidenen, God onmisbare zegen en nabijheid toe en natuurlijk de wijsheid van Zijn Geest, die ons Zijn wegen wil leren!
Met een hartelijke groet,

G.H. Hoefakker

Johan Ballast

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: september 21, 2003, 11:52:22 pm »
Hallo ik ben Johan en ben nieuw hier. (ben getrouwd, 36 jaar en heb drie kids)
Het kerkelijk gebeuren volg ik niet zo goed. Het heeft mij nooit zo kunnen boeien. Op school kreeg ik hier ook vaak een onvoldoende voor.
Vanmorgen in de kerk hoorde ik van de bijeenkomst in Zwolle van afgelopen zaterdag.
Via via op deze site gekomen en het heeft me een helder beeld gegeven waar de knelpunten liggen.
Het is wel herkenbaar, als je lid bent van een kerk, waar je je niet zo prettig meer thuisvoelt.
Ik heb dat ook. Niet zozeer om mijn broeders en zusters, kleine broedertjes en zustertjes.  Niet zozeer omdat ik niet betrokken ben, want ik ben actief in veel commissies.
Ik vindt juist weer dat we veel te kortzichtig en te voorzichtig zijn. Té weinig aandacht voor de kids. (is de kerk er alleen voor 18+?!) Té weinig flexibel om  goed in te spelen op deze tijd. De jeugd is anders dan vroeger. logisch. De jeugd vráágt ook wat anders. Zo is het in het onderwijs ook. dus wat doe je dan: onderwijs aanpassen. En de kerk? Tja, het gebeurd ook wel maar-zo-langzaam-....
Zo zie je maar weer. De één vindt dit, de ander dat. Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren in andere kerken, die beter aansluiten bij MIJN geloofsbeleving. En waar mijn kinderen meer positief geprikkeld worden door de Geest van God.
Mischien is het een idee voor de anderen, om eens te gaan buurten bij de gereformeerde gemente?
Of is dit allemaal wat tekort door de bocht.
Johan

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: september 21, 2003, 11:58:50 pm »

quote:

op 21 Sep 2003 23:52:22 schreef Johan Ballast:
Mischien is het een idee voor de anderen, om eens te gaan buurten bij de gereformeerde gemente?
:) Zelf ben ik opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten dus weet ik waar ik over spreek als ik zeg dat ze dan in ieder geval aan de vorm toch nog flink zullen moeten wennen. Grootste probleem is echter dat juist deze bezwaarden er zo van overtuigd zijn dat Gods leiding in de kerkgeschiedenis ervoor zorgt dat nu uiteindelijk hun ware kerkje overblijft. Eens serieus verdiepen in de Ger. Gem. zit er dus niet in... Volgens mij zitten veel kerkgenootschappen een stuk dichter bij elkaar dan de leden ervan denken.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 12:11:14 am door Eelco »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: september 22, 2003, 12:02:25 am »
Verder heb je een totaal andere verbondsleer ed, dus ik denk zie Van Gurp & co daar niet zo snel buurten :). Ook is de nadruk op bevinding bij de bezwaarden minder sterk aanwezig. Ik denk niet dat er al een kerkgenootschap bestaat waarin zij zo zullen passen.
[Prediker 7:29]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: september 22, 2003, 12:08:14 am »

quote:

op 21 Sep 2003 23:52:22 schreef Johan Ballast:
Hallo ik ben Johan en ben nieuw hier. (ben getrouwd, 36 jaar en heb drie kids)
Welkom Johan. Ik ben Peter, 2 kiddos.

quote:

Het kerkelijk gebeuren volg ik niet zo goed.
Wie nog wel de laatste tijd?

quote:

Het heeft mij nooit zo kunnen boeien. Op school kreeg ik hier ook vaak een onvoldoende voor.
jammer.

quote:

Vanmorgen in de kerk hoorde ik van de bijeenkomst in Zwolle van afgelopen zaterdag. Via via op deze site gekomen en het heeft me een helder beeld gegeven waar de knelpunten liggen.
Helder? Dan ben je volgens mij wel een uitzondering. Ok, een beetje flauw van me maar het is te ingewikkeld om het allemaal duidelijk teplaatsen. Heeft ook veel met je eigen "insteek" te maken wat de onderwerpen van de bezwaarden betreft. hoe je er dan vervolgens tegenover staat.

quote:

Het is wel herkenbaar, als je lid bent van een kerk, waar je je niet zo prettig meer thuisvoelt. Ik heb dat ook. Niet zozeer om mijn broeders en zusters, kleine broedertjes en zustertjes.  Niet zozeer omdat ik niet betrokken ben, want ik ben actief in veel commissies.
jammer

quote:

Ik vindt juist weer dat we veel te kortzichtig en te voorzichtig zijn. Té weinig aandacht voor de kids. (is de kerk er alleen voor 18+?!) Té weinig flexibel om  goed in te spelen op deze tijd. De jeugd is anders dan vroeger. logisch. De jeugd vráágt ook wat anders. Zo is het in het onderwijs ook. dus wat doe je dan: onderwijs aanpassen. En de kerk? Tja, het gebeurd ook wel maar-zo-langzaam-....
Zo zie je maar weer. De één vindt dit, de ander dat.
De ervaring heeft me geleerd dat het plaatselijk erg verschillend is. Wat Delft betreft herken ik het beeld dat je schetst absoluut niet!

quote:

Ik ben me de laatste tijd aan het oriënteren in andere kerken, die beter aansluiten bij MIJN geloofsbeleving. En waar mijn kinderen meer positief geprikkeld worden door de Geest van God.
Het is niet zo gemeen bedoeld als het misschien klinkt....meer bezorgd eigelijk....maar is de kerk van JOUW beleving de enige waar de Geest prikkeld?

quote:

Mischien is het een idee voor de anderen, om eens te gaan buurten bij de gereformeerde gemente?Of is dit allemaal wat tekort door de bocht.
Nee hoor. Ik kom af en toe in andere kerken (familie, kennissen) en kan dat zeker aanraden. Echter niet om me daar bij te voegen. Maar wel om in de gaten te houden of we al meer 1 zijn dan officieele kerkorganen doen vermoeden. m.i. zijn we dat dus ook. Maar of het doordringt?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: september 22, 2003, 12:10:23 am »

quote:

op 22 Sep 2003 00:02:25 schreef Marloes:
Verder heb je een totaal andere verbondsleer ed, dus ik denk zie Van Gurp & co daar niet zo snel buurten :). Ook is de nadruk op bevinding bij de bezwaarden minder sterk aanwezig. Ik denk niet dat er al een kerkgenootschap bestaat waarin zij zo zullen passen.
Jawel dat is er wel, die hebben ze zelf opgericht. Naam: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in Nederland onderhoudende het vierde gebod. :+
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: september 22, 2003, 12:15:48 am »

quote:

op 22 Sep 2003 00:10:23 schreef Harm:
[...]
Jawel dat is er wel, die hebben ze zelf opgericht. Naam: Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt in Nederland onderhoudende het vierde gebod. :+

en het 7e. Gaan we ze nu de gebodjes noemen?

ff serieus. Ben wel bezorgd hoe ze dat doen zonder ambtsdragers en dominees. Mensen als van Gurp en de marie hebben zo wel erg weinig tegengewicht. Dat hoeft dan wel geen sektevorming te betekenen maar het komt er mogelijk wel dicht in de buurt. :|

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: september 22, 2003, 12:26:01 am »

quote:

ff serieus. Ben wel bezorgd hoe ze dat doen zonder ambtsdragers en dominees. Mensen als Van Gurp en De Marie hebben zo wel erg weinig tegengewicht. Dat hoeft dan wel geen sektevorming te betekenen maar het komt er mogelijk wel dicht in de buurt.

dat valt denk ik wel mee.
ik was deze zondagmiddag in "hun" kerk te Berkel en deze was al bijna te klein.
ik constateer een gestage groei...
het aantal ouderen was procentueel gering.

maar ik zag wel heel veel kinderen. allemaal jonge gezinnen.
indachtig eerdere reacties hier en andere fora: allemaal onder dwang??? 8)7
net als in Zwolle tegen hun zin meegesleurd?
 |:(

Eelco

• Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: september 22, 2003, 12:36:37 am »

quote:

op 22 Sep 2003 00:26:01 schreef Ampliatus:
maar ik zag wel heel veel kinderen. allemaal jonge gezinnen.
indachtig eerdere reacties hier en andere fora: allemaal onder dwang??? 8)7
net als in Zwolle tegen hun zin meegesleurd?
 |:(
Lijkt me niet. Als kind volg je daarin toch je ouders. Hooguit wat protest omdat je een kring van vriendjes verlaat...

bert

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: september 22, 2003, 01:01:30 am »

quote:

Ik wil graag een duit in het zakje doen.

Er wordt beweerd door sommigen dat de synode het vierde gebod aan de kant heeft geschoven. Dat is een groot misverstand, dat door foute voorlichting van Reformanda de wereld is ingeholpen.

De vraag waar het in de discussie over het vierde gebod om ging is niet: Is het vierde gebod nog geldig vandaag of niet. Maar: Hoe is het vierde gebod geldig. That's the question.

De GS heeft duidelijk aangegeven DAT het vierde gebod geldig is.

Maar ze heeft terecht ook gezegd: er mag in de kerk verschil van inzicht zijn over de vraag HOE dat gebod vandaag geldig is. Net zoals in de jaren 1834 (Afscheiding) tot 1944 (echte Vrijmaking) er altijd verschil van mening was over de grond waarop kinderen gedoopt werden: veronderstelde wedergeboorte of verbond. Een net zo belangrijk punt. [bert: in de GKV zelfs belangrijker] In 1944 was de kwestie dat een Synode (van de synodalen) dit verschil van inzicht over de doop ging verbieden. We noemen dat een bovenschriftuurlijke binding.

Nu is het Reformanda cs, die het verschil van inzicht dat er al vele eeuwen is geweest op het punt van HOE geldt het vierde gebod vandaag (nogmaals: niet: DAT het geldt) wil verbieden. Ook hier weer een bovenschriftuurlijke binding, nu op het punt van dhet vierde gebod. Inderdaad een farizeïstische en wettische trek bij Reformanda. Echt niet gereformeerd meer.

Gelukkig heeft de oude prof. Kamphuis laten zien hoe het echt zit. Wat [bert: broeder] de Marie heeft gezegd over [bert: broeder]Kamphuis opvatting tegenover Visee in de zestiger jaren snijdt geen hout. Blijkbaar begrijpt hij niet dat het conflict over de wet van God in die tijd een heel ander conflict was dat nu over het vierde gebod. Het zat echt wat anders in elkaar toen dan de Marie nu de mensen van Reformanda wil doen geloven. Historisch een blunder on zo'n vergelijking te trekken!
Zo beter Picardijn? Ik denk ook dat je niet kunt stellen dat de synode heeft uitgesproken dat het 4e gebod niet meer geldt.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 01:13:06 am door bert »
Jezus, allerhoogste Naam, mijn ziel zingt Jezus, het allermooiste lied (577)

thavinga

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: september 22, 2003, 05:53:18 am »
goedemorgen. Ik zie het al. Ik ben weer de eerste op maandag. half zes.

Ik ben blij dat mijn eerste bijdrage op deze site wordt ondersteund. Wel wil ik even aan de 36-jarige vader van 3 kinderen iets zeggen. Ik denk dat wij in onze kerken eens wat meer rekening moeten houden met anderen. Jij zegt dat je je aan het oriënteren bent af en toe in andere kerken. Je bent blijkbaar niet tevereden met je gemeente, omdat het te langzaam gaat met de aandacht voor de kinderen enz. M.i. een typisch probleem niet voor kinderen maar voor de dertigers en veerttigers, die zulke kinderen hebben. Dat merk ik ook in de gemeente waar ik lid ben.

In (bijna) alle gemeenten zijn alle generaties aanwezig: jong en oud, jeugd en kind, bejaarde en baby. Prachtig toch. Net een gezin! Wat zo verdrietig is, is dat wij als 21-e eeuwse individualisten zo gauw alleen naar onszelf kijken (ik sluit mezelf in hoor). Mag ik je een advies geven. Probeer je eens in te leven in een broeder of zuster, die oud is geworden. Die in alles in het niet leven niet meer zo snel kan als jij. Want wij, 30-ers en 40-ers, zijn snelle mensen geworden: in ons werk, in de maatschappij en dus ook in de kerk...

Maar gelukkig zijn we aan elkaar gegeven als broeders en zusters in de gemeente. Wat nu de fout is: zowel aan behouden kant (de Reformandisten) als aan vernieuwende kant worden zaken gedreven. Jij zegt zoiets als: het gaat nog niet snel genoeg. Maar je broer of zus in hetzelfde gezin zegt: het gaat te snel. laten beiden uitersten zich inleven in de gevoelens van de ander. dan ontstaat er (als God dat zegent en dat wil Hij) een stukje samenbinding in de gemeente. dat is wat wij als kerken momenteel heel hard nodig hebben in de gemeenten: SAMENbinding. En dat betekent wat mij betreft: weg met het shoppen naar dominee's die ons aanstaan, naar gemeenten die ons aanstaan, naar een sekte als zaterdag in Zwolle is opegricht. De kerk is niet een club, waar je je lekker kunt voelen. Maar het gezin van God, waar Hij jou een plek heeft gegegen: behoudenede brs.en zrs. én vernieuwende brs.en zrs. SAMEN.

Eerlijk gezegd zie ik aan de linker- en aan de rechterkant dezelfde drijverij. Uitersten raken elkaar vaak in de kerk. Alleen hebben ze het zelf lang niet altijd door. Laten we weer eens blij worden met elkaar en met de kerk. Want wat kan er toch veel. Mag ik een voorbeeld geven. In de gemeente waar ik woon kom ik jongeren tegen, die 2 jaar geleden nog bij de randjongeren hoorden. Ze leefden echt in de wereld zonder God. Maar ni zijn ze bezig om hun kornuiten van toen (ook zonder God levend) te vertellen hoe mooi het is in de kerk. Als je zulke dingen ziet, is er toch geen enkele reden om weg te lopen uit de kerk: noch naar links noch naar rechts.

Voor vandaag genoeg. Ik ga aan mijn werk.

;)
theo

sirhc

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: september 22, 2003, 06:21:27 am »
Wij mogen nu in nieuwtestamentische vrijheid omgaan met de Tien Geboden. Wij dienen echter altijd de dat ene grote gebod, de wet van Christus - God liefhebben en onze naaste als onszelf - dat ook de essentie van de Tien Geboden weergeeft. Om na te gaan wat het vierde gebod nu nog voor de nieuwtestamentische gemeente kan betekenen, kan worden gekeken naar de verschillende betekenissen die de rustdag had en heeft.

De zondag heeft nooit de naam 'sabbat' gekregen. Omdat de opstanding op zondag plaatsvond wordt, net als in de vroege kerk, is de zondag dag des Heren genoemd, dag van Christus. Het is de dag waarop het brood aan de tafel des Heren werd gebroken en de beker des Heren gedronken werd.

Het gaat niet om slechts één dag, maar om alle dagen van de week. Elke dag mag een christen rusten op de manier zoals Christus dat bedoeld heeft. Rusten in de wetenschap dat voor onze zonden is betaald. Daarvoor is geen speciale dag nodig, sterker nog, God neemt geen genoegen met slechts één dag. Elke dag is sinds Christus verlossingswerk heilig voor God. De sabbat of de zondag is niet meer heilig dan welke andere dag ook.

Voor de orde in de kerk is het praktisch dat er een bepaalde dag is waarop de samenkomsten worden georganiseerd.Alleen wetticisme ("het staat in het Vierde Gebod") maakt een punt van het vieren van een specifieke dag.  Waarom zou de eerste dag van de week, de zondag, dan niet geschikt zijn voor de samenkomst? Het is de dag waarop de Here uit de dood is opgestaan, de belangrijkste gebeurtenis uit de geschiedenis!

Zo mag een ieder die Christus volgt dagelijks - naar het vierde gebod - rusten van zijn geestelijke en lichamelijke arbeid en ingaan in de rust die Christus geeft.

sirhc

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: september 22, 2003, 06:55:19 am »
volgens mij zit ik te prutsen op het verkeerde topic! SORRY!!  8)7

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: september 22, 2003, 08:42:28 am »

quote:

op 21 Sep 2003 23:47:18 schreef Hoefakker:
Vrijgemaakten zijn niet pluralistisch!

.....In de volle bandbreedte van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) wordt vastgehouden aan de drie Formulieren van Enigheid met de Geloofsbelijdenissen. Daarin wordt onze hemelse Vader beleden als de God en Vader van onze Here Jezus Christus, Die door Zijn lijden, sterven en opstanding de toorn van God tegen de zonden van de mensheid op Zich heeft genomen. Bovendien kan worden gezegd dat deze traditionele geloofsleer in de volle bandbreedte van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) daadwerkelijk wordt uitgedragen, beleefd en gepredikt. .....
Ik wil ze niet de kost geven die de drie FvE niet meer (volledig) onderschrijven en toch nog vrijgemaakt zijn....
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: september 22, 2003, 08:52:57 am »
Kijk ook eens op hoe bereiken we kerkherstel cq reveil

Op pagina 1, item '20 september 20:18' stel ik het onderwerp aan de orde Hoe verder?

We hebben de binnen-buitenverband problemen gehad. Er verlaten regelmatig broeders en zusters de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt). En nu dit.
Misschien zijn het drie losstaande problemen. Maar misschien ook niet.
Spreken als van ds. Van Gurp j.l. zaterdag dat repeterende kerkpijn normaal is (richterentijd), geloof ik wel, maar neemt niet weg dat we verantwoordelijk zijn. De Norm van God leert ons een andere weg. Vandaar mijn vraag Hoe verder?
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 09:12:53 am door Koos van Loo »
Met vriendelijke groet,
Koos

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: september 22, 2003, 10:01:09 am »

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: september 22, 2003, 10:09:07 am »

quote:

op 21 Sep 2003 21:34:54 schreef Eelco:
[...]

Precies hetzelfde beweerde ik gisteren (22:40u) ook in dit topic. Ik ben zeer benieuwd of dit in openbare publicaties ook zal worden tegengeworpen, want voor de volgzame groep mensen onder de aanwezigen op zaterdag klonk het verhaal van De Marie vast heel plausibel.

De heer De Marie gebruikt overigens wel vaker dezelfde techniek, misschien onbewust. Enige tijd geleden bezocht ik een "voorlichtingsavond" van de LWVKO in onze gemeente waar hij een lezing hield tegen de schriftkritiek, specifiek het boekje "Woord op schrift". Ook daarin hield hij een sterk op overtuigen gericht praatje waarin absoluut geen recht werd gedaan aan de argumenten van de tegenpartij. Bovendien gebruikte hij zoveel mogelijk citaten die de gemiddelde bezoeker ver boven de pet gingen bij een gebrek aan het juiste referentiekader. Zo kun je inderdaad eenvoudig overtuigen. Na afloop heb ik hem hierop aangesproken, maar ik geloof niet echt dat mijn punt goed overkwam.

Het is misschien goed om even vast te stellen waar het nu omgaat in de kwestie rondom het vierde gebod.
Er is een mening dat de zondag als rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod. Deze mening wordt door de synode niet veroordeeld omdat deze mening binnen de kerken altijd bestaansrecht heeft gehad, aldus de synode.
De bezwaarden bestrijden dit en zeggen dat de zondag als rustdag gegrond is op het vierde gebod uit de Wet van de HERE, en dat die andere mening een dwaling is.
Dit is waar het om gaat en niet om de vraag of het vierde gebod nog gelding heeft. Dat zegt de synode inderdaad ook maar ten aanzien van het rustaspect heeft zij toegestaan om daar een andere mening, tot in de preek toe, er op na te houden.

Over het citaten gebruik van de Marie het volgende. Hij heeft geciteerd met bronvermelding. Dit betekent dat iedere luisteraar terug kan naar het oorspronkelijke en kan controleren of de spreker gelijk heeft of niet. Zo hoort dat en daar is niks mis mee.
Vanmiddag hoop ik op dit forum uitgebreid terug te komen op het onderwerp Kamphuis en zijn strijd tegen de dwaling van Visee in de jaren 60 omtrent het vierde gebod. Ik deel alvast mee dat in 1968 Kamphuis schreef: "Afwijking van de leer der kerk was er in Kampen niet alleen te constateren terzake van de belijdenis van het eeuwige leven, maar ook op het punt van de onderhouding van het vierde gebod van de wet des Heren".
Kamphuis gaf zelf aan wat de mening van Visee was over het vierde gebod nl.: "Maar duidelijk komt zijn(Visee) mening uit: het is sabbatisme en judaïsme te spreken van zondagsrust en van zondagsheiliging naar het vierde gebod van de wet".
En daarvan zei Kamphuis toen:"Dit is geen ondergeschikt punt".

Wordt vervolgd D.V..

lini

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: september 22, 2003, 10:10:17 am »
Citaat
........
het aantal ouderen was procentueel gering...............

Gestage groei lijkt me enigszins overdreven. Het gebouwtje waar wordt vergaderd heeft een mogelijkheid om 80 mensen een stoel te bieden. Met meerdere gezinnen van 8 of meer personen gaat dat erg hard hoor! Laten we nou niet denken dat er in Berkel een enorme kerk vol met bezwaarden en afgescheidenen aan het vergaderen is.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 02:11:07 pm door lini »

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: september 22, 2003, 10:13:09 am »
kinderen in welke kerk dan ook worden overwegend tegen hun zin meegesleurd , dus waarom dat hier relevant is?

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: september 22, 2003, 10:20:33 am »

quote:

op 22 Sep 2003 10:09:07 schreef Justin:
[...]
Het is misschien goed om even vast te stellen waar het nu omgaat in de kwestie rondom het vierde gebod.
Er is een mening dat de zondag als rustdag niet gegrond is op een goddelijk gebod. Deze mening wordt door de synode niet veroordeeld omdat deze mening binnen de kerken altijd bestaansrecht heeft gehad, aldus de synode.
De bezwaarden bestrijden dit en zeggen dat de zondag als rustdag gegrond is op het vierde gebod uit de Wet van de HERE, en dat die andere mening een dwaling is.
IN FEITE gaat het er niet om of je die andere mening wel of niet als een dwaling ziet. Het gaat erom dat die andere mening altijd bestaansrecht heeft gehad... Dat is een onomstotelijk feit, waar niet onderuit te komen valt. Waarom die altijd heeft mogen bestaan en nu plotseling niet meer, is mij een raadsel. Bovendien: de synode is een onderzoek naar het vierde gebod gestart, en komt dus hoogstwaarsch. nog met een definitief oordeel.

Maarten

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: september 22, 2003, 10:42:58 am »
Na e.e.a. gelezen te hebben over de vergadering van afgelopen zaterdag en een aantal reacties hier op dit forum, begin ik er zo langzaam aan wel genoeg van te krijgen. Voor mij is in ieder geval het volgende wel helder:

1. 'men' zet door. Daar helpt geen lieve moeder meer aan. En zeker geen inhoudelijke orgumenten meer. Dan moeten ze maar gaan. Ga in vrede, zou ik zeggen. En dat bedoel ik niet liefdeloos, onaangedaan ofzo, gewoon precies zoals ik het zeg. Als de kruitdampen opgetrokken zijn, zien we wel weer verder. Dat duurt waarschijnlijk jaren. De verhoudingen met de NGK beginnen nu pas wat normaler te worden.
2. Dit moet en zal een 'vrijmaking' heten, het doortrekken van de rechte lijn. Mij best, deden 'we' in 1944 zelf ook. Maar ik behoud me het recht voor dit een afscheiding, ontrekking enz. te noemen. En mocht ik als ambtsdrager hiermee te maken krijgen (hetgeen ik niet hoop), dan vind ik het prima dat we bij een onttrekking noemen waar de bewuste personen heengegaan zijn. Dat doen we in andere gevallen ook. En ook prima te vermelden dat men zelf zegt zich vrij te maken, alleen zie ik dat niet zo. En zoals bij elke onttrekking waarbij degene die zich onttrekt duidelijk niet God loslaat, blijft er naast verdriet dan reden voor dankbaarheid. Het moet wel in verhouding blijven.
3. Dat de GKV veranderd zijn in de afgelopen jaren, is wel duidelijk. De beoordeling daarvan loopt nogal uiteen. Hoewel Reformandisten zelf weinig lijken te willen veranderen (behalve nu dan ;) ), hebben ze wel als spreuk het Semper Reformanda: altijd blijven reformeren. Hoewel ik niet alles wat er in de GKV gebeurt wil scharen onder voortschrijdend inzicht (oftewel onder semper reformanda), ben ik met veel dingen/ontwikkelingen blij. Ik zou niet in de kerk van pakweg 40 jaar geleden hebben kunnen ademen. Ik denk ook dat we niet zo bang moeten zijn voor allerlei  'ontwikkelingen', alsof overal schriftkritiek achterzit. "Zij die geloven kennen geen vrees". Je mag ook vertrouwen hebben!
4. Laten we onze energie richten op hoe hier in de gemeente mee om te gaan. Daar waar mensen met deze nieuwe 'vrijmaking' meegaan, worden wonden geslagen: bij henzelf, bij gemeenteleden en bij familie.
En verder veel aandacht voor 'twijfelaars': niet direct gericht op inhoudelijk discussie over de vraag  'hoe zit het nou met ....[vul in]?' maar op hoe we omgaan met verschillen (de verschillen met de Reformandisten zijn heus niet de enige!), hoe we elkaar nodig hebben als leden van het ene lichaam.
5. Laat er in onze huizen veel gebed zijn. Om wijsheid, geduld en liefde.
Maarten van Loon

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: september 22, 2003, 11:41:30 am »
Dat jonge stel uit groningen dat in het artikel van RD werd aangehaald....waren dat Eelco en Marloes? Ze vermeldden de internet discussie, maar er wordt geen specifiek forum genoemd.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: september 22, 2003, 11:42:58 am »

quote:

op 22 Sep 2003 05:53:18 schreef thavinga:
laten beiden uitersten zich inleven in de gevoelens van de ander. dan ontstaat er (als God dat zegent en dat wil Hij) een stukje samenbinding in de gemeente. dat is wat wij als kerken momenteel heel hard nodig hebben in de gemeenten: SAMENbinding.
Over de noodzaak van elkaar vasthouden is al uitgebreid gepraat in het topic 'Scheuring' in L&L. Helemaal met je verhaal eens, overigens. Elkaar vasthouden wordt alleen wel erg lastig als een bepaalde groep wegloopt. Ik ben het totaal met de bezwaarden oneens, maar ik jaag ze niet weg. Aan de andere kant worden er ook dingen gezegd als:

quote:

Een mooi gebouw van buiten, maar ,,van binnen hol'', aldus de predikant. ,,Zoals witte mieren alles kunnen wegvreten, terwijl van buiten daar niets van te zien is, zo is het gebouw van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) aangevreten en is niet meer dan een facade, een gevel.'' (ND)

Op mij komt dit over als holle demagogie, het is gewoon klinkklare nonsens wat hier gezegd wordt. Bovendien is het buitenproportioneel negatief, als de kerk nog niet kapot is dan krijg je de kerk wel kapot zo.

Als er kritische vragen worden gesteld dan worden deze schouderophalend terzijde gelegd door de bezwaarden. Aan de andere kant matigen zij zich wel het recht aan een constante stroom kritiek op de GKV te leveren die steeds harder van toon wordt. Als er zo met elkaar om wordt gegaan dan wordt het wel moeilijk om spijtige gevoelens te hebben bij hun vertrek.

Kortom, ik vind dat de bewaarden geen verantwoording willen afleggen voor hun daden, zij verdedigen hun mening niet. Alle kritiek wordt terzijde gelegd, persoonlijk opgevat of (vaker nog) met een tegenaanval op de persoon gericht afgewend. Steeds klinkt het verwijt dat men niet op de hoogte is, dat men niet luistert, dat men niet met redelijke argumenten komt, dat men niet bijbels redeneert en uiteindelijk dat men niet bijbels wil redeneren. Kortom: als er iets verkeerd is wordt dat op 'de anderen' geprojecteerd.

Neem maar eens verantwoording voor je daden, verdedig je mening, ga in op kritiek. Het eenrichtingsverkeer is buitengewoon frustrerend, vandaar denk ik ook die virusmailtjes naar hun website. Beantwoord maar eens wat kritische vragen op die website, dat zou een hoop schelen.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: september 22, 2003, 11:54:06 am »

quote:

op 22 Sep 2003 11:41:30 schreef Zijnkind:
Dat jonge stel uit groningen dat in het artikel van RD werd aangehaald....waren dat Eelco en Marloes? Ze vermeldden de internet discussie, maar er wordt geen specifiek forum genoemd.
Wellicht komt dat omdat sommigen in de GerGem vinden dat internet een instrument van de duivel is om christenen te verleiden (net als de radio en TV). GerGemmers die het daar niet mee eens zijn zouden zich natuurlijk kunnen 'vrijmaken'...  :9

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: september 22, 2003, 12:24:02 pm »
Op de vergadering is meegedeeld dat de preken van Holwerda, kandidaat Schilder en Van Gurp door de beugel kunnen en gebruikt mogen worden door de nieuwe vrijgemaakten. De preken van prof. Schilder zijn niet altijd betrouwbaar.

Jan Wietsma, Zwolle

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: september 22, 2003, 01:53:41 pm »
Link naar het nieuwsartikel in het RD, wellicht ten overvloede.

http://www.refdag.nl/website/artprint.php?id=71035

Het bericht is wat objectiever dan het ND, dat komt wellicht omdat het RD niet onder vuur genomen is door de bezwaarden. [sarcasme]Misschien hebben ze die per ongeluk overslagen.[/sarcasme]

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: september 22, 2003, 01:58:58 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 13:53:41 schreef xgnoom:
Het bericht is wat objectiever dan het ND, dat komt wellicht omdat het RD niet onder vuur genomen is door de bezwaarden. [sarcasme]Misschien hebben ze die per ongeluk overslagen.[/sarcasme]
Ze zien zich als de ware vrijgemaakten en die lezen geen andere krant dan het ND. Nu deze krant bij een valse kerk hoort wordt het wat lastiger. Misschien een afsplitsing van het blad Reformanda of een nieuw-vrijgemaakt ND? 8)7

Ampliatus

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: september 22, 2003, 02:03:29 pm »
Volgens mij komen we nu op het commentaar-niveau "ranzig"aan.   :r
en vooral JanW heeft er een handje van...

Nooit gehoord van het 9e gebod?

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: september 22, 2003, 02:07:56 pm »
Ik blijf het toch moeilijk vinden dat de meeste kritiek en het meeste commentaar zoals in het rd niet objectiveerbaar is.
Met kritiek op liedboek ed, daar kan ik wat mee, maar het meeste wat er gezegd wordt is zinloos.

Je kunt per definitie niet zoveel met zinnen als bijv: ik vind dat er teveel compromissen gesloten worden. en er wordt teveel dit gezegd en teveel dat gezegd.

Wat wordt er dan gezegd of niet gezegd en wat is teveel en te weining enz. enz.

90% van beide zijden loopt mi zinloos te blaten.

Als een zin/argument per definitie niet aanvechtbaar is, spreek het dan niet uit.

;(

YORAY

• 2nd Chapter of Acts
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: september 22, 2003, 02:12:27 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 14:03:29 schreef Ampliatus:
Volgens mij komen we nu op het commentaar-niveau "ranzig"aan.   :r
en vooral JanW heeft er een handje van...

Nooit gehoord van het 9e gebod?

Ranzig is wel weer wat zwaar aangezet A.

Ik dacht dat het een weergave was van wat er zaterdag in Zwolle is gezegd? Verzint JanW dit dan? Ik moet zeggen dat ik het nogal schokkend vond, als het al zo is, omdat ik mij niet kan voorstellen op basis van welke status of autoriteit dit door wie dan ook gezegd kan worden. Alsof er een soort checklist van goed en fout langs gelegd kan worden.
Was Ihr den Geist der Zeiten heisst.....    (Goet he)

japrins

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: september 22, 2003, 02:13:56 pm »
Hallo,

Ook ik ben een Christen en lees dagelijks allerlei dingen over de 'vrijmaking' van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt.
Het is natuurlijk een heel erg droevige zaak dat dit gebeurd. Zoals de kerknaam al zegt, zijn we al eerder vrij gemaakt.
Natuurlijk zijn er altijd onenigheden in een kerk, daar een kerk uit mensen bestaat die allemaal zondig zijn en een mening hebben. Een mening is ook niet erg zolang het maar met de bijbel in de hand gebeurd.
Wat mij ontzettend stoort is dat bepaalde mensen (bezwaarden) denken dat zij het allemaal wel weten en weten hoe het echt is. Dit vind ik nogal hooghartig en ik kan me niet voorstellen dat God dat goedkeurd.
Ik kan me nog goed herinneren hoe het ging met de invoering van extra gezangen en later met het invoeren van liederen uit de liedbundel. Sommige mensen waren hier heel erg tegen. Anderen vonden het een goede uitbreiding van de bestaande psalmen en gezangen.
Nu zijn er naar aanleiding van de synode in Zuidhorn weer een aantal dingen naar voren gekomen. Een kleine groep is hiet hier absoluut niet mee eens en dat is hun goed recht, maar moet je dat dan direkt maar zo erg op de spits drijven dat er een afscheiding komt van de huidige Gereformeerder kerk vrijgemaakt? Nee toch, we kunnen hier toch samen over praten en een oplossing zoeken?

Gisteren hadden we een preek over HC Zondag 21 tijdens de doopdienst van onze zoon Robin. Hij en ik met hem betreur heel erg dat er weer een 'scheuring' lijkt te gaan komen. God kan dit nooit bedoeld hebben. In Almere (waar ik woon) zijn al zo'n 30 Christelijke gemeenten. Als je er goed bijna denkt dan moeten we ons toch wel heel erg schamen dat dit zo is. Mensen die nooit naar een kerk gaan lachen ons gewoon uit en ik kan me daar best iets bij voorstellen. Evangelisatie is dan ook heel erg moeilijk, daar mensen absoluut niet begrijpen hoe wij bezig zijn.

Daarom lijkt het mij ook geen goede oplossing waar de 'bezwaarden' nu mee bezig zijn. Laten ze aub met de 'niet bezwaarden' om de tafel gaan zitten en hun problemen zo oplossen. Als er weer een scheuring komt zou dit wel eens fataal kunnen zijn. Laten we aub ons verstand gebruiken en naar elkaar luisteren en niet allemaal zo ontzettend eigenwijs zijn. Luister naar God en laat hem spreken.

Andre Prins

YORAY

• 2nd Chapter of Acts
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: september 22, 2003, 02:20:48 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 14:13:56 schreef japrins:
moet je dat dan direkt maar zo erg op de spits drijven dat er een afscheiding komt van de huidige Gereformeerder kerk vrijgemaakt? Nee toch, we kunnen hier toch samen over praten en een oplossing zoeken?
Ik ben het van harte met je eens André, echter het staduim van er samen over praten en een oplossing zoeken is in de ogen van velen helaas een gepasseerd station...
Was Ihr den Geist der Zeiten heisst.....    (Goet he)

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: september 22, 2003, 02:40:57 pm »
Ik zal mijn sarcasme proberen in te houden, het is niet zo gezond om daarin te vervallen.

De "ranzigheid" is overigens een toon die de bezwaarden zelf hebben gezet afgelopen zaterdag, vind ik. Ook de andere wang toekeren, da's waar. Als het niveau bij de bezwaarden begint te dalen, hoeven wij natuurlijk niet ook een duit in het zakje te doen.

Een prominente GKV-er schijnt in de wandelgangen iets gezegd te hebben als: niet te veel aandacht geven, want dat is het niet waard. Dat klopt ook, het gaat om enkele honderden op een kerk van 120.000 man, nog geen procent dus van de populatie. Het is maar een splintergroepering.

Daarom vind ik ook dat Rien vd Berg deze kwestie op een juiste manier relativeert als hij zegt dat jaarlijks 1100 mensen de GKV verlaten omdat zij niet vernieuwend genoeg is:

quote:

Deze maand hebben een paar mensen uit dat laatste kamp zich van hun kerk afgescheiden. Een nieuw hoofdstuk, zou je denken. Maar dat is het niet. Uit de vernieuwende vleugel lopen jaarlijks iets meer dan elfhonderd mensen de kerk uit. Zij vonden onderdak binnen tal van andere kerkgenootschappen. Voor de bezorgden echter is er geen alternatief. Dus trekt hun actie, hoe marginaal ook, veel meer aandacht.
Dat probleem is dus qua aantallen veel groter dan dat van de bezwaarden. Er wordt wel vaak geroepen dat het getal er niet toe doet, maar ja... ondertussen vertrekken die 1100 wel, elk jaar.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: september 22, 2003, 02:47:08 pm »
Een nieuw artikel in het RD :
Een nieuwe Vrijmaking.

PS: ja, wij waren die jonge mensen.. :) Er werd geen forum in het bijzonder genoemd omdat op meerdere fora dit besproken wordt, en omdat we toen vooral over de gereformeerde studentenverenigingen spraken.
NB de gemeente die genoemd wordt klopt niet; we hadden het wel over een gemeente in Groningen, maar de situatie in Groningen-Noord ken ik niet, daar zijn we nl. geen lid.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: september 22, 2003, 03:10:00 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 10:09:07 schreef Justin:
[...]

Dit is waar het om gaat en niet om de vraag of het vierde gebod nog gelding heeft. Dat zegt de synode inderdaad ook maar ten aanzien van het rustaspect heeft zij toegestaan om daar een andere mening, tot in de preek toe, er op na te houden.

Over het citaten gebruik van de Marie het volgende. Hij heeft geciteerd met bronvermelding. Dit betekent dat iedere luisteraar terug kan naar het oorspronkelijke en kan controleren of de spreker gelijk heeft of niet. Zo hoort dat en daar is niks mis mee.
Vanmiddag hoop ik op dit forum uitgebreid terug te komen op het onderwerp Kamphuis en zijn strijd tegen de dwaling van Visee in de jaren 60 omtrent het vierde gebod. Ik deel alvast mee dat in 1968 Kamphuis schreef: "Afwijking van de leer der kerk was er in Kampen niet alleen te constateren terzake van de belijdenis van het eeuwige leven, maar ook op het punt van de onderhouding van het vierde gebod van de wet des Heren".
Kamphuis gaf zelf aan wat de mening van Visee was over het vierde gebod nl.: "Maar duidelijk komt zijn(Visee) mening uit: het is sabbatisme en judaïsme te spreken van zondagsrust en van zondagsheiliging naar het vierde gebod van de wet".
En daarvan zei Kamphuis toen:"Dit is geen ondergeschikt punt".

Wordt vervolgd D.V..

De vraag was of prof. J. Kamphuis in zijn ingezonden van vorige week terecht de vrijmaking van nu bekritiseerde in het licht van wat hij in 1968 in de brochure 'om Recht en Waarheid' naar voren heeft gebracht en waar br. de Marie de vinger bij heeft gelegd in zijn toespraak. Alles wat ik citeer, ook in mijn vorige stukje is te vinden in bovenstaande brochure de bldz. 120 t/m 131.

In zijn ingezonden schreef Kamphuis het volgende:

"Het is misleidend de term 'vrijmaking' te hanteren voor een zaak tegenovergesteld aan die van '1944'. Tóén ging het tegen gewetensbinding boven de Schrift, ook boven de belijdenis uit. Nu gaat het om een gewetensbinding die wèl met een vergaand puritanisme verwantschap heeft, maar die de kerk bindt boven de Schrift en de kerkelijke confessie uit en zó doende ons vervreemdt van ons gereformeerde verleden en van de christelijke eendracht, die we mogen ontvangen aan de tafel van het heilig avondmaal".

In de brochure van 1968 schrijft Kamphuis o.a.: "Dat is dus de vraag of de zondagsrust en de zondagsheiliging aan de gemeente van het Nieuwe Verbond in het vierde gebod van de Wet des Heren is voorgeschreven, zoals in de Heid. Catechismus in gebruik bij de Gereformeerde Kerken uitdrukkelijk is beleden in zondag 38: 'Wat gebiedt God in het vierde gebod?' En het antwoord zegt ondermeer: 'dat ik, inzonderheid op den sabbath, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome' enz." einde citaat.

In bovenstaande citaat zegt Kamphuis dus dat de zondagsrust en de zondagsheiliging naar het vierde gebod in onze belijdenis, en dan met name in HC zondag 38 door de Gereformeerde Kerken uitdrukkelijk wordt beleden.

Maar er is meer, op pag. 122 schrijft Kamphuis: "Maar opzettelijk was in mijn Verantwoording (een eerdere brochure van Kamphuis over kwesties in kerkelijk Kampen in de zestiger jaren, Justin) een concreet punt genoemd: de zondagsrust en de zondagsheiliging naar het vierde gebod". einde citaat.

Het volgende citaat van Kamphuis is een stuk langer maar daarin kijken we in het hart van de Kamphuis van 1968 als het gaat over het belang van de zondagsrust en zondagsheiliging naar het vierde gebod voor het publieke leven. Hij schrijft op pag. 124:

"Maar het punt in geding is van groot belang, want breekt men de zondagsrust en de zondagsheiliging naar de wet Gods uit het leven weg, dan is dat symptoom èn onderdeel van de saecularisatie van het leven, symptoom en onderdeel van de verwereldlijking. Het ritme van de dagen is een kwestie van onze keus geworden, maar ligt niet meer onder de kracht van de wet van het Verbond. Dat betekent dan ook, dat in het publieke leven voor de zondagsrust niet meer opgekomen kan worden, omdat Gòd daarover in Zijn wet gesproken heeft.
En daarmee wordt het publieke leven ook aan de saecularisatie prijs gegeven. Daar is ook een stuk van de achtergrond van het verzet in Kampen tegen de gereformeerde politieke actie, dat aan de kant van het Viseïsme losbrak. Dat is maar geen organisatie-kwestie, maar hier botsen de geesten bij de vraag, of de wet des Heren, déze wet, ook voor het publieke leven, ook voor de overheden betekenis, gezag, gelding heeft. Want hier blijkt, hoe ver de consequenties reiken. Het is deze geest geweest, die zich machteloos toonde tegen de voortgang van de saecularisatie in dat publieke leven in de aanslag op de zondag als publiek erkende dag van rust om Gods wil. Men participeerde daarin en ging mee voorop.
Het is een trieste zaak woordvoerders in de kerk te zien worden tot pleitbezorgers voor de ontkerstening van het leven".

Vervolgens beschrijft Kamphuis dan hoe prof. Greijdanus over de zondagsrust naar het vierde gebod gesproken heeft, en besluit zelf met deze woorden: "In Kampen zijn er, gelukkig, gebléven, die deze geloofsovertuiging van prof. Greijdanus deelden. Zij hebben-in onvolkomenheid en gebrek - hieróók de gevolgen voor het publieke leven aangewezen".

Tot slot hoewel er nog veel meer te citeren valt;
De Kamphuis van 2003 is een andere als die van 1968. Waar hij in 1968 stelt dat de gereformeerde kerken uitdrukkelijk belijdenis doen van de zondagsrust en zondagsheiliging naar het vierde gebod in zondag 38 HC zegt hij nu dat bezwaarden willen binden boven de belijdenis uit.
Hij stelt nu dat wij ons vervreemden van de gereformeerden uit het verleden terwijl we niets anders doen dan ons aansluiten bij wat altijd als de gereformeerde waarheid is beleden. Ook door prof. Kamphuis himself.
Het is dan ook met een gevoel van verdriet dat ik bovenstaande naar voren hebt gebracht. Hoe hebben we immers prof. Kamphuis niet leren kennen als een strijder voor de Waarheid, die immers boven alles is.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: september 22, 2003, 03:16:43 pm »
Citaat
op 22 Sep 2003 10:10:17 schreef lini:

quote:

........
het aantal ouderen was procentueel gering...............

Gestage groei lijkt me enigszins overdreven. Het gebouwtje waar wordt vergaderd heeft een mogelijkheid om 80 mensen een stoel te bieden. Met meerdere gezinnen van 8 of meer personen gaat dat erg hard hoor! Laten we nou niet denken dat er in Berkel een enorme kerk vol met bezwaarden en afgescheidenen aan het vergaderen is.
Het zaaltje heeft 80 stoelen waar nog eens 80 stoelen bijgezet kunnen worden. Binnen niet al te lange tijd zal dit zaaltje te klein zijn durf ik te voorspellen omdat mensen zich hier weer thuis voelen in de kerk.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: september 22, 2003, 03:18:55 pm »
Beste Justin, ik wil je verzoeken hier geen individuele personen door de mangel te halen. Bovenstaande over prof Kamphuis vat ik op als een poging tot zwartmakerij van een individuele persoon.
Hoewel het passend is in de Reformanda-traditie om theologen gelieerd aan de TU zwart te maken is dit is niet toegestaan op dit forum.

edit:Dit is te hard, zie onder
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 03:45:47 pm door xgnoom »

gesp

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: september 22, 2003, 03:27:24 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 14:40:57 schreef xgnoom:
Daarom vind ik ook dat Rien vd Berg deze kwestie op een juiste manier relativeert als hij zegt dat jaarlijks 1100 mensen de GKV verlaten omdat zij niet vernieuwend genoeg is:
[...]
Dat probleem is dus qua aantallen veel groter dan dat van de bezwaarden. Er wordt wel vaak geroepen dat het getal er niet toe doet, maar ja... ondertussen vertrekken die 1100 wel, elk jaar.
Niet alle 1100 mensen per jaar vertrekken uit de GKV vanwege 'te weinig vernieuwing'. Dat is namelijk het totale aantal dat de kerk verlaat, een deel daarvan (267 in 2002) wordt lid van geen enkele kerk, etc. En bijv. mensen die christelijk gereformeerd worden, doen die dat vanwege de vernieuwing?
(De cijfertjes staan bijv. hier).
as blunt as Ockham's razor

Zacharov

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: september 22, 2003, 03:30:44 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:18:55 schreef xgnoom:
Beste Justin, ik wil je verzoeken hier geen individuele personen door de mangel te halen. Bovenstaande over prof Kamphuis vat ik op als een poging tot zwartmakerij van een individuele persoon.
Hoewel het passend is in de Reformanda-traditie om theologen gelieerd aan de TU zwart te maken is dit is niet toegestaan op dit forum.
Ik ben het niet met je eens xgnoom, justin gaat voornamelijk in op wat Kamphuis gezegd en geschreven heeft. Daar mag je prima iemand op aanvallen.

kuyf

• Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: september 22, 2003, 03:31:33 pm »
xgnoom ... ik begrijp je niet.
wat justin doet is m.i. niet verkeerd!
het is toch goed om te weten wat er geschreven is?
daarmee maak je niemand zwart. :?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: september 22, 2003, 03:36:47 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:30:44 schreef Zacharov:
[...]
Ik ben het niet met je eens xgnoom, justin gaat voornamelijk in op wat Kamphuis gezegd en geschreven heeft. Daar mag je prima iemand op aanvallen.
Dat klopt, maar de laaste regel van Justin kan je wel verkeerd lezen:

quote:

op 22 Sep 2003 15:10:00 schreef Justin:
Hoe hebben we immers prof. Kamphuis niet leren kennen als een strijder voor de Waarheid, die immers boven alles is.

Je kan hierin lezen dat hij zegt dat prof Kamphuis geen strijder van de waarhied meer is. Zelf ik heb dat - toegegeven - ook bij Van Gurp gedaan, maar dat heb ik ook weer teruggenomen. Ook toegegeven, ik was weer erg snel met negatief reageren.

Daden en uitspraken van personen mag je beoordelen, de persoon zelf niet. Zo heb ik inmiddels gehoord dat Van Gurp als persoon best een aardige man is  ;) , maar met zijn daden ben ik absoluut niet blij.

[zelfcensuur]...[/zelfcensuur]
« Laatst bewerkt op: september 22, 2003, 03:46:56 pm door xgnoom »

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: september 22, 2003, 03:49:34 pm »

quote:

op 22 Sep 2003 15:27:24 schreef gesp:
[...]

Niet alle 1100 mensen per jaar vertrekken uit de GKV vanwege 'te weinig vernieuwing'. Dat is namelijk het totale aantal dat de kerk verlaat, een deel daarvan (267 in 2002) wordt lid van geen enkele kerk, etc. En bijv. mensen die christelijk gereformeerd worden, doen die dat vanwege de vernieuwing?
(De cijfertjes staan bijv. hier).
Klopt, kennelijk heeft Rien vd Berg iets te gemakkelijk de statistiek gebruikt en ik met hem. Feit blijft dat er veel mensen weggaan, tot nu toe nog steeds meer dan met deze afscheiding.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: september 22, 2003, 04:04:35 pm »
Justin, kan je nog antwoorden op mijn post van 22 Sep 2003 10:20 (bovenaan pag. 4)  ?

Dorientje

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: september 22, 2003, 04:22:56 pm »
-Mijn mening is dat de GKV duidelijk op weg is om een kerk te creeëren waar allerlei opvattingen mogelijk zijn.
In geval van de zondagsrust is het duidelijk dat de synode van de GKV in Zuidhorn het 4de gebod niet meer van toepassing acht in deze tijd. Dit houdt in dat er op zondag gewerkt mag worden. -
-----------------------------------------------------------------

Zo heeft de synode dit niet gezegd! Zo ja, vertel mij dan maar eens waar dat staat.
Bij ons in de kerk is dit stuk helemaal gelezen en er is niets verkeerds ingevonden. Want tuurlijk willen wij ook de zondagsrust behouden. Werken op zondag is zeker verboden. Denken jullie nou werkelijk dat alle dominees in Nederland niet goed bezig zijn? En dit allemaal zo heeft laten gaan? Tuurlijk niet. Dat zijn mensen die gestudeerd hebben aan de Theologische school, net zoals ds. van Gurp.
Wanneer ik dit forum lees en ook de stukken in de krant over de vergadering, schrik ik. Dat bij ons de leugen een feit is geworden in de kerk.
Waarom zijn wij allen zo eigenwijs? Kunnen we echt niet oplossen?
Bij deze vragen denk ik aan onze God. Hoe denkt hij hier over?
Met bijna vaste zekerheid durf ik te zeggen dat God ongelofelijk verdriet over dit alles heeft. Mensen die eerder zo verenigd met elkaar waren, en nu elkaar verafschuwen.
Familiescheuringen die er plaats zullen gaan vinden. Ik denk dat God hier echt ontzettend verdriet van heeft.
Denken we bij deze onderwerpen nog wel aan hem? Aan hem die ons het leven heeft gegeven en die graag zou willen zien dat wij met elkaar leven in harmonie en verenigd zijn in een ware christelijke kerk?